Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
B2py: ik was rond half 2 in Hannover, strakke overstap wel, maar alles gehaald gelukkig. Die ICE's zijn trouwens ook niet berekend op mensen met koffers. Veel te smalle deuren en veel te weinig bagageruimte. Deutsche Bahn
Wie zegt dat ze geen controle hebben gehouden ? wellicht kwamen ze meerdere personen tegen die geen toeslag hadden betaald. Daarnaast betaal je nog altijd voor vervoer, en niet voor controle.
Wat, toevallig alle 8 keer? En dat kost ze dan 50 minuten extra? Verder betaal ik niet voor vervoer maar voor het product waar ook het loon van het personeel zit inbegrepen.
Nee hoor, volgens mij houdt het personeel van ICD zich het grootste deel van de rit schijterig schuil om vervelende vragen over defecte deuren, defecte wc's en de algehele smerigheid van de trein de vermijden. Als het personeel gaat zeuren dat men alle 12 deuren moet gebruiken, dient het personeel er eerst maar eens voor de zorgen dat alle 12 deuren te openen zijn zonder vingertopaids op te lopen.
Het personeel op ICD moet z'n bakkes houden en hun werk doen. Afgelopen vrijdag voor de 8ste keer Amsterdam - Breda zonder ook maar één controle gedaan. Die zogenaamd intimiderende 10 euro aan boord was inmiddels de helft voordeliger geweest.
En dat doet het dus, door om te roepen dat het beter is om verspreid op het perron te gaan staan i.p.v. bij één deur.
En als jij het risico wil nemen dan doe je dat toch lekker, of kom je dan de volgende keer hier in het topic huilen omdat je een boete hebt gehad omdat men wél controleerde?
En als jij het risico wil nemen dan doe je dat toch lekker, of kom je dan de volgende keer hier in het topic huilen omdat je een boete hebt gehad omdat men wél controleerde?
Het is onzin om te insinueren dat niet betalen goedkoper is omdat er niet gecontroleerd wordt. Misschien moet er anders maar een 2e soort kaartje ingevoerd worden, waarbij je niet betaalt voor de reis maar voor de controle.
Het is onzin om te denken dat iemand komt janken dat hij een boete kreeg "omdat er gecontroleerd werd". We hebben het hier over normale mensen, niet over volslagen debielen.
Op zondag 29 december 2013 12:46 schreef Dr_Flash het volgende: Het is onzin om te denken dat iemand komt janken dat hij een boete kreeg "omdat er gecontroleerd werd". We hebben het hier over normale mensen, niet over volslagen debielen.
Ik vind het volslagen debiel dat er wordt gezegd dat personeel hun 'bek moet houden' en 'te schijterig is om iets te doen'. Oók als het over personeel gaat hebben we het namelijk over normale mensen.
Op zondag 29 december 2013 11:56 schreef Dr_Flash het volgende: B2py: ik was rond half 2 in Hannover, strakke overstap wel, maar alles gehaald gelukkig. Die ICE's zijn trouwens ook niet berekend op mensen met koffers. Veel te smalle deuren en veel te weinig bagageruimte. Deutsche Bahn
Ben ik niet me je eens. Mijn koffer paste prima in door de deur en in het bagagerek. Gescheiden afval en twee toiletten naast elkaar. Wij hadden die 12 minuten overstap in Hannover van ICE556 op de 142, ging helemaal prima.
Wij hadden wel zo'n gereviseerde ICE2, machtig mooi ding man.
Ja JOUW koffer. Maar hele hordes die allemaal zo'n ding meeslepen. En die allemaal door dat ene smalle deurtje eruit en erin moeten. Dat duurt te lang. Je kunt dan beter elke haltering planmatig 7 of 8 minuten inboeken, wil je je punctionaliteit houden. Gaat wel de snelheid van omlaag natuurlijk.
Op zondag 29 december 2013 13:01 schreef Dr_Flash het volgende: Ja JOUW koffer. Maar hele hordes die allemaal zo'n ding meeslepen. En die allemaal door dat ene smalle deurtje eruit en erin moeten. Dat duurt te lang. Je kunt dan beter elke haltering planmatig 7 of 8 minuten inboeken, wil je je punctionaliteit houden. Gaat wel de snelheid van omlaag natuurlijk.
De halteringen op de grote stations waren ook stuk langer dan op bijvoorbeeld Spandau. Berlin Hbf had vier minuten en Spandau slechts twee..
En dat doet het dus, door om te roepen dat het beter is om verspreid op het perron te gaan staan i.p.v. bij één deur.
Wat je mag verwachten van de service op een zogenaamd hoogwaardig product:
- Minstens 1x een controle door de gehele trein op het traject Schiphol - Rotterdam of Rotterdam - Breda. Niet alleen controle is belangrijk, ook zichtbaar aanwezig personeel is een vereiste. - Minstens 1 werkende toilet per 2 rijtuigen. - Zowel aan de buitenkant als bij de coupé-ingangen fatsoenlijk functionerende deuren die te openen zijn zonder je handen vuil te maken. - Personeel dat deze problemen erkent en hiervoor excuses aanbiedt.
Wat je krijgt in de praktijk:
- Een conducteur die eens in de 68 minuten de moeite neemt om de reiziger denigrerend op het aantal instapmogelijkheden te wijzen en de overige rit op z'n dooie gemak in de stiltecoupé van de 1ste klas blijft zitten. - Haast planmatig minstens 1 defect toilet per treinstel, de tot-bezemkast-omgebouwde toilet nog niet eens meegerekend. - Coupédeuren die scheef zitten, waarvan de tochtstrip is verdwenen of die geforceerd opengetrokken moeten worden en buitendeuren waarvan de handgrepen onder de roest en kauwgom zitten.
Dat denigrerende toontje van het personeel is onacceptabel als je zo'n wanstatige service levert. Dus ja; ze moeten hun bek houden.
Op zondag 29 december 2013 13:26 schreef b2py het volgende: DB Fernverkehr is ook wel het andere uiterste hoor. Hoeveel lui daar op een trein zitten is ook ronduit geldverslindend..
Dat maakt de vertrekprocedure wel een hele show om naar te kunnen kijken, allemaal met bordjes naar elkaar zwaaien en dat soort zaken.
Wat je mag verwachten van de service op een zogenaamd hoogwaardig product:
- Minstens 1x een controle door de gehele trein op het traject Schiphol - Rotterdam of Rotterdam - Breda. Niet alleen controle is belangrijk, ook zichtbaar aanwezig personeel is een vereiste. - Minstens 1 werkende toilet per 2 rijtuigen. - Zowel aan de buitenkant als bij de coupé-ingangen fatsoenlijk functionerende deuren die te openen zijn zonder je handen vuil te maken. - Personeel dat deze problemen erkent en hiervoor excuses aanbiedt.
Wat je krijgt in de praktijk:
- Een conducteur die eens in de 68 minuten de moeite neemt om de reiziger denigrerend op het aantal instapmogelijkheden te wijzen en de overige rit op z'n dooie gemak in de stiltecoupé van de 1ste klas blijft zitten. - Haast planmatig minstens 1 defect toilet per treinstel, de tot-bezemkast-omgebouwde toilet nog niet eens meegerekend. - Coupédeuren die scheef zitten, waarvan de tochtstrip is verdwenen of die geforceerd opengetrokken moeten worden en buitendeuren waarvan de handgrepen onder de roest en kauwgom zitten.
Dat denigrerende toontje van het personeel is onacceptabel als je zo'n wanstatige service levert. Dus ja; ze moeten hun bek houden.
Achja, dan blijven de treinen toch structureel te laat vertrekken vanwege kuddegedrag van eigenwijze reizigers...
We weten inmiddels wel dat je een afkeer hebt aan de moderne tijd
Niet per se, hoor! Anders zou ik ICE ook niet mooi vinden.
Maar niet alle veranderingen zijn goed en nuttig! Besparen op treinpersoneel is bijvoorbeeld van de zotte. Het is heel goed dat er veel meegaan met de trein en tussen alle stations de hele trein doorlopen.
Niet per se, hoor! Anders zou ik ICE ook niet mooi vinden.
Maar niet alle veranderingen zijn goed en nuttig! Besparen op treinpersoneel is bijvoorbeeld van de zotte. Het is heel goed dat er veel meegaan met de trein en tussen alle stations de hele trein doorlopen.
Niet per se, hoor! Anders zou ik ICE ook niet mooi vinden.
Maar niet alle veranderingen zijn goed en nuttig! Besparen op treinpersoneel is bijvoorbeeld van de zotte. Het is heel goed dat er veel meegaan met de trein en tussen alle stations de hele trein doorlopen.
In Zwitserland was er één conducteur die na iedere stop de hele trein doorliep. Trein bestond uit 12 rijtuigen ofzo dus zelfs dan kan je aan één mannetje genoeg hebben.
Als je niet de moeite neemt om te lezen, neem dan alsjeblieft ook niet de moeite om te reageren.
Ik ben het eigenlijk wel met hem eens. Het uitvoeren van dienstregeling is verantwoording van NS/NSH maar enige medewerking van reizigers is mijns inziens ook wel vereist. Als mensen op deze manier begrijpen dat ze de volgende keer beter moeten spreiden over een trein en niet de kont tegen de krib gooien omdat ze afgezeken worden is dat al veel beter voor de maatschappij in het algemeen.
In Zwitserland was er één conducteur die na iedere stop de hele trein doorliep. Trein bestond uit 12 rijtuigen ofzo dus zelfs dan kan je aan één mannetje genoeg hebben.
Gelukkig is ICE voorzien van een fatsoenlijke restauratiewagen die ook bemenst wordt.
Ik ben het eigenlijk wel met hem eens. Het uitvoeren van dienstregeling is verantwoording van NS/NSH maar enige medewerking van reizigers is mijns inziens ook wel vereist. Als mensen op deze manier begrijpen dat ze de volgende keer beter moeten spreiden over een trein en niet de kont tegen de krib gooien omdat ze afgezeken worden is dat al veel beter voor de maatschappij in het algemeen.
Eens, Er wordt al teveel gezeken in de praktijk, nederland is wat dat betreft wel koploper, kom je in andere landen gaat het er toch wel veel fijner aan toe.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Als je niet de moeite neemt om te lezen, neem dan alsjeblieft ook niet de moeite om te reageren.
Jij bent blijkbaar van mening dat als er bepaalde taken verzaakt worden, er maar geen andere taken die horen bij de werkzaamheden van een conducteur uitgevoerd moeten worden. Daar schiet niemand iets mee op toch?
Jij bent blijkbaar van mening dat als er bepaalde taken verzaakt worden, er maar geen andere taken die horen bij de werkzaamheden van een conducteur uitgevoerd moeten worden. Daar schiet niemand iets mee op toch?
Dat is niet waar en heb ik ook nergens gezegd. Reizigersspreiding is één van de taken van een conducteur. Jullie zijn blijkbaar van mening dat het ook gelijk de enige taak is van een conducteur. Waar het mij vooral om gaat is dat het denigrerende toontje van het personeel jegens de reiziger niet is goed te praten.
Ik snap het wel hoor. Als je van Groningen tot Rotterdam geen enkele conducteur ziet ben je echt wel pissig dat je buurman zonder kaartje die 20 euro niet heeft hoeven dokken.
Dat is niet waar en heb ik ook nergens gezegd. Reizigersspreiding is één van de taken van een conducteur. Jullie zijn blijkbaar van mening dat het ook gelijk de enige taak is van een conducteur. Waar het mij vooral om gaat is dat het denigrerende toontje van het personeel jegens de reiziger niet is goed te praten.
Ik vind dat wel, als niemand het roept, en niemand er wat van zegt, veranderd er nooit wat, en blijven de reizigers opgehoopt staan, met continue vertragingen tot gevolg.
Het mag van mij best eens omgeroepen worden, en dat hoeft echt niet altijd lief te zijn, wellicht komt het besef bij de reizigers dan eens, en vertrekken die treinen op tijd daardoor.
Voor alle partijen is dat beter dan achteroverblijven zitten en zeuren.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Op zondag 29 december 2013 13:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende: Ik snap het wel hoor. Als je van Groningen tot Rotterdam geen enkele conducteur ziet ben je echt wel pissig dat je buurman zonder kaartje die 20 euro niet heeft hoeven dokken.
Als er geen controle komt, weet je dat meestal ook niet
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Eens, Er wordt al teveel gezeken in de praktijk, nederland is wat dat betreft wel koploper, kom je in andere landen gaat het er toch wel veel fijner aan toe.
Dit. Als je Nederland met veel andere landen vergelijkt dan is het hier allemaal zo slecht nog niet.
Dat is niet waar en heb ik ook nergens gezegd. Reizigersspreiding is één van de taken van een conducteur. Jullie zijn blijkbaar van mening dat het ook gelijk de enige taak is van een conducteur. Waar het mij vooral om gaat is dat het denigrerende toontje van het personeel jegens de reiziger niet is goed te praten.
Ik zeg ook nergens dat het de enige taak is, jij zegt wel (en dat kan ik quoten) dat de conducteur het maar beter niet kan doen omdat er andere dingen mis zijn...
Op zondag 29 december 2013 13:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende: Ik snap het wel hoor. Als je van Groningen tot Rotterdam geen enkele conducteur ziet ben je echt wel pissig dat je buurman zonder kaartje die 20 euro niet heeft hoeven dokken.
Ik heb vooral een hekel aan reizigers die zonder geldig vervoerbewijs ermee wegkomen om 1e klas te reizen. Helemaal als zij ook nog eens overlast veroorzaken. (Vaak kutstudenten die in een drukke trein 'stoer' met z'n allen plaats nemen in genoemde 1e klas coupé).
Op zondag 29 december 2013 14:13 schreef Socios het volgende: (Vaak kutstudenten die in een drukke trein 'stoer' met z'n allen plaats nemen in genoemde 1e klas coupé).
in mijn ervaring zijn het juist vaker van die libelle-huisvrouwen die het doen. "want ze hebben recht" op een zitplaats.. Aldus die kort en pittige kapsel Anita's
Hetzelfde met de stiltecoupe trouwens, hebben ze ook altijd schijt aan
[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2013 14:24:06 ]
Op zondag 29 december 2013 13:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende: Ik snap het wel hoor. Als je van Groningen tot Rotterdam geen enkele conducteur ziet ben je echt wel pissig dat je buurman zonder kaartje die 20 euro niet heeft hoeven dokken.
misschien. Ik bedoel, je kunt je er druk over maken, je kunt het ook laten. Maakt precies niets uit
in mijn ervaring zijn het juist vaker van die libelle-huisvrouwen die het doen. "want ze hebben recht" op een zitplaats.. Aldus die kort en pittige kapsel Anita's
Hetzelfde met de stiltecoupe trouwens, hebben ze ook altijd schijt aan
in mijn ervaring zijn het juist vaker van die libelle-huisvrouwen die het doen. "want ze hebben recht" op een zitplaats.. Aldus die kort en pittige kapsel Anita's
En dat komt ook vaak genoeg voor in een trein die bij lange na niet vol is, maar omdat er niet snel genoeg een zitplaats gevonden kan worden (omdat men allemaal bij dezelfde deur instapt ).
Als je enig idee hebt van agressie op de IC direct weet je wel waarom je het personeel zo weinig ziet. Op de ICd is veel meer agressie dan op binnenlandse treinen. Het personeel aan boord van de trein is alle ellende waarmee ze dagelijks te maken krijgen, en waar zij helemaal niets aan kunnen doen, net zo beu als de reizigers.
Op zondag 29 december 2013 15:12 schreef James1988 het volgende: Als je enig idee hebt van agressie op de IC direct weet je wel waarom je het personeel zo weinig ziet. Op de ICd is veel meer agressie dan op binnenlandse treinen. Het personeel aan boord van de trein is alle ellende waarmee ze dagelijks te maken krijgen, en waar zij helemaal niets aan kunnen doen, net zo beu als de reizigers.
Het personeelsverloop is niet voor niets zo hoog.
Het is gewoon een complete clusterfuck van fail^100000000000
Duitsland: 1 jongen (15) dood en één (20) zwaargewond nadat ze op stilstaande spoorvoertuigen waren geklommen en werden getroffen door van de bovenleiding overslaande elektriciteit. http://www.n-tv.de/panora(...)article11988316.html
Prima kandidaten voor de Darwin Awards, inderdaad.
Ik meen me te herinneren dat bij Zwijndrecht (?) ooit iets soortgelijks is gebeurd, toen een paar jongeren over een muur klommen en in contact kwamen met een bovenleiding van de Betuweroute (25 kV). Dat liep ook niet goed af.
Gisteravond trouwens prima dienst gehad. Begonnen om 16.00 tot 1 uur 's nachts. Toen ik de sneltrein naar Leeuwarden en weer terug reed was het wel heel tof om te zien dat veel mensen zich niet konden inhouden met hun gekochte vuurwerk Mooi helder weer en bij elk dorp zag je wel ergens een mooie vuurpijl de lucht in schieten