Zeker! Maar HOE..quote:
Ja hoor, heel herkenbaar. Vooral die besluiteloosheid.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 17:33 schreef maedy het volgende:
[..]
Zeker! Maar HOE..
Net ook weer een ultiem depressie-moment, kan er nu om lachen..
Loop in de supermarkt, zo besluiteloos als de pest. Vol goede moed naar het schap met alle Knorr wereldgerechten zodat ik niet alleen maar kant&klaar eet en nog de keus heb uit Oosters, Italiaans of ovengerechten. Medewerkster van de Jumbo lacht lief en groet me. 20 minuten later sta ik nog steeds in hetzelfde pad en heb zo'n beetje alle doosjes vastgehad!
Komt zij weer langs lopen, kijkt mij een partij vreemd aan en groet me nog maar een keer.
Dat gele mandje van de Jumbo was nog steeds leeg..
Fuck dat! Ik erger me zo aan het feit dat de helft van mijn functies defect zijn! Herkenbaar?
Het grootste probleem is eigenlijk dat ik niet weet wat echt is. Ik kan me nooit helemaal veilig voelen. Ik heb soms heel sterk het gevoel dat vrienden achter mijn rug om iets van plan zijn tegen mij en tegen me liegen. Hulpverleners zouden ook iets van plan kunnen zijn, ze kunnen je alles wijsmaken wat ze willen. Soms zie ik ze als vijand, soms als onschuldigen die ook niet weten dat wat zij doen verkeerd is en dat er iets groters is, of iemand, die hen en alle mensen onder controle heeft, dat wij een experiment zijn (daar zit sowieso een kern van waarheid in). Maar wat ik zo vervelend vind is dat ik niet alles weet, geen controle en overzicht heb, geen idee heb van wat juist is en echt en wat niet en wie ik moet geloven en vertrouwen.quote:Op maandag 3 februari 2014 17:28 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Je bent niet je gedachtes he, je bent veel meer dan dat.
Maar aan wat voorn dingen denk jij dan dat het bijvoorbeeld ''de waarheid'' is? Waarom moet jij daar dan gelijk onzeker van worden? Waarom mag jij niet op punt A staan als je liever op punt B zou staan? Of erger nog... Waarom zou jij niet op punt B mogen staan als je op punt A staat?
Omdat ik niet weet aan welke kant ik moet staan. Waarom zou ik die gedachtes niet geloven? Omdat ik me door die gedachtes niet goed voel? Ik wil bewijs, zekerheid. Ik wil me niet onterecht goed voelen. Ik kan iets waarvan ik niet weet of het waar is of niet, niet aannemen als onwaar. Het voelt gewoon verkeerd als ik zou proberen me niet zoveel aan te trekken van die gedachtes, omdat ik het gevoel heb dat iets me iets probeert duidelijk te maken, wat ik dus, als ik bijvoorbeeld aanneem wat er in therapie aan mij wordt verteld, ontwijk en dat is niet goed want dan zou het kunnen dat er opeens iets heel slechts gebeurt. En dan is het 'zie je wel, had je maar moeten luisteren'. Luisteren naar mijn negatieve kant dus. Ik wil ook overal op voorbereid zijn en overal rekening mee houden. Niets is zeker, alles is mogelijk. En dat is heel lastig. Want ik geloof eigenlijk alles maar tegelijkertijd niets helemaal. En daarmee zit ik mezelf behoorlijk in de weg, maar ik heb niet de moed om een kant te kiezen en daarop te vertrouwen.quote:Ik ben ook nooit echt ergens 100% voor gegaan.. Ja kleinere dingen... Dat jij geen doel hebt of je nog niet in staat bent om je emotioneel heel erg met je doelen te verbinden waarom moet dat erg zijn? Wie verteld jou dat jij niet mag leven omdat je niet perfect bent? Who the hell is uberhaupt perfect? Waarom wil jij niet geloven dat je er best mag wezen? Het is geen probleem, jij maakt het een probleem, het is iets wat jij wel wilt maar tegelijkertijd heb jij van die zieke gedachtes die zeggen dat jij het niet mag krijgen... En toch geloof je die gedachtes.
Maar dan zit ik dus met minstens twee persoonlijkheden zonder dat ik weet welke ik echt ben. Welke gelijk heeft. Dat is dus precies het probleem. En het idee is dat ik dan de niet-negatieve ben maar zoals ik al heel vaak heb gezegd weet ik niet of dat wel goed is.quote:Op maandag 3 februari 2014 17:34 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik kan ook niet altijd mindful zijn, maar ik probeer het en kijk in mezelf wat er aan de hand is en hoe ik dat dan kan oplossen.
Je moet die negatieve gedachtes van je echt als een eigen persoonlijkheid zien, je bent niet je gedachtes, je bent veel meer dan je gedachtes.
En die gedachtes willen maar al te graag bestaan en aandacht krijgen, daarom is het zo lastig om je daarvan de distantieren... Maar probeer eens vanaf een ander perspectief naar je gedachtes te kijken... Identificeer je er eens niet mee maar observeer je gedachtes... Zink er niet in weg maar kijk er alleen naar.
Dat gevoel dat jij niet mag genieten is die negatieve ego in je kop weer die als een klein kind alle aandacht van je probeert te ontrekken naar hem toe.
Waarom is er geen waarheid? Dan is alles wat jij denkt en beweert dus ook niet waar.quote:Er is helemaal geen waarheid... De enige waarheid is dat jij gelooft dat jij je negatieve gedachtes bent.
Het is slecht omdat mensen er dan achter komen hoe slecht ik eigenlijk ben, of ze komen erachter dat ik meer weet dan ik zou mogen en zorgen er dan voor dat ik er helemaal niet meer achter kan komen. Ik kan me niet voorstellen dat ik dit typquote:Op maandag 3 februari 2014 17:40 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Waarom is het slecht? Waarom is het gevaarlijk? Ik ben er niet van overtuigd hoor? Lijkt mij juist heel gezond, leg eens uit waarom jij er dan wel in geloofd?
Angst.. Ook zoiets moois... Je blijft echt wel bestaan hoor, en het is echt wel veilig in Nederland.
Wat mensen van jou denken maakt geen flikker uit, het gaat erom wat jij over jezelf denkt...
Ikzelf voel altijd angst als ik een meisje wil aanspreken, ook zo een gedachte / gevoel waar ik HELEMAAL 0.0 baat bij heb en mij helemaal niet mee wil identificeren, ik ben dat niet / ik wil dat niet zijn dus ik ga daar niet naar handelen.
Je moet je gedachtes niet serieus nemen als ze niet in overeenstemming zijn met hoe jij wilt zijn als mens.
En jij tuimelt er nu steeds maar in door het wel serieus te nemen.
Je wilt zoveel meer maar je laat je door je eigen gedachtes zo erg tegenhouden, zie in dat jouw gedachtes je blokkeren en al het negatieve aangrijpen.. Probeer het en word weerbaar, als mensen niet leuk doen laat dat dan van je afglijden... Doen mensen leuk pik het dan op als leuk en heb daar plezier in.
Dit heb ik dus ook altijd...als ik van tevoren niet exact bepaal wat ik ga kopen, raak ik compleet in de stress als ik in de winkel ben. Bedenk dus van tevoren wat je wilt gaan halen, je kunt er beter thuis over twijfelen dan in de winkel waar de druk veel hoger is (zo is het bij tenminste).quote:Op dinsdag 4 februari 2014 17:42 schreef kvd het volgende:
[..]
Ja hoor, heel herkenbaar. Vooral die besluiteloosheid.
Na 10 minuten besluiten welke soep je wilt (), richting broodafdeling om wat broodjes erbij te halen. En dan zie je pizza...twijfel...soep of pizza....allebei makkelijk (kwam net uit een migraine aanval, makkelijk eten wat even een vereiste)...pizza, soep, pizza, soep, pizza! Welke....daar 10 minuten staan, pizza uitgezocht (
), soep wegzetten...twijfel...eerst pizza maar weer in diepvries, weer 10 minuten voor de soep.... toch voor soep kiezen....snel broodje erbij halen....niet meer naar de pizza kijken.
Kwam 3 kwartier later thuis, met een blikje soep en 2 pistoletjes. Vriend: zo, het was zeker druk in de winkel. Ik:![]()
En een briefje...al is het maar voor 2 dingen, maar anders vergeet ik het echt. En dan het liefst nog in de volgorde waarin het in de winkel ligt. Spontaan boodschappen doen...ik kan het niet meer. Pure paniek en bij thuiskomst altijd dingen vergeten (en daar natuurlijk weer van balen)quote:Op dinsdag 4 februari 2014 18:07 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dit heb ik dus ook altijd...als ik van tevoren niet exact bepaal wat ik ga kopen, raak ik compleet in de stress als ik in de winkel ben. Bedenk dus van tevoren wat je wilt gaan halen, je kunt er beter thuis over twijfelen dan in de winkel waar de druk veel hoger is (zo is het bij tenminste).
Als ik geen briefje maak ben ik in de winkel zo bang dat ik iets vergeet dat ik nerveus word en daardoor juist dingen vergeet. Maar het is je wel gelukt uiteindelijkquote:Op dinsdag 4 februari 2014 18:14 schreef kvd het volgende:
[..]
En een briefje...al is het maar voor 2 dingen, maar anders vergeet ik het echt. En dan het liefst nog in de volgorde waarin het in de winkel ligt. Spontaan boodschappen doen...ik kan het niet meer. Pure paniek en bij thuiskomst altijd dingen vergeten (en daar natuurlijk weer van balen)
En ik had thuis al besloten dat het soep zou worden, zelfs welke soep. Maar eenmaal in de winkel de keuzes qua soep. En toen ik de pizza's zag had ik daar toch ook ineens zin in. Uiteindelijk wel thuisgekomen met de soep die ik thuis al in gedachten had.
Dank je. Ik moet wel zeggen dat dit soort gedachten iets is wat bij mij altijd al in meer of mindere mate aanwezig is geweest. Maar ik hoor vaak dat dit soort dingen milder wordt als je ouder wordt. Daar put ik ook hoop uit.quote:Op maandag 3 februari 2014 20:13 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik zal eens voor je kijken. Dit las ik in een boek dat ik kreeg bij een cursus over professionele sociale omgang.
[..]
Je bent hier niet alleen in.Ook al plagen deze gedachten me nu niet langer, in het verleden was het ook voor mij aan de orde van de dag. Ter voorbereiding nam ik ook afstand van mensen, m'n huis en werk. Wat voor mij werkte was nadenken over deze manier van nadenken. Erover lezen, erover praten wanneer mogelijk, maar altijd met de realisatie dat dit niet altijd zo geweest is en dus iets was veranderd. Wat ook betekent dat het weer terug kan veranderen.
Later ontdekte ik dat er een middenweg is, waarbij je je oude zelf ter ruste laat gaan en je als een nieuw mens in het leven staat. Welk pad jij daarvoor moet bewandelen, dat kan alleen jij uitvinden, maar ik hoop dat je uit mijn ervaring hoop kan putten.
En als je ondersteuning nodig hebt, dan kan je altijd bij mij of hier terecht.
Dat is fijn. Wat is binnenkort? In de GGZ moet je altijd veel geduld hebben ... maar het zou fijn geweest zijn als ze wat duidelijker waren geweest over de termijn.quote:Op maandag 3 februari 2014 23:42 schreef Mistico het volgende:
Vanochtend werd ik gebeld en ik heb binnenkort mijn tweede intakegesprek.![]()
Ik moet wat meer geduld hebben![]()
Op elke manier die voor jou werkt.quote:
Herkenbaar, maar zou het niet toeschrijven aan depressie.quote:Net ook weer een ultiem depressie-moment, kan er nu om lachen..
Loop in de supermarkt, zo besluiteloos als de pest. Vol goede moed naar het schap met alle Knorr wereldgerechten zodat ik niet alleen maar kant&klaar eet en nog de keus heb uit Oosters, Italiaans of ovengerechten. Medewerkster van de Jumbo lacht lief en groet me. 20 minuten later sta ik nog steeds in hetzelfde pad en heb zo'n beetje alle doosjes vastgehad!
Komt zij weer langs lopen, kijkt mij een partij vreemd aan en groet me nog maar een keer.
Dat gele mandje van de Jumbo was nog steeds leeg..
Fuck dat! Ik erger me zo aan het feit dat de helft van mijn functies defect zijn! Herkenbaar?
Als je wat ouder wordt leer je vanzelf meer accepteren wat is. Dat brengt kalmte met zich mee, waardoor veel problemen niet langer problemen zijn, maar simpelweg situaties en momenten die ook weer over zullen gaan.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 18:22 schreef kuolema het volgende:
Dank je. Ik moet wel zeggen dat dit soort gedachten iets is wat bij mij altijd al in meer of mindere mate aanwezig is geweest. Maar ik hoor vaak dat dit soort dingen milder wordt als je ouder wordt. Daar put ik ook hoop uit.
Is het ook echt wegvluchten? 2 voorbeelden, ik heb een kennis in Delfzijl zitten die al jaren lang alleen is. Weinig sociale contacten. Daar jaren zitten, put je uit dezelfde poel met dames als daar niks tussen zit, is dat ook niks. Als daar verder ook niks zit wat je happy zou maken is 'vluchten' dus misschien wel de beste optie? Je woont in een gat, waar niemand zit, en je klaagt over eenzaamheid en depressie en geen relatie? 1 + 1 is toch 2? Daarentegen ken ik ook een goede vriend die ik tijdens mijn universitaire studie in London heb ontmoet. Die is via de universiteit in Frankrijk naar Schotland gegaan, daarna naar Londen, daarna naar Amerika en is daarna naar Italie gegaan. Toen is hij gaan reizen in Amerika, vriendin ontmoet, is nu getrouwd in Londen en 'foetsie' depressie want hij heeft het oprecht beter op de rit op dit moment. En bulkt hij natuurlijk van de levenservaring.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 14:56 schreef maedy het volgende:
@ Sitting-elfling, hoe graag ik mijn gevoel ook wil geloven over de verkoop van mijn woning, ik denk eerlijk gezegd niet dat ik me beter ga voelen door me nog meer in de schulden te steken en hopen dat ik wel een plek vind waar ik me prettig voel.
6x verhuisd in 7 jaar tijd, 3e koophuis (dit keer alleen) en denk dat ik mijn eenzaamheid en depressie aan moet pakken in plaats van wederom wegvluchten. Ik kan dus ook moeilijk alleen zijn en moet de radio aanzetten in de ruimte waarin in ben om niet te verdrinken in gepieker en onrust.. Zet mijn been maar af in ruil voor een depressievrij leven!
En dit!quote:Op dinsdag 4 februari 2014 18:28 schreef Gray het volgende:
Herkenbaar, maar zou het niet toeschrijven aan depressie.
Dit voorbeeld is van een maandje of 2 geleden, omdat de keus maar tussen 2 dingen ging leek het mij een goed voorbeeld.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 18:22 schreef kuolema het volgende:
[..]
Als ik geen briefje maak ben ik in de winkel zo bang dat ik iets vergeet dat ik nerveus word en daardoor juist dingen vergeet. Maar het is je wel gelukt uiteindelijkBen je nog tevreden met je keus?
Ik ben nu boos omdat het eten koken mislukte. Hoeveel kan er misgaan tijdens het bakken van wat champignons, gehakt en groente (en daarna wat noodles erbij). Nou, ik kan je zeggen veel...heel veel...en het grootste gedeelte is nu voor de prullenbak.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 19:44 schreef Elvi het volgende:
Ik merk juist dat ik tijdens een depressieve periode ook geen keuzes kan maken. Dan loop ik ook maar rondjes in de supermarktTerwijl op betere dagen ik gewoon kan plannen en besluiten kan nemen als een normaal mens.
Dus ik denk dat sommige mensen sowieso al besluiteloos zijn, maar dat een depressie het ook kan verergeren(en dan weer boos op jezelf worden van 'jezis dit kan ik ook al niet! Ik ben nog te stom om boodschappen te doen!' waardoor het de keer daarop nog moeilijker wordt
)
Zou ik ook doodeng vinden, niks mis mee toch?quote:Op dinsdag 4 februari 2014 20:35 schreef minthy het volgende:
Vanochtend voor de laatste keer afgesproken met m'n psychiater, vanaf nu wordt de medicatie overgenomen door de huisarts. Een kleinigheidje misschien maar het voelt als een best belangrijke stap![]()
En komende vrijdag ga ik weer beginnen met werken. Ik weet nog steeds niet zo goed hoe ik daarover moet denken. Aan de ene kant heb ik er zin in (sterk afgekaderde taak zonder druk en verantwoordelijkheid), aan de andere kant vind ik het doodeng
Awquote:Op dinsdag 4 februari 2014 19:52 schreef kvd het volgende:
[..]
Dit voorbeeld is van een maandje of 2 geleden, omdat de keus maar tussen 2 dingen ging leek het mij een goed voorbeeld.
Het eten van nu is spontaan zonder briefje op de fiets bedacht en je raadt het al
[..]
Ik ben nu boos omdat het eten koken mislukte. Hoeveel kan er misgaan tijdens het bakken van wat champignons, gehakt en groente (en daarna wat noodles erbij). Nou, ik kan je zeggen veel...heel veel...en het grootste gedeelte is nu voor de prullenbak.
Van wie dan? s_e?quote:Op dinsdag 4 februari 2014 20:32 schreef magnetronkoffie het volgende:
Uhm...er is een post verdwenen? Was toch niks mis met die post?
Waarom is dat?quote:Op dinsdag 4 februari 2014 20:35 schreef minthy het volgende:
Vanochtend voor de laatste keer afgesproken met m'n psychiater, vanaf nu wordt de medicatie overgenomen door de huisarts. Een kleinigheidje misschien maar het voelt als een best belangrijke stap![]()
En komende vrijdag ga ik weer beginnen met werken. Ik weet nog steeds niet zo goed hoe ik daarover moet denken. Aan de ene kant heb ik er zin in (sterk afgekaderde taak zonder druk en verantwoordelijkheid), aan de andere kant vind ik het doodeng
Dit.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 19:44 schreef Elvi het volgende:
Ik merk juist dat ik tijdens een depressieve periode ook geen keuzes kan maken. Dan loop ik ook maar rondjes in de supermarktTerwijl op betere dagen ik gewoon kan plannen en besluiten kan nemen als een normaal mens.
Dus ik denk dat sommige mensen sowieso al besluiteloos zijn, maar dat een depressie het ook kan verergeren(en dan weer boos op jezelf worden van 'jezis dit kan ik ook al niet! Ik ben nog te stom om boodschappen te doen!' waardoor het de keer daarop nog moeilijker wordt
)
Ja, hij had een post geschreven over verveling en depressie en een paar minuten later keek ik weer in dit topic en de post was weg?quote:
Slechts een zienswijze, geen rocket science.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 17:53 schreef kuolema het volgende:
Waarom is er geen waarheid? Dan is alles wat jij denkt en beweert dus ook niet waar.
Verder geloof ik niet dat ik mijn negatieve gedachtes ben. Ik weet juist niet wat ik ben. Meer een soort leeg lichaam dat tussen twee soorten gedachtes staat en niet weet naar welke het moet luisteren. Of hoe die twee kanten op een goede manier te combineren
Daar hoop ik wel op, jaquote:Op dinsdag 4 februari 2014 20:47 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Zou ik ook doodeng vinden, niks mis mee toch?
Maar als het goed is, dan zakt dat enge (zodra je eenmaal weer aan de gang bent) heel snel weer af
Omdat zij alleen de medicatiebegeleiding deed en deze goed ingekickt zit. Wanneer de huisarts dit overneemt wordt het allemaal wat goedkoper. Plus dat de psychiater weer een nieuwe cliënt in kan plannen.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 22:11 schreef kuolema het volgende:
Waarom is dat?
Wat spannend dat je weer gaat werken. Is dat gelijk weer hele dagen of ga je het rustig opbouwen?
Ik post wel vaker meuk wat door het toilet verdwijntquote:Op dinsdag 4 februari 2014 22:44 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ja, hij had een post geschreven over verveling en depressie en een paar minuten later keek ik weer in dit topic en de post was weg?
Thanks en thanks!quote:Op dinsdag 4 februari 2014 23:26 schreef sitting_elfling het volgende:
Success Minthy btw! Ook nog congratz met dat andere.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |