Jawel, zie het handboek vervoerproces:quote:Op maandag 30 december 2013 13:04 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er is toch destijds een aanrijding gebeurd in Arnhem tussen een goederentrein en een stoptrein, waarbij de machinist van de goederentrein geen wegbekendheid had? Volgens mij kwam toen uit de rechtzaak dat wegbekendheid geen wettelijke vereiste is?
Daar staat het nu idd in, en de spoorwegwet zegt dat wegbekendheid alleen door een gecerficeerde instantie mag worden getoetst. Ten tijde van die aanrijding was volgens mij minder goed vastgelegd wanneer de wegbekendheid voldoende was, en daarom had de machinist van de goederentrein de wet niet overtreden (maar wel de interne regelgeving van ERS geschonden).quote:Op maandag 30 december 2013 13:18 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Jawel, zie het handboek vervoerproces:
[ afbeelding ]
Ik hoop het ook van harte (ook voor mijzelfquote:Op maandag 30 december 2013 02:42 schreef Cherna het volgende:
[..]
Men zegt wel eens dat ouderen niets om jongeren geven. Maar ik hoop van harte dat je lang mag genieten met een zeer gevarieerd werkpakket.
Misschien moeten we toch maar bij Arriva gaan solliciteren tegen de zomerquote:Op maandag 30 december 2013 13:51 schreef MTL het volgende:
[..]
Ik hoop het ook van harte (ook voor mijzelf).
Ik ben wel benieuwd wat dat zoveelste spoorwegpakket (of hoe heet dat?) van de EU voor invloed gaat hebben. Ik meende begrepen te hebben dat er wel mogelijkheden zijn voor een onderhandse gunning van het HRN, maar dat de definitie van HRN eigenlijk enkel IC vervoer zou worden. Heb ik dat nu inderdaad goed begrepen of blijven ook stoptreindiensten bij het HRN horen?
Ik hoop uiteraard toch wel het laatste. Geen stoptreindiensten is toch wel funest voor de wegbekendheid, dat merkte ik een maandje geleden bij station Maarsen. Normaal rijd ik daar altijd met de IC voorbij, maar ik moest toen opeens een stoptreintje in die regio rijden met mijn mentor. Mijn mentor had er ook al tijden niet meer hoeven stoppen, dus die wist het niet helemaal precies meer, en dan blijkt opeens dat het verkenbord niet op remwegafstand staat vanuit Amsterdam gezien![]()
Ik kon gelukkig nog op tijd remmen, maar als een station net iets sneller dichterbij komt dan je verwacht had, dan zit je toch wel weer ff op het puntje van je stoel![]()
Dan zie je toch maar weer hoe belangrijk die wegbekendheid is, ook voor zowel IC als SPR.
Er staat verder niks over mogelijkheden om onderhands te gunnen, behalve als het om kleine contracten gaat (de kosten voor aanbesteden zijn dan groter dan de beoogde winst).quote:Door de verordening34 inzake openbaredienstverplichtingen betreffende het openbaar
personenvervoer per spoor en over de weg te wijzigen, streeft de Commissie ernaar openbare
aanbesteding van openbaredienstcontracten met ingang van december 2019 verplicht te
stellen.
Er is niets mis het het beroep van een buschauffeur. Ook een zwaar beroep.quote:Op maandag 30 december 2013 11:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat is er mis met het beroep van buschauffeur?
En heb je daar niet het probleem van verwachtingspatronen als je 40-45 jaar op dezelfde lijn zit?
Voor stoptreindiensten zal dat zeker gaan gelden. Die zijn alleen met subsidie rendabel te krijgen, tenzij ze gecompenseerd kunnen worden door de meer rendabele IC-diensten. En zo zijn er nog meer situaties denkbaar, waardoor er toch onderhands aanbesteed kan worden. Het enige wat dan niet tegengehouden kan worden is dat een private vervoerder kan besluiten om ergens in den lande een eigen IC-dienst te starten.quote:Op maandag 30 december 2013 14:08 schreef Viezze het volgende:
Het vierde spoorwegpakket omvat o.a. het volgende:
[..]
Er staat verder niks over mogelijkheden om onderhands te gunnen, behalve als het om kleine contracten gaat (de kosten voor aanbesteden zijn dan groter dan de beoogde winst).
Zie http://www.eerstekamer.nl(...)/f=/vj6yi993knm7.pdf en http://www.eerstekamer.nl(...)missiemededeling_het
De vraag is of het ook zo wordt aangenomen natuurlijk.
Hoewel je het een beetje gekscherend zegt is het natuurlijk goed om mij eens te oriënteren aan het eind van de opleiding. Dat kan nooit kwaad, lijkt me.quote:Op maandag 30 december 2013 14:07 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Misschien moeten we toch maar bij Arriva gaan solliciteren tegen de zomer
Dank voor de documentenquote:Op maandag 30 december 2013 14:08 schreef Viezze het volgende:
Het vierde spoorwegpakket omvat o.a. het volgende:
[..]
Er staat verder niks over mogelijkheden om onderhands te gunnen, behalve als het om kleine contracten gaat (de kosten voor aanbesteden zijn dan groter dan de beoogde winst).
Zie http://www.eerstekamer.nl(...)/f=/vj6yi993knm7.pdf en http://www.eerstekamer.nl(...)missiemededeling_het
De vraag is of het ook zo wordt aangenomen natuurlijk.
Ik hoop echt dat we dan niet te maken gaan krijgen met 'Engelse toestanden'. Grapjes waarbij vervoersbewijzen maar bij één vervoerder geldig zijn, en je dus (op papier) een kwartiersverbinding hebt, maar het betreffende bedrijf slechts één keer per twee uur rijdt i.c.m. met andere vervoerders en meer van dat soort gekkigheid.quote:"2. Spoorwegondernemingen krijgen onder billijke, niet-discriminerende
en transparante voorwaarden het recht op toegang tot de spoorinfrastructuur in
alle lidstaten met het oog op de exploitatie van alle soorten passagiersvervoer
per spoor. Spoorwegondernemingen mogen in alle stations passagiers laten inen
uitstappen. Dat recht omvat de toegang tot infrastructuur die
dienstvoorzieningen met het net verbindt als bedoeld in bijlage II, punt 2.";
Ik ben geen machinist, dus het is goed dat je me even met de neus op de verschillen drukt.quote:Op maandag 30 december 2013 14:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
Er is niets mis het het beroep van een buschauffeur. Ook een zwaar beroep.
Maar totaal iets anders. In een bus schakel(tenzij automaat) je , moet je sturen etc, veel frequenter optrekken en remmen, je maakt deel uit van het verkeer dat altijd anders is. Je maakt meer handelingen. Dan liggen de rijtijden op 2,5 uur. Een machinist moet in staat worden geacht om minimaal 4,5 uur te rijden.
Een machinist is een proces operator op rails, die niets meer doet dan het observeren en opvolgen van de seinen etc.
Nogmaals eigenlijk zou je zelf eens een keer een jaar lang alleen maar de stopper moeten rijden tussen Weert en Eindhoven. Dan praat je wel anders.
Ik heb je en aantal links gegeven hoe het werkt in Duitsland. Het ziekte percentage is daar niet te harden als het om S-bahn machinisten gaat. En ik kan dat wel berijpen, zeker al omdat ik er zelf gereden heb.
Als er inderdaad geen nieuw personeel wordt aangenomen voorlopig dan wordt het misschien nog wel werkelijkheid ook. Al vermoed ik dat dat dan ook voor andere bedrijven zoals dus Arriva geldt...quote:Op maandag 30 december 2013 14:23 schreef MTL het volgende:
[..]
Hoewel je het een beetje gekscherend zegt is het natuurlijk goed om mij eens te oriënteren aan het eind van de opleiding. Dat kan nooit kwaad, lijkt me.
Als een vervoerder zijn eigen prijzen mag bepalen en zijn eigen abbo's mag hanteren zal dat niet gebeuren.quote:Op maandag 30 december 2013 14:28 schreef Viezze het volgende:
Ik hoop dat we tegen die tijd (in ieder geval voor treinvervoer) werken met één ov-chip paal voor alle vervoerders. Anders wordt het een gigantische puinhoop.
Klopt, daarom zal volledige marktwerking bij treinvervoer ook niet gaan werken.quote:Op maandag 30 december 2013 14:30 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als een vervoerder zijn eigen prijzen mag bepalen en zijn eigen abbo's mag hanteren zal dat niet gebeuren.
En welke markt heb je als iedereen verplicht word dezelfde prijs te hanteren. Dat kun je dan toch geen markt noemen.
Tenzij verschillende treinvervoerders dezelfde trajecten rijden, kan je het sowieso geen markt noemen. Niet alsof je naar Almelo ipv. Amsterdam gaat alleen omdat die vervoerder zoveel goedkoper/comfortabeler/schoner is tenslotte.quote:Op maandag 30 december 2013 14:30 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als een vervoerder zijn eigen prijzen mag bepalen en zijn eigen abbo's mag hanteren zal dat niet gebeuren.
En welke markt heb je als iedereen verplicht word dezelfde prijs te hanteren. Dat kun je dan toch geen markt noemen.
Inderdaad. Als jij om 8.00 uur wilt vertrekken ga je niet tot 9.00 uur wachten omdat dan Vervoerder x gaat rijden. Vooral al niet als de prijzen gelijk zijn.quote:Op maandag 30 december 2013 14:34 schreef Litpho het volgende:
[..]
Tenzij verschillende treinvervoerders dezelfde trajecten rijden, kan je het sowieso geen markt noemen. Niet alsof je naar Almelo ipv. Amsterdam gaat alleen omdat die vervoerder zoveel goedkoper/comfortabeler/schoner is tenslotte.
Die twee landen al zeker niet. Die pakken wel alles af van andere landen door zuster bedrijven op te zetten. Maar in eigen land mag je niet komen.quote:Op maandag 30 december 2013 14:37 schreef J.B. het volgende:
Dat plan komt er toch niet door, alsof pak em beet België en Frankrijk daar ooit mee zouden instemmenBeetje concurrentie zou daar overigens niet slecht zijn.
Welke lijnen zou jij aan de concurrent willen vergeven danquote:Op maandag 30 december 2013 14:43 schreef b2py het volgende:
Het Duitse model kan prima in Nederland. IC/Fern + Regio.
Je zou bijv. het Randstadspoor rond Utrecht in een aparte concessie kunnen stoppen.quote:Op maandag 30 december 2013 14:46 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Welke lijnen zou jij aan de concurrent willen vergeven dan?
HRN Integraal.quote:Op maandag 30 december 2013 14:46 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Welke lijnen zou jij aan de concurrent willen vergeven dan?
Het kan denk ik wel helpen om een coherent product op de markt te zetten.quote:Op maandag 30 december 2013 15:00 schreef Janneke141 het volgende:
Het is natuurlijk best mogelijk om de stoptreindiensten op (een deel van) het HRN aan een andere vervoerder te geven dan de IC-diensten. En in dat geval is ook tariefdifferentiatie mogelijk.
Of dat laatste wenselijk is in een landje dat je zelfs op de fiets nog binnen een dag kan doorkruisen, is iets anders.
Wel de lusten maar niet de lasten, altijd hetzelfde met die schijtfransenquote:Op maandag 30 december 2013 14:42 schreef Cherna het volgende:
[..]
Die twee landen al zeker niet. Die pakken wel alles af van andere landen door zuster bedrijven op te zetten. Maar in eigen land mag je niet komen.
Klopt (wiki NMBS Logistics) Wel een samenwerking met DB Schenker (maar wie niet).quote:Op maandag 30 december 2013 15:39 schreef J.B. het volgende:
[..]
Wel de lusten maar niet de lasten, altijd hetzelfde met die schijtfransenHeeft de NMBS ook zusterbedrijven? Ik dacht dat die alleen in België wat aanrommelen.
Ze hebben trouwens die concessie in NRW met oa. de verbinding naar Arnhem teruggegeven omdat hij toch te risicovol was. Nieuwe vervoerder wordt DB Regio.quote:Op maandag 30 december 2013 15:41 schreef Viezze het volgende:
NS "rommelt" ook rustig wat aan in het buitenland met Abellio hoor
In de VK, maar de VK laat dat ook toe. En NS zal wel moeten wil het nog enige bestaansrecht behouden. Want als de concurrentie het gaat overnemen in Nederland wat uiteindelijk(helaas) zal gaan gebeuren zou NS niet meer bestaan.quote:Op maandag 30 december 2013 15:41 schreef Viezze het volgende:
NS "rommelt" ook rustig wat aan in het buitenland met Abellio hoor
NS is toch geen totaal incompetent prutsbedrijf?quote:Op maandag 30 december 2013 15:49 schreef Cherna het volgende:
[..]
In de VK, maar de VK laat dat ook toe. En NS zal wel moeten wil het nog enige bestaansrecht behouden. Want als de concurrentie het gaat overnemen in Nederland wat uiteindelijk(helaas) zal gaan gebeuren zou NS niet meer bestaan.
De RER valt onder de SNCF en de RATP is de vervoerder in Parijs. En de RER B daar vind de splitsing plaats in Gare du Nord. Dus daar vind ook de wisseling plaats van machinisten en is er een andere spanning.quote:Op maandag 30 december 2013 15:00 schreef b2py het volgende:
[..]
HRN Integraal.
Regio's:
Amsterdam (Breukelen/Lelystad/Leiden/Amersfoort/Noord-Holland)
Rotterdam/Den Haag (Gouda/Dordrecht/Leiden)
Zuidvleugel (Zeeland/'s-Hertogenbosch en lager.) (Eventueel opbreekbaar nog is Zuid-Limburg)
Arnhem/Nijmegen (Ede-Wageningen/'s-Hertogenbosch/Tiel/Zutphen/Winterswijk)
Utrecht (Breukelen/Leiden/Gouda/Ede-Wageningen/Zwolle/Baarn/Hilversum)
Zwolle (Lelystad/Emmen/Zutphen/Groningen/Leeuwarden/Almelo)
Twente (Zutphen/Oldenzaal/Apeldoorn)
Noordvleugel (Harlingen/Stavoren/Groningen/Leeuwarden/Roodeschool/Delfzijl/Leer/Veendam)
Concessie overschrijdende verbindingen zoals de huidige Uitgeest <-> Rotterdam Express zouden in 1 van de twee concessies uitgevoerd kunnen worden of gezamenlijk zoals de RATP en SNCF dat doen bij de RER. Mooi business tripje om te kijken hoe het daar gaat.
n.b. Ik kan verbindingen vergeten zijn, kan beuren
Het is geen prutsbedrijf alleen hebben ze de media en overheid niet erg mee. Het probleem is dat het een proeftuin gaat worden.quote:Op maandag 30 december 2013 15:51 schreef Igen het volgende:
[..]
NS is toch geen totaal incompetent prutsbedrijf?
In Duitsland lukt het de DB ook om zich bij het Fernverkehr in open access te handhaven en intussen ook om veel regionale concessies (terug) te winnen. En als het NS lukt om in het buitenland concessies te winnen, dan moeten ze daar in Nederland toch zeker ook wel toe in staat zijn.
Veel plezierquote:Op maandag 30 december 2013 16:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo. Even naar Düsseldorf geweest om Darkwing op te halen, nu terug in Sauerland. Over 1 minuut begint het pinten koppen
Dat is op veel plaatsen in het land al realiteit. Neem de Zoetermeerlijn(krakeling) maar. Ooit reed NS die lijn maar schijnbaar niet rendabel. Nu rijd daar RandstadRail. Of dat werkt durf ik niet te zeggen.quote:Op maandag 30 december 2013 15:00 schreef Janneke141 het volgende:
Het is natuurlijk best mogelijk om de stoptreindiensten op (een deel van) het HRN aan een andere vervoerder te geven dan de IC-diensten. En in dat geval is ook tariefdifferentiatie mogelijk.
Of dat laatste wenselijk is in een landje dat je zelfs op de fiets nog binnen een dag kan doorkruisen, is iets anders.
Eh, ik wist niet dat Leipzig in de buurt van Arnhem lag (lees je eigen linkje nog maar eens door)quote:Op maandag 30 december 2013 15:43 schreef b2py het volgende:
[..]
Ze hebben trouwens die concessie in NRW met oa. de verbinding naar Arnhem teruggegeven omdat hij toch te risicovol was. Nieuwe vervoerder wordt DB Regio.
http://www.nasa.de/index.php?id=95&pmid=859
De media ok, maar wat wil je nou nog meer meehebben aan een concessieverlener die van ome Jeroen nooit eens mag zeggen "dit hadden we zo niet afgesproken"?quote:Op maandag 30 december 2013 15:59 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het is geen prutsbedrijf alleen hebben ze de media en overheid niet erg mee.
Oh je hebt helemaal gelijkquote:Op maandag 30 december 2013 16:32 schreef MTL het volgende:
[..]
Eh, ik wist niet dat Leipzig in de buurt van Arnhem lag (lees je eigen linkje nog maar eens door)
Gaat dus om een andere consessie
Waarom? Qua uitvoerbaarheid of qua nut voor de reiziger?quote:Op maandag 30 december 2013 16:31 schreef Cherna het volgende:
Maar op sporen waar ook een IC moet rijden of kruisen bij knooppunten zoals Utrecht, tja ik heb mijn bedenkingen.
Een overheid bepaald, prima maar gaat het mis dan geven ze niet thuis. Wel janken wegens slecht onderhoud en veel vertragingen maar men verwacht wel een behoorlijke winst.quote:Op maandag 30 december 2013 16:35 schreef Litpho het volgende:
[..]
De media ok, maar wat wil je nou nog meer meehebben aan een concessieverlener die van ome Jeroen nooit eens mag zeggen "dit hadden we zo niet afgesproken"?
Is het wenselijk om meer treinen te laten rijden? Ik denk dat service en informatie belangrijkere pijlers moeten zijn dan nog meer frequentie. Uitgezonderd metronetwerken is het echt wel heel goed geregeld in Nederland hoor qua verbindingen.quote:Op maandag 30 december 2013 16:25 schreef madeleine-b het volgende:
Wat ik mij dus afvraag met al die lumineuze plannen om het HRN/lijnen uit elkaar te halen: gaat er ook maar 1 trein meer van rijden?
Volgens mijn lekenblik zit in de ruime Randstad het spoornet (op wat "finetuning" na) behoorlijk vol.
Zo nee dan wordt het dus een verhaaltje van meer kosten en minder flexibiliteit voor de reiziger als het gaat over de te kiezen routes.
Twee verschillende overheden. Het gejank is grotendeels Tweede Kamer (en dat kan NS veilig negeren dankzij de excuustruusjes op IenM) en de winstverwachting is MinFin. Dat laatste schiet inderdaad niet op, eens.quote:Op maandag 30 december 2013 16:45 schreef Cherna het volgende:
[..]
Een overheid bepaald, prima maar gaat het mis dan geven ze niet thuis. Wel janken wegens slecht onderhoud en veel vertragingen maar men verwacht wel een behoorlijke winst.
Maar gaan ze dat doen. Zij zullen eerder gaan kijken of het mogelijk is hun stoptreinen te laten aansluiten op het busvervoer in de regio.quote:Op maandag 30 december 2013 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom? Qua uitvoerbaarheid of qua nut voor de reiziger?
Als, ik noem maar wat, Veolia de stoptreinen Roermond-Sittard-Maastricht/Heerlen zou gaan rijden op dezelfde tijden als de NS dat nu doet, dan maakt dat toch verder niet veel uit?
(Tussen Arnhem en Nijmegen rijdt nu ook al een raar rood treintje tussen de NS-IC's en sprinters door, en van goederentreinen op wat voor hoofdlijn dan ook kijkt al lang niemand meer op)
Als buschauffeur rij ik ook wel eens langer dan 4 uur hoor, vaak heb je dan na een half uur of uur wel even een paar minuten tijd waarin je stil staat. En als je een beetje vertraging hebt ben je die tijd ook kwijt...quote:Op maandag 30 december 2013 14:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
Er is niets mis het het beroep van een buschauffeur. Ook een zwaar beroep.
Maar totaal iets anders. In een bus schakel(tenzij automaat) je , moet je sturen etc, veel frequenter optrekken en remmen, je maakt deel uit van het verkeer dat altijd anders is. Je maakt meer handelingen. Dan liggen de rijtijden op 2,5 uur. Een machinist moet in staat worden geacht om minimaal 4,5 uur te rijden.
Een machinist is een proces operator op rails, die niets meer doet dan het observeren en opvolgen van de seinen etc.
Nogmaals eigenlijk zou je zelf eens een keer een jaar lang alleen maar de stopper moeten rijden tussen Weert en Eindhoven. Dan praat je wel anders.
Waarom moet ik als vervoerder die alleen maar rijd tot Eindhoven zorgen dat iemand in Adam terecht kan komen? Of de stopper naar Den Bosch moet halen. Dat gaat mij dan toch niets aan. Ik heb mijn taak netjes afgewerkt als vervoerder. Namelijk tot Eindhoven zoals is afgesproken in de concessie.quote:Op maandag 30 december 2013 17:11 schreef b2py het volgende:
Is het in deze een fout van NS, ProRail, Veolia, Derden?
Opdracht: Zorg dat de reiziger thuis komt, financieel gesteggel achteraf oplossen.
Dat probleem kan door de treindienstleiding worden opgelost.quote:Op maandag 30 december 2013 17:14 schreef Cherna het volgende:
[..]
Waarom moet ik als vervoerder die alleen maar rijd tot Eindhoven zorgen dat iemand in Adam terecht kan komen? Of de stopper naar Den Bosch moet halen. Dat gaat mij dan toch niets aan. Ik heb mijn taak netjes afgewerkt als vervoerder. Namelijk tot Eindhoven zoals is afgesproken in de concessie.
Ja dat snap ik, maar als daardoor die reiziger zijn aansluiting niet haalt zorg jij dan dat hij thuis komt(laatste aansluiting). Als de vervoerder waar je werkt daar niets te zoeken heeft?quote:Op maandag 30 december 2013 17:13 schreef dennistd het volgende:
[..]
Als buschauffeur rij ik ook wel eens langer dan 4 uur hoor, vaak heb je dan na een half uur of uur wel even een paar minuten tijd waarin je stil staat. En als je een beetje vertraging hebt ben je die tijd ook kwijt...
Ik hoop het.quote:Op maandag 30 december 2013 17:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat probleem kan door de treindienstleiding worden opgelost.
Je had het net nog over Valkenburg en laatste trein, nu haal je er weer iets totaal anders bij.quote:Op maandag 30 december 2013 17:14 schreef Cherna het volgende:
[..]
Waarom moet ik als vervoerder die alleen maar rijd tot Eindhoven zorgen dat iemand in Adam terecht kan komen? Of de stopper naar Den Bosch moet halen. Dat gaat mij dan toch niets aan. Ik heb mijn taak netjes afgewerkt als vervoerder. Namelijk tot Eindhoven zoals is afgesproken in de concessie.
In Groningen misschien, echter ken ik hier zat voorbeelden waarbij het niet gebeurd (oosten des landsquote:Op maandag 30 december 2013 17:56 schreef Igen het volgende:
De treinen van Arriva wachten in Groningen doorgaans best op de IC uit het zuiden.
En verder betekent aanbesteding ook niet automatisch dat er iemand anders dan NS komt te rijden. Dat is ook helemaal niet de bedoeling, het is de bedoeling dat de spoorwegbedrijven door concurrentie beter hun best gaan doen. Als NS dan als beste uit de bus komt, helemaal prima.
Afspraken die er zijn is dat de reiziger gegarandeerd word om daar te komen waar de vervoerder rijd. En dan heb ik het over de laatste treinen.quote:Op maandag 30 december 2013 17:20 schreef b2py het volgende:
[..]
Je had het net nog over Valkenburg en laatste trein, nu haal je er weer iets totaal anders bij.
Welke afspraken over eventuele laatste aansluitingen worden gemaakt? Wie is daar verantwoordelijk voor? In bijzondere gevallen zoals stremmingen, wie is er dan verantwoordelijk? Welke acties nemen we in geval van stremmingen?
De antwoorden van de vragen hierboven timmeren jouw problematiek dicht.
Ik hoor een voor een zaken die relatief makkelijk oplosbaar zijn.quote:Op maandag 30 december 2013 17:51 schreef GlenSpey het volgende:
Achja, denk dat iedereen wel weet hoe het zit met aanbestedingen en opknippen. Allemaal mooie politieke praatjes vooraf, maar een hoop ellende achteraf. Zoals gebruikelijk met 'Europa'
- Treinen van concurrerende bedrijven gaan echt niet vaker op elkaar wachten. Doen ze nu ook (meestal) al niet.
- De politiek gaat echt geen extra toezicht houden of alles wel in goede banen wordt geleid. Doet ze nu ook al niet.
- Prijzen gaan echt niet dalen, ze gaan stijgen want al die lijntjes zijn van zichzelf vaak niet winstgevend genoeg. En al die aanbestedingen en opbiedende bedrijven moeten/willen het geld ook ergens mee terugverdienenen dan krijg je misschien ook nog wel te maken met bepaalde eisen die bij de aanbesteding komen: zoals nieuw, modern materieel voorzien van de laatste technische snufjes (iets wat we bij busbedrijven al veel zien).
- Reizen binnen Nederland zal lastiger worden, denk aan vaker overstappen, meer gedoe met uit/inchecken, gezeik over tarieven etc.
En dan blijft er nog het chauvinistische huzarenstukje over: willen we Nederland nou echt (grotendeels) laten overnemen door buitenlandse bedrijven?
Ben benieuwd hoe jij deze problemen realistisch wil gaan oplossenquote:Op maandag 30 december 2013 18:02 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik hoor een voor een zaken die relatief makkelijk oplosbaar zijn.
Het zogenaamde 'Laaghangend fruit'.
Gelukkig zitten alle vervoerders allemaal bij elkaar in het OCCR en is daardoor door korte lijntjes, goede afspraken en dito financiële consequenties ruimschoots haalbaar.quote:Op maandag 30 december 2013 18:02 schreef Cherna het volgende:
[..]
Afspraken die er zijn is dat de reiziger gegarandeerd word om daar te komen waar de vervoerder rijd. En dan heb ik het over de laatste treinen.
Als je diverse vervoerders hebt vervalt dat. Want iedereen heeft zijn eigen winkel en eigen directie en ziet andere vervoerders als concurrenten. Als hij al moet wachten op aansluiting dat nu niet het geval is want Veolia hoeft niet op mij te wachten bij de laatste aansluiting als ik vertraging maak, dan snap je wel dat je net als in de bouwwereld een soort van meerwerk krijgt en dan word met een vork geschreven. Nog maar te zwijgen over de genomen beslissingen die niemand meer durft te nemen. Iedereen wacht op elkander voordat men überhaupt iets durft te ondernemen. Ik heb dat in de engineeringswereld al meemaakt.
Dus als ik als vervoerder de IC rijd naar Maastricht en iemand moet in Bunde zijn maar vervoerder X rijd die stopper vanaf Maastricht, dan is het nog maar de vraag of die blijft wachten. En de IC vervoerder ja die vind het prima want die hoeft geen taxi meer te regelen immers hij voorziet de stoptrein niet en voor hem is Maastricht voldoen aan de eisen, precies volgens de afspraak. En geloof mij maar dat de kosten oplopen en behoorlijk als de vervoerder x van de stoptrein een half uur langer moet wachten en hij daardoor weer anderen dupeert die bijvoorbeeld nog een bus moeten halen.
Ja het probleem is oplosbaar, welk probeem niet. Alleen moet je je afvragen tegen welke prijs.
Ik kan me in de rest van je argumenten best vinden, maar het is intussen ruimschoots aangetoond dat je voor het niet wachten echt geen concurrerende bedrijven nodig hebt. Geef het overdreven sturen op treinpunctualiteit (ipv. reizigerspunctualiteit) daar maar de schuld van en ja, dat komt eerder uit Den Haag dan uit Utrecht.quote:Op maandag 30 december 2013 17:51 schreef GlenSpey het volgende:
- Treinen van concurrerende bedrijven gaan echt niet vaker op elkaar wachten. Doen ze nu ook (meestal) al niet.
Klopt en het is een probleem wat met aanbesteden in ieder geval niet weggaat (tis wel een van de veelgenoemde redenen van reizigers waarom men de NS liever vervangen ziet worden door een andere vervoerder).quote:Op maandag 30 december 2013 18:04 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik kan me in de rest van je argumenten best vinden, maar het is intussen ruimschoots aangetoond dat je voor het niet wachten echt geen concurrerende bedrijven nodig hebt. Geef het overdreven sturen op treinpunctualiteit (ipv. reizigerspunctualiteit) daar maar de schuld van en ja, dat komt eerder uit Den Haag dan uit Utrecht.
Prima, maar wat zie jij dan als voordeel. Vertel het me. Wat schiet je ermee op als reiziger.quote:Op maandag 30 december 2013 18:02 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik hoor een voor een zaken die relatief makkelijk oplosbaar zijn.
Het zogenaamde 'Laaghangend fruit'.
Minder knippen, minder snijden. Betere service en verbeterd aanbod op treinlengte. Schonere treinen en betere reisinformatie.quote:Op maandag 30 december 2013 18:12 schreef Cherna het volgende:
[..]
Prima, maar wat zie jij dan als voordeel. Vertel het me. Wat schiet je ermee op als reiziger.
Zijn het de kosten? Meer treinen? Waar denk je het voordeel uit te halen?
Nee, daar gaat het nu juist om. Juist omdat Veolia er niet rijd hebben ze de verantwoording niet voor die verbinding. Dus ja dan heb je pech en geen taxi.quote:Op maandag 30 december 2013 18:04 schreef b2py het volgende:
[..]
Gelukkig zitten alle vervoerders allemaal bij elkaar in het OCCR en is daardoor door korte lijntjes, goede afspraken en dito financiële consequenties ruimschoots haalbaar.
Andersom geldt hetzelfde. Wat als Veolia te laat is voor de laatste trein naar Amsterdam vanuit Maastricht? Moet Veolia dan ook een taxiritje vanaf Utrecht betalen doordat de volgende niet verder dan daar gaat?
Scheelt weer dat er daar een nachtnet is en het probleem dus minder speelt..
Veolia biedt hem toch in zijn reisplanner.quote:Op maandag 30 december 2013 18:14 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee, daar gaat het nu juist om. Juist omdat Veolia er niet rijd hebben ze de verantwoording niet voor die verbinding. Dus ja dan heb je pech en geen taxi.
Is de term "core business" al gebruikt?quote:Op maandag 30 december 2013 18:13 schreef b2py het volgende:
[..]
Minder knippen, minder snijden. Betere service en verbeterd aanbod op treinlengte. Schonere treinen en betere reisinformatie.
Wat is er niet core-business aan?quote:Op maandag 30 december 2013 18:16 schreef Litpho het volgende:
[..]
Is de term "core business" al gebruikt?.
En zolang MinFin binnenskamers handhaving verbiedt stel ik voor dat papier aan Ireyon aan te bieden voor zijn geliefde toiletten.quote:Op maandag 30 december 2013 18:15 schreef b2py het volgende:
Ik heb inmiddels al vijf keer gezegd dat er in toekomstige concessies wél afspraken gemaakt over kunnen worden.
Met meerdere vervoerders op het spoor (niet alleen het HRN) moet je reizigersinformatie niet bij slechts één van die vervoerders leggen. Idem voor stationsuitbating, maar die noemde je niet.quote:
Heb je het gemeten?quote:Op maandag 30 december 2013 18:20 schreef bork het volgende:
Fast Ferry Velsen-Amsterdam was prima, we zaten 1e rang en af-en-toe haalden we toch de 60 km/u. Het was vandaag gratis trouwens. Van Driehuis naar de Fast Ferry lopen over oude spoor naar IJmuiden was prima te doen!
Als dat zo is dan zou ik zeggen waar wachten we nog op. Minder knippen? Ja die is natuurlijk wel erg belangrijk.quote:Op maandag 30 december 2013 18:13 schreef b2py het volgende:
[..]
Minder knippen, minder snijden. Betere service en verbeterd aanbod op treinlengte. Schonere treinen en betere reisinformatie.
Reizigersinformatie hoort imo bij de spoorbeheerder, maar dat hebben ze hier afgelopen jaar juist weggehaald. Maar dat even terzijde.quote:Op maandag 30 december 2013 18:20 schreef Litpho het volgende:
[..]
Met meerdere vervoerders op het spoor (niet alleen het HRN) moet je reizigersinformatie niet bij slechts één van die vervoerders leggen. Idem voor stationsuitbating, maar die noemde je niet.
Daarentegen, als NS eens betrouwbaar dingen gaat roepen over treinlengte én betrouwbaar op dezelfde plaats op het perron stopt, mogen ze van mij eens iets gaan roepen over reizigersspreiding.
Yup, ik vond het ook niet verkeerd, en van Velsen naar Amsterdam om 16.20, 10 man of zo, heerlijk rustigquote:Op maandag 30 december 2013 18:22 schreef b2py het volgende:
[..]
Heb je het gemeten?
Ik vond het vooral erg tof dat we zo door de havens voeren.
Al met al erg genoten!
Ik had die van 13:00, zelfde richting. Ding zat afgeladen vol bij mij.quote:Op maandag 30 december 2013 18:24 schreef bork het volgende:
[..]
Yup, ik vond het ook niet verkeerd, en van Velsen naar Amsterdam om 16.20, 10 man of zo, heerlijk rustig.
Ja, zonde. Mag van mij wel teruggedraaid worden. Heeft Bashir weer wat te twitterenquote:Op maandag 30 december 2013 18:23 schreef b2py het volgende:
[..]
Reizigersinformatie hoort imo bij de spoorbeheerder, maar dat hebben ze hier afgelopen jaar juist weggehaald. Maar dat even terzijde.
Beetje kort door de bocht niet?quote:Op maandag 30 december 2013 18:57 schreef Bitlord het volgende:
Nou klagen we hier nog wel eens dat NS stations overslaat, maar vanmiddag had de machinist van de 6060 Houten - Utrecht schijt aan de planningsregels van Prorail en stopte gewoon wel op Utrecht Lunetten.
waren er ook in- en uitstappers?quote:Op maandag 30 december 2013 18:57 schreef Bitlord het volgende:
Nou klagen we hier nog wel eens dat NS stations overslaat, maar vanmiddag had de machinist van de 6060 Houten - Utrecht schijt aan de planningsregels van Prorail en stopte gewoon wel op Utrecht Lunetten.
O jawel maar dat maakt hier niet zo veel uit. Er waren drie uitstappers die van de ontgrendeling van de deuren gebruik maakten.quote:
Natuurlijk afspraken maken is geweldig. En hoe meer partijen je erbij betrekt hoe complexer het word en worden de lijnen juist langer dan korter. Het is zelfs al gebleken na de splitsing van Prorail en de vervoerders dat die lijnen fantastisch werken. Zo goed zelfs dat ik nog geen klomp ijs tussen een wissel mag halen met een vlaggenstok.quote:Op maandag 30 december 2013 18:15 schreef b2py het volgende:
En dat is zoals het nu gaat. Ik heb inmiddels al vijf keer gezegd dat er in toekomstige concessies wél afspraken gemaakt over kunnen worden.
Alsof de machinist 'schijt heeft aan de regels van ProRail'quote:Op maandag 30 december 2013 19:04 schreef Bitlord het volgende:
[..]
O jawel maar dat maakt hier niet zo veel uit. Er waren drie uitstappers die van de ontgrendeling van de deuren gebruik maakten.
Het risico is te groot. Er zit altijd wel iemand van Prorail of andere instantie in de trein die direct melding maakt.quote:Op maandag 30 december 2013 19:08 schreef b2py het volgende:
[..]
Alsof de machinist 'schijt heeft aan de regels van ProRail'
- Er was rond die tijd een storing op dat traject
- Ad hoc stops mogen nog steeds
- Tientallen andere redenen die niet zo voor de hand liggen
Niet alleen in Nederland, in België gaan de Reisinformanten achter de schermen en omroep straks door NMBS verzorgd worden, terwijl Infrabel dat nu is. De techniek blijft wel beheerd bij Infrabel.quote:Op maandag 30 december 2013 18:23 schreef b2py het volgende:
[..]
Reizigersinformatie hoort imo bij de spoorbeheerder, maar dat hebben ze hier afgelopen jaar juist weggehaald. Maar dat even terzijde.
NS zelf zegt:quote:Op maandag 30 december 2013 18:07 schreef DonJames het volgende:
Misschien dat jullie het hier weten:
Ik heb nog geen OV-chipgeval en wilde een maandtrajectkaart kopen. Vorige week stamkaart laten maken bij het loket, vandaag wilde ik de maandtrajectkaart uit de automaat halen. Dan moet je dus je stamkaartnummer invullen, maar dat pakte de automaat niet. 4 cijfers ging wel, maar mijn nummer begint met 5 cijfers, maar wel met een 0. Moet ik die eerste 0 weglaten?
quote:Uw NS-stamkaartnummer zijn de vier cijfers en twee letters op uw stamkaart of, wanneer u een OV-chipkaart heeft, de laatste zeven cijfers van het nummer linksonder op uw kaart.
quote:
ik neem aan dat Fles dit neergetikt heeftquote:Op maandag 30 december 2013 20:21 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]![]()
![]()
Morgen even de laatste paar bordjes van Deelstaat Hessen opkuisen, en dan rap aan de smoutenbollen
Nee, die ligt in de kamer naast me een schoonheidsslaapje te doen zo te horenquote:Op maandag 30 december 2013 20:22 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ik neem aan dat Fles dit neergetikt heeft
Dat heeft niks te maken met concessies, maar met een veranderende samenleving. Alles wat als hoogste risico gezien wordt, wordt aangepakt. Doe je dat over meerdere jaren, dan komen de kleinere risico's opeens bovenaan te staan. Kleinere risico's zoals een onderhouder op de rails terwijl er treinen rijden. Of, iets heel anders, een weg waar je vroeger 80 mocht, maar die nu dankzij allemaal borden, paaltjes en versmallingen waar je tegenaan kan rijden gedowngrade is naar 60: meer dan de helft van de provinciale wegen is dit lot ten deel gevallen in de laatste grofweg tien jaar.quote:Op maandag 30 december 2013 19:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
Natuurlijk afspraken maken is geweldig. En hoe meer partijen je erbij betrekt hoe complexer het word en worden de lijnen juist langer dan korter. Het is zelfs al gebleken na de splitsing van Prorail en de vervoerders dat die lijnen fantastisch werken. Zo goed zelfs dat ik nog geen klomp ijs tussen een wissel mag halen met een vlaggenstok.
En dat je als machinist nog geen losse loc meer mag aanhaken aan rijtuigen. Je niet meer in de hoogspanning mag om een zekering te vervangen.
En doe je het toch en iemand krijgt er lucht van of er gaat iets fout dan zijn de rapen gaar.
Als je ooit in een vergadering hebt gezeten met 15 man die iets moeten dichttimmeren dan duurt het een eeuwigheid. Doe dat met twee man en binnen vijf minuten ben je eruit. Natuurlijk ervan uitgaande dat je bekwaam bent in je vak.
Dat je langere treinen en schonere treinen zult krijgen zonder daarvoor te betalen is wensdenken. Zeker als het maken van winst belangrijk is.
quote:Op maandag 30 december 2013 20:35 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Nee, die ligt in de kamer naast me een schoonheidsslaapje te doen zo te horen![]()
![]()
Zelfs de kastelijn hier noemt Fles al Fles
Doch wel, want als je meerdere vervoerders op je net hebt moeten de regels wel strenger. Maar dat ga ik niet uitleggen want dat is mij een te lang verhaal. In het kort: Prorail kan doodeenvoudig geen partij meer voortrekken en moeten de regels zo maken dat iedere vervoerder op het net kan rijden.quote:Op maandag 30 december 2013 20:35 schreef Panthera. het volgende:
Dat heeft niks te maken met concessies
Gelukkig weet jij het dan wel. En nu?quote:Op maandag 30 december 2013 21:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Woorden als 'doch' gebruiken als je niet weet hoe
Uiteraard, helaas was vrijdag de Hühnerfrikassee mit Champignons und Butterreis uitverkocht maar die heb ik zaterdag vanaf Hamburg-Altona vertrek ICE naar Nürnberg toch nog kunnen eten en vrijdag de Chili con Carne mit argentinischem Rindfleisch.quote:Op zondag 29 december 2013 13:44 schreef Socios het volgende:
[..]
Gelukkig is ICE voorzien van een fatsoenlijke restauratiewagen die ook bemenst wordt.
Mogen wij bij Arriva wel.quote:Op maandag 30 december 2013 19:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
Natuurlijk afspraken maken is geweldig. En hoe meer partijen je erbij betrekt hoe complexer het word en worden de lijnen juist langer dan korter. Het is zelfs al gebleken na de splitsing van Prorail en de vervoerders dat die lijnen fantastisch werken. Zo goed zelfs dat ik nog geen klomp ijs tussen een wissel mag halen met een vlaggenstok.
En dat je als machinist nog geen losse loc meer mag aanhaken aan rijtuigen. Je niet meer in de hoogspanning mag om een zekering te vervangen.
En doe je het toch en iemand krijgt er lucht van of er gaat iets fout dan zijn de rapen gaar.
Als je ooit in een vergadering hebt gezeten met 15 man die iets moeten dichttimmeren dan duurt het een eeuwigheid. Doe dat met twee man en binnen vijf minuten ben je eruit. Natuurlijk ervan uitgaande dat je bekwaam bent in je vak.
Dat je langere treinen en schonere treinen zult krijgen zonder daarvoor te betalen is wensdenken. Zeker als het maken van winst belangrijk is.
En daar zijn wij dan weer best blij mee. Overigens mogen we jullie lang niet alle wissels laten krukken. Zeker op emplacementen is dat beperkt.quote:Op dinsdag 31 december 2013 04:31 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Mogen wij bij Arriva wel.
Wij mogen stukken ijs uit de wissel harken, en wij zijn zelfs bevoegd om wissels te krukken!
Hoogspanningskabels werken we niet mee.
'Zo'n grote vuurbal jongen!'quote:Op dinsdag 31 december 2013 09:45 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Oh ja. Boem is ho.
[ afbeelding ]
Meer foto's op mijn site.
Bevoegd ben ik ook, maar krijg een negatief antwoord als ik vraag om te mogen krukken van de TRDL.quote:Op dinsdag 31 december 2013 04:31 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Mogen wij bij Arriva wel.
Wij mogen stukken ijs uit de wissel harken, en wij zijn zelfs bevoegd om wissels te krukken!
Hoogspanningskabels werken we niet mee.
Ambtenareneilandjesdenken.quote:Op maandag 30 december 2013 17:14 schreef Cherna het volgende:
[..]
Waarom moet ik als vervoerder die alleen maar rijd tot Eindhoven zorgen dat iemand in Adam terecht kan komen? Of de stopper naar Den Bosch moet halen. Dat gaat mij dan toch niets aan. Ik heb mijn taak netjes afgewerkt als vervoerder. Namelijk tot Eindhoven zoals is afgesproken in de concessie.
Dank!quote:Op dinsdag 31 december 2013 13:15 schreef b2py het volgende:
Stuk voor stuk bekende en prachtige platen.
Dank! Ben een kantoorpik bij Arriva.quote:Op dinsdag 31 december 2013 13:05 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Leuke plaatjes Z-C, bij welk bedrijf zit jij dan eigenlijk??
In Brussel rijdt komende nacht tot 3 uur ook heel uitgebreid OV, en dat is zelfs gratis...quote:Op dinsdag 31 december 2013 14:29 schreef Bitlord het volgende:
In Vlaanderen wordt er zelfs een uitgebreid nacht(tram)net op touw gezet om iedereen veilig weer thuis te brengen:
http://www.delijn.be/nieuws/Oudejaarsnacht_2013.htm
Mja, treinen moeten na 8 uur (rond 9 uur komen de laatste ritten pas bij hun eindbestemming aan) nog worden afgerangeerd, schoongemaakt etc. En er moet ook nog rekening worden gehouden met vertragingen of verstoringen, als je dan pas om 22 uur zou stoppen dan is dat voor een deel waarschijnlijk nét niet genoeg om voor twaalven thuis te zijn. Vergeet ook niet dat dit de enige feestdag van het jaar is dat al het personeel echt gegarandeerd thuis (voor een deel althans) mag spenderenquote:Op dinsdag 31 december 2013 14:29 schreef Bitlord het volgende:
Is er eigenlijk recent nog wel eens onderzoek gedaan naar het stoppen van het OV vandaag na achten? Hoewel ik enerzijds ook wel snap dat chauffeurs en bestuurders deze uren thuis willen zijn, is 20 uur wellicht wel een erg vroege tijd om te stoppen. Zeker op een avond als deze als velen naar andere plaatsen willen. Er kan toch ook om 22 uur worden gestopt?
Dikke lul! Dat weet je als je gaat werken als Machnist. Dat er af en toe een feestdag gewerkt moet worden... Dus ook oudjaarsavond... Trouwens, dat is nog geneens een feestdagquote:Op dinsdag 31 december 2013 14:55 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Mja, treinen moeten na 8 uur (rond 9 uur komen de laatste ritten pas bij hun eindbestemming aan) nog worden afgerangeerd, schoongemaakt etc. En er moet ook nog rekening worden gehouden met vertragingen of verstoringen, als je dan pas om 22 uur zou stoppen dan is dat voor een deel waarschijnlijk nét niet genoeg om voor twaalven thuis te zijn. Vergeet ook niet dat dit de enige feestdag van het jaar is dat al het personeel echt gegarandeerd thuis (voor een deel althans) thuis mag spenderen
En dan vraag jij je af waarom dat is, dat dit wel kan in België en niet in Nederland.quote:Op dinsdag 31 december 2013 14:45 schreef J.B. het volgende:
In Brussel rijdt komende nacht tot 3 uur ook heel uitgebreid OV, en dat is zelfs gratis...
Mja goed punt, het zou me niks verbazen als er her en der op stations van die grappige kinderkes staan te wachten om rotjes naar en in de trein te mieteren op dit soort dagen. Sowieso verbiedt men vuurwerk wat mij betreft volledig maar dat is een andere discussiequote:Op dinsdag 31 december 2013 15:02 schreef Iwanius het volgende:
[..]
En dan vraag jij je af waarom dat is, dat dit wel kan in België en niet in Nederland.
Hebben de mensen daar gemiddelde meer fatsoen o.i.d. tijdens Oud en Nieuw?
Sandite-installatie op ooghoogte monteren en zandstralen dat tuig.quote:Op dinsdag 31 december 2013 15:05 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Mja goed punt, het zou me niks verbazen als er her en der op stations van die grappige kinderkes staan te wachten om rotjes naar en in de trein te mieteren op dit soort dagen. Sowieso verbiedt men vuurwerk wat mij betreft volledig maar dat is een andere discussie
quote:Op dinsdag 31 december 2013 15:06 schreef JDude het volgende:
[..]
Sandite-installatie op ooghoogte monteren en zandstralen dat tuig.
Nobel streven. Als je de hoogte goed uitmikt heb je ooghoogte voor de jongste radbrakers en kruishoogte voor de ongeneeslijke pubers. Ik zeg: doen!quote:Op dinsdag 31 december 2013 15:06 schreef JDude het volgende:
[..]
Sandite-installatie op ooghoogte monteren en zandstralen dat tuig.
De containerterminals in Rotterdam gingen vanochtend om 10:00 sluiten, zoals de grote ECT, de APM en dergelijke. Onze binnenhaventerminal ging "pas" om 16:00 sluiten. Nee, ik vind 20:00 een mooie tijd.quote:Op dinsdag 31 december 2013 14:29 schreef Bitlord het volgende:
Is er eigenlijk recent nog wel eens onderzoek gedaan naar het stoppen van het OV vandaag na achten? Hoewel ik enerzijds ook wel snap dat chauffeurs en bestuurders deze uren thuis willen zijn, is 20 uur wellicht wel een erg vroege tijd om te stoppen. Zeker op een avond als deze als velen naar andere plaatsen willen. Er kan toch ook om 22 uur worden gestopt?
In Vlaanderen wordt er zelfs een uitgebreid nacht(tram)net op touw gezet om iedereen veilig weer thuis te brengen:
http://www.delijn.be/nieuws/Oudejaarsnacht_2013.htm
Laten we brandweer, politie, ambulancebroeders, verplegend personeel en ziekenhuizen ook sluiten dan, die mensen willen vast ook thuis zijn...quote:Op dinsdag 31 december 2013 17:03 schreef greavy het volgende:
[..]
De containerterminals in Rotterdam gingen vanochtend om 10:00 sluiten, zoals de grote ECT, de APM en dergelijke. Onze binnenhaventerminal ging "pas" om 16:00 sluiten. Nee, ik vind 20:00 een mooie tijd.
Er zijn mensen die de jaarwisseling bij familie / gezin willen uitzitten. Als om 20:00 gaan stoppen, zijn de rangeerders nog lang niet klaar.
Prima tijd.
Ja, er zijn vast ook mensen die willen werken, maar ik vind het niet verkeerd hoor.
Leuk plaatje. Hij was trouwens -in het groen- al eens eerder hier langsgekomen.quote:Op dinsdag 31 december 2013 18:02 schreef greavy het volgende:
[ link | afbeelding ]
Sik 320
Op 26 december was ik weer in Friesland, en had via-via vernomen dat Sik 320 inmidels groen geschilderd was.
Dat noodde mij om even te kijken, en stond inderdaad in groene kleurstelling voor het voormalig stationsgebouw van Marrum-Westernijkerk.
De vorige keer dat ik hier deze Sik op de foto heb gezet was de Sik nog geel/grijs.
ziet er zeer fraai uitquote:Op dinsdag 31 december 2013 18:02 schreef greavy het volgende:
[ link | afbeelding ]
Sik 320
Op 26 december was ik weer in Friesland, en had via-via vernomen dat Sik 320 inmidels groen geschilderd was.
Dat noodde mij om even te kijken, en stond inderdaad in groene kleurstelling voor het voormalig stationsgebouw van Marrum-Westernijkerk.
De vorige keer dat ik hier deze Sik op de foto heb gezet was de Sik nog geel/grijs.
ik hoorde dat Shunter het stelletje opgelapt heeftquote:Op dinsdag 31 december 2013 19:30 schreef _JdM_ het volgende:
Lintje 40 (van het stootjukkenavontuur op Zutphen Goederen) is reedsch uit den Werkplaats en staat in Hengelo te wachten op wat komen gaat met twee hele fronten.
Ik durf eigenlijk nooit meer iets te plaat(s)en, komen hier zulke mooie platen voorbijquote:
online?quote:Op dinsdag 31 december 2013 20:20 schreef Socios het volgende:
Spoorboekje 2014 is vanaf heden beschikbaar
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |