quote:
Op vrijdag 27 december 2013 16:45 schreef Weltschmerz het volgende:[..]
Ik vind het ook opvallend dat voor een agent niet geldt dat als je van die afstand op iemand schiet je geen opzet op de dood hebt. Kan me maar moeilijk voorstellen dat dat net zo geldt voor andere verdachten die op iemand hebben geschoten.
Hier raak je een voor mij een teer punt, namelijk had de agent de opzet om te doden, boven twijfel verheven.
Ik moet eerlijk bekennen niet de hele topic-reeks te hebben gelezen.
Maar zowel de discussie op FOK!, evenals dat er voorzichtig in de media enig tegengeluid tegen de rechtelijke uitspraak begint door te klinken, doet bij mij de wrevel over de Rechtelijke uitspraak toenemen.
Ikzelf ben een tegenstander van de uitspraak, en vind het een schandalige Rechtelijke dwaling waarbij de Rechter abusievelijk impliceert dat het wettelijk toelaatbaar zou zijn om een ongewapende verdachte burger dood te schieten.
Dit ondanks dat er geen wet is die het toelaat dat een feitelijk ongewapende burger mag worden doodgeschoten.
Dat de agent niet is veroordeeld, dat vind ik fout. Dat de agent niet is bestraft, dat begrijp ik wel.
Wat had ik dan, als tegenstander van de huidige Rechtelijke uitspraak dan wel juist gevonden?
Uitspraak, schuldig doch zonder straf. Wegens de volgende motivatie.
Een Rechter moet boven twijfel verheven op aantoonbare feiten als bewijs
de schuldvraag beantwoorden, en bij schuld
de strafmaat bepalen.Schuldvraag;Voor de schuldvraag is relevant word de handeling van de Politie-agent, het dodelijk treffen van Rishi middels vuurwapengebruik, door de wet toegelaten?
Hierop moet geantwoord worden, nee.
Het doodschieten van een feitelijk ongewapende burger is bij letter en geest van de wet uitgesloten, het mag niet.
Daarmee is de schuldvraag beantwoord, met feitelijke schuld aan een onwettige dood van een burger, in uitoefening van het Politie-ambt.
Strafmaat;De Politie-agent heeft op basis van geruchten en roddels aangenomen dat Rishi op dat moment een vuurwapen zou bezitten, wat nooit is gebleken dat de burger in kwestie een vuurwapen had.
Dus de aanname van de Politie-agent was feitelijk valselijk, gegrond op onzekerheden van horen zeggen door andere ter plekke aanwezige burgers.
De onwaar gebleken aanname van vuurwapengevaar, heeft geleid tot het door de Politie hanteren van een vuurwapen. De Politie beschikt daarvoor over zowel een dienstwapen evenals training om het wapen gepast in te zetten en te hanteren.
Het onterechte schot van de Politie is er echter geen aantoonbaar feit dat bewijst dat er is geschoten om te doden. Het motief om te schieten was het immobiliseren van verdachte, ter bescherming van overig aanwezige burgers in het station.
Daarmee is er geen feitelijk bewijs voor, opzet voor het (onwettig) doodschieten van een burger, boven elke twijfel verheven. Gezien er geen opzet is moet de vraag naar de strafmaat beantwoord worden met nee, er is geen straf gerechtvaardigd.
Beslissing.Schuldig zonder straf.
Waarbij deze beslissing voor de Politie wel een signaal zou moeten zijn om de training en educatie van de Politie hierop aan te passen.
het pseudoniem zelfst.naamw.Uitspraak: [psødo'nim, ps½ydo'nim] Verbuigingen: pseudoniem|en (meerv.) verzonnen naam die je gebruikt om je echte naam geheim te houden.
usericoon; Mata Hari, pseudoniem van Margaretha Geertruida (Griet) Zelle