Owkee, we zijn eruit: wat er ook aan de hand is: katten moeten veel drinken. Wat mag ik onze katten - naast gewoon plat kraanwater - te drinken geven?quote:Op maandag 16 december 2013 10:37 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
verstandig om zoveel mogelijk te drinken
Als het maar cosmetische wratjes zijn, dan kan je het misschien beter laten zitten. Onder locale verdoving kan je het nooit goed genoeg wegsnijden, het kan nabloeden en de hond vindt het niet fijn. Het is ook vrij normaal dat deze wratten terug komen na het weghalen.quote:Op maandag 16 december 2013 13:13 schreef Take2 het volgende:
Onze hond heeft heel veel wratjes, is er een manier om deze te laten verdwijnen? (Wegsnijden vinden wij vanwege zijn hoge leeftijd en bijkomende stress geen optie)
Is gewoon kraanwater niet goed genoeg dan?quote:Op maandag 16 december 2013 13:25 schreef Queller het volgende:
[..]
Owkee, we zijn eruit: wat er ook aan de hand is: katten moeten veel drinken. Wat mag ik onze katten - naast gewoon plat kraanwater - te drinken geven?
quote:Op maandag 16 december 2013 14:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Is gewoon kraanwater niet goed genoeg dan?
Dan kijk maar even hier http://www.krnwtr-drinkkr(...)aters-van-de-wereld/![]()
Ik weet ze graag dat ze het binnen hebben. Dus als ik iets speciaals doe, dan komen ze daar op af en weet ik dat ze hun dagelijkse portie er weer in hebben zitten. Hoewel; dat drinken zal dan ook wel weer over de dag verspreid moeten zijn...quote:Ik hoor van meerdere mensen dan een waterfonteintje lijkt te werken, de kat gaat meer drinken. Verder is het verstandig om overal bakjes water neer te zetten. Veel mensen vergeten bijvoorbeeld buiten water neer te zetten terwijl de kat naar buiten komt. Ok, de meeste drinken prima uit de vijvers (en lusten erbij een visje, toch ook 70% water), maar niet alle katten hebben daar toegang tot. Als de kat bijv. 's nachts in de slaapkamer slaapt, dan zou ik daar ook bakjes water neerzetten.
Strak planquote:Verder kan je voor de kat waterijsjes maken met bijv. kip of vis.
Nou, dan is de kans klein dat je vogels iets hebben opgelopen.quote:Op maandag 16 december 2013 14:08 schreef oh-oh het volgende:
Ik heb een kort vraagje mbt vogels.
Vriendin van me had een tamme bourke, en die is gisteren na een dag bol zitten overleden ineens. Was nog een jong diertje, die had dus vast iets onder de leden. Nou was haar dochtertje gisteren de hele middag bij mij en ze heeft met mijn vogels gespeeld en zo. Zij was al sinds vrijdag bij haar vader en ze is wezen zwemmen en zo in de tussentijd. Hoef ik me toch geen zorgen te maken neem ik aan he?
Paranoia, ik ben het
Je kan ook bijvoorbeeld kip koken, zonder zout of kruiden uiteraard. De kookvocht invriezen in ijsblokjes en dat af en toe in de drinkwater doen.quote:Op maandag 16 december 2013 14:30 schreef Queller het volgende:
[..]
[..]
Ik weet ze graag dat ze het binnen hebben. Dus als ik iets speciaals doe, dan komen ze daar op af en weet ik dat ze hun dagelijkse portie er weer in hebben zitten. Hoewel; dat drinken zal dan ook wel weer over de dag verspreid moeten zijn...
[..]
Strak plan
Ik doe wel eens een zakje liquid snack in een plons water. Vinden ze allemaal heerlijk. Maar het slaat natuurlijk nergens op dat 5 keer per dag te geven...
Ik broed er nog wel even op!
Tja, ze hebben t beestje al begraven.quote:Op maandag 16 december 2013 14:41 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Nou, dan is de kans klein dat je vogels iets hebben opgelopen.
Als zij willen weten waaraan de vogel overleden is, dan zullen zij het toch moeten aanbieden voor een sectie.
Is het reverse sneezing of echt niezen? Heeft hij ook neusuitvloeiing? Problemen met het eten? Gebit geen problemen?quote:Op maandag 16 december 2013 15:59 schreef eight het volgende:
Het 12 jarig malteser hondje van mijn ouders heeft nu sinds een jaartje flinke niesbuien zodra hij zich een beetje opwind. Het lijkt wel een beetje op hyperventileren en het houdt pas op als hij heel hard niest (na een aantal vergeefse pogingen vooraf). Is dit een onschuldig ouderdomskwaaltje of zou er meer aan de hand kunnen zijn?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor wat het waard is (want sateprikkers zijn geen splinterende kippenbotjes): onze wijlen Duitse Staander had eens zeven(!) lange satéprikkers opgegeten. Die waren voor op de bbq; er zat nog rauw vlees aan.quote:Op maandag 16 december 2013 17:25 schreef Greys het volgende:
Ha DA!
Shitshitshit, mijn hond had gister eind van de middag een kippenbotje te pakken (stond 1 vuilniszak nog naast de bak in de tuin, een buurtkat had die zak kennelijk opengekrabt). Het was een heeeeeel gare kip, het botje was heel broos, ze stond het bijna als een soort koekje gewoon te kauwen en het laatste stukje kon ik nog uit haar bek pakken.
Domdomdom van die vuilniszak (meteen afgeleerd), gisteravond als een havik de hond in de gaten gehouden, vannacht en vandaag ook, want je hoort altijd van die horrorverhalen over splinterende botjes. We zijn nu bijna 24 uur verder, ik merk NIETS raars, ze rent en huppelt en eet en doet alles normaal, poepjes zien er normaal uit, geen bloed.
Ik las op diverse forums allerhande verhalen over zout geven om te braken (NIET gedaan) maar een ander zei weer dat haar hond juist overleden was door teveel zout geven, dus dat leek me niet verstandigWeer een ander zei 'watten laten eten, dat kapselt de scherpe puntjes in'. Dat klonk me zo mogelijk nog idioter in de oren, maar kennelijk staat het vaak als tip op internet.... Weer een ander zei 'ontbijtkoek geven'. Ik heb uiteindelijk niets gegeven en alleen maar opgelet of ze last leek te hebben.
Oke... lang verhaal kort (ik ben daar slecht in, merk je?) hier mijn vraag:
Kan mijn paniekmodus nu na 24 uur al uit of zal ik die nog even aan laten staan?
De boef in kwestie hieronder:
[ afbeelding ]
1. Paniekmodus mag direct uitquote:Op maandag 16 december 2013 17:25 schreef Greys het volgende:
Ha DA!
Shitshitshit, mijn hond had gister eind van de middag een kippenbotje te pakken (stond 1 vuilniszak nog naast de bak in de tuin, een buurtkat had die zak kennelijk opengekrabt). Het was een heeeeeel gare kip, het botje was heel broos, ze stond het bijna als een soort koekje gewoon te kauwen en het laatste stukje kon ik nog uit haar bek pakken.
Domdomdom van die vuilniszak (meteen afgeleerd), gisteravond als een havik de hond in de gaten gehouden, vannacht en vandaag ook, want je hoort altijd van die horrorverhalen over splinterende botjes. We zijn nu bijna 24 uur verder, ik merk NIETS raars, ze rent en huppelt en eet en doet alles normaal, poepjes zien er normaal uit, geen bloed.
Ik las op diverse forums allerhande verhalen over zout geven om te braken (NIET gedaan) maar een ander zei weer dat haar hond juist overleden was door teveel zout geven, dus dat leek me niet verstandigWeer een ander zei 'watten laten eten, dat kapselt de scherpe puntjes in'. Dat klonk me zo mogelijk nog idioter in de oren, maar kennelijk staat het vaak als tip op internet.... Weer een ander zei 'ontbijtkoek geven'. Ik heb uiteindelijk niets gegeven en alleen maar opgelet of ze last leek te hebben.
Oke... lang verhaal kort (ik ben daar slecht in, merk je?) hier mijn vraag:
Kan mijn paniekmodus nu na 24 uur al uit of zal ik die nog even aan laten staan?
De boef in kwestie hieronder:
[ afbeelding ]
Dat is dus echt een happy end met die sateprikkers. Ik heb helaas vaak genoeg meegemaakt dat het niet goed gaat. Maar ja, nooit in paniek raken, even je dierenarts bellen!quote:Op maandag 16 december 2013 18:00 schreef -Spring het volgende:
[..]
Voor wat het waard is (want sateprikkers zijn geen splinterende kippenbotjes): onze wijlen Duitse Staander had eens zeven(!) lange satéprikkers opgegeten. Die waren voor op de bbq; er zat nog rauw vlees aan.
Wij in paniek de da gebeld. Die reageerde heel rustig met: 'geen paniek. En hond heeft heel soepele slijmvliezen. Als ze er over een uurtje nog niet uit zijn, kun je nog eens bellen.'
En warempel, een uur later spuugde ie ze alle zeven weer netjes uit. Het vlees was eraf, dat wel.
En nog iets OT's, maar wel leuk om te vertellen: wij hadden vroeger een heel leuk vuilnisbakje. Toen ie een jaar of 15 was, was ie half doof en blind en zo dement als een deur. Hij struinde op zn ouwe dag een beetje suf door de achtertuin en had inééns een muis te pakken. Een levende.En niet eens zo'n suffe spitsmuis. Terwijl mn moeder verwoede pogingen deed om die piepende muis uit zn bek te trekken, slikte de hond m zonder te kauwen in één keer door.
Die muis kwam er overigens na een minuut of twintig via de voorkant weer uit. Dood inmiddels.
Balen... Hopelijk gaat het snel over dan. Volgens mij,had je die caaf net? Dan zou je eigenlijk ook de fokker/de verkoper moeten inlichten. Want het is besmettelijk. Kan eigenlijk ook op de mens overlopen, je krijg dat rode jeukende plekjes van (iha minder besmettelijk dan schimmelinfectie voor de mens, wel erg besmettelijk voor andere cavia's)quote:Op maandag 16 december 2013 18:37 schreef dahippieunicorn het volgende:
Even een update over de cavia; het is schurft. Beide cavia's hebben hier wat voor gekregen en we moeten over drie weken even terugkomen.
Oh echt, die wattenquote:Op maandag 16 december 2013 18:57 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
1. Paniekmodus mag direct uitIk verwacht geen problemen meer.
2. Nooit zout geven om te laten braken, want het is giftig voor de honden
3. Botten /scherpe stukjes zoals sateprikkers kan je meestal niet laten opbraken. Want dan passeren zij weer de slokdarm (de andere kant op) en daar wil je namelijk ook geen gaatjes in hebben.
4. Als je de hond wil laten braken, dan bij de dierenarts laten doen (met een speciale injectie) en het liefst binnen 2 uur nadat iets opgegeten is (anders zit het al in de darm)
5. Er is geen bewijs dat ontbijtkoek darmen kan beschermen tegen scherpe dingen
6. Katoen(dus liefst niet synthetisch) watten gedrenkt in blikvoer of bouillon (om het smakelijk te maken) werken wel omhullend.
7. Schattige foto
Whehehe. Eet smakelijk.quote:Op maandag 16 december 2013 19:06 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Nou, ik ga ook iets uit de vuilnisbak opvissen eten
Fijne avond!
Een jaar of 3 geleden ben ik vanwege de pigmentvorming naar de DA geweest, toen heeft hij met het lichtje in zijn ogen geschenen, geen probleem voor het poezenkind.quote:Op maandag 16 december 2013 09:28 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Lage albumine, lage natrium en iets hogere glucose (de laatste is mogelijk stress respons) zijn geen specifieke parameters en kunnen gewoon horen bij "ziek zijn". Moest je nog terug komen voor controle bloed?
Pigmentverandering van de iris zegt ook niks, tenzij het ook dikker wordt (dan kan een dierenarts alleen zien met een speciale ooglampje en dan moet het poezenkind nog goed meewerken)
Het verschil in de pupillen is wel bijzonder! Was het zo dat het linker oog slecht reageerde op het licht? Of heeft het rechter oog te nauw pupil? Anyway, als het verschil erg duidelijk is, dan kan het iets neurologisch zijn (probleem met de zenuwen/hersenen, ook bepaalde stofwisselingsproblemen kunnen tot de problemen met de hersenen leiden) of kan het probleem in het oog liggen.
Weet je het zeker dat de pupil vergroot is en het niet alleen maar zo lijkt vanwege de donkere verkleuring van de iris?
Kan het zijn dat ie zijn pootjes verbrand heeft aan een kookplaat? Is ooit gebeurd bij mijn vorige kat en dat zag er ook zo uit.quote:Op maandag 16 december 2013 20:16 schreef Smikkelbeer het volgende:
Beste DA,
eerder deze avond zat één van mijn katten op schoot en toen ik even naar z'n pootjes keek zag ik dat zijn zwarte kussentjes ineens deels roze zijn. Op zijn voorpoten hangen er zelfs wat zwarte velletjes los bij. De kussentjes op zijn achterpoten zijn alleen wat lichter gekleurd maar (nog) niet kapot.
Hij lijkt er geen last van te hebben. Ik mag er gewoon aan komen, hij rent nog steeds keihard rond en springt nog steeds overal vanaf.
Heb net een foto (klik) kunnen maken van het voorpootje dat er het 'ergst' aan toe is. Kan dit kwaad? Heb dit nog nooit gezien bij hem of mijn andere katten.
Als je een handje vol watten voert, zal het geen probleem zijn. Maar dat is dus al je hond een sateprikker of een naald oid heeft opgegeten. Bij een kippenbot zou ik toch eerst afwachten.quote:Op maandag 16 december 2013 19:17 schreef Greys het volgende:
[..]
Oh echt, die watten
En dat kan niet ergens klem komen te zitten oid? Ik hoef het nu niet meer te doen ook he?
quote:Ik zal de paniekmodus een standje lager zetten (maar nog wel goed in de gaten houden).
Dankjewel!
[..]
Whehehe. Eet smakelijk.
Ja klopt, hij komt van een dierenwinkel, we gaan het morgen even melden. Onze oudere cavia kwam van diezelfde winkel en had ook schurftquote:Op maandag 16 december 2013 19:04 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Balen... Hopelijk gaat het snel over dan. Volgens mij,had je die caaf net? Dan zou je eigenlijk ook de fokker/de verkoper moeten inlichten. Want het is besmettelijk. Kan eigenlijk ook op de mens overlopen, je krijg dat rode jeukende plekjes van (iha minder besmettelijk dan schimmelinfectie voor de mens, wel erg besmettelijk voor andere cavia's)
Het is toch eigenlijk lastig om iets over te zeggen zonder het nader onderzoek. Ik zou dan graag een echo van de lever willen maken en mogelijk doorsturen voor een biopt van de tumor. Maar ik snap dat het niet altijd mogelijk is.quote:Op maandag 16 december 2013 19:33 schreef Prospera het volgende:
[..]
Een jaar of 3 geleden ben ik vanwege de pigmentvorming naar de DA geweest, toen heeft hij met het lichtje in zijn ogen geschenen, geen probleem voor het poezenkind.
Nu heeft hij daadwerkelijk verschillende pupilgroottes.
Ook nu hij hersteld is van zijn ziekte.
Aan de hand van de bloeduitslagen concludeerde de DA dat hij een levertumor zou hebben.
Maar dat was toen hij heel ziek was, die week.
Een aanvullend bloedonderzoek kan ik niet betalen, de da-kosten waren die week 330 euro en met een hypotheek en 1200 inkomen is de rek er uit.
Om terug op je vraag te komen: het pigment is niet verdikt en het is me niet duidelijk
of de rechterpupil niet is vernauwd of het linker pupil is verwijd.
wel zijn ze ongelijk.
Volgens DA is linkeroog met pigmentvorming wel verwijd.
Neurologisch kan het zijn, maar hij doet alles wat een kat moet doen. Geen laesis in gedrag.
Oei... Wat Tonja zegt, dat lijken wel verbrande (of aangevroren, maar het vriest nu niet...) pootjes! Je kan eventueel wondzalf erop smeren. En in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken.quote:Op maandag 16 december 2013 20:16 schreef Smikkelbeer het volgende:
Beste DA,
eerder deze avond zat één van mijn katten op schoot en toen ik even naar z'n pootjes keek zag ik dat zijn zwarte kussentjes ineens deels roze zijn. Op zijn voorpoten hangen er zelfs wat zwarte velletjes los bij. De kussentjes op zijn achterpoten zijn alleen wat lichter gekleurd maar (nog) niet kapot.
Hij lijkt er geen last van te hebben. Ik mag er gewoon aan komen, hij rent nog steeds keihard rond en springt nog steeds overal vanaf.
Heb net een foto (klik) kunnen maken van het voorpootje dat er het 'ergst' aan toe is. Kan dit kwaad? Heb dit nog nooit gezien bij hem of mijn andere katten.
Oei, dat is niet zo mooi dan...quote:Op maandag 16 december 2013 20:38 schreef dahippieunicorn het volgende:
[..]
Ja klopt, hij komt van een dierenwinkel, we gaan het morgen even melden. Onze oudere cavia kwam van diezelfde winkel en had ook schurft
Bedankt voor het antwoord! (Tonja ookquote:Op maandag 16 december 2013 20:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oei... Wat Tonja zegt, dat lijken wel verbrande (of aangevroren, maar het vriest nu niet...) pootjes! Je kan eventueel wondzalf erop smeren. En in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken.
En even onderzoeken waar de poes zich aan kan verbranden.
het is niet voor niets dat het wordt afgeraden om dieren bij een dierenwinkel te kopen.quote:Op maandag 16 december 2013 20:38 schreef dahippieunicorn het volgende:
[..]
Ja klopt, hij komt van een dierenwinkel, we gaan het morgen even melden. Onze oudere cavia kwam van diezelfde winkel en had ook schurft
Calendulazalf is prima hoor. Succes met het poezenkind (hij zal er niks van leren...)quote:Op maandag 16 december 2013 21:00 schreef Smikkelbeer het volgende:
[..]
Bedankt voor het antwoord! (Tonja ook)
Hij zal zich dan inderdaad waarschijnlijk aan de kookplaat verbrand hebben, moet hem de laatste tijd vaak van het aanrecht halen. Buiten komt ie niet, dus aangevroren kan het sowieso niet zijn. Kan/mag ik er calendulanzalf op smeren? Dat is het enige dat ik in huis heb voor brandwondjes.
Haha u herinnert zich niet puppy Sjon en die tampon??quote:Op maandag 16 december 2013 19:17 schreef Greys het volgende:
[..]
Oh echt, die watten
En dat kan niet ergens klem komen te zitten oid? Ik hoef het nu niet meer te doen ook he?
Ik zal de paniekmodus een standje lager zetten (maar nog wel goed in de gaten houden).
Dankjewel!
[..]
Whehehe. Eet smakelijk.
Beaquote:
Ik denk dat het een vrouw is.quote:Op maandag 16 december 2013 23:22 schreef Queller het volgende:
[..]
BeaVan Beaphar natuurlijk
![]()
![]()
![]()
Of heet onze DigiDA echt Bea
Ik weet niet eens of we een mannelijke of een vrouwelijke DigiDA hebben
Hoi, het is geen reverse sneezing maar echt niezen. Na 3 a 4 mislukte pogingen niest hij heel hard waarbij hij geregeld met z'n hoofd de vloer raakt (alleen bij opwinding).quote:Op maandag 16 december 2013 16:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Is het reverse sneezing of echt niezen? Heeft hij ook neusuitvloeiing? Problemen met het eten? Gebit geen problemen?
Paard vorige week voorgelegd ,krijg het advies om toch nog een tijdje op paard te blijven .quote:Op donderdag 28 november 2013 13:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
[..]
Goed bezig qua onderzoeken!
[..]
Als zij in het verleden paard heeft gegeten, dan is het inderdaad niet geschikt als een eliminatie dieet. Een eliminatie dieet van 6-8 weken met alleen spiervlees, zonder een calciumbron, moet wel kunnen bij een volwassen hond!
====================================================================
Die seborroe in de oren, stinkt het ook? Het is best mogelijk dat er gistenovergroei is als gevolg van allergie/ na een antibioticum kuur. Hebben jullie ook al een kweek van oorsmeer gemaakt? (om te kijken of er gisten of bacterien inzitten en welke)
Even een side note : Het kán zijn dat je hond doof word. Niet gelijk flippen zoals ik deedquote:Op dinsdag 17 december 2013 08:55 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Paard vorige week voorgelegd ,krijg het advies om toch nog een tijdje op paard te blijven .
het is vandaag precies tien weken dat ik geisoleerd paard aanbied .
Wat is jou mening herin en hoe verder ?
Gisteren uitslag van het oorsmeer gekregen:Gisten (de naam is me ontschoten )
Ik krijg nu Otiderm mee(was otifin PD bij de vorige DA)
Tien dagen zalven volgens de baliemedewerkster .
Ik lees de bijsluiter :
Toedieningswijze & dosering
Eenmaal per dag 10 druppels in het oor, gedurende 7 tot 14 dagen.
Na 7 dagen behandelen dient de dierenarts de noodzaak, om de behandeling met nog een week te verlengen, te beoordelen.
Waarschuwingen
Speciale voorzorgsmaatregelen voor gebruik bij dieren
Voordat de behandeling met het product gestart wordt, dient gecontroleerd te worden of het trommelvlies intact is. De uitwendige gehoorgang dient voor behandeling uiterst nauwgezet te worden schoongemaakt en gedroogd. Wanneer het product wordt gebruikt dient rekening gehouden te worden met het officiële en nationale beleid ten aanzien van antimicrobiële middelen. Het gebruik van fluoroquinolonen dient te worden beperkt tot behandeling van aandoeningen, die slecht hebben gereageerd of naar verwachting slecht zullen reageren op andere groepen antimicrobiële middelen. Indien mogelijk dienen fluoroquinolonen uitsluitend te worden gebruikt op basis van gevoeligheidstesten.Wanneer het product anders wordt gebruikt dan aangegeven in de SPC kan dit het aantal bacteriën dat resistent is tegen fluoroquinolonen verhogen en de effectiviteit van behandeling met andere quinolonen verminderen vanwege de mogelijkheid van kruisresistentie.
Hoe ga ik hier mee om ?
AAIn hoeverre behoor ik het oor te reinigen ?
B.behoor ik een afspraak te maken ,zoals aangegeven is in de bijsluiter ?
C. kan ik niet naar jou overstappen ?
quote:
Het is een broodje aap verhaal dat chins geen externe parasieten kunnen krijgen vanwege hun dichte vacht. Zij kunnen prima vlooien, luizen of mijten krijgen. Chins kunnen vlooien oplopen van bijv. een kat. Komen je chins niet in contact met andere dieren, dan is de kans erop niet zo groot. Je kan een chin ook met een vlooienkammetje kammen om te kijken of er vlooienpoepjes zijn. Nou vinden de chins het kammen meestal niet zo leuk...quote:Ik wil Even info checken.
Ik heb altijd geleerd en lees het ook op ieder forum dat chinchilla s geen vlooien krijgen vanwege hun dichte vacht. Klopt volgens mij ook. Ik heb ze nog gevonden en mijn dames krabben ook niet.
Chins zou je dus nooit hoeven ontvlooien. (Dit geloof ik wel)
Theoretisch gezien zou zij wel wormen moeten hebben, praktisch gezien zien wij daar nooit problemen van. Als je het zeker wil weten, even een mengmonster (van alle chins) verse ontlasting bij je dierenarts afleveren voor het onderzoek naar wormeieren.quote:Maar ik lees ook overal dat chins niet ontwormd hoeven te worden. Nu denk ik dat de meeste chins hun leven in een kooitje slijten en niet in contact komen met besmettingsbronnen. Maar die van mij lopen over dezelfde tegels als mijn poes. En soms komt poes even neuzen door de tralies met de chins. ( poes word regelmatig ontvlooid en ontwormd maar komt dagelijks buiten en loopt veel besmettingsrisico door alle andere katten buiten)
Klopt het dat chins geen wormen krijgen?
Ik had het gelezen in de bijsluiter ,dank .quote:Op dinsdag 17 december 2013 08:57 schreef Qwea het volgende:
[..]
Even een side note : Het kán zijn dat je hond doof word. Niet gelijk flippen zoals ik deedKomt van de otiderm en gaat weer over
Ja, datzelfde bedacht ik me ook, toen ik me afvroeg wanneer we in godsnaam sneeuw zouden krijgenquote:Op dinsdag 17 december 2013 09:07 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Ik had het gelezen in de bijsluiter ,dank .
Toen ik gister buiten liep bedacht ik me dat je oude heer goed weer heeft momenteel .
quote:Op maandag 16 december 2013 23:22 schreef Queller het volgende:
[..]
BeaVan Beaphar natuurlijk
![]()
![]()
![]()
Of heet onze DigiDA echt Bea
Ik weet niet eens of we een mannelijke of een vrouwelijke DigiDA hebben
Mooi zo, ik vind die mannen altijd smerig lompquote:Op dinsdag 17 december 2013 09:12 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Mannelijke DA zijn een uitstervend soort hoor
Vooral dit dusquote:Op dinsdag 17 december 2013 00:04 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Ik denk dat het een vrouw is.
Maar ik vraag me af wat een DA bij Beaphar doet. (Behalve Fok!en)
Ik werk mee aan de ontwikkeling van nieuw veterinaire producten en voedingsmiddelen. En ik monitor de geregistreerde diergeneesmiddelen op bijwerkingen ed.quote:Heeft Beaphar dieren waar ze voer op testen en onderzoekt ze deze dieren?
Hebben ze bakken met vlooien en gooien ze daar gif bij?
Onderzoekt ze voedingsstoffen om voer te verbeteren?
In principe zou ik mij niet direct zorgen maken als er geen neusuitvloeiing is. Het kan zijn dat je hond wat gevoeliger slijmvliezen heeft waardoor het makkelijk geirriteerd maakt. Ik zou wel even proberen te noteren hoe vaak en hoe erg hij het doet. Als het steeds erger wordt, wel even een afspraak maken bij je dierenarts.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:22 schreef eight het volgende:
[..]
Hoi, het is geen reverse sneezing maar echt niezen. Na 3 a 4 mislukte pogingen niest hij heel hard waarbij hij geregeld met z'n hoofd de vloer raakt (alleen bij opwinding).
Er is geen neusuitvloeiing en geen problemen met eten. Hij heeft wel nog maar weinig tandjes waardoor eten soms wat lastiger is en heeft een gevoelige maag waardoor hij geregeld ziek is en helemaal niets eet.
Als de worminfectie zo erg is dat het poezenkind volwassen wormen uitbraakt, dan kan het zeker diarree en braken geven. Profender werkt tegen spoelwormen en lintwormen, dus dan is er misschien toch iets mis gegaan in de ontworming (een pipetje niet goed op de huid gedruppeld?)quote:Op dinsdag 17 december 2013 07:32 schreef silliegirl het volgende:
Beste DDA,
1 van mijn poezekindje is ziekjesze heeft diarree en ze heeft vannacht alles (op meerdere plaatsen) ondergekotst. Ze heeft vanochtend wel wat gegeten en gedronken maar minder dan haar reguliere maaltijd. Ze is wel actief, wilde ook perse naar buiten en ging vrolijk in de tuin spelen...
Ik vond in haar ontlasting geen wormen, maar in het braaksel meende ik wel een spoelworm te zien. Nu is poezekind geen fan van pillen en ik gebruik voor ontworming van die pipetjes van profender (uit mn hoofd, kan dat kloppen?). Zou dat voldoende zijn? En kan poezekind inderdaad last hebben van diarree en braken door een worminfectie of moet ik nog meer maatregelen treffen? Ze heeft een onwijze hekel aan haar reismand en de dierenarts (en ik geloof dat dat na het vorige bezoek wel wederzijds is ook, madame zat blazend in haar mandje en ik zei nog tegen DA dat hij beter een handschoen aan kon doen, maar dat was niet nodig bij een huiskatje..*kuch*... Iets met een bloedende arm vol krab en bijtwonden ) dus ik ontzie die bezoeken altijd, poezekind is er altijd een week van slag van (en dan woont ze onder m'n bed..)
Ga haar zeker opnieuw ontwormen. Ze was vanochtend actief, ze maakte geen zieke indruk. Ik hou haar maar even goed in de gaten. Haar poezenzusje moet dan denk ik ook weer ontworming he?quote:Op dinsdag 17 december 2013 09:30 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als de worminfectie zo erg is dat het poezenkind volwassen wormen uitbraakt, dan kan het zeker diarree en braken geven. Profender werkt tegen spoelwormen en lintwormen, dus dan is er misschien toch iets mis gegaan in de ontworming (een pipetje niet goed op de huid gedruppeld?)
Ik zou hem dus toch alweer opnieuw ontwormen. En tijdelijk overzetten op gekookte kipfilet =lichtverteerbaar voer. Braakt de poes na 24 uur nog, dan moet je naar de dierenarts. Ook als de poes erg ziek is.
Gaat het beter met het paardenvlees?quote:Op dinsdag 17 december 2013 08:55 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Paard vorige week voorgelegd ,krijg het advies om toch nog een tijdje op paard te blijven .
het is vandaag precies tien weken dat ik geisoleerd paard aanbied .
Wat is jou mening herin en hoe verder ?
Mallassezia gistenquote:Gisteren uitslag van het oorsmeer gekregen:Gisten (de naam is me ontschoten )
Ik krijg nu Otiderm mee(was otifin PD bij de vorige DA)
Tien dagen zalven volgens de baliemedewerkster .
quote:Ik lees de bijsluiter :
Toedieningswijze & dosering
Eenmaal per dag 10 druppels in het oor, gedurende 7 tot 14 dagen.
Na 7 dagen behandelen dient de dierenarts de noodzaak, om de behandeling met nog een week te verlengen, te beoordelen.
Waarschuwingen
Speciale voorzorgsmaatregelen voor gebruik bij dieren
Voordat de behandeling met het product gestart wordt, dient gecontroleerd te worden of het trommelvlies intact is. De uitwendige gehoorgang dient voor behandeling uiterst nauwgezet te worden schoongemaakt en gedroogd. Wanneer het product wordt gebruikt dient rekening gehouden te worden met het officiële en nationale beleid ten aanzien van antimicrobiële middelen. Het gebruik van fluoroquinolonen dient te worden beperkt tot behandeling van aandoeningen, die slecht hebben gereageerd of naar verwachting slecht zullen reageren op andere groepen antimicrobiële middelen. Indien mogelijk dienen fluoroquinolonen uitsluitend te worden gebruikt op basis van gevoeligheidstesten.Wanneer het product anders wordt gebruikt dan aangegeven in de SPC kan dit het aantal bacteriën dat resistent is tegen fluoroquinolonen verhogen en de effectiviteit van behandeling met andere quinolonen verminderen vanwege de mogelijkheid van kruisresistentie.
Er is helaas geen oorzalf met alleen het middel tegen Mallassezia. Otiderm bevat wel dit middel, Otifin dus bijv. toch niet.quote:Hoe ga ik hier mee om ,en heb ik het juiste middel mee gekregen aangezien hierin ook weer AB zit.
Daar kan toch het beste je eigen dierenarts het antwoord op geven. Ik heb niet in het oor van je hond gekekenquote:A.In hoeverre behoor ik het oor te reinigen ?
De bijsluiter is een richtlijn. Wel of geen controle afspraak bepaalt je dierenarts. Ik liet de dieren meestal na 2 weken terug komen voor de controle.quote:B.behoor ik een afspraak te maken ,zoals aangegeven is in de bijsluiter ?
quote:C. kan ik niet naar jou overstappen ?
quote:
Dat staat ook op de bijsluiter.quote:Op dinsdag 17 december 2013 08:57 schreef Qwea het volgende:
[..]
Even een side note : Het kán zijn dat je hond doof word. Niet gelijk flippen zoals ik deedKomt van de otiderm en gaat weer over
quote:Op dinsdag 17 december 2013 09:07 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Ik had het gelezen in de bijsluiter ,dank .
quote:Toen ik gister buiten liep bedacht ik me dat je oude heer goed weer heeft momenteel .
quote:Op dinsdag 17 december 2013 09:42 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Gaat het beter met het paardenvlees?
[..]
Nee ,hetzelfde
Mallassezia gistenInderdaad
Otiderm werkt daar tegen, Otifin niet.
[..]Wat goed dat jij de bijsluiter leest! Dat zou eigenlijk meer mensen moeten doen!
[..]
Ik leer dagelijks bij
Er is helaas geen oorzalf met alleen het middel tegen Mallassezia. Otiderm bevat wel dit middel, Otifin dus bijv. toch niet.
[..]
Daar kan toch het beste je eigen dierenarts het antwoord op geven. Ik heb niet in het oor van je hond gekeken
[..]
De bijsluiter is een richtlijn. Wel of geen controle afspraak bepaalt je dierenarts. Ik liet de dieren meestal na 2 weken terug komen voor de controle.
[..]Het is niet mijn bedoeling om klanten weg te lokken bij mijn collega's.
Iedereen word uiteindelijk afgerekend op resultaten .
Er moet wel een balans zijn vind ik ben nu 14 consulten verder vanaf februari,
en mijn beste DA zit op Fok .
[..]
Oh, niet allemaal toch?quote:Op dinsdag 17 december 2013 09:13 schreef Qwea het volgende:
[..]
Mooi zo, ik vind die mannen altijd smerig lomp
Cute!quote:Op dinsdag 17 december 2013 09:25 schreef Qwea het volgende:
Ooh, ik wilde hem ook even hier posten, o.a voor DDA :
[ afbeelding ]
Thnx voor alle antwoorden en voorlichtingenDat je het in 2014 maar blijft voortzetten
Allebei de poezenkinderen tegelijkertijd ontwormenquote:Op dinsdag 17 december 2013 09:39 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ga haar zeker opnieuw ontwormen. Ze was vanochtend actief, ze maakte geen zieke indruk. Ik hou haar maar even goed in de gaten. Haar poezenzusje moet dan denk ik ook weer ontworming he?
Speelt prednisolon daar trouwens een rol in? Ik heb het idee dat poezekind met astma veel vatbaarder is voor wormen en vlooien dan de andere kat. Al is het nu de ander die ziekjes is..
Als het na 10 weken alleen maar paardenvlees niet beter gaat, dan kunnen er 2 dingen zijn:quote:
Even de bijsluiter van je anti-vlooienmiddel lezen wat daar aangegeven staat. Maar de meeste middelen kan je na 3 weken probleemloos opnieuw gebruiken. Als je vlooien vermoed, is het ook verstandig om ook de omgeving te behandelen bijv. met een Tapijtspray (werkt niet alleen op tapijt hoorquote:Op dinsdag 17 december 2013 10:01 schreef monsterd. het volgende:
Nog even een vraag. Onze hond heeft last van jeuk. Circa 3 week geleden is hij voor het laatst ontwormt en ontvlooit maar hij blijft krabben.
Ik check dagelijks op vlooien, maar heb er tot dusver geen enkele gespot. Wel is de jeuk erger geworden na bezoek bij familie met 2 honden.
Kan ik weer ontvlooi-middel gebruiken of kan dat nu nog schadelijk voor de hond zijn?
Hmm. Het betreffende poezenkindje is destijds als zwerfkatje gevangen. Ze had een enorme groeiachterstand (ze zag eruit als een klein kitten van een week of 12, maar bleek al tandjes gewisseld te hebben dus moest minimaal 6 maanden zijn volgens de dierenarts). Ze bleek een ernstige wormeninfectie te hebben, die ze gelukkig heeft overleefd, maar wat overbleef was een katje wat (zelfs als ze rustig lag) enorm snel ademhaalde (degene die haar opving destijds heeft een keer getimed, haar buikje ging soms wel 140 keer op en neer per minuut!). Na een start met prednison is dit verbeterd, maar nu kan ze soms nog aanvallen hebben. Het mooie is dat ze voorheen bij zo'n aanval compleet hyper werd, ze vloog dan alle kanten op, alsof ze geen rust kon vinden. Ik ging dan vaak met haar aan de haal (heb zelfs een keer een nacht met haar in een badkamer vol stoom gezeten, ik heb zelf astma en mij bracht dat als baby wat verzachting) en sindsdien kruipt ze bij mij op schoot als ze zichtbaar benauwd is.quote:Op dinsdag 17 december 2013 09:59 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Allebei de poezenkinderen tegelijkertijd ontwormen![]()
Prednisolon kan een rol spelen, want prednisolon remt eigen afweer. Astma is namelijk in feite een overdreven reactie van eigen afweer.
Het was vlooienmiddel van Beapharquote:Op dinsdag 17 december 2013 10:18 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Even de bijsluiter van je anti-vlooienmiddel lezen wat daar aangegeven staat. Maar de meeste middelen kan je na 3 weken probleemloos opnieuw gebruiken. Als je vlooien vermoed, is het ook verstandig om ook de omgeving te behandelen bijv. met een Tapijtspray (werkt niet alleen op tapijt hoor) Helpt dat niet, dan is het toch verstandig om een afspraak te maken bij je dierenarts.
Ik zou mij geen zorgen maken over het poezenkind. Die komt vast en zeker terug. Zolang het maar een enkel keer braken en wat diarree is, is zij niet doodziek.quote:Op dinsdag 17 december 2013 10:39 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Hmm. Het betreffende poezenkindje is destijds als zwerfkatje gevangen. Ze had een enorme groeiachterstand (ze zag eruit als een klein kitten van een week of 12, maar bleek al tandjes gewisseld te hebben dus moest minimaal 6 maanden zijn volgens de dierenarts). Ze bleek een ernstige wormeninfectie te hebben, die ze gelukkig heeft overleefd, maar wat overbleef was een katje wat (zelfs als ze rustig lag) enorm snel ademhaalde (degene die haar opving destijds heeft een keer getimed, haar buikje ging soms wel 140 keer op en neer per minuut!). Na een start met prednison is dit verbeterd, maar nu kan ze soms nog aanvallen hebben. Het mooie is dat ze voorheen bij zo'n aanval compleet hyper werd, ze vloog dan alle kanten op, alsof ze geen rust kon vinden. Ik ging dan vaak met haar aan de haal (heb zelfs een keer een nacht met haar in een badkamer vol stoom gezeten, ik heb zelf astma en mij bracht dat als baby wat verzachting) en sindsdien kruipt ze bij mij op schoot als ze zichtbaar benauwd is.![]()
Maar goed, even terug naar mijn vraag: Ik heb me steeds afgevraagd of de luchtwegproblemen een gevolg zijn van de ernstige wormeninfectie, maar de dierenarts wist dit eigenlijk ook niet.. Heb jij daar misschien een idee over?
Vanuit dat idee ben ik ook bijna obsessief met ontwormen, ik snap dan ook niet waarom haar poezenzusje er nu ineens zo'n last van heeft. Misschien inderdaad iets fout gedaan dan..
Mijn vriend bericht net dat ziek poezenkind aan de wandel is gebleven en hij moet nu ook weg (ze loopt eigenlijk altijd buiten overdag), kan dat kwaad, er van uitgaande dat ze niet lekker is door spoelwormen? Ik ben in staat om voor haar naar huis te rijden namelijk.![]()
Je mag het herhalen!quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:03 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Het was vlooienmiddel van BeapharMaar ik ga het proberen, bedankt!
Echtquote:Op dinsdag 17 december 2013 09:12 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Mannelijke DA zijn een uitstervend soort hoor
Jij moet een keer mee naar onze DA's. De dames zijn natuurlijk erg sexy (zo'n witte jas doet wel iets), maar de mannen zijn om op te vreten. Zulke schatjes.... Zelfs ik zou ze erbij nemenquote:Op dinsdag 17 december 2013 09:13 schreef Qwea het volgende:
Mooi zo, ik vind die mannen altijd smerig lomp
Dat. Absoluut. De beste toevoeging aan FOK! sinds jaren. Ik weet dat vaker iets dergelijks is en wordt geprobeerd. Maar niet iedereen kan het. Jij kan het wel. Huldequote:Op dinsdag 17 december 2013 09:25 schreef Qwea het volgende:
Ooh, ik wilde hem ook even hier posten, o.a voor DDA :
[ afbeelding ]
Thnx voor alle antwoorden en voorlichtingenDat je het in 2014 maar blijft voortzetten
Ok, bedanktquote:Op dinsdag 17 december 2013 09:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe zou ik mij niet direct zorgen maken als er geen neusuitvloeiing is. Het kan zijn dat je hond wat gevoeliger slijmvliezen heeft waardoor het makkelijk geirriteerd maakt. Ik zou wel even proberen te noteren hoe vaak en hoe erg hij het doet. Als het steeds erger wordt, wel even een afspraak maken bij je dierenarts.
Expectations versus Realityquote:Op dinsdag 17 december 2013 12:07 schreef Queller het volgende:
[..]
Echt
[..]
Jij moet een keer mee naar onze DA's. De dames zijn natuurlijk erg sexy (zo'n witte jas doet wel iets), maar de mannen zijn om op te vreten. Zulke schatjes.... Zelfs ik zou ze erbij nemen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dank jequote:[..]
Dat. Absoluut. De beste toevoeging aan FOK! sinds jaren. Ik weet dat vaker iets dergelijks is en wordt geprobeerd. Maar niet iedereen kan het. Jij kan het wel. Hulde![]()
![]()
Hemels natuulijkquote:Op dinsdag 17 december 2013 13:58 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Schattuhhh!![]()
Hoe smaakt zo'n engeltje?
quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
Ik zou het toch proberen te beperken tot 1-2 engeltjes per dag ivm te hoge mierzoet gehalte.
True story.quote:[b]Op dinsdag 17 december 2013 12:07 schreef
Dat. Absoluut. De beste toevoeging aan FOK! sinds jaren. Ik weet dat vaker iets dergelijks is en wordt geprobeerd. Maar niet iedereen kan het. Jij kan het wel. Hulde
Furby topic?? Waar?quote:Op dinsdag 17 december 2013 16:14 schreef Greys het volgende:
Ik vind de DDA vooral zo tof omdat ze ook gewoon post alsof ze al jaren FOK!-user is.
En gewoon eerlijk is (bv dat ze net zei 'ik heb natuurlijk niet in het oor van je hond gekeken').
En dat ze gewoon mee trollt in een furby topic![]()
![]()
quote:Hulde
En ook gewoon meepesten hè als iemand met een egel opgescheept zit.quote:Op dinsdag 17 december 2013 16:14 schreef Greys het volgende:
Ik vind de DDA vooral zo tof omdat ze ook gewoon post alsof ze al jaren FOK!-user is.
En gewoon eerlijk is (bv dat ze net zei 'ik heb natuurlijk niet in het oor van je hond gekeken').
En dat ze gewoon mee trollt in een furby topic![]()
![]()
Hulde
Wat pesten? Helemaal nietquote:Op dinsdag 17 december 2013 16:31 schreef Disana het volgende:
[..]
En ook gewoon meepesten hè als iemand met een egel opgescheept zit.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Liefquote:Nee echt.
Ik vind DDA geweldig en hoop dat ze nog lang blijft.![]()
Bedankt voor de lieve reacties!quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:09 schreef knoblaucha6 het volgende:
Ik vind DDA ook helemaal geweldig, soms zijn er van die dingen waarvoor je niet meteen naar de dierenarts wilt hollen maar je je wel wat ongerust over maakt. Veelal zijn dat nou precies van die probleempjes die natuurlijk net in het weekend zich voordoen. Nou ben ik niet te beroerd om midden in de nacht met HHH naar de eerste de beste nachtdienst dierenarts te racen, al is het 50 km verderop met een slordige 220 km/uur of zo voor een akelig hoestje () maar de aanwezigheid van onze heldin hier wordt dus terecht enorm gewaardeerd.
Lieve DDA, ik en vooral HHH is ook erg blij met jou, HHH vooral want die weet dat ze zonder jou veel vaker op de behandeltafel zou moeten staan, en zo hoort het ook.
![]()
Mooi vak, dierenarts want al onze beestjes kunnen nu eenmaal niet praten (al kunnen ze wel erg veel duidelijk maken), het siert ook elke dierenbaas dat hij/zij zich zorgen maakt om wat ook. En het staat al in de OP, als er echt iets is is je eigen da gewoon uiteraard de logische en beste weg maar soms is het zo fijn een mening of advies te kunnen vragen, het kan ook stress voorkomen bij dieren niet onnodig naar de da te hollen.
Wij allen en onze bezorgdheid over onze diertjes
En gelukkig maar dat we zo veel van ze houden![]()
Ach ja, EEE ...die wordt verschrikkelijk gemist, alleen al vanwege dat mooie topicquote:Op dinsdag 17 december 2013 16:31 schreef Disana het volgende:
[..]
En ook gewoon meepesten hè als iemand met een egel opgescheept zit.
Nee echt.
Ik vind DDA geweldig en hoop dat ze nog lang blijft.
Onderweg naar huis, schoot het mij plots te binnen. Bedoel je het Pokemon topic? Daar heb ik natuurlijk wel verstand van dankzij de uitmuntende Utrechtse opleiding Diergeneeskundequote:
Dat schreeuwen kan passen bij dementie. Bij de katten noemen wij echt eigenlijk geen dementie maar geriatric cognitive dysfuntion syndrome. En de verschijnselen kunnen zijn: desoriëntatie (de poes weet niet waar zij is, of bijv. waar haar kattenbak is), plassen/poepen op vreemde plekken, vocalisatie (schreeuwen) enz. De recente onderzoeken doen vermoeden dat toch minimaal 50% van de katten ouder dan 15 jaar een of meerdere symptomen gaan vertonen. De precieze oorzaak weten wij nog niet helemaal, waarschijnlijk iets met slechtere doorbloeding van de hersenen. Bij de mensen weten zij natuurlijk ook nog niet 100% waarom oudere mensen dement worden.quote:Op woensdag 18 december 2013 08:53 schreef gargamel het volgende:
Hallo DDA
Ik heb een poes van bijna 18 die sinds een paar weken nachts gaat lopen 'schreeuwen'. Zo ook vannacht. Nadat ik het licht op de overloop had aangedaan was het probleem opgelost.
Haar broer begon een jaar of 2 ook met deze 'problemen' en kreeg kort daarna een hersenbloeding, met alle gevolgen van dien.
Is het mogelijk dat ook zij last heeft van een hoge bloeddruk. Is er iets wat ik haar kan geven om eventueel hersenbloedingen te voorkomen?
NB ze is behoorlijk doof, en begint ook wel kippig te worden. Met haar neus is niks mis :p. Ze eet drinkt, plast en poept normaal (niet altijd op de juiste plaats helaas).
Het kan heel snel werken, waarschijnlijk zat zij vol met wormenquote:Op woensdag 18 december 2013 08:58 schreef silliegirl het volgende:
Poezekind update! Ze zat gistermiddag toen ik thuis kwam braaf op me te wachtenop de oprit. Poezekind meteen de profender gegeven, vond ze dan weer minder leuk dan mijn thuiskomst, maar ok.
Ze is toen gaan slapen, na een aantal uur kwam er een enorme hoeveelheid wormen uit de kat (werkt dat spul zo snel??) en had ze ineens ook mega honger. Ik heb haar overigens nog nooit zo actief en vrolijk meegemaakt als vanochtend; ze stond op twee pootjes kopjes te geven toen ik opstond.
Vraag: Er schijnt ook een spot-on product op de markt te zijn tegen vlooien en wormen. Ik heb nu steeds die profender en iets anders voor de vlooien, maar als er een twee in 1 oplossing is, is dat nog makkelijker. Weet jij daar iets meer over? Ik kan het namelijk zelf niet vinden..
Ik heb nog even nagekeken en Beaphar Laveta kat vitamines bevat vit E, en Laveta hond bevat L-carnitine (mag ook aan de kat gegeven worden). En Tarmekiemolie bevat ook vit. E.quote:Op woensdag 18 december 2013 09:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
het eten van anti-oxidanten goed, dus vitamine C, E, Beta-caroteen, Omega 3 vetzuren, L-carnitine.
Zo , ik ook nog even de dierenarts een pluim in haar steken. Hoeveel tijd, energie en vriendelijkheid jij in dit topic steekt. Waar werk je? Dit is een uitstekende manier om eeuwig trouwe patientjes te wervenquote:Op dinsdag 17 december 2013 15:38 schreef Qwea het volgende:
[..]
True story.
En ook echt geniaal dat het DDA zo vaak aanwezig is. Dit is echt een briljant topic.
Dank voor het antwoord. Ik ga eens kijken waar ik deze supplementen kan krijgen (eventueel in compleet voeding). Bloeddruk meten bij de dierenarts is niet echt een optie. Ze is panisch als ze daar is. De laatste keer moest ik haar zelfs drogeren voor er bloed afgenomen kon worden. Toen was alles nog in orde.quote:Op woensdag 18 december 2013 09:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat schreeuwen kan passen bij dementie. Bij de katten noemen wij echt eigenlijk geen dementie maar geriatric cognitive dysfuntion syndrome. En de verschijnselen kunnen zijn: desoriëntatie (de poes weet niet waar zij is, of bijv. waar haar kattenbak is), plassen/poepen op vreemde plekken, vocalisatie (schreeuwen) enz. De recente onderzoeken doen vermoeden dat toch minimaal 50% van de katten ouder dan 15 jaar een of meerdere symptomen gaan vertonen. De precieze oorzaak weten wij nog niet helemaal, waarschijnlijk iets met slechtere doorbloeding van de hersenen. Bij de mensen weten zij natuurlijk ook nog niet 100% waarom oudere mensen dement worden.
In mensen wordt wel veel onderzoek gedaan of je iets met de voeding kan doen om dit probleem te voorkomen. Blijkbaar is het eten van anti-oxidanten goed, dus vitamine C, E, Beta-caroteen, Omega 3 vetzuren, L-carnitine. Bij de honden en de katten zijn er ondertussen een paar onderzoeken gedaan en deze stoffen lijken er ook nuttig te zijn. Dus bijvoorbeeld zalmolie voor de kat en vitamines met L-carnitine/Vit. E.
Verder moet je niet te veel in huis veranderen, vaste routine aanhouden. Maar ook proberen om je kat geestelijk uit te dagen, dus hersenspelletjes met haar doen op haar niveau.
Het is verstandig om je kat te laten controleren op andere aandoeningen. Hoge bloeddruk bij de kat kan de dierenarts meten (als zij een hoge drukmeter aangepast voor de poezen hebben), dus vraag dat even aan je dierenarts. Hoge bloeddruk bij de poezen gaat vaak gepaard met schildklierproblemen en/of nierproblemen, dus dat is ook belangrijk om te checken. In principe is er tegenwoordig qua medicatie heel veel mogelijk, maar je moet eerst de diagnose stellen.
Succes met het poezenkind!
Kom?quote:Op woensdag 18 december 2013 11:16 schreef Elan het volgende:
Hallo dokter.
Mijn vriendin en ik hebben 3 goudvissen, Joop Harold en Betrand.
Deze verblijven al geruime tijd in een ronde kom. Nu komen er regelmatig vrienden over de vloer die claimen dat een ronde kom dierenmishandeling zou zijn.
De vissen hebben echter voldoende eten (2x daags een beetje) en er zitten voldoende planten in de kom.
Kunnen wij deze gewoonte ongestraft voortzetten of adviseert u toch vanuit het belang van de dieren om voor een vierkante bak dan wel een aquarium te gaan?
Dit is onze kom:
[ afbeelding ]
B.v.d.
OMG.... Dat is echt superzieligquote:Op woensdag 18 december 2013 11:16 schreef Elan het volgende:
Hallo dokter.
Deze verblijven al geruime tijd in een ronde kom. Nu komen er regelmatig vrienden over de vloer die claimen dat een ronde kom dierenmishandeling zou zijn.
De vissen hebben echter voldoende eten (2x daags een beetje) en er zitten voldoende planten in de kom.
Kunnen wij deze gewoonte ongestraft voortzetten of adviseert u toch vanuit het belang van de dieren om voor een vierkante bak dan wel een aquarium te gaan?
Dit is onze kom:
[ afbeelding ]
B.v.d.
quote:Op dinsdag 17 december 2013 16:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wat pesten? Helemaal niet
Die mensen hebben dus geen stinkegel zoals ik hadSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..]
Lief![]()
![]()
Poezekind weegt 3 kilo en ze krijgt die van 2,5 - 5 kilo, dus dat moet goed zijn? Ik geef het haar (zo moet het ook volgens de bijsluiter & de DA waar ik ze koop) eens per 3 maanden.. Is maandelijks herhalen misschien toch beter?quote:Op woensdag 18 december 2013 09:33 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het kan heel snel werken, waarschijnlijk zat zij vol met wormen![]()
Het is dan verstandig om hun vaker te ontwormen. Gebruik je wel de juiste pipetten? (profender heeft 3 gewichtsklasse)
Dat andere spot-on, je bedoel Stronghold. Maar die werkt niet tegen de lintwormen. Profender werkt tegen de spoel- en lintwormen, maar niet tegen de vlooien.
Beaphar heeft trouwens een Multi-X band die werkt tegen vlooien, oormijt en spoelwormen. Handig voor de mensen die vergeten om op tijd een pipetje te doen.
Die vissen hebben amper de plek om hun kont te keren. Waarom haal je niet gewoon een 40 liter bak aquarium voor ze? Ruimer voor de vissen en mooier. En hij is van een fijn formaat dat hij niet in de weg staat.quote:Op woensdag 18 december 2013 11:16 schreef Elan het volgende:
Hallo dokter.
Dit is onze kom:
[ afbeelding ]
B.v.d.
Als de poes snel in de stress schiet dan heeft de bloeddrukmeting niet zo veel zin.quote:Op woensdag 18 december 2013 10:58 schreef gargamel het volgende:
[..]
Dank voor het antwoord. Ik ga eens kijken waar ik deze supplementen kan krijgen (eventueel in compleet voeding). Bloeddruk meten bij de dierenarts is niet echt een optie. Ze is panisch als ze daar is. De laatste keer moest ik haar zelfs drogeren voor er bloed afgenomen kon worden. Toen was alles nog in orde.
Goed dat je visjes plantjes hebben!quote:Op woensdag 18 december 2013 11:16 schreef Elan het volgende:
Hallo dokter.
Dit is onze kom:
[ afbeelding ]
B.v.d.
Dan eten je schildpadden ze opquote:Op woensdag 18 december 2013 12:27 schreef Elan het volgende:
Bedankt.
Volgende maand krijgen we schildpadden in een groot aquarium dus waarschijnlijk kunnen ze daar dan gewoon bij.
Is met pomp, verwarming etc
Dan is het goed.quote:Op woensdag 18 december 2013 11:29 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Poezekind weegt 3 kilo en ze krijgt die van 2,5 - 5 kilo, dus dat moet goed zijn?
Je doet het al heel goed. 4 x per jaar is de Europese richtlijn. Maar in principe als je kat na de ontworming de straat oploopt en lekker gnomgnomgnom wormeneitjes opeet, heeft hij over 4-8 weken weer volwassen wormen in de darmen. Bij mensen met kinderen is het advies eigenlijk de honden en katten elke maand te ontwormen (om kinderen te beschermen).quote:Ik geef het haar (zo moet het ook volgens de bijsluiter & de DA waar ik ze koop) eens per 3 maanden.. Is maandelijks herhalen misschien toch beter?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. niet iedereen doet het. Maar in jouw geval zou ik de ontworming zeker over een maand herhalen.Deze band springt open als de poes ergens blijft hangen.quote:De bandjes ken ik, maar ik hoor altijd van die horror verhalen dat ze dan buiten kunnen blijven hangen aan het bandje of er erge wonden van krijgen..
Roodwang schildpadden neem ik aan? Als je niet te veel aan je vissen gehecht ben, kan je dat proberen. Jonge schildpadjes laten de vissen vaak met rust, maar ik kan je geen 100% garantie geven dat er af en toe een vis verdwijnt. Volwassen schildpadden BARFen jagen graag.quote:Op woensdag 18 december 2013 12:27 schreef Elan het volgende:
Bedankt.
Volgende maand krijgen we schildpadden in een groot aquarium dus waarschijnlijk kunnen ze daar dan gewoon bij.
Is met pomp, verwarming etc
Nou die jonkies vreten ook al snel de vinnen aan of zoquote:Op woensdag 18 december 2013 12:36 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Roodwang schildpadden neem ik aan? Als je niet te veel aan je vissen gehecht ben, kan je dat proberen. Jonge schildpadjes laten de vissen vaak met rust, maar ik kan je geen 100% garantie geven dat er af en toe een vis verdwijnt. Volwassen schildpadden BARFen jagen graag.
Dat dus.quote:Op woensdag 18 december 2013 12:30 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Dan eten je schildpadden ze op![]()
Geen grap!
Yep, in principe moeten de goudvissen het met name van hun snelheid hebbenquote:Op woensdag 18 december 2013 12:37 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Nou die jonkies vreten ook al snel de vinnen aan of zo![]()
Ik hoop dat Elan beter voor de schildpadden gaat zorgen qua woonruimte ed dan voor de vissen...
Veel van mijn vissen gingen er ook aan toen ik kogelvisjes namquote:Op woensdag 18 december 2013 12:36 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Roodwang schildpadden neem ik aan? Als je niet te veel aan je vissen gehecht ben, kan je dat proberen. Jonge schildpadjes laten de vissen vaak met rust, maar ik kan je geen 100% garantie geven dat er af en toe een vis verdwijnt. Volwassen schildpadden BARFen jagen graag.
Gelukkig kun je je tegenwoordig prima inlezen over dat soort dingen. Met boeken of via het wereld wijde web.quote:Op woensdag 18 december 2013 12:41 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Yep, in principe moeten de goudvissen het met name van hun snelheid hebben![]()
En qua zorgen voor de beestjes, tja... Het zou fijn zijn als er bij een dier een bijsluiter zou zitten met alle nodige behoeftes ed. En dat de mensen die bijsluiter ook zouden lezen en opvolgen.
Louter plantaardig voedsel? Ik heb nog nooit gehoord over een waterschildpad soort dat louter vegetariër is...quote:Op woensdag 18 december 2013 12:48 schreef Elan het volgende:
Het zijn Diamantrugschildpadden, volgens de fokker kunnen die prima met goudvissen omdat ze in de natuur ook louter plantaardig voedsel nuttigen en tevens niet of nauwelijks territoriaal of agressief gedrag vertonen.
Zijn een beetje sulletjes die de hele dag liggen te zonnen en we krijgen ze heel erg klein.
Zal het toch nog even navragen voor de zekerheid, anders maar even kijken voor een iets grotere kom er naast voor de goudvissen.
Ik merk toch dat sommige mensen niks voorbereiden en spontaan een dier kopen. Zonder zich te realiseren wat er allemaal nodig is...quote:Op woensdag 18 december 2013 13:11 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Gelukkig kun je je tegenwoordig prima inlezen over dat soort dingen. Met boeken of via het wereld wijde web.
Zou die niet gewoon die zaagrugjes bedoelen?quote:Op woensdag 18 december 2013 13:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Louter plantaardig voedsel? Ik heb nog nooit gehoord over een waterschildpad soort dat louter vegetariër is...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik Diamantrugschildpadden niet ken, maar als ik google "diamantback terrapin + fish", dan kom ik toch dingen tegen zoals " natural part of their diet" en "consume fish"
Maar misschien is het wel veilig als zij nog klein zijn.
Jammer is dat hequote:Op woensdag 18 december 2013 13:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik merk toch dat sommige mensen niks voorbereiden en spontaan een dier kopen. Zonder zich te realiseren wat er allemaal nodig is...
Ja, maar dan aub niet in een aquarium huisvesten!quote:Op woensdag 18 december 2013 14:02 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Als je vegetariers wil moet je landschildpadden nemen.
Nee dan zit ie nog met die vissenquote:Op woensdag 18 december 2013 14:05 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ja, maar dan aub niet in een aquarium huisvesten!
Je hebt een post van mij verwijderd die je niet had moeten verwijderen. Ik neem namelijk wel een pup in huis, zoals ik overigens wel vaker doe. Hier foto's van de hond die vanavond komt.quote:Op woensdag 18 december 2013 13:39 schreef Misstique het volgende:
Onzinposts van de VBL SC'ers verwijderd, het is leuk geweest jongens, ga nu maar weer in je SC verder spelen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik vond het al een opmerkelijk bericht aangezien Rabiës hier amper voorkomt. Enkel het noordoosten van Bulgarije kent redelijk wat aantallen en dan voornamelijk wanneer er een ziek dier vanuit Roemenië het land is binnengekomen omdat daar de enige grens is die niet door de Donau gescheiden wordt. Sowieso worden huisdieren geënt, net als een groot gedeelte van de straathonden.quote:Op dinsdag 10 december 2013 16:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
2 pups uit Bulgarije blijken toch geen rabies te hebben
http://www.licg.nl/56n/to(...)s-uit-bulgarije.html
[..]
Goed voor Nederland natuurlijk, wel zielig voor de pups. Ik vraag me wel af wat zij dan wel hadden als het qua verschijnselen op rabies lijkt....
En dus graag nog je professionele mening over welke stappen te ondernemen met de straathond
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
quote:Op woensdag 18 december 2013 15:29 schreef Dven het volgende:
[..]
Je hebt een post van mij verwijderd die je niet had moeten verwijderen. Ik neem namelijk wel een pup in huis, zoals ik overigens wel vaker doe. Hier foto's van de hond die vanavond komt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Ik vond het al een opmerkelijk bericht aangezien Rabiës hier amper voorkomt. Enkel het noordoosten van Bulgarije kent redelijk wat aantallen en dan voornamelijk wanneer er een ziek dier vanuit Roemenië het land is binnengekomen. Sowieso worden huisdieren geënt, net als een groot gedeelte van de straathonden.![]()
quote:Op woensdag 18 december 2013 12:30 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dan is het goed.
[..]
Je doet het al heel goed. 4 x per jaar is de Europese richtlijn. Maar in principe als je kat na de ontworming de straat oploopt en lekker gnomgnomgnom wormeneitjes opeet, heeft hij over 4-8 weken weer volwassen wormen in de darmen. Bij mensen met kinderen is het advies eigenlijk de honden en katten elke maand te ontwormen (om kinderen te beschermen).Thanks voor de tips!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. niet iedereen doet het. Maar in jouw geval zou ik de ontworming zeker over een maand herhalen.
[..]
Deze band springt open als de poes ergens blijft hangen.Ik ga is naar die bandjes kijken dan, das misschien toch wel handiger dan elke keer met die pipetjes achter de dames aanjagen (zit er een sterke geur aan voor katten ofzo? Ik ben nog niet eens in dezelfde ruimte met die dingen of ze vliegen al alle kanten op).
Nog een vraag en dan laat ik je weer met rust: de kat met astma krijgt dus prednisolon (dagelijks, 1/4e van een 5 mg tablet) en ik mijn eigen DA was op vakantie, dus ik naar een ander voor die tabletten, enfin, kreeg ze mee, maar deze DA opperde dat de dosering eigenlijk wel fors was. Het kon volgens hem omlaag, maar hoeveel moest ik maar met m'n eigen DA overleggen, want die kende de kat. Eigen DA heeft poezebeest echter ook nooit gezien, want ik heb de dosering overgenomen die ze al kreeg vanuit de stichting waar ik haar van heb. Eigen DA gebeld, maar die vindt de dosering helemaal niet zo hoog, dus nu weet ik het niet meer!
Opzich gaat het nu erg goed met het betreffende poezekindje, kan ik proberen om de dosering af te bouwen? Ik denk aan om de dag 1/4e tablet dagelijks, zou dat nog kunnen?
[..]
Je hebt een post van mij verwijderd die je niet had moeten verwijderen. Ik neem namelijk wel een pup in huis, zoals ik overigens wel vaker doe. Hier foto's van de hond die vanavond komt.Heel schattigSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Ik vond het al een opmerkelijk bericht aangezien Rabiës hier amper voorkomt. Enkel het noordoosten van Bulgarije kent redelijk wat aantallen en dan voornamelijk wanneer er een ziek dier vanuit Roemenië het land is binnengekomen omdat daar de enige grens is die niet door de Donau gescheiden wordt. Sowieso worden huisdieren geënt, net als een groot gedeelte van de straathonden.
En dus graag nog je professionele mening over welke stappen te ondernemen met de straathond![]()
Wat is jouw vraag eigenlijk? Want ik heb de verwijderde post niet gezien.
Even wat algemene info dan![]()
Weet je hoe oud het beestje is? Je zou zo'n jonge hond elke 2 weken moeten ontwormen. Verder ook behandelen tegen vlooien.
Inenting: in Nederland doen wij met 6, 9 en 12 weken. Dat is al wat oudere pup, schat ik, dus je zou hem een volledige cocktail inenting moeten laten geven en dat over 3-4 weken herhalen. Rabies enting kan vanaf de leeftijd van 12 weken. Als je met je pup de grens wil oversteken, moet hij een microchip hebben, een Europees paspoort en een geldige enting tegen de rabies (na de enting moet je 21 dagen wachten voordat je de grens mag oversteken).
Bulgarije is officieel een laag-risico land voor Rabies. Maar Nederland is bv. "geen risico" land. Roemenië is inderdaad een "hoog risico" land.
Het probleem met de pups die uit Oost-Europa naar Nederland gebracht worden, dan er veel papieren vervalst worden. Dus het is vaak niet met de zekerheid te zeggen waar zo'n puppy precies vandaan komt en of hij daadwerkelijk ingeënt is.
[..]
Je hebt een post van mij verwijderd die je niet had moeten verwijderen. Ik neem namelijk wel een pup in huis, zoals ik overigens wel vaker doe. Hier foto's van de hond die vanavond komt.Wat een schatjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
Ik heb eerlijk gezegd niet aan de Multi X bandjes geroken...quote:Op woensdag 18 december 2013 15:44 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Thanks voor de tips!Ik ga is naar die bandjes kijken dan, das misschien toch wel handiger dan elke keer met die pipetjes achter de dames aanjagen (zit er een sterke geur aan voor katten ofzo? Ik ben nog niet eens in dezelfde ruimte met die dingen of ze vliegen al alle kanten op).
In principe is het aan te raden om de dosering zo lang mogelijk te houden. Tot het niveau dat er nog wel gaat. Zij moet natuurlijk geen aanvallen er van krijgen. 1/4 (een kwart) van 5 mg tabletjes prednisolon voor een kat van 3 kg is geen hoge dosering. Maar als je het om de dag zou kunnen geven, dan zou het nog mooier zijn. Maar als je merkt dat zij dan last van krijgt, dan toch terug gaan naar de oude dosering. Trouwens, als je de dosering aanpast, dan altijd even melden bij je dierenarts, dan kunnen zij de huidige dosering even noteren in haar patiëntengegevens.quote:Nog een vraag en dan laat ik je weer met rust: de kat met astma krijgt dus prednisolon (dagelijks, 1/4e van een 5 mg tablet) en ik mijn eigen DA was op vakantie, dus ik naar een ander voor die tabletten, enfin, kreeg ze mee, maar deze DA opperde dat de dosering eigenlijk wel fors was. Het kon volgens hem omlaag, maar hoeveel moest ik maar met m'n eigen DA overleggen, want die kende de kat. Eigen DA heeft poezebeest echter ook nooit gezien, want ik heb de dosering overgenomen die ze al kreeg vanuit de stichting waar ik haar van heb. Eigen DA gebeld, maar die vindt de dosering helemaal niet zo hoog, dus nu weet ik het niet meer!
Opzich gaat het nu erg goed met het betreffende poezekindje, kan ik proberen om de dosering af te bouwen? Ik denk aan om de dag 1/4e tablet dagelijks, zou dat nog kunnen?
DDA had al genoemd hoe groot goudvissen kunnen worden, dat kan je volgens hou prima in bakje van nog geen 30cm breed?quote:Op woensdag 18 december 2013 14:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik had voor mijn vissen een aqua 40. Als je er niet te grote dingen in zet kunnen daar wel 3 goudvissen in. Is iig een stuk idealer dan zo'n kommetje. En zijn helemaal zo duur niet. Ik had er twee goudvissen in zitten. En toen die vissen dood waren had ik er een stel guppen in. Bak draait nog steeds trouwens maar staat nog bij mijn ouders.
Hmm, ik denk dat ik mij in dat topic toch niet ga mengenquote:Op woensdag 18 december 2013 18:20 schreef Cat22 het volgende:
Als je een chihuahua hebt die hyperventileert, helpt druivensuiker dan?
En als ze poep eten, moet je dan eierkoeken geven om dat gedrag tegen te gaan?![]()
Bron: F&F / Dat gekke geluid van Chihuahuas + oplossing?
quote:Op woensdag 18 december 2013 12:48 schreef Elan het volgende:
Het zijn Diamantrugschildpadden, volgens de fokker kunnen die prima met goudvissen omdat ze in de natuur ook louter plantaardig voedsel nuttigen en tevens niet of nauwelijks territoriaal of agressief gedrag vertonen.
Zijn een beetje sulletjes die de hele dag liggen te zonnen en we krijgen ze heel erg klein.
Zal het toch nog even navragen voor de zekerheid, anders maar even kijken voor een iets grotere kom er naast voor de goudvissen.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diamantrugschildpadquote:De diamantrugschildpad is aangepast op een leven in brakwater tot zout water en in tegenstelling tot alle andere moerasschildpadden wordt zoet water gemeden. De schildpad heeft verschillende aanpassingen om het lichaam van zout te ontdoen en van water te voorzien.
quote:De schildpad is een vleeseter die ook wel aas eet maar voornamelijk jaagt op kleine prooidieren, ook is wel beschreven dat soms plantendelen worden gegeten.
Ik zag echt geregeld chi pups in de spoeddienst met hypo. Zij kunnen hun bloedsuiker niet zo goed op peil houden. En een pup wil natuurlijk spelen, dus dan is de suiker snel op.quote:Op woensdag 18 december 2013 18:48 schreef oh-oh het volgende:
Echt van die druivensuiker?
Ik kom nogal uit die scene zeg maar, wij hebben daar altijd heel erg tegen geageerd, als je een normale gezonde pup hebt zorg je gewoon dat ie goed eet en heb je dat niet nodig....
Je mag mij wel quoten hoor, maar ik ga niet actief op dat topic zittenquote:Op woensdag 18 december 2013 18:49 schreef Cat22 het volgende:
Als jij je er niet in wil mengen zal ik je daar maar niet quoten.![]()
Vroeger hadden wij ook een poepeter thuis.Dat was inderdaad een kwestie van OCD. Of gewoon geen opvoeding, wisten wij veel destijds.
Even check: wij praten over een kat? (een brit)quote:Op woensdag 18 december 2013 19:25 schreef Duvellie het volgende:
Hallo dierenarts!!
Heb niet alle vragen en topics doorgelezen dus weet niet of het al gevraagd is!
Onze ongesterilliseerde britje van 2.5 jaar oud heeft al een hele tijd vieze plakkerige bruine afscheiding bij haar vagina. We hebben al een echo van haar buik laten maken maar hier was niets geks op te zien, wij en de dierenarts waren bang voor een baarmoederontsteking omdat ze schijnzwanger is geweest afgelopen zomer.
Het lijkt de laatste tijd steeds meer viezigheid te worden en vragen ons af of het iets met de blaas kan zijn, een tijdje voor de echo is gekeken naar blaasonsteking maar urine was toen in orde.
Kan het nu alsnog blaasontsteking zijn of iets heel anders?
Dankje!
Ach Poefje toch. Hij heeft toch niet zijn tandjes beschadigd aan je vinger mag ik hopen?quote:Op donderdag 19 december 2013 12:53 schreef Gwywen het volgende:
Hoi DDA,
ik heb een vraagje over mezelf, maar ongetwijfeld kun jij er uit ervaring een antwoord op geven.![]()
Onze lieve Poef heeft mij net tijdens het toedienen van het diarreemiddel dat we van de dierenarts kregen, heel hard in mijn vinger gebeten.
De laatste keer dat ik door een kat zo hard werd gebeten zat ik 's avonds met een dubbeldikke vinger in het ziekenhuis en kreeg ik een tetanusprik en een antibioticakuur, dus nu mijn vraag: wat moet ik doen om te voorkomen dat het weer zo erg wordt? Wond uitzuigen en nat verband erop?
Ik neem tenminste aan dat jij als dierenarts ook zo nu en dan lelijk gebeten wordt namelijk en daar niet elke keer mee naar het ziekenhuis hoeft![]()
O, en het diarreespul smeer ik volgende keer wel aan haar poot of zo
Ik denk dat je het beste met je dierenarts kan overleggen omdat Fucithalmic een antibioticum middel is. Als het bacterieel conjuctivitis is, dan kan het makkelijk overslaan op een ander oogje.quote:Op donderdag 19 december 2013 13:26 schreef loecje het volgende:
owja ik had dus ook nog een vraag.
onze kattendame heeft een ontstoken rechter oogje. daarvoor 2x daags fucithalmic voorgeschreven gekregen.
nu ziet het rechter oogje er al veel beter uit maar begint het linker oogje te tranen.
mag ik daar ook een druppeltje in doen, of beter eerst weer bij de DA langs?
(diarree problemen zijn hier helaas nog steeds niet over dus we komen al vaak genoeg bij de DA)
Als je verder had gelezen had je ook zien staan dat ik het iig al beter vind dan zo'n klein kommetje. Ik weet niet hoe groot hun wonen he.quote:Op woensdag 18 december 2013 18:08 schreef loecje het volgende:
[..]
DDA had al genoemd hoe groot goudvissen kunnen worden, dat kan je volgens hou prima in bakje van nog geen 30cm breed?
een aqua40 is een super leuk aquarium voor garnalen en visjes kleiner dan 3cm volwassen lengte. (algemene vuistregel: 1cm volwassen lengte = 10cm baklengte )
Dan zal ik daarvoor ff met de eigen DA bellen.quote:Op donderdag 19 december 2013 14:42 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik denk dat je het beste met je dierenarts kan overleggen omdat Fucithalmic een antibioticum middel is. Als het bacterieel conjuctivitis is, dan kan het makkelijk overslaan op een ander oogje.
Sneu dat het diarree verhaal nog niet onder controle is. Slaat de medicatie niet aan?
Huidklachten zijn zeer complex, en vereisen heel consequente behandeling. Welke allergie is het precies en hoe is dat vastgelegd? Welk voer krijgt de hond en krijgt hij alleen dat voer? En absoluut niks anders erbij?quote:Op donderdag 19 december 2013 14:53 schreef MOON76 het volgende:
Even een hondenvraag.
Vriendin heeft een hond die verschrikkelijk veel en veel last heeft van jeuk.
Het is geen schurft of zoiets.
Dierenarts kon niks vinden.
Uiteindelijk heeft een veearts ( aanbevolen door de dierenarts ) geconstateerd dat het een eiwit allergie is.
De hond heeft speciaal voer nu, maar na een paar maanden nog steeds niet echt een verbetering.
Nog tips?
Dank je! Ik heb heel lang gespoeld inderdaad, en het maar aan de lucht laten drogen. Het is niet dik dus ik kijk het even aan, mijn vinger "klopt" niet in elk geval (zoals vorige keer).quote:Op donderdag 19 december 2013 14:28 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ach Poefje toch. Hij heeft toch niet zijn tandjes beschadigd aan je vinger mag ik hopen?![]()
Nee, even serieus, dat is erg sneu voor je. Ik heb dus ook elke keer reactie op een kattenbeet. Als de huid doorgebroken is, direct spoelen onder de kraan. Spoelen, spoelen, spoelen. Daarna rent ik naar de huisarts voor een antibioticumkuur. Qua tetanusprikken ben ik al overgevaccineerd.![]()
De wond niet uitzuigen, want dan breng je je mondbacterien in de wond en de mondbacterien van het poezenkind in je eigen wond. Wel goed spoelen, echt minuut of 5 of zo. Liever geen verband erop, aan de lucht laten drogen. Ik ben dan ook geen voorstaander van nat verband, want dat is ook een groeibodem voor bacterien.
Succes met je vinger!
Nee joh, antibiotica is misschien nodig in 10% van alle gevallen. Goed in de gaten houden en als het dikker wordt oid, even je huisarts bellen.quote:Op donderdag 19 december 2013 15:39 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Dank je! Ik heb heel lang gespoeld inderdaad, en het maar aan de lucht laten drogen. Het is niet dik dus ik kijk het even aan, mijn vinger "klopt" niet in elk geval (zoals vorige keer).
Moet antibiotica altijd na zo'n beet? Of alleen als het gaat zweren/ontsteken?
Dank je!quote:Op donderdag 19 december 2013 15:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Nee joh, antibiotica is misschien nodig in 10% van alle gevallen. Goed in de gaten houden en als het dikker wordt oid, even je huisarts bellen.
Maar ik reageert heel gevoelig op de poezenbeten, ik heb binnen 1 uur een niet-herkenbare hand, dus vandaar. Blijkbaar vindt mijn lichaam poezen mondbacterien niet zo fijn.
![]()
Beterschap! En Poef krijgt nu dus lekker eten bij zijn anti-diarree spul als beloning voor het bijten
je moet een vloeistofspiegel in het oor aanbrengen :quote:Op vrijdag 20 december 2013 19:57 schreef knoblaucha6 het volgende:
Komt zeurneusweer even langs. HHH schudt, na een poos toch af en toe nog met haar dikkeharige hoofd. Nou druppel ik dus regelmatig met haar oorreiniger en zag gisteren na het druppelen en het uitvegen met een watje wat bruine droge korrelige zooi uit een oortje komen. Maar het was dus korrelig en leek diep uit haar oor te komen. Zou het kunnen dat er ergens heel diep in haar oor toch wat vastgekoekte rommel zit? Zou ik daar zelf iets aan kunnen doen (nee, géén wattenstaafjes uiteraard) of is dat toch even klein rondje dierenarts?
Verder is ze zo normaal en gek als wat, heeft geen pijn maar het irriteert haar af en toe duidelijk.
Mag extra druppelen eventueel en zou dat helpen?
Sneu voor Baloe.... Ik heb geen ervaring met Lyrica en bij de honden zijn er bijna geen wetenschappelijke onderzoeken met dit middel gedaan. Bij de mensen komen wel vaak maagdarmbijwerkingen voor, dus ik denk dat het bij de hond ook kan.quote:Op vrijdag 20 december 2013 19:25 schreef Qwea het volgende:
Vraag :
Sinds gisteren nadat Baloe lyrica heeft gehad (15 min later) heeft hij gebraakt. Hij was daarna net een vaatdoek. Suf, lusteloos, slapen, alles. Ik heb op het punt gestaan de DA te bellen, maar mijn vriend wilde even aankijken. Vannacht meerdere malen bij hem geweest, geen rare dingen, diep slapen. Eten nog steeds niet.
Maar hij kan nog misselijk van zijn, ook als het niet meer in het bloed aanwezig zijn. Hij heeft natuurlijk gebraakt dus er is maagzuur langs slokdarm naar buiten gegaan, daar wordt je ook misselijk van.quote:Vanmorgen was hij in ene weer fit. Hij wilde weer eten en was ook wat drukker. Nou, mooi. Alleen, nu wil hij weer amper eten. Hij heeft wat vis gehad, maar noemswaardig is het niet.
Kan dit van de lyrica komen? Ik ben gisteren na het braken gelijk gestopt met de lyrica en heb hem tot nu toe niks gegeven. Dat is ruim 24u geleden, lyrica zou dan toch allang uit zijn systeem moeten zijn?
Dat kan dus door het braken komen (maagzuur reflux).quote:Ik heb wel een beetje het idee ook dat hij zijn mond wat minder ver open doet alsof hij keelpijn heeft. Niks te zien in zijn keel.
Moderin werkt systemisch 6 weken (als het systemisch komt, bij Baloe is het in principe locaal in het gewricht gegeven). Van de Lyrica weet ik dus niet...quote:Ik wil in principe met alle liefde naar de DA nu met hem, maar mijn eigen DA heeft geen dienst en voor de rest hebben we echt kut DA's hieroVandaar dat ik maar eens even hier kom vragen wat jij er van vind.
Hij drinkt wel. Veel. Maar dat kan volgens de bijsluiter komen door de lyrica (bijwerking) en de moderin had het ook als bijwerking. Maar dat laatste zou toch ook al uit zijn systeem moeten zijn?
In principe mag je geen NSAIDs geven bij een brakende hond. Lyrica denk ik ook niet, maar ik weet het niet zeker. Tramadol mag eventueel wel.quote:Ik wil eigenlijk vanaaf om 00:00 wel weer met zijn lyrica beginnen, want ik vind hem verotter lopen nu zonder. Geef hem nu eerst zo een carprofen met een omeprazol (net gehad).
Heeft de specialist in Rotterdam hem op Lyrica gezet? Ik zou toch die dierenarts te pakken proberen te krijgen, want hij heeft er het meest verstand van! Ik heb nog nooit Lyrica voorgeschreven, en ik vermoed dat een gemiddelde huis, tuin en keukendierenarts daar niet zo veel van weet. Maar het is best wel mogelijk dat de klachten door Lyrica komen. Alleen eigenlijk mag je bij de brakende hond dus ook geen carporfen geven... Ik weet alleen niet of Baloe dan nog kan lopen zonder pijnmedicatie... Met omeprazol moet je zeker mee doorgaan!quote:Edit : Nou, half u later en zijn vis heeft ie net uitgekotst met een witte slijmlaag er omheen
Tips, ideeën, adviezen?
Hoe gaat het met je vinger?quote:Op donderdag 19 december 2013 15:51 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Dank je!
En ja, die Poef is me er eentje, een kleine doerak
quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe gaat het met je vinger?
Schattige foto!quote:Op vrijdag 20 december 2013 19:44 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Ook hier een vraagje;
Onze kittens (6 maanden) zijn afgelopen dinsdag gesteriliseerd. Eén van de katten is lusteloos, wil niet liggen om te slapen en lijkt pijn te hebben. De wond ziet er verder niet geirriteerd uit.
Is dit normaal en is hier eventueel pijnstilling voor te krijgen?
Als dank een foto van onze katjes![]()
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 20 december 2013 19:57 schreef knoblaucha6 het volgende:
Komt zeurneusweer even langs. HHH schudt, na een poos toch af en toe nog met haar dikkeharige hoofd. Nou druppel ik dus regelmatig met haar oorreiniger en zag gisteren na het druppelen en het uitvegen met een watje wat bruine droge korrelige zooi uit een oortje komen. Maar het was dus korrelig en leek diep uit haar oor te komen. Zou het kunnen dat er ergens heel diep in haar oor toch wat vastgekoekte rommel zit? Zou ik daar zelf iets aan kunnen doen (nee, géén wattenstaafjes uiteraard) of is dat toch even klein rondje dierenarts?
Verder is ze zo normaal en gek als wat, heeft geen pijn maar het irriteert haar af en toe duidelijk.
Mag extra druppelen eventueel en zou dat helpen?
In principe goed advies Jerry Lee, waar wat zijn 4. Gersten?quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:08 schreef JerryLee het volgende:
en masseren erna . ( Het moet soppen )
Houd er wel rekening mee dat er 4 oorzaken kunnen zijn ;
1.voorwerp in het oor
2 bacterieen
3.schimmels
4.gersten
Enkel voor 1 en 2 is oorreiniger werkzaam .
hoe ruikt het oor ?
gistenquote:Op vrijdag 20 december 2013 21:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
In principe goed advies Jerry Lee, waar wat zijn 4. Gersten?
Bedoel je gisten? Of bedoel je een grasaar (wat eigenlijk een voorwerp in het oor is, want ik heb daar nog nooit geld of een horloge of een diamant oid aangetroffen)
Het is meestal nummer 5. oorsmeer![]()
Knoblaucha6, ik zou nog een keer goed diep de oorreiniger proberen in te brengen. Oorschelp goed naar boven strekken, want er zit een knikje in de gehoorgang bij de honden, een flesje diep genoeg indoen. Alleen dat soppen zou ik heel voorzichtig doen, want te harde massage beschadigt de gehoorgang.
Als het niet helpt, even langs een dierenarts, want soms zit een propje oorsmeer net vlak voor het trommelvlies. Soms moet een dierenarts een oorspoelapparaatje gebruiken om het oor goed te reinigen.
Een veel voorkomend probleem bij de cavia's. Vervelend als hij barst he! Maar helaas is dat "normaal" bij zo'n cyste. Je kan het ook laten weghalen, maar helaas komt het een aantal gevallen weer terug na de operatie.quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:32 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Beste DDA,
Even een vraagje over een van mijn cavia's. Zij bleek een talgkliercyste te hebben.
Hier ben ik gelijk mee naar de da gegaan, maar deze gaf het advies om pas terug te komen als het groter werd. De cavia had er geen last van. Ze opperde nog wel om een punctie te doen, maar ik proefde al dat het weinig zin had.
Na een paar maanden is deze cyste ineens opengebarsten en na ontdekking heb ik alle "troep" eruit geknepen en enkele dagen gespoeld met een betadine oplossing. Hierna ben ik gelijk voor controle naar de da gegaan. Deze zei dat het mooi rustig was en dat het recidiverend kon zijn.
Mijn vraag is of ik juist heb gehandeld (wat kon er beter?) en wat de normale behandeling is van zo'n cyste? Binnen hoeveel tijd zie je dat zo'n cyste zich weer gevuld heeft?
Alvast bedankt !
Oorspoelen gebeurt inderdaad onder sedatie, want een hond laat het niet zodanig toe dat het wakker kan. Het doet geen pijn, maar niemand wil een lading lauw water in zijn oor hebben.quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:43 schreef JerryLee het volgende:
[..]
gisten![]()
dat gebeurt onder verdoving neem ik aan ? (oorspoelapparaatje )
Ik ben altijd voorzichtig met mijn kostbare haarbal dus ik masseer haar oren na druppelen uiterst subtielquote:Op vrijdag 20 december 2013 21:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
In principe goed advies Jerry Lee, waar wat zijn 4. Gersten?
Bedoel je gisten? Of bedoel je een grasaar (wat eigenlijk een voorwerp in het oor is, want ik heb daar nog nooit geld of een horloge of een diamant oid aangetroffen)
Het is meestal nummer 5. oorsmeer![]()
Knoblaucha6, ik zou nog een keer goed diep de oorreiniger proberen in te brengen. Oorschelp goed naar boven strekken, want er zit een knikje in de gehoorgang bij de honden, een flesje diep genoeg indoen. Alleen dat soppen zou ik heel voorzichtig doen, want te harde massage beschadigt de gehoorgang.
Als het niet helpt, even langs een dierenarts, want soms zit een propje oorsmeer net vlak voor het trommelvlies. Soms moet een dierenarts een oorspoelapparaatje gebruiken om het oor goed te reinigen.
quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:46 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
hij is daarbij ook nog eens heel erg goed voor mijn oogjesmaar dat geheel ter zijde)
Het ziet er erg raar uit een cavia met een gat.quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:44 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Een veel voorkomend probleem bij de cavia's. Vervelend als hij barst he! Maar helaas is dat "normaal" bij zo'n cyste. Je kan het ook laten weghalen, maar helaas komt het een aantal gevallen weer terug na de operatie.
Het knepen moet je zeer voorzichtig doen, want het kan makkelijk ontstoken raken. Verder raad ik meestal honingzalf aan nadat het gebarsten is (antibacterieel en helpt de genezing)
Het trekt meestal binnen 2-3 weken dicht hoor. Maar daarna kan er dus een nieuwe komen. En bij de operatie moet je eerst goed alle voor en nadelen overwegen.quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:51 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Het ziet er erg raar uit een cavia met een gat.
Ik hoop dat het wegblijft, een operatie is niet niks...
Bedankt voor de tip over honingzalf!
Waarom denk jij nou dat ik een hond hebquote:Op vrijdag 20 december 2013 21:51 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Nu snap ik waarom HHH zo vaak iets "mankeert"
![]()
Waarom ga je niet met dat arme beest naar de dierenarts als hij een 'gaar gebit' heeft?quote:Op vrijdag 20 december 2013 22:42 schreef Kentekenplaat het volgende:
Ik heb een beetje een apart probleem met onze oude kater:
Het begon er mee dat hij kattengrit begon te eten. Vandaag kwamen we er achter dat hij amper of geen brokken had gehad!! Ik dacht dat mijn vriendin zijn bak vulde en zij dacht dat ik dat deed. Ik had van de week al wel het idee dat hij niet dronk. Toen ik hem echter een schaaltje kattenmelk voorzette dronk hij dat wel op. Als ik het googelde leek op het chronisch nierfalen. We hebben de DA gebeld en die zei dat we moesten temperaturen. Dat is normaal, 38,7 graden. Wat niet normaal is is dat hij i.p.v. 4,2 kilo nu maar 3,7 kilo weegt. Omdat het een struvietkat is hebben we gevraagd of hij gewoon natvoer mocht en tot mijn opluchting eet hij dat wel.
Sterker nog, hij viel er echt op aan en toen mijn vriendin het schoteltje wat beter neer wilde zetten kreeg ze een nijdige miauw naar haar hoofd.
Maar ik vraag me nu af wat het kan zijn. Op het eerste gezicht leek het op nierfalen, maar nu verdenk ik zijn gare gebitje ook wel een beetje. Net of hij zijn droogvoer niet meer kapot krijgt.
Wat denk jij op grond van dit verhaal? Is hij nog te redden of moeten we afscheid van hem nemen?
Aww, ik hoop dat er niets ernstigs isquote:Op zaterdag 21 december 2013 09:50 schreef Ehhe het volgende:
We gaan straks naar de da, hij heeft koorts nu
Dat gebit stelt niet zoveel meer voor want oude kat. Tijdje terug zijn we ook al voor zijn gebit bij de da geweest, die zag niks vreemds. Hij redt zich prima normaalgesproken, maarja nu is ie dus ziek waardoor ie niet wil eten. En de afspraak staat al.quote:Op zaterdag 21 december 2013 09:55 schreef computergirl het volgende:
[..]
Waarom ga je niet met dat arme beest naar de dierenarts als hij een 'gaar gebit' heeft?
de assistente die ik gisteravond sprak zei dat ik een gewone thermometer kon gebruiken. Vandaarquote:Op zaterdag 21 december 2013 09:55 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Aww, ik hoop dat er niets ernstigs ishoe weet je dat 'ie koorts heeft? Heb je speciale kattenthermometers?
Oei, dat klinkt allemaal niet goed. Ik hoop dat het straks beter gaan na jullie bezoek aan de dierenarts!quote:Op zaterdag 21 december 2013 00:30 schreef Ehhe het volgende:
Kleine aanvulling; hij zit niet zo mooi in zijn vacht en ik heb het idee dat hij een beetje last heeft van uitdroging, de huid plooit niet heel snel terug. En over die brokjes: volgens mij heeft hij al een paar dagen met hetzelfde bakje gedaan![]()
.
Ben hem al met een spuitje water aan het geven en gelukkig accepteert hij dit goed.
Als het zijn gebit zou zijn lijkt mij dat hij wel gewoon zou drinken en dat doet hij dus ook niet.
Ach wat triest, sterktequote:Op zaterdag 21 december 2013 13:14 schreef Ehhe het volgende:
Hij had een vergevorderd stadium van fip. Zijn buikholte zat vol met vocht en zijn lever deed het ook niet goed meer. We hebben hem in laten slapen, onze lieve gekke oude kater. Gelukkig blijft hem verder lijden bespaard.
Digitaledierenarts: bedankt voor je antwoord
Goed hoor, wat lief dat je ernaar vraagt.quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe gaat het met je vinger?
De dierenarts had het idee dat hij zeker 500 ml vocht in zijn buik had. Dus we hebben hem wel een lijdensweg bespaard.quote:Op zaterdag 21 december 2013 13:14 schreef Ehhe het volgende:
Hij had een vergevorderd stadium van fip. Zijn buikholte zat vol met vocht en zijn lever deed het ook niet goed meer. We hebben hem in laten slapen, onze lieve gekke oude kater. Gelukkig blijft hem verder lijden bespaard.
quote:Op zaterdag 21 december 2013 13:14 schreef Ehhe het volgende:
Oh nee, daar was ik stiekem al bang voor... Heel veel sterkte met jullie verlies!quote:Op zaterdag 21 december 2013 13:14 schreef Ehhe het volgende:
Ja, dat leek mij het meest logische iig.quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Sneu voor Baloe.... Ik heb geen ervaring met Lyrica en bij de honden zijn er bijna geen wetenschappelijke onderzoeken met dit middel gedaan. Bij de mensen komen wel vaak maagdarmbijwerkingen voor, dus ik denk dat het bij de hond ook kan.
Toen ik het gaf, had ie al een poosje niet gebraakt. Maar hij heeft het ook weer uitgebraakt iigquote:Maar hij kan nog misselijk van zijn, ook als het niet meer in het bloed aanwezig zijn. Hij heeft natuurlijk gebraakt dus er is maagzuur langs slokdarm naar buiten gegaan, daar wordt je ook misselijk van.
Dat kan dus door het braken komen (maagzuur reflux).
Moderin werkt systemisch 6 weken (als het systemisch komt, bij Baloe is het in principe locaal in het gewricht gegeven). Van de Lyrica weet ik dus niet...
In principe mag je geen NSAIDs geven bij een brakende hond. Lyrica denk ik ook niet, maar ik weet het niet zeker. Tramadol mag eventueel wel.
Ik heb hem nu 2 dagen van de lyrica afgehad, vandaag heeft hij NIET gebraakt en zijn kip binnen gehouden. Ik laat hem vandaag en morgen nog op kip staan en voeg morgen geleidelijk wat brokjes toe. Hij heeft zojuist weer zijn lyrica gehad voor het eerst, eens kijken hoe dat gaat.quote:Heeft de specialist in Rotterdam hem op Lyrica gezet? Ik zou toch die dierenarts te pakken proberen te krijgen, want hij heeft er het meest verstand van! Ik heb nog nooit Lyrica voorgeschreven, en ik vermoed dat een gemiddelde huis, tuin en keukendierenarts daar niet zo veel van weet. Maar het is best wel mogelijk dat de klachten door Lyrica komen. Alleen eigenlijk mag je bij de brakende hond dus ook geen carporfen geven... Ik weet alleen niet of Baloe dan nog kan lopen zonder pijnmedicatie... Met omeprazol moet je zeker mee doorgaan!
Beterschap!
Sterktequote:Op zaterdag 21 december 2013 13:14 schreef Ehhe het volgende:
Je moet het maar kunnen, en nog leuk vinden ookquote:Op vrijdag 20 december 2013 21:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Fijne avond!
Ik heb vandaag mijn idee voor een nieuw product gepresenteerd bij Beaphar voor 200 mensen.Vind ik erg leuk (sta graag in spotlights
), maar ik ben er ook een beetje moe van.
Goed dat het beter gaat!quote:Op zaterdag 21 december 2013 16:32 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja, dat leek mij het meest logische iig.
[..]
Toen ik het gaf, had ie al een poosje niet gebraakt. Maar hij heeft het ook weer uitgebraakt iig
[..]
Ik heb hem nu 2 dagen van de lyrica afgehad, vandaag heeft hij NIET gebraakt en zijn kip binnen gehouden. Ik laat hem vandaag en morgen nog op kip staan en voeg morgen geleidelijk wat brokjes toe. Hij heeft zojuist weer zijn lyrica gehad voor het eerst, eens kijken hoe dat gaat.
Vind jij dat ik bij de lyrica (hij krijgt enkel lyrica en forthyron) ook omeprazol moet geven? In den beginsel hadden we de omeprazol voor de NSAID, maar die krijgt hij dus niet meer.
In iedergeval wel bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Okidoki!quote:Op zaterdag 21 december 2013 19:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Goed dat het beter gaat!
Ik zou hem voorlopig op omeprazol houden, omdat hij misselijk geweest is.
Het is allemaal goed verlopen hoor en er komt een nieuwe product. Ik mag alleen nog niet vertellen wat het isquote:Op zaterdag 21 december 2013 16:47 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Je moet het maar kunnen, en nog leuk vinden ookIs het succesvol verlopen allemaal, en komt dat nieuwe product er nu ook? Ik vind het best knap van je hoor, dat je dit allemaal doet
Een kleine hint over het nieuwe product?quote:Op zaterdag 21 december 2013 19:08 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het is allemaal goed verlopen hoor en er komt een nieuwe product. Ik mag alleen nog niet vertellen wat het is![]()
Ik vind het leuk hoor, een idee pitchen of onderzoeksresultaten presenteren, dat soort dingen.Zal wel een professionele afwijking zijn
Ik bedoel vooral hoe je dat onderzoek en andere academische dingen combineert met vragen beantwoorden op FOK! Het lijkt me zo verschillend. Wel lekker afwisselend.quote:Op zaterdag 21 december 2013 19:08 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het is allemaal goed verlopen hoor en er komt een nieuwe product. Ik mag alleen nog niet vertellen wat het is![]()
Ik vind het leuk hoor, een idee pitchen of onderzoeksresultaten presenteren, dat soort dingen.Zal wel een professionele afwijking zijn
quote:Op zondag 22 december 2013 00:37 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Een kleine hint over het nieuwe product?
Voeding?
Medicatie?
Speeltje?
quote:Op zondag 22 december 2013 02:53 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik bedoel vooral hoe je dat onderzoek en andere academische dingen combineert met vragen beantwoorden op FOK! Het lijkt me zo verschillend. Wel lekker afwisselend.
Dankquote:Op zondag 22 december 2013 12:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Fijne zondag allemaal! Ik ga maar een dagje de Nederlandse economie een handje helpen![]()
Ach, wat sneu. Sowieso inderdaad morgenochtend zo snel mogelijk naar je dierenarts. Blijft zij braken? Heeft zij gedronken? Als zij heel snel erg ziek wordt, dan moet je toch je dierenarts wakker bellen, ben ik bang...quote:Op zondag 22 december 2013 23:24 schreef Gwywen het volgende:
Hallo DDA,
Zoals je weet zitten wij met het asielkitten met diarree, nu is een van onze andere poezen ook ineens ziek. Maar echt ziek ziek - Poef het kitten speelde al die tijd nog.
Pluis heeft vanavond gespuugd en had net zulke stinkpoep als Poef (maar niet dun)
en maakt sindsdien een hele matte indruk.
Echt ziek , niets meer willen, alleen maar liggen en nu tilt ze haar kopje niet eens meer op.
We gaan morgenvroeg meteen naar de dierenarts, ik hoop dat dat nog op tijd is, want het is bijna eng hoe snel het ineens slecht gaat met haar...
Hoe is het vannacht gegaan? Ben je al bij de dierenarts?quote:Op maandag 23 december 2013 00:20 schreef Gwywen het volgende:
O, wat fijn dat je reageert!
Ze was de hele week al een beetje uit haar hum maar ik dacht dat dat jaloezie was naar Poef.
Nu denk ik dat Poef haar heeft aangestoken met whatever er in haar ontlasting zit (uitslag hadden we vrijdag al moeten hebben) - je hoort vanalles rommelen in dat buikje en ze ligt erbij of ze pijn heeft.
In overleg met de dienstdoende dierenarts zet ik vannacht elke paar uur de wekker en mocht het ineens verslechteren dan ga ik erheen.
Nogmaals heel erg bedankt voor je reactie!
dank voor de terug koppelingquote:Op vrijdag 20 december 2013 21:26 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Schattige foto!![]()
![]()
Normaal gesproken alleen tijdens de operatie, die pijnstilling werkt 24 uur. Meestal gaat het daarna goed. Omdat de klachten nu 3 dagen na de operatie ontstaan, kan het wijzen op wondinfectie. Als zij niet wil liggen, heeft zij buikpijn! En dat is zeker niet normaal 3 dagen na de operatie!
Je moet haar sowieso temperaturen, norm temp moet liggen tussen 38-39 graden. Bij koorts: dierenarts bellen. Ook bellen als de poes lusteloos blijft, of gaat braken of niet wil eten.
Vanacht is het redelijk goed gegaan. Ze ziet er beter uit dan gisteravond en loopt weer rond en spint weer. Ze heeft ook niet meer gespuugd.quote:Op maandag 23 december 2013 08:40 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe is het vannacht gegaan? Ben je al bij de dierenarts?
Kipfiletje koken en dat aanbieden?quote:Op maandag 23 december 2013 09:30 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Vanacht is het redelijk goed gegaan. Ze ziet er beter uit dan gisteravond en loopt weer rond en spint weer. Ze heeft ook niet meer gespuugd.
Alleen heeft ze nog niet veel trek, ze heeft wat gelei van het blikvoer gelikt en dat was het.
Ik kijk het vanmorgen nog even aan, als ik geen verbetering zie ga ik toch nog even naar de DA.
De DA vermoedt dat het iets met de nieren is, mss nierstenen oid.quote:Op maandag 23 december 2013 09:32 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Kipfiletje koken en dat aanbieden?
Oh, wat sneu. Is Pluis een wat oudere kat?quote:Op maandag 23 december 2013 14:27 schreef Gwywen het volgende:
[..]
De DA vermoedt dat het iets met de nieren is, mss nierstenen oid.
Ze heeft nu speciaal voer en we moeten opletten of ze plast.
Bloed afnemen lukte niet, ze werd helemaal wild.
Arm beest...
Het gaat weer iets beter. Inmiddels is het 6 dagen geleden dat ze gesteriliseerd zijn. Ze kan/durft weer op haar buik liggen en haar temperatuur is 37.7 graden, dat is wel normaal geloof ik?quote:Op maandag 23 december 2013 08:56 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe gaat het nu met het poezenkind?
Ze is pas twee.quote:Op maandag 23 december 2013 15:08 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh, wat sneu. Is Pluis een wat oudere kat?
Zo veel mogelijk laten drinken ivm mogelijke nierproblemen. Natvoer geeft voorkeur boven droogvoer want 80% water versus 10% water.
Beterschap!
P.S. Als het bloed afnemen niet geluk is, urine laten onderzoeken?
Pas 2 jaar jong? Ik denk dat je dierenarts dan blaasstenen bedoelde ipv nierstenen. De laatste kan ook hoor, maar is erg zeldzaam. Goed opletten of zij kan plassen idd!quote:Op maandag 23 december 2013 17:08 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ze is pas twee.
Morgen bellen we de dierenarts weer.
Ze zit nu even apart zodat we kunnen controleren of ze überhaupt plast.
ALAT is niet echt dramatisch verhoogd hoor. En het kan ook verhoogd zijn door het gebruik van Moderin. Ik zou wel oppassen met tramadol omdat Baloe niet eet. Tramadol heeft niet bepaald een positieve werking op darmperistaltiek en de eetlust!quote:Op maandag 23 december 2013 18:10 schreef Qwea het volgende:
DDA :
Baloe wil nog steeds niet eten en heeft weer gespuugd vandaag. Hij drinkt ontzettend veel. We zijn met hem naar de DA geweest en we hebben o.a bloed geprikt ook omdat hij zo sloom is. Lichamelijk onderzoek was allemaal goed. Soepele buik, ietwat snellere pols, maar voor de rest geen rare dingen. Bloed is wel afwijkend. De alat is 179 en de norm is <113. Ook was zijn gewicht afwijkend. Bij de specialist was hij 33 nog wat op 4-12 en nu is hij 30 nog wat. 3 kilo in 3 weken? Zo hard ga ik zelfs niet
Nu gaan we sowieso binnenkort nog eens bloedprikken. We gaan stoppen met de lyrica en evt over op enkel tramadol.
Ik heb 2 vraagjes voor je :
Tramadol icm deze waardes, kan dat?
Emeprid injectie moet binnen 1-2 uur werken. Sloomheid kan trouwens ook versterkt worden/komen door Emeprid (getest op mijzelfquote:Vraag 2 : Hij heeft Emeprid in injectie tegen het braken gehad. Om ik denk een uur of 17:00. Hij drinkt net water en kotst gelijk de hele zooi weer uit. Hoe snel werkt die Emperid en moet ik opnieuw een DA gaan raadplegen als hij vanavond nog eens spuugt? Heb hem net eten aangeboden, moest beginnen met kleine hapjes, maar hij wil nog niksEn hij is zooooo lusteloos
Wat stel je voor? Hem gewoon maar even niks geven en kijken hoe zich dat ontplooit? Mijn DA is het met je eens dat de ALAT niet dramatisch is, maar het valt wel op. Zeker icm het ziektebeeld.quote:Op maandag 23 december 2013 18:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
ALAT is niet echt dramatisch verhoogd hoor. En het kan ook verhoogd zijn door het gebruik van Moderin. Ik zou wel oppassen met tramadol omdat Baloe niet eet. Tramadol heeft niet bepaald een positieve werking op darmperistaltiek en de eetlust!
1-2u, zou het ook de kokhals neigingen moeten onderdrukken? Hij heeft alles uitgekotst vandaag en wil niet eten, maar hij blijft kokhalzen. Er komt niks uit maar de neiging is er wel.quote:Emeprid injectie moet binnen 1-2 uur werken. Sloomheid kan trouwens ook versterkt worden/komen door Emeprid (getest op mijzelf).
Als hij vanavond blijft braken en lusteloos blijft, dan moet je toch even je dierenarts bellen.
En dat afvallen vind ik ook erg snel gaan. Al kan het zijn dat een van de weegschalen niet goed geijkt was en dat het gewoon verkeerd gewogen is.
Beterschap voor Baloe!
Ik denk dat je het beste met je dierenarts kan overleggen qua medicatie, maar het is verstandig om niet te veel diverse pijnstillers door elkaar te gebruiken. Ik dacht dat het goed ging met alleen Lyrica?quote:Op maandag 23 december 2013 18:53 schreef Qwea het volgende:
[..]
Wat stel je voor? Hem gewoon maar even niks geven en kijken hoe zich dat ontplooit? Mijn DA is het met je eens dat de ALAT niet dramatisch is, maar het valt wel op. Zeker icm het ziektebeeld.
Ook geen schuim, helemaal niks? Als de hond probeert te braken en er komt niks uit, dan moet een dierenarts daar even naar kijken! Los braken kan een teken zijn van maagdilatatie.quote:[..]
1-2u, zou het ook de kokhals neigingen moeten onderdrukken? Hij heeft alles uitgekotst vandaag en wil niet eten, maar hij blijft kokhalzen. Er komt niks uit maar de neiging is er wel.
quote:Goed om te weten dat Emeprid de sloomheid kan versterken. Die weegschalen is een goed punt. Ik ga het iig goed in de gaten houden. Feit is wel dat hij gewoon last heeft van zijn darmen/maag want hij doet ook niets anders dan ruften.
Er zat een (klein) plasje in de bak. Geen ontlasting.quote:Op maandag 23 december 2013 18:40 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Pas 2 jaar jong? Ik denk dat je dierenarts dan blaasstenen bedoelde ipv nierstenen. De laatste kan ook hoor, maar is erg zeldzaam. Goed opletten of zij kan plassen idd!
We geven sinds 04-12 enkel lyrica. En die moderin injecties. Niks aan de hand qua lyrica, tot in ene afgelopen donderdag. Gelijk na toediening werd Baloe ontzettend suf, lusteloos en ging hij braken. Het is net een vaatdoek soms. Toen 1.5e dag van de lyrica afgehaald en het ging goed. Weer op lyrica gezet, en het ging weer mis. Alhoewel gisteren dus wel goed ging. Mijn eigen DA heeft geen dienst nu. Specialist gebeld en we gaan stoppen met de lyrica. Eigen DA zei dat ik wel tramal mocht geven, maar op dit moment krijgt hij alleen zijn fortyrhon. Morgen maar verder kijken qua medicatie.quote:Op maandag 23 december 2013 21:28 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik denk dat je het beste met je dierenarts kan overleggen qua medicatie, maar het is verstandig om niet te veel diverse pijnstillers door elkaar te gebruiken. Ik dacht dat het goed ging met alleen Lyrica?
Goed om te weten. Er komt dus niks uit. Hij heeft tot 19:15 zo staan kokhalzen / hoesten (mengelmoes) af en toe, maar is sindsdien rustig. Heb hem aan het eten gekregen en dat is er tot nu toe ingebleven (kleine hapjes). Hij slaapt vannacht naast me, gaat hij weer zo hoesten, gaat ie meteen te DA.quote:Ook geen schuim, helemaal niks? Als de hond probeert te braken en er komt niks uit, dan moet een dierenarts daar even naar kijken! Los braken kan een teken zijn van maagdilatatie.
Komt er wel iets uit, dan is hij nog steeds misselijk. In principe moet Emeprid ook de kokhalsneigingen onderdrukken! Als het zo sterk is dat hij door Emeprid blijft kokhalzen/braken, dan is het toch verstandig om bij je dierenarts aan de bel te trekken.
Zijn ademhaling is normaal en veel hijgen doet hij ook niet. Hij is juist extreem rustig.quote:Op maandag 23 december 2013 22:27 schreef oh-oh het volgende:
Droog hoesten zonder braken kan ook benauwdheid zijn he. Dan drinken ze ook veel.
Ik gok dat jullie in Duitsland wonen.quote:Op maandag 23 december 2013 21:59 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Er zat een (klein) plasje in de bak. Geen ontlasting.
Ik was zelf niet mee naar de DA vanmorgen maar m'n man vertelde dat Pluis ook nog 3 injecties gehad o.a. Een langwerkend antibioticum en twee dingen die metamizol en cerenia heten, weet jij wat dat is? (wij wonen niet in NL dus de taal is soms een probleem)
Als je moet kiezen tussen Lyrica, tramadol of een NSAID (carprofen), dan tramadol inderdaad nog minst schadelijk bij een hond die braakt en niet wil eten.quote:Op maandag 23 december 2013 22:17 schreef Qwea het volgende:
[..]
We geven sinds 04-12 enkel lyrica. En die moderin injecties. Niks aan de hand qua lyrica, tot in ene afgelopen donderdag. Gelijk na toediening werd Baloe ontzettend suf, lusteloos en ging hij braken. Het is net een vaatdoek soms. Toen 1.5e dag van de lyrica afgehaald en het ging goed. Weer op lyrica gezet, en het ging weer mis. Alhoewel gisteren dus wel goed ging. Mijn eigen DA heeft geen dienst nu. Specialist gebeld en we gaan stoppen met de lyrica. Eigen DA zei dat ik wel tramal mocht geven, maar op dit moment krijgt hij alleen zijn fortyrhon. Morgen maar verder kijken qua medicatie.
Hmm, als hij blijft hoesten/braken, misschien toch even nader onderzoek borstholte en buik....quote:[..]
Goed om te weten. Er komt dus niks uit. Hij heeft tot 19:15 zo staan kokhalzen / hoesten (mengelmoes) af en toe, maar is sindsdien rustig. Heb hem aan het eten gekregen en dat is er tot nu toe ingebleven (kleine hapjes). Hij slaapt vannacht naast me, gaat hij weer zo hoesten, gaat ie meteen te DA.
Hij drinkt nog steeds debiel veel trouwens.
Maar nog steeds braken/kokhalzen? Wil hij eten?quote:Op dinsdag 24 december 2013 07:57 schreef Qwea het volgende:
[..]
Zijn ademhaling is normaal en veel hijgen doet hij ook niet. Hij is juist extreem rustig.
Klopt, we wonen in Duitsland.quote:Op dinsdag 24 december 2013 09:15 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik gok dat jullie in Duitsland wonen.Vanwege Metamizol, dat gebruiken wij in Nederland niet, tenminste niet als puur metamizol. Dit is een pijnstilling.
Cerenia is een langwerkende anti-braak middel.
Zat er bloed in zijn plasje?
Het is wel super belangrijk dat zij drinkt! Zoals ik al gezegd heb, is natvoer in dit geval beter dan droge brokjes want 80% water versus 10%. Verder kan je bijv. kipfilet of koolvis koken, zonder zout natuurlijk, en het kookvocht aan Pluis aanbieden. Wil zij nog eten? Geen diarree meer gezien?quote:Op dinsdag 24 december 2013 11:48 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Klopt, we wonen in Duitsland.
Voor zover ik kan zien zit er geen bloed in maar het zijn maar zulke kleine plasjes...
Ze heeft ook nauwelijks trek en het waterbakje zetten we om de zoveel tijd voor haar neus in de hoop dat ze een paar slokjes neemt.
Heb jij nog tips om vocht binnen te krijgen?
Ooit op dezefde ochtend in een straal van 2 km 5 DA,s bezocht waar ik drie DH heb gewogen .quote:Op maandag 23 december 2013 18:53 schreef Qwea het volgende:
[..]
Die weegschalen is een goed punt. Ik ga het iig goed in de gaten houden.
Ik ga zo maar eens een kipfiletje koken inderdaad want ze heeft echt geen belangstelling in drinken.quote:Op dinsdag 24 december 2013 12:04 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het is wel super belangrijk dat zij drinkt! Zoals ik al gezegd heb, is natvoer in dit geval beter dan droge brokjes want 80% water versus 10%. Verder kan je bijv. kipfilet of koolvis koken, zonder zout natuurlijk, en het kookvocht aan Pluis aanbieden. Wil zij nog eten? Geen diarree meer gezien?
Als de kat te weinig plast / minder dan normaal plast, is het wel gevaarlijk hoor. Of de nieren doen het slecht, of er zit ergens een obstructie in de plasbuis (blaassteen oid). Of zij is te uitgedroogd en maakt niet genoeg urine aan. Nou, klinkt het Pluizenkind niet gelijk een goede kandidaat voor een eventuele infuus, want het bloedprikken vond zij ook al niks aan... Dus ik hoop dat het niet nodig is!
Is het trouwens een poes of een kater? Want bij een kater is de kans op een obstructie van de plasbuis veel groter dan bij een poes omdat de plasbuis zo smal is. Bij de katers moet je dus extra oppassen of zij nog kunnen plassen.
Beterschap voor Pluis!
Misschien gaat zij na het eten van die brokjes wel drinken? Maar de poezenkinderen drinken in het algemeen niet voldoende.quote:Op dinsdag 24 december 2013 13:04 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik ga zo maar eens een kipfiletje koken inderdaad want ze heeft echt geen belangstelling in drinken.
Wel in de speciale brokken van Poef trouwens, maar ja, als ze nou zonder drinken brokken gaat eten... die zet ik dus maar even uit het zicht.
Kan ook een bijwerking van Cerenia zijn... Heeft zij verder geen koorts?quote:Ze (het is dus een meisje) loopt een beetje doelloos rond of zit dan een tijdje op haar hurken een beetje voor zich uit te staren.
quote:Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ze ontlasting heeft, er liggen wel geregeld drolletjes in de bak maar die kunnen ook van onze derde poes zijn.
De uitslag van het ontlastingonderzoek van Poef is ook nog steeds niet binnen, dierenarts heeft het een beetje druk geloof ik.
Ik geloof niet dat ze koorts heeft. Onder haar oksels voelt ze wel een beetje warm aan (geen idee of ze warmer aanvoelt dan normaal) maar haar oortjes zijn koel.quote:Op dinsdag 24 december 2013 13:25 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Misschien gaat zij na het eten van die brokjes wel drinken? Maar de poezenkinderen drinken in het algemeen niet voldoende.En een ziek poezenkind moet goed drinken. Je kan ook ijsblokjes maken met kipfilet/kipboulion, de meeste katten vinden dat lekker/interessant.
[..]
Kan ook een bijwerking van Cerenia zijn... Heeft zij verder geen koorts?
[..]
Nou, als zij verse kipboulion niet wil drinken, dan is zij waarschijnlijk nog misselijk ondanks Cerenia... Hoewel, aan de andere kant, wil zij wel aan de brokjes knagen?quote:Op dinsdag 24 december 2013 13:29 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat ze koorts heeft. Onder haar oksels voelt ze wel een beetje warm aan (geen idee of ze warmer aanvoelt dan normaal) maar haar oortjes zijn koel.
Ik moet nog ergens een koortsthermometer hebben die ik voor de poezen gebruik, maar waar...
Het kipfiletje staat af te koelen, hopelijk wil ze het vocht drinken.
Als dat niet lukt ga ik haar poot nat maken of zo.
Ik heb net kooknat van de kip aan haar poot gesmeerd, dat viel in goede aarde, daarna een schoteltje lauw kooknat voor haar neergezet en dat ging zo naar binnen.quote:Op dinsdag 24 december 2013 13:37 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Nou, als zij verse kipboulion niet wil drinken, dan is zij waarschijnlijk nog misselijk ondanks Cerenia... Hoewel, aan de andere kant, wil zij wel aan de brokjes knagen?
Als het eten/ boulion trouwens nog een beetje (hand) warm is, dan is het lekkerste voor het poezenkind. Dan komen de geuren vrij en de katten willen alleen eten als zij hun eten goed kunnen ruiken.
Diagnose: jij heb een katquote:Op dinsdag 24 december 2013 14:01 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik heb net kooknat van de kip aan haar poot gesmeerd, dat viel in goede aarde, daarna een schoteltje lauw kooknat voor haar neergezet en dat ging zo naar binnen.
Daarna nog een schoteltje, en wat stukjes gekookte kipfilet, dat ging ook op.
Of het zo blijft gaan weet ik niet (ze is soms nogal nukkig met eten, iets wat ze lekker vindt kan plotseling oninteressant zijn) maar voor nu heeft ze iig iets binnen.
Nee, dat braken moet toch ergens anders vandaan komen...quote:Weet je wat ik toch ook wel apart vind? De brokken die Poef kreeg, waren al vanaf het begin stukken interessanter dan de gewone brokken. Al sinds vorige week weigert Pluis haar eigen brokken te eten. Ik had al een andere smaak gekocht, maar ook die kon haar niet bekoren, en ze probeerde telkens wat brokjes van Poef te snaaien.
Zou het kunnen zijn dat ze gewoon geen zin meer heeft in haar gewone brokken en zich daarom lamlendig is gaan voelen? Gewoon door een tijdje nauwelijks eten of zo? (Alleen het natvoer dat ze 's morgens en 's avonds krijgen),
Maar goed, dat verklaart dan weer het spugen niet.
Ja, leer mij die beesten kennenquote:Op dinsdag 24 december 2013 14:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Diagnose: jij heb een kat![]()
Het was maar een minischoteltje hoor, dus het was echt niet veel. Ze ligt nu wel meteen lekker rustig te slapen.quote:Nee, dat braken moet toch ergens anders vandaan komen...
Het kan zijn dat zij al een tijdje misselijk was. Als de kat misselijk is, dan krijgen zij vrij makkelijk aversie tegen het eten dat zij op dat moment krijgen. En waarschijnlijk ruiken de brokken van Poef toch lekkeder. Is het een speciale "maagdarm" dieet? Dan mag Pluis het ook eten, denk ik.
Ik zou niet te veel boulion in een keer naar binnen gieten, dan wordt Pluis weer misselijk vaak. Het is beter vaak kleine beetjes te geven.
Ik wil je danken voor je leerzame en vaak geruststellende posts. Zo ik al eerder zei: een van de beste toevoegingen aan FOK! sinds jaren. Menig webcare kan er een puntje aan zuigen. Misschien doet je goede voorbeeld elders wel volgen! Ik hoop hetquote:Op dinsdag 24 december 2013 14:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Lieve Fokkers!
Ik ben tot 6 januari op vakantie! Ik zal proberen om af en toe op het forum te kijken, maar ik kan geen garanties geven.
Ik moet natuurlijk wel tijd overhouden om verplichte vakantiedingen te doen en zo.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Mijn collega's bij Beaphar en ik wensen jullie en jullie hondenkinderen, poezenkinderen, bunny's, caafs, chins, ratties enz enz.... Fijne Feestdagen en Gelukkig en Gezond 2014!!!
[ afbeelding ]
Jij ook fijne kerst en een goed 2014! Hopelijk ben je volgend jaar niet nodig (niet persoonlijk, maar je snapt wat ik bedoel), maar wel heel fijn dat je er bentquote:Op dinsdag 24 december 2013 14:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Lieve Fokkers!
Ik ben tot 6 januari op vakantie! Ik zal proberen om af en toe op het forum te kijken, maar ik kan geen garanties geven.
Ik moet natuurlijk wel tijd overhouden om verplichte vakantiedingen te doen en zo.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Mijn collega's bij Beaphar en ik wensen jullie en jullie hondenkinderen, poezenkinderen, bunny's, caafs, chins, ratties enz enz.... Fijne Feestdagen en Gelukkig en Gezond 2014!!!
[ afbeelding ]
Van hetzelfde en een heel fijne vakantiequote:Op dinsdag 24 december 2013 14:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Lieve Fokkers!
![]()
![]()
![]()
![]()
[ afbeelding ]
Jij ookquote:Op zondag 29 december 2013 21:43 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Bedankt iedereen! Ik heb nog een weekje vakantie, joehoe!![]()
Fijne Jaarwisseling!
Langs je DA gaan. Drinkt ze nog steeds zoveel? Even bloed laten testen, ben je er zo achter.quote:Op maandag 30 december 2013 22:31 schreef Huppelmuts het volgende:
Ik heb ook een vraagje!!
Mijn lieve hondje Max (kruising labrador- sharpei) is 13 jaar oud.
Van de week dronk ze voor haar doen eng veel water, normaal is 1 bak water per dag nu was het 3 bijna 4 bakken water.
Ze lag ook op haar kussen te slapen, stond op en heel het kussen was nat. Ze had dus tijdens het slapen haar urine laten lopen.
Is dit ouderdom of heeft ze een probleem met haar nieren?
Ik kreeg van iemand de tip om haar rijst met gekookte kipfilet te geven, gaat dit iets helpen? (uiteraard helpt dat niet als ze echt een nierprobleem heeft!!)
Nee, dat heeft 2 dagen geduurd dat ze zoveel dronk. Sinds vrijdag weer normale hoeveelheid water.quote:Op maandag 30 december 2013 22:36 schreef Qwea het volgende:
[..]
Langs je DA gaan. Drinkt ze nog steeds zoveel? Even bloed laten testen, ben je er zo achter.
Baloe zijn bloeduitslagen zijn terug, geen calcium te kort, wel een actue alvleesklierontstekingWaarde boven de 1000. Moet geloof ik >400 zijn.
Heeft een van mijn katten ook gehad, kan me nog iets vaag herinneren dat er groot verschil zit tussen honden en katten wat pijn en overlevingskansen betreftquote:Op maandag 30 december 2013 22:36 schreef Qwea het volgende:
[..]
Langs je DA gaan. Drinkt ze nog steeds zoveel? Even bloed laten testen, ben je er zo achter.
Baloe zijn bloeduitslagen zijn terug, geen calcium te kort, wel een actue alvleesklierontstekingWaarde boven de 1000. Moet geloof ik >400 zijn.
Oei, dat kunnen zoveel dingen zijn... Van nierproblemen tot de baarmoederontsteking (als het een teef is). Als deze problemen zich aanhouden, is het verstandig om een afspraak maken bij de dierenarts. Of tenminste de ochtendurine laten onderzoeken.quote:Op maandag 30 december 2013 22:31 schreef Huppelmuts het volgende:
Ik heb ook een vraagje!!
Mijn lieve hondje Max (kruising labrador- sharpei) is 13 jaar oud.
Van de week dronk ze voor haar doen eng veel water, normaal is 1 bak water per dag nu was het 3 bijna 4 bakken water.
Ze lag ook op haar kussen te slapen, stond op en heel het kussen was nat. Ze had dus tijdens het slapen haar urine laten lopen.
Is dit ouderdom of heeft ze een probleem met haar nieren?
Ik kreeg van iemand de tip om haar rijst met gekookte kipfilet te geven, gaat dit iets helpen? (uiteraard helpt dat niet als ze echt een nierprobleem heeft!!)
Zielig voor Baloe... Dat wordt dus geen oliebollen met Oud en Nieuw...quote:Op maandag 30 december 2013 22:43 schreef Qwea het volgende:
Ooh behandeling bestaat overigens uit tramadol en royal canin sensitive. AB of prednison was niet nodig volgens de DA's.
Als het twee dagen duurt kan het zijn dat ze mss iets raars gegeten hebben toch?quote:Op maandag 30 december 2013 22:38 schreef Huppelmuts het volgende:
[..]
Nee, dat heeft 2 dagen geduurd dat ze zoveel dronk. Sinds vrijdag weer normale hoeveelheid water.
Het kan inderdaad van te zout eten komen. Of bijvoorbeeld als de hond misselijk is en daardoor veel water gaat drinken. Of toch iets anders... In ieder geval, als het terug komt, is het verstandig om verder te kijken.quote:Op dinsdag 31 december 2013 14:11 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Als het twee dagen duurt kan het zijn dat ze mss iets raars gegeten hebben toch?
Ik had er es een die dat ook twee dagen deed, die bleek ergens een rol pepersalami gepikt te hebbenPiste ook gewoon onder zich uit in zijn slaap.
Dank je wel en van hetzelfdequote:Op dinsdag 31 december 2013 14:16 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Fijne jaarwisseling iedereen!
![]()
![]()
Ik hoop dat jullie huisdieren niet te veel last hebben van al dat geknal.
Die van mij zit ergens onder een kast en maakt er een hobby van om op elke knal die ze hoort te reageren met geblaas (...). De ander is wat " heldhaftiger"; lees; die beweegt met mij mee door het huis. Bij elke knal wordt dat een klein bolletje en gaat ze op m'n voet zitten..quote:Op dinsdag 31 december 2013 15:21 schreef tonja het volgende:
[..]
Dank je wel en van hetzelfde
Ik heb mijn katten getraind met een vuurwerk cd. Werkt perfect. ze slapen overal doorheen
Het is wel verstandig om op tijd te beginnen met een vuurwerk CD, een paar maanden van tevoren.quote:Op dinsdag 31 december 2013 16:02 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Die van mij zit ergens onder een kast en maakt er een hobby van om op elke knal die ze hoort te reageren met geblaas (...). De ander is wat " heldhaftiger"; lees; die beweegt met mij mee door het huis. Bij elke knal wordt dat een klein bolletje en gaat ze op m'n voet zitten..![]()
Ik moet ook maar is zo'n CD bestellen voor volgend jaar.
Ah, wat lief.quote:Op dinsdag 31 december 2013 16:16 schreef knoblaucha6 het volgende:
Lieve DDA, fijne jaarwisseling gewenst en daar jij een enorm druk schema hebt en een agenda best kunt gebruiken in elk geval vast bij deze een jaarkalender namens HHH.![]()
[ afbeelding ]
Voor jullie ook de beste wensen!quote:Op dinsdag 31 december 2013 16:43 schreef Candaasje het volgende:
Fijne jaarwisseling DDA! Dank voor al je advies/tips en de bereidheid die lappen tekst van ons te lezen en te beantwoorden!
[ afbeelding ]
(namens de twee knuffelige elandjes op mijn bank, en natuurlijk mijzelf en Diva en Cas!)
Dat is een onderdeel van de REM slaap en hoort gewoon bij normale slaap. Je kat ligt te dromenquote:Op maandag 6 januari 2014 10:23 schreef ikeetgraagpatat het volgende:
Beste DDD,
als mijn kat op schoot ligt heeft ze soms dat ze beweegt/trekt met haar koppetje en pootjes. Ze slaapt dan volgens mij en is vast niet ernstig, maar heeft dat ook een naam en een reden?
Ja, dank je, ik heb een hele fijne Netflix vakantie gehad.quote:Op maandag 6 januari 2014 10:47 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hoi DA! Hopelijk een fijne vakantie gehad?
Wat is dat met gecastreerde reuen die naar een loopse teef ruiken?
Probeer een ander soort paal (ander materiaal). Een horizontaal krabpaal?quote:Op maandag 6 januari 2014 10:48 schreef Lienekien het volgende:
Onze kat (13+) bleek een paar erg lange nagels te hebben, die de dierenarts inmiddels heeft geknipt. Nu proberen we de kat aan de krabpaal te krijgen, maar ze snapt echt niet wat de bedoeling is. Een flesje met druppels van Beaphar gekocht en erop gedruppeld, maar nog niks.
Heeft DDD nog tips?
Nee maar mijn hond niet gecastreerd reageerde op een wel gecastreerde reu alsof het een loopse teef was. Hij wou er steeds op.quote:Op maandag 6 januari 2014 10:58 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ja, dank je, ik heb een hele fijne Netflix vakantie gehad.![]()
Libido is voor een deel hersenwerkEen gecastreerde reu kan in principe ook een loopse teef dekken.
Een gecasteerde reu produceert met name oestrogenen, dus intacte reuen vinden dat soms aantrekkelijk. Ik denk niet dat het dezelfde ruikt als een loopse teef, maar blijkbaar interessant genoeg voor sommige reuen.quote:Op maandag 6 januari 2014 11:11 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Nee maar mijn hond niet gecastreerd reageerde op een wel gecastreerde reu alsof het een loopse teef was. Hij wou er steeds op.
Vervolgens ben ik bij mijn ouders waar ook een niet gecastreerde reu woont en die rook wat aan mijn hond en die werd ook helemaal gek.
Kan een gecastreerde reu naar een loopse teef ruiken? Want dit was wel erg apart.
Oke en kan dat per periode verschillen?quote:Op maandag 6 januari 2014 11:14 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Een gecasteerde reu produceert met name oestrogenen, dus intacte reuen vinden dat soms aantrekkelijk. Ik denk niet dat het dezelfde ruikt als een loopse teef, maar blijkbaar interessant genoeg voor sommige reuen.
Ze staat dus wel tegen de stoel aan te krabben en buiten tegen de houten uitbouw, dus op zich is dat wel een favoriete houding.quote:Op maandag 6 januari 2014 11:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Probeer een ander soort paal (ander materiaal). Een horizontaal krabpaal?
Bij oudere katten is het ook vaak niet alleen het probleem dat zij te weinig krabben, maar dat zij te weinig lopen. En dat de pezen die de nagels terughalen in de poten, wat slapper worden, waardoor de nagels zichtbaar worden.
In principe niet. Het kan wel zijn dat er een loops teefje in de buurt aanwezig is (een reu kan de feromonen van een loopse teef van kilometers afstand ruiken) en dat het zijn gedrag tegenover een gecastreerde reu stimuleert.quote:Op maandag 6 januari 2014 11:16 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Oke en kan dat per periode verschillen?
Dan zou ik inderdaad een krabpaal met sisal proberen. Wat je ook kan proberen is met een wattenschijfje achter haar snorharen wrijven (waar de geurklieren zitten) en dat op een gewenste krabplek inwrijven. Dan zitten haar eigen feromonen op de krabpaal, misschien wil zij dan krabben.quote:Op maandag 6 januari 2014 11:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze staat dus wel tegen de stoel aan te krabben en buiten tegen de houten uitbouw, dus op zich is dat wel een favoriete houding.
We hebben ook zo'n kartonnen krabding op de grond liggen, maar ook dat negeert ze.
Het klopt dat ze weinig loopt. Althans, ze loopt in huis en maakt soms een kort ommetje in de tuin. Ze is motorisch niet zo sterk, springt met moeite op een stoel. (Heeft ze overigens altijd wel een beetje gehad en met de jaren is ze wat stram geworden.)
In ons vorige huis was een groot sisalkleed erg favoriet, maar dat is naar de vuilstort gegaan. Ik overweeg zoiets aan te schaffen.
Dat gaat nog ,spannend worden van de zomer dan. Thanx iigquote:Op maandag 6 januari 2014 11:27 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe niet. Het kan wel zijn dat er een loops teefje in de buurt aanwezig is (een reu kan de feromonen van een loopse teef van kilometers afstand ruiken) en dat het zijn gedrag tegenover een gecastreerde reu stimuleert.
Helaas hebben heel veel oude katten osteoarthrose (slijtage van gewrichten). De katten laten het niet altijd merken, dus vaak wordt het niet gediagnosticeerd.quote:Op maandag 6 januari 2014 12:33 schreef valentijn101 het volgende:
Hallo Bea, fijn dat je weer terug bent.
Ik heb een kort vraagje.
Onze tapijttijger Cleo (gesteriliseerde poes van 16 jaar jong) begint nu toch iets ouder te worden. Beetje stijver lopen, trap op duurt wat langer en haar voerbak eet ze niet meer ineens leeg maar in porties. Ook gaat ze wat minder naar buiten. Nu wilden we deze week eens met haar langs de DA gaan voor een algemene check up.
Welke onderzoeken raad je me aan. Ik dacht zelf aan bloedprikken. (Weet ik dan of blaas en nieren goed zijn of is daar iets anders voor nodig?) en zou een foto laten maken verstandig zijn? (Eventuele slijtage van gewrichten?)
Is zij gesteriliseerd? Het kan zijn dat de functie van haar blaassluitspier verminderd is, waardoor zij passief incontinent is. Dan verlies de hond druppels urine en als zij ligt dat komt er meer druk op de blaas, waardoor zij ook wat urine kan lekken. Ten eerste moet uitgesloten worden dat de hond een blaasontsteking of een ander probleem heeft, dus een nieuw urineonderzoek is zeker aan te raden. Als het passieve incontinentie blijkt te zijn, dan heeft je dierenarts er wel medicijnen voor.quote:Op maandag 6 januari 2014 16:35 schreef _Dizzy_ het volgende:
Ik heb een witte herder van 5,5 jaar, de laatste tijd lijkt het wel of ze haar plas niet kan ophouden. We laten ze 4 keer per dag uit, soms als ze slaapt en ze wakker word dat ligt er wat plas op die plek, ze likt het dan weer op. Maar mij lijkt het niet helemaal normaal.
ook is haar muts donkerbruin en likt ze er erg vaak aan. Er komen ook steeds vaker druppeltjes uit.
We zijn als een keer naar onze DA geweest, die vertelde dta het een blaasontsteking was, gaf wat antibiotica en daarmee was het af. Dat is een maand of 3 geleden, en er is eigenlijk geen verbetering.
Voor de rest is alles prima, ze eet drinkt gewoon normaal, ook is ze levendig, speels noem het maar op, niets aan te merken eigenlijk...
Moeten we ons zorgen maken?
Dat staat de passieve incontinentie heel hoog op het diagnose lijstje. Het is goed te behandelen met de medicatie die de sluitspier van de blaas versterkt. Maar eerst moet dus de blaasontsteking uitgesloten worden.quote:Op maandag 6 januari 2014 17:00 schreef _Dizzy_ het volgende:
Ze is inderdaad gesteraliseerd, we gaan terug naar de DA om een urine onderzoek aan te vragen!
Bedankt voor de hulp!!
Ik heb jouw kittens/katten natuurlijk niet zelf onderzocht, maar het kan chronische niesziekte zijn. Niesziekte wordt oa veroorzaakt door een herpesvirus (feline herpes virus). Dat herpesvirus kan in een soort winterslaap in het lichaam gaan en weer oplaaien in stresssituaties (psychologische stress, maar ook bij een verminderde lichaamsafweer enz). Het is te vergelijken met een koortslip bij de mens (koortslip is verder niet besmettelijk voor een kat en niesziekte is niet besmettelijk voor een mensquote:Op maandag 6 januari 2014 23:40 schreef Poeke het volgende:
Vraagje voor DDA,
Ik heb 4 katten, (bijna 14, 12, en 2 van bijna 4) ik ben gastgezin voor de dierenbescherming en heb in 5 jaar tijd zo'n 50 kittens in huis gehad. De laatste 2 katten heb ik (het derde jaar als gastgezin) zelf geadopteerd uit de nestjes die bij mij verbleven.
In het jaar dat ik mijn laatste 2 katten adopteerde (bijna 4 jaar terug) hadden al mijn kittens last van een ooginfectie. Vreemd genoeg was het altijd een oog. Hier herstelde ze weer van, soms uit zichzelf, soms met CAF oogcreme of Tiacyl oogdruppels. Helaas bleef/blijft het elk jaar terugkomen, ondanks alles ontsmettend met chloor en dettol.. Het lijkt een virus wat niet uit te roeien is.
Ik heb inmiddels geen kittens meer maar 2 van de 4 katten blijven er met vlagen last van hebben, eens in de zoveel maanden dan hebben ze weer een vies oog wat niet weg gaan zonder medicatie..
Enige ervaring met zo'n situatie?
Kijk, dat maakt een hoop duidelijk. Ik maar poetsen, terwijl het van binnen zit. Ik ga informeren bij mijn eigen DA over die L-lysine.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 09:05 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik heb jouw kittens/katten natuurlijk niet zelf onderzocht, maar het kan chronische niesziekte zijn. Niesziekte wordt oa veroorzaakt door een herpesvirus (feline herpes virus). Dat herpesvirus kan in een soort winterslaap in het lichaam gaan en weer oplaaien in stresssituaties (psychologische stress, maar ook bij een verminderde lichaamsafweer enz). Het is te vergelijken met een koortslip bij de mens (koortslip is verder niet besmettelijk voor een kat en niesziekte is niet besmettelijk voor een mens)
Het virus zit dus niet in de omgeving maar in de kat zelf. Zo'n drager kan het virus weer gaan uitscheiden in de stresssituaties en andere poezenkinderen besmetten. Herpesvirus-infectie zorgt meestal voor conjunctivitis (bindvliesontstekingen van een of beide ogen). CAF of Tiacil is een antibioticum oogzalf/druppels, dus het helpt wel tegen secundaire bacteriele ontstekingen, maar niet tegen het virus zelf. Je kan wel het lichaamsafweer een handje helpen door L-lysine te geven, dat is een essentiele aminozuur (een voedingsmiddel dus), waarvan het bewezen is dat het de uitscheiding en de vermeerdering van het feline herpesvirus remt. Overleg dat even met je dierenarts. L-lysine kan je ook preventief geven, het hele jaar door of in de stresssituaties.
Succes met de poezenkinderen!
Poetsen is nog steeds goed he. Want als een drager het virus kan uitscheiden, dan komt het in de omgeving. En de uitscheiding van het virus begin eigenlijk al eerder voordat je de symptomen ziet (niezen ed). De katten kunnen besmet raken door een direct contact of via de besmette voorwerpen (denk aan de mandjes, dekentjes ed)quote:Op dinsdag 7 januari 2014 17:03 schreef Poeke het volgende:
[..]
Kijk, dat maakt een hoop duidelijk. Ik maar poetsen, terwijl het van binnen zit. Ik ga informeren bij mijn eigen DA over die L-lysine.
Vaccin beschermt tegen ziekteverschijnselen. De katten die ingeent zijn hebben veel minder kans op ernstig ziek worden of doodgaan vergelijkend met de niet-ingeente katten.quote:Mijn 2 katten waren overigens geënt. (Anders mag je geen gastgezin worden). De kittens die ik in huis kreeg zijn allemaal geënt bij 5 weken, en daarna nog een keer bij 8 weken. Had het vaccin niet moeten beschermen tegen de niesziekte?
Dan kunnen zij buiten geen andere (niet-ingeente) poezen besmetten.quote:Misschien een belangrijke toevoeging. Mijn katten zijn allemaal binnenkatten. Ook de kittens mochten niet naar buiten.
quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:36 schreef Prof_Hoax het volgende:
Ons nijntje had een tranig oog voor een paar dagen. Twee maal daags schoongemaakt met afgekoeld gekookt water en nu is ze weer helemaal happy en geen natte wangetjes/nat oogje.![]()
Heel erg bedankt voor de uitgebreide informatiequote:Op woensdag 8 januari 2014 08:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Poetsen is nog steeds goed he. Want als een drager het virus kan uitscheiden, dan komt het in de omgeving. En de uitscheiding van het virus begin eigenlijk al eerder voordat je de symptomen ziet (niezen ed). De katten kunnen besmet raken door een direct contact of via de besmette voorwerpen (denk aan de mandjes, dekentjes ed)
[..]
Vaccin beschermt tegen ziekteverschijnselen. De katten die ingeent zijn hebben veel minder kans op ernstig ziek worden of doodgaan vergelijkend met de niet-ingeente katten.
Als een kat besmet raakt met het herpesvirus dan wordt hij bijna altijd een drager. Dragers hoeven niet ziek te worden! Weer terug naar de mensen: een heleboel mensen zijn drager van HSV-1 (koortslip virus) maar worden zelf er nooit ziek van. Zij kunnen er wel andere mensen besmetten. Zo kan een kat die drager is van het herpesvirus ook andere katten besmetten zonder zelf ooit ziek te worden. De kittens raken vaak besmet voordat zij uberhaupt ingeent worden (zeker in een situatie met veel katten, dus bijv. in een asiel). Maar sommige dragers hebben dus er nooit last van en andere poezenkinderen krijgen overklap een terugval van de chronische niesziekte.
[..]
Dan kunnen zij buiten geen andere (niet-ingeente) poezen besmetten.
In principe kan jij het gewoon opeten hoorquote:Op woensdag 8 januari 2014 16:44 schreef Miss_Isis het volgende:
Hoi DIDA, ik heb (weer) een vraag.
Eén (of misschien twee) van onze jonge hennen (kruising Orpington/Welsumer, afgelopen voorjaar uitgekomen) die onlangs is begonnen met leggen, legt eieren met bloed er in. Niet een heel klein spoortje bloed of vlekje op het dooier, maar een echte flinke hoeveelheid helder rood bloed dat zowel in het dooier als in het eiwit zit. Ik heb inmiddels al een paar van zulke eieren gevonden (een leuke verassing als je een eitje wilt bakken...). De eieren zijn niet bebroed o.i.d., want ik haal ze elke dag vers uit. De hen(nen) zelf lijken nergens last van te hebben verder. Waar zou dit door kunnen komen? En moet ik er iets mee (behalve elk ei in een apart schaaltje open tikken voor ik het in de pan gooi)?
Bedankt voor je antwoord!quote:Op woensdag 8 januari 2014 23:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe kan jij het gewoon opeten hoor![]()
Het heeft niks met wel of niet bevrucht te maken. Het bloed komt door een gescheurd bloedvaatje in de eierstok of de eileider. Het hoeft niet per schadelijk te zijn voor de kip, sommige kippen hebben dat gewoon. Maar als het toch steeds erger wordt, dan moet je misschien toch proberen om de kip te lokaliseren en door een dierenarts te laten bekijken.
Oh, en het kan heel soms door het gebrek aan vitamine A komen, geloof ik. Maar dan zouden meer kippen het moeten hebben. Maar het is nooit verkeerd om even kritisch naar je voer te kijken, krijgen zij wel voldoende voedingsstoffen binnen of niet.
Oh, er is niks mis met dit soort maatregelen hoor. Maar een zieke kip is eigenlijk niet geschikt voor consumptie.quote:Op donderdag 9 januari 2014 11:48 schreef Miss_Isis het volgende:
Mocht het toch weer erger worden dan zullen we maatregelen nemen (al durf ik niet te beloven dat daar dan een dierenarts bij betrokken zal zijn... )
Als ze ziek zijn eten we ze zelf ook niet op, dan zijn ze voor de hond(en) (nadat ze geslacht zijn uiteraard). Tenzij ze echt heel erg ziek/ongezond zouden ogen, dan worden ze gewoon uit hun lijden verlost en begraven. Maar beide komt eigenlijk zo goed als nooit voor, onze kipjes zijn aardig gezond over het algemeen, gelukkigquote:Op donderdag 9 januari 2014 11:55 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh, er is niks mis met dit soort maatregelen hoor. Maar een zieke kip is eigenlijk niet geschikt voor consumptie.
Ik denk dat er gewoon tijdelijk een zeer heftige eisprong was of een groot bloedvaatje in de eileider geknapt is, maar nu zal het minder worden. Meestal als de kip minder eieren gaat leggen, wordt het ook minder.
Foto van de kipjes?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
Oh, dat is zeker snoezig!quote:Op donderdag 9 januari 2014 12:13 schreef Miss_Isis het volgende:
En een oudje, met snoezig kuikentje:
Jij heb een kippenparadijs daarquote:Op donderdag 9 januari 2014 12:13 schreef Miss_Isis het volgende:
Een paar van de kippen in hun slaapboom:
Haha, thanksquote:Op donderdag 9 januari 2014 13:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh, dat is zeker snoezig!![]()
Dus de moeders is een witte Orpington? En de haan is een Welsumer? Heb je die ook er bij lopen dan?
[..]
Jij heb een kippenparadijs daar![]()
Werden maar alle kippen zo gehoudenHoewel, dan zou in Nederland geen ruimte meer zijn voor de mensen....
De heldinquote:Op donderdag 9 januari 2014 14:19 schreef Miss_Isis het volgende:
Toen had ze ineens 11 van die grote kuikens om voor te zorgen
Heb je dan de eieren in alle kleuren?? Handig met Pasenquote:
Leuke geitjes! Die staan toch niet op het BARF menu?quote:Op donderdag 9 januari 2014 14:19 schreef Miss_Isis het volgende:
En hier staat Orville (de Orpington) op:
Jep, bijna alle kleurenquote:Op donderdag 9 januari 2014 14:52 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
De heldin
[..]
Heb je dan de eieren in alle kleuren?? Handig met Pasen
[..]
Leuke geitjes! Die staan toch niet op het BARF menu?
quote:Op donderdag 9 januari 2014 15:01 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Jep, bijna alle kleuren![]()
[ link | afbeelding ]
Een haan en een kip apart zetten? Dan heeft hij geen keuzequote:Vandaar ook al die verschillende kippen. Ik zou wel graag verder willen fokken met mijn 3 groene-eierleggers om nog meer tinten groen/bruin in de eieren te krijgen, maar die hennen worden blijkbaar niet getreden/bevrucht. Het lijkt wel of die hanen er hun snavel voor ophalen, stomme kerels. Alle groene eieren die ik afgelopen voorjaar uit wilde laten broeden bleken onbevrucht![]()
Oh, ik zie dat je je eigen boerderij topic heb! Leuk!quote:En nee, met de geitjes wordt niet ge-BARFtDat zijn dan ook zo'n beetje de meest nutteloze dieren die we hebben; ze doen weinig en breken alleen maar uit/dingen af. De varkens doen dat ook, maar die eten we dan tenminste nog op
maar ach, ze zijn wel schattig en dat is ook wat waard
De cavia's zijn voor de bewaking, als er ooit een inbreker in de buurt zou zijn en hij doet per ongeluk de koelkast open of ritselt met zijn inbrekerszak dan is hij er gloeiend bijquote:Op donderdag 9 januari 2014 15:49 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
[..]
Een haan en een kip apart zetten? Dan heeft hij geen keuzeKunstmatige inseminatie proberen?
[..]
Oh, ik zie dat je je eigen boerderij topic heb! Leuk!Fijn dat jullie zichzelf kunnen voorzien in het vlees en de eieren (dat is echt scharrel/biologisch
). Kan je die geiten niet melken dan?
![]()
Oh, en als de geiten je meest nutteloze dieren zijn, dan durf ik niet te vragen wat je met de cavia's doet.Staan zij wel op het BARF menu?
quote:Op donderdag 9 januari 2014 16:17 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
De cavia's zijn voor de bewaking, als er ooit een inbreker in de buurt zou zijn en hij doet per ongeluk de koelkast open of ritselt met zijn inbrekerszak dan is hij er gloeiend bij
quote:Op donderdag 9 januari 2014 16:17 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
De cavia's zijn voor de bewaking, als er ooit een inbreker in de buurt zou zijn en hij doet per ongeluk de koelkast open of ritselt met zijn inbrekerszak dan is hij er gloeiend bij
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |