Ik denk dat je het meer als volgt moet zien (ik heb het hier over de uitspraak van Bohr)quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:10 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik vind eerlijk gezegd het materialisme wel absurd. Het is een achterhaald concept uit de late middeleeuwen dat niet meer strookt met de moderne fysica.
Grappig hoe het ontkennen van de aangedragen verklaring voor X consistent wordt uitgelegd als het ontkennen van het bestaan van X.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:01 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik denk dat je het meer als volgt moet zien (ik heb het hier over de uitspraak van Bohr)
Bijvoorbeeld:
Het is een diepe waarheid dat Eben Alexander een authentieke bijna-dood ervaring heeft gehad en die beschrijft maar het is ook een diepe waarheid dat dit niet 100% wetenschappelijk bewezen kan worden om de vrije wil niet te schenden van die mensen wiens grootste passie het is al het geestelijke te ontkennen.
Niemand wil het geestelijke ontkennen, wetenschappers proberen alleen te kijken naar welke richting de empirische bewijzen leiden.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:01 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik denk dat je het meer als volgt moet zien (ik heb het hier over de uitspraak van Bohr)
Bijvoorbeeld:
Het is een diepe waarheid dat Eben Alexander een authentieke bijna-dood ervaring heeft gehad en die beschrijft maar het is ook een diepe waarheid dat dit niet 100% wetenschappelijk bewezen kan worden om de vrije wil niet te schenden van die mensen wiens grootste passie het is al het geestelijke te ontkennen.
Ik ook, tenminste ik wil de voorwaarden nog wel even van tevoren nakijken graag.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:06 schreef Libertarisch het volgende:
Ik wil namelijk ook wel leven na de dood
Het leven na de dood kan ook heel vervelend en saai zijn. Eeuwig leven in een soort paradijs met allemaal van die gereformeerden (no offence to the cool gereformeerden)quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik ook, tenminste ik wil de voorwaarden nog wel even van tevoren nakijken graag.
Maarja, zie mijn onderschrift.![]()
Waarom mensen maar aannemen dat die onsterfelijke ziel geslachtsorganen heeft, is me altijd ontgaan.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:12 schreef Libertarisch het volgende:
Als er 99 maagden zijn zou het nog gezellig kunnen worden maar dat gaat ook vervelen.
Omdat het beloofde paradijs niet paradijselijk kan zijn zonder orgasme.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waarom mensen maar aannemen dat die onsterfelijke ziel geslachtsorganen heeft, is me altijd ontgaan.
Een erg platvloerse, dierlijke en aardse gedachte, als je het mij vraagt.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Omdat het beloofde paradijs niet paradijselijk kan zijn zonder orgasme.
Het raakt wel de kern van het leven na de dood debat, namelijk: hoe moeten wij dat leven na de dood in godsnaam voorstellen?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een erg platvloerse, dierlijke en aardse gedachte, als je het mij vraagt.
Maar klopt het? En ik kan je melden er is een 3e weg die geen dualisme voorstaat, maar wel voortgang. Ik doel op het verschil tussen hindoe en boeddha , oftewel atnan en an-atnan.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je zou nog triunisme, quadrisme, etc. kunnen voorstellen
Dé reden dat dualisme zo aantrekkelijk is, is omdat het zo goed bij onze intuïtie aansluit en volgens mij telt ook behoorlijk mee omdat het ons - de mens - bijzonder maakt en ook nog de belofte van een voortbestaan na de dood in zich heeft.
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 00:09 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik citeer uit je spoiler:
Introspectieve zelfwaarneming door William James, heeft hem geleidt tot het concept complementariteit. Je kunt niet tegelijk je boosheid uitleven en je boosheid met het interne geestesoog observeren en daarop reflecteren. Je kunt niet tegelijk in de dingen opgaan en er beschouwend buiten staan.Dat heeft te maken met je frontale cortex en je amygdala. Je frontale cortex kan het boosheidssignaal van de amygdala onderdrukken als het signaal zwak genoeg is of als je frontale cortex ontwikkeld genoeg is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb ervaring dat dat wel kan, althans in wat in computertaal time-sharing wordt genoemd: een stukje boos zijn, even refecteren, doorgaan met boos zijn, even kijken, even recupereren, normaal doen. Of zelfs boos zijn tegen de een en normaal doen tegen de ander.
Niet helemaal tegelijk, maar wel in aparte en elkaar snel opvolgende blokjes.
Daarom is ook uit studies gebleken dat impulsieve moordenaars 11% minder neuronen in hun frontale cortex hebben.
Pas als je de volledige controle verliest en je amygdala de regie overneemt ben je in feite bezig als een onbewust dier.
Ik verlies ook niet compleet de controle, maar ik kan mezelf wel uitdrukkelijk toestaan me even uit te leven en te laten gaan. En dan hou ik me ook niet meer in.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:15 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat heeft te maken met je frontale cortex en je amygdala. Je frontale cortex kan het boosheidssignaal van de amygdala onderdrukken als het signaal zwak genoeg is of als je frontale cortex ontwikkeld genoeg is.
Daarom is ook uit studies gebleken dat impulsieve moordenaars 11% minder neuronen in hun frontale cortex hebben.
Pas als je de volledige controle verliest en je amygdala de regie overneemt ben je in feite bezig als een onbewust dier.
Als ik echt boos word gebeuren er wel ongelukken helaas, dus ik kan mijn woede niet laten gaan. Verschilt per brein zogezegdquote:Op zondag 12 januari 2014 01:58 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik verlies ook niet compleet de controle, maar ik kan mezelf wel uitdrukkelijk toestaan me even uit te leven en te laten gaan. En dan hou ik me ook niet meer in.
Dus mijn introspectieve zelfwaarneming leert me, dat ik me het kan veroorloven om mijn boosheid te laten gaan.
Ik moet zeggen dat het voor mij een geruststelling was om te ontdekken dat mijn woede niet ongecontroleerd uitbarstte.
Dat Rationalwiki is een soort actiegroep die Wikipedia artikelen nabootst en vult met polemiek tegen andersdenkenden.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 21:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mario Beauregard... nooit van gehoord, geen wiki pagina, maar ik liep wel hier tegenaan:
http://rationalwiki.org/w(...)ard.27s_quantum_mind
Uiteraard. Maar wat ik bedoelde is dat als je de hele dag met hersencellen bezig bent je misschien wel gaat denken dat dat alles is. Je bent dan niet automatisch bevoegd om op basis daarvan filosofische uitspraken te doen, zoals Swaab en Lamme. Bert Keizer noemt zulke mensen neurosofen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Verder hebben de "monteurs" samen met de psychiaters prachtige medicijnen ontwikkeld tegen hersenafwijkingen, hebben we meer begrip gekregen voor mensen met psychiatrische stoornissen en is vastgesteld dat homofilie een natuurlijk fenomeen is onder zoogdieren. En dat mensen niks aan hun homofilie of psychiatrische stoornis kunnen doen (homofilie is geen psychiatrische stoornis uiteraard).
Oftewel, hulde voor de hersenwetenschap!
Vind ik niet off topic.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zeer interessante vraag.
Maar offtopic![]()
Je zou het ook om kunnen draaien. In theorie zouden hersenwetenschappers zo onder de indruk kunnen zijn van de enorme complexiteit van het brein dat ze het bewustzijn zo mooi en onbegrijpelijk gingen vinden waardoor ze een mystiek component aan het bewustzijn vastplakten.quote:Op zondag 12 januari 2014 20:35 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar wat ik bedoelde is dat als je de hele dag met hersencellen bezig bent je misschien wel gaat denken dat dat alles is. Je bent dan niet automatisch bevoegd om op basis daarvan filosofische uitspraken te doen, zoals Swaab en Lamme. Bert Keizer noemt zulke mensen neurosofen.
quote:Op zondag 12 januari 2014 20:35 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar wat ik bedoelde is dat als je de hele dag met hersencellen bezig bent je misschien wel gaat denken dat dat alles is. Je bent dan niet automatisch bevoegd om op basis daarvan filosofische uitspraken te doen, zoals Swaab en Lamme. Bert Keizer noemt zulke mensen neurosofen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |