Paar van de laatste reacties uit vorige topic:quote:Op vrijdag 10 januari 2014 09:59 schreef Ouder1 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/v(...)meer_verdient__.html
---------------------------------------------------------
GENT -
Mannen hebben het er (nog) steeds moeilijk mee als hun partner meer verdient dan zij zelf doen.
Dit is zelfs zo erg dat ze hier depressieve klachten door krijgen. Dit blijkt uit een onderzoek van de UGent. Voor het onderzoek werden 1054 heteroseksuele koppels tussen tussen 18 en 65 jaar ondervraagd.
Kostwinner
Mannen verkroppen het blijkbaar niet als hun vrouw meer geld binnenkrijgt. Vooral wanneer de echtgenote de kostwinner is, slaat de depressie bij de heren toe.
Maar ook als een vrouw deeltijds gaat werken, veroorzaakt dit meer rusteloosheid en slapeloosheid bij manlief.
Voor vrouwen maakt het niet uit of hun man meer salaris heeft of de kostwinner is. Hun mentale gezondheid wordt hierdoor bijna niet beïnvloed. Ze zijn ook niet depressiever als ze meer huishoudelijke taken op zich moeten nemen.
Depressieve klachten
Mannen worden hier niet al te vrolijk van. Met een buitenshuis werkende vrouw, kan dat al eens gebeuren. Uit het onderzoek blijkt nu dat mannen meer depressieve klachten hebben naarmate ze een groter deel van het huishouden op zich nemen. Vooral het routineuze van huishoudelijke taken maakt hen somber.
Opvallend is dat ook bij tweeverdieners de voltijdse tewerkstelling van de vrouw samen gaat met een minder goede mentale gezondheid van hun partner, maar dit dan enkel wanneer de vrouw een loon heeft dat hoger is dan dat van haar partner.
Status en autonomie
De onderzoekers concluderen dat mannen in hun relaties gevoelig zijn voor verlies van status, autonomie en zeggenschap.
---------------------------------------------------------
Drie zaken veroorzaken bij mannen dus depressies:
1) Een (fulltime) werkende vrouw
2) Minder verdienen dan hun vrouw
3) Huishoudelijke taken
Eigenlijk best triest.De emancipatie is dus nog niet zo ver doorgedrongen tot de samenleving als 'men' dacht.
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mooie opmerking, pik![]()
Dat ben ik wel met je eens, maar toch heb ik ook wel een beetje die traditionele verhouding. Daaronder valt voor mij overigens niet dat ze haar mond houdt of weet ik veel wat he, tegengas is tof en oke. Ze moet ook weer niet het het typische 'vrouwtje' van vroeger zijn, dat dan ook weer niet![]()
Maar ik ben in die zin wel van de oude stempel. Ik ben van het type deuren open houden, stoel aanschuiven voor d'r, opstaan voor een vrouw als er geen vrije zitplekken meer zijn, dat soort dingen, dat heb ik wel. Voor mij spreekt daar toch een vorm van respect uit dat je hebt naar een vrouw toe, gewoon omdat vrouw.
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:19 schreef Fogel het volgende:
[..]
Voordat je iemand van wereldvreemdheid beschuldigd zou ik eerst maar eens een spiegel opzoeken.
Dat de media iets over iets zegt maakt het nog niet waar of bijzonder. Hooguit bijzonder voor diegene die er niet mee bekend is.
Maargoed, ik heb niet de tijd (of zin) om er zelf onderzoek naar te doen en eerlijk gezegd maakt het me niks uit hoe mensen hun relatie wensen te hebben. Ik heb genoeg met mij. Eigen relatie. Een hele typische waar ik hoger opgeleid ben en ook nog eens meer verdien overigens. Maar van mij had dat ook andersom mogen zijn.
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nu ga ik iets heel gevaarlijks zeggen (LOL).
Mijn kerk zegt dat man en vrouw in een relatie zijn als Ying en Yang; ze vullen elkaar perfect aan en vormen samen één perfect geheel. Wie nu wat doet of welke kwaliteiten daar in heeft doet daar niet echt toe.
Dus een man die graag zorgt en een vrouw die graag carrière maakt passen goed bij elkaar.
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:26 schreef Moira. het volgende:
[..]
Ja, denk het wel eigenlijk
Als hij een keer ergens panisch over wordt, dan geef ik hem weer wat nuchtere inzichten. En als ik ergens panisch over wordt, dan doet hij dat voor mij.
Als ik financieel niet goed ga, dan schiet hij mij bij als ik wat nodig heb. Als hij een keer geld nodig heeft, en ik heb nog wel wat, dan schiet ik hém bij.
Hij is ook wel een beetje zo hoor, 'ik wil voor mijn vrouwtje kunnen zorgen en mijn financiën op orde hebben', maar als dat niet kan is er ook geen man overboord (in elk geval voor mij niet, ik wil voor mezelf kunnen zorgen en niet afhankelijk zijn van iemand anders, hoewel ik nu niet zou kunnen eten/roken als ik mijn vriend niet had, omdat m'n geld nu op is, hehe. Dus nu heeft hij alsnog z'n zin)
Maar mij lijkt de essentiële smaakmaker in een relatie juist dat je elkáár nodig hebt in een relatie.
Stel dat jij een vrouw was, en je bent financiëël afhankelijk van je vriend, omdat hij per se meer wil verdienen dan jij zodat hij jullie beide kan onderhouden. Hoe zou dat voor jou dan voelen als je je beseft dat je man jóú eigenlijk helemaal niet nodig heeft? Omdat hij slimmer is dan jij, hij verdient meer dan jij, hij betaalt de belangrijkste dingen voor je, hij is ambitieuzer dan jij, geeft meer wijze raden dan jij.
Daar wordt je op den duur toch ook ongelukkig van?
Een relatie moet gewoon gelijkwaardig zijn imo, wil je de rest van je leven samen gelukkig kunnen blijven
Zoek jij ze ff op?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:30 schreef Fogel het volgende:
Gooi de huishoudtips ook meteen in de OP
ok ok ik zoek ze ff opquote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:30 schreef CoolGuy het volgende:
herhaal even de laatste posts van het vorige topic hier, want daar is de discussie gebleven
Zit nu mobiel, is wat onhandig anders had ik dat wel even gedaanquote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:31 schreef Moira. het volgende:
[..]
Zoek jij ze ff op?Niet mijn topic verder, had ineens de lapo
Ik wist niet eens dat er huishoudtips in het vorige topic stondenquote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:32 schreef Fogel het volgende:
[..]
Zit nu mobiel, is wat onhandig anders had ik dat wel even gedaan
Volgens mij o.a. de volgende tips:quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:33 schreef Moira. het volgende:
[..]
Ik wist niet eens dat er huishoudtips in het vorige topic stonden
Hehe, zo is mijn vriend ook. Ook van die 'oude stempel' en die beleefdheid dingetjes die jullie net allemaal noemde.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:38 schreef CoolGuy het volgende:
Wat pbateman zei, en wat wordt gezien als beleefdheid, daar ben ik 't op zich wel mee eens, maar als 't regent, bijvoorbeeld, en ik maak een deur open om naar binnen te gaan en een stuk achter me komt een vrouw aan lopen, dan wacht ik daar op, om haar eerst binnen te laten gaan en vervolgens ik zelf.
Bij een man denk ik 'bekijk 't, 't regent'.
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:39 schreef Pausmobiel het volgende:
[..]
Volgens mij o.a. de volgende tips:
- Als je All Stars in de wasmachine gooit, houd ze dan continu in de gaten (anders raken de veters in elkaar verstrikt.
- Kook meerdere porties in één keer.
- Strijk nooit of zorg voor een strijkturk.
- Gooi alle was bij elkaar en gooi alles in de droger.
- Koop veel kleding, zodat je niet vaak hoeft te wassen en kleding minder snel slijt.
- Neem/krijg geen kinderen. Dat schijnt veel tijd te besparen.
Nee dat heb ik niet, ik hoef niet per se meer te verdienen, maar ik volg wel waar dat gevoel vandaan komt, ik snap 't wel. Maar wat ik wel prettig vindt, is als er ergens voor gebeld moet worden, dat ik dat dan doe, f dat dat in ieder geval aan mij gevraagd wordt of ik dat wil doen, dat soort kleine dingetjes, dat heb ik wel.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:39 schreef Moira. het volgende:
[..]
Hehe, zo is mijn vriend ook. Ook van die 'oude stempel' en die beleefdheid dingetjes die jullie net allemaal noemde.
Maar er zit toch een beste nuance tussen dat, en per se meer willen verdienen dan je vriendin 'omdat jij het mannetje bent'
Moh, ik vind niet zo zeer 'dat dat zo hoort', maar ik ben wel minder handig in dat soort dingen regelen, dus dat laat ik dan liever aan hem over, jaquote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee dat heb ik niet, ik hoef niet per se meer te verdienen, maar ik volg wel waar dat gevoel vandaan komt, ik snap 't wel. Maar wat ik wel prettig vindt, is als er ergens voor gebeld moet worden, dat ik dat dan doe, f dat dat in ieder geval aan mij gevraagd wordt of ik dat wil doen, dat soort kleine dingetjes, dat heb ik wel.
Net als vakantie boeken. Allemaal leuk, maar dat gebeurde standaard op mijn naam. Ik vind dat ook gewoon prettig, want ik ben toch 't mannetje. Dat klinkt belachelijk als ik t zo opschrijf vind ik zelf, maar toch, die dingetjes heb ik wel. In hotel iets op een CC laten zetten? Geen probleem, maar dat gebeurde wel op mijn CC, ook al had zij er ook een. Ik vind gewoon dat dat zo hoort.
*boksquote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:46 schreef motorbloempje het volgende:
Ik houd gewoon voor iedereen een deur open, onafhankelijk van geslacht.
Daar lijkt het soms wel op he, maar ze zijn er echt nog hoor!quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:48 schreef Pausmobiel het volgende:
[..]
Jullie zijn bijna een uitstervend ras
Haha precies!quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:49 schreef motorbloempje het volgende:
En als ik chagerijnig ben gooi ik 'm ook gewoon voor iedereen's neus dicht, ook onafhankelijk van geslacht. Uiteraard.
Ja dat was bij ons toen ook het geval. Zij was van het plannen en weet ik veel wat, dus op vakantie deden wij altijd meerdere excursies, dus dat plannen, op welke dag we waarheen gingen, dat deed zij. Daar was ze oa heel sterk in, dus zij deed dat, vond ik prachtig.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:46 schreef Moira. het volgende:
[..]
Moh, ik vind niet zo zeer 'dat dat zo hoort', maar ik ben wel minder handig in dat soort dingen regelen, dus dat laat ik dan liever aan hem over, ja
Ik ben verder ook een regelnicht en ben van mening "als je wil dat iets goed gebeurt, doe het dan zelf", dus andere dingen zou ik dan weer liever zelf doen
Maar dat is ook gewoon iets wat je met je partner bespreekt, of wat bij ons tot zo ver eigenlijk automatisch gaat. "Doe jij dit? Dat kan jij goed. Dan doe ik dat, want dat kan ik goed."
Meer zoiets
ik vind het juist een sport om hem op het laatste moment dicht te laten vallen, als ze dénken dat je hem open gaat houdenquote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:46 schreef motorbloempje het volgende:
Dat artikel is van begin 2007, kan inmiddels dus al prima veranderd zijn.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:14 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
[..]
Lees even de onderstreepte delen. Het is dus nog geen veel voorkomend verschijnsel.
Dit doe ik dus niet. Ik zou die deur gewoon laten gaan ja, als ik chagrijnig ben, maar NIET als er een vrouw net aan komt, dan hou ik 'm alsnog open.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:49 schreef motorbloempje het volgende:
En als ik chagerijnig ben gooi ik 'm ook gewoon voor iedereen's neus dicht, ook onafhankelijk van geslacht. Uiteraard.
En dit beste mensen, is dus alles wat er mis is in de wereld van nu.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:52 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
ik vind het juist een sport om hem op het laatste moment dicht te laten vallen, als ze dénken dat je hem open gaat houden
Mooi toch, zelf minder werken en zolang er nog geen kinderen zijn wat tijd om met je hobby te klooienquote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:55 schreef Moira. het volgende:
Mijn vriend begint er zelf trouwens altijd over dat ik later meer ga verdienen dan hij (hoger opgeleid, beter betaalde baan - als ik überhaupt een baan krijg) en volgens mij vindt 'ie dat helemaal niet erg, haha
Ook niet om later 50/50 werk/huishouden te doen. Eigenlijk heb ik best een ideale vent
Omdat ik veel om haar geef en ik dolgraag met haar samen wil in de toekomst. Dan vind ik het niet meer dan normaal om te zien dat als Moira haar studie af heeft gemaakt en een full time baan vindt in haar vakgebied, dat we dat kunnen 'inplannen'.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jouw vriend begint er zelf altijd over? Altijd ook echt? En dan uit zichzelf? Waarom zou 'ie dat doen? Als hij er uit zichzelf over begint houdt 't 'm bezig, en dan kun je je afvragen om welke reden dat is.
Ik zeg niet dát hij het vervelend vindt, maar 't zou zomaar realistischer kunnen zijn dan jij denkt.
Wellicht omdat men vroeger in de tijd van de verzuiling ook echt vond dat de man moest werken en de vrouw er wat bij kon doen. In die tijd begon men ook al vrij snel met kinderen, en als vrouw is het dan niet nodig om een volledige opleiding te gaan doen als je toch al relatief snel gaat werpen en vervolgens wat part time werk gaat doen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat kan allemaal wel zijn, maar waarom zijn er dan meer stellen waarbij de man hoger is opgeleid dan andersom? Waarom is het juist voor hoger opgeleide vrouwen zo lastig een partner te vinden?
En het werktquote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:04 schreef Moira. het volgende:
[..]
Dit herken ik ook totaal niet.
Dat is niet 'typisch' man, of 'typisch' vrouw. Dat zijn individuen die nog van de 'oude garde' zijn.
Mijn vriend is dat soms ook wel hoor, maar dan meer van "Ik wil je vader om je hand vragen als we later gaan trouwen, en er dan echt zo'n typische bruiloft van maken" en "Als jij het moeilijk hebt wil ik je kunnen verzorgen enzo."
Maar niet dat hij meer wil domineren/leiding geven/actie ondernemen/slimmer zijn dan ik.
Natuurlijk vind ik het fijn als hij af en toe even het roer overneemt als dat nodig is, maar voor zover ik weet werkt dat andersom net zo.
Zoiets is gewoon nooit een issue, die dingen gaan gewoon vanzelf en we wisselen elkaar af
Het is 2014, geen 1950 meerquote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:11 schreef Ouder1 het volgende:
Leidinggeven is ook al zo'n spagaat voor vrouwen want leidinggeven is mannelijk en een vrouw hoort niet mannelijk te zijn.
En hier ga je al de mist in. Ik ben geen anti-reli persoon hoor, maar omdat de kerk iets zegt meot je maar blindelings volgen ?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nu ga ik iets heel gevaarlijks zeggen (LOL).
Mijn kerk zegt
Moblo for presidentquote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:46 schreef motorbloempje het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |