Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op woensdag 8 januari 2014 22:18 schreef Bitlord het volgende: Welke bus heb jij gevonden van Duinkerken naar Calais dan dat ie om 18:55 vertrekt en goedkoper is?
Waar had jij hem gevonden? Want ik zie op zondag geen enkele bus (die van net was fout, ik had scheel gekeken en een gekozen van maandag).
Als ik in de tabel kijk kom ik er met wikipedia/google translate/vmbo Frans, alleen achter dat die bus maandag-vrijdag gaat. Met 2x per dag een bus op zaterdag, niks op zondag.
[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2014 22:44:17 ]
Een maatje gaat ze neukertje vriendin met de auto naar London brengen (Leasebak ) op zaterdag, zondag terug via Eurotunnel. Aan mij de taak om hem wakker te houden op de terugweg en hem uit te horen
Kwa nuttigheid nog een stapje nuttelozer dan een reisje naar Ansaldo-Tilburg
[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2014 23:02:10 ]
Op woensdag 8 januari 2014 23:07 schreef Basxt het volgende: Eerste keer dat ik wat zeg in een treinen topic, maar de NS doet toch wel goed hun best de laatste tijd.
of heeft dit niks met het treinen topic te maken
Welkom! Ik ben benieuwd, wat vind jij dat NS het de laatste tijd goed doet? (Niet bedoeld om te zeiken, oprecht benieuwd).
Op woensdag 8 januari 2014 23:07 schreef Basxt het volgende: Eerste keer dat ik wat zeg in een treinen topic, maar de NS doet toch wel goed hun best de laatste tijd.
of heeft dit niks met het treinen topic te maken
Nee, we klagen hier alleen maar op NS. Je kan beter een nieuw topic openen waarin je de NS de hemel in prijst.
Heh dat Roosendaal een saai kutgat is zal ik niet ontkennen hoor. Ging laatst weer eens uit sinds lange tijd, zegt de enige appetijtelijke chick in de kroeg "Ben je niet wat te oud voor mij?" toen ik d'r aansprak. Toen besefte ik me weer waarom ik hier nooit uitga; het is allemaal 16-17 jaar oud wat hier rondhuppelt.
Maar qua spoor blijft Roosendaal een Wereldstad . Jullie lachten me allemaal uit toen ik jaren geleden riep dat de Benelux nooit zal verdwijnen en kijk eens watskeburt .
Op woensdag 8 januari 2014 23:09 schreef Ireyon het volgende: Ging laatst weer eens uit sinds lange tijd, zegt de enige appetijtelijke chick in de kroeg "Ben je niet wat te oud voor mij?" toen ik d'r aansprak. Toen besefte ik me weer waarom ik hier nooit uitga; het is allemaal 16-17 jaar oud wat hier rondhuppelt.
Op woensdag 8 januari 2014 23:00 schreef CrashO het volgende: Een maatje gaat ze neukertje vriendin met de auto naar London brengen (Leasebak ) op zaterdag, zondag terug via Eurotunnel. Aan mij de taak om hem wakker te houden op de terugweg en hem uit te horen
Kwa nuttigheid nog een stapje nuttelozer dan een reisje naar Ansaldo-Tilburg
Marc Descheemaecker A) Vertelt hoe je het beste kan gaan staan liften indien de Fyra stilvalt B) Doet een vertrekprocedure van een NMBS trein voor C) Speel luchtgitaar
Op woensdag 8 januari 2014 23:07 schreef Basxt het volgende: Eerste keer dat ik wat zeg in een treinen topic, maar de NS doet toch wel goed hun best de laatste tijd.
of heeft dit niks met het treinen topic te maken
Mag best hoor, ik post hier ook alleen wat dagelijkse spoorbelevenissen. Verder neuzelen ze hier wat over het voltage op de waslijn, maar daar moet je maar omheen lezen.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Ik zit nu (weer) in de IC Den Haag - Venlo, in een trein die wordt gereden met twee stuks DDZ. Volgens mij haalt dit spul de rijtijden een stukje beter dan VIRM (binnenkomst te Breda met -1, te Dordrecht met -2), zou dat kunnen kloppen?
edit: zojuist Rotterdam binnengekomen met -2, en vlak na de Blaaktunnel ook nog voor een rood sein gestaan
[ Bericht 31% gewijzigd door James1988 op 09-01-2014 09:40:48 ]
Op donderdag 9 januari 2014 09:27 schreef James1988 het volgende: Ik zit nu (weer) in de IC Den Haag - Venlo, in een trein die wordt gereden met twee stuks DDZ. Volgens mij haalt dit spul de rijtijden een stukje beter dan VIRM (binnenkomst te Breda met -1, te Dordrecht met -2), zou dat kunnen kloppen?
edit: zojuist Rotterdam binnengekomen met -2, en vlak na de Blaaktunnel ook nog voor een rood sein gestaan
Beter laat dan nooit, een behoorlijk crappy foto van een Amerikaans goederentreintje
Zag 'm te laat aan komen, en had niet de meest geschikte camera/lens in m'n handen, oeps. Maar! hij staat er op Merk op hoe huge die goederenwagons daar zijn, echt zoveel hoger dan hier. Je ziet ook wagons met 2 gestapelde containers rondrijden... gaat hier niet passen
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Op donderdag 9 januari 2014 09:52 schreef Darkwing_Duck het volgende: Trouwens, hoelang is het vanaf station Rotterdam centraal naar Station Rhoon? Die reisplanner lijkt me wat positief met een half uur...
Dat is met de RET (metro), dat ding heeft een eigen baan en hoeft niets te delen met goederentreinen. Kan best kloppen dus
Op donderdag 9 januari 2014 09:52 schreef Darkwing_Duck het volgende: Trouwens, hoelang is het vanaf station Rotterdam centraal naar Station Rhoon? Die reisplanner lijkt me wat positief met een half uur...
Lang geleden dat ik dat stuk heb gemetro'd, maar dat lijkt wel ongeveer te kloppen hoor, die tijd is inderdaad metro, aparte baan, maar wel veel stops.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Lang geleden dat ik dat stuk heb gemetro'd, maar dat lijkt wel ongeveer te kloppen hoor, die tijd is inderdaad metro, aparte baan, maar wel veel stops.
Volgens de website van de RET is het zelfs maar een rit van 20 minuten, al is dit dan wel weer dubieus:
Het is niet de bedoeling om mensen bij NS, ProRail of wie dan ook af te fakkelen. Maar we leggen wel de vinger op de zere plek. Dat lijkt brommerig, maar slecht nieuws ziet er nu eenmaal niet vrolijk uit.
Ook in dit geval. De infra (sporen, perroncapaciteit, maar ook energievoorziening) heeft geen gelijke tred gehouden met de groei van het treinverkeer.
Ik hoor ProRail dan wel dingen roepen over 0% verwijtbare storingen, maar daar is, nu zo'n twee jaar later, nog nul komma niks van terecht gekomen. En dit is net zoiets. Veel narigheid op het spoor heeft niets te maken met te lage bovenleidingsspanning, maar vloeit voort uit hele andere tekortkomingen qua betrouwbaarheid en capaciteit van de infra.
Oh geloof mij ik vind ook zeker dat jullie de vinger op de juiste plek leggen. Alleen kan de toon van een bericht het verschil maken over hoe 'de tegenstander' naar je kijkt. Er is een verschil tussen jullie zien als een constructieve discussiepartner of 'daar heb je hun weer'. Dat laatste wil je niet hebben omdat alles dan het ene oor in en andere oor uit gaat.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Op donderdag 9 januari 2014 09:52 schreef Darkwing_Duck het volgende: Trouwens, hoelang is het vanaf station Rotterdam centraal naar Station Rhoon? Die reisplanner lijkt me wat positief met een half uur...
Nee hoor, dat klopt wel. De metro in Rotterdam is lekker snel.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Over Rotterdam gesproken, ik was er al jaren niet meer geweest en ik was bijzonder prettig verrast door het nieuwe station. Dat is echt een prachtig gebouw geworden
Op donderdag 9 januari 2014 11:00 schreef J.B. het volgende: Over Rotterdam gesproken, ik was er al jaren niet meer geweest en ik was bijzonder prettig verrast door het nieuwe station. Dat is echt een prachtig gebouw geworden
Ik vind de perrons zo sexy met die mooie tegels.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Zag 'm te laat aan komen, en had niet de meest geschikte camera/lens in m'n handen, oeps. Maar! hij staat er op Merk op hoe huge die goederenwagons daar zijn, echt zoveel hoger dan hier. Je ziet ook wagons met 2 gestapelde containers rondrijden... gaat hier niet passen
De hele Betuweroute is voorbereid op doublestack containers
Het beton wel, de bovenleiding hangt wel in de weg.
Zeker waar. Maar het kan wel met de nodige aanpassingen, en volgens mij is het verhogen van de bvl geen erg complexe klus als in, er moeten nieuwe masten komen.
Ik ben niet zo creatief helaas met dit soort dingen maar er zijn zat mensen in dit topic die wel wat geestigs kunnen maken met Nederlandse stations. Ik ben benieuwd!
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
De hele Betuweroute is voorbereid op doublestack containers
Cool, dat wist ik dan weer niet. Ook de oudere stukken zoals de Calandbrug? Ze gaan overigens de komende jaren kijken naar een alternatief voor die brug, want die zit (voor treinen) tegen end of life aan.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Hoe kan je het in godsnaam voor elkaar krijgen om 5 keer heen en weer te lopen met je sleurkoffer in de thalys, opzoek naar je zitplaats. Hoe verdwaald kan je raken in zo een trein?
Op donderdag 9 januari 2014 12:35 schreef Darkwing_Duck het volgende: Hoe kan je het in godsnaam voor elkaar krijgen om 5 keer heen en weer te lopen met je sleurkoffer in de thalys, opzoek naar je zitplaats. Hoe verdwaald kan je raken in zo een trein?
"Hmm, op die stoel zit al iemand, dus dat kan mijn plaats niet zijn... Ik zoek wel even verder"?
Cool, dat wist ik dan weer niet. Ook de oudere stukken zoals de Calandbrug? Ze gaan overigens de komende jaren kijken naar een alternatief voor die brug, want die zit (voor treinen) tegen end of life aan.
Officieel behoort de Calandbrug niet tot de Betuweroute/A15 tracé, maar bij de havenspoorlijn. Of de havenspoorlijn voorbereid is op doublestack weet ik niet maar ik durf met grote zekerheid wel nee te zeggen. Puur en alleen omdat dat deel gewoon erg oud is en doublestack toen nog niet nodig was.
Overigens is doublestack alleen interessant als het mogelijk is om over de gehele route (Zoals bijvoorbeeld de corridor Rotterdam - Genua) met doublestack te kunnen rijden. Halverwege de boel moeten afbreken en een tweede trein maken kost meer dan het oplevert.
Officieel behoort de Calandbrug niet tot de Betuweroute/A15 tracé, maar bij de havenspoorlijn. Of de havenspoorlijn voorbereid is op doublestack weet ik niet maar ik durf met grote zekerheid wel nee te zeggen. Puur en alleen omdat dat deel gewoon erg oud is en doublestack toen nog niet nodig was.
Overigens is doublestack alleen interessant als het mogelijk is om over de gehele route (Zoals bijvoorbeeld de corridor Rotterdam - Genua) met doublestack te kunnen rijden. Halverwege de boel moeten afbreken en een tweede trein maken kost meer dan het oplevert.
Ja precies, zoiets dacht ik al. Maar wel verstandig dat het alvast kan, benieuwd of het ooit ook echt gaat gebeuren.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Is de sprinter richting Den Haag Centraal (die geloof ik vanaf Utrecht C via Schiphol gaat) gewoon dezelfde sprinter als de sprinter die vanaf Den Haag C doorgaat richting Breda (of Dordrecht)? Ik moet namelijk reizen van Hoofddorp naar Rijswijk, dan kan ik gewoon blijven zitten!
Is de sprinter richting Den Haag Centraal (die geloof ik vanaf Utrecht C via Schiphol gaat) gewoon dezelfde sprinter als de sprinter die vanaf Den Haag C doorgaat richting Breda (of Dordrecht)? Ik moet namelijk reizen van Hoofddorp naar Rijswijk, dan kan ik gewoon blijven zitten!
Ja precies, zoiets dacht ik al. Maar wel verstandig dat het alvast kan, benieuwd of het ooit ook echt gaat gebeuren.
Double stack weet ik weinig vanaf, maar ik weet wel dat er een grote groei in containers wordt verwacht de komende jaren en dat de huidige modal split dit niet aan kan (dan komt er te veel vervoer over de weg). Daarom zal er wat moeten gebeuren waardoor er meer vervoer per binnenvaartschip/trein plaats gaat vinden. Double stack kan hier een (gedeeltelijke) oplossing voor zijn, maar er zijn nog wel andere problemen om op te lossen binnen de haven voor zowel binnenvaartschepen als treinen. Dus ik vraag me sterk af of het er op middellange termijn zal komen.
Op donderdag 9 januari 2014 13:29 schreef J.B. het volgende: Is het spoortraject tussen Kopenhagen en Stockholm een beetje leuk qua uitzicht? En die trein, (SJ2000) is dat wat?
Mooi stuk Zweden, X2000 is volgens mij ook best leuk.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op donderdag 9 januari 2014 13:29 schreef J.B. het volgende: Is het spoortraject tussen Kopenhagen en Stockholm een beetje leuk qua uitzicht? En die trein, (SJ2000) is dat wat?
Vond de X2000 een erg prettige trein. De stoelen waren wel wat aan de lage kant, maar supercomfortabel, daar houd je het rustig de hele rit op uit. Elke zitplaats een stopcontact (beter dan ICE, daar slechts 1 stopcontact per 2 stoelen) en gratis wifi. Van het kantelen merkte ik eigenlijk niets en de trein is binnen geruisloos. De trein legt ook behoorlijke stukken af zonder tussenstations, dat maakt reizen altijd wel prettig.
Minpuntje vond ik de Zweedse douane die met Björn de drugshond in mijn bagage ging neuzen omdat ik een Nederlandse identiteit had.
Op donderdag 9 januari 2014 15:34 schreef Regenjas het volgende: Vond de X2000 een erg prettige trein. De stoelen waren wel wat aan de lage kant, maar supercomfortabel, daar houd je het rustig de hele rit op uit. Elke zitplaats een stopcontact (beter dan ICE, daar slechts 1 stopcontact per 2 stoelen) en gratis wifi. Van het kantelen merkte ik eigenlijk niets en de trein is binnen geruisloos. De trein legt ook behoorlijke stukken af zonder tussenstations, dat maakt reizen altijd wel prettig.
Minpuntje vond ik de Zweedse douane die met Björn de drugshond in mijn bagage ging neuzen omdat ik een Nederlandse identiteit had.
Op donderdag 9 januari 2014 12:06 schreef b2py het volgende: Vanmorgen werd ik wakker met onder ander dit bericht: [tweet="421164033098919936","385363786","StationschefBMO","http://pbs.twimg.com/profile_images/2882585410/768e3d8381a089c43810baacd945c435_normal.jpeg","Thu Jan 09 06:18:25 +0000 2014"]Wifi in trein & stations = tijd voor hippere stationsnamen? Mortsel-Oh-My-God ipv Oude God bv Welke naam zou jij veranderen?
Ik ben niet zo creatief helaas met dit soort dingen maar er zijn zat mensen in dit topic die wel wat geestigs kunnen maken met Nederlandse stations. Ik ben benieuwd!
Eens. Ik zie er ook om de haverklap schoonmakers bezig
Op Luik ook. Gaan ze met 3 dweilmachines tegelijk het perron dweilen, en zetten ze 3 gele bordjes (je kent um vast wel) neer om te waarschuwen voor de natte vloer. En dan kan je daar echt ff glibberen
Op donderdag 9 januari 2014 20:23 schreef James1988 het volgende: De onwillendheid van NMBS/NS om informatie te verstrekken aan de Belgische Rekenkamer is ook AnsaldoBreda/Finmeccanica opgevallen:
Ja. AnsaldoKlapkut heeft perfecte treinen geleverd en NS en NMBS hebben ze gemold. Daarom is ook elke trein op een geheel eigen manier in elkaar gezet, daarom ontbranden accu's, daarom kankeren deuren en bodemplaten eraf, het leg allemaal aan hunnies.
Ja. AnsaldoKlapkut heeft perfecte treinen geleverd en NS en NMBS hebben ze gemold. Daarom is ook elke trein op een geheel eigen manier in elkaar gezet, daarom ontbranden accu's, daarom kankeren deuren en bodemplaten eraf, het leg allemaal aan hunnies.
NTV's .Italo (Italië) heeft in 2013 6,2 miljoen reizigers vervoerd met 17.380 ritten, die een punctualiteit van 94% hebben gerealiseerd. Een AGV biedt zitplek aan 460 reizigers, dat betekent een gemiddelde bezettingsgraad van 77,5%.
Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing donderdag 9 januari 2014
Om een kwartiersdienst op de volledige Valleilijn (Amersfoort - Ede-Wageningen) mogelijk te maken én de reistijd naar Arnhem te verkorten kan de treindienst het beste doorgetrokken worden naar Arnhem. Dat blijkt uit een concept rapport van ProRail waarover Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie tijdens een werkbezoek over is geïnformeerd.
Op donderdag 9 januari 2014 23:05 schreef James1988 het volgende: Gaat toch niet gebeuren, want concurrentie/samenloop op het HRN is slecht en boehoehoehoe.
Je hebt het artikel volgens mij niet eens gelezen
Ik denk dat NS het niet eens wat boeit als ze die lijn kwijtraken..
Op donderdag 9 januari 2014 23:12 schreef dennistd het volgende: Volgens mij is dat stoppertje alleen maar verliesgevend, dus waarom zou je er dan niet vanaf willen?
Nouja, er zijn wel meer zaken verlieslatend dus dat maakt niet zoveel uit. Op zich heeft James wel een punt, als je iemand een kootje geeft pakken ze daarna je hele hand.
Scheelt ze weer sprintermaterieel, al is het maar 1 omloop
Whoop-tee-doo. Op de schaal waarop NS opereert is dat wisselgeld.
quote:
Op donderdag 9 januari 2014 23:12 schreef dennistd het volgende: Volgens mij is dat stoppertje alleen maar verliesgevend, dus waarom zou je er dan niet vanaf willen?
Een normaal bedrijf zou verlieslatende onderdelen inderdaad verkopen/schrappen, maar NS is geen normaal bedrijf. NS is een monopolist dat de hand boven het hoofd wordt gehouden door I&M, en dat zelfs een kilometer spoor kwijtraken aan 'een concurrent' als een enorme bedreiging ziet. Ongeacht wat reizigers willen.
Hoe zit het eigenlijk met Wolfheze en Oosterbeek? Waar zijn de reizigersstromen vanaf die stations op gericht: Arnhem, Utrecht of Amersfoort? Als het merendeel van de reizigers naar Utrecht wilt heeft het geen zin om Ede-Wageningen - Arnhem aan de Valleilijn te koppelen.
Op donderdag 9 januari 2014 23:19 schreef Peterselieman het volgende: mja, zolang er geen doorgaande stopper Arnhem - Utrecht rijdt is het koppelen aan de Valleilijn best interessant
Ik dacht dat die wel bestond. Ik kom daar nooit, en al helemaal niet met sprinters
Als die nu toch niet bestaat kun je het prima doorkoppelen, voor de reiziger zal er weinig verschil zijn (behalve een overstap minder als je naar Amersfoort wilt).
Ik dacht dat die wel bestond. Ik kom daar nooit, en al helemaal niet met sprinters
Als die nu toch niet bestaat kun je het prima doorkoppelen, voor de reiziger zal er weinig verschil zijn (behalve een overstap minder als je naar Amersfoort wilt).
Neuh, als je van Driebergen naar de Klomp wilt, moet je via Ede-Wageningen of Utrecht..
Op donderdag 9 januari 2014 23:04 schreef b2py het volgende: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing donderdag 9 januari 2014
Om een kwartiersdienst op de volledige Valleilijn (Amersfoort - Ede-Wageningen) mogelijk te maken én de reistijd naar Arnhem te verkorten kan de treindienst het beste doorgetrokken worden naar Arnhem.
Nou nou. Zelf bedacht? Zo'n dienst reed er eind jaren 80 al. Utrecht - Amersfoort - Ede - Arnhem.