rival | maandag 13 januari 2014 @ 13:31 |
![]() Voorafgaande delen: Topicreeks: BMW fantopic Modellen: 1-serie: • Oksel, E87 118d • Scorpie, E87 118i • Impry, E87 130i • Maart78, E81 118i 3-serie: • dnzl, E30 316 • piekartz87, e36 323i • Gkhn, E30 320i • Jaapie1993, E30 320i • Youp, E30 320i • fer, E30 320i Baur TC2 • metallicattim, E30 318iA, E30 325i • rival, E30 325i • Twista101, E36 316i • Mavi86, E36 316i • Fransbreda, E36 316i • justmattie, E36 316i • RPG, E36 316i • jitzzzze, E36 318tds touring • Teamlead, E36 318tds • Turquaz52, E36 318i, E36 323i • Gokhan03, E36 323ti compact • MrTorture, E36 325i • Xtr3mE, E46 318ci • mitchelll0181 E46 318i • Maharbal, E46 325ci • SingleCoil E46 325ic • Mikkie, E46 320d • Peewee, E46 320d • xaban06, E46 320td • Vuurmuis, E46 325ci • Boegschroef, E92 320d, E30 320i • Moody, F30 320i • Driftkikkerrrrr e30 318i. • daNpy, 2006 E91 325i Touring • Sie_Scheitern_Epos, 2000 E46 Coupé 5-serie: • Rizzeau, E28 525i • mighty_myte, E34 520i • disyn, E39 520i • lezzer, E39 525i • eevebe, E39 528i • Rizkant, E39 528i • M.O.D, E39 540i • Boegschroef, E60 525d • tong_poh, E60 535d • Catch22-, E34 520i '95 6-serie: • HFdude, E64 (645i CI S) 7-serie: • YoshiBignose, E23 732i • Chooselife, E32 735i • Tarado, E38 740iL • Alicey & SingleCoil, E38 740iL 8-serie: - X: • lezzer, E83 X3 2.0d • Andyy, E84 X1 sDrive 20i Z: • minispilie, E36/7 Z3 1.9 • lommy, E36/7 Z3 2.8 cabrio • k_man, E85 Z4 • oYo, E89 Z4 35i M • Okeuj, E92 M3 Onderdelen Meer onderdelen Handige links Online TIS: http://bmw.workshop-manuals.com/ Online WDS: http://www.bmw-planet.com/diagrams/release/en/ Staat je geliefde auto er niet bij? Vermeld het even en het wordt wellicht aangepast. ![]() | |
mitchelll0181 | maandag 13 januari 2014 @ 14:24 |
Ik snap dat nooit zo goed.. Stel je haalt eerst de min eraf.. Er staat nog spanning op de componenten, waar gaat dat heen zonder fatsoenlijke massa.. Dat gaat een weg zoeken.. Desnoods door componenten heen.. Dus.. Ik haal altijd de + los.. | |
rival | maandag 13 januari 2014 @ 14:26 |
Met de plus loshalen zou je iets aan kunnen raken en schade maken (met je steeksleutel je body raken ik noem maar wat) Bij de min heb je dat niet.... Was het niet zoiets? | |
mitchelll0181 | maandag 13 januari 2014 @ 14:35 |
ja... Jeetje... Onkunde dus... hmm ga wel is googlen hoe t zit | |
rival | maandag 13 januari 2014 @ 15:04 |
Noem ik fouten/problemen voorkomen... | |
mitchelll0181 | maandag 13 januari 2014 @ 15:13 |
Ja, je kan ook zorgen dat je juist te werk gaat.. Je krikt je auto toch ook op.. terwijl je eronder kan belanden als die weg glijd.. En wat als er wat uitfikt omdat er nog een plus op stond maar geen massa om af te voeren .. ? | |
rival | maandag 13 januari 2014 @ 16:28 |
En dat doe je dus door eerst de minpool los te maken. Ik ga nooit onder de auto met slechts een krik, minimaal leg ik er dan 1 of 2 wielen onder... Dat kan toch niet gebeuren tenzij er een gesloten circuit is? | |
mitchelll0181 | maandag 13 januari 2014 @ 16:35 |
Ja en wat als er dus een positieve spanning ergens opstaat en het kan niet via de massa weg ? Dan kunnen er rare dingen gebeuren.. Bij je lichtschakelaar onderbreek je ook de fase en niet de nul | |
rival | maandag 13 januari 2014 @ 16:36 |
Je ziet dingen die er volgens mij niet zijn.... | |
leolinedance | maandag 13 januari 2014 @ 18:02 |
Mijn 320d F30 mist nog in de OP ![]() | |
daNpy | maandag 13 januari 2014 @ 18:17 |
Nogal ja ![]() | |
Hyperdude | maandag 13 januari 2014 @ 18:19 |
Eerst min loshalen, ken je geen sluiting meer maken. Staat trouwens zo in mijn BMW-instructieboekje ![]() | |
mitchelll0181 | maandag 13 januari 2014 @ 18:37 |
Ja.. Het zal wel.. Toch raar dat in de gehele electro wereld je altijd de + schakelt.. ![]() | |
Piet__Piraat | maandag 13 januari 2014 @ 20:18 |
Ik trek de accu eigenlijk nooit los ![]() Wel een leuke vraag ook: als je een auto aan de startkabels hangt, welke bevestig je dan eerst? En doe je dat in de kofferbak, of zet je iets op de pluspool die onder de motorkap zit en de andere klem ergens op het chassis? | |
Hyperdude | maandag 13 januari 2014 @ 20:23 |
Laatste. ![]() Bij mij zit er in die bak naast de pluspool (met dekseltje) een hele mooie glimmende min-pool bout ![]() Overigens staat er in het boekje van mijn motor dat je de accu moet loskoppelen voordat je 'm op mag laden. Anders kan je schade veroorzaken. ![]() Laden via Can-Bus stekker kan wel zonder de boel lost e halen | |
Piet__Piraat | maandag 13 januari 2014 @ 20:29 |
Oh dat heb ik nog nooit gezien, zal binnenkort eens kijken! Vooral met de winter op komst kan het wel eens handig zijn om te checken omdat er geheid wel weer iemand een keer een jumpstartje moet hebben. | |
Hyperdude | maandag 13 januari 2014 @ 20:36 |
![]() | |
xaban06 | dinsdag 14 januari 2014 @ 13:53 |
Ok, mijn auto doet helemaal niks meer, tenminste, hij start niet meer. Radio/verlichting alles doet het gewoon, maar geen enkele tik wanneer ik de auto probeer te starten. Vanmorgen is de ANWB langs geweest, van alles geprobeerd, start nog steeds niet. De startmotor is gewoon oke. ANWB denkt dat het de sleutel is, de startonderbreker wordt niet ontgrendeld vermoed hij. Probleem is, ik heb maar 1 sleutel. Dus een geheel nieuw sleutel set nodig, volgens ANWB zullen de kosten 600-700 euro zijn. Denken jullie dat het goedkoper kan? | |
xaban06 | dinsdag 14 januari 2014 @ 13:54 |
Is een E46. | |
rival | dinsdag 14 januari 2014 @ 13:57 |
Ik denk dat dat goedkoper kan. 2e hands op zoek naar ECU, EWS en bijbehorende sleutel. dan de startonderbreking vervangen. En kan je niet bij BMW langs voor een verse sleutel? | |
MrSweets | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:26 |
Hoe zou dat te fixen zijn ? | |
MrSweets | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:28 |
Ik had hem trouwens met n thuislader, gewoon via + en - opgeladen in de accu die bij mij in de kofferbak zit. Was dat niet goed ? | |
xaban06 | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:30 |
BMW ga ik nog bellen, zit nu op werk ![]() | |
jitzzzze | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:47 |
Dat kan BMW wel, maar gaat je wel kosten vriend ![]() | |
xaban06 | dinsdag 14 januari 2014 @ 15:46 |
Zojuist BMW Kalfsbeek gebelt. Zij denken dat het niet de sleutel is, maar een sleutel bestellen kan gewoon ookal is je huidige kapot. Kosten: 145 - 180 euro. Vraag me af hoe ANWB aan 600-700 euro komt. | |
Fopje | dinsdag 14 januari 2014 @ 16:53 |
Kentekenverlichting is binnen, ben benieuwd ![]() | |
mitchelll0181 | dinsdag 14 januari 2014 @ 16:58 |
Wat denk je... Hahaha Begin is met het loskoppelen van dat ding, en kijken of die nog steeds zo raar doet. Wat voor BMW gaat het om ? | |
Fopje | dinsdag 14 januari 2014 @ 17:12 |
Verdomme. Ik bestel nooit meer wat. | |
Piet__Piraat | dinsdag 14 januari 2014 @ 17:43 |
Klote. Het past op geen enkele manier? Wel het goede onderdeelnummer opgezocht en besteld? | |
jitzzzze | dinsdag 14 januari 2014 @ 17:57 |
Nu weer iets raars aan de hand ![]() Rij ik net naar huis, zie ik dat de rechterdimlicht stuk is. Dus ik thuis aangekomen reservelampjes zoeken, gevonden, dus huphup, nieuwe lampjes erin. Rechts doet het weer prima, maar nu is links stuk ![]() ![]() Het stekkertje is wel erg gaar, uitgedroogd omhulsel, losjes op het lampje, maar zelfs met heen en weer bewegen komt er geen licht uit. Dus er loopt helemaal geen stroom door die lamp heen. Andere lampjes in de unit (stads- en grootlicht) doen het prima. Wat kan er aan de hand zijn? Ben ik toe aan een nieuwe koplampunit? | |
daNpy | dinsdag 14 januari 2014 @ 18:06 |
Nieuwe sleutel is 170 euro. Echter moet je de oude hebben om de nieuwe te programmeren... | |
Fopje | dinsdag 14 januari 2014 @ 18:44 |
Geen onderdeel nummer. Op de site stond voor een E46 Touring / Sedan, dus ik ging er vanuit dat het goed ging. Het loopt ook schuin af en de originele niet. Zal vant weekend nog wel eens kijken of er een oplossing is ![]() | |
Hyperdude | dinsdag 14 januari 2014 @ 19:03 |
Wat loopt schuin af? Originele glaasjes lopen ook schuin af (de ene lange zijde is dikker dan de andere), maar neem aan dat je iets anders bedoelt. Sorry ![]() | |
Hyperdude | dinsdag 14 januari 2014 @ 19:08 |
Bij mijn type motor (BMW F800GS) is de "antenne-ring" die het signaal van de sleutel moet oppikken juist het kwetsbare deel. Zijn mensen die zo'n ding als reserve meenemen op hun "wereldreis". ![]() [ Bericht 12% gewijzigd door Hyperdude op 14-01-2014 19:26:18 ] | |
jitzzzze | dinsdag 14 januari 2014 @ 19:21 |
Niemand? ![]() | |
Hyperdude | dinsdag 14 januari 2014 @ 19:24 |
Kan je die stekker niet overbruggen om te kijken of daar het defect zit? NB. Maar goed dat de crisis "bijna voorbij" ![]() ![]() | |
jitzzzze | dinsdag 14 januari 2014 @ 19:26 |
Euh, hoe? Want meer dan een stukkie koper in een bepaalde vorm is het niet. | |
Hyperdude | dinsdag 14 januari 2014 @ 19:28 |
Maak maar een foto dan. Ik weet echt niet meer hoe een kloplamp van een E36 er uit ziet ![]() | |
jitzzzze | dinsdag 14 januari 2014 @ 19:35 |
Niet mijn eigen foto, maar zo ziet het eruit: ![]() Helemaal rechts de plus die direct op de H1 lamp zit, links daarvan de min die in de behuizing zelf zit. | |
Hyperdude | dinsdag 14 januari 2014 @ 19:44 |
Kom niet in me fotobucket. ![]() Open deur verhaal: ![]() Maar de stroomkring moet gesloten zijn. Dus als, er 12V op de + staat (meten)en de aarde goed is (meten) ligt het aan de stekkers, lampje of de verbinding tussen lampje en behuizing? Meestal iets lulligs. En wrakke stekkers vervangen is ook nooit een slecht idee. | |
jitzzzze | dinsdag 14 januari 2014 @ 19:50 |
Ik snap ![]() | |
xaban06 | dinsdag 14 januari 2014 @ 21:10 |
Suf. BMW dealer zegt dat ze gewoon een nieuwe kunnen bestellen ookal is die van mij stuk. | |
mitchelll0181 | dinsdag 14 januari 2014 @ 21:54 |
Ja hoor.. Dat wel.. Maar dan inleren ![]() | |
Treurwilg | woensdag 15 januari 2014 @ 11:38 |
kan gewoon, alle gegevens van je auto zijn bekend en anders kan er altijd een nieuwe code naar je EWS module geschreven worden | |
xaban06 | woensdag 15 januari 2014 @ 13:42 |
BMW Forepark gebeld. Ze kunnen gewoon een nieuwe sleutel bestellen, inleren is allemaal geen probleem omdat de sleutel op chassis nummer wordt besteld, ofzo. Kosten: 155,- | |
mitchelll0181 | woensdag 15 januari 2014 @ 15:21 |
Nice! Dat is wel slim ja.. Een database bijhouden ad hand van chassis.. +1 voor BMW | |
boegschroef | woensdag 15 januari 2014 @ 16:05 |
ja.... totdat die gegevens in de verkeerde handen vallen. Dan is ineens geen enkele BMW meer veilig te parkeren... | |
Treurwilg | woensdag 15 januari 2014 @ 16:43 |
dan moet die hele database meegenomen worden, chassisnummer overnemen, code erbij zoeken, code in programmeren en dan heb je alleen het alarm er nog maar af ![]() | |
boegschroef | woensdag 15 januari 2014 @ 17:26 |
Nouja ik zie het wat erger in ![]() Dus even langslopen, chassisnummer overnemen, thuis even sleutel in orde maken en volgende dag instappen en wegrijden.... | |
Andyy | woensdag 15 januari 2014 @ 17:41 |
Ik heb een aandeel Daimler. Word ik nu verbannen? ![]() | |
Piet__Piraat | woensdag 15 januari 2014 @ 18:38 |
Zie hier het grote probleem van tegenwoordig met al die elektronica. Of gewoon zorgen dat je binnenkomt en een OBD-apparaatje van 150 dollar aan je auto hangen. Dan kunnen ze een kale sleutel ook in een minuut programmeren en probleemloos wegrijden. | |
jitzzzze | woensdag 15 januari 2014 @ 21:36 |
Lang leve mijn intelligentieloze sleutel van 19 jaar oud ![]() ![]() | |
jitzzzze | woensdag 15 januari 2014 @ 21:41 |
![]() ![]() | |
daNpy | woensdag 15 januari 2014 @ 22:00 |
Wie zet er dan ook een lantaarnpaal op een parkeerplaats? | |
Piet__Piraat | woensdag 15 januari 2014 @ 22:00 |
![]() Ik vind het maar niets, die i3. | |
Andyy | woensdag 15 januari 2014 @ 22:09 |
Waarom is die 7 zo verpauperd? | |
jitzzzze | woensdag 15 januari 2014 @ 22:15 |
7? Ik zie geen 7 op die foto? Alleen een nieuwe i3 en een geïmporteerde E39 M5 sedan. | |
Treurwilg | donderdag 16 januari 2014 @ 08:32 |
wat is er met dat plaatje? de i3 is een hok om te zien, maar wel een innovatie.. en er staat een M5 naast een lantaarnpaal ? | |
rival | donderdag 16 januari 2014 @ 08:42 |
Doe mij die M5 maar ![]() | |
jitzzzze | donderdag 16 januari 2014 @ 08:44 |
Dat die i3 ruim groter is dan de M5. | |
Treurwilg | donderdag 16 januari 2014 @ 09:16 |
zal wel meevallen qua lengte denk ik? | |
xaban06 | donderdag 16 januari 2014 @ 14:17 |
Auto doet het weer. Vanmorgen dacht ik, laat ik nog eens proberen en auto start gewoon ![]() Heb maar direct een nieuwe sleutel besteld. | |
xaban06 | donderdag 16 januari 2014 @ 14:17 |
Wat is trouwens de i3 lelijk zeg. Mijn buurman kwam er laatst mee thuis. Doos op 4 wielen. | |
Andyy | donderdag 16 januari 2014 @ 16:22 |
![]() Dacht op m'n telefoonschermpje een verpauperde 7 te zien met een M badge en vier pijpjes. Maar wat lijken ze op elkaar zeg ![]() | |
Sie_scheitern_Epos | donderdag 16 januari 2014 @ 18:39 |
Valt wel mee, toch? ![]() | |
NightFlight | vrijdag 17 januari 2014 @ 17:02 |
Die nummerplaat: LDB... Lul De Behanger... ![]() | |
Ozz-03 | zaterdag 18 januari 2014 @ 15:30 |
Toevallig ook gehad vorige week, bleek het stuurslot defect te zijn. Heeft me 202¤ excl. BTW gekost + vervangen. Ook bij mij wilde de auto helemaal niet meer starten en ik heb een electrische stuur met start knop. ![]() | |
Fopje | dinsdag 21 januari 2014 @ 13:14 |
Iemand ervaringen met dynamic carparts? Verkeerde kentekenverlichting toegestuurd gekregen en ik kan ze niet bereiken. Telefoon wordt niet opgenomen. | |
jitzzzze | dinsdag 21 januari 2014 @ 13:32 |
Geen ervaring mee, bestel dat soort zaken bij Schmiedmann. Erg goede ervaringen mee. | |
rival | dinsdag 21 januari 2014 @ 14:11 |
![]() [ Bericht 3% gewijzigd door rival op 21-01-2014 14:20:43 ] | |
jitzzzze | dinsdag 21 januari 2014 @ 14:14 |
Ja, het kwam een beetje ongelukkig uit mijn toetsenbord. Ik wilde dus zeggen dat ik het zelf bij Schmiedmann koop. Maar daar heeft Fopje nu natuurlijk geen reet aan. | |
rival | dinsdag 21 januari 2014 @ 14:15 |
oh dan zeg ik ook niks ![]() | |
Fopje | dinsdag 21 januari 2014 @ 14:19 |
Dan haal ik onze posts wel weg anders klopt het van geen meter meer ![]() | |
rival | dinsdag 21 januari 2014 @ 14:21 |
Misschien kan je het anders bij schmiedmann bestellen ![]() | |
jitzzzze | dinsdag 21 januari 2014 @ 14:36 |
Ik heb een goed idee Fopje; waarom bestel je het niet bij Schiedmann? ![]() | |
mitchelll0181 | dinsdag 21 januari 2014 @ 17:39 |
Ik vraag me wel is af als ik wat doe of ik nou de enige ben.. ![]() Hahaha weer ff stukje rijden hoor... Staat alweer 2 maanden stil .. ![]() | |
jitzzzze | dinsdag 21 januari 2014 @ 17:53 |
Heb je het nou over die stickers, je wanli banden of je band oppompen met een fietspomp? Ik denk dat je in alledrie de enige bent. | |
Sie_scheitern_Epos | dinsdag 21 januari 2014 @ 18:04 |
![]() | |
maart78 | dinsdag 21 januari 2014 @ 18:19 |
| |
xaban06 | dinsdag 21 januari 2014 @ 18:23 |
Dan heb je het mis. Wanli wordt best veel gebruikt. | |
spectrumanalyser | dinsdag 21 januari 2014 @ 18:53 |
wtf, wist niet dat dat kon. heb een bandenpomp gekocht ![]() achja bandenpomp heb ik altijd bij me, zo'n fietspomp achterin is ook wat apart. | |
mitchelll0181 | dinsdag 21 januari 2014 @ 21:02 |
Hahahahaha Ja het gaat wel maar pfffffffff Net geen blaren.. 5 min ongeveer hard doorpompen.. Van echt zacht naar rijdbaar.. | |
Catch22- | vrijdag 24 januari 2014 @ 19:53 |
De sleutel wil in de beide deuren niet meer draaien. Ben met de accu aan het klooien geweest. Iemand enig idee? Kofferbak gaat nog open, maar die neemt de rest niet mee in de cv. Interieurverlichting gaat nog wel aan als je aan de deurhendel trekt. Bmw 520i 1995 met centrale vergrendeling. | |
jitzzzze | vrijdag 24 januari 2014 @ 20:57 |
Ik zou het toch wel bij je accu zoeken, waar je aan het zitten klooien. | |
leolinedance | zaterdag 25 januari 2014 @ 13:13 |
Wel met die lelijke stickers waarschijnlijk ![]() | |
mitchelll0181 | zaterdag 25 januari 2014 @ 13:18 |
![]() I like them! ![]() | |
daNpy | zondag 26 januari 2014 @ 14:39 |
Een mooie dag om de auto te wassen, en dat was ook weer eens nodig ![]() Gelijk even droog wezen rijden en wat foto's gemaakt van de wintervelgen en de zwarte nieren (die er ondertussen al een hele tijd opzitten ![]() ![]() ![]() | |
Catch22- | zondag 26 januari 2014 @ 14:45 |
was blijkbaar gewoon vastgevroren ofzo. Hij ging de volgende dag zo open. Toen de wegenwachter er was | |
rival | zondag 26 januari 2014 @ 15:21 |
Klopt! Zaterdag was ik driften op AirPort weeze... Bijna iedereen heeft wanli achterop! Vreemd genoeg heeft niemand het voorop ![]() | |
mitchelll0181 | zondag 26 januari 2014 @ 15:26 |
Hahahaha nice nice | |
leolinedance | zondag 26 januari 2014 @ 15:34 |
Ik vind het een mooi model, maar die zwarte nieren vind ik helemaal niks. Zonde van de auto imho ![]() Kenteken is geheim? ![]() | |
daNpy | zondag 26 januari 2014 @ 15:38 |
Wij hadden Vredestein Snowtraccs, verkeerdom en op 5 bar. Ging ook erg goed ![]() | |
Piet__Piraat | zondag 26 januari 2014 @ 17:32 |
![]() Ik vind ze wel prima staan eigenlijk. Ben zelf alleen geen echte E91-fan. Ik vind die achterlichten echt helemaal niks. En steeds meer elektronica, dus lastiger zelf sleutelen. | |
rival | maandag 27 januari 2014 @ 11:28 |
Was je ook op Weeze afgelopen weekend? Met welke wagen? Want met elke band ging dat wel goed daar, leek wel een ijsbaan ![]() | |
rival | dinsdag 28 januari 2014 @ 12:53 |
Heb nog een klein stukje film van Weeze ![]() http://s72.photobucket.co(...).mp4.html?sort=3&o=1 | |
aadspagaat | dinsdag 28 januari 2014 @ 18:00 |
![]() | |
mitchelll0181 | dinsdag 28 januari 2014 @ 20:24 |
Jeeeeeej blok gevonden... Dus heb wat te doen... | |
daNpy | woensdag 29 januari 2014 @ 10:35 |
Daarom Blackline achterlichten ![]() | |
daNpy | woensdag 29 januari 2014 @ 10:36 |
Nee 7 dec was ik daar ![]() | |
leolinedance | woensdag 29 januari 2014 @ 12:11 |
Ook die vind ik niet mooi ![]() Vind de volledig rode lichten van de E91 veel mooier. Mijn oplaadpunt (sigaretten aansteker) is trouwens kapot. Das best lastig ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door leolinedance op 29-01-2014 14:46:41 ] | |
rival | woensdag 29 januari 2014 @ 12:48 |
ff loshalen.. zit alleen een plus en min in.. dus zal een draadje los zitten... | |
Anne | woensdag 29 januari 2014 @ 14:57 |
Ow! Roep eens wanneer dat weer is? Toeschouwers zijn ook toegestaan neem ik aan? | |
rival | woensdag 29 januari 2014 @ 14:59 |
Zal ik doen! Ja dat sowieso, kijken is gratis. Met iemand meerijden kan ook al vanaf 10 euro ![]() | |
Sannr_ | donderdag 30 januari 2014 @ 07:16 |
Denk dat jullie aannames gebaseerd zijn op een slecht begrip van de natuurkunde... Spanning is het verschil in elektrische lading. Die elektrische lading zijn vrije elektronen die door het materiaal bewegen. Elektronen zijn negatief geladen deeltjes, min deeltjes dus. Dat we die deeltjes negatief noemen heeft er mee te maken dat iemand ooit, voordat er bekend was hoe het precies zat, er vanuit ging dat de stroom andersom liep. De elektrische stroom aan deeltjes loopt dan ook niet van + naar - maar van de - pool naar de + pool. Althans de feitelijke elektronenstroom dus. Traditioneel wordt elektrische stroom uitgedrukt als de verplaatsing van positieve lading. Nu het bekend is dat elektrische stroom doorgaans wordt veroorzaakt door elektronen die zich in tegengestelde richting verplaatsen, heeft men het elektron per definitie een negatieve lading toegekend. De oude definitie van stroomrichting (van + naar -) blijft daarom van kracht. Maar natuurkundig zijn het dus - deeltjes die van de - pool naar + stromen. Koppel je die - pool dus los dan onderbreek je de aanvoer van de deeltjes. Sowieso bevinden zich overal nog vrije elektronen, dat is de definitie van een geleidend materiaal zoals metaal. Je stelt "er staat nog spanning op de componenten", maar spanning is niet meer dan veel elektronen aan de ene kant en minder aan de andere kant, dan gaan die elektronen zich verplaatsen en die stromen dan door het materiaal. Van - naar + sowieso, en we hebben de aanvoer (-) afgekoppeld dan is er dus juist geen lading aan deeltjes meer. Jouw idee over wat je waarom wil loskoppelen is in de basis dus goed, je wordt alleen door het ooit zo dom omgedraaide plus en min verhaal op het verkeerde been gezet. Maar min loskoppelen is dus wel de logische stap. | |
jitzzzze | donderdag 30 januari 2014 @ 07:20 |
Maar onderaan de streep maakt het dus niet uit welke pool je loskoppelt? | |
Sannr_ | donderdag 30 januari 2014 @ 07:25 |
Als je met een gereedschap de pluspool gaat loshalen, en je komt tegen metaal van de auto aan met dat gereedschap maak je kortsluiting. Als je de min eerst hebt losgehaald niet, omdat dan het metaal van de auto niet is verbonden met de min. Maar uiteindelijk gaat het er om dat de stroomkring onderbroken is en onderbroken blijft. | |
jitzzzze | donderdag 30 januari 2014 @ 07:39 |
Duidelijk, dank ![]() | |
daNpy | donderdag 30 januari 2014 @ 15:23 |
www.autofans.nl/trackagenda!!! | |
spectrumanalyser | donderdag 30 januari 2014 @ 15:38 |
http://www.autofans.nl/trackagenda/ | |
mighty_myte | donderdag 30 januari 2014 @ 15:51 |
Na mijn e34 520i benzine en 525 tds diesel rij ik nu een VW Golf TDI. De Golf is geen slechte auto en lekker zuinig, maar ik mis alles wat mij plezier geeft in autorijden. Het onderstuur is irritant, de herrie van de rijwind, het gebrek aan kleine dingetjes die het net wat luxer maken. In de zomer wil ik dan ook weer een e34 kopen. Liefst een 525i sedan. Deze dingen zijn alleen best schaars aan het worden. Kan ik er het beste een uit duitsland halen? | |
Sie_scheitern_Epos | donderdag 30 januari 2014 @ 16:46 |
In Nederland zie ik ze sowieso weinig. Waarom neem je eigenlijk geen E39? Deze zijn ook goed betaalbaar, en zijn net wat luxer. | |
rival | donderdag 30 januari 2014 @ 16:48 |
en goedkoper in de wegenbelasting ![]() | |
spectrumanalyser | donderdag 30 januari 2014 @ 17:10 |
als we dan toch ergens anders naar kijken dan e34, hier nog een stuk betaalbaar beijers motor werk: http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=242547572 E60 520i uit 2004, ¤ 5899, 320.000km prachtige auto. | |
mitchelll0181 | donderdag 30 januari 2014 @ 17:51 |
Zeker maarja... Die km's .. Wel hoop wagen voor weinig geld .. Damn | |
Spezza19 | donderdag 30 januari 2014 @ 19:13 |
Niks mis mee hoor. Is 32k kilometers per jaar. Veel lange afstanden dus. Dat heb ik liever dan een auto met weinig kilometers en elke keer koude start, korte afstand. Sowieso, die dingen halen de 500k ook nog wel... Kan je er nog 180k mee tuffen.... | |
daNpy | donderdag 30 januari 2014 @ 19:43 |
Je mag nog wel wat BPM aftikken op dat ding denk ik ![]() | |
Hyperdude | donderdag 30 januari 2014 @ 20:26 |
Ik heb ook een gebakje met 3 ton op de teller, maar ik zou niet snel een auto met 320K op de teller kopen. Te veel kans op continu kleine kwaaltjes, of een paar grote kwalen. ![]() | |
spectrumanalyser | donderdag 30 januari 2014 @ 20:46 |
BMW E60, met riedel bij het inschakelen van het contact ![]() ik kan mij voorstellen dat de kans op kostbare reparaties groot is. van wat ik hoor en lees is dit ook overigens een vrij kwetsbare BMW, veel storingen | |
mitchelll0181 | donderdag 30 januari 2014 @ 23:00 |
Echt... Enige betaalbare model wat ik wil hebben... Bad ass look | |
mighty_myte | donderdag 30 januari 2014 @ 23:01 |
De e34 is een van de mooiste en best rijdende auto's ooit, vind ik. | |
leolinedance | vrijdag 31 januari 2014 @ 07:31 |
Rijdt die volgens jou dan beter dan zijn opvolgers? | |
jitzzzze | vrijdag 31 januari 2014 @ 08:39 |
Wie heeft er een momentsleutel die ik mag gebruiken? Ben die winterbanden wel zat inmiddels ![]() | |
daNpy | vrijdag 31 januari 2014 @ 08:39 |
Waar woon je? | |
mitchelll0181 | vrijdag 31 januari 2014 @ 12:17 |
Momentsleutel voor je velgen Hahahahaha Sleutelen volgens het boekje Heb er een, Rotterdam | |
jitzzzze | vrijdag 31 januari 2014 @ 12:21 |
Nee, dan kan je ze inderdaad beter op het handje vast zetten. En dan veel te los of veel te strak draaien; met alle gevolgen van dien ![]() Sleutelen volgens het boekje is echt een goed idee, dat vind je auto ook leuk ![]() ![]() | |
mitchelll0181 | vrijdag 31 januari 2014 @ 14:25 |
Moraalridders ![]() | |
spectrumanalyser | vrijdag 31 januari 2014 @ 14:36 |
sleutelen is zo heerlijk. wat dat betreft zou ik een e92 met 3 ton op de teller zo kopen. als de prijs goed is ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 31 januari 2014 @ 14:49 |
Moraalridder of veilig en verantwoord bezig zijn? Alleen is het zo jammer dat je zo weinig meer zelf kan doen aan een E9X | |
Hyperdude | vrijdag 31 januari 2014 @ 16:20 |
Als het een auto betreft die je niet dagelijks nodig hebt, geef ik je gelijk. Mijn motoren liggen nu ook nogal uit elkaar. Zomerbakkie heb ik vandaag het leer ingevet; kan pas in mrt. weer rijden zonder vast te plakken. ![]() Dagelijks bakkie heb ik morgen of zondag vast weer nodig. Die moet het gewoon nu doen, en met name maandagochtend weer. | |
mighty_myte | vrijdag 31 januari 2014 @ 23:45 |
Meer feeling op een of andere manier. ![]() | |
Piet__Piraat | zaterdag 1 februari 2014 @ 16:21 |
Ook dan is het nog niet je-van-het. De facelift ziet er echt een stuk beter uit. | |
daNpy | zaterdag 1 februari 2014 @ 17:36 |
Ja maar zo kun je aan de gang blijven ![]() | |
Piet__Piraat | zaterdag 1 februari 2014 @ 18:32 |
Klopt, vaak wel ![]() | |
jitzzzze | zaterdag 1 februari 2014 @ 20:55 |
Er is altijd een goed excuus om een nieuwere auto te kopen. ![]() | |
Hyperdude | zaterdag 1 februari 2014 @ 21:18 |
Behalve als je een E46 wilt inruilen voor een E9x. ![]() | |
daNpy | zaterdag 1 februari 2014 @ 21:20 |
Als je naast het feit dat een E46 qua techniek en uitrusting niet kan tippen aan een E9x kijkt, wel ja ![]() | |
jitzzzze | zondag 2 februari 2014 @ 14:47 |
![]() http://www.nufoto.nl/foto(...)ie-in-veldhoven.html Geen forumlid hoop ik? | |
Hyperdude | zondag 2 februari 2014 @ 14:50 |
![]() Waar moet je dan inhalen? Komt vast door die winterbanden. ![]() | |
jitzzzze | zondag 2 februari 2014 @ 14:51 |
Dat is mij ook een beetje onduidelijk ![]() Daarom gaan ze er morgen weer onder vandaan. | |
daNpy | zondag 2 februari 2014 @ 14:54 |
Jezus wat een slechte tekst ![]() | |
jitzzzze | zondag 2 februari 2014 @ 14:58 |
Geschreven door één van de lezers van nu.nl | |
boegschroef | maandag 3 februari 2014 @ 10:31 |
Zondag heel de dag de e30 gepoetst, was nodig na 2 jaar stilstand.... voor: Na: | |
spectrumanalyser | maandag 3 februari 2014 @ 10:48 |
de eigenaar van deze auto is intussen weer uit het ziekenhuis![]() in Capelle ging het ook goed mis... http://www.telegraaf.nl/b(...)g_bij_Capelle__.html | |
jitzzzze | maandag 3 februari 2014 @ 11:15 |
Kijk, dat is nog eens een verandering ![]() | |
Anne | maandag 3 februari 2014 @ 11:20 |
Tering ![]() ![]() | |
Piet__Piraat | maandag 3 februari 2014 @ 13:18 |
Dat moet een pokkeklus geweest zijn ![]() | |
rival | maandag 3 februari 2014 @ 13:19 |
Lekker bezig hoor ![]() Wat was je ook alweer van plan te gaan rijden dit jaar? | |
boegschroef | maandag 3 februari 2014 @ 16:51 |
Ja, Dit jaar ga ik weer de baan op. Binnenkort eerst een dagje op Circuit Zolder. Lekker dicht bij huis... Daarna weer eens een keertje zandvoort | |
daNpy | maandag 3 februari 2014 @ 20:15 |
@Boegschroef: Misschien zien we elkaar dan nog wel op het circuit ![]() Verder: Fuck..... water onder m'n vloerbedekking bij de pedalen. Ik wist al dat hij via de deur lekte en heb dit al getracht op te lossen met een nieuw schuim-binnenwerk. Nog steeds lekt hij hier wat onderdoor. Omdat de mat echter goed nat is onder de pedalen ben ik bang dat het water ook elders binnen komt... Iemand een handleiding mbt (de)montage van de E91? Want de voetsteun heb ik al een stuk van de bekleding getrokken in de veronderstelling dat deze afneembaar was... maar dat is dus niet zo ![]() | |
jitzzzze | maandag 3 februari 2014 @ 21:12 |
http://bmw.workshop-manuals.com/ voor de online TIS | |
Anne | maandag 3 februari 2014 @ 21:20 |
DIG / BMW NAVIGATION CIC VIN | |
daNpy | maandag 3 februari 2014 @ 22:03 |
Thanx, maar daar staat weinig in over de vloerbekleding (zover ik kan vinden natuurlijk). | |
jitzzzze | dinsdag 4 februari 2014 @ 08:20 |
Anders even zoeken op How to remove floor lining, want de TIS is inderdaad erg onduidelijk zoeken en browsen. | |
daNpy | dinsdag 4 februari 2014 @ 08:32 |
Het gaat me meer om de tunnel. De stoelen krijg ik er wel uit, maar die tunnel zit redelijk moeilijk/goed/verborgen vast. Als ik de tunnel eruit heb kan ik de vloerbekleding zo verwijderen en ook gaan checken waar het probleem zit. | |
jitzzzze | dinsdag 4 februari 2014 @ 08:38 |
Zit ie niet met een paar verborgen schroefjes/klemmetjes vast? Onder de asbak? Onder de pookhoes? | |
rival | dinsdag 4 februari 2014 @ 09:00 |
Bij de BMW's die ik uit elkaar haal zit het vloerkleed sowieso vast met de middenconsole e.d. De vloer is 1 geheel. Weet alleen niet hoe dat met de nieuwe modellen zit... | |
daNpy | dinsdag 4 februari 2014 @ 09:03 |
Jup klopt, de vloerbekleding loopt over de tunnel heen en daarom moet de console eraf om fatsoenlijk te kunnen werken. Wegvouwen van de bekleding ben ik niet zo'n fan van, kans op schade/scheuren en dat je er alsnog niet goed bij kan imo. | |
jitzzzze | dinsdag 4 februari 2014 @ 17:26 |
Hmm, ik vrees dat ik toch aan twee andere schokbrekers moet geloven. De auto heeft voor wel erg last van zijwind, hobbels op de snelweg en zoekend gedrag bij sturen. Het wordt met de week gekker. Iemand nog een leuke how-to? En is uitlijnen nodig daarna? [ Bericht 15% gewijzigd door jitzzzze op 04-02-2014 18:24:15 ] | |
Hyperdude | dinsdag 4 februari 2014 @ 19:03 |
Waarom geen 4 dempers? Of heb je recent al wat vervangen? In principe hoef je, dacht ik, niet uit te lijnen. Maar een keertje uitlijnen in de X jaar kan geen kwaad. | |
jitzzzze | dinsdag 4 februari 2014 @ 20:17 |
Achter heb ik vorige winter al vervangen; uitlijnen nog geen half jaar geleden laten doen. | |
Piet__Piraat | dinsdag 4 februari 2014 @ 21:34 |
Uitlijnen hoef na dempervervanging in principe niet. Wel na draagarmen, maar dat wist je wel denk ik ![]() Je klachten zouden ook wel met draagarmen te maken kunnen hebben, dus ik zou het even goed checken voordat je van alles gaat vervangen. | |
jitzzzze | dinsdag 4 februari 2014 @ 22:06 |
Wist ik ![]() Deze klachten heb ik al langer; voor uitlijnen al. Maar begint het nu wel zo erg geworden dat ik er iets aan moet doen. Ik mag aannemen dat de uitlijner dan wel iets gezegd had over de draagarmen als ze toen als slechter waren; hij heeft eraan gezeten en ik stond erbij te kijken. Hij vertelde honderduit over het uitlijnen, was nog een interessant half uurtje zo bij elkaar ![]() Al met al durf ik wel te concluderen dat het niet door de draagarmen komt. De schokdempers achter waren vorig jaar helemaal versleten. In de ene stond water en de andere deed helemaal niks meer; hield je hem ondersteboven kwam zo de zuiger eruit vallen. Ik weet niet hoe oud de schokdempers voor zijn, maar ik vermoed dat ze in eenzelfde staat zijn. | |
Piet__Piraat | dinsdag 4 februari 2014 @ 22:19 |
Ah ja, dan mag je er vanuit gaan dat ie wel iets gezegd had. Al moet ik zeggen dat de rubbers bij mij een paar jaar terug ineens heel hard achteruit gingen. Binnen 5k van prima rechtuit tot haaks de vangrail in. Maar als de klachten rondom het uitlijnen al waren en hij heeft niet gezegd, zullen die het niet zijn. Anders had je het nu écht wel gemerkt. Verder kunnen het op die leeftijd prima de dempers zijn inderdaad. Heb ze zelf een halve ton geleden ook gehad. Zit eigenlijk nog te wachten op de voorkant, al hoop ik stiekem dat ze nog een jaartje APK overleven. How-to heb ik niet, maar wat ik begrepen heb zou het niet heel moeilijk moeten zijn als je zelf een beetje handig bent en het werkspul hebt. Ik heb het doen ivm tijdgebrek laten doen en was voor de hele achterzijde incl montage 300 euro kwijt (geen origineel BMW overigens). Dat was nog te overzien, vond ik. | |
Hyperdude | dinsdag 4 februari 2014 @ 22:27 |
Vervang die dempertjes eens wat eerder mensen. APK is toch wel het aller-minimaalste criterium dat er is. Als ik de lat zo laag ga leggen, lig ik nog voor het weekend met Kim Holland in bed. ![]() | |
Piet__Piraat | dinsdag 4 februari 2014 @ 23:13 |
Nou, er is vijf maanden geleden niets over gezegd dus ik ga er vanuit dat ze nog goed zijn dan. Ik ga geen 300 euro uitgeven om iets te vervangen waar ik tijdens het rijden niets van merk en waar vanuit de garage geen opmerkingen over komen ![]() | |
jitzzzze | woensdag 5 februari 2014 @ 07:34 |
Na een tijdje bereikt je auto een "if it ain't broken, don't fix it"-status. Waarin je alleen dingen repareert/vervangt die bijna of echt stuk zijn. Dat geld zeker voor iets als schokdempers, waarin je voor een setje als snel 300 euro of meer kwijt bent incl. montage. Daarnaast durf ik nog wel te beweren dat de gemiddelde automobilist geen idee heeft dat ie uberhaupt schokbrekers onder z'n wagen heeft zitten. En de APK eis stelt alleen maar dat ze niet mogen lekken. Dat heb je al heel snel voor elkaar; dus veel plezier met Kim ![]() | |
Piet__Piraat | woensdag 5 februari 2014 @ 08:03 |
Overigens: natuurlijk, als ze niet lekker maar wel gaar zijn, moet je de boel gewoon vervangen. Maar ik vervang geen zaken die niet echt nodig zijn. Laatst wel de carterventilatie vervangen overigens. Was een gevalletje 'voor de zekerheid'. Wist niet of ie al eens vervangen was maar zo'n ding kost zes tientjes en de gevolgschade van niet vervangen kan zo groot zijn, dat ik het wel de moeite waard vond ![]() Op hoeveel km's zit jouw Bimmer inmiddels eigenlijk, jitz? | |
jitzzzze | woensdag 5 februari 2014 @ 08:09 |
Rond de 340.000 zo uit mijn hoofd. And still going strong; er komen alleen nog maar originele, af fabriek, onderdelen vanaf. Gisteren een how to gezien, en echt heel moeilijk lijkt het niet te zijn om een schokbreker te vervangen. Remklauw eraf, verbingsstang met stabilisator eraf, drie boutjes onder de kap los, en de wielnaaf eraf (ook drie bouten). Dan toplager en veer overzetten op de nieuwe en het spul in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten. Moet te doen zijn dacht ik zo ![]() | |
daNpy | woensdag 5 februari 2014 @ 13:11 |
Wielnaaf eraf? Vaak kun je de veerpoot er wel onder weg winkelen zonder al te veel los te hoeven halen. Je moet iig wel opnieuw uitlijnen. | |
jitzzzze | woensdag 5 februari 2014 @ 14:02 |
Niet de wielnaaf, maar dat gehele stukje inclusief lager. Zit met drie bouten vast aan de schokdemper. Dat is samen met de drie boutjes onder de motorkap alles wat je los haalt. Zie nergens in de how-to's staan dat uitlijnen nodig is ![]() | |
daNpy | woensdag 5 februari 2014 @ 14:07 |
Ja de hele wieldrager dus. Bij m'n Golf zit daar de veerpoot ook aan vast. Uitlijnen "moet" sowieso omdat je de stelmogelijkheden van het onderstel los en weer vast zet ![]() | |
jitzzzze | woensdag 5 februari 2014 @ 14:10 |
Ah, heet dat stukje wieldrager ![]() Nou, er valt niks te stellen aan die bouten. Past maar op 1 manier. | |
daNpy | woensdag 5 februari 2014 @ 14:11 |
Hmm dat is raar, waar zit de camber instelling dan ![]() Wieldrager als naam heb ik dat ding maar gegeven ![]() | |
jitzzzze | woensdag 5 februari 2014 @ 14:14 |
Dat heeft een standaard E36 niet. De topmount is een vaste instelling. Zie: http://www.pelicanparts.c(...)-60-Front-Shocks.htm Onderaan staat de verkorte uitleg voor de E36 met plaatjes ![]() | |
daNpy | woensdag 5 februari 2014 @ 14:17 |
Zitten de onderste bouten van de veerpoot niet in slopgaten? | |
jitzzzze | woensdag 5 februari 2014 @ 14:20 |
Nope, zijn drie normale ronde gaten. ![]() | |
daNpy | woensdag 5 februari 2014 @ 14:27 |
Hmm, die bovenste ook? Ziet er op de foto wel een beetje als een slopgat uit. | |
jitzzzze | woensdag 5 februari 2014 @ 14:36 |
Foto van de andere kant: Ziet er best wel rond uit, kijk ook naar de plaats waar het ringetje moet vallen. | |
daNpy | woensdag 5 februari 2014 @ 14:37 |
Ja is wel een slopgat maar niet echt in de goede richting. | |
jitzzzze | woensdag 5 februari 2014 @ 14:38 |
Gemonteerd, met schroefdraad er doorheen. Hier draai je een bout op en klaar. | |
jitzzzze | woensdag 5 februari 2014 @ 14:39 |
Overzichtsfoto. Goed te zien hoe de wieldrager op de veerpoot zit. | |
daNpy | woensdag 5 februari 2014 @ 14:52 |
Ja op je eerste foto; daar kun je hem toch verstellen? Is niet veel, maar dat hoeft ook niet. | |
jitzzzze | woensdag 5 februari 2014 @ 15:09 |
Ik maak er juist uit op dat er niets te verstellen is ![]() Heb nog even verder gegoogled, maar nergens wordt uitlijnen genoemd. | |
jitzzzze | woensdag 5 februari 2014 @ 15:40 |
Ben er denk ik achter wat het is. Deze gele is een Bilstein; lekker sportief dus. Ik heb zelf een normaal onderstel; niet verlaagd etc. En als ik dan naar plaatjes kijk van schokdempers zit er gewoon een rond gat, waar niks aan te verstellen is. Als ik vervangende dempers heb en ga monteren hou ik het in de gaten. Mocht er iets te verstellen zijn ga ik langs de uitlijnboer. Thanks voor je input daNpy ![]() | |
daNpy | woensdag 5 februari 2014 @ 15:44 |
Als een bout in een gat past zit er geen 2mm omheen. Dan past het gewoon. Dit is een stelgat ![]() | |
daNpy | woensdag 5 februari 2014 @ 15:44 |
Np ![]() | |
Piet__Piraat | woensdag 5 februari 2014 @ 19:59 |
Bilstein is vaak verstelbaar inderdaad. Jij zal gewoon een standaardmodelletje hebben zonder mogelijkheden. Uitlijnen is dan onnodig want de boel past echt maar op één manier ![]() | |
daNpy | woensdag 5 februari 2014 @ 20:00 |
Ik heb het idee dat de nattigheid langzaam onder de mat weg aan het gaan is. Het voelt al een stuk minder nat aan in ieder geval. Na elke rit gebruik ik de restwarmte functie met de raam op een kiertje, zodat er nog een tijdje warme lucht over de mat wordt geblazen ![]() Van het weekend toch even de stoel demonteren en proberen zo goed mogelijk onder de mat te checken. | |
daNpy | woensdag 5 februari 2014 @ 20:00 |
Zolang je geen fusee's los hoeft te halen is alles boutje-moertje. Alleen een set verenspanners zou wellicht handig zijn. | |
Piet__Piraat | woensdag 5 februari 2014 @ 20:06 |
Zou fijn zijn als je het kan vinden! Fusee hoeft in principe niet los volgens mij. Was bij m'n E46 ook niet nodig, ze moeten er gewoon langsaf kunnen werken. | |
bokkepoot | woensdag 5 februari 2014 @ 20:09 |
Ik zou de veerpoten gewoon even loshalen, en dan bij iemand of goede veerspanners (en compressor) regelen of even uitbesteden, goeie spanners kosten redelijk wat geld en bij die spanning die erbij komt kijken wil je niet met een goedkoop setje klungelen. | |
daNpy | woensdag 5 februari 2014 @ 20:10 |
Ja ik vermoed dat het toch gewoon via de deur bekleding binnen is gekomen, en dat het er al een tijdje ligt en naar het diepste gedeelte is gelopen. Wel balen dat mijn nieuwe folie dus niet geholpen heeft ![]() | |
daNpy | woensdag 5 februari 2014 @ 20:10 |
Ik heb ze ![]() | |
bokkepoot | woensdag 5 februari 2014 @ 20:13 |
Ik heb vorige jaar staan kloten met deze, en dan proberen met een ratel die dingen aandraaien.. Wat een gekloot , 3 uur bezig geweest ![]() ![]() Toen even langs een beun gereden met de veerpoten achterin en die had dit liggen ![]() ![]() ![]() | |
daNpy | woensdag 5 februari 2014 @ 20:15 |
Dat is wel beter gereedschap idd, maar zo vaak wissel ik geen veren/dempers ![]() | |
bokkepoot | woensdag 5 februari 2014 @ 20:17 |
Ik ook niet, maar ik ga niet uren lopen kloten als anderen mooi speelgoed hebben liggen ![]() | |
jitzzzze | woensdag 5 februari 2014 @ 20:53 |
Thanks; had dat via via (iemand die het al eens eerder gedaan heeft) ook al begrepen. Wat gereedschap betreft; ik heb een volledige garage die ik kan gebruiken. Met een brug, luchtgereedschap, verenspanners en alle mogelijke tools die je maar kan bedenken. Ik ga nooit meer op straat knutselen. | |
Piet__Piraat | woensdag 5 februari 2014 @ 22:45 |
Ik ben jaloers! ![]() Mijn beurtjes vinden nog steeds plaats met veel langslopend publiek ![]() | |
jitzzzze | donderdag 6 februari 2014 @ 11:05 |
Ik ben er ook erg blij mee ![]() | |
daNpy | donderdag 6 februari 2014 @ 19:32 |
Helaas, vandaag door de reden weer nattigheid in de mat ![]() De deur is nog steeds lek... toch eens gaan zoeken dus. | |
Hyperdude | zondag 9 februari 2014 @ 12:57 |
Vanaf as. zaterdag. ¤19,99 http://www.aldi.nl/aldi_draaimoment_sleutel_48_5_722_7564.html testje: http://www.motor-forum.nl(...)ntsleutel-aka-D.html | |
jitzzzze | zondag 9 februari 2014 @ 13:05 |
thanks voor de link. Heb ze inmiddels al gewisseld. | |
Hyperdude | zondag 9 februari 2014 @ 13:17 |
duh ![]() Is voor de heb | |
daNpy | zondag 9 februari 2014 @ 20:38 |
Voor die 2 tientjes hoef je hem niet te laten liggen idd. | |
Piet__Piraat | zondag 9 februari 2014 @ 22:02 |
Ik heb er inderdaad ook eentje. Weet je zeker dat ze goed vast zitten maar sjor je ze ook niet zo belachelijk vast dat je ze later amper los krijgt ![]() | |
leolinedance | zondag 9 februari 2014 @ 22:07 |
Ga die momentsleutel ook maar scoren, handig voor de heb ![]() | |
MrSweets | maandag 10 februari 2014 @ 09:42 |
Weet iemand toevallig hoe het kan dat soms het stadslicht alleen links aanspringt snachts ? Bij n e46. Kan zelf niet aan 1 kant aanzetten. Is dit een "warning" signaal ofzo ? waarvoor ? | |
mitchelll0181 | maandag 10 februari 2014 @ 10:01 |
Weird... Klinkt als een kapotte licht module.. | |
Piet__Piraat | maandag 10 februari 2014 @ 10:20 |
Je hebt het niet toevallig over de parkeerverlichting hè? ![]() | |
MrSweets | maandag 10 februari 2014 @ 10:25 |
Ja dat kan, gaat random aan snachts. Maar ik kan dat zelf helemaal niet aanzetten... | |
Piet__Piraat | maandag 10 februari 2014 @ 10:29 |
Dat zet je zelf aan met de knipperlichtschakelaar, normaal gesproken. Als je dat niet doet, maar het echt at random gaat, zou ik eens gaan kijken of er ergens vocht bij je bedrading of je lichtmodule zit. | |
MrSweets | dinsdag 11 februari 2014 @ 12:14 |
Ah ja klopt, dat werkt dus niet. Gewoon sleutel in het contact, positie 0 en dan knipperlicht schakelaar omlaag (links) of omhoog (rechts) toch ? Verder niets toch ? niet de lampen schakelaar aan ? die staat gewoon uit. hmmmm, ze kunnen wel beide aan ,gewoon stadslicht dus.. Maar mn knipperlicht werkt dus ook niet, hij knippert alleen links continue als ik het contact aan heb (ook als motor loopt) en kan dit niet beïnvloeden met de knipperlichtschakelaar. Alleen de rode gevaren singnaalknop laat beide branden...... [ Bericht 12% gewijzigd door MrSweets op 11-02-2014 12:25:46 ] | |
Piet__Piraat | dinsdag 11 februari 2014 @ 19:02 |
Oké, dan zit er echt ergens iets niet goed. Ik gok ook op de lichtmodule dan, maar lastig te zeggen zo. Kan ook een beetje vocht of corrosie ergens zijn. | |
mitchelll0181 | dinsdag 11 februari 2014 @ 21:18 |
Als je uit de buurt van rdam komt kan je mijn licht module ff proberen | |
spectrumanalyser | dinsdag 11 februari 2014 @ 21:24 |
zit je nieuwe andere motorblok er al in? | |
mitchelll0181 | dinsdag 11 februari 2014 @ 21:52 |
Nee man.. Had een deal met iemand.. Ging niet door. Had ineens iemand met een hoger bod.... Alles al afgesproken en al... Dus nog steeds op zoek.. Ga vd week maar kijken hoe mn krukas eruitziet... Als die niet beschadigd is zet er nieuwe lagerschalen op.. Maar is best wat werk.. Subframe los, carterpan, balansas as ... Of gwn voor 1000 op mp zetten... | |
daNpy | donderdag 13 februari 2014 @ 16:45 |
Zo, vanmiddag de auto van binnen zo goed als mogelijk droog gemaakt. Stoel losgehaald en naar achteren gezet, gaspedaal eruit, afdekking boven de pedalen los en mat omhoog. Vervolgens met de föhn de mat aan de onderzijde droog geblazen. Kost wel flink wat tijd maar hij is nu iig (bijna) droog. Nu zsm de lekkage in de deur opsporen en dichten. | |
Hyperdude | donderdag 13 februari 2014 @ 17:41 |
Het is iig. goed weer om lekkages op te sporen ![]() | |
jitzzzze | donderdag 13 februari 2014 @ 17:43 |
Anders tuinslang of gieter. | |
daNpy | donderdag 13 februari 2014 @ 18:21 |
Weinig zin om dat in de garage te gaan doen ![]() En ik ga ook niet buiten staan hier ![]() | |
Piet__Piraat | donderdag 13 februari 2014 @ 18:40 |
Al geprobeerd wat dreft ofzo op de auto te gieten? Op de plek waar het lekt zie je dan in een regenbui vanzelf de bellen ontstaan. | |
daNpy | donderdag 13 februari 2014 @ 18:45 |
Nee nog niet. Ik ga gewoon een keer de deur open maken en dan een gieter of tuinslang over de raamrand heen. Dan kan ik zie waar het aan de binnenkant door het cellofaan komt ipv via de afwatering weg loopt. | |
Piet__Piraat | donderdag 13 februari 2014 @ 18:56 |
Ah ja, met wat hulp kom je er ook wel ![]() Misschien ook wel ergens een afwateringskanaaltje dat vuil is? De E61 heeft dat bij het panoramadak, met duizenden euro's schade tot gevolg ![]() | |
Andyy | donderdag 13 februari 2014 @ 19:04 |
Morgen naar Hans Severs voor een terugroepactie + wordt wat aan de deuren gedaan vanwege gekraak. Kreeg de vorige keer een E90 325i van de mee, hopen dat ze morgen hun reputatie (bij mij iig) van dikke leenauto's weer waarmaken ![]() | |
daNpy | donderdag 13 februari 2014 @ 19:07 |
Het komt echt via het deurpaneel, dat is duidelijk te zien ![]() | |
Tarado | vrijdag 14 februari 2014 @ 15:01 |
Vanmiddag bij het stoplicht een enkele keer gehad dat de aandrijving bleef duwen zeg maar, bij het wegrijden kwam ook wat rook vrij voor zover ik dat in de spiegel kon zien. Is een automaat. Is dat de versnellingsbak of alleen de koppel omvormer? Of beiden km stand 265.000 zo'n beetje. | |
boegschroef | vrijdag 14 februari 2014 @ 15:58 |
Dat is de koppelomvormer, die moet de aandrijving van de motor naar de achteras ontkoppelen. Het lijkt erop dat die niet goed werkt. Misschien een keer de versnellingsbak olie verversen? | |
daNpy | zaterdag 15 februari 2014 @ 00:03 |
Een normale automaat blijft toch altijd wat kruipen? Daar hebben ze tegenwoordig 'auto hold' voor. | |
Piet__Piraat | zaterdag 15 februari 2014 @ 08:27 |
Ik zou het wel snel laten bekijken, want het klinkt als het soort frictie dat snel in schade toeneemt. | |
Andyy | zaterdag 15 februari 2014 @ 11:15 |
De koppelomvormer van mijn auto duwt gewoon door als ik stil sta? | |
Hyperdude | zaterdag 15 februari 2014 @ 11:18 |
Maar rookt ie ook? ![]() | |
jitzzzze | zaterdag 15 februari 2014 @ 12:10 |
Misschien is wel belangrijker wát ie rookt ![]() | |
daNpy | zaterdag 15 februari 2014 @ 12:11 |
Inderdaad, de kans is groot dat hij gewoon uit de uitlaat rookt. Welke kleur is de rook? Heb je dit normaal niet (controleer je regelmatig) of is dit toevallig ook de eerste keer dat je keek? | |
jitzzzze | zaterdag 15 februari 2014 @ 12:12 |
Ik doelde op een bepaalde plant of poeder, maar dit is ook van belang. Welke kleur en waar komt de rook vandaan? | |
daNpy | zaterdag 15 februari 2014 @ 12:13 |
Wel serieus blijven he moddereter ![]() ![]() ![]() | |
jitzzzze | zaterdag 15 februari 2014 @ 12:14 |
![]() | |
Tarado | zondag 16 februari 2014 @ 10:05 |
Heb ik normaal niet, was een kortstondig rookwolkje zeg maar, grijs. Morgen wel naar de garage vragen wat het is en kost. | |
MrSweets | zondag 16 februari 2014 @ 10:48 |
Hey mensen ik heb wellicht de oorzaak van mijn knipperlicht probleem gevonden. Bij de linker achterlicht module heb ik oxidatie geconstateerd. Ziet er ongeveer zo uit, maar dan is nr 5 en 6 geoxideerd. ![]() Zou het hierdoor kunnen komen dat mn linkerknipperlicht continue brand ? Hoe kan ik het nu oplossen ? | |
spectrumanalyser | zondag 16 februari 2014 @ 11:09 |
ik zou zeggen wissel hem om met een andere module en test het? | |
MrSweets | zondag 16 februari 2014 @ 12:30 |
Oke hoe krijg ik die draadjes los van dit ding ? ![]() | |
daNpy | zondag 16 februari 2014 @ 13:06 |
Meestel moet je daar een speciaal trekkertje voor hebben vanwege de weerhaakjes, anders trek je het kapot en moet je de pinnen vernieuwen. | |
MrSweets | zondag 16 februari 2014 @ 14:20 |
hmm heb ik niet :/ | |
jitzzzze | zondag 16 februari 2014 @ 15:47 |
Een garage wel, de Brezan trouwens ook ![]() | |
Fer | zondag 16 februari 2014 @ 16:17 |
Zou die wat motorolie aangezogen hebben via de turbo? Dan is het ook alsof die vanzelf gas geeft en die olie rookt natuurlijk ook. Kan niet iets bedenken wat die koppelomvormer zou kunnen doen, dat "ontkoppelen" is eigenlijk een normaal proces. M.a.w. het wordt niet aangestuurd ofzo. Misschien de lockup die blijft hangen, maar dat is wel heen lang. Die hoort normaal ruim voor stilstand al te ontkoppelen. | |
XSbig | maandag 17 februari 2014 @ 13:19 |
Claxon van mijn E90 is kapot, zekeringen zien er nog goed uit. Iemand enig idee? | |
rival | maandag 17 februari 2014 @ 13:32 |
draadje? aan de claxon zelf los? of draadje aan de knop int stuur los? | |
Tarado | maandag 17 februari 2014 @ 14:46 |
Het is geen turbo, gewone V8, maar het blijkt lekkage van het membraam van de carter ontluchting te zijn, hierdoor draait hij wat teveel toeren met het gas los waardoor hij blijft "duwen" bij het stoplicht en het lek zorgt voor de rookontwikkeling, wordt morgen verholpen. | |
Fer | maandag 17 februari 2014 @ 15:09 |
Gelukkig,nog simpeler. Wordt deze nu collectief genegeerd? ![]() [ Bericht 83% gewijzigd door Fer op 17-02-2014 15:51:32 ] | |
jitzzzze | dinsdag 18 februari 2014 @ 17:38 |
En dan is zomaar ineens je dynamo stuk ![]() Zie dan maar eens een vervangende te krijgen ![]() | |
Piet__Piraat | dinsdag 18 februari 2014 @ 17:45 |
Jij bent ook voor allerlei van dit kutdingen aan de beurt de laatste tijd hè ![]() Al op de sloop geprobeerd? | |
jitzzzze | dinsdag 18 februari 2014 @ 17:46 |
Tsja, het houdt je wel van de straat. Letterlijk en figuurlijk. Ja, ben al ruim een uur aan het zoeken online. Een 4 cilinder diesel is leuk, totdat je een onderdeel nodig hebt ![]() | |
Piet__Piraat | dinsdag 18 februari 2014 @ 17:48 |
Ik heb bij mijn viercilinder diesel nergens problemen mee ![]() ![]() Onderdelenlijn e.d. al geprobeerd natuurlijk? Mister-auto? Winparts? ATP-autoteile? Al is het nadeel dan natuurlijk wel dat je ondertussen inderdaad stilstaat, heel irritant. | |
Hyperdude | dinsdag 18 februari 2014 @ 17:51 |
Dingen kan je vaak redelijk vlot/simpel laten reviseren. Heb je ook een goeie. Maar sloop is goedkoper. | |
jitzzzze | dinsdag 18 februari 2014 @ 17:51 |
Ja, dat is precies het nadeel. De E36 heeft enorm veel uitwisselbare onderdelen, maar deze dynamo helaas niet. En dan ben je het bokje. Alles al geprobeerd. Een nieuwe heb je natuurlijk zo gevonden, maar met een auto die ruim 350K gereden heeft ga ik er geen nieuwe meer in meubelen. En inderdaad, dat stilstaan is echt vervelend. Dan realiseer je je ineens weer hoe vaak je je auto gebruikt. | |
Piet__Piraat | dinsdag 18 februari 2014 @ 17:53 |
Ligt ook aan de prijs van een nieuwe toch? Ik moet er niet aan denken dat mijn auto het op een gegeven moment begeeft. Het zal misschien wel eens gebeuren, maar ik ben wel grandioos de lul dan. Niemand in de buurt om een auto van te lenen, maar wel afstanden moeten afleggen die niet met het OV kunnen... | |
jitzzzze | dinsdag 18 februari 2014 @ 17:57 |
Nieuwe varieert van 150 (voor één of ander wazig merk) tot 300 van Valeo of Bosch. Revisie ruim 200, mits er niet teveel stuk is maar wel incl montage. Eentje van de sloop een tientje of drie tot zes. | |
Spezza19 | dinsdag 18 februari 2014 @ 18:00 |
Mja, voor 150 euro zou ik er wel een nieuwe in gooien… Mijn E36 heb ik toen weggedaan en daar heb ik nog steeds spijt van eigenlijk. Ik heb er toen nog nieuwe waterpomp, nieuwe radiateur, nieuwe bougiekabels en nog wat dingen op gegooid. Trust me, 150 euro is niks… ![]() | |
jitzzzze | dinsdag 18 februari 2014 @ 18:01 |
I know, je hebt geen idee wat ik er allemaal al aan vervangen heb. Je vergeet dat mijn wagen 19 jaar oud is en ruim 350k gereden heeft. Hij kan nog wel even mee, maar een nieuwe dynamo is echt onzin voor mijn auto. | |
jitzzzze | dinsdag 18 februari 2014 @ 18:02 |
Trouwens, mailen is ook lastig:
![]() | |
Piet__Piraat | dinsdag 18 februari 2014 @ 18:03 |
Haha geweldig. Alsof je op MP zit ![]() | |
Spezza19 | dinsdag 18 februari 2014 @ 18:03 |
Mijn E36 kwam uit 1994 en zat al over de 350k… vandaar ![]() | |
jitzzzze | dinsdag 18 februari 2014 @ 18:04 |
Al gekeken, deze is trouwens een reactie van MP ![]() | |
jitzzzze | dinsdag 18 februari 2014 @ 18:07 |
In het ergste geval moet ik er volgend jaar weer een ander in meubelen. Dan ben ik nog steeds ruim goedkoper uit ![]() | |
jitzzzze | woensdag 19 februari 2014 @ 11:17 |
Andere dynamo is onderweg ![]() | |
Piet__Piraat | woensdag 19 februari 2014 @ 16:19 |
Ah. Wat ben je er voor kwijt? | |
jitzzzze | woensdag 19 februari 2014 @ 17:14 |
45 euro's incl. verzenden. Geen geld voor een gebruikte motor-specifieke dynamo. | |
Piet__Piraat | woensdag 19 februari 2014 @ 18:07 |
Nette prijs inderdaad. Heb je een idee hoe lang ie er al in zat? Als dat een ton of vier is geweest, is 45 euro mogelijk nog te veel ![]() | |
jitzzzze | woensdag 19 februari 2014 @ 18:10 |
Geen idee, maar het blijft een Bosch dynamo in een BMW. De mijne heeft het ook bijna 19 jaar uitgehouden. | |
GForceT1 | zaterdag 22 februari 2014 @ 11:36 |
Hallo allemaal, eindelijk heb ik mijn jongensdroom gerealiseerd, een echte beemer in mijn bezit! ![]() Nu mag ik dan ook in dit topic posten.. Een maandje in bezit en het rijdt echt super! (had hiervoor een 307 1.6hdi, wat een verschil!) Het is een 1 serie 1.20d automaat geworden (177pk ![]() Meteen een vraagje aan jullie: hij heeft een sportonderstel dus het rijdt vrij stug allemaal. Twijfel tussen 17"of 18". Vraag me af of 18" niet te veel gaat 'stuiteren'. Ziet er natuurlijk nóg gaver uit. Tips? | |
jitzzzze | zaterdag 22 februari 2014 @ 11:47 |
Wat vind je belangrijker? Looks of comfort? | |
Hyperdude | zaterdag 22 februari 2014 @ 11:52 |
Welkom, Sportonderstel wil je juist hebben bij een BMW. En sportstoelen. ![]() Stug is een kwestie van wennen Tenzij je in België woont, wil je na een tijdje meestal niet niet meer anders. Heb zelf een oude E46 met sportonderstel. Toen ie nog "nieuw" was stond ik voor dezelfde keuze. Er zat een 18'' zomerset bij en een 17'' winterset. Verschil is wel merkbaar; maar minder groot dan ik toen vermoedde. Denk dat je het best een paar weken kan doortuffen om te kijken of je aan het sportonderstel kan wennen. Indien niet pech; kleinere velgen. Indien wel; 18 duims ![]() | |
GForceT1 | zaterdag 22 februari 2014 @ 13:26 |
Tnx voor de reactie! Jitzee het is ook mijn woon-werk auto dus zit er elke dag 1,5uur in (geen straf ![]() Vandaar opzoek naar een mooie tussenvorm. Er zit nu een 16" winterset op; zoiets: ![]() Prima voor de winter, maar voor de zomer iets te braaf. 19" is me te patser en heeft ook wel een enorm prijskaartje. Wat merk je het meest bij een grotere velg? Strakkere wegligging toch? (en dus wat meer 'hobbelen' over oneffenheden). De 18" set is met fatsoenlijke banden een 250e duurder, dus ik ben nu aan het bedenken of dat het 'waard' is. Ik zal binnenkort eens een foto plaatsen, jullie hebben er vast ook wel kijk op ![]() | |
leolinedance | zaterdag 22 februari 2014 @ 17:20 |
Ik vind deze velgen ook wel mooi hoor ![]() | |
Piet__Piraat | zondag 23 februari 2014 @ 14:45 |
En bedenk je ook dat een setje banden in 17" net een tikje goedkoper is dan in 18". | |
Hyperdude | zondag 23 februari 2014 @ 15:29 |
Scheelt toch niet zo veel? Ik zou kiezen voor de grootte gaan waarbij je tevreden bent over weggedrag/comfort en uiterlijk. Dan maken die paar tientjes per 4 banden ook niet veel meer uit. | |
Piet__Piraat | zondag 23 februari 2014 @ 16:49 |
Nouja, het ligt er een beetje aan. Bij 1,5u per dag in de auto rij je dus wel wat km's en verslijt je een setje banden per jaar misschien. Het is een tientje per maand ofzo, maar in de totale kosten telt het wel op. | |
leolinedance | zondag 23 februari 2014 @ 17:33 |
Ik zou bij een 1-serie trouwens altijd voor 17" gaan. 18" vind ik te groot voor dit formaat auto, en komt toch al snel 'patserig' over. Daarnaast is het qua comfort natuurlijk wat minder en kost het meer. Niet zo'n moeilijke keuze wat mij betreft. Ik zou ook wel andere velgen op mijn BMW willen, maar leasebak... heb deze: ![]() [ Bericht 21% gewijzigd door leolinedance op 23-02-2014 17:44:10 ] | |
Andyy | zondag 23 februari 2014 @ 17:44 |
Je kan ze tegenwoordig vullen met M sportremmen, dan zijn ze niet meer te groot ![]() En veel verschil merk ik niet tussen 17" non rft en 18" rft. | |
Piet__Piraat | zondag 23 februari 2014 @ 17:47 |
Maar dan vergelijk je ook appels met peren ![]() | |
leolinedance | zondag 23 februari 2014 @ 18:04 |
Weet iemand of de demping / vering / onderstel whatever ook anders wordt ingesteld wanneer je bij een F30 tussen eco-pro / comfort / sport / sport+ schakelt? Het is duidelijk dat de respons op het pedaal en het schakelpatroon van de automaat veranderd, maar verder niet. Nog een vraag. Weet iemand of het sport line pakket op de F30 nog een andere meerwaarde heeft dan een ander stuur en sportstoelen? Ik las nl. op een ander forum dat het onderstel ook aangepast wordt bij deze 'line' maar kan dit op de site van BMW niet terugvinden. | |
jitzzzze | maandag 24 februari 2014 @ 10:43 |
Vanmorgen kwam ineens de gedachte bij me op om mijn E36 te voorzien van Xenon. Niet omdat ik zo graag als Sjonnie erbij rijd, maar omdat dat mijn zicht in het donker zou willen verbeteren. Ik rijd vele kilometers op onverlichte snel- en B-wegen in het donker, met overstekend wilt, fietsers, voetgangers, landbouwverkeer, noem maar op. Goede verlichting vind ik erg belangrijk. In mijn wagen zitten OEM Bosch H1/H1 lampen: ![]() Zoals je ziet; een projector voor het dimlicht (rechts) en een reflector voor het groot licht (links). (en ja, de foto is geen Bosch lamp. Maar wel eentje met een projector en een reflector om de n00b een idee te geven hoe het eruit ziet.) Qua lichtbeeld verwacht ik dus geen problemen, nu komt er onderstaand lichtbeeld uit: Zelf gezien en correct afgesteld (ja, met een koplampafstelapparaat) toen ik een maand geleden weer de units uit de auto moest halen. De kleur die ik in gedachten heb is 4300k, omdat ik zo dicht mogelijk bij halogeen wil blijven. Inbouwen gaat me wel lukken, die ballastjes meubel ik wel ergens weg. Dan blijft nog de volgende vragen over: - Moet ik aan bepaalde regelgeving voldoen? Of omdat mijn auto uit '95 is maakt het niet uit? Want ik wil geen gezeur bij controles onderweg en APK. - Welk setje xenon? Een Pilot of de goedkoopste die op marktplaats staat? - Of kan ik het beter gewoon helemaal niet doen en waarom dan wel niet? | |
Piet__Piraat | maandag 24 februari 2014 @ 15:52 |
Mijn ervaring met xenon is dat de goedkoopste setjes meestal amper licht geven. Kennis van me rijdt dezelfde auto als ik met aftermarket xenon, en met mijn H7 halogeen zie ik een stuk beter dan die prutzooi van hem. Volgens mij, als je lampen juist afgesteld staan, is er geen APK-probleem. Maar ik zou het niet doen. Op de E36 is nooit xenon geleverd dus de kans dat je matig werk krijgt dat er ruk uitziet is groot. Op de E46 bestaat bovendien een probleem met verbrande koplampglazen omdat de hitte te groot is, best kans dat dat bij die aftermarket setjes nog sneller gebeurt. | |
jitzzzze | maandag 24 februari 2014 @ 15:57 |
Hmm, dat is wel goede info die je daar geeft. Ik wil nog steeds het maximale resultaat uit de koplampen halen, wat zou ik dan wel kunnen doen? | |
Piet__Piraat | maandag 24 februari 2014 @ 16:06 |
Ik denk dat xenon in verhouding te duur is voor wat het opbrengt. Wat voor lampen heb je er nu in zitten? Mijn ervaring is dat een setje kwaliteitslampen ook wel wat meeropbrengst oplevert, vooral in combinatie met het regelmatig poetsen van je koplampen. Als je het doet moet je echt voor iets goeds gaan en ik denk dat je dan tweedehands zelfs al gauw aan 400 euro zit (en je moet de fora af voor goede ervaringen). De 250 euro-setjes wil je echt niet hebben, daar lees je zowel qua bouwkwaliteit als duurzaamheid matige verhalen over (bij de E46 dan). En mijn persoonlijke ervaring is dus ook dat de lichtopbrengst ruk is, dus je mist ook nog eens je doel. | |
jitzzzze | maandag 24 februari 2014 @ 16:10 |
Precies, dan heeft het dus geen zin. En een dergelijke investering is niet te rechtvaardigen. Heb er nu Philips PremiumVision in zitten: ![]() Was de auto regelmatig, dus echt heul vies zijn de lampen nooit. Laat ik nog even duidelijk zeggen dat de lichtopbrengst niet slecht is; het is prima zelfs. Maar als het nog beter kan dan zou dat mooi zijn. | |
Piet__Piraat | maandag 24 februari 2014 @ 16:30 |
Dan denk ik dat je redelijk aan de max zit. Je zou nog eens met wat andere lampen kunnen experimenteren. Ik heb Osram Nightbreaker Plus gehad. Erg tevreden over de lichtopbrengst, maar de duurzaamheid was echt kansloos. Eerste setje 3k, tweede setje hooguit 10k. Nu heb ik er Philips Nightguide in zitten. Heb het idee dat de lichtopbrengst beter is dan normaal, maar minder dan de Nightbreaker. Daarentegen gaan ze wel een flinke tijd mee. Kan zomaar 30-40k of meer zijn dat ze erin zitten. | |
jitzzzze | maandag 24 februari 2014 @ 16:33 |
Heb wel eens ExtremeVisions gehad & Nightguides. Maar de prijs in relatie tot de duurzaamheid ging me echt te ver. Ze kosten zo 10 tot 15 het stuk en gaan maar een beperkt aantal Km's mee. Deze ProVisions kosten me 2,5 het stuk en gaan veel langer mee. Ergens voor betalen vind ik niet zo erg, maar dan moet het wel een acceptabele tijd mee gaan. | |
leolinedance | maandag 24 februari 2014 @ 16:35 |
Dat ga ik volgende keer ook doen. Heb helaas geen xenon in mijn auto, dus bij de volgende beurt maar tegen de dealer zeggen dat ie er Philips premium superzicht lampen ofzo in moet drukken. Dat zullen ze bij de dealer toch wel doen? Of gaan ze alleen voor origineel? Hebben jullie wellicht nog een antwoord om mijn eerder gestelde vragen? ![]()
| |
jitzzzze | maandag 24 februari 2014 @ 18:13 |
Geen idee of ze dat doen, grote kans dat ze die PremiumVision er nu ook al in stoppen. Ik koop ze ook bij de Brezan; net als de dealers. | |
Hyperdude | maandag 24 februari 2014 @ 18:26 |
Fabrieksxenon kan ook kaduuk. ![]() Afgelopen weekend melding dat stadslichtje links kaduuk was. Klap er op en hij deed het weer. ![]() Maar later de boel even open gemaakt en contacten schoongemaakt; links en rechts. Hierbij een paar keer de verlichtingsschakelaar aan/uit gedaan. Wil ik vanmorgen wegrijden; xenon links knippert 5-10 sec. als een oude TL-buis om daarna aan te blijven. Cruisecontrol en cruisecontrollampje deden niets meer. Tussen de middag zekeringen gecheckt. Zekering 9 doet "lichtmodul"en "geschwindigkeitsregelung"=CC). Zekering 9 eruit; ziet er netjes uit, dus maar weer er in. Later garage gebeld, daar ben ik al de Alfa gast ![]() Cruisecontrol lampje doet het een halve minuut na starten/accu verbinden en daarna geen sjoege meer. Xenon links brandt op halve sterke met een paars/rose gloed. Morgen me garagist maar eens bellen. Tweede electro geintje dit jaar. Als dit prijzig wordt haal ik een nieuwe. | |
jitzzzze | maandag 24 februari 2014 @ 18:49 |
Natuurlijk, alles kan stuk. | |
Hyperdude | maandag 24 februari 2014 @ 18:56 |
Jij kan het weten. Kennelijk ![]() | |
jitzzzze | maandag 24 februari 2014 @ 18:58 |
Vroeg of laat gaat alles een keer stuk aan je auto ![]() | |
Hyperdude | maandag 24 februari 2014 @ 19:02 |
Ik weet dus niet precies wat er nu kaduuk is/aan het gaan is, maar de xenon doet het vlekkeloos sinds 2006; 200000 km geleden. Kan slechter. Als er nu maar geen duur onderdeel kaduuk is, valt het misschien wel mee. | |
maart78 | maandag 24 februari 2014 @ 19:55 |
Ik ben blij dat ik geen xenon heb als ik het zo hoor... | |
jitzzzze | maandag 24 februari 2014 @ 20:18 |
Íets dergelijks kan ook gewoon met halogeen gebeuren ![]() | |
Hyperdude | maandag 24 februari 2014 @ 20:20 |
Ik koop geen auto meer zonder xenon, of LED. ![]() | |
jitzzzze | maandag 24 februari 2014 @ 20:22 |
Snap ik, als je er eenmaal mee gereden hebt wil je eigenlijk niet meer zonder. Maar LED's? Het zal me werkelijk jeuken of die er wel of niet op zitten. | |
maart78 | maandag 24 februari 2014 @ 20:23 |
ja, die lampjes zijn niet zo duur | |
jitzzzze | maandag 24 februari 2014 @ 20:24 |
Dat is inderdaad waarom je er niemand over hoort 'klagen'. Voor minder dan een euro heb je al een ander lampje tegenwoordig. | |
jitzzzze | woensdag 26 februari 2014 @ 21:05 |
Klaar. |