abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134871096
Inmiddels wel, zal wel zijn nav dat incident.
pi_134871195
quote:
2s.gif Op maandag 30 december 2013 13:04 schreef Duvel het volgende:

[..]

Er is toch destijds een aanrijding gebeurd in Arnhem tussen een goederentrein en een stoptrein, waarbij de machinist van de goederentrein geen wegbekendheid had? Volgens mij kwam toen uit de rechtzaak dat wegbekendheid geen wettelijke vereiste is?
Jawel, zie het handboek vervoerproces:

  maandag 30 december 2013 @ 13:48:54 #153
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_134872510
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 13:18 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Jawel, zie het handboek vervoerproces:

[ afbeelding ]
Daar staat het nu idd in, en de spoorwegwet zegt dat wegbekendheid alleen door een gecerficeerde instantie mag worden getoetst. Ten tijde van die aanrijding was volgens mij minder goed vastgelegd wanneer de wegbekendheid voldoende was, en daarom had de machinist van de goederentrein de wet niet overtreden (maar wel de interne regelgeving van ERS geschonden).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_134872613
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 02:42 schreef Cherna het volgende:

[..]

Men zegt wel eens dat ouderen niets om jongeren geven. Maar ik hoop van harte dat je lang mag genieten met een zeer gevarieerd werkpakket.
Ik hoop het ook van harte (ook voor mijzelf :P).

Ik ben wel benieuwd wat dat zoveelste spoorwegpakket (of hoe heet dat?) van de EU voor invloed gaat hebben. Ik meende begrepen te hebben dat er wel mogelijkheden zijn voor een onderhandse gunning van het HRN, maar dat de definitie van HRN eigenlijk enkel IC vervoer zou worden. Heb ik dat nu inderdaad goed begrepen of blijven ook stoptreindiensten bij het HRN horen?
Ik hoop uiteraard toch wel het laatste. Geen stoptreindiensten is toch wel funest voor de wegbekendheid, dat merkte ik een maandje geleden bij station Maarsen. Normaal rijd ik daar altijd met de IC voorbij, maar ik moest toen opeens een stoptreintje in die regio rijden met mijn mentor. Mijn mentor had er ook al tijden niet meer hoeven stoppen, dus die wist het niet helemaal precies meer, en dan blijkt opeens dat het verkenbord niet op remwegafstand staat vanuit Amsterdam gezien ;(
Ik kon gelukkig nog op tijd remmen, maar als een station net iets sneller dichterbij komt dan je verwacht had, dan zit je toch wel weer ff op het puntje van je stoel :P
Dan zie je toch maar weer hoe belangrijk die wegbekendheid is, ook voor zowel IC als SPR.
  maandag 30 december 2013 @ 13:57:35 #155
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_134872894
Als IC-machinist op de vrije baan lijkt het me inderdaad stuk makkelijker, zeker op Hanzelijn, Amsterdam - Utrecht - Eindhoven
pi_134872989
Er is geen onderbouwd antwoord te geven, de politiek is zo wispelturig dat we het pas weten zodra de wet is ondertekend.

Ik zou er wel rekening mee houden dat er iets aan het HRN gaat gebeuren, en ik denk dat het IC-net aanbesteed wordt (in 1 keer) en de stoptreindiensten grotendeels los. In ieder geval alles zal op den duur aanbesteed moeten worden als het aan Europa ligt.
pi_134873329
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 13:51 schreef MTL het volgende:

[..]

Ik hoop het ook van harte (ook voor mijzelf :P).

Ik ben wel benieuwd wat dat zoveelste spoorwegpakket (of hoe heet dat?) van de EU voor invloed gaat hebben. Ik meende begrepen te hebben dat er wel mogelijkheden zijn voor een onderhandse gunning van het HRN, maar dat de definitie van HRN eigenlijk enkel IC vervoer zou worden. Heb ik dat nu inderdaad goed begrepen of blijven ook stoptreindiensten bij het HRN horen?
Ik hoop uiteraard toch wel het laatste. Geen stoptreindiensten is toch wel funest voor de wegbekendheid, dat merkte ik een maandje geleden bij station Maarsen. Normaal rijd ik daar altijd met de IC voorbij, maar ik moest toen opeens een stoptreintje in die regio rijden met mijn mentor. Mijn mentor had er ook al tijden niet meer hoeven stoppen, dus die wist het niet helemaal precies meer, en dan blijkt opeens dat het verkenbord niet op remwegafstand staat vanuit Amsterdam gezien ;(
Ik kon gelukkig nog op tijd remmen, maar als een station net iets sneller dichterbij komt dan je verwacht had, dan zit je toch wel weer ff op het puntje van je stoel :P
Dan zie je toch maar weer hoe belangrijk die wegbekendheid is, ook voor zowel IC als SPR.
Misschien moeten we toch maar bij Arriva gaan solliciteren tegen de zomer :P
pi_134873374
Je bent gek als je dat zou doen ;)
pi_134873381
Het vierde spoorwegpakket omvat o.a. het volgende:
quote:
Door de verordening34 inzake openbaredienstverplichtingen betreffende het openbaar
personenvervoer per spoor en over de weg te wijzigen, streeft de Commissie ernaar openbare
aanbesteding van openbaredienstcontracten met ingang van december 2019 verplicht te
stellen.
Er staat verder niks over mogelijkheden om onderhands te gunnen, behalve als het om kleine contracten gaat (de kosten voor aanbesteden zijn dan groter dan de beoogde winst).
Zie http://www.eerstekamer.nl(...)/f=/vj6yi993knm7.pdf en http://www.eerstekamer.nl(...)missiemededeling_het

De vraag is of het ook zo wordt aangenomen natuurlijk.
  maandag 30 december 2013 @ 14:10:35 #160
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134873511
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 11:52 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat is er mis met het beroep van buschauffeur?

En heb je daar niet het probleem van verwachtingspatronen als je 40-45 jaar op dezelfde lijn zit?
Er is niets mis het het beroep van een buschauffeur. Ook een zwaar beroep.
Maar totaal iets anders. In een bus schakel(tenzij automaat) je , moet je sturen etc, veel frequenter optrekken en remmen, je maakt deel uit van het verkeer dat altijd anders is. Je maakt meer handelingen. Dan liggen de rijtijden op 2,5 uur. Een machinist moet in staat worden geacht om minimaal 4,5 uur te rijden.
Een machinist is een proces operator op rails, die niets meer doet dan het observeren en opvolgen van de seinen etc.
Nogmaals eigenlijk zou je zelf eens een keer een jaar lang alleen maar de stopper moeten rijden tussen Weert en Eindhoven. Dan praat je wel anders.

Ik heb je en aantal links gegeven hoe het werkt in Duitsland. Het ziekte percentage is daar niet te harden als het om S-bahn machinisten gaat. En ik kan dat wel berijpen, zeker al omdat ik er zelf gereden heb.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  Redactie Frontpage / Sport maandag 30 december 2013 @ 14:16:04 #161
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134873781
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 14:08 schreef Viezze het volgende:
Het vierde spoorwegpakket omvat o.a. het volgende:

[..]

Er staat verder niks over mogelijkheden om onderhands te gunnen, behalve als het om kleine contracten gaat (de kosten voor aanbesteden zijn dan groter dan de beoogde winst).
Zie http://www.eerstekamer.nl(...)/f=/vj6yi993knm7.pdf en http://www.eerstekamer.nl(...)missiemededeling_het

De vraag is of het ook zo wordt aangenomen natuurlijk.
Voor stoptreindiensten zal dat zeker gaan gelden. Die zijn alleen met subsidie rendabel te krijgen, tenzij ze gecompenseerd kunnen worden door de meer rendabele IC-diensten. En zo zijn er nog meer situaties denkbaar, waardoor er toch onderhands aanbesteed kan worden. Het enige wat dan niet tegengehouden kan worden is dat een private vervoerder kan besluiten om ergens in den lande een eigen IC-dienst te starten.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_134874049
Sprinter diensten zijn rendabel zonder HC. Ook beter voor je opvolgtijden.
pi_134874179
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 14:07 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Misschien moeten we toch maar bij Arriva gaan solliciteren tegen de zomer :P
Hoewel je het een beetje gekscherend zegt is het natuurlijk goed om mij eens te oriënteren aan het eind van de opleiding. Dat kan nooit kwaad, lijkt me.

quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 14:08 schreef Viezze het volgende:
Het vierde spoorwegpakket omvat o.a. het volgende:

[..]

Er staat verder niks over mogelijkheden om onderhands te gunnen, behalve als het om kleine contracten gaat (de kosten voor aanbesteden zijn dan groter dan de beoogde winst).
Zie http://www.eerstekamer.nl(...)/f=/vj6yi993knm7.pdf en http://www.eerstekamer.nl(...)missiemededeling_het

De vraag is of het ook zo wordt aangenomen natuurlijk.
Dank voor de documenten :) Inderdaad interessant leesvoer.
Als het inderdaad wordt aangenomen, dan lijkt ook NL niet te ontkomen aan een complete open-access spoornet:
quote:
"2. Spoorwegondernemingen krijgen onder billijke, niet-discriminerende
en transparante voorwaarden het recht op toegang tot de spoorinfrastructuur in
alle lidstaten met het oog op de exploitatie van alle soorten passagiersvervoer
per spoor. Spoorwegondernemingen mogen in alle stations passagiers laten inen
uitstappen. Dat recht omvat de toegang tot infrastructuur die
dienstvoorzieningen met het net verbindt als bedoeld in bijlage II, punt 2.";
Ik hoop echt dat we dan niet te maken gaan krijgen met 'Engelse toestanden'. Grapjes waarbij vervoersbewijzen maar bij één vervoerder geldig zijn, en je dus (op papier) een kwartiersverbinding hebt, maar het betreffende bedrijf slechts één keer per twee uur rijdt i.c.m. met andere vervoerders en meer van dat soort gekkigheid.
pi_134874270
Behalve in Engeland voldoen ze voor zover ik weet o.a. in Zweden, Duitsland en Tsjechië ook al aan die regel.
pi_134874393
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 14:10 schreef Cherna het volgende:

[..]

Er is niets mis het het beroep van een buschauffeur. Ook een zwaar beroep.
Maar totaal iets anders. In een bus schakel(tenzij automaat) je , moet je sturen etc, veel frequenter optrekken en remmen, je maakt deel uit van het verkeer dat altijd anders is. Je maakt meer handelingen. Dan liggen de rijtijden op 2,5 uur. Een machinist moet in staat worden geacht om minimaal 4,5 uur te rijden.
Een machinist is een proces operator op rails, die niets meer doet dan het observeren en opvolgen van de seinen etc.
Nogmaals eigenlijk zou je zelf eens een keer een jaar lang alleen maar de stopper moeten rijden tussen Weert en Eindhoven. Dan praat je wel anders.

Ik heb je en aantal links gegeven hoe het werkt in Duitsland. Het ziekte percentage is daar niet te harden als het om S-bahn machinisten gaat. En ik kan dat wel berijpen, zeker al omdat ik er zelf gereden heb.
Ik ben geen machinist, dus het is goed dat je me even met de neus op de verschillen drukt. :)
pi_134874424
Ik hoop dat we tegen die tijd (in ieder geval voor treinvervoer) werken met één ov-chip paal voor alle vervoerders. Anders wordt het een gigantische puinhoop.
pi_134874440
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 14:23 schreef MTL het volgende:

[..]

Hoewel je het een beetje gekscherend zegt is het natuurlijk goed om mij eens te oriënteren aan het eind van de opleiding. Dat kan nooit kwaad, lijkt me.
Als er inderdaad geen nieuw personeel wordt aangenomen voorlopig dan wordt het misschien nog wel werkelijkheid ook. Al vermoed ik dat dat dan ook voor andere bedrijven zoals dus Arriva geldt...
  maandag 30 december 2013 @ 14:30:59 #168
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134874569
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 14:28 schreef Viezze het volgende:
Ik hoop dat we tegen die tijd (in ieder geval voor treinvervoer) werken met één ov-chip paal voor alle vervoerders. Anders wordt het een gigantische puinhoop.
Als een vervoerder zijn eigen prijzen mag bepalen en zijn eigen abbo's mag hanteren zal dat niet gebeuren.
En welke markt heb je als iedereen verplicht word dezelfde prijs te hanteren. Dat kun je dan toch geen markt noemen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134874665
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 14:30 schreef Cherna het volgende:

[..]

Als een vervoerder zijn eigen prijzen mag bepalen en zijn eigen abbo's mag hanteren zal dat niet gebeuren.
En welke markt heb je als iedereen verplicht word dezelfde prijs te hanteren. Dat kun je dan toch geen markt noemen.
Klopt, daarom zal volledige marktwerking bij treinvervoer ook niet gaan werken.
pi_134874750
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 14:30 schreef Cherna het volgende:

[..]

Als een vervoerder zijn eigen prijzen mag bepalen en zijn eigen abbo's mag hanteren zal dat niet gebeuren.
En welke markt heb je als iedereen verplicht word dezelfde prijs te hanteren. Dat kun je dan toch geen markt noemen.
Tenzij verschillende treinvervoerders dezelfde trajecten rijden, kan je het sowieso geen markt noemen. Niet alsof je naar Almelo ipv. Amsterdam gaat alleen omdat die vervoerder zoveel goedkoper/comfortabeler/schoner is tenslotte.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_134874909
Dat plan komt er toch niet door, alsof pak em beet België en Frankrijk daar ooit mee zouden instemmen :') Beetje concurrentie zou daar overigens niet slecht zijn.
  maandag 30 december 2013 @ 14:37:52 #172
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134874914
Nogmaals wie er op het spoor rijd maakt niets uit. Alleen het opknippen zie ik niet zitten. Dit omdat wij alsnog de infra daar niet voor hebben.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 30 december 2013 @ 14:39:58 #173
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134875020
quote:
6s.gif Op maandag 30 december 2013 14:34 schreef Litpho het volgende:

[..]

Tenzij verschillende treinvervoerders dezelfde trajecten rijden, kan je het sowieso geen markt noemen. Niet alsof je naar Almelo ipv. Amsterdam gaat alleen omdat die vervoerder zoveel goedkoper/comfortabeler/schoner is tenslotte.
Inderdaad. Als jij om 8.00 uur wilt vertrekken ga je niet tot 9.00 uur wachten omdat dan Vervoerder x gaat rijden. Vooral al niet als de prijzen gelijk zijn.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 30 december 2013 @ 14:42:06 #174
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134875111
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 14:37 schreef J.B. het volgende:
Dat plan komt er toch niet door, alsof pak em beet België en Frankrijk daar ooit mee zouden instemmen :') Beetje concurrentie zou daar overigens niet slecht zijn.
Die twee landen al zeker niet. Die pakken wel alles af van andere landen door zuster bedrijven op te zetten. Maar in eigen land mag je niet komen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134875200
Het Duitse model kan prima in Nederland. IC/Fern + Regio.
pi_134875328
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 14:43 schreef b2py het volgende:
Het Duitse model kan prima in Nederland. IC/Fern + Regio.
Welke lijnen zou jij aan de concurrent willen vergeven dan :) ?
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_134875365
Maar dan wel met één tariefsysteem. Als je de toeslag er al niet doorheen krijgt voor een ICD, dan denk ik dat ook nog eens een verschil in IC/SPR diensten in z'n geheel niet gaat werken (tenzij je het de reiziger door de strot duwt).
pi_134875748
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 14:46 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Welke lijnen zou jij aan de concurrent willen vergeven dan :) ?
Je zou bijv. het Randstadspoor rond Utrecht in een aparte concessie kunnen stoppen.

Of bijv. alle treinen Amsterdam - Haarlem en verder.
  maandag 30 december 2013 @ 15:00:18 #179
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_134875875
Het is natuurlijk best mogelijk om de stoptreindiensten op (een deel van) het HRN aan een andere vervoerder te geven dan de IC-diensten. En in dat geval is ook tariefdifferentiatie mogelijk.
Of dat laatste wenselijk is in een landje dat je zelfs op de fiets nog binnen een dag kan doorkruisen, is iets anders.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_134875876
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 14:46 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Welke lijnen zou jij aan de concurrent willen vergeven dan :) ?
HRN Integraal.

Regio's:
Amsterdam (Breukelen/Lelystad/Leiden/Amersfoort/Noord-Holland)
Rotterdam/Den Haag (Gouda/Dordrecht/Leiden)
Zuidvleugel (Zeeland/'s-Hertogenbosch en lager.) (Eventueel opbreekbaar nog is Zuid-Limburg)
Arnhem/Nijmegen (Ede-Wageningen/'s-Hertogenbosch/Tiel/Zutphen/Winterswijk)
Utrecht (Breukelen/Leiden/Gouda/Ede-Wageningen/Zwolle/Baarn/Hilversum)
Zwolle (Lelystad/Emmen/Zutphen/Groningen/Leeuwarden/Almelo)
Twente (Zutphen/Oldenzaal/Apeldoorn)
Noordvleugel (Harlingen/Stavoren/Groningen/Leeuwarden/Roodeschool/Delfzijl/Leer/Veendam)

Concessie overschrijdende verbindingen zoals de huidige Uitgeest <-> Rotterdam Express zouden in 1 van de twee concessies uitgevoerd kunnen worden of gezamenlijk zoals de RATP en SNCF dat doen bij de RER. Mooi business tripje om te kijken hoe het daar gaat.

n.b. Ik kan verbindingen vergeten zijn, kan beuren :)
pi_134876634
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 15:00 schreef Janneke141 het volgende:
Het is natuurlijk best mogelijk om de stoptreindiensten op (een deel van) het HRN aan een andere vervoerder te geven dan de IC-diensten. En in dat geval is ook tariefdifferentiatie mogelijk.
Of dat laatste wenselijk is in een landje dat je zelfs op de fiets nog binnen een dag kan doorkruisen, is iets anders.
Het kan denk ik wel helpen om een coherent product op de markt te zetten.

Als je bijv. Randstadspoor aanbesteedt dan kun je specifieke eisen stellen aan frequentie, materieel, noem maar op, zodat de reiziger in Utrecht op een bepaalde kwaliteitsstandaard kan vertrouwen.

De overheid moet het dan natuurlijk wel goed organiseren en ervoor waken dat je niet hetzelfde gedoe als op de Valleilijn kan krijgen.
pi_134877518
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 14:42 schreef Cherna het volgende:

[..]

Die twee landen al zeker niet. Die pakken wel alles af van andere landen door zuster bedrijven op te zetten. Maar in eigen land mag je niet komen.
Wel de lusten maar niet de lasten, altijd hetzelfde met die schijtfransen :') Heeft de NMBS ook zusterbedrijven? Ik dacht dat die alleen in België wat aanrommelen.
pi_134877601
NS "rommelt" ook rustig wat aan in het buitenland met Abellio hoor :P
  maandag 30 december 2013 @ 15:42:14 #184
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_134877658
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2013 15:39 schreef J.B. het volgende:

[..]

Wel de lusten maar niet de lasten, altijd hetzelfde met die schijtfransen :') Heeft de NMBS ook zusterbedrijven? Ik dacht dat die alleen in België wat aanrommelen.
Klopt (wiki NMBS Logistics) Wel een samenwerking met DB Schenker (maar wie niet).
Die Fransen bemoeien zich via Captrain natuurlijk wel met de internationale markt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 30 december 2013 @ 15:43:37 #185
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_134877721
Als de HRN opgeknipt wordt moet de overheid er wel streng op toezien dat de verbindingen goed zijn en moeten de vervoerders ook samenwerken als er een storing is door bijvoorbeeld een trein van Arriva vijf minuten langer te vasthouden zodat de passagiers uit een vertraagde trein van NS de overstap nog kunnen halen
pi_134877732
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 15:41 schreef Viezze het volgende:
NS "rommelt" ook rustig wat aan in het buitenland met Abellio hoor :P
Ze hebben trouwens die concessie in NRW met oa. de verbinding naar Arnhem teruggegeven omdat hij toch te risicovol was. Nieuwe vervoerder wordt DB Regio.
http://www.nasa.de/index.php?id=95&pmid=859
  maandag 30 december 2013 @ 15:49:09 #187
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134877993
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 15:41 schreef Viezze het volgende:
NS "rommelt" ook rustig wat aan in het buitenland met Abellio hoor :P
In de VK, maar de VK laat dat ook toe. En NS zal wel moeten wil het nog enige bestaansrecht behouden. Want als de concurrentie het gaat overnemen in Nederland wat uiteindelijk(helaas) zal gaan gebeuren zou NS niet meer bestaan.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134878117
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 15:49 schreef Cherna het volgende:

[..]

In de VK, maar de VK laat dat ook toe. En NS zal wel moeten wil het nog enige bestaansrecht behouden. Want als de concurrentie het gaat overnemen in Nederland wat uiteindelijk(helaas) zal gaan gebeuren zou NS niet meer bestaan.
NS is toch geen totaal incompetent prutsbedrijf?

In Duitsland lukt het de DB ook om zich bij het Fernverkehr in open access te handhaven en intussen ook om veel regionale concessies (terug) te winnen. En als het NS lukt om in het buitenland concessies te winnen, dan moeten ze daar in Nederland toch zeker ook wel toe in staat zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 30-12-2013 15:52:43 ]
pi_134878247
De NS probeert het in Nederland niet eens, volgens mij willen ze zich ook alleen blijven richten op het HRN. Het is wel een kwestie van tijd voordat ze met Abellio op Nederlandse concessies gaan bieden denk ik, omdat ze met hun loonkosten nooit op kunnen tegen vervoerders zoals Arriva.
  maandag 30 december 2013 @ 15:56:15 #190
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134878329
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 15:00 schreef b2py het volgende:

[..]

HRN Integraal.

Regio's:
Amsterdam (Breukelen/Lelystad/Leiden/Amersfoort/Noord-Holland)
Rotterdam/Den Haag (Gouda/Dordrecht/Leiden)
Zuidvleugel (Zeeland/'s-Hertogenbosch en lager.) (Eventueel opbreekbaar nog is Zuid-Limburg)
Arnhem/Nijmegen (Ede-Wageningen/'s-Hertogenbosch/Tiel/Zutphen/Winterswijk)
Utrecht (Breukelen/Leiden/Gouda/Ede-Wageningen/Zwolle/Baarn/Hilversum)
Zwolle (Lelystad/Emmen/Zutphen/Groningen/Leeuwarden/Almelo)
Twente (Zutphen/Oldenzaal/Apeldoorn)
Noordvleugel (Harlingen/Stavoren/Groningen/Leeuwarden/Roodeschool/Delfzijl/Leer/Veendam)

Concessie overschrijdende verbindingen zoals de huidige Uitgeest <-> Rotterdam Express zouden in 1 van de twee concessies uitgevoerd kunnen worden of gezamenlijk zoals de RATP en SNCF dat doen bij de RER. Mooi business tripje om te kijken hoe het daar gaat.

n.b. Ik kan verbindingen vergeten zijn, kan beuren :)
De RER valt onder de SNCF en de RATP is de vervoerder in Parijs. En de RER B daar vind de splitsing plaats in Gare du Nord. Dus daar vind ook de wisseling plaats van machinisten en is er een andere spanning.

Maar geloof maar niet dat ooit daar andere concurrentie toegelaten word dan de RATP en RER dat eigenlijk gewoon de SNCF is.
Daarbij zie je ook in Parijs de kopstations. En is bijvoorbeeld de RER mbt tot de omvang al bijna net zo groot als NS in Nederland. Een ritje met de RER D van begin tot het einde duurt bijna net zolang als een rit van Maastricht naar Amsterdam.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134878401
Het gaat om het principe hè..
  maandag 30 december 2013 @ 15:59:58 #192
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134878502
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 15:51 schreef Igen het volgende:

[..]

NS is toch geen totaal incompetent prutsbedrijf?

In Duitsland lukt het de DB ook om zich bij het Fernverkehr in open access te handhaven en intussen ook om veel regionale concessies (terug) te winnen. En als het NS lukt om in het buitenland concessies te winnen, dan moeten ze daar in Nederland toch zeker ook wel toe in staat zijn.
Het is geen prutsbedrijf alleen hebben ze de media en overheid niet erg mee. Het probleem is dat het een proeftuin gaat worden.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134878528
Zo. Even naar Düsseldorf geweest om Darkwing op te halen, nu terug in Sauerland. Over 1 minuut begint het pinten koppen :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 30 december 2013 @ 16:05:27 #194
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134878742
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 16:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo. Even naar Düsseldorf geweest om Darkwing op te halen, nu terug in Sauerland. Over 1 minuut begint het pinten koppen :P
Veel plezier
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_134879755
Wat ik mij dus afvraag met al die lumineuze plannen om het HRN/lijnen uit elkaar te halen: gaat er ook maar 1 trein meer van rijden?
Volgens mijn lekenblik zit in de ruime Randstad het spoornet (op wat "finetuning" na) behoorlijk vol.

Zo nee dan wordt het dus een verhaaltje van meer kosten en minder flexibiliteit voor de reiziger als het gaat over de te kiezen routes.
  maandag 30 december 2013 @ 16:31:48 #196
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134880092
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 15:00 schreef Janneke141 het volgende:
Het is natuurlijk best mogelijk om de stoptreindiensten op (een deel van) het HRN aan een andere vervoerder te geven dan de IC-diensten. En in dat geval is ook tariefdifferentiatie mogelijk.
Of dat laatste wenselijk is in een landje dat je zelfs op de fiets nog binnen een dag kan doorkruisen, is iets anders.
Dat is op veel plaatsen in het land al realiteit. Neem de Zoetermeerlijn(krakeling) maar. Ooit reed NS die lijn maar schijnbaar niet rendabel. Nu rijd daar RandstadRail. Of dat werkt durf ik niet te zeggen.
Ik kom er nooit meer sinds we daar niet meer rijden.

Maar daar rijd dan ook niets anders dan RandstadRail op de sporen. In dat geval is dat ook uit te voeren. Maar op sporen waar ook een IC moet rijden of kruisen bij knooppunten zoals Utrecht, tja ik heb mijn bedenkingen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134880130
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 15:43 schreef b2py het volgende:

[..]

Ze hebben trouwens die concessie in NRW met oa. de verbinding naar Arnhem teruggegeven omdat hij toch te risicovol was. Nieuwe vervoerder wordt DB Regio.
http://www.nasa.de/index.php?id=95&pmid=859
Eh, ik wist niet dat Leipzig in de buurt van Arnhem lag (lees je eigen linkje nog maar eens door) ;)
Gaat dus om een andere consessie ;)
pi_134880277
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 15:59 schreef Cherna het volgende:

[..]

Het is geen prutsbedrijf alleen hebben ze de media en overheid niet erg mee.
De media ok, maar wat wil je nou nog meer meehebben aan een concessieverlener die van ome Jeroen nooit eens mag zeggen "dit hadden we zo niet afgesproken"?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_134880456
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 16:32 schreef MTL het volgende:

[..]

Eh, ik wist niet dat Leipzig in de buurt van Arnhem lag (lees je eigen linkje nog maar eens door) ;)
Gaat dus om een andere consessie ;)
Oh je hebt helemaal gelijk :@
  maandag 30 december 2013 @ 16:44:11 #200
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_134880699
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 16:31 schreef Cherna het volgende:
Maar op sporen waar ook een IC moet rijden of kruisen bij knooppunten zoals Utrecht, tja ik heb mijn bedenkingen.
Waarom? Qua uitvoerbaarheid of qua nut voor de reiziger?

Als, ik noem maar wat, Veolia de stoptreinen Roermond-Sittard-Maastricht/Heerlen zou gaan rijden op dezelfde tijden als de NS dat nu doet, dan maakt dat toch verder niet veel uit?
(Tussen Arnhem en Nijmegen rijdt nu ook al een raar rood treintje tussen de NS-IC's en sprinters door, en van goederentreinen op wat voor hoofdlijn dan ook kijkt al lang niemand meer op)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')