abonnement Unibet Coolblue
pi_137053791
Nouja, het ligt er een beetje aan. Bij 1,5u per dag in de auto rij je dus wel wat km's en verslijt je een setje banden per jaar misschien. Het is een tientje per maand ofzo, maar in de totale kosten telt het wel op.
Schip ahoy!
  zondag 23 februari 2014 @ 17:33:35 #277
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_137055534
Ik zou bij een 1-serie trouwens altijd voor 17" gaan. 18" vind ik te groot voor dit formaat auto, en komt toch al snel 'patserig' over. Daarnaast is het qua comfort natuurlijk wat minder en kost het meer.
Niet zo'n moeilijke keuze wat mij betreft.

Ik zou ook wel andere velgen op mijn BMW willen, maar leasebak... heb deze:

[ Bericht 21% gewijzigd door leolinedance op 23-02-2014 17:44:10 ]
  FOK!fotograaf zondag 23 februari 2014 @ 17:44:39 #278
145146 Andyy
pi_137056091
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 17:33 schreef leolinedance het volgende:
Ik zou bij een 1-serie trouwens altijd voor 17" gaan. 18" vind ik te groot voor dit formaat auto, en komt toch al snel 'patserig' over. Daarnaast is het qua comfort natuurlijk wat minder en kost het meer.
Niet zo'n moeilijke keuze wat mij betreft.

Ik zou ook wel andere velgen op mijn BMW willen, maar leasebak...
Je kan ze tegenwoordig vullen met M sportremmen, dan zijn ze niet meer te groot :P
En veel verschil merk ik niet tussen 17" non rft en 18" rft.
pi_137056221
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2014 17:44 schreef Andyy het volgende:

[..]

Je kan ze tegenwoordig vullen met M sportremmen, dan zijn ze niet meer te groot :P
En veel verschil merk ik niet tussen 17" non rft en 18" rft.
Maar dan vergelijk je ook appels met peren ;)
Schip ahoy!
  zondag 23 februari 2014 @ 18:04:15 #280
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_137057038
Weet iemand of de demping / vering / onderstel whatever ook anders wordt ingesteld wanneer je bij een F30 tussen eco-pro / comfort / sport / sport+ schakelt? Het is duidelijk dat de respons op het pedaal en het schakelpatroon van de automaat veranderd, maar verder niet.

Nog een vraag. Weet iemand of het sport line pakket op de F30 nog een andere meerwaarde heeft dan een ander stuur en sportstoelen? Ik las nl. op een ander forum dat het onderstel ook aangepast wordt bij deze 'line' maar kan dit op de site van BMW niet terugvinden.
  Moderator maandag 24 februari 2014 @ 10:43:44 #281
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_137083092
Vanmorgen kwam ineens de gedachte bij me op om mijn E36 te voorzien van Xenon. Niet omdat ik zo graag als Sjonnie erbij rijd, maar omdat dat mijn zicht in het donker zou willen verbeteren. Ik rijd vele kilometers op onverlichte snel- en B-wegen in het donker, met overstekend wilt, fietsers, voetgangers, landbouwverkeer, noem maar op. Goede verlichting vind ik erg belangrijk.

In mijn wagen zitten OEM Bosch H1/H1 lampen:

Zoals je ziet; een projector voor het dimlicht (rechts) en een reflector voor het groot licht (links).
(en ja, de foto is geen Bosch lamp. Maar wel eentje met een projector en een reflector om de n00b een idee te geven hoe het eruit ziet.)

Qua lichtbeeld verwacht ik dus geen problemen, nu komt er onderstaand lichtbeeld uit:

Zelf gezien en correct afgesteld (ja, met een koplampafstelapparaat) toen ik een maand geleden weer de units uit de auto moest halen.

De kleur die ik in gedachten heb is 4300k, omdat ik zo dicht mogelijk bij halogeen wil blijven. Inbouwen gaat me wel lukken, die ballastjes meubel ik wel ergens weg.

Dan blijft nog de volgende vragen over:
- Moet ik aan bepaalde regelgeving voldoen? Of omdat mijn auto uit '95 is maakt het niet uit? Want ik wil geen gezeur bij controles onderweg en APK.
- Welk setje xenon? Een Pilot of de goedkoopste die op marktplaats staat?
- Of kan ik het beter gewoon helemaal niet doen en waarom dan wel niet?
pi_137093236
Mijn ervaring met xenon is dat de goedkoopste setjes meestal amper licht geven. Kennis van me rijdt dezelfde auto als ik met aftermarket xenon, en met mijn H7 halogeen zie ik een stuk beter dan die prutzooi van hem.
Volgens mij, als je lampen juist afgesteld staan, is er geen APK-probleem.

Maar ik zou het niet doen. Op de E36 is nooit xenon geleverd dus de kans dat je matig werk krijgt dat er ruk uitziet is groot. Op de E46 bestaat bovendien een probleem met verbrande koplampglazen omdat de hitte te groot is, best kans dat dat bij die aftermarket setjes nog sneller gebeurt.
Schip ahoy!
  Moderator maandag 24 februari 2014 @ 15:57:49 #283
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_137093395
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:52 schreef Piet__Piraat het volgende:
Mijn ervaring met xenon is dat de goedkoopste setjes meestal amper licht geven. Kennis van me rijdt dezelfde auto als ik met aftermarket xenon, en met mijn H7 halogeen zie ik een stuk beter dan die prutzooi van hem.
Volgens mij, als je lampen juist afgesteld staan, is er geen APK-probleem.

Maar ik zou het niet doen. Op de E36 is nooit xenon geleverd dus de kans dat je matig werk krijgt dat er ruk uitziet is groot. Op de E46 bestaat bovendien een probleem met verbrande koplampglazen omdat de hitte te groot is, best kans dat dat bij die aftermarket setjes nog sneller gebeurt.
Hmm, dat is wel goede info die je daar geeft. Ik wil nog steeds het maximale resultaat uit de koplampen halen, wat zou ik dan wel kunnen doen?
pi_137093689
Ik denk dat xenon in verhouding te duur is voor wat het opbrengt. Wat voor lampen heb je er nu in zitten? Mijn ervaring is dat een setje kwaliteitslampen ook wel wat meeropbrengst oplevert, vooral in combinatie met het regelmatig poetsen van je koplampen.

Als je het doet moet je echt voor iets goeds gaan en ik denk dat je dan tweedehands zelfs al gauw aan 400 euro zit (en je moet de fora af voor goede ervaringen). De 250 euro-setjes wil je echt niet hebben, daar lees je zowel qua bouwkwaliteit als duurzaamheid matige verhalen over (bij de E46 dan). En mijn persoonlijke ervaring is dus ook dat de lichtopbrengst ruk is, dus je mist ook nog eens je doel.
Schip ahoy!
  Moderator maandag 24 februari 2014 @ 16:10:07 #285
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_137093809
Precies, dan heeft het dus geen zin. En een dergelijke investering is niet te rechtvaardigen.

Heb er nu Philips PremiumVision in zitten:

Was de auto regelmatig, dus echt heul vies zijn de lampen nooit.

Laat ik nog even duidelijk zeggen dat de lichtopbrengst niet slecht is; het is prima zelfs. Maar als het nog beter kan dan zou dat mooi zijn.
pi_137094466
Dan denk ik dat je redelijk aan de max zit. Je zou nog eens met wat andere lampen kunnen experimenteren.

Ik heb Osram Nightbreaker Plus gehad. Erg tevreden over de lichtopbrengst, maar de duurzaamheid was echt kansloos. Eerste setje 3k, tweede setje hooguit 10k.
Nu heb ik er Philips Nightguide in zitten. Heb het idee dat de lichtopbrengst beter is dan normaal, maar minder dan de Nightbreaker. Daarentegen gaan ze wel een flinke tijd mee. Kan zomaar 30-40k of meer zijn dat ze erin zitten.
Schip ahoy!
  Moderator maandag 24 februari 2014 @ 16:33:10 #287
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_137094557
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 16:30 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dan denk ik dat je redelijk aan de max zit. Je zou nog eens met wat andere lampen kunnen experimenteren.

Ik heb Osram Nightbreaker Plus gehad. Erg tevreden over de lichtopbrengst, maar de duurzaamheid was echt kansloos. Eerste setje 3k, tweede setje hooguit 10k.
Nu heb ik er Philips Nightguide in zitten. Heb het idee dat de lichtopbrengst beter is dan normaal, maar minder dan de Nightbreaker. Daarentegen gaan ze wel een flinke tijd mee. Kan zomaar 30-40k of meer zijn dat ze erin zitten.
Heb wel eens ExtremeVisions gehad & Nightguides. Maar de prijs in relatie tot de duurzaamheid ging me echt te ver. Ze kosten zo 10 tot 15 het stuk en gaan maar een beperkt aantal Km's mee. Deze ProVisions kosten me 2,5 het stuk en gaan veel langer mee.

Ergens voor betalen vind ik niet zo erg, maar dan moet het wel een acceptabele tijd mee gaan.
  maandag 24 februari 2014 @ 16:35:29 #288
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_137094635
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 16:10 schreef jitzzzze het volgende:
Precies, dan heeft het dus geen zin. En een dergelijke investering is niet te rechtvaardigen.

Heb er nu Philips PremiumVision in zitten:
[ afbeelding ]
Was de auto regelmatig, dus echt heul vies zijn de lampen nooit.

Laat ik nog even duidelijk zeggen dat de lichtopbrengst niet slecht is; het is prima zelfs. Maar als het nog beter kan dan zou dat mooi zijn.
Dat ga ik volgende keer ook doen. Heb helaas geen xenon in mijn auto, dus bij de volgende beurt maar tegen de dealer zeggen dat ie er Philips premium superzicht lampen ofzo in moet drukken. Dat zullen ze bij de dealer toch wel doen? Of gaan ze alleen voor origineel?

Hebben jullie wellicht nog een antwoord om mijn eerder gestelde vragen? :P

quote:
Weet iemand of de demping / vering / onderstel whatever ook anders wordt ingesteld wanneer je bij een F30 tussen eco-pro / comfort / sport / sport+ schakelt? Het is duidelijk dat de respons op het pedaal en het schakelpatroon van de automaat veranderd, maar verder niet.

Nog een vraag. Weet iemand of het sport line pakket op de F30 nog een andere meerwaarde heeft dan een ander stuur en sportstoelen? Ik las nl. op een ander forum dat het onderstel ook aangepast wordt bij deze 'line' maar kan dit op de site van BMW niet terugvinden.
  Moderator maandag 24 februari 2014 @ 18:13:05 #289
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_137097694
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 16:35 schreef leolinedance het volgende:
Dat ga ik volgende keer ook doen. Heb helaas geen xenon in mijn auto, dus bij de volgende beurt maar tegen de dealer zeggen dat ie er Philips premium superzicht lampen ofzo in moet drukken. Dat zullen ze bij de dealer toch wel doen? Of gaan ze alleen voor origineel?

Hebben jullie wellicht nog een antwoord om mijn eerder gestelde vragen?
Geen idee of ze dat doen, grote kans dat ze die PremiumVision er nu ook al in stoppen. Ik koop ze ook bij de Brezan; net als de dealers.
  maandag 24 februari 2014 @ 18:26:14 #290
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_137098071
Fabrieksxenon kan ook kaduuk. :(

Afgelopen weekend melding dat stadslichtje links kaduuk was. Klap er op en hij deed het weer. :P
Maar later de boel even open gemaakt en contacten schoongemaakt; links en rechts. Hierbij een paar keer de verlichtingsschakelaar aan/uit gedaan.

Wil ik vanmorgen wegrijden; xenon links knippert 5-10 sec. als een oude TL-buis om daarna aan te blijven. Cruisecontrol en cruisecontrollampje deden niets meer.

Tussen de middag zekeringen gecheckt. Zekering 9 doet "lichtmodul"en "geschwindigkeitsregelung"=CC). Zekering 9 eruit; ziet er netjes uit, dus maar weer er in.

Later garage gebeld, daar ben ik al de Alfa gast :') , di eadviseerden eerst maar eens 20 min de accu los te halen; helpt niet dus.

Cruisecontrol lampje doet het een halve minuut na starten/accu verbinden en daarna geen sjoege meer. Xenon links brandt op halve sterke met een paars/rose gloed.

Morgen me garagist maar eens bellen.

Tweede electro geintje dit jaar. Als dit prijzig wordt haal ik een nieuwe.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator maandag 24 februari 2014 @ 18:49:04 #291
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  maandag 24 februari 2014 @ 18:56:04 #292
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_137099189
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 18:49 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Natuurlijk, alles kan stuk.
Jij kan het weten.
Kennelijk :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator maandag 24 februari 2014 @ 18:58:25 #293
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  maandag 24 februari 2014 @ 19:02:26 #294
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_137099417
Ik weet dus niet precies wat er nu kaduuk is/aan het gaan is, maar de xenon doet het vlekkeloos sinds 2006; 200000 km geleden. Kan slechter.
Als er nu maar geen duur onderdeel kaduuk is, valt het misschien wel mee.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_137102010
Ik ben blij dat ik geen xenon heb als ik het zo hoor...
  Moderator maandag 24 februari 2014 @ 20:18:36 #296
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  maandag 24 februari 2014 @ 20:20:42 #297
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_137103240
Ik koop geen auto meer zonder xenon, of LED. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator maandag 24 februari 2014 @ 20:22:05 #298
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_137103301
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 20:20 schreef Hyperdude het volgende:
Ik koop geen auto meer zonder xenon, of LED. :)
Snap ik, als je er eenmaal mee gereden hebt wil je eigenlijk niet meer zonder. Maar LED's? Het zal me werkelijk jeuken of die er wel of niet op zitten.
pi_137103386
quote:
10s.gif Op maandag 24 februari 2014 20:18 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Íets dergelijks kan ook gewoon met halogeen gebeuren :6
ja, die lampjes zijn niet zo duur
  Moderator maandag 24 februari 2014 @ 20:24:28 #300
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_137103418
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 20:23 schreef maart78 het volgende:

[..]

ja, die lampjes zijn niet zo duur
Dat is inderdaad waarom je er niemand over hoort 'klagen'. Voor minder dan een euro heb je al een ander lampje tegenwoordig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')