Valsalva misschien een optie?quote:Op donderdag 2 januari 2014 21:45 schreef Virtud het volgende:
Heeft iemand hier wat tips met betrekking tot de ademhaling? En dan met name bij OHP en BP. Zeker bij OHP krijg ik al snel het gevoel dat ik "naar adem moet happen", adem ik uit - in en vervolgens lijkt alle power weg te zijn en krijg ik er geen rep meer uit...
Ik doe precies hetzelfde als ik bij m'n deadlift en squat doe, m.a.w. vanuit m'n buik ademen; inademen en aanspannen zeg maar. Met als verschil dat het bij de presses dus voelt alsof ik knock out ga...quote:
Weet niet waar je inademt bij de OHP, maar normaal gesproken doe je dit boven in de beweging. Dus wanneer het gewicht boven je hoofd hebt. Daardoor komt er ook meer rek op de pectoralis en de deltoids (anterior). Als dit onderin gebeurd (inademen) komt er extra rek op de borst- en schouder spieren die juist moeten verkorten om kracht te leveren.quote:Op donderdag 2 januari 2014 21:45 schreef Virtud het volgende:
Heeft iemand hier wat tips met betrekking tot de ademhaling? En dan met name bij OHP en BP. Zeker bij OHP krijg ik al snel het gevoel dat ik "naar adem moet happen", adem ik uit - in en vervolgens lijkt alle power weg te zijn en krijg ik er geen rep meer uit...
Ja buik/zijkant bedoelde ik ook. Maar ik ga dat eens proberen dan, eigenlijk nooit op het idee gekomen om met de barbell boven me te ademen. Thanks!quote:Op donderdag 2 januari 2014 23:07 schreef Verbosity het volgende:
[..]
Weet niet waar je inademt bij de OHP, maar normaal gesproken doe je dit boven in de beweging. Dus wanneer het gewicht boven je hoofd hebt. Daardoor komt er ook meer rek op de pectoralis en de deltoids (anterior). Als dit onderin gebeurd (inademen) komt er extra rek op de borst- en schouder spieren die juist moeten verkorten om kracht te leveren.
Inademen boven in de beweging + valsalva methode zou op zijn minst genoeg lucht/adem opleveren voor 1 rep. Daarnaast is het niet alleen vanuit je buik ademen, maar ook de zij en achterkant uitzetten van de romp.
Waarom staan de snatch en clean en jerk achter oefeningen zoals squat/bench/dead?quote:Op dinsdag 31 december 2013 02:58 schreef Verbosity het volgende:
Trainingsschema wat aangepast zodat de snatch erin past en ik frequenter de squat en bench press kan uitvoeren. Ziet er nu zo uit.
[ afbeelding ]
Voer 5/3/1 uit op de main lifts. Daarnaast kan ik afwisselen met de squat en bench varianten/assistance zodat ik kan werken aan zwaktes en de variatie is mooi meegenomen. Deadlift wil ik alleen in de rust week mee variëren en werken aan een specifiek punt. Wordt deze cycle wss de snatch grip deadlift wegens het aanleren van de snatch.
Upright rows?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 10:43 schreef jeurse04 het volgende:
Wie weet een goede oefening voor de lateral delts, als vervanger voor lateral raises? Ik vind lateral raises een heerlijke oefening, maar ik merk dat mijn traps ook aardig meewerken als ik de oefening uitvoer. Mijn traps groeien al snel genoeg en dus zoek ik eigenlijk een oefening waarbij de lateral delts worden aangepakt met zo weinig mogelijke traps activatie.
Met upright rows voel ik m'n traps nóg meer dan bij lateral raisesquote:
Volgens mij voer je de oefening dan niet lekker uit. Als je je traps voelt doe je er een halve shrug bij ipv aan die delts te werken. Minder zwaar pakken/cheaten dus en keep the elbows up.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 10:45 schreef jeurse04 het volgende:
[..]
Met upright rows voel ik m'n traps nóg meer dan bij lateral raises.
Pas nog ergens een heel artikel gezien erover dat die scht slecht zijn voor je schouders, iets wat ik jaren geleden al vermoedde door zelf last te krijgenquote:
Heb zelf vrij gevoelige schouders dus pak ze altijd maar licht. Vind het geen prettige oefening omdat het voor mijn gevoel altijd een beetje russisch roulette is. Het gevoel dat als ik 3kg erbij pak ikquote:Op vrijdag 3 januari 2014 10:53 schreef kidkash19 het volgende:
[..]
Pas nog ergens een heel artikel gezien erover dat die scht slecht zijn voor je schouders, iets wat ik jaren geleden al vermoedde door zelf last te krijgen
Vind het inderdaad niet lekker om ze zwaar te pakken, maar high volume low weight tot max schouderhoogte zijn ze prima te doen en goede burn.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 10:53 schreef kidkash19 het volgende:
[..]
Pas nog ergens een heel artikel gezien erover dat die scht slecht zijn voor je schouders, iets wat ik jaren geleden al vermoedde door zelf last te krijgen
Is het met BBB juist niet de bedoeling om de Mainlift ook als BBB te doen? Dus 5x10 op 50%?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 09:03 schreef star_gazer het volgende:
Zo! Nieuw jaar, nieuw schema. Iedere workout bestaat uit vier delen: een main lift for kracht (5/3/1), een assist lift voor hypertrophy (BBB, 5x10), twee andere assists om zwakke punten aan te spreken en een oefening gericht op postuur en/of blessure preventie (rotator cuffs, rear delts, abs, dat werk)...... (tekst)
Nope, dit is de originele BBB. http://www.t-nation.com/f(...)big_3month_challengequote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:42 schreef FootieB het volgende:
[..]
Is het met BBB juist niet de bedoeling om de Mainlift ook als BBB te doen? Dus 5x10 op 50%?
Ik heb zelf ook een soortgelijke training met oog op posture / prehab, dit werkt wel heel fijn moet ik zeggen. Verder op de LB-dagen nog yoga-achtige oefeningen om mijn flexibiliteit / mobiliteit te verbeteren, dit begint voor mij wel vruchten af te werpen, met name bij de squat kan ik dit merken. Ik kan veel makkelijker below parallel gaan nu.
Welke schoenen gebruiken jullie bij het trainen? Merk dat ik met mijn schoenen soms stabiliteit verlies met squat en dergelijke.
Op dit moment gebruik ik diadora schoenen (gymschoenen, waarschijnlijk niet de beste keuze gok ik!)quote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:50 schreef Snakey het volgende:
[..]
Nope, dit is de originele BBB. http://www.t-nation.com/f(...)big_3month_challenge
Die begint met de mainlift op 531.
Wat voor schoenen gebruik je nu?
Voornaamste waar ik me op focus is kracht. Vandaar dat ik fris aan de deadlift/squat wil beginnen.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 09:16 schreef 1517 het volgende:
[..]
Waarom staan de snatch en clean en jerk achter oefeningen zoals squat/bench/dead?
Ik heb heel benieuwd naar de logica achter jouw volgorde.
Focus je op techniek in de o-lifts en ga voor verstandinge rep ranges in squat/bench/dead
Mijn aanpassingen op jouw schema zouden zijn, gebaseerd op het feit dat je een beginnende olympic lifter bent met redelijke basis kracht
( sets x reps
Maandag
Snatch 6x2
Snatch assistence/snatch balance/snatch deadlift/snatch pulls
Front Squat
Overhead press
Muscle up
Woe
C&J 6x2
clean en jerk assistence/ power clean/ push press/ jerkpress/ clean pulls
Back squat
deadlift / clean pulls
bor
pull up
Fri: (buffeldag, middel intensiteit)
Bench press
Squat variant (als jij je wilt verdiepen in o-liften squat = high bar squat)
Deadlift
Dips
Chins
Calf
Oh en PS. Zoek een coach/vriend/film je zelf voor de olifts
Het ligt er aan welke je hebt, maar waarschijnlijk hebben die een dikke zool die niet echt stabiel is. Over het algemeen zijn schoenen met een platte zool het beste.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 12:11 schreef FootieB het volgende:
[..]
Op dit moment gebruik ik diadora schoenen (gymschoenen, waarschijnlijk niet de beste keuze gok ik!)
Het heeft wel een lage / platte zool. Maar ik las ook op internet dat je schoenen hebt met een hoge hak en dit dus beter is voor squats. (Je kan dieper gaan). Maar dit is dus niet noodzakelijk?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 12:17 schreef Snakey het volgende:
[..]
Het ligt er aan welke je hebt, maar waarschijnlijk hebben die een dikke zool die niet echt stabiel is. Over het algemeen zijn schoenen met een platte zool het beste.
Ik doe ze nooit, er zijn betere en veiligere manieren om je schouders te trainenquote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:09 schreef Ethanolic het volgende:
[..]
Vind het inderdaad niet lekker om ze zwaar te pakken, maar high volume low weight tot max schouderhoogte zijn ze prima te doen en goede burn.
Denk aan 5*10 oid.
Daarom zei ik eigenlijk 'over het algemeen'. Voor squats is een hoge hiel wel beter, maar dan niet een sportschoen hak die instabiel is. Je verziekt er je enkels mee als je niet oppast. Je hebt er een harde hiel voor nodig.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 13:23 schreef FootieB het volgende:
[..]
Het heeft wel een lage / platte zool. Maar ik las ook op internet dat je schoenen hebt met een hoge hak en dit dus beter is voor squats. (Je kan dieper gaan). Maar dit is dus niet noodzakelijk?
Nee, dit is een veel voorkomende misvatting. Je mag bij BBB de main en assist lift ook 'omdraaien'. Zie example 2 op wendler's blog.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:42 schreef FootieB het volgende:
[..]
Is het met BBB juist niet de bedoeling om de Mainlift ook als BBB te doen? Dus 5x10 op 50%?
Ik heb zelf ook een soortgelijke training met oog op posture / prehab, dit werkt wel heel fijn moet ik zeggen. Verder op de LB-dagen nog yoga-achtige oefeningen om mijn flexibiliteit / mobiliteit te verbeteren, dit begint voor mij wel vruchten af te werpen, met name bij de squat kan ik dit merken. Ik kan veel makkelijker below parallel gaan nu.
Welke schoenen gebruiken jullie bij het trainen? Merk dat ik met mijn schoenen soms stabiliteit verlies met squat en dergelijke.
Lateral delts en trapezius descendus zijn niet apart te belasten. Aangezien het clavicula (aanhechtingspunt van de trapezius descendus) ook omhoog wordt gebracht bij het heffen van je armen. Andere oefeningen zijn upright rows,reverse flyes en dumbbell raises. Maar bij alle oefeningen die je schouders trainen helpen de trapezius spieren mee.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 10:43 schreef jeurse04 het volgende:
Wie weet een goede oefening voor de lateral delts, als vervanger voor lateral raises? Ik vind lateral raises een heerlijke oefening, maar ik merk dat mijn traps ook aardig meewerken als ik de oefening uitvoer. Mijn traps groeien al snel genoeg en dus zoek ik eigenlijk een oefening waarbij de lateral delts worden aangepakt met zo weinig mogelijke traps activatie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |