abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134574877
Zo, de japanse cheesecake staat hier in de oven :9. Afhankelijk van het resultaat zal ik zo een klein cheesecake-maken-voor-newbies-verslag posten. Ik wil ook nog een big-ass chocoladetaart maken, maar moet even kijken of ik dat vanavond nog of morgen doe.
  zondag 22 december 2013 @ 20:44:25 #202
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134576551
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 22:19 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]

Vanavond de eend geprobeerd, en de puree die ik erbij wilde doen.
Eend goedgekeurd, puree ook. Alleen nog een sausje erbij.

De potato wedges waren vanavond voor de opvulling, die hebben we er volgende week niet bij, aangezien we dan 5 gangen hebben :)
De Saus
paar lepels suiker in een steelpan, daar wat water en azijn bij, inkoken en carameliseren. Blussen met rode wijn en bouillon (van het karkas van de eend, je kan ook kippenboullion nemen).
Blaadje laurier, knoflookteentje, wat groene kruiden, eventueel 1 ansjovisfiletje

Bij gebrek aan bittere sinaasappels een flinke lepel bittere sinaasappelmarmelade.
Snij uit een aantal navel sinaasappels filets en het sap uit de resten doe je bij de saus
Als de saus voldoende gereduceert is haal je hem door een zeef en voeg een flinke scheut grand marnier toe (de gele is goed genoeg) en je bind hem met een sausbinder zoals rijstbloem of pijlwortel, of aardappelmeel.

Breng aan de kook en laat heel even doorkoken tot de smaak van je bindmiddel weg is.
Afmonteren met een flinke kluit boter.
Spiegel van de saus op het bord, de op de huid gebraden roze eendeborst filet aan plakjes snijden en er als een waaier opleggen en garneren met de sinaasappelfilets
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134583943
Ik ga mijn bitterkoekjes tiramisu pimpen met een bovenkantje van gesponnen suiker en amandelen. O+ Voor het mooie en een beetje krokant. :@

Ik denk dat dat wel goed past bij de bitterkoekjes en amaretto.
pi_134585796
quote:
14s.gif Op zondag 22 december 2013 22:34 schreef Myraela het volgende:
Ik ga mijn bitterkoekjes tiramisu pimpen met een bovenkantje van gesponnen suiker en amandelen. O+ Voor het mooie en een beetje krokant. :@

Ik denk dat dat wel goed past bij de bitterkoekjes en amaretto.
Hoe laat moet ik langskomen voor het toetje? O+
pi_134585988
quote:
2s.gif Op zondag 22 december 2013 20:20 schreef clumsy_clown het volgende:
Zo, de japanse cheesecake staat hier in de oven :9. Afhankelijk van het resultaat zal ik zo een klein cheesecake-maken-voor-newbies-verslag posten. Ik wil ook nog een big-ass chocoladetaart maken, maar moet even kijken of ik dat vanavond nog of morgen doe.
Japanse cheesecake vereist een tweede poging, helaas. De smaak is héérlijk, de structuur ook O+, maar ik heb hem te snel af laten koelen, en te weinig in de vorm gedaan, waardoor hij te hard ingekakt is. Geeft niet, goede les.

Ondertussen ben ik bezig met de moeder alle chocoladetaarten, adhv dit recept. Straks de icing eroverheen en dan nog even proeven voor het slapen gaan, maar ik weet nu al dat deze op tafel gaat komen op kerstmiddag O+.
  maandag 23 december 2013 @ 07:46:12 #206
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_134596223
Van wie was het cranberry idee ook al weer? Deze:

Leuk hoor, maar nou heb ik alleen nog meer werk :( Want ze zijn allemaal op, en de tweede portie zit nu in de siroop :P
pi_134596585
Snotver. Twee dingen vergeten te kopen (doos eieren en een zak appels) - moet ik straks verdorie alsnog naar de supermarkt. }:|

Ach ja, zonder kar of mandje zwiep ik vast in een mum van tijd door de winkel. ~:)

quote:
14s.gif Op zondag 22 december 2013 23:09 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Japanse cheesecake vereist een tweede poging, helaas. De smaak is héérlijk, de structuur ook O+, maar ik heb hem te snel af laten koelen, en te weinig in de vorm gedaan, waardoor hij te hard ingekakt is. Geeft niet, goede les.
Nou ja, hij was in elk geval lekker! :)

quote:
12s.gif Op maandag 23 december 2013 07:46 schreef Gaoxing het volgende:
Van wie was het cranberry idee ook al weer? Deze:
[ afbeelding ]

Leuk hoor, maar nou heb ik alleen nog meer werk :( Want ze zijn allemaal op, en de tweede portie zit nu in de siroop :P
:D! Sorry! Tof zijn ze hè? Dat spicy suikerlaagje, dat gevoel van 'plop' als je ze stukbijt en dan dat friszure... O+
Let me see you stripped down to the bone
pi_134596596
Sterkte lot! IK moet zo ook nog de allerlaaatste (verse) dingen halen... En het was gisteren al een chaos met rijen tot in het middenpad van de winkel :')
Ja doei.
pi_134596614
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 08:48 schreef motorbloempje het volgende:
Sterkte lot! IK moet zo ook nog de allerlaaatste (verse) dingen halen... En het was gisteren al een chaos met rijen tot in het middenpad van de winkel :')
Maar het is nog vroeg! En ik heb maar twee dingen nodig. Ik ga nu.
-slik- :)
  maandag 23 december 2013 @ 09:23:53 #210
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_134596925
Ik zit lekker rustig op kantoor, vriend mag straks voor ons de laatste verse dingen halen *)
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_134596951
Hoort de soep der soepen redelijk pittig te zijn? Aangezien mijn gasten grote mietjes zijn had ik de helft van de chilivlokken gebruikt en dat was maar goed ook. Hij was uiteindelijk redelijk pittig, gewoon lekker pittig vond ik, maar in tegenstelling tot hun eet ik het regelmatig. Maar zij vonden het veel te pittig.

Overigens verbaasde ik me wel over de pittigheid, zoveel chilivlokken had ik niet gebruikt en meestal brengen dit toch niet.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  maandag 23 december 2013 @ 09:49:19 #212
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_134597275
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 09:26 schreef Steven184 het volgende:
Hoort de soep der soepen redelijk pittig te zijn? Aangezien mijn gasten grote mietjes zijn had ik de helft van de chilivlokken gebruikt en dat was maar goed ook. Hij was uiteindelijk redelijk pittig, gewoon lekker pittig vond ik, maar in tegenstelling tot hun eet ik het regelmatig. Maar zij vonden het veel te pittig.

Overigens verbaasde ik me wel over de pittigheid, zoveel chilivlokken had ik niet gebruikt en meestal brengen dit toch niet.
Ik sta er altijd van te kijken hoe snel chilivlokken een soep kruiden, tov een 'vast' gerecht :Y

quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 08:47 schreef minilot het volgende:
:D! Sorry! Tof zijn ze hè? Dat spicy suikerlaagje, dat gevoel van 'plop' als je ze stukbijt en dan dat friszure... O+
Ze zijn bijzonder tof. En ik was verstandig genoeg om de siroop te bewaren in een weckpot, dus daar is het nieuwe zakje gewoon weer in gegaan.

Ik stond vanmorgen om half 9 weer klaar buiten de supermarkt. Alle boodschapjes gedaan, alleen nog twee kadootjes kopen en een bestelling afhalen. En het regende hier vanmorgen, en het is 'koud', dus we komen een beetje in kerstsfeer ~:)
pi_134598095
Hier is ook alles ingeslagen voor een lekker diner met beide ouderstellen. Als hoofdgerecht heb ik een flinke entrecote gevonden die ik in 1 stuk wil braden, eerst grillen denk ik en dan in de oven garen.
Daarbij aardappelvenkelpuree, gegrillde venkel parten, en geconfijte tomaatjes. Eventueel kunnen er nog wat champignons bij.

Nu twijfel ik alleen nog over een sausje. ik denk aan een port/room saus met steranijs, zou dat wat zijn? Of rodewijnsaus kan ook goed bij entrecote. Champignonsaus vinsd ik eigenlijk een beetje afgezaagd...
Andere tips voor een lekker sausje hierbij, of moet ik wellicht nog wat anders doen qua groenten/bijgerechten?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_134598253
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 08:50 schreef minilot het volgende:

[..]

Maar het is nog vroeg! En ik heb maar twee dingen nodig. Ik ga nu.
-slik- :)
Dat viel me allezins mee, al was het wel flink drukker dan normaal op een maandagochtend (haal altijd de weekboodschappen op maandagochtend vroeg :) ) Wil niet weten hoe druk het straks rond 4 á 5 uur is, of zelfs nu al.. :o
Ja doei.
pi_134600620
%^&% nergens verse salie te verkrijgen, mijn hoop is nu gevestigd op mijn broer en de toko.
Zit ik net te denken ik ga de jus alvast maken dus ik pak het recept moet daar ook salie in :(
Gedroogd is zeker geen optie in verhouding tot vers ?
pi_134600880
De tering wat was het druk. Het alarm in de parkeergarage ging af omdat er te veel stationaire draaiende auto's waren.

Gelukkig hoef ik morgen bij de landwinkel alleen een bestelling op te halen. Zo druk is het daar niet.
  maandag 23 december 2013 @ 12:14:38 #217
45206 Pietverdriet
pi_134600932
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 12:05 schreef Sorella het volgende:
%^&% nergens verse salie te verkrijgen, mijn hoop is nu gevestigd op mijn broer en de toko.
Zit ik net te denken ik ga de jus alvast maken dus ik pak het recept moet daar ook salie in :(
Salie kan je ook gedroogd gebruiken
  maandag 23 december 2013 @ 12:20:00 #218
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134601123
quote:
gedroogd is vrijwel in alle recepten net zo lekker. Gebruik dan wel een stuk minder, het overheerst nogal snel.
Ik zag vanmorgen in de Albert Heijn nog genoeg salie, het zit o.a. in de "Italiaanse kruidenmix", van die bakjes verse kruiden van 15 of 20 gram voor 2 euro ofzo.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_134601273
Ik voel me een beetje als een Willy Wonka.. Net de chocolade-bisschopswijntruffels gerold, deeg voor shortbread gemaakt, cranberries in de specerijen-suikerstroop gezet en op het laatste moment besloten dat ik ook nog pepermuntschuimpjes wil, dus nu staat er meringue met fijngehakte candy canes te drogen in de oven. Ik zou er bijna een snoepwinkeltje van willen openen :)

quote:
Vreemd, normaal gesproken hebben Jumbo en AH wel verse salie. Maar inderdaad, in jus kan gedroogde salie ook wel.
pi_134602673
Hier ook vanochtend alle boodschappen gedaan - in een vrijwel uitgestorven Jumbo en AH. Heb alles in huis, alleen nog geen leuk tafelkleed, dus zo nog maar even naar de V&D. Was wel fijn eigenlijk, normaal gesproken zijn op maandagochtend de schappen nog half leeg van het weekend, maar dat viel vandaag enorm mee.
pi_134603082
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:03 schreef Bleie het volgende:
Hier ook vanochtend alle boodschappen gedaan - in een vrijwel uitgestorven Jumbo en AH. Heb alles in huis, alleen nog geen leuk tafelkleed, dus zo nog maar even naar de V&D. Was wel fijn eigenlijk, normaal gesproken zijn op maandagochtend de schappen nog half leeg van het weekend, maar dat viel vandaag enorm mee.
De meeste supermarkten krijgen tijdens de feestdagen ook 5x per dag geleverd ipv 2-3 keer. DAt scheelt ook enorm, hoeven ze minder nee te verkopen.
In het distributiecentrum van AH is het echt 1 grote mierenhoop op zulke dagen, wel leuk om te zien :)
Mijn foto's op Flickr!
  maandag 23 december 2013 @ 13:21:23 #222
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_134603411
Ik heb officieel al mijn ingredienten binnen! ^O^ Ik hoef de supermarkt drukte niet meer! *O*
  maandag 23 december 2013 @ 13:22:48 #223
45206 Pietverdriet
pi_134603463
Ik doe er voor het eerst in jaren helemaal niets aan, heerlijk wat een rust
pi_134603673
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik doe er voor het eerst in jaren helemaal niets aan, heerlijk wat een rust
als je het dan toch lekker rustig heb, heb je een top-tip voor mijn portsaus dilemma van een paar posts hierboven? :)
Mijn foto's op Flickr!
pi_134603934
Morgenavond doe ik wat mexicaans eten voor kerstavond. Hadden een tijd geleden in een pub met m'n ouders voor 't eerst (nou ja, zij dan..) nachos con todo op, en dat vonden ze echt super lekker, dus besloten om dat voor kerstavond te maken als voorgerecht, gezellig met z'n allen uit de grote schaal snoepen, en daarna enchiladas (een met beef en een met kip de man) :) Enchiladassaus net gemaakt, beef stew/vulling staat nu te stoven, kip is aan 't ontdooien, nachosaus ook vanmiddag nog even maken, kan dan morgen mooi makkelijk in elkaar gedraaid worden.

Ook alvast wat dingen voor woensdag maken, maar dat zijn de kleinere dingetjes, oa. chocoladerotsjes met sinaasappelsmaak (geen probleem als er daar nog wat van over zijn, die zijn lang houdbaar tot aan oud en nieuw oa. wanneer schoonvader + vriendin komen) en venkel/cheddarkoekjes (had minilot linkje van gepost hierboven ergens).

Lekker 'scharrelen' zo, in ieder geval! :D
Ja doei.
pi_134604248
De groenteboer had verse salie :)
Kan ik in ieder geval de jus alvast maken voor tweede kerstdag.
  maandag 23 december 2013 @ 13:57:35 #227
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134604855
De foie gras die we uit Frankrijk hadden meegenomen is weggehoond als voorgerecht voor eerste kerstdag (want zielig en "apart") bij anderen, dus die gaan echtgenoot en ik maar zelf tweede kerstdag pikaan maken :9
Tweede kerstdag zijn we met zijn twee dus dan maak ik wat kleine lekkere dingetjes. Verder bij anderen eten die niet zo van koken of eten houden, dus ik ga even mijn culisnob gedachten voorbij laten gaan en gewoon lekker genieten van de gezelligheid. Écht lekker/bijzonder eten komt een andere keer wel weer ;)
pi_134605095
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:57 schreef Molo het volgende:
De foie gras die we uit Frankrijk hadden meegenomen is weggehoond als voorgerecht voor eerste kerstdag (want zielig en "apart") bij anderen, dus die gaan echtgenoot en ik maar zelf tweede kerstdag pikaan maken :9
Tweede kerstdag zijn we met zijn twee dus dan maak ik wat kleine lekkere dingetjes. Verder bij anderen eten die niet zo van koken of eten houden, dus ik ga even mijn culisnob gedachten voorbij laten gaan en gewoon lekker genieten van de gezelligheid. Écht lekker/bijzonder eten komt een andere keer wel weer ;)
Door je gasten???
  maandag 23 december 2013 @ 14:04:45 #229
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134605161
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:03 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Door je gasten???
we zouden voorgerecht meenemen naar anderen.

Mja, ik had het kunnen weten, niet iedereen is zo gek op eten als ik _O-
(gisteren was de pastinaak die ik als bijgerecht maakte al genoeg voor een zuur gezicht :') )
  maandag 23 december 2013 @ 14:08:23 #230
45206 Pietverdriet
pi_134605319
Zelfs de groenlinks tak van mijn familie genoot van mijn paté de foie gras
pi_134605400
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:04 schreef Molo het volgende:

[..]

we zouden voorgerecht meenemen naar anderen.

Mja, ik had het kunnen weten, niet iedereen is zo gek op eten als ik _O-
(gisteren was de pastinaak die ik als bijgerecht maakte al genoeg voor een zuur gezicht :') )
op voorhand iets afkeuren vind ik zo raar. Ik heb wel eens foie gras geproefd en ik vond het toen niet lekker. Maar dat is geen reden om het niet te proeven. En al helemaal niet als iemand zijn best heeft gedaan.
pi_134605447
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:10 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

op voorhand iets afkeuren vind ik zo raar. Ik heb wel eens foie gras geproefd en ik vond het toen niet lekker. Maar dat is geen reden om het niet te proeven. En al helemaal niet als iemand zijn best heeft gedaan.
Inderdaad, eerst proeven, dan kun je pas beslissen. Ik kreeg ooit eens in Portugal eenden(lever?)pate voorgeschoteld. Ik ben niet zo'n eendenmens, laat staan pate, maar ik heb het wel geprobeerd. En het was hartstikke lekker :D
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 23 december 2013 @ 14:12:16 #233
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134605460
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Zelfs de groenlinks tak van mijn familie genoot van mijn paté de foie gras
Ik kom volgend jaar wel bij jou eten dan >:O

Ach ja, de gemene deler tussen ons is niet het eten zeg maar, maar andere dingen (familieband).
We hebben al even stiekem bedacht dat we ze volgend jaar gewoon bij ons uitnodigen en dan voorzetten wat wij willen _O-
  maandag 23 december 2013 @ 14:14:20 #234
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134605549
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:10 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

het was voornamelijk zielig, alhoewel de meeste mensen wel plofkippen en nare gifbelt vis uit Azië naar binnen schrokken met halve kilo's tegelijk...
Ik vind het maar krom en stom, maar heb ook wel geleerd dat het geen zin heeft om hierover in discussie te gaan dus ik laat het maar. Hun verlies.

Mirjam: ik hou ook niet van lever, maar eenden- of ganzenlever, omnomnom! :9~
pi_134606672
Welke supermarkt heeft hele steranijs?
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_134606845
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:41 schreef habitue het volgende:
Albert Heijn, in zakjes van silvo of versteegen. Wel duur hoor. 3-4 hele sterretjes voor 1,50. Bij de toko kun je voor hetzelfde geld een bakje van 250 gram krijgen.
Mijn foto's op Flickr!
pi_134606856
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:41 schreef habitue het volgende:
AH maar als je een toko in de buurt hebt zou ik daar heengaan. Scheelt je een boel stress....
pi_134606878
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:46 schreef Gripper het volgende:

[..]

Albert Heijn, in zakjes van silvo of versteegen. Wel duur hoor. 3-4 hele sterretjes voor 1,50. Bij de toko kun je voor hetzelfde geld een bakje van 250 gram krijgen.
Ze hebben ze speciaal voor je feestdagen in een weckpotje gedaan en iets duurder gemaakt.....
pi_134607130
Ik rij wel een stukje dan voor een goede toko, kan ik meteen nog wat andere specerijen inslaan.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  maandag 23 december 2013 @ 15:13:11 #240
45206 Pietverdriet
pi_134607808
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:46 schreef Gripper het volgende:

[..]

Let wel op, dat je geen japanse steranijs krijgt, vriend van mij is daar goed ziek van geweest in 2001
pi_134607924
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 15:42 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Thanks. Ik dacht eigenlijk aan kruidenboter maken en dat in de pan doen en dat dus als de boter bakken.
Op zich wel een leuk idee, maar ik vraag me af of dat lekkerder is dan de kruiden bij in de pan doen, en ik zou het eerder proberen bij iets wat op lagere temperatuur gebakken kan worden. Maar Piet is er weer, vraag het hem, die heeft daar vast een beter onderbouwde mening over.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_134608101
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Op zich wel een leuk idee, maar ik vraag me af of dat lekkerder is dan de kruiden bij in de pan doen, en ik zou het eerder proberen bij iets wat op lagere temperatuur gebakken kan worden. Maar Piet is er weer, vraag het hem, die heeft daar vast een beter onderbouwde mening over.
Al mist het smaak serveer ik er een likje aïoli bij.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_134608375
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:19 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Al mist het smaak serveer ik er een likje aïoli bij.
Als je kruidenboter verbrandt wordt het bitter. Als je ze op te lage temperatuur bakt worden ze taai waarschijnlijk.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 december 2013 @ 15:29:05 #244
45206 Pietverdriet
pi_134608532
Niet in kruidenboter bakken, niet lekker
pi_134609938
..ondertussen @ Willy Wonkafabriek aka mijn keuken:

Ik dacht: misschien leuk om iets voor bij de koffie na het eten te maken, dus ik knutselde net een berg pepermuntkussentjes in elkaar. Enorm lekker, ze smelten fantastisch in je mond! :Y

Ik gebruikte dit recept:
http://www.barefeetinthek(...)ints-recipe.html?m=1
..maar dan met twee druppeltjes Japanse pepermuntolie in plaats van extract. Was meer dan genoeg. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 23-12-2013 16:34:16 ]
pi_134610359
O, en de candycane-schuimpjes zijn ook heelhuids de oven uitgekomen net, ondanks dat mijn spuitzak zoek was. So far so good!

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 23-12-2013 16:34:34 ]
pi_134611249
..en de truffels met chocolade en homemade bisschopswijn zijn ook klaar. Op tweede kerstdag nog even opnieuw door de cacao rollen. :)

maandag 23 december 2013 @ 16:41:57 #248
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134611654
Mooi! O+
pi_134612288
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:46 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Ze hebben ze speciaal voor je feestdagen in een weckpotje gedaan en iets duurder gemaakt.....
Net als vanillestokjes _O- :')
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_134612321
Aarrggh..

Toetje voor morgen is safari-tiramisu, nu twijfel ik of ik de safari voor likeur 43 ga vervangen :')
pi_134612453
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 16:56 schreef roos85 het volgende:
Aarrggh..

Toetje voor morgen is safari-tiramisu, nu twijfel ik of ik de safari voor likeur 43 ga vervangen :')
Zou ik wel doen. Maar ik vind safari dan ook gewoon helemaal niets voor tiramisu. :@
pi_134612489
quote:
14s.gif Op maandag 23 december 2013 16:59 schreef Myraela het volgende:

[..]

Zou ik wel doen. Maar ik vind safari dan ook gewoon helemaal niets voor tiramisu. :@
Dat recept is echt te :9~ is dan ook zonder koffie.
Deze is het: http://www.smulweb.nl/recepten/997155/Tiramisu-met-safari
  maandag 23 december 2013 @ 17:12:17 #253
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134612991
quote:
Aarrggh..

safari lijkt me niks, maar 43 lijkt me weer te weinig "eigens" hebben, lijkt me wat lafjes bij de rest van de ingrediënten. Drambuie een idee? (ik dacht eraan, kreeg er zin in en heb nu een klein glaasje voor mezelf ingeschonken :@ ) Of gewoon oldskool amaretto natuurlijk.
pi_134613267
Alle niet-perfecte cranberries zijn zojuist tot jam getransformeerd:

Productieve middag zo! :) Zo nog even kardemomtoffee maken en dan avondeten.
pi_134613363
Je gaat lekker minilot.
pi_134613395
Ik heb de brownies af en ben nu aan appel en cheddar worstenbroodjes bezig. Ondertussen staat het stoofvlees voor vanavond op en heeft mijn moeder de garnalen kroketten opgehaald. Ik ben best trots op mezelf. :7
  maandag 23 december 2013 @ 17:23:56 #257
45206 Pietverdriet
pi_134613475
quote:
Aarrggh..

Grappa en espresso
pi_134613582
quote:
14s.gif Op maandag 23 december 2013 17:21 schreef Myraela het volgende:
Ik heb de brownies af en ben nu aan appel en cheddar worstenbroodjes bezig. Ondertussen staat het stoofvlees voor vanavond op en heeft mijn moeder de garnalen kroketten opgehaald. Ik ben best trots op mezelf. :7
Tof zeg allemaal! ^O^ En ook allemaal erg lekker. Die worstenbroodjes lijken me gaaf!
pi_134613666
Mijn beefenchiladavulling is echt góddelijk :9
Ja doei.
pi_134614535
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 17:18 schreef minilot het volgende:
Zo nog even kardemomtoffee maken
Done!

pi_134614573
Myraela, Motorbloem - hoezee! Gaat dus de goede kant op :)
  Hoofdredactie Fotografie maandag 23 december 2013 @ 18:38:35 #262
95752 crew  Chell
Kluns
pi_134616104
Lekker bezig minilot! Heerlijk zo dagen kokkerellen <3

Ik heb inmiddels ook een kerstdiner bij elkaar gescharreld hier. Iets minder samenhangend dan ik wilde, maar goed. Ik verheug me in ieder geval op een dagje kokkerellen eerste kerstdag. En vanavond een overheerlijk kippetje de oven in, kan ik de keuken even leren kennen.
  maandag 23 december 2013 @ 18:41:37 #263
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134616198
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 17:29 schreef motorbloempje het volgende:
Mijn beefenchiladavulling is echt góddelijk :9
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 17:50 schreef minilot het volgende:

[..]

Done!

[ afbeelding ]
I NEED RECIPES NOWWWWW!!!
  maandag 23 december 2013 @ 19:00:07 #264
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_134616768
Druk dagje! Vanmorgen eerst de laatste boodschappen gedaan, heel relax door de winkel gelopen waar de rest redelijk hektisch door die paden scheurde. Het is dat ik morgen geen tijd heb, maar je zou gerust een stoel in je supermarkt kunnen zetten en de hele dag gaan kijken naar de stress van een ander :D

Vanmiddag de tomatensoep en de hertenstoof gemaakt. Beide smaakte alvast heerlijk. Vanavond de cranberries in de siroop en morgenochtend even doorpoten met de puree maken en de bladerdeeg sterren bakken. So far so good!
»» Democracy is so overrated »»
pi_134618226
Hmmm, mijn stoofpotje voor tweede kerstdag staat al tijdje op, maar is er nog niet helemaal qua smaak. Zo maar even oppeppen.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_134620330
Zo, de stoofpeertjes staan twee kleurig te worden in de schalen.
De gluhwein staat granita te worden in de diepvries.
Het kerstbrood is bijna afgekoeld.
En het suikerbrood is net uit de oven!

Dat was stap 1
:D
pi_134620430
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 20:05 schreef Zo-is-dat het volgende:
Zo, de stoofpeertjes staan twee kleurig te worden in de schalen.
Het kerstbrood is bijna afgekoeld.
En het suikerbrood is net uit de oven!

Dat was stap 1
ik reserveer bij deze twee plekken kthxbye O+
  maandag 23 december 2013 @ 20:08:10 #268
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_134620462
Hoelang laat je die stoofpeertjes staan? Ik wilde het vanavond doen en dan morgenochtend eruit halen. Maar ben bang dat dan die hele peer alsnog rood is :D
pi_134621430
Cranberrysaus is klaar. De bospaddestoelsoep staat ook klaar.
Tussendoor is ook een desembroodje gebakken.

Morgen de stoofpeertjes en de toetjes klaarmaken.
pi_134621492
Nou Rudolph is foch wel aardig in de war met die stoofpeertjes >:O
Na een uur laten afkoelen !?
De peertjes beginnen eindelijk zachter te worden ná 4 uur ~:)

Dan laat ik ze afkoelen en zet ze morgen om 10 uur in het port bad voor
het avondeten K.avond.
Kan ik ze goed in de gaten houden. ~:) ( of ze wel tweekleurig blijven).
pi_134621833
Morgen ga ik de soep maken voor 1e Kerstdag. Mocht het vreselijk mislukken kan ik gauw opnieuw boodschappen doen. Ben zo benieuwd!
pi_134622025
Worstenbroodjes zijn gelukt. Deeg is echt zoals het hoort te zijn. Superlekker. O+ vlees is ook lekker, maar mocht van mij nog wel meer kaas. :9
pi_134622959
Shit, wat zijn we allemaal al bezige bijtjes zeg! :D Heel goed, heel goed.

Ik vrees dat ik morgen een nieuwe batch pepermuntkussentjes moet maken. Ze zijn al bijna op
Zeker nu ze een beetje verder opgedroogd zijn zijn ze ZO *verschrikkelijk* lekker en volstrekt onvergelijkbaar met pepermuntkussentjes uit de supermarkt. Echt, hoe ze wegsmelten op je tong... Waanzinnig! O+ O+ O+
Misschien wel mijn favoriete ding van de dingen-die-ik-deze-kerst-maak.

quote:
11s.gif Op maandag 23 december 2013 18:41 schreef Molo het volgende:
I NEED RECIPES NOWWWWW!!!
Heel simpel: http://www.cookingwithgifs.com/2013/12/soft-spiced-toffee.html

Ik gebruikte alleen een mix van kardemom en een beetje kaneel in plaats van de in het recept genoemde speculaaskruiden. :)

quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 19:00 schreef RoelerMF het volgende:
Vanavond de cranberries in de siroop
Die van mij zitten er ook in. Toch eens bedenken wat ik met die siroop ga doen - die is zo ontzettend lekker! Ik gebruik wel drie kaneelstokjes en vijf kruidnagels extra bovenop wat in het recept staat. >:)

quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 20:05 schreef Zo-is-dat het volgende:
Tof idee! Ik heb nog een halve liter bisschopswijn over.. Eens denken of ik daar niet ook zoiets mee kan gaan doen. :)

quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 20:33 schreef FutureFairytale het volgende:
Morgen ga ik de soep maken voor 1e Kerstdag. Mocht het vreselijk mislukken kan ik gauw opnieuw boodschappen doen. Ben zo benieuwd!
Succes meisje! Niet vergeten: één steranijs in plaats van twee (want je houdt er niet zo van) en voor de zekerheid de hoeveelheid gedroogde chilipepervlokken halveren mochten jij en/of je eters gevoelig zijn voor pittigheid. :)

quote:
14s.gif Op maandag 23 december 2013 20:37 schreef Myraela het volgende:
Worstenbroodjes zijn gelukt. Deeg is echt zoals het hoort te zijn. Superlekker. O+
Klinkt goed! Had je daar toevallig al ergens een recept van geplaatst? *)
pi_134622987
En mensen, maak af en toe even een (telefoon)foto van de vorderingen. Is leuk voor in het topic! ~:)
pi_134623127
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 20:55 schreef minilot het volgende:
En mensen, maak af en toe even een (telefoon)foto van de vorderingen. Is leuk voor in het topic! ~:)
Die pepermuntolie, is iedere olie goed? Ik heb pepermuntolie in huis om te druppelen op m'n matras en in een brandertje te verdampen, maar kun je dat dan ook gebruiken? :@
pi_134623150
Jouw foto's en productie is jaloersmakend, mini _O_
Wat zullen de mensen / eters zich verwend voelen ~:)
  maandag 23 december 2013 @ 21:01:14 #277
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134623257
quote:
[..]

Heel simpel: http://www.cookingwithgifs.com/2013/12/soft-spiced-toffee.html

Ik gebruikte alleen een mix van kardemom en een beetje kaneel in plaats van de in het recept genoemde speculaaskruiden. :)
Thanks! Das supermakkelijk dus! Alleen laatst mijn allerlaatste trapkast-opslag-blikje gecondenseerde melk opgemaakt bij millionaires shortbread, dus snel maar even nog een keertje naar de supermarkt weer in slaan, is wel leuk voor met Oud en Nieuw ofzo. Zal je altijd zien dat je dat nodig hebt als het nét op is :D
  maandag 23 december 2013 @ 21:01:42 #278
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134623284
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 20:58 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Die pepermuntolie, is iedere olie goed? Ik heb pepermuntolie in huis om te druppelen op m'n matras en in een brandertje te verdampen, maar kun je dat dan ook gebruiken? :@
nope, zit veel sjeemische zooi tussen. Moet wel food-quality zijn
pi_134623303
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:01 schreef Molo het volgende:

[..]

nope, zit veel sjeemische zooi tussen. Moet wel food-quality zijn
Ok :D :@
pi_134623316
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 20:58 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Nou, ik haalde mijn pepermuntolie bij de reformwinkel en daar staat op dat het alleen voor uitwendig gebruik is, maar de vage winkelknul die eruit ziet als een concentraat van Zonnatura-reclames** verzekerde me dat dat er weliswaar op stond, maar dat het gaat om natuurlijke, pure etherische olie waarvan het heus geen kwaad kan om er een lepeltje van binnen te krijgen.
Het mintige effect is echt geweldig verfrissend en fijn 'vluchtig', ik denk ook echt veel beter dan met pepermuntextract of aroma dat echt bedoeld is om mee te bakken.

**
pi_134623317
Hier dan: de peertjes gaan er zo uit.
pi_134623403
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:02 schreef minilot het volgende:

[..]

Nou, ik haalde mijn pepermuntolie bij de reformwinkel en daar staat op dat het alleen voor uitwendig gebruik is, maar de vage winkelknul die eruit ziet als een concentraat van Zonnatura-reclames** verzekerde me dat dat er weliswaar op stond, maar dat het gaat om natuurlijke, pure etherische olie waarvan het heus geen kwaad kan om er een lepeltje van binnen te krijgen.
Het mintige effect is echt geweldig verfrissend en fijn 'vluchtig', ik denk ook echt veel beter dan met pepermuntextract of aroma dat echt bedoeld is om mee te bakken.

**
thanks!
  maandag 23 december 2013 @ 21:05:10 #283
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134623453
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:02 schreef minilot het volgende:

[..]

**
als het gewoon echt etherische olie is is dat geen probleem, als het vermengd is met andere niet-eetbare olie of nep-muntgeur of andere troep, wil je het niet binnen krijgen.
pi_134623493
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:01 schreef Molo het volgende:

[..]

Thanks! Das supermakkelijk dus!
Ja! Ik zag overigens dat op dat foodblog een paar posts eerder een vergelijkbaar recept staat met gecondenseerde melk en kokosmelk, dat ziet er ook heel lekker (en eveneens supermakkelijk) uit!
http://www.cookingwithgifs.com/2013/12/coconut-dulce-de-leche-toffee.html:

Ik heb in mijn trapkast een werkelijk beschamende voorraad blikkies gecondenseerde melk. :7
  maandag 23 december 2013 @ 21:06:50 #285
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134623531
Pepermuntolie (pure, eetbare) is niet zo duur trouwens, is prima te krijgen. Zie je bijvoorbeeld goedkope rozenolie en wil je die in een gerecht gebruiken, dan kun je dat beter niet doen, echte rozenolie (etherisch) is erg duur, als het goedkoop is is het troep en alleen geschikt voor uitwendig gebruik en oliebrandertje ofzo.
pi_134623541
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 21:02 schreef AnneX het volgende:
Hier dan: de peertjes gaan er zo uit.
[ afbeelding ]
Ha, dank! Leuk! :Y Ben zeer benieuwd naar het gradient-effect met die port.. Heb je er straks ook muntblaadjes in, bij de steeltjes? *)
  maandag 23 december 2013 @ 21:07:14 #287
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134623549
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:06 schreef minilot het volgende:

[..]

Ja! Ik zag overigens dat op dat foodblog een paar posts eerder een vergelijkbaar recept staat met gecondenseerde melk en kokosmelk, dat ziet er ook heel lekker (en eveneens supermakkelijk) uit!
http://www.cookingwithgifs.com/2013/12/coconut-dulce-de-leche-toffee.html:
[ afbeelding ]

Ik heb in mijn trapkast een werkelijk beschamende voorraad blikkies gecondenseerde melk. :7
_O_
pi_134623611
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:06 schreef Molo het volgende:
Pepermuntolie (pure, eetbare) is niet zo duur trouwens, is prima te krijgen. Zie je bijvoorbeeld goedkope rozenolie en wil je die in een gerecht gebruiken, dan kun je dat beter niet doen, echte rozenolie (etherisch) is erg duur, als het goedkoop is is het troep en alleen geschikt voor uitwendig gebruik en oliebrandertje ofzo.
Ik heb ff gekeken, volgens mij is het echt pure muntolie, er staat
quote:
1 ml ätherisches Öl enthält 1 ml Minzöl
Dus dan zou ik het ook moeten kunnen eten/drinken, toch?
pi_134623634
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:06 schreef Molo het volgende:
Ik betaalde drie euro voor een piepklein flesje, maar had op het recept (dat ik had gehalveerd) uiteindelijk ook maar twee minidruppeltjes nodig. Goed te doen dus. En fijn dat het zo lekker is ook, want ik heb best veel recepten op mijn todolijst staan waar pepermuntsmaak in moet, maar aangezien ik nooit ergens pepermuntextract zag staan kwam het er steeds niet van..
pi_134623690
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 16:33 schreef minilot het volgende:
..en de truffels met chocolade en homemade bisschopswijn zijn ook klaar. Op tweede kerstdag nog even opnieuw door de cacao rollen. :)

[ afbeelding ]
dank je wel he. :( Nou heb ik er toch weer een taak bijgekregen. ;) Ga ze alleen niet met wijn maken omdat dat nooit zo goed valt bij me. Denk aan cointreau of kalua. Heb nog tot morgen omdat te besluiten.
  maandag 23 december 2013 @ 21:10:02 #291
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134623718
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:08 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Ik heb ff gekeken, volgens mij is het echt pure muntolie, er staat

[..]

Dus dan zou ik het ook moeten kunnen eten/drinken, toch?
:Y
pi_134623731
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:10 schreef Molo het volgende:

[..]

:Y
*O*
pi_134624011
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:09 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

dank je wel he. :( Nou heb ik er toch weer een taak bijgekregen. ;) Ga ze alleen niet met wijn maken omdat dat nooit zo goed valt bij me. Denk aan cointreau of kalua. Heb nog tot morgen omdat te besluiten.
Iets in de richting van Cointreau of Grand Marnier wordt sowieso lekker: sinaasappel en pure chocolade, dat wil natuurlijk wel met elkaar. :9
pi_134624132
Maar wie dus verder nog een kwartiertje (+ opdroogtijd) over heeft: MAAK DE PEPERMUNTKUSSENTJES! :D

Nog afgezien van de verrukkelijke smaak en het geniale mondgevoel is het uiteraard ook nog eens erg tof om zelfgemaakt 'after dinner mints' bij je eindkoffie te kunnen serveren. 8-)
pi_134624159
Net even de rode wijn choco truffels gemaakt _O-
pi_134624194
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:17 schreef roos85 het volgende:
Net even de rode wijn choco truffels gemaakt _O-
Lekkere vieze handen krijg je ervan hè? >:)
pi_134624223
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:17 schreef minilot het volgende:

[..]

Lekkere vieze handen krijg je ervan hè? >:)
Ja _O-
pi_134628074
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 20:08 schreef RoelerMF het volgende:
Hoelang laat je die stoofpeertjes staan? Ik wilde het vanavond doen en dan morgenochtend eruit halen. Maar ben bang dat dan die hele peer alsnog rood is :D
Ik heb ze er laat op de middag ingezet, voor ik ga slapen checken hie ver ze zijn. Maar ik verwacht dat t niet zo hoog op zal trekken, de peertjes waren al verzadigd natuurlijk!

Nu nog even toffee maken voor in de brownies :) foto's komen nog! (Hoop ik, mn vriendje is hier de fotograaf)
pi_134628682
quote:

Succes meisje! Niet vergeten: één steranijs in plaats van twee (want je houdt er niet zo van) en voor de zekerheid de hoeveelheid gedroogde chilipepervlokken halveren mochten jij en/of je eters gevoelig zijn voor pittigheid. :)

Ik kon geen gedroogde chilivlokken vinden! Heb verse rode pepers meegenomen. Snij er 1 fijn en gooi em erin. Ik ben gek op pittig (kan heel wat hebben), de fam wat minder helaas.
1 Steranijs doe ik! Voor de zekerheid: 1 tsp is 2 theelepels en 1tbsp zijn 2 eetlepels toch?
  maandag 23 december 2013 @ 22:43:27 #300
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_134629245
Ik heb net ook de peertjes aangezet. Een uurtje stofen was hier wel voldoende. Het is de eerste keer dat ik het überhaupt maak, dus misschien klopt er niks van hoor. Maar ze zijn in ieder geval goed zacht!

Voor vandaag ben ik er wel klaar mee. Morgenochtend verder!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')