abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 december 2013 @ 16:45:30 #201
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134880772
quote:
6s.gif Op maandag 30 december 2013 16:35 schreef Litpho het volgende:

[..]

De media ok, maar wat wil je nou nog meer meehebben aan een concessieverlener die van ome Jeroen nooit eens mag zeggen "dit hadden we zo niet afgesproken"?
Een overheid bepaald, prima maar gaat het mis dan geven ze niet thuis. Wel janken wegens slecht onderhoud en veel vertragingen maar men verwacht wel een behoorlijke winst.

Voor een dubbeltje zit je nooit op de eerste rang. Zelfs Zwitsers begrijpen dat, alleen is de overheid nog niet zover. Althans sommige.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134881422
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 16:25 schreef madeleine-b het volgende:
Wat ik mij dus afvraag met al die lumineuze plannen om het HRN/lijnen uit elkaar te halen: gaat er ook maar 1 trein meer van rijden?
Volgens mijn lekenblik zit in de ruime Randstad het spoornet (op wat "finetuning" na) behoorlijk vol.

Zo nee dan wordt het dus een verhaaltje van meer kosten en minder flexibiliteit voor de reiziger als het gaat over de te kiezen routes.
Is het wenselijk om meer treinen te laten rijden? Ik denk dat service en informatie belangrijkere pijlers moeten zijn dan nog meer frequentie. Uitgezonderd metronetwerken is het echt wel heel goed geregeld in Nederland hoor qua verbindingen.
pi_134881438
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 16:45 schreef Cherna het volgende:

[..]

Een overheid bepaald, prima maar gaat het mis dan geven ze niet thuis. Wel janken wegens slecht onderhoud en veel vertragingen maar men verwacht wel een behoorlijke winst.
Twee verschillende overheden. Het gejank is grotendeels Tweede Kamer (en dat kan NS veilig negeren dankzij de excuustruusjes op IenM) en de winstverwachting is MinFin. Dat laatste schiet inderdaad niet op, eens.

Wat mij betreft zou het beter zijn voor iedereen als de aandelen NS eens weggaan bij de overheid zodat het spanningsveld tussen concessieverlener en dividendontvanger weggenomen wordt. Nu is de NS vlees noch vis en schippert tussen commercieel en overheidsbedrijf waar het haar uitkomt.

De hamvraag is natuurlijk dan wel waar je met die aandelen naar toe wilt... Ik kan me zo voorstellen dat het huidig personeel niet op een Essentje zit te wachten.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 30 december 2013 @ 17:03:00 #204
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134881600
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 16:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waarom? Qua uitvoerbaarheid of qua nut voor de reiziger?

Als, ik noem maar wat, Veolia de stoptreinen Roermond-Sittard-Maastricht/Heerlen zou gaan rijden op dezelfde tijden als de NS dat nu doet, dan maakt dat toch verder niet veel uit?
(Tussen Arnhem en Nijmegen rijdt nu ook al een raar rood treintje tussen de NS-IC's en sprinters door, en van goederentreinen op wat voor hoofdlijn dan ook kijkt al lang niemand meer op)
Maar gaan ze dat doen. Zij zullen eerder gaan kijken of het mogelijk is hun stoptreinen te laten aansluiten op het busvervoer in de regio.
Uit ervaring weet ik dat men vaak niet op elkander wacht. Laat ik eens een voorbeeld benoemen. NS garandeert altijd de laatste aansluiting op de dag. Stel je moet naar Valkenburg. Neemt de laatste aansluiting vanuit Adam dat mogelijk is om Valkenburg te bereiken. Nu stel dat ik te laat in Maastricht aankom door een vertraging. Veolia wacht niet en NS geeft alleen de garantie tot Maastricht. Zou NS wel rijden op Valkenburg dan had NS die garantie moeten geven.

En de goederentrein is inderdaad ook wel zo. Maar als jij dan vertraging oploopt omdat er een goederentrein voor je hangt dan schuif je het probleem maar op NS. Want NS is dan immers te laat en halen de cijfers niet meer. En juist door de goederentrein klagen zoveel reizigers. Hoe vaak ik niet te horen krijg welke oetlul laat die goederentrein nu voor je rijden waardoor ik mijn aansluiting mis.
Waar leg je de kosten. Dat worden mooie tijden voor advocaten.
Rijd er een iemand op het spoor is dat al wat eenvoudiger. Dan kan een TRDL ook keuzes maken. Maar ook de TRDL zit vast aan ingekochte spoortijd van een goederenboer. Sterker nog. Hij heeft een marge van 3 min. Dus een goederentrein die 3 minuten later vertrekt heeft nog altijd recht op zijn pad. Maar voordat een goederentrein op gang is zijn die drie minuten voor een IC vaak een probleem.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134881952
Is het in deze een fout van NS, ProRail, Veolia, Derden?
Opdracht: Zorg dat de reiziger thuis komt, financieel gesteggel achteraf oplossen.
  Redactie Sport maandag 30 december 2013 @ 17:13:14 #206
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_134882058
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 14:10 schreef Cherna het volgende:

[..]

Er is niets mis het het beroep van een buschauffeur. Ook een zwaar beroep.
Maar totaal iets anders. In een bus schakel(tenzij automaat) je , moet je sturen etc, veel frequenter optrekken en remmen, je maakt deel uit van het verkeer dat altijd anders is. Je maakt meer handelingen. Dan liggen de rijtijden op 2,5 uur. Een machinist moet in staat worden geacht om minimaal 4,5 uur te rijden.
Een machinist is een proces operator op rails, die niets meer doet dan het observeren en opvolgen van de seinen etc.
Nogmaals eigenlijk zou je zelf eens een keer een jaar lang alleen maar de stopper moeten rijden tussen Weert en Eindhoven. Dan praat je wel anders.
Als buschauffeur rij ik ook wel eens langer dan 4 uur hoor, vaak heb je dan na een half uur of uur wel even een paar minuten tijd waarin je stil staat. En als je een beetje vertraging hebt ben je die tijd ook kwijt...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 30 december 2013 @ 17:14:10 #207
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134882098
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 17:11 schreef b2py het volgende:
Is het in deze een fout van NS, ProRail, Veolia, Derden?
Opdracht: Zorg dat de reiziger thuis komt, financieel gesteggel achteraf oplossen.
Waarom moet ik als vervoerder die alleen maar rijd tot Eindhoven zorgen dat iemand in Adam terecht kan komen? Of de stopper naar Den Bosch moet halen. Dat gaat mij dan toch niets aan. Ik heb mijn taak netjes afgewerkt als vervoerder. Namelijk tot Eindhoven zoals is afgesproken in de concessie.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 30 december 2013 @ 17:14:57 #208
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_134882124
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 17:14 schreef Cherna het volgende:

[..]

Waarom moet ik als vervoerder die alleen maar rijd tot Eindhoven zorgen dat iemand in Adam terecht kan komen? Of de stopper naar Den Bosch moet halen. Dat gaat mij dan toch niets aan. Ik heb mijn taak netjes afgewerkt als vervoerder. Namelijk tot Eindhoven zoals is afgesproken in de concessie.
Dat probleem kan door de treindienstleiding worden opgelost.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 30 december 2013 @ 17:16:17 #209
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134882196
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 17:13 schreef dennistd het volgende:

[..]

Als buschauffeur rij ik ook wel eens langer dan 4 uur hoor, vaak heb je dan na een half uur of uur wel even een paar minuten tijd waarin je stil staat. En als je een beetje vertraging hebt ben je die tijd ook kwijt...
Ja dat snap ik, maar als daardoor die reiziger zijn aansluiting niet haalt zorg jij dan dat hij thuis komt(laatste aansluiting). Als de vervoerder waar je werkt daar niets te zoeken heeft?
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 30 december 2013 @ 17:17:23 #210
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134882248
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 17:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat probleem kan door de treindienstleiding worden opgelost.
Ik hoop het.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134882386
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 17:14 schreef Cherna het volgende:

[..]

Waarom moet ik als vervoerder die alleen maar rijd tot Eindhoven zorgen dat iemand in Adam terecht kan komen? Of de stopper naar Den Bosch moet halen. Dat gaat mij dan toch niets aan. Ik heb mijn taak netjes afgewerkt als vervoerder. Namelijk tot Eindhoven zoals is afgesproken in de concessie.
Je had het net nog over Valkenburg en laatste trein, nu haal je er weer iets totaal anders bij.

Welke afspraken over eventuele laatste aansluitingen worden gemaakt? Wie is daar verantwoordelijk voor? In bijzondere gevallen zoals stremmingen, wie is er dan verantwoordelijk? Welke acties nemen we in geval van stremmingen?

De antwoorden van de vragen hierboven timmeren jouw problematiek dicht.
  maandag 30 december 2013 @ 17:21:10 #212
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_134882448
Het is in ieder geval een probleem dat oplosbaar is. Als er al redenen zijn om de aanbesteding niet te willen, dan is dit er geen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_134883951
Achja, denk dat iedereen wel weet hoe het zit met aanbestedingen en opknippen. Allemaal mooie politieke praatjes vooraf, maar een hoop ellende achteraf. Zoals gebruikelijk met 'Europa' :')

- Treinen van concurrerende bedrijven gaan echt niet vaker op elkaar wachten. Doen ze nu ook (meestal) al niet.
- De politiek gaat echt geen extra toezicht houden of alles wel in goede banen wordt geleid. Doet ze nu ook al niet.
- Prijzen gaan echt niet dalen, ze gaan stijgen want al die lijntjes zijn van zichzelf vaak niet winstgevend genoeg. En al die aanbestedingen en opbiedende bedrijven moeten/willen het geld ook ergens mee terugverdienen ;) en dan krijg je misschien ook nog wel te maken met bepaalde eisen die bij de aanbesteding komen: zoals nieuw, modern materieel voorzien van de laatste technische snufjes (iets wat we bij busbedrijven al veel zien).
- Reizen binnen Nederland zal lastiger worden, denk aan vaker overstappen, meer gedoe met uit/inchecken, gezeik over tarieven etc.

En dan blijft er nog het chauvinistische huzarenstukje over: willen we Nederland nou echt (grotendeels) laten overnemen door buitenlandse bedrijven?
pi_134884157
De treinen van Arriva wachten in Groningen doorgaans best op de IC uit het zuiden.

En verder betekent aanbesteding ook niet automatisch dat er iemand anders dan NS komt te rijden. Dat is ook helemaal niet de bedoeling, het is de bedoeling dat de spoorwegbedrijven door concurrentie beter hun best gaan doen. Als NS dan als beste uit de bus komt, helemaal prima.

In Duitsland zag je ook al gauw (bijv. in de concessie NRW RE2/RB42) dat de DB heus wel beter kon als ze een beetje gepusht werden.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 30-12-2013 17:57:21 ]
pi_134884249
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 17:56 schreef Igen het volgende:
De treinen van Arriva wachten in Groningen doorgaans best op de IC uit het zuiden.

En verder betekent aanbesteding ook niet automatisch dat er iemand anders dan NS komt te rijden. Dat is ook helemaal niet de bedoeling, het is de bedoeling dat de spoorwegbedrijven door concurrentie beter hun best gaan doen. Als NS dan als beste uit de bus komt, helemaal prima.
In Groningen misschien, echter ken ik hier zat voorbeelden waarbij het niet gebeurd (oosten des lands :+

Overigens denk ik niet dat als het op aanbesteden aankomt de NS opkan tegen grootmachten als Arriva/Veolia en al wat er dan nog meer rondtuft in de EU.
  maandag 30 december 2013 @ 18:02:31 #216
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134884389
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 17:20 schreef b2py het volgende:

[..]

Je had het net nog over Valkenburg en laatste trein, nu haal je er weer iets totaal anders bij.

Welke afspraken over eventuele laatste aansluitingen worden gemaakt? Wie is daar verantwoordelijk voor? In bijzondere gevallen zoals stremmingen, wie is er dan verantwoordelijk? Welke acties nemen we in geval van stremmingen?

De antwoorden van de vragen hierboven timmeren jouw problematiek dicht.
Afspraken die er zijn is dat de reiziger gegarandeerd word om daar te komen waar de vervoerder rijd. En dan heb ik het over de laatste treinen.

Als je diverse vervoerders hebt vervalt dat. Want iedereen heeft zijn eigen winkel en eigen directie en ziet andere vervoerders als concurrenten. Als hij al moet wachten op aansluiting dat nu niet het geval is want Veolia hoeft niet op mij te wachten bij de laatste aansluiting als ik vertraging maak, dan snap je wel dat je net als in de bouwwereld een soort van meerwerk krijgt en dan word met een vork geschreven. Nog maar te zwijgen over de genomen beslissingen die niemand meer durft te nemen. Iedereen wacht op elkander voordat men überhaupt iets durft te ondernemen. Ik heb dat in de engineeringswereld al meemaakt.

Dus als ik als vervoerder de IC rijd naar Maastricht en iemand moet in Bunde zijn maar vervoerder X rijd die stopper vanaf Maastricht, dan is het nog maar de vraag of die blijft wachten. En de IC vervoerder ja die vind het prima want die hoeft geen taxi meer te regelen immers hij voorziet de stoptrein niet en voor hem is Maastricht voldoen aan de eisen, precies volgens de afspraak. En geloof mij maar dat de kosten oplopen en behoorlijk als de vervoerder x van de stoptrein een half uur langer moet wachten en hij daardoor weer anderen dupeert die bijvoorbeeld nog een bus moeten halen.

Ja het probleem is oplosbaar, welk probeem niet. Alleen moet je je afvragen tegen welke prijs.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134884403
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 17:51 schreef GlenSpey het volgende:
Achja, denk dat iedereen wel weet hoe het zit met aanbestedingen en opknippen. Allemaal mooie politieke praatjes vooraf, maar een hoop ellende achteraf. Zoals gebruikelijk met 'Europa' :')

- Treinen van concurrerende bedrijven gaan echt niet vaker op elkaar wachten. Doen ze nu ook (meestal) al niet.
- De politiek gaat echt geen extra toezicht houden of alles wel in goede banen wordt geleid. Doet ze nu ook al niet.
- Prijzen gaan echt niet dalen, ze gaan stijgen want al die lijntjes zijn van zichzelf vaak niet winstgevend genoeg. En al die aanbestedingen en opbiedende bedrijven moeten/willen het geld ook ergens mee terugverdienen ;) en dan krijg je misschien ook nog wel te maken met bepaalde eisen die bij de aanbesteding komen: zoals nieuw, modern materieel voorzien van de laatste technische snufjes (iets wat we bij busbedrijven al veel zien).
- Reizen binnen Nederland zal lastiger worden, denk aan vaker overstappen, meer gedoe met uit/inchecken, gezeik over tarieven etc.

En dan blijft er nog het chauvinistische huzarenstukje over: willen we Nederland nou echt (grotendeels) laten overnemen door buitenlandse bedrijven?
Ik hoor een voor een zaken die relatief makkelijk oplosbaar zijn.
Het zogenaamde 'Laaghangend fruit'.
pi_134884473
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:02 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik hoor een voor een zaken die relatief makkelijk oplosbaar zijn.
Het zogenaamde 'Laaghangend fruit'.
Ben benieuwd hoe jij deze problemen realistisch wil gaan oplossen ;)
pi_134884501
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 18:02 schreef Cherna het volgende:

[..]

Afspraken die er zijn is dat de reiziger gegarandeerd word om daar te komen waar de vervoerder rijd. En dan heb ik het over de laatste treinen.

Als je diverse vervoerders hebt vervalt dat. Want iedereen heeft zijn eigen winkel en eigen directie en ziet andere vervoerders als concurrenten. Als hij al moet wachten op aansluiting dat nu niet het geval is want Veolia hoeft niet op mij te wachten bij de laatste aansluiting als ik vertraging maak, dan snap je wel dat je net als in de bouwwereld een soort van meerwerk krijgt en dan word met een vork geschreven. Nog maar te zwijgen over de genomen beslissingen die niemand meer durft te nemen. Iedereen wacht op elkander voordat men überhaupt iets durft te ondernemen. Ik heb dat in de engineeringswereld al meemaakt.

Dus als ik als vervoerder de IC rijd naar Maastricht en iemand moet in Bunde zijn maar vervoerder X rijd die stopper vanaf Maastricht, dan is het nog maar de vraag of die blijft wachten. En de IC vervoerder ja die vind het prima want die hoeft geen taxi meer te regelen immers hij voorziet de stoptrein niet en voor hem is Maastricht voldoen aan de eisen, precies volgens de afspraak. En geloof mij maar dat de kosten oplopen en behoorlijk als de vervoerder x van de stoptrein een half uur langer moet wachten en hij daardoor weer anderen dupeert die bijvoorbeeld nog een bus moeten halen.

Ja het probleem is oplosbaar, welk probeem niet. Alleen moet je je afvragen tegen welke prijs.
Gelukkig zitten alle vervoerders allemaal bij elkaar in het OCCR en is daardoor door korte lijntjes, goede afspraken en dito financiële consequenties ruimschoots haalbaar.
Andersom geldt hetzelfde. Wat als Veolia te laat is voor de laatste trein naar Amsterdam vanuit Maastricht? Moet Veolia dan ook een taxiritje vanaf Utrecht betalen doordat de volgende niet verder dan daar gaat?

Scheelt weer dat er daar een nachtnet is en het probleem dus minder speelt..
pi_134884512
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 17:51 schreef GlenSpey het volgende:
- Treinen van concurrerende bedrijven gaan echt niet vaker op elkaar wachten. Doen ze nu ook (meestal) al niet.
Ik kan me in de rest van je argumenten best vinden, maar het is intussen ruimschoots aangetoond dat je voor het niet wachten echt geen concurrerende bedrijven nodig hebt. Geef het overdreven sturen op treinpunctualiteit (ipv. reizigerspunctualiteit) daar maar de schuld van en ja, dat komt eerder uit Den Haag dan uit Utrecht.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_134884615
Misschien dat jullie het hier weten:

Ik heb nog geen OV-chipgeval en wilde een maandtrajectkaart kopen. Vorige week stamkaart laten maken bij het loket, vandaag wilde ik de maandtrajectkaart uit de automaat halen. Dan moet je dus je stamkaartnummer invullen, maar dat pakte de automaat niet. 4 cijfers ging wel, maar mijn nummer begint met 5 cijfers, maar wel met een 0. Moet ik die eerste 0 weglaten? :?
pi_134884693
quote:
6s.gif Op maandag 30 december 2013 18:04 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ik kan me in de rest van je argumenten best vinden, maar het is intussen ruimschoots aangetoond dat je voor het niet wachten echt geen concurrerende bedrijven nodig hebt. Geef het overdreven sturen op treinpunctualiteit (ipv. reizigerspunctualiteit) daar maar de schuld van en ja, dat komt eerder uit Den Haag dan uit Utrecht.
Klopt en het is een probleem wat met aanbesteden in ieder geval niet weggaat (tis wel een van de veelgenoemde redenen van reizigers waarom men de NS liever vervangen ziet worden door een andere vervoerder).
  maandag 30 december 2013 @ 18:12:06 #223
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134884855
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:02 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik hoor een voor een zaken die relatief makkelijk oplosbaar zijn.
Het zogenaamde 'Laaghangend fruit'.
Prima, maar wat zie jij dan als voordeel. Vertel het me. Wat schiet je ermee op als reiziger.
Zijn het de kosten? Meer treinen? Waar denk je het voordeel uit te halen?
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134884912
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 18:12 schreef Cherna het volgende:

[..]

Prima, maar wat zie jij dan als voordeel. Vertel het me. Wat schiet je ermee op als reiziger.
Zijn het de kosten? Meer treinen? Waar denk je het voordeel uit te halen?
Minder knippen, minder snijden. Betere service en verbeterd aanbod op treinlengte. Schonere treinen en betere reisinformatie.
  maandag 30 december 2013 @ 18:14:55 #225
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134884983
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:04 schreef b2py het volgende:

[..]

Gelukkig zitten alle vervoerders allemaal bij elkaar in het OCCR en is daardoor door korte lijntjes, goede afspraken en dito financiële consequenties ruimschoots haalbaar.
Andersom geldt hetzelfde. Wat als Veolia te laat is voor de laatste trein naar Amsterdam vanuit Maastricht? Moet Veolia dan ook een taxiritje vanaf Utrecht betalen doordat de volgende niet verder dan daar gaat?

Scheelt weer dat er daar een nachtnet is en het probleem dus minder speelt..
Nee, daar gaat het nu juist om. Juist omdat Veolia er niet rijd hebben ze de verantwoording niet voor die verbinding. Dus ja dan heb je pech en geen taxi.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134884996
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 18:14 schreef Cherna het volgende:

[..]

Nee, daar gaat het nu juist om. Juist omdat Veolia er niet rijd hebben ze de verantwoording niet voor die verbinding. Dus ja dan heb je pech en geen taxi.
Veolia biedt hem toch in zijn reisplanner.

En dat is zoals het nu gaat. Ik heb inmiddels al vijf keer gezegd dat er in toekomstige concessies wél afspraken gemaakt over kunnen worden.
pi_134885040
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:13 schreef b2py het volgende:

[..]

Minder knippen, minder snijden. Betere service en verbeterd aanbod op treinlengte. Schonere treinen en betere reisinformatie.
Is de term "core business" al gebruikt? :+.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_134885085
quote:
10s.gif Op maandag 30 december 2013 18:16 schreef Litpho het volgende:

[..]

Is de term "core business" al gebruikt? :+.
Wat is er niet core-business aan?
pi_134885137
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:15 schreef b2py het volgende:
Ik heb inmiddels al vijf keer gezegd dat er in toekomstige concessies wél afspraken gemaakt over kunnen worden.
En zolang MinFin binnenskamers handhaving verbiedt stel ik voor dat papier aan Ireyon aan te bieden voor zijn geliefde toiletten.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_134885234
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:16 schreef b2py het volgende:

[..]

Wat is er niet core-business aan?
Met meerdere vervoerders op het spoor (niet alleen het HRN) moet je reizigersinformatie niet bij slechts één van die vervoerders leggen. Idem voor stationsuitbating, maar die noemde je niet.

Daarentegen, als NS eens betrouwbaar dingen gaat roepen over treinlengte én betrouwbaar op dezelfde plaats op het perron stopt, mogen ze van mij eens iets gaan roepen over reizigersspreiding.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 30 december 2013 @ 18:20:16 #231
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_134885246
Fast Ferry Velsen-Amsterdam was prima, we zaten 1e rang en af-en-toe haalden we toch de 60 km/u. Het was vandaag gratis trouwens :) . Van Driehuis naar de Fast Ferry lopen over oude spoor naar IJmuiden was prima te doen!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_134885367
quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2013 18:20 schreef bork het volgende:
Fast Ferry Velsen-Amsterdam was prima, we zaten 1e rang en af-en-toe haalden we toch de 60 km/u. Het was vandaag gratis trouwens :) . Van Driehuis naar de Fast Ferry lopen over oude spoor naar IJmuiden was prima te doen!
Heb je het gemeten?
Ik vond het vooral erg tof dat we zo door de havens voeren.

Al met al erg genoten!
  maandag 30 december 2013 @ 18:23:03 #233
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134885384
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:13 schreef b2py het volgende:

[..]

Minder knippen, minder snijden. Betere service en verbeterd aanbod op treinlengte. Schonere treinen en betere reisinformatie.
Als dat zo is dan zou ik zeggen waar wachten we nog op. Minder knippen? Ja die is natuurlijk wel erg belangrijk.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134885409
quote:
6s.gif Op maandag 30 december 2013 18:20 schreef Litpho het volgende:

[..]

Met meerdere vervoerders op het spoor (niet alleen het HRN) moet je reizigersinformatie niet bij slechts één van die vervoerders leggen. Idem voor stationsuitbating, maar die noemde je niet.

Daarentegen, als NS eens betrouwbaar dingen gaat roepen over treinlengte én betrouwbaar op dezelfde plaats op het perron stopt, mogen ze van mij eens iets gaan roepen over reizigersspreiding.
Reizigersinformatie hoort imo bij de spoorbeheerder, maar dat hebben ze hier afgelopen jaar juist weggehaald. Maar dat even terzijde.
  maandag 30 december 2013 @ 18:24:09 #235
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_134885447
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:22 schreef b2py het volgende:

[..]

Heb je het gemeten?
Ik vond het vooral erg tof dat we zo door de havens voeren.

Al met al erg genoten!
Yup, ik vond het ook niet verkeerd, en van Velsen naar Amsterdam om 16.20, 10 man of zo, heerlijk rustig :) .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_134885514
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:24 schreef bork het volgende:

[..]

Yup, ik vond het ook niet verkeerd, en van Velsen naar Amsterdam om 16.20, 10 man of zo, heerlijk rustig :) .
Ik had die van 13:00, zelfde richting. Ding zat afgeladen vol bij mij.
pi_134885533
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:23 schreef b2py het volgende:

[..]

Reizigersinformatie hoort imo bij de spoorbeheerder, maar dat hebben ze hier afgelopen jaar juist weggehaald. Maar dat even terzijde.
Ja, zonde. Mag van mij wel teruggedraaid worden. Heeft Bashir weer wat te twitteren >:).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_134887124
Nou klagen we hier nog wel eens dat NS stations overslaat, maar vanmiddag had de machinist van de 6060 Houten - Utrecht schijt aan de planningsregels van Prorail en stopte gewoon wel op Utrecht Lunetten.
pi_134887174
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:57 schreef Bitlord het volgende:
Nou klagen we hier nog wel eens dat NS stations overslaat, maar vanmiddag had de machinist van de 6060 Houten - Utrecht schijt aan de planningsregels van Prorail en stopte gewoon wel op Utrecht Lunetten.
Beetje kort door de bocht niet?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 30 december 2013 @ 18:59:28 #240
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134887216
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:57 schreef Bitlord het volgende:
Nou klagen we hier nog wel eens dat NS stations overslaat, maar vanmiddag had de machinist van de 6060 Houten - Utrecht schijt aan de planningsregels van Prorail en stopte gewoon wel op Utrecht Lunetten.
waren er ook in- en uitstappers?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_134887514
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:58 schreef b2py het volgende:

[..]

Beetje kort door de bocht niet?
O jawel maar dat maakt hier niet zo veel uit. Er waren drie uitstappers die van de ontgrendeling van de deuren gebruik maakten.
  maandag 30 december 2013 @ 19:04:49 #242
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134887521
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:15 schreef b2py het volgende:
En dat is zoals het nu gaat. Ik heb inmiddels al vijf keer gezegd dat er in toekomstige concessies wél afspraken gemaakt over kunnen worden.
Natuurlijk afspraken maken is geweldig. En hoe meer partijen je erbij betrekt hoe complexer het word en worden de lijnen juist langer dan korter. Het is zelfs al gebleken na de splitsing van Prorail en de vervoerders dat die lijnen fantastisch werken. Zo goed zelfs dat ik nog geen klomp ijs tussen een wissel mag halen met een vlaggenstok.

En dat je als machinist nog geen losse loc meer mag aanhaken aan rijtuigen. Je niet meer in de hoogspanning mag om een zekering te vervangen.

En doe je het toch en iemand krijgt er lucht van of er gaat iets fout dan zijn de rapen gaar.

Als je ooit in een vergadering hebt gezeten met 15 man die iets moeten dichttimmeren dan duurt het een eeuwigheid. Doe dat met twee man en binnen vijf minuten ben je eruit. Natuurlijk ervan uitgaande dat je bekwaam bent in je vak.

Dat je langere treinen en schonere treinen zult krijgen zonder daarvoor te betalen is wensdenken. Zeker als het maken van winst belangrijk is.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134887702
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2013 19:04 schreef Bitlord het volgende:

[..]

O jawel maar dat maakt hier niet zo veel uit. Er waren drie uitstappers die van de ontgrendeling van de deuren gebruik maakten.
Alsof de machinist 'schijt heeft aan de regels van ProRail' :')

- Er was rond die tijd een storing op dat traject
- Ad hoc stops mogen nog steeds
- Tientallen andere redenen die niet zo voor de hand liggen
  maandag 30 december 2013 @ 19:14:31 #244
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134888024
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 19:08 schreef b2py het volgende:

[..]

Alsof de machinist 'schijt heeft aan de regels van ProRail' :')

- Er was rond die tijd een storing op dat traject
- Ad hoc stops mogen nog steeds
- Tientallen andere redenen die niet zo voor de hand liggen
Het risico is te groot. Er zit altijd wel iemand van Prorail of andere instantie in de trein die direct melding maakt.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 30 december 2013 @ 19:40:03 #245
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_134889304
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:23 schreef b2py het volgende:

[..]

Reizigersinformatie hoort imo bij de spoorbeheerder, maar dat hebben ze hier afgelopen jaar juist weggehaald. Maar dat even terzijde.
Niet alleen in Nederland, in België gaan de Reisinformanten achter de schermen en omroep straks door NMBS verzorgd worden, terwijl Infrabel dat nu is. De techniek blijft wel beheerd bij Infrabel.
  maandag 30 december 2013 @ 19:45:44 #246
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_134889615
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:07 schreef DonJames het volgende:
Misschien dat jullie het hier weten:

Ik heb nog geen OV-chipgeval en wilde een maandtrajectkaart kopen. Vorige week stamkaart laten maken bij het loket, vandaag wilde ik de maandtrajectkaart uit de automaat halen. Dan moet je dus je stamkaartnummer invullen, maar dat pakte de automaat niet. 4 cijfers ging wel, maar mijn nummer begint met 5 cijfers, maar wel met een 0. Moet ik die eerste 0 weglaten? :?
NS zelf zegt:
quote:
Uw NS-stamkaartnummer zijn de vier cijfers en twee letters op uw stamkaart of, wanneer u een OV-chipkaart heeft, de laatste zeven cijfers van het nummer linksonder op uw kaart.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
  maandag 30 december 2013 @ 20:21:08 #247
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_134891692
quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2013 16:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Veel plezier
*O* :Y
Morgen even de laatste paar stationsbordjes van Deelstaat Hessen opkuisen, en dan rap aan de smoutenbollen 8-)
  Redactie Frontpage / Sport maandag 30 december 2013 @ 20:22:22 #248
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134891787
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2013 20:21 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

*O* :Y
Morgen even de laatste paar bordjes van Deelstaat Hessen opkuisen, en dan rap aan de smoutenbollen 8-)
ik neem aan dat Fles dit neergetikt heeft :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 30 december 2013 @ 20:27:09 #249
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_134892126
Reisje naar Valanciennes, Frankrijk, voor aanstaande zaterdag is gepland. Eens kijken of dat station inderdaad zo leuk is als ze zeggen.
Zijn met 4 man, en dan is die 'Pass Regional Grand TER' een mooie uitkomst. Eerste 2 reizigers retour 50% korting, en de volgende 3 voor ¤0,10 per retourtje :D
  maandag 30 december 2013 @ 20:35:12 #250
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_134892611
quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2013 20:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ik neem aan dat Fles dit neergetikt heeft :P
Nee, die ligt in de kamer naast me een schoonheidsslaapje te doen zo te horen :Z :')

Zelfs de kastelijn hier noemt Fles al Fles *)
pi_134892619
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 19:04 schreef Cherna het volgende:

[..]

Natuurlijk afspraken maken is geweldig. En hoe meer partijen je erbij betrekt hoe complexer het word en worden de lijnen juist langer dan korter. Het is zelfs al gebleken na de splitsing van Prorail en de vervoerders dat die lijnen fantastisch werken. Zo goed zelfs dat ik nog geen klomp ijs tussen een wissel mag halen met een vlaggenstok.

En dat je als machinist nog geen losse loc meer mag aanhaken aan rijtuigen. Je niet meer in de hoogspanning mag om een zekering te vervangen.

En doe je het toch en iemand krijgt er lucht van of er gaat iets fout dan zijn de rapen gaar.

Als je ooit in een vergadering hebt gezeten met 15 man die iets moeten dichttimmeren dan duurt het een eeuwigheid. Doe dat met twee man en binnen vijf minuten ben je eruit. Natuurlijk ervan uitgaande dat je bekwaam bent in je vak.

Dat je langere treinen en schonere treinen zult krijgen zonder daarvoor te betalen is wensdenken. Zeker als het maken van winst belangrijk is.
Dat heeft niks te maken met concessies, maar met een veranderende samenleving. Alles wat als hoogste risico gezien wordt, wordt aangepakt. Doe je dat over meerdere jaren, dan komen de kleinere risico's opeens bovenaan te staan. Kleinere risico's zoals een onderhouder op de rails terwijl er treinen rijden. Of, iets heel anders, een weg waar je vroeger 80 mocht, maar die nu dankzij allemaal borden, paaltjes en versmallingen waar je tegenaan kan rijden gedowngrade is naar 60: meer dan de helft van de provinciale wegen is dit lot ten deel gevallen in de laatste grofweg tien jaar.

Ik ben niet per sé voor of tegen meer concessies of opknippen, maar ik constateer wel dat sinds Connexxion op de Valleilijn rijdt, die ik regelmatig gebruik, het product met een procent of 300 is omhooggegaan in mijn beleving. Niet alleen het harde product: meer treinen (tot 400% meer in de daluren) en nieuw materieel, maar ook het zachte product: de treinen zijn altijd schoon, veel meer dan de gemiddelde NS trein. Dit alles tegen lagere kosten. Ik ben niet de enige, tevredenheidscijfer is daar echt met sprongen omhoog gegaan in de laatste jaren.

Als dat het gevolg van opdeling is, is het niet allemaal negatief in ieder geval.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 30 december 2013 @ 20:38:30 #252
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134892793
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2013 20:35 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Nee, die ligt in de kamer naast me een schoonheidsslaapje te doen zo te horen :Z :')

Zelfs de kastelijn hier noemt Fles al Fles *)
_O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 30 december 2013 @ 20:43:00 #253
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_134893079
Tevens: http://www.varmatin.com/d(...)ritimes.1530430.html

Staking in Zuid Frankrijk morgen... :O
  maandag 30 december 2013 @ 20:46:51 #254
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134893317
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 20:35 schreef Panthera. het volgende:
Dat heeft niks te maken met concessies
Doch wel, want als je meerdere vervoerders op je net hebt moeten de regels wel strenger. Maar dat ga ik niet uitleggen want dat is mij een te lang verhaal. In het kort: Prorail kan doodeenvoudig geen partij meer voortrekken en moeten de regels zo maken dat iedere vervoerder op het net kan rijden.

Dat je tevreden bent en de service met 300% gestegen is prima. Ik kan daar geen oordeel over geven omdat ik niet van die lijn gebruik maak. Dus zal het wel zo zijn. Google ik ff op cijfers zie ik wat anders over die lijn. Maar goed ik ben hier niet om welke vervoerder dan ook te bekritiseren, maar heb alleen mijn bedenkingen tegen het opknippen.
Het zal mij verder worst wezen wie er rijd. Doch omdat NS echt een NL bedrijf is zou ik het wel jammer vinden een stukje NL te verliezen en niet om mij maar de generaties na mij. Maar daar heb ik dan ook alles mee gezegd.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 30 december 2013 @ 20:50:39 #255
67174 Dos37
Come on Twente
pi_134893569
Veel springers vandaag. :o
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_134895176
Woorden als 'doch' gebruiken als je niet weet hoe :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 30 december 2013 @ 21:18:25 #257
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134895314
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 21:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Woorden als 'doch' gebruiken als je niet weet hoe :N
Gelukkig weet jij het dan wel. En nu?
Doch of Echter wat maakt het uit. Waarbij de eerste zin Toch bedoeld was. Tja typ fouten nooit druk over gemaakt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Cherna op 30-12-2013 21:25:40 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 30 december 2013 @ 22:11:46 #259
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_134898449
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 13:44 schreef Socios het volgende:

[..]

Gelukkig is ICE voorzien van een fatsoenlijke restauratiewagen die ook bemenst wordt.
Uiteraard, helaas was vrijdag de Hühnerfrikassee mit Champignons und Butterreis uitverkocht maar die heb ik zaterdag vanaf Hamburg-Altona vertrek ICE naar Nürnberg toch nog kunnen eten en vrijdag de Chili con Carne mit argentinischem Rindfleisch.
Je voelt je echt als een prins in zo'n rijtuig. Je moet er wel voor waken vind ik om alles op te hemelen van de DB, je kan de grote van het bedrijf, het land en hun cultuur niet 1 op 1 copieren naar de onze.
Zaterdagavond was ik naar Nena in Bremerhaven gegaan, hoe de security daar te keer gaat tegen mensen die filmen en fotograferen daar lusten de honden geen brood van. Dan laat je ze netjes zien wat de Duitse regels zijn t.a.v. fotagraferen krijg je doodleuk te horen "Ich muss mein Job machen", ik dacht er op dat moment niks van maar denk er maar eens over na :). Het is gechargeerd en persoonlijk maar toch.
Prima maar de DB maar Nederland is geen Duitsland.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_134911617
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 19:04 schreef Cherna het volgende:

[..]

Natuurlijk afspraken maken is geweldig. En hoe meer partijen je erbij betrekt hoe complexer het word en worden de lijnen juist langer dan korter. Het is zelfs al gebleken na de splitsing van Prorail en de vervoerders dat die lijnen fantastisch werken. Zo goed zelfs dat ik nog geen klomp ijs tussen een wissel mag halen met een vlaggenstok.

En dat je als machinist nog geen losse loc meer mag aanhaken aan rijtuigen. Je niet meer in de hoogspanning mag om een zekering te vervangen.

En doe je het toch en iemand krijgt er lucht van of er gaat iets fout dan zijn de rapen gaar.

Als je ooit in een vergadering hebt gezeten met 15 man die iets moeten dichttimmeren dan duurt het een eeuwigheid. Doe dat met twee man en binnen vijf minuten ben je eruit. Natuurlijk ervan uitgaande dat je bekwaam bent in je vak.

Dat je langere treinen en schonere treinen zult krijgen zonder daarvoor te betalen is wensdenken. Zeker als het maken van winst belangrijk is.
Mogen wij bij Arriva wel.
Wij mogen stukken ijs uit de wissel harken, en wij zijn zelfs bevoegd om wissels te krukken!
Hoogspanningskabels werken we niet mee.
  dinsdag 31 december 2013 @ 09:39:01 #261
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_134913983
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 december 2013 04:31 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Mogen wij bij Arriva wel.
Wij mogen stukken ijs uit de wissel harken, en wij zijn zelfs bevoegd om wissels te krukken!
Hoogspanningskabels werken we niet mee.
En daar zijn wij dan weer best blij mee. Overigens mogen we jullie lang niet alle wissels laten krukken. Zeker op emplacementen is dat beperkt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 31 december 2013 @ 09:45:16 #262
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_134914101
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 31 december 2013 @ 10:28:32 #263
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_134915166
quote:
'Zo'n grote vuurbal jongen!'
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
  dinsdag 31 december 2013 @ 10:34:05 #264
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_134915348
quote:
10s.gif Op dinsdag 31 december 2013 10:28 schreef Ajaxfan het volgende:

[..]

'Zo'n grote vuurbal jongen!'
_O- Je kon er op wachten.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 31 december 2013 @ 10:34:38 #265
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134915369
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 december 2013 04:31 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Mogen wij bij Arriva wel.
Wij mogen stukken ijs uit de wissel harken, en wij zijn zelfs bevoegd om wissels te krukken!
Hoogspanningskabels werken we niet mee.
Bevoegd ben ik ook, maar krijg een negatief antwoord als ik vraag om te mogen krukken van de TRDL.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134920520
De machinisten die naar Emmerich rijden mogen trouwens nog wel met de hoogspanningskabels werken ;)
pi_134920597
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 17:14 schreef Cherna het volgende:

[..]

Waarom moet ik als vervoerder die alleen maar rijd tot Eindhoven zorgen dat iemand in Adam terecht kan komen? Of de stopper naar Den Bosch moet halen. Dat gaat mij dan toch niets aan. Ik heb mijn taak netjes afgewerkt als vervoerder. Namelijk tot Eindhoven zoals is afgesproken in de concessie.
Ambtenareneilandjesdenken.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_134920943
Jaaroverzicht 2013

Voor mij was 2013 een wat vreemd jaar wat treinenfotografie betreft. Dat komt deels doordat ik (noodgedwongen) van werkgever moest veranderen eind 2012. Daar weten ze wél wat werken is dus was er minder tijd voor vrije dagen en was er in het weekend vaak geen behoefte om nog op pad te gaan. Daardoor heb ik niet van iedere maand een foto kunnen uitkiezen omdat sinds de zomer tot vandaag de dag ik nog slechts 1 ochtend wat foto's gemaakt heb...

Foto 1: TXL 182 512 te Berlin Westhafen (D); 5 januari 2013.
Het jaar 2013 begon meteen goed met een trip naar de prachtige stad Berlijn. In de Duitse hoofdstad heeft vervoerder ODEG het vervoer op de RE-lijnen 2 en 4 sinds medio december 2012 overgenomen van DB Regio. Omdat de bestelde Kiss-treinstellen van Stadler nog niet zijn toegelaten werden er enkele weken rijtuigen bij de ÖBB gehuurd en diverse normaal alleen in de goederendienst rijdende Taurussen gehuurd. De kanarie gele 182 512 was op de grauwe en kille 5 januari 2013 onderweg met RE 37310 bestaande uit vier van de ÖBB gehuurde Cityshuttle rijtuigen. Achterop loopt de zilveren 182 529, eveneens van TXL, mee. Het geheel passeert hier ter hoogte van de Berlijnse Westhafen.

Foto 2: HGK DE684 te Bunnik; 4 maart 2013.
Sinds 2012 zijn HGK en de Neusser Eissenbahn samengegaan als RheinCargo. Samen staan we sterker in het Ruhrgebiet is de gedachten daarachter. Dat men daadwerkelijk sterker geworden is blijkt wel uit het binnenhalen van een vervoerscontract van kolen begin 2013. Naast de vele diesellokken die men daarvoor benodigd heeft is onder andere ook deze fraaie set witte GATX Falns'n nieuw bij RheinCargo. Met de mijns inziens nog meest fraaie zwarte class66, de DE684 met MRCE-logo, is het geheel als lege kolentrein op de zonnige 4 maart 2013 onderweg bij Bunnik naar de Amsterdam Westhaven.

Foto 3: Hectorrail 242 516 te Kaarst (D); 29 maart 2013.
De Zweedse goederenvervoerder Hectorrail is in 2004 gestart met het rijden van treinen in en rond Zweden. Sinds 2008 rijdt het ook treinen van/naar het Duitse Wanne-Eickel. In eerste instantie nog met Traxx'en maar anno 2013 alweer enige jaren met de nog veel fraaiere loks van het type "Taurus". Het vervoer is inmiddels ook flink uitgebreid. Naast de Van Dieren-KLV en DHL-speciaal verzorgt Hectorrail ook het papiervervoer iov Scandfibre tussen Zweden en Dortmund-Scharnhorst en sinds 2012 is daar dit transport van opleggers tussen het Luxemburgse Bettembourg en het Zweedse Helsingborg bijgekomen. Op vrijdag 29 maart 2013 werd de trein omgeleid via de spoorlijn Neuss-Krefeld als gevolg van werkzaamheden bij Lintorf. Normaliter staat de trein enkele uren stil te Opladen maar vanwege de aangepaste route werd de stop overgeslagen en zo passeerde de 242 516 "Ferdinand" met DGS 42710 in een flauw zonnetje bij Kaarst op weg van Trier-Ehrang Nord naar Helsingborg Central.

Foto 4: Fyra 4813 te Dordrecht Zuid; 18 april 2013.
2013 was ook het jaar van het Fyra-debacle. Na slechts enkele weken in de reguliere dienst gereden te hebben bleken er vele gebreken waardoor eerst de NMBS en even later ook de NS zich geheel uit het project hebben teruggetrokken en AnsaldoBreda, de fabrikant, aansprakelijk te stellen. Een juridische getouwtrek ging daarmee van start maar ondertussen werden er nog wel proef- en conditieritten uitgevoerd. Je weet immers maar nooit... Op 18 april 2013 was stel 4813 onderweg bij Dordrecht Zuid.

Foto 5: RTB 189 989 te Dordrecht Zuid; 25 april 2013.
Sinds 1 april 2013 heeft de Rurtalbahn de containershuttles tussen de ECT terminal op de Maasvlakte en de TCT terminal in Blerick bij Venlo overgenomen van Husa Transportation. RTB rijdt de treinen vanaf de Maasvlakte tot aan het stationsemplacement van Blerick planmatig met een lok van de serie 189. In de beginmaanden reed de kanariegele 189 989 veelvuldig tussen beide terminals en was daarmee voor velen een gewild foto-object. Op 25 april 2013 was deze lok met de avondtrein onderweg bij Dordrecht Zuid richting Blerick.

Foto 6: DB 103 235 te Erpel (D); 26 april 2013.
Op 14 februari 2013 werd bekend dat de 103 235 van de DB RegioNetz Verkehrs GmbH TEE Rheingold planmatig zou worden ingezet voor onder andere de IC-treinen 119 en 118 tussen Münster en Stuttgart op diverse dagen in de week. Het duurde vervolgens ruim twee maanden voor de lok daadwerkelijk langs de Rijn onderweg was. Op donderdag 25 april was de trein met een Ersatz-IC onderweg nadat de Oostenrijkse rijtuigen teveel vertraging opgelopen hebben. Een dag later en dus voor het eerst reed de IC 118 wel volgens planning met de 103 235 en de ÖBB rijtuigen tot aan Münster(Westf) Hbf. Onder behoorlijk druilerige weersomstandigheden werd met een kwartiertje vertraging Erpel am Rhein gepasseerd. Ruim 24 uur later bleek de lok (deels) kapot en is deze meteen uit de dienst gehaald. Reparatie ervan koste enige tijd maar de lok werd alsnog wel weer ingezet. Later in het jaar werd ze defintief vervangen door de 103 113.

Foto 7: WLC 1216 955 te Beulshausen (D); 6 juni 2013.
Hoogtepunt van het jaar is de ondertussen traditietrouw geworden voorjaarstrip naar Duitsland. Dit jaar werd gekozen voor het nog niet zo vaak bezochte Leinetal gelegen aan de NSS tussen Hannover en Göttingen, veel noordelijker dus dan het Maintal. Een aantal keer per dag rijdt de Wiener Lokalbahn containertreinen tussen de Bremer- of Hamburger Haven en het in Oostenrijk gelegen Enns danwel Wenen. Het betreffen voor een deel de voormalige zgn Linz-shuttles die tot enkele jaren geleden nog op Rotterdam reden. Op donderdag 6 juni 2013 werd de middagtrein getrokken door de prachtige 1216 955, die uitgedost is met reclame voor Roland Spedition. Het geheel passeert hier in de boog bij Beulshausen, een kleine kilometer ten noorden van Kreiensen gelegen aan de Nord-Süd Strecke.

Foto 8: CT 37 519 te Freden (D); 8 juni 2013.
Alstom's Prima E37 519 van Captrain is op deze zaterdagmorgen onderweg met 24 ketelwagens (bio)diesel in bijzonder fraaie (en overigens uit NL stammende) witte GATX ketelwagens met blauw GATX-logo. Naast de fraaie trein fleuren het koolzaad op de voorgrond en twee coureurs op het oefenparcours de plaat op.

Foto 9: HTRS 1606 te Baarn; 27 juni 2013.
Eind 2013 kwam het trieste nieuws dat Husa Transportation, als opvolger van good-old ACTS, ermee ophoudt. Hopelijk vinden alle werknemers een nieuwe baan elders in het spoorwereldje. In de zomer leek er (in ieder geval voor de buitenwereld) nog weinig aan de hand toen als gevolg van werkzaamheden aan het spoor ten noorden van Den Bosch de beladen Dolime-trein omgeleid moest worden om alsnog op haar eindbestemming bij Nedmag te Veendam te geraken. De snelste route is dan ongetwijfeld via de Maaslijn maar het is verreweg goedkoper om met een Elok een flink stuk om te rijden en half Nederland te doorkruisen. Op de verder vrij grauwe en bij vlagen zelfs kille 'zomerse' dag werd de trein na Boxtel via Tilburg, Breda, Dordrecht, Rotterdam, Gouda en Hilversum naar Amersfoort geleid en zodoende kon een plaat gemaakt worden van de 1606 met de ex HGK, nu van Railtraxx zijnde 66012 en 17 beladen Tapps'n die hier door het station van Baarn rijden. Links bevindt zich Eethuys de Generaal, waar het altijd goed toeven is onder het genot van bijvoorbeeld een goed glas bier. Een omgeleide cargo helpt daar uiteraard nog meer bij.

Foto 10: EETC 1251 te Dordrecht Zuid;28 juni 2013.
2013 was ook een bewogen jaar voor EETC. Half december werden voor het laatst de dagelijkse werkzaamheden voor DB Autozug uitgevoerd tussen de Watergraafsmeer en Amsterdam Centraal. Daarentegen ging EETC wel zelf de wintersporttreinen rijden tussen Amsterdam en Venlo, dus helemaal verdwijnen van het spoor doen de loks gelukkig niet. In de zomer van 2013 rijdt EETC zoals ieder jaar ook autoslaaptreinen naar diverse zomerse bestemmingen, waarbij de auto's zoals bekend in 's Hertogenbosch op de trein worden gezet. Aan de noordkant van station 's Hertogenbosch werd toen hard gewerkt aan een flyover om het treinverkeer van/naar Utrecht en Nijmegen van elkaar te kunnen scheiden. Als gevolg daarvan was er voor een langere periode helemaal geen treinverkeer mogelijk van/naar beide plaatsen. De aan- en afvoer van het materieel van/naar de Amsterdamse Watergraafsmeer verliep daarom via Dordrecht (Zuid).

Foto 11: CP 5629 te Vila Franca de Xira (PT); 3 juli 2013.
Even getwijfeld tussen enkele trammetjes in de binnenstad van Lissabon of een cargo langs de oevers van de Taag, maar op een cargo-georiënteerd forum (hihi!) is die keuze eigenlijk snel gemaakt. LIssabon ligt aan de oevers van de rivier de Taag. Aan de oevers van de rivier liggen diverse containerterminals en enkele daarvan hebben ook een spooraansluiting. Op de heerlijke ochtend van 3 juli 2013 passeerde deze containertrein in noordelijke richting met aan kop de schone CP 5629. Relatief vaak rijden deze treinen met een lok van de nieuwere Siemens 4700-serie maar deze zitten vrijwel allemaal onder de graffiti.

Foto 12: Strukton 303003 te Leeuwarden; 21 september 2013.
Na de sluiting van de met een spooraansluiting voorziene containerterminal in Leeuwarden in 2011 bleef het lang rustig op cargogebied in Fryslân. In het najaar van 2013 werd het terrein van de voormalige containerterminal gebruikt als tijdelijke stalling van vele betonnen dwarsliggers die nodig waren voor de spoorvernieuwing tussen Steenwijk en Heerenveen in de herfstvakantie. De tweede van in totaal vier beladen dwarsliggertreinen arriveerde op 21 september 2013 in Leeuwarden. Voor het rangeerwerk in de Friese hoofdstad is de Strukton 303003 ingehuurd. Deze fraaie Deutz-lok heeft hier het eerste deel opgepikt en zal via het racc. Schenkenschans na kopmaken 20 van de 21 wagens op spoor 79 op de voormalige containerterminal plaatsen. Na het winnen van de busconcessie Noord- en Zuidwest Fryslân en Leeuwarden gebruikt Arriva deze locatie nu als stalling voor stad- en streekbussen.
pi_134921672
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 12:49 schreef Zug-Chef het volgende:
Jaaroverzicht 2013
Leuke plaatjes Z-C, bij welk bedrijf zit jij dan eigenlijk??
pi_134922070
Stuk voor stuk bekende en prachtige platen. Zag net de foto van de V250 toen ik langs de Dijksgracht reed, blijft toch bijzonder spul wat jammerlijk nu staat te roesten.
Ook bijzonder, bij de Zaanstraat staat momenteel een kopbak + rijtuig buiten. Rest staat vermoedelijk binnen.
  dinsdag 31 december 2013 @ 13:55:43 #271
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_134924090
Net even met Fles op en neer geweest naar Warburg. Ik kreeg de indruk dat wat de NS doet met het boekenweekgeschenk in de boekenweek (gratis reizen op vertoon van), DB regio NRW zonzelfde soort actie heeft op op 31 december: Gratis reizen op vertoon van een halve liter blik bier :'). Iedereen maar dan ook iedereen had een halve liter in zn handen. (Behalve wij). Sommigen vervoerden zelfs hele kratten. (En dat gaat naarmate de avond toeneemt alleen maar erger worden :P

[ Bericht 8% gewijzigd door Darkwing_Duck op 31-12-2013 14:03:40 ]
pi_134924177
Gezellig! Fijne jaarwisseling lui!
pi_134924997
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 13:15 schreef b2py het volgende:
Stuk voor stuk bekende en prachtige platen.
Dank!

quote:
14s.gif Op dinsdag 31 december 2013 13:05 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Leuke plaatjes Z-C, bij welk bedrijf zit jij dan eigenlijk??
Dank! Ben een kantoorpik bij Arriva.

[ Bericht 15% gewijzigd door Zug-Chef op 31-12-2013 14:26:23 ]
  dinsdag 31 december 2013 @ 14:20:21 #274
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_134925022
Zo, AltijdVoordeel besteld. Benieuwd of het inderdaad werkt op de eerste werkdag van 2014.
pi_134925371
Is er eigenlijk recent nog wel eens onderzoek gedaan naar het stoppen van het OV vandaag na achten? Hoewel ik enerzijds ook wel snap dat chauffeurs en bestuurders deze uren thuis willen zijn, is 20 uur wellicht wel een erg vroege tijd om te stoppen. Zeker op een avond als deze als velen naar andere plaatsen willen. Er kan toch ook om 22 uur worden gestopt?

In Vlaanderen wordt er zelfs een uitgebreid nacht(tram)net op touw gezet om iedereen veilig weer thuis te brengen:
http://www.delijn.be/nieuws/Oudejaarsnacht_2013.htm
  dinsdag 31 december 2013 @ 14:34:26 #276
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_134925561
Nou ja, men is ook niet om acht uur thuis hè. De laatste trein van Breda naar Rotterdam komt om kwart voor negen in de havenstad aan. Dan moet de machinist met een beetje pech z'n trein nog ergens parkeren, teruglopen, koffiebeker omspoelen, uitklokken en tussen de vuurpijlen door naar huis rijden.
pi_134925683
Het gaat gewoon om het feit dat het lijkt alsof in alle landen om ons heen het OV gewoon doorrijdt terwijl we hier in NL rond 20:00 stoppen. En dat dat aan de ene kant natuurlijk fijn is voor het OV personeel maar aan de andere kant in schril contrast staat met andere landen.
pi_134925948
In London rijden er gratis nachtmetros, en een willekeurige stad in Duitsland (Dusseldorf) biedt ook een uitgebreid nachtnet aan.

Er is toch zeker wel een groep machinisten en bestuurders die het helemaal niet vervelend vindt om tegen een toeslagje te werken deze avond/nacht? Ikzelf begin er ook langzaamaan wel een beetje klaar mee te raken dat oud&nieuw. Zou dan best willen rijden om andere mensen, die wel willen feesten, te dienen.
pi_134925984
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 december 2013 14:29 schreef Bitlord het volgende:
In Vlaanderen wordt er zelfs een uitgebreid nacht(tram)net op touw gezet om iedereen veilig weer thuis te brengen:
http://www.delijn.be/nieuws/Oudejaarsnacht_2013.htm
In Brussel rijdt komende nacht tot 3 uur ook heel uitgebreid OV, en dat is zelfs gratis...

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 31-12-2013 14:45:42 ]
pi_134926365
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 december 2013 14:29 schreef Bitlord het volgende:
Is er eigenlijk recent nog wel eens onderzoek gedaan naar het stoppen van het OV vandaag na achten? Hoewel ik enerzijds ook wel snap dat chauffeurs en bestuurders deze uren thuis willen zijn, is 20 uur wellicht wel een erg vroege tijd om te stoppen. Zeker op een avond als deze als velen naar andere plaatsen willen. Er kan toch ook om 22 uur worden gestopt?
Mja, treinen moeten na 8 uur (rond 9 uur komen de laatste ritten pas bij hun eindbestemming aan) nog worden afgerangeerd, schoongemaakt etc. En er moet ook nog rekening worden gehouden met vertragingen of verstoringen, als je dan pas om 22 uur zou stoppen dan is dat voor een deel waarschijnlijk nét niet genoeg om voor twaalven thuis te zijn. Vergeet ook niet dat dit de enige feestdag van het jaar is dat al het personeel echt gegarandeerd thuis (voor een deel althans) mag spenderen ;)
  dinsdag 31 december 2013 @ 14:59:35 #281
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_134926481
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 14:55 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Mja, treinen moeten na 8 uur (rond 9 uur komen de laatste ritten pas bij hun eindbestemming aan) nog worden afgerangeerd, schoongemaakt etc. En er moet ook nog rekening worden gehouden met vertragingen of verstoringen, als je dan pas om 22 uur zou stoppen dan is dat voor een deel waarschijnlijk nét niet genoeg om voor twaalven thuis te zijn. Vergeet ook niet dat dit de enige feestdag van het jaar is dat al het personeel echt gegarandeerd thuis (voor een deel althans) thuis mag spenderen ;)
Dikke lul! Dat weet je als je gaat werken als Machnist. Dat er af en toe een feestdag gewerkt moet worden... Dus ook oudjaarsavond... Trouwens, dat is nog geneens een feestdag :{w
pi_134926598
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 december 2013 14:45 schreef J.B. het volgende:

In Brussel rijdt komende nacht tot 3 uur ook heel uitgebreid OV, en dat is zelfs gratis...
En dan vraag jij je af waarom dat is, dat dit wel kan in België en niet in Nederland.
Hebben de mensen daar gemiddelde meer fatsoen o.i.d. tijdens Oud en Nieuw?
pi_134926700
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 december 2013 15:02 schreef Iwanius het volgende:

[..]

En dan vraag jij je af waarom dat is, dat dit wel kan in België en niet in Nederland.
Hebben de mensen daar gemiddelde meer fatsoen o.i.d. tijdens Oud en Nieuw?
Mja goed punt, het zou me niks verbazen als er her en der op stations van die grappige kinderkes staan te wachten om rotjes naar en in de trein te mieteren op dit soort dagen. Sowieso verbiedt men vuurwerk wat mij betreft volledig maar dat is een andere discussie :P
  dinsdag 31 december 2013 @ 15:06:41 #284
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_134926757
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 15:05 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Mja goed punt, het zou me niks verbazen als er her en der op stations van die grappige kinderkes staan te wachten om rotjes naar en in de trein te mieteren op dit soort dagen. Sowieso verbiedt men vuurwerk wat mij betreft volledig maar dat is een andere discussie :P
Sandite-installatie op ooghoogte monteren en zandstralen dat tuig.
pi_134926868
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 december 2013 15:06 schreef JDude het volgende:

[..]

Sandite-installatie op ooghoogte monteren en zandstralen dat tuig.
_O-
  dinsdag 31 december 2013 @ 15:12:07 #286
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_134927031
In parijs is het ook weer gratis...
pi_134927259
Darkwing, hoe wordt daar gebruik van gemaakt? Zal me niet verbazen als elke rit afgeladen is.

Dit soort dingen wil je ook niet hebben, hoewel het ook weer niet levensgevaarlijk is.
pi_134929165
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 december 2013 15:06 schreef JDude het volgende:

[..]

Sandite-installatie op ooghoogte monteren en zandstralen dat tuig.
Nobel streven. Als je de hoogte goed uitmikt heb je ooghoogte voor de jongste radbrakers en kruishoogte voor de ongeneeslijke pubers. Ik zeg: doen!
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 31 december 2013 @ 16:25:35 #289
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134929853
Mooi overzicht, Zug ^O^
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 31 december 2013 @ 17:03:18 #290
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_134931303
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 december 2013 14:29 schreef Bitlord het volgende:
Is er eigenlijk recent nog wel eens onderzoek gedaan naar het stoppen van het OV vandaag na achten? Hoewel ik enerzijds ook wel snap dat chauffeurs en bestuurders deze uren thuis willen zijn, is 20 uur wellicht wel een erg vroege tijd om te stoppen. Zeker op een avond als deze als velen naar andere plaatsen willen. Er kan toch ook om 22 uur worden gestopt?

In Vlaanderen wordt er zelfs een uitgebreid nacht(tram)net op touw gezet om iedereen veilig weer thuis te brengen:
http://www.delijn.be/nieuws/Oudejaarsnacht_2013.htm
De containerterminals in Rotterdam gingen vanochtend om 10:00 sluiten, zoals de grote ECT, de APM en dergelijke. Onze binnenhaventerminal ging "pas" om 16:00 sluiten. Nee, ik vind 20:00 een mooie tijd.
Er zijn mensen die de jaarwisseling bij familie / gezin willen uitzitten. Als om 20:00 gaan stoppen, zijn de rangeerders nog lang niet klaar.

Prima tijd.

Ja, er zijn vast ook mensen die willen werken, maar ik vind het niet verkeerd hoor.
  dinsdag 31 december 2013 @ 18:02:50 #291
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_134933623

Sik 320
Op 26 december was ik weer in Friesland, en had via-via vernomen dat Sik 320 inmidels groen geschilderd was.
Dat noodde mij om even te kijken, en stond inderdaad in groene kleurstelling voor het voormalig stationsgebouw van Marrum-Westernijkerk.
De vorige keer dat ik hier deze Sik op de foto heb gezet was de Sik nog geel/grijs.
pi_134935699
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 17:03 schreef greavy het volgende:

[..]

De containerterminals in Rotterdam gingen vanochtend om 10:00 sluiten, zoals de grote ECT, de APM en dergelijke. Onze binnenhaventerminal ging "pas" om 16:00 sluiten. Nee, ik vind 20:00 een mooie tijd.
Er zijn mensen die de jaarwisseling bij familie / gezin willen uitzitten. Als om 20:00 gaan stoppen, zijn de rangeerders nog lang niet klaar.

Prima tijd.

Ja, er zijn vast ook mensen die willen werken, maar ik vind het niet verkeerd hoor.
Laten we brandweer, politie, ambulancebroeders, verplegend personeel en ziekenhuizen ook sluiten dan, die mensen willen vast ook thuis zijn...

OV is toch een redelijk noodzakelijke dienst..
dag
pi_134936315
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 18:02 schreef greavy het volgende:
[ link | afbeelding ]
Sik 320
Op 26 december was ik weer in Friesland, en had via-via vernomen dat Sik 320 inmidels groen geschilderd was.
Dat noodde mij om even te kijken, en stond inderdaad in groene kleurstelling voor het voormalig stationsgebouw van Marrum-Westernijkerk.
De vorige keer dat ik hier deze Sik op de foto heb gezet was de Sik nog geel/grijs.
Leuk plaatje. Hij was trouwens -in het groen- al eens eerder hier langsgekomen.

18 oktober 2013:
  dinsdag 31 december 2013 @ 19:20:56 #294
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_134936367
Ik weet niet meer wie hem toen postte, maar dat klopt ja. Binnenkort gaan ze weer verder met het stationsgebouw, en dan komen de juiste bebordingen er ook weer op. Moet dus nog een keer terug.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 31 december 2013 @ 19:28:37 #295
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134936610
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 18:02 schreef greavy het volgende:
[ link | afbeelding ]
Sik 320
Op 26 december was ik weer in Friesland, en had via-via vernomen dat Sik 320 inmidels groen geschilderd was.
Dat noodde mij om even te kijken, en stond inderdaad in groene kleurstelling voor het voormalig stationsgebouw van Marrum-Westernijkerk.
De vorige keer dat ik hier deze Sik op de foto heb gezet was de Sik nog geel/grijs.
ziet er zeer fraai uit _O_
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_134936664
Lintje 40 (van het stootjukkenavontuur op Zutphen Goederen) is reedsch uit den Werkplaats en staat in Hengelo te wachten op wat komen gaat met twee hele fronten. :)
Bij twijfel: gebruik beton.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 31 december 2013 @ 19:31:03 #297
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134936695
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 19:30 schreef _JdM_ het volgende:
Lintje 40 (van het stootjukkenavontuur op Zutphen Goederen) is reedsch uit den Werkplaats en staat in Hengelo te wachten op wat komen gaat met twee hele fronten. :)
ik hoorde dat Shunter het stelletje opgelapt heeft
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_134938327
Spoorboekje 2014 is vanaf heden beschikbaar :D
  dinsdag 31 december 2013 @ 21:15:29 #299
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_134939653
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 december 2013 16:25 schreef Peterselieman het volgende:
Mooi overzicht, Zug ^O^
Ik durf eigenlijk nooit meer iets te plaat(s)en, komen hier zulke mooie platen voorbij :Y .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 31 december 2013 @ 21:15:51 #300
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_134939666
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 20:20 schreef Socios het volgende:
Spoorboekje 2014 is vanaf heden beschikbaar :D
online?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')