abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 januari 2014 @ 20:36:18 #201
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_135332083
Maar die speelt ondergronds helaas voortdurend wel.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_135332285
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 20:36 schreef JerryWesterby het volgende:
Als dat al waar is (ik heb daar wel enige twijfels bij), wat maakt dat dan precies uit voor de discussie? Als iemand door een motivitatie van wat voor soort dan ook zichzelf bedient van drogredenen, dan kun je daar eenvoudig op wijzen en kunnen we weer verder. (Op de inhoud natuurlijk, niet op de motivatie van de discussiepartners. ;) )
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 20:40:44 #203
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_135332376
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 20:36 schreef JerryWesterby het volgende:
Onvermijdelijk dat er enige heftige emotie in meespeelt denk ik, gezien het feit dat bij veel mensen hun hele ego en zelfbeeld in behoorlijke mate gebouwd is op het eigen antwoord op die vraag wie we zijn. Het is een emotioneel intens vraagstuk.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 10 januari 2014 @ 20:48:51 #204
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_135332852
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 20:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Welk fragment doel je op? Het meeste dat daar staat weet ik ongetwijfeld al, en ik zie de relevantie voor mijn vraag niet echt. ;)
Het is bedoeld om aan te geven dat het begrip 'dualisme' zo algemeen is als ik aangaf. Het is juist dat dit topic zich op een specifieke variant van het dualisme richt. Dat is de variant die vaak een rol speelt in de discussie tussen atheisten en traditionele gelovigen. Dus is dit toch weer een topic over het wel of niet bestaan van God & ziel. Zodra je het breder trekt, stoort men zich eraan dat je buiten kader van het New-Atheism treedt.
The view from nowhere.
pi_135333345
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 20:48 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het is bedoeld om aan te geven dat het begrip 'dualisme' zo algemeen is als ik aangaf. Het is juist dat dit topic zich op een specifieke variant van het dualisme richt. Dat is de variant die vaak een rol speelt in de discussie tussen atheisten en traditionele gelovigen. Dus is dit toch weer een topic over het wel of niet bestaan van God & ziel. Zodra je het breder trekt, stoort men zich eraan dat je buiten kader van het New-Atheism treedt.
Zoals gezegd was de scope toch wel duidelijk in de OP lijkt me. Bovendien roept het woord 'dualisme' over het algemeen geen associaties op met zaken zoals golf-deeltje dualiteit. Over het algemeen wanneer men spreekt over 'dualisme' wordt dat begrepen als 'substantiedualisme' zoals beschreven in de OP en de daarin opgenomen video's.

Er zijn inderdaad ook andere manieren waarop je dat woord zou kunnen uitleggen, en dat betreft allemaal buitengemeen interessante onderwerpen. Maar wat mij betreft zijn die onderwerpen wel off topic.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 21:15:49 #206
339669 JerryWesterby
pi_135334552
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 20:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals gezegd was de scope toch wel duidelijk in de OP lijkt me. Bovendien roept het woord 'dualisme' over het algemeen geen associaties op met zaken zoals golf-deeltje dualiteit. Over het algemeen wanneer men spreekt over 'dualisme' wordt dat begrepen als 'substantiedualisme' zoals beschreven in de OP en de daarin opgenomen video's.

Er zijn inderdaad ook andere manieren waarop je dat woord zou kunnen uitleggen, en dat betreft allemaal buitengemeen interessante onderwerpen. Maar wat mij betreft zijn die onderwerpen wel off topic.
Maar jouw OP heb ik al lang veel breder getrokken, juist omdat het zo autistisch gericht was op 'religie vs atheisme'.

Ook je gebruik van de historische term 'substantiedualisme' is polemisch. Het impliceert een geheimzinnige 'substantie' die men vermoedde in de 17de eeuw. Een substantie is fysisch. Dit moet je vergeten. We leven in 2014. En de beste wensen!

En meteen een newsflash terug naar jou: bewustzijn is geen geheimzinnige 'substantie'. Bewustzijn is bewustzijn.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 21:17:57 #207
38496 Perrin
pi_135334672
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 21:15 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Bewustzijn is bewustzijn.
Hoogst waarschijnlijk :Y
  vrijdag 10 januari 2014 @ 21:19:10 #208
339669 JerryWesterby
pi_135334722
En zeker weten!
  vrijdag 10 januari 2014 @ 21:22:38 #209
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_135334887
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 20:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Goed.

In ieder geval maakt het duidelijk, dat in de 17e eeuw, toen dit debat gevoerd werd, mensen al veel van de argumenten gebruikten, die de New-Atheists nu hergebruiken. Deze argumenten vloeien voort uit het mechanisering van het wereldbeeld. Ook wordt duidelijk, dat in de tijd dat New York (Nieuw Amsterdam) gesticht werd, hier de inzichten werden ontwikkeld waarmee Dennett nu ons land veroverd. :D
The view from nowhere.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 21:32:12 #210
38496 Perrin
pi_135335420
Hoe denk je dat de meeste neurowetenschappers tegen bewustzijn aankijken? Ik vermoed dat velen die zich professioneel bezighouden met aan bewustzijn gerelateerde zaken juist gedreven zijn door een monistische/physicalistische/materialistische kijk op onszelf en ons brein.

Tenzij ze op zoek zijn naar microtubules of de pijnappelklier ofzo :P
  vrijdag 10 januari 2014 @ 21:34:03 #211
339669 JerryWesterby
pi_135335514
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 21:22 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Goed.

In ieder geval maakt het duidelijk, dat in de 17e eeuw, toen dit debat gevoerd werd, mensen al veel van de argumenten gebruikten, die de New-Atheists nu hergebruiken. Deze argumenten vloeien voort uit het mechanisering van het wereldbeeld. Ook wordt duidelijk, dat in de tijd dat New York (Nieuw Amsterdam) gesticht werd, hier de inzichten werden ontwikkeld waarmee Dennett nu ons land veroverd. :D
Heb jij ook The Island at the Center of the World: The Epic Story of Dutch Manhattan and the Forgotten Colony that Shaped America gelezen?
  vrijdag 10 januari 2014 @ 21:37:47 #212
339669 JerryWesterby
pi_135335750
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 21:32 schreef Perrin het volgende:
Hoe denk je dat de meeste neurowetenschappers tegen bewustzijn aankijken? Ik vermoed dat velen die zich professioneel bezighouden met aan bewustzijn gerelateerde zaken juist gedreven zijn door een monistische/physicalistische/materialistische kijk op onszelf en ons brein.

Tenzij ze op zoek zijn naar microtubules of de pijnappelklier ofzo :P
Ja maar wat verwacht je van mensen die hersencellen bestuderen? Dat zijn monteurs.
Aan de andere kant heb je ook mensen als Mario Beauregard, dus ook vanuit die hoek is er ruimdenkend verstand.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 21:41:03 #213
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_135335957
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 21:34 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Heb jij ook The Island at the Center of the World: The Epic Story of Dutch Manhattan and the Forgotten Colony that Shaped America gelezen?
Nee, maar het lijkt me een goed boek om onze nationale trots mee op te vijzelen. Al vrees ik dat we deze kolonie (de VS, zonder Texas) nooit meer terug krijgen. ;)

quote:
Island At The Center Of The World

In a landmark work of history, Russell Shorto presents astonishing information on the founding of our nation and reveals in riveting detail the crucial role of the Dutch in making America what it is today.
In the late 1960s, an archivist in the New York State Library made an astounding discovery: 12,000 pages of centuries-old correspondence, court cases, legal contracts, and reports from a forgotten society: the Dutch colony centered on Manhattan, which predated the thirteen "original" American colonies. For the past thirty years scholar Charles Gehring has been translating this trove, which was recently declared a national treasure. Now, Russell Shorto has made use of this vital material to construct a sweeping narrative of Manhattan's founding that gives a startling, fresh perspective on how America began.
The view from nowhere.
pi_135336073
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 21:37 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Ja maar wat verwacht je van mensen die hersencellen bestuderen? Dat zijn monteurs.
Aan de andere kant heb je ook mensen als Mario Beauregard, dus ook vanuit die hoek is er ruimdenkend verstand.
Door die "monteurs" zijn we anders wel een stuk wijzer geworden. Het begrijpen van het brein is zo ontzettend belangrijk. We moeten ook ziektes zoals Parkinson en Alzheimer zien te bestrijden.

Wat betreft die hele emotionele discussie hier: waarom emotioneel worden? Probeer gewoon van elkaar te leren.

Ik heb geen dogma's, ik vaar alleen op de empirische aanwijzingen die ik krijg. Ik sluit dualisme niet uit (ik sluit niks uit eigenlijk), maar alle bewijzen die we nu hebben lijken op een materialistische verklaring aan te sturen.

Waarom verwerp jij een materialistisch wereldbeeld? Omdat we het bewustzijn nog niet helemaal kunnen verklaren? (de neurowetenschap zit toch nog maar in zijn beginfase, kijk maar is wat we over 20 jaar weten!)
pi_135336368
quote:

[..]

Mario Beauregard... nooit van gehoord, geen wiki pagina, maar ik liep wel hier tegenaan:

http://rationalwiki.org/w(...)ard.27s_quantum_mind
pi_135336390
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 15:16 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Het materialisme heeft zelfs geen schijn van een verklaring van hoe fysische processen een bewustzijn zouden moeten produceren.

Maar zolang we niet weten wat bewustzijn is kan de discussie uiteindelijk altijd een welles-nietes kwestie worden. Als je je materialistische paradigma wil redden blijft het altijd mogelijk om iets te zeggen als: 'nee ik ben helemaal niet bewust, ik heb alleen maar cognitieve processen (Swaab, Dennett, Libertarisch) dus er hoeft niets verklaard te worden.

Hoe kom je erbij dat materialisme geen schijn van kans heeft? De wetenschap houdt niet op met het opdoen van nieuwe kennis. Wie weet wat neurowetenschappers over x aantal jaar kunnen verklaren?

Er zijn grote delen van ons bewustzijn die we wel kunnen verklaren met de hersenen, dus zeggen dat materialisme geen schijn van kans heeft lijkt me erg overdreven.

Het is net zo iets als met religie. Religie blijft altijd statisch omdat niks ontkracht kan worden. Dat geldt ook voor het dualistische wereldbeeld. Maar de materialisten gaan altijd vooruit, met de wetenschap.

Ik ontken het bewustzijn overigens helemaal niet (en Swaab en Dennett ook niet) alleen denk ik dat ons bewustzijn emergent is uit onze 100 miljard neuronen en 1000 miljard gliacellen die op een extreem complexe wijze met elkaar communiceren.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 21:51:52 #217
38496 Perrin
pi_135336532
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 21:48 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik ontken het bewustzijn overigens helemaal niet (en Swaab en Dennett ook niet) alleen denk ik dat ons bewustzijn emergent is uit onze 100 miljard neuronen en 1000 miljard gliacellen die op een extreem complexe wijze met elkaar communiceren.
Maar dat doen de breinen van insecten ook. En die hebben - vermoeden we - toch maar een zeer beperkt bewustzijn. Het is nog niet het hele verhaal, die communicerende neuronen en hun complexe stuctuur an sich.
pi_135336603
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 21:51 schreef Perrin het volgende:

[..]

Maar dat doen de breinen van insecten ook. En die hebben - vermoeden we - toch maar een zeer beperkt bewustzijn. Het is nog niet het hele verhaal, die communicerende neuronen en hun complexe stuctuur an sich.
Ja maar de anatomie van het insectenbrein is veel simpeler dan het menselijk brein.
Het menselijk brein is verreweg het meest geavanceerd (en gecompliceerd) van alle dieren, en daarom is de mens ook het meest bewust. Dat is het hele punt.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 21:54:45 #219
38496 Perrin
pi_135336662
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 21:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja maar de anatomie van het insectenbrein is veel simpeler dan het menselijk brein.
Het menselijk brein is verreweg het meest geavanceerd (en gecompliceerd) van alle dieren, en daarom is de mens ook het meest bewust. Dat is het hele punt.
We hebben niet zo heel erg veel afwijkingen als je het vergelijkt met andere zoogdieren. (allemaal sociale wezens, en allemaal behoorlijk bewust als je ze vergelijkt met wezens met simpelere brein-architecturen zoals idd insecten)

Het taalvermogen en de bijbehorende hersenstructuren zijn een belangrijk voorbeeld.

Maar dat sociale gedeelte lijkt er ook mee te maken te hebben. Het samenspel van de breinen, zeg maar.
pi_135336770
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 21:54 schreef Perrin het volgende:

[..]

We hebben niet zo heel erg veel afwijkingen als je het vergelijkt met andere zoogdieren. (allemaal sociale wezens)

Dat sociale gedeelte lijkt er ook mee te maken te hebben. Het samenspel van de breinen, zeg maar.
Jawel, we hebben wel grote afwijkingen. Het menselijk brein is verhoudingsgewijs 4 maal groter dan het apenbrein. De mens heeft een veel geavanceerder frontale cortex. De mens is het enige dier met de neocortex (vandaar de naam neo), sinds de hominiden is het menselijk brein 2 maal zo groot geworden.

Er is dus een significant verschil tussen mensen en zelfs de hoogste dieren.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 21:58:41 #221
38496 Perrin
pi_135336873
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 21:56 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Jawel, we hebben wel grote afwijkingen. Het menselijk brein is verhoudingsgewijs 4 maal groter dan het apenbrein. De mens heeft een veel geavanceerder frontale cortex. De mens is het enige dier met de neocortex (vandaar de naam neo), sinds de hominiden is het menselijk brein 2 maal zo groot geworden.

Er is dus een significant verschil tussen mensen en zelfs de hoogste dieren.
Maar je zult neem ik aan niet ontkennen dat chimpanzee's en andere mensapen, dolfijnen, olifanten, honden etc enige mate van bewustzijn hebben. Zeker meer dan insecten, bijvoorbeeld.
pi_135336980
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 21:58 schreef Perrin het volgende:

[..]

Maar je zult neem ik aan niet ontkennen dat chimpanzee's en andere mensapen, dolfijnen, olifanten, honden etc enige mate van bewustzijn hebben. Zeker meer dan insecten, bijvoorbeeld.
Natuurlijk hebben zij bewustzijn. Alleen is er een verschil in de mate waarin deze dieren bewust zijn. Ik schreef eerder:

"Ik zeg niet dat dieren niet bewust zijn of geen bewustzijn hebben. Dieren hebben een lager bewustzijn en materie heeft een nog lager bewustzijn.

Iedereen hier kent de evolutie van de mens wel.

Als we bewustzijn categoriseren in mate van van bewustzijn (dus hoe hoog dat bewustzijn is) kunnen we het ongeveer zo opschrijven (van laag naar hoog):

Materie----->eencellig leven----->reptielen----->zoogdieren----->mensapen----->hominiden----->homo sapiens"

Het is dus een kwestie van gradualiteit (woordje van Molurus)
  vrijdag 10 januari 2014 @ 22:02:42 #223
38496 Perrin
pi_135337060
Merk op dat halverwege je schaal een sprong in sociaal gedrag is. En: hoe meer naar rechts, hoe socialer in gedrag.
pi_135337136
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:01 schreef Libertarisch het volgende:

Als we bewustzijn categoriseren in mate van van bewustzijn (dus hoe hoog dat bewustzijn is) kunnen we het ongeveer zo opschrijven (van laag naar hoog):

Materie----->eencellig leven----->reptielen----->zoogdieren----->mensapen----->hominiden----->homo sapiens"

Het is dus een kwestie van gradualiteit (woordje van Molurus)
:)

Maar waar in dit rijtje valt een computer zoals Watson?

Kan een computer bewust zijn, mits de software maar het juiste soort complexiteit bezit?
pi_135337162
quote:
3s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:02 schreef Perrin het volgende:
Merk op dat halverwege je schaal een sprong in sociaal gedrag is. En: hoe meer naar rechts, hoe socialer in gedrag.
Ja, sociale wezens zullen intelligenter evolueren.

Dat lijkt me logisch:

voor leven in groepsverband heb je een hogere intelligentie nodig, per definitie. Je moet je houden aan gedragscodes, je moet samenwerken met je groepsgenoten om problemen op te lossen, er komt competitie tussen de groepsgenoten die een hierarchie vormen, en deze combinatie van factoren zorgt voor een hogere intelligentie.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 22:05:16 #226
38496 Perrin
pi_135337188
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kan een computer bewust zijn, mits de software maar het juiste soort complexiteit bezit?
Zeer interessante vraag.

Maar offtopic o|O
pi_135337301
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je een computer kan maken die de complexiteit van het brein benadert zou het kunnen, maar de vraag is of je zulk soort complexiteit kan nabootsen met niet-biologische materie (dus zonder daadwerkelijke neuronen). Ik denk dat dat lastig wordt.

Maar ik weet vrijwel niks van computers en AI dus daar doe ik verder geen uitspraak over :P
  vrijdag 10 januari 2014 @ 22:09:23 #228
38496 Perrin
pi_135337412
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:04 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja, sociale wezens zullen intelligenter evolueren.

Dat lijkt me logisch:

voor leven in groepsverband heb je een hogere intelligentie nodig, per definitie. Je moet je houden aan gedragscodes, je moet samenwerken met je groepsgenoten om problemen op te lossen, er komt competitie tussen de groepsgenoten die een hierarchie vormen, en deze combinatie van factoren zorgt voor een hogere intelligentie.
Intelligentie, bewustzijn.. Is dat hetzelfde?
pi_135338514
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:09 schreef Perrin het volgende:

[..]

Nee! Maar er is wel een sterke positieve correlatie tussen intelligentie en bewustzijn in organismen.

Je hebt het bewuste bewustzijn nodig om intelligente dingen te bedenken. Dus reflectie op eerdere gebeurtenissen, planning, en logica hangen sterk samen met intelligentie en bewustzijn.
pi_135338689
quote:

[..]

Verder hebben de "monteurs" samen met de psychiaters prachtige medicijnen ontwikkeld tegen hersenafwijkingen, hebben we meer begrip gekregen voor mensen met psychiatrische stoornissen en is vastgesteld dat homofilie een natuurlijk fenomeen is onder zoogdieren. En dat mensen niks aan hun homofilie of psychiatrische stoornis kunnen doen (homofilie is geen psychiatrische stoornis uiteraard).

Oftewel, hulde voor de hersenwetenschap!
  vrijdag 10 januari 2014 @ 22:31:33 #231
38496 Perrin
pi_135338760
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Nee! Maar er is wel een sterke positieve correlatie tussen intelligentie en bewustzijn in organismen.

Je hebt het bewuste bewustzijn nodig om intelligente dingen te bedenken. Dus reflectie op eerdere gebeurtenissen, planning, en logica hangen sterk samen met intelligentie en bewustzijn.
Zo is er ook een correlatie tussen bewustzijn en sociaal gedrag.

Als je bijvoorbeeld een mens geisoleerd laat opgroeien, zonder sociale opvoeding, zonder taal, zonder kennis, dan wordt het een soort onredelijk beest. Ik vermoed dat veel mensen zo'n wezen als veel minder bewust (en intelligent) zouden ervaren dan bijvoorbeeld een slimme border collie die duizend knuffels bij naam kent en kan apporteren.

Die hersenarchitectuur an sich verklaart niet het hele verhaal.
pi_135338896
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:09 schreef Perrin het volgende:

[..]

http://video.mit.edu/watch/consciousness-and-intelligence-7802/

Ik weet niet of het de moeite waard is, hij staat bij mij nog in de wacht.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_135339155
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:31 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zo is er ook een correlatie tussen bewustzijn en sociaal gedrag.

Als je bijvoorbeeld een mens geisoleerd laat opgroeien, zonder sociale opvoeding, zonder taal, zonder kennis, dan wordt het een soort onredelijk beest. Ik vermoed dat veel mensen zo'n wezen als veel minder bewust (en intelligent) zouden ervaren dan bijvoorbeeld een slimme border collie die duizend knuffels bij naam kent en kan apporteren.

Die hersenarchitectuur an sich verklaart niet het hele verhaal.
Dat komt omdat mensenbaby's hopeloos zijn zonder te leren van andere mensen. Mensen worden niet heel intelligent geboren. Het grote verschil is de leercapaciteit en de neuroplasticiteit. Met neuroplasticiteit wordt bedoelt dat de fysieke structuur van de hersenen kan veranderen door het aanleggen van nieuwe verbindingen door synapsen in het brein.

Het brein van de mens heeft een ongelofelijk potentieel als de mens heel jong is, dan is het brein het meest plastisch. Een mens moet gebruik maken van die geweldige plasticiteit en leercapaciteit om de werkelijke intelligentie die het in potentie heeft tot uiting te laten komen.

Een mens die opgroeit tussen de dieren kan zijn hersenen niet op de juiste manier laten vormen waardoor het niet volledig tot ontwikkeling zal komen. Mensen zijn evolutionair gebouwd om opgevoed te worden door andere mensen, vandaar

Maar de verklaring zit dus nog steeds in het plastische brein.

[ Bericht 47% gewijzigd door Perrin op 10-01-2014 22:42:10 (oeps, misclick van mij) ]
  vrijdag 10 januari 2014 @ 22:43:10 #234
38496 Perrin
pi_135339361
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:38 schreef Libertarisch het volgende:

Maar de verklaring zit dus nog steeds in het plastische brein.
In concert met de sociale omgeving van andere plastische breinen. Anders wordt het dus nooit wat met die intelligentie en dat bewustzijn (of slechts in sterk verminderde mate). Dat kun je niet alleen afleiden aan het individu an sich.
pi_135339545
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:43 schreef Perrin het volgende:

[..]

In concert met de sociale omgeving van andere plastische breinen. Anders wordt het dus nooit wat met die intelligentie en dat bewustzijn (of slechts in sterk verminderde mate). Dat kun je niet alleen afleiden aan het individu an sich.
Ja, dat klopt zeker. De kracht van de mens is niet zijn individuele brein. De kracht van de mens is dat het kan leren van alle mensen die voor hem kwamen en van de mensen in zijn omgeving.

Daarom is het schrift zo belangrijk geweest voor onze ontwikkeling. Zo konden we kennis opslaan en van generatie op generatie doorgeven. Het potentieel dat de mens heeft is gigantisch zodra het in aanraking kan komen met bronnen waar het van kan leren.

Het is dus de gecombineerde kennis van alle mensen in onze generatie en de kennis van de generaties voor ons waardoor wij zo intelligent zijn geworden. De sleutel zit hem in de leercapaciteit, die bijna oneindig lijkt te zijn (als je kijkt waar mensen toe in staat geworden zijn).
  vrijdag 10 januari 2014 @ 22:48:13 #236
38496 Perrin
pi_135339621
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:47 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja, dat klopt zeker. De kracht van de mens is niet zijn individuele brein. De kracht van de mens is dat het kan leren van alle mensen die voor hem kwamen en van de mensen in zijn omgeving.

Daarom is het schrift zo belangrijk geweest voor onze ontwikkeling. Zo konden we kennis opslaan en van generatie op generatie doorgeven. Het potentieel dat de mens heeft is gigantisch zodra het in aanraking kan komen met bronnen waar het van kan leren.

Het is dus de gecombineerde kennis van alle mensen in onze generatie en de kennis van de generaties voor ons waardoor wij zo intelligent zijn geworden. De sleutel zit hem in de leercapaciteit, die bijna oneindig lijkt te zijn (als je kijkt waar mensen toe in staat geworden zijn).
Taal, kennis, cultuur, intelligentie, bewustzijn.. Voor je het weet wordt het een wel erg grote conceptuele kluwen :P
pi_135339717
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:48 schreef Perrin het volgende:

[..]

Taal, kennis, cultuur, intelligentie, bewustzijn.. Voor je het weet wordt het wel erg grote conceptuele kluwen :P
Het brein wat je gekregen hebt moet wel de plastische potentie en het bewustzijn hebben om uberhaupt deze dingen te kunnen ontwikkelen.

Je moet de juiste hardware hebben om de geavanceerde software op te zetten, ons brein was een voorwaarde om deze ontwikkelingen tot stand te hebben doen komen.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 22:51:56 #238
38496 Perrin
pi_135339796
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:50 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het brein wat je gekregen hebt moet wel de plastische potentie en het bewustzijn hebben om uberhaupt deze dingen te kunnen ontwikkelen.

Je moet de juiste hardware hebben om de geavanceerde software op te zetten, ons brein was een voorwaarde om deze ontwikkelingen tot stand te hebben doen komen.
Zeker. Maar bijvoorbeeld een hond als deze Border Collie komt op veel aspecten van wat we hier bespreken dus al verrassend ver met haar -relatief bescheiden- hersenarchitectuur (plus sociale omgeving!).

pi_135339974
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:51 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zeker. Maar bijvoorbeeld een hond als deze Border Collie komt op veel aspecten van wat we hier bespreken dus al verrassend ver met haar -relatief bescheiden- hersenarchitectuur (plus sociale omgeving!).

Haha, ik ken dat filmpje :P

Ik vond dat die hond er nog best lang over deed om Darwin te vinden :P

Maar serieus: die hond is hard getraind door zijn baasje en heeft waarschijnlijk zijn cognitieve limiet bereikt. De limiet van mensen is nog steeds onbekend, onze hardware is zo veel complexer dat we in potentie tot zo veel meer in staat zijn dan deze hond.

We weten niet hoe ver wij mensen kunnen komen!

Alsnog respect voor die hond trouwens.
pi_135340140
pi_135340254
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 19:10 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Ik vind eerlijk gezegd het materialisme wel absurd. Het is een achterhaald concept uit de late middeleeuwen dat niet meer strookt met de moderne fysica.
Ik denk dat je het meer als volgt moet zien (ik heb het hier over de uitspraak van Bohr)
Bijvoorbeeld:

Het is een diepe waarheid dat Eben Alexander een authentieke bijna-dood ervaring heeft gehad en die beschrijft maar het is ook een diepe waarheid dat dit niet 100% wetenschappelijk bewezen kan worden om de vrije wil niet te schenden van die mensen wiens grootste passie het is al het geestelijke te ontkennen.
pi_135340430
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 23:01 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ik denk dat je het meer als volgt moet zien (ik heb het hier over de uitspraak van Bohr)
Bijvoorbeeld:

Het is een diepe waarheid dat Eben Alexander een authentieke bijna-dood ervaring heeft gehad en die beschrijft maar het is ook een diepe waarheid dat dit niet 100% wetenschappelijk bewezen kan worden om de vrije wil niet te schenden van die mensen wiens grootste passie het is al het geestelijke te ontkennen.
Grappig hoe het ontkennen van de aangedragen verklaring voor X consistent wordt uitgelegd als het ontkennen van het bestaan van X. :)
pi_135340501
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 23:01 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld:

Niemand wil het geestelijke ontkennen, wetenschappers proberen alleen te kijken naar welke richting de empirische bewijzen leiden.

En niks wat we nu zien wijst in de richting van een God of een spirituele substantie, werkelijk niets. Het enige argument voor iets bovennatuurlijks is het feit dat we niet alles kunnen verklaren wat we in de wereld zien.

Kun je mij een aantal goede argumenten geven die wijzen op een spirituele substantie, of een niet-fysiek bewustzijn? Ik ben erg benieuwd. Ik wil namelijk ook wel leven na de dood ;)
  vrijdag 10 januari 2014 @ 23:08:56 #244
38496 Perrin
pi_135340609
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 23:06 schreef Libertarisch het volgende:
Ik wil namelijk ook wel leven na de dood ;)
Ik ook, tenminste ik wil de voorwaarden nog wel even van tevoren nakijken graag.

Maarja, zie mijn onderschrift. :{
pi_135340760
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 23:08 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik ook, tenminste ik wil de voorwaarden nog wel even van tevoren nakijken graag.

Maarja, zie mijn onderschrift. :{
Het leven na de dood kan ook heel vervelend en saai zijn. Eeuwig leven in een soort paradijs met allemaal van die gereformeerden (no offence to the cool gereformeerden) :{w

Als er 99 maagden zijn zou het nog gezellig kunnen worden maar dat gaat ook vervelen.

De eindigheid van het leven geeft het wel een extra vurigheid en passie vind ik :@
  vrijdag 10 januari 2014 @ 23:13:48 #246
38496 Perrin
pi_135340837
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 23:12 schreef Libertarisch het volgende:

Als er 99 maagden zijn zou het nog gezellig kunnen worden maar dat gaat ook vervelen.
Waarom mensen maar aannemen dat die onsterfelijke ziel geslachtsorganen heeft, is me altijd ontgaan.
pi_135340897
quote:
15s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 23:13 schreef Perrin het volgende:

[..]

Waarom mensen maar aannemen dat die onsterfelijke ziel geslachtsorganen heeft, is me altijd ontgaan.
Omdat het beloofde paradijs niet paradijselijk kan zijn zonder orgasme.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 23:15:36 #248
38496 Perrin
pi_135340932
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 23:14 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Omdat het beloofde paradijs niet paradijselijk kan zijn zonder orgasme.
Een erg platvloerse, dierlijke en aardse gedachte, als je het mij vraagt.
pi_135341148
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 23:15 schreef Perrin het volgende:

[..]

Een erg platvloerse, dierlijke en aardse gedachte, als je het mij vraagt.
Het raakt wel de kern van het leven na de dood debat, namelijk: hoe moeten wij dat leven na de dood in godsnaam voorstellen?

Je kunt je fantasie heerlijk loslaten op het leven na de dood en komische dingen bedenken. Maar dit wordt een beetje offtopic vrees ik :D
pi_135350110
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 19:18 schreef Perrin het volgende:

[..]

Je zou nog triunisme, quadrisme, etc. kunnen voorstellen :)

Dé reden dat dualisme zo aantrekkelijk is, is omdat het zo goed bij onze intuïtie aansluit en volgens mij telt ook behoorlijk mee omdat het ons - de mens - bijzonder maakt en ook nog de belofte van een voortbestaan na de dood in zich heeft.
Maar klopt het? En ik kan je melden er is een 3e weg die geen dualisme voorstaat, maar wel voortgang. Ik doel op het verschil tussen hindoe en boeddha , oftewel atnan en an-atnan.

Daar is wel het een en ander over geschreven..(understatement).
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')