kom maar in pvv tokkiesquote:Agent die Rishi doodschoot vrijgesproken
De agent die vorig jaar de 17-jarige Rishi Chandrikasing op station Hollands Spoor doodschoot is vrijgesproken van moord en van doodslag.
De agent probeerde zo gecontroleerd mogelijk op het bovenbeen te schieten, concludeerde de rechter. Maar er was stress bij de agent en het gedrag van Rishi, die wegrende, was ook onverwacht. De kans op een fout schot was aanmerkelijk, maar de agent heeft dat risico niet willens en wetens genomen.
De rechter noemde het toevoegen van de beschuldiging van 'moord' aan tenlastelegging een paar dagen voor zitting 'ongelukkig' en 'nodeloos grievend' voor de agent. Er is geen enkel bewijs voor dat de agent opzettelijk Rishi wilde doodschieten, zei de rechter.
Niet aanwezig
De agent was zelf niet aanwezig in de rechtbank. Wel waren er veel belangstellenden. Ook de moeder van Rishi was aanwezig, met een grote foto van haar zoon. Zij was hevig geëmotioneerd, zo schrijven bij de zitting aanwezige twitteraars.
Het Openbaar Ministerie (OM) eiste ontslag van iedere rechtsvervolging. De aanklager kwam twee weken geleden tot de conclusie dat de agent terecht aanhoudingsvuur gebruikte. Volgens het OM staat doodslag vast. Maar vanwege de omstandigheden waaronder de agent moest handelen, zou hij geen straf moeten krijgen, aldus de aanklager.
Bedreiging
De agent was samen met twee collega's afgekomen op de melding van een bedreiging door een vuurwapengevaarlijke verdachte. Een Engelsman had die melding gedaan. Rishi zou hem hebben gezegd dat hij een wapen had.
Eenmaal op het station zagen de agenten Rishi, die werd gemaand stil te blijven staan en zijn handen te laten zien. Rishi zette het op een lopen en greep naar een jas- of broekzak. 'Volkomen onverwacht gedrag', aldus de rechtbank.
De betrokken politieman nam binnen één seconde het besluit zijn wapen te trekken en probeerde, terwijl hij achter Rishi aan liep, hem in zijn bovenbenen te raken. Hij raakte Rishi in de hals. De jongen overleed later in een ziekenhuis. Volgens de rechtbank had de agent geen andere mogelijkheid Rishi aan te houden dan op hem te schieten.
Bron: AD
Wat boeit die Engelsman? Maakt niets uit in de rechtzaak van die agent.quote:
Geen fatsoenlijke zin kunnen tikken, maar anderen zijn de tokkies hoorquote:
Niet te stoer, he?quote:Op vrijdag 27 december 2013 09:10 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Geen fatsoenlijke zin kunnen tikken, maar anderen zijn de tokkies hoor.
Wat;;;;;,,,, moet hje?....;;;;;quote:
Het is toch gebleken dat een kogel van 16 meter dodelijk kan zijn? Is dat niet genoeg direct levensgevaar?quote:Op vrijdag 27 december 2013 16:28 schreef Puntenjager het volgende:
Las net dat die Rishi al 16 (ZESTIEN) meter van die agent af was en wegrende. Hoezo direct levensgevaar dat alleen maar met een pistoolschot afgewend kon worden!?? Godverdomme zeg![]()
En dan natuurlijk vrijspraak. Hoezo corrupt!?? Om te KOTSEN is het
Ik vind het ook opvallend dat voor een agent niet geldt dat als je van die afstand op iemand schiet je geen opzet op de dood hebt. Kan me maar moeilijk voorstellen dat dat net zo geldt voor andere verdachten die op iemand hebben geschoten.quote:Op vrijdag 27 december 2013 16:40 schreef znarch het volgende:
[..]
Het is toch gebleken dat een kogel van 16 meter dodelijk kan zijn? Is dat niet genoeg direct levensgevaar?
Dus iedereen die op 16 meter van je vandaan is en wegrent, mag je als agent doodschieten? Logisch!quote:Op vrijdag 27 december 2013 16:40 schreef znarch het volgende:
[..]
Het is toch gebleken dat een kogel van 16 meter dodelijk kan zijn? Is dat niet genoeg direct levensgevaar?
Iedereen die beweert een wapen te hebben, vervolgens elke instructie negeert, donders goed weet dat ze op hem gaan schieten als hij een verdachte beweging maakt en vervolgens alsnog naar zijn jas/zak denkt te moeten grijpen. Jaquote:Op vrijdag 27 december 2013 16:51 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Dus iedereen die op 16 meter van je vandaan is en wegrent, mag je als agent doodschieten? Logisch!
Waarom zijn er toch altijd van die dodo's die zo'n situatie kapot veralgemeniseren?quote:Op vrijdag 27 december 2013 16:51 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Dus iedereen die op 16 meter van je vandaan is en wegrent, mag je als agent doodschieten? Logisch!
Nee die Engelsman beweert dat die 17-jarige een vuurwapen op zak zou hebben. Maar is er ook gecheckt of die Engelsman gelijk heeft?quote:Op vrijdag 27 december 2013 18:26 schreef znarch het volgende:
[..]
Iedereen die beweert een wapen te hebben, vervolgens elke instructie negeert, donders goed weet dat ze op hem gaan schieten als hij een verdachte beweging maakt en vervolgens alsnog naar zijn jas/zak denkt te moeten grijpen. Ja
Is niet relevant.quote:Op vrijdag 27 december 2013 19:45 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nee die Engelsman beweert dat die 17-jarige een vuurwapen op zak zou hebben. Maar is er ook gecheckt of die Engelsman gelijk heeft?
Waarom niet? Stel dat hij niet heeft gezegd dat hij een vuurwapen bij zich heeft, dan zou hij wel enorm zijn geschrokken als hij opeens ziet dat er 3 vuurwapens op hem gericht zijn.quote:
99 wel. Die ene verdient een darwin award.quote:Op vrijdag 27 december 2013 19:51 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Waarom niet? Stel dat hij niet heeft gezegd dat hij een vuurwapen bij zich heeft, dan zou hij wel enorm zijn geschrokken als hij opeens ziet dat er 3 vuurwapens op hem gericht zijn.
Het is donker, 1 agent is in burger en het is aan het einde van de nacht (dus je bent dan niet meer helder). Vanavond je bureau is het heel makkelijk zeggen dat je gewoon je handen omhoog moet doen maar in de realiteit zullen de meeste mensen schrikken. Stel je hebt 100 mensen in zo'n situatie, dan is het toch niet aannemelijk dat alle 100 mensen hun handen meteen omhoog zouden doen? Ik denk dat een flink aantal mensen zou schrikken en van angst wellicht weg zouden rennen. Het kon ook een shooting of een overval zijn (1 agent was in burger)?
Denk dat het aantal wel lager dan 99% ligt. Het is simpelweg een schrikeffect. Het is bovendien wel degelijk belangrijk om te weten hoe dat gesprek tussen de Engelsman en die jongen is gegaan omdat je je dan in kan beelden wat die jongen dacht toen er plotseling 3 vuurwapens op hem gericht waren.quote:Op vrijdag 27 december 2013 19:53 schreef znarch het volgende:
[..]
99 wel. Die ene verdient een darwin award.
Nee, als een poltieagent iets aan je vraagt, iets beveelt doe je dat. Normale mensen dan. Als ze dan nog met een getrokken pistool zijn ben moet je achterlijk zijn dat te negeren.quote:Op vrijdag 27 december 2013 19:54 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Denk dat het aantal wel lager dan 99% ligt. Het is simpelweg een schrikeffect. Het is bovendien wel degelijk belangrijk om te weten hoe dat gesprek tussen de Engelsman en die jongen is gegaan omdat je je dan in kan beelden wat die jongen dacht toen er plotseling 3 vuurwapens op hem gericht waren.
Die "engelsman" bestaat misschien niet eens, dat is het leuke. Gevonden werd hij nooit.quote:Op vrijdag 27 december 2013 19:45 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nee die Engelsman beweert dat...
quote:Op vrijdag 27 december 2013 18:26 schreef znarch het volgende:
[..]
Iedereen die beweert een wapen te hebben, vervolgens elke instructie negeert, donders goed weet dat ze op hem gaan schieten als hij een verdachte beweging maakt en vervolgens alsnog naar zijn jas/zak denkt te moeten grijpen. Ja
Hij rende weg. Dat is geen verdachte beweging. Laat staan een bedreiging. In Nederland mag de politie dan niet schieten.quote:Op vrijdag 27 december 2013 18:29 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waarom zijn er toch altijd van die dodo's die zo'n situatie kapot veralgemeniseren?
"Oh, dus als je op 16 meter afstand bent en wegrent mag je als agent iemand doodschieten?"
"Oh, dus als je een deur opendoet is dat een bedreiging?"
"Oh, dus als je allebei een overval pleegt en naar elkaar wijst word je vrijgesproken?"
Een agent mag wel degelijk vuurwapengeweld gebruiken bij een aanhouding.quote:Op vrijdag 27 december 2013 22:30 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
[..]
Hij rende weg. Dat is geen verdachte beweging. Laat staan een bedreiging. In Nederland mag de politie dan niet schieten.
Lees heel dat document eens door. Kom je minder dom over.quote:1.Het gebruik van een vuurwapen, niet zijnde een vuurwapen waarmee automatisch vuur of lange afstandsprecisievuur kan worden afgegeven, is slechts geoorloofd:
a. om een persoon aan te houden ten aanzien van wie redelijkerwijs mag worden aangenomen dat hij een voor onmiddellijk gebruik gereed zijnd vuurwapen bij zich heeft en dit tegen personen zal gebruiken;
b. om een persoon aan te houden die zich aan zijn aanhouding, voorgeleiding of andere rechtmatige vrijheidsbeneming tracht te onttrekken of heeft onttrokken, en die wordt verdacht van of is veroordeeld wegens het plegen van een misdrijf
1°. waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van vier jaren of meer is gesteld, en
2°. dat een ernstige aantasting vormt van de lichamelijke integriteit of de persoonlijke levenssfeer, of
3°. dat door zijn gevolg bedreigend voor de samenleving is of kan zijn.
c. tot het beteugelen van oproerige bewegingen of andere ernstige wanordelijkheden, indien er sprake is van een opdracht van het bevoegd gezag en een optreden in gesloten verband onder leiding van een meerdere;
d. tot het beteugelen van militaire oproerige bewegingen, andere ernstige militaire wanordelijkheden of muiterij indien de militair van de Koninklijke marechaussee in opdracht van de minister van Defensie dan wel de officier van justitie te Arnhem belast met militaire zaken in
maar ook voor de rest van de mensen op het stationquote:Op vrijdag 27 december 2013 16:40 schreef znarch het volgende:
[..]
zoals bijv die molotov gooien, zonder doden toch veroordeeldquote:Op vrijdag 27 december 2013 16:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind het ook opvallend dat voor een agent niet geldt dat als je van die afstand op iemand schiet je geen opzet op de dood hebt. Kan me maar moeilijk voorstellen dat dat net zo geldt voor andere verdachten die op iemand hebben geschoten.
Er is een TERECHT verschil tussen wetshandhavers en gewone burgers.quote:Op vrijdag 27 december 2013 16:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind het ook opvallend dat voor een agent niet geldt dat als je van die afstand op iemand schiet je geen opzet op de dood hebt. Kan me maar moeilijk voorstellen dat dat net zo geldt voor andere verdachten die op iemand hebben geschoten.
quote:Op zaterdag 28 december 2013 04:38 schreef Montagui het volgende:
[..]
Er is een TERECHT verschil tussen wetshandhavers en gewone burgers.
Hier raak je een voor mij een teer punt, namelijk had de agent de opzet om te doden, boven twijfel verheven.quote:Op vrijdag 27 december 2013 16:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zaten weinig vriendjes van Rishi bij.quote:Op zaterdag 28 december 2013 16:10 schreef n00b13 het volgende:
De lieve vriendjes van die lieve Rishi hebben vanmiddag trouwens uiterst vreedzaam gedemonstreerd.
In de media kwam ook een paar keer met dat die Rishi vaker in aanraking was met de pliesie.quote:Op zaterdag 28 december 2013 03:07 schreef Parkietjes het volgende:
Mijn collega kent iemand uit het politie corps die de bewuste agent ook kent. Ze zegt dat Rishi en zijn vrienden tuig van de richel waren en dat er altijd problemen met die gasten was.
Wat is dit voor idiote aanname man. Echt wat een stuitende domheid in dit topic.quote:Op zondag 29 december 2013 15:34 schreef mapima het volgende:
Als die agent een allochtoon was en Rishi een Nederlander had die agent sowieso GEEN vrijspraak gekregen...
Lees anders eerst even de andere topics hierover door, of lees je zelf in in deze zaak.quote:Op vrijdag 27 december 2013 22:30 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
[..]
Hij rende weg. Dat is geen verdachte beweging. Laat staan een bedreiging. In Nederland mag de politie dan niet schieten.
Dezelfde factoren die die andere 2 agenten deden besluiten NIET te schieten (eentje probeerde de moordenaar zelfs tegen te houden).quote:Op zondag 29 december 2013 17:36 schreef Peepernoot het volgende:
[..]
Er waren meerdere factoren die de agent hebben doen besluiten te schieten.
Moordenaarquote:Op zondag 29 december 2013 18:03 schreef Metaan het volgende:
[..]
Dezelfde factoren die die andere 2 agenten deden besluiten NIET te schieten (eentje probeerde de moordenaar zelfs tegen te houden).
Maar misschien vind je dat die andere 2 agenten ook hadden moeten schieten op een ongewapende wegrenner natuurlijk, en hadden die hun werk niet goed gedaan....
door wie, door de rechter?quote:Op zondag 29 december 2013 15:36 schreef mapima het volgende:
Trouwens ik vind dat die agent gewoon veroordeeld had moeten worden, eventueel maar zonder straf. Zoals het nu is gegaan is het gewoon de hand boven het hoofd van de agent houden.
Wat ze op het moment van de aanhouding niet wisten en sowieso niet relevant is.quote:Op zondag 29 december 2013 15:38 schreef mapima het volgende:
In de media kwam ook een paar keer met dat die Rishi vaker in aanraking was met de pliesie.
Jij hebt dus helemaal niet opgeletquote:Op zondag 29 december 2013 15:36 schreef mapima het volgende:
Trouwens ik vind dat die agent gewoon veroordeeld had moeten worden, eventueel maar zonder straf. Zoals het nu is gegaan is het gewoon de hand boven het hoofd van de agent houden.
schuldoplegging zonder straf kan toch wel?quote:Op zondag 29 december 2013 19:06 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Jij hebt dus helemaal niet opgeletDe agent is schuldig bevonden maar er bestaat zoiets als een strafuitsluitsel..
was op reactie op een andere post. maakt idd verder niks uit.quote:Op zondag 29 december 2013 18:59 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Wat ze op het moment van de aanhouding niet wisten en sowieso niet relevant is.
Als een triggerhappy cop jou in je rug schiet, is het dan opeens minder erg als later blijkt dat je vroeger wel eens in aanraking met de politie bent geweest?
Zo noemen ze dat ja. Van achter een ongewapend burger in zijn nek schieten.quote:
Zo noem je dat niet nee. Ga maar eens opzoeken wat dat woord betekend.quote:Op zondag 29 december 2013 19:32 schreef Metaan het volgende:
[..]
Zo noemen ze dat ja. Van achter een ongewapend burger in zijn nek schieten.
Of dacht jij soms dat het pistoool ''per ongeluk'' afging?
quote:Op zondag 29 december 2013 19:20 schreef mapima het volgende:
[..]
schuldoplegging zonder straf kan toch wel?
Lees het vonnis eens zou ik zeggen. Agent is schuldig bevonden aan het schieten terwijl 'ie rende (kan zo niet terugvinden wel feit dat was) maar vanwege de omstandigheden is er een strafuitsluitsel toegepast..quote:Op zondag 29 december 2013 19:20 schreef mapima het volgende:
[..]
schuldoplegging zonder straf kan toch wel?
Het lijkt mij beter als jij niet doet alsof je een vonnis of de wet kunt lezen, want op deze manier maak je je nogal belachelijk.quote:Op zondag 29 december 2013 19:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Lees het vonnis eens zou ik zeggen. Agent is schuldig bevonden aan het schieten terwijl 'ie rende (kan zo niet terugvinden wel feit dat was) maar vanwege de omstandigheden is er een strafuitsluitsel toegepast..
En de mensen die het hier moord noemen snappen er sowieso geen zak van. lees eens wat moord inhoudt volgens de wet.
En waarom dan wel? Ik claim dat nergens, wat ik zeg is met 10 seconden googelen te vinden..quote:Op zondag 29 december 2013 20:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het lijkt mij beter als jij niet doet alsof je een vonnis of de wet kunt lezen, want op deze manier maak je je nogal belachelijk.
quote:Op zondag 29 december 2013 20:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En waarom dan wel? Ik claim dat nergens,
quote:Op zondag 29 december 2013 19:47 schreef Straatcommando. het volgende:
Lees het vonnis eens zou ik zeggen
quote:lees eens wat moord inhoudt volgens de wet.
10 seconden lijkt mij nog vrij lang om zulke bullshit te vinden.quote:wat ik zeg is met 10 seconden googelen te vinden..
rechters maken geen fouten! nee schiphol telt niet.. nee die ook niet neequote:Op zondag 29 december 2013 18:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
door wie, door de rechter?
dat is nogal een uitspraak zeg, heb je wat informatie over de achtergrond van de rechter en eerdere verdachte vonnissen/uitspraken van de man waarop je dit gebaseerd hebt?
kan me niet voorstellen dat je dit soort dingen gewoon maar zit te verzinnen namelijk
ja dat zei ik inderdaadquote:Op zondag 29 december 2013 21:08 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
rechters maken geen fouten! nee schiphol telt niet.. nee die ook niet nee
Misschien moet je het Topic beter lezen, er zijn vaak dat soort uitspraken door Rechters gedaan ja.quote:Op zondag 29 december 2013 18:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
door wie, door de rechter?
dat is nogal een uitspraak zeg, heb je wat informatie over de achtergrond van de rechter en eerdere verdachte vonnissen/uitspraken van de man waarop je dit gebaseerd hebt?
kan me niet voorstellen dat je dit soort dingen gewoon maar zit te verzinnen namelijk
Klik, Strafrechtadvocaat Jan Boone aan het woord, Klik hier. Lees en geniet.quote:Op zaterdag 28 december 2013 15:25 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
Oh ja, bijna vergeten.
Zou de uitspraak schuldig zonder strafoplegging meer recht doen aan de nabestaanden van Rishi dan de huidige vrijspraak?
Ja.
In mijn verwoording van een terecht rechtelijk oordeel, zou de daad op zich, het doodschieten van Rishi door een politie-agent, als een onrechtmatige daad worden beoordeeld.
Daardoor kunnen de nabestaanden van Rishi de schade na een onrechtmatige daad op de Staat verhalen, middels de wet; artikel 162 burgerwetboek 6; schade na onrechtmatige daad, of daden.
Door de huidige vrijspraak is dit niet mogelijk.
Dus heeft de Rechter zich niet vergrepen aan een feitelijke onterechte vrijspraak om de Staat te behoeden voor een schadeclaim van de nabestaanden?
Volgens strafrechtadvocaat Jan Boone zou dat niet voor het eerst zijn dat een Rechter ten onrechte de Staat bevoordeeld. Oorzaak, moraal van de Rechtspraak die zich teveel aan de Staat verbind, en niet aan de burger en diens Europese Rechten.
Zoals niet worden doodgeschoten als je zelf ongewapend bent, tegenover de gewapende Staat.
![]()
Strafrechtadvocaat Jan Boone aan het woord, Klik hier.
Garanties voor burgers dat zij hun recht kunnen verkrijgen, naar de maan.
In dit geval het recht van de nabestaanden op schadevergoeding na een onrechtmatige dood door toedoen van de Staat.
Oké, raadsheer. Vertel ons kutjesvolk eens hoe het werkelijk in elkander steekt. Je hebt een hele nare manier van discussieren. Altijd op de man spelen, heb het je vaker zien doen.quote:Op zondag 29 december 2013 21:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
10 seconden lijkt mij nog vrij lang om zulke bullshit te vinden.
Als je met een grote bek bullshit wil verkondigen, en nog uit de hoogte ook, hoef je er inderdaad niet op te rekenen dat ik dan ga doen alsof je iets heel zinnigs zegt en weet waar je over praat. Als je je gewoon als leek opstelt en je je realiseert dat je niet alles weet en en alles begrijpt dan zal ik niet snel onaardig doen.quote:Op maandag 30 december 2013 00:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Oké, raadsheer. Vertel ons kutjesvolk eens hoe het werkelijk in elkander steekt. Je hebt een hele nare manier van discussieren. Altijd op de man spelen, heb het je vaker zien doen.
Je zegt nu heel elitair hetzelfde wat ik zei. Dus als dat jou jezelf beter laat voelen, vooral doen. Ik ga geen betogen op mn telefoon typen in ieder geval. Niet iedereen heeft een universitaire achtergrond namelijk. Vooral het feit dat jij mij uit de hoogte hoort praten vind ik zeer merkwaardig, bekijk het eerste deel van je stuk eens. Ik vorm mijn mening met dingen die ik lees, gelukkig zijn er ttalloze bronnen. Jeetje. Ik ken de terminologie niet helemaal boohoo. Ik zal de volgende keer een kopie in drievoud opsturen zodat je het eerst ff kan aankijken meester.quote:Op maandag 30 december 2013 14:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als je met een grote bek bullshit wil verkondigen, en nog uit de hoogte ook, hoef je er inderdaad niet op te rekenen dat ik dan ga doen alsof je iets heel zinnigs zegt en weet waar je over praat. Als je je gewoon als leek opstelt en je je realiseert dat je niet alles weet en en alles begrijpt dan zal ik niet snel onaardig doen.
Maar als je hoog van de toren komt blazen over een strafuitsluitsel, dan kan ik meteen al vaststellen dat je geen idee hebt waar je het over hebt. Een rechter heeft het doorgaans over een strafuitsluitingsgrond. Het bestaan daarvan is in dit geval aangenomen, en wel de rechtvaardigingsgrond van de uitvoering van het wettelijk voorschrift. Daarom wordt hij ontslagen van rechtsvervolging, mishandeling de dood tot gevolg is bewezenverklaard, maar hij verdient geen straf. Zoals een burger die een klap geeft aan een overvaller ook een rechtvaardigingsgrond kan hebben, maar dan is op zich mishandeling wel bewezen verklaard.
En ook een bewezenverklaring van moord of doodslag sluit een rechtvaardigingsgrond niet uit. Toch heeft de rechter moord noch doodslag bewezen verklaard. Dat is wel opvallend. Vaak geldt het schieten met een vuurwapen op iemand anders immers als opzet op het doden, omdat die kans voor lief wordt genomen, je kunt immers bijna altijd iemand in het hoofd of in een ander vitaal orgaan raken. Ook geldt voor niet-politie-agenten meestal dat het meenemen, pakken en richten van een doorgeladen pistool over enige tijd geldt als een periode waarin overdenking mogelijk is en dus dat van voorbedachte rade sprake is, en dus moord. Een bewezenverklaring van moord was dan ook helemaal niet raar geweest, en voor doodslag nog minder.
Verder heeft de rechter vastgesteld dat er niet in strijd met de schietinstructie is gehandeld. Dus dat rennend schieten was geen issue. Dat had waarschijnlijk anders gelegen als de instructie uitdrukkelijk had geluid dat je stil moet staan voordat je schiet.
Dus je zit er zo'n beetje op elk punt een heel eind naast en je opmerking dat anderen dan maar de wet moeten lezen is nogal potsierlijk.
Opzettelijk en voorbedacht doden is MOORD ja.quote:Op maandag 30 december 2013 15:40 schreef Straatcommando. het volgende:
En potsierlijk zijn de simpele zielen die denken dat dit moord was. Ga daar maar eens op in.
Beetje weinig lijkt me.quote:Werkstraf voor slaan agent
Een 18-jarige man uit Den Haag heeft een werkstraf van 80 uur opgelegd gekregen, omdat hij afgelopen zaterdag tijdens een demonstratie een agent met een stok op het hoofd heeft geslagen.
De straf komt overeen met de eis van het Openbaar Ministerie. De man moet de agent ook een schadevergoeding van 150 euro betalen, zo oordeelde de rechter.
Rishi
Zo'n vijftig betogers demonstreerden zaterdag bij het Haagse stadhuis. Ze eisten het vertrek van burgemeester Van Aartsen en politiechef Van Musscher.
Aanleiding was de uitspraak vorige week in de zaak van een agent die de 17-jarige Rishi doodschoot. Hij kreeg geen straf.
Nou dat ook niet, geweld tegen een hulpverlener ---> 2 weken vast.quote:Op maandag 30 december 2013 18:01 schreef havanagila het volgende:
Dat mag imo dan wel meteen als poging tot moord worden gezien.
Dit + slotje.quote:Op vrijdag 27 december 2013 18:26 schreef znarch het volgende:
[..]
verkondigen?quote:Op maandag 30 december 2013 17:56 schreef havanagila het volgende:
Tja, als je zo nodig moet verkondigen dat je een pistool op zak hebt .....
Dat ''kut klootzakkie'' heeft een ongewapende burger geliquideerd en dreigt zijn gerechte straf te ontlopen.quote:Op maandag 30 december 2013 17:39 schreef stopnaald het volgende:
Tering wat een zooi aandacht voor dat kut klootzakkie!
Als er een melding binnenkomt dat iemand een vuurwapen heeft hoor je dat natuurlijk te negeren...quote:Op maandag 30 december 2013 18:26 schreef Metaan het volgende:
[..]
verkondigen?
Dat zegt een ''Engelsman'' die misschien niet eens bestaat.....
Nee.quote:Op maandag 30 december 2013 15:40 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je zegt nu heel elitair hetzelfde wat ik zei.
Gelukkig niet, Maar als je een leek bent moet je niet anderen de les gaan lezen omdat je zelf niet snapt wat je allemaal niet begrijpt.quote:Dus als dat jou jezelf beter laat voelen, vooral doen. Ik ga geen betogen op mn telefoon typen in ieder geval. Niet iedereen heeft een universitaire achtergrond namelijk.
Jij hebt erover dat mensen de wet moeten lezen terwijl je geen idee hebt.quote:Vooral het feit dat jij mij uit de hoogte hoort praten vind ik zeer merkwaardig, bekijk het eerste deel van je stuk eens.
Dat gaat dus niet zo goed he.quote:Ik vorm mijn mening met dingen die ik lees, gelukkig zijn er ttalloze bronnen.
Als je weet waarover je het hebt dan is het ook geen probleem om dat even correct te benoemen, dat komt de communicatie doorgaans ten goede. Maar nogmaals, het maakt mij niet uit dat je er de ballen verstand van hebt en je toch in de discussie mengt, maar doe dat dan wel op een manier die past bij iemand die er de ballen verstand van heeft. Dan is er alsnog genoeg zinnigs te zeggen.quote:Jeetje. Ik ken de terminologie niet helemaal boohoo. Ik zal de volgende keer een kopie in drievoud opsturen zodat je het eerst ff kan aankijken meester.
Dat deed ik al maar ook dat is je kennelijk ontgaan. Mij lijkt een bewezenverklaring van moord logischer en meer consistent met bestaande jurisprudentie dan een vrijspraak van doodslag.quote:En potsierlijk zijn de simpele zielen die denken dat dit moord was. Ga daar maar eens op in.
Dan klopt die melding niet.quote:Op maandag 30 december 2013 18:46 schreef Re het volgende:
[..]
Als er een melding binnenkomt dat iemand een vuurwapen heeft hoor je dat natuurlijk te negeren...
Natuurlijk, maar de melding klopte niet. Al met al best een lullige/treurige dood voor een 17-jarige jongen.quote:Op maandag 30 december 2013 19:16 schreef Specularium het volgende:
[..]
Weet je niet vantevoren natuurlijk als er een melding is.
Wat?quote:Op maandag 30 december 2013 18:03 schreef Specularium het volgende:
[..]
Nou dat ook niet, geweld tegen een hulpverlener ---> 2 weken vast.
Slechts 2 weken?quote:Op maandag 30 december 2013 20:00 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ga je los tegen brandweer, ambulance of politie ---> 2 weken vast.
Zo moeilijk was ie niet.
Doe eerst maar eens een maand. Dat schrikt het domme volk (waarop dat toch van toepassing is) wel voldoende af.quote:Op maandag 30 december 2013 20:00 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Slechts 2 weken?
Ongelofelijk wat is er gebeurd in Nederland. Daarvoor hoor je minstens een jaar onvoorwaardelijk vast te zitten.
Veel collegae van de agent zelf zelfs. Die willen niet meer met hem werken....quote:Op maandag 30 december 2013 20:06 schreef Karrs het volgende:
[..]
Is er dan echt iemand die nog gelooft dat de agent hiervoor straf moet krijgen?
Jammer, de agent in kwestie heeft juist het goede voorbeeld gegeven. Een agent moet in sommige situaties niet schromen om te knallen. De situatie met Rishi was er zo eentje.quote:Op maandag 30 december 2013 20:11 schreef Metaan het volgende:
[..]
Veel collegae van de agent zelf zelfs. Die willen niet meer met hem werken....
De melding klopte wel: Rishi zegt dat hij een wapen heeft, de man meldt dat bij NS personeel, en het NS personeel meldt het bij de politie.quote:Op maandag 30 december 2013 19:20 schreef Laura.b het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar de melding klopte niet. Al met al best een lullige/treurige dood voor een 17-jarige jongen.
Ongewapende burgers van achteren doodschieten?quote:Op maandag 30 december 2013 20:12 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Jammer, de agent in kwestie heeft juist het goede voorbeeld gegeven.
Goh?quote:Op maandag 30 december 2013 20:17 schreef Poolbal het volgende:
[..]
De melding klopte wel: Rishi zegt dat hij een wapen heeft,
Dat wist de agent op dat moment niet. Die ging uit van een gewapende jongen die een gevaar vormde en een aanhouding ontvluchtte wat mogelijkerwijs een probleem zou gaan vormen.quote:Op maandag 30 december 2013 20:28 schreef Metaan het volgende:
[..]
Ongewapende burgers van achteren doodschieten?
De situatie was niet zo, lees even het topic door als je niet weet waar je het over hebt.quote:Op maandag 30 december 2013 20:28 schreef Metaan het volgende:
[..]
Ongewapende burgers van achteren doodschieten?
quote:Op maandag 30 december 2013 17:56 schreef havanagila het volgende:
Tja, als je zo nodig moet verkondigen dat je een pistool op zak hebt, en vervolgens niet je handjes omhoog doet en netjes stil blijft staan, kan je wel eens neergeschoten worden.
In dit geval jammer genoeg niet in de benen, maar eigen schuld dikke bult. Dit met moord vergelijken.....
Ik hoop dat de situatie nu duidelijk is.quote:Op vrijdag 27 december 2013 18:26 schreef znarch het volgende:
[..]
Waarschijnlijk iedereen als de persoon in kwestie waar ze per se niet op willen schieten, zich ineens omdraait en in een split-second twee agenten neerknalt. Hopelijk komt het nooit zover.quote:Hoeveel van die andere 40.000 agenten gaan dat ''goede voorbeeld'' volgen dit jaar volgens jou?
Slechte discussietruc, slecht emotioneel argument. Maar als de politie je onder schot heeft met de instructie dat je moet blijven staan met je handen omhoog en je gaat wegrennen en naar je binnenzak grijpen, dan spoor je gewoon niet. Dan weet je dat het risico heel erg groot is dat de politie gaat schieten.quote:Zou best grappig zijn als het een familielid van jou is. Hoe cool is dat?
Dus als ik bel en zeg dat jij gewapend bent mag de politie jou van achteren doodschieten terwijl je wegrent?quote:Op maandag 30 december 2013 20:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat wist de agent op dat moment niet. Die ging uit van een gewapende jongen die een gevaar vormde en een aanhouding ontvluchtte wat mogelijkerwijs een probleem zou gaan vormen.
Geloof je dat zelf?quote:Op maandag 30 december 2013 20:11 schreef Metaan het volgende:
[..]
Veel collegae van de agent zelf zelfs. Die willen niet meer met hem werken....
Nee. Waar lees je dat?quote:Op maandag 30 december 2013 20:35 schreef Metaan het volgende:
[..]
Dus als ik bel en zeg dat jij gewapend bent mag de politie jou van achteren doodschieten terwijl je wegrent?
Waaruit blijkt dat Rishi heeft gezegd dat hij gewapend was?quote:Op maandag 30 december 2013 20:34 schreef Shreyas het volgende:
Ik hoop dat de situatie nu duidelijk is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |