abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73139157
Note vooraf: Ik woon in Duitsland.

Zoals bijna elk figuur op internet download ik ook weleens muziek.
Nou kreeg ik pas geleden de schrik van m'n leven, ik kreeg een brief (bestaande uit 8 pagina's ofzo) van een advocatenkantoor, ik had namelijk de CD van Mando Diao gedownload, en wel op 28 Juni om zo laat en met dit IP adres. Opdrachtgever is Universal Germany.
Ik kreeg ik het vriendelijke verzoek om de boete van 1200,- te betalen én een formulier te ondertekenen dat als ik ooit nog eens download, ik 5000,- boete moet betalen.

Ik heb met die lui gebeld, want nooit dat ik dat ga betalen.
Ik heb de CD en volgens mij mág dat ook gewoon toch, voor eigen gebruik? Ik vind het handig om hier muziek op de PC te hebben omdat bijna al mijn cd's in de auto liggen.

Ik werk notabene al 15 jaar in de 'entertainment industrie' om het maar even breed te noemen, en om nou m'n eigen branche kapot te downloaden...
Maar goed.
Wat kan ik hier mee? Ik vraag me werkelijk af of dit zomaar kan, hoe zouden ze aan zo'n bedrag komen en hoe kom ik daar onderuit?
Ik heb met die mensen gebeld die deze 'zaak' behartigen en ik zei dat ik dat niet ging betalen want ik heb dat geld niet.
Dan mocht ik wel een brief schrijven met een betalingsregeling, gingen zij wel kijken of ze accoord gingen.
Kon ik ook aangeven wát ik zou willen betalen.
Euh niks? Ik heb die cd gekocht.

Hoeveel poten heb ik om op te staan?

[ Bericht 1% gewijzigd door CarOnline op 27-09-2009 00:50:39 ]
Screw them.
We're going home.
pi_73139205
Zover ik weet is downloaden nog steeds legaal in nederland, mits voor eigen gebruik
pi_73139269
het probleem is doorgaans niet zozeer het downloaden, maar het uploaden.

Wel bijzonder dat die gasten aan jouw gegevens zijn gekomen. Doorgaans hebben ze alleen een ip-adres. De info achter dat ip-adres moet via je provider komen en die mogen dat niet zomaar doorspelen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_73139272
quote:
Op zondag 27 september 2009 00:42 schreef admiraal_anaal het volgende:
Zover ik weet is downloaden nog steeds legaal in nederland, mits voor eigen gebruik
Ja, punt is alleen dat ik in Duitsland woon.

Ik vind het gewoon zo raar dat ze met die bedragen komen, vraag me af of dat wel mag.

En dan nog wat: ik volg best wat series uit Amerika. Dat durf ik nou dus niet te downloaden, zou dat wél mogen? Sowieso wel?
Hoe zou dat zitten met die rechten niet alleen in DLD maar ook in NL?
Screw them.
We're going home.
pi_73139287
quote:
Op zondag 27 september 2009 00:44 schreef Jordy-B het volgende:
het probleem is doorgaans niet zozeer het downloaden, maar het uploaden.

Wel bijzonder dat die gasten aan jouw gegevens zijn gekomen. Doorgaans hebben ze alleen een ip-adres. De info achter dat ip-adres moet via je provider komen en die mogen dat niet zomaar doorspelen.
Ja, dat heeft de provider dus gedaan, stond er ook netjes bij.
Screw them.
We're going home.
pi_73139288
Weet je wel zeker dat het een legitiem kantoor is van wie je de brief kreeg?

Als jij in Nederland downloadde dan gelden de Nederlandse wetten. Als ze vanuit Duitsland een deurwaarder willen gebruiken zal er eerst een Nederlands vonnis bekrachtigd moeten worden door een Nederlandse rechter (als ik het mis heb hoor ik het graag).

//edit, ik zie net dat je in Duitsland woont, dan gelden uiteraard de Duitse wetten, geen idee hoe die zijn op dat gebied... je zou weleens de sjaak kunnen zijn. Alleen het feit dat ze je gegevens hebben spreekt boekdelen.
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_73139305
Maar dat zei je er niet bij dat je in Duitsland woont, want van die rechten enzo weet ik echt niks af
pi_73139307
fok.de? denk niet dat er hier iemand rondhangt die de Duitse wet/rechtstelsel kent.
pi_73139309
quote:
Op zondag 27 september 2009 00:42 schreef admiraal_anaal het volgende:
en volgens mij staat er toch echt duitsland! !
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe
Don’t take my kindness for weakness and then expect me to treat you the same
  zondag 27 september 2009 @ 00:46:47 #10
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_73139318
Geen idee hoe ze dat in Duitsland geregeld hebben, maar hoe weten ze dat jij die cd hebt gedownload?
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_73139325
quote:
Op zondag 27 september 2009 00:45 schreef mcintosh het volgende:
Weet je wel zeker dat het een legitiem kantoor is van wie je de brief kreeg?

Als jij in Nederland downloadde dan gelden de Nederlandse wetten. Als ze vanuit Duitsland een deurwaarder willen gebruiken zal er eerst een Nederlands vonnis bekrachtigd moeten worden door een Nederlandse rechter (als ik het mis heb hoor ik het graag).
Ja volgens mij wel, het is gewoon een advocatenkantoor.

Ik woon in Duitsland, heb een Duitse provider en dus gelden de Duitse wetten.
Ik weet alleen niet of er nog een maasje in zit, daar probeer ik nu achter te komen.
Screw them.
We're going home.
pi_73139329
quote:
Op zondag 27 september 2009 00:46 schreef Nick-GizMo het volgende:

[..]

en volgens mij staat er toch echt duitsland! !
Waar staat in de OP dat TS in Duitsland woont dan?
pi_73139334
pi_73139335
quote:
Op zondag 27 september 2009 00:47 schreef CarOnline het volgende:

[..]

Ja volgens mij wel, het is gewoon een advocatenkantoor.

Ik woon in Duitsland, heb een Duitse provider en dus gelden de Duitse wetten.
Ik weet alleen niet of er nog een maasje in zit, daar probeer ik nu achter te komen.
Op een Nederlands forum
pi_73139342
quote:
Op zondag 27 september 2009 00:46 schreef Hukkie het volgende:
Geen idee hoe ze dat in Duitsland geregeld hebben, maar hoe weten ze dat jij die cd hebt gedownload?
Ja, dat weet ik ook niet.
Schijnbaar via de provider. Ik heb werkelijk geen idee.
Screw them.
We're going home.
pi_73139364
Ik vraag me wel af hoe ze bij dat bedrag van ¤1200 komen, trouwens.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_73139375
quote:
Nieuwe Duitse wet voor downloaden
Michael Nigbur - Zondag 26 Maart 2006 - 21:28
In Duitsland is er een nieuwe wet gekomen voor downloaden. Zo staat er in als je illegaal bezig bent met het downloaden van muziek, films of games voor privé gebruik, dat je dan je 2 jaar de bak in moet. Maar nog erger is de straf als je van plan bent illegale software commercieel te gebruiken. Hiervoor zul je minimaal 5 jaar de bak in moeten. Deze wet zal ingaan vanaf 1 Januari 2007.

Waarschijnlijk is dit een van de zwaarste wetten is van Europa. Maar dat is logisch omdat Duitsland de grootste markt heeft van Europa. Na schatting wordt er echt te veel gedownload. Vooral als je kijkt hoeveel één DVD kost.
pi_73139384
quote:
Op zondag 27 september 2009 00:47 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Waar staat in de OP dat TS in Duitsland woont dan?
OP niet, TT wel.
Pas het wel even aan.
Screw them.
We're going home.
pi_73139407
Nou het is niet zo moeilijk om er achter te komen dat iemand een CD heeft gedownload.

Ik doe mij voor als aanbieder van die CD (via Limewire ofzo), de CD wordt gedownload en ik heb het IP-adres... in NL zou dat uitlokking zijn waarschijnlijk, maar op zo'n manier zal het ongeveer gaan denk ik.
  Donald Duck held zondag 27 september 2009 @ 00:51:11 #20
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_73139414
Als je die minnelijke schikking niet accepteert kan het natuurlijk op een rechtszaak uitdraaien. Dan kan het een flink hoger bedrag gaan worden.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_73139425
quote:
Op zondag 27 september 2009 00:48 schreef Jordy-B het volgende:
Ik vraag me wel af hoe ze bij dat bedrag van ¤1200 komen, trouwens.
Ik ook.
Nog raarder is dat als je belt met: Dat wil ik niet betalen, ik zelf met een voorstel mag komen
Screw them.
We're going home.
  zondag 27 september 2009 @ 00:52:59 #22
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_73139453
Dan kun je proberen te zeggen dat je het origineel ook al hebt, en gewoon een kopie voor op je pc wilde.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_73139478
quote:
Op zondag 27 september 2009 00:52 schreef Hukkie het volgende:
Dan kun je proberen te zeggen dat je het origineel ook al hebt, en gewoon een kopie voor op je pc wilde.
Ja.
Jammer genoeg doen ze daar weinig op uit.
Screw them.
We're going home.
pi_73139551
Aangezien je verder niet ingaat op het feit dat het illegaal is in Duitsland ga ik er vanuit dat je het wel wist danwel weet je het nu.

Als ik jou was zou ik wat rechtsbijstand inroepen of proberen een deal te maken. Ze staan in hun recht dus ik denk dat je moet proberen te voorkomen dat je naar de rechter moet...
pi_73139629
Volgens mij hang je. Downloaden van illegale kopieën is namelijk sinds 1 januari 2008 verboden in Duitsland (bron). Als je van een CD, die je bezit, een thuiskopie wilt maken, dan moet je rechtstreeks die CD kopiëren. Een download van een illegale bron mag niet.

Het enige wat je nog zou kunnen proberen is om de boete naar beneden bijgesteld te krijgen. Maar de kans is aanwezig dat dat op een rechtszaak uitloopt, en dan draai jij voor de proceskosten op.

Kortom: Betaal, of schakel een advocaat in!

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2009 01:07:49 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')