Wordt nooit gedaan. Heel misschien als je al een aanzienlijk strafrechtelijk verleden hebt, maar dat had Volkie niet.quote:
Telegraaf, rtl boulevard en shownieuws.quote:Op maandag 20 januari 2014 15:35 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Binnenkort in het dagelijks nieuws: "Volkert v.d. G. gespot in AH", "Volkert v.d. G. bezoekt Efteling", "Volkert v.d. G. op openbaar toilet" enzovoorts?
Geef eens een onderbouwing hiervan.quote:Op maandag 20 januari 2014 12:54 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar Van der Graaf blijft naar mijn idee nog steeds erg gevaarlijk. Het feit dat hij weigert zijn fouten in te zien geeft aan dat hij het zo weer zou kunnen doen. De man is volstrekt overtuigd van zijn politieke gelijk en heeft zowel in het dierenactivisme als met de moord op Fortuyn laten zien bereid te zijn deze gedachten om te zetten in concrete daden. Dat is een gevaarlijke combinatie.
quote:Op maandag 20 januari 2014 13:25 schreef Boze_Appel het volgende:
Levenslang voor een enkelvoudige moord?
Het punt dat dit geen gewone moord was is naar mijn idee nooit goed meegenomen. Jullie doen in feite hetzelfde, deze moord vergelijken met andere moorden, naar mijn idee is dat te kort door de bocht. Door de moord op Fortuyn is het democratisch proces in Nederland duurzaam beïnvloed door een eenling. Dat gaat veel verder dan het gebruikelijke geneuzel over maatschappelijke onrust omdat die beïnvloeding geen duurzaam karakter heeft. Als je dat niet tot uiting laat komen in de straf doe je naar mijn idee een vreemde uitspraak.quote:Op maandag 20 januari 2014 14:36 schreef DonJames het volgende:
Wordt nooit gedaan. Heel misschien als je al een aanzienlijk strafrechtelijk verleden hebt, maar dat had Volkie niet.
Dus nee, een "bizarre beslissing" kan ik het niet noemen.
Vind je? Wilders houdt zich volgens jou in omdat 'ie bang is neergeschoten te worden?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:34 schreef Kowloon het volgende:
Het punt dat dit geen gewone moord was is naar mijn idee nooit goed meegenomen. Jullie doen in feite hetzelfde, deze moord vergelijken met andere moorden, naar mijn idee is dat te kort door de bocht. Door de moord op Fortuyn is het democratisch proces in Nederland duurzaam beïnvloed door een eenling. ...
Waar het met de vergelijking met het radicalere dierenactivisme (waar van der Graaf in zat) om gaat is dat ook daar bepaalde opvattingen in daden worden omgezet. Denk aan het vrijlaten van nertsen op een pelsdierfokkerij. Je kan de pelsdierfokkerij ook via de politiek tegengaan als dat jouw opvatting is, maar radicale dierenactivisten kiezen voor een shortcut omdat zij geen zin hebben in het politieke getouwtrek en overtuigd zijn van hun gelijk. Precies dezelfde gedachte kun je loslaten op een politieke moord. Ook dat is een shortcut om het democratisch proces heen. Van der Graaf voelt zich kennelijk in bepaalde omstandigheden gelegitimeerd om die shortcut te nemen. Hij heeft nooit laten zien op dat gebied tot een ander inzicht te zijn gekomen (niet zo gek ook aangezien hij geen TBS gekregen heeft om die ideeën te behandelen) en dat acht ik toch zorgelijk.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 03:04 schreef Kees22 het volgende:
Geef eens een onderbouwing hiervan.
Ik weet niet of hij zijn fouten niet wil inzien. Hoe kom je erbij dat hij weigert zijn fouten in te zien?
Bovendien is het de vraag, of hij wel hetzelfde idee over fouten heeft als jij. En welk idee over fouten is dan het juiste idee?
Ik weet van geen moorden door hem gepleegd i.v.m. dierenactivisme. En Fortuin is al dood, dus herhaling daarvan lijkt me niet aan de orde.
Dus ik wil graag wel eens zien waarom jij vindt wat je vindt.
Wilders heeft er niks mee te maken. Fortuyn is er niet meer, daarmee is het democratisch proces duurzaam beïnvloed. Al was het een totale ondergang geweest, dan nog is het democratisch proces duurzaam beïnvloed omdat de democratie daar dan nooit op de geëigende wijze op heeft kunnen reageren (door bijvoorbeeld niet meer op een falende politicus te stemmen).quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:37 schreef DonJames het volgende:
Vind je? Wilders houdt zich volgens jou in omdat 'ie bang is neergeschoten te worden?
quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:34 schreef Kowloon het volgende:
[..]
[..]
Het punt dat dit geen gewone moord was is naar mijn idee nooit goed meegenomen. Jullie doen in feite hetzelfde, deze moord vergelijken met andere moorden, naar mijn idee is dat te kort door de bocht. Door de moord op Fortuyn is het democratisch proces in Nederland duurzaam beïnvloed door een eenling. Dat gaat veel verder dan het gebruikelijke geneuzel over maatschappelijke onrust omdat die beïnvloeding geen duurzaam karakter heeft. Als je dat niet tot uiting laat komen in de straf doe je naar mijn idee een vreemde uitspraak.
Ik vergelijk het inderdaad met een moord op ieder ander, daar in gelijke gevallen (moord) diegene hetzelfde behandeld dient te worden.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:34 schreef Kowloon het volgende:
Het punt dat dit geen gewone moord was is naar mijn idee nooit goed meegenomen. Jullie doen in feite hetzelfde, deze moord vergelijken met andere moorden, naar mijn idee is dat te kort door de bocht. Door de moord op Fortuyn is het democratisch proces in Nederland duurzaam beïnvloed door een eenling. Dat gaat veel verder dan het gebruikelijke geneuzel over maatschappelijke onrust omdat die beïnvloeding geen duurzaam karakter heeft. Als je dat niet tot uiting laat komen in de straf doe je naar mijn idee een vreemde uitspraak.
Maar ik schrijf juist dat het hier om de duurzame beïnvloeding van het democratisch proces gaat wat de moord ernstiger maakt dan een gewone moord, bijvoorbeeld in familiekring. Met dat begrip maatschappelijk onrust heb ik ook helemaal niks.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 11:07 schreef Boze_Appel het volgende:
De maatschappelijk ontrust achteraf is vooral gecreëerd door politici en groepen naderhand en heeft niet zoveel te doen met de daad zelf.
Maatschappelijk onrust is dusdanig onmeetbaar dat het vreemd is om dat mee te nemen in de strafmaat.
Hé, jij hebt het over "duurzaam beinvloed". Als die beinvloeding duurzaam zou zijn geweest (wat ik betwijfel), zou daar nu wat van te merken zijn. Dat is niet zo.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:52 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wilders heeft er niks mee te maken.
Nou, nee dus. Voor zo'n duurzame beinvloeding is wel wat meer nodig dat één iemand die er niet meer is. Op zo'n manier kan je van elke moord wel zeggen dat het maatschappelijke onrust tot gevolg had, maar dat is nogal een uitholling van zo'n begrip.quote:Fortuyn is er niet meer, daarmee is het democratisch proces duurzaam beïnvloed. Al was het een totale ondergang geweest, dan nog is het democratisch proces duurzaam beïnvloed omdat de democratie daar dan nooit op de geëigende wijze op heeft kunnen reageren (door bijvoorbeeld niet meer op een falende politicus te stemmen).
Nee hoor. Voor de mensen die niet van plan waren op de LPF te stemmen zoals ik veranderde het niets of heel weinig. Zeker op de langere termijn zal de invloed nihil zijn. En natuurlijk zullen sommige verstokte fortuynisten de rest van hun leven met een deken over hun hoofd gaan mokken in de slaapkamer en nooit meer stemmen, maar ik verwacht dat dat er verwaarloosbaar weinig zijn.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:52 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wilders heeft er niks mee te maken. Fortuyn is er niet meer, daarmee is het democratisch proces duurzaam beïnvloed. Al was het een totale ondergang geweest, dan nog is het democratisch proces duurzaam beïnvloed omdat de democratie daar dan nooit op de geëigende wijze op heeft kunnen reageren (door bijvoorbeeld niet meer op een falende politicus te stemmen).
Dat kun je op geen enkele manier aantonen, net zo min als elke andere "wat als"-redenering.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 11:15 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar ik schrijf juist dat het hier om de duurzame beïnvloeding van het democratisch proces gaat wat de moord ernstiger maakt dan een gewone moord, bijvoorbeeld in familiekring. Met dat begrip maatschappelijk onrust heb ik ook helemaal niks.
Ah, zo.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:48 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Waar het met de vergelijking met het radicalere dierenactivisme (waar van der Graaf in zat) om gaat is dat ook daar bepaalde opvattingen in daden worden omgezet. Denk aan het vrijlaten van nertsen op een pelsdierfokkerij. Je kan de pelsdierfokkerij ook via de politiek tegengaan als dat jouw opvatting is, maar radicale dierenactivisten kiezen voor een shortcut omdat zij geen zin hebben in het politieke getouwtrek en overtuigd zijn van hun gelijk. Precies dezelfde gedachte kun je loslaten op een politieke moord. Ook dat is een shortcut om het democratisch proces heen. Van der Graaf voelt zich kennelijk in bepaalde omstandigheden gelegitimeerd om die shortcut te nemen. Hij heeft nooit laten zien op dat gebied tot een ander inzicht te zijn gekomen (niet zo gek ook aangezien hij geen TBS gekregen heeft om die ideeën te behandelen) en dat acht ik toch zorgelijk.
quote:Om 9:00 uur toelichting op nieuw besluit over Volkert van der Graaf
Staatssecretaris Teeven geeft rond
09.00 uur een toelichting op een nieuw
besluit van het OM over Volkert van der
Graaf.De moordenaar van Pim Fortuyn
komt in principe vervroegd vrij,omdat
hij tweederde van zijn straf van 18
jaar heeft uitgezeten.
Het OM heeft nieuw onderzoek laten doen
naar de psychische toestand van Van der
Graaf.Ook is onderzocht hoe groot de
kans is dat hij weer in de fout gaat.
Van der Graaf is al wel op proefverlof
geweest.Teeven en de Tweede Kamer zagen
daar weinig in,maar de Raad voor de
Strafrechtstoepassing zei dat Van der
Graaf recht heeft op proefverlof.
quote:Volkert van der G. komt op 2 mei voorwaardelijk vrij
Volkert van der G., de moordenaar van Pim Fortuyn, komt op 2 mei onder voorwaarden vrij. Hij heeft dan tweederde van zijn celstraf erop zitten. Van der G. moet zich wekelijks melden, mag niet in de buurt komen van nabestaanden van de politicus en mag geen contact hebben met media. Dat zei staatssecretaris Teeven (Justitie) vandaag.
Voorwaarden vervroegde vrijlating Volkert vdG: wekelijkse meldplicht, niet in R'dam, DH of H'sum, elektr. toezicht, contact- en mediaverbod.
Hans Verbeek van BNR Nieuwsradio meldt dat hij niet in Rotterdam, Den Haag of Hilversum mag komen. Hij komt onder elektronisch toezicht te staan. De nabestaanden van Pim Fortuyn zijn ingelicht.
Bron: Volkskrant
http://nos.nl/artikel/628193-van-der-graaf-vrij-op-2-mei.htmlquote:Volkert van der Graaf komt voorwaardelijk vrij. Dat heeft staatssecretaris Teeven bekendgemaakt op een persconferentie in Den Haag. De afgelopen tijd was er veel discussie over een vrijlating van de moordenaar van Pim Fortuyn.
De vrijlating gaat in op 2 mei. Dan zit tweederde van zijn straf erop. Volgens Teeven moet Van der Graaf zich elke week melden bij de reclassering, hij mag niet in Hilversum, Rotterdam en Den Haag komen en hij krijgt elektronisch toezicht via een enkelband.
Ik denk dat ze beter kunnen opleggen dat 'ie niet in de buurt van Wilders mag komen.quote:Van der G. moet zich wekelijks melden, mag niet in de buurt komen van nabestaanden van de politicus
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |