Het kan denk ik wel helpen om een coherent product op de markt te zetten.quote:Op maandag 30 december 2013 15:00 schreef Janneke141 het volgende:
Het is natuurlijk best mogelijk om de stoptreindiensten op (een deel van) het HRN aan een andere vervoerder te geven dan de IC-diensten. En in dat geval is ook tariefdifferentiatie mogelijk.
Of dat laatste wenselijk is in een landje dat je zelfs op de fiets nog binnen een dag kan doorkruisen, is iets anders.
Wel de lusten maar niet de lasten, altijd hetzelfde met die schijtfransenquote:Op maandag 30 december 2013 14:42 schreef Cherna het volgende:
[..]
Die twee landen al zeker niet. Die pakken wel alles af van andere landen door zuster bedrijven op te zetten. Maar in eigen land mag je niet komen.
Klopt (wiki NMBS Logistics) Wel een samenwerking met DB Schenker (maar wie niet).quote:Op maandag 30 december 2013 15:39 schreef J.B. het volgende:
[..]
Wel de lusten maar niet de lasten, altijd hetzelfde met die schijtfransenHeeft de NMBS ook zusterbedrijven? Ik dacht dat die alleen in België wat aanrommelen.
Ze hebben trouwens die concessie in NRW met oa. de verbinding naar Arnhem teruggegeven omdat hij toch te risicovol was. Nieuwe vervoerder wordt DB Regio.quote:Op maandag 30 december 2013 15:41 schreef Viezze het volgende:
NS "rommelt" ook rustig wat aan in het buitenland met Abellio hoor
In de VK, maar de VK laat dat ook toe. En NS zal wel moeten wil het nog enige bestaansrecht behouden. Want als de concurrentie het gaat overnemen in Nederland wat uiteindelijk(helaas) zal gaan gebeuren zou NS niet meer bestaan.quote:Op maandag 30 december 2013 15:41 schreef Viezze het volgende:
NS "rommelt" ook rustig wat aan in het buitenland met Abellio hoor
NS is toch geen totaal incompetent prutsbedrijf?quote:Op maandag 30 december 2013 15:49 schreef Cherna het volgende:
[..]
In de VK, maar de VK laat dat ook toe. En NS zal wel moeten wil het nog enige bestaansrecht behouden. Want als de concurrentie het gaat overnemen in Nederland wat uiteindelijk(helaas) zal gaan gebeuren zou NS niet meer bestaan.
De RER valt onder de SNCF en de RATP is de vervoerder in Parijs. En de RER B daar vind de splitsing plaats in Gare du Nord. Dus daar vind ook de wisseling plaats van machinisten en is er een andere spanning.quote:Op maandag 30 december 2013 15:00 schreef b2py het volgende:
[..]
HRN Integraal.
Regio's:
Amsterdam (Breukelen/Lelystad/Leiden/Amersfoort/Noord-Holland)
Rotterdam/Den Haag (Gouda/Dordrecht/Leiden)
Zuidvleugel (Zeeland/'s-Hertogenbosch en lager.) (Eventueel opbreekbaar nog is Zuid-Limburg)
Arnhem/Nijmegen (Ede-Wageningen/'s-Hertogenbosch/Tiel/Zutphen/Winterswijk)
Utrecht (Breukelen/Leiden/Gouda/Ede-Wageningen/Zwolle/Baarn/Hilversum)
Zwolle (Lelystad/Emmen/Zutphen/Groningen/Leeuwarden/Almelo)
Twente (Zutphen/Oldenzaal/Apeldoorn)
Noordvleugel (Harlingen/Stavoren/Groningen/Leeuwarden/Roodeschool/Delfzijl/Leer/Veendam)
Concessie overschrijdende verbindingen zoals de huidige Uitgeest <-> Rotterdam Express zouden in 1 van de twee concessies uitgevoerd kunnen worden of gezamenlijk zoals de RATP en SNCF dat doen bij de RER. Mooi business tripje om te kijken hoe het daar gaat.
n.b. Ik kan verbindingen vergeten zijn, kan beuren
Het is geen prutsbedrijf alleen hebben ze de media en overheid niet erg mee. Het probleem is dat het een proeftuin gaat worden.quote:Op maandag 30 december 2013 15:51 schreef Igen het volgende:
[..]
NS is toch geen totaal incompetent prutsbedrijf?
In Duitsland lukt het de DB ook om zich bij het Fernverkehr in open access te handhaven en intussen ook om veel regionale concessies (terug) te winnen. En als het NS lukt om in het buitenland concessies te winnen, dan moeten ze daar in Nederland toch zeker ook wel toe in staat zijn.
Veel plezierquote:Op maandag 30 december 2013 16:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo. Even naar Düsseldorf geweest om Darkwing op te halen, nu terug in Sauerland. Over 1 minuut begint het pinten koppen
Dat is op veel plaatsen in het land al realiteit. Neem de Zoetermeerlijn(krakeling) maar. Ooit reed NS die lijn maar schijnbaar niet rendabel. Nu rijd daar RandstadRail. Of dat werkt durf ik niet te zeggen.quote:Op maandag 30 december 2013 15:00 schreef Janneke141 het volgende:
Het is natuurlijk best mogelijk om de stoptreindiensten op (een deel van) het HRN aan een andere vervoerder te geven dan de IC-diensten. En in dat geval is ook tariefdifferentiatie mogelijk.
Of dat laatste wenselijk is in een landje dat je zelfs op de fiets nog binnen een dag kan doorkruisen, is iets anders.
Eh, ik wist niet dat Leipzig in de buurt van Arnhem lag (lees je eigen linkje nog maar eens door)quote:Op maandag 30 december 2013 15:43 schreef b2py het volgende:
[..]
Ze hebben trouwens die concessie in NRW met oa. de verbinding naar Arnhem teruggegeven omdat hij toch te risicovol was. Nieuwe vervoerder wordt DB Regio.
http://www.nasa.de/index.php?id=95&pmid=859
De media ok, maar wat wil je nou nog meer meehebben aan een concessieverlener die van ome Jeroen nooit eens mag zeggen "dit hadden we zo niet afgesproken"?quote:Op maandag 30 december 2013 15:59 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het is geen prutsbedrijf alleen hebben ze de media en overheid niet erg mee.
Oh je hebt helemaal gelijkquote:Op maandag 30 december 2013 16:32 schreef MTL het volgende:
[..]
Eh, ik wist niet dat Leipzig in de buurt van Arnhem lag (lees je eigen linkje nog maar eens door)
Gaat dus om een andere consessie
Waarom? Qua uitvoerbaarheid of qua nut voor de reiziger?quote:Op maandag 30 december 2013 16:31 schreef Cherna het volgende:
Maar op sporen waar ook een IC moet rijden of kruisen bij knooppunten zoals Utrecht, tja ik heb mijn bedenkingen.
Een overheid bepaald, prima maar gaat het mis dan geven ze niet thuis. Wel janken wegens slecht onderhoud en veel vertragingen maar men verwacht wel een behoorlijke winst.quote:Op maandag 30 december 2013 16:35 schreef Litpho het volgende:
[..]
De media ok, maar wat wil je nou nog meer meehebben aan een concessieverlener die van ome Jeroen nooit eens mag zeggen "dit hadden we zo niet afgesproken"?
Is het wenselijk om meer treinen te laten rijden? Ik denk dat service en informatie belangrijkere pijlers moeten zijn dan nog meer frequentie. Uitgezonderd metronetwerken is het echt wel heel goed geregeld in Nederland hoor qua verbindingen.quote:Op maandag 30 december 2013 16:25 schreef madeleine-b het volgende:
Wat ik mij dus afvraag met al die lumineuze plannen om het HRN/lijnen uit elkaar te halen: gaat er ook maar 1 trein meer van rijden?
Volgens mijn lekenblik zit in de ruime Randstad het spoornet (op wat "finetuning" na) behoorlijk vol.
Zo nee dan wordt het dus een verhaaltje van meer kosten en minder flexibiliteit voor de reiziger als het gaat over de te kiezen routes.
Twee verschillende overheden. Het gejank is grotendeels Tweede Kamer (en dat kan NS veilig negeren dankzij de excuustruusjes op IenM) en de winstverwachting is MinFin. Dat laatste schiet inderdaad niet op, eens.quote:Op maandag 30 december 2013 16:45 schreef Cherna het volgende:
[..]
Een overheid bepaald, prima maar gaat het mis dan geven ze niet thuis. Wel janken wegens slecht onderhoud en veel vertragingen maar men verwacht wel een behoorlijke winst.
Maar gaan ze dat doen. Zij zullen eerder gaan kijken of het mogelijk is hun stoptreinen te laten aansluiten op het busvervoer in de regio.quote:Op maandag 30 december 2013 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom? Qua uitvoerbaarheid of qua nut voor de reiziger?
Als, ik noem maar wat, Veolia de stoptreinen Roermond-Sittard-Maastricht/Heerlen zou gaan rijden op dezelfde tijden als de NS dat nu doet, dan maakt dat toch verder niet veel uit?
(Tussen Arnhem en Nijmegen rijdt nu ook al een raar rood treintje tussen de NS-IC's en sprinters door, en van goederentreinen op wat voor hoofdlijn dan ook kijkt al lang niemand meer op)
Als buschauffeur rij ik ook wel eens langer dan 4 uur hoor, vaak heb je dan na een half uur of uur wel even een paar minuten tijd waarin je stil staat. En als je een beetje vertraging hebt ben je die tijd ook kwijt...quote:Op maandag 30 december 2013 14:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
Er is niets mis het het beroep van een buschauffeur. Ook een zwaar beroep.
Maar totaal iets anders. In een bus schakel(tenzij automaat) je , moet je sturen etc, veel frequenter optrekken en remmen, je maakt deel uit van het verkeer dat altijd anders is. Je maakt meer handelingen. Dan liggen de rijtijden op 2,5 uur. Een machinist moet in staat worden geacht om minimaal 4,5 uur te rijden.
Een machinist is een proces operator op rails, die niets meer doet dan het observeren en opvolgen van de seinen etc.
Nogmaals eigenlijk zou je zelf eens een keer een jaar lang alleen maar de stopper moeten rijden tussen Weert en Eindhoven. Dan praat je wel anders.
Waarom moet ik als vervoerder die alleen maar rijd tot Eindhoven zorgen dat iemand in Adam terecht kan komen? Of de stopper naar Den Bosch moet halen. Dat gaat mij dan toch niets aan. Ik heb mijn taak netjes afgewerkt als vervoerder. Namelijk tot Eindhoven zoals is afgesproken in de concessie.quote:Op maandag 30 december 2013 17:11 schreef b2py het volgende:
Is het in deze een fout van NS, ProRail, Veolia, Derden?
Opdracht: Zorg dat de reiziger thuis komt, financieel gesteggel achteraf oplossen.
Dat probleem kan door de treindienstleiding worden opgelost.quote:Op maandag 30 december 2013 17:14 schreef Cherna het volgende:
[..]
Waarom moet ik als vervoerder die alleen maar rijd tot Eindhoven zorgen dat iemand in Adam terecht kan komen? Of de stopper naar Den Bosch moet halen. Dat gaat mij dan toch niets aan. Ik heb mijn taak netjes afgewerkt als vervoerder. Namelijk tot Eindhoven zoals is afgesproken in de concessie.
Ja dat snap ik, maar als daardoor die reiziger zijn aansluiting niet haalt zorg jij dan dat hij thuis komt(laatste aansluiting). Als de vervoerder waar je werkt daar niets te zoeken heeft?quote:Op maandag 30 december 2013 17:13 schreef dennistd het volgende:
[..]
Als buschauffeur rij ik ook wel eens langer dan 4 uur hoor, vaak heb je dan na een half uur of uur wel even een paar minuten tijd waarin je stil staat. En als je een beetje vertraging hebt ben je die tijd ook kwijt...
Ik hoop het.quote:Op maandag 30 december 2013 17:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat probleem kan door de treindienstleiding worden opgelost.
Je had het net nog over Valkenburg en laatste trein, nu haal je er weer iets totaal anders bij.quote:Op maandag 30 december 2013 17:14 schreef Cherna het volgende:
[..]
Waarom moet ik als vervoerder die alleen maar rijd tot Eindhoven zorgen dat iemand in Adam terecht kan komen? Of de stopper naar Den Bosch moet halen. Dat gaat mij dan toch niets aan. Ik heb mijn taak netjes afgewerkt als vervoerder. Namelijk tot Eindhoven zoals is afgesproken in de concessie.
In Groningen misschien, echter ken ik hier zat voorbeelden waarbij het niet gebeurd (oosten des landsquote:Op maandag 30 december 2013 17:56 schreef Igen het volgende:
De treinen van Arriva wachten in Groningen doorgaans best op de IC uit het zuiden.
En verder betekent aanbesteding ook niet automatisch dat er iemand anders dan NS komt te rijden. Dat is ook helemaal niet de bedoeling, het is de bedoeling dat de spoorwegbedrijven door concurrentie beter hun best gaan doen. Als NS dan als beste uit de bus komt, helemaal prima.
Afspraken die er zijn is dat de reiziger gegarandeerd word om daar te komen waar de vervoerder rijd. En dan heb ik het over de laatste treinen.quote:Op maandag 30 december 2013 17:20 schreef b2py het volgende:
[..]
Je had het net nog over Valkenburg en laatste trein, nu haal je er weer iets totaal anders bij.
Welke afspraken over eventuele laatste aansluitingen worden gemaakt? Wie is daar verantwoordelijk voor? In bijzondere gevallen zoals stremmingen, wie is er dan verantwoordelijk? Welke acties nemen we in geval van stremmingen?
De antwoorden van de vragen hierboven timmeren jouw problematiek dicht.
Ik hoor een voor een zaken die relatief makkelijk oplosbaar zijn.quote:Op maandag 30 december 2013 17:51 schreef GlenSpey het volgende:
Achja, denk dat iedereen wel weet hoe het zit met aanbestedingen en opknippen. Allemaal mooie politieke praatjes vooraf, maar een hoop ellende achteraf. Zoals gebruikelijk met 'Europa'
- Treinen van concurrerende bedrijven gaan echt niet vaker op elkaar wachten. Doen ze nu ook (meestal) al niet.
- De politiek gaat echt geen extra toezicht houden of alles wel in goede banen wordt geleid. Doet ze nu ook al niet.
- Prijzen gaan echt niet dalen, ze gaan stijgen want al die lijntjes zijn van zichzelf vaak niet winstgevend genoeg. En al die aanbestedingen en opbiedende bedrijven moeten/willen het geld ook ergens mee terugverdienenen dan krijg je misschien ook nog wel te maken met bepaalde eisen die bij de aanbesteding komen: zoals nieuw, modern materieel voorzien van de laatste technische snufjes (iets wat we bij busbedrijven al veel zien).
- Reizen binnen Nederland zal lastiger worden, denk aan vaker overstappen, meer gedoe met uit/inchecken, gezeik over tarieven etc.
En dan blijft er nog het chauvinistische huzarenstukje over: willen we Nederland nou echt (grotendeels) laten overnemen door buitenlandse bedrijven?
Ben benieuwd hoe jij deze problemen realistisch wil gaan oplossenquote:Op maandag 30 december 2013 18:02 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik hoor een voor een zaken die relatief makkelijk oplosbaar zijn.
Het zogenaamde 'Laaghangend fruit'.
Gelukkig zitten alle vervoerders allemaal bij elkaar in het OCCR en is daardoor door korte lijntjes, goede afspraken en dito financiële consequenties ruimschoots haalbaar.quote:Op maandag 30 december 2013 18:02 schreef Cherna het volgende:
[..]
Afspraken die er zijn is dat de reiziger gegarandeerd word om daar te komen waar de vervoerder rijd. En dan heb ik het over de laatste treinen.
Als je diverse vervoerders hebt vervalt dat. Want iedereen heeft zijn eigen winkel en eigen directie en ziet andere vervoerders als concurrenten. Als hij al moet wachten op aansluiting dat nu niet het geval is want Veolia hoeft niet op mij te wachten bij de laatste aansluiting als ik vertraging maak, dan snap je wel dat je net als in de bouwwereld een soort van meerwerk krijgt en dan word met een vork geschreven. Nog maar te zwijgen over de genomen beslissingen die niemand meer durft te nemen. Iedereen wacht op elkander voordat men überhaupt iets durft te ondernemen. Ik heb dat in de engineeringswereld al meemaakt.
Dus als ik als vervoerder de IC rijd naar Maastricht en iemand moet in Bunde zijn maar vervoerder X rijd die stopper vanaf Maastricht, dan is het nog maar de vraag of die blijft wachten. En de IC vervoerder ja die vind het prima want die hoeft geen taxi meer te regelen immers hij voorziet de stoptrein niet en voor hem is Maastricht voldoen aan de eisen, precies volgens de afspraak. En geloof mij maar dat de kosten oplopen en behoorlijk als de vervoerder x van de stoptrein een half uur langer moet wachten en hij daardoor weer anderen dupeert die bijvoorbeeld nog een bus moeten halen.
Ja het probleem is oplosbaar, welk probeem niet. Alleen moet je je afvragen tegen welke prijs.
Ik kan me in de rest van je argumenten best vinden, maar het is intussen ruimschoots aangetoond dat je voor het niet wachten echt geen concurrerende bedrijven nodig hebt. Geef het overdreven sturen op treinpunctualiteit (ipv. reizigerspunctualiteit) daar maar de schuld van en ja, dat komt eerder uit Den Haag dan uit Utrecht.quote:Op maandag 30 december 2013 17:51 schreef GlenSpey het volgende:
- Treinen van concurrerende bedrijven gaan echt niet vaker op elkaar wachten. Doen ze nu ook (meestal) al niet.
Klopt en het is een probleem wat met aanbesteden in ieder geval niet weggaat (tis wel een van de veelgenoemde redenen van reizigers waarom men de NS liever vervangen ziet worden door een andere vervoerder).quote:Op maandag 30 december 2013 18:04 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik kan me in de rest van je argumenten best vinden, maar het is intussen ruimschoots aangetoond dat je voor het niet wachten echt geen concurrerende bedrijven nodig hebt. Geef het overdreven sturen op treinpunctualiteit (ipv. reizigerspunctualiteit) daar maar de schuld van en ja, dat komt eerder uit Den Haag dan uit Utrecht.
Prima, maar wat zie jij dan als voordeel. Vertel het me. Wat schiet je ermee op als reiziger.quote:Op maandag 30 december 2013 18:02 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik hoor een voor een zaken die relatief makkelijk oplosbaar zijn.
Het zogenaamde 'Laaghangend fruit'.
Minder knippen, minder snijden. Betere service en verbeterd aanbod op treinlengte. Schonere treinen en betere reisinformatie.quote:Op maandag 30 december 2013 18:12 schreef Cherna het volgende:
[..]
Prima, maar wat zie jij dan als voordeel. Vertel het me. Wat schiet je ermee op als reiziger.
Zijn het de kosten? Meer treinen? Waar denk je het voordeel uit te halen?
Nee, daar gaat het nu juist om. Juist omdat Veolia er niet rijd hebben ze de verantwoording niet voor die verbinding. Dus ja dan heb je pech en geen taxi.quote:Op maandag 30 december 2013 18:04 schreef b2py het volgende:
[..]
Gelukkig zitten alle vervoerders allemaal bij elkaar in het OCCR en is daardoor door korte lijntjes, goede afspraken en dito financiële consequenties ruimschoots haalbaar.
Andersom geldt hetzelfde. Wat als Veolia te laat is voor de laatste trein naar Amsterdam vanuit Maastricht? Moet Veolia dan ook een taxiritje vanaf Utrecht betalen doordat de volgende niet verder dan daar gaat?
Scheelt weer dat er daar een nachtnet is en het probleem dus minder speelt..
Veolia biedt hem toch in zijn reisplanner.quote:Op maandag 30 december 2013 18:14 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee, daar gaat het nu juist om. Juist omdat Veolia er niet rijd hebben ze de verantwoording niet voor die verbinding. Dus ja dan heb je pech en geen taxi.
Is de term "core business" al gebruikt?quote:Op maandag 30 december 2013 18:13 schreef b2py het volgende:
[..]
Minder knippen, minder snijden. Betere service en verbeterd aanbod op treinlengte. Schonere treinen en betere reisinformatie.
Wat is er niet core-business aan?quote:Op maandag 30 december 2013 18:16 schreef Litpho het volgende:
[..]
Is de term "core business" al gebruikt?.
En zolang MinFin binnenskamers handhaving verbiedt stel ik voor dat papier aan Ireyon aan te bieden voor zijn geliefde toiletten.quote:Op maandag 30 december 2013 18:15 schreef b2py het volgende:
Ik heb inmiddels al vijf keer gezegd dat er in toekomstige concessies wél afspraken gemaakt over kunnen worden.
Met meerdere vervoerders op het spoor (niet alleen het HRN) moet je reizigersinformatie niet bij slechts één van die vervoerders leggen. Idem voor stationsuitbating, maar die noemde je niet.quote:
Heb je het gemeten?quote:Op maandag 30 december 2013 18:20 schreef bork het volgende:
Fast Ferry Velsen-Amsterdam was prima, we zaten 1e rang en af-en-toe haalden we toch de 60 km/u. Het was vandaag gratis trouwens. Van Driehuis naar de Fast Ferry lopen over oude spoor naar IJmuiden was prima te doen!
Als dat zo is dan zou ik zeggen waar wachten we nog op. Minder knippen? Ja die is natuurlijk wel erg belangrijk.quote:Op maandag 30 december 2013 18:13 schreef b2py het volgende:
[..]
Minder knippen, minder snijden. Betere service en verbeterd aanbod op treinlengte. Schonere treinen en betere reisinformatie.
Reizigersinformatie hoort imo bij de spoorbeheerder, maar dat hebben ze hier afgelopen jaar juist weggehaald. Maar dat even terzijde.quote:Op maandag 30 december 2013 18:20 schreef Litpho het volgende:
[..]
Met meerdere vervoerders op het spoor (niet alleen het HRN) moet je reizigersinformatie niet bij slechts één van die vervoerders leggen. Idem voor stationsuitbating, maar die noemde je niet.
Daarentegen, als NS eens betrouwbaar dingen gaat roepen over treinlengte én betrouwbaar op dezelfde plaats op het perron stopt, mogen ze van mij eens iets gaan roepen over reizigersspreiding.
Yup, ik vond het ook niet verkeerd, en van Velsen naar Amsterdam om 16.20, 10 man of zo, heerlijk rustigquote:Op maandag 30 december 2013 18:22 schreef b2py het volgende:
[..]
Heb je het gemeten?
Ik vond het vooral erg tof dat we zo door de havens voeren.
Al met al erg genoten!
Ik had die van 13:00, zelfde richting. Ding zat afgeladen vol bij mij.quote:Op maandag 30 december 2013 18:24 schreef bork het volgende:
[..]
Yup, ik vond het ook niet verkeerd, en van Velsen naar Amsterdam om 16.20, 10 man of zo, heerlijk rustig.
Ja, zonde. Mag van mij wel teruggedraaid worden. Heeft Bashir weer wat te twitterenquote:Op maandag 30 december 2013 18:23 schreef b2py het volgende:
[..]
Reizigersinformatie hoort imo bij de spoorbeheerder, maar dat hebben ze hier afgelopen jaar juist weggehaald. Maar dat even terzijde.
Beetje kort door de bocht niet?quote:Op maandag 30 december 2013 18:57 schreef Bitlord het volgende:
Nou klagen we hier nog wel eens dat NS stations overslaat, maar vanmiddag had de machinist van de 6060 Houten - Utrecht schijt aan de planningsregels van Prorail en stopte gewoon wel op Utrecht Lunetten.
waren er ook in- en uitstappers?quote:Op maandag 30 december 2013 18:57 schreef Bitlord het volgende:
Nou klagen we hier nog wel eens dat NS stations overslaat, maar vanmiddag had de machinist van de 6060 Houten - Utrecht schijt aan de planningsregels van Prorail en stopte gewoon wel op Utrecht Lunetten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |