Ik denk toch dat daar zuur moet staanquote:Op woensdag 9 juli 2014 22:05 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Koelkast zelfs beter. Gaat langzamer dus wss meer smaak op gang. Ook wordt beweerd dat koud rijzen meer zoutig smaakt
Eerst aanmaken in (lauw)water met een beetje suiker als het dan in 15 minuten geen bellen heeft gevormd is de gist "dood""quote:Op zondag 13 juli 2014 16:57 schreef robuust89 het volgende:
Hoe weet je of de gist "op" is? Als het deeg niet meer kan rijzen?
Proest....quote:Op zondag 13 juli 2014 23:31 schreef derLudolf het volgende:
Vandaag een pizza bij de shoarma boer gehaald. Ze leveren alle pizza's standaard met Goudse kaasOok de pizza mozzerela staat beschreven als: tomaat, kaas, mozerella.
Dus ik bestel ik die, zonder kaas en met ham. Krijg je vervolgens een pizza met 5 lichte vlekjes... Dat zal de mozzerla wel geweest zijn. Volgende keer zelf weer bakken...
Ik laat het ook altijd twee keer rijzen... Eerst in z'n geheel, daarna in kleine bollenquote:Op dinsdag 15 juli 2014 11:54 schreef Sparafucile het volgende:
Hmm...... dan zou daar wel eens de fout kunnen zitten. Ik kneed het deeg goed en laat het dan rijzen. Maar na het rijzen verdeel ik het in stukken en vorm het direct. Als ik het goed begrijp moet ik het dan eerst weer laten rusten. Maar dan gaat het deeg weer rijzen is mijn ervaring. Waar en hoe lang moet ik het deeg na opbollen dan laten rusten, in de koelkast? Hoe dek je dit dan af, ik gebruik soms plastic folie, maar dit plakt dan weer aan het deeg.
Dit klopt niet (het is wordt, maar dat bedoel ik in dit geval niet). Gist kan niet tegen zoutkristallen, als je het zout eerst in het water oplost dan is er niets aan de hand. Het gaat dus niet om het zout als zout, maar de kristallen. Kneden verhelpt dit niet, maar wel het oplossen van de kristallen in het water (wat ook gebeurt tijdens het kneden natuurlijk).quote:Op dinsdag 15 juli 2014 14:06 schreef Snowballed het volgende:
(gist kan slecht tegen zout, tot het gekneed word)
Hmm oke.. Ik heb dit altijd zo geleerd... (vroeger ooit in een bakkerij gewerkt)quote:Op dinsdag 15 juli 2014 14:28 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Dit klopt niet (het is wordt, maar dat bedoel ik in dit geval niet). Gist kan niet tegen zoutkristallen, als je het zout eerst in het water oplost dan is er niets aan de hand. Het gaat dus niet om het zout als zout, maar de kristallen. Kneden verhelpt dit niet, maar wel het oplossen van de kristallen in het water (wat ook gebeurt tijdens het kneden natuurlijk).
Het beste is dus: zout in water oplossen, dan heb je geen kristallen meer.
Als je verse gist hebt kun je dat het beste "starten" in wat lauwe melk met bloem. Instantgist uit zakjes hoef je niks mee te doen, dat is er voor gemaakt om direct mee te kneden.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 14:55 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Hmm oke.. Ik heb dit altijd zo geleerd... (vroeger ooit in een bakkerij gewerkt)
Ik vermeng de suiker en gist zodat het al een beetje begint te reageren...
Maar ik ken de reden waarom ik dat doe niet, dus ik zal het eens anders doen![]()
Melk..?? in een pizza..? Gaat je deeg dan niet zuur worden als je het lang laat rijzen..?quote:Op dinsdag 15 juli 2014 14:56 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Als je verse gist hebt kun je dat het beste "starten" in wat lauwe melk met bloem. Instantgist uit zakjes hoef je niks mee te doen, dat is er voor gemaakt om direct mee te kneden.
Het is natuurlijk niet slecht wat je doet, maar het is niet nodig
Verse gist start je met een scheutje melk. Dat wordt niet zuur hoorquote:Op dinsdag 15 juli 2014 14:58 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Melk..?? in een pizza..? Gaat je deeg dan niet zuur worden als je het lang laat rijzen..?
Ja ik bedoel instant gist idd.. ik kan bijna nergens verse krijgen hier... de bakker heeft het wel, maar die wil me het niet verkopen...quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:01 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Verse gist start je met een scheutje melk. Dat wordt niet zuur hoor![]()
Maar ik neem aan dat iedereen instantgist gebruikt?
Hier kun je het bij de Dekamarkt krijgen in kleine blokjes. Kost geen drol ook.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:16 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Ja ik bedoel instant gist idd.. ik kan bijna nergens verse krijgen hier... de bakker heeft het wel, maar die wil me het niet verkopen...![]()
Nooit geweten dat je verse gist met melk start...
Eehm ja.. maar de dichtstbijzijnde Dekamarkt is 108km hiervandaan...quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:30 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Hier kun je het bij de Dekamarkt krijgen in kleine blokjes. Kost geen drol ook.
Heb allerlei dure en vage en speciale bloem gebruikt... en die van de Aldi voldoet prima...quote:Op dinsdag 15 juli 2014 19:28 schreef Sparafucile het volgende:
Gebruiken jullie allemaal normale/goedkope bloem? Volgens een collega is Caputo bloem het beste. Waar kun je dat krijgen?
Hmm het swypen ging niet helemaal zoals het moet dusquote:Op maandag 14 juli 2014 17:33 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Proest....![]()
![]()
![]()
Gast.... wat..?
![]()
Bak ze beter zelf maar inderdaad...![]()
(trouwens wees blij dat er goudse op zit ipv analoogkaas)
Het is patat.. en het is mozzarella..
quote:Op dinsdag 15 juli 2014 22:10 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Hmm het swypen geen niet helemaal zoals het moet dus ;') Maar ik bedoel dat spul van buffel melk wat je in het koelvak van de supermarkt vindt(al vermoed ik dat de shoarma boer geen buffel mozzarella gebruikt)
Galbani is niet altijd van buffelmelk ;-) alleen mozzarella di bufala. Echter is de gewone van galbani ook lekker. AH Basic mozzarella vind ik maar smaakloos.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 22:19 schreef derLudolf het volgende:
Klopt maar bij de grotere supers ligt vaak de Galbani in donkerblauwe verpakking en die is van buffelmelk
Ik snap je punt trouwens ;-) erger mij blauw aan pizzeria's die andere kaas dan mozzarella erop doen. ( vette nep kaas, of gouda wat ook als beton voelt). Geen wonder dat pizza's in Nederland altijd als calorierijk worden gezien.quote:Op woensdag 16 juli 2014 10:38 schreef derLudolf het volgende:
Si si, dat weet ikDe buffelmelk variant heeft een donkerblauwe verpakking en de koemelk variant een lichtere
Zo'n mooie oven, maar vind je pizza er wat flets uit zien. Ik zou persoonlijk die metalen rand weg halen zodat je de hittebron wat heen en weer kan schuiven. Ook kan je dan de pizza dichter met de rand tegen de gloeiende kolen aan leggen. Ik hou zelf meer van wat dikkere randen, waar "door de gist" van die mooie zwarte luchtbellen in zitten. Welk deeg recept gebruik je? En hoe lang is je rijstijd?quote:Op zaterdag 19 juli 2014 22:11 schreef Sparafucile het volgende:
Met alle hulp hier begin ik het pizzabakken inmiddels onder de knie te krijgen. Vandaag is het me gelukt om uit de hand mooie grote pizza's te vormen. Hieronder een verslagje.
De houtoven stook ik twee uur lang zodat de oven zo heet is dat de roetaanslag weg brandt.
[ afbeelding ]
De pizza's bereiden we voor op houten plateau's die met maizena zijn bedekt.
[ afbeelding ]
Het bakken zelf duurt dan maar een minuut of twee.
[ afbeelding ]
Even snijden op de snijplank
[ afbeelding ]
En dan smullen
[ afbeelding ]
De restwarmte nu gebruikt voor courgettegerecht en gehaktbrood.
[ afbeelding ]
Nog een handigheidje is een aluminiumprofiel dat ik eerst voor het vuur leg om te voorkomen dat de voorkant van de ovenbodem afkoelt door de aangezogen lucht. Dan profiel keer ik om als ik het vuur tegen de achterwand aan schuif en voorkomt dat de pizza's door de hitte van het vuur verbranden.
Goed te horen dat er nog potentie voor verbetering is. Ik heb een variant van een recept gebruikt dat ik hier eerder zag:quote:Op zaterdag 19 juli 2014 22:45 schreef MonkNL het volgende:
[..]
Zo'n mooie oven, maar vind je pizza er wat flets uit zien. Ik zou persoonlijk die metalen rand weg halen zodat je de hittebron wat heen en weer kan schuiven. Ook kan je dan de pizza dichter met de rand tegen de gloeiende kolen aan leggen. Ik hou zelf meer van wat dikkere randen, waar "door de gist" van die mooie zwarte luchtbellen in zitten. Welk deeg recept gebruik je? En hoe lang is je rijstijd?
Vast wel gewoon proberen! Zorg wel dat je bodem dun is met dat soort kleine ovens(mijn oven is klein en word max 220Cquote:Op donderdag 24 juli 2014 02:34 schreef LompeWorst het volgende:
Wij hebben in de combi oven de standaard metalen plaat/schaal.
Zou ik daar een pizza op kunnen bakken?
Die bovenste ziet er wel goed uit, stuk beter dan je vorige lading al.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 16:07 schreef Sparafucile het volgende:
Er zit niet zo veel leven meer in dit topic. Is het te warm voor pizza's of heeft iedereen het nu wel een keertje geprobeerd?
Stap voor stap bereik ik nog steeds verbetering. Het insmeren van de rand met olijfolie en het draaien van de pizza tijdens het bakken met een haak levert nu bruine randen op.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die bovenste ziet er echt lekker uitquote:Op zaterdag 2 augustus 2014 16:07 schreef Sparafucile het volgende:
Er zit niet zo veel leven meer in dit topic. Is het te warm voor pizza's of heeft iedereen het nu wel een keertje geprobeerd?
Stap voor stap bereik ik nog steeds verbetering. Het insmeren van de rand met olijfolie en het draaien van de pizza tijdens het bakken met een haak levert nu bruine randen op.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo'n focaccia ga ik ook eens proberen. Welk recept gebruik jij? Hebben jullie nog andere geschikte recepten voor gerechten die je na het pizza bakken in de oven kunt maken?quote:Op maandag 4 augustus 2014 10:23 schreef Gripper het volgende:
Ik ook gisteren weer lekker pizza's en wat focaccia gebakken hoor.
Dat het topic minder levendig is komt ook doordat Maximus er niet meer is
Tijdens opwarmen van de oven (als ie nog rond de 200 graden zit) werk ik 1 bol standaard pizzadeeg uit tot een lap van 1 cm dik, dus het deeg blijft wel wat dikker dan een pizzabodem, en ook kleiner. je kan m ovaal maken of rond, net wat je wilt.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 08:49 schreef Sparafucile het volgende:
[..]
Zo'n focaccia ga ik ook eens proberen. Welk recept gebruik jij? Hebben jullie nog andere geschikte recepten voor gerechten die je na het pizza bakken in de oven kunt maken?
Ik lurk al een lange tijd op fok en nu ik een account heb, vond ik 't maar even tijd om bij te dragen.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 16:07 schreef Sparafucile het volgende:
Ik heb juist een uitstekende korst met het huidige recept. Ging m'n brood bakken maar zo goed!quote:Op woensdag 6 augustus 2014 16:22 schreef motorbloempje het volgende:
Probeer het eens met tipo00 (zie recept(en) in de OP, vooral die vanMaximus
![]()
) en ik denk dat je betere resultaten krijgt dan met patentbloem.
Meer gluten, dus het deeg is elastischer.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 17:02 schreef Setheh het volgende:
[..]
Ik heb juist een uitstekende korst met het huidige recept. Ging m'n brood bakken maar zo goed!![]()
Wat maakt het tipo00 recept dan beter? Luchtiger deeg ofzo?
Het lijkt me vooral handig voor mijn broodrecepten, maar m'n pizzadeeg is juist aan alle kanten goed, wat mij betreft. Kan ik heus wel een keertje een ander recept proberen hoor, is alleen maar leuk, alleen ik kreeg de indruk dat er iets mis was met m'n huidige deeg terwijl ik juist hartstikke tevreden ben, dus ik vroeg me af of jullie iets opgevallen was dat de suggestie werd gedaan.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 17:20 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Meer gluten, dus het deeg is elastischer.
Ik weet niet hoe je bodem smaakt en wat voor krokantheid hij heeft, daar zit hem toch wel een groot gedeelte van de kwaliteit van een pizza.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 20:32 schreef Setheh het volgende:
[..]
Het lijkt me vooral handig voor mijn broodrecepten, maar m'n pizzadeeg is juist aan alle kanten goed, wat mij betreft. Kan ik heus wel een keertje een ander recept proberen hoor, is alleen maar leuk, alleen ik kreeg de indruk dat er iets mis was met m'n huidige deeg terwijl ik juist hartstikke tevreden ben, dus ik vroeg me af of jullie iets opgevallen was dat de suggestie werd gedaan.
Ik baseerde me altijd op de volgende tekst:quote:Op vrijdag 5 september 2014 14:50 schreef djkoelkast het volgende:
Vast veel en veel te veel gist. Een heel zakje gist is voor 1kg deeg.
Ik zou dat dus moeten halveren, een half zakje per 500g?quote:Gist van Dr. Oetker is het ideale bakingrediënt voor allerlei zoet en hartig gebak. Gist zorgt voor een luchtig en licht deeg. Het geeft de speciale smaak aan bijvoorbeeld brood, oliebollen en vlaaibodems. De zakjes Gist van Dr. Oetker zijn gemakkelijk te gebruiken. Je kunt de gist meteen toevoegen aan de bloem. Een zakje gist is voldoende voor 500 g bloem.
Hoe lang laat je je pizzadeeg rijzen? Als dat een paar uur is heb je aan 1 theelepel gist voldoende.quote:Op vrijdag 5 september 2014 14:55 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ik baseerde me altijd op de volgende tekst:
[..]
Ik zou dat dus moeten halveren, een half zakje per 500g?
Meestal 2x een uur. Mooi, ik heb de benodigdheden voor het opbouwen van pizza-beleg in de kofferbak van de auto liggen, dus dit weekend gaat de hout-oven aan en ga ik eens met minder gist aan de slag. Ik zal de feedback hier posten!quote:Op vrijdag 5 september 2014 15:03 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Hoe lang laat je je pizzadeeg rijzen? Als dat een paar uur is heb je aan 1 theelepel gist voldoende.
Pizzadeeg is geen brooddeeg, 1x rijzen is genoeg, ik vind het het lekkerste om 's ochtends het deeg te maken, gewoon echt met letterlijk een theelepel instantgist. Dan 's avonds gebruiken, platdrukken, vormen en bakken.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:35 schreef fietsie het volgende:
[..]
Meestal 2x een uur. Mooi, ik heb de benodigdheden voor het opbouwen van pizza-beleg in de kofferbak van de auto liggen, dus dit weekend gaat de hout-oven aan en ga ik eens met minder gist aan de slag. Ik zal de feedback hier posten!
Ik heb het met deze verhoudingen geprobeerd; de boel staat nu te rijzen. Vanavond wel wat foto's.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:52 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Pizzadeeg is geen brooddeeg, 1x rijzen is genoeg, ik vind het het lekkerste om 's ochtends het deeg te maken, gewoon echt met letterlijk een theelepel instantgist. Dan 's avonds gebruiken, platdrukken, vormen en bakken.
Als je het toch snel wil zou ik maar gewoon de helft van het gist proberen, te veel gist is ook niet lekker en het heeft eigenlijk nooit zin. Mocht je te weinig gist hebben is alles wat je hoeft te doen langer wachten
Italianen gebruiken maar 3g gist op 1,8kg meel (+ 1 liter water = een deeg van 2800g).
Brood gebruik je doorgaans 7-9 gram gist op 500g meel (+ 300ml water = een deeg van 800g)
Dus zeg brood +/- 1% gist van het gewicht van je deeg
Pizza +/- 0,15% gist van het gewicht van je deeg
800g deeg = 1,2g gist
Maar je redt het dan natuurlijk niet met een uurtje rijzen.
Ja ik heb ook al 2x in twijfel gestaan; de groene is een mix, met gist en baking soda, de rode staat niets van dat alles op.quote:Op zondag 7 september 2014 11:30 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Als jij dat pakje gebruikt wat ik daar zie, daar zit toch al instant gist in. Bij mij toen wel. Dat was met een groen etiket en jij hebt rood.
Moet je eens bij de ingredienten kijken. Heel vaak zit er ook baking soda in....
Zo vaak, al maak ik vaak een mix met witte spelt + 25-30% volkorenmeel, meestal einkorn of kamut. Is zelfs veel lekkerder dan gewoon witte bloem. Ik gebruik nauwelijks tarwe als ik zelf iets bak, zelfs mijn oliebollen zijn gedeeltelijk volkorenquote:Op donderdag 18 september 2014 12:27 schreef de_boswachter het volgende:
Iemand ooit al eens een pizza met volkorenbodem gemaakt![]()
![]()
Maar jij bent ook de uberhippiequote:Op donderdag 18 september 2014 12:51 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Zo vaak, al maak ik vaak een mix met witte spelt + 25-30% volkorenmeel, meestal einkorn of kamut. Is zelfs veel lekkerder dan gewoon witte bloem. Ik gebruik nauwelijks tarwe als ik zelf iets bak, zelfs mijn oliebollen zijn gedeeltelijk volkoren
Whaha misschien qua meel wel, maar ik vind het dan ook echt leuk om te experimenteren met dit soort dingen. Kamutappeltaart, speltoliebollen, speltbladerdeeg, einkornpizzaquote:Op donderdag 18 september 2014 12:59 schreef robuust89 het volgende:
[..]
Maar jij bent ook de uberhippie
Gewoon bloem vervangen voor speltquote:Op donderdag 18 september 2014 13:01 schreef motorbloempje het volgende:
Receptje voor speltbladerdeeg?
Ik vond dat zo viesquote:Op donderdag 18 september 2014 12:51 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Zo vaak, al maak ik vaak een mix met witte spelt + 25-30% volkorenmeel, meestal einkorn of kamut. Is zelfs veel lekkerder dan gewoon witte bloem. Ik gebruik nauwelijks tarwe als ik zelf iets bak, zelfs mijn oliebollen zijn gedeeltelijk volkoren
100% volkoren is voor mij ook weer iets te, dan gaat de volkorensmaak overheersen. Je hebt ze wel in de biowinkel en ik koop ze heel soms uit gemak, maar om nou te zeggen joepie dit is vet lekker, nee. Gedeeltelijk volkoren vind ik wel echt lekker.quote:Op donderdag 18 september 2014 13:20 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ik vond dat zo vies
Nooit meer voor mij.
Zelfgemaakt pizzabodem
Mooi topic dit. Eens even volgen.
Ik had echt 100% volkoren. Heb je een lekkere vulling erop liggen, het enige wat je proeft is volkoren en shitquote:Op donderdag 18 september 2014 13:21 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
100% volkoren is voor mij ook weer iets te, dan gaat de volkorensmaak overheersen. Je hebt ze wel in de biowinkel en ik koop ze heel soms uit gemak, maar om nou te zeggen joepie dit is vet lekker, nee. Gedeeltelijk volkoren vind ik wel echt lekker.
Ergens komt me het bekend voor: pizza met knoflooksaus, heb je dat verhaal al eens eerder verteld ergens?quote:Op donderdag 18 september 2014 13:23 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ik had echt 100% volkoren. Heb je een lekkere vulling erop liggen, het enige wat je proeft is volkoren en shit
Ongelogen, volgens mij heb ik over die pizza een heel flesje knoflooksaus van de Calve leeg gegoten
Volgens mij niet, maar dan ben ik gelukkig niet de enige.quote:Op donderdag 18 september 2014 13:27 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ergens komt me het bekend voor: pizza met knoflooksaus, heb je dat verhaal al eens eerder verteld ergens?Soweiso doe ik op een pizza alleen maar tomaat en kaas, de rest hoeft van mij allemaal niet zo.
Ik hou het gewoon plain. Tomaat, kaas. Tomatensaus maak ik ook zelf en kaas hangt net af wat ik heb liggen. In elk geval geen buffelmozzarella meer, want het gaat niet goed met die buffelsquote:Op donderdag 18 september 2014 13:29 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Volgens mij niet, maar dan ben ik gelukkig niet de enige.
Nee joh, zelfgemaakte pizza hoort helemaal vol te liggen; champignons, paprika's, mozarella, kaas, tomaten
300g deeg of 300g meel?quote:Op donderdag 18 september 2014 14:27 schreef Pandaplint het volgende:
Hoeveel gram deeg gebruiken jullie eigenlijk per pizza? Ik heb nu twee bollen van 300gr in de koelkast liggen. Maar heb het idee dat dat een beetje veel is voor 2 pizza's voor 2 personen
300Gr deeg per pizza. Maar vond dat wat veel en heb er 3x200gr van gemaakt. Dat was voldoende voor 3pizza's ter grote van een groot bord.quote:Op vrijdag 19 september 2014 16:05 schreef derLudolf het volgende:
[..]
300g deeg of 300g meel?
Ik had laatst een pond meel voor 4 man, maar dat werden geen hele grote pizza's.
Heerlijk hoor! Het is alleen wel veel lastiger om het goed te krijgen omdat het veel meer water zuigt.quote:Op donderdag 18 september 2014 12:27 schreef de_boswachter het volgende:
Iemand ooit al eens een pizza met volkorenbodem gemaakt![]()
![]()
Omdat dat makkelijker is. Ik merk weinig verschil in hoe de bodem uiteindelijk smaakt. Een keer heb ik de bodem met verse gist gemaakt. Deeg kwam meer omhoog tijdens de rijs, maar smaak was net anders na het bakken.quote:Op zaterdag 20 september 2014 09:40 schreef timmmmm het volgende:
Vanavond pizzatje maken. Al wel vaker gedaan maar nooit helemaal tevreden over het deeg, dus het receptje in de OP proberen. Twee vragen:
Welke bloem kan je het best pakken?
Ik was in de veronderstelling dat verse gist beter is. Waarom instant?
Hier tegenover bij de poolse supermarkt hebben ze het ook dus voor mij is het even makkelijk.quote:Op zaterdag 20 september 2014 19:02 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Omdat dat makkelijker is. Ik merk weinig verschil in hoe de bodem uiteindelijk smaakt. Een keer heb ik de bodem met verse gist gemaakt. Deeg kwam meer omhoog tijdens de rijs, maar smaak was net anders na het bakken.
Gebruik eigenlijk alleen maar verse gist voor oliebollen en met het overgebleven gist maak ik vaak waar pizza's. Waarom ik dan wel verse gist gebruik? Geen idee, zo ist t recept van mijn opa nou eenmaal...
Maar v als je voor elke keer pizza naar de bakker wilt voor gist, ga je gang
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |