abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134848497
Ik controleer ook geen kaartjes en het zal mij aan mijn reet roesten of men een geldig kaartje in mijn trein heeft.
Ik rijd de trein van A naar B op een zo veilig en comfortabel mogelijke manier.
pi_134848679
quote:
12s.gif Op zondag 29 december 2013 21:29 schreef Cherna het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik het niet tactisch als je de mensen uit de UK vrij laat reizen en iets verderop in het zicht of hoorbaar een ander laat betalen. Agressie kan dan een gevolg zijn. Maar he, ik ben geen HC en ze hebben me ooit verteld een Mcn zal nooit uitstekend HC zijn.
Ach, ik ben ook niet de meest tactische persoon (gelukkig ook geen HC :P).

-----

Ik heb trouwens de persoon die de boete werkelijk heeft gehad niet gehoord in het hele nieuwsbericht. Iemand anders trekt de discriminatiekaart dus, voor een mevrouw die wellicht verdraait goed weet dat ze fout zat (of zich inderdaad van geen kwaad bewust was).
Dat was eigenlijk ook mijn grootste punt :P
pi_134848834
quote:
14s.gif Op zondag 29 december 2013 21:33 schreef Monopoly het volgende:
Ik controleer ook geen kaartjes en het zal mij aan mijn reet roesten of men een geldig kaartje in mijn trein heeft.
Echt belachelijk. Juist in GTW kan de machinist het gespuis (dat vaak ook nog aan de drank zit) de 1e klas uitjagen. Men loopt er toch doorheen om in de cabine te komen.
pi_134848850
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_134849019
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 21:37 schreef Socios het volgende:

[..]

Echt belachelijk. Juist in GTW kan de machinist het gespuis (dat vaak ook nog aan de drank zit) de 1e klas uitjagen. Men loopt er toch doorheen om in de cabine te komen.
Ik trap mensen wel eens uit de 1e klas als men voeten op de bank heeft of zich niet gedraagt.
Maar ik heb geen apparaat om een OV chipkaart met abo voor 1e klas uit te lezen, dus dat heeft ook totaal geen zin.
En mensen beoordelen op hoe ze er uit zien ofzoiets is echt not done, daar ga ik geen risico voor klachten nemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2013 21:43:25 ]
  zondag 29 december 2013 @ 21:42:51 #81
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134849183
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 21:35 schreef MTL het volgende:

[..]

Ach, ik ben ook niet de meest tactische persoon (gelukkig ook geen HC :P).

-----

Ik heb trouwens de persoon die de boete werkelijk heeft gehad niet gehoord in het hele nieuwsbericht. Iemand anders trekt de discriminatiekaart dus, voor een mevrouw die wellicht verdraait goed weet dat ze fout zat (of zich inderdaad van geen kwaad bewust was).
Dat was eigenlijk ook mijn grootste punt :P
Dat geeft ook gelijk aan hoe moeilijk het is om je functie als HC uit te voeren. Verhalen worden vaak verdraaid in de media. Ik post hier zelden. Maar als ik bijvoorbeeld Charlie Aptroot hoor praten over het spoor dan draait mijn maag om. Hij weet dat NS slecht ligt bij de publieke opinie en speelt een prachtig spel om zo stemmen te halen. Maar hij verkondigd een grote partij onzin.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  zondag 29 december 2013 @ 21:48:10 #82
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134849612
Ik hoor maar zeer weinig politici die wel zinnig over het spoor praten. Aan de ene kant heb je roepers als Aptroot die weliswaar dossierkennis hebben, maar toch flink roeptoeteren. Aan de andere kant heb je lui die de klepel nog niet weten te hangen al lopen ze er tegenaan (zoals Bashir) die alles met de mantel der liefde bedekken en er vooral op aansturen dat NS zo weinig mogelijk concurrentie hoeft te dulden.

Over zwartrijden: een getrapt systeem lijkt me een gepaste maatregel. Eerste keer ritprijs + 35 euro, tweede keer binnen 12 maanden ritprijs + 140 euro, 3e keer binnen 12 maanden een gang naar de rechter.
pi_134852148
Ik vind het gek dat de prijs voor zwartrijden nooit wordt verhoogd. Al in 1991 betaalde je voor zwartrijden + administratiekosten 70 gulden (¤31,8). Is nog geen half procent per jaar.
pi_134852797
Ach, de enige keer dat ik eerste klas reisde met de NS was toen ik een kaartje Ede - Stuttgart had gekocht. Vanaf Ede naar Arnhem met de IC, daarna met de ICE.

Het geval wilde dat de trein voor ons was gestrand, brand (voor degenen die dit verhaal willen checken, het was 13 december 2011 's ochtends als ik het me goed herinner), dat hoorden we toen we al uit Ede waren vertrokken. We stopten op Wolfheze tot nader order. Ons werd verzocht met lokaal vervoer verder te reizen. Nou weet ik niet of Wolfheze locaal vervoer heeft, volgens mij één bus per uur richting Arnhem oid, maar niet echt iets bijzonders behalve de trein. In ieder geval, uiteindelijk konden we met dezelfde trein terug naar Ede.

Dat bracht mij voor een dilemma. Ik wist niet waar de ICE was, als die al op weg was vanuit Utrecht (wat qua tijd net zou kunnen op het moment dat we hoorden dat er een kapotte trein stond) zou die ook stranden en zou het in ieder geval lang duren voordat die trein ergens vanuit omgeving Arnhem kon vertrekken. Als die trein meteen zou omrijden via Den Bosch oid moest ik flink haast maken, ik had een treinspecifiek kaartje.

Ik ging dus naar de conductrice toe. Die stond op het perron in Wolfheze een sigaret te roken. Ik deed mijn verhaal, conductrice was niet geinteresseerd. Haar antwoord was letterlijk "Weet ik ook niet." Stond ik dan. Ik nog een keer uitleggen en vragen, onderwijl wat rook van de sigaret wegwapperend. Ik liet kaart zien enzovoorts, uiteindelijk pakte ze dan die railcomputer. Daar stond verder niks bijzonders op wat ik op mijn mobiel niet kon vinden, mijn enige vraag was op welk traject de ICE zich bevond. Zat die achter ons, dan was er verder niet zo'n probleem.

Na 3 minuten praten begreep ze het een beetje. Haar woorden: "Ja, ik kan daar voor bellen." Actie: nul.

Ondertussen waren we weer in de trein, aangezien die naar Ede terug zou rijden. Zonder verder wat te zeggen sloot de conductrice zich op in de machinistencabine aan de achterkant, ik zou haar verder niet meer zien. Bedankt voor de info en service.

We kwamen op Ede, maar omdat iemand dacht dat we een lege trein waren kwamen we op een spoor terecht zonder perron eraan vast. Hoe dat kon gebeuren weet ik ook niet, dat gebeurt normaal zelfs niet met goederentreinen, maar volgens de machinist dacht de seinman dat onze trein leeg was. Machinist kon blijkbaar goed communiceren, want hij reed voorbij Ede en de invoegwissel, zette de trein stil en kwam direct daarna op volle snelheid door de trein rennen richting de andere kant en nog geen minuut later konden we uitstappen.

Moraal van het verhaal: als er aggressie is tegen personeel is dat wellicht niet goed te praten (ik heb dat ook niet gebruikt), maar soms kan treinpersoneel op zijn onwelwillend zijn en zelfs asociaal. Maar in diezelfde trein deed de machinist wel zijn best om mensen verder te helpen, ondanks dat het allemaal niet zijn fout was. Ofwel, als ik hier lees dat alle rijdende personeel of alle conducteurs goed zijn of slecht zijn, neem ik dat met een korreltje zout. Datzelfde zal ongetwijfeld voor het management gelden.
pi_134853019
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 21:48 schreef James1988 het volgende:
Ik hoor maar zeer weinig politici die wel zinnig over het spoor praten. Aan de ene kant heb je roepers als Aptroot die weliswaar dossierkennis hebben, maar toch flink roeptoeteren. Aan de andere kant heb je lui die de klepel nog niet weten te hangen al lopen ze er tegenaan (zoals Bashir) die alles met de mantel der liefde bedekken en er vooral op aansturen dat NS zo weinig mogelijk concurrentie hoeft te dulden.

Over zwartrijden: een getrapt systeem lijkt me een gepaste maatregel. Eerste keer ritprijs + 35 euro, tweede keer binnen 12 maanden ritprijs + 140 euro, 3e keer binnen 12 maanden een gang naar de rechter.
Maar dat doe jij toch ook als het over zogenaamde concurrentie op het spoor gaat?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_134853859
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:40 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Zo kom je wel over. Altijd als er geklaagd wordt, of dat nu terecht is of niet, sta jij klaar om de NS te verdedigen en degene die klaagt te veroordelen.
Jaja, we zullen het nog mooier maken dan het is :') als ik altijd klaar zou staan om de NS te verdedigen dan had ik hier een mooie dagtaak aan deze topics. Ik heb wel wat beters te doen.

Klachten / kritiek / verbeterpunten etc. vind ik allemaal prima, laat dat duidelijk zijn. Wat me echter een beetje tegen het hoofd stoot (en de posts van Ireyon van vanmorgen waren daar een prime example van), is het gescheld en gekanker wat er dan gelijk bij komt kijken. 'Personeel is te schijterig en moet hun bek maar dichthouden'. Dat slaat nergens op, is ontzettend denigrerend naar betrokkenen toe en haalt bovendien geen ene fluit uit, behalve dat het irritaties en vijandigheid verder in de hand werkt.
pi_134854266
En het is ook gewoon onwaar.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 29 december 2013 @ 23:08:03 #88
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134855220
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 22:47 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Jaja, we zullen het nog mooier maken dan het is :') als ik altijd klaar zou staan om de NS te verdedigen dan had ik hier een mooie dagtaak aan deze topics. Ik heb wel wat beters te doen.

Klachten / kritiek / verbeterpunten etc. vind ik allemaal prima, laat dat duidelijk zijn. Wat me echter een beetje tegen het hoofd stoot (en de posts van Ireyon van vanmorgen waren daar een prime example van), is het gescheld en gekanker wat er dan gelijk bij komt kijken. 'Personeel is te schijterig en moet hun bek maar dichthouden'. Dat slaat nergens op, is ontzettend denigrerend naar betrokkenen toe en haalt bovendien geen ene fluit uit, behalve dat het irritaties en vijandigheid verder in de hand werkt.
Daarom post ik ook niet teveel. Zo nu en dan schrijf ik wel eens wat. Zo ook destijds over het treinongeval in Spanje waar de machinist als crimineel werd weggezet. Dat ging mij te ver.
Maar voor de rest niet te druk om maken.
Ik merk in RL als ik met reizigers praat dat de gesprekken veelal plezierig verlopen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134855664
Je hoort mij ook geen onvertogen woord zeggen over het personeel. Mijn kritiek gaat voornamelijk over het beleid. Het valt mij gewoon op dat elke keer als er kritiek op NS wordt gegeven GlenSpey op de bres voor NS springt.

Nogmaals ik heb geen enkel probleem met personeel van NS, anders dan dat de service & veiligheid gasten wel wat meer mogen lachen...
pi_134856095
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 22:22 schreef Bitlord het volgende:
Ik vind het gek dat de prijs voor zwartrijden nooit wordt verhoogd. Al in 1991 betaalde je voor zwartrijden + administratiekosten 70 gulden (¤31,8). Is nog geen half procent per jaar.
Maar toen kon je nog kiezen om een kaartje in de trein te kopen (tegen hoger tarief) wanneer je gepakt werdt. Waardoor weinig mensen de echte boete kregen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2013 23:20:57 ]
pi_134857526
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 23:14 schreef WhiteJoker het volgende:
Je hoort mij ook geen onvertogen woord zeggen over het personeel. Mijn kritiek gaat voornamelijk over het beleid. Het valt mij gewoon op dat elke keer als er kritiek op NS wordt gegeven GlenSpey op de bres voor NS springt.
Dat zie je dan verkeerd, want ik geef kritiek op degenen die hun kritiek niet op een normale wijze kunnen uiten, zoals ik nu onderhand ook al meerdere keren heb uitgelegd. Jammer om te zien dat er altijd ruimte is in deze topics om op die manier kritiek te geven maar dat er nooit ruimte is voor een weerwoord zoals dat van mij, want het wordt er altijd weer opgegooid dat ik een hielenlikker van de NS ben. Beetje triest om op die manier de discussie naar je hand te zetten
pi_134857791
quote:
12s.gif Op zondag 29 december 2013 23:08 schreef Cherna het volgende:

[..]

Daarom post ik ook niet teveel. Zo nu en dan schrijf ik wel eens wat. Zo ook destijds over het treinongeval in Spanje waar de machinist als crimineel werd weggezet. Dat ging mij te ver.
Maar voor de rest niet te druk om maken.
Ik merk in RL als ik met reizigers praat dat de gesprekken veelal plezierig verlopen.
Ja heb je gelijk in. Ik negeer het grootste deel van de posts ook al want er is elke dag wel weer iets mis ;) maarja zo eens in de zoveel tijd zie je iets waar je haast niet omheen kan en dan is het toch weer reageren he. Achja, zo hebben we allemaal onze bakfoutjes :P
pi_134858048
quote:
15s.gif Op zondag 29 december 2013 23:42 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Dat zie je dan verkeerd, want ik geef kritiek op degenen die hun kritiek niet op een normale wijze kunnen uiten, zoals ik nu onderhand ook al meerdere keren heb uitgelegd. Jammer om te zien dat er altijd ruimte is in deze topics om op die manier kritiek te geven maar dat er nooit ruimte is voor een weerwoord zoals dat van mij, want het wordt er altijd weer opgegooid dat ik een hielenlikker van de NS ben. Beetje triest om op die manier de discussie naar je hand te zetten
Zoals ik zei is dat mijn constatering, maar ik lees niet alles mee door de snelheid waarmee gepost wordt. Mocht ik dat verkeerd hebben gezien, dan bied ik mijn oprechte excuses aan.
  maandag 30 december 2013 @ 00:14:08 #94
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134859161
quote:
14s.gif Op zondag 29 december 2013 23:47 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ja heb je gelijk in. Ik negeer het grootste deel van de posts ook al want er is elke dag wel weer iets mis ;) maarja zo eens in de zoveel tijd zie je iets waar je haast niet omheen kan en dan is het toch weer reageren he. Achja, zo hebben we allemaal onze bakfoutjes :P
Je kunt ook niet teveel zeggen want ooit is een collega op het matje geroepen omdat hij iets twitterde. De media is ook niet altijd juist en maken vaak misbruik van een situatie. Heb dat zelf mogen ervaren.

Ik heb ooit stilgestaan en een trein moeten evacueren. Alles goed verlopen. Wat schets mijn verbazing. Een collega zag mij op de foto staan in een plaatselijk blad. Een fotograaf heeft gewoon een foto genomen van mijn trein en alle mensen die over het spoor liepen(buiten profiel), maar gebruikte dat shot.
En dan lees je: mensen en personeel lopen in paniek over de sporen wegens brand in de trein. Dan valt je niets meer te binnen. Er was helemaal geen brand aan mijn trein laat staan paniek, maar die trein waar het om ging stond op een opstelterrein in de buurt. Ik stond stil omdat door die brand de spanning eraf moest. En na onderhandeling met TRDL etc heb ik rustig met de HC de trein geevac. Zelf heb ik nog 4,5 uur daar gestaan omdat je de trein niet achter kunt laten. Wat een dag.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 30 december 2013 @ 00:20:40 #95
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134859438
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 00:14 schreef Cherna het volgende:

[..]

Je kunt ook niet teveel zeggen want ooit is een collega op het matje geroepen omdat hij iets twitterde. De media is ook niet altijd juist en maken vaak misbruik van een situatie. Heb dat zelf mogen ervaren.
GekkeHaan's verhaal over een STS is ooit in Tubantia terecht gekomen... :{

De media blazen alles op als ze er een goed verhaal (lees: goed voor de leescijfers) uit kunnen halen, helaas.
  maandag 30 december 2013 @ 01:05:23 #96
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134860966
Helaas zo gaat dat. Maar ik ben er echt van overtuigd en niet omdat ik er werk, dat NS er alles aan doet het zo goed mogelijk te doen. Nergens anders in de EU zijn er zoveel organisaties die steeds hameren op een betere kwaliteit als in NL. En ik heb een tijdje in Duitsland gereden. En daar gaat het niet beter.

Maar als je dat zegt dan spreek je met vooroordelen als NSer. Dan bereik je precies het tegenovergestelde.
Waar in NL de TRDL en seinenstelsel/ techniek ver vooruit ligt op Duitsland hoor je nooit iemand over. In Duitsland werkt men op veel Strecken nog met armseinen, bij elke overweg een post om die te bedienen etc. Zelfs per regio/ een post voor de seinen en moet je steeds van kanaal wisselen. Ouwe meuk.
Maar de DB laat natuurlijk ook alleen maar hun ICE zien en hoe geweldig het niet is. De Coladose(BR423)daar durfde geen enkele machinist in te rijden als het glad was want die remde niet. Inmiddels is die verbeterd. Maar toch.

Regelgeving totaal uit de tijd. Als je daar meld dat er langs het spoor iets loopt dan leggen ze alles plat. Hier krijg je nog een aanwijzing voorzichtig rijden. Daar gaat eerst politie de Strecke erkundigen. Bezet spoor oprijden gaat niet zomaar. En linkerspoor rijden in Duitsland is een uitzondering. Als dat moet gebeuren slaapt een machinist niet. Dan heeft ieder station zijn eigen regelgeving. Absurd.
Daar staat een boek in de cabine en daar staat alles in per Bahnhof. Een pil van een boek waar je duizelig van word.

Jammer dat het met de Fyra zo is afgelopen. Daar baal ik wel van. Waar de fout ook ligt. Het punt is dat wij daar nooit achter zullen komen. Onderhandelingen op dat niveau zijn ondoorgrondelijk

En in Belgie en Frankrijk staakt men vaker dan dat hier het spoor door het weer verziekt word.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 30 december 2013 @ 01:16:47 #97
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134861248
Ik ben het met je eens. Zoals ik hier al eens vaker heb gezegd, zo slecht hebben we het hier in Nederland helemaal niet. Dat zie je ook terug in de resultaten en onderzoeken: over het algemeen is de Nederlander best wel tevreden over de spoorwegen, de grootste kritiekpunten blijven reisinformatie (zeker bij verstoring), zitplaatscapaciteit en prijzen van treinkaartjes.

Op de eerste twee punten valt nog veel winst te halen. Aan informatie wordt gewerkt (InfoPlus) en de eerste resultaten zijn ook al wel te zien (we weten nu tot op de seconde nauwkeurig hoe veel een trein vertraagd is), maar het werk is nog niet klaar. Zitplaatscapaciteit is op sommige trajecten een groter probleem dan op andere, ik denk echt dat het al veel helpt als de reiziger meer informatie krijgt over hoe lang zijn trein is en waar hij precies gaat stoppen.

De prijzen van treinkaartjes vind ik op zich niet onredelijk. Voor incidentele reizigers zijn ze aan de hoge kant, maar een abonnement loont zich al snel. Dal Voordeel is al snel interessant voor de incidentele reiziger, voor mensen die wat vaker reizen zijn Weekend Vrij en Dal Vrij al interessant.

Over de HSL is al veel geschreven, mijn mening daarover is hier waarschijnlijk allang bekend: stoppen met de concessie is de enige juiste richting. De HSL is niet zoveel waard als Netelenbos dacht, het huidige wurgcontract (dat ook na 1-1-2015 wordt voortgezet) is schadelijk voor NS als bedrijf en voor de reiziger. 'Dan hebben we tenminste integratie met het hoofdrailnet' vind ik een zeer zwak argument om de concessie toch voort te zetten, want die integratie gaat er voor 2021 (instroom nieuw IC-materieel) toch niet komen.
pi_134861343
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 01:05 schreef Cherna het volgende:
Helaas zo gaat dat. Maar ik ben er echt van overtuigd en niet omdat ik er werk, dat NS er alles aan doet het zo goed mogelijk te doen. Nergens anders in de EU zijn er zoveel organisaties die steeds hameren op een betere kwaliteit als in NL. En ik heb een tijdje in Duitsland gereden. En daar gaat het niet beter.

Maar als je dat zegt dan spreek je met vooroordelen als NSer. Dan bereik je precies het tegenovergestelde.
Waar in NL de TRDL en seinenstelsel/ techniek ver vooruit ligt op Duitsland hoor je nooit iemand over. In Duitsland werkt men op veel Strecken nog met armseinen, bij elke overweg een post om die te bedienen etc. Zelfs per regio/ een post voor de seinen en moet je steeds van kanaal wisselen. Ouwe meuk.
Maar de DB laat natuurlijk ook alleen maar hun ICE zien en hoe geweldig het niet is. De Coladose(BR423)daar durfde geen enkele machinist in te rijden als het glad was want die remde niet. Inmiddels is die verbeterd. Maar toch.

Regelgeving totaal uit de tijd. Als je daar meld dat er langs het spoor iets loopt dan leggen ze alles plat. Hier krijg je nog een aanwijzing voorzichtig rijden. Daar gaat eerst politie de Strecke erkundigen. Bezet spoor oprijden gaat niet zomaar. En linkerspoor rijden in Duitsland is een uitzondering. Als dat moet gebeuren slaapt een machinist niet. Dan heeft ieder station zijn eigen regelgeving. Absurd.
Daar staat een boek in de cabine en daar staat alles in per Bahnhof. Een pil van een boek waar je duizelig van word.

Jammer dat het met de Fyra zo is afgelopen. Daar baal ik wel van. Waar de fout ook ligt. Het punt is dat wij daar nooit achter zullen komen. Onderhandelingen op dat niveau zijn ondoorgrondelijk

En in Belgie en Frankrijk staakt men vaker dan dat hier het spoor door het weer verziekt word.
Precies. En daar liggen dan ook alsnog genoeg verbeterpunten in het buitenland ;) Ik ga volgend jaar als alles meezit voor mijn Duitse bevoegdheid, ga het dan wel zien :P

In NL vind ik het als meester prima rijden met de verhalen die ik uit het buitenland hoor :)
Maar ook hier zijn er alsnog verbeterpunten genoeg.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar materieel (even als voorbeeld dat Benelux treintje waar laatst wat over te doen was qua reinheid etc).
Ik denk dat NS 'bang' is om nieuw mat aan te schaffen qua wagons, of bepaalde investeringen te doen, omdat de toekomst onzeker is.

Hoe goed NS het ook doet (eerlijk is eerlijk, ondanks verbeterpunten doen ze het niet slecht gezien de drukte op het spoor), weet men daar niet hoe lang ze nog mogen rijden. Langzaam aan gaan ze toch wat lijnen kwijt raken. Het Rood-Witte monster Arriva (oké, stom woordgrapje) pakt alles wat ze pakken kunnen. Winst of verlies, als ze het maar krijgen. Dat realiseren ze zich in Utrecht ook wel.

Dit is natuurlijk niet de hoofdreden, maar ik kan me voorstellen dat men zich daar ook wel achter de oren krabt met betrekking op toekomstperspectieven.
Iemand die hier wat meer diepgang, mening of aanvullingen op heeft? Vind ik wel interessant.
  maandag 30 december 2013 @ 01:23:42 #99
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
  maandag 30 december 2013 @ 01:34:30 #100
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134861613
quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2013 01:20 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Als je bijvoorbeeld kijkt naar materieel (even als voorbeeld dat Benelux treintje waar laatst wat over te doen was qua reinheid etc).
De reinheid van de treinen (of beter gezegd: het gebrek daaraan) lijkt mij vooral een kostenbesparingsmaatregel: waarom zou je 1x per week wassen als het ook 1x per 3 weken kan? Het is tenslotte cosmetisch, een trein kan ook wel rijden als de vloer vol zand ligt en je niet naar buiten kunt kijken. Dat dit gevolgen heeft voor de beoordeling van de reizigers (lagere score) lijkt men dan weer even te vergeten.

quote:
Ik denk dat NS 'bang' is om nieuw mat aan te schaffen qua wagons, of bepaalde investeringen te doen, omdat de toekomst onzeker is.
De laatste grote materieelorders van NS, de V250 en de SLT, bevielen niet zo goed als gehoopt. De V250 is inmiddels al afgevoerd en voor de NS-boekhouding zelfs al volledig afgeschreven (er is een reservering opgenomen van ~300 miljoen) en voor SLT staan grote kosten op de planning: de inbouw van toiletten (vanaf 2018).

Ik kan me voorstellen dat het bestellen van nieuw materieel om die redenen een beetje 'eng' is voor NS, toch staan er een paar grote materieelorders in de planning: vanaf 2016/2017 zouden nieuwe sprinters geleverd moeten worden (Mat '64 kan tegen die tijd niet meer), vanaf 2021 komen nieuwe intercities op de rails te staan.

quote:
Hoe goed NS het ook doet (eerlijk is eerlijk, ondanks verbeterpunten doen ze het niet slecht gezien de drukte op het spoor), weet men daar niet hoe lang ze nog mogen rijden. Langzaam aan gaan ze toch wat lijnen kwijt raken. Het Rood-Witte monster Arriva (oké, stom woordgrapje) pakt alles wat ze pakken kunnen. Winst of verlies, als ze het maar krijgen. Dat realiseren ze zich in Utrecht ook wel.

Dit is natuurlijk niet de hoofdreden, maar ik kan me voorstellen dat men zich daar ook wel achter de oren krabt met betrekking op toekomstperspectieven.
Iemand die hier wat meer diepgang, mening of aanvullingen op heeft? Vind ik wel interessant.
Ik denk dat je hier een goed punt te pakken hebt.

Het voorgestelde Vierde Spoorwegpakket (4SP) zorgt ervoor dat de toekomst van NS er bijzonder onzeker uitziet. Één van de dingen uit 4SP gaat namelijk over een openbare aanbesteding van onderhands gegunde concessies (al zijn er uitzonderingen mogelijk). Het is dus heel goed mogelijk dat NS na 2025 grote delen van het hoofdrailnet kwijt raakt.

Nederland heeft een gele kaart getrokken tegen deze plannen (nog voor ze eens goed te bestuderen!), maar als de rest van de lidstaten van de EU voor stemt zal Nederland alsnog mee moeten doen. Er zijn weinig redenen waarom andere lidstaten tegen zouden stemmen, de voor sommige lidstaten belangrijke punten (zoals de mogelijkheid om een holdingstructuur te houden) zijn ingewilligd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')