Dan eten je schildpadden ze opquote:Op woensdag 18 december 2013 12:27 schreef Elan het volgende:
Bedankt.
Volgende maand krijgen we schildpadden in een groot aquarium dus waarschijnlijk kunnen ze daar dan gewoon bij.
Is met pomp, verwarming etc
Dan is het goed.quote:Op woensdag 18 december 2013 11:29 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Poezekind weegt 3 kilo en ze krijgt die van 2,5 - 5 kilo, dus dat moet goed zijn?
Je doet het al heel goed. 4 x per jaar is de Europese richtlijn. Maar in principe als je kat na de ontworming de straat oploopt en lekker gnomgnomgnom wormeneitjes opeet, heeft hij over 4-8 weken weer volwassen wormen in de darmen. Bij mensen met kinderen is het advies eigenlijk de honden en katten elke maand te ontwormen (om kinderen te beschermen).quote:Ik geef het haar (zo moet het ook volgens de bijsluiter & de DA waar ik ze koop) eens per 3 maanden.. Is maandelijks herhalen misschien toch beter?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. niet iedereen doet het. Maar in jouw geval zou ik de ontworming zeker over een maand herhalen.Deze band springt open als de poes ergens blijft hangen.quote:De bandjes ken ik, maar ik hoor altijd van die horror verhalen dat ze dan buiten kunnen blijven hangen aan het bandje of er erge wonden van krijgen..
Roodwang schildpadden neem ik aan? Als je niet te veel aan je vissen gehecht ben, kan je dat proberen. Jonge schildpadjes laten de vissen vaak met rust, maar ik kan je geen 100% garantie geven dat er af en toe een vis verdwijnt. Volwassen schildpadden BARFen jagen graag.quote:Op woensdag 18 december 2013 12:27 schreef Elan het volgende:
Bedankt.
Volgende maand krijgen we schildpadden in een groot aquarium dus waarschijnlijk kunnen ze daar dan gewoon bij.
Is met pomp, verwarming etc
Nou die jonkies vreten ook al snel de vinnen aan of zoquote:Op woensdag 18 december 2013 12:36 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Roodwang schildpadden neem ik aan? Als je niet te veel aan je vissen gehecht ben, kan je dat proberen. Jonge schildpadjes laten de vissen vaak met rust, maar ik kan je geen 100% garantie geven dat er af en toe een vis verdwijnt. Volwassen schildpadden BARFen jagen graag.
Dat dus.quote:Op woensdag 18 december 2013 12:30 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Dan eten je schildpadden ze op![]()
Geen grap!
Yep, in principe moeten de goudvissen het met name van hun snelheid hebbenquote:Op woensdag 18 december 2013 12:37 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Nou die jonkies vreten ook al snel de vinnen aan of zo![]()
Ik hoop dat Elan beter voor de schildpadden gaat zorgen qua woonruimte ed dan voor de vissen...
Veel van mijn vissen gingen er ook aan toen ik kogelvisjes namquote:Op woensdag 18 december 2013 12:36 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Roodwang schildpadden neem ik aan? Als je niet te veel aan je vissen gehecht ben, kan je dat proberen. Jonge schildpadjes laten de vissen vaak met rust, maar ik kan je geen 100% garantie geven dat er af en toe een vis verdwijnt. Volwassen schildpadden BARFen jagen graag.
Gelukkig kun je je tegenwoordig prima inlezen over dat soort dingen. Met boeken of via het wereld wijde web.quote:Op woensdag 18 december 2013 12:41 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Yep, in principe moeten de goudvissen het met name van hun snelheid hebben![]()
En qua zorgen voor de beestjes, tja... Het zou fijn zijn als er bij een dier een bijsluiter zou zitten met alle nodige behoeftes ed. En dat de mensen die bijsluiter ook zouden lezen en opvolgen.
Louter plantaardig voedsel? Ik heb nog nooit gehoord over een waterschildpad soort dat louter vegetariër is...quote:Op woensdag 18 december 2013 12:48 schreef Elan het volgende:
Het zijn Diamantrugschildpadden, volgens de fokker kunnen die prima met goudvissen omdat ze in de natuur ook louter plantaardig voedsel nuttigen en tevens niet of nauwelijks territoriaal of agressief gedrag vertonen.
Zijn een beetje sulletjes die de hele dag liggen te zonnen en we krijgen ze heel erg klein.
Zal het toch nog even navragen voor de zekerheid, anders maar even kijken voor een iets grotere kom er naast voor de goudvissen.
Ik merk toch dat sommige mensen niks voorbereiden en spontaan een dier kopen. Zonder zich te realiseren wat er allemaal nodig is...quote:Op woensdag 18 december 2013 13:11 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Gelukkig kun je je tegenwoordig prima inlezen over dat soort dingen. Met boeken of via het wereld wijde web.
Zou die niet gewoon die zaagrugjes bedoelen?quote:Op woensdag 18 december 2013 13:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Louter plantaardig voedsel? Ik heb nog nooit gehoord over een waterschildpad soort dat louter vegetariër is...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik Diamantrugschildpadden niet ken, maar als ik google "diamantback terrapin + fish", dan kom ik toch dingen tegen zoals " natural part of their diet" en "consume fish"
Maar misschien is het wel veilig als zij nog klein zijn.
Jammer is dat hequote:Op woensdag 18 december 2013 13:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik merk toch dat sommige mensen niks voorbereiden en spontaan een dier kopen. Zonder zich te realiseren wat er allemaal nodig is...
Ja, maar dan aub niet in een aquarium huisvesten!quote:Op woensdag 18 december 2013 14:02 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Als je vegetariers wil moet je landschildpadden nemen.
Nee dan zit ie nog met die vissenquote:Op woensdag 18 december 2013 14:05 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ja, maar dan aub niet in een aquarium huisvesten!
Je hebt een post van mij verwijderd die je niet had moeten verwijderen. Ik neem namelijk wel een pup in huis, zoals ik overigens wel vaker doe. Hier foto's van de hond die vanavond komt.quote:Op woensdag 18 december 2013 13:39 schreef Misstique het volgende:
Onzinposts van de VBL SC'ers verwijderd, het is leuk geweest jongens, ga nu maar weer in je SC verder spelen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik vond het al een opmerkelijk bericht aangezien Rabiës hier amper voorkomt. Enkel het noordoosten van Bulgarije kent redelijk wat aantallen en dan voornamelijk wanneer er een ziek dier vanuit Roemenië het land is binnengekomen omdat daar de enige grens is die niet door de Donau gescheiden wordt. Sowieso worden huisdieren geënt, net als een groot gedeelte van de straathonden.quote:Op dinsdag 10 december 2013 16:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
2 pups uit Bulgarije blijken toch geen rabies te hebben
http://www.licg.nl/56n/to(...)s-uit-bulgarije.html
[..]
Goed voor Nederland natuurlijk, wel zielig voor de pups. Ik vraag me wel af wat zij dan wel hadden als het qua verschijnselen op rabies lijkt....
En dus graag nog je professionele mening over welke stappen te ondernemen met de straathond
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
quote:Op woensdag 18 december 2013 15:29 schreef Dven het volgende:
[..]
Je hebt een post van mij verwijderd die je niet had moeten verwijderen. Ik neem namelijk wel een pup in huis, zoals ik overigens wel vaker doe. Hier foto's van de hond die vanavond komt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Ik vond het al een opmerkelijk bericht aangezien Rabiës hier amper voorkomt. Enkel het noordoosten van Bulgarije kent redelijk wat aantallen en dan voornamelijk wanneer er een ziek dier vanuit Roemenië het land is binnengekomen. Sowieso worden huisdieren geënt, net als een groot gedeelte van de straathonden.![]()
quote:Op woensdag 18 december 2013 12:30 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dan is het goed.
[..]
Je doet het al heel goed. 4 x per jaar is de Europese richtlijn. Maar in principe als je kat na de ontworming de straat oploopt en lekker gnomgnomgnom wormeneitjes opeet, heeft hij over 4-8 weken weer volwassen wormen in de darmen. Bij mensen met kinderen is het advies eigenlijk de honden en katten elke maand te ontwormen (om kinderen te beschermen).Thanks voor de tips!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. niet iedereen doet het. Maar in jouw geval zou ik de ontworming zeker over een maand herhalen.
[..]
Deze band springt open als de poes ergens blijft hangen.Ik ga is naar die bandjes kijken dan, das misschien toch wel handiger dan elke keer met die pipetjes achter de dames aanjagen (zit er een sterke geur aan voor katten ofzo? Ik ben nog niet eens in dezelfde ruimte met die dingen of ze vliegen al alle kanten op).
Nog een vraag en dan laat ik je weer met rust: de kat met astma krijgt dus prednisolon (dagelijks, 1/4e van een 5 mg tablet) en ik mijn eigen DA was op vakantie, dus ik naar een ander voor die tabletten, enfin, kreeg ze mee, maar deze DA opperde dat de dosering eigenlijk wel fors was. Het kon volgens hem omlaag, maar hoeveel moest ik maar met m'n eigen DA overleggen, want die kende de kat. Eigen DA heeft poezebeest echter ook nooit gezien, want ik heb de dosering overgenomen die ze al kreeg vanuit de stichting waar ik haar van heb. Eigen DA gebeld, maar die vindt de dosering helemaal niet zo hoog, dus nu weet ik het niet meer!
Opzich gaat het nu erg goed met het betreffende poezekindje, kan ik proberen om de dosering af te bouwen? Ik denk aan om de dag 1/4e tablet dagelijks, zou dat nog kunnen?
[..]
Je hebt een post van mij verwijderd die je niet had moeten verwijderen. Ik neem namelijk wel een pup in huis, zoals ik overigens wel vaker doe. Hier foto's van de hond die vanavond komt.Heel schattigSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Ik vond het al een opmerkelijk bericht aangezien Rabiës hier amper voorkomt. Enkel het noordoosten van Bulgarije kent redelijk wat aantallen en dan voornamelijk wanneer er een ziek dier vanuit Roemenië het land is binnengekomen omdat daar de enige grens is die niet door de Donau gescheiden wordt. Sowieso worden huisdieren geënt, net als een groot gedeelte van de straathonden.
En dus graag nog je professionele mening over welke stappen te ondernemen met de straathond![]()
Wat is jouw vraag eigenlijk? Want ik heb de verwijderde post niet gezien.
Even wat algemene info dan![]()
Weet je hoe oud het beestje is? Je zou zo'n jonge hond elke 2 weken moeten ontwormen. Verder ook behandelen tegen vlooien.
Inenting: in Nederland doen wij met 6, 9 en 12 weken. Dat is al wat oudere pup, schat ik, dus je zou hem een volledige cocktail inenting moeten laten geven en dat over 3-4 weken herhalen. Rabies enting kan vanaf de leeftijd van 12 weken. Als je met je pup de grens wil oversteken, moet hij een microchip hebben, een Europees paspoort en een geldige enting tegen de rabies (na de enting moet je 21 dagen wachten voordat je de grens mag oversteken).
Bulgarije is officieel een laag-risico land voor Rabies. Maar Nederland is bv. "geen risico" land. Roemenië is inderdaad een "hoog risico" land.
Het probleem met de pups die uit Oost-Europa naar Nederland gebracht worden, dan er veel papieren vervalst worden. Dus het is vaak niet met de zekerheid te zeggen waar zo'n puppy precies vandaan komt en of hij daadwerkelijk ingeënt is.
[..]
Je hebt een post van mij verwijderd die je niet had moeten verwijderen. Ik neem namelijk wel een pup in huis, zoals ik overigens wel vaker doe. Hier foto's van de hond die vanavond komt.Wat een schatjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
Ik heb eerlijk gezegd niet aan de Multi X bandjes geroken...quote:Op woensdag 18 december 2013 15:44 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Thanks voor de tips!Ik ga is naar die bandjes kijken dan, das misschien toch wel handiger dan elke keer met die pipetjes achter de dames aanjagen (zit er een sterke geur aan voor katten ofzo? Ik ben nog niet eens in dezelfde ruimte met die dingen of ze vliegen al alle kanten op).
In principe is het aan te raden om de dosering zo lang mogelijk te houden. Tot het niveau dat er nog wel gaat. Zij moet natuurlijk geen aanvallen er van krijgen. 1/4 (een kwart) van 5 mg tabletjes prednisolon voor een kat van 3 kg is geen hoge dosering. Maar als je het om de dag zou kunnen geven, dan zou het nog mooier zijn. Maar als je merkt dat zij dan last van krijgt, dan toch terug gaan naar de oude dosering. Trouwens, als je de dosering aanpast, dan altijd even melden bij je dierenarts, dan kunnen zij de huidige dosering even noteren in haar patiëntengegevens.quote:Nog een vraag en dan laat ik je weer met rust: de kat met astma krijgt dus prednisolon (dagelijks, 1/4e van een 5 mg tablet) en ik mijn eigen DA was op vakantie, dus ik naar een ander voor die tabletten, enfin, kreeg ze mee, maar deze DA opperde dat de dosering eigenlijk wel fors was. Het kon volgens hem omlaag, maar hoeveel moest ik maar met m'n eigen DA overleggen, want die kende de kat. Eigen DA heeft poezebeest echter ook nooit gezien, want ik heb de dosering overgenomen die ze al kreeg vanuit de stichting waar ik haar van heb. Eigen DA gebeld, maar die vindt de dosering helemaal niet zo hoog, dus nu weet ik het niet meer!
Opzich gaat het nu erg goed met het betreffende poezekindje, kan ik proberen om de dosering af te bouwen? Ik denk aan om de dag 1/4e tablet dagelijks, zou dat nog kunnen?
DDA had al genoemd hoe groot goudvissen kunnen worden, dat kan je volgens hou prima in bakje van nog geen 30cm breed?quote:Op woensdag 18 december 2013 14:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik had voor mijn vissen een aqua 40. Als je er niet te grote dingen in zet kunnen daar wel 3 goudvissen in. Is iig een stuk idealer dan zo'n kommetje. En zijn helemaal zo duur niet. Ik had er twee goudvissen in zitten. En toen die vissen dood waren had ik er een stel guppen in. Bak draait nog steeds trouwens maar staat nog bij mijn ouders.
Hmm, ik denk dat ik mij in dat topic toch niet ga mengenquote:Op woensdag 18 december 2013 18:20 schreef Cat22 het volgende:
Als je een chihuahua hebt die hyperventileert, helpt druivensuiker dan?
En als ze poep eten, moet je dan eierkoeken geven om dat gedrag tegen te gaan?![]()
Bron: F&F / Dat gekke geluid van Chihuahuas + oplossing?
quote:Op woensdag 18 december 2013 12:48 schreef Elan het volgende:
Het zijn Diamantrugschildpadden, volgens de fokker kunnen die prima met goudvissen omdat ze in de natuur ook louter plantaardig voedsel nuttigen en tevens niet of nauwelijks territoriaal of agressief gedrag vertonen.
Zijn een beetje sulletjes die de hele dag liggen te zonnen en we krijgen ze heel erg klein.
Zal het toch nog even navragen voor de zekerheid, anders maar even kijken voor een iets grotere kom er naast voor de goudvissen.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diamantrugschildpadquote:De diamantrugschildpad is aangepast op een leven in brakwater tot zout water en in tegenstelling tot alle andere moerasschildpadden wordt zoet water gemeden. De schildpad heeft verschillende aanpassingen om het lichaam van zout te ontdoen en van water te voorzien.
quote:De schildpad is een vleeseter die ook wel aas eet maar voornamelijk jaagt op kleine prooidieren, ook is wel beschreven dat soms plantendelen worden gegeten.
Ik zag echt geregeld chi pups in de spoeddienst met hypo. Zij kunnen hun bloedsuiker niet zo goed op peil houden. En een pup wil natuurlijk spelen, dus dan is de suiker snel op.quote:Op woensdag 18 december 2013 18:48 schreef oh-oh het volgende:
Echt van die druivensuiker?
Ik kom nogal uit die scene zeg maar, wij hebben daar altijd heel erg tegen geageerd, als je een normale gezonde pup hebt zorg je gewoon dat ie goed eet en heb je dat niet nodig....
Je mag mij wel quoten hoor, maar ik ga niet actief op dat topic zittenquote:Op woensdag 18 december 2013 18:49 schreef Cat22 het volgende:
Als jij je er niet in wil mengen zal ik je daar maar niet quoten.![]()
Vroeger hadden wij ook een poepeter thuis.Dat was inderdaad een kwestie van OCD. Of gewoon geen opvoeding, wisten wij veel destijds.
Even check: wij praten over een kat? (een brit)quote:Op woensdag 18 december 2013 19:25 schreef Duvellie het volgende:
Hallo dierenarts!!
Heb niet alle vragen en topics doorgelezen dus weet niet of het al gevraagd is!
Onze ongesterilliseerde britje van 2.5 jaar oud heeft al een hele tijd vieze plakkerige bruine afscheiding bij haar vagina. We hebben al een echo van haar buik laten maken maar hier was niets geks op te zien, wij en de dierenarts waren bang voor een baarmoederontsteking omdat ze schijnzwanger is geweest afgelopen zomer.
Het lijkt de laatste tijd steeds meer viezigheid te worden en vragen ons af of het iets met de blaas kan zijn, een tijdje voor de echo is gekeken naar blaasonsteking maar urine was toen in orde.
Kan het nu alsnog blaasontsteking zijn of iets heel anders?
Dankje!
Ach Poefje toch. Hij heeft toch niet zijn tandjes beschadigd aan je vinger mag ik hopen?quote:Op donderdag 19 december 2013 12:53 schreef Gwywen het volgende:
Hoi DDA,
ik heb een vraagje over mezelf, maar ongetwijfeld kun jij er uit ervaring een antwoord op geven.![]()
Onze lieve Poef heeft mij net tijdens het toedienen van het diarreemiddel dat we van de dierenarts kregen, heel hard in mijn vinger gebeten.
De laatste keer dat ik door een kat zo hard werd gebeten zat ik 's avonds met een dubbeldikke vinger in het ziekenhuis en kreeg ik een tetanusprik en een antibioticakuur, dus nu mijn vraag: wat moet ik doen om te voorkomen dat het weer zo erg wordt? Wond uitzuigen en nat verband erop?
Ik neem tenminste aan dat jij als dierenarts ook zo nu en dan lelijk gebeten wordt namelijk en daar niet elke keer mee naar het ziekenhuis hoeft![]()
O, en het diarreespul smeer ik volgende keer wel aan haar poot of zo
Ik denk dat je het beste met je dierenarts kan overleggen omdat Fucithalmic een antibioticum middel is. Als het bacterieel conjuctivitis is, dan kan het makkelijk overslaan op een ander oogje.quote:Op donderdag 19 december 2013 13:26 schreef loecje het volgende:
owja ik had dus ook nog een vraag.
onze kattendame heeft een ontstoken rechter oogje. daarvoor 2x daags fucithalmic voorgeschreven gekregen.
nu ziet het rechter oogje er al veel beter uit maar begint het linker oogje te tranen.
mag ik daar ook een druppeltje in doen, of beter eerst weer bij de DA langs?
(diarree problemen zijn hier helaas nog steeds niet over dus we komen al vaak genoeg bij de DA)
Als je verder had gelezen had je ook zien staan dat ik het iig al beter vind dan zo'n klein kommetje. Ik weet niet hoe groot hun wonen he.quote:Op woensdag 18 december 2013 18:08 schreef loecje het volgende:
[..]
DDA had al genoemd hoe groot goudvissen kunnen worden, dat kan je volgens hou prima in bakje van nog geen 30cm breed?
een aqua40 is een super leuk aquarium voor garnalen en visjes kleiner dan 3cm volwassen lengte. (algemene vuistregel: 1cm volwassen lengte = 10cm baklengte )
Dan zal ik daarvoor ff met de eigen DA bellen.quote:Op donderdag 19 december 2013 14:42 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik denk dat je het beste met je dierenarts kan overleggen omdat Fucithalmic een antibioticum middel is. Als het bacterieel conjuctivitis is, dan kan het makkelijk overslaan op een ander oogje.
Sneu dat het diarree verhaal nog niet onder controle is. Slaat de medicatie niet aan?
Huidklachten zijn zeer complex, en vereisen heel consequente behandeling. Welke allergie is het precies en hoe is dat vastgelegd? Welk voer krijgt de hond en krijgt hij alleen dat voer? En absoluut niks anders erbij?quote:Op donderdag 19 december 2013 14:53 schreef MOON76 het volgende:
Even een hondenvraag.
Vriendin heeft een hond die verschrikkelijk veel en veel last heeft van jeuk.
Het is geen schurft of zoiets.
Dierenarts kon niks vinden.
Uiteindelijk heeft een veearts ( aanbevolen door de dierenarts ) geconstateerd dat het een eiwit allergie is.
De hond heeft speciaal voer nu, maar na een paar maanden nog steeds niet echt een verbetering.
Nog tips?
Dank je! Ik heb heel lang gespoeld inderdaad, en het maar aan de lucht laten drogen. Het is niet dik dus ik kijk het even aan, mijn vinger "klopt" niet in elk geval (zoals vorige keer).quote:Op donderdag 19 december 2013 14:28 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ach Poefje toch. Hij heeft toch niet zijn tandjes beschadigd aan je vinger mag ik hopen?![]()
Nee, even serieus, dat is erg sneu voor je. Ik heb dus ook elke keer reactie op een kattenbeet. Als de huid doorgebroken is, direct spoelen onder de kraan. Spoelen, spoelen, spoelen. Daarna rent ik naar de huisarts voor een antibioticumkuur. Qua tetanusprikken ben ik al overgevaccineerd.![]()
De wond niet uitzuigen, want dan breng je je mondbacterien in de wond en de mondbacterien van het poezenkind in je eigen wond. Wel goed spoelen, echt minuut of 5 of zo. Liever geen verband erop, aan de lucht laten drogen. Ik ben dan ook geen voorstaander van nat verband, want dat is ook een groeibodem voor bacterien.
Succes met je vinger!
Nee joh, antibiotica is misschien nodig in 10% van alle gevallen. Goed in de gaten houden en als het dikker wordt oid, even je huisarts bellen.quote:Op donderdag 19 december 2013 15:39 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Dank je! Ik heb heel lang gespoeld inderdaad, en het maar aan de lucht laten drogen. Het is niet dik dus ik kijk het even aan, mijn vinger "klopt" niet in elk geval (zoals vorige keer).
Moet antibiotica altijd na zo'n beet? Of alleen als het gaat zweren/ontsteken?
Dank je!quote:Op donderdag 19 december 2013 15:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Nee joh, antibiotica is misschien nodig in 10% van alle gevallen. Goed in de gaten houden en als het dikker wordt oid, even je huisarts bellen.
Maar ik reageert heel gevoelig op de poezenbeten, ik heb binnen 1 uur een niet-herkenbare hand, dus vandaar. Blijkbaar vindt mijn lichaam poezen mondbacterien niet zo fijn.
![]()
Beterschap! En Poef krijgt nu dus lekker eten bij zijn anti-diarree spul als beloning voor het bijten
je moet een vloeistofspiegel in het oor aanbrengen :quote:Op vrijdag 20 december 2013 19:57 schreef knoblaucha6 het volgende:
Komt zeurneusweer even langs. HHH schudt, na een poos toch af en toe nog met haar dikkeharige hoofd. Nou druppel ik dus regelmatig met haar oorreiniger en zag gisteren na het druppelen en het uitvegen met een watje wat bruine droge korrelige zooi uit een oortje komen. Maar het was dus korrelig en leek diep uit haar oor te komen. Zou het kunnen dat er ergens heel diep in haar oor toch wat vastgekoekte rommel zit? Zou ik daar zelf iets aan kunnen doen (nee, géén wattenstaafjes uiteraard) of is dat toch even klein rondje dierenarts?
Verder is ze zo normaal en gek als wat, heeft geen pijn maar het irriteert haar af en toe duidelijk.
Mag extra druppelen eventueel en zou dat helpen?
Sneu voor Baloe.... Ik heb geen ervaring met Lyrica en bij de honden zijn er bijna geen wetenschappelijke onderzoeken met dit middel gedaan. Bij de mensen komen wel vaak maagdarmbijwerkingen voor, dus ik denk dat het bij de hond ook kan.quote:Op vrijdag 20 december 2013 19:25 schreef Qwea het volgende:
Vraag :
Sinds gisteren nadat Baloe lyrica heeft gehad (15 min later) heeft hij gebraakt. Hij was daarna net een vaatdoek. Suf, lusteloos, slapen, alles. Ik heb op het punt gestaan de DA te bellen, maar mijn vriend wilde even aankijken. Vannacht meerdere malen bij hem geweest, geen rare dingen, diep slapen. Eten nog steeds niet.
Maar hij kan nog misselijk van zijn, ook als het niet meer in het bloed aanwezig zijn. Hij heeft natuurlijk gebraakt dus er is maagzuur langs slokdarm naar buiten gegaan, daar wordt je ook misselijk van.quote:Vanmorgen was hij in ene weer fit. Hij wilde weer eten en was ook wat drukker. Nou, mooi. Alleen, nu wil hij weer amper eten. Hij heeft wat vis gehad, maar noemswaardig is het niet.
Kan dit van de lyrica komen? Ik ben gisteren na het braken gelijk gestopt met de lyrica en heb hem tot nu toe niks gegeven. Dat is ruim 24u geleden, lyrica zou dan toch allang uit zijn systeem moeten zijn?
Dat kan dus door het braken komen (maagzuur reflux).quote:Ik heb wel een beetje het idee ook dat hij zijn mond wat minder ver open doet alsof hij keelpijn heeft. Niks te zien in zijn keel.
Moderin werkt systemisch 6 weken (als het systemisch komt, bij Baloe is het in principe locaal in het gewricht gegeven). Van de Lyrica weet ik dus niet...quote:Ik wil in principe met alle liefde naar de DA nu met hem, maar mijn eigen DA heeft geen dienst en voor de rest hebben we echt kut DA's hieroVandaar dat ik maar eens even hier kom vragen wat jij er van vind.
Hij drinkt wel. Veel. Maar dat kan volgens de bijsluiter komen door de lyrica (bijwerking) en de moderin had het ook als bijwerking. Maar dat laatste zou toch ook al uit zijn systeem moeten zijn?
In principe mag je geen NSAIDs geven bij een brakende hond. Lyrica denk ik ook niet, maar ik weet het niet zeker. Tramadol mag eventueel wel.quote:Ik wil eigenlijk vanaaf om 00:00 wel weer met zijn lyrica beginnen, want ik vind hem verotter lopen nu zonder. Geef hem nu eerst zo een carprofen met een omeprazol (net gehad).
Heeft de specialist in Rotterdam hem op Lyrica gezet? Ik zou toch die dierenarts te pakken proberen te krijgen, want hij heeft er het meest verstand van! Ik heb nog nooit Lyrica voorgeschreven, en ik vermoed dat een gemiddelde huis, tuin en keukendierenarts daar niet zo veel van weet. Maar het is best wel mogelijk dat de klachten door Lyrica komen. Alleen eigenlijk mag je bij de brakende hond dus ook geen carporfen geven... Ik weet alleen niet of Baloe dan nog kan lopen zonder pijnmedicatie... Met omeprazol moet je zeker mee doorgaan!quote:Edit : Nou, half u later en zijn vis heeft ie net uitgekotst met een witte slijmlaag er omheen
Tips, ideeën, adviezen?
Hoe gaat het met je vinger?quote:Op donderdag 19 december 2013 15:51 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Dank je!
En ja, die Poef is me er eentje, een kleine doerak
quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe gaat het met je vinger?
Schattige foto!quote:Op vrijdag 20 december 2013 19:44 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Ook hier een vraagje;
Onze kittens (6 maanden) zijn afgelopen dinsdag gesteriliseerd. Eén van de katten is lusteloos, wil niet liggen om te slapen en lijkt pijn te hebben. De wond ziet er verder niet geirriteerd uit.
Is dit normaal en is hier eventueel pijnstilling voor te krijgen?
Als dank een foto van onze katjes![]()
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 20 december 2013 19:57 schreef knoblaucha6 het volgende:
Komt zeurneusweer even langs. HHH schudt, na een poos toch af en toe nog met haar dikkeharige hoofd. Nou druppel ik dus regelmatig met haar oorreiniger en zag gisteren na het druppelen en het uitvegen met een watje wat bruine droge korrelige zooi uit een oortje komen. Maar het was dus korrelig en leek diep uit haar oor te komen. Zou het kunnen dat er ergens heel diep in haar oor toch wat vastgekoekte rommel zit? Zou ik daar zelf iets aan kunnen doen (nee, géén wattenstaafjes uiteraard) of is dat toch even klein rondje dierenarts?
Verder is ze zo normaal en gek als wat, heeft geen pijn maar het irriteert haar af en toe duidelijk.
Mag extra druppelen eventueel en zou dat helpen?
In principe goed advies Jerry Lee, waar wat zijn 4. Gersten?quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:08 schreef JerryLee het volgende:
en masseren erna . ( Het moet soppen )
Houd er wel rekening mee dat er 4 oorzaken kunnen zijn ;
1.voorwerp in het oor
2 bacterieen
3.schimmels
4.gersten
Enkel voor 1 en 2 is oorreiniger werkzaam .
hoe ruikt het oor ?
gistenquote:Op vrijdag 20 december 2013 21:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
In principe goed advies Jerry Lee, waar wat zijn 4. Gersten?
Bedoel je gisten? Of bedoel je een grasaar (wat eigenlijk een voorwerp in het oor is, want ik heb daar nog nooit geld of een horloge of een diamant oid aangetroffen)
Het is meestal nummer 5. oorsmeer![]()
Knoblaucha6, ik zou nog een keer goed diep de oorreiniger proberen in te brengen. Oorschelp goed naar boven strekken, want er zit een knikje in de gehoorgang bij de honden, een flesje diep genoeg indoen. Alleen dat soppen zou ik heel voorzichtig doen, want te harde massage beschadigt de gehoorgang.
Als het niet helpt, even langs een dierenarts, want soms zit een propje oorsmeer net vlak voor het trommelvlies. Soms moet een dierenarts een oorspoelapparaatje gebruiken om het oor goed te reinigen.
Een veel voorkomend probleem bij de cavia's. Vervelend als hij barst he! Maar helaas is dat "normaal" bij zo'n cyste. Je kan het ook laten weghalen, maar helaas komt het een aantal gevallen weer terug na de operatie.quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:32 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Beste DDA,
Even een vraagje over een van mijn cavia's. Zij bleek een talgkliercyste te hebben.
Hier ben ik gelijk mee naar de da gegaan, maar deze gaf het advies om pas terug te komen als het groter werd. De cavia had er geen last van. Ze opperde nog wel om een punctie te doen, maar ik proefde al dat het weinig zin had.
Na een paar maanden is deze cyste ineens opengebarsten en na ontdekking heb ik alle "troep" eruit geknepen en enkele dagen gespoeld met een betadine oplossing. Hierna ben ik gelijk voor controle naar de da gegaan. Deze zei dat het mooi rustig was en dat het recidiverend kon zijn.
Mijn vraag is of ik juist heb gehandeld (wat kon er beter?) en wat de normale behandeling is van zo'n cyste? Binnen hoeveel tijd zie je dat zo'n cyste zich weer gevuld heeft?
Alvast bedankt !
Oorspoelen gebeurt inderdaad onder sedatie, want een hond laat het niet zodanig toe dat het wakker kan. Het doet geen pijn, maar niemand wil een lading lauw water in zijn oor hebben.quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:43 schreef JerryLee het volgende:
[..]
gisten![]()
dat gebeurt onder verdoving neem ik aan ? (oorspoelapparaatje )
Ik ben altijd voorzichtig met mijn kostbare haarbal dus ik masseer haar oren na druppelen uiterst subtielquote:Op vrijdag 20 december 2013 21:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
In principe goed advies Jerry Lee, waar wat zijn 4. Gersten?
Bedoel je gisten? Of bedoel je een grasaar (wat eigenlijk een voorwerp in het oor is, want ik heb daar nog nooit geld of een horloge of een diamant oid aangetroffen)
Het is meestal nummer 5. oorsmeer![]()
Knoblaucha6, ik zou nog een keer goed diep de oorreiniger proberen in te brengen. Oorschelp goed naar boven strekken, want er zit een knikje in de gehoorgang bij de honden, een flesje diep genoeg indoen. Alleen dat soppen zou ik heel voorzichtig doen, want te harde massage beschadigt de gehoorgang.
Als het niet helpt, even langs een dierenarts, want soms zit een propje oorsmeer net vlak voor het trommelvlies. Soms moet een dierenarts een oorspoelapparaatje gebruiken om het oor goed te reinigen.
quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:46 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
hij is daarbij ook nog eens heel erg goed voor mijn oogjesmaar dat geheel ter zijde)
Het ziet er erg raar uit een cavia met een gat.quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:44 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Een veel voorkomend probleem bij de cavia's. Vervelend als hij barst he! Maar helaas is dat "normaal" bij zo'n cyste. Je kan het ook laten weghalen, maar helaas komt het een aantal gevallen weer terug na de operatie.
Het knepen moet je zeer voorzichtig doen, want het kan makkelijk ontstoken raken. Verder raad ik meestal honingzalf aan nadat het gebarsten is (antibacterieel en helpt de genezing)
Het trekt meestal binnen 2-3 weken dicht hoor. Maar daarna kan er dus een nieuwe komen. En bij de operatie moet je eerst goed alle voor en nadelen overwegen.quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:51 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Het ziet er erg raar uit een cavia met een gat.
Ik hoop dat het wegblijft, een operatie is niet niks...
Bedankt voor de tip over honingzalf!
Waarom denk jij nou dat ik een hond hebquote:Op vrijdag 20 december 2013 21:51 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Nu snap ik waarom HHH zo vaak iets "mankeert"
![]()
Waarom ga je niet met dat arme beest naar de dierenarts als hij een 'gaar gebit' heeft?quote:Op vrijdag 20 december 2013 22:42 schreef Kentekenplaat het volgende:
Ik heb een beetje een apart probleem met onze oude kater:
Het begon er mee dat hij kattengrit begon te eten. Vandaag kwamen we er achter dat hij amper of geen brokken had gehad!! Ik dacht dat mijn vriendin zijn bak vulde en zij dacht dat ik dat deed. Ik had van de week al wel het idee dat hij niet dronk. Toen ik hem echter een schaaltje kattenmelk voorzette dronk hij dat wel op. Als ik het googelde leek op het chronisch nierfalen. We hebben de DA gebeld en die zei dat we moesten temperaturen. Dat is normaal, 38,7 graden. Wat niet normaal is is dat hij i.p.v. 4,2 kilo nu maar 3,7 kilo weegt. Omdat het een struvietkat is hebben we gevraagd of hij gewoon natvoer mocht en tot mijn opluchting eet hij dat wel.
Sterker nog, hij viel er echt op aan en toen mijn vriendin het schoteltje wat beter neer wilde zetten kreeg ze een nijdige miauw naar haar hoofd.
Maar ik vraag me nu af wat het kan zijn. Op het eerste gezicht leek het op nierfalen, maar nu verdenk ik zijn gare gebitje ook wel een beetje. Net of hij zijn droogvoer niet meer kapot krijgt.
Wat denk jij op grond van dit verhaal? Is hij nog te redden of moeten we afscheid van hem nemen?
Aww, ik hoop dat er niets ernstigs isquote:Op zaterdag 21 december 2013 09:50 schreef Ehhe het volgende:
We gaan straks naar de da, hij heeft koorts nu
Dat gebit stelt niet zoveel meer voor want oude kat. Tijdje terug zijn we ook al voor zijn gebit bij de da geweest, die zag niks vreemds. Hij redt zich prima normaalgesproken, maarja nu is ie dus ziek waardoor ie niet wil eten. En de afspraak staat al.quote:Op zaterdag 21 december 2013 09:55 schreef computergirl het volgende:
[..]
Waarom ga je niet met dat arme beest naar de dierenarts als hij een 'gaar gebit' heeft?
de assistente die ik gisteravond sprak zei dat ik een gewone thermometer kon gebruiken. Vandaarquote:Op zaterdag 21 december 2013 09:55 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Aww, ik hoop dat er niets ernstigs ishoe weet je dat 'ie koorts heeft? Heb je speciale kattenthermometers?
Oei, dat klinkt allemaal niet goed. Ik hoop dat het straks beter gaan na jullie bezoek aan de dierenarts!quote:Op zaterdag 21 december 2013 00:30 schreef Ehhe het volgende:
Kleine aanvulling; hij zit niet zo mooi in zijn vacht en ik heb het idee dat hij een beetje last heeft van uitdroging, de huid plooit niet heel snel terug. En over die brokjes: volgens mij heeft hij al een paar dagen met hetzelfde bakje gedaan![]()
.
Ben hem al met een spuitje water aan het geven en gelukkig accepteert hij dit goed.
Als het zijn gebit zou zijn lijkt mij dat hij wel gewoon zou drinken en dat doet hij dus ook niet.
Ach wat triest, sterktequote:Op zaterdag 21 december 2013 13:14 schreef Ehhe het volgende:
Hij had een vergevorderd stadium van fip. Zijn buikholte zat vol met vocht en zijn lever deed het ook niet goed meer. We hebben hem in laten slapen, onze lieve gekke oude kater. Gelukkig blijft hem verder lijden bespaard.
Digitaledierenarts: bedankt voor je antwoord
Goed hoor, wat lief dat je ernaar vraagt.quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe gaat het met je vinger?
De dierenarts had het idee dat hij zeker 500 ml vocht in zijn buik had. Dus we hebben hem wel een lijdensweg bespaard.quote:Op zaterdag 21 december 2013 13:14 schreef Ehhe het volgende:
Hij had een vergevorderd stadium van fip. Zijn buikholte zat vol met vocht en zijn lever deed het ook niet goed meer. We hebben hem in laten slapen, onze lieve gekke oude kater. Gelukkig blijft hem verder lijden bespaard.
quote:Op zaterdag 21 december 2013 13:14 schreef Ehhe het volgende:
Oh nee, daar was ik stiekem al bang voor... Heel veel sterkte met jullie verlies!quote:Op zaterdag 21 december 2013 13:14 schreef Ehhe het volgende:
Ja, dat leek mij het meest logische iig.quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Sneu voor Baloe.... Ik heb geen ervaring met Lyrica en bij de honden zijn er bijna geen wetenschappelijke onderzoeken met dit middel gedaan. Bij de mensen komen wel vaak maagdarmbijwerkingen voor, dus ik denk dat het bij de hond ook kan.
Toen ik het gaf, had ie al een poosje niet gebraakt. Maar hij heeft het ook weer uitgebraakt iigquote:Maar hij kan nog misselijk van zijn, ook als het niet meer in het bloed aanwezig zijn. Hij heeft natuurlijk gebraakt dus er is maagzuur langs slokdarm naar buiten gegaan, daar wordt je ook misselijk van.
Dat kan dus door het braken komen (maagzuur reflux).
Moderin werkt systemisch 6 weken (als het systemisch komt, bij Baloe is het in principe locaal in het gewricht gegeven). Van de Lyrica weet ik dus niet...
In principe mag je geen NSAIDs geven bij een brakende hond. Lyrica denk ik ook niet, maar ik weet het niet zeker. Tramadol mag eventueel wel.
Ik heb hem nu 2 dagen van de lyrica afgehad, vandaag heeft hij NIET gebraakt en zijn kip binnen gehouden. Ik laat hem vandaag en morgen nog op kip staan en voeg morgen geleidelijk wat brokjes toe. Hij heeft zojuist weer zijn lyrica gehad voor het eerst, eens kijken hoe dat gaat.quote:Heeft de specialist in Rotterdam hem op Lyrica gezet? Ik zou toch die dierenarts te pakken proberen te krijgen, want hij heeft er het meest verstand van! Ik heb nog nooit Lyrica voorgeschreven, en ik vermoed dat een gemiddelde huis, tuin en keukendierenarts daar niet zo veel van weet. Maar het is best wel mogelijk dat de klachten door Lyrica komen. Alleen eigenlijk mag je bij de brakende hond dus ook geen carporfen geven... Ik weet alleen niet of Baloe dan nog kan lopen zonder pijnmedicatie... Met omeprazol moet je zeker mee doorgaan!
Beterschap!
Sterktequote:Op zaterdag 21 december 2013 13:14 schreef Ehhe het volgende:
Je moet het maar kunnen, en nog leuk vinden ookquote:Op vrijdag 20 december 2013 21:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Fijne avond!
Ik heb vandaag mijn idee voor een nieuw product gepresenteerd bij Beaphar voor 200 mensen.Vind ik erg leuk (sta graag in spotlights
), maar ik ben er ook een beetje moe van.
Goed dat het beter gaat!quote:Op zaterdag 21 december 2013 16:32 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja, dat leek mij het meest logische iig.
[..]
Toen ik het gaf, had ie al een poosje niet gebraakt. Maar hij heeft het ook weer uitgebraakt iig
[..]
Ik heb hem nu 2 dagen van de lyrica afgehad, vandaag heeft hij NIET gebraakt en zijn kip binnen gehouden. Ik laat hem vandaag en morgen nog op kip staan en voeg morgen geleidelijk wat brokjes toe. Hij heeft zojuist weer zijn lyrica gehad voor het eerst, eens kijken hoe dat gaat.
Vind jij dat ik bij de lyrica (hij krijgt enkel lyrica en forthyron) ook omeprazol moet geven? In den beginsel hadden we de omeprazol voor de NSAID, maar die krijgt hij dus niet meer.
In iedergeval wel bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Okidoki!quote:Op zaterdag 21 december 2013 19:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Goed dat het beter gaat!
Ik zou hem voorlopig op omeprazol houden, omdat hij misselijk geweest is.
Het is allemaal goed verlopen hoor en er komt een nieuwe product. Ik mag alleen nog niet vertellen wat het isquote:Op zaterdag 21 december 2013 16:47 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Je moet het maar kunnen, en nog leuk vinden ookIs het succesvol verlopen allemaal, en komt dat nieuwe product er nu ook? Ik vind het best knap van je hoor, dat je dit allemaal doet
Een kleine hint over het nieuwe product?quote:Op zaterdag 21 december 2013 19:08 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het is allemaal goed verlopen hoor en er komt een nieuwe product. Ik mag alleen nog niet vertellen wat het is![]()
Ik vind het leuk hoor, een idee pitchen of onderzoeksresultaten presenteren, dat soort dingen.Zal wel een professionele afwijking zijn
Ik bedoel vooral hoe je dat onderzoek en andere academische dingen combineert met vragen beantwoorden op FOK! Het lijkt me zo verschillend. Wel lekker afwisselend.quote:Op zaterdag 21 december 2013 19:08 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het is allemaal goed verlopen hoor en er komt een nieuwe product. Ik mag alleen nog niet vertellen wat het is![]()
Ik vind het leuk hoor, een idee pitchen of onderzoeksresultaten presenteren, dat soort dingen.Zal wel een professionele afwijking zijn
quote:Op zondag 22 december 2013 00:37 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Een kleine hint over het nieuwe product?
Voeding?
Medicatie?
Speeltje?
quote:Op zondag 22 december 2013 02:53 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik bedoel vooral hoe je dat onderzoek en andere academische dingen combineert met vragen beantwoorden op FOK! Het lijkt me zo verschillend. Wel lekker afwisselend.
Dankquote:Op zondag 22 december 2013 12:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Fijne zondag allemaal! Ik ga maar een dagje de Nederlandse economie een handje helpen![]()
Ach, wat sneu. Sowieso inderdaad morgenochtend zo snel mogelijk naar je dierenarts. Blijft zij braken? Heeft zij gedronken? Als zij heel snel erg ziek wordt, dan moet je toch je dierenarts wakker bellen, ben ik bang...quote:Op zondag 22 december 2013 23:24 schreef Gwywen het volgende:
Hallo DDA,
Zoals je weet zitten wij met het asielkitten met diarree, nu is een van onze andere poezen ook ineens ziek. Maar echt ziek ziek - Poef het kitten speelde al die tijd nog.
Pluis heeft vanavond gespuugd en had net zulke stinkpoep als Poef (maar niet dun)
en maakt sindsdien een hele matte indruk.
Echt ziek , niets meer willen, alleen maar liggen en nu tilt ze haar kopje niet eens meer op.
We gaan morgenvroeg meteen naar de dierenarts, ik hoop dat dat nog op tijd is, want het is bijna eng hoe snel het ineens slecht gaat met haar...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |