Upright rows?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 10:43 schreef jeurse04 het volgende:
Wie weet een goede oefening voor de lateral delts, als vervanger voor lateral raises? Ik vind lateral raises een heerlijke oefening, maar ik merk dat mijn traps ook aardig meewerken als ik de oefening uitvoer. Mijn traps groeien al snel genoeg en dus zoek ik eigenlijk een oefening waarbij de lateral delts worden aangepakt met zo weinig mogelijke traps activatie.
Met upright rows voel ik m'n traps nóg meer dan bij lateral raisesquote:
Volgens mij voer je de oefening dan niet lekker uit. Als je je traps voelt doe je er een halve shrug bij ipv aan die delts te werken. Minder zwaar pakken/cheaten dus en keep the elbows up.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 10:45 schreef jeurse04 het volgende:
[..]
Met upright rows voel ik m'n traps nóg meer dan bij lateral raises.
Pas nog ergens een heel artikel gezien erover dat die scht slecht zijn voor je schouders, iets wat ik jaren geleden al vermoedde door zelf last te krijgenquote:
Heb zelf vrij gevoelige schouders dus pak ze altijd maar licht. Vind het geen prettige oefening omdat het voor mijn gevoel altijd een beetje russisch roulette is. Het gevoel dat als ik 3kg erbij pak ikquote:Op vrijdag 3 januari 2014 10:53 schreef kidkash19 het volgende:
[..]
Pas nog ergens een heel artikel gezien erover dat die scht slecht zijn voor je schouders, iets wat ik jaren geleden al vermoedde door zelf last te krijgen
Vind het inderdaad niet lekker om ze zwaar te pakken, maar high volume low weight tot max schouderhoogte zijn ze prima te doen en goede burn.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 10:53 schreef kidkash19 het volgende:
[..]
Pas nog ergens een heel artikel gezien erover dat die scht slecht zijn voor je schouders, iets wat ik jaren geleden al vermoedde door zelf last te krijgen
Is het met BBB juist niet de bedoeling om de Mainlift ook als BBB te doen? Dus 5x10 op 50%?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 09:03 schreef star_gazer het volgende:
Zo! Nieuw jaar, nieuw schema. Iedere workout bestaat uit vier delen: een main lift for kracht (5/3/1), een assist lift voor hypertrophy (BBB, 5x10), twee andere assists om zwakke punten aan te spreken en een oefening gericht op postuur en/of blessure preventie (rotator cuffs, rear delts, abs, dat werk)...... (tekst)
Nope, dit is de originele BBB. http://www.t-nation.com/f(...)big_3month_challengequote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:42 schreef FootieB het volgende:
[..]
Is het met BBB juist niet de bedoeling om de Mainlift ook als BBB te doen? Dus 5x10 op 50%?
Ik heb zelf ook een soortgelijke training met oog op posture / prehab, dit werkt wel heel fijn moet ik zeggen. Verder op de LB-dagen nog yoga-achtige oefeningen om mijn flexibiliteit / mobiliteit te verbeteren, dit begint voor mij wel vruchten af te werpen, met name bij de squat kan ik dit merken. Ik kan veel makkelijker below parallel gaan nu.
Welke schoenen gebruiken jullie bij het trainen? Merk dat ik met mijn schoenen soms stabiliteit verlies met squat en dergelijke.
Op dit moment gebruik ik diadora schoenen (gymschoenen, waarschijnlijk niet de beste keuze gok ik!)quote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:50 schreef Snakey het volgende:
[..]
Nope, dit is de originele BBB. http://www.t-nation.com/f(...)big_3month_challenge
Die begint met de mainlift op 531.
Wat voor schoenen gebruik je nu?
Voornaamste waar ik me op focus is kracht. Vandaar dat ik fris aan de deadlift/squat wil beginnen.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 09:16 schreef 1517 het volgende:
[..]
Waarom staan de snatch en clean en jerk achter oefeningen zoals squat/bench/dead?
Ik heb heel benieuwd naar de logica achter jouw volgorde.
Focus je op techniek in de o-lifts en ga voor verstandinge rep ranges in squat/bench/dead
Mijn aanpassingen op jouw schema zouden zijn, gebaseerd op het feit dat je een beginnende olympic lifter bent met redelijke basis kracht
( sets x reps
Maandag
Snatch 6x2
Snatch assistence/snatch balance/snatch deadlift/snatch pulls
Front Squat
Overhead press
Muscle up
Woe
C&J 6x2
clean en jerk assistence/ power clean/ push press/ jerkpress/ clean pulls
Back squat
deadlift / clean pulls
bor
pull up
Fri: (buffeldag, middel intensiteit)
Bench press
Squat variant (als jij je wilt verdiepen in o-liften squat = high bar squat)
Deadlift
Dips
Chins
Calf
Oh en PS. Zoek een coach/vriend/film je zelf voor de olifts
Het ligt er aan welke je hebt, maar waarschijnlijk hebben die een dikke zool die niet echt stabiel is. Over het algemeen zijn schoenen met een platte zool het beste.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 12:11 schreef FootieB het volgende:
[..]
Op dit moment gebruik ik diadora schoenen (gymschoenen, waarschijnlijk niet de beste keuze gok ik!)
Het heeft wel een lage / platte zool. Maar ik las ook op internet dat je schoenen hebt met een hoge hak en dit dus beter is voor squats. (Je kan dieper gaan). Maar dit is dus niet noodzakelijk?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 12:17 schreef Snakey het volgende:
[..]
Het ligt er aan welke je hebt, maar waarschijnlijk hebben die een dikke zool die niet echt stabiel is. Over het algemeen zijn schoenen met een platte zool het beste.
Ik doe ze nooit, er zijn betere en veiligere manieren om je schouders te trainenquote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:09 schreef Ethanolic het volgende:
[..]
Vind het inderdaad niet lekker om ze zwaar te pakken, maar high volume low weight tot max schouderhoogte zijn ze prima te doen en goede burn.
Denk aan 5*10 oid.
Daarom zei ik eigenlijk 'over het algemeen'. Voor squats is een hoge hiel wel beter, maar dan niet een sportschoen hak die instabiel is. Je verziekt er je enkels mee als je niet oppast. Je hebt er een harde hiel voor nodig.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 13:23 schreef FootieB het volgende:
[..]
Het heeft wel een lage / platte zool. Maar ik las ook op internet dat je schoenen hebt met een hoge hak en dit dus beter is voor squats. (Je kan dieper gaan). Maar dit is dus niet noodzakelijk?
Nee, dit is een veel voorkomende misvatting. Je mag bij BBB de main en assist lift ook 'omdraaien'. Zie example 2 op wendler's blog.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:42 schreef FootieB het volgende:
[..]
Is het met BBB juist niet de bedoeling om de Mainlift ook als BBB te doen? Dus 5x10 op 50%?
Ik heb zelf ook een soortgelijke training met oog op posture / prehab, dit werkt wel heel fijn moet ik zeggen. Verder op de LB-dagen nog yoga-achtige oefeningen om mijn flexibiliteit / mobiliteit te verbeteren, dit begint voor mij wel vruchten af te werpen, met name bij de squat kan ik dit merken. Ik kan veel makkelijker below parallel gaan nu.
Welke schoenen gebruiken jullie bij het trainen? Merk dat ik met mijn schoenen soms stabiliteit verlies met squat en dergelijke.
Lateral delts en trapezius descendus zijn niet apart te belasten. Aangezien het clavicula (aanhechtingspunt van de trapezius descendus) ook omhoog wordt gebracht bij het heffen van je armen. Andere oefeningen zijn upright rows,reverse flyes en dumbbell raises. Maar bij alle oefeningen die je schouders trainen helpen de trapezius spieren mee.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 10:43 schreef jeurse04 het volgende:
Wie weet een goede oefening voor de lateral delts, als vervanger voor lateral raises? Ik vind lateral raises een heerlijke oefening, maar ik merk dat mijn traps ook aardig meewerken als ik de oefening uitvoer. Mijn traps groeien al snel genoeg en dus zoek ik eigenlijk een oefening waarbij de lateral delts worden aangepakt met zo weinig mogelijke traps activatie.
Oke thanks! Dus eigenlijk is het het beste om de upright row met zo goed mogelijke form uit te voeren? Welke grip raad je aan? Helemaal breed, smal of ertussen in? Ik doe upright rows meestal met een barbell, en ik voel m'n traps dan eigenlijk meer dan m'n schouder zelf. Ik ben blijkbaar genetically gifted als het om m'n traps gaat, die groeien als kool. Maar met deadlift pak ik m'n traps al genoeg aan. Ik wil daarom m'n traps zo weinig mogelijk aanspreken omdat het anders uit verhouding wordt (aestethics > mass jwz).quote:Op vrijdag 3 januari 2014 14:06 schreef Verbosity het volgende:
[..]
Lateral delts en trapezius descendus zijn niet apart te belasten. Aangezien het clavicula (aanhechtingspunt van de trapezius descendus) ook omhoog wordt gebracht bij het heffen van je armen. Andere oefeningen zijn upright rows,reverse flyes en dumbbell raises. Maar bij alle oefeningen die je schouders trainen helpen de trapezius spieren mee.
Verder kan je de upright rows ook met kleine aanpassingen veiliger uitvoeren. Bijv. ellebogen niet voorbij de schouders laten komen, schouders naar achteren houden, nek in neutrale positie en zoveel mogelijk elevatie van de schouder voorkomen(gebruik je minder traps).
[ afbeelding ]
Op deze manier dus. Zou zelf voor dumbbells of cables kiezen aangezien die beter aan te passen is qua gewicht.
Relatief smal. Zoals de afbeelding al aangeeft. Voor jou is het meeste waar je op moet letten dan het omhoog brengen van de armen zonder de schouder omhoog te brengen. Zal wat onnatuurlijk aanvoelen in het begin. Verder werken lateral raises net zo goed zo niet beter. Maar daarvoor telt hetzelfde; schouders laag houden en naar achteren , nek in normale positie en niet hoger dan de schouder zelf tillen.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 14:15 schreef jeurse04 het volgende:
[..]
Oke thanks! Dus eigenlijk is het het beste om de upright row met zo goed mogelijke form uit te voeren? Welke grip raad je aan? Helemaal breed, smal of ertussen in? Ik doe upright rows meestal met een barbell, en ik voel m'n traps dan eigenlijk meer dan m'n schouder zelf. Ik ben blijkbaar genetically gifted als het om m'n traps gaat, die groeien als kool. Maar met deadlift pak ik m'n traps al genoeg aan. Ik wil daarom m'n traps zo weinig mogelijk aanspreken omdat het anders uit verhouding wordt (aestethics > mass jwz).
Ah, snap het.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 12:17 schreef Verbosity het volgende:
[..]
Voornaamste waar ik me op focus is kracht. Vandaar dat ik fris aan de deadlift/squat wil beginnen.
C&J en snatch is meer of techniek gefocust en minder op gewicht. Reden waarom ik ze heb toegevoegd is om wat meer explosiviteit en flexibiliteit te krijgen. Enkel flexibiliteit is mijn grootste probleem.
Dus niet zo zeer om olympisch lifter te worden, maar als assistentie omdat ik ze leuk vindt en helpen in de flexibiliteit. Maar 2x6 lijkt met wel wat handiger om meer focus en explosiviteit te behouden op de lifts. Zal binnenkort eens filmen.
Waarom op de biceps curls 5-8?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 09:03 schreef star_gazer het volgende:
Zo! Nieuw jaar, nieuw schema. Iedere workout bestaat uit vier delen: een main lift for kracht (5/3/1), een assist lift voor hypertrophy (BBB, 5x10), twee andere assists om zwakke punten aan te spreken en een oefening gericht op postuur en/of blessure preventie (rotator cuffs, rear delts, abs, dat werk).
Maandag
Main lift 5/3/1: squat
Assist lift BBB: deadlift
Assist 1: pull-ups 3x8 / failure
Assist 2: biceps curl 3x5-8
Posture / prehab: rhomboid row 3x15 (bat wings)
Woensdag
Hardlopen 30-45 minuten
Dinsdag
Main lift 5/3/1: bench press
Assist lift BBB: overhead press
Assist 1: floor press 3x8-12
Assist 2: triceps pushdown 3x5-8
Posture / prehab: face pull 3x15
Donderdag
Main lift 5/3/1: deadlift
Assist lift BBB: squat
Assist 1: Chin ups 3x10/failure
Assist 2: Glute bridges 3x8-12
Posture / prehab: rotator cuffs 3x15 (cable machine)
Vrijdag
Main lift 5/3/1: overhead press
Assist lift BBB: bench
Assist 1: Dumbbell lateral raise 3x8-12
Assist 2: triceps push down / biceps curl afwisselend 5x12 (a la Yuri)
Posture / prehab: Planks 3 sets
Zaterdag / zondag
Rust en evt wat hardlopen
ik train armen 1 x op kracht (5-8) en 1 x op hypertrophy (5x12). Mijn armen lopen zowel qua kracht als massa chronisch achter.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 18:28 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Waarom op de biceps curls 5-8?
Heb trouwens imo een beter tricep pushdown dan de rope pushdown gevonden: single arm reverse grip tricep pushdown. Hele mond vol. Stricte vorm en feel dem burns.
4x12 trouwens, niet 5.
"kniebuigen"quote:Op zaterdag 4 januari 2014 07:41 schreef Snakey het volgende:
Ik vond een record overzicht van powerlifters in Nederland. Ik kan niet zien van welke bond dit nou is, maar het is leuk om te zien. De 60 - 69 jarigen maken nog prima cijfers.![]()
http://www.wimwam.nl/records/NPB-Records.htm
'Verjongingscoach?' Hoe oud is hijzelf 60? Hij ziet er jong uitquote:Op zaterdag 4 januari 2014 10:30 schreef BigSmurf het volgende:
Detoxen jongens, we moeten detoxen. Groene smoothies alles.
[ afbeelding ]
Jesse in de Telegraaf weekkrant van vandaag.![]()
Zoiets kan ook echt alleen weer in de Telegraaf staan he...quote:Op zaterdag 4 januari 2014 10:30 schreef BigSmurf het volgende:
Detoxen jongens, we moeten detoxen. Groene smoothies alles.
[ afbeelding ]
Jesse in de Telegraaf weekkrant van vandaag.![]()
Las laatst een oud topic waarin je zei: 'ik heb alles gepland tot 1jan 2014'. Heel toevallig was dat. Topic uit 2011 geloof ik(bb) maar je was al 200 dagen offline en kon je niet quoten. Doelen gehaald?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:21 schreef Weissman het volgende:
Ben weer terug jongens, hebben jullie mij gemist ?
inbe4: ja, als kiespijn
September 2012 schouder operatie gehad. Lange herstel periode enzo. Train nu sinds 2 maanden weer. Muscle memory. Heb het vrij snel weer opgepakt. Squat 90kg, DL 110kg momenteel.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:49 schreef Atemno het volgende:
[..]
Las laatst een oud topic waarin je zei: 'ik heb alles gepland tot 1jan 2014'. Heel toevallig was dat. Topic uit 2011 geloof ik(bb) maar je was al 200 dagen offline en kon je niet quoten. Doelen gehaald?
Aha oke. Ik heb het gevonden. (Zie edit zo)quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:52 schreef Weissman het volgende:
[..]
September 2012 schouder operatie gehad. Lange herstel periode enzo. Train nu sinds 2 maanden weer. Muscle memory. Heb het vrij snel weer opgepakt. Squat 90kg, DL 110kg momenteel.
Nieuw doel voor 2016, joining the 1000lbs club.
Was je nou de man van de cake of niet?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:52 schreef Weissman het volgende:
[..]
September 2012 schouder operatie gehad. Lange herstel periode enzo. Train nu sinds 2 maanden weer. Muscle memory. Heb het vrij snel weer opgepakt. Squat 90kg, DL 110kg momenteel.
Nieuw doel voor 2016, joining the 1000lbs club.
Volledig hersteld? Je had toen toch een schouder uit de kom of iets dergelijjks?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:52 schreef Weissman het volgende:
[..]
September 2012 schouder operatie gehad. Lange herstel periode enzo. Train nu sinds 2 maanden weer.
Verkeerde schoenen? Ga eens naar een hardloopwinkel en laat je filmenquote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:57 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik heb de laatste tijd steeds vaker last van mijn kuiten bij de warming up (hardlopen). Na een paar minuten begin ik spierpijn erin te krijgen. Verder bij de beenoefeningen geen last ervan, alleen bij het hardlopen. Waar kan dit vandaan komen?
Zou kunnen maar waarom had ik er dan de afgelopen paar jaar nooit last van? Ik ben niet meer en ook niet harder gaan lopen.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:03 schreef Champy het volgende:
[..]
Verkeerde schoenen? Ga eens naar een hardloopwinkel en laat je filmen
Maat van me staat er ook tussen met Nederlands record deadlift van vorige maandquote:Op zaterdag 4 januari 2014 07:41 schreef Snakey het volgende:
Ik vond een record overzicht van powerlifters in Nederland. Ik kan niet zien van welke bond dit nou is, maar het is leuk om te zien. De 60 - 69 jarigen maken nog prima cijfers.![]()
Hmm, interessant. Volgende keer eens op de form lettenquote:
Zijn die stats voor vrouwen (19-23) serieus? Een vriendin van mij is ~62 kg en heeft 287,5 score op 5 reps en 312,5 score op 1 rep met kniebuigen (85), bankdrukken (67,5) en deadliften (115, 1RM 140) en is ruimweg een jaar bezig. Aanmelden?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 07:41 schreef Snakey het volgende:
quote:Op zaterdag 4 januari 2014 11:43 schreef Virtud het volgende:
[..]
Zoiets kan ook echt alleen weer in de Telegraaf staan he...
Er is dus nog hoop voor ons.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 07:41 schreef Snakey het volgende:
Eerst pics.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:49 schreef Faeroer het volgende:
[..]
Zijn die stats voor vrouwen (19-23) serieus? Een vriendin van mij is ~62 kg en heeft 287,5 score op 5 reps en 312,5 score op 1 rep met kniebuigen (85), bankdrukken (67,5) en deadliften (115, 1RM 140) en is ruimweg een jaar bezig. Aanmelden?
Heb zelf het compartimentsyndroom gehad in mijn kuiten. Alleen was het geen spierpijn maar een verzuring wat ik voelde. Met pech kun je dit krijgen van creatine gebruik (zie onderste zin). http://www.shinsplint.nl/html/comp__syndroom.htmlquote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:57 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik heb de laatste tijd steeds vaker last van mijn kuiten bij de warming up (hardlopen). Na een paar minuten begin ik spierpijn erin te krijgen. Verder bij de beenoefeningen geen last ervan, alleen bij het hardlopen. Waar kan dit vandaan komen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |