Dat is de reden waarom ik van mn Wellington ben afgestapt. Werd me anders echt te gek qua prijs.quote:
Zo ontzettend lekker!quote:Op vrijdag 20 december 2013 17:30 schreef Lienekien het volgende:
Het wordt een Beef Wellington! Ik kies voor het recept van Ramsey, met pancetta eromheen en kastanjes door het paddenstoelenmengsel. En kant-en-klaar bladerdeeg.
De ossenhaas ligt al in de koelkast. Wat was die duur.
Hey grappig, die heb ik een paar jaar geleden ook voor het kerstdiner gemaakt. Vond het toen idd erg aan de prijs.quote:Op vrijdag 20 december 2013 17:30 schreef Lienekien het volgende:
Het wordt een Beef Wellington! Ik kies voor het recept van Ramsey, met pancetta eromheen en kastanjes door het paddenstoelenmengsel. En kant-en-klaar bladerdeeg.
De ossenhaas ligt al in de koelkast. Wat was die duur.
Vond je het lekker?quote:Op vrijdag 20 december 2013 19:07 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Hey grappig, die heb ik een paar jaar geleden ook voor het kerstdiner gemaakt. Vond het toen idd erg aan de prijs.
Dank voor je suggestie!quote:Op donderdag 19 december 2013 13:57 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Bechamel als basis maken met een posbaddestoelenbouillon(blokje) erdoorheen en room ipv melk? En dan de paddenstoelen die je hebt gebruikt voor de bouillon (of die je even hebt geweekt in de hete bouillon gemaakt van blokje) daar later aan toevoegen en op smaak brengen met knoflook/bosui/peper/zout en dat soort zaken?
Als je je vriezer heel wilt houden welquote:Op zaterdag 21 december 2013 10:48 schreef habitue het volgende:
Lees ik net dat je soep maar 2 dagen kunt bewaren, dus dan vries ik het even in. Moet je je soep eerst laten afkoelen voordat je het de vriezer in doet?
Ja dat zou ik wel doen. Je hoogt de temperatuur anders wel heel erg op voor de andere producten. En die wil je ook goed houden neem ik aan...quote:Op zaterdag 21 december 2013 10:48 schreef habitue het volgende:
Ik heb lemon curd gemaakt voor mn citroen tiramisu en ook maar alvast de soep gemaakt. Beide erg goed gelukt al zeg ik het zelf.![]()
Lees ik net dat je soep maar 2 dagen kunt bewaren, dus dan vries ik het even in. Moet je je soep eerst laten afkoelen voordat je het de vriezer in doet?
Ha, tof! Succes!quote:Op zaterdag 21 december 2013 11:59 schreef Steven184 het volgende:
Zo, nu maar even beginnen met het maken van de soep der soepen.
Jazeker! Iedereen heeft er na kerst nog een heel tijd van gegeten op boterhammen met allerlei soorten vleesbeleg en met rosbief was het in elk geval zeker ook een succes.quote:Op woensdag 18 december 2013 20:25 schreef gcjoel het volgende:
Ik lees vooral mee in dit topic maar had toch een vraagje.
Iemand postte laatste de Chili Jam van Nigella:
http://www.nigella.com/recipes/view/chilli-jam-2692
zou dit passen bij rosbief?
Gewoon simpel houden? Roomkaas met volle melk (1 eetlepel/15 ml melk op 100 gram kaas) in een minuut of vijf heel luchtig kloppen in de keukenmachine of met een elextrische mixer, en dan mengen met fijngesneden dille en bieslook?quote:Op donderdag 19 december 2013 12:02 schreef Soulagement het volgende:
Heeft iemand een recept voor een mousse van roomkaas/luchtige roomkaas of iets soortgelijks zónder garnalen/rivierkreeftjes/etc.(om een zalmbonbon mee te vullen)?
Deze varkenshaas?quote:Op zaterdag 21 december 2013 10:15 schreef FutureFairytale het volgende:
Voor 6 volw. en 2 ukkies iig de 2 voorgerechten bijna klaar (met bedenken):
Voor: vistrio; coquilles gebakken in kruidenboter (eerste keer dat ik ze ga bakken en eten en hoop zo dat ze niet rauw of gaar zijn!), koude garnalen in tomaat-chilimarinade, gerookt stukje zalmhaas. Kan ik die nog kruiden, sausje of zijn neutrale plakjes t best?
Daarna soep: soep der soepen maar ff proberen die maten om te rekenen en vraagje; valt anijssmaak erg op? Hou er niet zo van.
Hoofd: ? Groente en aardappelen verzorgt mn moeder. Ik moet vandaag iets verzinnen, liefst met vlees.
Na: verzorgt zusje; ijstaarten van de lidlmet vers fruit en slagroom.
Olie vervangen kan in elk geval prima. Ik zou gaan voor pinda/arachideolie, dat smaakt wat neutraler dan zonnebloem.quote:Op zaterdag 21 december 2013 09:46 schreef Bleie het volgende:
Bezig met de boodschappenlijst (nou maar hopen dat er in Amsterdam Noord steranijs te krijgen is, anders moet ik helemaal de stad in), en definitief maken van het menu.
Eerste Kerstavond wordt, zoals ooit al eerder gezegd: oosters-achtig. Met als toetje Japanse cheesecake (dank voor de suggestie minilot!). Lijkt me leuk om die in een muffinvorm te maken, zou dat lukken? Ik heb zowel een flexibele siliconen als een metalen, wat zou handiger zijn? En iemand nog aanraders voor een recept? (minilot had er toen één gepost met iets gemberachtigs, maar ik heb al twee gangen waar gember in voorkomt, dus dat wordt denk ik een beetje veel).
Edit: ik heb bijvoorbeeld dit recept gevonden: http://www.thelittleteoch(...)ffle-cheesecake.html. Kan ik de canola oil (koolzaadolie) daarin vervangen door arachide- of zonnebloemolie?
Dank, ik ben niet zo enorm van de opmaak, maar zal t overwegen. Op plaatjes zie ik hem ook wel vaak uit een cakevorm of zo, volgens mij, dat kan ook nog.quote:Op zaterdag 21 december 2013 12:26 schreef minilot het volgende:
[..]
Olie vervangen kan in elk geval prima. Ik zou gaan voor pinda/arachideolie, dat smaakt wat neutraler dan zonnebloem.
In muffinvorm kan natuurlijk prima, als je het makkelijk wilt maken gewoon een fraai muffinpapiertje erin, en dan maakt siliconen of metaal sowieso niets uit.
Wel zou ik bij een Japanse cheesecake en sowieso een oosters getint diner geen individuele cheesecakes bakken. Als je gewoon één grote maakt en deze netjes in porties snijdt (bijvoorbeeld rechthoeken of vierkanten) dan ziet dat er veeeeeeeel strakker uit op je dessertbordje.![]()
Zie ook de foto's bij het recept dat je zelf al gevonden had.
Alhoewel ik mijn vader niet gelukkiger kan maken dan met varkenshaas wil ik toch eerst kijken naar iets anders (om misschien toch uit te komen op varkenshaasquote:Op zaterdag 21 december 2013 12:18 schreef minilot het volgende:
[..]
Deze varkenshaas?
http://www.kayotic.nl/blog/pork-tenderloin-the-autumn-way
Eenvoudig, maar heel lekker
Albert Heijn, bij de italiaanse specialiteiten, om de een of andere reden. Als ze die niet hebben, dan hebben ze in elk geval gedroogde porcini en dat is een prima vervanging.quote:Op zaterdag 21 december 2013 12:37 schreef Bleie het volgende:
Verder heb ik steranijs vrij eenvoudig gevonden, maar nog geen shiitakes. Maandag nog eens kijken bij de jumbo, maar anders zie ik het somber in.
Je proeft 'm wel maar het overheerst niet. nu vind ik steranijs erg lekker (smaakt wel iets anders dan 'gewone' anijs, is zelfs eigenlijk geen echte anijs), maar bij twijfel gewoon één sterretje erin ipv tweequote:Op zaterdag 21 december 2013 12:45 schreef FutureFairytale het volgende:
Zalmhaasje ga ik maken zoals in de OP. Koop vandaag de ingrediënten voor de saus.
Wil je mij nog adviseren over de steranijs? Smaakt de soep erg anijs-achtig? Zoja, kan ik het minderen?
Thanks! Ga zo halen bij de Appie!quote:Op zaterdag 21 december 2013 12:59 schreef minilot het volgende:
[..]
Je proeft 'm wel maar het overheerst niet. nu vind ik steranijs erg lekker (smaakt wel iets anders dan 'gewone' anijs, is zelfs eigenlijk geen echte anijs), maar bij twijfel gewoon één sterretje erin ipv twee
Dat zou jammer zijn inderdaad, hoewel je ze rauw kunt eten, dus als ik moest kiezen aan welke kant ik het risico zou nemen dan zou dat bij te rauw zijn. Ik heb ze maar één keer gemaakt, maar ze waren toen wel geslaagd.quote:Op zaterdag 21 december 2013 10:15 schreef FutureFairytale het volgende:
Voor 6 volw. en 2 ukkies iig de 2 voorgerechten bijna klaar (met bedenken):
Voor: vistrio; coquilles gebakken in kruidenboter (eerste keer dat ik ze ga bakken en eten en hoop zo dat ze niet rauw of gaar zijn!)
Staat nu op..vond na half uurtje de gedroogde shiitake nog niet echt prettig van structuur, dus nog maar even 10 minuten erbij.quote:Op zaterdag 21 december 2013 12:13 schreef minilot het volgende:
[..]
Ha, tof! Succes!Ik maak 'm dinsdag en dan bewaar ik 'm tot aan 2e kerstdag in de vriezer.
Thanks. Ik dacht eigenlijk aan kruidenboter maken en dat in de pan doen en dat dus als de boter bakken.quote:Op zaterdag 21 december 2013 14:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat zou jammer zijn inderdaad, hoewel je ze rauw kunt eten, dus als ik moest kiezen aan welke kant ik het risico zou nemen dan zou dat bij te rauw zijn. Ik heb ze maar één keer gemaakt, maar ze waren toen wel geslaagd.
Volgens mij is de truc om de boter niet te laten verbranden, want je moet ze flink heet bakken terwijl je meestal niet de hele pan bedekt hebt met die dingen. Dus dan heb je veel boter die zijn hitte niet kwijt kan aan een noot, en dus snel verbrandt. Boter is wel lekkerder dan olie. Ik zou met geklaarde boter (ghee) beginnen, en dan 1 kant goudbruin bakken, gewoon laten liggen waar je ze neer hebt gelegd, niet schuiven, omdraaien na een seconde of 20-30 afhankelijk van de grote(in de volgorde van in de pan leggen uiteraard) en dan boter in kleine stukjes erbij in, als die bruin wordt de kruiden (peterselie, knoflook, bieslook en lente-ui?) erbij in en dan de ban scheef houden en de boter nog even over de noten scheppen. Je verliest wat hitte door de koude boter en het scheef houden, dus dat mag dan alles bij elkaar na het omdraaien wel een minuutje duren.
Maar goed, ik kan dus niet bogen op veel ervaring.
Ik denk dat er door het limoensap er tijdens het marineren voldoende koude garing plaats vind. Net als bij een chevice of een zelfgemaakte gravad lax. Waarschijnlijk is het dus niet rauw meer. Ik zou gewoon het recept aanhouden en eventueel een aparte amuse maken van een rolletje gerookte zalm met een vulling van roomkaas met bosui en het pepertje.quote:Op zaterdag 21 december 2013 13:44 schreef habitue het volgende:
http://www.atelierdeschef(...)n-salmon-tartare.php
Ik wilde deze zalmtartaar maken als amuse/tussengerecht maar nu hoor ik dat er iemand geen rauwe vis lust maar wel gerookte zalm. Kan ik dit dan maken van gerookte zalmhaasjes of zal de smaak dan wat te intens bij elkaar zijn?
Ah zo had ik het nog niet bekeken. Thanks.quote:Op zaterdag 21 december 2013 16:05 schreef AnnaNiem het volgende:
[..]
Ik denk dat er door het limoensap er tijdens het marineren voldoende koude garing plaats vind. Net als bij een chevice of een zelfgemaakte gravad lax. Waarschijnlijk is het dus niet rauw meer. Ik zou gewoon het recept aanhouden en eventueel een aparte amuse maken van een rolletje gerookte zalm met een vulling van roomkaas met bosui en het pepertje.
Yep!quote:Op zaterdag 21 december 2013 13:35 schreef FutureFairytale het volgende:
Kan ik ipv maiszetmeel aardappelzetmeel gebruiken?
Naast je asperges is dit vast ook heel lekker! En simpel! Wel een beetje lente-achtig, maar dat ben je met je asperges toch al.quote:Op zaterdag 21 december 2013 18:23 schreef n0ir het volgende:
Ik ben nog op zoek naar hét groenten-bijgerecht (bij een Beef Wellington). Ik heb al iets met groene asperges maar kan iemand mij verblijden met de gouden tip?
Ik ken ALLES van Ottolenghi.quote:Op zaterdag 21 december 2013 19:06 schreef roos85 het volgende:
Minilot, ken je venkelsalade met granaatappelpitjes en sumac van Ottolenghi? Dat wordt waarschijnlijk het bijgerecht bij de zalm met paprika-hazelnoot salsa.
Haaa, mijn favoriete recept uit het eerste kookboek!quote:Net de garnalen met tomaat en Arak op.. Ook super lekker!
Maar dat kan toch wel bij elkaar toch?quote:Op zaterdag 21 december 2013 19:08 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik ken ALLES van Ottolenghi.
Lekker! Venkel, sowieso:
Zelf kroepoek maken.quote:Op zaterdag 21 december 2013 18:09 schreef minilot het volgende:
Ik heb er nog iets bijgemaakt voor kerst!
Omdat ervaring leert dat iets vissigs qua smaak goed combineert met de Soep der Soepen heb ik gisteren en vandaag ter garnering van de zoep zelf kroepoek from scratch gemaakt, van garnalen en tapiocameel.
Garnalen fijnstampen en met zout en wat vissaus mengen met tapiocameel, knede, rolletjes van draaien, uurtje stomen in een stoommand, laten afkoelen, rolletjes in flinterdunne plakjes snijden, die plakjes een paar uur drogen in de oven op de allerlaagste stand (maar met de ventilator aan) en dan de plakjes een seconde of tien frituren.![]()
Blijkt vrij bewerkelijk dus, maar heel leuk om te doen, en het idee van homemade kroepoek is toch wel gaaf vind ik!En lekker ook: sterke garnalensmaak.
![]()
Zal morgen wel even wat foto's posten. Ik ga nu nog even met mijn versgebakken kroepoek knuffelen.
[..]
Yep!
Ik ga em doen!quote:Op zaterdag 21 december 2013 12:18 schreef minilot het volgende:
[..]
Deze varkenshaas?
http://www.kayotic.nl/blog/pork-tenderloin-the-autumn-way
Eenvoudig, maar heel lekker
Bedankt voor je antwoord!quote:Op zaterdag 21 december 2013 12:13 schreef minilot het volgende:
[..]
Jazeker! Iedereen heeft er na kerst nog een heel tijd van gegeten op boterhammen met allerlei soorten vleesbeleg en met rosbief was het in elk geval zeker ook een succes.
Dat denk ik wel, ja.quote:Op zaterdag 21 december 2013 13:35 schreef FutureFairytale het volgende:
Kan ik ipv maiszetmeel aardappelzetmeel gebruiken?
Jumbo heeft ze bij de andere gedroogde paddenstoelen en noten staan.quote:Op zaterdag 21 december 2013 12:37 schreef Bleie het volgende:
[..]
Dank, ik ben niet zo enorm van de opmaak, maar zal t overwegen. Op plaatjes zie ik hem ook wel vaak uit een cakevorm of zo, volgens mij, dat kan ook nog.
Verder heb ik steranijs vrij eenvoudig gevonden, maar nog geen shiitakes. Maandag nog eens kijken bij de jumbo, maar anders zie ik het somber in. Misschien dan maar met verse doen, en met fond als basis ipv bouillon ( of zou die fond sowieso een goed idee zijn)?
Ik ga er ook een in doen. Ga em dinsdag maken voor woensdag. Mocht ie mislukken kan ik nog gauw opnieuw boodschappen doen nml.quote:Op zondag 22 december 2013 15:50 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Dat denk ik wel, ja.
wb de anijs. Ik vind anijs ook niet zo heel erg lekker en ik doe er de volgende keer eentje in ipv twee.
Dat ziet er goed uit zeg, dankjewel!quote:Op zaterdag 21 december 2013 18:28 schreef minilot het volgende:
[..]
Naast je asperges is dit vast ook heel lekker! En simpel! Wel een beetje lente-achtig, maar dat ben je met je asperges toch al.
http://www.etenenzo.nl/blog/2012/07/janneke-maakt-klassieke-franse-doperwtjes
Ik maak mijn doperwtjes heel graag zo, en kan in de winter het beste met goede kwaliteit tuinerwtjes uit de diepvries (heel even onder de koude kraan om ze te ontdooien). Vind ik dan.
De Sausquote:Op donderdag 19 december 2013 22:19 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]
Vanavond de eend geprobeerd, en de puree die ik erbij wilde doen.
Eend goedgekeurd, puree ook. Alleen nog een sausje erbij.
De potato wedges waren vanavond voor de opvulling, die hebben we er volgende week niet bij, aangezien we dan 5 gangen hebben
Hoe laat moet ik langskomen voor het toetje?quote:Op zondag 22 december 2013 22:34 schreef Myraela het volgende:
Ik ga mijn bitterkoekjes tiramisu pimpen met een bovenkantje van gesponnen suiker en amandelen.Voor het mooie en een beetje krokant.
Ik denk dat dat wel goed past bij de bitterkoekjes en amaretto.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |