Ik ben niet pro abortus ik ben pro choice.quote:Op zondag 22 december 2013 02:06 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat er in 2013 nog mensen pro abortus zijn.
Ik zou anders niet weten waarom het doden van een dolfijn niet gelijk is als het doden van een 7 jarig kind.quote:Op zondag 22 december 2013 02:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik wil daar best rationeel over nadenken, maar maatschappelijk gezien krijg je dat soort ideeën er natuurlijk nooit doorheen. Het doden van een dolfijn zou dan gelijk zijn aan het doden van een 7-jarig kind. Een varken moet beschermd worden als een peuter. Zoiets zal nooit gebeuren natuurlijk. Speciesisme, wat je zei.
Als speciesisme niet bestond, zou het plegen van abortus zoiets zijn als het doden van een plant, en ook dat zie ik niet gebeuren. En dat moet ook niet, het zou tekort doen aan de emoties van de betrokkenen. Zolang er maar een beetje ratio bij zit, vind ik het goed. Het stellen van de grens op de grens van menselijk bewustzijn lijkt me rationeel genoeg.
En ik ben niet tegen abortus, maar pro nuance.quote:Op zondag 22 december 2013 02:32 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Ik ben niet pro abortus ik ben pro choice.
Een eicel ademt niet. En een tumor heeft ook een uniek DNA.quote:Op zondag 22 december 2013 01:19 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Wel leven, de bevruchte eicel ademt en heeft een uniek DNA!
Ja, dat weet ik. Lees mijn post nou maar even opnieuw en probeer daarop te reageren.quote:Op zondag 22 december 2013 02:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik zou anders niet weten waarom het doden van een dolfijn niet gelijk is als het doden van een 7 jarig kind.
En abortus is inderdaad hetzelfde als het doden van een plant. Ik ben dan ook al jarenlang voor postnatale abortus.
Als we abortus toch toestaan, laten we het dan ook direct consequent doen.
Het enige wat ik in je post zie is speciesismequote:Op zondag 22 december 2013 02:37 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik. Lees mijn post nou maar even opnieuw en probeer daarop te reageren.
Dan lees je niet goed. De laatste paar zinnen zijn in dezen belangrijk.quote:Op zondag 22 december 2013 02:39 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het enige wat ik in je post zie is speciesisme
Ja, dat weet ik. Maar zoals ik al zei is dat niet realistisch.quote:Op zondag 22 december 2013 02:41 schreef theunderdog het volgende:
Waarom zou die middenweg er moeten zijn?
Dolfijnen kunnen we qua bestaansrecht exact hetzelfde geven als dat van een 7 jarig kind en postnatale abortus kunnen we ook gewoon toestaan.
Waarom niet?quote:Op zondag 22 december 2013 02:45 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik. Maar zoals ik al zei is dat niet realistisch.
Omdat de door waarde van een leven niet alleen bepaald wordt door de mate van bewustzijn, maar ook door de waarde die andere mensen eraan geven. Dat is de hypocrisie van de mens; we vinden onze eigen diersoort het belangrijkst, en omdat wij de machthebbers zijn hebben mensen dus de meeste rechten. We zijn nu eenmaal geen puur rationele wezens.quote:
Toch durf ik te zeggen dat ik mijn eigen soort niet het belangrijkst vind.quote:Op zondag 22 december 2013 02:51 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Omdat de door waarde van een leven niet alleen bepaald wordt door de mate van bewustzijn, maar ook door de waarde die andere mensen eraan geven. Dat is de hypocrisie van de mens; we vinden onze eigen diersoort het belangrijkst, en omdat wij de machthebbers zijn hebben mensen dus de meeste rechten. We zijn nu eenmaal geen puur rationele wezens.
Dat kan, maar dan behoor je tot een minderheid. Een minderheid die het, voorlopig, op grote schaal niet voor het zeggen zal krijgen.quote:Op zondag 22 december 2013 02:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Toch durf ik te zeggen dat ik mijn eigen soort niet het belangrijkst vind.
Een democratie is geen dictatuur van de meerderheid.quote:Op zondag 22 december 2013 03:01 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat kan, maar dan behoor je tot een minderheid. Een minderheid die het, voorlopig, op grote schaal niet voor het zeggen zal krijgen.
Ik zie het in ieder geval niet gebeuren. Jij wel?quote:Op zondag 22 december 2013 03:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Een democratie is geen dictatuur van de meerderheid.
vaak welquote:Op zondag 22 december 2013 03:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Een democratie is geen dictatuur van de meerderheid.
Leg mij maar eens uit welke positieve veranderingen dit teweeg zal brengen. En leg me meteen uit wat jou het recht geeft dit soort beslissingen voor een ander te nemen. Al helemaal als man, die nimmer een kind zal.dragen or baren.quote:
Hier ben ik het niet mee eens. het is in nederland toegestaan tot 24 weken(alhoewel het zeldzaam is om zulke late abortussen uit te voeren). 24 weken gaat toch echt om een volledige baby, die al helemaal af is, alleen nog wat verder moet rijpen. Tegenwoordig is het mogelijk een baby vanaf 21 weken in leven te houden(wel met wat nuance, dat gaat lang niet altijd goed, maar is wel mogelijk).quote:Op zondag 22 december 2013 02:02 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Een aap doodt je ook niet zomaar hier in West-Europa. Geestelijk gehandicapten hebben wel meer rechten dat apen, maar dat is vooral omdat we mensen nu eenmaal per defintie waardevoller vinden dan dieren. Vandaar ook dat in Nederland abortus al verboden is als de foetus nog ver onder het bewustzijnsniveau van een aap zit.
Wat wil je precies zeggen?quote:Op zondag 22 december 2013 11:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Hier ben ik het niet mee eens. het is in nederland toegestaan tot 24 weken(alhoewel het zeldzaam is om zulke late abortussen uit te voeren). 24 weken gaat toch echt om een volledige baby, die al helemaal af is, alleen nog wat verder moet rijpen. Tegenwoordig is het mogelijk een baby vanaf 21 weken in leven te houden(wel met wat nuance, dat gaat lang niet altijd goed, maar is wel mogelijk).
Met 16 weken hebben we het over een wezentje dat gezichtsuitdrukkingen heeft, die pijn kan voelen, die "interactie" toont met de omgeving. Het wezentje "speelt" en beweegt heel wat af, kan horen en reageren op die geluiden. Vanaf 13 weken kan je spreken van een soort van "persoonlijkheid", wat betekend dat de verschillende foetussen anders reageren op dingen, andere gezichtsuitdrukkingen gebruiken.
Tuurlijk is de ontwikkeling van de hersenen nog niet af, maar dat is ook niet af bij geboorte, pas rond het 25ste levensjaar is dat echt af.
Al met al blijf ik een voorstander van abortus en vind ik de nederlandse wet prima in dit opzicht, maar het idee dat een foetus niets meer is als een klompje cellen zonder persoonlijkheid en dus een zeker bewustzijn is gewoonweg niet waar.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat het bewustzijnsniveau onder dat van een aap ligt. Pijn voelen en een persoonlijkheid (als dat er überhaupt echt is op die leeftijd) kan een aap ook, en die kan nog veel meer. Overigens vind ik 24 weken wel wat laat, maar zoals je al zei, dat komt in de praktijk bijna niet voor.quote:Op zondag 22 december 2013 11:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Hier ben ik het niet mee eens. het is in nederland toegestaan tot 24 weken(alhoewel het zeldzaam is om zulke late abortussen uit te voeren). 24 weken gaat toch echt om een volledige baby, die al helemaal af is, alleen nog wat verder moet rijpen. Tegenwoordig is het mogelijk een baby vanaf 21 weken in leven te houden(wel met wat nuance, dat gaat lang niet altijd goed, maar is wel mogelijk).
Met 16 weken hebben we het over een wezentje dat gezichtsuitdrukkingen heeft, die pijn kan voelen, die "interactie" toont met de omgeving. Het wezentje "speelt" en beweegt heel wat af, kan horen en reageren op die geluiden. Vanaf 13 weken kan je spreken van een soort van "persoonlijkheid", wat betekend dat de verschillende foetussen anders reageren op dingen, andere gezichtsuitdrukkingen gebruiken.
Tuurlijk is de ontwikkeling van de hersenen nog niet af, maar dat is ook niet af bij geboorte, pas rond het 25ste levensjaar is dat echt af.
Al met al blijf ik een voorstander van abortus en vind ik de nederlandse wet prima in dit opzicht, maar het idee dat een foetus niets meer is als een klompje cellen zonder persoonlijkheid en dus een zeker bewustzijn is gewoonweg niet waar.
Want het is toegestaan apen en dolfijnen te doden? Nee hè.quote:Op zondag 22 december 2013 11:41 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat wil je precies zeggen?
Een baby heeft altijd nog minder bewustzijn dan een aap. En een dolfijn heeft ongeveer hetzelfde niveau qua bewustzijn als een 7 jarig kind.
In die zin zou het gewoon consequent zijn als wij postnatale abortus ook toestaan.
Nee, maar er zijn genoeg jagers die apen uit de bomen schieten. En varkens hebben ook een relatief hoog niveau van bewustzijn, die sturen we alleen zonder problemen naar de slachtbank.quote:Op zondag 22 december 2013 12:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Want het is toegestaan apen en dolfijnen te doden? Nee hè.
Er zijn ook genoeg mensen die mensen vermoorden. Waar wil je nu de hele tijd heen met je dooddoeners?quote:Op zondag 22 december 2013 12:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, maar er zijn genoeg jagers die apen uit de bomen schieten.
Selectief quoten......quote:Op zondag 22 december 2013 12:57 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er zijn ook genoeg mensen die mensen vermoorden. Waar wil je nu de hele tijd heen met je dooddoeners?
Echt elke "baby" site zegt vanaf 16 weken, er wordt verwezen naar New England Journal of Medicine...maar zonder specificatie over welk onderzoek dan precies.quote:Op zondag 22 december 2013 12:11 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Lee, S. J. (2005). "Fetal Pain: A Systematic Multidisciplinary Review of the Evidence". JAMA: the Journal of the American Medical Association
Hierin staat overigens dat een foetus pas na minimaal 24 weken pijn zou kunnen voelen, hierover is consensus onder de meeste wetenschappers. Daarvoor is de connectie tussen zenuwuiteinden en de hersenen nog niet gemaakt, pijn voelen is dan onmogelijk.
Dus waar haal jij die 16 weken dan vandaan, erodome? Daar zie ik geen enkele wetenschappelijke bron van.
quote:Derbyshire, 2010, p.7, para.2, “For the foetus, an existence of ‘pain’ rests upon the existence of a stimulus that poses a threat to tissue, being detected by a nervous system capable of preferentially responding to stimuli that pose a threat to tissue. The entire experience is completely bounded by the limits of the sensory system and the relationship between that system and the stimulus. If pain is conceived of in this manner then it becomes possible to talk of foetal pain anytime between 10 and 17 weeks GA [gestational age] when nociceptors develop and mature, and there is evidence of behavioural responses to touch.”
quote:Rollins, 2012, p.465, “Immature skin nociceptors are probably present by 10 weeks and definitely present by 17 weeks. Nociceptors develop slightly later in internal organs. Peripheral nerve fibers that control movement first grow into the spinal cord at about 8 weeks of gestation.”
quote:Glover, 1999, p.882, col.1, para.1, “Most incoming pathways, including nociceptive ones, are routed through the thalamus and, as stated above, penetrates the subplate zone from about 17 weeks… These monoamine fibres start to invade the subplate zone at 13 weeks and reach the cortex at about 16 weeks. This puts an early limit on when it is likely that the fetus might be aware of anything that is going on in its body or elsewhere
Dit is natuurlijk een hele lastige om te onderzoeken, want wil je echt weten hoe of wat dan moet je pijn toebrengen en naar de hersenactiviteit kijken, dat levert wat ethische problemen op naast dat het nogal moeilijk is bij een ongeboren foetus.quote:Van de Velde, 2012, p 206, para.3, “To experience pain an intact system of pain transmission from the peripheral receptor to the cerebral cortex must be available. Peripheral receptors develop from the seventh gestational week. From 20 weeks’ gestation [= 20 weeks post-fertilization] peripheral receptors are present on the whole body. From 13 weeks’ gestation the afferent system located in the substantia gelatinosa of the dorsal horn of the spinal cord starts developing. Development of afferent fibers connecting peripheral receptors with the dorsal horn starts at 8 weeks’ gestation. Spinothalamic connections start to develop from 14 weeks’ and are complete at 20 weeks’ gestation, whilst thalamocortical connections are present from 17 weeks’ and completely developed at 26–30 weeks’ gestation. From 16 weeks’ gestation pain transmission from a peripheral receptor to the cortex is possible and completely developed from 26 weeks’ gestation.”
Dat is bij een religie ook zo hoor. De moeder is belangrijker dan de foetus.quote:Op zaterdag 21 december 2013 22:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom is het lijf van de vrouw belangrijker dan de foetus/embryo?
Ja, en wanneer je dat weet van die condoom ben je te sukkelig om even de morningafterpil op te halen? Die condoomsmoes is in mijn ogen geen smoes. De mensen die de pil vergeten neuken dan gewoon even 7 dagen niet en dan werkt de pil gewoon weer. Iedereen weet dat met bepaalde medicijnen de pil minder werkt, dus ook geen smoesquote:Op zaterdag 21 december 2013 22:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Anticonceptiemiddelen werken niet altijd, condooms kunnen scheuren enz.
En hoppah, dubbele bescherming. la condoom!quote:Op zaterdag 21 december 2013 22:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, of wanneer de voorgeschreven pil gewoon niet goed genoeg werkt bij jou....
Ik heb hier genoeg mensen om me heen die anti-gelovig zijn, maar ook tegen abortus. Maar wanneer er weer zo'n de christenen / moslims/joden zijn overal schuldig aan, en hun mening moet je het altijd mee oneens zijn anders ben je een christen en mag je geen mening hebbenquote:Op zaterdag 21 december 2013 23:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar de meeste Katholieken, ik ook, geven wel voorlichting.
Wij hebben zelfs een doos condooms in de kast staan, voor de heren.
Katholieken volgen niet star wat mijnheer pastoor preekt.
We hebben nu, overigens, ook een moderne Paus.
Trouwens, de zwaargelovige mensen zijn ook tegen abortus, dus voor hen hoeft het sowieso niet.
Zoals ik al zei 1x snap ik dat. Meerdere keren niet, of je bent gewoon te dom om te poepen en kan je beter zorgen dat het risico 0 gaat worden.quote:Op zondag 22 december 2013 14:07 schreef theunderdog het volgende:
@ paddy, mensen maken fouten. Zo kan een meid/vrouw ook gewoon een keer de pil vergeten in te nemen zonder dat ze het doorheeft.
Of jongeren die allebei wat aangeschoten zijn en met elkaar naar huis gaan, van het een komt dan het ander. Nou ik kan je vertellen: dat als je aangeschoten bent je niet meer een condoom gaat omdoen.
Ik spreek hier overigens over jongeren, maar dit geldt ook gewoon voor volwassenen.
que. Jij misschien.quote:Op zondag 22 december 2013 14:07 schreef theunderdog het volgende:
Nou ik kan je vertellen: dat als je aangeschoten bent je niet meer een condoom gaat omdoen.
De meeste figuren die tegen abortus zijn hebben zelf geen kut.quote:Op zondag 22 december 2013 02:44 schreef ems. het volgende:
Ik heb de oplossing:
Mensen die tegen abortus zijn laten geen abortus plegen als het hun overkomt.
Mensen die wel abortus als optie zien mogen dat ook zelf beslissen.
Iedereen blij!
De PP heeft natuurlijk duistere wortels en het bloed kruipt waar het niet kan gaan. Is verder toch prima dat Catalonië onafhankelijk zou worden, net als Schotland in het VK. Binnen het raamwerk van de EU werkt dat prima. Vrouwen uit wat overblijft van Spanje kunnen dan gewoon de trein pakken voor een abortus in Barcelona of in Frankrijk.quote:Op zondag 22 december 2013 13:34 schreef UpsideDown het volgende:
Het wordt steeds vanzelfsprekender dat Catalonië zich af wil scheiden van Spanje. In Catalonië bezit de PP maar 14% van de zetels, de rest is voor Catalaanse partijen. Spanje begint steeds verdeelder te raken en de PP is hier zelf medeschuldig aan, ook al schuiven ze de schuld altijd naar de andere partijen. Best treurig om te zien.
Je betoog klinkt niet bot, wel erg kortzichtig en onwetend.quote:Op zondag 22 december 2013 14:26 schreef paddy het volgende:
[..]
Zoals ik al zei 1x snap ik dat. Meerdere keren niet, of je bent gewoon te dom om te poepen en kan je beter zorgen dat het risico 0 gaat worden.
Ik heb best begrip bij verkrachting/gehandicapt kind etc, maar 0 begrip die al meerdere keren door ongelukje zwanger worden en aborteren. Dat zijn mensen die de gewone pil beter niet kunnen nemen, maar de prikpil. En begeleiding want zie dat soort mensen te lui zijn om de prikpil te laten zetten.
Ben je ouder en zowel je partner als jij wil geen kinderen meer? Zijn er oplossingen (en die controles zijn heel goed na de tijd) zodat je helemaal niet meer zwanger kunt raken. Beter is dan allebei je te laten helpen want lijkt me vreemd dat allebeide operaties mislukken.
Voor de kinderen zelf is het beter niet te bestaan met dergelijke luie ouders, maar ik weet dat er mensen vaker een abortus plegen door hun eigen luiheid, en mijn mening is dan dat je blijkbaar te dom bent om in te zien dat je in dergelijke gevallen zwanger kunt raken dus begeleiding moet hebben. Verplichtingen hou ik niet van, maar kutsmoesjes ook niet. Wanneer ik op de IC kijk hoe ouders vechten en huilen voor hun kind wat met 24 weken geboren is, gun ik mensen die maar rondneuken en dan maar even vaker een abortus plegen omdat het even niet uitkomt geen zwangerschap meer.
Klinkt bot, maar is mijn mening. En nogmaals ..ik heb begrip voor een abortus in bovenstaande gevallen in OP. Wil het alleen niet opleggen. Van mij mogen ze wel alles zelf betalen na 1x ongelukje, en ik ga niet zover je verplicht te steriliseren, maar zou er wel op hameren de prikpil te gebruiken en je onder begeleiding stellen zodat die prikpil ook gezet gaat worden. Heb het nu dus na 2 abortussen.
Het gaat allemaal een stuk lastiger in ieder geval.quote:
Alleen als je echt heel veel hebt gedronken gaat het een stuk lastiger. Maar dat is niet omdat je dan maar het condoom bent vergeten.quote:Op zondag 22 december 2013 14:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het gaat allemaal een stuk lastiger in ieder geval.
Bitches zijn inderdaad dol op de ems.quote:Ik weet dat jij als fokker werkelijk de beste minnaar ter wereld bent
Iets kleinerquote:, met een lul van 25 cm +
Goden mochten willen dat ze zo'n lijf hadden als ik.quote:het lijf van een god.
Maatschappelijk realistisch = wat jij doetquote:Maar laten we het ook een beetje maatschappelijk realistisch houden.
Nee.quote:Op zondag 22 december 2013 15:00 schreef ems. het volgende:
[..]
Alleen als je echt heel veel hebt gedronken gaat het een stuk lastiger. Maar dat is niet omdat je dan maar het condoom bent vergeten.
[..]
Bitches zijn inderdaad dol op de ems.
[..]
Iets kleiner
[..]
Goden mochten willen dat ze zo'n lijf hadden als ik.
[..]
Maatschappelijk realistisch = wat jij doet
Apart. Ik heb mijn informatie gevonden via de Engelstalige Wikipagina http://en.wikipedia.org/w(...)al_pain_and_abortionquote:Op zondag 22 december 2013 13:14 schreef erodome het volgende:
[..]
Echt elke "baby" site zegt vanaf 16 weken, er wordt verwezen naar New England Journal of Medicine...maar zonder specificatie over welk onderzoek dan precies.
Wat ik vind...
[..]
[..]
[..]
[..]
Dit is natuurlijk een hele lastige om te onderzoeken, want wil je echt weten hoe of wat dan moet je pijn toebrengen en naar de hersenactiviteit kijken, dat levert wat ethische problemen op naast dat het nogal moeilijk is bij een ongeboren foetus.
Er is wel gekeken naar reactie op aanraking en daarvan is bewezen dat erop gereageerd wordt. Net zoals er gereageerd wordt op verschillende omgevingsfactoren zoals geluid en licht.
Bewustzijn is ook nog steeds niet zichtbaar in de hersenen. Wij weten niet welke delen van de hersenen verantwoordelijk zouden zijn voor bepaalde vormen van bewustzijn.quote:Op zondag 22 december 2013 16:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Apart. Ik heb mijn informatie gevonden via de Engelstalige Wikipagina http://en.wikipedia.org/w(...)al_pain_and_abortion
Hier wordt 24 weken aangehouden als grens en dit wordt met verschillende onderzoeken onderbouwd. Ik heb nu geen tijd om verder te zoeken, misschien dat ik later even verder kijk.
Reageren op aanraking is trouwens geen indicator voor het hebben van gevoel. Zelfs heel lage levensvormen zonder de minste vorm van bewustzijn, zoals anemonen en hydropoliepen, reageren op prikkels. Reflexen lopen namelijk niet via de hersenen, dus is er geen bewustzijn voor nodig.
Dat is natuurlijk een lastige vraag, maar zintuiglijke waarneming speelt in ieder geval wel een rol hierbij. Zonder dat kun je je namelijk nergens bewust van zijn. Dus wanneer die kabeltjes worden aangelegd tussen het perifere en centrale zenuwstelsel is wel relevant.quote:Op zondag 22 december 2013 16:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Bewustzijn is ook nog steeds niet zichtbaar in de hersenen. Wij weten niet welke delen van de hersenen verantwoordelijk zouden zijn voor bepaalde vormen van bewustzijn.
Wij zitten hier dus wel over bewustzijn te lullen , maar we weten eigenlijk niet eens wat dat bewustzijn precies is.
Wat is bewustzijn?
1: Dus bewustzijn is gewoon de mate van zintuiglijke waarnemingen?quote:Op zondag 22 december 2013 16:43 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een lastige vraag, maar zintuiglijke waarneming speelt in ieder geval wel een rol hierbij. Zonder dat kun je je namelijk nergens bewust van zijn. Dus wanneer die kabeltjes worden aangelegd tussen het perifere en centrale zenuwstelsel is wel relevant.
Overigens valt bewustzijn wel gewoon te meten aan de hand van de hersenactiviteit. Zo bepalen ze ook of iemand hersendood is.
Jij snapt niet dat seks hebben buiten het huwelijk een doodzonde is (kan zijn), daarvan ga je dus naar de hel en anticonceptie gebruiken dat niet is.quote:Op zaterdag 21 december 2013 20:30 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Het probleem is dat dezelfde religie (katholicisme) die hier Abortus niet wil toestaan, ook doet alsof jongeren geen seks hebben en niet aan seksuele voorlichting doet. Dus; jongeren geen condooms, geen pil, geen pessarium of spiraaltje... Natuurlijk hebben jongeren seks, de katholieke kerk loopt alleen hopeloos achter.
Daarom is dit besluit ook achterlijk, iets verbieden doet het probleem niet verdwijnen.
Dat kun je zien aan de reacties die het dier geeft.quote:Op zondag 22 december 2013 16:47 schreef theunderdog het volgende:
Want hoe weten wij mensen nu of een dier bewust is dat hij naar zichzelf aan het kijken is in de spiegel?
Ah, wij kunnen weten waarom een dier zulke reacties geeft?quote:Op zondag 22 december 2013 17:31 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat kun je zien aan de reacties die het dier geeft.
Als jij aan de reactie ziet dat het dier reageert op wat hij in de spiegel ziet en dat toepast op zijn eigen lichaam lijkt mij logisch dat hij beseft dat wat hij in de spiegel ziet zijn eigen lichaam is. Dat is nog wat anders dan waarom hij zo reageert.quote:Op zondag 22 december 2013 17:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ah, wij kunnen weten waarom een dier zulke reacties geeft?
Alsof wij mensen in het brein van zo,n beest kunnen kijken......
Op andere gebieden zijn ze weer vrij progressief. Homohuwelijk, drugs en onder de bevolking ook euthanasie.quote:Op zaterdag 21 december 2013 19:27 schreef arjan1112 het volgende:
Word tijd dat het vaticaan naar spanje verhuist.
Wat logisch is niet relevant in de wetenschap. Het is gewoon onmogelijk dat wij in het brein van een dier kunnen kijken, wij weten dus totaal niet wat de rede is van een reactie dat een dier geeft.quote:Op zondag 22 december 2013 17:38 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als jij aan de reactie ziet dat het dier reageert op wat hij in de spiegel ziet en dat toepast op zijn eigen lichaam lijkt mij logisch dat hij beseft dat wat hij in de spiegel ziet zijn eigen lichaam is. Dat is nog wat anders dan waarom hij zo reageert.
Nee, het is wel een belangrijk aspect ervan denk ik.quote:Op zondag 22 december 2013 16:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Dus bewustzijn is gewoon de mate van zintuiglijke waarnemingen?
Daar zijn natuurlijk allerlei methoden voor, en er zijn meer testen dan de spiegelmethode. In de gedragsbiologie wordt dat allemaal uitgebreid onderzocht.quote:2: Het valt te meten, inderdaad. Maar dat is heel iets anders dan dat wij weten wat dat bewustzijn exact is en waar het precies vandaan komt.
Neem nu de bekende spiegeltest. Waarmee je kan testen of dieren zelfbewustzijn hebben (of ze zichzelf in de spiegel zien). In mijn ogen is dat grote onzin. Want hoe weten wij mensen nu of een dier bewust is dat hij naar zichzelf aan het kijken is in de spiegel?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |