Nou nou nou. Het gaat voor mij over emancipatie, het effect daarvan op de maatschappij en relaties en het achterblijven in emancipatie van mannen.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 09:49 schreef BeamofLight het volgende:
WTF is nu de bedoeling van dit topic? Gaat het over verschillen in inkomsten tussen man en vrouw of over de kerk? Serieus bedoeld trouwens.
Prima, mij maakt het geen zak uit. Het is jouw topic. Maar daar heb ik geen mening over. Wel over inkomensverschillen an sich.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 09:52 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nou nou nou. Het gaat voor mij over emancipatie, het effect daarvan op de maatschappij en relaties en het achterblijven in emancipatie van mannen.
De verschillende religies en kerken hebben ook meningen over relaties, beetje absurd dat daar dan niet tussendoor eens naar gewezen mag worden zonder het een reli draadje te maken.
Het idee zou moeten zijn dat degene die minder werkt niet zo zeer meer tijd aan hun hobby's gaan besteden maar meer aan het huishouden en bijkomende zaken gaat doen om de fulltime werkende te ontlasten.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:41 schreef Monopoly het volgende:
Mooi toch, zelf minder werken en zolang er nog geen kinderen zijn wat tijd om met je hobby te klooien![]()
We leven niet meer in 1950 (om je eigen woorden te gebruiken). Toch zien we nog steeds dat in de meeste relaties mannen en vrouwen gelijk zijn opgeleid of de vrouw lager. Andersom komt gewoon veel minder voor. Doordat vrouwen steeds vaker hoog zijn opgeleid zien we op de relatiemarkt twee groepen die moeilijk een relatie kunnen vinden: de hoogopgeleide vrouwen en de laagopgeleide mannen.quote:Wellicht omdat men vroeger in de tijd van de verzuiling ook echt vond dat de man moest werken en de vrouw er wat bij kon doen. In die tijd begon men ook al vrij snel met kinderen, en als vrouw is het dan niet nodig om een volledige opleiding te gaan doen als je toch al relatief snel gaat werpen en vervolgens wat part time werk gaat doen.
Die tijden zijn gelukkig voorbij.
Hier mis je blijkbaar kennis. De competenties die bij een hogere leidinggevende positie horen zijn allemaal typische mannelijke competenties als dominantie en zakelijkheid. Vrouwelijke competenties zoals zachtheid en zorgzaamheid laten zich moeilijk met zo'n functie combineren. De spagaat waar zo'n vrouw dan in komt zit hem in de verwachte competenties die bij haar vrouw zijn horen die dan botsen met de functie die ze bekleed. Een vrouw in een hogere leidinggevende functie wordt dan ook zeer vaak weggezet als 'een manwijf', 'een kenau' of 'zal haar positie wel horizontaal (seks) hebben verkregen'. Dit zijn problemen waar mannen in dergelijke posities niet tegenaan lopen.quote:Het is 2014, geen 1950 meer
Je bent geen anti-reli? Waarom reageer jij dan blindelings als door een wesp gestoken als het woord 'kerk' voorbij komt? Je verwijt mij (volkomen onterecht) niet zelf na te denken maar achter mijn kerk aan te lopen. Volgens mij doe jij dat juist hier zelf; Je denkt niet na maar springt in de gordijnen om het woord 'kerk'. En dan WOII erbij halen. Pfffff.. ga jij je eens heel erg diep zitten schamen!quote:En hier ga je al de mist in. Ik ben geen anti-reli persoon hoor, maar omdat de kerk iets zegt meot je maar blindelings volgen ?
Befehl ist befehl, kennen we ome Adolf nog ?
Het kan ronduit belachelijk zijn (vind ik ook) maar met die wetenschap los je niets op, die personen zelf ook niet. Natuurlijk zijn we hier bijna allemaal politiek correct en hebben de meesten er geen last van maar het onderzoek toot toch duidelijk aan dat het weldegelijk speelt en niet in kleine mate ook nog.quote:Niet aanstellen dat de man hoger moet zijn in de relatie. Alles valt wel op de plek zolang je elkaar gelijk behandeld. Tuurlijk zijn er dingen die mannen beter kunnen, evenals dat vrouwen sommige vaardigheden beter onder de knie hebben.
Maar ik vind het ronduit belachelijk als je als man depri wordt omdat je vrouw/vriendin meer geld verdient. En met ronduit belachelijk druk ik me nog heel netjes uit_!
Dingen geloven en dingen weten, dat is het grote verschil, dat gaf ik in een van mijn laatste posts al aan. Geloof is voor de kerk.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 10:10 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Deel 2 over een onderwerp wat nergens over gaat (geen percentages). En iedereen maar erover discussiëren zonder ook maar enige basis behalve een paar ongefundeerde uitspraken in de OP.
Als de boodschap slecht is doodt men de boodschapper. Dit is een onderzoek, de uitkomst bevalt je niet en dus noemen jij en Hiergaanwedan het onzin. Was het tegenovergestelde er uit gekomen dan was het volgens jou en hem een erg goed onderzoek geweest.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 10:32 schreef Fogel het volgende:
[..]
Dingen geloven en dingen weten, dat is het grote verschil, dat gaf ik in een van mijn laatste posts al aan. Geloof is voor de kerk.
Mensen mogen geloven wat ze zelf willen, maar moeten dan dan niet als waarheid verkondigen, dat is waar het mis gaat meestal.
Ik herken het ook in meer of mindere mate bij de mannen waar ik een relatie mee gehad heb. Mijn eerste relatie vond het idd maar niets dat ik fulltime werkte en drong aan op parttime gaan werken (wat ik uiteraard niet gedaan heb). Hij deed niets in het huishouden. Mijn tweede relatie was zeer dominant en vond het maar niets dat ik op de internationale ambulance ging rijden. Hij kookte een paar maal per week en deed heel soms de boodschappen, verder niet. Mijn verloofde was echt een typische traditionele manquote:Op zaterdag 11 januari 2014 10:19 schreef MevrouwPuff het volgende:
Een beetje waarheid is het wel. Bij mijn vriend tenminste, als op vakantie rekeningen naar hem gaan en ik trek mn portemonnee, dan vind ie dat minder. Maar of dat een minderwaardigheidsgevoel is of markeren van behoefte aan afronden studie, dat scheelt natuurlijk ook.
In onze situatie gáát hij dat ook doen, en werkt geen van ons beide fulltime, maar allebei een halve week ofzo. Of (voordat er kinderen zijn) allebei fulltime, en dan wordt er door ons beide evenveel gedaan aan het huishouden.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 10:17 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het idee zou moeten zijn dat degene die minder werkt niet zo zeer meer tijd aan hun hobby's gaan besteden maar meer aan het huishouden en bijkomende zaken gaat doen om de fulltime werkende te ontlasten.
Ik snap je niet altijd even goed.quote:[..]
We leven niet meer in 1950 (om je eigen woorden te gebruiken). Toch zien we nog steeds dat in de meeste relaties mannen en vrouwen gelijk zijn opgeleid of de vrouw lager. Andersom komt gewoon veel minder voor. Doordat vrouwen steeds vaker hoog zijn opgeleid zien we op de relatiemarkt twee groepen die moeilijk een relatie kunnen vinden: de hoogopgeleide vrouwen en de laagopgeleide mannen.
Jij zoekt de oorzaak van het probleem in het lager opgeleid zijn van vrouwen in het algemeen terwijl dat idd al lang niet meer zo is. Sterker nog; vrouwen zijn vaker hoger opgeleid, alleen nog steeds niet binnen relaties.
[..]
Hier mis je blijkbaar kennis. De competenties die bij een hogere leidinggevende positie horen zijn allemaal typische mannelijke competenties als dominantie en zakelijkheid. Vrouwelijke competenties zoals zachtheid en zorgzaamheid laten zich moeilijk met zo'n functie combineren. De spagaat waar zo'n vrouw dan in komt zit hem in de verwachte competenties die bij haar vrouw zijn horen die dan botsen met de functie die ze bekleed. Een vrouw in een hogere leidinggevende functie wordt dan ook zeer vaak weggezet als 'een manwijf', 'een kenau' of 'zal haar positie wel horizontaal (seks) hebben verkregen'. Dit zijn problemen waar mannen in dergelijke posities niet tegenaan lopen.
Er zijn hier diverse boeken en proefschriften over geschreven.
[..]
Je bent geen anti-reli? Waarom reageer jij dan blindelings als door een wesp gestoken als het woord 'kerk' voorbij komt? Je verwijt mij (volkomen onterecht) niet zelf na te denken maar achter mijn kerk aan te lopen. Volgens mij doe jij dat juist hier zelf; Je denkt niet na maar springt in de gordijnen om het woord 'kerk'. En dan WOII erbij halen. Pfffff.. ga jij je eens heel erg diep zitten schamen!
[..]
Het kan ronduit belachelijk zijn (vind ik ook) maar met die wetenschap los je niets op, die personen zelf ook niet. Natuurlijk zijn we hier bijna allemaal politiek correct en hebben de meesten er geen last van maar het onderzoek toot toch duidelijk aan dat het weldegelijk speelt en niet in kleine mate ook nog.
Toch iets anders dan hij hier zelf zegt.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 11:13 schreef Moira. het volgende:
In onze situatie gáát hij dat ook doen, en werkt geen van ons beide fulltime, maar allebei een halve week ofzo. Of (voordat er kinderen zijn) allebei fulltime, en dan wordt er door ons beide evenveel gedaan aan het huishouden.
Ik denk dat ik je punt begrijp. Ik zal een poging doen het uit te leggen (lastig).quote:Ik snap je niet altijd even goed.
Je maakt volgens mij een beetje punten en issues waar ze niet zijn.
Je topic is "man depri als vrouw meer verdient", n.a.v. een Belgisch artikel die dat constateert.
Maar op één man na zijn alle reacties in het topic het met je ééns dat dat onzin is, en dat het niks uit maakt of de vrouw nou meer verdient of niet.
En toch ga je overal tegenin?
Ik snap dat niet
Het probleem speelt (in Nederland iig) blijkbaar veel minder dan je n.a.v. dat artikel dus zou denken.
Nu ja.. Uiteindelijk gaat het mij dus omquote:Op zaterdag 11 januari 2014 11:47 schreef owl. het volgende:
Bij allebei de kampen is er sprake van confirmation bias, jij laat het graag overkomen alsof jij het wél bij het rechte eind hebt en alles ziet zoals het werkelijk is, maar dat is natuurlijk net zo goed onzin als dat een handjevol persoonlijke ervaringen een onderzoek meteen tot een onwaarheid maken.
Maar om daar over te kunnen discussiëren moet je natuurlijk de huidige vorm, praktijk en gevolgen van de emancipatie wel helder hebben en onder ogen willen/kunnen zien.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 11:43 schreef Ouder1 het volgende:
Persoonlijk vraag ik me ook af of we de emancipatie in deze vorm wel moeten willen en zo niet, in welke vorm dan wel.
Drugs are bad m'kay?quote:Op zaterdag 11 januari 2014 10:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als de boodschap slecht is doodt men de boodschapper. Dit is een onderzoek, de uitkomst bevalt je niet en dus noemen jij en Hiergaanwedan het onzin. Was het tegenovergestelde er uit gekomen dan was het volgens jou en hem een erg goed onderzoek geweest.
Tuurlijk, maar dat neemt niet weg dat er vast genoeg mensen zijn die het wel prima vinden zo. Die ga je toch niet overtuigen, vooral niet als je er zo 'fel' in springt zeg maar. Misschien ook niet je bedoeling, maar uit de reacties hier valt wel op te maken dat je wel zo overkomt. Dat helpt de discussie volgens mij ook niet echt, eigenlijk.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 11:57 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nu ja.. Uiteindelijk gaat het mij dus om
[..]
Maar om daar over te kunnen discussiëren moet je natuurlijk de huidige vorm, praktijk en gevolgen van de emancipatie wel helder hebben en onder ogen willen/kunnen zien.
De houding van 'vrouwen werken en dus is de emancipatie voltooid' is imho te kortzichtig.
Ik denk dat voor de tijd van de emancipatie en feministen de 'moederdevrouwen' het ook wel prima vonden zoals het toen was.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 12:03 schreef owl. het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar dat neemt niet weg dat er vast genoeg mensen zijn die het wel prima vinden zo. Die ga je toch niet overtuigen, vooral niet als je er zo 'fel' in springt zeg maar. Misschien ook niet je bedoeling, maar uit de reacties hier valt wel op te maken dat je wel zo overkomt. Dat helpt de discussie volgens mij ook niet echt, eigenlijk.
Als ik naar mijn persoonlijke situatie en omgeving kijk vind ik het namelijk wel prima hoe het gaat. Maar kan mij voorstellen dat dit lang niet voor iedereen geldt, maar ik voel mij eigenlijk niet geroepen om daar dan voor in de bres te moeten springen.
oh wacht.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 11:43 schreef Ouder1 het volgende:
Vervolgens zijn er een hoop (met name mannen) die zeggen dat het voor hen niet uitmaakt en dat dus het onderzoek onzin is, een aantal keren met verwijzingen naar het aantal onderzochte stellen (dik duizend), het feit dat het een Belgisch onderzoek is (Belgen wijken niet zo heel veel van Nederlanders af) en het feit dat er geen percentages in het artikel genoemd worden (zal je denk ik het onderzoek zelf voor moeten lezen).
Wanneer is de emancipatie dan wel voltooid?quote:Op zaterdag 11 januari 2014 11:57 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De houding van 'vrouwen werken en dus is de emancipatie voltooid' is imho te kortzichtig.
Als mannen en vrouwen als gelijken worden gezien met gelijke rechten en plichten.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 12:50 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Wanneer is de emancipatie dan wel voltooid?
Dat mannen en vrouwen "normaal" kunnen doen/omgaan met elkaar zonder elkaar te zien als "rivalen".quote:Op zaterdag 11 januari 2014 12:50 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Wanneer is de emancipatie dan wel voltooid?
Geldt dat ook voor wie de voogdij over de kinderen krijgt bij een echtscheiding en voor de toegankelijkheid van het universitair onderwijs?quote:Op zaterdag 11 januari 2014 12:54 schreef Elvi het volgende:
[..]
Als mannen en vrouwen als gelijken worden gezien met gelijke rechten en plichten.
Rivalen? In welk opzicht zijn het rivalen van elkaar?quote:Op zaterdag 11 januari 2014 12:56 schreef complicate het volgende:
[..]
Dat mannen en vrouwen "normaal" kunnen doen/omgaan met elkaar zonder elkaar te zien als "rivalen".
En van een gelul topic komt meer gelul. Als je het onderzoek leest zie je dat er geen percentages in staan. Het kan best zijn dat mannen er vaker depressief van worden ja. Maar wat betreft de OP en dat onderzoek kan dat net zo goed 1 op de 1.000 keer zijn. Dat is niks. Jij doet (en dat onderzoek) doet net alsof de meerderheid depressief wordt waarvan iedereen wel kan bedenken dat dat niet het geval is en kan zien dat dat ook nergens onderbouwd wordt.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 10:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als de boodschap slecht is doodt men de boodschapper. Dit is een onderzoek, de uitkomst bevalt je niet en dus noemen jij en Hiergaanwedan het onzin. Was het tegenovergestelde er uit gekomen dan was het volgens jou en hem een erg goed onderzoek geweest.
Ik vond het krantenartikel in de originele OP niks. Er werden wel heel makkelijk conclusies getrokken gebaseerd op weinig.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 12:59 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
En van een gelul topic komt meer gelul. Als je het onderzoek leest zie je dat er geen percentages in staan. Het kan best zijn dat mannen er vaker depressief van worden ja. Maar wat betreft de OP en dat onderzoek kan dat net zo goed 1 op de 1.000 keer zijn. Dat is niks. Jij doet (en dat onderzoek) doet net alsof de meerderheid depressief wordt waarvan iedereen wel kan bedenken dat dat niet het geval is en kan zien dat dat ook nergens onderbouwd wordt.
Gewoon lezen wat het onderzoek zegt. Geldt bijna voor iedereen. Dan is deze hele non-discussie niet nodig. Het is net alsof niemand gewoon het onderzoek kan lezen en kan nadenken zeg.
Jaquote:Op zaterdag 11 januari 2014 12:59 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Geldt dat ook voor wie de voogdij over de kinderen krijgt bij een echtscheiding en voor de toegankelijkheid van het universitair onderwijs?
Voor mij zouden mannen en vrouwen eigenlijk moeten funderen als complement dan als rivaal. Met rivaal bedoel ik bijvoorbeeld mannen die denken dat een vrouw minder moet verdienen om zich "man" te voelen. Of dat huishouden voor vrouwen is terwijl man voetbal kijkt. Voor mij gaat het meer om elkaar complementeren dan eerder om "je bent vrouw dus hoor je zus en zo te doen" of " je bent man, dus hoor je zus en zo niet te doen" .quote:Op zaterdag 11 januari 2014 12:59 schreef magnetronkoffie het volgende:
Rivalen? In welk opzicht zijn het rivalen van elkaar?
Dan is er idd nog een hoop werk aan de winkelquote:
Dus je bedoelt ook vrouwen die denken dat een man langer moet zijn om zich vrouw te voelen? Of vrouwen die vinden dan de man meer moet verdienen? Zat hoogopgeleide vrouwen die geen partner kunnen vinden omdat ze hun eisen te hoog stellen, dus zat hoogopgeleide vrouwen en laag opgeleide mannen die zonder partner zittenquote:Op zaterdag 11 januari 2014 13:03 schreef complicate het volgende:
[..]
Voor mij zouden mannen en vrouwen eigenlijk moeten funderen als complement dan als rivaal. Met rivaal bedoel ik bijvoorbeeld mannen die denken dat een vrouw minder moet verdienen om zich "man" te voelen. Of dat huishouden voor vrouwen is terwijl man voetbal kijkt. Voor mij gaat het meer om elkaar complementeren dan eerder om "je bent vrouw dus hoor je zus en zo te doen" of " je bent man, dus hoor je zus en zo niet te doen" .
Ik ken bijvoorbeeld veel mannen die goed kunnen koken en ik zou niet willen concurreren in de keuken om aan een man te bewijzen dat ik als vrouw beter kan koken dan hem. Om zo maar voorbeeld te geven.
Ja zulke vrouwen (en omgekeerd zoals ik net zei, zulke mannen).quote:Op zaterdag 11 januari 2014 13:15 schreef magnetronkoffie het volgende:
Dus je bedoelt ook vrouwen die denken dat een man langer moet zijn om zich vrouw te voelen? Of vrouwen die vinden dan de man meer moet verdienen? Zat hoogopgeleide vrouwen die geen partner kunnen vinden omdat ze hun eisen te hoog stellen, dus zat hoogopgeleide vrouwen en laag opgeleide mannen die zonder partner zitten
Maar niet anders dan hij bedoelt (hoe het in onze relatie is)quote:Op zaterdag 11 januari 2014 11:43 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Toch iets anders dan hij hier zelf zegt.
Zo ja, ik snap idd wel wat je bedoelt en daar ben ik het ook mee eens.quote:[..]
Ik denk dat ik je punt begrijp. Ik zal een poging doen het uit te leggen (lastig).
Ja, ik vind dat het niet uit zou moeten maken maar ik zie om me heen dat het dus wel uit maakt, nog steeds, ook in 2014.
Vervolgens zijn er een hoop (met name mannen) die zeggen dat het voor hen niet uitmaakt en dat dus het onderzoek onzin is, een aantal keren met verwijzingen naar het aantal onderzochte stellen (dik duizend), het feit dat het een Belgisch onderzoek is (Belgen wijken niet zo heel veel van Nederlanders af) en het feit dat er geen percentages in het artikel genoemd worden (zal je denk ik het onderzoek zelf voor moeten lezen).
Dan gaan er bij mij stekels overeind. Ten eerste gaat het onderzoek niet alleen over meer verdienen (dat is de kop) maar ook over een werkende vrouw, ook als zij parttime werkt en over het doen van huishoudelijke taken door de man. Er zijn meerdere onderzoeken die daar vergelijkbare resultaten in hebben gevonden (België, Nederland en Amerika), een aantal heb ik al gelinkt, eentje zelfs twee maal.
Ten tweede is één man zelf natuurlijk geen maatstaf voor alle mannen. De claim dat het onderzoek onzin is omdat zij er zelf niet zo in staan is dus echt volledig onzinnig.
Het derde punt is dat wij, met z'n allen, erg politiek correct zijn. We zijn een ster in het onszelf een rad voor ogen houden. Ik besef dat zo'n uitspraak veel weerstand oproept. Toch blijf ik daarbij omdat ik het gewoon te veel gezien heb, vooral in issues (onderzoeken) die te maken hebben met relaties en seks. Ik hecht derhalve meer waarde aan de uitkomsten van diverse onderzoeken die elkaar ondersteunen dan aan individuele uitspraken van individuen.
De basis in dit verhaal voor mij is dat de emancipatie in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt niet voltooid is, er nog steeds sprake is van een glazen plafond en een glazen tussenwand en vrouwen door de huidige praktijk van de emancipatie overbelast worden.
Persoonlijk vraag ik me ook af of we de emancipatie in deze vorm wel moeten willen en zo niet, in welke vorm dan wel.
Nadelen van de huidige vorm/praktijk:
• Mannen en vrouwen raken elkaar 'kwijt'
• Vrouwen raken overbelast - burnout, overspannen, ME, CVS, Fybromyalgie
• Mannen lopen meer risico op depressies
• Groepen mannen (laagopgeleid) en vrouwen (hoogopgeleid) vallen buiten de relatiemarkt
• Nog steeds een tegenstelling in seksuele moraal (man het haantje, vrouw de slet)
Daarom zou ik zeggen; als gelijkwaardig, niet als gelijk.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 12:54 schreef Elvi het volgende:
[..]
Als mannen en vrouwen als gelijken worden gezien met gelijke rechten en plichten.
En ja: mannen en vrouwen verschillen inderdaad van elkaar, maar dat betekent niet dat de 1 beter is dan de ander.
Heb je ook een linkje naar dat onderzoek?quote:Op zaterdag 11 januari 2014 12:59 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
En van een gelul topic komt meer gelul. Als je het onderzoek leest zie je dat er geen percentages in staan. Het kan best zijn dat mannen er vaker depressief van worden ja. Maar wat betreft de OP en dat onderzoek kan dat net zo goed 1 op de 1.000 keer zijn. Dat is niks. Jij doet (en dat onderzoek) doet net alsof de meerderheid depressief wordt waarvan iedereen wel kan bedenken dat dat niet het geval is en kan zien dat dat ook nergens onderbouwd wordt.
Gewoon lezen wat het onderzoek zegt. Geldt bijna voor iedereen. Dan is deze hele non-discussie niet nodig. Het is net alsof niemand gewoon het onderzoek kan lezen en kan nadenken zeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |