abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135270030
quote:
Het toestaan van downloaden uit illegale bron door Nederland is niet te rechtvaardigen. Dat stelt de advocaat-generaal van het Europese Hof. Daarmee is de kans dat Nederland een downloadverbod moet invoeren aanzienlijk toegenomen.

Volgens de advocaat-generaal van het EU-hof is downloaden uit illegale bron inderdaad in strijd met de wet. Nederland stelt dat downloaden uit illegale bron hetzelfde is als het maken van een privékopie, maar daar is de advocaat-generaal het niet mee eens. In Nederland is het downloaden van films, muziek en boeken uit illegale bron, bijvoorbeeld van usenet, legaal. Het downloaden van illegale software is wel verboden.

Nederland werkt volgens de advocaat-generaal van het EU-hof 'de massale verspreiding' van illegaal materiaal in de hand. Het oordeel van de advocaat-generaal is een advies, maar wordt in veel gevallen opgevolgd. "Als het Europese Hof deze conclusie overneemt, betekent dat in feite dat er in Nederland een downloadverbod moet gaan gelden", zegt advocaat Anke Verhoeven van Solv. Volgens Verhoeven oordeelt de advocaat-generaal in zijn conclusie relatief streng.

Binnenkort doet het Hof uitspraak in een Nederlandse rechtszaak die is aangespannen door verschillende elektronicawinkels en -fabrikanten, waaronder Sony en Phillips. De bedrijven klagen dat ze te veel thuiskopieheffing betalen en hebben de Stichting Thuiskopie aangeklaagd. Daarbij is ook de rol van downloaden uit illegale bron belangrijk: de hoogte van de thuiskopieheffing is daar mede op gebaseerd. Omdat de Hoge Raad vermoedde dat downloaden uit illegale bron helemaal niet mag, is de zaak doorverwezen naar het Europese Hof.

Als downloaden uit illegale bron in Nederland al legaal mag blijven, dan kan dat alleen als de thuiskopieheffing een 'adequate compensatie' vormt voor inkomsten die rechthebbenden mislopen, stelt de advocaat-generaal. Daarmee zou de thuiskopieheffing 'aanzienlijk moeten worden verhoogd'. Wordt er een downloadverbod ingevoerd, dan gaat de thuiskopieheffing dus waarschijnlijk omlaag. Omdat het kopiëren voor privégebruik niet zou worden verboden, zal hij waarschijnlijk niet volledig worden afgeschaft.

Nederland claimt dat het verbieden van downloaden uit illegale bron negatieve gevolgen voor de privacy zou hebben, omdat downloaders dan zouden kunnen worden vervolgd. Volgens de advocaat-generaal verandert dat niets aan het feit dat het toestaan van 'illegale downloads' niet door de beugel kan.

In het verleden heeft de overheid meerdere keren een downloadverbod voorgesteld, maar mede door protest van burgers is het nooit zover gekomen. Eind 2012 liet regeringspartij PvdA doorschemeren een downloadverbod niet te willen uitsluiten, maar later noemde de partij een downloadverbod juist 'onbespreekbaar'. De thuiskopieheffing geldt sinds vorig jaar ook voor harde schijven, smartphones, tablets en pc's.
http://tweakers.net/nieuw(...)stap-dichterbij.html
Dat wordt dan maar een methode zoeken om mijn internetverkeer af te schermen. Media zou vrij beschikbaar moeten zijn :N

http://www.dumpert.nl/med(...)one_over_piracy.html
Meer mensen zouden naar haar moeten luisteren.

[ Bericht 0% gewijzigd door JaJammerJan op 09-01-2014 13:21:36 ]
pi_135270108
Nou de ochtenderectie van Tim Kuik hebben we ook weer gehad :r
-XOXO-
  donderdag 9 januari 2014 @ 13:07:08 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_135270118
Heel apart dat er wel aan deze kant gesneden moet worden, maar aan de terreur van platenmaatschappijen en auteursrechtenmaffia wordt niks gedaan.
Het wordt steeds beangstigender om te leven in een Europa waar bedrijven belangrijker zijn dan burgers.
pi_135270148
Laat maar komen dat downloadverbod.
Downloaden weer terug naar de elite :9~
pi_135270378
Geen probleem. Ik organiseer wel een data uitwisselingsbeurs. Vele mensen, vele externe schijven.

Gezellig.
pi_135270412
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:07 schreef BasEnAad het volgende:
Heel apart dat er wel aan deze kant gesneden moet worden, maar aan de terreur van platenmaatschappijen en auteursrechtenmaffia wordt niks gedaan.
Het wordt steeds beangstigender om te leven in een Europa waar bedrijven belangrijker zijn dan burgers.
Altijd toch. Symptoombestrijding.
  donderdag 9 januari 2014 @ 13:17:12 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135270504
Natuurlijk moet media vrij beschikbaar zijn. Niets betalen voor zaken waar wel veel geld ingestoken is _O_

:{ :N
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_135270564
Het is gelukkig maar een advies. Enige waar we op moeten passen is dat anti-download partijen (VVD, CDA en SGP) niet de overhand hebben in de regering. Sowieso niet de VVD, want die zit dik in de verstrengelingen met Buma stemra en Brein.
pi_135270584
Copyright zou niet eens moeten bestaan. T werkt vooruitgang (niet perse nieuwe tech shit) namelijk nogal tegen logischerwijs.
pi_135270611
Blijft toch apart dat landen denken dat ze in andere landen de dienst uit kunnen maken!
pi_135270677
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:19 schreef ikhebgelijk het volgende:
Blijft toch apart dat landen denken dat ze in andere landen de dienst uit kunnen maken!
Dit land (althans de zogenaamde leiders) rende zelfs naar deze situatie toe. Tuurlijk er was een referendum (waar de uitkomst van genegeerd werd) maar dat bleek naderhand nutteloos.
Het echte raadsel (nouja ook niet echt) is waarom men hier niet opstond om er actie tegen te ondernemen.
  donderdag 9 januari 2014 @ 13:24:01 #12
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_135270787
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:19 schreef ikhebgelijk het volgende:
Het ligt er maar net aan wat je afspreekt natuurlijk. Zo raar is het niet hoor.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 9 januari 2014 @ 13:25:11 #13
116015 SicSicSics
pi_135270827
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:19 schreef RichardDawkins het volgende:
Copyright zou niet eens moeten bestaan. T werkt vooruitgang (niet perse nieuwe tech shit) namelijk nogal tegen logischerwijs.
Aan de andere kant snap ik wel dat je dingen als intellectueel eigendom graag wil beschermen. Zou een hoop werkelozen opleveren als bedrijven dat niet meer mochten/ konden doen. Het leven is geen filantropische instelling. :7
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_135270867
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:17 schreef Dven het volgende:
Natuurlijk moet media vrij beschikbaar zijn. Niets betalen voor zaken waar wel veel geld ingestoken is _O_

:{ :N
Ik download veel, maar ik koop ook spellen als ze goed zijn. Ik ga ook naar concerten toe van artiesten waarvan ik gedownloade muziek heb geluisterd. Ik ga ook vaak naar de bioscoop.
Verder hebben we dus ook nog die thuiskopieheffing die men deels gebruikt als compensatie hiervoor.
Als ze nog altijd te weinig geld hebben, moeten ze maar eens gaan kijken hoeveel geld er in de zak van de platenmaatschappij gaat en hoeveel geld er aan adverteren besteed wordt.

quote:
6s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:25 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Aan de andere kant snap ik wel dat je dingen als intellectueel eigendom graag wil beschermen. Zou een hoop werkelozen opleveren als bedrijven dat niet meer mochten/ konden doen. Het leven is geen filantropische instelling. :7
Ik ben het wel deels met je eens, maar ik vind het concept van intellectueel eigendom maar vreemd. Je hebt bezit over een idee over iets waar je geen bezit over hebt. Je idee is overigens gebasseerd op miljoenen ideëen van voorgangers.

Maar het klopt dat bedrijven er nu geld aan moeten verdienen. Het is echter zeer inefficiënt. We zouden veel verder komen als mensheid als we alle informatie vrij beschikbaar maken.

[ Bericht 16% gewijzigd door JaJammerJan op 09-01-2014 13:31:44 ]
pi_135270892
quote:
6s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:25 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Het leven behoort ook geen monetaire instelling te zijn. Filantropie bestaat alleen in een ongelijk verdeelde wereld zoals nu.
Als copyright nooit bestaan zou hebben zou iedereen maximaal kunnen profiteren (ik laat het monetaire gedoe even achterwege) van ieder goed idee. De exponentiële vooruitgang hiervan is dan zo groot dat ik hem niet eens fatsoenlijk kan voorstellen.
  donderdag 9 januari 2014 @ 13:29:08 #16
116015 SicSicSics
pi_135270951
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:27 schreef RichardDawkins het volgende:
Het leven behoort ook geen monetaire instelling te zijn. Filantropie bestaat alleen in een ongelijk verdeelde wereld zoals nu.
Als copyright nooit bestaan zou hebben zou iedereen maximaal kunnen profiteren (ik laat het monetaire gedoe even achterwege) van ieder goed idee. De exponentiële vooruitgang hiervan is dan zo groot dat ik hem niet eens fatsoenlijk kan voorstellen.
Je bedoelt dat mensen productief zijn als daar aardigheid en liefde tegenover staat O+ ik geloof daar niet zo in ;)
Fine, fuck you then!
  donderdag 9 januari 2014 @ 13:29:20 #17
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_135270958
Downloadverbod..... tja je mag ook niet te snel rijden he..?
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  Moderator donderdag 9 januari 2014 @ 13:29:28 #18
42184 crew  DaMart
pi_135270963
De auteursrechtenlobby heeft goed zijn best gedaan bij de advocaat-generaal dus -O-.
  donderdag 9 januari 2014 @ 13:29:30 #19
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135270967
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:26 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Ik download veel, maar ik koop ook spellen als ze goed zijn. Ik ga ook naar concerten toe van artiesten waarvan ik gedownloade muziek heb geluisterd. Ik ga ook vaak naar de bioscoop.
Verder hebben we dus ook nog die thuiskopieheffing die men deels gebruikt als compensatie hiervoor.
Als ze nog altijd te weinig geld hebben, moeten ze maar eens gaan kijken hoeveel geld er in de zak van de platenmaatschappij gaat en hoeveel geld er aan adverteren besteed wordt.
Oke. Dus omdat je wel eens iets koopt moet alles vrij beschikbaar zijn :D Ik koop kaas bij de kaasboer, ik koop ham bij de slager en kip bij de poelier, net als brood bij de bakker. Derhalve mag ik bij de groenteboer stelen :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 9 januari 2014 @ 13:31:24 #20
116015 SicSicSics
pi_135271035
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:29 schreef Dven het volgende:
Oke. Dus omdat je wel eens iets koopt moet alles vrij beschikbaar zijn :D Ik koop kaas bij de kaasboer, ik koop ham bij de slager en kip bij de poelier, net als brood bij de bakker. Derhalve mag ik bij de groenteboer stelen :D
Downloaden is geen stelen natuurlijk :o want bij stelen neem je iets weg. :Y En bij downloaden kopieer je alleen maar.

Daarom is geld kopiëren ook geen stelen en gewoon toegestaan. :7
Fine, fuck you then!
pi_135271041
quote:
14s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:29 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Je bedoelt dat mensen productief zijn als daar aardigheid en liefde tegenover staat O+ ik geloof daar niet zo in ;)
Nou nee dat is totaal niet wat ik bedoel.
Zonder de restrictie van copyright (en poen) kan het maximale gehaald worden uit goede ideeën. Hier kan dan weer maximale vooruitgang uitkomen. Het gaat me om de vooruitgang en niet om eventuele aardigheid en liefde van mensen. Fijn als dat erbij komt maar niet perse relevant voor vooruitgang.
pi_135271049
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:29 schreef Dven het volgende:

[..]

ik vraag me af wat de groenteboer zou zeggen als je langsliep en een wortel kopieerde eigenlijk.
  donderdag 9 januari 2014 @ 13:33:04 #23
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_135271094
Leuk, dan kan je dus strafbaar zijn als je naar een willekeurige website gaat. Of je mail binnenhaalt. Het moet niet gekker worden!
censuur :O
  donderdag 9 januari 2014 @ 13:33:13 #24
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135271101
quote:
10s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:31 schreef Murdera het volgende:

[..]

ik vraag me af wat de groenteboer zou zeggen als je langsliep en een wortel kopieerde eigenlijk.
Ik denk dat je een contract krijgt aangeboden :P
pi_135271103
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:31 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Nou nee dat is totaal niet wat ik bedoel.
Zonder de restrictie van copyright (en poen) kan het maximale gehaald worden uit goede ideeën. Hier kan dan weer maximale vooruitgang uitkomen. Het gaat me om de vooruitgang en niet om eventuele aardigheid en liefde van mensen. Fijn als dat erbij komt maar niet perse relevant voor vooruitgang.
maar zonder die winsten valt vooruitgang ook terug omdat het uiteindelijke doel (geld) wegvalt, en zonder die winsten zijn de investeringen veel gevaarlijker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')