abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 januari 2014 @ 22:05:16 #226
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_135337188
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

:)

Maar waar in dit rijtje valt een computer zoals Watson?

Kan een computer bewust zijn, mits de software maar het juiste soort complexiteit bezit?
Zeer interessante vraag.

Maar offtopic o|O
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_135337301
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

:)

Maar waar in dit rijtje valt een computer zoals Watson?

Kan een computer bewust zijn, mits de software maar het juiste soort complexiteit bezit?
Als je een computer kan maken die de complexiteit van het brein benadert zou het kunnen, maar de vraag is of je zulk soort complexiteit kan nabootsen met niet-biologische materie (dus zonder daadwerkelijke neuronen). Ik denk dat dat lastig wordt.

Maar ik weet vrijwel niks van computers en AI dus daar doe ik verder geen uitspraak over :P
  vrijdag 10 januari 2014 @ 22:09:23 #228
38496 Perrin
pi_135337412
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:04 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja, sociale wezens zullen intelligenter evolueren.

Dat lijkt me logisch:

voor leven in groepsverband heb je een hogere intelligentie nodig, per definitie. Je moet je houden aan gedragscodes, je moet samenwerken met je groepsgenoten om problemen op te lossen, er komt competitie tussen de groepsgenoten die een hierarchie vormen, en deze combinatie van factoren zorgt voor een hogere intelligentie.
Intelligentie, bewustzijn.. Is dat hetzelfde?
pi_135338514
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:09 schreef Perrin het volgende:

[..]

Nee! Maar er is wel een sterke positieve correlatie tussen intelligentie en bewustzijn in organismen.

Je hebt het bewuste bewustzijn nodig om intelligente dingen te bedenken. Dus reflectie op eerdere gebeurtenissen, planning, en logica hangen sterk samen met intelligentie en bewustzijn.
pi_135338689
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 21:37 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Ja maar wat verwacht je van mensen die hersencellen bestuderen? Dat zijn monteurs.
Aan de andere kant heb je ook mensen als Mario Beauregard, dus ook vanuit die hoek is er ruimdenkend verstand.
Verder hebben de "monteurs" samen met de psychiaters prachtige medicijnen ontwikkeld tegen hersenafwijkingen, hebben we meer begrip gekregen voor mensen met psychiatrische stoornissen en is vastgesteld dat homofilie een natuurlijk fenomeen is onder zoogdieren. En dat mensen niks aan hun homofilie of psychiatrische stoornis kunnen doen (homofilie is geen psychiatrische stoornis uiteraard).

Oftewel, hulde voor de hersenwetenschap!
  vrijdag 10 januari 2014 @ 22:31:33 #231
38496 Perrin
pi_135338760
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Nee! Maar er is wel een sterke positieve correlatie tussen intelligentie en bewustzijn in organismen.

Je hebt het bewuste bewustzijn nodig om intelligente dingen te bedenken. Dus reflectie op eerdere gebeurtenissen, planning, en logica hangen sterk samen met intelligentie en bewustzijn.
Zo is er ook een correlatie tussen bewustzijn en sociaal gedrag.

Als je bijvoorbeeld een mens geisoleerd laat opgroeien, zonder sociale opvoeding, zonder taal, zonder kennis, dan wordt het een soort onredelijk beest. Ik vermoed dat veel mensen zo'n wezen als veel minder bewust (en intelligent) zouden ervaren dan bijvoorbeeld een slimme border collie die duizend knuffels bij naam kent en kan apporteren.

Die hersenarchitectuur an sich verklaart niet het hele verhaal.
pi_135338896
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:09 schreef Perrin het volgende:

[..]

http://video.mit.edu/watch/consciousness-and-intelligence-7802/

Ik weet niet of het de moeite waard is, hij staat bij mij nog in de wacht.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_135339155
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:31 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zo is er ook een correlatie tussen bewustzijn en sociaal gedrag.

Als je bijvoorbeeld een mens geisoleerd laat opgroeien, zonder sociale opvoeding, zonder taal, zonder kennis, dan wordt het een soort onredelijk beest. Ik vermoed dat veel mensen zo'n wezen als veel minder bewust (en intelligent) zouden ervaren dan bijvoorbeeld een slimme border collie die duizend knuffels bij naam kent en kan apporteren.

Die hersenarchitectuur an sich verklaart niet het hele verhaal.
Dat komt omdat mensenbaby's hopeloos zijn zonder te leren van andere mensen. Mensen worden niet heel intelligent geboren. Het grote verschil is de leercapaciteit en de neuroplasticiteit. Met neuroplasticiteit wordt bedoelt dat de fysieke structuur van de hersenen kan veranderen door het aanleggen van nieuwe verbindingen door synapsen in het brein.

Het brein van de mens heeft een ongelofelijk potentieel als de mens heel jong is, dan is het brein het meest plastisch. Een mens moet gebruik maken van die geweldige plasticiteit en leercapaciteit om de werkelijke intelligentie die het in potentie heeft tot uiting te laten komen.

Een mens die opgroeit tussen de dieren kan zijn hersenen niet op de juiste manier laten vormen waardoor het niet volledig tot ontwikkeling zal komen. Mensen zijn evolutionair gebouwd om opgevoed te worden door andere mensen, vandaar

Maar de verklaring zit dus nog steeds in het plastische brein.

[ Bericht 47% gewijzigd door Perrin op 10-01-2014 22:42:10 (oeps, misclick van mij) ]
  vrijdag 10 januari 2014 @ 22:43:10 #234
38496 Perrin
pi_135339361
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:38 schreef Libertarisch het volgende:

Maar de verklaring zit dus nog steeds in het plastische brein.
In concert met de sociale omgeving van andere plastische breinen. Anders wordt het dus nooit wat met die intelligentie en dat bewustzijn (of slechts in sterk verminderde mate). Dat kun je niet alleen afleiden aan het individu an sich.
pi_135339545
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:43 schreef Perrin het volgende:

[..]

In concert met de sociale omgeving van andere plastische breinen. Anders wordt het dus nooit wat met die intelligentie en dat bewustzijn (of slechts in sterk verminderde mate). Dat kun je niet alleen afleiden aan het individu an sich.
Ja, dat klopt zeker. De kracht van de mens is niet zijn individuele brein. De kracht van de mens is dat het kan leren van alle mensen die voor hem kwamen en van de mensen in zijn omgeving.

Daarom is het schrift zo belangrijk geweest voor onze ontwikkeling. Zo konden we kennis opslaan en van generatie op generatie doorgeven. Het potentieel dat de mens heeft is gigantisch zodra het in aanraking kan komen met bronnen waar het van kan leren.

Het is dus de gecombineerde kennis van alle mensen in onze generatie en de kennis van de generaties voor ons waardoor wij zo intelligent zijn geworden. De sleutel zit hem in de leercapaciteit, die bijna oneindig lijkt te zijn (als je kijkt waar mensen toe in staat geworden zijn).
  vrijdag 10 januari 2014 @ 22:48:13 #236
38496 Perrin
pi_135339621
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:47 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja, dat klopt zeker. De kracht van de mens is niet zijn individuele brein. De kracht van de mens is dat het kan leren van alle mensen die voor hem kwamen en van de mensen in zijn omgeving.

Daarom is het schrift zo belangrijk geweest voor onze ontwikkeling. Zo konden we kennis opslaan en van generatie op generatie doorgeven. Het potentieel dat de mens heeft is gigantisch zodra het in aanraking kan komen met bronnen waar het van kan leren.

Het is dus de gecombineerde kennis van alle mensen in onze generatie en de kennis van de generaties voor ons waardoor wij zo intelligent zijn geworden. De sleutel zit hem in de leercapaciteit, die bijna oneindig lijkt te zijn (als je kijkt waar mensen toe in staat geworden zijn).
Taal, kennis, cultuur, intelligentie, bewustzijn.. Voor je het weet wordt het een wel erg grote conceptuele kluwen :P
pi_135339717
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:48 schreef Perrin het volgende:

[..]

Taal, kennis, cultuur, intelligentie, bewustzijn.. Voor je het weet wordt het wel erg grote conceptuele kluwen :P
Het brein wat je gekregen hebt moet wel de plastische potentie en het bewustzijn hebben om uberhaupt deze dingen te kunnen ontwikkelen.

Je moet de juiste hardware hebben om de geavanceerde software op te zetten, ons brein was een voorwaarde om deze ontwikkelingen tot stand te hebben doen komen.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 22:51:56 #238
38496 Perrin
pi_135339796
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:50 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het brein wat je gekregen hebt moet wel de plastische potentie en het bewustzijn hebben om uberhaupt deze dingen te kunnen ontwikkelen.

Je moet de juiste hardware hebben om de geavanceerde software op te zetten, ons brein was een voorwaarde om deze ontwikkelingen tot stand te hebben doen komen.
Zeker. Maar bijvoorbeeld een hond als deze Border Collie komt op veel aspecten van wat we hier bespreken dus al verrassend ver met haar -relatief bescheiden- hersenarchitectuur (plus sociale omgeving!).

pi_135339974
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:51 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zeker. Maar bijvoorbeeld een hond als deze Border Collie komt op veel aspecten van wat we hier bespreken dus al verrassend ver met haar -relatief bescheiden- hersenarchitectuur (plus sociale omgeving!).

Haha, ik ken dat filmpje :P

Ik vond dat die hond er nog best lang over deed om Darwin te vinden :P

Maar serieus: die hond is hard getraind door zijn baasje en heeft waarschijnlijk zijn cognitieve limiet bereikt. De limiet van mensen is nog steeds onbekend, onze hardware is zo veel complexer dat we in potentie tot zo veel meer in staat zijn dan deze hond.

We weten niet hoe ver wij mensen kunnen komen!

Alsnog respect voor die hond trouwens.
pi_135340140
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_135340254
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 19:10 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Ik vind eerlijk gezegd het materialisme wel absurd. Het is een achterhaald concept uit de late middeleeuwen dat niet meer strookt met de moderne fysica.
Ik denk dat je het meer als volgt moet zien (ik heb het hier over de uitspraak van Bohr)
Bijvoorbeeld:

Het is een diepe waarheid dat Eben Alexander een authentieke bijna-dood ervaring heeft gehad en die beschrijft maar het is ook een diepe waarheid dat dit niet 100% wetenschappelijk bewezen kan worden om de vrije wil niet te schenden van die mensen wiens grootste passie het is al het geestelijke te ontkennen.
pi_135340430
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 23:01 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ik denk dat je het meer als volgt moet zien (ik heb het hier over de uitspraak van Bohr)
Bijvoorbeeld:

Het is een diepe waarheid dat Eben Alexander een authentieke bijna-dood ervaring heeft gehad en die beschrijft maar het is ook een diepe waarheid dat dit niet 100% wetenschappelijk bewezen kan worden om de vrije wil niet te schenden van die mensen wiens grootste passie het is al het geestelijke te ontkennen.
Grappig hoe het ontkennen van de aangedragen verklaring voor X consistent wordt uitgelegd als het ontkennen van het bestaan van X. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_135340501
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 23:01 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld:

Niemand wil het geestelijke ontkennen, wetenschappers proberen alleen te kijken naar welke richting de empirische bewijzen leiden.

En niks wat we nu zien wijst in de richting van een God of een spirituele substantie, werkelijk niets. Het enige argument voor iets bovennatuurlijks is het feit dat we niet alles kunnen verklaren wat we in de wereld zien.

Kun je mij een aantal goede argumenten geven die wijzen op een spirituele substantie, of een niet-fysiek bewustzijn? Ik ben erg benieuwd. Ik wil namelijk ook wel leven na de dood ;)
  vrijdag 10 januari 2014 @ 23:08:56 #244
38496 Perrin
pi_135340609
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 23:06 schreef Libertarisch het volgende:
Ik wil namelijk ook wel leven na de dood ;)
Ik ook, tenminste ik wil de voorwaarden nog wel even van tevoren nakijken graag.

Maarja, zie mijn onderschrift. :{
pi_135340760
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 23:08 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik ook, tenminste ik wil de voorwaarden nog wel even van tevoren nakijken graag.

Maarja, zie mijn onderschrift. :{
Het leven na de dood kan ook heel vervelend en saai zijn. Eeuwig leven in een soort paradijs met allemaal van die gereformeerden (no offence to the cool gereformeerden) :{w

Als er 99 maagden zijn zou het nog gezellig kunnen worden maar dat gaat ook vervelen.

De eindigheid van het leven geeft het wel een extra vurigheid en passie vind ik :@
  vrijdag 10 januari 2014 @ 23:13:48 #246
38496 Perrin
pi_135340837
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 23:12 schreef Libertarisch het volgende:

Als er 99 maagden zijn zou het nog gezellig kunnen worden maar dat gaat ook vervelen.
Waarom mensen maar aannemen dat die onsterfelijke ziel geslachtsorganen heeft, is me altijd ontgaan.
pi_135340897
quote:
15s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 23:13 schreef Perrin het volgende:

[..]

Waarom mensen maar aannemen dat die onsterfelijke ziel geslachtsorganen heeft, is me altijd ontgaan.
Omdat het beloofde paradijs niet paradijselijk kan zijn zonder orgasme.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 23:15:36 #248
38496 Perrin
pi_135340932
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 23:14 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Omdat het beloofde paradijs niet paradijselijk kan zijn zonder orgasme.
Een erg platvloerse, dierlijke en aardse gedachte, als je het mij vraagt.
pi_135341148
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 23:15 schreef Perrin het volgende:

[..]

Een erg platvloerse, dierlijke en aardse gedachte, als je het mij vraagt.
Het raakt wel de kern van het leven na de dood debat, namelijk: hoe moeten wij dat leven na de dood in godsnaam voorstellen?

Je kunt je fantasie heerlijk loslaten op het leven na de dood en komische dingen bedenken. Maar dit wordt een beetje offtopic vrees ik :D
pi_135350110
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 19:18 schreef Perrin het volgende:

[..]

Je zou nog triunisme, quadrisme, etc. kunnen voorstellen :)

Dé reden dat dualisme zo aantrekkelijk is, is omdat het zo goed bij onze intuïtie aansluit en volgens mij telt ook behoorlijk mee omdat het ons - de mens - bijzonder maakt en ook nog de belofte van een voortbestaan na de dood in zich heeft.
Maar klopt het? En ik kan je melden er is een 3e weg die geen dualisme voorstaat, maar wel voortgang. Ik doel op het verschil tussen hindoe en boeddha , oftewel atnan en an-atnan.

Daar is wel het een en ander over geschreven..(understatement).
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')