abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 december 2013 @ 17:30:25 #154
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134494599
Het wordt een Beef Wellington! Ik kies voor het recept van Ramsey, met pancetta eromheen en kastanjes door het paddenstoelenmengsel. En kant-en-klaar bladerdeeg.

De ossenhaas ligt al in de koelkast. Wat was die duur. :X
The love you take is equal to the love you make.
pi_134495347
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2013 17:30 schreef Lienekien het volgende:
Wat was die duur.
Dat is de reden waarom ik van mn Wellington ben afgestapt. Werd me anders echt te gek qua prijs.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_134495914
Ik heb morgen mijn pre-kerstdiner met vrienden en ik heb het menu nu echt definitief:

Vooraf brood met wat smeerseltjes, rauwkost met dipjes en zelfgemaakte ham-kaas-bitterballen met knoflookmayo.

Daarna ribroast van 3,5 kg met aardappelpuree met gepofte knoflook erdoor en haricot verts.

Tenslotte nog hazelnoot-chocolade-ijs met hazelnoten erdoor :9

En ik geloof dat er ergens ook nog kaasjes en port op tafel komen :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 20 december 2013 @ 18:36:39 #157
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_134496437
Wij eten tweede kerstdag met ons drietjes en gaan dan sushi maken. Heeft vriend vorig jaar ook gedaan in de kerstvakantie en dat was verbazingwekkend goed gelukt. We maken nogal basic sushi, maar daar smaakt het niet minder om :P. Simpele maki en nigiri met tonijn, zalm, komkommer, avocado en surimi.

Erbij edamame, kipspiesjes met teriyakimarinade en zeewiersalade.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_134497125
quote:
Het wordt een Beef Wellington! Ik kies voor het recept van Ramsey, met pancetta eromheen en kastanjes door het paddenstoelenmengsel. En kant-en-klaar bladerdeeg.

Zo ontzettend lekker!
pi_134497477
quote:

Hey grappig, die heb ik een paar jaar geleden ook voor het kerstdiner gemaakt. Vond het toen idd erg aan de prijs.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 20 december 2013 @ 19:30:28 #160
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134498451
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 19:07 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Hey grappig, die heb ik een paar jaar geleden ook voor het kerstdiner gemaakt. Vond het toen idd erg aan de prijs.
Vond je het lekker?

Wat zou je erbij aanraden?

Ik schrok erg van de prijs, maar heb zonder blikken of blozen de pas maar in het apparaat gestoken. :@
The love you take is equal to the love you make.
pi_134498823
Het was lekker, maar ik had die van mij toch iets te ver gegaard en daardoor ook een beetje taai :{ Het is geen gemakkelijk gerecht. Goed opletten dus! Ik weet eigenlijk niet meer wat we er bij hadden.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 21 december 2013 @ 01:26:06 #162
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_134514584
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 13:57 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Bechamel als basis maken met een posbaddestoelenbouillon(blokje) erdoorheen en room ipv melk? En dan de paddenstoelen die je hebt gebruikt voor de bouillon (of die je even hebt geweekt in de hete bouillon gemaakt van blokje) daar later aan toevoegen en op smaak brengen met knoflook/bosui/peper/zout en dat soort zaken?
Dank voor je suggestie!
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_134518344
Bezig met de boodschappenlijst (nou maar hopen dat er in Amsterdam Noord steranijs te krijgen is, anders moet ik helemaal de stad in), en definitief maken van het menu.

Eerste Kerstavond wordt, zoals ooit al eerder gezegd: oosters-achtig. Met als toetje Japanse cheesecake (dank voor de suggestie minilot!). Lijkt me leuk om die in een muffinvorm te maken, zou dat lukken? Ik heb zowel een flexibele siliconen als een metalen, wat zou handiger zijn? En iemand nog aanraders voor een recept? (minilot had er toen één gepost met iets gemberachtigs, maar ik heb al twee gangen waar gember in voorkomt, dus dat wordt denk ik een beetje veel).

Edit: ik heb bijvoorbeeld dit recept gevonden: http://www.thelittleteoch(...)ffle-cheesecake.html. Kan ik de canola oil (koolzaadolie) daarin vervangen door arachide- of zonnebloemolie?

[ Bericht 18% gewijzigd door Bleie op 21-12-2013 10:00:47 ]
pi_134518667
Voor 6 volw. en 2 ukkies iig de 2 voorgerechten bijna klaar (met bedenken):
Voor: vistrio; coquilles gebakken in kruidenboter (eerste keer dat ik ze ga bakken en eten en hoop zo dat ze niet rauw of gaar zijn!), koude garnalen in tomaat-chilimarinade, gerookt stukje zalmhaas. Kan ik die nog kruiden, sausje of zijn neutrale plakjes t best?

Daarna soep: soep der soepen maar ff proberen die maten om te rekenen en vraagje; valt anijssmaak erg op? Hou er niet zo van.

Hoofd: ? Groente en aardappelen verzorgt mn moeder. Ik moet vandaag iets verzinnen, liefst met vlees.

Na: verzorgt zusje; ijstaarten van de lidl :P met vers fruit en slagroom.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_134519189
Ik heb lemon curd gemaakt voor mn citroen tiramisu en ook maar alvast de soep gemaakt. Beide erg goed gelukt al zeg ik het zelf. :9

Lees ik net dat je soep maar 2 dagen kunt bewaren, dus dan vries ik het even in. Moet je je soep eerst laten afkoelen voordat je het de vriezer in doet?
pi_134519258
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 10:48 schreef habitue het volgende:
Lees ik net dat je soep maar 2 dagen kunt bewaren, dus dan vries ik het even in. Moet je je soep eerst laten afkoelen voordat je het de vriezer in doet?
Als je je vriezer heel wilt houden wel :P
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_134519266
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 10:48 schreef habitue het volgende:
Ik heb lemon curd gemaakt voor mn citroen tiramisu en ook maar alvast de soep gemaakt. Beide erg goed gelukt al zeg ik het zelf. :9

Ja dat zou ik wel doen. Je hoogt de temperatuur anders wel heel erg op voor de andere producten. En die wil je ook goed houden neem ik aan...
pi_134519410
Top, doe ik dat.
pi_134520310
Zo, nu maar even beginnen met het maken van de soep der soepen. :9
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_134520549
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 11:59 schreef Steven184 het volgende:
Zo, nu maar even beginnen met het maken van de soep der soepen. :9
Ha, tof! Succes! :) Ik maak 'm dinsdag en dan bewaar ik 'm tot aan 2e kerstdag in de vriezer. ^O^

quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 20:25 schreef gcjoel het volgende:
Ik lees vooral mee in dit topic maar had toch een vraagje.
Iemand postte laatste de Chili Jam van Nigella:
http://www.nigella.com/recipes/view/chilli-jam-2692
zou dit passen bij rosbief?
Jazeker! Iedereen heeft er na kerst nog een heel tijd van gegeten op boterhammen met allerlei soorten vleesbeleg en met rosbief was het in elk geval zeker ook een succes. :)

quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 12:02 schreef Soulagement het volgende:
Heeft iemand een recept voor een mousse van roomkaas/luchtige roomkaas of iets soortgelijks zónder garnalen/rivierkreeftjes/etc.(om een zalmbonbon mee te vullen)?
Gewoon simpel houden? Roomkaas met volle melk (1 eetlepel/15 ml melk op 100 gram kaas) in een minuut of vijf heel luchtig kloppen in de keukenmachine of met een elextrische mixer, en dan mengen met fijngesneden dille en bieslook? :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_134520635
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 10:15 schreef FutureFairytale het volgende:
Voor: vistrio; coquilles gebakken in kruidenboter (eerste keer dat ik ze ga bakken en eten en hoop zo dat ze niet rauw of gaar zijn!), koude garnalen in tomaat-chilimarinade, gerookt stukje zalmhaas. Kan ik die nog kruiden, sausje of zijn neutrale plakjes t best?

Daarna soep: soep der soepen maar ff proberen die maten om te rekenen en vraagje; valt anijssmaak erg op? Hou er niet zo van.

Hoofd: ? Groente en aardappelen verzorgt mn moeder. Ik moet vandaag iets verzinnen, liefst met vlees.

Na: verzorgt zusje; ijstaarten van de lidl :P met vers fruit en slagroom.
Deze varkenshaas?
http://www.kayotic.nl/blog/pork-tenderloin-the-autumn-way

Eenvoudig, maar heel lekker :Y
pi_134520781
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 09:46 schreef Bleie het volgende:
Bezig met de boodschappenlijst (nou maar hopen dat er in Amsterdam Noord steranijs te krijgen is, anders moet ik helemaal de stad in), en definitief maken van het menu.

Eerste Kerstavond wordt, zoals ooit al eerder gezegd: oosters-achtig. Met als toetje Japanse cheesecake (dank voor de suggestie minilot!). Lijkt me leuk om die in een muffinvorm te maken, zou dat lukken? Ik heb zowel een flexibele siliconen als een metalen, wat zou handiger zijn? En iemand nog aanraders voor een recept? (minilot had er toen één gepost met iets gemberachtigs, maar ik heb al twee gangen waar gember in voorkomt, dus dat wordt denk ik een beetje veel).

Edit: ik heb bijvoorbeeld dit recept gevonden: http://www.thelittleteoch(...)ffle-cheesecake.html. Kan ik de canola oil (koolzaadolie) daarin vervangen door arachide- of zonnebloemolie?
Olie vervangen kan in elk geval prima. Ik zou gaan voor pinda/arachideolie, dat smaakt wat neutraler dan zonnebloem.

In muffinvorm kan natuurlijk prima, als je het makkelijk wilt maken gewoon een fraai muffinpapiertje erin, en dan maakt siliconen of metaal sowieso niets uit.

Wel zou ik bij een Japanse cheesecake en sowieso een oosters getint diner geen individuele cheesecakes bakken. Als je gewoon één grote maakt en deze netjes in porties snijdt (bijvoorbeeld rechthoeken of vierkanten) dan ziet dat er veeeeeeeel strakker uit op je dessertbordje. :)
Zie ook de foto's bij het recept dat je zelf al gevonden had. :)
pi_134520967
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 12:26 schreef minilot het volgende:

[..]

Olie vervangen kan in elk geval prima. Ik zou gaan voor pinda/arachideolie, dat smaakt wat neutraler dan zonnebloem.

In muffinvorm kan natuurlijk prima, als je het makkelijk wilt maken gewoon een fraai muffinpapiertje erin, en dan maakt siliconen of metaal sowieso niets uit.

Wel zou ik bij een Japanse cheesecake en sowieso een oosters getint diner geen individuele cheesecakes bakken. Als je gewoon één grote maakt en deze netjes in porties snijdt (bijvoorbeeld rechthoeken of vierkanten) dan ziet dat er veeeeeeeel strakker uit op je dessertbordje. :)
Zie ook de foto's bij het recept dat je zelf al gevonden had. :)
Dank, ik ben niet zo enorm van de opmaak, maar zal t overwegen. Op plaatjes zie ik hem ook wel vaak uit een cakevorm of zo, volgens mij, dat kan ook nog.

Verder heb ik steranijs vrij eenvoudig gevonden, maar nog geen shiitakes. Maandag nog eens kijken bij de jumbo, maar anders zie ik het somber in. Misschien dan maar met verse doen, en met fond als basis ipv bouillon ( of zou die fond sowieso een goed idee zijn)?
pi_134521102
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 12:18 schreef minilot het volgende:

[..]

Deze varkenshaas?

Alhoewel ik mijn vader niet gelukkiger kan maken dan met varkenshaas wil ik toch eerst kijken naar iets anders (om misschien toch uit te komen op varkenshaas :')). Ik heb een Matt Preston boek voor Sinterklaas gehad en ga vanmiddag kijken of daar wat goeds in staat.

Zalmhaasje ga ik maken zoals in de OP ^O^. Koop vandaag de ingrediënten voor de saus.
Wil je mij nog adviseren over de steranijs? Smaakt de soep erg anijs-achtig? Zoja, kan ik het minderen?
pi_134521432
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 12:37 schreef Bleie het volgende:
Verder heb ik steranijs vrij eenvoudig gevonden, maar nog geen shiitakes. Maandag nog eens kijken bij de jumbo, maar anders zie ik het somber in.
Albert Heijn, bij de italiaanse specialiteiten, om de een of andere reden. Als ze die niet hebben, dan hebben ze in elk geval gedroogde porcini en dat is een prima vervanging. :Y
pi_134521462
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 12:45 schreef FutureFairytale het volgende:
Zalmhaasje ga ik maken zoals in de OP ^O^. Koop vandaag de ingrediënten voor de saus.
Wil je mij nog adviseren over de steranijs? Smaakt de soep erg anijs-achtig? Zoja, kan ik het minderen?
Je proeft 'm wel maar het overheerst niet. nu vind ik steranijs erg lekker (smaakt wel iets anders dan 'gewone' anijs, is zelfs eigenlijk geen echte anijs), maar bij twijfel gewoon één sterretje erin ipv twee :Y
  zaterdag 21 december 2013 @ 13:19:25 #177
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_134521899
Wat een gekkenhuis bij de slagers van de Sligro! Maar ik heb mijn hertenpoulette en kalkoekfilets.

En bij de boerderij net alle groentes gehaald. Ze hadden nu gelukkig zelfs krulsla! Prachtig voor decoratie en komt in de kalkoensalade! Maandag alleen nog even worstelen door de Albert Heijn voor de "laatste" dingen
»» Democracy is so overrated »»
pi_134522256
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 12:59 schreef minilot het volgende:

[..]

Je proeft 'm wel maar het overheerst niet. nu vind ik steranijs erg lekker (smaakt wel iets anders dan 'gewone' anijs, is zelfs eigenlijk geen echte anijs), maar bij twijfel gewoon één sterretje erin ipv twee :Y
Thanks! Ga zo halen bij de Appie!
pi_134522345
Kan ik ipv maiszetmeel aardappelzetmeel gebruiken?
pi_134522627
http://www.atelierdeschef(...)n-salmon-tartare.php

Ik wilde deze zalmtartaar maken als amuse/tussengerecht maar nu hoor ik dat er iemand geen rauwe vis lust maar wel gerookte zalm. Kan ik dit dan maken van gerookte zalmhaasjes of zal de smaak dan wat te intens bij elkaar zijn?
pi_134523648
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 10:15 schreef FutureFairytale het volgende:
Voor: vistrio; coquilles gebakken in kruidenboter (eerste keer dat ik ze ga bakken en eten en hoop zo dat ze niet rauw of gaar zijn!)
Dat zou jammer zijn inderdaad, hoewel je ze rauw kunt eten, dus als ik moest kiezen aan welke kant ik het risico zou nemen dan zou dat bij te rauw zijn. Ik heb ze maar één keer gemaakt, maar ze waren toen wel geslaagd.

Volgens mij is de truc om de boter niet te laten verbranden, want je moet ze flink heet bakken terwijl je meestal niet de hele pan bedekt hebt met die dingen. Dus dan heb je veel boter die zijn hitte niet kwijt kan aan een noot, en dus snel verbrandt. Boter is wel lekkerder dan olie. Ik zou met geklaarde boter (ghee) beginnen, en dan 1 kant goudbruin bakken, gewoon laten liggen waar je ze neer hebt gelegd, niet schuiven, omdraaien na een seconde of 20-30 afhankelijk van de grote(in de volgorde van in de pan leggen uiteraard) en dan boter in kleine stukjes erbij in, als die bruin wordt de kruiden (peterselie, knoflook, bieslook en lente-ui?) erbij in en dan de ban scheef houden en de boter nog even over de noten scheppen. Je verliest wat hitte door de koude boter en het scheef houden, dus dat mag dan alles bij elkaar na het omdraaien wel een minuutje duren.

Maar goed, ik kan dus niet bogen op veel ervaring.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_134523789
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 12:13 schreef minilot het volgende:

[..]

Ha, tof! Succes! :) Ik maak 'm dinsdag en dan bewaar ik 'm tot aan 2e kerstdag in de vriezer. ^O^

Staat nu op..vond na half uurtje de gedroogde shiitake nog niet echt prettig van structuur, dus nog maar even 10 minuten erbij.

Smaakt erg goed moet ik zeggen, de bouillon. Even afwachten hoe ik hem verder op smaak moet brengen als de kokosmelk erbij gaat.

Zit nog te twijfelen om er rice sticks in te doen, vind zelf de noedels erg lekker, maar twijfel over de rest van de aanwezigen. :D
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_134525593
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 14:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat zou jammer zijn inderdaad, hoewel je ze rauw kunt eten, dus als ik moest kiezen aan welke kant ik het risico zou nemen dan zou dat bij te rauw zijn. Ik heb ze maar één keer gemaakt, maar ze waren toen wel geslaagd.

Volgens mij is de truc om de boter niet te laten verbranden, want je moet ze flink heet bakken terwijl je meestal niet de hele pan bedekt hebt met die dingen. Dus dan heb je veel boter die zijn hitte niet kwijt kan aan een noot, en dus snel verbrandt. Boter is wel lekkerder dan olie. Ik zou met geklaarde boter (ghee) beginnen, en dan 1 kant goudbruin bakken, gewoon laten liggen waar je ze neer hebt gelegd, niet schuiven, omdraaien na een seconde of 20-30 afhankelijk van de grote(in de volgorde van in de pan leggen uiteraard) en dan boter in kleine stukjes erbij in, als die bruin wordt de kruiden (peterselie, knoflook, bieslook en lente-ui?) erbij in en dan de ban scheef houden en de boter nog even over de noten scheppen. Je verliest wat hitte door de koude boter en het scheef houden, dus dat mag dan alles bij elkaar na het omdraaien wel een minuutje duren.

Maar goed, ik kan dus niet bogen op veel ervaring.
Thanks. Ik dacht eigenlijk aan kruidenboter maken en dat in de pan doen en dat dus als de boter bakken.

Irritant dat ik nog geen boodschappen heb gedaan, het regent nog steeds en ik ben op de fiets :(
pi_134526090
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 13:44 schreef habitue het volgende:
http://www.atelierdeschef(...)n-salmon-tartare.php

Ik wilde deze zalmtartaar maken als amuse/tussengerecht maar nu hoor ik dat er iemand geen rauwe vis lust maar wel gerookte zalm. Kan ik dit dan maken van gerookte zalmhaasjes of zal de smaak dan wat te intens bij elkaar zijn?
Ik denk dat er door het limoensap er tijdens het marineren voldoende koude garing plaats vind. Net als bij een chevice of een zelfgemaakte gravad lax. Waarschijnlijk is het dus niet rauw meer. Ik zou gewoon het recept aanhouden en eventueel een aparte amuse maken van een rolletje gerookte zalm met een vulling van roomkaas met bosui en het pepertje.
pi_134528043
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 16:05 schreef AnnaNiem het volgende:

[..]

Ik denk dat er door het limoensap er tijdens het marineren voldoende koude garing plaats vind. Net als bij een chevice of een zelfgemaakte gravad lax. Waarschijnlijk is het dus niet rauw meer. Ik zou gewoon het recept aanhouden en eventueel een aparte amuse maken van een rolletje gerookte zalm met een vulling van roomkaas met bosui en het pepertje.
Ah zo had ik het nog niet bekeken. Thanks.
pi_134529264
Ik heb er nog iets bijgemaakt voor kerst!

Omdat ervaring leert dat iets vissigs qua smaak goed combineert met de Soep der Soepen heb ik gisteren en vandaag ter garnering van de soep zelf kroepoek from scratch gemaakt, van garnalen en tapiocameel.

Garnalen fijnstampen en met zout en wat vissaus mengen met tapiocameel, kneden, rolletjes van draaien, uurtje stomen in een stoommand, laten afkoelen, rolletjes in flinterdunne plakjes snijden, die plakjes een paar uur drogen in de oven op de allerlaagste stand (maar met de ventilator aan) en dan de plakjes een seconde of tien frituren. *)

Blijkt vrij bewerkelijk dus, maar heel leuk om te doen, en het idee van homemade kroepoek is toch wel gaaf vind ik! :7 En lekker ook: sterke garnalensmaak. O+

Zal morgen wel even wat foto's posten. Ik ga nu nog even met mijn versgebakken kroepoek knuffelen. :+

quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 13:35 schreef FutureFairytale het volgende:
Yep!

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 21-12-2013 22:57:21 ]
pi_134529645
Ik ben nog op zoek naar hét groenten-bijgerecht (bij een Beef Wellington). Ik heb al iets met groene asperges maar kan iemand mij verblijden met de gouden tip? :D
pi_134529804
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 18:23 schreef n0ir het volgende:
Ik ben nog op zoek naar hét groenten-bijgerecht (bij een Beef Wellington). Ik heb al iets met groene asperges maar kan iemand mij verblijden met de gouden tip? :D
Naast je asperges is dit vast ook heel lekker! En simpel! Wel een beetje lente-achtig, maar dat ben je met je asperges toch al. ;)
http://www.etenenzo.nl/blog/2012/07/janneke-maakt-klassieke-franse-doperwtjes

Ik maak mijn doperwtjes heel graag zo, en kan in de winter het beste met goede kwaliteit tuinerwtjes uit de diepvries (heel even onder de koude kraan om ze te ontdooien). Vind ik dan. :)
pi_134530727
Minilot, ken je venkelsalade met granaatappelpitjes en sumac van Ottolenghi? Dat wordt waarschijnlijk het bijgerecht bij de zalm met paprika-hazelnoot salsa.

Hopelijk is het wat ;)

Net de garnalen met tomaat en Arak op.. Ook super lekker!
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_134530804
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 19:06 schreef roos85 het volgende:
Minilot, ken je venkelsalade met granaatappelpitjes en sumac van Ottolenghi? Dat wordt waarschijnlijk het bijgerecht bij de zalm met paprika-hazelnoot salsa.
Ik ken ALLES van Ottolenghi. ;)

Lekker! Venkel, sowieso: O+

quote:
Net de garnalen met tomaat en Arak op.. Ook super lekker!
Haaa, mijn favoriete recept uit het eerste kookboek! :D
pi_134530828
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 19:08 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik ken ALLES van Ottolenghi. ;)

Lekker! Venkel, sowieso: O+
Maar dat kan toch wel bij elkaar toch?
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_134530935
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 18:09 schreef minilot het volgende:
Ik heb er nog iets bijgemaakt voor kerst!

Omdat ervaring leert dat iets vissigs qua smaak goed combineert met de Soep der Soepen heb ik gisteren en vandaag ter garnering van de zoep zelf kroepoek from scratch gemaakt, van garnalen en tapiocameel.

Garnalen fijnstampen en met zout en wat vissaus mengen met tapiocameel, knede, rolletjes van draaien, uurtje stomen in een stoommand, laten afkoelen, rolletjes in flinterdunne plakjes snijden, die plakjes een paar uur drogen in de oven op de allerlaagste stand (maar met de ventilator aan) en dan de plakjes een seconde of tien frituren. *)

Blijkt vrij bewerkelijk dus, maar heel leuk om te doen, en het idee van homemade kroepoek is toch wel gaaf vind ik! :7 En lekker ook: sterke garnalensmaak. O+

Zal morgen wel even wat foto's posten. Ik ga nu nog even met mijn versgebakken kroepoek knuffelen. :+

[..]

Yep!
Zelf kroepoek maken. :D
Je enthousiasme is aanstekelijk. ^O^
pi_134536870
Zo de eerste boodschappen zijn gedaan!

Fam 1: toetje
Grand dessert
- op verzoek crème brulee
- stukje brownie met toffee
- granita van gluhwein
- stoofpeertje 'met effect' http://www.24kitchen.nl/s(...)toofperen-met-effect
- toefje kaneelslagroom

Voor bij de soep heb ik stokbrood en tomatenbrood gebakken, erbij ga ik kruidenboter maken
Ik wil eigenlijk ook nog koekjes maken voor bij de koffie maar dat is afhankelijk van de tijd en t toetje is natuurkijk ook al veel zoet

Fam. 2 voorgerecht
- grote ravioli met spinazie, geitenkaas en een hele eidooier. Erover goede olijfolie en geschaafde truffel.

- ook stokbrood voor bij de soep
- amuse door vriendje: avocadomousse met paprikacoulis en rivierkreeftje

Ontbijt bij beide families: heb al verschillende zuurdesembroodjes: chocolade rozijnen, vijgen walnoten, een kruidig broodje met vijgen en noten. Ik wil nog suikerbrood en kerstbrood maken.

2 kerstdag:
- pasteitje door m'n moeder
- stoofvlees met cranberry's, aardappelkroketjes, witlof, broccoli http://www.kayotic.nl/blog/winter-cranberry-beef-stew
- appelcrumble
  Hoofdredactie Fotografie zondag 22 december 2013 @ 11:21:58 #194
95752 crew  Chell
Kluns
pi_134552860
Zo, inmiddels in Frankrijk. Gisteren door twee supermarkten heen gestruind. Omdat helaas beide wildpoeliers waar we heen gingen al dicht waren, hebben we nu eend.

Change of plans dus ;) wat ik al wel had verwacht ;)

Gelukkig is er verder genoeg te krijgen, maar ik moet wel even een nieuw menuutje gaan bedenken :)
pi_134552904
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 12:18 schreef minilot het volgende:

[..]

Deze varkenshaas?

Ik ga em doen! *O*
  zondag 22 december 2013 @ 11:32:50 #196
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_134553077
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 12:13 schreef minilot het volgende:

[..]

Jazeker! Iedereen heeft er na kerst nog een heel tijd van gegeten op boterhammen met allerlei soorten vleesbeleg en met rosbief was het in elk geval zeker ook een succes. :)

Bedankt voor je antwoord!
Gister een eerste poging gedaan en die bleef vloeibaar. Net snel nieuwe ingrediënten gehaald en nog een poging gedaan. Hopelijk lukt het, anders wordt het rosbief zonder toevoegingen. :')
pi_134563056
Hoi allemaal, ik maak voor 18 man een voorgerecht met rauwe zalm, groene asperges en een vissaus. Nou heb ik dit nog nooit voor 18 man gemaakt en vraag ik me af hoeveel gram zalm ik ongeveer per persoon moet inkopen. Het is een 5 gangen diner dat bestaat uit soep, 2x voor, hoofd en na. Ik ben bang dat ik teveel koop dus daarom deze vraag naar advies! :)
pi_134563248
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 13:35 schreef FutureFairytale het volgende:
Dat denk ik wel, ja.

wb de anijs. Ik vind anijs ook niet zo heel erg lekker en ik doe er de volgende keer eentje in ipv twee.

quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 12:37 schreef Bleie het volgende:

[..]

Dank, ik ben niet zo enorm van de opmaak, maar zal t overwegen. Op plaatjes zie ik hem ook wel vaak uit een cakevorm of zo, volgens mij, dat kan ook nog.

Verder heb ik steranijs vrij eenvoudig gevonden, maar nog geen shiitakes. Maandag nog eens kijken bij de jumbo, maar anders zie ik het somber in. Misschien dan maar met verse doen, en met fond als basis ipv bouillon ( of zou die fond sowieso een goed idee zijn)?
Jumbo heeft ze bij de andere gedroogde paddenstoelen en noten staan. :) Bij de groente en fruit.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_134563768
quote:
2s.gif Op zondag 22 december 2013 15:50 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Dat denk ik wel, ja.

wb de anijs. Ik vind anijs ook niet zo heel erg lekker en ik doe er de volgende keer eentje in ipv twee.

Ik ga er ook een in doen. Ga em dinsdag maken voor woensdag. Mocht ie mislukken kan ik nog gauw opnieuw boodschappen doen nml.
pi_134569091
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 18:28 schreef minilot het volgende:

[..]

Naast je asperges is dit vast ook heel lekker! En simpel! Wel een beetje lente-achtig, maar dat ben je met je asperges toch al. ;)
http://www.etenenzo.nl/blog/2012/07/janneke-maakt-klassieke-franse-doperwtjes

Ik maak mijn doperwtjes heel graag zo, en kan in de winter het beste met goede kwaliteit tuinerwtjes uit de diepvries (heel even onder de koude kraan om ze te ontdooien). Vind ik dan. :)
Dat ziet er goed uit zeg, dankjewel!
pi_134574877
Zo, de japanse cheesecake staat hier in de oven :9. Afhankelijk van het resultaat zal ik zo een klein cheesecake-maken-voor-newbies-verslag posten. Ik wil ook nog een big-ass chocoladetaart maken, maar moet even kijken of ik dat vanavond nog of morgen doe.
  zondag 22 december 2013 @ 20:44:25 #202
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134576551
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 22:19 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]

Vanavond de eend geprobeerd, en de puree die ik erbij wilde doen.
Eend goedgekeurd, puree ook. Alleen nog een sausje erbij.

De potato wedges waren vanavond voor de opvulling, die hebben we er volgende week niet bij, aangezien we dan 5 gangen hebben :)
De Saus
paar lepels suiker in een steelpan, daar wat water en azijn bij, inkoken en carameliseren. Blussen met rode wijn en bouillon (van het karkas van de eend, je kan ook kippenboullion nemen).
Blaadje laurier, knoflookteentje, wat groene kruiden, eventueel 1 ansjovisfiletje

Bij gebrek aan bittere sinaasappels een flinke lepel bittere sinaasappelmarmelade.
Snij uit een aantal navel sinaasappels filets en het sap uit de resten doe je bij de saus
Als de saus voldoende gereduceert is haal je hem door een zeef en voeg een flinke scheut grand marnier toe (de gele is goed genoeg) en je bind hem met een sausbinder zoals rijstbloem of pijlwortel, of aardappelmeel.

Breng aan de kook en laat heel even doorkoken tot de smaak van je bindmiddel weg is.
Afmonteren met een flinke kluit boter.
Spiegel van de saus op het bord, de op de huid gebraden roze eendeborst filet aan plakjes snijden en er als een waaier opleggen en garneren met de sinaasappelfilets
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134583943
Ik ga mijn bitterkoekjes tiramisu pimpen met een bovenkantje van gesponnen suiker en amandelen. O+ Voor het mooie en een beetje krokant. :@

Ik denk dat dat wel goed past bij de bitterkoekjes en amaretto.
pi_134585796
quote:
14s.gif Op zondag 22 december 2013 22:34 schreef Myraela het volgende:
Ik ga mijn bitterkoekjes tiramisu pimpen met een bovenkantje van gesponnen suiker en amandelen. O+ Voor het mooie en een beetje krokant. :@

Ik denk dat dat wel goed past bij de bitterkoekjes en amaretto.
Hoe laat moet ik langskomen voor het toetje? O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')