Was dat met lam?quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:34 schreef Wunny het volgende:
Piet, op de TV (Masterchef) zag ik dat de kandidaten een soort puree/schuim maakten van doperwten en munt. Heb jij hier toevallig een gemakkelijk recept van? Op internet zie ik vooral recepten met lenteui er doorheen, zelf ben ik daar niet zo happig op, dus vandaar dat ik het aan jou vraag
quote:Pea puree
50g Mainland Butter
2 shallots, finely diced
100mls water
100mls Campbells Real Stock Vegetable
Small handful mint leaves
For the pea puree, Heat a frying pan over a medium heat; add Mainland butter and shallots and sauté until soft. Place the Campbells Real Stock Vegetable and water in a saucepan place over a medium heat and bring to the boil, add peas and cook for 5-8 minutes or until peas are soft but still green. Drain and reserve cooking liquid. Place the shallots and peas into a blender and blend into a puree; add the cooking liquid to help puree, season with salt, pepper and olive oil
Geweldig, dat was hem inderdaad! Bedankt!quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:47 schreef kvd het volgende:
[..]
Was dat met lam?
Misschien dat het dan deze is (geen lente ui, wel een sjalotje)
[..]
Ik vind het ook niet vies hoor, maar de manier waarop het gevraagd wordt doet een uiterst geheim recept vermoeden.quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:40 schreef sirdanilot het volgende:
Croma en gehaktkruiden: Je kunt ervan zeggen wat je wilt (MSG, E-huppeldepup, kunstmatig) maar lékker is het wel. Hele generaties zijn daar op groot geworden.
Dat dacht ik ook, maar IMHO ligt het aan de plek waar je het eet. Thuis wil ik rundergehakt, maar ik heb erg smakelijke ballen van HOH gegeten in een kroeg.quote:
Ballen met brood en zuur, brood zit er in en zuur krijg je vanzelfquote:Op donderdag 2 januari 2014 19:17 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook, maar IMHO ligt het aan de plek waar je het eet. Thuis wil ik rundergehakt, maar ik heb erg smakelijke ballen van HOH gegeten in een kroeg.
Leuke grap, maar nee.quote:Op donderdag 2 januari 2014 19:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ballen met brood en zuur, brood zit er in en zuur krijg je vanzelf
quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:40 schreef sirdanilot het volgende:
Croma en gehaktkruiden: Je kunt ervan zeggen wat je wilt (MSG, E-huppeldepup, kunstmatig) maar lékker is het wel.
Dat maakt het nog niet lekker, wel herkenbaar en vertrouwd.quote:Hele generaties zijn daar op groot geworden.
quote:Op donderdag 2 januari 2014 19:07 schreef Isegrim het volgende:
En natuurlijk ook een eitje en paneermeel in je ballen.En half-om-half-gehakt, geen
mager
rundergehakt. Varkensgehakt kan ook, als je ze extra vet wilt hebben.
Ik ben voor varken, mits goed bereidquote:Op donderdag 2 januari 2014 21:58 schreef janatwork het volgende:
[..]![]()
HoH voor de beste ballen!
Ben je sowieso geen voorstander van varken Piet?
deed mijn moeder ook. heerlijk! en zeer weinig zout er bij, mn moeder heeft een zoutarm diner geregeld voor ons, niets mis meequote:Op donderdag 2 januari 2014 22:05 schreef golfer het volgende:
Croma bestond gelukkig nog niet in mijn jeugd, dus gewoon lekker inde boter gebakken runderballen met paneer en een uitje en een uitje.
Croma vind ik nog wel meevallen, Becel en Blueband zijn erger, dat bakt veel aparter vind ik.quote:Op donderdag 2 januari 2014 22:05 schreef golfer het volgende:
Croma bestond gelukkig nog niet in mijn jeugd, dus gewoon lekker inde boter gebakken runderballen met paneer en een uitje en een uitje.
croma hadden we thuis niet wel blue band bak en braad.quote:Op donderdag 2 januari 2014 22:05 schreef golfer het volgende:
was blue band dat ook niet?quote:Op donderdag 2 januari 2014 22:15 schreef RobinOok het volgende:
Vroeger was croma gewoon bakboter = boter zonder water = geclarificeerde boter.
Ja precies, in van die blokken..quote:Op donderdag 2 januari 2014 22:15 schreef RobinOok het volgende:
Vroeger was croma gewoon bakboter = boter zonder water = geclarificeerde boter.
blue band is altijd al plantaardig geweest, Croma werd vroeger op de markt gezet als echt rundvet.quote:
Door de ronde vorm is vet wel handig, anders blijf je die ballen draaien.quote:Op donderdag 2 januari 2014 22:14 schreef Spanky78 het volgende:
Eigenlijk hebben gehaktballen niet eens vet nodig... meestal laten ze zelf al snel voldoende los. Beetje olie is meestal al voldoende bij mij.
Nja, dat doe ik toch wel... vind het moeilijk er vanaf te blijven, ik wil je toch mooi gelijkmatig bruin hebben...quote:Op donderdag 2 januari 2014 22:27 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Door de ronde vorm is vet wel handig, anders blijf je die ballen draaien.
Dat zeg ik: Croma bestond nog niet in mijn vroege jeugd.quote:Op donderdag 2 januari 2014 22:12 schreef SiGNe het volgende:
En Croma bestaal al vanaf 1963, toen nog 98% dierlijk vet, tegenwoordig 100% plantaardig volgens de wiki (wist ik zelf ook niet, dacht dat het nog behoorlijk dierlijk was door de bakeigenschappen)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Croma
Ik ben er dan weer mee opgegroeid, groot mee geworden wil ik nu ook weer niet zeggenquote:Op donderdag 2 januari 2014 22:53 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat zeg ik: Croma bestond nog niet in mijn vroege jeugd.
Niet in gehakt, dat wil ik rund of lamquote:Op donderdag 2 januari 2014 21:58 schreef janatwork het volgende:
[..]![]()
HoH voor de beste ballen!
Ben je sowieso geen voorstander van varken Piet?
Herkenbaar en vertrouwd associëer ik dan ook met 'lekker'.quote:Op donderdag 2 januari 2014 21:57 schreef janatwork het volgende:
[..]![]()
![]()
[..]
Dat maakt het nog niet lekker, wel herkenbaar en vertrouwd.
Pastasalade klinkt goed, tnx!quote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Op brood?
Door een aardappel of pasta salade ipv mayo?
Toko, (ghee dus), en bij de Marokkaan heb ik het ook wel eens gezien, het is wel een bepaalde manier geklaard en daardoor smaakt het wat notig. Maar het is prima voor heet bakken.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 06:01 schreef Hagelkaas het volgende:
Kan je eigenlijk nog ergens geklaarde boter kopen? Ben het volgensmij nog nooit tegengekomen.
Maar bij Ghee is de boter toch flink verhit en daardoor ook wat bruiner en nootachtig? Zoals Weltschmerz zegt.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 14:03 schreef RobinOok het volgende:
D'n dizze:
[ link | afbeelding ]
Khanum Ghee
Maar de eco winkel heeft ook wel ghee. Zukke bijvoorbeeld:
[ link | afbeelding ]
Finck Naturkost Ghee
Omdat het zo kleingesneden is heeft het een groot oppervlak om uit te lekken, bij het verhitten krimpen de spierweefsels wat en duwen het sap naar buiten.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 13:04 schreef sararaats het volgende:
een domme vraag misschien maar waarom is er zoveel vocht bij pitavlees?
ik bak het zoals het moet
Getverquote:Op vrijdag 3 januari 2014 17:07 schreef RobinOok het volgende:
Ja, ik kwam er ook niet mee he, dat was Isegrim.
Of nee, Weltschmerz
Moet er bijvoorbeeld niet aan denken, hollandaise saus van ghee.![]()
Nog altijd beter dan geile boterquote:
Om boter te klaren kan je gewoon de goedkope Aldi/Lidl boter gebruiken, scheelt de helftquote:Op vrijdag 3 januari 2014 17:21 schreef Hagelkaas het volgende:
De pan met boter staat al opKon niets vinden dat op geklaarde boter leek. Dus maar even een kilootje boter gekocht bij de kaasboer. Mjam.
Geile boter is bedorven, ranzige (geoxideerde) boter, smen is gerijpte geklaarde boter, ook ranzig.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 17:28 schreef Isegrim het volgende:
Geile boter is in Marokko juist weer gewild. Smen is weinig anders dan ranse boter toch?
Is het niet lekkerder om goede boter te gebruiken? Omdat je er natuurlijk ook jus van maakt na het bakken. Of is dit een extra vierge/geraffineerd verhaal als bij olijfolie.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 17:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Om boter te klaren kan je gewoon de goedkope Aldi/Lidl boter gebruiken, scheelt de helft
Om te klaren vind ik het onzin, als er al een subtiel smaakverschil zou zijn, verdwijnt dat bij het klaren en bakken.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 17:36 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Is het niet lekkerder om goede boter te gebruiken? Omdat je er natuurlijk ook jus van maakt na het bakken. Of is dit een extra vierge/geraffineerd verhaal als bij olijfolie.
Ik lees ook vaak dat er geklaarde boter in hollandaise gaat, waarom is dit? Ik maak hem altijd met gewone boter.
Volgens mij maakt dat geen klap uit, boter is boter.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 17:36 schreef Hagelkaas het volgende:
Is het niet lekkerder om goede boter te gebruiken?
Mijn haat-liefde relatie met Marqt werd vorige week een tikje bedroefder toen hun boterkoek geen boter bleek te bevatten.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:22 schreef Pietverdriet het volgende:
" De productnaam 'boter' is beschermd en mag alleen gebruikt worden als er ten minste 80% melkvet in het product zit."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boter_(zuivel)
Nederland kent een zeer strenge boterwet, omdat er in de 19e eeuw zo mee gerotzooid werd dat het niet meer te exporteren viel.
http://www.techniekinnede(...)De_Boterwet_van_1889
Ik denk dat als je wacht het vanzelf beter wordt.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:33 schreef _The_General_ het volgende:
Piet of andere fokkers, ik ben Boeuf Bourguignon aan het maken maar ik heb waarschijnlijk de verhouding fond, wijn fout gedaan. De wijnsmaak is heeeel erg overheersend. Hoe kan ik deze iets afzwakken?
Oh, en ze zijn pakweg 15 tot 18 centimeter lang (inc kop-staart). Is het dan met graat en al te frituren/eten, zoals alle Zuid-Europese recepten zeggen?quote:
is het ook daarom dat wij het over 'pindakaas' hebben ipv 'pindaboter' ?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:22 schreef Pietverdriet het volgende:
" De productnaam 'boter' is beschermd en mag alleen gebruikt worden als er ten minste 80% melkvet in het product zit."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boter_(zuivel)
Nederland kent een zeer strenge boterwet, omdat er in de 19e eeuw zo mee gerotzooid werd dat het niet meer te exporteren viel.
http://www.techniekinnede(...)De_Boterwet_van_1889
Lang laten sudderenquote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:33 schreef _The_General_ het volgende:
Piet of andere fokkers, ik ben Boeuf Bourguignon aan het maken maar ik heb waarschijnlijk de verhouding fond, wijn fout gedaan. De wijnsmaak is heeeel erg overheersend. Hoe kan ik deze iets afzwakken?
Ja, door de bloem halen en in het geheel friturenquote:Op zaterdag 4 januari 2014 20:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Oh, en ze zijn pakweg 15 tot 18 centimeter lang (inc kop-staart). Is het dan met graat en al te frituren/eten, zoals alle Zuid-Europese recepten zeggen?
Dat staat daar wel, en ik vermoed dat dit klopt.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 21:20 schreef Againzender het volgende:
[..]
is het ook daarom dat wij het over 'pindakaas' hebben ipv 'pindaboter' ?
hm, daar heb je weer wel een punt inderdaad. Nou ja, ik blijf pindakaas een rare naam vindenquote:Op zaterdag 4 januari 2014 21:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat staat daar wel, en ik vermoed dat dit klopt.
Hoewel cacaoboter wel een gangbare naam is
En ik dus vandaag een molenmesje gekocht.quote:Op maandag 30 december 2013 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een goed koksmes en een molenmesje kom je een heel eind mee.
mijn eerste molenmesje van Herder heb ik nog steeds, is ondertussen een sikkel geworden door mijn slijptechniekquote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:07 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
En ik dus vandaag een molenmesje gekocht.Het gleed door een winterpeen heen alsof het boter was. Zo scherp is mijn dure Zwilling fourstar mes dus nooit geweest, ook niet na een slijpbeurt. Kan mijn Zwilling net zo scherp worden als dat molenmesje of moet ik dan echt overschakelen naar Herder?
Ik ga binnenkort ongetwijfeld met het molenmesje iets mee klaarmaken waarbij ik moet weten hoe ik het klaar moet maken.
15 tot 18 cm?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 20:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Oh, en ze zijn pakweg 15 tot 18 centimeter lang (inc kop-staart). Is het dan met graat en al te frituren/eten, zoals alle Zuid-Europese recepten zeggen?
Dat vraag ik mij dus ook af. De lengte is wel inclusief kop en staart. Maar ze kunnen blijkbaar nog heel veel langer worden.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:21 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
15 tot 18 cm?
Als ik spiering haal zijn ze maximaal 5-6 centimeter. Dan bloem ik ze inderdaad, frituren en direct eten met een stuk citroen ernaast. Goddelijk.
Als ze zo groot zijn als die van jou lijkt me niet dat je ze nog met graat en al kunt eten eigenlijk? Maar ik spreek dus niet uit ervaring.
Bekend probleem bij veel mannen. Moeite met het schatten van deze lengte.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:21 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
15 tot 18 cm?
Als ik spiering haal zijn ze maximaal 5-6 centimeter.
quote:Op zondag 5 januari 2014 06:55 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Bekend probleem bij veel mannen. Moeite met het schatten van deze lengte.
[..]
Vrouwen ookquote:Op zondag 5 januari 2014 06:55 schreef RobinOok het volgende:
[..]
[..]
Ik moest aan de exportcijfers van Noors leer denken.quote:Op zondag 5 januari 2014 11:46 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]Ik heb ze gemeten. Een stuk of drie in elk geval, met een lintje.
WTF? Tweeeneenhalve 2 minuut van mijn leven verspild aan een oervervelende, mateloos irritante clip.quote:
Vers als in, ontdooid, dus niet opnieuw in te vriezen neem ik aan?quote:Op maandag 6 januari 2014 10:15 schreef dimmak het volgende:
Zeg Piet, ik heb een kilo verse tonijn. Wat kan ik er het beste mee doen? Ik wil het niet rauw eten en als steak gebruiken heb ik al te vaak gedaan.
Vers als een week geleden gevangen.quote:Op maandag 6 januari 2014 10:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vers als in, ontdooid, dus niet opnieuw in te vriezen neem ik aan?
Je zou het kunnen marineren in wat citroensap, en er tartaar van kunnen maken, dan eet je het dus niet echt rauw, hoewel het niet verhit is.
Een goed stuk tonijnsteak, net aangebakken maar nog rood van binnen kan ik niet vaak genoeg eten. Je kan hem garen en er een salade mee maken, maar dat vind ik persoonlijk zonde
Ik ben niet zo'n fan van Sushi.quote:Op maandag 6 januari 2014 14:05 schreef sirdanilot het volgende:
Waarom wil je het niet rauw eten? Ik zou namelijk zeggen: sushi.
Anders lijkt een simpele bereiding als steak me inderdaad het beste. Zeker niet te lang garen. Een 'ceviche' zoals piet voorstelt lijkt me een beetje zonde van een goede kwaliteit tonijn, al kan het natuurlijk wel.
Ik ook niet, maar rauwe tonijn is verschrikkelijk lekkerquote:
Sashimi. Veel lekkerder dan sushi.quote:Op maandag 6 januari 2014 14:05 schreef sirdanilot het volgende:
Waarom wil je het niet rauw eten? Ik zou namelijk zeggen: sushi.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |