Ik heb dat artikel uiteraard ook gelezen.quote:Op zondag 15 december 2013 17:21 schreef Zelva het volgende:
[..]
'In opdracht van de Stichting Staakt het Vuren'!!!
En nu even wat objectiever.
Dat is wel kort door de bocht niet waar? Hoe zit het met versnaperingen, feestjes, etc. die allemaal rondom oud en nieuw zijn? Daar komt natuurlijk enorm veel geld binnen rollen! Meer dan die 70 miljoen.quote:Op zondag 15 december 2013 17:05 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Volgens Benn Bergmann, lid van het comité [staat het vuren] en macro-econoom, hebben de 70 miljoen euro aan verkocht vuurwerk in 2007 geleid tot ruim 900 miljoen euro aan maatschappelijke kosten.
http://mijn-kijk-op.infon(...)entenvuurwerk.html#5
En hier ook:
http://www.z24.nl/onderne(...)jna-1-miljard-schade
De schade aan woningen is maar 10 miljoen, aan auto's en woningen samen ongeveer 60 miljoen, maar de schade door alle nieuwe doven, blinden en geamputeerden is natuurlijk veel groter.
Dat er in België ander vuurwerk is toegestaan dan in Nederland is nogal onpraktisch.quote:Op zondag 15 december 2013 17:44 schreef sp3c het volgende:
dit is geen taak voor de EU
als je dit soort dingen op die manier wil regen dan zijn softdrugs het volgende onderwerp dat ter discussie staat in Brussel en ik geloof niet dat we met onze visie een meerderheid gaan behalen
moet je niet willen
Tuurlijk.quote:Op zondag 15 december 2013 17:30 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ik heb dat artikel uiteraard ook gelezen.
Ja, laten we die even met volstrekt nattevingerwerk op 900 miljoen zetten.quote:Wat objectiever? Ze laten de maatschappelijke schade uit de berekening.
Illegaal vuurwerk verdwijnt nooit.quote:En illegaal vuurwerk moet sowieso verdwijnen, of er nu wel of geen verbod komt.
En dat illegaal vuurwerk nooit verdwijnt, kunnen we wel zien aan Australië, waar illegaal vuurwerk jaarlijks een groot probleem blijft, en waar de hoeveelheden alleen maar toenemen, met doden tot gevolg zelfs.quote:Kijk even naar Australië, waar de straffen niet mild zijn. Illegaal vuurwerk betekent duizenden dollars boete en eventueel een celstraf. Vuurwerk wordt daar geclassificeerd als explosieven.
Ja prima, laten we met heel Europa afspreken dat strijkers ook legaal zijn...quote:Maar laten we dan wel voor heel Europa afspreken wat legaal en illegaal is, want de grenzen met Duitsland en België bewaken is een beetje achterhaald.
En andere positieve effecten.quote:Op zondag 15 december 2013 17:41 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat is wel kort door de bocht niet waar? Hoe zit het met versnaperingen, feestjes, etc. die allemaal rondom oud en nieuw zijn? Daar komt natuurlijk enorm veel geld binnen rollen! Meer dan die 70 miljoen.
onpraktisch voor ons ja, waarom zouden de Belgen dingen gaan verbieden omdat wij dat ook doen?quote:Op zondag 15 december 2013 17:46 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dat er in België ander vuurwerk is toegestaan dan in Nederland is nogal onpraktisch.
Maar goed, we houden het zoals het is, maar staan de verkoop het hele jaar toe en de straffen (voor afsteken op verkeerde momenten en van illegaal vuurwerk) moeten naar Australisch voorbeeld.
Ik denk dat dat wel beter is. Gewoon vuurwerk hier in NL legaal maken. Ik zie er geen issues meequote:Op zondag 15 december 2013 17:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
onpraktisch voor ons ja, waarom zouden de Belgen dingen gaan verbieden omdat wij dat ook doen?
hebben ze geen reden voor, die zullen zeggen dat we ons niet zo aan moeten stellen en die dingen zelf maar legaal moeten maken als we de boel zonodig gelijk willen trekken
Leuke stromanredenering.quote:Op zondag 15 december 2013 18:02 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Nou, dan zijn we klaar. Handhaving afschaffen.
Wat een onzin.
Waarom is dat niet betuttelend? Ik vind dat die strijkers gelijk staan aan al het andere vuurwerk.quote:Op zondag 15 december 2013 17:47 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wees blij dat we het zelf mogen bepalen en dat we dus strijkers kunnen verbieden.
quote:Op zondag 15 december 2013 17:48 schreef Igen het volgende:
[..]
En andere positieve effecten.
Stel nou dat de helft van de Nederlanders op een of andere manier van het vuurwerk geniet, en daardoor één week lang 10% productiever is op het werk
Dat vind ik ook. Het hele jaar.quote:Op zondag 15 december 2013 17:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
hebben ze geen reden voor, die zullen zeggen dat we ons niet zo aan moeten stellen en die dingen zelf maar legaal moeten maken als we de boel zonodig gelijk willen trekken
Je snapt toch hopelijk zelf ook wel het verschil tussen een gladiatorengevecht en vuurwerk afsteken.quote:Op zondag 15 december 2013 18:06 schreef Lemans24 het volgende:
[..]![]()
Brood en Spelen, zie je wel.
Ik wil de gladiatorengevechten terug!
Natuurlijk.quote:Op zondag 15 december 2013 18:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Je snapt toch hopelijk zelf ook wel het verschil tussen een gladiatorengevecht en vuurwerk afsteken.
Op zich lijkt me niks mis met een tevreden en hardwerkend volk.quote:Op zondag 15 december 2013 18:11 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Natuurlijk.
Maar je redenering dat het tijdelijk 10% extra productiviteit oplevert is bijna analoog aan waarom er gladiatorengevechten waren. Hou het volk tevreden en ze werken harder.
quote:Op zondag 15 december 2013 18:07 schreef Ferdo het volgende:
Ah, hebben we díe jaarlijkse tropenkolder ook weer. Duurde nog verekte lang.
Ja zo kan je van alles een probleem maken ja.quote:Op zondag 15 december 2013 16:23 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Zo kun je ieder probleem oplossen hè.
Zo ís het ook een probleem.quote:Op zondag 15 december 2013 22:46 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ja zo kan je van alles een probleem maken ja.
364 dagen in het jaar krijg jij gelijk, 1 dag in het jaar de ander.quote:Op maandag 16 december 2013 09:26 schreef Mystikvm het volgende:
Ik ben er gewoon eerlijk over dat ik geen argumenten heb om vuurwerk af te willen schaffen. Ik vind het gewoon vervelend. Dat zal wel zuur zijn, maar als vuurwerkliefhebber komt men ook niet verder dan dat het plezier verschaft en erbij hoort. Zo kom ik niet veel verder dan "ik vind het niet leuk en heb liever dat er grote vuurwerkshows georganiseerd worden".
Je hoeft het wel of niet afsteken van vuurwerk toch niet economisch te verantwoorden? Dat er discussie is over de schadelast geeft al aan dat het niet helemaal duidelijk is naar welke kant de balans uit zal slaan. Je houdt er gewoon wel van, of niet van. En op die manier is dit voor beide partijen hetzelfde. De ene partij voelt alsof de andere ze iets op wil leggen. Shit happens.
Dit is juist een positief effect. Het valt onder consumentenbestedingen.quote:Op zondag 15 december 2013 23:54 schreef Igen het volgende:
Je kan ook thuis blijven of een vuurwerkbrilletje opzetten. In het meest extreme geval kom je dan uit op 17 miljoen brilletjes x 2 euro per stuk = 34 miljoen euro aan maatschappelijke kosten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |