abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134441863

(Met dank aan Sunnythesun)

Het zou in UVT kunnen, in TRV misschien ook wel, maar na wat overleg in SPT, omdat het alles behalve voor mietjes is, dat wandelen:

*O* Het nu nog kleine maar hopelijk straks grotere topic voor (Berg)wandelen, hiken en alles wat daarbij hoort; in binnen- en buitenland. *O*

:? Wat is dat alles?

• Deel je wandelavonturen
• Raad wandelroutes aan
• Tips en vragen over kleding, schoeisel, etc.
• Navigatiemateriaal
• Etc.

=======================================================================

Sites met wandelroutes:

Nederland:

http://gpstracks.nl/index.php --> Een site met verschillende GPS tracks, vnl Nederland, maar ook België, Frankrijk en Duitsland
http://www.knapzakroutes.nl --> Knapzakroutes in Drenthe, hoort wel een boekje bij wat je moet aanschaffen
http://www.wandelbeeld.nl/ --> Wandelingen in de Achterhoek
http://www.ontrack.nl/ --> Website met vooral Nederlandse routes (ook GPS)
http://wandelzoekpagina.nl --> Website met vooral Nederlandse routes

Belgie
http://www.wandelknooppunt.be --> Wandelknooppunten-planner Belgie

Verenigd Koninkrijk:

http://www.walkingbritain.co.uk --> Wandelroutes van het hele VK, ingedeeld per National Park
http://www.walkhighlands.co.uk/ --> Wandelroutes en GPS tracks in Schotland
http://www.walkingenglishman.com --> site met wandelroutes en -verslagen met gpx bestanden van een groot deel van het VK

Europa overig:

http://www.tenerife-reisgids.be/tenerife_wandelen.asp --> Routes op Tenerife
http://wanderland.myswitzerland.com/en/welcome.cfm --> site met routes in Zwitserland (inclusief stafkaarten etc)

Geheel Europa en Wereldwijd:

http://www.everytrail.com/ --> Wereldwijd. Site waar je je tracks kunt uploaden en delen incl foto's, tevens mooie grafiekjes kunt verkrijgen

Tips voor Materialen:

Schoenen:

http://www.hiking-site.nl/materialen_schoenen.php

Kamperen:

De Openingspost kan op den duur hopelijk een handig naslagwerk worden voor wandelroutes, (web)winkels voor materiaal en algemene tips.

Dus, deel hier je mooie wandelingen/routes, avonturen, foto's en verslagen in binnen- en buitenland.
In the coolest little capital of the world
pi_134442027
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 09:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

:P

[..]

Van Jiri naar Everest Basecamp/ Kala Pattar en terug + eventuele zij-uitstapjes/ detours, afhankelijk van omstandigheden. Alles over land dus geen vliegtuigen enzo. Alles in m'n uppie, geen guides/ porters.
quote:
7s.gif Op donderdag 19 december 2013 09:50 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Mooie route, daar ben ik ook geweest. Aanrader! Gidsen heb je niet nodig, wel kan een boekje handig zijn. Tip: Trekking in the Everest region, compact boekje met duidelijke routebeschrijvingen, ook van minder bekende paden in die regio.

Ik denk dat jij de passen ook wel weet te warderen, ik heb Cho La gedaan. Hoe goed die te doen is zo vroeg in het jaar weet ik niet, ik was er in november-december.

Mocht je in zijn voor een extra hoog avontuur: Imja Tse (ca. 6000 m.) is goed te doen zonder enige klimervaring, je hebt wel een gids nodig en een klimvergunning. Dat maakt het wat prijzig (alles is relatief, ik was zo'n 500 dollar kwijt geloof ik, maar ik was met een paar anderen), maar het was wel een geweldige ervaring.
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 10:17 schreef Drebbelman het volgende:
Die route heb ik vorig jaar ook gedaan, zeker aan raden (hetzelfde handige boekje als Sloggi gebruikt). Naast de Cho-La toen ook nog de Renjo-La pas gedaan, en van alle uitzichtpunten (Gokyo, 5th Lake, Kala Pattar) vond ik dit toch wel het mooiste uitzicht op Everest hebben. Via Thame weer teruggekeerd. Zeker aan te raden, en vooral een heerlijk rustige route itt de Gokyo vallei. Ik was er in oktober dus weet ook niet of dit in het voorjaar ook zo goed te doen is.

Als je de tijd hebt zou ik ook de monastery in Junbesi bezoeken. Ik ben daar destijds uitgenodigd in hun keuken en werd volgestopt met noodles en butter tea en kreeg nog een zak vol lekkernijen mee ook. Die gastvrijheid is onovertroffen en vind je bijvoorbeeld in het toeristische Tengboche nooit.
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 10:17 schreef SeLang het volgende:

[..]

Bedankt voor de link. Ik denk dat ik dat boekje ook bestel. Cho La is inderdaad ook een optie waar ik naar kijk en ik heb er in principe de tijd voor. Maar eerst ter plekke zien hoe de omstandigheden zijn kwa sneeuw enzo. Bovendien is dat een route die ik niet in m'n eentje ga doen dus dat doe ik alleen als er een leuk groepje is waar ik bij kan aanhaken.

Ik kijk ook erg uit naar het middle hills gedeelte (Jiri-Lukla). Rododendron begint te bloeien en middle hills zijn fantastisch kwa vogeltjes. Op m'n vorige trek heb ik ook zo genoten van die "lagere" bergen.
quote:
7s.gif Op donderdag 19 december 2013 10:19 schreef Sloggi het volgende:
De natuur is prachtig tussen Jiri en Lukla. Het is ook niet zo toeristisch, dat merk je ook wel aan de mensen. Op een gegeven moment zat ik 's avonds bij een gezin naar een Nepalese versie van Steven Seagal te kijken :').
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 10:20 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

Daar ga je geen spijt van krijgen inderdaad. Prachtige dorpjes en uitzichten op wat de Nepalezen hun 'heuvellland' noemen. :)

Het zijn wel wat zwaardere/langere dagen dan de dagen die je krijgt zodra je op de 'everest highway' komt vanaf Cheplung. Het is constant klimmen en dalen. :)
  donderdag 19 december 2013 @ 10:36:12 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_134442259
Ik moet nog wel even wat warme kleren regelen. In Langtang Valley eind oktober kwam ik gewoon weg met een paar fleeces en een windproof jasje er overheen (ook op bijna 5000 meter) en heb het nooit koud gehad. Maar nu heb ik wat meer nodig denk ik. Een donzen jas + slaapzak huur ik wel in Kathmandu. Maar warme sokken, muts, warme handschoenen...allemaal dingen die ik thuis nooit nodig heb...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_134442347
Warme handschoenen heb ik niet nodig gehad. De jas heb ik eigenlijk alleen 's avonds aan gehad. Ik had een vrij dikke (en zware) donsjack gehuurd, achteraf had ik liever een dunnere gehuurd en een extra trui aangetrokken.

Kopen is overigens ook een optie, het imitatiespul is best goedkoop in Kathmandu en soms best goed. Kwestie van opletten.
pi_134442390
Het is er volgens mij in het voorjaar wel iets warmer dan in het najaar, maar ik had toen in oktober, in de dagen dat ik rond de 5000 zat (Lobuche, Gorak Shep, Gokyo) elke nacht rond de -10/-12 gemeten in de slaapcabine. Ik had toen wat geinvesteerd in merino ondershirtjes, die zijn echt hemels bij elke temperatuur.

Van Jiri tot Namche kan het nog best heel warm zijn (30+) en je kunt zelfs in Namche nog veel goedkoop imitatiespul kopen/huren, dat scheelt weer wat slepen in die eerste week. Je komt er op de terugweg ook weer langs, en dan zou je het misschien weer terug kunnen verkopen.
  donderdag 19 december 2013 @ 11:06:42 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_134443069
Ik zit bij Everest in het midden van maart

Dit is de temperatuur in Gorak Shep:

Misschien overschat ik de kou en op de vorige treks had ik meer problemen met warmte dan met kou. Maar... liever iets teveel meenemen dan te weinig kwa warme kleren.

Huren in Namche heb ik ook aan gedacht. Ik zit eigenlijk vooral met die slaapzak in m'n maag want dat is het zwaarste en neemt de meeste ruimte in. In Langtang en Gorepani trek had ik nieteens een slaapzak mee want alle lodges hadden dekens. Maar ik hoorde dat er op de Everest route soms tekorten zijn. Dat wordt dan dus 2-3kg extra meetorsen plus 1kg voor een jas :(

Kopen is eigenlijk geen optie, zelfs als het goedkoop is. Een donsjacket huur je in Kathmandu voor 60 roepies per dag (¤0,45) en een donzen slaapzak voor 80 (¤0,60). Het zijn ook dingen die je verder nauwelijks meer gebruikt. Het liefst zou ik eigenlijk spullen huren in Namche maar hoe zit het daar met beschikbaarheid en prijs voor dat soort dingen? je hebt bovendien geen erg sterke onderhandelingspositie als je al daar bent :D
Mijn reisverslagen
  donderdag 19 december 2013 @ 11:10:23 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_134443175
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 10:42 schreef Drebbelman het volgende:
Ik had toen wat geinvesteerd in merino ondershirtjes, die zijn echt hemels bij elke temperatuur.
Welke btw?
Mijn reisverslagen
pi_134443470
Oef, dat is wel koud. Dan heb je denk ik zowel een donzen slaapzak als de dekens die lodges aanbieden beide wel nodig denk ik, hehe.
Op zich kun je het in je slaapzak wel redelijk makkelijk warm krijgen, desnoods laat je een fles vullen met warm water, leg je die in je slaapzak en heb je de dag erna meteen drinkwater. Het ergste vond ik het opstaan, 'smorgens of als je 'snachts naar de wc moet. Het verlaten van de warmte van je slaapzak en in je slaapkleding naast je bed staan is echt verschrikkelijk. Bij de koudste plekken liet ik bepaalde lagen gewoon aan, met als enige reden dat ik ze niet uit of opnieuw aan hoefde te doen.

Ik heb zelf geen ervaring met dingen huren in Namche, maar er zijn echt veel winkels en ik weet dat huren er mogelijk is. Gemiddeld genomen is het er wel duurder dan Kathmandu, want de spullen moet er ook naar toe gedragen worden. Overigens is het de vraag hoe lang die imitatiekleding nog aangeboden kan worden in Namche. Dit spul werd namelijk vaak vanuit Tibet aangevoerd, maar Nepal heeft de pas waarover dit gebeurde gesloten om oneerlijke concurrentie met de Nepalezen zelf te voorkomen.

Wat betreft het merino spul, ik had ruim voor mijn reis aanbiedingen in de gaten gehouden en heb er toen er een mooie actie was bij de Bever wat Icebreaker spul gehaald, twee shirts met lange mouwen en een lange onderbroek. Shirtjes met korte mouwen had ik nog van een eerdere reis. Als je ze niet in een aanbieding koopt is dat spul superduur, maar het is het echt waard. Ze zijn relaxed bij elke temperatuur en bovendien stinken ze niet.
pi_134443786
Iemand nog leuke tips voor wandelen met bagage-vervoer in Duitsland, liefst ergen richting Hannover? Moet daar zijn voor een bruiloft in mei en dacht een paar dagen te gaan wandelen als we er toch zijn. Had al iets in de buut van Osnabrück gevonden maar als iemand nog tips heeft...
  donderdag 19 december 2013 @ 11:31:45 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_134443799
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:19 schreef Drebbelman het volgende:

Ik heb zelf geen ervaring met dingen huren in Namche, maar er zijn echt veel winkels en ik weet dat huren er mogelijk is. Gemiddeld genomen is het er wel duurder dan Kathmandu, want de spullen moet er ook naar toe gedragen worden.
Het is duurder maar daar staat tegenover dat je het ook minder lang hoeft te huren. Ik denk dat ik beneden Namche geen donzen jas meer nodig heb en ook geen hele warme slaapzak. Dus het hele stuk van Jiri-Namche en Namche-Jiri hoef je dan niets te huren en niets extra te dragen. Ik zit overigens ook niet in het piek seizoen (oct-nov is drukker)
Mijn reisverslagen
pi_134443834
Een donsslaapzak is écht nodig. Die kun je huren en eventueel ook kopen. Ik heb er toen een gekocht voor ongeveer 60 euro. Die was warm genoeg, maar begon op een gegeven moment wel aardig wat veren te verliezen aan het einde van de vier weken, maar ik heb er geen spijt van.

Huren in Namche is inderdaad duurder, maar het scheelt je natuurlijk ook gewicht van en naar Jiri. De slaapzak zou ik in KTM regelen, een donsjack in Namche. Er is in Namche meer dan genoeg aanbod.
  donderdag 19 december 2013 @ 11:43:34 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_134444118
In Kyanjin Gompa (3870m) had ik eind oktober voldoende aan de dekens in de lodge. Namche ligt op 3440m. Dus ik zou denken dat ik beneden Namche wel zonder dons kan. Maar goed, jij bent er al geweest en ik niet... :P
Mijn reisverslagen
pi_134444263
Ik durf je niet te vertellen of je dekens kunt krijgen onder Lukla, maar als dat wel zo is zul je het inderdaad niet snel koud krijgen. Ik vind het fijner om in mijn eigen spullen te slapen, daarom zou ik de slaapzak meteen meenemen.
  vrijdag 20 december 2013 @ 11:40:41 #14
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_134483246
Met welke leeftijd kan je een kind eigenlijk zelf laten hiken? Mijn zoon wil in de komende jaren met een vriend gaan hiken, en de heren willen gelijk Noorwegen of Zweden in duiken. Hij vind zelf dat hij al heel goed kan kaart lezen en een compas gebruiken want hij heeft er z'n scouting badges voor gehaald.
Maar aangezien hij dit voorjaar net 15 wordt, heb ik zo m'n bedenkingen.
Dat hij de natuur in wil, en vuurtje stoken etc ben ik helemaal voor, maar het moet wel verantwoord blijven natuurlijk. Dus een weekendje hiken in bv. de Eifel lijkt me een beter beginpunt. Wat zouden jullie doen?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 20 december 2013 @ 12:29:27 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_134484921
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 11:40 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Met welke leeftijd kan je een kind eigenlijk zelf laten hiken? Mijn zoon wil in de komende jaren met een vriend gaan hiken, en de heren willen gelijk Noorwegen of Zweden in duiken. Hij vind zelf dat hij al heel goed kan kaart lezen en een compas gebruiken want hij heeft er z'n scouting badges voor gehaald.
Maar aangezien hij dit voorjaar net 15 wordt, heb ik zo m'n bedenkingen.
Dat hij de natuur in wil, en vuurtje stoken etc ben ik helemaal voor, maar het moet wel verantwoord blijven natuurlijk. Dus een weekendje hiken in bv. de Eifel lijkt me een beter beginpunt. Wat zouden jullie doen?
Ik denk dat hij met die skills al meer weet/kan dan de meesten. Als backup zou je hem nog een GPS kunnen geven voor als hij verdwaald raakt in de mist ofzo. Kan een eenvoudige (evt tweedehands) zijn, zolang die maar coordinaten kan geven die je kunt matchen met de kaart.
Mijn reisverslagen
  zondag 29 december 2013 @ 11:15:38 #16
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_134819464
Ik wil over 2 jaar (zomer 2015) een meerdaagse wandeltocht/trektocht gaan doen met een vriend. Hij heeft ervaring met dit soort tochten, dit heeft hij vroeger een aantal keer met zijn ouders in Noorwegen gedaan. Ik heb dus (afgezien van wat wandelingen tijdens vakanties) geen wandelervaring.

Dit jaar zijn we samen een week in Schotland geweest (hij was er 3 weken, ik ging 1 week mee). Dat lijkt me een mooie omgeving, maar helaas niet met een mooiweer garantie. Zelfde geld eigenlijk voor Noorwegen denk ik.

Dan zouden andere optie's de pyreneeën of de alpen zijn. Maar daarvan is het nadeel denk ik dat het heel erg op en neer is. We willen namelijk geen superzware tocht met heel veel hoogtemeters. Natuurlijk ontkom je er niet aan in bergachtig gebied, want als we alleen vlak willen kunnen we beter over het strand lopen.

Om een kleine inschatting te geven van hoe we er fysiek voor staan, we hebben in de vakantie de Ben Nevis beklommen en afgedaald in 6 uur tijd. Inclusief een flinke pauze boven aan de top. En allebei beschikken we over doorzettingsvermogen.
Leuk wel dat je dan op de heenweg een groepje indiërs inhaalt die al niet al te snel gingen, om ze vervolgens na een uur dalen weer tegen te komen. Toen vroegen ze hoe ver het nog was en of het slim was om door te gaan. Terwijl er 1 al er uit zag alsof hij bijna dood ging van vermoeidheid :')
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 29 december 2013 @ 19:31:56 #17
11102 knep
Mountainfreak
pi_134840288
Zo het wandel / hike / klim-jaar is weer voorbij maar eens kijken wat ik van mijn plannen waar heb kunnen maken :o.

quote:
14s.gif Op zondag 6 januari 2013 22:26 schreef knep het volgende:
Doelen voor 2013:

- Weer eens de kennedymars lopen :Y Gehaald en binnen de 12 uur
- Groot aantal zware hikes in Eifel, Ardennen en Vogezen, zo rond de 25 à 30 km met 1000-1500 hm's. :Y Mooie tochten gelopen in vooral de Eifel en Oostenrijk
- C1 basiscursus Alpinisme volgen :N Niet aan toegekomen, schuift naar 2014
- 2 à 3 4000ers beklimmen in Wallis :N Geen enkele 4000er, wel de Grossglockner en 2 x 3500+
Het jaar heb ik in ieder geval afgelopen dinsdag afgesloten met een tocht van 43 km met 1500 meter omhoog naar bedevaartsoord Banneux. De zware omstandigheden maakten de tocht extra heroïsch :).

Plannen voor het komend jaar zijn eigenlijk niet veel anders, wederom Kennedymars en wellicht zelfs de vierdaagse. Wellicht het nieuwe jaar ook goed beginnen met een tocht direct op 1 januari :P.
pi_134843721
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 11:15 schreef kanovinnie het volgende:
Ik wil over 2 jaar (zomer 2015) een meerdaagse wandeltocht/trektocht gaan doen met een vriend. Hij heeft ervaring met dit soort tochten, dit heeft hij vroeger een aantal keer met zijn ouders in Noorwegen gedaan. Ik heb dus (afgezien van wat wandelingen tijdens vakanties) geen wandelervaring.

Dit jaar zijn we samen een week in Schotland geweest (hij was er 3 weken, ik ging 1 week mee). Dat lijkt me een mooie omgeving, maar helaas niet met een mooiweer garantie. Zelfde geld eigenlijk voor Noorwegen denk ik.

Dan zouden andere optie's de pyreneeën of de alpen zijn. Maar daarvan is het nadeel denk ik dat het heel erg op en neer is. We willen namelijk geen superzware tocht met heel veel hoogtemeters. Natuurlijk ontkom je er niet aan in bergachtig gebied, want als we alleen vlak willen kunnen we beter over het strand lopen.

Om een kleine inschatting te geven van hoe we er fysiek voor staan, we hebben in de vakantie de Ben Nevis beklommen en afgedaald in 6 uur tijd. Inclusief een flinke pauze boven aan de top. En allebei beschikken we over doorzettingsvermogen.
Leuk wel dat je dan op de heenweg een groepje indiërs inhaalt die al niet al te snel gingen, om ze vervolgens na een uur dalen weer tegen te komen. Toen vroegen ze hoe ver het nog was en of het slim was om door te gaan. Terwijl er 1 al er uit zag alsof hij bijna dood ging van vermoeidheid :')
Waarom niet deze zomer? Gewoon de weken vooraf een beetje wandelen met je rugzak om af en toe. Keertje weekendje oefenen op de veluwe of de ardennen en je weet het wel, of een dagje met rugzak 20 km duinen lopen..

Maarehm, wat betreft bestemming: bergen zijn natuurlijk wel heel leuk ivm de afwisseling, het uitzicht en de frisse lucht. Zuidkant van de alpen is de beste optie wbt het weer. De aosta is heel mooi en heeft onbemande shelters waar je gebruik van kan maken. De dolomieten zijn erg druk, die zou ik afraden (alhoewel erg mooi). Zwitserland is erg hoog op sommige plekken, dus bijna klimmen. In Oostenrijk heb je ook wat minder heftig gebied. In het echt hooggebergte heb je veel kans op onweer, maar dit komt meestal eind van de middag. Ik heb een paar zomers gewerkt in de alpen en het kan verkeren, maar het is er altijd mooi. En ja, de tochten zijn wel wat zwaarder, maar des te relaxter is het lopen van hut naar hut.

Een tocht in scandinavie is ook prachtig. Noorwegen is ruiger dan zweden en bovendien veel duurder. In zuid zweden is het weer in de zomer vaak prima en de tochten zijn middelzwaar. Waar je heel mooi kan wandelen en kanoen is glaskogen:

http://glaskogen.se/

Je kunt daar voor een paar euro een kaartje kopen en dan in het gebied wandelen. Er zijn routes en shelters met vuurplaats en hout waar je dan gebruik van mag maken. Lekker fikken, forel vissen, bessen plukken en alcoholarm bier meezeulen... Superleuk, natuurlijk is het weer niet 100% zeker, maar dat is nergens in een leuk wandelgebeid...meestal zijn die groen, dus enigzins vochtig.

Ik kan je scandinavie als beginner prima aanraden, maar als je Ben Nevis echt leuk vond ga je de alpen ook echt leuk vinden. Dit is allemaal wel wat waarder en je moet je relaiseren dat het hooggebergte best gevaarlijk kan zijn. Niet enorm dramatisch (als je van de gletschers blijft en op de paden blijft), maar wel genoeg om je even in te lezen.

Als je zorgt voor de juiste spullen heb je de leukste vakantie ooit. Ik heb in ieder geval mijn favo vakantiebestemming: wildkamperen en wandelen, waar dan ook (in de winter is ook tof!).

Verder is in de eiffel, de ardennen, vogezen vanalles mogelijk en vaak iets minder zwaar. Al geldt altijd dat je zelf kan kiezen hoe zwaar het wordt. Blijf je in het dal dan is het in chamonix echt prima te doen (maar niet zo leuk), ga je 6x op en neer een bergje op dan kan de eiffel verrot zwaar zijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door Spanky78 op 29-12-2013 20:38:33 ]
Whatever...
  zondag 29 december 2013 @ 20:58:36 #19
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_134845914
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:32 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Waarom niet deze zomer? Gewoon de weken vooraf een beetje wandelen met je rugzak om af en toe. Keertje weekendje oefenen op de veluwe of de ardennen en je weet het wel, of een dagje met rugzak 20 km duinen lopen..

Maarehm, wat betreft bestemming: bergen zijn natuurlijk wel heel leuk ivm de afwisseling, het uitzicht en de frisse lucht. Zuidkant van de alpen is de beste optie wbt het weer. In het echt hooggebergte heb je veel kans op onweer, maar dit komt meestal eind van de middag. Ik heb een paar zomers gewerkt in de alpen en het kan verkeren, maar het is er altijd mooi. En ja, de tochten zijn wel wat zwaarder, maar des te relaxter is het lopen van hut naar hut.

Een tocht in scandinavie is ook prachtig. Noorwegen is ruiger dan zweden en bovendien veel duurder. In zuid zweden is het weer in de zomer vaak prima en de tochten zijn middelzwaar. Waar je heel mooi kan wandelen en kanoen is glaskogen:

Je kunt daar voor een paar euro een kaartje kopen en dan in het gebied wandelen. Er zijn routes en shelters met vuurplaats en hout waar je dan gebruik van mag maken. Lekker fikken, forel vissen, bessen plukken en alcoholarm bier meezeulen... Superleuk, natuurlijk is het weer niet 100% zeker, maar dat is nergens in een leuk wandelgebeid...meestal zijn die groen, dus enigzins vochtig.

Ik kan je scandinavie als beginner prima aanraden, maar als je Ben Nevis echt leuk vond ga je de alpen ook echt leuk vinden. Dit is allemaal wel wat waarder en je moet je relaiseren dat het hooggebergte best gevaarlijk kan zijn. Niet enorm dramatisch (als je van de gletschers blijft en op de paden blijft), maar wel genoeg om je even in te lezen.

Als je zorgt voor de juiste spullen heb je de leukste vakantie ooit. Ik heb in ieder geval mijn favo vakantiebestemming: wildkamperen en wandelen, waar dan ook (in de winter is ook tof!)
Dat was eigenlijk omdat ik dit jaar nog met mijn vriendin op vakantie zou gaan en dan dat jaar daarna dan weer op "mannen" vakantie kon
Ondertussen is het uit, dus het zou ook deze zomer kunnen.
Als je dit leest, ik moest het nog ter sprake brengen.

Dit heb ik ook een keer gelopen: http://app.strava.com/activities/19645960

Sowieso is het plan wel om op de paden te blijven. Ik moet er ook bij zeggen dat we (of iig ik) wel een route willen lopen waar je niet in polonaise loopt zegmaar. twee? jaar terug ben ik bij de Eiger in de buurt geweest, daar kon je dan in een 1 daagse trip naar de berghut lopen en dan de volgende dag terug. Kwamen we helaas pas achter toen we bij de hut halverwege waren en je moest reserveren, anders waren we nog wel doorgegaan.

Ik ga liever de bergen in dan over "vlak" land zoals ik dat gezien heb op de Hardangervidda was een paar jaar terug (maar daar kan ik me toen ook compleet in vergist hebben)

Spullen moet ik ook nog aanschaffen. Ik heb wel een lowe alpine backpack van 70+15 liter klik
Ik heb een thermorest matje wat niet al te groot is, en een kleine maar warme slaapzak (polyester). Qua kleding zal ik wel nog het 1 en ander moeten kopen. Schoenen, sokken (neem aan dat er andere sokken nodig zijn dan standaard sokken), een broek (goretex ding denk ik?) en waarschijnlijk nog wel wat andere kleding. kookgerei is ook voor handen.

Ik heb nog een hoop voor te bereiden denk ik :')
pi_134848722
Yup, maar de voorbereiding is de helft van de lol.

Als je die tocht zo hebt gelopen als ik hem daar zie dan ga je in de alpen echt prima overleven qua conditie. De rugzak is even wennen, maar 2000 hoogtemeters omhoog en omlaag is een flinke tippel, veel tochten in de alpen kun je makkelijk mikken op 1000 hoogtemeters, met rugzak is dat een leker tochtje, heb je nog zat tijd voor pauze, koffie, relaxen enz.

Wat betreft kleding: goede schoenen is een must, ikzelf heb meindls met goretex (island pro), maar zorg voor goed passende schoenen die lekker stevig zijn. De oude B/C schoenen zijn fijn als je een rugzak meeneemt. En inderdaad; goede sokken, niet op bezuinigen! Schoenen goed inlopen ook.. anders krijg je blaren als je gevoelig bent.

Verder; zorg voor een waterdichte buitenlaag; goretex vind ik nog steeds het beste. Verder neem je weinig kleding mee, maar wel spullen die je in lagen kunt dragen. Een kort lijstje van wat ik vaak meenam is het volgende (voor een langere tocht in de bergen):

- Schoenen
- Huttensloffen (zo licht mogelijk) (soms teva's als we echt langer gingen wildkamperen, ik wil graag die meindls uit als ik een kampje heb)
- 3 paar falke wandelsokken
- Buitenlaag (jas+broek) van goretex
- Goed fleecevest
- Skipulli (dun fleece) (niet als het echt mooi weer is, wel als je echt hoog komt ivm kou)
- 2 sportshirts (geen katoen, maar van die dingen met moisture wicking gedoe)
- Afristbroek liefst beetje elastisch (liefst 2x)
- 3 onderbroeken
- Dunne muts
- Dunne handschoenen
- Gletsjerbril (icm sneeuwvelden)

Hiermee houd je het makkelijk 2 weken uit qua kleding, eventueel spoel je wat uit. Verder had ik het volgende bij:
- Slaapzak
- Bivakzak of zeiltje (voor wildkamperen) of een lichte tent voor een duo
- Matje
- Survivalkitje met: spiegeltje, draadzaag, esbit + firestick, breeklichtje, ORS zout, Eten voor minstens 1 dag, waterzuiveringstabletten, visgerei, koperdraad, anti-diarreepillen, ibuprofen, veiligheidsdeken, ducktape (repareert alles!)
- Camelbag
- Bestek, mok, bivaktin, zakmes
- Benzinebrander + voldoende brandstof
- Pannen indien ruimte, anders koken in de bivaktin.
- Voor echt bushcraft/survival: klapzaag en handbijl (winter en langere tochten waar je echt op jezelf bent aangewezen)
- Hoofdlamp, reservezaklamp + batterijen (waterdicht verpakt)
- Eten voor de tijd dat je weg gaat, veel chocolade, worst, theezakjes, oploskoffie, chocolademelkpoeder,bouillontabletten, noodles/pasta/outdoormaaltijden, hartkeks, tubes met allerlei beleg, tonijn, kaas, pate.. vers eten voor de eerste dag

Eventueel kwamen daar nog zaken bij als klimspullen, sneeuwschoenen...

Als je niet gaat kamperen maar huttentochten maakt liet ik veel meer thuis, voor glaskogen heb je geen tent nodig, dus alleen bivakzak (voor nood), matje en slaapzak. Je moet wel oppassn teveel gewicht mee te zeulen, ik zou proberen max 15 kilo te tillen, liefst minder.

En als je een kortere tocht maakt probeer je zo min mogelijk mee te nemen. Alleen zorg je altijd voor warme kleding, je survivalkit en genoeg water. Ben je bang te moeten overnachten zorg je voor bivakspullen. Nouja, er zijn op internet nog allerlei lijstjes te vinen, maar dit is ongeveer mijn basis. Meer of minder afhankelijk van de tocht. Ik heb ook wel eens met een pulka (slee) gelopen in de winter in lapland, daarin zat ook wat meer luxe op het gebied van warmte (een grotere tent, kacheltje, extra matjes)... niet gek bij -25...En oja, toen hadden we nog wel wat meer kleding bij, met name meer laagjes en extra warme sokken en schoenen.
Whatever...
  zondag 29 december 2013 @ 22:12:17 #21
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_134851397
Ik ga natuurlijk wel in de zomer. Nu weet heb ik wel van Bear Grylls geleerd dat goede voorbereiding het halve werk is. En hoog in de bergen is het kouder dan in het dal, zeker 's nachts.

Water, neem je dat eigenlijk altijd mee voor alle dagen? Of bijvullen bij bronnen onderweg? Ik denk het tweede? Tot nu toe nam ik gewoon een anderhalve liter fles water en een blikkie cola voor bij de lunch mee, of een thermoskan met koffie.
  woensdag 15 januari 2014 @ 12:05:55 #22
153506 Captain_Fabulous
pi_135514521
Iemand deze al eens geprobeerd? Lijken me mooie schoenen voor wandelen, en zeker om mee te hebben op m'n fietstochten als reis/stadschoenen, lekker licht maar toch waterdicht...
pi_135514660
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 12:05 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Iemand deze al eens geprobeerd? Lijken me mooie schoenen voor wandelen, en zeker om mee te hebben op m'n fietstochten als reis/stadschoenen, lekker licht maar toch waterdicht...
[ afbeelding ]
Zou toch iets meer grip willen hebben. Althans, ze lijken me vrij gladjes.
Ja doei.
  woensdag 15 januari 2014 @ 12:16:55 #24
153506 Captain_Fabulous
pi_135514880
Ik ga ze vanmiddag passen, ik denk ook dat ze meer voor stadswandelingen en goede weggetjes zijn dan de bergen, maar eens kijken...ik heb nog nooit dit merk gehad, en moeilijke voeten, dus misschien passen ze wel niet eens }:| Valt het merk klein of groot, dat iemand zo weet? Ik geb een brede voorvoet, en een lage wreef, dus dat geeft vaak problemen.
Deze details zeggen mij niet zoveel, maar ervaren lopers misschien wel:

4 mm hoogteverschil / 10 mm demping / 21 mm totale dikte
Geïntegreerde TPU-gelenksteun voor ondersteuning van de voetboog
Minimalistische PU-tussenzool vergroot contact met de grond en verbetert stabiliteit
2,5 mm diepe profielgroeven
M-Select GRIP geeft elke loopzool blijvende grip, op het moment dat je die nodig hebt
pi_135518728
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 12:05 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[ afbeelding ]
Minimalistische schoen.
Ik ben er groot fan van.
Zo min mogelijk hoogte-verschil tussen hak en zool. Je moet er wel op leren lopen, als je dat niet gewend bent.

Zelf draag ik ecco biom Walker. Ook dat idee. Fijn om met je voet te voelen op welke ondergrond je loopt. Heerlijk direct contact. En een wijde toe-box.

[ Bericht 4% gewijzigd door capricia op 15-01-2014 14:12:06 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 15 januari 2014 @ 14:30:13 #26
153506 Captain_Fabulous
pi_135519596
Ecco's ben ik erg fan van, die passen me eigenlijk altijd wel. Eens kijken of ze bij mij in de buurt worden verkocht!
pi_135520004
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 14:30 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ecco's ben ik erg fan van, die passen me eigenlijk altijd wel. Eens kijken of ze bij mij in de buurt worden verkocht!
Ik vind die hele BIOM-serie van Ecco geweldig! Veel teenruimte, direct contact, weinig verval tussen hak en rest van je zool. Goede grip. Licht gewicht!

Er staan ook reviews over die serie op http://www.toesalad.com/
Bijv.: http://www.toesalad.com/reviews/review-ecco-biom-lite/
(ook een bizar mooie schoen!)

Als je op zoekt bent naar een minimalistische wandelschoen (ook voor in de bergen), is die site trouwens een aanrader.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 15 januari 2014 @ 14:52:00 #28
153506 Captain_Fabulous
pi_135520343
Ik ben nu voornamelijk fietser, maar wil eens proberen om bv twee dagen achter elkaar te fietsen, en dan een dag ergens bilijven staan, en wandelen ipv de volgende dag weer op te breken. Dus dan moet het een goede wandelschoen zijn, maar wel erg licht graag, en ik snap dat ik dan niet het hoogegebergte in kan natuurlijk!
  donderdag 27 februari 2014 @ 11:44:19 #29
153506 Captain_Fabulous
pi_137193453
Gaat iemand naar de de Fiets en Wandelbeurs dit weekend in de RAI soms?
  † In Memoriam † maandag 17 maart 2014 @ 12:59:16 #30
230491 Zith
pls tip
pi_137838426
Iemand wel eens uit china een tent gehaald? Ben op zoek naar een nieuwe lightweight/ultralight omdat ik de volgende keer met 1 extra persoon ga..

Zitten leuke tenten tussen ..

http://www.aliexpress.com(...)317033837&isrefine=y

[ Bericht 3% gewijzigd door Zith op 17-03-2014 13:11:16 ]
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  vrijdag 11 april 2014 @ 13:58:35 #31
153506 Captain_Fabulous
pi_138763016
Weer op Travel Channel komende zondag, Ultimate Braai Master, wie kookt er het beste boven een houtvuur in de wildernis? Vind dit zelf een heel leuk programma, je gaat natuurlijk niet zo uitgebreid koken als je hiiked, maar toch, leuk om te zien.
  zondag 13 april 2014 @ 12:04:14 #32
251893 WD.40
Multispray
pi_138820912
Eind volgende maand wil ik waarschijnlijk naar Connemara in Ierland. Weet iemand of hier een mooie meerdaagse wandeling mogelijk is, of anders wat een mooie uitvalsbasis om meerdere wandelingen in de omgeving te maken? Andere tips qua overnachtingen, bezienswaardigheden e.d. zijn natuurlijk ook welkom.
Even spuiten...zo gepiept!
pi_138843454
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 12:04 schreef WD.40 het volgende:
Eind volgende maand wil ik waarschijnlijk naar Connemara in Ierland. Weet iemand of hier een mooie meerdaagse wandeling mogelijk is, of anders wat een mooie uitvalsbasis om meerdere wandelingen in de omgeving te maken? Andere tips qua overnachtingen, bezienswaardigheden e.d. zijn natuurlijk ook welkom.
Je zou voor wat route ideeën kunnen kijken op http://www.hillwalktours.com/hiking-ireland/ Zij organiseren wandelreizen, ze hebben vrij uitgebreide routes op hun site beschreven staan. Misschien een leuke inspiratie.

Mocht je trouwens overwegen het georganiseerd te doen: dit is een heel goed bedrijfje daarvoor!! :Y Maar zelf organiseren kan ook natuurlijk, is denk ik wel goedkoper ;)
  dinsdag 15 april 2014 @ 09:18:20 #34
78918 SeLang
Black swans matter
pi_138895340
Gisteravond terug gekomen van ruim 5 weken trekking in de Himalaya's. Awesome! Inloop EN uitloop via Jiri (elk ca 1 week) en dan 3 weken in de Khumbu. Chukhung, Gorak Shep/ kala Pattar/ Everest basecamp, Gokyo, terug via Thame. Cho la en Renjo La overgestoken. Uitgebreid verslag + foto's post ik binnen een week of twee.
Mijn reisverslagen
pi_138895866
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 april 2014 09:18 schreef SeLang het volgende:
Gisteravond terug gekomen van ruim 5 weken trekking in de Himalaya's. Awesome! Inloop EN uitloop via Jiri (elk ca 1 week) en dan 3 weken in de Khumbu. Chukhung, Gorak Shep/ kala Pattar/ Everest basecamp, Gokyo, terug via Thame. Cho la en Renjo La overgestoken. Uitgebreid verslag + foto's post ik binnen een week of twee.
ooooh vet.. ik ben benieuwd naar je ervaringen en foto's.
het klinkt alsof je, op de laatste week na, dezelfde tocht hebt gedaan als ik vorig jaar. :D

Renjo La O+
  dinsdag 15 april 2014 @ 10:04:46 #36
78918 SeLang
Black swans matter
pi_138896355
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 09:46 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

ooooh vet.. ik ben benieuwd naar je ervaringen en foto's.
het klinkt alsof je, op de laatste week na, dezelfde tocht hebt gedaan als ik vorig jaar. :D
Het is inderdaad een beetje een standaard rondje behalve dat bijna iedereen terug vliegt vanaf Lukla in plaats van terugloopt naar Jiri. Ik heb van dat teruglopen echter evenveel zo niet meer genoten als van het heenlopen (tevens heb je dan profijt van de super conditie + Sherpa bloed dat je hebt opgebouwd gedurende die tijd rond de 5000m. Ongelofelijk hoe gemakkelijk je die passen van 3000m opeens oversteekt :D ). Naast "gewoon" trekking is mijn tweede doel trouwens het spotten van vogeltjes en van de ~129 soorten die ik heb gezien (boven verwachting btw - best een lange lijst aangezien ik dit keer niet in de laaglanden ben geweest) waren er ~37 pas in die laatste week. Alleen dat was het teruglopen al waard.

quote:
Renjo La O+
Dat was inderdaad prachtig, maar wel zwaar met bijna 20kg op m'n rug (nee ik heb niet het lichtste spul :+ ). Grootste probleem was de sneeuw/ ijs waardoor je eigenlijk nooit vaste grond onder je voeten had en steeds weg gleed. Soms stond je tot je knieen in de sneeuw en één keer ben ik tot m'n middel weg gezakt. Het is wel een toffe pas, steil aan beide kanten. En het uitzicht... :o

Anyway, uitgebreid verslag volgt over een weekje of twee... :)
Mijn reisverslagen
pi_138901519
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 10:04 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat was inderdaad prachtig, maar wel zwaar met bijna 20kg op m'n rug (nee ik heb niet het lichtste spul :+ ). Grootste probleem was de sneeuw/ ijs waardoor je eigenlijk nooit vaste grond onder je voeten had en steeds weg gleed. Soms stond je tot je knieen in de sneeuw en één keer ben ik tot m'n middel weg gezakt. Het is wel een toffe pas, steil aan beide kanten. En het uitzicht... :o

Anyway, uitgebreid verslag volgt over een weekje of twee... :)
Angstige momenten?
pi_138901587
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 april 2014 09:18 schreef SeLang het volgende:
Tof O+

Ben benieuwd! Een trailrun van 250km staat hier nog op de wensenlijst daar!

Wij gaan eind mei naar Kroatië/Slovenië om te hiken/rennen O+ *O*
Ja doei.
  dinsdag 15 april 2014 @ 13:38:49 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_138903846
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 april 2014 12:47 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Angstige momenten?
Geen angstige momenten, maar op die momenten denk je wel even "waar ben ik aan begonnen?" :D
Mijn reisverslagen
  dinsdag 15 april 2014 @ 14:04:36 #40
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_138904851
Even een mobiel tvp'tje plaatsen.zelf ga ik deze zomer de tien hoogste pieken van de Balkan pakken. Zijn tussen de 2500 en 2925 meter dus niet heel spectaculair. Wel mooie tochten! :)

Dagelijks wandel ik meestal een 10 tot 15 km
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_138904856
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 13:38 schreef SeLang het volgende:

[..]

Geen angstige momenten, maar op die momenten denk je wel even "waar ben ik aan begonnen?" :D
Bekend gevoel ;)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  zondag 20 april 2014 @ 17:02:26 #42
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139076533
Vandaag dit wandelingetje gemaakt :) 14 KM. hoogste punt 636 meter, laagste punt 171 meter

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_139080846
Lammetjes mee voor de lunch onderweg? :D
  † In Memoriam † zondag 20 april 2014 @ 21:07:56 #44
230491 Zith
pls tip
pi_139088750
Deze zomer weer een gedeelte kungsleden O+

I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_139088938
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 17:02 schreef Dven het volgende:
Vandaag dit wandelingetje gemaakt :) 14 KM. hoogste punt 636 meter, laagste punt 171 meter

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat ziet er super mooi uit! Waar is dat?
  zondag 20 april 2014 @ 21:11:15 #46
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139088946
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 21:07 schreef Zith het volgende:
Deze zomer weer een gedeelte kungsleden O+

[ afbeelding ]
Welk deel?
  zondag 20 april 2014 @ 21:14:42 #47
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139089128
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 21:11 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Dat ziet er super mooi uit! Waar is dat?
Veliko Tarnovo in Bulgarije. Nieuwe wandeling voor mij. Woon hier twee jaar en heb zo ongeveer ieder stukje van de omgeving al gezien. Behalve deze dus. Was erg mooi :) morgen ga ik wandelen naar nicopolos ad istrum, een Romeinse nederzetting wat verderop :)
pi_139089162
quote:
1s.gif Op zondag 20 april 2014 21:14 schreef Dven het volgende:

[..]

Veliko Tarnovo in Bulgarije. Nieuwe wandeling voor mij. Woon hier twee jaar en heb zo ongeveer ieder stukje van de omgeving al gezien. Behalve deze dus. Was erg mooi :) morgen ga ik wandelen naar nicopolos ad istrum, een Romeinse nederzetting wat verderop :)
Gaaf! Is het overal zo rotsachtig waar je woont?
  zondag 20 april 2014 @ 21:17:29 #49
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139089234
quote:
1s.gif Op zondag 20 april 2014 18:50 schreef computergirl het volgende:
Lammetjes mee voor de lunch onderweg? :D
Lekker vers aan het spit! :D nee was een oude herder die we toevallig onderweg tegenkwamen. Hij had een hele groep maar die twee kleintjes bleven maar achter ons aanlopen dus die moest hij wel weer op komen halen :D
  zondag 20 april 2014 @ 21:24:47 #50
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139089583
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 21:15 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Gaaf! Is het overal zo rotsachtig waar je woont?
Jazeker! Veliko Tarnovo is 1 van de hoofdsteden van Europa wat betreft klimmen. Ik ken hier geen vlak stukje straat of bos en sowieso is het land veelal bergachtig. Er zijn vier grote gebergtes (balkan, pirin en rila met de hoogste bergen van het Balkanschiereiland en de rhodopes van orpheus) en hele mooie losse stukken. Google maar eens op belogradchik :) . Wat mij betreft qua natuurschoon 1 van de meest ongerepte en mooie landen van Europa. Op ijsland na de meeste geothermische bronnen, op Italië na de meeste Romeinse nederzettingen, de meeste grotten en op Spanje na de meest verschillende soorten flora en fauna. Eigenlijk een kruising tussen alpine en mediterrane. Kan het iedereen aanraden :) zal binnenkort wel een mooi verslagje en samenvatting van het land geven :)
pi_139089674
quote:
1s.gif Op zondag 20 april 2014 21:24 schreef Dven het volgende:

[..]

Jazeker! Veliko Tarnovo is 1 van de hoofdsteden van Europa wat betreft klimmen. Ik ken hier geen vlak stukje straat of bos en sowieso is het land veelal bergachtig. Er zijn vier grote gebergtes (balkan, pirin en rila met de hoogste bergen van het Balkanschiereiland en de rhodopes van orpheus) en hele mooie losse stukken. Google maar eens op belogradchik :) . Wat mij betreft qua natuurschoon 1 van de meest ongerepte en mooie landen van Europa. Op ijsland na de meeste geothermische bronnen, op Italië na de meeste Romeinse nederzettingen, de meeste grotten en op Spanje na de meest verschillende soorten flora en fauna. Eigenlijk een kruising tussen alpine en mediterrane. Kan het iedereen aanraden :) zal binnenkort wel een mooi verslagje en samenvatting van het land geven :)
Leuk! Daar kijk ik naar uit. Klinkt als een interessant gebied. Eigenlijk nog vrij onbekend hier voor de meeste mensen geloof ik..
  † In Memoriam † zondag 20 april 2014 @ 21:34:32 #52
230491 Zith
pls tip
pi_139090088
quote:
1s.gif Op zondag 20 april 2014 21:11 schreef Dven het volgende:

[..]

Welk deel?
Abikso - Kvikkjokk
pi_139090502
Voor de OP:

Een site met NL wandelroutes: http://wandelnet.nl
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zondag 20 april 2014 @ 21:45:37 #54
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139090697
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 21:26 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Leuk! Daar kijk ik naar uit. Klinkt als een interessant gebied. Eigenlijk nog vrij onbekend hier voor de meeste mensen geloof ik..
Vaak nog onontgonnen gebied ja. Als mensen al iets van Bulgarije kennen dan gaat het om Sofia of Sunny Beach. Beide alles behalve een goede graadmeter van de rest van het land. Zijn ook exact de enige twee delen van het land waar ik een bloedhekel aan heb :D
  zondag 20 april 2014 @ 21:46:07 #55
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139090719
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 21:34 schreef Zith het volgende:

[..]

Abikso - Kvikkjokk
Wanneer ga je? Heb die in juni gelopen en zelfs toen was het af en toe nog bar en boos :P
  † In Memoriam † zondag 20 april 2014 @ 22:36:23 #56
230491 Zith
pls tip
pi_139093274
Ben in 2011 al een keer geweest... :)

Weer kan erg slecht zijn ja :P
pi_139143183
Mensen,

Ik, beginnend wandelaar, heb een paar mooie Meindl's van de categorie A/B. Inmiddels ongeveer 4 jaar oud en ik merk dat de zool wat begint te slijten. Aan de voorkant is het profiel eigenlijk nog maar een paar millimeter aanwezig.

Wat zijn de mogelijkheden tot verzolen? Iemand ervaring ermee? Of kan ik beter een paar nieuwe schoenen gaan scoren?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  dinsdag 22 april 2014 @ 13:00:54 #58
130803 Gripper
Get a grip
pi_139143330
Als de zool nu nog niet loslaat, de tussenzool niet gebarsten is, en het bovenwerk het nog waard is (geen beschadigingen, lekkage of barstjes in het leer) dan is het nog de moeite waard. En zeker als schoenen lekker zitten!

Ze vervangen dan vaak alleen de loopzool, dus het vibram gedeelte, en evt het rubber over de neus van de schoen. Kost je iets van 80-90 ¤ ofzo.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 22 april 2014 @ 13:03:11 #59
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139143388
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 12:55 schreef PdeHoog het volgende:
Mensen,

Ik, beginnend wandelaar, heb een paar mooie Meindl's van de categorie A/B. Inmiddels ongeveer 4 jaar oud en ik merk dat de zool wat begint te slijten. Aan de voorkant is het profiel eigenlijk nog maar een paar millimeter aanwezig.

Wat zijn de mogelijkheden tot verzolen? Iemand ervaring ermee? Of kan ik beter een paar nieuwe schoenen gaan scoren?
Verzolen gaat prima. Ik heb een paar jaar geleden een paar Raichle laten verzolen met een nieuwe Vibram zool en die konden toen weer 2 jaar mee. Of het de moeite waard is hangt af van de staat van het leer en de eventuele goretex liner. Het kostte wel aardig wat geld maar het was minder dan de helft van wat een nieuw paar kostte.
Mijn reisverslagen
pi_139145993
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 13:00 schreef Gripper het volgende:
Als de zool nu nog niet loslaat, de tussenzool niet gebarsten is, en het bovenwerk het nog waard is (geen beschadigingen, lekkage of barstjes in het leer) dan is het nog de moeite waard. En zeker als schoenen lekker zitten!

Ze vervangen dan vaak alleen de loopzool, dus het vibram gedeelte, en evt het rubber over de neus van de schoen. Kost je iets van 80-90 ¤ ofzo.
Top ^O^ Ik kwam op internet twee adresjes tegen: www.deschoenmaker.nl of www.cambreur.nl (hoewel die laatste eigenlijk alleen schoenen vanaf categorie B doet). Ervaring mee?
pi_139146814
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 14:30 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Top ^O^ Ik kwam op internet twee adresjes tegen: www.deschoenmaker.nl of www.cambreur.nl (hoewel die laatste eigenlijk alleen schoenen vanaf categorie B doet). Ervaring mee?
De Schoenmaker heb ik goeie ervaringen mee! Ik ga mijn wandelschoenen daar binnenkort ook laten doen.
pi_139147085
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 15:01 schreef L0we het volgende:

[..]

De Schoenmaker heb ik goeie ervaringen mee! Ik ga mijn wandelschoenen daar binnenkort ook laten doen.
^O^
  dinsdag 22 april 2014 @ 23:56:28 #63
130803 Gripper
Get a grip
pi_139168468
En cambreur is de vaste schoenmaker waar bever al z'n werkzaamheden laat uitvoeren. Dus die mannen snappen ook wel hoe het werkt.

Maar ja, nou is je keuze nog moeilijker met twee goede aanbevelingen ;)
Mijn foto's op Flickr!
pi_139171059
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 23:56 schreef Gripper het volgende:
En cambreur is de vaste schoenmaker waar bever al z'n werkzaamheden laat uitvoeren. Dus die mannen snappen ook wel hoe het werkt.

Maar ja, nou is je keuze nog moeilijker met twee goede aanbevelingen ;)
Nee hoor :P Cambreur geeft duidelijk aan alleen schoenen vanaf categorie B te doen :P Ik denk dat ik eind mei even naar Veenendaal rij. Maar eerst twee etappes van het Pieterpad wandelen :+ Hopelijk houden ze dat nog ff uit.
  woensdag 23 april 2014 @ 11:06:44 #65
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139174737
Mijn reisverslagen
pi_139174890
:9~
Ja doei.
  woensdag 23 april 2014 @ 12:15:04 #67
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139176716
Ziet er goed uit!

Zelf eergisteren 27 kilometer gelopen door de omgeving hier. Hier een overzicht van de statistieken

En hier wat foto's van de omgeving :)

pi_139176838
Bulgarije staat hier ook nog op de wensenlijst. Maargoed, de rest van de wereld ook :')
Ja doei.
  woensdag 23 april 2014 @ 12:23:34 #69
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139176942
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 12:19 schreef motorbloempje het volgende:
Bulgarije staat hier ook nog op de wensenlijst. Maargoed, de rest van de wereld ook :')
Ik zit hier met exact hetzelfde probleem. Zelfs van Bulgarije heb ik nog geen 1% gezien ;( Zeker ten zuiden van het Balkangebergte niet. Wel veel plannen. Zeker voor de Rhodopes, dat is echt een waanzinnig gebergte!
pi_139177010
Wauw. Mooie omgeving O+
  woensdag 23 april 2014 @ 12:35:55 #71
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139177235
Erg mooi! Ik ben ook nog nooit in Bulgarije geweest. Wordt een keer tijd...
Mijn reisverslagen
  woensdag 23 april 2014 @ 12:38:59 #72
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139177314
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 12:35 schreef SeLang het volgende:
Erg mooi! Ik ben ook nog nooit in Bulgarije geweest. Wordt een keer tijd...
Geenszins vergelijkbaar met Nepal maar wel één van de mooiste landen van Europa :D
  † In Memoriam † woensdag 23 april 2014 @ 13:47:26 #73
230491 Zith
pls tip
pi_139178994
Je mag er zeker niet vrij kamperen? :P
  woensdag 23 april 2014 @ 14:02:51 #74
208027 Bartisik
BlahBlahBlah
pi_139179460
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 13:47 schreef Zith het volgende:
Je mag er zeker niet vrij kamperen? :P
Ik was ook meteen opzoek gegaan :P

Officieel is het verboden...
http://hikingadvisor.be/2012/01/15/regelgeving-wildkamperen/
~Wij zijn best bereid tot zelfkritiek, onder voorwaarde dat niemand daarmee instemt.
pi_139180794
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 12:23 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik zit hier met exact hetzelfde probleem. Zelfs van Bulgarije heb ik nog geen 1% gezien ;( Zeker ten zuiden van het Balkangebergte niet. Wel veel plannen. Zeker voor de Rhodopes, dat is echt een waanzinnig gebergte!
Later als ik groot ben en veel geld heb komt die wereldreis (per motor) er echt wel, maar voorlopig moeten we het met kleine beetjes doen. Slovenië en Kroatië deze zomer, al hebben we het geluk dat het VK ook niet de rotste plek om te wonen is als het gaat om natuurschoon/wandelen/trail running.
Ja doei.
  woensdag 23 april 2014 @ 14:51:20 #76
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139181056
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 14:43 schreef motorbloempje het volgende:
al hebben we het geluk dat het VK ook niet de rotste plek om te wonen is als het gaat om natuurschoon/wandelen/trail running.
Wat ik leuk vind is dat het hier ook erg wordt gecultiveerd door de BBC met alle natuur en outdoor programma's. Als je hier bij de kapper zegt dat je net een red kite over zag vliegen dan weet iedereen waar je het over hebt want dat hebben ze op Springwatch gezien. In NL hebben de meeste mensen geen flauw idee wat een rode wouw is.
Mijn reisverslagen
pi_139181102
Over Red Kite gesproken, misschien over twee weken deze rennen (ook een soort van bergwandelen): http://www.redkite-barcudcoch.org.uk/

Ze doen ook een wandeling! :)
Ja doei.
pi_139181142
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 14:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wat ik leuk vind is dat het hier ook erg wordt gecultiveerd door de BBC met alle natuur en outdoor programma's. Als je hier bij de kapper zegt dat je net een red kite over zag vliegen dan weet iedereen waar je het over hebt want dat hebben ze op Springwatch gezien. In NL hebben de meeste mensen geen flauw idee wat een rode wouw is.
En inderdaad, Country File ook, niet te vergeten! :D
Ook sowieso de hoeveelheden en verschillende soorten mensen die je hier op de trails tegenkomt in allerlei gezinssamenstellingen. In Nederland is wandelen voor 'geitenwollensokkenlui', dat is hier een stuk minder! :)
Ja doei.
  woensdag 23 april 2014 @ 14:54:12 #79
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139181150
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 14:43 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Later als ik groot ben en veel geld heb komt die wereldreis (per motor) er echt wel, maar voorlopig moeten we het met kleine beetjes doen. Slovenië en Kroatië deze zomer, al hebben we het geluk dat het VK ook niet de rotste plek om te wonen is als het gaat om natuurschoon/wandelen/trail running.
VK wil ik ook nog wel ontdekken, lijkt me inderdaad mooi. Maar altijd wanneer ik daar ben, zit ik in Liverpool bij familie. Toch niet hét punt van Britse schoonheid :')
  woensdag 23 april 2014 @ 15:01:55 #80
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139181393
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 14:54 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

En inderdaad, Country File ook, niet te vergeten! :D
Ook sowieso de hoeveelheden en verschillende soorten mensen die je hier op de trails tegenkomt in allerlei gezinssamenstellingen. In Nederland is wandelen voor 'geitenwollensokkenlui', dat is hier een stuk minder! :)
Hier is het inderdaad cool :). Ik verbaas me trouwens ook over de hoeveelheid outdoor winkels die er hier zijn. Waar ik woon heb je er gewoon al drie in het stadscentrum over een afstand van 200 meter ofzo (echte uitdoor winkels met hiking boots, rugzakken, tenten etc). Daar komen dan nog de Decathlons etc bij die er raakvlakken mee hebben plus een Go-Outdoors megastore een paar kilometer verderop.
Mijn reisverslagen
  woensdag 23 april 2014 @ 15:10:30 #81
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139181711
Go Outdoors is trouwens wel een tip. Die hebben een price-match -10% garantie. Dus als je ergens iets goedkoper vindt dan bij hun dan matchen ze die prijs minus 10%. Dus stel ze hebben mooie boots voor £159, dan ga je ze online zoeken (moet wel UK-based zijn) en als je ze dan vindt voor £158,99 dan haal je ze bij Go Outdoors voor £143,09! Ook als je ze al een paar weken geleden hebt aangeschaft dan kun je gewoon achteraf die -10% claimen (al vaak gedaan :D )

Ik koop daar echt veel en tegen belachelijk lage prijzen af en toe :D
Mijn reisverslagen
pi_139181775
Jij Nederlander jij!
Ja doei.
pi_139181778
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 15:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hier is het inderdaad cool :). Ik verbaas me trouwens ook over de hoeveelheid outdoor winkels die er hier zijn. Waar ik woon heb je er gewoon al drie in het stadscentrum over een afstand van 200 meter ofzo (echte uitdoor winkels met hiking boots, rugzakken, tenten etc). Daar komen dan nog de Decathlons etc bij die er raakvlakken mee hebben plus een Go-Outdoors megastore een paar kilometer verderop.
Als je wil lachen om de dichtheid van outdoorwinkels moet je voor de grap eens naar Longyearbyen op Spitsbergen gaan kijken. Zoveel heb ik er nog nooit op zo'n kleine opppervlakte gezien ;)
  woensdag 23 april 2014 @ 15:14:31 #84
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139181845
quote:
10s.gif Op woensdag 23 april 2014 15:12 schreef motorbloempje het volgende:
Jij Nederlander jij!
Echt wel!

Deflation bitchez! >:)
Mijn reisverslagen
pi_139181868
Heb je toevallig die Red Kite Challenge wel eens gedaan SeLang?
Ja doei.
  woensdag 23 april 2014 @ 15:23:53 #86
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139182116
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 15:15 schreef motorbloempje het volgende:
Heb je toevallig die Red Kite Challenge wel eens gedaan SeLang?
Nee, ik ben daar niet op gebouwd helaas. Jaren geleden toen ik nog jong was ( ;( ) heb ik weleens getraind voor halve marathon enzo. Maar net als het dan lekker ging kreeg ik dan opeens last van m'n knieën. Na een paar keer hetzelfde patroon heb ik het maar opgegeven. Toen ben ik gaan fietsen. En dat ging uitstekend want dan belast je alles veel minder.

Gewoon (berg) wandelen gaat gelukkig wel prima :). Maar mijn interesse ligt ook niet op de sport zelf maar ik zie het als middel om mooie landschappen/ natuur/ cultuur etc te zien.
Mijn reisverslagen
pi_139182137
Het is ook een wandeling! :)

quote:
13 MILE WALK - Start @ 11:15am
This will follow the 1/2 Marathon course with the possible option of missing out the loop at the arch which shortens the walk by a couple of miles.
Ja doei.
  woensdag 23 april 2014 @ 15:32:07 #88
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139182396
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 15:24 schreef motorbloempje het volgende:
Het is ook een wandeling! :)

[..]

Ow! :D

Maar dan is het eigenlijk best kort. Ik wandel regelmatig afstanden van 20-35km. Zelfs mijn standaard vogelkijk rondje is al >15km :P. En in Schotland bag ik Munros (heuvels van >3000ft). Niet al te serieus, maar ik hou stiekum wel een lijstje bij. Ik zit nu op 41 stuks (van de 283) :D

SPOILER

[ Bericht 23% gewijzigd door SeLang op 23-04-2014 15:50:49 ]
Mijn reisverslagen
pi_139182505
Ja, het valt ook wel mee, de afstand! Althans, als je zoveel loopt als jij ;)

Mijn droom is om ooit zoiets als dit te doen: http://manaslutrailrace.org/ O+

Ben nu naar mijn eerste marathon aan het toewerken (over 3.5 week! :o in het Peak District) en van daaruit hopelijk door naar Ultramarathons en dat soort events als de Manaslu Trail Race :9
Ja doei.
  woensdag 23 april 2014 @ 15:40:16 #90
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139182691
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 15:35 schreef motorbloempje het volgende:
Ja, het valt ook wel mee, de afstand! Althans, als je zoveel loopt als jij ;)

Mijn droom is om ooit zoiets als dit te doen: http://manaslutrailrace.org/ O+

Ben nu naar mijn eerste marathon aan het toewerken (over 3.5 week! :o in het Peak District) en van daaruit hopelijk door naar Ultramarathons en dat soort events als de Manaslu Trail Race :9
In Nepal heb je diverse van dat soort marathon's. Manaslu zou trouwens weleens mijn volgende trek kunnen worden (maar geen marathon dus).

Ik vind het wel een toffe sport trouwens dat trailrunnen. Altijd leuk als je in de UK ergens een steile berg op bent geklommen en dan komt er opeens zo'n baas de berg op rennen :D.

Succes met je marathon!
Mijn reisverslagen
pi_139182772
Ja, dat zijn dan vaak van die überfitte mensen die als een soort hertje voorbij komen huppelen. Dat ben ik dan weer niet, maar dat maakt 't niet minder leuk/mooi/intensief/uitdagend om te doen, al ziet het er niet zo charmant uit :P :D

En bedankt! Afgelopen maandag 32km gerend, langste training, hoef er nog maar 10 bij te rennen op 'de dag' :') :D Lekker over het Trans Pennine Trail, dat stuk waar ik dan ren is een mix van verhard, fietspad, modder, steenslag, leuk, die afwisseling! :)
Ja doei.
pi_139184167
Toen ik in Nepal was hielden ze een marathon met als beginpunt Gorak Step.
pi_139184984
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 15:42 schreef motorbloempje het volgende:

En bedankt! Afgelopen maandag 32km gerend, langste training, hoef er nog maar 10 bij te rennen op 'de dag' :') :D Lekker over het Trans Pennine Trail, dat stuk waar ik dan ren is een mix van verhard, fietspad, modder, steenslag, leuk, die afwisseling! :)
Nice :o Hoe belastend is dat voor je knieen tov asfalt en bestrating?
pi_139185721
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 16:48 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Nice :o Hoe belastend is dat voor je knieen tov asfalt en bestrating?
Ik merk erg veel verschil tussen verhard en onverhard lopen. Niet zozeer op m'n knieën maar des te meer in m'n heupen waar ik snel(ler) last heb. Na een winter lang vooral op de weg trainen omdat het vaak te donker was op de trails kreeg ik steeds meer last van pijntjes, maar sinds ik weer meer op de trails ben gaan rennen zijn die eigenlijk zo goed als weg. Ben erg fan van de trails, je merkt ook gewoon dat je voeten minder hard neerkomen, zeg maar.
Ja doei.
pi_139187735
Cool :)
pi_139307431
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 18:19 schreef PdeHoog het volgende:
Cool :)
Is ook een kwestie van opbouw, denk ik, maar persoonlijk merk ik 't verschil. Met rennen/wandelen op trails komen natuurlijk ook weer andere gevaren kijken zoals omgeslagen enkels door ongelijke paden en dergelijken, vooral bij het rennen omdat je dat niet met je hoge wandelschoenen doet, maar tegelijkertijd, met de opbouw, worden ook de spieren in je voeten sterker waardoor je eventuele klappen (tot op zekere hoogte uiteraard) best goed kunt opvangen! :o

Vroeger ging ik bij het minste of geringste al door m'n enkels met als gevolg weken niet lopen, maar nu kan ik áárdig wat omslagen hebben voordat het écht pijn gaat doen :') :P
Ja doei.
  † In Memoriam † dinsdag 29 april 2014 @ 12:38:23 #97
230491 Zith
pls tip
pi_139370935
Iemand een goede bron voor meerdaagse wandelroutes + campings?
pi_139370970
Waar?
Ja doei.
  † In Memoriam † dinsdag 29 april 2014 @ 12:43:21 #99
230491 Zith
pls tip
pi_139371113
Alles rondom Nederland :)
pi_139802182
Kick.

We hebben net onze treintickets geboekt, begin juli gaan we voor 9 dagen richting poolcirkel, en een stuk van kungsleden wandelen. We debateren nu nog over of een tentje meenemen, of in de hutten te slapen. We hebben op dit moment geen tent, maar een tent en uitrusting kopen zou waarschijnlijk goedkoper zijn dan alle dagen in hutten verblijven (a 35 euro per persoon per nacht). We hadden vroeger deze tent, en waren daar erg tevreden over, en zitten te denken die weer te kopen.

Robens Voyager 3ex.

Niet al onze vakanties zullen wandelvakanties zijn, we zullen vast ook eens met de auto weggaan. Deze is niet erg licht (4 kg), maar ook niet heel erg zwaar. Ik hoop alleen dat hij bestand is tegen het weer daarboven, maar dat zal vast ook meevallen. Wat denken jullie?
  zaterdag 10 mei 2014 @ 23:30:04 #101
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139802666
Zelf zou ik een kleiner tentje nemen met ongeveer de helft van het gewicht.

Bijvoorbeeld deze:

2,25kg en die koop je hier voor £75 op dit moment.

[ Bericht 37% gewijzigd door SeLang op 10-05-2014 23:36:47 ]
Mijn reisverslagen
pi_139803311
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 23:30 schreef SeLang het volgende:
Zelf zou ik een kleiner tentje nemen met ongeveer de helft van het gewicht
ja, dat zou ook kunnen. Dat voelt alleen een beetje als verspild geld, omdat we een wat grotere tent wat vaker zouden gebruiken. Ik snap het sentiment wel heel goed...Ik heb graag een wat ruime voortent waar je met 2 personen kunt zitten, om te koken als het kutweer is, etc. En om bagage/schoenen droog te laten liggen...We hebben nog even de tijd, gelukkig.

Wat nemen jullie mee voor eten, voor dit soort tochten?
pi_139819267
Tsja, hutten zijn stukken comfortabeler een tent is wel echt ondergedompeld zijn in de natuur. Houd er wel rekening mee dat je met tent veel meer meeneemt. Niet alleen de tent, maar ook alles wat erbij komt. En Ipv een voortent is een tarp een aanrader. Kun je onafhankelijk opzetten, superlicht.
Whatever...
  † In Memoriam † zondag 11 mei 2014 @ 11:07:31 #104
230491 Zith
pls tip
pi_139820430
Ik heb zelf deze 2p tent.

http://www.aliexpress.com(...)6561_1655959428.html

Lomp groot en rond de 1800 gram*.

*als je standaard wandelstokken meeneemt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Zith op 11-05-2014 11:16:40 ]
  zondag 11 mei 2014 @ 12:10:57 #105
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_139821784
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 11:07 schreef Zith het volgende:

met hoe ik slaap zouden we zo'n tent 3x per nacht opnieuw omhoog moeten gooien!

En wat doen jullie met je rugzak e.d in die tenten? 2 personen, en dan is hij wel vol, geloof ik!
  † In Memoriam † zondag 11 mei 2014 @ 12:12:04 #106
230491 Zith
pls tip
pi_139821802
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 12:10 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

En wat doen jullie met je rugzak e.d in die tenten? 2 personen, en dan is hij wel vol, geloof ik!
De tent is ~3 meter lang, ~2meter breed. :P
pi_139868643
Misschien dat dit het goede draadje is om even mijn vraag te stellen. Ik ga komende week richting Georgië, Armenië en Azerbeidzjan. Beetje wandelen en vakantie vieren. Nu heb ik al een aantal keer een waarschuwing gelezen over de Caucasian Ovcharka; een hond XXL die z'n schapen met veel bombarie verdedigd. Het beest beschermt normaal schapen tegen wolven en beren, dus ik koester niet de illusie dat ik 'em kan hebben. Hoe gaan jullie tijdens wandeltochten met dit soort situaties om? Doorlopen/negeren, stok, stenen, of iets anders?
pi_139869669
quote:
5s.gif Op maandag 12 mei 2014 15:43 schreef krapula het volgende:
Misschien dat dit het goede draadje is om even mijn vraag te stellen. Ik ga komende week richting Georgië, Armenië en Azerbeidzjan. Beetje wandelen en vakantie vieren. Nu heb ik al een aantal keer een waarschuwing gelezen over de Caucasian Ovcharka; een hond XXL die z'n schapen met veel bombarie verdedigd. Het beest beschermt normaal schapen tegen wolven en beren, dus ik koester niet de illusie dat ik 'em kan hebben. Hoe gaan jullie tijdens wandeltochten met dit soort situaties om? Doorlopen/negeren, stok, stenen, of iets anders?
Ga sowieso niet rennen, dat verlies je, en ook niet met je rug naar hem toestaan. Langzaam weglopen terwijl je hem in je gezichtsveld houdt lijkt mij het beste.
Ik ben geen expert, maar dit zou ik doen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 12 mei 2014 @ 16:49:54 #109
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139871073
Ik ben geen expert op het gebied van honden maar wat ik meestal doe is naar de hond toelopen. Honden zijn laffe beesten die meestal alleen van achteren durven aanvallen. De meeste honden deinzen terug als je naar ze toeloopt. Als je je rug aan ze toekeert dan durven ze opeens weer maar dan draai ik dus weer om en loop naar de hond toe, die dan weer wegrent etc etc.
Mijn reisverslagen
pi_139895743
Thanks, ik zal dit topic erbij halen zodra ik oog in oog met zo'n apparaat sta. :D
  † In Memoriam † zondag 18 mei 2014 @ 13:35:06 #111
230491 Zith
pls tip
pi_140086812
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 11:07 schreef Zith het volgende:

Fotos:

Mijn chinese 2persoons-tent, silliconen coating, grondzeil 5000mm waterproof, tentzeil 4000mm. 1700 gram. Je ziet dat er genoeg ruimte voorin is voor 2x een rugzak.

Op de achtergrond een 1ps versie, 900 gram.

http://www.aliexpress.com(...)tent/1655959428.html

http://www.aliexpress.com(...)tent/1657892781.html
  zondag 18 mei 2014 @ 18:34:27 #112
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140096859
Net gemaakt en getest: Isoleerpot voor backpacking.

Het idee is dat je brandstof wilt besparen (want dan hoef je minder mee te dragen) en je maaltijden zoals pasta in de pot verder laat gaar worden zonder vuur eronder. Dus water aan de kook brengen en dan de hele pan in de isoleerpot en verder gaar laten worden.

Pannetje, brander/ gas en isoleerpot

Alles ingepakt. Brander + gastankje passen precies in de pan, pan past precies in de isoleerpot

Effectiviteit gemeten: de afkoeling van 0,5 liter water. Roze lijn is zonder isolatie. Rode lijn is pannetje op een isolerende onderlegger. Oranje lijn is de huidige uitvoering (zie foto). De blauwe lijn is hetzelfde ontwerp met dubble laag isolatie.

In de huidige uitvoering weegt de isoleerpot slechts 31 gram, maar de tijd dat het duurt voordat 0,5 liter water in temperatuur daalt van 100 graden tot 80 graden is nu 2,2x zo lang vergeleken met de situatie dat er alleen een isolerende onderlegger wordt gebruikt en 2,5x zo lang als de situatie helemaal zonder isolatie (maar dat laatste getal hangt uiteraard sterk af van de ondergrond).
Mijn reisverslagen
pi_140097537
quote:
10s.gif Op zondag 18 mei 2014 18:34 schreef SeLang het volgende:

Het idee is dat je brandstof wilt besparen (want dan hoef je minder mee te dragen) en je maaltijden zoals pasta in de pot verder laat gaar worden zonder vuur eronder. Dus water aan de kook brengen en dan de hele pan in de isoleerpot en verder gaar laten worden.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Alles ingepakt. Brander + gastankje passen precies in de pan, pan past precies in de isoleerpot

[ afbeelding ]
Effectiviteit gemeten: de afkoeling van 0,5 liter water. Roze lijn is zonder isolatie. Rode lijn is pannetje op een isolerende onderlegger. Oranje lijn is de huidige uitvoering (zie foto). De blauwe lijn is hetzelfde ontwerp met dubble laag isolatie.

In de huidige uitvoering weegt de isoleerpot slechts 31 gram, maar de tijd dat het duurt voordat 0,5 liter water in temperatuur daalt van 100 graden tot 80 graden is nu 2,2x zo lang vergeleken met de situatie dat er alleen een isolerende onderlegger wordt gebruikt en 2,5x zo lang als de situatie helemaal zonder isolatie (maar dat laatste getal hangt uiteraard sterk af van de ondergrond).
Das interessant en het proberen waard! ^O^
De isolatie heb je gemaakt van bubbeltjesplastic, aluminiumfolie en tape?
  zondag 18 mei 2014 @ 18:57:00 #114
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_140097650
quote:
10s.gif Op zondag 18 mei 2014 18:34 schreef SeLang het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

leuk experiment!

Maar, het duurt dan nog heel lang voordat je pasta klaar is. En het zal ook sterk van de buitentemperatuur afhangen, denk ik.
  zondag 18 mei 2014 @ 19:07:57 #115
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140098142
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 18:57 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

leuk experiment!

Maar, het duurt dan nog heel lang voordat je pasta klaar is. En het zal ook sterk van de buitentemperatuur afhangen, denk ik.
Het hangt zeker af van de buitentemperatuur en van de hoeveelheid wind. Maar de ruime verdubbeling van afkoeltijd zou ongeveer in stand moeten blijven, ook als die afkoeltijd zelf veel korter is door kou en wind.

Ik heb het nog niet in de praktijk getest maar dit is een gangbare methode onder lichtgewicht backpackers. Als je de wildernis in gaat en bijvoorbeeld voor één week eten en brandstof moet meesjouwen dan kun je je nu eenmaal geen luxe veroorloven. Komende maand ga ik het eens uittesten in Schotland om te zien of ik hiermee eetbare maaltijden kan produceren :)
Mijn reisverslagen
  zondag 18 mei 2014 @ 19:11:40 #116
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_140098343
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 19:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het hangt zeker af van de buitentemperatuur en van de hoeveelheid wind. Maar de ruime verdubbeling van afkoeltijd zou ongeveer in stand moeten blijven, ook als die afkoeltijd zelf veel korter is door kou en wind.

Ik heb het nog niet in de praktijk getest maar dit is een gangbare methode onder lichtgewicht backpackers. Als je de wildernis in gaat en bijvoorbeeld voor één week eten en brandstof moet meesjouwen dan kun je je nu eenmaal geen luxe veroorloven. Komende maand ga ik het eens uittesten in Schotland om te zien of ik hiermee eetbare maaltijden kan produceren :)
ik ben benieuwd! Wat voor dingen kook je onderweg zoal? Wij zullen van de zomer voor 8 dagen eten meeslepen, en ik denk dat het vooral gevriesdroogde maaltijden zullen worden. En havermout enzo voor ontbijt.
  zondag 18 mei 2014 @ 19:26:19 #117
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140099038
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 19:11 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ik ben benieuwd! Wat voor dingen kook je onderweg zoal? Wij zullen van de zomer voor 8 dagen eten meeslepen, en ik denk dat het vooral gevriesdroogde maaltijden zullen worden. En havermout enzo voor ontbijt.
Dat zullen wel van die gedroogde pasta maaltijden gaan worden, aardappelpuree, veel muesli, etc. Dingen met hoge energie inhoud per kilo. Maar ik ben (nog) niet gewend om eten mee te slepen omdat ik tot nu toe altijd dagtochten heb gedaan vanaf een vast punt of naar bestemmingen waar ik ter plekke eten kan kopen. En ik ben een grote eter dus dat wordt zeker ~1kg per dag aan eten alleen meesjouwen.
Mijn reisverslagen
  maandag 19 mei 2014 @ 13:02:21 #118
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140126773
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 19:11 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Zojuist een praktijk test gedaan en het werkt uitstekend! Zowel een kant en klare gedroogde pasta maaltijd geprobeerd als ruwe fusilli.

Ik heb de pasta gewoon direct in de pan gedaan met water erbij en dat aan de kook gebracht. Zodra het kookte heb ik de pan direct van het vuur gehaald en in de isolatiebox geplaatst. Beide pasta maaltijden waren gewoon gaar na de voorgeschreven kooktijd (ik had verwacht dat het langer zou duren).

Enige probleem met de kant en klaar pasta maaltijd: veel te weinig en veel te zout. Maar goed, dat is niet de schuld van mijn isoleerbox.
Mijn reisverslagen
  maandag 19 mei 2014 @ 13:19:56 #119
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140127241
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 18:54 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Das interessant en het proberen waard! ^O^
De isolatie heb je gemaakt van bubbeltjesplastic, aluminiumfolie en tape?
Sorry, ik had jouw vraag gemist....
Het is gemaakt van isolatiemateriaal dat wordt gebruikt om verwarmingsbuizen, daken e.d. te isoleren. Dat is inderdaad bubbletjes folie gesandwicht tussen (dik) aluminiumfolie. En dat dus aan elkaar geplakt met duct tape.
Mijn reisverslagen
pi_140127398
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 13:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

Sorry, ik had jouw vraag gemist....
Geen probleem! :)

quote:
Het is gemaakt van isolatiemateriaal dat wordt gebruikt om verwarmingsbuizen, daken e.d. te isoleren. Dat is inderdaad bubbletjes folie gesandwicht tussen (dik) aluminiumfolie. En dat dus aan elkaar geplakt met duct tape.
Ik zal er komende 'vakantie' eens eentje maken, want bubbeltjesplastic heb ik toevallig veel bij dan :)
  maandag 19 mei 2014 @ 13:26:02 #121
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_140127411
Pak nu dagelijks in de ochtend zo'n 6 kilometer en s' avonds zo'n 10 km. Wou dat er wat meer tijd beschikbaar was ;(
  maandag 19 mei 2014 @ 13:38:41 #122
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140127844
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 13:25 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Geen probleem! :)

[..]

Ik zal er komende 'vakantie' eens eentje maken, want bubbeltjesplastic heb ik toevallig veel bij dan :)
Ik weet niet zeker of het met "gewoon" bubbletjesfolie gaat want plastic wordt zacht door de warmte. En die aluminium lagen zijn ook essentieel omdat het warmte terug reflecteert naar de pot. Daardoor voel je ook dat die veel minder straalt.

Ik had online een klein stukje materiaal gekocht (50x60 cm) voor £4,99 (+£3 verzendkosten :{ ). Dat is genoeg voor 2 potten. Je kunt bij bouwmarkten dat spul ook kopen maar dan heb je meestal gelijk een rol van 5 meter ofzo...
Mijn reisverslagen
  maandag 19 mei 2014 @ 13:44:59 #123
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140128038
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 13:26 schreef Dven het volgende:
Pak nu dagelijks in de ochtend zo'n 6 kilometer en s' avonds zo'n 10 km. Wou dat er wat meer tijd beschikbaar was ;(
Dan word je wel lekker fit :). Na die epische trek in Nepal was ik 5,7kg afgevallen, ondanks dat ik me daar elke dag helemaal vol vrat (dal bhat :9 ) en de weken erna toen ik allang weer thuis was was mijn metabolisme nog steeds zo hoog dat ik significant meer moest eten om geen honger te hebben. Ondanks dat heb ik per vandaag (5 weken na dato) pas 0,8kg van mijn verloren gewicht teruggewonnen :{
Mijn reisverslagen
  maandag 19 mei 2014 @ 13:47:40 #124
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_140128138
Ik vind het nog best lastig te bedenken wat wij aan eten mee moeten slepen.

we gaan 8 dagen wandelen, ongeveer. In totaal 110 km, dus de afstand per dag valt best mee. Terrein schijnt ook goed te doen te zijn. Maar, om aan genoeg kalorieen te komen is nog best lastig. Ik dacht ongeveer zo:
-ontbijt, zelfgemaakte zakjes met havermout, melkpoeder, eventueel nog wat andere granen, rozijnen/cranberries en eventueel wat chocolade voor de smaak.
- lunch: cup asoup/noodles, brood met beleg (hier in Zweden verkopen ze tubes kaas etc)
- avondeten: gevriesdroogde maaltijd, plus toetje.
- tussendoor: mueslirepen, trail mix, chocolade, koekjes.

We zullen tussendoor in hutten dingen kunnen kopen, maar kunnen er niet op rekenen wat, plus het zal erg duur zijn. En ik denk dat we minstens 2000 kcal per dag moeten eten, en eigenlijk nog meer. Die gevriesdroogde avondmaaltijden zijn maar 400 ofzo, dat valt me erg tegen.
  maandag 19 mei 2014 @ 13:55:34 #125
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_140128379
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 13:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dan word je wel lekker fit :). Na die epische trek in Nepal was ik 5,7kg afgevallen, ondanks dat ik me daar elke dag helemaal vol vrat (dal bhat :9 ) en de weken erna toen ik allang weer thuis was was mijn metabolisme nog steeds zo hoog dat ik significant meer moest eten om geen honger te hebben. Ondanks dat heb ik per vandaag (5 weken na dato) pas 0,8kg van mijn verloren gewicht teruggewonnen :{
Ik hoop dat ik er fit van word. Mijn conditie en fysiek is verre van meer zo indrukwekkend als dat het een jaar of twee geleden was :+

Maar het klopt inderdaad dat je lichaam zichzelf wel in stand houdt ja. Net als spiergeheugen zal je metabolisme ook een vorm van geheugen hebben.

Het gaat allemaal wel met rasse schreden vooruit, waar ik eerst een tempo van 4.8 km/h kon handhaven zit ik nu op zo'n 6.7 en gezien de moeilijkheidsgraad van het terrein is dat niet eens zo slecht meer en een prima training voor als ik straks de bergentoppen hier in de omgeving bereiken wil.
  maandag 19 mei 2014 @ 14:15:38 #126
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140128937
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 13:47 schreef Jagärtrut het volgende:

we gaan 8 dagen wandelen, ongeveer. In totaal 110 km, dus de afstand per dag valt best mee. Terrein schijnt ook goed te doen te zijn. Maar, om aan genoeg kalorieen te komen is nog best lastig. Ik dacht ongeveer zo:
-ontbijt, zelfgemaakte zakjes met havermout, melkpoeder, eventueel nog wat andere granen, rozijnen/cranberries en eventueel wat chocolade voor de smaak.
- lunch: cup asoup/noodles, brood met beleg (hier in Zweden verkopen ze tubes kaas etc)

We zullen tussendoor in hutten dingen kunnen kopen, maar kunnen er niet op rekenen wat, plus het zal erg duur zijn. En ik denk dat we minstens 2000 kcal per dag moeten eten, en eigenlijk nog meer. Die gevriesdroogde avondmaaltijden zijn maar 400 ofzo, dat valt me erg tegen.
2000 kcal daar red ik het echt niet mee, zelfs niet op dagen waarop ik helemaal niets doe. 4000 is realistischer. Als je eten op de trail kunt kopen dan zou ik niet te moeilijk doen en alleen snacks meenemen.

Ik lees dat je brood met beleg wilt eten en kaas uit een tube, maar waar haal je dat brood vandaan? Als je dat al kunt kopen dan is het moeilijk vers te houden. Bovendien wordt het fijngeperst. Kaas daarentegen kun je prima een paar dagen bewaren en is compact dus dat hoeft nieteens uit een tube.

Zelf wil ik me voorbereiden op treks waar ik een week lang ofzo echt niets kan kopen en dus alles moet meenemen. En nee, ik ben er ook nog niet helemaal uit wat je dan mee kunt nemen maar ik denk dus aan veel pasta / muesli/ pinda's/ trailmix, dat soort dingen. Gewoon maximale kcal/kg voer. Dat het die dagen geen culinair feest gaat worden lijkt me duidelijk maar daar gaat het ook helemaal niet om.

Met hoog energetisch (maar gebalanceerd) eten ga ik er vanuit dat ik ongeveer 1kg per dag moet meesjouwen. Dus 1 week = 7kg aan eten alleen.

[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 19-05-2014 14:22:07 ]
Mijn reisverslagen
  maandag 19 mei 2014 @ 14:53:11 #127
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_140130022
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 14:15 schreef SeLang het volgende:

[..]

2000 kcal daar red ik het echt niet mee, zelfs niet op dagen waarop ik helemaal niets doe. 4000 is realistischer. Als je eten op de trail kunt kopen dan zou ik niet te moeilijk doen en alleen snacks meenemen.

Ik lees dat je brood met beleg wilt eten en kaas uit een tube, maar waar haal je dat brood vandaan? Als je dat al kunt kopen dan is het moeilijk vers te houden. Bovendien wordt het fijngeperst. Kaas daarentegen kun je prima een paar dagen bewaren en is compact dus dat hoeft nieteens uit een tube.

Zelf wil ik me voorbereiden op treks waar ik een week lang ofzo echt niets kan kopen en dus alles moet meenemen. En nee, ik ben er ook nog niet helemaal uit wat je dan mee kunt nemen maar ik denk dus aan veel pasta / muesli/ pinda's/ trailmix, dat soort dingen. Gewoon maximale kcal/kg voer. Dat het die dagen geen culinair feest gaat worden lijkt me duidelijk maar daar gaat het ook helemaal niet om.

Met hoog energetisch (maar gebalanceerd) eten ga ik er vanuit dat ik ongeveer 1kg per dag moet meesjouwen. Dus 1 week = 7kg aan eten alleen.
het probleem is dat je er niet op kunt rekeken wat je in die hutten kunt kopen, en dat mijn vriend geen vlees/vis eet, wat het nog moeilijker maakt.

Qua brood dacht ik aan polarbrood, niet dat hollandse brood: Dat blijft wel een week of 10 dagen goed. Ik ga denk ik uit van tussendoor dingen in de hutten kopen, maar het belangrijkste eten meeslepen.
pi_140414031
Iemand advies qua gewicht voor een verrekijker? Ik twijfel tussen een 8x20 met een gewicht van 230 gram en een 8x32 met een gewicht van 535 gram - 600 gram

Ben niet echt een gramenjager, zal voornamelijk van hut naar hut gaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bucketlist op 27-05-2014 03:20:01 ]
pi_140414066
Als het je om het gewicht gaat kan je ook denken aan NRG-5/BP5. Saai, maar goed te doen. Zeker voor 1 of 2 dagen.
  dinsdag 27 mei 2014 @ 07:36:31 #130
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_140414723
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 14:53 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

het probleem is dat je er niet op kunt rekeken wat je in die hutten kunt kopen, en dat mijn vriend geen vlees/vis eet, wat het nog moeilijker maakt.

Qua brood dacht ik aan polarbrood, niet dat hollandse brood: [ afbeelding ] Dat blijft wel een week of 10 dagen goed. Ik ga denk ik uit van tussendoor dingen in de hutten kopen, maar het belangrijkste eten meeslepen.
Zelf je eten uit de natuur verkrijgen _O_
  dinsdag 27 mei 2014 @ 08:44:34 #131
153506 Captain_Fabulous
pi_140415385
Heeft iemand de gedroogde maaltijden van de Decathlon al geprobeerd?
  dinsdag 27 mei 2014 @ 09:17:53 #132
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_140415916
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 07:36 schreef Dven het volgende:

[..]

Zelf je eten uit de natuur verkrijgen _O_
hoeveel zou je boven de poolcirkel in juni/begin juli kunnen verkrijgen?
pi_140416335
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 09:17 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Genoeg, als je van muggen en vliegjes houdt of goed bent met jachtgeweren; niet voor niets bestaat het Inuitdieet vooral uit vlees.
Heb op Groenland ook wel kleine bosbesjes gezien in beschutte valleien, maar nauwelijks genoeg voor een mond vol. En heb op Spitsbergen nog een Russisch koppel gezien die wilde paddestoelen aten.
  † In Memoriam † dinsdag 27 mei 2014 @ 09:48:51 #134
230491 Zith
pls tip
pi_140416637
Van het weekend voor het eerst mijn vriendin meegenomen die niewe Lowa's heeft. Ze had de hele tijd last van het stuk tussen haar enkel en schenen (ik denk omdat de hielkraag/tong er tegen aan drukte, ook met los strikken).

Is dit een kwestie van inlopen of moet ze nieuwe schoenen uitkiezen? Ze rent met gemak 10km dus zou niet snel aan shin-splits denken Het is echter wel de eerste keer dat ze B-schoenen draagt. :)

Gaat om dit gebied.
pi_140416839
dit was de eerste keer dat ze ze droeg?
  † In Memoriam † dinsdag 27 mei 2014 @ 09:58:11 #136
230491 Zith
pls tip
pi_140416876
Ja, ook eerste keer uberhaupt bergschoenen..
  dinsdag 27 mei 2014 @ 10:13:20 #137
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_140417229
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 09:17 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Meer dan genoeg :D Al wordt het dan meer bushcraft dan wandelen. Een van de prachtigste natuurproducten is Lisdodde. Je vindt het over zo goed als de hele wereld en het biedt warmte en isolatie wanneer je het pluis gebruikt en de knol is enorm voedzaam. De stengels zelf zijn ook eetbaar _O_
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:44:05 #138
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_140741755
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 13:47 schreef Jagärtrut het volgende:

Neem worst en pinda's mee! Dat is erg voedzaam en lekker na het eten voor je gaat slapen. Rozijnen zijn sowieso goed voor de snelle energy opname in je bloed. Welke energy bars ik lekker vond en tevens voedzaam zijn, zijn die van chimpanzee: http://www.chimpanzeebar.com/#

Heb zelf 2x de Tour du Mont Blanc gelopen en komende zomer is het de bedoeling boven te komen op een top van 4196. Mocht dat door omstandigheden niet lukken dan wordt het wat lager :) een langere hike van 10 dagen staat volgend jaar op de planning, al heb ik nog geen keus gemaakt welke van de 3 het gaat worden.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  zondag 8 juni 2014 @ 02:07:51 #139
88831 Shreyas
De beste
pi_140822847
Zo ik meld me hier ook maar aangezien ik enkele weken geleden begonnen ben met wandelen. Afstanden tussen de 30-40 km momenteel. Ik ben redelijk begonnen eerst 15, toen 20, toen 25, etc. Hieronder een lang verhaal, maar je kan skippen naar de ''TL;DR versie"

Na de 15 km heb ik dus wandelschoenen aangeschaft. Ik wilde bewust geen Gore-tex (materiaal dat je schoenen waterdicht maakt, maar daardoor iets slechter ventileert) want voor mij is het belangrijker dat mijn schoenen ventileren en ik wandel altijd met mooi weer (ik check buienradar). Dus ik was naar de beterlopenwinkel gegaan, daar werden mijn voeten ''gemeten'' en geconstateerd dat ik een vrij hoge hieldruk had. Ze verkopen daar alleen maar Meindl wandelschoenen en de Laredo werd me aangeraden. Echter deze had én Gore-tex en zat te krap, gewoon niet lekker.

Vervolgens rondgekeken op internet en de Meindl Lugano gevonden zonder Gore-tex, die hadden ze niet bij beterlopenwinkel maar wel bij Bever. Dus ik ben daar heen gegaan. Goede schoen, veel positieve recensies, dus ik wilde die. Helaas zat die schoen toen niet lekker, verschillende maten geprobeerd, ook met 1 mm inlegzool, maar het was het nét niet zeg maar. Vaak niet iets te krap voorin en te breed achter. Op aanraden van de Bever-expert de Hanwag Xerro geprobeerd. Die man had er kijk op want ze zaten als gegoten, perfecte pasvorm, overal ruimte, prima dus die gekocht. Alleen het was dus geen Meindl....

Ik ben begonnen met lopen, ze leken eerst wat stug maar na het inlopen ging het perfect. Na enkele keren 40 km gewandeld te hebben geen last van mijn voeten, ik heb ook nog nooit blaren gehad (afkloppen ;) ). De schoen zit goed, mijn voet past er perfect in. Tijdens het wandelen voel ik vooral na de 30 km duidelijke demping, de druk wordt goed verdeeld, mijn voeten ventileren ook goed, geen probleem zou je denken.

Maar nu komt het, de dag na de wandeling van 40 km, krijg ik vaak last aan mijn rechter achillespees (pees die kuit met hiel verbindt). Alleen rechts, niet links. Op internet wat rondgekeken, maar de bronnen zijn niet eenduidig, sommige zeggen overbelasting, te veel in één keer gelopen, geen goede warming-up, maar er zijn ook mensen die beweren dat het aan het schoeisel ligt. Oftewel, de hieldruk wordt niet goed opgevangen, de demping is onvoldoende...

Ik dacht direct weer aan wat ze in de beterlopenwinkel zeiden en begin me nu toch af te vragen of ik niet voor Meindl had moeten gaan. Punt is dat ik tijdens het wandelen nooit last heb, altijd de dag erna (en die dag daarna). Na 3 dagen is het over.

Dus mijn vraag tevens de TL;DR versie:
Zijn er mensen hier die ook ervaring hebben met Meindl en/of Hanwag wandelschoenen vooral met betrekking tot demping/hieldruk. Is Meindl beter dan Hanwag wat betreft demping? Wat zou de oorzaak kunnen zijn van achillespeespijn. Is het meer overbelasting of ligt het toch aan mijn schoenen. En natuurlijk, wat kan ik hier aan doen, alle tips zijn welkom :)
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_140824313
het lijkt mij logisch dat als je bij een winkel komt die alleen Meinweg verkoopt dat ze dan ook dat merk adviseren (wc eend). Ze zaten je niet lekker, dus daarmee had je veel eerder blessures opgelopen.

Ik loop al heel veel jaren op Hanweg en ben net overgestapt naar een Hanwag zonder goretex wegens irritatie boven op de voet.

Anyway, je kan de binnenzool van Hanwag vervangen door ander zooltjes misschien helpt dat.
http://www.bever.nl/wandelen/wandelaccessoires/inlegzolen
Anders accepteren dat je een paar dagen last hebt na zware belasting of max 35 km lopen (wat echt al een behoorlijke afstand is) of door podoloog laten kijken of jouw lichaam misschien scheef is
  Boks-Chick zondag 8 juni 2014 @ 08:34:57 #141
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_140824588
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 09:58 schreef Zith het volgende:
Ja, ook eerste keer uberhaupt bergschoenen..
doorgaans is dat dan een kwestie van inlopen. De schoen die zich moet zetten naar de voet :Y
Wil ze dat voor elkaar krijgen moet ze ze wel vaker dragen dan maar een keer per jaar natuurlijk :P Vooral in het begin dus vrij regelmatig dragen, minimaal een half uurtje tot een uur.
Verder de tong van de schoen bij aantrekken controleren of hij zo zit waar hij maximale demping/bescherming bied tegen het drukpunt.
lolwut
  zondag 8 juni 2014 @ 08:54:30 #142
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_140824709
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 02:07 schreef Shreyas het volgende:
Zo ik meld me hier ook maar aangezien ik enkele weken geleden begonnen ben met wandelen. Afstanden tussen de 30-40 km momenteel. Ik ben redelijk begonnen eerst 15, toen 20, toen 25, etc. Hieronder een lang verhaal, maar je kan skippen naar de ''TL;DR versie"

Na de 15 km heb ik dus wandelschoenen aangeschaft. Ik wilde bewust geen Gore-tex (materiaal dat je schoenen waterdicht maakt, maar daardoor iets slechter ventileert) want voor mij is het belangrijker dat mijn schoenen ventileren en ik wandel altijd met mooi weer (ik check buienradar). Dus ik was naar de beterlopenwinkel gegaan, daar werden mijn voeten ''gemeten'' en geconstateerd dat ik een vrij hoge hieldruk had. Ze verkopen daar alleen maar Meindl wandelschoenen en de Laredo werd me aangeraden. Echter deze had én Gore-tex en zat te krap, gewoon niet lekker.

Vervolgens rondgekeken op internet en de Meindl Lugano gevonden zonder Gore-tex, die hadden ze niet bij beterlopenwinkel maar wel bij Bever. Dus ik ben daar heen gegaan. Goede schoen, veel positieve recensies, dus ik wilde die. Helaas zat die schoen toen niet lekker, verschillende maten geprobeerd, ook met 1 mm inlegzool, maar het was het nét niet zeg maar. Vaak niet iets te krap voorin en te breed achter. Op aanraden van de Bever-expert de Hanwag Xerro geprobeerd. Die man had er kijk op want ze zaten als gegoten, perfecte pasvorm, overal ruimte, prima dus die gekocht. Alleen het was dus geen Meindl....

Ik ben begonnen met lopen, ze leken eerst wat stug maar na het inlopen ging het perfect. Na enkele keren 40 km gewandeld te hebben geen last van mijn voeten, ik heb ook nog nooit blaren gehad (afkloppen ;) ). De schoen zit goed, mijn voet past er perfect in. Tijdens het wandelen voel ik vooral na de 30 km duidelijke demping, de druk wordt goed verdeeld, mijn voeten ventileren ook goed, geen probleem zou je denken.

Maar nu komt het, de dag na de wandeling van 40 km, krijg ik vaak last aan mijn rechter achillespees (pees die kuit met hiel verbindt). Alleen rechts, niet links. Op internet wat rondgekeken, maar de bronnen zijn niet eenduidig, sommige zeggen overbelasting, te veel in één keer gelopen, geen goede warming-up, maar er zijn ook mensen die beweren dat het aan het schoeisel ligt. Oftewel, de hieldruk wordt niet goed opgevangen, de demping is onvoldoende...

Ik dacht direct weer aan wat ze in de beterlopenwinkel zeiden en begin me nu toch af te vragen of ik niet voor Meindl had moeten gaan. Punt is dat ik tijdens het wandelen nooit last heb, altijd de dag erna (en die dag daarna). Na 3 dagen is het over.

Dus mijn vraag tevens de TL;DR versie:
Zijn er mensen hier die ook ervaring hebben met Meindl en/of Hanwag wandelschoenen vooral met betrekking tot demping/hieldruk. Is Meindl beter dan Hanwag wat betreft demping? Wat zou de oorzaak kunnen zijn van achillespeespijn. Is het meer overbelasting of ligt het toch aan mijn schoenen. En natuurlijk, wat kan ik hier aan doen, alle tips zijn welkom :)
Na een week 40 kilometer lopen is dan ook waanzin. Zou het iets rustiger aanpakken want lopen wordt dan een aanslag op je lichaam.
  zondag 8 juni 2014 @ 14:20:56 #143
88831 Shreyas
De beste
pi_140830872
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2014 08:54 schreef Dven het volgende:

[..]

Na een week 40 kilometer lopen is dan ook waanzin. Zou het iets rustiger aanpakken want lopen wordt dan een aanslag op je lichaam.
Dat dacht ik ook eerst, maar goed je leest overal op internet stoere verhalen dat mensen ongetraind de Nijmeegse vierdaagse kunnen uitlopen (4x50km) en na afloop nauwelijks last hebben.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  zondag 8 juni 2014 @ 14:41:35 #144
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_140831414
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 14:20 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook eerst, maar goed je leest overal op internet stoere verhalen dat mensen ongetraind de Nijmeegse vierdaagse kunnen uitlopen (4x50km) en na afloop nauwelijks last hebben.
De verhalen zijn er ongetwijfeld, ik geloof er alleen weinig van :+ Ik ben een vrij geharde wandelaar met jarenlange ervaring maar ook ik voel het als ik in een midweek tijd zo'n 200 KM moet lopen :P

Zelfs nu is na een kilometer of 30 de pijp al redelijk leeg. Maar omstandigheden zijn hier ook wel vrij zwaar (relief en temperatuur)
pi_140835400
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 14:20 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Dat zijn stoere leugenaars.
En het zegt ook niks over mensen (en hun schoenen) die eerlijk toegeven dat ze langzaam moeten opbouwen en dan nog moeite hebven met lange afstanden
pi_140836834

Het was nog wat wit hier en daar in Triglav National Park vorige week :o Helaas de top niet kunnen bereiken daar -O-

Moeten we maar een keer terug! :+
Ja doei.
  woensdag 11 juni 2014 @ 12:26:55 #147
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_140950184
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 17:35 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]
Het was nog wat wit hier en daar in Triglav National Park vorige week :o Helaas de top niet kunnen bereiken daar -O-

Wel mooi om tussen te lopen. Hoe hoog is de top dan? Ik kan daar altijd slecht tegen, je eigen gestelde doel niet halen :P

Ik heb bijna ongetraind een ruime halve Tour du Mont Blanc gelopen. Conditie kan je hier wel trainen, maar trainen in relief is toch niet mogelijk. Ik deed het ook bewust niet. Vooral de eerste dag is dan afzien en wennen, daar heb je dan de 2e dag wel enigszins last van, maar daarna raak je er wel redelijk aan gewend ;)
Never Stop Exploring!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_140950342
De top zat op iets van 1850m geloof ik. Niet extreem hoog dus, en we hebben het op een fucking 80m na (hemelsbreed op de gps) niet gered :') flink balen, maar het was eigenlijk al niet verantwoord hoe hoog we gegaan waren, en toen er ook nog eens heel donkere wolken aankwamen (het begon te onweren tijdens de laatste km naar beneden) moesten we het echt afbreken..
Ja doei.
  Boks-Chick woensdag 11 juni 2014 @ 12:38:45 #149
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_140950574
Nog 5 weken en ik ben weer op mn stekkie in de brenta dolomieten O+
Hoogtepunt gaat n hike zijn van 875m naar 2495m. Het beginstadium is prima te doen, maar het wordt al snel klauterwandelen naar rifugio pedrotti

Saillant detail is dat je tussen half 2 en 2 echt boven moet zijn wil je niet in de standaard dan losbarstende onweer terecht komen. Heb er enorm veel zin in *O*
lolwut
  Boks-Chick woensdag 11 juni 2014 @ 12:39:37 #150
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_140950616
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 17:35 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]

het ziet er schitterend uit daar! _O_
lolwut
  woensdag 11 juni 2014 @ 12:42:53 #151
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_140950742
Mijn top komende zomer wordt 4196, 3885 of 4060 :) 1 van die 3 wil, moet en zal ik zeker boven gaan komen.

Zijn hier mensen die de Tour du Mont Blanc wel eens hebben gelopen of die plannen hebben?
Never Stop Exploring!
pi_140950926
Ultra Trail du Mont Blanc (UTMB) lijkt me wel eens leuk om voor te kwalificeren O-) :')
Ja doei.
  woensdag 11 juni 2014 @ 12:55:45 #153
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_140951202
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 12:48 schreef motorbloempje het volgende:
Ultra Trail du Mont Blanc (UTMB) lijkt me wel eens leuk om voor te kwalificeren O-) :')
Die gasten zijn wel extreem goed, maar eigenlijk ook wel gek. Toen ik daar liep met een zware rugzak werden wij door die gasten ingehaald, al rennend, terwijl zij aan het trainen waren. Dit jaar doen er wel een aantal Nederlanders mee. Ik zit dan zelf in Saas Fee, wellicht even kijken. Heb dat zelf ook eens gezegd te willen maar kwallificatie is al moeilijk. Overigens zijn er 5 disciplines waarvan je voor 1 geen punten nodig hebt ;) wel een mooi filmpje:

http://www.dailymotion.co(...)-du-mont-blanc_sport

Voor de mensen die het niet kennen:

http://www.ultratrailmb.com/page/1/L_evenement.html
Never Stop Exploring!
pi_140951270
Ja, dat filmpje ken ik wel... O+

Later als ik groot ben... en fitter. Net m'n eerste marathon overleefd, waar nog veel verbeterruimte zit, erg veel, dus voorlopig daar maar even op trainen, misschien volgend jaar of 't jaar erop m'n eerste 50K' er O+
Ja doei.
  woensdag 11 juni 2014 @ 13:42:42 #155
153506 Captain_Fabulous
pi_140952754
Ben net terug van een weekje fietsen in Duitsland, en een gevriesdroogde maaltijd van Decathlon (Couscous met kip kery) uitgeprobeerd, en een Adventure Food(gekocht bij Bever) Sateh Babi.
Decathlon maaltijd was heel goed te doen, al was de Adventure food ietsje beter denk ik, en aangezien ze ongeveer hetzelfde kosten ga ik de volgende keer maar voor de Adventure food.

Trouwens iets typisch gemerkt met met mijn Exped synmat(9LW), als je de afsluiter van de inlaat open laat, eindig je 's nachts met een leeg luchtbed :(
Hebben jullie dat ook gemerkt, of gebeurt dat aleeen als je een wat uitgebreidere gestalte heb zoals ik? Moest de eerste twee nachten een paar keer 's nachts bijpompen...niet leuk!
  woensdag 11 juni 2014 @ 17:51:03 #156
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_140960699
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 12:57 schreef motorbloempje het volgende:
Ja, dat filmpje ken ik wel... O+

Later als ik groot ben... en fitter. Net m'n eerste marathon overleefd, waar nog veel verbeterruimte zit, erg veel, dus voorlopig daar maar even op trainen, misschien volgend jaar of 't jaar erop m'n eerste 50K' er O+
Deze dan?

http://www.dailymotion.co(...)ont-blanc-2014_sport
Never Stop Exploring!
  † In Memoriam † donderdag 19 juni 2014 @ 21:23:48 #157
230491 Zith
pls tip
pi_141303459
Regen-gear als je al een hardshell hebt, in koude gebieden? Opinies? :)
pi_141303515
een fleece-trui onder je hardshell, en eventueel nog iets met lange mouwen daaronder? Zo ben ik het van plan in Noord Zweden over een week. En het sneeuwt daar nu.... -O-
  † In Memoriam † donderdag 19 juni 2014 @ 21:25:08 #159
230491 Zith
pls tip
pi_141303535
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 21:24 schreef Jagärtrut het volgende:
een fleece-trui onder je hardshell, en eventueel nog iets met lange mouwen daaronder? Zo ben ik het van plan in Noord Zweden over een week. En het sneeuwt daar nu.... -O-
Ja, het weer in Abisko is niet zo goed deze week.. :'(
  † In Memoriam † donderdag 19 juni 2014 @ 21:27:15 #160
230491 Zith
pls tip
pi_141303664
quote:
Zo heb ik het 3 jaar gelden gedaan in Kungsleden (wat jij denk ik ook gaat doen). Toen alleen lichte regen meegemaakt - wat best een dag vol hield. Had een hardshell en poncho mee, poncho nooit gebruikt want jas was voldoende en broek was toch snel droog...

...maar als het echt een hele dag hard gaat plenzen heb ik geen zin om dood te gaan boven de poolcirkel :P
pi_141303907
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 21:27 schreef Zith het volgende:

[..]

Zo heb ik het 3 jaar gelden gedaan in Kungsleden (wat jij denk ik ook gaat doen). Toen alleen lichte regen meegemaakt - wat best een dag vol hield. Had een hardshell en poncho mee, poncho nooit gebruikt want jas was voldoende en broek was toch snel droog...

...maar als het echt een dag gaat plenzen heb ik geen zin om dood te gaan boven de poolcirkel :P
maar een goede hardshell met een goede trui, volgens mij is dat net zo warm als mijn niet-donzen winterjas. (heb 2 winterjassen, een voor van 5 tot -5, en een voor alles dat kouder is). Ik ben niet van plan meer mee te nemen dan m'n hardshell. plus trui. Ik heb een ouder model van deze:

Is met gore-tex pro shell...
pi_141313886
Mooi! TNF is Fijn!
Ja doei.
pi_141317947
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 21:23 schreef Zith het volgende:
Regen-gear als je al een hardshell hebt, in koude gebieden? Opinies? :)
Niks mis mee, wel goede regenbroek meenemen. Naar mijn ervaring kun je beter een wat stevigere(en iets zwaardere) kiezen, dat lichtgewicht spul is niet echt hufterproof en gaat dus sneller kapot.
pi_141317983
quote:
Kan, maar ik denk dat je het snel te warm zal hebben. Kies een fijne onderlaag (van merinowol bv) een dunne fleecetrui en een hardshell voor tijdens het lopen en een dikkere fleecetrui of een donsjas voor als je niet aan het lopen bent. :)
pi_141318030
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 21:27 schreef Zith het volgende:

[..]

...maar als het echt een hele dag hard gaat plenzen heb ik geen zin om dood te gaan boven de poolcirkel :P
Been there, done that, maar het is geen feest. Vorig jaar 3 weken op Spitsbergen rondgetrokken met vrijwel elke dag regen. Helaas was er tijdens die 'zomer' (wat we hier kennen als winter) 3x zoveel neerslag gevallen als normaal. -O-
pi_141318036
Leuk topic. En praten over spullen is ook leuk ^O^
  † In Memoriam † vrijdag 20 juni 2014 @ 13:28:33 #167
230491 Zith
pls tip
pi_141326086
Om af te kraken: https://docs.google.com/s(...)iLhLcX8XU/edit#gid=0

(2 weken noord zweden)

Moet nog wat aan toegevoegd worden, moeten ook nog wat items weg, maar misschien leuk om te zien (links bevatten geen refs).
pi_141326645
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 13:28 schreef Zith het volgende:
Om af te kraken: https://docs.google.com/s(...)iLhLcX8XU/edit#gid=0

(2 weken noord zweden)

Moet nog wat aan toegevoegd worden, moeten ook nog wat items weg, maar misschien leuk om te zien (links bevatten geen refs).
Nog niet echt goed gekeken, maar 4 liter water is alvast wel een boel als je het vrijwel overal kan vinden :) Daarnaast zou ik zeker voor MEER en VEEL eten gaan, want daar heb je nooit genoeg van na een paar dagen. En vergeet die Foldable Water bucket gewoon ;)

En pro-tip: neem onderkleding van merinowol, dat gaat niet zo crimineel hard stinken na een paar dagen.

Ik zal trouwens thuis eens kijken of ik nog een lijstje heb van de 3 weken Spitsbergen vorig jaar :)
pi_141327045
ik mis vooral eten...
  † In Memoriam † vrijdag 20 juni 2014 @ 16:45:11 #170
230491 Zith
pls tip
pi_141333973
Dat laatste rijtje had ik nog even snel gedaan vanuit mn werk. Maar jullie hebben gelijk - denk dat ik gemiddeld zo'n 5000 kcals in een kilo gepropt kan krijgen en elke dag samen 5k kcals opmaak (man + kleine vrouw met dan beetje deficit), dus dat zou voor 10 dagen wandelen zo'n 10kilo aan eten betekenen... Denk dat ik onderweg ook maar wat duur 'via-de-helicopter-ingevlogen' eten koop :')

Zou ik die onderkleding niet gewoon om de paar dagen in een riviertje kunnen spoelen? :)

Die water bucket gaat mee omdat ik zo voor de prijs van 100 gram mijn vriendin de illusie kan geven dat ze zichzelf zal kunnen wassen :')
pi_141334056
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 16:45 schreef Zith het volgende:

Die water bucket gaat mee omdat ik zo voor de prijs van 100 gram mijn vriendin de illusie kan geven dat ze zichzelf zal kunnen wassen :')
Gelooft ze niet in de romantiek van het wassen in een ijskoud gletsjerriviertje? ;)
pi_141343879
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 16:45 schreef Zith het volgende:
Dat laatste rijtje had ik nog even snel gedaan vanuit mn werk. Maar jullie hebben gelijk - denk dat ik gemiddeld zo'n 5000 kcals in een kilo gepropt kan krijgen en elke dag samen 5k kcals opmaak (man + kleine vrouw met dan beetje deficit), dus dat zou voor 10 dagen wandelen zo'n 10kilo aan eten betekenen... Denk dat ik onderweg ook maar wat duur 'via-de-helicopter-ingevlogen' eten koop :')

Zou ik die onderkleding niet gewoon om de paar dagen in een riviertje kunnen spoelen? :)

waar ga je heen, eigenlijk?

Voor kungsleden nemen wij ontbijt voor alle dagen, avondeten voor alle dagen en lunch voor de eerste 3 dagen mee denk ik, plus een aantal snacks. De rest kopen we onderweg in de hutten. Avondeten worden gevriesdroogde maaltijden, en ontbijt havermout met melkpoeder en wat bessen/zaden, en eventueel wat chocolade.
  † In Memoriam † vrijdag 20 juni 2014 @ 20:35:18 #173
230491 Zith
pls tip
pi_141344257
Abisko -> Vakkotavare, in 2011 dezelfde route gelopen maar dan met een vriend en nu mijn vriendin (destijds wiskey mee en aantal pakken worst+polarbrood gekocht bij een winkeltje in abisko. :P

https://www.flickr.com/photos/hoenen/sets/72157629365856454/
(spoilers :') )

Ik ga ook havermout+amandelmeel+melkpoeder+... mixjes maken voor ontbijt. Veel chocolade mee, veel noten mee en veel gedroogde worst mee..

Avondeten ben ik nog niet uit... maar die gevriesdroogde items waren in 2011 even duur in de mountain stations als in Nederland.
pi_141344462
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 20:35 schreef Zith het volgende:
Abisko -> Vakkotavare, in 2011 dezelfde route gelopen maar dan met een vriend en nu mijn vriendin (destijds wiskey mee en aantal pakken worst+polarbrood gekocht bij een winkeltje in abisko. :P

https://www.flickr.com/photos/hoenen/sets/72157629365856454/
(spoilers :') )

Ik ga ook havermout+amandelmeel+melkpoeder+... mixjes maken voor ontbijt. Veel chocolade mee, veel noten mee en veel gedroogde worst mee..

Avondeten ben ik nog niet uit... maar die gevriesdroogde items waren in 2011 even duur in de mountain stations als in Nederland.
Tof! Wanneer ga je? Ik kan de prijzen voor je onthouden?
  † In Memoriam † vrijdag 20 juni 2014 @ 20:47:00 #175
230491 Zith
pls tip
pi_141344827
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 20:39 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Tof! Wanneer ga je? Ik kan de prijzen voor je onthouden?
http://www.svenskaturistf(...)spriser_2013_eng.pdf

Adventure Food, freeze dried 2 port 90,00

90 SEK = ~10 EUR

http://www.bever.nl/adven(...)30029?id_colour=5806

8.15 EUR
pi_141344897
ja, dat valt mee inderdaad. Ongeveer 15 SEK duurder dan in de winkels hier, denk ik.
  vrijdag 20 juni 2014 @ 21:20:00 #177
11102 knep
Mountainfreak
pi_141346793
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 12:42 schreef INViCTuS het volgende:
Mijn top komende zomer wordt 4196, 3885 of 4060 :) 1 van die 3 wil, moet en zal ik zeker boven gaan komen.

Zijn hier mensen die de Tour du Mont Blanc wel eens hebben gelopen of die plannen hebben?
Heb plannen om de MB van de Italiaanse kant te beklimmen :).
En dan eerst acclimatiseren door de Gran Paradiso te doen, is waarschijnlijk ook 1 van jouw 3 toppen.
  † In Memoriam † maandag 23 juni 2014 @ 09:14:43 #178
230491 Zith
pls tip
pi_141440712
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 20:48 schreef Jagärtrut het volgende:

pi_141442112
quote:
14s.gif Op maandag 23 juni 2014 09:14 schreef Zith het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik ben benieuwd! wij pakken zaterdag de trein, en starten zondagmiddag in Nikkaluokta.
  maandag 23 juni 2014 @ 14:51:41 #180
168739 Red_85
'echt wel'
pi_141450507
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 10:28 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd! wij pakken zaterdag de trein, en starten zondagmiddag in Nikkaluokta.
Tof. Vorig jaar de de Fjallraven classic route gedaan naar Abisko. Wel heel tof stukje. Rustig aan in 6 dagen.

Weet niet of je ook naar Abisko wil lopen maar hier wat persoonlijke tips:
- Neem ook een droge worst mee. Gewoon lekker en voor eiwitten en zout die je nodig hebt. Van een suikerdieet wordt je snel zat.
- Maak je over water geen zorgen.
- Pas op voor de losse steentjes op de Tjaktjapas. Sommigen blijken toch niet zo vast te liggen als ze lijken, helemaal bij nat weer.
- Koop een Zweeds toeristenlidmaatschap. Saunatje in stijl is onderweg best lekker af en toe. Echt Scandinavisch.
- Kebnekaise, Salka, Alesjaure en Abiskojaure hebben winkeltjes. Wel iets duurder, maar kan je kg's schelen aan spul in je rugzak.
- Gebruik het allemansrecht en slaap, waar kan, in het wild.
- Gebruik yr.no voordat je weg gaat. Noorse weersite met een zeer goede reputatie wat mij betreft.

[ Bericht 2% gewijzigd door Red_85 op 23-06-2014 15:04:59 ]
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 23 juni 2014 @ 14:58:53 #181
168739 Red_85
'echt wel'
pi_141450760
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 16:47 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Gelooft ze niet in de romantiek van het wassen in een ijskoud gletsjerriviertje? ;)
Kan je een ding zeggen: groot wordt ie niet van dat riviertje.
The fuck wat is dat lekker koud.
1947-2016
pi_141451255
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 14:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Tof. Vorig jaar de de Fjallraven classic route gedaan naar Abisko. Wel heel tof stukje. Rustig aan in 6 dagen.

Weet niet of je ook naar Abisko wil lopen maar hier wat persoonlijke tips:
- Neem ook een droge worst mee. Gewoon lekker en voor eiwitten en zout die je nodig hebt. Van een suikerdieet wordt je snel zat.
- Maak je over water geen zorgen.
- Pas op voor de losse steentjes op de Tjaktjapas. Sommigen blijken toch niet zo vast te liggen als ze lijken, helemaal bij nat weer.
- Koop een Zweeds toeristenlidmaatschap. Saunatje in stijl is onderweg best lekker af en toe. Echt Scandinavisch.
- Kebnekaise, Salka, Alesjaure en Abiskojaure hebben winkeltjes. Wel iets duurder, maar kan je kg's schelen aan spul in je rugzak.
- Gebruik het allemansrecht en slaap, waar kan, in het wild.
- Gebruik yr.no voordat je weg gaat. Noorse weersite met een zeer goede reputatie wat mij betreft.
Die fjallraven classic lijkt me echt niets, met zoveel mensen tegelijkertijd. Het idee is inderdaad om naar Abisko te gaan. Omdat ik al zeker zes jaar in Zweden woon is de meeste info die je geeft al duidelijk, maar toch bedankt! Het plan is om te kamperen, om de kosten te drukken. De hutten zijn echt duur. Droge worst gaat mee, maar m'n vriend eet geen vlees. Dus, het meeste eten voor onderweg zullen we meenemen, aangezien het lastig is om van die gevriesdroogde maaltijden te vinden die geen vlees bevatten.

En Yr.no is inderdaad de beste weersite voor zweden, hebben het vaker goed dan smhi.se.
pi_141452668
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 13:42 schreef Captain_Fabulous het volgende:

Trouwens iets typisch gemerkt met met mijn Exped synmat(9LW), als je de afsluiter van de inlaat open laat, eindig je 's nachts met een leeg luchtbed :(
Hebben jullie dat ook gemerkt, of gebeurt dat aleeen als je een wat uitgebreidere gestalte heb zoals ik? Moest de eerste twee nachten een paar keer 's nachts bijpompen...niet leuk!
Ik heb hem pas een keer moeten bijpompen 'snachts, blijkbaar had ik de afsluiter ook niet helemaal goed dicht gedaan.

Herken ik dus wel, maar vind ik ook niet heel vreemd dat hij leegloopt als je hem open laat staan...
  maandag 23 juni 2014 @ 16:00:33 #184
153506 Captain_Fabulous
pi_141452943
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 15:53 schreef L0we het volgende:

[..]

Ik heb hem pas een keer moeten bijpompen 'snachts, blijkbaar had ik de afsluiter ook niet helemaal goed dicht gedaan.

Herken ik dus wel, maar vind ik ook niet heel vreemd dat hij leegloopt als je hem open laat staan...
In pricipe zou dat alleen een opblaas opening moeten zijn, dus ik had een klepje verwacht waar alleen maar lucht in kon. Voor het leeglopen is die andere opening tenslotte. :+
  maandag 23 juni 2014 @ 16:30:25 #185
168739 Red_85
'echt wel'
pi_141453986
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 15:13 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Die fjallraven classic lijkt me echt niets, met zoveel mensen tegelijkertijd.
Classic lijkt me ook geen reet aan als je voor de rust komt. Nooit je eigen tempo kunnen lopen en continu met te veel mensen om je heen.
Daarom deed ik ook dezelfde route op een ander tijdstip ^O^. Alleen een beetje druk naar Kebnekaise en voor de rest over 5 dagen maximaal 100 mensen tegengekomen inclusief de Fjallstationgastvrouwen.
quote:
Het idee is inderdaad om naar Abisko te gaan. Omdat ik al zeker zes jaar in Zweden woon is de meeste info die je geeft al duidelijk, maar toch bedankt! Het plan is om te kamperen, om de kosten te drukken. De hutten zijn echt duur. Droge worst gaat mee, maar m'n vriend eet geen vlees. Dus, het meeste eten voor onderweg zullen we meenemen, aangezien het lastig is om van die gevriesdroogde maaltijden te vinden die geen vlees bevatten.

Dat maakt het al een stukje ingewikkelder daar ja.
quote:
En Yr.no is inderdaad de beste weersite voor zweden, hebben het vaker goed dan smhi.se.
Viel me ook op bij iedere camping die ik op de weg er naartoe had. Overal stond het aan of hadden ze een screenshot van de komende week aan de deur hangen.
Maar niet alleen voor Zweden, zelfs voor NL/BE heeft deze de goede voorspellingen.
1947-2016
pi_141806063
Ergens wel jammer dat ik em dit jaar niet loop:

http://www.kennedymars.nl(...)nedymars-kwartfinale

Volgens mij gaan genoeg mensen dat doen, tv's/beamers buitenzetten w/
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
  woensdag 2 juli 2014 @ 09:23:34 #187
130803 Gripper
Get a grip
pi_141806751
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 08:33 schreef Guard het volgende:

Op die manier hebben wij ooit de kwart finale Ned-Bra gekeken op de vecht: we gingen met de kajaks richting Vinkeveen, op zo'n hele hete vrijdagmiddag was dat, en overal konden we in tuinen en op terrassen meekijken :)
Mijn foto's op Flickr!
pi_141811029
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 08:33 schreef Guard het volgende:

Ik ga 'm wel gewoon lopen. Ben heel benieuwd hoe rustig het de eerste twee uur zal gaan zijn :D.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_141811092
quote:
10s.gif Op woensdag 2 juli 2014 12:19 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik ga 'm wel gewoon lopen. Ben heel benieuwd hoe rustig het de eerste twee uur zal gaan zijn :D.
Succes dan!
Laat je weten hoe het was?
pi_141811770
Oh toch wel voetbal te zien bij de start:

http://www.kennedymars.nl(...)ws/198-voetbal-plein

Lekker achteraan gaan staan bij de start, kun je nog wat een groot deel van de 1e helft zien :P
pi_141855775
Deze zomer willen ik en mijn vriendin een (auto)rondreis gaan maken in Noorwegen. In deze reis willen we kamperen op zowel campings als in het wild. De mooiste wild kampeer plekken liggen natuurlijk nooit langs de weg en daarom is de planning om bij bijvoorbeeld de Hardangervidda of Rosskreppfjorden de auto bij een hut te parkeren en vervolgens met bepakking het gebied in te gaan en te kamperen (kilometertje of 5).

Wat is jullie ervaring met de backpacks van de Decatlon? (Quechua) Zouden ze geschikt zijn voor deze manier van reizen?
Welk formaat zal ik ongeveer nodig hebben voor tent (helaas geen UL) en verdere uitrusting?
pi_141997538
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 12:22 schreef Guard het volgende:

[..]

Succes dan!
Laat je weten hoe het was?
Jazeker :)

De eerste twee uur was het k*tweer. Regen, regen en heel veel regen. Dat kostte me de illusie dat ik het met vier paar droge sokken wel zou redden. :P

Ik kreeg dan ook vrij vroeg blaren, maar met blarenpleisters en paracetamol én het stuklopen ervan, redde ik het wel. De laatste 10 kilometers waren niet lekker. Verstand op nul en elke stap maar weer gewoon zetten (ik was toch alleen en anders zou ik niet thuiskomen :P ).

Rond half vier kwam ik uiteindelijk in een regenachtig Someren binnen.

Dit was ook direct de laatste keer :P
pi_141997656
quote:
14s.gif Op maandag 7 juli 2014 10:11 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Jazeker :)

De eerste twee uur was het k*tweer. Regen, regen en heel veel regen. Dat kostte me de illusie dat ik het met vier paar droge sokken wel zou redden. :P

Ik kreeg dan ook vrij vroeg blaren, maar met blarenpleisters en paracetamol én het stuklopen ervan, redde ik het wel. De laatste 10 kilometers waren niet lekker. Verstand op nul en elke stap maar weer gewoon zetten (ik was toch alleen en anders zou ik niet thuiskomen :P ).

Rond half vier kwam ik uiteindelijk in een regenachtig Someren binnen.

Dit was ook direct de laatste keer :P
Maar je hebt het wel gedaan, gefeliciteerd! ^O^

Die regen is kut, die had ik tijdens mijn Kennedymars op het stuk na de post in de sporthal in Helmond tot de volgende post in Geldrop, doorweekt was ik (behalve mijn schoenen en sokken, die waren nog niet echt nat (Meindl O+ ).
Tot nu toe was het ook mijn enige keer dat ik hem gelopen heb, maar sluit niet uit dat het er nog een keer van gaat komen. Voorlopig echter nog niet, eerst een marathon avontuur (of 2 :P)
pi_141998519
Het nadeel vind ik ook wel de wisselende afstand tussen de posten. Zeker van 50 naar 59 is te lang (over de weer warme heide, al was het vorig jaar nóg veel warmer). Daar zit na de heide op 55 km nog wel een tussenpostje, maar die is alleen voor water.

Sfeer was weer prima, veel toffe contacten gehad, mensen die je erdoorheen sleepten of die je zelf op sleeptouw kon nemen. En heel tof publiek langs de hele route. Eigenlijk de hele route, dus ook gewoon om 5 uur in de ochtend. (Mensen echt kacheltjeslam, :D).

Soms is het ook wel goed voor je. Ik heb het afgelopen jaar veel meegemaakt, langs de route stond ook een tekst als 'Hier wandelen in je eentje, is een confrontatie met jezelf'. Dat werd heel herkenbaar...goed dat ik een zonnebril had :P.

Marathon.... Veel succes! Dat is echt een brug te ver :P
pi_141998779
Ja bijzonder is het wel. Van de dronken lui in de partytent met dreunende beats langs de straat tot mensen die bij wijze van spreken de blaren op je voeten kunnen lezen en nou juist even dat ene tegen je zeggen wat je er weer even een km extra doorsleept, jezelf tegenkomen en overwinnen. Ik heb er toen van genoten, ondanks dat het vanaf km 45 een redelijke emotionele rollercoaster werd (dat had ik echt als aller-allerlaatste verwacht, dat een takke eind wandelen je zo kan aangrijpen).
  dinsdag 8 juli 2014 @ 16:33:20 #196
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_142051182
Wij zijn weer terug, 110 km. in 6 dagen. Veel zonneschijn, maar 1 dag echt regen. Top vakantie gehad! Zon 15 km per dag gelopen, en een flink aantal km door de sneeuw. Er lag echt nog heel veel sneeuw. Veel fijne kampeerplaatsen gehad, ook nog. Na drie dagen weg voelde het alsof we 2 weken weg waren. (Zo roken we ook, je uitgebreid wassen in smeltwater van een gletsjer te midden van de muggen is wel een uitdaging)...

Onder de spoiler een aantal foto's, zonder ze bewerkt te hebben. In totaal zo'n 1000 foto's genomen!

SPOILER
pi_142051253
Oh wow! O+
Ja doei.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 16:37:45 #198
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_142051370
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 16:34 schreef motorbloempje het volgende:
Oh wow! O+
ik heb heel veel aan je gedahct daar, want er waren er heel wat aan het trail runnen. Er was zelfs een ultramarathan, toen wij terug kwamen kwamen ene paar uur later de vrouwen binnen, 110 km. in 26 uur. Door de sneeuw, over een vrij steile pas, etc. Knettergek!
pi_142051488
:9~ Ziek hè? Daar kan ik ook alleen nog maar van dromen zoiets ooit te kunnen.

Maar wat moeten jullie genoten hebben. Hoe beviel het trekken met tentje en dergelijken jullie?
Ja doei.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 16:43:19 #200
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_142051588
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 16:40 schreef motorbloempje het volgende:
:9~ Ziek hè? Daar kan ik ook alleen nog maar van dromen zoiets ooit te kunnen.

Maar wat moeten jullie genoten hebben. Hoe beviel het trekken met tentje en dergelijken jullie?
Perfect. De rugzakken waren niet te zwaar, 14 en 16 kilo bij vertrek, en ik denk zo 11 en 12 bij terugkomst door al het eten wat op ging...Het was ideaal om het tentje op te kunnen zetten waar je maar wilt, en zo fijn om 's morgens in ondergoed je tent uit te stappen, en geen mens te zien, maar wel in dat geweldige landschap te zitten.....Ook fijn om niet afhankelijk te zijn van de hutten. Op de dag dat het zo regende hadden we het om 3 uur wel gezien, en waren we nog wel een km of 4 van de volgende hut. Gelukkig konden we snel een goede plek voor de tent vinden, en lagen we om half 4 warm te worden in de slaapzakken....
  † In Memoriam † donderdag 17 juli 2014 @ 12:31:32 #201
230491 Zith
pls tip
pi_142393687
Leuke fotos! Ik ga dinsdag :) Weer ziet er goed uit. http://www.yr.no/place/Sweden/Norrbotten/Abisko/long.html

Bedacht mij dat ik nu wel een reisverzekering heb, maar dat deze misschien wel moeilijk kan doen als ze zien dat ik boven de poolcirkel aan het wandelen was. In de polis zie ik bij uitsluitingen "bergsport"... is dit bergsport?
pi_142407635
quote:
7s.gif Op donderdag 17 juli 2014 12:31 schreef Zith het volgende:
Leuke fotos! Ik ga dinsdag :) Weer ziet er goed uit. http://www.yr.no/place/Sweden/Norrbotten/Abisko/long.html

Bedacht mij dat ik nu wel een reisverzekering heb, maar dat deze misschien wel moeilijk kan doen als ze zien dat ik boven de poolcirkel aan het wandelen was. In de polis zie ik bij uitsluitingen "bergsport"... is dit bergsport?
ik zou zeggen van niet. Als je de keb gaat beklimmen wellicht wel, maar voor de rest ga je over wat heuvels, meer niet, toch?
  vrijdag 18 juli 2014 @ 13:12:03 #203
78918 SeLang
Black swans matter
pi_142439436
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 16:33 schreef Jagärtrut het volgende:
Wij zijn weer terug, 110 km. in 6 dagen. Veel zonneschijn, maar 1 dag echt regen. Top vakantie gehad! Zon 15 km per dag gelopen, en een flink aantal km door de sneeuw. Er lag echt nog heel veel sneeuw. Veel fijne kampeerplaatsen gehad, ook nog. Na drie dagen weg voelde het alsof we 2 weken weg waren. (Zo roken we ook, je uitgebreid wassen in smeltwater van een gletsjer te midden van de muggen is wel een uitdaging)...

Onder de spoiler een aantal foto's, zonder ze bewerkt te hebben. In totaal zo'n 1000 foto's genomen!

SPOILER
Erg mooi! Als je er tijd en zin in hebt zou ik trouwens een "echt" reisverslagje wel waarderen :). Zelf wil ik ook nog eens die kant op, misschien volgend jaar als ik er tijd voor heb.

Zelf net gisteravond teruggekomen van 8 weken kamperen in Schotland. Vooral veel heuvels beklommen. Verslagje (incl foto's) volgt nog binnen een weekje of twee.
Mijn reisverslagen
  † In Memoriam † zaterdag 19 juli 2014 @ 18:13:53 #204
230491 Zith
pls tip
pi_142485919
Ben aan het inpakken *O* 10 Dagen wat rondlopen in lapland. https://www.flickr.com/search/?q=kungsleden

Allles klaarzetten in ieder geval, kijken hoe het past en hoe zwaar het is, en daarna de helft achterlaten zoals dat wel vaker gaat...

Voorbeeld van eten die ik overweeg... mist de musli die ik ga maken met additioneel melkpoeder en amandelmeel (700 kcals/100g)

Dit zijn de beste bars die ik ken - en redelijk goedkoop kunnen kopen ook nog...

Voor eiwitten worstjes..

En nog een berg zelfgemaakte trailmix (chocolade met hazelnoot (600kcal/100g), noten mix (700kcals/100g), dadels (~400kcal/100g) en M&Ms... zal dus rond de 650kcals per 100g zijn..

[ Bericht 11% gewijzigd door Zith op 19-07-2014 18:19:51 ]
  † In Memoriam † zaterdag 19 juli 2014 @ 18:15:44 #205
230491 Zith
pls tip
pi_142485985
Volgens mijn spreadsheet zou het ~14kg pp moeten worden inc 2L water pp.
pi_142544310
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 13:12 schreef SeLang het volgende:

[..]

Erg mooi! Als je er tijd en zin in hebt zou ik trouwens een "echt" reisverslagje wel waarderen :). Zelf wil ik ook nog eens die kant op, misschien volgend jaar als ik er tijd voor heb.

Zelf net gisteravond teruggekomen van 8 weken kamperen in Schotland. Vooral veel heuvels beklommen. Verslagje (incl foto's) volgt nog binnen een weekje of twee.
ik zal binnenkort eens kijken. :) Het is echt aan te raden, vond ik!
pi_142544372
Dat eten dat jij overweegt, Zith. Die linker is echt heel erg vies. Die heb ik gegeten toen wij onderweg waren, en het ging me zo tegenstaan. Die rechter, dat is die ze ook te koop hebben in de hutten, en daar zit nog wat textuur aan. Die was te doen. Echt lekker was het ook niet, maar het is wel het allermakkelijkste natuurlijk.

Oh, en ik zou echt geen 2 liter water pp meenemen. Wij hadden allebei een flesje van 750 ml, en dat vulden we als we de kans kregen, en dat was echt perfect. We hebben nooit echt om water moeten zoeken, of verlegen gezeten om water. We hadden ook een hele liichte 2 liter fles mee, om als we 's avonds de tent opzetten genoeg water te hebben om eten te koken en een kopje thee te zetten....

Veel plezier! Ik hoop voor je dat er niet al te veel muggen zijn!
  maandag 21 juli 2014 @ 10:16:59 #208
78918 SeLang
Black swans matter
pi_142545220
- Zitten daar veel midges eigenlijk? (die kleine dingetjes ca 2mm lang in grote zwermen) zoals in Schotland?

- Wat kun je langs de trail kopen kwa voer? Hebben ze van die pakjes direct-klaar-pasta? Muesli? Trailmix? etc. Om de hoeveel dagen kom je langs een punt waar je die dingen kunt kopen (if any) en tegen wat voor soort prijzen?

Als ik die kant op ga dan zal dat voor meerdere weken zijn en kan dus niet alles van thuis meenemen.
Mijn reisverslagen
pi_142546442
quote:
5s.gif Op maandag 21 juli 2014 10:16 schreef SeLang het volgende:
- Zitten daar veel midges eigenlijk? (die kleine dingetjes ca 2mm lang in grote zwermen) zoals in Schotland?

- Wat kun je langs de trail kopen kwa voer? Hebben ze van die pakjes direct-klaar-pasta? Muesli? Trailmix? etc. Om de hoeveel dagen kom je langs een punt waar je die dingen kunt kopen (if any) en tegen wat voor soort prijzen?

Als ik die kant op ga dan zal dat voor meerdere weken zijn en kan dus niet alles van thuis meenemen.
Wij waren vroeg in het seizoen, en het viel erg mee met midges en muggen.

In veel van de hutten kun je eten kopen. Hier kun je zien welke hutten eten verkopen. Afhankelijk van de grote hebben ze meer of minder zaken. Ze hadden altijd een keuze van van die gevriesdroogde maaltijden, koekjes, snickers repen, muesli, havermout, poedermelk, pasta, aardappelpuree, etc. Eigenljik heel veel spullen. Wij hadden veel te veel eten bij ons, we hadden beter de gevriesdroogde maaltijden in de hutten kunnen kopen, ipv ze mee te slepen. Prijzen zijn een beetje duurder dan in de normale winkel in Zweden, maar het viel me alles mee. Zweeds prijsniveau ligt zo ongeveer 15% hoger dan in NL, schat ik.
  † In Memoriam † maandag 21 juli 2014 @ 11:16:15 #210
230491 Zith
pls tip
pi_142546869
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2014 09:36 schreef Jag�rtrut het volgende:
Dat eten dat jij overweegt, Zith. Die linker is echt heel erg vies. Die heb ik gegeten toen wij onderweg waren, en het ging me zo tegenstaan. Die rechter, dat is die ze ook te koop hebben in de hutten, en daar zit nog wat textuur aan. Die was te doen. Echt lekker was het ook niet, maar het is wel het allermakkelijkste natuurlijk.

Oh jee :D

Ach komt wel goed denk ik :)

quote:
Oh, en ik zou echt geen 2 liter water pp meenemen. Wij hadden allebei een flesje van 750 ml, en dat vulden we als we de kans kregen, en dat was echt perfect.
Ik weet nog van de vorige keer dat er tussen Teusajaure en vakkotavare een redelijke heuvel is met erg weinig water, geen last van gehad ?
pi_142552660
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2014 11:16 schreef Zith het volgende:

[..]

Oh jee :D

Ach komt wel goed denk ik :)

[..]

Ik weet nog van de vorige keer dat er tussen Teusajaure en vakkotavare een redelijke heuvel is met erg weinig water, geen last van gehad ?

Wij zijn vanaf Nikkaluokta gelopen, dus daar niet langsgekomen. De enige plek waar het een beetje lastig was was de Tjäktapass. Daar was wel heel veel sneeuw trouwens. Zeker aan de andere kant van de pass, daar hebben we wel 5 km. non-stop door de sneeuw gelopen...Voor die trip hebben we 2 liter extra water meegenomen..

Ga je trouwens met de trein naar het Noorden? Wij hadden op de terugweg een 3 persoonscabine voor onszelf, dat was echt uber-relaxed. Er zat zelfs een douche die we konden gebruiken...
  † In Memoriam † maandag 21 juli 2014 @ 14:45:03 #212
230491 Zith
pls tip
pi_142553619
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2014 14:19 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Wij zijn vanaf Nikkaluokta gelopen, dus daar niet langsgekomen. De enige plek waar het een beetje lastig was was de Tjäktapass. Daar was wel heel veel sneeuw trouwens. Zeker aan de andere kant van de pass, daar hebben we wel 5 km. non-stop door de sneeuw gelopen...Voor die trip hebben we 2 liter extra water meegenomen..

Ga je trouwens met de trein naar het Noorden? Wij hadden op de terugweg een 3 persoonscabine voor onszelf, dat was echt uber-relaxed. Er zat zelfs een douche die we konden gebruiken...
Gaan met de trein terug om nog een dagje stockholm te doen. Helaas wel in gewone stoelen :) Al zit daar ook WIFI en stopcontact dus zullen ons niet vervelen...

Vorige keer had ik voor 50 EUR een heenreis (stockholm-abisko - 1400 km) en mocht ik terug gratis meerijden van de conducteur omdat alle loketten dicht waren :P
  maandag 21 juli 2014 @ 18:42:48 #213
78918 SeLang
Black swans matter
pi_142564139
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2014 11:01 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Wij waren vroeg in het seizoen, en het viel erg mee met midges en muggen.

In veel van de hutten kun je eten kopen. Hier kun je zien welke hutten eten verkopen. Afhankelijk van de grote hebben ze meer of minder zaken. Ze hadden altijd een keuze van van die gevriesdroogde maaltijden, koekjes, snickers repen, muesli, havermout, poedermelk, pasta, aardappelpuree, etc. Eigenljik heel veel spullen. Wij hadden veel te veel eten bij ons, we hadden beter de gevriesdroogde maaltijden in de hutten kunnen kopen, ipv ze mee te slepen. Prijzen zijn een beetje duurder dan in de normale winkel in Zweden, maar het viel me alles mee. Zweeds prijsniveau ligt zo ongeveer 15% hoger dan in NL, schat ik.
Als ik het zo zie op dat kaartje dan hoef je hooguit 1-2 dagen eten mee te sjouwen :o Dat is wel relaxed dan, dat wordt een lichte rugzak.

Ik zie mezelf eigenlijk die hele trail nog wel gaan lopen :)
Mijn reisverslagen
  † In Memoriam † woensdag 6 augustus 2014 @ 14:21:11 #214
230491 Zith
pls tip
pi_143123307
Zon... 24/7...

Op een aantal dagen 30+ graden...

Wel genoten :)

Fotos volgen.
pi_143128883
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 14:21 schreef Zith het volgende:
Zon... 24/7...

Op een aantal dagen 30+ graden...

Wel genoten :)

Fotos volgen.
Ja, ik heb aan je gedacht! Ben blij dat wij het niet zo warm hadden! Heb je gezwommen? Daar was het bij ons te koud voor.

Het is echt de zomer die nooit overgaat hier in Zweden, al 4 weken dat het tussen de 25 graden en 30 graden is, echt zo ongewoon. Maar, ook een grote bosbrand hier 60 km. verderop, met bijna 17000 hektare verbrand. De wind staat onze kant op, dus wij zitten in de rooklucht. Best heftig!
  † In Memoriam † donderdag 7 augustus 2014 @ 10:02:29 #216
230491 Zith
pls tip
pi_143156421
Ja bijna elke dag wel kunnen baden, leukste badplek was de waterval bij Tjaktja. Ook Salka was echt een hobbitland met zo'n lief kalm rivietje door het grasland.

SPOILER: Panorama's
SPOILER: Tent
SPOILER: Hitte
SPOILER: Landschap
SPOILER: Flora

[ Bericht 1% gewijzigd door Zith op 07-08-2014 10:25:44 ]
pi_143157542
Ik wil weer terug. Ziet er goed uit!
pi_143157746
Súper O+

In hoeverre kun je daar eigenlijk ook op landweggetjes rijden met een motor en/of camperbus?
Dit is natuurlijk allemaal 'puur natuur', maar zijn er 'in de buurt' ook wegen te vinden?
Ja doei.
pi_143157800
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 10:58 schreef motorbloempje het volgende:
Súper O+

In hoeverre kun je daar eigenlijk ook op landweggetjes rijden met een motor en/of camperbus?
Dit is natuurlijk allemaal 'puur natuur', maar zijn er 'in de buurt' ook wegen te vinden?
Daar waar je wandelt niet. Er zijn natuurlijk wel wegen, maar niet zo ehel veel. Wij zijn van Nikkaluokta tot Abisko gewandeld. Ik ben ook eens met een auto van Luleå tot Narvik in Noorwegen gereden (Googlemap maar!). Dat is leuk, maar je mist het ongerepte en helemaal weg van alles.
pi_143158027
Het zou een reis zijn voor over een jaar of 2, als we die kant op zouden gaan, maar zou het mogelijk zijn om meerdere meerdaagse (maar dan 2/3 daagse) trips te doen vanuit verschillende punten waar je de auto makkelijk kunt achterlaten en er weer naar terug kunt? Stomme vraag misschien hoor :') maar als ik kijk naar Schotland dan zou dat mogelijk zijn, maar dit is wel enkele malen grootser ;)
Ja doei.
pi_143158480
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 11:11 schreef motorbloempje het volgende:
Het zou een reis zijn voor over een jaar of 2, als we die kant op zouden gaan, maar zou het mogelijk zijn om meerdere meerdaagse (maar dan 2/3 daagse) trips te doen vanuit verschillende punten waar je de auto makkelijk kunt achterlaten en er weer naar terug kunt? Stomme vraag misschien hoor :') maar als ik kijk naar Schotland dan zou dat mogelijk zijn, maar dit is wel enkele malen grootser ;)
ik denk dat het wel zou kunnen, maar het wordt moeilijker om rondjes te lopen.

Als je hier kijkt vind je veel routes.
pi_143158658
Tof! *slaat op in 'reismap'*
Ja doei.
  † In Memoriam † donderdag 7 augustus 2014 @ 11:40:12 #223
230491 Zith
pls tip
pi_143158704
Je mag in Scandinavie natuurlijk kamperen waar je wilt. Je zou denk ik met wat zoeken best 2-3 daagse routes in Narvik - Abisko - Nikkaluokta - Gallivare - Vakkotavare - Saltoluokkta - Aktse - Kvikkjokk.. met de auto bereikbaar.. ongeveer op dezelfde weg. Google Images geeft allemaal mooie plekken aan. :)

Desnoods neem je ook de Noord Kaap mee, het meest noordelijke stukje europa.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 10:31:40 #224
78918 SeLang
Black swans matter
pi_143226775
Mijn reisverslagen
pi_143227374
_O_

Nu durf ik mijn verslag bijna niet te posten hier hoor :@ Wij hebben wel gewandeld maar niets vergeleken met jouw tochten. Moest mijn knieën nog steeds ontzien dus ook niet veel hoogtemeters gemaakt, maar het was wel heel tof O+
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 11:22:13 #226
78918 SeLang
Black swans matter
pi_143227616
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 11:08 schreef Sunnythesun het volgende:
_O_

Nu durf ik mijn verslag bijna niet te posten hier hoor :@ Wij hebben wel gewandeld maar niets vergeleken met jouw tochten. Moest mijn knieën nog steeds ontzien dus ook niet veel hoogtemeters gemaakt, maar het was wel heel tof O+
Onzin, gewoon posten! :)

Wandelingen met minder klimmen of zelfs vlak zijn ook prachtig. Op deze reis heb ik me vooral op de heuvels gefocusseerd maar ik heb vaak net zoveel genoten van de inloop/uitloop van/naar de voet van de heuvels.

Vaak ben ik na een dag heuvels beklimmen s'avonds na het avondeten opnieuw een vlakke wandeling gaan doen, op zoek naar vogeltjes, otters, zeehonden, etc. En genieten van het mooie zachte avondlicht natuurlijk...
Mijn reisverslagen
pi_143227646
Onze langste tocht was 12km op Kerrera. De kortste 4km langs de kust bij Mellon Udrigle. Beiden echt heel mooi :Y
http://sonnie-tieske.nl/verslagen/Schotland%202014/index.html
Ik moet nog wel de gps-tracks aan de verslagen toevoegen btw..

Wij hebben helaas geen otters of zeearenden gezien. Wel heel veel herten, zeehonden, fazanten, raven, buizerds, kwikstaarten (op de tent o.a.) en kippen :+ En steenarenden vanuit de auto..
pi_143230319
Jaaaaa het verslag van Sun & Tav staat online! Hier op kantoor even wat brandjes blussen en dan ga ik er eens voor zitten. O+

Edit: eetblabla verwijderd :)

[ Bericht 40% gewijzigd door minilot op 09-08-2014 13:58:09 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_143230409
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 13:50 schreef minilot het volgende:
Jaaaaa het verslag van Sun & Tav staat online! Hier op kantoor even wat brandjes blussen en dan ga ik er eens voor zitten.

jo, verkeerde topic!
pi_143230488
O, haha! Per ongeluk verdwaald!
Ik kopieer wel even naar de juiste SC. :D
Let me see you stripped down to the bone
pi_143231364
:D denk al, wat doet Mini nu weer hier?!
pi_143252373
Hello!

In oktober ga ik met vrienden 4 dagen wandelen in de bergen in Spanje. Elke dag lopen we ongeveer 30 km.

Nu loop ik eigenlijk nooit lange afstanden, dus ik heb vorige week wandelschoenen gekocht en heb nu 3x 20 km en 1x 10 km gelopen. Het lopen zelf gaat me goed af. Weinig pijn en ik vind t leuk. Maar de dag na het lopen doen mijn knieen pijn.

Weet iemand hier oefeningen om mijn knieen te versterken? Twee jaar geleden heb ik een voorstekruisbandreconstructie gehad, dus mijn knie zal mijnzwakste punt zijn.

Verdere (oefen-)tips zijn welkom :)

[ Bericht 0% gewijzigd door sjaak_trekbek op 10-08-2014 07:36:35 ]
  zondag 10 augustus 2014 @ 08:12:10 #233
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_143252470
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:32 schreef Spanky78 het volgende:

Waar je heel mooi kan wandelen en kanoen is glaskogen:

Sorry dat ik je oude post quote, maar weet je misschien ook wat de beste plek is in Glaskogen om als basis te gebruiken voor mensen die niet zo van kamperen houden? :P
pi_143252491
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2014 07:27 schreef sjaak_trekbek het volgende:
Nu loop ik eigenlijk nooit lange afstanden, dus ik heb vorige week wandelschoenen gekocht en heb nu 3x 20 km en 1x 10 km gelopen. Het lopen zelf gaat me goed af. Weinig pijn en ik vind t leuk. Maar de dag na het lopen doen mijn knieen pijn.

Weet iemand hier oefeningen om mijn knieen te versterken?

langzaam opbouwen.

Hou je er ook rekening mee dat 30 km in de bergen hele andere shit is dan 30 km in het platte nederland?
  zondag 10 augustus 2014 @ 08:21:17 #235
78918 SeLang
Black swans matter
pi_143252502
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2014 07:27 schreef sjaak_trekbek het volgende:
Hello!

In oktober ga ik met vrienden 4 dagen wandelen in de bergen in Spanje. Elke dag lopen we ongeveer 30 km.

Weet iemand hier oefeningen om mijn knieen te versterken? Twee jaar geleden heb ik een voorstekruisbandreconstructie gehad, dus mijn knie zal mijnzwakste punt zijn.

Verdere (oefen-)tips zijn welkom :)
Als je nooit loopt en nu opeens in één week 3x 20km en 1x 10km hebt gelopen op gloednieuwe schoenen dan vind ik het niet zo raar dat je lichaam protesteert. Gewoon de komende tijd meer wandelingen maken zonder het te forceren. Je lichaam laten wennen.
Mijn reisverslagen
pi_143264711
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 08:21 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als je nooit loopt en nu opeens in één week 3x 20km en 1x 10km hebt gelopen op gloednieuwe schoenen dan vind ik het niet zo raar dat je lichaam protesteert. Gewoon de komende tijd meer wandelingen maken zonder het te forceren. Je lichaam laten wennen.
Eigenlijk niet zo raar, als je het zo stelt. Dan inderdaad maar wat rustiger opbouwen.

De wandeltocht gaat door en om een stad, bij 30 kilometer wandelen kun je wel aan de alcohol toch? :P
Gaat trouwens om de wandelvierdaagse van Marbella
pi_143269390
Leuk om dit alles te lezen, Schotland en Zweden lijken me geweldig (Schotland ben ik wel geweest, maar nauwelijks gehiked).

Na eerdere wandelervaringen in gebieden waar je van dorpje naar dorpje liep hebben we deze zomer voor het eerst van hut naar hut gelopen. In Noorwegen, Hardangervidda. Dat was een nieuwe ervaring omdat we voorheen dus geen rekening hoefden te houden met proviand en nu wel. Nu was er in elke hut ook wel vanalles te koop, maar onderweg natuurlijk niets (alleen water is overal uit rivieren en meren te halen, dat scheelt aanzienlijk in het gewicht dat je mee moet sjouwen).

Ook nieuw was dat bij onze eerdere tochten een pad altijd wel een pad was, terwijl we nu overal rotspartijen klauterden en sneeuwvelden doorkruisten. Dat vereist meer concentratie dan wanneer je niet hoeft op te letten waar je je voeten neerzet, dus dat was even wennen. Na twee dagen ging het een stuk beter, de eerste twee dagen vonden we zwaar.

Omdat wij in dit soort gebieden beginners zijn hebben we keurig de gemarkeerde routes gevolgd. Daarnaast hadden we het beginnersgeluk dat we geen nare weersomstandigheden hadden. Sterker nog, het was voor Noorse begrippen belachelijk warm en zonnig. Niks sneeuwstormen, niks ijzige wind, niks hagel, niks slagregens. Wel wat onweer gehad, dat was spannend, maar voor de rest heel vriendelijk weer.

Ik vond het prachtig. Wat een mooie natuur, en wat is de wijdsheid van die eindeloze leegte indrukwekkend. Aangezien we nog maar een klein deel van de Hardangervidda hebben gezien (6 dagen gelopen), en dus nog maar een miniem deel van Noorwegen als geheel, en 1 van de aangeschafte kaarten nog helemaal niet hebben gebruikt, en een andere nauwelijks, kan ik me zo voorstellen dat we volgende zomer terug gaan. Dit smaakte naar meer. We hebben allebei een kantoorbaan, een vakantie waarin je de hele dag in beweging bent in de buitenlucht is precies wat we om de zoveel tijd nodig hebben.
  zondag 10 augustus 2014 @ 18:58:29 #238
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_143271578
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 17:53 schreef ShadyLane het volgende:
Leuk om dit alles te lezen, Schotland en Zweden lijken me geweldig (Schotland ben ik wel geweest, maar nauwelijks gehiked).

Na eerdere wandelervaringen in gebieden waar je van dorpje naar dorpje liep hebben we deze zomer voor het eerst van hut naar hut gelopen. In Noorwegen, Hardangervidda. Dat was een nieuwe ervaring omdat we voorheen dus geen rekening hoefden te houden met proviand en nu wel. Nu was er in elke hut ook wel vanalles te koop, maar onderweg natuurlijk niets (alleen water is overal uit rivieren en meren te halen, dat scheelt aanzienlijk in het gewicht dat je mee moet sjouwen).

Ook nieuw was dat bij onze eerdere tochten een pad altijd wel een pad was, terwijl we nu overal rotspartijen klauterden en sneeuwvelden doorkruisten. Dat vereist meer concentratie dan wanneer je niet hoeft op te letten waar je je voeten neerzet, dus dat was even wennen. Na twee dagen ging het een stuk beter, de eerste twee dagen vonden we zwaar.

Omdat wij in dit soort gebieden beginners zijn hebben we keurig de gemarkeerde routes gevolgd. Daarnaast hadden we het beginnersgeluk dat we geen nare weersomstandigheden hadden. Sterker nog, het was voor Noorse begrippen belachelijk warm en zonnig. Niks sneeuwstormen, niks ijzige wind, niks hagel, niks slagregens. Wel wat onweer gehad, dat was spannend, maar voor de rest heel vriendelijk weer.

Ik vond het prachtig. Wat een mooie natuur, en wat is de wijdsheid van die eindeloze leegte indrukwekkend. Aangezien we nog maar een klein deel van de Hardangervidda hebben gezien (6 dagen gelopen), en dus nog maar een miniem deel van Noorwegen als geheel, en 1 van de aangeschafte kaarten nog helemaal niet hebben gebruikt, en een andere nauwelijks, kan ik me zo voorstellen dat we volgende zomer terug gaan. Dit smaakte naar meer. We hebben allebei een kantoorbaan, een vakantie waarin je de hele dag in beweging bent in de buitenlucht is precies wat we om de zoveel tijd nodig hebben.
Ga ook eens naar Rondane. Een paar weken geleden ben ik daar een weekend naartoe geweest en het is echt schitterend.

Je ervaring dat je soms zelf je weg moet zoeken deel ik. Als je gewend bent aan de goed aangegeven paden, is dit wel even wat anders. Wij waren afentoe het pad helemaal kwijt en dan kun je behoorlijk omlopen. Wat niet hielp was dat het pad soms in de sneeuw verdween.
pi_143271862
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2014 18:58 schreef Heremeteit het volgende:

Je ervaring dat je soms zelf je weg moet zoeken deel ik. Als je gewend bent aan de goed aangegeven paden, is dit wel even wat anders. Wij waren afentoe het pad helemaal kwijt en dan kun je behoorlijk omlopen. Wat niet hielp was dat het pad soms in de sneeuw verdween.
Ik ben zo'n scheiterd, ik ga in NL niet meer op stap in de 'wildernis' zonder GPS op zak
_O-
  † In Memoriam † zondag 10 augustus 2014 @ 22:10:59 #240
230491 Zith
pls tip
pi_143280369
Gewoon een kaart meenemen, kun je aan de vorm van bergen en meren zien waar je bent ongeveer.
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:35:09 #241
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_143281770
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2014 19:05 schreef computergirl het volgende:

[..]

Ik ben zo'n scheiterd, ik ga in NL niet meer op stap in de 'wildernis' zonder GPS op zak
_O-
Ik heb altijd een satphone bij me op dit soort tochten. :P

Gelukkig kun je met Backcountry Navigator elke telefoon van prima kaartmateriaal voorzien.
pi_143303021
Ik ben op zoek naar erg brede wandelschoenen. Ik heb een 2 jaar op Meindl Matrei GTX gelopen, dit zijn al erg brede schoenen. Na een jaar gingen de naden aan de zijkant van de schoen los zitten. Dit is gerepareerd maar na een paar maanden keerde het probleem terug. Ik weer terug gaan na de winkel, ze vertelden dat mijn voeten te breed zijn voor deze schoenen.

Ze raadde mij de Meindl Guffert GTX aan, echter dit zijn B/C schoenen, dat lijkt mij wat overdreven aangezien ik ze vooral in Nederland gebruik, en soms in het buitenland met alleen een dagrugzak.

Hebben jullie nog tips?
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
  maandag 11 augustus 2014 @ 17:12:31 #243
158394 Draganta
Kansas Ranger
pi_143307075
Beginnnende wandelaar hier :D Na twee routes in Amerika (Kansas, Horsethief Canyon trail, 5 km en Nevada, Red Rock Canyons nationaalpark 5 km) heb ik besloten een serieuzere wandelaar te worden. Ik heb al een 10 km en 19 km achter de rug (Hoge Kempen in Belgïe, bij Lanaken). Ik ben nu van plan een wandeling te maken van 14,5 km in de Eifel. Ik heb een leuke route op het oog:

http://www.nationalpark-e(...)zen_thematour_3.html

Ik heb alleen een probleem. Ik snap niks van de gps coordinaten van de beginlocatie. Volgens de site is het: 50 ° 33'45'' N 0.35 6 ° 21'36'' E 0,29 maar ik vind het vreemd dat er nummers achter N en E staan. Geen site die het kan omzetten naar iets nuttigs. 1 site gaf zelfs Kazachstan aan :') Kan iemand mij helpen hiermee?

Ps. Voor mensen die interesse hebben in de hikes die ik in Amerika heb gemaakt:

Kansas, Horsethief Canyon (Dichtbij Salina, Kansas)

Nevada, Red Rock Canyon National Park (Dichtbij Las Vegas, Nevada)
http://www.lvlg.com/lasvegas/attracts/redrock1.jpg

Ik heb nog zelfgemaakte foto's maar voel me een beetje lui om te uploaden :P

[ Bericht 23% gewijzigd door Draganta op 11-08-2014 17:24:53 ]
Who cares if one more light goes out?
In a sky of a million stars
pi_143307320
Hier staat toch gewoon hoe je er moet komen: Vanaf de B266 Gemünd / Einruhr beurt Erkenruhr. In de eerste plaats Erkensruhr weg (na Kapel Hubert's), slaat u linksaf en draai de parkeerplaats.
:? Lijkt me makkelijker..
  maandag 11 augustus 2014 @ 17:22:25 #245
158394 Draganta
Kansas Ranger
pi_143307345
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 17:21 schreef Sunnythesun het volgende:
Hier staat toch gewoon hoe je er moet komen: Vanaf de B266 Gemünd / Einruhr beurt Erkenruhr. In de eerste plaats Erkensruhr weg (na Kapel Hubert's), slaat u linksaf en draai de parkeerplaats.
:? Lijkt me makkelijker..
Ik vind het makkelijker als ik het in de GPS precies kan invoeren, ik ben niet zo goed met wegen :@
pi_143307479
Probeer het eens met deze: 50°33'45.35"N 6°21'36.29"E
  maandag 11 augustus 2014 @ 17:42:09 #247
158394 Draganta
Kansas Ranger
pi_143308032
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 17:26 schreef Sunnythesun het volgende:
Probeer het eens met deze: 50°33'45.35"N 6°21'36.29"E
Haha volgens een site krijg ik een locatie in Oekraine, maar gpscoordinaten.nl geeft mij exact de juiste locatie aan. Je bent een held ! _O_
pi_143308456
:D graag gedaan hoor.. Kwestie van de boel in de juiste volgorde zetten..
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 22:10:49 #249
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_143358797
quote:
7s.gif Op maandag 11 augustus 2014 15:11 schreef dralion13 het volgende:
Ik ben op zoek naar erg brede wandelschoenen. Ik heb een 2 jaar op Meindl Matrei GTX gelopen, dit zijn al erg brede schoenen. Na een jaar gingen de naden aan de zijkant van de schoen los zitten. Dit is gerepareerd maar na een paar maanden keerde het probleem terug. Ik weer terug gaan na de winkel, ze vertelden dat mijn voeten te breed zijn voor deze schoenen.

Ze raadde mij de Meindl Guffert GTX aan, echter dit zijn B/C schoenen, dat lijkt mij wat overdreven aangezien ik ze vooral in Nederland gebruik, en soms in het buitenland met alleen een dagrugzak.

Hebben jullie nog tips?
Teva Kimtah (Mid = halfhoog) heeft dezelfde pasvorm als de Teva Riva en die valt (viel) erg breed.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 22:13:13 #250
387431 Frsh
Het is niet koud, het is frsh
pi_143358874
Mag je t hier ook over trailrunnen hebben? In dat geval, we gaan met flink wat Fok! users meedoen aan de Trail des Fantomes komende zaterdag.

Trail des Fantômes door Robert Jan Eggens
Guard: een geel neon jack, gedragen door een bebaarde man, zou wel eens Frsh kunnen zijn...
[b]Op zondag 10 augustus 2014 16:04 schreef Murmeli het volgende:[/b] Frsh is in ieder geval mijn held van de dag :)
pi_143380228
zal wel aardig wat hiken worden inderdaad zaterdag, met steile heilingen en deelnemersaantal van 555 op de populairste afstand van 26 km (ook het populairst onder de Fok!ers)
  woensdag 13 augustus 2014 @ 16:22:31 #252
387431 Frsh
Het is niet koud, het is frsh
pi_143382156
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 15:23 schreef Guard het volgende:
zal wel aardig wat hiken worden inderdaad zaterdag, met steile heilingen en deelnemersaantal van 555 op de populairste afstand van 26 km (ook het populairst onder de Fok!ers)
Die 19 km Eiger Trail van jou was ook niet alleen maar rennen... ^O^
Guard: een geel neon jack, gedragen door een bebaarde man, zou wel eens Frsh kunnen zijn...
[b]Op zondag 10 augustus 2014 16:04 schreef Murmeli het volgende:[/b] Frsh is in ieder geval mijn held van de dag :)
pi_143384843
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 16:22 schreef Frsh het volgende:

[..]

Die 19 km Eiger Trail van jou was ook niet alleen maar rennen... ^O^
Dat was af en toe (of zeg maar vaak) behoorlijk steil inderdaad
pi_143450700
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2014 18:58 schreef Heremeteit het volgende:
Ga ook eens naar Rondane. Een paar weken geleden ben ik daar een weekend naartoe geweest en het is echt schitterend.
Dank voor de tip, Rondane gaat op de lijst. Jotunheimen staat er ook al op :)
pi_143477870
Ik heb in een paar dagen tijd alle topics doorgelezen en ben daardoor nog enthousiaster om te hiken.

Ik verblijf voor een aantal maanden in Tongariro National Park, Nieuw Zeeland. Dus genoeg mogelijkheden voor prachtige hikes. Helaas is het op het moment wat slechter weer (winter hier). Desondanks toch al een aantal 2-3 uur tracks kunnen doen, vaak in de sneeuw. Geweldig uitzicht op de bergen hier (of eigenlijk, vulkanen).

Nu ook bezig om mezelf voor te bereiden om Tongariro Northern Circuit te lopen. Een 3-4 day / 43km hike, waar de populaire Tongariro Alpine Crossing deel van uitmaakt. Helaas hebben we geen crampons en moeten we dus nog even wachten tot de sneeuw/ijs weg is.

Verder heb ik het afgelopen jaar veel gehiked in Nieuw Zeeland en Australie, vaak tracks van 4-8 uur. Nadat ik pas een keer een 2 daagse trek heb gedaan, wil ik alleen maar meer.
Pain is temporary, pride is forever
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 19:07:51 #256
158394 Draganta
Kansas Ranger
pi_143486249
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 14:04 schreef FreeShooter het volgende:
Ik heb in een paar dagen tijd alle topics doorgelezen en ben daardoor nog enthousiaster om te hiken.

Ik verblijf voor een aantal maanden in Tongariro National Park, Nieuw Zeeland. Dus genoeg mogelijkheden voor prachtige hikes. Helaas is het op het moment wat slechter weer (winter hier). Desondanks toch al een aantal 2-3 uur tracks kunnen doen, vaak in de sneeuw. Geweldig uitzicht op de bergen hier (of eigenlijk, vulkanen).

Nu ook bezig om mezelf voor te bereiden om Tongariro Northern Circuit te lopen. Een 3-4 day / 43km hike, waar de populaire Tongariro Alpine Crossing deel van uitmaakt. Helaas hebben we geen crampons en moeten we dus nog even wachten tot de sneeuw/ijs weg is.

Verder heb ik het afgelopen jaar veel gehiked in Nieuw Zeeland en Australie, vaak tracks van 4-8 uur. Nadat ik pas een keer een 2 daagse trek heb gedaan, wil ik alleen maar meer.
Je snapt natuurlijk dat wij heel graag foto's willen zien, want het klinkt goed :D
pi_143532726
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 14:04 schreef FreeShooter het volgende:

wow, wat is je reden om zolang in het park te verblijven als ik vragen mag?
De Northern Circuit staat ook nog op mijn wensenlijstje, maar dan mag het inderdaad wel iets beter weer zijn. Ik reed vorige week nog langs het park, geslapen in Ohakune, en Ruapehu lag er prachtig bij zo in de sneeuw <3

Overigens, wat betreft meerdaagse trekkings is de Tasman Coastal Track ook wel een goede. Kun je in een tot vijf etappes doen, afhankelijk van hoeveel en hoe snel je wil lopen en je kan van elke hut opgehaald worden met de watertaxi, of halverwege de track beginnen door je er naartoe te laten varen.
pi_143534618
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 22:29 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

wow, wat is je reden om zolang in het park te verblijven als ik vragen mag?
De Northern Circuit staat ook nog op mijn wensenlijstje, maar dan mag het inderdaad wel iets beter weer zijn. Ik reed vorige week nog langs het park, geslapen in Ohakune, en Ruapehu lag er prachtig bij zo in de sneeuw <3

Overigens, wat betreft meerdaagse trekkings is de Tasman Coastal Track ook wel een goede. Kun je in een tot vijf etappes doen, afhankelijk van hoeveel en hoe snel je wil lopen en je kan van elke hut opgehaald worden met de watertaxi, of halverwege de track beginnen door je er naartoe te laten varen.
Dat mag. We (mijn vriendin en ik) werken voor een aantal maanden in het Chateau Tongariro Hotel. Goede plek om te sparen, aangezien het verblijf en eten er bij inbegrepen zit. En je onmogelijk geld hier kan uitgeven. Er is de afgelopen weken ontzettend veel sneeuw gevallen inderdaad. Op sommige trails zakte je tot je knieën weg in de sneeuw.

Chateau Tongariro. (Jij kent het ongetwijfeld...)

Wij hebben inderdaad ook 1 dag gelopen van de Abel Tasman track. Om vervolgens terug naar de auto te liften. Mooi! Abel Tasman NP is zeker één van onze favorieten plekken op het zuider eiland.

Jij bent ook voor langere tijd in NZ?
pi_143535486
Vet man. Het chateau ken ik inderdaad, heb ik een paar jaar geleden ook eens overnacht, erg mooi, hoewel het wel fout voelde om zo'n sjieke plek binnen te wandelen in een outdoorkloffie :)
We reden er laatst vlak langs omdat de Desert road afgesloten zou zijn vanwege de sneeuw.

Ik ben zelf onlangs voor onbepaalde tijd naar Wellington verhuisd. De hoeveelheid mooie natuur en mooie wandelingen die je hier kan doen zorgen bijna voor een luxeprobleem. Hoe lang zit je er nog? Wie weet komen we elkaar nog tegen als ik deze lente de 5-daagse ga doen :P
pi_143804600
Ik ben hier tot eind november. Doe je de track voor die tijd?

Afgelopen week een 17km/5 uur wandeltocht gedaan. Tama Lakes, onderdeel van een Great Walk. Erg gave track met geweldig uitzicht voor het grootste deel van de track.

Mount Ngauruhoe, een vulkaan met een erg typisch uiterlijk. Vooral bekend als Mount Doom in de LOTR films.

Kaal landschap door de vulkaanuitbarstingen.

Mount Ruapehu, Nieuw Zeelands grootste skigebied en tegelijkertijd ook één van de actiefste vulkanen in de wereld.

Lower Tama Lake. Een oude krater van een vulkaan explosie.
  maandag 25 augustus 2014 @ 08:44:25 #261
78918 SeLang
Black swans matter
pi_143805236
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 06:38 schreef FreeShooter het volgende:
Ik ben hier tot eind november. Doe je de track voor die tijd?

Afgelopen week een 17km/5 uur wandeltocht gedaan. Tama Lakes, onderdeel van een Great Walk. Erg gave track met geweldig uitzicht voor het grootste deel van de track.

[ link | afbeelding ]
Mount Ngauruhoe, een vulkaan met een erg typisch uiterlijk. Vooral bekend als Mount Doom in de LOTR films.

[ link | afbeelding ]
Kaal landschap door de vulkaanuitbarstingen.

[ link | afbeelding ]
Mount Ruapehu, Nieuw Zeelands grootste skigebied en tegelijkertijd ook één van de actiefste vulkanen in de wereld.

[ link | afbeelding ]
Lower Tama Lake. Een oude krater van een vulkaan explosie.
Mooi man!
Mijn reisverslagen
  dinsdag 2 september 2014 @ 12:57:36 #262
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_144095795
Hier ook mensen die klimmen? Het klimtopic zelf is.. Redelijk dood :P
  dinsdag 2 september 2014 @ 16:07:50 #263
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144103167
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 12:57 schreef Dven het volgende:
Ik niet in elk geval. Technisch gedoe met touwen enzo is niet aan mij besteed, al vind ik het geen probleem om op een mooie route af en toe mijn handen te moeten gebruiken ("scrambling"). Maar dat is geen doel op zich.
Mijn reisverslagen
  maandag 22 september 2014 @ 21:43:36 #264
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_144804519
quote:
Ik zat net naar een klimtopic te zoeken maar kon het niet eens vinden.

Maar ik ga dit topic ook even volgen want hiken in de bergen doe ik ook graag.
pi_144805548
Hier ook geen klimmen. Zou het op zich zelf wel tof vinden (tot op zekere hoogte hihihihihi), maar mijn man heeft hoogtevrees, en om 'm nou enkel te laten zekeren... en we doen dit soort dingen toch meestal samen. Dus we komen meestal uit op 'n kruising van hiken en/of trail running.

Zaterdag gaan we een halve marathon aan de Causeway Coast rennen:

En daar ook nog wat wandelingen in de buurt doen de dagen eromheen O+
Ja doei.
pi_144806754
quote:
Ik ben net terug van 3 weken klimmen/alpien/via ferrata in Zwitserland, dus moet ff wat foto's uitzoeken. Maar later deze week volgen er wat plaatjes :)
Mijn foto's op Flickr!
  dinsdag 23 september 2014 @ 08:49:20 #267
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_144813707
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 21:43 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Ik zat net naar een klimtopic te zoeken maar kon het niet eens vinden.

Maar ik ga dit topic ook even volgen want hiken in de bergen doe ik ook graag.
is er wel maar dat is meer voor de vorm :P

Voorlopig ieder geval geen klimmen hier door een ongeval :')

Vandeweek iemand overleden hier door een klimgeval. Maar gevalletje eigen schuld wel. Flinke klap ieder geval

dinsdag 23 september 2014 @ 08:56:21 #268
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_144813800
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2014 22:28 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ik ben net terug van 3 weken klimmen/alpien/via ferrata in Zwitserland, dus moet ff wat foto's uitzoeken. Maar later deze week volgen er wat plaatjes :)
Zou mooi zijn als we weer wat leven in het topic kunnen brengen :)
  dinsdag 23 september 2014 @ 08:57:11 #269
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_144813815
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 22:02 schreef motorbloempje het volgende:
Hier ook geen klimmen. Zou het op zich zelf wel tof vinden (tot op zekere hoogte hihihihihi), maar mijn man heeft hoogtevrees, en om 'm nou enkel te laten zekeren... en we doen dit soort dingen toch meestal samen. Dus we komen meestal uit op 'n kruising van hiken en/of trail running.

[ afbeelding ]

Hoogtevrees is dan wel een killer ja :D Al verbaast het me dat ik nog vrij veel klimmers zie/hoor die hoogtevrees hebben. Al zal de mate ook wel van belang zijn.
  dinsdag 23 september 2014 @ 09:06:39 #270
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_144813957
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2014 22:28 schreef Gripper het volgende:

[..]

O leuk! Waar ben je geweest? Ik woon in Zwitserland, vandaar ook begonnen met klimmen en hiken.
pi_144813988
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 22:02 schreef motorbloempje het volgende:

[ afbeelding ]

Mooie omgeving O+ Jullie bofkonten, dat je daar in de buurt woont O+
  dinsdag 23 september 2014 @ 09:10:24 #272
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_144814008
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 08:57 schreef Dven het volgende:

[..]

Hoogtevrees is dan wel een killer ja :D Al verbaast het me dat ik nog vrij veel klimmers zie/hoor die hoogtevrees hebben. Al zal de mate ook wel van belang zijn.
Dat vind ik wel apart, of kijken die mensen misschien gewoon nooit naar beneden :P
pi_144814087
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:08 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Mooie omgeving O+ Jullie bofkonten, dat je daar in de buurt woont O+
Nou, hiervoor moeten wij ook nog wel een eindje reizen hoor ;) Is nog steeds, vanaf Liverpool, een uur of 8 met de Ferry :o
Ja doei.
  dinsdag 23 september 2014 @ 09:18:27 #274
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_144814107
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:10 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Dat vind ik wel apart, of kijken die mensen misschien gewoon nooit naar beneden :P
Ik kijk eigenlijk ook niet graag naar beneden :@
pi_144814185
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:16 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Nou, hiervoor moeten wij ook nog wel een eindje reizen hoor ;) Is nog steeds, vanaf Liverpool, een uur of 8 met de Ferry :o
-O-
pi_144814237
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:23 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

-O-
Maar nog altijd beter dan vanuit NL! :P We hadden kunnen vliegen, dan waren we er zo geweest, maar dan had de bus niet meegekund en hadden we een auto moeten huren. We staan nu 3 nachten op een camping bij de start/finish van de race, andere dagen gaan we wildkamperen :o O+
Ja doei.
pi_144814381
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:25 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Maar nog altijd beter dan vanuit NL! :P We hadden kunnen vliegen, dan waren we er zo geweest, maar dan had de bus niet meegekund en hadden we een auto moeten huren. We staan nu 3 nachten op een camping bij de start/finish van de race, andere dagen gaan we wildkamperen :o O+
Dat klinkt best ok :Y alleen dat kamperen dan niet :X :X :X
pi_144814417
Heerlijk hoor, in ons kampeerbusje O+

Maar die staat nog bij de garage :') beetje last-minute laswerk voor de APK.... :X
Ja doei.
pi_144814467
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:25 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

O+ ^O^
Nog 2,5 week en wij kunnen weer lekker door het Welshe land wandelen O+ Heb wel wat mooie routes al gepland. Hoop dat het weer mee zit en we alles kunnen doen. :)
pi_144814529
Ooowh, lekker O+ Wales O+

Mr.Mo heeft nog een paar dagen vrij 'over', misschien in November nog een lang weekendje die kant op als het weer het toelaat... Naar de Beacons ofzo O+ Of 'gewoon' Snowdonia!
Ja doei.
pi_144814555
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:38 schreef motorbloempje het volgende:
Ooowh, lekker O+ Wales O+

Mr.Mo heeft nog een paar dagen vrij 'over', misschien in November nog een lang weekendje die kant op als het weer het toelaat... Naar de Beacons ofzo O+ Of 'gewoon' Snowdonia!
Beide mooi en de moeite waard O+
Ik wil Tav graag mee de Pen-y-Fan op nemen.. Hoop dat we een mooie heldere dag treffen dus. :)
pi_144814572
Haha, toen wij de Pen-Y-Fan opliepen ene paar jaar geleden konden we welgeteld een halve minuut van het uitzicht genieten. Daarna bereikte DE WOLK ons. :') _O- hele terugweg in de mist over de kam _O-
Ja doei.
  dinsdag 23 september 2014 @ 09:40:24 #283
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_144814576
Als ik het weer hier zo zie begint het hike-seizoen wel ten einde te lopen en is het binnenkort weer snowboard tijd :')
pi_144814615
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:40 schreef motorbloempje het volgende:
Haha, toen wij de Pen-Y-Fan opliepen ene paar jaar geleden konden we welgeteld een halve minuut van het uitzicht genieten. Daarna bereikte DE WOLK ons. :') _O- hele terugweg in de mist over de kam _O-
:D Ik had wel geluk vorig jaar februari. Heldere koude dag, prachtig uitzicht en raven die kruimeltjes kwamen schooieren :D O+

dinsdag 23 september 2014 @ 09:41:57 #285
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_144814618
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:40 schreef Dven het volgende:
Als ik het weer hier zo zie begint het hike-seizoen wel ten einde te lopen en is het binnenkort weer snowboard tijd :')
Hier ook, was twee weken geleden al -1 in het dal :o
pi_144814643
Pen-Y-Fan was mijn eerste 'echte' beklimming overigens, en was toen nog een stuk minder fit dan nu. Mijn hemel. Mijn kuiten, ik voel ze nog als ik terugdenk aan dat laatste stuk omhoog! :o

En ook de weg naar beneden... over de kam.. en dan 'een pad' af, volgens Mr.Mo. We zijn het er nog steeds niet over eens dat dat inderdaad een 'echt' pad was. Ik vind van niet. Hij wel. _O- We hadden geen OS kaart bij ons :P binnenkort eens op de garmin kijken (daar staan alle OS kaarten van het VK in).
Ja doei.
  dinsdag 23 september 2014 @ 09:44:17 #287
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_144814672
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:41 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Hier ook, was twee weken geleden al -1 in het dal :o
Oke, dat hier nog net niet :D Waar is 'hier' trouwens? :P

Gisteren 27 graden, vanmorgen 14, vanmiddag 11 :')

Gaat wel weer klimmen naar de 22 graden maar in vergelijking met voorgaande jaren is het echt bar en boos. Zal wel een lange koude winter gaan worden.
pi_144814686
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:41 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

:D Ik had wel geluk vorig jaar februari. Heldere koude dag, prachtig uitzicht en raven die kruimeltjes kwamen schooieren :D O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Oooooooh :o Nu wil ik ook :o
  dinsdag 23 september 2014 @ 09:50:52 #289
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_144814790
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:44 schreef Dven het volgende:

[..]

Oke, dat hier nog net niet :D Waar is 'hier' trouwens? :P

Gisteren 27 graden, vanmorgen 14, vanmiddag 11 :')

Gaat wel weer klimmen naar de 22 graden maar in vergelijking met voorgaande jaren is het echt bar en boos. Zal wel een lange koude winter gaan worden.
'Hier' was centraal Zwitserland.

Ik heb wel zin in de winter, wil een keer een snowshoeing route doen.
pi_144814793
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:43 schreef motorbloempje het volgende:
Pen-Y-Fan was mijn eerste 'echte' beklimming overigens, en was toen nog een stuk minder fit dan nu. Mijn hemel. Mijn kuiten, ik voel ze nog als ik terugdenk aan dat laatste stuk omhoog! :o

En ook de weg naar beneden... over de kam.. en dan 'een pad' af, volgens Mr.Mo. We zijn het er nog steeds niet over eens dat dat inderdaad een 'echt' pad was. Ik vind van niet. Hij wel. _O- We hadden geen OS kaart bij ons :P binnenkort eens op de garmin kijken (daar staan alle OS kaarten van het VK in).
:D Wij deden een hele makkelijke route eigenlijk. Ook overduidelijk gewoon een pad. ;) Maar wel 4km gestaag omhoog idd :D
  dinsdag 23 september 2014 @ 09:51:24 #291
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_144814795
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:41 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooi uitzicht op die 2e foto!
pi_144814843
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:51 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Mooi uitzicht op die 2e foto!
We konden helemaal rondom kijken O+

dinsdag 23 september 2014 @ 09:54:04 #293
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_144814850
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:50 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

'Hier' was centraal Zwitserland.

Ik heb wel zin in de winter, wil een keer een snowshoeing route doen.
Kijk op zich ook wel uit naar de winter. Anderzijds vind ik het verlaten van de zomer altijd wel pijnlijk. Maar winter is O+ Snowboarden, sleeen, schaatsen, sledehondrijden, sneeuwscootertochten O+ O+ O+
  dinsdag 23 september 2014 @ 09:56:04 #294
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_144814889
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:53 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

We konden helemaal rondom kijken O+

[ afbeelding ]
_O_
  dinsdag 23 september 2014 @ 10:00:45 #295
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144814991
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 08:57 schreef Dven het volgende:

[..]

De enige klim die ik ga doen is de Inaccessible Pinnacle op Skye. Ik heb daarin geen keus want het is één van de 282 Schotse Munro's dus ik moet hem wel beklimmen als ik ooit mijn lijst compleet wil krijgen (ik zit nu pas op 101 dus ik kan dat ding nog een tijdje links laten liggen :P).

Mijn reisverslagen
  dinsdag 23 september 2014 @ 10:01:50 #296
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_144815012
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

De enige klim die ik ga doen is de Inaccessible Pinnacle op Skye. Ik heb daarin geen keus want het is één van de 282 Schotse Munro's dus ik moet hem wel beklimmen als ik ooit mijn lijst compleet wil krijgen (ik zit nu pas op 101 dus ik kan dat ding nog een tijdje links laten liggen :P).

[ afbeelding ]
Dat is een fraaie :~
pi_144815033
De munroes, ja, die moeten wij ook maar eens gaan 'verzamelen', maar dan (voor zover mogelijk) rennend 8-) ... maar die pinnacle oprennen .... :D vandaar de 'voor zover mogelijk' :P
Ja doei.
  dinsdag 23 september 2014 @ 10:03:57 #298
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144815068
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:40 schreef Dven het volgende:
Ik vertrek volgende week naar Ethiopie (ga daar 8 weken rondreizen) en daar ga ik sowieso meerdaagse treks doen in de Simien Mountains en de Bale Mountains. Niet heel lang, 4-5 dagen per trek, maar wel in subliem landschap :)
Mijn reisverslagen
pi_144815085
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:X mijn hoogtevrees! wat doe je?!
pi_144815106
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:03 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik vertrek volgende week naar Ethiopie (ga daar 8 weken rondreizen) en daar ga ik sowieso meerdaagse treks doen in de Simien Mountains en de Bale Mountains.
:r

Jij.

Met je vrije tijd.

En je toffe reizen.

JIJ :r

SPOILER
Ja doei.
pi_144815111
:@ :')
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')