abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  PR en moderator vrijdag 10 januari 2014 @ 16:27:08 #1
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_135320742
Originele topic geopend door Ouder1: R&P / Man depri als vrouw meer verdient. Bonus: huishoudtips.
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 09:59 schreef Ouder1 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/v(...)meer_verdient__.html

---------------------------------------------------------
GENT -
Mannen hebben het er (nog) steeds moeilijk mee als hun partner meer verdient dan zij zelf doen.

Dit is zelfs zo erg dat ze hier depressieve klachten door krijgen. Dit blijkt uit een onderzoek van de UGent. Voor het onderzoek werden 1054 heteroseksuele koppels tussen tussen 18 en 65 jaar ondervraagd.

Kostwinner
Mannen verkroppen het blijkbaar niet als hun vrouw meer geld binnenkrijgt. Vooral wanneer de echtgenote de kostwinner is, slaat de depressie bij de heren toe.

Maar ook als een vrouw deeltijds gaat werken, veroorzaakt dit meer rusteloosheid en slapeloosheid bij manlief.

Voor vrouwen maakt het niet uit of hun man meer salaris heeft of de kostwinner is. Hun mentale gezondheid wordt hierdoor bijna niet beïnvloed. Ze zijn ook niet depressiever als ze meer huishoudelijke taken op zich moeten nemen.

Depressieve klachten
Mannen worden hier niet al te vrolijk van. Met een buitenshuis werkende vrouw, kan dat al eens gebeuren. Uit het onderzoek blijkt nu dat mannen meer depressieve klachten hebben naarmate ze een groter deel van het huishouden op zich nemen. Vooral het routineuze van huishoudelijke taken maakt hen somber.

Opvallend is dat ook bij tweeverdieners de voltijdse tewerkstelling van de vrouw samen gaat met een minder goede mentale gezondheid van hun partner, maar dit dan enkel wanneer de vrouw een loon heeft dat hoger is dan dat van haar partner.

Status en autonomie
De onderzoekers concluderen dat mannen in hun relaties gevoelig zijn voor verlies van status, autonomie en zeggenschap.

---------------------------------------------------------

Drie zaken veroorzaken bij mannen dus depressies:

1) Een (fulltime) werkende vrouw
2) Minder verdienen dan hun vrouw
3) Huishoudelijke taken

Eigenlijk best triest. :') De emancipatie is dus nog niet zo ver doorgedrongen tot de samenleving als 'men' dacht.
Paar van de laatste reacties uit vorige topic:
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Mooie opmerking, pik ;)

Dat ben ik wel met je eens, maar toch heb ik ook wel een beetje die traditionele verhouding. Daaronder valt voor mij overigens niet dat ze haar mond houdt of weet ik veel wat he, tegengas is tof en oke. Ze moet ook weer niet het het typische 'vrouwtje' van vroeger zijn, dat dan ook weer niet :D

Maar ik ben in die zin wel van de oude stempel. Ik ben van het type deuren open houden, stoel aanschuiven voor d'r, opstaan voor een vrouw als er geen vrije zitplekken meer zijn, dat soort dingen, dat heb ik wel. Voor mij spreekt daar toch een vorm van respect uit dat je hebt naar een vrouw toe, gewoon omdat vrouw.
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:19 schreef Fogel het volgende:

[..]

Voordat je iemand van wereldvreemdheid beschuldigd zou ik eerst maar eens een spiegel opzoeken.

Dat de media iets over iets zegt maakt het nog niet waar of bijzonder. Hooguit bijzonder voor diegene die er niet mee bekend is.
Maargoed, ik heb niet de tijd (of zin) om er zelf onderzoek naar te doen en eerlijk gezegd maakt het me niks uit hoe mensen hun relatie wensen te hebben. Ik heb genoeg met mij. Eigen relatie. Een hele typische waar ik hoger opgeleid ben en ook nog eens meer verdien overigens. Maar van mij had dat ook andersom mogen zijn.
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:21 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nu ga ik iets heel gevaarlijks zeggen (LOL).

Mijn kerk zegt dat man en vrouw in een relatie zijn als Ying en Yang; ze vullen elkaar perfect aan en vormen samen één perfect geheel. Wie nu wat doet of welke kwaliteiten daar in heeft doet daar niet echt toe.

Dus een man die graag zorgt en een vrouw die graag carrière maakt passen goed bij elkaar.
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:26 schreef Moira. het volgende:

[..]

Ja, denk het wel eigenlijk :D
Als hij een keer ergens panisch over wordt, dan geef ik hem weer wat nuchtere inzichten. En als ik ergens panisch over wordt, dan doet hij dat voor mij.
Als ik financieel niet goed ga, dan schiet hij mij bij als ik wat nodig heb. Als hij een keer geld nodig heeft, en ik heb nog wel wat, dan schiet ik hém bij.

Hij is ook wel een beetje zo hoor, 'ik wil voor mijn vrouwtje kunnen zorgen en mijn financiën op orde hebben', maar als dat niet kan is er ook geen man overboord (in elk geval voor mij niet, ik wil voor mezelf kunnen zorgen en niet afhankelijk zijn van iemand anders, hoewel ik nu niet zou kunnen eten/roken als ik mijn vriend niet had, omdat m'n geld nu op is, hehe. Dus nu heeft hij alsnog z'n zin :P )

Maar mij lijkt de essentiële smaakmaker in een relatie juist dat je elkáár nodig hebt in een relatie.

Stel dat jij een vrouw was, en je bent financiëël afhankelijk van je vriend, omdat hij per se meer wil verdienen dan jij zodat hij jullie beide kan onderhouden. Hoe zou dat voor jou dan voelen als je je beseft dat je man jóú eigenlijk helemaal niet nodig heeft? Omdat hij slimmer is dan jij, hij verdient meer dan jij, hij betaalt de belangrijkste dingen voor je, hij is ambitieuzer dan jij, geeft meer wijze raden dan jij.
Daar wordt je op den duur toch ook ongelukkig van?

Een relatie moet gewoon gelijkwaardig zijn imo, wil je de rest van je leven samen gelukkig kunnen blijven :Y

[ Bericht 31% gewijzigd door Moira op 10-01-2014 16:33:26 ]
Fuck the EBU.
  Moderator vrijdag 10 januari 2014 @ 16:30:18 #2
45833 crew  Fogel
pi_135320871
Gooi de huishoudtips ook meteen in de OP ^O^
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  Moderator vrijdag 10 januari 2014 @ 16:30:32 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_135320881
herhaal even de laatste posts van het vorige topic hier, want daar is de discussie gebleven :)
Breitling - Instruments for Professionals
  PR en moderator vrijdag 10 januari 2014 @ 16:31:02 #4
288245 crew  Moira
pi_135320907
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:30 schreef Fogel het volgende:
Gooi de huishoudtips ook meteen in de OP ^O^
Zoek jij ze ff op? :P Niet mijn topic verder, had ineens de lapo :o
Fuck the EBU.
  PR en moderator vrijdag 10 januari 2014 @ 16:31:15 #5
288245 crew  Moira
pi_135320915
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:30 schreef CoolGuy het volgende:
herhaal even de laatste posts van het vorige topic hier, want daar is de discussie gebleven :)
ok ok ik zoek ze ff op :D
Fuck the EBU.
  Moderator vrijdag 10 januari 2014 @ 16:32:02 #6
45833 crew  Fogel
pi_135320953
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:31 schreef Moira. het volgende:

[..]

Zoek jij ze ff op? :P Niet mijn topic verder, had ineens de lapo :o
Zit nu mobiel, is wat onhandig anders had ik dat wel even gedaan :)
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  PR en moderator vrijdag 10 januari 2014 @ 16:33:46 #7
288245 crew  Moira
pi_135321015
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:32 schreef Fogel het volgende:

[..]

Zit nu mobiel, is wat onhandig anders had ik dat wel even gedaan :)
Ik wist niet eens dat er huishoudtips in het vorige topic stonden :o
Fuck the EBU.
  Moderator vrijdag 10 januari 2014 @ 16:38:42 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_135321243
Wat pbateman zei, en wat wordt gezien als beleefdheid, daar ben ik 't op zich wel mee eens, maar als 't regent, bijvoorbeeld, en ik maak een deur open om naar binnen te gaan en een stuk achter me komt een vrouw aan lopen, dan wacht ik daar op, om haar eerst binnen te laten gaan en vervolgens ik zelf.

Bij een man denk ik 'bekijk 't, 't regent'. :P
  vrijdag 10 januari 2014 @ 16:39:07 #9
393288 Pausmobiel
Strangers have the best candy
pi_135321264
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:33 schreef Moira. het volgende:

[..]

Ik wist niet eens dat er huishoudtips in het vorige topic stonden :o
Volgens mij o.a. de volgende tips:
- Als je All Stars in de wasmachine gooit, houd ze dan continu in de gaten (anders raken de veters in elkaar verstrikt).
- Kook meerdere porties in één keer.
- Strijk nooit of zorg voor een strijkturk.
- Gooi alle was bij elkaar en gooi alles in de droger.
- Koop veel kleding, zodat je niet vaak hoeft te wassen en kleding minder snel slijt.
- Neem/krijg geen kinderen. Dat schijnt veel tijd te besparen. ;)
  PR en moderator vrijdag 10 januari 2014 @ 16:39:43 #10
288245 crew  Moira
pi_135321291
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:38 schreef CoolGuy het volgende:
Wat pbateman zei, en wat wordt gezien als beleefdheid, daar ben ik 't op zich wel mee eens, maar als 't regent, bijvoorbeeld, en ik maak een deur open om naar binnen te gaan en een stuk achter me komt een vrouw aan lopen, dan wacht ik daar op, om haar eerst binnen te laten gaan en vervolgens ik zelf.

Bij een man denk ik 'bekijk 't, 't regent'. :P
Hehe, zo is mijn vriend ook. Ook van die 'oude stempel' en die beleefdheid dingetjes die jullie net allemaal noemde. O+
Maar er zit toch een beste nuance tussen dat, en per se meer willen verdienen dan je vriendin 'omdat jij het mannetje bent' :P
Fuck the EBU.
  PR en moderator vrijdag 10 januari 2014 @ 16:41:00 #11
288245 crew  Moira
pi_135321339
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:39 schreef Pausmobiel het volgende:

[..]

Volgens mij o.a. de volgende tips:
- Als je All Stars in de wasmachine gooit, houd ze dan continu in de gaten (anders raken de veters in elkaar verstrikt.
- Kook meerdere porties in één keer.
- Strijk nooit of zorg voor een strijkturk.
- Gooi alle was bij elkaar en gooi alles in de droger.
- Koop veel kleding, zodat je niet vaak hoeft te wassen en kleding minder snel slijt.
- Neem/krijg geen kinderen. Dat schijnt veel tijd te besparen. ;)
_O_

Oh en als ik schoenen in de was doe, haal ik de veters er altijd uit en doe ze in een broekzak of een waszakje :D
Anders krijg je van die grijze vlekken op je veters op de plekken waar hij door dat ringetje gaat :o En raak je ze kwijt/raken ze verstrikt :P
Fuck the EBU.
  Moderator vrijdag 10 januari 2014 @ 16:44:45 #12
16180 crew  CoolGuy
pi_135321480
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:39 schreef Moira. het volgende:

[..]

Hehe, zo is mijn vriend ook. Ook van die 'oude stempel' en die beleefdheid dingetjes die jullie net allemaal noemde. O+
Maar er zit toch een beste nuance tussen dat, en per se meer willen verdienen dan je vriendin 'omdat jij het mannetje bent' :P
Nee dat heb ik niet, ik hoef niet per se meer te verdienen, maar ik volg wel waar dat gevoel vandaan komt, ik snap 't wel. Maar wat ik wel prettig vindt, is als er ergens voor gebeld moet worden, dat ik dat dan doe, f dat dat in ieder geval aan mij gevraagd wordt of ik dat wil doen, dat soort kleine dingetjes, dat heb ik wel.

Net als vakantie boeken. Allemaal leuk, maar dat gebeurde standaard op mijn naam. Ik vind dat ook gewoon prettig, want ik ben toch 't mannetje. Dat klinkt belachelijk als ik t zo opschrijf vind ik zelf, maar toch, die dingetjes heb ik wel. In hotel iets op een CC laten zetten? Geen probleem, maar dat gebeurde wel op mijn CC, ook al had zij er ook een. Ik vind gewoon dat dat zo hoort. :P
pi_135321546
Ik houd gewoon voor iedereen een deur open, onafhankelijk van geslacht.
Ja doei.
  PR en moderator vrijdag 10 januari 2014 @ 16:46:53 #14
288245 crew  Moira
pi_135321569
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee dat heb ik niet, ik hoef niet per se meer te verdienen, maar ik volg wel waar dat gevoel vandaan komt, ik snap 't wel. Maar wat ik wel prettig vindt, is als er ergens voor gebeld moet worden, dat ik dat dan doe, f dat dat in ieder geval aan mij gevraagd wordt of ik dat wil doen, dat soort kleine dingetjes, dat heb ik wel.

Net als vakantie boeken. Allemaal leuk, maar dat gebeurde standaard op mijn naam. Ik vind dat ook gewoon prettig, want ik ben toch 't mannetje. Dat klinkt belachelijk als ik t zo opschrijf vind ik zelf, maar toch, die dingetjes heb ik wel. In hotel iets op een CC laten zetten? Geen probleem, maar dat gebeurde wel op mijn CC, ook al had zij er ook een. Ik vind gewoon dat dat zo hoort. :P
Moh, ik vind niet zo zeer 'dat dat zo hoort', maar ik ben wel minder handig in dat soort dingen regelen, dus dat laat ik dan liever aan hem over, ja :P

Ik ben verder ook een regelnicht en ben van mening "als je wil dat iets goed gebeurt, doe het dan zelf", dus andere dingen zou ik dan weer liever zelf doen :P

Maar dat is ook gewoon iets wat je met je partner bespreekt, of wat bij ons tot zo ver eigenlijk automatisch gaat. "Doe jij dit? Dat kan jij goed. Dan doe ik dat, want dat kan ik goed."
Meer zoiets :P
Fuck the EBU.
pi_135321601
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:46 schreef motorbloempje het volgende:
*boks

Fatsoenlijke mensen O+
Let's drop some acid and go to a titty bar.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 16:48:58 #16
393288 Pausmobiel
Strangers have the best candy
pi_135321658
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:47 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

*boks

Fatsoenlijke mensen O+
Jullie zijn bijna een uitstervend ras ;)
pi_135321661
En als ik chagerijnig ben gooi ik 'm ook gewoon voor iedereen's neus dicht, ook onafhankelijk van geslacht. Uiteraard.
Ja doei.
pi_135321692
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:48 schreef Pausmobiel het volgende:

[..]

Jullie zijn bijna een uitstervend ras ;)
Daar lijkt het soms wel op he, maar ze zijn er echt nog hoor! :)

quote:
14s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:49 schreef motorbloempje het volgende:
En als ik chagerijnig ben gooi ik 'm ook gewoon voor iedereen's neus dicht, ook onafhankelijk van geslacht. Uiteraard.
Haha precies! :D
  Moderator vrijdag 10 januari 2014 @ 16:51:32 #19
16180 crew  CoolGuy
pi_135321748
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:46 schreef Moira. het volgende:

[..]

Moh, ik vind niet zo zeer 'dat dat zo hoort', maar ik ben wel minder handig in dat soort dingen regelen, dus dat laat ik dan liever aan hem over, ja :P

Ik ben verder ook een regelnicht en ben van mening "als je wil dat iets goed gebeurt, doe het dan zelf", dus andere dingen zou ik dan weer liever zelf doen :P

Maar dat is ook gewoon iets wat je met je partner bespreekt, of wat bij ons tot zo ver eigenlijk automatisch gaat. "Doe jij dit? Dat kan jij goed. Dan doe ik dat, want dat kan ik goed."
Meer zoiets :P
Ja dat was bij ons toen ook het geval. Zij was van het plannen en weet ik veel wat, dus op vakantie deden wij altijd meerdere excursies, dus dat plannen, op welke dag we waarheen gingen, dat deed zij. Daar was ze oa heel sterk in, dus zij deed dat, vond ik prachtig.

Maar dat ze af en toe stiekem een beetje dat 'hulpeloze vrouwtje' speelde, dat vond ik stiekem best tof ;)
pi_135321772
quote:
ik vind het juist een sport om hem op het laatste moment dicht te laten vallen, als ze dénken dat je hem open gaat houden O+
compact en kleverig.
pi_135321851
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:14 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

[..]

Lees even de onderstreepte delen. Het is dus nog geen veel voorkomend verschijnsel.
Dat artikel is van begin 2007, kan inmiddels dus al prima veranderd zijn.

Herken het trouwens ook totaal niet in mijn omgeving, vooral veel stellen met of een hoger opgeleide vrouw of met gelijkwaardige opleidingen.
  Moderator vrijdag 10 januari 2014 @ 16:54:51 #22
16180 crew  CoolGuy
pi_135321880
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:49 schreef motorbloempje het volgende:
Dit doe ik dus niet. Ik zou die deur gewoon laten gaan ja, als ik chagrijnig ben, maar NIET als er een vrouw net aan komt, dan hou ik 'm alsnog open.
pi_135321912
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:52 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

ik vind het juist een sport om hem op het laatste moment dicht te laten vallen, als ze dénken dat je hem open gaat houden O+
En dit beste mensen, is dus alles wat er mis is in de wereld van nu.
pi_135325938
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 14:55 schreef Moira. het volgende:
Mijn vriend begint er zelf trouwens altijd over dat ik later meer ga verdienen dan hij (hoger opgeleid, beter betaalde baan - als ik überhaupt een baan krijg) en volgens mij vindt 'ie dat helemaal niet erg, haha :D
Ook niet om later 50/50 werk/huishouden te doen. Eigenlijk heb ik best een ideale vent :9~
Mooi toch, zelf minder werken en zolang er nog geen kinderen zijn wat tijd om met je hobby te klooien :) _O_
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 15:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Jouw vriend begint er zelf altijd over? Altijd ook echt? En dan uit zichzelf? Waarom zou 'ie dat doen? Als hij er uit zichzelf over begint houdt 't 'm bezig, en dan kun je je afvragen om welke reden dat is.

Ik zeg niet dát hij het vervelend vindt, maar 't zou zomaar realistischer kunnen zijn dan jij denkt.
Omdat ik veel om haar geef en ik dolgraag met haar samen wil in de toekomst. Dan vind ik het niet meer dan normaal om te zien dat als Moira haar studie af heeft gemaakt en een full time baan vindt in haar vakgebied, dat we dat kunnen 'inplannen'.
Bijv met kinderen (noem maar wat). Als je op de leeftijd komt dat je er beide klaar voor bent moet je ook vantevoren gaan nadenken. Hoe los je dat op met werk, nachtdiensten, financiëel etc etc.

Wij willen over een maand of 3-4 gaan samenwonen, dan wil ik nu al kijken waar de pijnpunten komen te liggen om dat z.s.m op te vangen, in plaats van verassingen ;)
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 15:44 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat kan allemaal wel zijn, maar waarom zijn er dan meer stellen waarbij de man hoger is opgeleid dan andersom? Waarom is het juist voor hoger opgeleide vrouwen zo lastig een partner te vinden?
Wellicht omdat men vroeger in de tijd van de verzuiling ook echt vond dat de man moest werken en de vrouw er wat bij kon doen. In die tijd begon men ook al vrij snel met kinderen, en als vrouw is het dan niet nodig om een volledige opleiding te gaan doen als je toch al relatief snel gaat werpen en vervolgens wat part time werk gaat doen.
Die tijden zijn gelukkig voorbij.
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:04 schreef Moira. het volgende:

[..]

Dit herken ik ook totaal niet.
Dat is niet 'typisch' man, of 'typisch' vrouw. Dat zijn individuen die nog van de 'oude garde' zijn.

Mijn vriend is dat soms ook wel hoor, maar dan meer van "Ik wil je vader om je hand vragen als we later gaan trouwen, en er dan echt zo'n typische bruiloft van maken" en "Als jij het moeilijk hebt wil ik je kunnen verzorgen enzo."
Maar niet dat hij meer wil domineren/leiding geven/actie ondernemen/slimmer zijn dan ik.
Natuurlijk vind ik het fijn als hij af en toe even het roer overneemt als dat nodig is, maar voor zover ik weet werkt dat andersom net zo.

Zoiets is gewoon nooit een issue, die dingen gaan gewoon vanzelf en we wisselen elkaar af :Y
En het werkt O+
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:11 schreef Ouder1 het volgende:

Leidinggeven is ook al zo'n spagaat voor vrouwen want leidinggeven is mannelijk en een vrouw hoort niet mannelijk te zijn. -O-
Het is 2014, geen 1950 meer ;)
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:21 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nu ga ik iets heel gevaarlijks zeggen (LOL).

Mijn kerk zegt
En hier ga je al de mist in. Ik ben geen anti-reli persoon hoor, maar omdat de kerk iets zegt meot je maar blindelings volgen ?
Befehl ist befehl, kennen we ome Adolf nog ?

Ik ben als kind ook meegenomen naar de kerk omdat mijn ouders het nuttig vonden om mij zo op te voeden tot een goed mens. Ik ben mijn ouders hier dankbaar voor.
Maar religie in welke vorm dan ook moet niet zijn dat je blindelings vertrouwd op een boek wat al 2000 jaar oud is en elke zin letterlijk nemen. Nee, je moet die verhalen figuurlijk nemen! Wat is de achterliggende gedachte?
Hoe wordt ik een evenwichtig mens. Jim Jeffries (cabaretiër en reli-basher) verwoordde het ooit eens in één show van hem fantastisch.
"Everyday when I wake up, I say to myself: Jim, try not to be a cunt today! That's all there is."

En zo is het maar. Leef met je religieuze kennis, maar houdt wel rekening met het feit dat het 2014 is en niet het jaar 20 toen de Bijbel geschreven zou zijn. Maatschappij is anders, idealogie is anders. Men dacht dat de wereld plat was, men begreep gewoon nog heel weinig van de wereld. Dat is nu anders.

Lang verhaal kort: Jouw kerk kan zeggen wat hij wilt, maar je hebt toch nog altijd een eigen geest om dat naar eigen maatstaven te zetten. Als je er blindelings achter aan loopt vind ik je oprecht een heel eng mannetje.
Iedereen 'haat' op moslimextremisme, maar dat is precies hetzelfde. Een één of andere dwaas preekt vrij ruig wat dingen, en de zwakkere geesten gaan daar in mee en die wordt weer gerekruteerd om zichzelf op te blazen in een bus vol onschuldige Moslims die gewoon hun geloof praktiseren en een evenwichtig mens zijn.

Maar goed, dat is weer een discussie apart :P
quote:
Moblo for president _O_

Jeetje, wat een lange post dit :')_!
Lang verhaal kort...

Niet aanstellen dat de man hoger moet zijn in de relatie. Alles valt wel op de plek zolang je elkaar gelijk behandeld. Tuurlijk zijn er dingen die mannen beter kunnen, evenals dat vrouwen sommige vaardigheden beter onder de knie hebben.
Maar ik vind het ronduit belachelijk als je als man depri wordt omdat je vrouw/vriendin meer geld verdient. En met ronduit belachelijk druk ik me nog heel netjes uit :')_!
  vrijdag 10 januari 2014 @ 18:55:04 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_135326413
Waarom die 'rant' omdat Ouder1 (een zij) iets noemt wat haar kerk zegt? Ook gekeken naar wat haar kerk dan zegt? Daar was namelijk weinig schokkends aan.

En 'Befehl ist befehl, kennen we ome Adolf nog ?'?
Dude, please.
The love you take is equal to the love you make.
pi_135326639
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 18:55 schreef Lienekien het volgende:
Waarom die 'rant' omdat Ouder1 (een zij) iets noemt wat haar kerk zegt? Ook gekeken naar wat haar kerk dan zegt? Daar was namelijk weinig schokkends aan.

En 'Befehl ist befehl, kennen we ome Adolf nog ?'?
Dude, please.
Het is niet zozeer schokkend, maar het feit dat er achteraan wordt gelopen wat de kerk zegt. Dat vind ik persoonlijk heel eng. Dat is mijn mening ja. Dat deed men vroeger ook en zal men helaas altijd blijven doen.
Het is eng als je blindelings achter de kerk aan loopt zonder je af te vragen wat je nu precies aan het doen bent.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 19:03:50 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_135326721
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 19:02 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Het is niet zozeer schokkend, maar het feit dat er achteraan wordt gelopen wat de kerk zegt. Dat vind ik persoonlijk heel eng. Dat is mijn mening ja. Dat deed men vroeger ook en zal men helaas altijd blijven doen.
Het is eng als je blindelings achter de kerk aan loopt zonder je af te vragen wat je nu precies aan het doen bent.
Hoe kom je er nou toch bij dat ze blindelings achter de kerk aan loopt? :D
pi_135337686
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 19:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Hoe kom je er nou toch bij dat ze blindelings achter de kerk aan loopt? :D
Ik lees het net nog eens na, en ik heb dat niet goed gedaan toen ik die mega quote maakte.
Foutje van mij, excuus.
pi_135347573
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 19:02 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ik loop niet blind achter mijn kerk aan, ben juist heel erg kritisch en ga ook nog eens naar de meest ruimdenkende kerk die er in Nederland is. Ik haalde het aan omdat ik het juist zo mooi vind en het als de ideale vorm van een relatie zie. Niet omdat mijn kerk het zegt maar omdat ik dat zo voel en het me raakte toen ik de voorganger dat in een huwelijksplechtigheid hoorde zeggen. Prachtig verwoord.

Maar ik zei al niet voor niets dat het gevaarlijk was om te zeggen want er lopen heel wat frusties rond die bij het woord 'kerk' onmiddellijk in de gordijnen hangen.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 09:49:55 #30
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_135347588
WTF is nu de bedoeling van dit topic? Gaat het over verschillen in inkomsten tussen man en vrouw of over de kerk? Serieus bedoeld trouwens.
pi_135347621
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 09:49 schreef BeamofLight het volgende:
WTF is nu de bedoeling van dit topic? Gaat het over verschillen in inkomsten tussen man en vrouw of over de kerk? Serieus bedoeld trouwens.
Nou nou nou. Het gaat voor mij over emancipatie, het effect daarvan op de maatschappij en relaties en het achterblijven in emancipatie van mannen.

De verschillende religies en kerken hebben ook meningen over relaties, beetje absurd dat daar dan niet tussendoor eens naar gewezen mag worden zonder het een reli draadje te maken.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 09:56:17 #32
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_135347659
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 09:52 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nou nou nou. Het gaat voor mij over emancipatie, het effect daarvan op de maatschappij en relaties en het achterblijven in emancipatie van mannen.

De verschillende religies en kerken hebben ook meningen over relaties, beetje absurd dat daar dan niet tussendoor eens naar gewezen mag worden zonder het een reli draadje te maken.
Prima, mij maakt het geen zak uit. Het is jouw topic. Maar daar heb ik geen mening over. Wel over inkomensverschillen an sich.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 10:10:02 #33
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_135347848
Deel 2 over een onderwerp wat nergens over gaat (geen percentages). En iedereen maar erover discussiëren zonder ook maar enige basis behalve een paar ongefundeerde uitspraken in de OP.
we dan
pi_135347947
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 18:41 schreef Monopoly het volgende:
Mooi toch, zelf minder werken en zolang er nog geen kinderen zijn wat tijd om met je hobby te klooien :) _O_
Het idee zou moeten zijn dat degene die minder werkt niet zo zeer meer tijd aan hun hobby's gaan besteden maar meer aan het huishouden en bijkomende zaken gaat doen om de fulltime werkende te ontlasten.
quote:
Wellicht omdat men vroeger in de tijd van de verzuiling ook echt vond dat de man moest werken en de vrouw er wat bij kon doen. In die tijd begon men ook al vrij snel met kinderen, en als vrouw is het dan niet nodig om een volledige opleiding te gaan doen als je toch al relatief snel gaat werpen en vervolgens wat part time werk gaat doen.
Die tijden zijn gelukkig voorbij.
We leven niet meer in 1950 (om je eigen woorden te gebruiken). Toch zien we nog steeds dat in de meeste relaties mannen en vrouwen gelijk zijn opgeleid of de vrouw lager. Andersom komt gewoon veel minder voor. Doordat vrouwen steeds vaker hoog zijn opgeleid zien we op de relatiemarkt twee groepen die moeilijk een relatie kunnen vinden: de hoogopgeleide vrouwen en de laagopgeleide mannen.
Jij zoekt de oorzaak van het probleem in het lager opgeleid zijn van vrouwen in het algemeen terwijl dat idd al lang niet meer zo is. Sterker nog; vrouwen zijn vaker hoger opgeleid, alleen nog steeds niet binnen relaties.
quote:
Het is 2014, geen 1950 meer ;)
Hier mis je blijkbaar kennis. De competenties die bij een hogere leidinggevende positie horen zijn allemaal typische mannelijke competenties als dominantie en zakelijkheid. Vrouwelijke competenties zoals zachtheid en zorgzaamheid laten zich moeilijk met zo'n functie combineren. De spagaat waar zo'n vrouw dan in komt zit hem in de verwachte competenties die bij haar vrouw zijn horen die dan botsen met de functie die ze bekleed. Een vrouw in een hogere leidinggevende functie wordt dan ook zeer vaak weggezet als 'een manwijf', 'een kenau' of 'zal haar positie wel horizontaal (seks) hebben verkregen'. Dit zijn problemen waar mannen in dergelijke posities niet tegenaan lopen.
Er zijn hier diverse boeken en proefschriften over geschreven.
quote:
En hier ga je al de mist in. Ik ben geen anti-reli persoon hoor, maar omdat de kerk iets zegt meot je maar blindelings volgen ?
Befehl ist befehl, kennen we ome Adolf nog ?
Je bent geen anti-reli? Waarom reageer jij dan blindelings als door een wesp gestoken als het woord 'kerk' voorbij komt? Je verwijt mij (volkomen onterecht) niet zelf na te denken maar achter mijn kerk aan te lopen. Volgens mij doe jij dat juist hier zelf; Je denkt niet na maar springt in de gordijnen om het woord 'kerk'. En dan WOII erbij halen. Pfffff.. ga jij je eens heel erg diep zitten schamen! :(
quote:
Niet aanstellen dat de man hoger moet zijn in de relatie. Alles valt wel op de plek zolang je elkaar gelijk behandeld. Tuurlijk zijn er dingen die mannen beter kunnen, evenals dat vrouwen sommige vaardigheden beter onder de knie hebben.
Maar ik vind het ronduit belachelijk als je als man depri wordt omdat je vrouw/vriendin meer geld verdient. En met ronduit belachelijk druk ik me nog heel netjes uit :')_!
Het kan ronduit belachelijk zijn (vind ik ook) maar met die wetenschap los je niets op, die personen zelf ook niet. Natuurlijk zijn we hier bijna allemaal politiek correct en hebben de meesten er geen last van maar het onderzoek toot toch duidelijk aan dat het weldegelijk speelt en niet in kleine mate ook nog.
pi_135347982
Een beetje waarheid is het wel. Bij mijn vriend tenminste, als op vakantie rekeningen naar hem gaan en ik trek mn portemonnee, dan vind ie dat minder. Maar of dat een minderwaardigheidsgevoel is of markeren van behoefte aan afronden studie, dat scheelt natuurlijk ook.
  Moderator zaterdag 11 januari 2014 @ 10:32:46 #36
45833 crew  Fogel
pi_135348177
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 10:10 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Deel 2 over een onderwerp wat nergens over gaat (geen percentages). En iedereen maar erover discussiëren zonder ook maar enige basis behalve een paar ongefundeerde uitspraken in de OP.
Dingen geloven en dingen weten, dat is het grote verschil, dat gaf ik in een van mijn laatste posts al aan. Geloof is voor de kerk.
Mensen mogen geloven wat ze zelf willen, maar moeten dan dan niet als waarheid verkondigen, dat is waar het mis gaat meestal.
pi_135348342
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 10:32 schreef Fogel het volgende:

[..]

Dingen geloven en dingen weten, dat is het grote verschil, dat gaf ik in een van mijn laatste posts al aan. Geloof is voor de kerk.
Mensen mogen geloven wat ze zelf willen, maar moeten dan dan niet als waarheid verkondigen, dat is waar het mis gaat meestal.
Als de boodschap slecht is doodt men de boodschapper. Dit is een onderzoek, de uitkomst bevalt je niet en dus noemen jij en Hiergaanwedan het onzin. Was het tegenovergestelde er uit gekomen dan was het volgens jou en hem een erg goed onderzoek geweest.
pi_135348484
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 10:19 schreef MevrouwPuff het volgende:
Een beetje waarheid is het wel. Bij mijn vriend tenminste, als op vakantie rekeningen naar hem gaan en ik trek mn portemonnee, dan vind ie dat minder. Maar of dat een minderwaardigheidsgevoel is of markeren van behoefte aan afronden studie, dat scheelt natuurlijk ook.
Ik herken het ook in meer of mindere mate bij de mannen waar ik een relatie mee gehad heb. Mijn eerste relatie vond het idd maar niets dat ik fulltime werkte en drong aan op parttime gaan werken (wat ik uiteraard niet gedaan heb). Hij deed niets in het huishouden. Mijn tweede relatie was zeer dominant en vond het maar niets dat ik op de internationale ambulance ging rijden. Hij kookte een paar maal per week en deed heel soms de boodschappen, verder niet. Mijn verloofde was echt een typische traditionele man :) . Ik vond dat eigenlijk wel leuk. Hij had er ook echt de pest in dat in Nederland ik eigenlijk altijd werd aangesproken en hij genegeerd als ze merkten dat ik wel Nederlands kon spreken; als man zijnde wilde hij het woord voeren voor mij. Als ik al wilde betalen voor een drankje of zo dan moest ik hem het geld geven zodat hij kon afrekenen _O- .
Mijn huidige vriend is de meest ruimdenkende man die ik ken. En toch.. als het erg smerig wordt (zoals diarree van de hond opruimen) dan vindt hij het een vrouwenklus en drukt zijn snor.
  PR en moderator zaterdag 11 januari 2014 @ 11:13:32 #39
288245 crew  Moira
pi_135349042
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 10:17 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Het idee zou moeten zijn dat degene die minder werkt niet zo zeer meer tijd aan hun hobby's gaan besteden maar meer aan het huishouden en bijkomende zaken gaat doen om de fulltime werkende te ontlasten.
In onze situatie gáát hij dat ook doen, en werkt geen van ons beide fulltime, maar allebei een halve week ofzo. Of (voordat er kinderen zijn) allebei fulltime, en dan wordt er door ons beide evenveel gedaan aan het huishouden. :)
quote:
[..]

We leven niet meer in 1950 (om je eigen woorden te gebruiken). Toch zien we nog steeds dat in de meeste relaties mannen en vrouwen gelijk zijn opgeleid of de vrouw lager. Andersom komt gewoon veel minder voor. Doordat vrouwen steeds vaker hoog zijn opgeleid zien we op de relatiemarkt twee groepen die moeilijk een relatie kunnen vinden: de hoogopgeleide vrouwen en de laagopgeleide mannen.
Jij zoekt de oorzaak van het probleem in het lager opgeleid zijn van vrouwen in het algemeen terwijl dat idd al lang niet meer zo is. Sterker nog; vrouwen zijn vaker hoger opgeleid, alleen nog steeds niet binnen relaties.

[..]

Hier mis je blijkbaar kennis. De competenties die bij een hogere leidinggevende positie horen zijn allemaal typische mannelijke competenties als dominantie en zakelijkheid. Vrouwelijke competenties zoals zachtheid en zorgzaamheid laten zich moeilijk met zo'n functie combineren. De spagaat waar zo'n vrouw dan in komt zit hem in de verwachte competenties die bij haar vrouw zijn horen die dan botsen met de functie die ze bekleed. Een vrouw in een hogere leidinggevende functie wordt dan ook zeer vaak weggezet als 'een manwijf', 'een kenau' of 'zal haar positie wel horizontaal (seks) hebben verkregen'. Dit zijn problemen waar mannen in dergelijke posities niet tegenaan lopen.
Er zijn hier diverse boeken en proefschriften over geschreven.

[..]

Je bent geen anti-reli? Waarom reageer jij dan blindelings als door een wesp gestoken als het woord 'kerk' voorbij komt? Je verwijt mij (volkomen onterecht) niet zelf na te denken maar achter mijn kerk aan te lopen. Volgens mij doe jij dat juist hier zelf; Je denkt niet na maar springt in de gordijnen om het woord 'kerk'. En dan WOII erbij halen. Pfffff.. ga jij je eens heel erg diep zitten schamen! :(

[..]

Het kan ronduit belachelijk zijn (vind ik ook) maar met die wetenschap los je niets op, die personen zelf ook niet. Natuurlijk zijn we hier bijna allemaal politiek correct en hebben de meesten er geen last van maar het onderzoek toot toch duidelijk aan dat het weldegelijk speelt en niet in kleine mate ook nog.
Ik snap je niet altijd even goed.
Je maakt volgens mij een beetje punten en issues waar ze niet zijn.

Je topic is "man depri als vrouw meer verdient", n.a.v. een Belgisch artikel die dat constateert.
Maar op één man na zijn alle reacties in het topic het met je ééns dat dat onzin is, en dat het niks uit maakt of de vrouw nou meer verdient of niet.
En toch ga je overal tegenin?
Wat kunnen wij eraan doen dat er nog wél mannen zijn die zo denken, als wij in dit topic níét zo zijn?

Ik snap dat niet :?

Het probleem speelt (in Nederland iig) blijkbaar veel minder dan je n.a.v. dat artikel dus zou denken. In elk geval onder de jongere stellen.

Oh en over die kerk had hij zich al geëxcuseerd dat hij niet verder las dan zijn neus lang is :+ :D

[ Bericht 1% gewijzigd door Moira op 11-01-2014 11:26:59 ]
Fuck the EBU.
pi_135349776
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 11:13 schreef Moira. het volgende:
In onze situatie gáát hij dat ook doen, en werkt geen van ons beide fulltime, maar allebei een halve week ofzo. Of (voordat er kinderen zijn) allebei fulltime, en dan wordt er door ons beide evenveel gedaan aan het huishouden. :)
Toch iets anders dan hij hier zelf zegt.
quote:
Ik snap je niet altijd even goed.
Je maakt volgens mij een beetje punten en issues waar ze niet zijn.

Je topic is "man depri als vrouw meer verdient", n.a.v. een Belgisch artikel die dat constateert.
Maar op één man na zijn alle reacties in het topic het met je ééns dat dat onzin is, en dat het niks uit maakt of de vrouw nou meer verdient of niet.
En toch ga je overal tegenin?

Ik snap dat niet :?

Het probleem speelt (in Nederland iig) blijkbaar veel minder dan je n.a.v. dat artikel dus zou denken.
Ik denk dat ik je punt begrijp. Ik zal een poging doen het uit te leggen (lastig).

Ja, ik vind dat het niet uit zou moeten maken maar ik zie om me heen dat het dus wel uit maakt, nog steeds, ook in 2014.

Vervolgens zijn er een hoop (met name mannen) die zeggen dat het voor hen niet uitmaakt en dat dus het onderzoek onzin is, een aantal keren met verwijzingen naar het aantal onderzochte stellen (dik duizend), het feit dat het een Belgisch onderzoek is (Belgen wijken niet zo heel veel van Nederlanders af) en het feit dat er geen percentages in het artikel genoemd worden (zal je denk ik het onderzoek zelf voor moeten lezen).

Dan gaan er bij mij stekels overeind. Ten eerste gaat het onderzoek niet alleen over meer verdienen (dat is de kop) maar ook over een werkende vrouw, ook als zij parttime werkt en over het doen van huishoudelijke taken door de man. Er zijn meerdere onderzoeken die daar vergelijkbare resultaten in hebben gevonden (België, Nederland en Amerika), een aantal heb ik al gelinkt, eentje zelfs twee maal.
Ten tweede is één man zelf natuurlijk geen maatstaf voor alle mannen. De claim dat het onderzoek onzin is omdat zij er zelf niet zo in staan is dus echt volledig onzinnig.
Het derde punt is dat wij, met z'n allen, erg politiek correct zijn. We zijn een ster in het onszelf een rad voor ogen houden. Ik besef dat zo'n uitspraak veel weerstand oproept. Toch blijf ik daarbij omdat ik het gewoon te veel gezien heb, vooral in issues (onderzoeken) die te maken hebben met relaties en seks. Ik hecht derhalve meer waarde aan de uitkomsten van diverse onderzoeken die elkaar ondersteunen dan aan individuele uitspraken van individuen.

De basis in dit verhaal voor mij is dat de emancipatie in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt niet voltooid is, er nog steeds sprake is van een glazen plafond en een glazen tussenwand en vrouwen door de huidige praktijk van de emancipatie overbelast worden.

Persoonlijk vraag ik me ook af of we de emancipatie in deze vorm wel moeten willen en zo niet, in welke vorm dan wel.

Nadelen van de huidige vorm/praktijk:
• Mannen en vrouwen raken elkaar 'kwijt'
• Vrouwen raken overbelast - burnout, overspannen, ME, CVS, Fybromyalgie
• Mannen lopen meer risico op depressies
• Groepen mannen (laagopgeleid) en vrouwen (hoogopgeleid) vallen buiten de relatiemarkt
• Nog steeds een tegenstelling in seksuele moraal (man het haantje, vrouw de slet)
pi_135349882
Bij allebei de kampen is er sprake van confirmation bias, jij laat het graag overkomen alsof jij het wél bij het rechte eind hebt en alles ziet zoals het werkelijk is, maar dat is natuurlijk net zo goed onzin als dat een handjevol persoonlijke ervaringen een onderzoek meteen tot een onwaarheid maken.
pi_135350121
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 11:47 schreef owl. het volgende:
Bij allebei de kampen is er sprake van confirmation bias, jij laat het graag overkomen alsof jij het wél bij het rechte eind hebt en alles ziet zoals het werkelijk is, maar dat is natuurlijk net zo goed onzin als dat een handjevol persoonlijke ervaringen een onderzoek meteen tot een onwaarheid maken.
Nu ja.. Uiteindelijk gaat het mij dus om
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 11:43 schreef Ouder1 het volgende:
Persoonlijk vraag ik me ook af of we de emancipatie in deze vorm wel moeten willen en zo niet, in welke vorm dan wel.
Maar om daar over te kunnen discussiëren moet je natuurlijk de huidige vorm, praktijk en gevolgen van de emancipatie wel helder hebben en onder ogen willen/kunnen zien.

De houding van 'vrouwen werken en dus is de emancipatie voltooid' is imho te kortzichtig.
  Moderator zaterdag 11 januari 2014 @ 12:03:39 #43
45833 crew  Fogel
pi_135350290
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 10:41 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Als de boodschap slecht is doodt men de boodschapper. Dit is een onderzoek, de uitkomst bevalt je niet en dus noemen jij en Hiergaanwedan het onzin. Was het tegenovergestelde er uit gekomen dan was het volgens jou en hem een erg goed onderzoek geweest.
Drugs are bad m'kay?
Hou je uitspraken bij feiten, is prettiger voor iedereen inclusief jezelf. ^O^
Als je aannames doet, zet het er het er in ieder geval bij dat het een aanname is. Nu probeer je me woorden in de mond te zeggen, da's een zwaktebod.
pi_135350294
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 11:57 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nu ja.. Uiteindelijk gaat het mij dus om

[..]

Maar om daar over te kunnen discussiëren moet je natuurlijk de huidige vorm, praktijk en gevolgen van de emancipatie wel helder hebben en onder ogen willen/kunnen zien.

De houding van 'vrouwen werken en dus is de emancipatie voltooid' is imho te kortzichtig.
Tuurlijk, maar dat neemt niet weg dat er vast genoeg mensen zijn die het wel prima vinden zo. Die ga je toch niet overtuigen, vooral niet als je er zo 'fel' in springt zeg maar. Misschien ook niet je bedoeling, maar uit de reacties hier valt wel op te maken dat je wel zo overkomt. Dat helpt de discussie volgens mij ook niet echt, eigenlijk.

Als ik naar mijn persoonlijke situatie en omgeving kijk vind ik het namelijk wel prima hoe het gaat. Maar kan mij voorstellen dat dit lang niet voor iedereen geldt, maar ik voel mij eigenlijk niet geroepen om daar dan voor in de bres te moeten springen.
pi_135350376
Overigens nog een punt is dat in mijn ogen juist door de emancipatie vrouwelijke taken en eigenschappen zijn gedevalueerd. We zijn ze als maatschappij steeds meer als minderwaardig gaan zien. "Het huishouden doen is minderwaardig, een thuisblijf moeder drinkt de hele dag koffie voor de tv." "Zachte competenties zijn minderwaardig ten opzichte van harde competenties."

Ik weet niet van wie ik de quote heb maar ik vind hem heel toepasselijk en raak:

"Emancipatie is geslaagd; mannen en vrouwen doen de mannentaken. Er is alleen niemand meer die de vrouwentaken wil doen"
pi_135350456
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 12:03 schreef owl. het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar dat neemt niet weg dat er vast genoeg mensen zijn die het wel prima vinden zo. Die ga je toch niet overtuigen, vooral niet als je er zo 'fel' in springt zeg maar. Misschien ook niet je bedoeling, maar uit de reacties hier valt wel op te maken dat je wel zo overkomt. Dat helpt de discussie volgens mij ook niet echt, eigenlijk.

Als ik naar mijn persoonlijke situatie en omgeving kijk vind ik het namelijk wel prima hoe het gaat. Maar kan mij voorstellen dat dit lang niet voor iedereen geldt, maar ik voel mij eigenlijk niet geroepen om daar dan voor in de bres te moeten springen.
Ik denk dat voor de tijd van de emancipatie en feministen de 'moederdevrouwen' het ook wel prima vonden zoals het toen was.

Ik zie gewoon teveel problemen ontstaan in de maatschappij door hoe het nu gaat.
pi_135351049
quote:

Vervolgens zijn er een hoop (met name mannen) die zeggen dat het voor hen niet uitmaakt en dat dus het onderzoek onzin is, een aantal keren met verwijzingen naar het aantal onderzochte stellen (dik duizend), het feit dat het een Belgisch onderzoek is (Belgen wijken niet zo heel veel van Nederlanders af) en het feit dat er geen percentages in het artikel genoemd worden (zal je denk ik het onderzoek zelf voor moeten lezen).
oh wacht.

Je moet België "tegenwoordig" niet zien als 1 land. We, Belgen, maken echt een verschil tussen Vlamingen en Walen. Vlamingen zijn "ander(s)/cultuur" dan Walen, dus die onderzoek is volgens mij sowieso meer op Vlaanderen gericht, wat niet representatief is voor heel België.

Walen vinden het totaal niet erg dat een vrouw moet gaan werken terwijl hij naar voetbal kijkt een hele dag :r . Vlamingen zijn echter meer hardwerkende mensen en meer en meer vrouwen in Vlaanderen zijn meer hooggeschoold wat ervoor zorgt dat zij meer gaan verdienen. Ik weet niet hoe het bij jullie in NL is, maar hoger opgeleide vrouwen die fulltime werken verdienen meer. Maar er heerst ook een enorme frustratie dat vrouwen die hooggeschoold zijn toch minder verdienen dan hun mannelijke collega's met zelfde opleidingsniveau én leeftijd. Maar dat is nog een ander issue.

Een gemiddelde man in Vlaanderen voelt zich minder en minder "man" omdat vrouwen ook minder financieel afhankelijk zijn. Vergeet ook niet dat meeste van die onderzoeken echt manipulatie is om mensen te beïnvloeden in hun "beslissingen" en dat het absoluut niet de realiteit weerspiegelt. Een onderzoek is en blijft maar een indicatieve weervage van de realiteit.

Verder mag je echt niet beweren dat België en NL niet veel verschillen, want dat is totaal onzin. Zoals op vlak van pesten hebben we nu al een wetvoorstel ingediend, wat niet het geval is in NL.
En ik vind persoonlijk dat NL echt meer individualistisch dan België. Verder wil ik niet off-topic gaan, maar het is heel raar dat er in NL meer voorkeur wordt gegeven aan onbelangrijke zaken zoals heel dat "zwarte piet" questie, terwijl jullie meer issues hebben die kunnen worden aangepakt. EN NEEN ik viseer jullie niet, want ik Belgie zijn er ook 1000 dingen die niet verlopen zoals hoe ze zouden moeten. Laat ons maar zwijgen over "taal-problematiek" in Belgïe want daar hoeven jullie geen zorgen over te maken.

Mijn punt is, hou op met appels met peren te vergelijken en kijk naar jezelf als individu en jouw invloed op jouw omgeving. Want wat maakt het uiteindelijk uit voor jou als individu dat ze in België meer tolerant zijn -bijvoorbeeld- dan in NL? Niets toch?! Of ben je op zoek naar een land van honing en melk, want dat is utopie klasse 1 hoor! :+

[ Bericht 0% gewijzigd door complicate op 11-01-2014 12:36:16 ]
1) No love without freedom, no freedom without love
2) Dansen is mijn grootste passie
3) "Simplicity is the keynote of all true elegance" , Coco Chanel
pi_135351713
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 11:57 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wanneer is de emancipatie dan wel voltooid?
pi_135351830
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 12:50 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Als mannen en vrouwen als gelijken worden gezien met gelijke rechten en plichten.

En ja: mannen en vrouwen verschillen inderdaad van elkaar, maar dat betekent niet dat de 1 beter is dan de ander. :)
pi_135351915
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 12:50 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat mannen en vrouwen "normaal" kunnen doen/omgaan met elkaar zonder elkaar te zien als "rivalen".
pi_135352005
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 12:54 schreef Elvi het volgende:

[..]

Als mannen en vrouwen als gelijken worden gezien met gelijke rechten en plichten.
Geldt dat ook voor wie de voogdij over de kinderen krijgt bij een echtscheiding en voor de toegankelijkheid van het universitair onderwijs?
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 12:56 schreef complicate het volgende:

[..]

Dat mannen en vrouwen "normaal" kunnen doen/omgaan met elkaar zonder elkaar te zien als "rivalen".
Rivalen? In welk opzicht zijn het rivalen van elkaar?
  zaterdag 11 januari 2014 @ 12:59:48 #52
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_135352022
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 10:41 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

En van een gelul topic komt meer gelul. Als je het onderzoek leest zie je dat er geen percentages in staan. Het kan best zijn dat mannen er vaker depressief van worden ja. Maar wat betreft de OP en dat onderzoek kan dat net zo goed 1 op de 1.000 keer zijn. Dat is niks. Jij doet (en dat onderzoek) doet net alsof de meerderheid depressief wordt waarvan iedereen wel kan bedenken dat dat niet het geval is en kan zien dat dat ook nergens onderbouwd wordt.

Gewoon lezen wat het onderzoek zegt. Geldt bijna voor iedereen. Dan is deze hele non-discussie niet nodig. Het is net alsof niemand gewoon het onderzoek kan lezen en kan nadenken zeg.
we dan
pi_135352141
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 12:59 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

En van een gelul topic komt meer gelul. Als je het onderzoek leest zie je dat er geen percentages in staan. Het kan best zijn dat mannen er vaker depressief van worden ja. Maar wat betreft de OP en dat onderzoek kan dat net zo goed 1 op de 1.000 keer zijn. Dat is niks. Jij doet (en dat onderzoek) doet net alsof de meerderheid depressief wordt waarvan iedereen wel kan bedenken dat dat niet het geval is en kan zien dat dat ook nergens onderbouwd wordt.

Gewoon lezen wat het onderzoek zegt. Geldt bijna voor iedereen. Dan is deze hele non-discussie niet nodig. Het is net alsof niemand gewoon het onderzoek kan lezen en kan nadenken zeg.
Ik vond het krantenartikel in de originele OP niks. Er werden wel heel makkelijk conclusies getrokken gebaseerd op weinig.
pi_135352160
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 12:59 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Geldt dat ook voor wie de voogdij over de kinderen krijgt bij een echtscheiding en voor de toegankelijkheid van het universitair onderwijs?

Ja *O*
pi_135352166
quote:

Rivalen? In welk opzicht zijn het rivalen van elkaar?
Voor mij zouden mannen en vrouwen eigenlijk moeten funderen als complement dan als rivaal. Met rivaal bedoel ik bijvoorbeeld mannen die denken dat een vrouw minder moet verdienen om zich "man" te voelen. Of dat huishouden voor vrouwen is terwijl man voetbal kijkt. Voor mij gaat het meer om elkaar complementeren dan eerder om "je bent vrouw dus hoor je zus en zo te doen" of " je bent man, dus hoor je zus en zo niet te doen" .
Ik ken bijvoorbeeld veel mannen die goed kunnen koken en ik zou niet willen concurreren in de keuken om aan een man te bewijzen dat ik als vrouw beter kan koken dan hem. Om zo maar voorbeeld te geven.
pi_135352618
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 13:03 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ja *O*
Dan is er idd nog een hoop werk aan de winkel :P
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 13:03 schreef complicate het volgende:

[..]

Voor mij zouden mannen en vrouwen eigenlijk moeten funderen als complement dan als rivaal. Met rivaal bedoel ik bijvoorbeeld mannen die denken dat een vrouw minder moet verdienen om zich "man" te voelen. Of dat huishouden voor vrouwen is terwijl man voetbal kijkt. Voor mij gaat het meer om elkaar complementeren dan eerder om "je bent vrouw dus hoor je zus en zo te doen" of " je bent man, dus hoor je zus en zo niet te doen" .
Ik ken bijvoorbeeld veel mannen die goed kunnen koken en ik zou niet willen concurreren in de keuken om aan een man te bewijzen dat ik als vrouw beter kan koken dan hem. Om zo maar voorbeeld te geven.
Dus je bedoelt ook vrouwen die denken dat een man langer moet zijn om zich vrouw te voelen? Of vrouwen die vinden dan de man meer moet verdienen? Zat hoogopgeleide vrouwen die geen partner kunnen vinden omdat ze hun eisen te hoog stellen, dus zat hoogopgeleide vrouwen en laag opgeleide mannen die zonder partner zitten -O-
pi_135352982
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 13:15 schreef magnetronkoffie het volgende:

Dus je bedoelt ook vrouwen die denken dat een man langer moet zijn om zich vrouw te voelen? Of vrouwen die vinden dan de man meer moet verdienen? Zat hoogopgeleide vrouwen die geen partner kunnen vinden omdat ze hun eisen te hoog stellen, dus zat hoogopgeleide vrouwen en laag opgeleide mannen die zonder partner zitten -O-
Ja zulke vrouwen (en omgekeerd zoals ik net zei, zulke mannen).

Maar aantrekkingskracht gaat wel meer dan om iemands lichamslengte hé dus kan je dat niet vergelijken in dat kader.

Maar qua verdienen vind ik dat bullshit, ik verdien heel goed mijn brood en ben hoogopgeleid én toch heb ik "normale" eisen. Als een man van 1m60 genegeerd wordt door 80% van de vrouwen, wil dat veel zeggen over onze "maatschappij". Als hij zich gekneineert voelt daardoor is dat weer een ander zaak. Voor mij zijn alle mensen complementen van elkaar. Je kan echt rijk zijn, hoogopgleid zijn, mooiste man/vrouw hebben én toch niet gelukkig zijn.

We leven helaas in een "maatschappij" waarin oppervlakkigheid voorkeur krijgt boven diepgang. Dus ja op dat vlak is er nog veel werk aan de winkel. -O-
  PR en moderator zaterdag 11 januari 2014 @ 14:51:52 #58
288245 crew  Moira
pi_135355735
quote:

[..]

Toch iets anders dan hij hier zelf zegt.
Maar niet anders dan hij bedoelt (hoe het in onze relatie is) :P
quote:
[..]

Ik denk dat ik je punt begrijp. Ik zal een poging doen het uit te leggen (lastig).

Ja, ik vind dat het niet uit zou moeten maken maar ik zie om me heen dat het dus wel uit maakt, nog steeds, ook in 2014.

Dan gaan er bij mij stekels overeind. Ten eerste gaat het onderzoek niet alleen over meer verdienen (dat is de kop) maar ook over een werkende vrouw, ook als zij parttime werkt en over het doen van huishoudelijke taken door de man. Er zijn meerdere onderzoeken die daar vergelijkbare resultaten in hebben gevonden (België, Nederland en Amerika), een aantal heb ik al gelinkt, eentje zelfs twee maal.
Ten tweede is één man zelf natuurlijk geen maatstaf voor alle mannen. De claim dat het onderzoek onzin is omdat zij er zelf niet zo in staan is dus echt volledig onzinnig.
Het derde punt is dat wij, met z'n allen, erg politiek correct zijn. We zijn een ster in het onszelf een rad voor ogen houden. Ik besef dat zo'n uitspraak veel weerstand oproept. Toch blijf ik daarbij omdat ik het gewoon te veel gezien heb, vooral in issues (onderzoeken) die te maken hebben met relaties en seks. Ik hecht derhalve meer waarde aan de uitkomsten van diverse onderzoeken die elkaar ondersteunen dan aan individuele uitspraken van individuen.

De basis in dit verhaal voor mij is dat de emancipatie in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt niet voltooid is, er nog steeds sprake is van een glazen plafond en een glazen tussenwand en vrouwen door de huidige praktijk van de emancipatie overbelast worden.

Nadelen van de huidige vorm/praktijk:
• Mannen en vrouwen raken elkaar 'kwijt'
• Vrouwen raken overbelast - burnout, overspannen, ME, CVS, Fybromyalgie
• Mannen lopen meer risico op depressies
• Groepen mannen (laagopgeleid) en vrouwen (hoogopgeleid) vallen buiten de relatiemarkt
• Nog steeds een tegenstelling in seksuele moraal (man het haantje, vrouw de slet)
Zo ja, ik snap idd wel wat je bedoelt en daar ben ik het ook mee eens.
Maar wat voor discussie bedoel je dan uit te lokken met dit topic? Als eigenlijk niemand hier zich in de omschreven situatie (van het onderzoek) kan plaatsen :P
Fuck the EBU.
pi_135358976
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 12:54 schreef Elvi het volgende:

[..]

En ja: mannen en vrouwen verschillen inderdaad van elkaar, maar dat betekent niet dat de 1 beter is dan de ander. :)
Daarom zou ik zeggen; als gelijkwaardig, niet als gelijk.
pi_135359036
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 12:59 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Heb je ook een linkje naar dat onderzoek?
  zaterdag 11 januari 2014 @ 16:41:28 #61
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_135359130
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 16:38 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Heb je ook een linkje naar dat onderzoek?
Gaat om jouw onderzoek die ook in de telegraaf staat. Hoeveel procent van de mannen wordt extra depressief? Als dat 1% is dan is het nogal gelul om te stellen dat emancipatie niet 'doorgedrongen' is tot de maatschappij. Dan zijn we juist heel erg geëmancipeerd met zijn allen. Jouw OP onderzoek geeft helemaal geen informatie daarover. Maar stelt iets met woorden en jij ook. En daardoor kan een hele discussie ontstaan over iets waar helemaal geen basis voor is. Dat niemand dit ook aanhaalt in alle 2 de topics gaat mij ook de pet te boven zeg
we dan
pi_135359211
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 16:41 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Gaat om jouw onderzoek die ook in de telegraaf staat. Hoeveel procent van de mannen wordt extra depressief? Als dat 1% is dan is het nogal gelul om te stellen dat emancipatie niet 'doorgedrongen' is tot de maatschappij. Dan zijn we juist heel erg geëmancipeerd met zijn allen. Jouw OP onderzoek geeft helemaal geen informatie daarover. Maar stelt iets met woorden en jij ook. En daardoor kan een hele discussie ontstaan over iets waar helemaal geen basis voor is. Dat niemand dit ook aanhaalt in alle 2 de topics gaat mij ook de pet te boven zeg
Aiiiii.. Nu begrijp ik je nick ook.. Wat in de OP staat is een media bericht over de uitkomsten van een onderzoek, niet het onderzoek zelf. Wil je echt het naadje van de kous weten dan zal je het onderzoek zelf moeten lezen. Vaak komt dat met enige vertraging online beschikbaar.
pi_135359266
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 14:51 schreef Moira. het volgende:

Zo ja, ik snap idd wel wat je bedoelt en daar ben ik het ook mee eens.
Maar wat voor discussie bedoel je dan uit te lokken met dit topic? Als eigenlijk niemand hier zich in de omschreven situatie (van het onderzoek) kan plaatsen :P
Ik denk dat alle mensen die in staat zijn de politiek correcte bril af te zetten minstens in de eigen omgeving voorbeelden zal kunnen vinden. Het valt me steeds weer tegen hoe weinig mensen dat eigenlijk kunnen.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 16:46:16 #64
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_135359278
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 16:44 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Aiiiii.. Nu begrijp ik je nick ook.. Wat in de OP staat is een media bericht over de uitkomsten van een onderzoek, niet het onderzoek zelf. Wil je echt het naadje van de kous weten dan zal je het onderzoek zelf moeten lezen. Vaak komt dat met enige vertraging online beschikbaar.
Ja maar in wat de media zegt staat juist ook niet dat een meerderheid (of 30% of 20% of 10%) depressiever wordt. Alleen dat dat aantal groeit als de man dat moet doen. Wat logisch is, maar totaal nietszeggend. En jij doet vervolgens alsof er niet genoeg geëmancipeerd wordt op basis daarvan. Als straks blijkt dat 5% depressievere klachten krijgt, zijn er alsnog 19 op de 20 wel geëmancipeerd. En jij noemt het in je OP triest en niet genoeg e.d. Je snapt dat wel lijkt me
we dan
pi_135359312
quote:
Kan je dat verder onderbouwen? Zijn de eisen voor ouderlijk gezag al niet zo dat vader én moeder die automatisch krijgen? Ik ben ook niet bekend met een fenomeen dat voor mannen een andere toelatingseis geldt voor de uni als voor vrouwen.
pi_135359502
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 16:46 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Ja maar in wat de media zegt staat juist ook niet dat een meerderheid (of 30% of 20% of 10%) depressiever wordt. Alleen dat dat aantal groeit als de man dat moet doen. Wat logisch is, maar totaal nietszeggend. En jij doet vervolgens alsof er niet genoeg geëmancipeerd wordt op basis daarvan. Als straks blijkt dat 5% depressievere klachten krijgt, zijn er alsnog 19 op de 20 wel geëmancipeerd. En jij noemt het in je OP triest en niet genoeg e.d. Je snapt dat wel lijkt me
Ik denk dat ik jou heel goed begrijp. Ik zie echter met regelmaat vergelijkbare onderzoeken met vergelijkbare resultaten voorbij komen. Ik neem derhalve eerder aan dat er dan idd een verschil in de kans op depressie in zal zitten en vind het percentage dan minder interessant. Of het nu 10% meer kans is of 30%.. het blijft een gegeven dat de kans groter is en dat derhalve mannen de zaken die genoemd worden in het bericht als lastig ervaren.

Overigens gaat het om een verhoogde kans op depressie, niet om hoeveel er een depressie krijgen want bij de controle groep zal ook depressie voorkomen.
Jouw stelling dat wie niet depressief wordt dus geëmancipeerd is, is ook wel heel kort door de bocht. Je zou eerder kunnen stellen dat zij er niet dermate psychische hinder van ondervinden dat zij depressief raken.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 17:03:44 #67
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_135359801
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 16:54 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik denk dat ik jou heel goed begrijp. Ik zie echter met regelmaat vergelijkbare onderzoeken met vergelijkbare resultaten voorbij komen. Ik neem derhalve eerder aan dat er dan idd een verschil in de kans op depressie in zal zitten en vind het percentage dan minder interessant. Of het nu 10% meer kans is of 30%.. het blijft een gegeven dat de kans groter is en dat derhalve mannen de zaken die genoemd worden in het bericht als lastig ervaren.

Overigens gaat het om een verhoogde kans op depressie, niet om hoeveel er een depressie krijgen want bij de controle groep zal ook depressie voorkomen.
Jouw stelling dat wie niet depressief wordt dus geëmancipeerd is, is ook wel heel kort door de bocht. Je zou eerder kunnen stellen dat zij er niet dermate psychische hinder van ondervinden dat zij depressief raken.
Jij stelt dat die verhoogde kans op depressie triest is en aangeeft dat de maatschappij nog niet voldoende geëmancipeerd is. Als dat een verhoging van 1% is dan is dat niks om over te discussiëren. Geeft jou helemaal geen punt. Zolang je dat niet weet is het maar gewoon 'doen alsof het genoeg is om te denken dat men niet geëmancipeerd genoeg is'.

Wat nou als blijkt uit het onderzoek dat er 1% verhoogde kans op depressie is. Ga je dan rectificeren? Of blijft het dan discussiewaardig en mannen niet genoeg geëmancipeerd want het is immers 1%. Want je zit nu in je hoofd met 20% en 30% of zelfs meer terwijl dat waarschijnlijk helemaal niet realistisch is (en ja over de redenen voor een depressie zijn aantallen te vinden omdat het als vrij belangrijk wordt gezien voor de volksgezondheid).
we dan
pi_135359865
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:03 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Jij stelt dat die verhoogde kans op depressie triest is en aangeeft dat de maatschappij nog niet voldoende geëmancipeerd is. Als dat een verhoging van 1% is dan is dat niks om over te discussiëren. Geeft jou helemaal geen punt. Zolang je dat niet weet is het maar gewoon 'doen alsof het genoeg is om te denken dat men niet geëmancipeerd genoeg is'.

Wat nou als blijkt uit het onderzoek dat er 1% verhoogde kans op depressie is. Ga je dan rectificeren? Of blijft het dan discussiewaardig en mannen niet genoeg geëmancipeerd want het is immers 1%. Want je zit nu in je hoofd met 20% en 30% of zelfs meer terwijl dat waarschijnlijk helemaal niet realistisch is (en ja over de redenen voor een depressie zijn aantallen te vinden omdat het als vrij belangrijk wordt gezien voor de volksgezondheid).
Denk jij dat de Nederlandse maatschappij (voldoende) geëmancipeerd is? En zo ja, waar basseer jij dat dan op?
  zaterdag 11 januari 2014 @ 17:08:34 #69
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_135359943
De overheid voert nog steeds emancipatiebeleid.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 17:09:53 #70
262 Re
Kiss & Swallow
pi_135359986
depressie is natuurlijk tegenwoordig een wat ruim begrip te worden, een keer flink sjaggo zijn lijkt er tegenwoordig ook al bij te horen.

of er in dit geval een klinisch geconstateerde depressies ontstaan en in welk percentage van de bevolking lijkt me met dit onderzoek niet echt te bewijzen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 11 januari 2014 @ 17:12:09 #71
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_135360069
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:05 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Denk jij dat de Nederlandse maatschappij (voldoende) geëmancipeerd is? En zo ja, waar basseer jij dat dan op?
Niet volledig. Bijna niks is 100%. Maar jouw topic gaat erover dat het triest is, nog heel ver weg ligt e.d. Terwijl dat helemaal onrealistisch is. Jouw stelling gaat er niet over om te bewijzen dat het niet 100% is, gaat erom om aan te geven dat het volgens jou nog verre van geëmancipeerd is op basis van een onderzoek waar juist wat dat betreft niks uit valt af te leiden.

http://www.trimbos.nl/ond(...)en-en-risicofactoren

http://www.trimbos.nl/ond(...)ie/feiten-en-cijfers

Vrouwen meer dan mannen. Baan (opleidingsniveau misschien) slechts één van de meer dan 15 redenen voor depressies waarbij een depressie dus gemiddeld 15 tot 17% van de mensen in een leven voorkomt. Dat is al snel 1-2% op basis van statistiek wat toe te wijden is aan een baan en opleidingsniveau en ga dat nog maar onderverdelen in 'het ontbreken van een baan', 'het niet hebben van een goede opleiding', 'het minder verdienen dan je vrouw' en alle andere randzaken.

Dan kom je toch al snel op een 0,5%-1% max uit qua invloed op depressies.
we dan
pi_135360260
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:12 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Niet volledig. Bijna niks is 100%. Maar jouw topic gaat erover dat het triest is, nog heel ver weg ligt e.d. Terwijl dat helemaal onrealistisch is. Jouw stelling gaat er niet over om te bewijzen dat het niet 100% is, gaat erom om aan te geven dat het volgens jou nog verre van geëmancipeerd is op basis van een onderzoek waar juist wat dat betreft niks uit valt af te leiden.

http://www.trimbos.nl/ond(...)en-en-risicofactoren

http://www.trimbos.nl/ond(...)ie/feiten-en-cijfers

Vrouwen meer dan mannen. Baan (opleidingsniveau misschien) slechts één van de meer dan 15 redenen voor depressies waarbij een depressie dus gemiddeld 15 tot 17% van de mensen in een leven voorkomt. Dat is al snel 1-2% op basis van statistiek wat toe te wijden is aan een baan en opleidingsniveau en ga dat nog maar onderverdelen in 'het ontbreken van een baan', 'het niet hebben van een goede opleiding', 'het minder verdienen dan je vrouw' en alle andere randzaken.

Dan kom je toch al snel op een 0,5%-1% max uit qua invloed op depressies.
Aangezien we het onderzoek zelf nog niet hebben gelezen kunnen we er ook niet vanuit gaan dat deze factoren niet zijn meegenomen.

Je geeft echter geen antwoord op mijn vraag: Zijn we in Nederland voldoende geëmancipeerd? En zo ja, waar blijkt dat dan uit? Kan je wel gaan neuzelen over 100% of nog net geen 100%.. maar geef nu eens gewoon antwoord.
pi_135360339
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 16:47 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Kan je dat verder onderbouwen? Zijn de eisen voor ouderlijk gezag al niet zo dat vader én moeder die automatisch krijgen? Ik ben ook niet bekend met een fenomeen dat voor mannen een andere toelatingseis geldt voor de uni als voor vrouwen.
Verder onderbouwen? Het is algemeen bekend dat kinderen meestal naar de moeder gaan en dat er momenteel meer vrouwen er in slagen universitair te studeren dan mannen.

Google is your friend, gewoon eventjes een minuutje of 2 zoeken. Heb ik ook gedaan en info over deze 2 onderwerpen is heel makkelijk te vinden Ik zou zeggen, zoekt en gij zult vinden, dan ben je er straks ook mee bekend :)
pi_135360449
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:16 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

maar geef nu eens gewoon antwoord.
Geef jij eens antwoord:
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 14:51 schreef Moira. het volgende:

Maar wat voor discussie bedoel je dan uit te lokken met dit topic?
  zaterdag 11 januari 2014 @ 17:22:46 #75
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_135360457
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:16 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Aangezien we het onderzoek zelf nog niet hebben gelezen kunnen we er ook niet vanuit gaan dat deze factoren niet zijn meegenomen.

Je geeft echter geen antwoord op mijn vraag: Zijn we in Nederland voldoende geëmancipeerd? En zo ja, waar blijkt dat dan uit? Kan je wel gaan neuzelen over 100% of nog net geen 100%.. maar geef nu eens gewoon antwoord.
Ik gaf antwoord. En jij had je post aangepast voordat ik het had gequote. Eerst stond er niet voldoende maar wou je weer doen alsof het helemaal zo was. Dat weet je zelf ook wel dus niet op die toer gaan.

Jij gaat ervanuit dat het zo is. Daarom is deze hele non-discussie er. Jij kan niet iets inbeelden bij een onderzoek en doen alsof het zo is. Ik geef dat aan. En vervolgens kan ik niet doen alsof het misschien niet in het onderzoek zou zijn meegenomen?

En de Nederlandse man is naar mijn idee voldoende 'geëmancipeerd'. Anders hoorde je vrouwen er wel feller over. Vroeger mochten ze haast niks en durfden de vrouwen nog in opstand te komen (emancipatiebeweging). Nu hoor je er vrijwel niks meer over behalve van vrouwelijke extremisten omdat het goed is bijgetrokken. Terwijl het nu juist gemakkelijker is om je mening te laten horen.
we dan
pi_135360487
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:22 schreef Hiergaanwedan het volgende:

. Daarom is deze hele non-discussie er.
En dit!
pi_135360623
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:19 schreef magnetronkoffie het volgende:
Verder onderbouwen? Het is algemeen bekend dat kinderen meestal naar de moeder gaan en dat er momenteel meer vrouwen er in slagen universitair te studeren dan mannen.
Dat dat zo is weet ik. Ik zie alleen niet gelijk in wat dat met emancipatie te maken heeft omdat die kinderen vaak niet bij de moeder gaan wonen omdat zij een vrouw is (dan zou het met emancipatie te maken hebben) maar omdat zij A) al degene was die voor de scheiding het meeste voor de kinderen zorgde en B) haar situatie beter bij het zorgen voor kinderen past (parttime werken b.v.).

En heeft het percentage vrouwen op de uni dan werkelijk met emancipatie te maken? Mannen en vrouwen zijn niet gelijk (mag iedereen toch wel weten?) maar wel gelijkwaardig. Vrouwen zijn vaak beter in theoretisch leren en komen zo hoger in het onderwijs. Is dat een emancipatie-kwestie? Ja? Dan moeten we er denk ik ook maar iets aan gaan doen dat mannen fysiek sterker zijn, baardgroei hebben en niet maandelijks menstrueren. :')
pi_135360637
quote:
15s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:22 schreef complicate het volgende:

[..]

Geef jij eens antwoord:

[..]

Die is al beantwoord.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 17:27:50 #79
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_135360639
quote:

[..]

Ik gaf antwoord. En jij had je post aangepast voordat ik het had gequote. Eerst stond er niet voldoende maar wou je weer doen alsof het helemaal zo was. Dat weet je zelf ook wel dus niet op die toer gaan.

Jij gaat ervanuit dat het zo is. Daarom is deze hele non-discussie er. Jij kan niet iets inbeelden bij een onderzoek en doen alsof het zo is. Ik geef dat aan. En vervolgens kan ik niet doen alsof het misschien niet in het onderzoek zou zijn meegenomen?

En de Nederlandse man is naar mijn idee voldoende 'geëmancipeerd'. Anders hoorde je vrouwen er wel feller over. Vroeger mochten ze haast niks en durfden de vrouwen nog in opstand te komen (emancipatiebeweging). Nu hoor je er vrijwel niks meer over behalve van vrouwelijke extremisten omdat het goed is bijgetrokken. Terwijl het nu juist gemakkelijker is om je mening te laten horen.
Misschien is mijn opmerking verloren gegaan, maar de overheid voert wel degelijk nog steeds emancipatiebeleid.
pi_135360690
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:27 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Die is al beantwoord.
Niet!
Ping pong topic/discussie! :+
pi_135360859
quote:

[..]

Dat dat zo is weet ik. Ik zie alleen niet gelijk in wat dat met emancipatie te maken heeft omdat die kinderen vaak niet bij de moeder gaan wonen omdat zij een vrouw is (dan zou het met emancipatie te maken hebben) maar omdat zij A) al degene was die voor de scheiding het meeste voor de kinderen zorgde en B) haar situatie beter bij het zorgen voor kinderen past (parttime werken b.v.).

En heeft het percentage vrouwen op de uni dan werkelijk met emancipatie te maken? Mannen en vrouwen zijn niet gelijk (mag iedereen toch wel weten?) maar wel gelijkwaardig. Vrouwen zijn vaak beter in theoretisch leren en komen zo hoger in het onderwijs. Is dat een emancipatie-kwestie? Ja? Dan moeten we er denk ik ook maar iets aan gaan doen dat mannen fysiek sterker zijn, baardgroei hebben en niet maandelijks menstrueren. :')
Ik ben het helemaal met je eens :)

En natuurlijk is de emancipatie nog niet voltooid. Alleen maar omdat vrouwen nu mogen studeren en werken moeten we tevreden zijn en ophouden met zeuren? :') Alleen al het feit dat sommige mannen zo denken geeft al aan dat er nog een lange weg te gaan is.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 17:35:25 #82
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_135360930
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Misschien is mijn opmerking verloren gegaan, maar de overheid voert wel degelijk nog steeds emancipatiebeleid.
Oké dat wist ik niet. Gaat erom met welk succes dat gebeurt. Iedere vrouw kan tegenwoordig solliciteren en een opleiding afmaken. Vrouwen op de Uni meer dan mannen tegenwoordig staat me bij van een nieuwsbericht.
we dan
pi_135360961
quote:
Dan verschillen we dus sterk van mening
• Vrouwen krijgen nog steeds in gelijke situaties minder betaald
• Vrouwen moeten nog altijd harder werken en zichzelf bewijzen in hogere leidinggevende functies
• Vrouwen zijn nog altijd niet in alle beroepen welkom
• Vrouwelijke beroepen verdienen nog altijd minder dan vergelijkbare mannelijke beroepen
• Vrouwen worden nog altijd als eerste (en enige) aangesproken op zorg en verantwoording voor anderen (kinderen, mantelzorg)
• Vrouwen doen ook bij gelijke arbeidstijden nog altijd meer in het huishouden
• De wens van de man is nog altijd bepalend voor de verdeling werk/zorg binnen een relatie
• Mannen ontspannen meer in hun vrije tijd dan vrouwen
• Mannen die meewerken in het huishouden en zorg doen nog altijd met name de 'applauszaken'
• het is nog steeds bijna altijd de vrouw die vrij neemt voor calamiteiten met de kinderen

Daar kan je dus aan toe voegen: Mannen die een vrouw hebben die werkten/of meer dan zij verdiend en/of in het huishouden taken doen hebben een hogere kans op een depressie.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 17:47:27 #84
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_135361427
Ik denk dat je emancipatie verwart met het onredelijk verkrijgen van voordelen voor een vrouw die een man ook niet zou krijgen mits hij de juiste eigenschappen, kennis e.d. ook niet zou hebben.

Oftewel gewoon oneerlijk verkregen voordelen.

Dat staat los van emancipatie, dat stelt gewoon dat vrouwen ook hetzelfde kunnen bereiken als ze dezelfde kwaliteiten hebben.

Wat jij noemt is vooral het gevolg van een verschil tussen mannen en vrouwen die er nou eenmaal is. Sommige vrouwen willen doen alsof mannen en vrouwen gelijk zijn maar dat is niet zo, de hersenen en vaardigheden verschillen nogal. Gelijkwaardig zijn we wel.
we dan
  zaterdag 11 januari 2014 @ 17:52:02 #85
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_135361630
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:35 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Oké dat wist ik niet. Gaat erom met welk succes dat gebeurt. Iedere vrouw kan tegenwoordig solliciteren en een opleiding afmaken. Vrouwen op de Uni meer dan mannen tegenwoordig staat me bij van een nieuwsbericht.
Ik vroeg het me gisteren ook af n.a.v. deze discussie, want je hoort er gewoon veel minder over dan vroeger.

Ik vond dit wel verhelderend ten aanzien van de punten waar men zich op richt:
http://www.rijksoverheid.(...)beleid-2013-2016.pdf

Ter informatie, zal ik maar zeggen.
pi_135361690
quote:

[..]

Nou mooi, ik zal me dan wel weer gaan inlezen (doe ik een andere keer). Alleen weet ik niet wat baardgroei en menstrueren te maken heeft met het hoger onderwijs. Ik mag toch wel vinden dat ik het zorgerlijk vind dat het hoger onderwijs (ik had het trouwens over universitair onderwijs magoed) voor vrouwen nu zelfs makkelijker te doen is dan voor mannen? Daar mag best wel ingegrepen worden wat mij betreft. Het heeft m.i. vooral te maken met de basisvorming die jaren terug is ingevoerd.

Vroeger was het zo dat er veel minder vrouwen studeerden dan mannen. Prima dat dat rechtgetrokken is, maar nu slaat men door vind ik.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 17:54:01 #87
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_135361702
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik vroeg het me gisteren ook af n.a.v. deze discussie, want je hoort er gewoon veel minder over dan vroeger.

Ik vond dit wel verhelderend ten aanzien van de punten waar men zich op richt:
http://www.rijksoverheid.(...)beleid-2013-2016.pdf

Ter informatie, zal ik maar zeggen.
Dat lees ik morgen zal ik maar zeggen. Maar serieus zal het morgen wel kijken want ga nu zo eten en dan gewoon film avond e.d. dus ja, ziet er wel uit als goede info ja, ook wel genoeg
we dan
pi_135361740
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:36 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

• Vrouwen moeten nog altijd harder werken en zichzelf bewijzen in hogere leidinggevende functies
• Vrouwelijke beroepen verdienen nog altijd minder dan vergelijkbare mannelijke beroepen
• Vrouwen worden nog altijd als eerste (en enige) aangesproken op zorg en verantwoording voor anderen (kinderen, mantelzorg)
• De wens van de man is nog altijd bepalend voor de verdeling werk/zorg binnen een relatie
• Mannen die meewerken in het huishouden en zorg doen nog altijd met name de 'applauszaken'
• het is nog steeds bijna altijd de vrouw die vrij neemt voor calamiteiten met de kinderen

Amai zeg! Even serieus, dit is toch echt niets nieuws! Of hoop je via dit topic een partij/revolutie te starten.
Niet alle vrouwen hebben zelfde moed à la Jeanne d’Arc hoor. En dat hoeft ook niet per sé.

En wat overheid en beleid betreft, zelfs Bart De Wever is er (nog) niet ingeslaagd hoor.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 18:04:41 #89
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_135362840
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:36 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Daar kan je dus aan toe voegen: Mannen die een vrouw hebben die werkten/of meer dan zij verdiend en/of in het huishouden taken doen hebben een hogere kans op een depressie.
Je vergeet te melden dat vrouwen mede door wat in jouw lijstje staat, bij een echtscheiding vaker de kinderen krijgen toegewezen (is een voordeel) en dat zij het makkelijker hebben in het hoger onderwijs (is ook een voordeel) :P
Naja, vergeten? Ik denk dat het in jouw geval meer een kwestie is van "oostindisch vergeten" :P

In elk geval geef je wel duidelijk aan waar je staat (en dat is niet in het midden).
pi_135363448
Dus vrouwen hebben op 2 gebieden een voorsprong en dat is niet eerlijk maar dat we op andere gebieden achterlopen is dan weer geen punt want "mannen en vrouwen zijn nu eenmaal anders". :?
pi_135363733
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:39 schreef Elvi het volgende:
Dus vrouwen hebben op 2 gebieden een voorsprong en dat is niet eerlijk maar dat we op andere gebieden achterlopen is dan weer geen punt want "mannen en vrouwen zijn nu eenmaal anders". :?
Haar mening is juist andersom. De andere gebieden waar vrouwen achter lopen zijn niet eerlijk, maar de 2 punten die ik noemde (waarbij vrouwen voor lopen) waren geen punt en -dat- is nou precies wat ik met mijn laatste post wou aankaarten :P
  zaterdag 11 januari 2014 @ 19:02:37 #93
179075 hugecooll
pi_135364517
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:39 schreef Elvi het volgende:
Och, als je dan kijk naar bijvoorbeeld dit punt:
Vrouwen zijn nog altijd niet in alle beroepen welkom

Dan kun je je ook afvragen hoe objectief zij dit soort zaken beoordeelt
Dat vrouwen doorgaans geen zwaar lichamelijk werk verrichten vergeet ze ook maar even, want vrouwen horen in een luxe kantoor bij te komen van hun zware huishoudelijke taken.
pi_135364699
Eigenlijk zou Ouder1 gewoon de politiek in moeten gaan :Y
  Vis een optie? zaterdag 11 januari 2014 @ 19:45:52 #95
70532 loveli
N
pi_135366751
quote:
Nederland is te geëmancipeerd. Het verbaast me dat er nog geen echte man heeft durven posten dat het huidige emancipatiebeleid onzin is. Laat mannen mannen zijn en vrouwen vrouwen, niks maakt ons leven leuker dan dat er verschil is tussen de seksen. Doorgeslagen emancipatie maakt van mannen watjes en van vrouwen kenaus.
SPOILER: bewijs
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
crap in = crap out
pi_135367215
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 19:45 schreef loveli het volgende:

[..]

Nederland is te geëmancipeerd. Het verbaast me dat er nog geen echte man heeft durven posten dat het huidige emancipatiebeleid onzin is. Laat mannen mannen zijn en vrouwen vrouwen, niks maakt ons leven leuker dan dat er verschil is tussen de seksen. Doorgeslagen emancipatie maakt van mannen watjes en van vrouwen kenaus.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"positieve" discriminatie is ook discriminatie en als er -iets- is waar ik nog allergischer voor ben dan voor jehova's dan is het wel discriminatie.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 19:58:32 #97
179075 hugecooll
pi_135367433
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 19:45 schreef loveli het volgende:

[..]

Stoer hoor, een gehandicapte kenau noemen
  PR en moderator zaterdag 11 januari 2014 @ 20:09:58 #98
288245 crew  Moira
pi_135368173
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 16:45 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik denk dat alle mensen die in staat zijn de politiek correcte bril af te zetten minstens in de eigen omgeving voorbeelden zal kunnen vinden. Het valt me steeds weer tegen hoe weinig mensen dat eigenlijk kunnen.
Dat zulke situaties bestaan ontken ik ook zeker niet, maar in de ogen van zo'n beetje iedereen uit dit topic is dat niet meer 'de norm'.
Je komt nu iig heel erg over alsof je iets wil bewijzen waar je zelf tegen bent.
Het is toch juist fijn dat niet iedereen meer zo denkt en leeft?
Waarom tegen mensen in gaan die júíst voorstanders zijn voor gelijkwaardige relaties?
Fuck the EBU.
pi_135368321
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 19:02 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Och, als je dan kijk naar bijvoorbeeld dit punt:
Vrouwen zijn nog altijd niet in alle beroepen welkom

Dan kun je je ook afvragen hoe objectief zij dit soort zaken beoordeelt
Dat vrouwen doorgaans geen zwaar lichamelijk werk verrichten vergeet ze ook maar even, want vrouwen horen in een luxe kantoor bij te komen van hun zware huishoudelijke taken.

Ik hoop dat je nu een grap maakt :{
  zaterdag 11 januari 2014 @ 20:13:00 #100
179075 hugecooll
pi_135368368
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 20:12 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ik hoop dat je nu een grap maakt :{
Da's een beetje in de stijl van Ouder1, moet kunnen toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')