abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134820399
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
noiconn.png Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134820474
B2py: ik was rond half 2 in Hannover, strakke overstap wel, maar alles gehaald gelukkig. Die ICE's zijn trouwens ook niet berekend op mensen met koffers. Veel te smalle deuren en veel te weinig bagageruimte. Deutsche Bahn :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134820576
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 11:48 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Wie zegt dat ze geen controle hebben gehouden ? wellicht kwamen ze meerdere personen tegen die geen toeslag hadden betaald. Daarnaast betaal je nog altijd voor vervoer, en niet voor controle.
Wat, toevallig alle 8 keer? En dat kost ze dan 50 minuten extra? Verder betaal ik niet voor vervoer maar voor het product waar ook het loon van het personeel zit inbegrepen.

Nee hoor, volgens mij houdt het personeel van ICD zich het grootste deel van de rit schijterig schuil om vervelende vragen over defecte deuren, defecte wc's en de algehele smerigheid van de trein de vermijden. Als het personeel gaat zeuren dat men alle 12 deuren moet gebruiken, dient het personeel er eerst maar eens voor de zorgen dat alle 12 deuren te openen zijn zonder vingertopaids op te lopen.
pi_134820782
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 11:40 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Het personeel op ICD moet z'n bakkes houden en hun werk doen. Afgelopen vrijdag voor de 8ste keer Amsterdam - Breda zonder ook maar één controle gedaan. Die zogenaamd intimiderende 10 euro aan boord was inmiddels de helft voordeliger geweest.
En dat doet het dus, door om te roepen dat het beter is om verspreid op het perron te gaan staan i.p.v. bij één deur.

En als jij het risico wil nemen dan doe je dat toch lekker, of kom je dan de volgende keer hier in het topic huilen omdat je een boete hebt gehad omdat men wél controleerde? :')
  Redactie Frontpage / Sport zondag 29 december 2013 @ 12:09:22 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134820792
Plan V 904 (van stichting Mat'64) is momenteel niet bedrijfsvaardig vanwege koperdiefstal uit de hoogspanningskasten ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_134820823
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 12:09 schreef GlenSpey het volgende:

En als jij het risico wil nemen dan doe je dat toch lekker, of kom je dan de volgende keer hier in het topic huilen omdat je een boete hebt gehad omdat men wél controleerde? :')
Dat is natuurlijk onzin.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 29 december 2013 @ 12:15:31 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134820972
Ging dinsdag lekker met de trams van de HTM: 2 ontsporingen en 6 aanrijdingen ...
http://www.omroepwest.nl/(...)en-en-zes-ongelukken
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_134821046
quote:
10s.gif Op zondag 29 december 2013 12:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk onzin.
Dat is het niet.
pi_134821201
quote:
10s.gif Op zondag 29 december 2013 12:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk onzin.
Het is onzin om te insinueren dat niet betalen goedkoper is omdat er niet gecontroleerd wordt. Misschien moet er anders maar een 2e soort kaartje ingevoerd worden, waarbij je niet betaalt voor de reis maar voor de controle.
pi_134822015
Het is onzin om te denken dat iemand komt janken dat hij een boete kreeg "omdat er gecontroleerd werd". We hebben het hier over normale mensen, niet over volslagen debielen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134822227
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 12:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Het is onzin om te denken dat iemand komt janken dat hij een boete kreeg "omdat er gecontroleerd werd". We hebben het hier over normale mensen, niet over volslagen debielen.
Ik vind het volslagen debiel dat er wordt gezegd dat personeel hun 'bek moet houden' en 'te schijterig is om iets te doen'. Oók als het over personeel gaat hebben we het namelijk over normale mensen.
pi_134822405
Ook wel wat voor te zeggen op zich. Je zou de werkelijkheid wat meer parlementair kunnen formuleren. Echt uitmaken doet dat natuurlijk niet, maar okee :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134822560
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 11:56 schreef Dr_Flash het volgende:
B2py: ik was rond half 2 in Hannover, strakke overstap wel, maar alles gehaald gelukkig. Die ICE's zijn trouwens ook niet berekend op mensen met koffers. Veel te smalle deuren en veel te weinig bagageruimte. Deutsche Bahn :N
Ben ik niet me je eens. Mijn koffer paste prima in door de deur en in het bagagerek. Gescheiden afval en twee toiletten naast elkaar. Wij hadden die 12 minuten overstap in Hannover van ICE556 op de 142, ging helemaal prima.

Wij hadden wel zo'n gereviseerde ICE2, machtig mooi ding man. O+
pi_134822661
Ja JOUW koffer. Maar hele hordes die allemaal zo'n ding meeslepen. En die allemaal door dat ene smalle deurtje eruit en erin moeten. Dat duurt te lang. Je kunt dan beter elke haltering planmatig 7 of 8 minuten inboeken, wil je je punctionaliteit houden. Gaat wel de snelheid van omlaag natuurlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134822703
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:01 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja JOUW koffer. Maar hele hordes die allemaal zo'n ding meeslepen. En die allemaal door dat ene smalle deurtje eruit en erin moeten. Dat duurt te lang. Je kunt dan beter elke haltering planmatig 7 of 8 minuten inboeken, wil je je punctionaliteit houden. Gaat wel de snelheid van omlaag natuurlijk.
De halteringen op de grote stations waren ook stuk langer dan op bijvoorbeeld Spandau. Berlin Hbf had vier minuten en Spandau slechts twee..
pi_134823085
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:02 schreef b2py het volgende:

[..]

De halteringen op de grote stations waren ook stuk langer dan op bijvoorbeeld Spandau. Berlin Hbf had vier minuten en Spandau slechts twee..
Beter zoek je een ICE uit die niet in Berlin Spandau stopt. :P
pi_134823558
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 12:09 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

En dat doet het dus, door om te roepen dat het beter is om verspreid op het perron te gaan staan i.p.v. bij één deur.
Wat je mag verwachten van de service op een zogenaamd hoogwaardig product:

- Minstens 1x een controle door de gehele trein op het traject Schiphol - Rotterdam of Rotterdam - Breda. Niet alleen controle is belangrijk, ook zichtbaar aanwezig personeel is een vereiste.
- Minstens 1 werkende toilet per 2 rijtuigen.
- Zowel aan de buitenkant als bij de coupé-ingangen fatsoenlijk functionerende deuren die te openen zijn zonder je handen vuil te maken.
- Personeel dat deze problemen erkent en hiervoor excuses aanbiedt.

Wat je krijgt in de praktijk:

- Een conducteur die eens in de 68 minuten de moeite neemt om de reiziger denigrerend op het aantal instapmogelijkheden te wijzen en de overige rit op z'n dooie gemak in de stiltecoupé van de 1ste klas blijft zitten.
- Haast planmatig minstens 1 defect toilet per treinstel, de tot-bezemkast-omgebouwde toilet nog niet eens meegerekend.
- Coupédeuren die scheef zitten, waarvan de tochtstrip is verdwenen of die geforceerd opengetrokken moeten worden en buitendeuren waarvan de handgrepen onder de roest en kauwgom zitten.

Dat denigrerende toontje van het personeel is onacceptabel als je zo'n wanstatige service levert. Dus ja; ze moeten hun bek houden.
pi_134823611
DB Fernverkehr is ook wel het andere uiterste hoor. Hoeveel lui daar op een trein zitten is ook ronduit geldverslindend..
pi_134823789
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:26 schreef b2py het volgende:
DB Fernverkehr is ook wel het andere uiterste hoor. Hoeveel lui daar op een trein zitten is ook ronduit geldverslindend..
Dat maakt de vertrekprocedure wel een hele show om naar te kunnen kijken, allemaal met bordjes naar elkaar zwaaien en dat soort zaken. _O-
pi_134823854
Prachtig toch, zo hoort het!
  zondag 29 december 2013 @ 13:35:10 #21
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_134823923
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:32 schreef Socios het volgende:
Prachtig toch, zo hoort het!
We weten inmiddels wel dat je een afkeer hebt aan de moderne tijd
pi_134823969
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:24 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Wat je mag verwachten van de service op een zogenaamd hoogwaardig product:

- Minstens 1x een controle door de gehele trein op het traject Schiphol - Rotterdam of Rotterdam - Breda. Niet alleen controle is belangrijk, ook zichtbaar aanwezig personeel is een vereiste.
- Minstens 1 werkende toilet per 2 rijtuigen.
- Zowel aan de buitenkant als bij de coupé-ingangen fatsoenlijk functionerende deuren die te openen zijn zonder je handen vuil te maken.
- Personeel dat deze problemen erkent en hiervoor excuses aanbiedt.

Wat je krijgt in de praktijk:

- Een conducteur die eens in de 68 minuten de moeite neemt om de reiziger denigrerend op het aantal instapmogelijkheden te wijzen en de overige rit op z'n dooie gemak in de stiltecoupé van de 1ste klas blijft zitten.
- Haast planmatig minstens 1 defect toilet per treinstel, de tot-bezemkast-omgebouwde toilet nog niet eens meegerekend.
- Coupédeuren die scheef zitten, waarvan de tochtstrip is verdwenen of die geforceerd opengetrokken moeten worden en buitendeuren waarvan de handgrepen onder de roest en kauwgom zitten.

Dat denigrerende toontje van het personeel is onacceptabel als je zo'n wanstatige service levert. Dus ja; ze moeten hun bek houden.
Achja, dan blijven de treinen toch structureel te laat vertrekken vanwege kuddegedrag van eigenwijze reizigers...
pi_134824132
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:36 schreef dcm360 het volgende:

[..]

Achja, dan blijven de treinen toch structureel te laat vertrekken vanwege kuddegedrag van eigenwijze reizigers...
Als je niet de moeite neemt om te lezen, neem dan alsjeblieft ook niet de moeite om te reageren.
pi_134824149
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:35 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

We weten inmiddels wel dat je een afkeer hebt aan de moderne tijd
Niet per se, hoor! Anders zou ik ICE ook niet mooi vinden.

Maar niet alle veranderingen zijn goed en nuttig! Besparen op treinpersoneel is bijvoorbeeld van de zotte. Het is heel goed dat er veel meegaan met de trein en tussen alle stations de hele trein doorlopen.
pi_134824159
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:32 schreef Socios het volgende:
Prachtig toch, zo hoort het!
Tsja, heel nostalgisch allemaal, maar wel zeer inefficiënt en omslachtig.
  zondag 29 december 2013 @ 13:41:00 #26
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_134824165
quote:
13s.gif Op zondag 29 december 2013 13:40 schreef Socios het volgende:

[..]

Niet per se, hoor! Anders zou ik ICE ook niet mooi vinden.

Maar niet alle veranderingen zijn goed en nuttig! Besparen op treinpersoneel is bijvoorbeeld van de zotte. Het is heel goed dat er veel meegaan met de trein en tussen alle stations de hele trein doorlopen.
En dat gebeurt niet hier...
pi_134824229
quote:
13s.gif Op zondag 29 december 2013 13:40 schreef Socios het volgende:

[..]

Niet per se, hoor! Anders zou ik ICE ook niet mooi vinden.

Maar niet alle veranderingen zijn goed en nuttig! Besparen op treinpersoneel is bijvoorbeeld van de zotte. Het is heel goed dat er veel meegaan met de trein en tussen alle stations de hele trein doorlopen.
In Zwitserland was er één conducteur die na iedere stop de hele trein doorliep. Trein bestond uit 12 rijtuigen ofzo dus zelfs dan kan je aan één mannetje genoeg hebben.
pi_134824272
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:40 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Als je niet de moeite neemt om te lezen, neem dan alsjeblieft ook niet de moeite om te reageren.
Ik ben het eigenlijk wel met hem eens. Het uitvoeren van dienstregeling is verantwoording van NS/NSH maar enige medewerking van reizigers is mijns inziens ook wel vereist. Als mensen op deze manier begrijpen dat ze de volgende keer beter moeten spreiden over een trein en niet de kont tegen de krib gooien omdat ze afgezeken worden is dat al veel beter voor de maatschappij in het algemeen.
pi_134824289
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:42 schreef remcoP het volgende:

[..]

In Zwitserland was er één conducteur die na iedere stop de hele trein doorliep. Trein bestond uit 12 rijtuigen ofzo dus zelfs dan kan je aan één mannetje genoeg hebben.
Gelukkig is ICE voorzien van een fatsoenlijke restauratiewagen die ook bemenst wordt.
pi_134824361
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:43 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik ben het eigenlijk wel met hem eens. Het uitvoeren van dienstregeling is verantwoording van NS/NSH maar enige medewerking van reizigers is mijns inziens ook wel vereist. Als mensen op deze manier begrijpen dat ze de volgende keer beter moeten spreiden over een trein en niet de kont tegen de krib gooien omdat ze afgezeken worden is dat al veel beter voor de maatschappij in het algemeen.
Eens, Er wordt al teveel gezeken in de praktijk, nederland is wat dat betreft wel koploper, kom je in andere landen gaat het er toch wel veel fijner aan toe.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_134824378
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:40 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Als je niet de moeite neemt om te lezen, neem dan alsjeblieft ook niet de moeite om te reageren.
Jij bent blijkbaar van mening dat als er bepaalde taken verzaakt worden, er maar geen andere taken die horen bij de werkzaamheden van een conducteur uitgevoerd moeten worden. Daar schiet niemand iets mee op toch?
pi_134824466
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:46 schreef dcm360 het volgende:

[..]

Jij bent blijkbaar van mening dat als er bepaalde taken verzaakt worden, er maar geen andere taken die horen bij de werkzaamheden van een conducteur uitgevoerd moeten worden. Daar schiet niemand iets mee op toch?
Dat is niet waar en heb ik ook nergens gezegd. Reizigersspreiding is één van de taken van een conducteur. Jullie zijn blijkbaar van mening dat het ook gelijk de enige taak is van een conducteur. Waar het mij vooral om gaat is dat het denigrerende toontje van het personeel jegens de reiziger niet is goed te praten.
  PR/Manusje van alles zondag 29 december 2013 @ 13:51:12 #33
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_134824574
Ik snap het wel hoor. Als je van Groningen tot Rotterdam geen enkele conducteur ziet ben je echt wel pissig dat je buurman zonder kaartje die 20 euro niet heeft hoeven dokken.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_134824583
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:48 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Dat is niet waar en heb ik ook nergens gezegd. Reizigersspreiding is één van de taken van een conducteur. Jullie zijn blijkbaar van mening dat het ook gelijk de enige taak is van een conducteur. Waar het mij vooral om gaat is dat het denigrerende toontje van het personeel jegens de reiziger niet is goed te praten.
Ik vind dat wel, als niemand het roept, en niemand er wat van zegt, veranderd er nooit wat, en blijven de reizigers opgehoopt staan, met continue vertragingen tot gevolg.

Het mag van mij best eens omgeroepen worden, en dat hoeft echt niet altijd lief te zijn, wellicht komt het besef bij de reizigers dan eens, en vertrekken die treinen op tijd daardoor.

Voor alle partijen is dat beter dan achteroverblijven zitten en zeuren.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_134824628
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ik snap het wel hoor. Als je van Groningen tot Rotterdam geen enkele conducteur ziet ben je echt wel pissig dat je buurman zonder kaartje die 20 euro niet heeft hoeven dokken.
Als er geen controle komt, weet je dat meestal ook niet :)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_134824910
Overigens nu op Discovery een docu over treinramp in spanje dit jaar.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_134825082
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:46 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Eens, Er wordt al teveel gezeken in de praktijk, nederland is wat dat betreft wel koploper, kom je in andere landen gaat het er toch wel veel fijner aan toe.
Dit. Als je Nederland met veel andere landen vergelijkt dan is het hier allemaal zo slecht nog niet.
pi_134825551
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:48 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Dat is niet waar en heb ik ook nergens gezegd. Reizigersspreiding is één van de taken van een conducteur. Jullie zijn blijkbaar van mening dat het ook gelijk de enige taak is van een conducteur. Waar het mij vooral om gaat is dat het denigrerende toontje van het personeel jegens de reiziger niet is goed te praten.
Ik zeg ook nergens dat het de enige taak is, jij zegt wel (en dat kan ik quoten) dat de conducteur het maar beter niet kan doen omdat er andere dingen mis zijn...
pi_134825599
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ik snap het wel hoor. Als je van Groningen tot Rotterdam geen enkele conducteur ziet ben je echt wel pissig dat je buurman zonder kaartje die 20 euro niet heeft hoeven dokken.
Ik heb vooral een hekel aan reizigers die zonder geldig vervoerbewijs ermee wegkomen om 1e klas te reizen. Helemaal als zij ook nog eens overlast veroorzaken. (Vaak kutstudenten die in een drukke trein 'stoer' met z'n allen plaats nemen in genoemde 1e klas coupé).
pi_134825922
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 14:13 schreef Socios het volgende:
(Vaak kutstudenten die in een drukke trein 'stoer' met z'n allen plaats nemen in genoemde 1e klas coupé).
in mijn ervaring zijn het juist vaker van die libelle-huisvrouwen die het doen. "want ze hebben recht" op een zitplaats.. Aldus die kort en pittige kapsel Anita's :r

Hetzelfde met de stiltecoupe trouwens, hebben ze ook altijd schijt aan :')

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2013 14:24:06 ]
pi_134826226
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ik snap het wel hoor. Als je van Groningen tot Rotterdam geen enkele conducteur ziet ben je echt wel pissig dat je buurman zonder kaartje die 20 euro niet heeft hoeven dokken.
misschien. Ik bedoel, je kunt je er druk over maken, je kunt het ook laten. Maakt precies niets uit :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134826437
quote:
99s.gif Op zondag 29 december 2013 14:20 schreef CrashO het volgende:

[..]

in mijn ervaring zijn het juist vaker van die libelle-huisvrouwen die het doen. "want ze hebben recht" op een zitplaats.. Aldus die kort en pittige kapsel Anita's

Hetzelfde met de stiltecoupe trouwens, hebben ze ook altijd schijt aan :')
Net zo'n terechte klacht, ja.
pi_134827761
quote:
99s.gif Op zondag 29 december 2013 14:20 schreef CrashO het volgende:

[..]

in mijn ervaring zijn het juist vaker van die libelle-huisvrouwen die het doen. "want ze hebben recht" op een zitplaats.. Aldus die kort en pittige kapsel Anita's :r
En dat komt ook vaak genoeg voor in een trein die bij lange na niet vol is, maar omdat er niet snel genoeg een zitplaats gevonden kan worden (omdat men allemaal bij dezelfde deur instapt ;) ).
  zondag 29 december 2013 @ 15:12:58 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134828515
Als je enig idee hebt van agressie op de IC direct weet je wel waarom je het personeel zo weinig ziet. Op de ICd is veel meer agressie dan op binnenlandse treinen. Het personeel aan boord van de trein is alle ellende waarmee ze dagelijks te maken krijgen, en waar zij helemaal niets aan kunnen doen, net zo beu als de reizigers.

Het personeelsverloop is niet voor niets zo hoog.
pi_134828589
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 15:12 schreef James1988 het volgende:
Als je enig idee hebt van agressie op de IC direct weet je wel waarom je het personeel zo weinig ziet. Op de ICd is veel meer agressie dan op binnenlandse treinen. Het personeel aan boord van de trein is alle ellende waarmee ze dagelijks te maken krijgen, en waar zij helemaal niets aan kunnen doen, net zo beu als de reizigers.

Het personeelsverloop is niet voor niets zo hoog.
Het is gewoon een complete clusterfuck van fail^100000000000

Trieste incompetente zooi daar.
  zondag 29 december 2013 @ 15:54:07 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134830342
Duitsland: 1 jongen (15) dood en één (20) zwaargewond nadat ze op stilstaande spoorvoertuigen waren geklommen en werden getroffen door van de bovenleiding overslaande elektriciteit. http://www.n-tv.de/panora(...)article11988316.html
pi_134830435
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 15:54 schreef James1988 het volgende:
Duitsland: 1 jongen (15) dood en één (20) zwaargewond nadat ze op stilstaande spoorvoertuigen waren geklommen en werden getroffen door van de bovenleiding overslaande elektriciteit. http://www.n-tv.de/panora(...)article11988316.html
Aaaah wat JAMMER nou. Eeuwige zonde boehoe.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 29 december 2013 @ 16:00:55 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134830636
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 15:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Aaaah wat JAMMER nou. Eeuwige zonde boehoe.
Prima kandidaten voor de Darwin Awards, inderdaad. :Y

Ik meen me te herinneren dat bij Zwijndrecht (?) ooit iets soortgelijks is gebeurd, toen een paar jongeren over een muur klommen en in contact kwamen met een bovenleiding van de Betuweroute (25 kV). Dat liep ook niet goed af.

edit: dat was dus de HSL, http://www.ilent.nl/Image(...)08_tcm334-320123.pdf
  zondag 29 december 2013 @ 16:27:07 #49
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_134831812
Morgen naar Sauerland met de Wafelijzerexpress *O*
pi_134834681
Gisteravond trouwens prima dienst gehad.
Begonnen om 16.00 tot 1 uur 's nachts. Toen ik de sneltrein naar Leeuwarden en weer terug reed was het wel heel tof om te zien dat veel mensen zich niet konden inhouden met hun gekochte vuurwerk :)
Mooi helder weer en bij elk dorp zag je wel ergens een mooie vuurpijl de lucht in schieten :)
  zondag 29 december 2013 @ 19:50:15 #51
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134841113
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ik snap het wel hoor. Als je van Groningen tot Rotterdam geen enkele conducteur ziet ben je echt wel pissig dat je buurman zonder kaartje die 20 euro niet heeft hoeven dokken.
Ik ben dan ook altijd zeer pissig als de bakker bij mij thuis niet komt kijken of ik wel alle brood opgegeten heb dat ik nota bene heb moeten betalen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134841114
quote:
14s.gif Op zondag 29 december 2013 14:03 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Dit. Als je Nederland met veel andere landen vergelijkt dan is het hier allemaal zo slecht nog niet.
En waarom zou dat een reden zijn om niet nóg betere prestaties te wensen? Het is een slechte eigenschap om te zeggen: Oh we doen het beter dan de rest van Europa, dus hoeven we niet zo ons best te doen. In het Engels zeggen ze: do not become complacent. In het Nederlands zouden we zeggen dat je niet op je lauweren moet rusten.
  zondag 29 december 2013 @ 19:57:57 #53
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134841480
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:42 schreef remcoP het volgende:

[..]

In Zwitserland was er één conducteur die na iedere stop de hele trein doorliep. Trein bestond uit 12 rijtuigen ofzo dus zelfs dan kan je aan één mannetje genoeg hebben.
Mogelijk zijn daar dan minder zwartrijders en heeft een HC minder uitstellen te schrijven. Nu weet ik dat een HC best wel eens 10-15 minuten met een uitstel bezig kan zijn. Zeker al als desbetreffende persoon ook nog niet al te graag meewerkt.
En mogelijk is het volk iets gedisciplineerder in Zwitserland dan in NL.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  zondag 29 december 2013 @ 20:04:30 #54
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_134841796
Conducteurs hebben wel tijd om boetes uit te delen. Maar niet voor iedereen.

'De NS discrimineert'
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_134842197
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:04 schreef Janneke141 het volgende:
Conducteurs hebben wel tijd om boetes uit te delen. Maar niet voor iedereen.

'De NS discrimineert'
Ik word er zo schijtziek van dat iedereen maar die '[vul maar in] discrimineert'-kaart gaat trekken :r

Die VISA-kaarten die de Engelsen tegenwoordig hebben worden bij de NS kaartautomaten niet geaccepteerd (muv een paar automaten op Schiphol en Amsterdam en misschien nog een paar stations). Wmb dan ook terechte coulance toegepast.
Mevrouw met de ov-chipkaart had gewoon een goed kaartje moeten kopen. Ze is Nederlands, dus kan ze ook prima Nederlands lezen en kan ze dus ook lezen hoe het werkt (of navragen hoe het werkt). Of ze nu wit of zwart is, dat boeit niet. Op de automaat staat toch nergens 'Koop hier uw kortingsabonnement', of kan ik nu niet meer lezen? :')
Ik kan niet anders concluderen dat er terecht gehandeld is in beide gevallen.
  zondag 29 december 2013 @ 20:16:51 #56
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134842460
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:04 schreef Janneke141 het volgende:
Conducteurs hebben wel tijd om boetes uit te delen. Maar niet voor iedereen.

'De NS discrimineert'
Helaas rotte appels werken overal en dus ook bij NS. Helaas. Maar dit soort stukjes halen gelijk het nieuws. Over alle andere zaken waar de collega HC dagelijks mee te maken krijgt hoor je zelden of nooit iets. Bespuugd, geschopt, uitgescholden, bedreigd. Het ziektepercentage loopt niet voor niets hoog op en de vacatures worden niet gevuld.

Maar als je doodeenvoudig vertelt dat een reiziger ook zijn verantwoording dient te nemen geven ze niet thuis. Nee daar is die knipsmurf toch voor? Die moet toch sjouwen met al mijn koffers. Maar owee als die HC de koffers uit zijn handen laat vallen.
Wie is dan verantwoordelijk? oh en nog ff snel instappen als de deuren al sluiten. Dat dan de deuren in de storing vallen en je zo vertraging oploopt doet er niet toe. De klacht komt bij het personeel terecht. Je kunt er een boek over schrijven. Maar goed het blijft een leuke bezigheid.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134842889
Wat mij betreft geven ze iedereen die geen geldig vervoersbewijs heeft een boete. Laat de klantenservice maar bepalen of de boete terecht is, krijg je geen discussies meer met de conducteur. Helaas zal dat uitdraaien op meer agressie dus in de praktijk zal dit niet worden gedaan..
pi_134843155
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:12 schreef MTL het volgende:

[..]

Ik word er zo schijtziek van dat iedereen maar die '[vul maar in] discrimineert'-kaart gaat trekken :r

Die VISA-kaarten die de Engelsen tegenwoordig hebben worden bij de NS kaartautomaten niet geaccepteerd (muv een paar automaten op Schiphol en Amsterdam en misschien nog een paar stations). Wmb dan ook terechte coulance toegepast.
Mevrouw met de ov-chipkaart had gewoon een goed kaartje moeten kopen. Ze is Nederlands, dus kan ze ook prima Nederlands lezen en kan ze dus ook lezen hoe het werkt (of navragen hoe het werkt). Of ze nu wit of zwart is, dat boeit niet. Op de automaat staat toch nergens 'Koop hier uw kortingsabonnement', of kan ik nu niet meer lezen? :')
Ik kan niet anders concluderen dat er terecht gehandeld is in beide gevallen.
Die Engelsen hadden ook gewoon contant een kaartje bij de conducteur kunnen kopen toch? Nu konden ze gratis reizen...
dag
pi_134843312
quote:
13s.gif Op zondag 29 december 2013 19:50 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

En waarom zou dat een reden zijn om niet nóg betere prestaties te wensen? Het is een slechte eigenschap om te zeggen: Oh we doen het beter dan de rest van Europa, dus hoeven we niet zo ons best te doen. In het Engels zeggen ze: do not become complacent. In het Nederlands zouden we zeggen dat je niet op je lauweren moet rusten.
Nou plaats je woorden aan mij toe die ik niet heb gezegd, want waar heb ik dan gezegd dat men niet moet verbeteren???? Ik vind alleen dat het allemaal wel wat minder kan met het gescheld en het gedram. Alles wordt allemaal zo breed uitgemeten en dat is nergens voor nodig. Zoals al eerder gezegd: Nederland heeft een van de betere spoorwegen (in het algemeen) van de wereld.
  zondag 29 december 2013 @ 20:31:22 #60
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_134843643
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:12 schreef MTL het volgende:

[..]

Die VISA-kaarten die de Engelsen tegenwoordig hebben worden bij de NS kaartautomaten niet geaccepteerd
VISA debit cards vormen idd een probleem, niet alleen bij NS. Op de een of andere manier zijn ze niet Maestro-compatible. Een Engelse vriend van me heeft altijd gekloot met dat ding.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 29 december 2013 @ 20:40:22 #61
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134844423
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:23 schreef Viezze het volgende:
Wat mij betreft geven ze iedereen die geen geldig vervoersbewijs heeft een boete. Laat de klantenservice maar bepalen of de boete terecht is, krijg je geen discussies meer met de conducteur. Helaas zal dat uitdraaien op meer agressie dus in de praktijk zal dit niet worden gedaan..
Tja velen hebben niet eens een geldige legitimatie bij zich. En dan begint de ellende pas.
En aangezien we niet in Parijs leven mag je hier in NL nog van geluk spreken.
Probeer eens in de RER in Parijs zonder geldig kaartje te reizen en de HC voert een controle uit.
Dan is NL nog een heerlijk land kan ik je uit ervaring vertellen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherna op 29-12-2013 20:47:06 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134844445
quote:
13s.gif Op zondag 29 december 2013 20:27 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Nou plaats je woorden aan mij toe die ik niet heb gezegd, want waar heb ik dan gezegd dat men niet moet verbeteren???? Ik vind alleen dat het allemaal wel wat minder kan met het gescheld en het gedram. Alles wordt allemaal zo breed uitgemeten en dat is nergens voor nodig. Zoals al eerder gezegd: Nederland heeft een van de betere spoorwegen (in het algemeen) van de wereld.
Zo kom je wel over. Altijd als er geklaagd wordt, of dat nu terecht is of niet, sta jij klaar om de NS te verdedigen en degene die klaagt te veroordelen.

Ik ben het wel met je eens dat je niet hoeft te schelden of geweld te plegen. Daar mogen ze wat mij betreft een flinke boete op zetten. Wat ik me kan herinneren staat dat bij veel Engelse vervoersmaatschappijen op enkele duizenden ponden.
pi_134844650
Treinverbod opleggen aan zwartrijders en overlastveroorzakers. Ook mensen die zich onterecht in een 1e klas- of stiltecoupé begeven onmiddellijk de toegang tot stations en treinen ontzeggen.
pi_134844891
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:26 schreef Peter het volgende:

[..]

Die Engelsen hadden ook gewoon contant een kaartje bij de conducteur kunnen kopen toch? Nu konden ze gratis reizen...
Lekker klantvriendelijk, een kaartje met direct 35 euro verhoging omdat de NS ze geen goede betaalmogelijkheden biedt. Dan vind ik coulance (voor die paar buitenlanders per dag) toch beter.
Het lijkt mij daarnaast een kosten/baten analyse: voor die paar mensen met een debit/creditkaart anders dan Maestro moet weer een nieuw contract worden afgesloten voor het regelen van betalingen. Ik denk dat het goedkoper is om coulance te tonen naar die paar buitenlanders die dus niet kunnen betalen, dan zo'n duur contract af te sluiten.
  zondag 29 december 2013 @ 20:47:07 #65
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_134844948
OV-chip op herhaling aan de overkant:

http://tech.slashdot.org/(...)rt-cards-is-a-breeze
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 29 december 2013 @ 20:47:35 #66
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_134844985
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 20:43 schreef Socios het volgende:
Treinverbod opleggen aan zwartrijders en overlastveroorzakers. Ook mensen die zich onterecht in een 1e klas- of stiltecoupé begeven onmiddellijk de toegang tot stations en treinen ontzeggen.
Op de MerwedeLingeLijn krijg je na 3x zwartrijden een treinverbod.

In België mag je betalen als je onrechtmatig in de eerste klas zit. Of direct het verschil tussen de 1e en 2e klas betalen, of een verhoging erbij krijgen en dan per post.
  zondag 29 december 2013 @ 20:48:46 #67
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134845081
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:46 schreef MTL het volgende:

[..]

Lekker klantvriendelijk, een kaartje met direct 35 euro verhoging omdat ze de NS ze geen goede betaalmogelijkheden biedt. Dan vind ik coulance (voor die paar buitenlanders per dag) toch beter.
Het lijkt mij daarnaast een kosten/baten analyse: voor die paar mensen met een debit/creditkaart anders dan Maestro moet weer een nieuw contract worden afgesloten voor het regelen van betalingen. Ik denk dat het goedkoper is om coulance te tonen naar die paar buitenlanders die dus niet kunnen betalen, dan zo'n duur contract af te sluiten.
Die 35 euro boete krijg je terug als dit de reden is van het niet hebben van een geldig kaartje. Tenminste als je voordat je instapt je bij de HC meld. Maar zomaar instappen zonder geldig vervoersbewijs word dit al moeilijker.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134845193
quote:
12s.gif Op zondag 29 december 2013 20:48 schreef Cherna het volgende:

[..]

Die 35 euro boete krijg je terug als dit de reden is van het hebben van een niet geldig kaartje.
Ga jij als Engelsman even je geld terugvragen in Nederland? Zeker met alle omslachtige procedures? Denk het niet ;)
pi_134845284
quote:
12s.gif Op zondag 29 december 2013 20:48 schreef Cherna het volgende:

[..]

Die 35 euro boete krijg je terug als dit de reden is van het niet hebben van een geldig kaartje. Tenminste als je voordat je instapt je bij de HC meld. Maar zomaar instappen zonder geldig vervoersbewijs word dit al moeilijker.
¤70 inmiddels hè ;)
  zondag 29 december 2013 @ 20:51:11 #70
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134845287
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:49 schreef MTL het volgende:

[..]

Ga jij als Engelsman even je geld terugvragen in Nederland? Zeker met alle omslachtige procedures? Denk het niet ;)
Dat gaat automatisch. Men krijgt een uitstel van betaling en de rest regelt de administratie.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134847020
quote:
12s.gif Op zondag 29 december 2013 20:51 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat gaat automatisch. Men krijgt een uitstel van betaling en de rest regelt de administratie.
Zelfs dan (hoewel ik betwijfel of dat goed zal gaan met internationale betalingen, aangezien je dan ter plekke bijvoorbeeld ook IBAN code etc klaar moet hebben). Jij mag dus gaan dokken omdat NS niet een voor buitenlanders geschikte betaalterminal aanbiedt op de meeste stations? Ik blijf bij mijn standpunt dat de conducteur juist heeft gehandeld in dit geval.
pi_134847683
quote:
6s.gif Op zondag 29 december 2013 16:27 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Morgen naar Sauerland met de Wafelijzerexpress *O*
schiet is op :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134847793
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 20:43 schreef Socios het volgende:
Treinverbod opleggen aan zwartrijders en overlastveroorzakers. Ook mensen die zich onterecht in een 1e klas- of stiltecoupé begeven onmiddellijk de toegang tot stations en treinen ontzeggen.
ja. En nu nog even 100.000 man aannemen voor de handhaving :W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 29 december 2013 @ 21:29:24 #74
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134848190
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 21:14 schreef MTL het volgende:

[..]

Zelfs dan (hoewel ik betwijfel of dat goed zal gaan met internationale betalingen, aangezien je dan ter plekke bijvoorbeeld ook IBAN code etc klaar moet hebben). Jij mag dus gaan dokken omdat NS niet een voor buitenlanders geschikte betaalterminal aanbiedt op de meeste stations? Ik blijf bij mijn standpunt dat de conducteur juist heeft gehandeld in dit geval.
Persoonlijk vind ik het niet tactisch als je de mensen uit de UK vrij laat reizen en iets verderop in het zicht of hoorbaar een ander laat betalen. Agressie kan dan een gevolg zijn. Maar he, ik ben geen HC en ze hebben me ooit verteld een Mcn zal nooit uitstekend HC zijn.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134848287
quote:
12s.gif Op zondag 29 december 2013 19:57 schreef Cherna het volgende:

[..]

Mogelijk zijn daar dan minder zwartrijders en heeft een HC minder uitstellen te schrijven. Nu weet ik dat een HC best wel eens 10-15 minuten met een uitstel bezig kan zijn. Zeker al als desbetreffende persoon ook nog niet al te graag meewerkt.
En mogelijk is het volk iets gedisciplineerder in Zwitserland dan in NL.
Dat zou zeker kunnen ja,discipline is toch een beeld wat je snel bij Duitsers/Zwitsers hebt
pi_134848497
Ik controleer ook geen kaartjes en het zal mij aan mijn reet roesten of men een geldig kaartje in mijn trein heeft.
Ik rijd de trein van A naar B op een zo veilig en comfortabel mogelijke manier.
pi_134848679
quote:
12s.gif Op zondag 29 december 2013 21:29 schreef Cherna het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik het niet tactisch als je de mensen uit de UK vrij laat reizen en iets verderop in het zicht of hoorbaar een ander laat betalen. Agressie kan dan een gevolg zijn. Maar he, ik ben geen HC en ze hebben me ooit verteld een Mcn zal nooit uitstekend HC zijn.
Ach, ik ben ook niet de meest tactische persoon (gelukkig ook geen HC :P).

-----

Ik heb trouwens de persoon die de boete werkelijk heeft gehad niet gehoord in het hele nieuwsbericht. Iemand anders trekt de discriminatiekaart dus, voor een mevrouw die wellicht verdraait goed weet dat ze fout zat (of zich inderdaad van geen kwaad bewust was).
Dat was eigenlijk ook mijn grootste punt :P
pi_134848834
quote:
14s.gif Op zondag 29 december 2013 21:33 schreef Monopoly het volgende:
Ik controleer ook geen kaartjes en het zal mij aan mijn reet roesten of men een geldig kaartje in mijn trein heeft.
Echt belachelijk. Juist in GTW kan de machinist het gespuis (dat vaak ook nog aan de drank zit) de 1e klas uitjagen. Men loopt er toch doorheen om in de cabine te komen.
pi_134848850
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_134849019
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 21:37 schreef Socios het volgende:

[..]

Echt belachelijk. Juist in GTW kan de machinist het gespuis (dat vaak ook nog aan de drank zit) de 1e klas uitjagen. Men loopt er toch doorheen om in de cabine te komen.
Ik trap mensen wel eens uit de 1e klas als men voeten op de bank heeft of zich niet gedraagt.
Maar ik heb geen apparaat om een OV chipkaart met abo voor 1e klas uit te lezen, dus dat heeft ook totaal geen zin.
En mensen beoordelen op hoe ze er uit zien ofzoiets is echt not done, daar ga ik geen risico voor klachten nemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2013 21:43:25 ]
  zondag 29 december 2013 @ 21:42:51 #81
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134849183
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 21:35 schreef MTL het volgende:

[..]

Ach, ik ben ook niet de meest tactische persoon (gelukkig ook geen HC :P).

-----

Ik heb trouwens de persoon die de boete werkelijk heeft gehad niet gehoord in het hele nieuwsbericht. Iemand anders trekt de discriminatiekaart dus, voor een mevrouw die wellicht verdraait goed weet dat ze fout zat (of zich inderdaad van geen kwaad bewust was).
Dat was eigenlijk ook mijn grootste punt :P
Dat geeft ook gelijk aan hoe moeilijk het is om je functie als HC uit te voeren. Verhalen worden vaak verdraaid in de media. Ik post hier zelden. Maar als ik bijvoorbeeld Charlie Aptroot hoor praten over het spoor dan draait mijn maag om. Hij weet dat NS slecht ligt bij de publieke opinie en speelt een prachtig spel om zo stemmen te halen. Maar hij verkondigd een grote partij onzin.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  zondag 29 december 2013 @ 21:48:10 #82
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134849612
Ik hoor maar zeer weinig politici die wel zinnig over het spoor praten. Aan de ene kant heb je roepers als Aptroot die weliswaar dossierkennis hebben, maar toch flink roeptoeteren. Aan de andere kant heb je lui die de klepel nog niet weten te hangen al lopen ze er tegenaan (zoals Bashir) die alles met de mantel der liefde bedekken en er vooral op aansturen dat NS zo weinig mogelijk concurrentie hoeft te dulden.

Over zwartrijden: een getrapt systeem lijkt me een gepaste maatregel. Eerste keer ritprijs + 35 euro, tweede keer binnen 12 maanden ritprijs + 140 euro, 3e keer binnen 12 maanden een gang naar de rechter.
pi_134852148
Ik vind het gek dat de prijs voor zwartrijden nooit wordt verhoogd. Al in 1991 betaalde je voor zwartrijden + administratiekosten 70 gulden (¤31,8). Is nog geen half procent per jaar.
pi_134852797
Ach, de enige keer dat ik eerste klas reisde met de NS was toen ik een kaartje Ede - Stuttgart had gekocht. Vanaf Ede naar Arnhem met de IC, daarna met de ICE.

Het geval wilde dat de trein voor ons was gestrand, brand (voor degenen die dit verhaal willen checken, het was 13 december 2011 's ochtends als ik het me goed herinner), dat hoorden we toen we al uit Ede waren vertrokken. We stopten op Wolfheze tot nader order. Ons werd verzocht met lokaal vervoer verder te reizen. Nou weet ik niet of Wolfheze locaal vervoer heeft, volgens mij één bus per uur richting Arnhem oid, maar niet echt iets bijzonders behalve de trein. In ieder geval, uiteindelijk konden we met dezelfde trein terug naar Ede.

Dat bracht mij voor een dilemma. Ik wist niet waar de ICE was, als die al op weg was vanuit Utrecht (wat qua tijd net zou kunnen op het moment dat we hoorden dat er een kapotte trein stond) zou die ook stranden en zou het in ieder geval lang duren voordat die trein ergens vanuit omgeving Arnhem kon vertrekken. Als die trein meteen zou omrijden via Den Bosch oid moest ik flink haast maken, ik had een treinspecifiek kaartje.

Ik ging dus naar de conductrice toe. Die stond op het perron in Wolfheze een sigaret te roken. Ik deed mijn verhaal, conductrice was niet geinteresseerd. Haar antwoord was letterlijk "Weet ik ook niet." Stond ik dan. Ik nog een keer uitleggen en vragen, onderwijl wat rook van de sigaret wegwapperend. Ik liet kaart zien enzovoorts, uiteindelijk pakte ze dan die railcomputer. Daar stond verder niks bijzonders op wat ik op mijn mobiel niet kon vinden, mijn enige vraag was op welk traject de ICE zich bevond. Zat die achter ons, dan was er verder niet zo'n probleem.

Na 3 minuten praten begreep ze het een beetje. Haar woorden: "Ja, ik kan daar voor bellen." Actie: nul.

Ondertussen waren we weer in de trein, aangezien die naar Ede terug zou rijden. Zonder verder wat te zeggen sloot de conductrice zich op in de machinistencabine aan de achterkant, ik zou haar verder niet meer zien. Bedankt voor de info en service.

We kwamen op Ede, maar omdat iemand dacht dat we een lege trein waren kwamen we op een spoor terecht zonder perron eraan vast. Hoe dat kon gebeuren weet ik ook niet, dat gebeurt normaal zelfs niet met goederentreinen, maar volgens de machinist dacht de seinman dat onze trein leeg was. Machinist kon blijkbaar goed communiceren, want hij reed voorbij Ede en de invoegwissel, zette de trein stil en kwam direct daarna op volle snelheid door de trein rennen richting de andere kant en nog geen minuut later konden we uitstappen.

Moraal van het verhaal: als er aggressie is tegen personeel is dat wellicht niet goed te praten (ik heb dat ook niet gebruikt), maar soms kan treinpersoneel op zijn onwelwillend zijn en zelfs asociaal. Maar in diezelfde trein deed de machinist wel zijn best om mensen verder te helpen, ondanks dat het allemaal niet zijn fout was. Ofwel, als ik hier lees dat alle rijdende personeel of alle conducteurs goed zijn of slecht zijn, neem ik dat met een korreltje zout. Datzelfde zal ongetwijfeld voor het management gelden.
pi_134853019
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 21:48 schreef James1988 het volgende:
Ik hoor maar zeer weinig politici die wel zinnig over het spoor praten. Aan de ene kant heb je roepers als Aptroot die weliswaar dossierkennis hebben, maar toch flink roeptoeteren. Aan de andere kant heb je lui die de klepel nog niet weten te hangen al lopen ze er tegenaan (zoals Bashir) die alles met de mantel der liefde bedekken en er vooral op aansturen dat NS zo weinig mogelijk concurrentie hoeft te dulden.

Over zwartrijden: een getrapt systeem lijkt me een gepaste maatregel. Eerste keer ritprijs + 35 euro, tweede keer binnen 12 maanden ritprijs + 140 euro, 3e keer binnen 12 maanden een gang naar de rechter.
Maar dat doe jij toch ook als het over zogenaamde concurrentie op het spoor gaat?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_134853859
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:40 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Zo kom je wel over. Altijd als er geklaagd wordt, of dat nu terecht is of niet, sta jij klaar om de NS te verdedigen en degene die klaagt te veroordelen.
Jaja, we zullen het nog mooier maken dan het is :') als ik altijd klaar zou staan om de NS te verdedigen dan had ik hier een mooie dagtaak aan deze topics. Ik heb wel wat beters te doen.

Klachten / kritiek / verbeterpunten etc. vind ik allemaal prima, laat dat duidelijk zijn. Wat me echter een beetje tegen het hoofd stoot (en de posts van Ireyon van vanmorgen waren daar een prime example van), is het gescheld en gekanker wat er dan gelijk bij komt kijken. 'Personeel is te schijterig en moet hun bek maar dichthouden'. Dat slaat nergens op, is ontzettend denigrerend naar betrokkenen toe en haalt bovendien geen ene fluit uit, behalve dat het irritaties en vijandigheid verder in de hand werkt.
pi_134854266
En het is ook gewoon onwaar.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 29 december 2013 @ 23:08:03 #88
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134855220
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 22:47 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Jaja, we zullen het nog mooier maken dan het is :') als ik altijd klaar zou staan om de NS te verdedigen dan had ik hier een mooie dagtaak aan deze topics. Ik heb wel wat beters te doen.

Klachten / kritiek / verbeterpunten etc. vind ik allemaal prima, laat dat duidelijk zijn. Wat me echter een beetje tegen het hoofd stoot (en de posts van Ireyon van vanmorgen waren daar een prime example van), is het gescheld en gekanker wat er dan gelijk bij komt kijken. 'Personeel is te schijterig en moet hun bek maar dichthouden'. Dat slaat nergens op, is ontzettend denigrerend naar betrokkenen toe en haalt bovendien geen ene fluit uit, behalve dat het irritaties en vijandigheid verder in de hand werkt.
Daarom post ik ook niet teveel. Zo nu en dan schrijf ik wel eens wat. Zo ook destijds over het treinongeval in Spanje waar de machinist als crimineel werd weggezet. Dat ging mij te ver.
Maar voor de rest niet te druk om maken.
Ik merk in RL als ik met reizigers praat dat de gesprekken veelal plezierig verlopen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134855664
Je hoort mij ook geen onvertogen woord zeggen over het personeel. Mijn kritiek gaat voornamelijk over het beleid. Het valt mij gewoon op dat elke keer als er kritiek op NS wordt gegeven GlenSpey op de bres voor NS springt.

Nogmaals ik heb geen enkel probleem met personeel van NS, anders dan dat de service & veiligheid gasten wel wat meer mogen lachen...
pi_134856095
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 22:22 schreef Bitlord het volgende:
Ik vind het gek dat de prijs voor zwartrijden nooit wordt verhoogd. Al in 1991 betaalde je voor zwartrijden + administratiekosten 70 gulden (¤31,8). Is nog geen half procent per jaar.
Maar toen kon je nog kiezen om een kaartje in de trein te kopen (tegen hoger tarief) wanneer je gepakt werdt. Waardoor weinig mensen de echte boete kregen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2013 23:20:57 ]
pi_134857526
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 23:14 schreef WhiteJoker het volgende:
Je hoort mij ook geen onvertogen woord zeggen over het personeel. Mijn kritiek gaat voornamelijk over het beleid. Het valt mij gewoon op dat elke keer als er kritiek op NS wordt gegeven GlenSpey op de bres voor NS springt.
Dat zie je dan verkeerd, want ik geef kritiek op degenen die hun kritiek niet op een normale wijze kunnen uiten, zoals ik nu onderhand ook al meerdere keren heb uitgelegd. Jammer om te zien dat er altijd ruimte is in deze topics om op die manier kritiek te geven maar dat er nooit ruimte is voor een weerwoord zoals dat van mij, want het wordt er altijd weer opgegooid dat ik een hielenlikker van de NS ben. Beetje triest om op die manier de discussie naar je hand te zetten
pi_134857791
quote:
12s.gif Op zondag 29 december 2013 23:08 schreef Cherna het volgende:

[..]

Daarom post ik ook niet teveel. Zo nu en dan schrijf ik wel eens wat. Zo ook destijds over het treinongeval in Spanje waar de machinist als crimineel werd weggezet. Dat ging mij te ver.
Maar voor de rest niet te druk om maken.
Ik merk in RL als ik met reizigers praat dat de gesprekken veelal plezierig verlopen.
Ja heb je gelijk in. Ik negeer het grootste deel van de posts ook al want er is elke dag wel weer iets mis ;) maarja zo eens in de zoveel tijd zie je iets waar je haast niet omheen kan en dan is het toch weer reageren he. Achja, zo hebben we allemaal onze bakfoutjes :P
pi_134858048
quote:
15s.gif Op zondag 29 december 2013 23:42 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Dat zie je dan verkeerd, want ik geef kritiek op degenen die hun kritiek niet op een normale wijze kunnen uiten, zoals ik nu onderhand ook al meerdere keren heb uitgelegd. Jammer om te zien dat er altijd ruimte is in deze topics om op die manier kritiek te geven maar dat er nooit ruimte is voor een weerwoord zoals dat van mij, want het wordt er altijd weer opgegooid dat ik een hielenlikker van de NS ben. Beetje triest om op die manier de discussie naar je hand te zetten
Zoals ik zei is dat mijn constatering, maar ik lees niet alles mee door de snelheid waarmee gepost wordt. Mocht ik dat verkeerd hebben gezien, dan bied ik mijn oprechte excuses aan.
  maandag 30 december 2013 @ 00:14:08 #94
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134859161
quote:
14s.gif Op zondag 29 december 2013 23:47 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ja heb je gelijk in. Ik negeer het grootste deel van de posts ook al want er is elke dag wel weer iets mis ;) maarja zo eens in de zoveel tijd zie je iets waar je haast niet omheen kan en dan is het toch weer reageren he. Achja, zo hebben we allemaal onze bakfoutjes :P
Je kunt ook niet teveel zeggen want ooit is een collega op het matje geroepen omdat hij iets twitterde. De media is ook niet altijd juist en maken vaak misbruik van een situatie. Heb dat zelf mogen ervaren.

Ik heb ooit stilgestaan en een trein moeten evacueren. Alles goed verlopen. Wat schets mijn verbazing. Een collega zag mij op de foto staan in een plaatselijk blad. Een fotograaf heeft gewoon een foto genomen van mijn trein en alle mensen die over het spoor liepen(buiten profiel), maar gebruikte dat shot.
En dan lees je: mensen en personeel lopen in paniek over de sporen wegens brand in de trein. Dan valt je niets meer te binnen. Er was helemaal geen brand aan mijn trein laat staan paniek, maar die trein waar het om ging stond op een opstelterrein in de buurt. Ik stond stil omdat door die brand de spanning eraf moest. En na onderhandeling met TRDL etc heb ik rustig met de HC de trein geevac. Zelf heb ik nog 4,5 uur daar gestaan omdat je de trein niet achter kunt laten. Wat een dag.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 30 december 2013 @ 00:20:40 #95
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134859438
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 00:14 schreef Cherna het volgende:

[..]

Je kunt ook niet teveel zeggen want ooit is een collega op het matje geroepen omdat hij iets twitterde. De media is ook niet altijd juist en maken vaak misbruik van een situatie. Heb dat zelf mogen ervaren.
GekkeHaan's verhaal over een STS is ooit in Tubantia terecht gekomen... :{

De media blazen alles op als ze er een goed verhaal (lees: goed voor de leescijfers) uit kunnen halen, helaas.
  maandag 30 december 2013 @ 01:05:23 #96
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134860966
Helaas zo gaat dat. Maar ik ben er echt van overtuigd en niet omdat ik er werk, dat NS er alles aan doet het zo goed mogelijk te doen. Nergens anders in de EU zijn er zoveel organisaties die steeds hameren op een betere kwaliteit als in NL. En ik heb een tijdje in Duitsland gereden. En daar gaat het niet beter.

Maar als je dat zegt dan spreek je met vooroordelen als NSer. Dan bereik je precies het tegenovergestelde.
Waar in NL de TRDL en seinenstelsel/ techniek ver vooruit ligt op Duitsland hoor je nooit iemand over. In Duitsland werkt men op veel Strecken nog met armseinen, bij elke overweg een post om die te bedienen etc. Zelfs per regio/ een post voor de seinen en moet je steeds van kanaal wisselen. Ouwe meuk.
Maar de DB laat natuurlijk ook alleen maar hun ICE zien en hoe geweldig het niet is. De Coladose(BR423)daar durfde geen enkele machinist in te rijden als het glad was want die remde niet. Inmiddels is die verbeterd. Maar toch.

Regelgeving totaal uit de tijd. Als je daar meld dat er langs het spoor iets loopt dan leggen ze alles plat. Hier krijg je nog een aanwijzing voorzichtig rijden. Daar gaat eerst politie de Strecke erkundigen. Bezet spoor oprijden gaat niet zomaar. En linkerspoor rijden in Duitsland is een uitzondering. Als dat moet gebeuren slaapt een machinist niet. Dan heeft ieder station zijn eigen regelgeving. Absurd.
Daar staat een boek in de cabine en daar staat alles in per Bahnhof. Een pil van een boek waar je duizelig van word.

Jammer dat het met de Fyra zo is afgelopen. Daar baal ik wel van. Waar de fout ook ligt. Het punt is dat wij daar nooit achter zullen komen. Onderhandelingen op dat niveau zijn ondoorgrondelijk

En in Belgie en Frankrijk staakt men vaker dan dat hier het spoor door het weer verziekt word.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 30 december 2013 @ 01:16:47 #97
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134861248
Ik ben het met je eens. Zoals ik hier al eens vaker heb gezegd, zo slecht hebben we het hier in Nederland helemaal niet. Dat zie je ook terug in de resultaten en onderzoeken: over het algemeen is de Nederlander best wel tevreden over de spoorwegen, de grootste kritiekpunten blijven reisinformatie (zeker bij verstoring), zitplaatscapaciteit en prijzen van treinkaartjes.

Op de eerste twee punten valt nog veel winst te halen. Aan informatie wordt gewerkt (InfoPlus) en de eerste resultaten zijn ook al wel te zien (we weten nu tot op de seconde nauwkeurig hoe veel een trein vertraagd is), maar het werk is nog niet klaar. Zitplaatscapaciteit is op sommige trajecten een groter probleem dan op andere, ik denk echt dat het al veel helpt als de reiziger meer informatie krijgt over hoe lang zijn trein is en waar hij precies gaat stoppen.

De prijzen van treinkaartjes vind ik op zich niet onredelijk. Voor incidentele reizigers zijn ze aan de hoge kant, maar een abonnement loont zich al snel. Dal Voordeel is al snel interessant voor de incidentele reiziger, voor mensen die wat vaker reizen zijn Weekend Vrij en Dal Vrij al interessant.

Over de HSL is al veel geschreven, mijn mening daarover is hier waarschijnlijk allang bekend: stoppen met de concessie is de enige juiste richting. De HSL is niet zoveel waard als Netelenbos dacht, het huidige wurgcontract (dat ook na 1-1-2015 wordt voortgezet) is schadelijk voor NS als bedrijf en voor de reiziger. 'Dan hebben we tenminste integratie met het hoofdrailnet' vind ik een zeer zwak argument om de concessie toch voort te zetten, want die integratie gaat er voor 2021 (instroom nieuw IC-materieel) toch niet komen.
pi_134861343
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 01:05 schreef Cherna het volgende:
Helaas zo gaat dat. Maar ik ben er echt van overtuigd en niet omdat ik er werk, dat NS er alles aan doet het zo goed mogelijk te doen. Nergens anders in de EU zijn er zoveel organisaties die steeds hameren op een betere kwaliteit als in NL. En ik heb een tijdje in Duitsland gereden. En daar gaat het niet beter.

Maar als je dat zegt dan spreek je met vooroordelen als NSer. Dan bereik je precies het tegenovergestelde.
Waar in NL de TRDL en seinenstelsel/ techniek ver vooruit ligt op Duitsland hoor je nooit iemand over. In Duitsland werkt men op veel Strecken nog met armseinen, bij elke overweg een post om die te bedienen etc. Zelfs per regio/ een post voor de seinen en moet je steeds van kanaal wisselen. Ouwe meuk.
Maar de DB laat natuurlijk ook alleen maar hun ICE zien en hoe geweldig het niet is. De Coladose(BR423)daar durfde geen enkele machinist in te rijden als het glad was want die remde niet. Inmiddels is die verbeterd. Maar toch.

Regelgeving totaal uit de tijd. Als je daar meld dat er langs het spoor iets loopt dan leggen ze alles plat. Hier krijg je nog een aanwijzing voorzichtig rijden. Daar gaat eerst politie de Strecke erkundigen. Bezet spoor oprijden gaat niet zomaar. En linkerspoor rijden in Duitsland is een uitzondering. Als dat moet gebeuren slaapt een machinist niet. Dan heeft ieder station zijn eigen regelgeving. Absurd.
Daar staat een boek in de cabine en daar staat alles in per Bahnhof. Een pil van een boek waar je duizelig van word.

Jammer dat het met de Fyra zo is afgelopen. Daar baal ik wel van. Waar de fout ook ligt. Het punt is dat wij daar nooit achter zullen komen. Onderhandelingen op dat niveau zijn ondoorgrondelijk

En in Belgie en Frankrijk staakt men vaker dan dat hier het spoor door het weer verziekt word.
Precies. En daar liggen dan ook alsnog genoeg verbeterpunten in het buitenland ;) Ik ga volgend jaar als alles meezit voor mijn Duitse bevoegdheid, ga het dan wel zien :P

In NL vind ik het als meester prima rijden met de verhalen die ik uit het buitenland hoor :)
Maar ook hier zijn er alsnog verbeterpunten genoeg.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar materieel (even als voorbeeld dat Benelux treintje waar laatst wat over te doen was qua reinheid etc).
Ik denk dat NS 'bang' is om nieuw mat aan te schaffen qua wagons, of bepaalde investeringen te doen, omdat de toekomst onzeker is.

Hoe goed NS het ook doet (eerlijk is eerlijk, ondanks verbeterpunten doen ze het niet slecht gezien de drukte op het spoor), weet men daar niet hoe lang ze nog mogen rijden. Langzaam aan gaan ze toch wat lijnen kwijt raken. Het Rood-Witte monster Arriva (oké, stom woordgrapje) pakt alles wat ze pakken kunnen. Winst of verlies, als ze het maar krijgen. Dat realiseren ze zich in Utrecht ook wel.

Dit is natuurlijk niet de hoofdreden, maar ik kan me voorstellen dat men zich daar ook wel achter de oren krabt met betrekking op toekomstperspectieven.
Iemand die hier wat meer diepgang, mening of aanvullingen op heeft? Vind ik wel interessant.
  maandag 30 december 2013 @ 01:23:42 #99
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
  maandag 30 december 2013 @ 01:34:30 #100
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134861613
quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2013 01:20 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Als je bijvoorbeeld kijkt naar materieel (even als voorbeeld dat Benelux treintje waar laatst wat over te doen was qua reinheid etc).
De reinheid van de treinen (of beter gezegd: het gebrek daaraan) lijkt mij vooral een kostenbesparingsmaatregel: waarom zou je 1x per week wassen als het ook 1x per 3 weken kan? Het is tenslotte cosmetisch, een trein kan ook wel rijden als de vloer vol zand ligt en je niet naar buiten kunt kijken. Dat dit gevolgen heeft voor de beoordeling van de reizigers (lagere score) lijkt men dan weer even te vergeten.

quote:
Ik denk dat NS 'bang' is om nieuw mat aan te schaffen qua wagons, of bepaalde investeringen te doen, omdat de toekomst onzeker is.
De laatste grote materieelorders van NS, de V250 en de SLT, bevielen niet zo goed als gehoopt. De V250 is inmiddels al afgevoerd en voor de NS-boekhouding zelfs al volledig afgeschreven (er is een reservering opgenomen van ~300 miljoen) en voor SLT staan grote kosten op de planning: de inbouw van toiletten (vanaf 2018).

Ik kan me voorstellen dat het bestellen van nieuw materieel om die redenen een beetje 'eng' is voor NS, toch staan er een paar grote materieelorders in de planning: vanaf 2016/2017 zouden nieuwe sprinters geleverd moeten worden (Mat '64 kan tegen die tijd niet meer), vanaf 2021 komen nieuwe intercities op de rails te staan.

quote:
Hoe goed NS het ook doet (eerlijk is eerlijk, ondanks verbeterpunten doen ze het niet slecht gezien de drukte op het spoor), weet men daar niet hoe lang ze nog mogen rijden. Langzaam aan gaan ze toch wat lijnen kwijt raken. Het Rood-Witte monster Arriva (oké, stom woordgrapje) pakt alles wat ze pakken kunnen. Winst of verlies, als ze het maar krijgen. Dat realiseren ze zich in Utrecht ook wel.

Dit is natuurlijk niet de hoofdreden, maar ik kan me voorstellen dat men zich daar ook wel achter de oren krabt met betrekking op toekomstperspectieven.
Iemand die hier wat meer diepgang, mening of aanvullingen op heeft? Vind ik wel interessant.
Ik denk dat je hier een goed punt te pakken hebt.

Het voorgestelde Vierde Spoorwegpakket (4SP) zorgt ervoor dat de toekomst van NS er bijzonder onzeker uitziet. Één van de dingen uit 4SP gaat namelijk over een openbare aanbesteding van onderhands gegunde concessies (al zijn er uitzonderingen mogelijk). Het is dus heel goed mogelijk dat NS na 2025 grote delen van het hoofdrailnet kwijt raakt.

Nederland heeft een gele kaart getrokken tegen deze plannen (nog voor ze eens goed te bestuderen!), maar als de rest van de lidstaten van de EU voor stemt zal Nederland alsnog mee moeten doen. Er zijn weinig redenen waarom andere lidstaten tegen zouden stemmen, de voor sommige lidstaten belangrijke punten (zoals de mogelijkheid om een holdingstructuur te houden) zijn ingewilligd.
  maandag 30 december 2013 @ 01:35:02 #101
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134861623
quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2013 01:20 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Precies. En daar liggen dan ook alsnog genoeg verbeterpunten in het buitenland ;) Ik ga volgend jaar als alles meezit voor mijn Duitse bevoegdheid, ga het dan wel zien :P

In NL vind ik het als meester prima rijden met de verhalen die ik uit het buitenland hoor :)
Maar ook hier zijn er alsnog verbeterpunten genoeg.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar materieel (even als voorbeeld dat Benelux treintje waar laatst wat over te doen was qua reinheid etc).
Ik denk dat NS 'bang' is om nieuw mat aan te schaffen qua wagons, of bepaalde investeringen te doen, omdat de toekomst onzeker is.

Hoe goed NS het ook doet (eerlijk is eerlijk, ondanks verbeterpunten doen ze het niet slecht gezien de drukte op het spoor), weet men daar niet hoe lang ze nog mogen rijden. Langzaam aan gaan ze toch wat lijnen kwijt raken. Het Rood-Witte monster Arriva (oké, stom woordgrapje) pakt alles wat ze pakken kunnen. Winst of verlies, als ze het maar krijgen. Dat realiseren ze zich in Utrecht ook wel.

Dit is natuurlijk niet de hoofdreden, maar ik kan me voorstellen dat men zich daar ook wel achter de oren krabt met betrekking op toekomstperspectieven.
Iemand die hier wat meer diepgang, mening of aanvullingen op heeft? Vind ik wel interessant.
Zolang het spoor maar niet opgeknipt word. De naam maakt niets uit. Het opknippen van het spoor is funest. Zelfs de SNCF, en DB laten dat niet toe. Althans op hun kernnet. Stel dat je meerdere vervoerders hebt op een lijn. Waar leg je de schuld bij een vertraging. Prorail, Arriva, Veolia of NS . Stel Veolia komt stil te staan en NS kan daardoor niet vertrekken. Wie is dan schuldig. Advocaten zullen er blij mee zijn. Nog maar te zwijgen over al de verschillende directies en vervoerders die voor hun eigen winkel gaan. Meer overstappen, meer in en uitchecken. Enfin vul maar aan. En er kunnen toch niet meer treinen rijden als het net toelaat. Springers zullen plots niet meer gaan springen. koperdieven zullen toch koper blijven stelen. Tuig zal toch de boel blijven verstieren om maar wat te benoemen.
De kaartjes goedkoper? Ik betwijfel dat in alle ernst.

En vergeet niet dat het spoor ooit privaat was. Dat werkte niet omdat dan juist het belang van de klant niet voorop staat ,maar winst is dan het doel. Verschraling.

http://www.arriva.nl/nieu(...)or-twee-vervoerders/
Bizar. Dus twee directies die een lijn voorzien. En wat schiet de klant ermee op? Vertel het mij maar.
Verder veranderd er niets voor U. Dat zegt men. Lol :) Het nut ervan? Hmm

In de UK is het peperduur en daar is het mogelijk(opknippen) door de vele kopstations.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')