abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 10 mei 2014 @ 23:30:04 #101
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139802666
Zelf zou ik een kleiner tentje nemen met ongeveer de helft van het gewicht.

Bijvoorbeeld deze:

2,25kg en die koop je hier voor Ŗ75 op dit moment.

[ Bericht 37% gewijzigd door SeLang op 10-05-2014 23:36:47 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_139803311
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 23:30 schreef SeLang het volgende:
Zelf zou ik een kleiner tentje nemen met ongeveer de helft van het gewicht
ja, dat zou ook kunnen. Dat voelt alleen een beetje als verspild geld, omdat we een wat grotere tent wat vaker zouden gebruiken. Ik snap het sentiment wel heel goed...Ik heb graag een wat ruime voortent waar je met 2 personen kunt zitten, om te koken als het kutweer is, etc. En om bagage/schoenen droog te laten liggen...We hebben nog even de tijd, gelukkig.

Wat nemen jullie mee voor eten, voor dit soort tochten?
pi_139819267
Tsja, hutten zijn stukken comfortabeler een tent is wel echt ondergedompeld zijn in de natuur. Houd er wel rekening mee dat je met tent veel meer meeneemt. Niet alleen de tent, maar ook alles wat erbij komt. En Ipv een voortent is een tarp een aanrader. Kun je onafhankelijk opzetten, superlicht.
Whatever...
  † In Memoriam † zondag 11 mei 2014 @ 11:07:31 #104
230491 Zith
pls tip
pi_139820430
Ik heb zelf deze 2p tent.

http://www.aliexpress.com(...)6561_1655959428.html

Lomp groot en rond de 1800 gram*.

*als je standaard wandelstokken meeneemt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Zith op 11-05-2014 11:16:40 ]
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  zondag 11 mei 2014 @ 12:10:57 #105
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_139821784
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 11:07 schreef Zith het volgende:

met hoe ik slaap zouden we zo'n tent 3x per nacht opnieuw omhoog moeten gooien!

En wat doen jullie met je rugzak e.d in die tenten? 2 personen, en dan is hij wel vol, geloof ik!
  † In Memoriam † zondag 11 mei 2014 @ 12:12:04 #106
230491 Zith
pls tip
pi_139821802
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 12:10 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

En wat doen jullie met je rugzak e.d in die tenten? 2 personen, en dan is hij wel vol, geloof ik!
De tent is ~3 meter lang, ~2meter breed. :P
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_139868643
Misschien dat dit het goede draadje is om even mijn vraag te stellen. Ik ga komende week richting Georgië, Armenië en Azerbeidzjan. Beetje wandelen en vakantie vieren. Nu heb ik al een aantal keer een waarschuwing gelezen over de Caucasian Ovcharka; een hond XXL die z'n schapen met veel bombarie verdedigd. Het beest beschermt normaal schapen tegen wolven en beren, dus ik koester niet de illusie dat ik 'em kan hebben. Hoe gaan jullie tijdens wandeltochten met dit soort situaties om? Doorlopen/negeren, stok, stenen, of iets anders?
  maandag 12 mei 2014 @ 16:13:36 #108
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_139869669
quote:
5s.gif Op maandag 12 mei 2014 15:43 schreef krapula het volgende:
Misschien dat dit het goede draadje is om even mijn vraag te stellen. Ik ga komende week richting Georgië, Armenië en Azerbeidzjan. Beetje wandelen en vakantie vieren. Nu heb ik al een aantal keer een waarschuwing gelezen over de Caucasian Ovcharka; een hond XXL die z'n schapen met veel bombarie verdedigd. Het beest beschermt normaal schapen tegen wolven en beren, dus ik koester niet de illusie dat ik 'em kan hebben. Hoe gaan jullie tijdens wandeltochten met dit soort situaties om? Doorlopen/negeren, stok, stenen, of iets anders?
Ga sowieso niet rennen, dat verlies je, en ook niet met je rug naar hem toestaan. Langzaam weglopen terwijl je hem in je gezichtsveld houdt lijkt mij het beste.
Ik ben geen expert, maar dit zou ik doen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 12 mei 2014 @ 16:49:54 #109
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139871073
Ik ben geen expert op het gebied van honden maar wat ik meestal doe is naar de hond toelopen. Honden zijn laffe beesten die meestal alleen van achteren durven aanvallen. De meeste honden deinzen terug als je naar ze toeloopt. Als je je rug aan ze toekeert dan durven ze opeens weer maar dan draai ik dus weer om en loop naar de hond toe, die dan weer wegrent etc etc.
Mijn reisverslagen
pi_139895743
Thanks, ik zal dit topic erbij halen zodra ik oog in oog met zo'n apparaat sta. :D
  † In Memoriam † zondag 18 mei 2014 @ 13:35:06 #111
230491 Zith
pls tip
pi_140086812
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 11:07 schreef Zith het volgende:

Fotos:

Mijn chinese 2persoons-tent, silliconen coating, grondzeil 5000mm waterproof, tentzeil 4000mm. 1700 gram. Je ziet dat er genoeg ruimte voorin is voor 2x een rugzak.

Op de achtergrond een 1ps versie, 900 gram.

http://www.aliexpress.com(...)tent/1655959428.html

http://www.aliexpress.com(...)tent/1657892781.html
  zondag 18 mei 2014 @ 18:34:27 #112
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140096859
Net gemaakt en getest: Isoleerpot voor backpacking.

Het idee is dat je brandstof wilt besparen (want dan hoef je minder mee te dragen) en je maaltijden zoals pasta in de pot verder laat gaar worden zonder vuur eronder. Dus water aan de kook brengen en dan de hele pan in de isoleerpot en verder gaar laten worden.

Pannetje, brander/ gas en isoleerpot

Alles ingepakt. Brander + gastankje passen precies in de pan, pan past precies in de isoleerpot

Effectiviteit gemeten: de afkoeling van 0,5 liter water. Roze lijn is zonder isolatie. Rode lijn is pannetje op een isolerende onderlegger. Oranje lijn is de huidige uitvoering (zie foto). De blauwe lijn is hetzelfde ontwerp met dubble laag isolatie.

In de huidige uitvoering weegt de isoleerpot slechts 31 gram, maar de tijd dat het duurt voordat 0,5 liter water in temperatuur daalt van 100 graden tot 80 graden is nu 2,2x zo lang vergeleken met de situatie dat er alleen een isolerende onderlegger wordt gebruikt en 2,5x zo lang als de situatie helemaal zonder isolatie (maar dat laatste getal hangt uiteraard sterk af van de ondergrond).
Mijn reisverslagen
pi_140097537
quote:
10s.gif Op zondag 18 mei 2014 18:34 schreef SeLang het volgende:

Het idee is dat je brandstof wilt besparen (want dan hoef je minder mee te dragen) en je maaltijden zoals pasta in de pot verder laat gaar worden zonder vuur eronder. Dus water aan de kook brengen en dan de hele pan in de isoleerpot en verder gaar laten worden.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Alles ingepakt. Brander + gastankje passen precies in de pan, pan past precies in de isoleerpot

[ afbeelding ]
Effectiviteit gemeten: de afkoeling van 0,5 liter water. Roze lijn is zonder isolatie. Rode lijn is pannetje op een isolerende onderlegger. Oranje lijn is de huidige uitvoering (zie foto). De blauwe lijn is hetzelfde ontwerp met dubble laag isolatie.

In de huidige uitvoering weegt de isoleerpot slechts 31 gram, maar de tijd dat het duurt voordat 0,5 liter water in temperatuur daalt van 100 graden tot 80 graden is nu 2,2x zo lang vergeleken met de situatie dat er alleen een isolerende onderlegger wordt gebruikt en 2,5x zo lang als de situatie helemaal zonder isolatie (maar dat laatste getal hangt uiteraard sterk af van de ondergrond).
Das interessant en het proberen waard! ^O^
De isolatie heb je gemaakt van bubbeltjesplastic, aluminiumfolie en tape?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  zondag 18 mei 2014 @ 18:57:00 #114
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_140097650
quote:
10s.gif Op zondag 18 mei 2014 18:34 schreef SeLang het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

leuk experiment!

Maar, het duurt dan nog heel lang voordat je pasta klaar is. En het zal ook sterk van de buitentemperatuur afhangen, denk ik.
  zondag 18 mei 2014 @ 19:07:57 #115
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140098142
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 18:57 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

leuk experiment!

Maar, het duurt dan nog heel lang voordat je pasta klaar is. En het zal ook sterk van de buitentemperatuur afhangen, denk ik.
Het hangt zeker af van de buitentemperatuur en van de hoeveelheid wind. Maar de ruime verdubbeling van afkoeltijd zou ongeveer in stand moeten blijven, ook als die afkoeltijd zelf veel korter is door kou en wind.

Ik heb het nog niet in de praktijk getest maar dit is een gangbare methode onder lichtgewicht backpackers. Als je de wildernis in gaat en bijvoorbeeld voor één week eten en brandstof moet meesjouwen dan kun je je nu eenmaal geen luxe veroorloven. Komende maand ga ik het eens uittesten in Schotland om te zien of ik hiermee eetbare maaltijden kan produceren :)
Mijn reisverslagen
  zondag 18 mei 2014 @ 19:11:40 #116
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_140098343
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 19:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het hangt zeker af van de buitentemperatuur en van de hoeveelheid wind. Maar de ruime verdubbeling van afkoeltijd zou ongeveer in stand moeten blijven, ook als die afkoeltijd zelf veel korter is door kou en wind.

Ik heb het nog niet in de praktijk getest maar dit is een gangbare methode onder lichtgewicht backpackers. Als je de wildernis in gaat en bijvoorbeeld voor één week eten en brandstof moet meesjouwen dan kun je je nu eenmaal geen luxe veroorloven. Komende maand ga ik het eens uittesten in Schotland om te zien of ik hiermee eetbare maaltijden kan produceren :)
ik ben benieuwd! Wat voor dingen kook je onderweg zoal? Wij zullen van de zomer voor 8 dagen eten meeslepen, en ik denk dat het vooral gevriesdroogde maaltijden zullen worden. En havermout enzo voor ontbijt.
  zondag 18 mei 2014 @ 19:26:19 #117
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140099038
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 19:11 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ik ben benieuwd! Wat voor dingen kook je onderweg zoal? Wij zullen van de zomer voor 8 dagen eten meeslepen, en ik denk dat het vooral gevriesdroogde maaltijden zullen worden. En havermout enzo voor ontbijt.
Dat zullen wel van die gedroogde pasta maaltijden gaan worden, aardappelpuree, veel muesli, etc. Dingen met hoge energie inhoud per kilo. Maar ik ben (nog) niet gewend om eten mee te slepen omdat ik tot nu toe altijd dagtochten heb gedaan vanaf een vast punt of naar bestemmingen waar ik ter plekke eten kan kopen. En ik ben een grote eter dus dat wordt zeker ~1kg per dag aan eten alleen meesjouwen.
Mijn reisverslagen
  maandag 19 mei 2014 @ 13:02:21 #118
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140126773
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 19:11 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Zojuist een praktijk test gedaan en het werkt uitstekend! Zowel een kant en klare gedroogde pasta maaltijd geprobeerd als ruwe fusilli.

Ik heb de pasta gewoon direct in de pan gedaan met water erbij en dat aan de kook gebracht. Zodra het kookte heb ik de pan direct van het vuur gehaald en in de isolatiebox geplaatst. Beide pasta maaltijden waren gewoon gaar na de voorgeschreven kooktijd (ik had verwacht dat het langer zou duren).

Enige probleem met de kant en klaar pasta maaltijd: veel te weinig en veel te zout. Maar goed, dat is niet de schuld van mijn isoleerbox.
Mijn reisverslagen
  maandag 19 mei 2014 @ 13:19:56 #119
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140127241
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 18:54 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Das interessant en het proberen waard! ^O^
De isolatie heb je gemaakt van bubbeltjesplastic, aluminiumfolie en tape?
Sorry, ik had jouw vraag gemist....
Het is gemaakt van isolatiemateriaal dat wordt gebruikt om verwarmingsbuizen, daken e.d. te isoleren. Dat is inderdaad bubbletjes folie gesandwicht tussen (dik) aluminiumfolie. En dat dus aan elkaar geplakt met duct tape.
Mijn reisverslagen
pi_140127398
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 13:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

Sorry, ik had jouw vraag gemist....
Geen probleem! :)

quote:
Het is gemaakt van isolatiemateriaal dat wordt gebruikt om verwarmingsbuizen, daken e.d. te isoleren. Dat is inderdaad bubbletjes folie gesandwicht tussen (dik) aluminiumfolie. En dat dus aan elkaar geplakt met duct tape.
Ik zal er komende 'vakantie' eens eentje maken, want bubbeltjesplastic heb ik toevallig veel bij dan :)
  maandag 19 mei 2014 @ 13:26:02 #121
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_140127411
Pak nu dagelijks in de ochtend zo'n 6 kilometer en s' avonds zo'n 10 km. Wou dat er wat meer tijd beschikbaar was ;(
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 19 mei 2014 @ 13:38:41 #122
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140127844
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 13:25 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Geen probleem! :)

[..]

Ik zal er komende 'vakantie' eens eentje maken, want bubbeltjesplastic heb ik toevallig veel bij dan :)
Ik weet niet zeker of het met "gewoon" bubbletjesfolie gaat want plastic wordt zacht door de warmte. En die aluminium lagen zijn ook essentieel omdat het warmte terug reflecteert naar de pot. Daardoor voel je ook dat die veel minder straalt.

Ik had online een klein stukje materiaal gekocht (50x60 cm) voor Ŗ4,99 (+Ŗ3 verzendkosten :{ ). Dat is genoeg voor 2 potten. Je kunt bij bouwmarkten dat spul ook kopen maar dan heb je meestal gelijk een rol van 5 meter ofzo...
Mijn reisverslagen
  maandag 19 mei 2014 @ 13:44:59 #123
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140128038
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 13:26 schreef Dven het volgende:
Pak nu dagelijks in de ochtend zo'n 6 kilometer en s' avonds zo'n 10 km. Wou dat er wat meer tijd beschikbaar was ;(
Dan word je wel lekker fit :). Na die epische trek in Nepal was ik 5,7kg afgevallen, ondanks dat ik me daar elke dag helemaal vol vrat (dal bhat :9 ) en de weken erna toen ik allang weer thuis was was mijn metabolisme nog steeds zo hoog dat ik significant meer moest eten om geen honger te hebben. Ondanks dat heb ik per vandaag (5 weken na dato) pas 0,8kg van mijn verloren gewicht teruggewonnen :{
Mijn reisverslagen
  maandag 19 mei 2014 @ 13:47:40 #124
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_140128138
Ik vind het nog best lastig te bedenken wat wij aan eten mee moeten slepen.

we gaan 8 dagen wandelen, ongeveer. In totaal 110 km, dus de afstand per dag valt best mee. Terrein schijnt ook goed te doen te zijn. Maar, om aan genoeg kalorieen te komen is nog best lastig. Ik dacht ongeveer zo:
-ontbijt, zelfgemaakte zakjes met havermout, melkpoeder, eventueel nog wat andere granen, rozijnen/cranberries en eventueel wat chocolade voor de smaak.
- lunch: cup asoup/noodles, brood met beleg (hier in Zweden verkopen ze tubes kaas etc)
- avondeten: gevriesdroogde maaltijd, plus toetje.
- tussendoor: mueslirepen, trail mix, chocolade, koekjes.

We zullen tussendoor in hutten dingen kunnen kopen, maar kunnen er niet op rekenen wat, plus het zal erg duur zijn. En ik denk dat we minstens 2000 kcal per dag moeten eten, en eigenlijk nog meer. Die gevriesdroogde avondmaaltijden zijn maar 400 ofzo, dat valt me erg tegen.
  maandag 19 mei 2014 @ 13:55:34 #125
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_140128379
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 13:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dan word je wel lekker fit :). Na die epische trek in Nepal was ik 5,7kg afgevallen, ondanks dat ik me daar elke dag helemaal vol vrat (dal bhat :9 ) en de weken erna toen ik allang weer thuis was was mijn metabolisme nog steeds zo hoog dat ik significant meer moest eten om geen honger te hebben. Ondanks dat heb ik per vandaag (5 weken na dato) pas 0,8kg van mijn verloren gewicht teruggewonnen :{
Ik hoop dat ik er fit van word. Mijn conditie en fysiek is verre van meer zo indrukwekkend als dat het een jaar of twee geleden was :+

Maar het klopt inderdaad dat je lichaam zichzelf wel in stand houdt ja. Net als spiergeheugen zal je metabolisme ook een vorm van geheugen hebben.

Het gaat allemaal wel met rasse schreden vooruit, waar ik eerst een tempo van 4.8 km/h kon handhaven zit ik nu op zo'n 6.7 en gezien de moeilijkheidsgraad van het terrein is dat niet eens zo slecht meer en een prima training voor als ik straks de bergentoppen hier in de omgeving bereiken wil.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 19 mei 2014 @ 14:15:38 #126
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140128937
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 13:47 schreef Jagärtrut het volgende:

we gaan 8 dagen wandelen, ongeveer. In totaal 110 km, dus de afstand per dag valt best mee. Terrein schijnt ook goed te doen te zijn. Maar, om aan genoeg kalorieen te komen is nog best lastig. Ik dacht ongeveer zo:
-ontbijt, zelfgemaakte zakjes met havermout, melkpoeder, eventueel nog wat andere granen, rozijnen/cranberries en eventueel wat chocolade voor de smaak.
- lunch: cup asoup/noodles, brood met beleg (hier in Zweden verkopen ze tubes kaas etc)

We zullen tussendoor in hutten dingen kunnen kopen, maar kunnen er niet op rekenen wat, plus het zal erg duur zijn. En ik denk dat we minstens 2000 kcal per dag moeten eten, en eigenlijk nog meer. Die gevriesdroogde avondmaaltijden zijn maar 400 ofzo, dat valt me erg tegen.
2000 kcal daar red ik het echt niet mee, zelfs niet op dagen waarop ik helemaal niets doe. 4000 is realistischer. Als je eten op de trail kunt kopen dan zou ik niet te moeilijk doen en alleen snacks meenemen.

Ik lees dat je brood met beleg wilt eten en kaas uit een tube, maar waar haal je dat brood vandaan? Als je dat al kunt kopen dan is het moeilijk vers te houden. Bovendien wordt het fijngeperst. Kaas daarentegen kun je prima een paar dagen bewaren en is compact dus dat hoeft nieteens uit een tube.

Zelf wil ik me voorbereiden op treks waar ik een week lang ofzo echt niets kan kopen en dus alles moet meenemen. En nee, ik ben er ook nog niet helemaal uit wat je dan mee kunt nemen maar ik denk dus aan veel pasta / muesli/ pinda's/ trailmix, dat soort dingen. Gewoon maximale kcal/kg voer. Dat het die dagen geen culinair feest gaat worden lijkt me duidelijk maar daar gaat het ook helemaal niet om.

Met hoog energetisch (maar gebalanceerd) eten ga ik er vanuit dat ik ongeveer 1kg per dag moet meesjouwen. Dus 1 week = 7kg aan eten alleen.

[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 19-05-2014 14:22:07 ]
Mijn reisverslagen
  maandag 19 mei 2014 @ 14:53:11 #127
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_140130022
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 14:15 schreef SeLang het volgende:

[..]

2000 kcal daar red ik het echt niet mee, zelfs niet op dagen waarop ik helemaal niets doe. 4000 is realistischer. Als je eten op de trail kunt kopen dan zou ik niet te moeilijk doen en alleen snacks meenemen.

Ik lees dat je brood met beleg wilt eten en kaas uit een tube, maar waar haal je dat brood vandaan? Als je dat al kunt kopen dan is het moeilijk vers te houden. Bovendien wordt het fijngeperst. Kaas daarentegen kun je prima een paar dagen bewaren en is compact dus dat hoeft nieteens uit een tube.

Zelf wil ik me voorbereiden op treks waar ik een week lang ofzo echt niets kan kopen en dus alles moet meenemen. En nee, ik ben er ook nog niet helemaal uit wat je dan mee kunt nemen maar ik denk dus aan veel pasta / muesli/ pinda's/ trailmix, dat soort dingen. Gewoon maximale kcal/kg voer. Dat het die dagen geen culinair feest gaat worden lijkt me duidelijk maar daar gaat het ook helemaal niet om.

Met hoog energetisch (maar gebalanceerd) eten ga ik er vanuit dat ik ongeveer 1kg per dag moet meesjouwen. Dus 1 week = 7kg aan eten alleen.
het probleem is dat je er niet op kunt rekeken wat je in die hutten kunt kopen, en dat mijn vriend geen vlees/vis eet, wat het nog moeilijker maakt.

Qua brood dacht ik aan polarbrood, niet dat hollandse brood: Dat blijft wel een week of 10 dagen goed. Ik ga denk ik uit van tussendoor dingen in de hutten kopen, maar het belangrijkste eten meeslepen.
pi_140414031
Iemand advies qua gewicht voor een verrekijker? Ik twijfel tussen een 8x20 met een gewicht van 230 gram en een 8x32 met een gewicht van 535 gram - 600 gram

Ben niet echt een gramenjager, zal voornamelijk van hut naar hut gaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bucketlist op 27-05-2014 03:20:01 ]
pi_140414066
Als het je om het gewicht gaat kan je ook denken aan NRG-5/BP5. Saai, maar goed te doen. Zeker voor 1 of 2 dagen.
  dinsdag 27 mei 2014 @ 07:36:31 #130
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_140414723
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 14:53 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

het probleem is dat je er niet op kunt rekeken wat je in die hutten kunt kopen, en dat mijn vriend geen vlees/vis eet, wat het nog moeilijker maakt.

Qua brood dacht ik aan polarbrood, niet dat hollandse brood: [ afbeelding ] Dat blijft wel een week of 10 dagen goed. Ik ga denk ik uit van tussendoor dingen in de hutten kopen, maar het belangrijkste eten meeslepen.
Zelf je eten uit de natuur verkrijgen _O_
  dinsdag 27 mei 2014 @ 08:44:34 #131
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_140415385
Heeft iemand de gedroogde maaltijden van de Decathlon al geprobeerd?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  dinsdag 27 mei 2014 @ 09:17:53 #132
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_140415916
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 07:36 schreef Dven het volgende:

[..]

Zelf je eten uit de natuur verkrijgen _O_
hoeveel zou je boven de poolcirkel in juni/begin juli kunnen verkrijgen?
pi_140416335
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 09:17 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Genoeg, als je van muggen en vliegjes houdt of goed bent met jachtgeweren; niet voor niets bestaat het Inuitdieet vooral uit vlees.
Heb op Groenland ook wel kleine bosbesjes gezien in beschutte valleien, maar nauwelijks genoeg voor een mond vol. En heb op Spitsbergen nog een Russisch koppel gezien die wilde paddestoelen aten.
  † In Memoriam † dinsdag 27 mei 2014 @ 09:48:51 #134
230491 Zith
pls tip
pi_140416637
Van het weekend voor het eerst mijn vriendin meegenomen die niewe Lowa's heeft. Ze had de hele tijd last van het stuk tussen haar enkel en schenen (ik denk omdat de hielkraag/tong er tegen aan drukte, ook met los strikken).

Is dit een kwestie van inlopen of moet ze nieuwe schoenen uitkiezen? Ze rent met gemak 10km dus zou niet snel aan shin-splits denken Het is echter wel de eerste keer dat ze B-schoenen draagt. :)

Gaat om dit gebied.
pi_140416839
dit was de eerste keer dat ze ze droeg?
  † In Memoriam † dinsdag 27 mei 2014 @ 09:58:11 #136
230491 Zith
pls tip
pi_140416876
Ja, ook eerste keer uberhaupt bergschoenen..
  dinsdag 27 mei 2014 @ 10:13:20 #137
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_140417229
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 09:17 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Meer dan genoeg :D Al wordt het dan meer bushcraft dan wandelen. Een van de prachtigste natuurproducten is Lisdodde. Je vindt het over zo goed als de hele wereld en het biedt warmte en isolatie wanneer je het pluis gebruikt en de knol is enorm voedzaam. De stengels zelf zijn ook eetbaar _O_
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:44:05 #138
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_140741755
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 13:47 schreef Jagärtrut het volgende:

Neem worst en pinda's mee! Dat is erg voedzaam en lekker na het eten voor je gaat slapen. Rozijnen zijn sowieso goed voor de snelle energy opname in je bloed. Welke energy bars ik lekker vond en tevens voedzaam zijn, zijn die van chimpanzee: http://www.chimpanzeebar.com/#

Heb zelf 2x de Tour du Mont Blanc gelopen en komende zomer is het de bedoeling boven te komen op een top van 4196. Mocht dat door omstandigheden niet lukken dan wordt het wat lager :) een langere hike van 10 dagen staat volgend jaar op de planning, al heb ik nog geen keus gemaakt welke van de 3 het gaat worden.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  zondag 8 juni 2014 @ 02:07:51 #139
88831 Shreyas
De beste
pi_140822847
Zo ik meld me hier ook maar aangezien ik enkele weken geleden begonnen ben met wandelen. Afstanden tussen de 30-40 km momenteel. Ik ben redelijk begonnen eerst 15, toen 20, toen 25, etc. Hieronder een lang verhaal, maar je kan skippen naar de ''TL;DR versie"

Na de 15 km heb ik dus wandelschoenen aangeschaft. Ik wilde bewust geen Gore-tex (materiaal dat je schoenen waterdicht maakt, maar daardoor iets slechter ventileert) want voor mij is het belangrijker dat mijn schoenen ventileren en ik wandel altijd met mooi weer (ik check buienradar). Dus ik was naar de beterlopenwinkel gegaan, daar werden mijn voeten ''gemeten'' en geconstateerd dat ik een vrij hoge hieldruk had. Ze verkopen daar alleen maar Meindl wandelschoenen en de Laredo werd me aangeraden. Echter deze had én Gore-tex en zat te krap, gewoon niet lekker.

Vervolgens rondgekeken op internet en de Meindl Lugano gevonden zonder Gore-tex, die hadden ze niet bij beterlopenwinkel maar wel bij Bever. Dus ik ben daar heen gegaan. Goede schoen, veel positieve recensies, dus ik wilde die. Helaas zat die schoen toen niet lekker, verschillende maten geprobeerd, ook met 1 mm inlegzool, maar het was het nét niet zeg maar. Vaak niet iets te krap voorin en te breed achter. Op aanraden van de Bever-expert de Hanwag Xerro geprobeerd. Die man had er kijk op want ze zaten als gegoten, perfecte pasvorm, overal ruimte, prima dus die gekocht. Alleen het was dus geen Meindl....

Ik ben begonnen met lopen, ze leken eerst wat stug maar na het inlopen ging het perfect. Na enkele keren 40 km gewandeld te hebben geen last van mijn voeten, ik heb ook nog nooit blaren gehad (afkloppen ;) ). De schoen zit goed, mijn voet past er perfect in. Tijdens het wandelen voel ik vooral na de 30 km duidelijke demping, de druk wordt goed verdeeld, mijn voeten ventileren ook goed, geen probleem zou je denken.

Maar nu komt het, de dag na de wandeling van 40 km, krijg ik vaak last aan mijn rechter achillespees (pees die kuit met hiel verbindt). Alleen rechts, niet links. Op internet wat rondgekeken, maar de bronnen zijn niet eenduidig, sommige zeggen overbelasting, te veel in één keer gelopen, geen goede warming-up, maar er zijn ook mensen die beweren dat het aan het schoeisel ligt. Oftewel, de hieldruk wordt niet goed opgevangen, de demping is onvoldoende...

Ik dacht direct weer aan wat ze in de beterlopenwinkel zeiden en begin me nu toch af te vragen of ik niet voor Meindl had moeten gaan. Punt is dat ik tijdens het wandelen nooit last heb, altijd de dag erna (en die dag daarna). Na 3 dagen is het over.

Dus mijn vraag tevens de TL;DR versie:
Zijn er mensen hier die ook ervaring hebben met Meindl en/of Hanwag wandelschoenen vooral met betrekking tot demping/hieldruk. Is Meindl beter dan Hanwag wat betreft demping? Wat zou de oorzaak kunnen zijn van achillespeespijn. Is het meer overbelasting of ligt het toch aan mijn schoenen. En natuurlijk, wat kan ik hier aan doen, alle tips zijn welkom :)
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_140824313
het lijkt mij logisch dat als je bij een winkel komt die alleen Meinweg verkoopt dat ze dan ook dat merk adviseren (wc eend). Ze zaten je niet lekker, dus daarmee had je veel eerder blessures opgelopen.

Ik loop al heel veel jaren op Hanweg en ben net overgestapt naar een Hanwag zonder goretex wegens irritatie boven op de voet.

Anyway, je kan de binnenzool van Hanwag vervangen door ander zooltjes misschien helpt dat.
http://www.bever.nl/wandelen/wandelaccessoires/inlegzolen
Anders accepteren dat je een paar dagen last hebt na zware belasting of max 35 km lopen (wat echt al een behoorlijke afstand is) of door podoloog laten kijken of jouw lichaam misschien scheef is
  Boks-Chick zondag 8 juni 2014 @ 08:34:57 #141
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_140824588
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 09:58 schreef Zith het volgende:
Ja, ook eerste keer uberhaupt bergschoenen..
doorgaans is dat dan een kwestie van inlopen. De schoen die zich moet zetten naar de voet :Y
Wil ze dat voor elkaar krijgen moet ze ze wel vaker dragen dan maar een keer per jaar natuurlijk :P Vooral in het begin dus vrij regelmatig dragen, minimaal een half uurtje tot een uur.
Verder de tong van de schoen bij aantrekken controleren of hij zo zit waar hij maximale demping/bescherming bied tegen het drukpunt.
lolwut
  zondag 8 juni 2014 @ 08:54:30 #142
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_140824709
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 02:07 schreef Shreyas het volgende:
Zo ik meld me hier ook maar aangezien ik enkele weken geleden begonnen ben met wandelen. Afstanden tussen de 30-40 km momenteel. Ik ben redelijk begonnen eerst 15, toen 20, toen 25, etc. Hieronder een lang verhaal, maar je kan skippen naar de ''TL;DR versie"

Na de 15 km heb ik dus wandelschoenen aangeschaft. Ik wilde bewust geen Gore-tex (materiaal dat je schoenen waterdicht maakt, maar daardoor iets slechter ventileert) want voor mij is het belangrijker dat mijn schoenen ventileren en ik wandel altijd met mooi weer (ik check buienradar). Dus ik was naar de beterlopenwinkel gegaan, daar werden mijn voeten ''gemeten'' en geconstateerd dat ik een vrij hoge hieldruk had. Ze verkopen daar alleen maar Meindl wandelschoenen en de Laredo werd me aangeraden. Echter deze had én Gore-tex en zat te krap, gewoon niet lekker.

Vervolgens rondgekeken op internet en de Meindl Lugano gevonden zonder Gore-tex, die hadden ze niet bij beterlopenwinkel maar wel bij Bever. Dus ik ben daar heen gegaan. Goede schoen, veel positieve recensies, dus ik wilde die. Helaas zat die schoen toen niet lekker, verschillende maten geprobeerd, ook met 1 mm inlegzool, maar het was het nét niet zeg maar. Vaak niet iets te krap voorin en te breed achter. Op aanraden van de Bever-expert de Hanwag Xerro geprobeerd. Die man had er kijk op want ze zaten als gegoten, perfecte pasvorm, overal ruimte, prima dus die gekocht. Alleen het was dus geen Meindl....

Ik ben begonnen met lopen, ze leken eerst wat stug maar na het inlopen ging het perfect. Na enkele keren 40 km gewandeld te hebben geen last van mijn voeten, ik heb ook nog nooit blaren gehad (afkloppen ;) ). De schoen zit goed, mijn voet past er perfect in. Tijdens het wandelen voel ik vooral na de 30 km duidelijke demping, de druk wordt goed verdeeld, mijn voeten ventileren ook goed, geen probleem zou je denken.

Maar nu komt het, de dag na de wandeling van 40 km, krijg ik vaak last aan mijn rechter achillespees (pees die kuit met hiel verbindt). Alleen rechts, niet links. Op internet wat rondgekeken, maar de bronnen zijn niet eenduidig, sommige zeggen overbelasting, te veel in één keer gelopen, geen goede warming-up, maar er zijn ook mensen die beweren dat het aan het schoeisel ligt. Oftewel, de hieldruk wordt niet goed opgevangen, de demping is onvoldoende...

Ik dacht direct weer aan wat ze in de beterlopenwinkel zeiden en begin me nu toch af te vragen of ik niet voor Meindl had moeten gaan. Punt is dat ik tijdens het wandelen nooit last heb, altijd de dag erna (en die dag daarna). Na 3 dagen is het over.

Dus mijn vraag tevens de TL;DR versie:
Zijn er mensen hier die ook ervaring hebben met Meindl en/of Hanwag wandelschoenen vooral met betrekking tot demping/hieldruk. Is Meindl beter dan Hanwag wat betreft demping? Wat zou de oorzaak kunnen zijn van achillespeespijn. Is het meer overbelasting of ligt het toch aan mijn schoenen. En natuurlijk, wat kan ik hier aan doen, alle tips zijn welkom :)
Na een week 40 kilometer lopen is dan ook waanzin. Zou het iets rustiger aanpakken want lopen wordt dan een aanslag op je lichaam.
  zondag 8 juni 2014 @ 14:20:56 #143
88831 Shreyas
De beste
pi_140830872
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2014 08:54 schreef Dven het volgende:

[..]

Na een week 40 kilometer lopen is dan ook waanzin. Zou het iets rustiger aanpakken want lopen wordt dan een aanslag op je lichaam.
Dat dacht ik ook eerst, maar goed je leest overal op internet stoere verhalen dat mensen ongetraind de Nijmeegse vierdaagse kunnen uitlopen (4x50km) en na afloop nauwelijks last hebben.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  zondag 8 juni 2014 @ 14:41:35 #144
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_140831414
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 14:20 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook eerst, maar goed je leest overal op internet stoere verhalen dat mensen ongetraind de Nijmeegse vierdaagse kunnen uitlopen (4x50km) en na afloop nauwelijks last hebben.
De verhalen zijn er ongetwijfeld, ik geloof er alleen weinig van :+ Ik ben een vrij geharde wandelaar met jarenlange ervaring maar ook ik voel het als ik in een midweek tijd zo'n 200 KM moet lopen :P

Zelfs nu is na een kilometer of 30 de pijp al redelijk leeg. Maar omstandigheden zijn hier ook wel vrij zwaar (relief en temperatuur)
pi_140835400
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 14:20 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Dat zijn stoere leugenaars.
En het zegt ook niks over mensen (en hun schoenen) die eerlijk toegeven dat ze langzaam moeten opbouwen en dan nog moeite hebven met lange afstanden
pi_140836834

Het was nog wat wit hier en daar in Triglav National Park vorige week :o Helaas de top niet kunnen bereiken daar -O-

Moeten we maar een keer terug! :+
Ja doei.
  woensdag 11 juni 2014 @ 12:26:55 #147
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_140950184
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 17:35 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]
Het was nog wat wit hier en daar in Triglav National Park vorige week :o Helaas de top niet kunnen bereiken daar -O-

Wel mooi om tussen te lopen. Hoe hoog is de top dan? Ik kan daar altijd slecht tegen, je eigen gestelde doel niet halen :P

Ik heb bijna ongetraind een ruime halve Tour du Mont Blanc gelopen. Conditie kan je hier wel trainen, maar trainen in relief is toch niet mogelijk. Ik deed het ook bewust niet. Vooral de eerste dag is dan afzien en wennen, daar heb je dan de 2e dag wel enigszins last van, maar daarna raak je er wel redelijk aan gewend ;)
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_140950342
De top zat op iets van 1850m geloof ik. Niet extreem hoog dus, en we hebben het op een fucking 80m na (hemelsbreed op de gps) niet gered :') flink balen, maar het was eigenlijk al niet verantwoord hoe hoog we gegaan waren, en toen er ook nog eens heel donkere wolken aankwamen (het begon te onweren tijdens de laatste km naar beneden) moesten we het echt afbreken..
Ja doei.
  Boks-Chick woensdag 11 juni 2014 @ 12:38:45 #149
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_140950574
Nog 5 weken en ik ben weer op mn stekkie in de brenta dolomieten O+
Hoogtepunt gaat n hike zijn van 875m naar 2495m. Het beginstadium is prima te doen, maar het wordt al snel klauterwandelen naar rifugio pedrotti

Saillant detail is dat je tussen half 2 en 2 echt boven moet zijn wil je niet in de standaard dan losbarstende onweer terecht komen. Heb er enorm veel zin in *O*
lolwut
  Boks-Chick woensdag 11 juni 2014 @ 12:39:37 #150
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_140950616
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 17:35 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]

het ziet er schitterend uit daar! _O_
lolwut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')