Als dat voor jou zo werkt is dat mooi. Bij mij werkte dat averechts.quote:Op maandag 3 februari 2014 17:59 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Okay, ik ben ook depressief geweest, is er geen oorzaak? DAN IS ER GEEN OORZAAK.
Het is een bodemloze put om daar naar te zoeken, niet doen, ook die overtuiging dat je dat kunt vinden in die negatieve gedachtes... De oplossing is om je niet meer te identificeren met die negatieve gedachtes. Sowieso, minder nadenken IS BLISSS stop thinking for god sake, 95% van je gedachtes hebben helemaal geen toegevoegde waarde voor je leven.
Bij kuo lees ik gewoon dat haar gedachtes alles in een negatief daglicht zetten dat trekt ofcourse al haar energie ook weg en dat is allemaal gigantisch klote.. Het probleem bij kuo is dat ze gelooft dat zij dat persoon is... Daar afstand van doen? Daar gaat dat hele ''ego'' tegenin, hell, wie ben je dan uberhaupt als je dat niet bent? Je moet toch iemand zijn? Daar komt de struggle al.. allemaal omdat je gedachtes alles in hokjes moeten drukken...
Een ''zen'' persoon definieerd niet die IS.
Ik hoop niet dat dat de indruk is die je van mijn berichten had, want dat was niet mijn bedoeling. Ben het namelijk 100% met je eens.quote:Op maandag 3 februari 2014 19:01 schreef Elvi het volgende:
Misschien moet ik het niet doen, maar ik ga me er toch even mee bemoeien
Waar ik me een beetje aan stoor, is dat het lijkt alsof de mensen die 'genezen' zijn van hun depressie ineens niet meer begrijpen hoe het was om depressief te zijnWeten jullie nog hoe het was om er middenin te zitten en van iemand te horen "je moet niet zo negatief zijn, gewoon positief denken!". Hoe kwam dat toen over? Dacht je "oh dus dat was het!" en was ineens alles beter?
Of ging het met kleine stapjes, kwam je zelf tot inzichten omdat dwang nu eenmaal niet helpt, en besefte je dat wat voor de 1 werkt voor de ander niet hoeft te werken? Dat ieder mens om een andere oorzaak depressief wordt en er dus ook op een andere manier mee om leert te gaan?
Ik ben echt blij dat jullie klaar zijn met de depressie, dat meen ikMaar doe alsjeblieft niet alsof je de waarheid in pacht hebt en anderen wel even moet laten zien hoe het allemaal werkt. Ik doe het liever op mn eigen manier en ik denk de meesten hier met mij. Het heeft geen nut om tegen een suicidaal persoon te zeggen dat ze deze gedachten gewoon moet negeren.
Misschien hebben jullie wel gelijk, want ik ben nu zelf ook bezig met loslaten en mindfullness en het werkt op dit moment bij mijMaar ik ben nog halverwege en ik weet nog heel goed hoe het was om midden in de depressie te zitten.
Dus om jullie hetzelfde advies te geven: laat het los en laat het iedereen zelf uitvogelen, want het komt nu gewoon niet binnen.
Dit inderdaad.quote:Op maandag 3 februari 2014 19:18 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Ik hoop niet dat dat de indruk is die je van mijn berichten had, want dat was niet mijn bedoeling. Ben het namelijk 100% met je eens.
Schizofrenen worden ook minder oud (vanwege problemen met bijwerkingen van medicatie, zelfmoord, ongezondere levensstijl)quote:Op maandag 3 februari 2014 18:29 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/wetensch(...)verlijdt-eerder.html
Er wordt nog een beetje gegist maargoed, ik vind het eigenlijk logisch, stress veroorzaakt een enorme hoop ongezonde dingen zoals hartritme stoornis etc.
Eensch. Daarom lees ik nog wel mee, maar 'durf' ik weinig adviezen te geven. Ik ben nl bang dat ik overkom zoals jij hierboven schetst. En wat je zegt klopt in mijn geval ook. Ik kan me nauwelijks meer voorstellen hoe het is om depressief te zijn. Ik ben bijna in staat om een depressieve vriendin te vertellen dat ze lekker naar buiten moet gaan omdat ze met dat geknies binnen niets opschiet.quote:Op maandag 3 februari 2014 19:01 schreef Elvi het volgende:
Waar ik me een beetje aan stoor, is dat het lijkt alsof de mensen die 'genezen' zijn van hun depressie ineens niet meer begrijpen hoe het was om depressief te zijnWeten jullie nog hoe het was om er middenin te zitten en van iemand te horen "je moet niet zo negatief zijn, gewoon positief denken!". Hoe kwam dat toen over? Dacht je "oh dus dat was het!" en was ineens alles beter?
Of ging het met kleine stapjes, kwam je zelf tot inzichten omdat dwang nu eenmaal niet helpt, en besefte je dat wat voor de 1 werkt voor de ander niet hoeft te werken? Dat ieder mens om een andere oorzaak depressief wordt en er dus ook op een andere manier mee om leert te gaan?
Ik ben echt blij dat jullie klaar zijn met de depressie, dat meen ikMaar doe alsjeblieft niet alsof je de waarheid in pacht hebt en anderen wel even moet laten zien hoe het allemaal werkt. Ik doe het liever op mn eigen manier en ik denk de meesten hier met mij. Het heeft geen nut om tegen een suicidaal persoon te zeggen dat ze deze gedachten gewoon moet negeren.
Misschien hebben jullie wel gelijk, want ik ben nu zelf ook bezig met loslaten en mindfullness en het werkt op dit moment bij mijMaar ik ben nog halverwege en ik weet nog heel goed hoe het was om midden in de depressie te zitten.
Dus om jullie hetzelfde advies te geven: laat het los en laat het iedereen zelf uitvogelen, want het komt nu gewoon niet binnen.
Dat snap ik dan weer niet want jij was volgens mij juist wel dat soort dingen aan het roepen.quote:Op maandag 3 februari 2014 19:20 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Dit inderdaad.
En wat voor mij heeft gewerkt kan voor iemand anders ook enorm helpen, helemaal als ik de indruk heb dat ik soortgelijk probleem had.
Heul herkenbaar, al heb ik de indruk dat het door AD een flink stuk minder is geworden!quote:Op maandag 3 februari 2014 19:52 schreef -Spring het volgende:
Ik keek vanmorgen trouwens dr phil (don't ask) en die had zo'n mooie piekermetafoor:
alsof je full speed rondjes rijdt op een snelweg zonder afrit
oid.
Dat is echt precíes hoe mijn gedachten gingen. De hele hele dag. Onmogelijk te stoppen.
Ik zeg nergens dat wat voor mij werkt dat dat ook voor anderen (gegarandeerd) werkt.quote:Op maandag 3 februari 2014 19:58 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Dat snap ik dan weer niet want jij was volgens mij juist wel dat soort dingen aan het roepen.
Same here.quote:Op maandag 3 februari 2014 20:00 schreef minthy het volgende:
[..]
Heul herkenbaar, al heb ik de indruk dat het door AD een flink stuk minder is geworden!
Ik zal eens voor je kijken. Dit las ik in een boek dat ik kreeg bij een cursus over professionele sociale omgang.quote:Op maandag 3 februari 2014 10:26 schreef zomertje het volgende:
[..]
Heb je hier meer informatie over? Ik heb juist in de eerste paar jaar dingen meegemaakt die inderdaad bepaalde triggers hebben veroorzaakt (denk ik...)
quote:Op maandag 3 februari 2014 02:34 schreef kuolema het volgende:
Ik vraag me af of iemand dit herkent. Ik hoop het, ik bedoel, niet dat dat goed is, maar ik voel me best wel alleen hierin zeg maar.Je bent hier niet alleen in.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ook al plagen deze gedachten me nu niet langer, in het verleden was het ook voor mij aan de orde van de dag. Ter voorbereiding nam ik ook afstand van mensen, m'n huis en werk. Wat voor mij werkte was nadenken over deze manier van nadenken. Erover lezen, erover praten wanneer mogelijk, maar altijd met de realisatie dat dit niet altijd zo geweest is en dus iets was veranderd. Wat ook betekent dat het weer terug kan veranderen.
Later ontdekte ik dat er een middenweg is, waarbij je je oude zelf ter ruste laat gaan en je als een nieuw mens in het leven staat. Welk pad jij daarvoor moet bewandelen, dat kan alleen jij uitvinden, maar ik hoop dat je uit mijn ervaring hoop kan putten.
En als je ondersteuning nodig hebt, dan kan je altijd bij mij of hier terecht.![]()
Dan vind je het misschien wel fijn om te lezen dat ik het ook hérken?! In verhalen van/over anderenquote:Op maandag 3 februari 2014 16:36 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik hoopte dus dat mensen het zouden herkennen maar ik vind het al fijn dat er begrip is. Ik heb het idee dat als ik mezelf echt bloot zou geven, dat ervoor zou zorgen dat ik me nog eenzamer voel en onbegrepen. Ik wil het eigenlijk ook wel bespreken want misschien is dat wel goed voor de therapie.
[..]
Ik ben blij dat je het zegtquote:Op maandag 3 februari 2014 19:01 schreef Elvi het volgende:
Ik denk dat adviezen niet verkeerd zijn, ervaringen zeker ook niet. Hell, ik ben blij te lezen dat mensen eruit gekomen zijn, geeft de burger moed. Maar wel de stelligheid waarmee dingen worden gezegd. 'Ik ben eruit, zo heb ik het gedaan en dat is de manier'. Je moet daar wel aan toe zijn.quote:Op maandag 3 februari 2014 19:49 schreef -Spring het volgende:
[..]
Eensch. Daarom lees ik nog wel mee, maar 'durf' ik weinig adviezen te geven. Ik ben nl bang dat ik overkom zoals jij hierboven schetst. En wat je zegt klopt in mijn geval ook. Ik kan me nauwelijks meer voorstellen hoe het is om depressief te zijn. Ik ben bijna in staat om een depressieve vriendin te vertellen dat ze lekker naar buiten moet gaan omdat ze met dat geknies binnen niets opschiet.
Stom, hè?
Ik ben me ervan bewust gelukkig. En probeer me ook 'bewust' te herinneren hoe het was. Maar ik vind het dus lastig om anderen te adviseren. Vooral rationele argumenten voelen vrij loos. Het is zo onwijs moeilijk om een depressief iemand daarmee te overtuigen. Onmogelijk bijna.
Ook hier is daar interesse voor...quote:Op maandag 3 februari 2014 20:13 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik zal eens voor je kijken. Dit las ik in een boek dat ik kreeg bij een cursus over professionele sociale omgang.![]()
Hoe herkenbaar.quote:Op maandag 3 februari 2014 19:49 schreef -Spring het volgende:
[..]
Eensch. Daarom lees ik nog wel mee, maar 'durf' ik weinig adviezen te geven. Ik ben nl bang dat ik overkom zoals jij hierboven schetst. En wat je zegt klopt in mijn geval ook. Ik kan me nauwelijks meer voorstellen hoe het is om depressief te zijn. Ik ben bijna in staat om een depressieve vriendin te vertellen dat ze lekker naar buiten moet gaan omdat ze met dat geknies binnen niets opschiet.
Stom, hè?
.
*positiviteitsboks*quote:
Absoluut waar!quote:Op maandag 3 februari 2014 22:48 schreef Gray het volgende:
Een ding nog: je wil geen einde aan je bestaan. Je wil een einde aan je pijn.
Heeeeeeeel herkenbaar.quote:Op maandag 3 februari 2014 17:19 schreef kuolema het volgende:
[..]
[..]
Dit snap ik en dat kan ik ook. Ik noem het mindful wandelen en dat kan goed doen.
Maar dat kan ik niet constant. En het is ook zo dat ik vaak het gevoel heb dat iets niet mag of niet goed is. Dat ik dus 'de waarheid' ontloop als ik ergens van probeer te genieten of het mooie ervan inzie. Er is altijd het gevoel dat er iets niet klopt en dat me ervan probeert te overtuigen dat ik dat niet moet ontwijken. Wat die waarheid is, behalve dat ik kut ben, weet ik niet, en iets zegt me dus dat ik daarachter moet komen en dat dat niet kan als ik gelukkig probeer te worden door mezelf voor te liegen en me op het verkeerde been te laten zetten door andere mensen en hulpverleners. Er is iets veel groters en dit is vaag en ik raak ervan in de war maar dit is het.
Maar het is dus altijd twijfelen en niet weten wat nu 'echt' is. En ik snap er niks van
[..]
Ik was twee jaar geleden op een retraite en daar vertelden mensen echt de meest gruwelijke gedachten die ze hadden. Bijvoorbeeld een man met een model-leven, veel geld mooie baan gezin. Hij had regelmatig de gedachte dat het beter zou zijn als zijn gezin in een car crash om het leven zou komen zodat hij vrij was om te doen wat hij wilde.quote:Op maandag 3 februari 2014 17:57 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ja klopt, het is alleen zo dat mensen er niet zo snel over durven te praten waardoor niemand weet dat het best normaal is.
Was Tolle een eikhol in jouw ogen of niet? Ik zie dat hij hier een aantal keer genoemd was en was oprecht benieuwd naar wat jij hier eigenlijk van zou vinden. Ik krijg kippenvel van dat boek (heb het wel gelezen), en wat video's van hem gezien maar ik zou hem nog geen stuiver geven. Moet er niks van hebben en kan er totaal niet tegen. Krishnamurti & Watts daarentegen lees ik wel zo weg en kan ik me goed in vinden.quote:Op maandag 3 februari 2014 22:48 schreef Gray het volgende:
Flinke ninja-edit!quote:Op dinsdag 4 februari 2014 01:19 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Was Tolle een eikhol in jouw ogen of niet? Ik zie dat hij hier een aantal keer genoemd was en was oprecht benieuwd naar wat jij hier eigenlijk van zou vinden. Ik krijg kippenvel van dat boek (heb het wel gelezen), en wat video's van hem gezien maar ik zou hem nog geen stuiver geven. Moet er niks van hebben en kan er totaal niet tegen. Krishnamurti & Watts daarentegen lees ik wel zo weg en kan ik me goed in vinden.
Waar zitten de verschillen? Want ik vind Tolle een zweverige lullo...
Ja, dat is hetquote:Op maandag 3 februari 2014 22:48 schreef Gray het volgende:
Klopt als een busquote:Op maandag 3 februari 2014 22:48 schreef Gray het volgende:
Dat lijkt me een goed plan!quote:Op dinsdag 4 februari 2014 14:56 schreef maedy het volgende:
denk dat ik mijn eenzaamheid en depressie aan moet pakken in plaats van wederom wegvluchten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |