Dat is juist de reden dat ie vrijkomt. Europeese verkiezingen staan voor de deurquote:Op woensdag 26 maart 2014 09:18 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik denk dat ze beter kunnen opleggen dat 'ie niet in de buurt van Wilders mag komen.
Wel knap dat ze daar al rekening mee gehouden hebben toen hij zijn straf opgelegd kreeg.quote:Op woensdag 26 maart 2014 09:20 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Dat is juist de reden dat ie vrijkomt. Europeese verkiezingen staan voor de deur
Volgens Volkert was Pim fout door de nertsenfokkerijen.quote:Op woensdag 26 maart 2014 09:18 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik denk dat ze beter kunnen opleggen dat 'ie niet in de buurt van Wilders mag komen.
Gaat Wilders hem nog op de lijst voor de PVV zetten dan?quote:Op woensdag 26 maart 2014 09:20 schreef admiraal_anaal het volgende:
Dat is juist de reden dat ie vrijkomt. Europeese verkiezingen staan voor de deur
Dan mag 'ie niet naar buiten.quote:Op woensdag 26 maart 2014 09:23 schreef Arcee het volgende:
Zal dat mediaverbod wederzijds zijn? Ik kan me zo voorstellen dat er op 2 mei een heel leger journalisten staat te wachten.
Geen contact hebben is wat anders dan geen contact zoeken.quote:Op woensdag 26 maart 2014 09:23 schreef Arcee het volgende:
Zal dat mediaverbod wederzijds zijn? Ik kan me zo voorstellen dat er op 2 mei een heel leger journalisten staat te wachten.
Bovendien heeft hij gezegd het weer te doen als het moest. Dit moge dan rechtspraak zijn, het algemeen belang is er zeer slecht mee gediend. Als iemand levenslang had moeten krijgen, was het Volkert wel. Ik kan me niet voorstellen dat 13 jaar brommen hem mentaal gezonder heeft gemaakt. Zijn daad is bovendien niet zomaar een moord. Hij heeft de opmars van de destijds meest populaire politicus die tegen het establishment aan schopte gestopt. Voorgoed. Buiten de maatschappelijke regels om. Dan dient hij zelf ook permanent uit de maatschappij te worden verwijderd.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:48 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Waar het met de vergelijking met het radicalere dierenactivisme (waar van der Graaf in zat) om gaat is dat ook daar bepaalde opvattingen in daden worden omgezet. Denk aan het vrijlaten van nertsen op een pelsdierfokkerij. Je kan de pelsdierfokkerij ook via de politiek tegengaan als dat jouw opvatting is, maar radicale dierenactivisten kiezen voor een shortcut omdat zij geen zin hebben in het politieke getouwtrek en overtuigd zijn van hun gelijk. Precies dezelfde gedachte kun je loslaten op een politieke moord. Ook dat is een shortcut om het democratisch proces heen. Van der Graaf voelt zich kennelijk in bepaalde omstandigheden gelegitimeerd om die shortcut te nemen. Hij heeft nooit laten zien op dat gebied tot een ander inzicht te zijn gekomen (niet zo gek ook aangezien hij geen TBS gekregen heeft om die ideeën te behandelen) en dat acht ik toch zorgelijk.
twitter:NOSBINK twitterde op woensdag 26-03-2014 om 09:29:01Hier staat het officiële document: http://t.co/hdzNsmhqwI over vrijlating Van der G. reageer retweet
Daar kotsen ze hem waarschijnlijk meer uit vanwege z'n "werk" bij milieu-offensief dan vanwege de moord op Fortuyn.quote:Op woensdag 26 maart 2014 09:24 schreef Ajacied422 het volgende:
Waar wordt 'ie eigenlijk neergezet? Lekker in een boerendorpje ergens nabij Groningen?
Hij zal wel een andere identiteit/naam krijgen. Want met zijn huidige komt hij nooit meer aan de bak natuurlijk.quote:Op woensdag 26 maart 2014 09:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar kotsen ze hem waarschijnlijk meer uit vanwege z'n "werk" bij milieu-offensief dan vanwege de moord op Fortuyn.
Ik geloof niet dat hij ooit nog normaal als werkende man zal leven, ondanks een mogelijke andere identiteit.quote:Op woensdag 26 maart 2014 09:32 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hij zal wel een andere identiteit/naam krijgen. Want met zijn huidige komt hij nooit meer aan de bak natuurlijk.
Lijkt me sowieso wel lastig om een gat van 13 jaar in je cv te verklaren.
quote:- Van der G. wordt verboden om zich gedurende de periode van voorwaardelijke invrijheidstelling binnen de gemeenten Rotterdam, Hilversum, Den Haag en de woonplaats van nabestaanden en slachtoffer te bevinden, zolang de reclassering dit noodzakelijk acht. Hij komt onder elektronisch toezicht te staan met behulp van gps.
Dat lijkt me ook idd.quote:Op woensdag 26 maart 2014 09:34 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat hij ooit nog normaal als werkende man zal leven, ondanks een mogelijke andere identiteit.
Zou me niks verbazen als hij nog een woning e.d. ook krijgt. Ze hadden die vuige rat levenslang moeten laten zittenquote:Op woensdag 26 maart 2014 09:34 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat hij ooit nog normaal als werkende man zal leven, ondanks een mogelijke andere identiteit.
Kwestie van tijd voordat het journaille hem vindt in z'n nieuwe leventje.quote:Op woensdag 26 maart 2014 09:34 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Ja, maar moet de media zich daar ook aan houden?quote:Op woensdag 26 maart 2014 09:29 schreef Leandra het volgende:
Geen contact hebben is wat anders dan geen contact zoeken.
En vooralsnog staat er geen contact hebben.
Goede vraag.quote:Op woensdag 26 maart 2014 09:56 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, maar moet de media zich daar ook aan houden?
hij zit in de gevangenis in Zwollequote:Op woensdag 26 maart 2014 09:19 schreef admiraal_anaal het volgende:
Laten we een welkomsfeestje organisereniemand informatie waar hij als vrij man naar buiten loopt om een supriseparty te geven?
Hoewel ik het wel met je eens ben dat hij levenslang had moeten krijgen, zal 'ie toch echt ergens moeten wonen.quote:Op woensdag 26 maart 2014 09:36 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Zou me niks verbazen als hij nog een woning e.d. ook krijgt. Ze hadden die vuige rat levenslang moeten laten zitten
quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:08 schreef Ferdo het volgende:
Bij Thijs Römer zal de vlag wel uithangen.
Ho ho, ik beweer nergens dat hij geen woning zou moeten krijgen in deze situatie. De beginselen van de situatie zijn verkeerd, maar worden nog verkeerder als hij geen woning krijgt.quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:02 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hoewel ik het wel met je eens ben dat hij levenslang had moeten krijgen, zal 'ie toch echt ergens moeten wonen.
Dan kun je wel vanuit de onderbuik reageren dat hij geen woning (en geen uitkering?) moet krijgen, maar dan is zijn enige alternatief om de criminaliteit in te gaan. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Alhoewel je dan wel weer lekker kunt gaan roepen dat je het allemaal wel had zien aankomen.
twitter:geertwilderspvv twitterde op woensdag 26-03-2014 om 09:52:27Thijs Römer wordt op zijn wenken bediend.... reageer retweet
quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:22 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ho ho, ik beweer nergens dat hij geen woning zou moeten krijgen in deze situatie. De beginselen van de situatie zijn verkeerd, maar worden nog verkeerder als hij geen woning krijgt.
Waarom verbaast het je dan als hij een woning krijgt? Dat is dan toch logisch?quote:Op woensdag 26 maart 2014 09:36 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Zou me niks verbazen als hij nog een woning e.d. ook krijgt.
Het verbaast me juist niets. Wat ik daarmee bedoelde te onderstrepen is de scheefheid van de situatie. Zijn woning voor de rest van zijn leven had een cel moeten zijn. Dat het beter is dat hij nu een woning zou krijgen is wel zo, maar dat maakt een kromme situatie niet recht.quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:26 schreef Wombcat het volgende:
[..]
[..]
Waarom verbaast het je dan als hij een woning krijgt? Dat is dan toch logisch?
Je wilt toch niet beweren dat je met de bovenstaand uitspraak bedoelde dat je vindt dat hij een woning moet krijgen?
quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:25 schreef Arcee het volgende:
twitter:geertwilderspvv twitterde op woensdag 26-03-2014 om 09:52:27Thijs Römer wordt op zijn wenken bediend.... reageer retweet
Ik denk dat hij als juridisch adviseur aan de slag gaat, bv op milieurechtgebied. Dat kan prima als zzp'er.quote:Op woensdag 26 maart 2014 09:32 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hij zal wel een andere identiteit/naam krijgen. Want met zijn huidige komt hij nooit meer aan de bak natuurlijk.
Lijkt me sowieso wel lastig om een gat van 13 jaar in je cv te verklaren.
Dat deed 'ie in het verleden ook. Lekker bezwaren indienen namens allemaal belangengroeperingen tegen vergunningen van veehouderijen.quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:47 schreef freako het volgende:
[..]
Ik denk dat hij als juridisch adviseur aan de slag gaat, bv op milieurechtgebied. Dat kan prima als zzp'er.
http://nos.nl/artikel/625793-thijs-romer-volkert-waar-ben-je.htmlquote:Op woensdag 26 maart 2014 10:51 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik heb even onder een steen gezeten. Wat heeft Thijs Romer hier mee te maken?
Ah dank je! Wat een ophef weer...quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:53 schreef baaart het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/625793-thijs-romer-volkert-waar-ben-je.html
Wilhelmus Simon Petrus (Pim) Fortuyn (officieel Fortuijn[1]) (Driehuis, 19 februari 1948 – Hilversum, 6 mei 2002)quote:
Ja dus?quote:Op woensdag 26 maart 2014 12:57 schreef starla het volgende:
[..]
Wilhelmus Simon Petrus (Pim) Fortuyn (officieel Fortuijn[1]) (Driehuis, 19 februari 1948 – Hilversum, 6 mei 2002)
Het is geen kromme situatie, zo zit ons rechtssysteem in elkaar. Dat hier sommigen het recht in eigen handen willen nemen zie ik als een veel vreemdere situatie.quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het verbaast me juist niets. Wat ik daarmee bedoelde te onderstrepen is de scheefheid van de situatie. Zijn woning voor de rest van zijn leven had een cel moeten zijn. Dat het beter is dat hij nu een woning zou krijgen is wel zo, maar dat maakt een kromme situatie niet recht.
Wat gaat er dan gebeuren tussen 2 en 6 mei?quote:
quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:00 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat gaat er dan gebeuren tussen 2 en 6 mei?
Doden herdenken, bevrijding vieren, dat dus.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:00 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat gaat er dan gebeuren tussen 2 en 6 mei?
Zijn permanente ontsteking speelt weer op.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:02 schreef Ryan3 het volgende:
Teeven is ook tegen een keukenkastje aangelopen, zie ik.
Oh ja, dus omdat ons rechtsysteem zo in elkaar zit is het geen kromme situatie dat een moordenaar van een volksvertegenwoordiger na slechts 13 jaar weer vrij rondlooptquote:Op woensdag 26 maart 2014 12:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is geen kromme situatie, zo zit ons rechtssysteem in elkaar. Dat hier sommigen het recht in eigen handen willen nemen zie ik als een veel vreemdere situatie.
Ik ben ook benieuwd of de AIVD/politie ook al deze internethelden zo op de korrel heeft als de mensen die iets onwelvalligs over andere dingen twitteren/ facebooken.
Eens;quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Oh ja, dus omdat ons rechtsysteem zo in elkaar zit is het geen kromme situatie dat een moordenaar van een volksvertegenwoordiger na slechts 13 jaar weer vrij rondloopt. Dit rechtsysteem bood de rechter ook de mogelijkheid om levenslang op te leggen ten bate van de maatschappij, zo zit ons rechtsysteem ook in elkaar.
Ik vraag me oprecht af hoe de discussie was geweest als Volkert van Dam of Rosenmöller had vermoord. Of al de mensen die hier dan nog vol fuore de rechtstaat verdedigen ook zo principieel waren.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:11 schreef starla het volgende:
[..]
Eens;
Artikel 288a Wetboek v. Strafrecht
Doodslag, gepleegd met een terroristisch oogmerk, wordt gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Aangezien hij hoogstwaarschijnlijk onze premier had vermoord, had 30 jaar niet misstaan nee.
Is dit volgens het wetboek wat geldig was in de tijd dat van der G werd veroordeeld?quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:11 schreef starla het volgende:
[..]
Eens;
Doodslag, gepleegd met een terroristisch oogmerk, wordt gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Aangezien hij hoogstwaarschijnlijk onze premier had vermoord, had 30 jaar niet misstaan nee.
Jaquote:Op woensdag 26 maart 2014 13:17 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Is dit volgens het wetboek wat geldig was in de tijd dat van der G werd veroordeeld?
Ik snap ook niet waarom Volkert voor de moord op Fortuyn geen én Mohammed B. voor de moord op Theo van Gogh wel een levenslange gevangenisstraf heeft gekregen.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:11 schreef starla het volgende:
[..]
Eens;
Vanwege de kans op herhaling waarschijnlijk.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:28 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik snap ook niet waarom Volkert voor de moord op Fortuyn geen én Mohammed B. voor de moord op Theo van Gogh wel een levenslange gevangenisstraf heeft gekregen.
Dit dus.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:29 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dat je kunt discussiëren of Volkert de juiste straf heeft gehad, lijkt me evident,
Maar, hij heeft een bepaalde straf gekregen en er is op grond dáárvan geen reden om hem nu anders te behandelen dan anderen met dezelfde straf.
Eens, maar dat was de discussie niet hahaquote:Op woensdag 26 maart 2014 13:29 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dat je kunt discussiëren of Volkert de juiste straf heeft gehad, lijkt me evident,
Maar, hij heeft een bepaalde straf gekregen en er is op grond dáárvan geen reden om hem nu anders te behandelen dan anderen met dezelfde straf.
Volkert is een speciaal geval en de rechterlijke macht heeft gefaald dat te erkennen anders. Hij vormde een gevaar voor de gehele staat, het gehele politieke bestel. Dat maakt hem anders dan een crimineel die een andere crimineel doodschiet bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:29 schreef Worteltjestaart het volgende:
Hij is géén speciaal geval.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:35 schreef Richestorags het volgende:
Volkert is een speciaal geval en de rechterlijke macht heeft gefaald dat te erkennen anders. Hij vormde een gevaar voor de gehele staat, het gehele politieke bestel. Dat maakt hem anders dan een crimineel die een andere crimineel doodschiet bijvoorbeeld.
En daar sla je de spijker op zijn kopquote:Op woensdag 26 maart 2014 13:41 schreef DS4 het volgende:
Ik had ook liever een zwaardere straf gezien. Hell, ik had hem graag tot aan zijn dood in de cel gehad. Maar strikt genomen was de strafmaat heel redelijk. Gewoon even de emotie aan de kant...
Nee, de strafmaat was niet redelijk. Volkert ging tegen het gehele staatsbestel in en beïnvloedde het gehele regeringsverloop van een land. In zijn eentje. Dat is iets ernstiger dan "gewoon" iemand het leven ontnemen met voorbedachte rade.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:41 schreef DS4 het volgende:
Volgens mij hebben een aantal mensen zitten slapen. De uitspraak waarbij Volkert van der Graaf is veroordeeld tot 18 jaar cel is al best een tijdje geleden. Toen al wist je dat hij recht had om dit jaar weer een vrij man te zijn.
Als je daar nu over gaat zeiken doe je dat op het verkeerde moment.
Ik had ook liever een zwaardere straf gezien. Hell, ik had hem graag tot aan zijn dood in de cel gehad. Maar strikt genomen was de strafmaat heel redelijk. Gewoon even de emotie aan de kant...
Volgens mij wordt er wel verschil gemaakt tussen moord en moord met terroristische oogmerk. In casu wat natuurlijk het laatste het geval. Desondanks had de rechter hem ook 5 jaar kunnen geven of zelfs vrij kunnen spreken. Dat mág volgens de wet óók.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:41 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Hij is géén speciaal geval.
In het WbvS zijn bij mijn weten géén speciale lemma's opgenomen waaruit blijkt dat de moordenaar van een politicus ánders berecht zou moeten worden omdat het om een politicus gaat.
Er zijn, blijkbaar, redenen geweest om hem geen levenslang op te leggen.
Kun je het niet mee eens zijn, maar there you have it.
Waar het om gaat is dat jij loopt te zeggen dat het onterecht is dat hij nu onder voorwaarden vrij komt, maar dat is het gezien zijn straf dus niet.
Nou, levenslang dan of 20 jaar had prima volstaan. Was niet helemaal de kern van mijn mening.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:46 schreef kipknots het volgende:
[..]
Nee dus. De maximale straf (buiten levenslang) was toen Volkert veroordeeld werd 20 jaar.
En welke artikelen in het wetboek van strafrecht zijn volgens jou dan geen recht aangedaan?quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:46 schreef Richestorags het volgende:
Nee, de strafmaat was niet redelijk. Volkert ging tegen het gehele staatsbestel in en beïnvloedde het gehele regeringsverloop van een land. In zijn eentje. Dat is iets ernstiger dan "gewoon" iemand het leven ontnemen met voorbedachte rade.
Klinkt plausibelquote:Op woensdag 26 maart 2014 13:47 schreef starla het volgende:
Volgens mij wordt er wel verschil gemaakt tussen moord en moord met terroristische oogmerk. In casu wat natuurlijk het laatste het geval. Desondanks had de rechter hem ook 5 jaar kunnen geven of zelfs vrij kunnen spreken. Dat mág volgens de wet óók.
Dat is jouw mening, maar juridisch gezien snijdt het niet echt hout en de rechter dient op basis van de wet te oordelen, want je hoort nu eenmaal vooraf te weten wat de consequenties zijn van jouw wandaden.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:46 schreef Richestorags het volgende:
Nee, de strafmaat was niet redelijk. Volkert ging tegen het gehele staatsbestel in en beïnvloedde het gehele regeringsverloop van een land. In zijn eentje. Dat is iets ernstiger dan "gewoon" iemand het leven ontnemen met voorbedachte rade.
Hierover zijn we het dus eens.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:49 schreef Worteltjestaart het volgende:
Klinkt plausibelmaar ik doel niet zozeer op de vraag óf hij de juiste straf gekregen heeft (ik vind ook van niet), maar óf hij gezien díe straf, nu niet vrij moet kunnen komen.
Het is meten met 2 maten door hem straf A op te leggen maar niet alle gevolgen van straf A toe te kennen.
Niet de kern zoals eerder gezegd, maar dank voor de rectificatie.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:59 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, art. 288a Sr bestaat pas sinds 2005.
Geertgodquote:Op woensdag 26 maart 2014 10:25 schreef Arcee het volgende:
D66 rechters die dit niet als een politieke moord hebben beoordeeldquote:Op woensdag 26 maart 2014 13:11 schreef starla het volgende:
[..]
Eens;
d66 rechters die Greet niet veroordeeld hebbenquote:Op woensdag 26 maart 2014 14:23 schreef superniger het volgende:
[..]
D66 rechters die dit niet als een politieke moord hebben beoordeeld
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |