Ah, interessant. Van VVD naar D66?quote:Op vrijdag 15 november 2013 21:49 schreef AldoTheApache het volgende:
ik was liberaal, en ik ben nog steeds liberaal, maar wel iets meer aan de linkerkant opgeschoven
mwah, linkerkant VVD, rechterkant D66. Maar ik vind rechtse beslissingen van de VVD niet storend, terwijl de linkse beslissingen van D66 wel om te huilen zijnquote:Op vrijdag 15 november 2013 22:17 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ah, interessant. Van VVD naar D66?
jij bent extreem links, stem maar GroenLinks of spquote:Op zaterdag 16 november 2013 00:04 schreef MouzurX het volgende:
Ik ben gewoon een mengelmoes.
Deels denk ik (idealistisch gezien) bijvoorbeeld dat er een maximum op inkomen zou moet zitten.(of zeer hoog belasting tarief) Niemand verdient het om meer dan bijv. 100.000 euro per jaar te verdienen.Jij werkt niet harder dan een bouwvakker, misschien ben je slimmer maar dan moet jou dat geen miljoenen opleveren aan loon. Aan de andere kant moet de staat onder dat bedrag zo min mogelijk belastingen innen. Het investeren van je geld moet echter wel weer kunnen, verdien je daar dan weer geld mee dan zou dat niet zo hevig belast moeten worden.
Hoe dat dan helemaal precies zonder haken en ogen in elkaar zou moeten zitten weet ik niet, maar iig moet je niet overdreven worden beloont voor werk wat je doet, maar wel voor risico's die je neemt met jouw geld(investeringen)
Daarnaast moet iedereen een basisloon krijgen vanaf hun geboorte, die er voor zorgt dat je enigszins een normaal bestaan(eten/onderdak) kan opbouwen. De rest van alle toeslagen kunnen weg.
Wat ben ik dan nu? Links? Rechts? Iig niet vertegenwoordigd door een partij in de huidige tweede kamer.
Extreem links in max op inkomen, extreem rechts in zo min mogelijk belastingen en taken voor de overheid (op die max na)quote:Op zaterdag 16 november 2013 00:16 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
jij bent extreem links, stem maar GroenLinks of sp
Oh jawel, maar in de jaren '70 zat ik als eicel diep verscholen in een hippiebaarmoeder, en de spermatozoďdie die mijn DNA zou bevatten was nog niet aangemaakt in een hippieteelbal.quote:Op zaterdag 16 november 2013 00:33 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Had je geen mening als puber?
Zonde, weer een aanhanger van grootste farce uit de politieke denkbeelden er bij. Sociaalliberaal is een fundamenteel onjuiste term. Het is iets als heetkoud water. Zeg dan gewoon dat je pragmaticus bent en eigenlijk geen overkoepelend denkkader hebt (niet als onaardig bedoeldquote:Op vrijdag 15 november 2013 21:47 schreef robin007bond het volgende:
Zelf was ik eerst libertariër en ben ik nu sociaaldemocraat/sociaalliberaal. Ik heb me vooral los weten te wurmen van ideologische dogma's.
Alsof een politieke oriëntering iets absoluuts zou zijn.quote:Op zaterdag 16 november 2013 01:29 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zonde, weer een aanhanger van grootste farce uit de politieke denkbeelden er bij. Sociaalliberaal is een fundamenteel onjuiste term. Het is iets als heetkoud water.
Voor selectief ideologisch winkelen kan gewoon de term pragmatisch gebruikt worden. Je moet het beestje bij de naam noemen, anders ontstaat er verwarring.quote:Op zaterdag 16 november 2013 01:31 schreef 99.999 het volgende:
Alsof een politieke oriëntering iets absoluuts zou zijn.
Ach, als over een eigen uitgangspunt verwarring ontstaat zie ik niet zo'n probleem.quote:Op zaterdag 16 november 2013 01:33 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Voor selectief ideologisch winkelen kan gewoon de term pragmatisch gebruikt worden. Je moet het beestje bij de naam noemen, anders ontstaat er verwarring.
Wel als je in het stemhokje een stem moet uitbrengen.quote:Op zaterdag 16 november 2013 01:36 schreef 99.999 het volgende:
Ach, als over een eigen uitgangspunt verwarring ontstaat zie ik niet zo'n probleem.
Het heeft ook weinig zinquote:Op zaterdag 16 november 2013 01:41 schreef DrDentz het volgende:
Ik stem al jaren niet meer. Toen ik net 18 was vond ik dat nog spannend en belangrijk, maar na twee keer was de lol er wel af.
Haha en als ik links van jouw post kijk zie ik groenquote:Op zaterdag 16 november 2013 01:45 schreef Janneke141 het volgende:
In de tijd dat ik op Fok! zit ben ik altijd liberaal geweest. Als klein meisje begonnen bij GroenLinks. Sociaal en beestjes en zulks.
als gras.quote:Op zaterdag 16 november 2013 01:46 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Haha en als ik links van jouw post kijk zie ik groen
Ik ben absoluut geen democraat maar er zijn toch een hoop landen op de wereld waar de politici nog een stuk slechter zijn dan in Nederland. In Nederland zijn de meeste politici niet corrupt, verrijken ze zichzelf niet en laten ze ook geen tegenstanders opsluiten, daar mogen we best blij mee zijn. Als burger moet je daarin toch minstens participeren door gewoon braaf naar de stembus te gaan vind ik. Al stem je blanco, maar ga wel stemmen.quote:Op zaterdag 16 november 2013 01:41 schreef DrDentz het volgende:
Ik stem al jaren niet meer. Toen ik net 18 was vond ik dat nog spannend en belangrijk, maar na twee keer was de lol er wel af.
De reden waarom ik niet stem is omdat er sowieso al geen partijen zijn die het op 'alle' punten met mij eens zijn. Dan moet ik vervolgens een partij kiezen die het op een 'paar' punten met me eens is en vervolgens worden de punten waarop ze het met me eens zijn wegonderhandeld in ruil voor iets wat van mij niet had gehoevenquote:Op zaterdag 16 november 2013 01:52 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik ben absoluut geen democraat maar er zijn toch een hoop landen op de wereld waar de politici nog een stuk slechter zijn dan in Nederland. In Nederland zijn de meeste politici niet corrupt, verrijken ze zichzelf niet en laten ze ook geen tegenstanders opsluiten, daar mogen we best blij mee zijn. Als burger moet je daarin toch minstens participeren door gewoon braaf naar de stembus te gaan vind ik. Al stem je blanco, maar ga wel stemmen.
Ik ken het probleem.quote:Op zaterdag 16 november 2013 01:54 schreef hugecooll het volgende:
De reden waarom ik niet stem is omdat er sowieso al geen partijen zijn die het op 'alle' punten met mij eens zijn. Dan moet ik vervolgens een partij kiezen die het op een 'paar' punten met me eens is en vervolgens worden de punten waarop ze het met me eens zijn wegonderhandeld in ruil voor iets wat van mij niet had gehoeven
Maar dat is nog geen reden om niet te stemmen, hooguit om anders te stemmen. Of je moet natuurlijk echt tegen het systeem van een getrapte democratie zijn, dan is het inderdaad beter om niet te stemmen. Maar wat wordt dan het alternatief als een hoop andere mensen dat ook gaan doen?quote:Op zaterdag 16 november 2013 01:57 schreef DrDentz het volgende:
En het volk heeft toch niet veel te zeggen, grote beslissingen worden wel genomen zonder ons (invoering euro, Europese grondwet, etc).
Je stemverhaal was al schattig naief. Dit is erger; selectieve blindheid?? En dat voor iemand die iets van de wereld gezien heeft...quote:Op zaterdag 16 november 2013 01:52 schreef Kowloon het volgende:
In Nederland zijn de meeste politici niet corrupt, verrijken ze zichzelf niet ...
Nee hoor, er zijn zat andere landen waar het net zo goed gaat als in Nederland. Er zijn echter ook een hoop landen waar de overheid corrupt is tot op het bot en waar politici hun macht volop misbruiken. Dat komt ook in Nederland voor (zie bijvoorbeeld de VVD in Limburg), maar op een onvergelijkbare schaal.quote:Op zaterdag 16 november 2013 02:25 schreef El_Matador het volgende:
Je stemverhaal was al schattig naief. Dit is erger; selectieve blindheid?? En dat voor iemand die iets van de wereld gezien heeft...
Denk jij wérkelijk dat postzegeltje Nederland een soort safe haven is??
quote:Op zaterdag 16 november 2013 02:48 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Nee hoor, er zijn zat andere landen waar het net zo goed gaat als in Nederland. Er zijn echter ook een hoop landen waar de overheid corrupt is tot op het bot en waar politici hun macht volop misbruiken. Dat komt ook in Nederland voor (zie bijvoorbeeld de VVD in Limburg), maar op een onvergelijkbare schaal.
Ik ben realist en teleurgesteld in de leugenachtige politiekquote:Op vrijdag 15 november 2013 21:47 schreef robin007bond het volgende:
Hoe is jullie politieke ontwikkeling verlopen?
Zelf was ik eerst libertariër en ben ik nu sociaaldemocraat/sociaalliberaal. Ik heb me vooral los weten te wurmen van ideologische dogma's.
Hoe is dat bij jullie gegaan? Waren jullie in de jaren 70 communist? Pro-VS in de Koude Oorlog? Vertel het allemaal!
dus voor einde aan de verplichte winkelnering met sparen voor pensioenquote:Op zaterdag 16 november 2013 05:54 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ik ben voor zowel grote persoonlijke als voor grote financiële vrijheid. Partijen die beleid willen maken komen hier niet aan tegemoet.
Nou ik wordt wel eens een beetje moe van links om al die gelukszoekers uit Senega, Gambial, Nigeria en Sierra Leone, die het Walahalla Europa betreden op een Schengen bezoekvisum, met het vliegtuig hierheen komen, en dan gelijk hun paspoort weg flikkeren, te benoemen tot vluchtelingquote:Op zaterdag 16 november 2013 10:35 schreef Igen het volgende:
Als kind was ik links en bij de eerste keer stemmen koos ik voor Agnes Kant. Maar het soort links denken als dat van de SP vond ik al gauw te dogmatisch, ik ben toch vooral ook pragmatist. In de praktijk komt D66 daar het beste bij in de buurt.
O ja, het afgelopen jaar ben ik ook wel wat rechtser geworden doordat ik heb gemerkt dat je aan hulp overheidsinstanties (loopbaancoaches, advies van het UWV etc.) toch bijna niks hebt en het telkens op "*zucht* laat maar, ik doe het wel zelf" uitdraaide. En omdat ik tegelijkertijd merkte dat de meeste ideeën van 'links' alleen maar ten goede komen aan wie al in een bepaald systeem zit, niet aan de outsider zoals starters of mensen die 50+ en werkloos geraakt zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AlgemeenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 16-11-2013 20:58:43 ]The view from nowhere.
Dan kun je nog lang blijven wachten, denk ik.quote:Op zaterdag 16 november 2013 10:41 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Ik wacht al heel mijn leven op mijn partij, maar die is er niet.
De partij voor elkaar en door elkaar, niet links niet rechts, maar rechtdoor. Een partij die de belangen van de gehele samenleving voorstaat en niet voorkeur heeft voor bepaalde belangen. Een partij die problemen erkent en daar constructief oplossingen voor aandraagt en uitvoert.
Een partij die welzijn hoog in het vaandel heeft en innovatie ziet als opstapje naar een steeds verbeterende samenleving, gedreven door kennis en begrip van een samenleving en haar inwoners.
quote:
En dat is het grote struikelblok dan ook, de verdeeldheid. Terwijl er denk ik zeker hele rationele keuzes gemaakt kunnen worden voor het overkoepelende belang, maar daar is dan weer niemand het mee eensquote:Op zaterdag 16 november 2013 11:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Dan kun je nog lang blijven wachten, denk ik.
Want zelfs al negeer je de belangen van groeperingen, dan nog is er niet één eenduidige rationeel optimale manier om beleid te voeren. Je zal dan nog steeds het probleem van conflicterende morele waarden houden en verschillende rationele oplossingen die aan bepaalde van die waarden meer tegemoet komen dan aan andere. Je zal dan dus nog steeds subjectieve keuzes moeten maken, niet over belangen maar wel over waarden. Dat is denk ik ook het utopische geval van democratie: waarin de keus voor een partij een keus voor een bepaalde verzameling met elkaar compatibele waarden betekent.
Je bent er in thuis waarschijnlijk, zou je iets kunnen zeggen over algemene lijnen waarin gedacht kan worden dat het algemene richtlijnen zijn?quote:Deelnemer schreef:
Je moet eerst leren dat er vele ideologische bouwwerken mogelijk zijn. Zo heb je in de filosofie diverse filosofische systeembouwers gehad: Plato, Aristoteles, Augustines, Thomas van Aquino, Imanuel Kant, René Decartes, Spinoza, etc... In de moderne filosofie gelooft men niet meer, dat een van deze bouwwerken juist is, maar dat je zo nooit komt tot een goed systeem kan komen. De veronderstelling dat er een aantal algemene evidente axioma's zijn, die direct aansluiten op de alledaagse wereld, en waarmee alles begrijpelijk wordt, is ongeloofwaardig geworden. Toch zijn dit soort systemen voor veel mensen zeer overtuigend geweest. En politieke ideologieen zijn daarbij vergeleken slechts slappe aftreksels.
quote:Op zaterdag 16 november 2013 11:16 schreef deelnemer het volgende:
PersoonlijkSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AlgemeenHeel interessant om te lezen, deelnemer.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In je verhaal lees ik eigenlijk terug dat je politiek (en dan met name rechtse politiek) een machtsspelletje vindt spelen. De afgelopen 30 jaar vooral rechts.
Mijn vraag: waar stem jij eigenlijk op? Wiens macht legitimeer jij wel?
Ook een mooi verhaal Lyrebird.quote:Op zaterdag 16 november 2013 11:42 schreef Lyrebird het volgende:
In den beginne zag ik wel wat in de acties van Greenpeace (dat is natuurlijk al heel erg lang geleden), maar langzaam kreeg ik door dat zij watermeloenen waren (groen van buiten, rood van binnen). Daarnaast was ik al van jongs af aan erg op zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid, en dat rode stond me niet zo aan.
Toen ik naar de VS verhuisde, vond ik Bill Clinton wel een toffe peer en Bush een losgeslagen gek. In het land aangekomen, merkte ik dat het NOS journaal en de Nederlandse kranten het Amerikaanse nieuws gekleurd brachten, iets wat naderhand bijvoorbeeld Charles Groenhuizen ook heeft toegegeven. Ik begon de Amerikaanse politiek wat beter te volgen, en zat vaak op een lijn met de Republikeinen. De Democraten, dat waren toch vaker van die enge PvdA types (denk Bill Clinton).
Kan me nog herinneren hoe in Boston een dame van de Libertarische partij wat zinnige dingen riep voor de gouverneursverkiezingen. Daar kon ik me nog beter in vinden.
In 2008 is het Amerikaanse kaartenhuis finaal in elkaar gezakt, waardoor ik op een andere manier tegen de Amerikaanse maatschappij aan begon te kijken. Daarbij speelde ook dat ik een vriendin had, die een typische Amerikaanse levensfilosofie en gat in haar hand had. Ik ontdekte dat de scholing in de VS zwaar ondermaats was, dat de overheid er maar heel erg weinig goed doet, en dat als je iets wil bereiken, dat je het toch echt zelf moet doen.
In 2009 ben ik na een aanbod van een Japanse universiteit in Japan gaan kijken, en daar bleek dat een overheid best wel goede dingen kan doen. In Japan kreeg ik de verantwoordelijkheid voor een stel idiote studenten, en die jongens hebben mij geleerd dat het Libertarisme in de praktijk niet zo efficient is als op papier. Om met Jack Aubrey uit Master & Commander te spreken: Men must be governed.
Scholing is de sleutel tot succes, en zorgt er voor dat ook idiote studenten zichzelf kunnen redden, en helaas is het met de scholing steeds droeviger gesteld (zie ook mijn topics in SES). In plaats van leerlingen te voorzien van zo veel mogelijk informatie en skills, laten we ze zwemmen en nemen we hun zelfvertrouwen weg. We moeten terug naar het Wax on, wax off principe van Mr. Miyagi.
Hoe moet het dan wel met de politiek, welke kant moeten we op? Ik ben nog steeds zoekende. Je mag hier best om lachen, maar Sarah Palin begrijpt wel hoe we met onze vrijheden om moeten gaan. Nog steeds geloof ik dat we de lat hoger moeten leggen, dat we ons niet neer moeten leggen bij een systeem dat niet werkt. De oplossing ligt niet in anonieme wetgeving vanuit Brussel of Washington, maar in mensen die met passie en een goed hart voor de goede zaak strijden.
Helaas ben ik met de jaren het vertrouwen in de politiek volledig kwijtgeraakt. Dit komt ook doordat ik een baan in de wetenschap heb, waar wetenschappers met een instinct voor de politiek het VEEL verder schoppen dan wetenschappers die aan wetenschap doen. Zoiets zet je aan het denken.
Ligt de oplossing wel in politiek? Ik hoop dat nieuwe technologieen er voor gaan zorgen dat we steeds minder politiek nodig gaan hebben. Kevin Williamson kan daar mooi over schrijven.
Dus young Robin007bond - het is jammer dat we jou zijn kwijtgeraakt aan the Dark Side. Je lijkt me iemand die heel goed kan lezen, maar vergeet niet je eigen denkraam te gebruiken.
Bij Fox (rechts) weet je net zoals bij MSNBC (links), ABC (links), NPS (links), NPR (links) en CNN (links) waar je aan toe bent.quote:Op zaterdag 16 november 2013 15:23 schreef robin007bond het volgende:
Dat de Nederlandse media vooringenomen is durf ik inderdaad wel te zeggen, maar omroepen als Fox News zijn toch veel erger? Ook bij een debat op Nederland 2 herinnerde ik mij nkg dat beide kanten goed naar voren kwamen.
Er zitten idd nogal wat haken en ogen aan het libertarisme. Maar dan vind ik jouw overstap naar de sociaaldemocratie wel een erg dramatische stap. Enfin, wijsheid komt met de jaren.quote:Op zaterdag 16 november 2013 15:23 schreef robin007bond het volgende:
Verder tsja, het libertarismd vind ik vooral een schijnvrijheid bieden. Vandaar dat ik er niets meer in zie.
Vervelend ja als mensen niet doen wat je wil. Kan je ze beter maar met de harde hand onderdrukken.quote:Op zaterdag 16 november 2013 11:42 schreef Lyrebird het volgende:
In Japan kreeg ik de verantwoordelijkheid voor een stel idiote studenten, en die jongens hebben mij geleerd dat het Libertarisme in de praktijk niet zo efficient is als op papier. Om met Jack Aubrey uit Master & Commander te spreken: Men must be governed.
Ik stuur altijd tegen. De laatste tien jaar stem ik consequent SP.quote:Op zaterdag 16 november 2013 15:20 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Heel interessant om te lezen, deelnemer.
In je verhaal lees ik eigenlijk terug dat je politiek (en dan met name rechtse politiek) een machtsspelletje vindt spelen. De afgelopen 30 jaar vooral rechts.
Mijn vraag: waar stem jij eigenlijk op? Wiens macht legitimeer jij wel?
Waar heeft Groenhuizen dat toegegeven?quote:Op zaterdag 16 november 2013 11:42 schreef Lyrebird het volgende:
In den beginne zag ik wel wat in de acties van Greenpeace (dat is natuurlijk al heel erg lang geleden), maar langzaam kreeg ik door dat zij watermeloenen waren (groen van buiten, rood van binnen). Daarnaast was ik al van jongs af aan erg op zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid, en dat rode stond me niet zo aan.
Toen ik naar de VS verhuisde, vond ik Bill Clinton wel een toffe peer en Bush een losgeslagen gek. In het land aangekomen, merkte ik dat het NOS journaal en de Nederlandse kranten het Amerikaanse nieuws gekleurd brachten, iets wat naderhand bijvoorbeeld Charles Groenhuizen ook heeft toegegeven. Ik begon de Amerikaanse politiek wat beter te volgen, en zat vaak op een lijn met de Republikeinen. De Democraten, dat waren toch vaker van die enge PvdA types (denk Bill Clinton).
Rare gevolgtrekking dat het falen van de overheid mensen rechtser maakt.quote:Op zaterdag 16 november 2013 10:35 schreef Igen het volgende:
Als kind was ik links en bij de eerste keer stemmen koos ik voor Agnes Kant. Maar het soort links denken als dat van de SP vond ik al gauw te dogmatisch, ik ben toch vooral ook pragmatist. In de praktijk komt D66 daar het beste bij in de buurt.
O ja, het afgelopen jaar ben ik ook wel wat rechtser geworden doordat ik heb gemerkt dat je aan hulp van overheidsinstanties (loopbaancoaches, advies van het UWV etc.) toch bijna niks hebt en het telkens op "*zucht* laat maar, ik doe het wel zelf" uitdraaide. En omdat ik tegelijkertijd merkte dat de meeste ideeën van 'links' alleen maar ten goede komen aan wie al in het systeem zit, niet aan de outsider zoals starters of mensen die 50+ en werkloos geraakt zijn.
Toevoeging: En ook omdat ik heb gezien wat voor moois bereikt kan worden door niet naar de overheid te wijzen maar (desnoods met een heleboel anderen samen) zelf de handen uit de mouwen te steken.
Je geeft iig toe dat je een agenda hebt.quote:Op zaterdag 16 november 2013 01:12 schreef Kowloon het volgende:
Ik weet eigenlijk niet beter dan dat ik gesteld ben op thema's als persoonlijke vrijheid, economische vrijheid, beperkte overheidsuitgaven, dat welvaart meer is dan alleen het BBP en dat ik het nemen van eigen verantwoordelijkheid belangrijk vind. Het is denk ik gedeeltelijk aangeboren.
Wel zit er enige ontwikkeling in de manier van denken achter deze thema's. Op de middelbare school was ik denk ik wat pragmatischer, maar toch al met een sterke focus op eigen verantwoordelijkheid. Dat pragmatische is meer verdwenen toen ik dieper begon na te denken over de eerder genoemde thema's. Ik kwam eigenlijk als vanzelf uit bij echt libertarische ideeën. En die heb ik dan ook een tijdje zo geuit, onder andere op FOK!. Momenteel ben ik weer wat pragmatischer, maar ik hou nog steeds sterk vast aan de gedachte achter de libertarische ideeën. Ik zou mij dan ook nu omschrijven als minarchist.
Mede dankzij mijn studie heb ik overigens geleerd hoe ik mijn minarchistische agenda goed kan verwoorden. Het is mij opgevallen dat het in discussies enorm belangrijk is hoe je je politieke ideeën weet te verpakken. Ook zonder constant op de overheid te focussen kun je een op vrijheid gestoeld verhaal naar voren brengen, en dan krijg je al snel veel meer bijval.
Wat ik overigens ook belangrijk vind is om een met een eigen verhaal te komen en niet af te gaan op ideeën van filosofen, moralisten en politieke denkers. Ik lees daar dan ook geen boeken of artikelen over. Wat ik wel doe is proberen te begrijpen hoe de werkelijkheid in elkaar steekt. Met die kennis probeer ik te beredeneren welke standpunt ik het beste kan innemen. Alleen zo kun je naar mijn idee voorkomen dat je vastroest in ideologieën zonder nog zelf na te denken.
Nou leg je me woorden in de mond. Ik heb het niet over "falen", ik heb het niet over andere "mensen" dan mezelf, laat staan dat ik aan "gevolgtrekkingen" in het algemeen doe.quote:Op zaterdag 16 november 2013 16:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Rare gevolgtrekking dat het falen van de overheid mensen rechtser maakt.
Ik zeik jou helemaal niet af. Het is enkel typisch dat een incompetente overheid hiertoe leidt.quote:Op zaterdag 16 november 2013 16:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou leg je me woorden in de mond. Ik heb het niet over "falen", ik heb het niet over andere "mensen" dan mezelf, laat staan dat ik aan "gevolgtrekkingen" in het algemeen doe.
En wat dacht je ervan om ook zelf eens wat persoonlijks bij te dragen ipv. alleen maar anderen af te zeiken die zich bloot geven?
Maar ik zeg helemaal niet dat de overheid incompetent is. Dat is jouw conclusie.quote:Op zaterdag 16 november 2013 16:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik zeik jou helemaal niet af. Het is enkel typisch dat een incompetente overheid hiertoe leidt.
Ze zijn heel competent in het binnenhalen van geld (om het daarna weer te verspillen) en het beperken van vrijheden van burgers.quote:Op zaterdag 16 november 2013 16:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar ik zeg helemaal niet dat de overheid incompetent is. Dat is jouw conclusie.
oh de meeste niet corrupt, nou dat is mooi zeg, 49% niet corrupt?quote:Op zaterdag 16 november 2013 01:52 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik ben absoluut geen democraat maar er zijn toch een hoop landen op de wereld waar de politici nog een stuk slechter zijn dan in Nederland. In Nederland zijn de meeste politici niet corrupt, verrijken ze zichzelf niet en laten ze ook geen tegenstanders opsluiten, daar mogen we best blij mee zijn. Als burger moet je daarin toch minstens participeren door gewoon braaf naar de stembus te gaan vind ik. Al stem je blanco, maar ga wel stemmen.
De SP heeft mooie idealen, maar vind ik iets te idealistisch. Door niet mee te regeren en niet open te staan voor concessies hebben ze ook helemaal geen invloed.quote:Op zaterdag 16 november 2013 16:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik stuur altijd tegen. De laatste tien jaar stem ik consequent SP.
Je wilt een burgemeester in oorlogstijd?quote:Op zaterdag 16 november 2013 17:25 schreef robin007bond het volgende:
[..]
De SP heeft mooie idealen, maar vind ik iets te idealistisch. Door niet mee te regeren en niet open te staan voor concessies hebben ze ook helemaal geen invloed.
Leuk die ontwikkeling.quote:Op zaterdag 16 november 2013 10:35 schreef Igen het volgende:
O ja, het afgelopen jaar ben ik ook wel wat rechtser geworden doordat ik heb gemerkt dat je aan hulp van overheidsinstanties (loopbaancoaches, advies van het UWV etc.) toch bijna niks hebt en het telkens op "*zucht* laat maar, ik doe het wel zelf" uitdraaide. En omdat ik tegelijkertijd merkte dat de meeste ideeën van 'links' alleen maar ten goede komen aan wie al in het systeem zit, niet aan de outsider zoals starters of mensen die 50+ en werkloos geraakt zijn.
Toevoeging: En ook omdat ik heb gezien wat voor moois bereikt kan worden door niet naar de overheid te wijzen maar (desnoods met een heleboel anderen samen) zelf de handen uit de mouwen te steken.
De filosofie moet je historisch benaderen, dwz de ontwikkelingen volgen. Het laat zich net zo min samenvatten als geschiedenis.quote:Op zaterdag 16 november 2013 12:41 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Je bent er in thuis waarschijnlijk, zou je iets kunnen zeggen over algemene lijnen waarin gedacht kan worden dat het algemene richtlijnen zijn?
Dat spaart een hoop leeswerk uit voor diegene die niet de tijd of motivatie en zelfs intellect hebben om al die werken van die filosofen door te nemen.
Maar kan wel interesse wekken eventueel om toch eens iets te gaan lezen!
Dat is natuurlijk een golf die komt en gaat. Bovendien dient de democratie degenen die gezegend zijn met bepaalde capaciteiten, hetgeen een zichzelf versterkend proces is. Democratie dient de zwakkeren enkel in het begin.quote:Op zaterdag 16 november 2013 17:25 schreef Klopkoek het volgende:
Ik heb altijd wel een links beeld gehad omdat ik al vroeg doorhad hoe de pendule permanent naar rechts aan het bewegen is en de democratie meer en meer wordt ondermijnd. Hetzij door internationale ontwikkelingen, hetzij doordat heel veel zaken worden afgestoten. En ik heb dat altijd een slechte zaak gevonden.
bedankt weer voor de tips.quote:Op zaterdag 16 november 2013 17:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De filosofie moet je historisch benaderen, dwz de ontwikkelingen volgen. Het laat zich net zo min samenvatten als geschiedenis.
Een goed begin is de Griekse filosofie. Gelukkig heeft W. K. C. Guthrie wel een korte prelude geschreven op zijn History of Greek Philosophy in 6 delen, namelijk het 161 pagina's dikke Greek Philosophers From Thales to Aristotle uit 1950.
De politieke voorgeschiedenis kun je volgen in het online college: Donald Kagan: Introduction to Ancient Greek History
Zelf vind ik overigens dat de wetenschap meer kennis en inzicht te bieden heeft dan de filosofie. Maar de Griekse filosofie is wel de moeite waard.
En waar ik dan benieuwd naar was is of er een samenvatting gegeven kan worden over die evidente axioma's die sommigen dus wel zagen, en zelfs overtuigd hiervan waren. Als ze er waren dan uiteraard.quote:De veronderstelling dat er een aantal algemene evidente axioma's zijn, die direct aansluiten op de alledaagse wereld, en waarmee alles begrijpelijk wordt, is ongeloofwaardig geworden. Toch zijn dit soort systemen voor veel mensen zeer overtuigend geweest.
Oneens. Capaciteiten zijn altijd ingebed in een bepaalde omgeving, waardoor sommigen eruit zullen springen en anderen niet, en niet elke capaciteit altijd even waardevol zal zijn. Bovendien kan deze omgeving ook zijn beurt ook weer de capaciteiten bepalen. Bijvoorbeeld: armoede maakt mensen ook echt daadwerkelijk dommer (net zoals alle pestprojecten van de gemeentes tegenwoordig, pure treiterij is dat).quote:Op zaterdag 16 november 2013 17:41 schreef waht het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een golf die komt en gaat. Bovendien dient de democratie degenen die gezegend zijn met bepaalde capaciteiten, hetgeen een zichzelf versterkend proces is. Democratie dient de zwakkeren enkel in het begin.
Capaciteiten zijn altijd onevenredig verdeeld, derhalve is de werkelijkheid van rechtse signatuur.
Dat verandert totdat men het opgeeft. Heel kort dan even ...quote:Op zaterdag 16 november 2013 17:44 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
bedankt weer voor de tips.
Maar het ging mij voornamelijk om dit stukje.
[..]
En waar ik dan benieuwd naar was is of er een samenvatting gegeven kan worden over die evidente axioma's die sommigen dus wel zagen, en zelfs overtuigd hiervan waren. Als ze er waren dan uiteraard.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 16-11-2013 19:14:48 ]The view from nowhere.
Dat klinkt als een geschikte partij voor mij.quote:VVD = partij voor fraudeurs, onderdrukkers, egoďsten, graaiers, massamoordenaars, informatievervalsers, revisionisten, psychopaten, kleptocraten
Dat omgeving invloed heeft valt inderdaad niet te ontkennen, maar het bepaalt niet alles. En degenen die zich door de juiste capaciteiten naar een goede omgeving weten te werken zullen hierdoor opeens een dubbele voorsprong hebben (zowel inherente capaciteiten als voordelige omgeving). Dit versterkt zich op de volgende generatie.quote:Op zaterdag 16 november 2013 18:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Oneens. Capaciteiten zijn altijd ingebed in een bepaalde omgeving, waardoor sommigen eruit zullen springen en anderen niet, en niet elke capaciteit altijd even waardevol zal zijn. Bovendien kan deze omgeving ook zijn beurt ook weer de capaciteiten bepalen. Bijvoorbeeld: armoede maakt mensen ook echt daadwerkelijk dommer (net zoals alle pestprojecten van de gemeentes tegenwoordig, pure treiterij is dat).
quote:Op zaterdag 16 november 2013 18:49 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat verandert totdat men het opgeeft. Heel kort dan even ...Heel erg bedankt voor je moeite om dit kort uiteen te zettenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Dat geeft weer stof tot nadenken.“When there is no desire, all things are at peace.”
Wat ik bedoel is dat sommige vaardigheden in sommige tijdvakken of samenlevingen waardeloos kunnen zijn en anderen totaal niet.quote:Op zaterdag 16 november 2013 19:05 schreef waht het volgende:
[..]
Dat omgeving invloed heeft valt inderdaad niet te ontkennen, maar het bepaalt niet alles. En degenen die zich door de juiste capaciteiten naar een goede omgeving weten te werken zullen hierdoor opeens een dubbele voorsprong hebben (zowel inherente capaciteiten als voordelige omgeving). Dit versterkt zich op de volgende generatie.
Verder klopt het wel dat niet elke capaciteit overal even waardevol is, maar er zijn wel degelijke bepaalde capaciteiten aan te wijzen die onder elke omstandigheid voordelig zijn. Vervolgens is het de mate waarin iemand waarde (wat de samenleving wenst) kan produceren waarop hij beoordeeld wordt en vooruit kan komen.
Uiteraard roept dit logischerwijs om verdeling van welvaart aangezien het zich zal concentreren bij de groep die met de juiste capaciteiten op de juiste plek en tijd is beland.
PersoonlijkSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AlgemeenVraagje: hoe ben je erachter gekomen welke economische boeken je moet lezen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
Dat klopt, maar dat is dus in lijn met de gedachte dat capaciteiten onevenredig verdeeld zijn.quote:Op zaterdag 16 november 2013 19:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat sommige vaardigheden in sommige tijdvakken of samenlevingen waardeloos kunnen zijn en anderen totaal niet.
Net zoals waardeloze uitvindingen later hun nut kunnen bewijzen.
Nee dat is het niet.quote:Op zaterdag 16 november 2013 19:36 schreef waht het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat is dus in lijn met de gedachte dat capaciteiten onevenredig verdeeld zijn.
Het spreekt het in ieder geval niet tegen.quote:
Vertel?quote:Op zaterdag 16 november 2013 19:55 schreef waht het volgende:
Geen zorgen, ik ken alle dirty tricks van het grootkapitaal.
Ik ging eerst bij de academische boekhandel in Nijmegen kijken (Dekker v.d. Vegt tegenwoordig Roelants). Daar vond ik na lang zoeken 1 plankje boeken met daarboven het kopje 'economie'. De rest van de kast bestond uit planken met management boeken, zoals ook de volgende vijf kasten. Ik vroeg aan de verkoper hoe het kon, dat heel Nederland voortdurend over economie loopt te zeuren en er slecht een plankje, weinig overtuigende boeken, over te vinden is in een academische boekhandel. Hij merkte wijselijk op, dat mensen niet geďnteresseerd zijn in economie maar alleen in geld (dit was in 2003, ruim voor de kredietcrisis).quote:Op zaterdag 16 november 2013 19:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Vraagje: hoe ben je erachter gekomen welke economische boeken je moet lezen?
PersoonlijkSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AlgemeenWij hebben zoveel overeenkomsten dat het bijna schokkend is. Toch zijn onze conclusies heel anders. Ik zou graag een keer een avondje met je doorbomen over het onderwerp.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.a man convinced against his will is of the same opinion still
dus je hebt een groententuin en wat kippen ?quote:Op zaterdag 16 november 2013 19:45 schreef Klopkoek het volgende:
Laatst kreeg ik ook door hoe de grote voedselproducenten bewust verslavende stoffen in het voedsel doen, en stoffen die mensen een bepaalde kant op sturen. Mensen ongeduldig (dus vaak ook egoistisch) maken. Ze weten het en gebruiken het, en hebben het liefst dat 'wij' dat weer niet weten. Dit gebeurt dan ook in kartelverband met behulp van sectororganisaties.
Daardoor ben ik links geworden.
VVD is ook gewoon sociaal democratisch. De overeenkomsten zijn groter dan de verschillen tussen de diverse partijen. Alleen in verkiezingstijd proberen ze allemaal een eigen gezicht te tonen.quote:Op zaterdag 16 november 2013 21:13 schreef Spanky78 het volgende:
Ik ben een liberaal, maa rhelaas hebben we geen echt liberale partijen in dit land. Vroeger was ik linksig, neigde naar PVDA en D66.
VVD is vooral conservatief en D66 is meer sociaal democratisch vind ik.
Wel heel conservatief sociaal democratisch dan...quote:Op zaterdag 16 november 2013 21:24 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
VVD is ook gewoon sociaal democratisch. De overeenkomsten zijn groter dan de verschillen tussen de diverse partijen. Alleen in verkiezingstijd proberen ze allemaal een eigen gezicht te tonen.
Eigenlijk zou ik dat wel willen ja.quote:Op zaterdag 16 november 2013 21:03 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
dus je hebt een groententuin en wat kippen ?
Idd, een partij voor hypocriete mensen zonder principes. Vandaar dat ze met roven wegkomen en PvdA niet.quote:Op zaterdag 16 november 2013 18:59 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat klinkt als een geschikte partij voor mij.
hm.. volkstuintjes zijn een beetje omgebouwd naar terrassen met een blokhut en een party tent.. ze zijn er nog wel.. mensen die nu 80 zijn, hebben ze nog steeds.. in 1950 ofzo had iedereen datquote:Op zaterdag 16 november 2013 22:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Eigenlijk zou ik dat wel willen ja.
Vroeger was dat niet eens zo raar en vrij normaal om een paar zaken zelf te verbouwen. Maar dat is door allemaal gekonkel (en wetgeving) uit de mode geraakt en nu wordt je met de nek aangekeken als je dat zou proberen. Geitenwollensok enzo.
Wat is er nog conservatief aan de VVD?quote:Op zaterdag 16 november 2013 21:24 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Wel heel conservatief sociaal democratisch dan...
Goede conclusie, slechte oplossing.quote:Op zaterdag 16 november 2013 23:39 schreef von_Preussen het volgende:
Altijd liberaal geweest maar er toen achter gekomen (mede dankzij Rutte) dat deze figuren net zo extreem incompetent zijn als de andere politieke stromingen, mijn vermoeden is dat ze er ook eerder voor hun eigen hachje in de politiek zitten i.p.v. een hoger doel dienen (het landsbelang(. Populisten bieden in mijn optiek al helemaal geen oplossingen, dus die vallen ook af.
Daardoor ben ik enkele jaren geleden tot de conclusie gekomen dat de democratie een buitengewoon beroerd politiek systeem is en ben ik tot een felle anti-democraat verworden. Derhalve zou ik het ook zeer weten te waarderen als er een staatsgreep wordt gepleegd waarmee een einde komt aan de vreselijke parlementaire democratie die men tegenwoordig in Nederland (en Europa) kent.
Een militaire junta, dat zou mij wel wat lijken.
Nee, zo heb ik dat niet bedoeld.quote:Op zaterdag 16 november 2013 16:12 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Vervelend ja als mensen niet doen wat je wil. Kan je ze beter maar met de harde hand onderdrukken.
Dat zou een goede party zijn voor mij. Dan hoefde ik niet telkens tegen te stemmen, maar kon ik gewoon ergens voor zijn.quote:Op zaterdag 16 november 2013 10:41 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Ik wacht al heel mijn leven op mijn partij, maar die is er niet.
De partij voor elkaar en door elkaar, niet links niet rechts, maar rechtdoor. Een partij die de belangen van de gehele samenleving voorstaat en niet voorkeur heeft voor bepaalde belangen. Een partij die problemen erkent en daar constructief oplossingen voor aandraagt en uitvoert.
Een partij die welzijn hoog in het vaandel heeft en innovatie ziet als opstapje naar een steeds verbeterende samenleving, gedreven door kennis en begrip van een samenleving en haar inwoners.
quote:The self as a centre of relationships
Society as a community of trust
Nature as home
Heaven as the ultimate source of creativity and meaning (humans as co-creators)
Een soort Argentinie zoals het was ten tijde van de papa van onze prinses ?quote:Op zaterdag 16 november 2013 23:39 schreef von_Preussen het volgende:
Altijd liberaal geweest maar er toen achter gekomen (mede dankzij Rutte) dat deze figuren net zo extreem incompetent zijn als de andere politieke stromingen, mijn vermoeden is dat ze er ook eerder voor hun eigen hachje in de politiek zitten i.p.v. een hoger doel dienen (het landsbelang(. Populisten bieden in mijn optiek al helemaal geen oplossingen, dus die vallen ook af.
Daardoor ben ik enkele jaren geleden tot de conclusie gekomen dat de democratie een buitengewoon beroerd politiek systeem is en ben ik tot een felle anti-democraat verworden. Derhalve zou ik het ook zeer weten te waarderen als er een staatsgreep wordt gepleegd waarmee een einde komt aan de vreselijke parlementaire democratie die men tegenwoordig in Nederland (en Europa) kent.
Een militaire junta, dat zou mij wel wat lijken.
Immanuel Kant noemt dat 'autonomie'. Letterlijk: zelf wetgeving. Het idee is dat je mensen vrij kunt laten zolang zij zichzelf de wet stellen. De mensen die dat niet kunnen, en er een potje van maken, wordt de wet gesteld door anderen (= heteronomie).quote:
Er bestaat dus wel een samenleving.quote:Thatcher: "Freedom will destroy itself if it is not exercised within some sort of moral framework, some body of shared beliefs, some spiritual heritage transmitted through the Church, the family, and the school.
Om heel eerlijk te zijn heb ik moeite om vrijheid als ongedefinieerd begrip direct te koppelen aan het 'ultieme geluk'. Ik weet eigenlijk niet hoe ik dat voor mij moet zien.quote:Op zondag 17 november 2013 07:05 schreef Lyrebird het volgende:
Vrijheid is MI het ultieme geluk, maar het is iets waar je enorm hard voor moet werken, om het ook daadwerkelijk op een goede manier te kunnen gebruiken.
De woordkeuze is enigszins merkwaardig vanuit liberaal perspectief. Een maatschappij laat zich, volgens liberalen, immers lastig tot helemaal niet ontwerpen. Daar spreekt een groot maakbaarheidsideaal uit.quote:Op zondag 17 november 2013 07:05 schreef Lyrebird het volgende:
Er is geen sprake van mensen met harde hand onderdrukken. Er zit wel een 'strenge' component in mijn betoog, in die zin dat ouders 'streng maar rechtvaardig' moeten zijn, om duidelijkheid te scheppen, om zo een omgeving te creëren waarin kinderen zich veilig voelen en zich kunnen ontwikkelen. Ik denk dat een maatschappij die met deze gedachte ontworpen is, harmonieuzer in elkaar steekt dan de maatschappij waarin we nu leven.
Beschikken alle vaders en moeders over voldoende middelen om hun kinderen wegwijs te maken in de maatschappij? Wat nou als de vaders en moeders zelf niet wegwijs zijn.. hoe kan je dan verwachten dat zij hun kinderen wel de maatschappij leren begrijpen? En hoe eerlijk is het als je als individu volledig afhankelijk bent van een enkele orgaan voor zelfontplooiing?quote:Op zondag 17 november 2013 07:05 schreef Lyrebird het volgende:
Is dat efficiënt? Kan dat niet beter? Is het niet beter als vaders en moeders hun kinderen wegwijs maken in de maatschappij?
De vraag die je dan kan stellen is: wat is een diploma eigenlijk?quote:Op zondag 17 november 2013 07:05 schreef Lyrebird het volgende:
Om even terug te komen op diploma's: ik ben van mening dat mensen die zichzelf op andere manieren hebben bewezen, geen trainer diploma hoeven te hebben om trainer bij FC Twente te worden. Want laten we wel wezen, terwijl diploma's steeds belangrijker worden in onze maatschappij, betekent het hebben van een diploma steeds minder, omdat cursussen worden uitgehold en aan inflatie onderhevig zijn. Jan Timmer, voormalig CEO van Philips, had geen opleiding van betekenis gevolgd, maar deed het MI beter dan zijn voorgangers en opvolgers, die naar de beste scholen zijn geweest. Het is leuk om naar Johan Cruijff te luisteren, omdat hij heel goed snapt hoe de wereld in elkaar steekt, en het ook leuk kan vertellen. Die zit volgens mij ook op deze lijn. De praktijk is ook een leerschool.
Fantastisch uiteraard, just plain old common sensequote:Op zondag 17 november 2013 09:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat zou een goede party zijn voor mij. Dan hoefde ik niet telkens tegen te stemmen, maar kon ik gewoon ergens voor zijn.
In China is er ook sprake van een herwaardering van het marktideologie. Tu Wei-ming doet dat op grond van het confucianisme. Luister maar van 44:24 tot 44:46
Daarin geeft hij dit ideologisch schema
[..]
Het grappige is dat je de vrije markt beschrijft maar dan alsof die van bovenaf bestuurd wordt.quote:Op zondag 17 november 2013 10:58 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Fantastisch uiteraard, just plain old common sense
Het is eigenlijk allemaal niet zo moeilijk, maar waarom lukt het ons maar niet, dat is de grote vraag. En ook het antwoord daarop ligt uiteraard verborgen in de zelfde vier uitspraken.
Vertrouwen is dan ook het grootste obstakel in deze wereld, we willen allemaal ons eigen hachje veiligstellen met soms desastreuze gevolgen, als er een ding echt hoog op de agenda zou moeten staan is het vertrouwen leren toepassen, maar dat is in deze tijd niet te doen, eigenlijk nooit geweest natuurlijk.
Ik vind het mooi om te zien dat er veel mensen zich bewust zijn van de mogelijkheden, maar ik ben tegelijkertijd alles behalve hoopvol als ik de trends en beslissingen volg.
Ik vraag mij werkelijk af of de mensheid er klaar voor is, en of men het eigenlijk wel wil.
wil jij zeggen dat we hier vrijemarktwerking hebben met onze 4 zorgverzekeraars de continu overleg hebben in http://www.cvz.nl/quote:Op zondag 17 november 2013 11:41 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het grappige is dat je de vrije markt beschrijft maar dan alsof die van bovenaf bestuurd wordt.
Vrijheid betekent natuurlijk ook de vrijheid om wat aan te kloten, domme beslissingen te maken (waar je weer van kunt leren) en jezelf idioot te gedragen. Als je jezelf alleen maar op een 'goede' en verstandige manier mag gedragen, is er geen sprake meer van vrijheid.quote:
Waar zeg ik dat?quote:Op zondag 17 november 2013 12:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wil jij zeggen dat we hier vrijemarktwerking hebben met onze 4 zorgverzekeraars de continu overleg hebben in http://www.cvz.nl/
met hun vele miljarden aan reserveringen en voorzieningen
hier meen ik dat te lezenquote:
quote:Op zondag 17 november 2013 11:41 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het grappige is dat je de vrije markt beschrijft maar dan alsof die van bovenaf bestuurd wordt.
voor mij dus de partij voor de dieren, maar dan zonder de dierenquote:Op zondag 17 november 2013 13:21 schreef 99.999 het volgende:
Laten we proberen het hier bij de politieke ontwikkeling van de mensen hier proberen te houden. Dus wat minder de politieke discussie aangaan aub.
Zou je ook kunnen onderbouwen waarom?quote:Op zondag 17 november 2013 13:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor mij dus de partij voor de dieren, maar dan zonder de dieren
Dus voordat jij naar de stembus loopt kijk je alleen naar de laatste peilingen? En stel dat die peilingen het verkeerd hadden en de partij waar jij op stemde als grootste uit de bus komt, dan is jouw stem eigenlijk 'mislukt'?quote:Op zaterdag 16 november 2013 16:12 schreef deelnemer het volgende:
Ik stuur altijd tegen. De laatste tien jaar stem ik consequent SP.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2013 13:46:56 ]
de tv spotquote:Op zondag 17 november 2013 13:30 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Zou je ook kunnen onderbouwen waarom?
Heel leuk dat je nu Partij voor de Dieren zonder dieren stemt, maar wat heeft je hiertoe gebracht?
stemde ik PVDA, maar ik heb de pest aan de die Hans Spekman met zijn Mao jasje, sinds die geklets over nivelleren is een feest, dus dat doe ik niet meerquote:Wat vond je vroeger van de politiek? Etc.
Nee, ik stem altijd tegen degenen, die niet meer hoeven te doen dan een standpunt heel stellig te beweren, omdat het de hype van dat moment is. De laatste decennia had politiek rechts de wind in de zeilen, en het hele politieke spectrum is naar rechts opgeschoven. Dan stem ik links, omdat ik geen zin heb in extreme ideologische hypes.quote:Op zondag 17 november 2013 13:45 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dus voordat jij naar de stembus loopt kijk je alleen naar de laatste peilingen? En stel dat die peilingen het verkeerd hadden en de partij waar jij op stemde als grootste uit de bus komt, dan is jouw stem eigenlijk 'mislukt'?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Natuurkunde.The view from nowhere.
Wat is een hype dan eigenlijk precies?quote:Op zondag 17 november 2013 13:55 schreef deelnemer het volgende:
Nee, ik stem altijd tegen degenen, die niet meer hoeven te doen dan een standpunt heel stellig te beweren, omdat het de hype van dat moment is. De laatste decennia had politiek rechts de wind in de zeilen, en het hele politieke spectrum is naar rechts opgeschoven. Dan stem ik links, omdat ik geen zin heb in extreme ideologische hypes.
Politieke bewegingen zijn meestal een reactie op een probleem in de samenleving. Zoals de marktbeweging zich afzette tegen de feodale situatie koning / adel. Zoals het communisme zich afzette tegen de kapitalisten in 1e industriele revolutie. Zoals Hayek zich afzette tegen iedere vorm van collectivisme en een volledig individualisme bepleit, alleen door de markt gecoordineerd. De analyse van de problemen zijn vaak correct, maar de waarheden die men daaruit munt zijn vaak eenzijdig.quote:Op zondag 17 november 2013 14:04 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Wat is een hype dan eigenlijk precies?
Ja.quote:Ik verwachtte eigenlijk wijsbegeerte, maar dat is dus zelfstudie geweest?
Politiek idealen zijn altijd gebaseerd op de ervaringen van mensen. Alleen zijn de politieke idealen van nu al oud en is men vergeten waar ze vandaan kwamen. Maar de gevolgen van een marktsamenleving wordt door velen al aan den lijven ondervonden. Er is sprake van een reactie op het marktfundamentalisme. Er is een groeiende behoefte aan gemeenschappelijk doelstellingen. New York heeft inmiddels een een nieuwe burgemeester die de collectieve voorzieningen wil verbeteren.quote:Op zondag 17 november 2013 14:18 schreef LelijKnap het volgende:
Wat mij overigens opvalt is dat 'politieke idealen' hier zo sterk verbonden zijn met wat de politiek doet en is, i.p.v. dat het voortkomt uit hetgeen we ervaren en leren van het leven. Wat is de waarde van een politiek ideaal zonder deze te funderen op een meer existentiële ondergrond? Waarom stelt men zich niet de vraag wat het nut en doel überhaupt moeten zijn? Voor zowel de mens als geheel als de mens op individueel niveau? Wat blijft er eigenlijk over van concepten als 'vooruitgang' wanneer je de realisatie ontwaakt dat je toch eerst echt een 'doel' moet kunnen poneren waar die vooruitgang op gericht moet zijn.
Ik ben geen moral relativist, en ben van mening dat het wel degelijk mogelijk is om over goed en kwaad te spreken. Ik ben ook van mening dat mensen die zich al bewezen hebben meer praatjes mogen hebben, dan mensen die nog maar net komen kijken. Het gros van de Nederlanders denkt daar anders over. In mijn tijd bij Philips werd ik horendol van het constante geouwehoer, en de platte organisatie. Die was in die zin plat, dat je zelden iemand tegenkwam die genoeg ervaring had om de leiding op zich te nemen. Bij gebrek aan beter ging men zich blindstaren op titels, alsof dat wat betekent. Kwaliteit kan best gemeten worden, maar daar zijn we in Nederland huiverig over. Liever doen we alsof we allemaal net zo goed zijn.quote:Op zondag 17 november 2013 10:35 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Immanuel Kant noemt dat 'autonomie'. Letterlijk: zelf wetgeving. Het idee is dat je mensen vrij kunt laten zolang zij zichzelf de wet stellen. De mensen die dat niet kunnen, en er een potje van maken, wordt de wet gesteld door anderen (= heteronomie).
Het gaat wel voorbij aan de vraag: Wat is goed? Laat dat nu het grote probleem zijn waarover de meningen sterk uiteenlopen. Logisch, want iedereen heeft andere ervaringen. Daarom is vrijheid, binnen een andermans idee over het goede, geen vrijheid.
Laat ik met Thatcher beginnen. Zij is MI de enige politicus (ze had ballen) die het politieke proces op een positieve manier gebruikt heeft om de maatschappelijke ontwikkelingen in een land ten goede te keren. Maar nogmaals, zo zou ik het niet graag zien. Geen top-down aanpak, maar een aanpak die bij de burger begint. Niet de Thatchers van deze wereld moeten bepalen welke kant we met z'n allen opgaan, dat moet vanuit de burger zelf komen. Die moet inzien dat iets echt niet meer kan, en dan zelf stappen gaan ondernemen.quote:Er bestaat dus wel een samenleving.
Ik kan me wel vinden in je betoog, maar dan gericht tegen een andere vorm van aankloten. Namelijk, mensen die nooit de moeite genomen hebben om ergens goed over na te denken, en toch voortdurend doen alsof ze de waarheid kennen.
Thatcher is een duidelijk voorbeeld. Ze heeft de typische middenstandsmentaliteit van een kleine ondernemer. Staat stijf van de kleinburgerlijke moraliteit. Begint een kruistocht tegen de Jan Salie geest. Breekt daarmee alle sociale verbanden in de samenleving af. Maar wil eigenlijk terug naar de 50ger jaren met traditionele gezagsverhoudingen, familiewaarden, en de kerk. Een puur emotionele reactie op een veranderende wereld, vermomd in de rationaliteit van de Verlichting. Kortom, een vat vol tegenstellingen.
Jij zit een beetje op het zelfde spoor. Je pleit voor een opvoeding die een leven lang duurt, maar anderzijds ben je eigenlijk voor de vrijheid. Je vindt dus dat mensen opgevoed moeten worden tot autonome individuen. Maar dat vereist juist een sterke gemeenschap. Toch ben je voor de angelsaksische markt, die uitgaat van individualisme en winstmaximalisatie en daarmee alle gemeenschapszin ondermijnt. Dit standpunt ziet je ook in conservatief rechts Amerika. Men kan alleen sociaal zijn in hun familie / directe omgeving, maar daarbuiten is de jungle waar je buit moet zien binnen te halen, en gevochten moet worden tegen de buitenwereld die niet wil deugen.
Wat zou jij dan het liefste doen met die ongeschikten? Ze leven toch op dezelfde aarde. Het lijkt mij trouwens dat er van iedereen wel iets te brouwen valt als je de opvoeding maar van geboorte af aan aan de staat overlaat. Denk aan het oude Sparta. Zelfs uit het grootste genetische afvalproduct valt met orde en tucht een nuttig mens te maken.quote:Op woensdag 20 november 2013 12:30 schreef Lyrebird het volgende:
Ik zie dat dit topic langzaam doodgebloed is, dus ondanks de waarschuwing van 99.999 ga ik toch reageren op de post van deelnemer, en later nog op die van Ryon.
[..]
Ik ben geen moral relativist, en ben van mening dat het wel degelijk mogelijk is om over goed en kwaad te spreken. Ik ben ook van mening dat mensen die zich al bewezen hebben meer praatjes mogen hebben, dan mensen die nog maar net komen kijken. Het gros van de Nederlanders denkt daar anders over. In mijn tijd bij Philips werd ik horendol van het constante geouwehoer, en de platte organisatie. Die was in die zin plat, dat je zelden iemand tegenkwam die genoeg ervaring had om de leiding op zich te nemen. Bij gebrek aan beter ging men zich blindstaren op titels, alsof dat wat betekent. Kwaliteit kan best gemeten worden, maar daar zijn we in Nederland huiverig over. Liever doen we alsof we allemaal net zo goed zijn.
[..]
Laat ik met Thatcher beginnen. Zij is MI de enige politicus (ze had ballen) die het politieke proces op een positieve manier gebruikt heeft om de maatschappelijke ontwikkelingen in een land ten goede te keren. Maar nogmaals, zo zou ik het niet graag zien. Geen top-down aanpak, maar een aanpak die bij de burger begint. Niet de Thatchers van deze wereld moeten bepalen welke kant we met z'n allen opgaan, dat moet vanuit de burger zelf komen. Die moet inzien dat iets echt niet meer kan, en dan zelf stappen gaan ondernemen.
Ja, ik ben voor een Angelsaksiche aanpak, maar de Thatcher quote en mijn referentie naar het werk van Sarah Palin lieten zien dat zij van mening zijn dat zo'n aanpak alleen succes kan hebben mits er tegenkrachten zijn in de samenleving. Tegenkrachten in de vorm van burgers die bereid zijn om verantwoordelijkheid te dragen.
Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om als staat alles te micro-managen, en het voordeel is dan dat het geen reet uitmaakt wat je burgers willen of doen. Kost je een godsvermogen, maar het kan. Je kunt er ook voor kiezen om meer aan de burger over te laten, maar dan moet die burger wel met verantwoordelijkheid om kunnen gaan. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om de burger voor 100% verantwoordelijk te maken, en je als staat volledig terug te trekken. Sommige burgers zullen daar mee om kunnen gaan, en anderen niet. Ben je bereid om in te zien dat er een verschil zal zijn, of hou je het veilig en stel je je op als een moral relativist door te stellen dat iedereen gelijk is? En als je het aandurft om te stellen dat er verschillen zijn, ben je dan ook bereid om keuzes te maken?
De afgelopen dagen heb ik het boek "No country for old men" gelezen. Daarin staat een interessante quote: "It takes very little time to govern good people. Very little. And bad people cannot be governed at all. Or if they could I never heard of it." Mijn onderschrift past daar wel bij.
Voorkomen is beter dan genezen. Ik heb er geen vertrouwen in dat een anonieme ambtenaar van een anonieme staat zoiets kan doen, in tegendeel. Het liefst laat ik dit over aan ouders die hun kind met liefde opvoeden. Dat is duizenden jaren goed gegaan, waarom zouden we dat plots kwijt zijn. Kunnen ze dat niet, dan moet de samenleving - dwz de directe familie, de mensen om hun heen - ingrijpen.quote:Op woensdag 20 november 2013 12:58 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Wat zou jij dan het liefste doen met die ongeschikten? Ze leven toch op dezelfde aarde. Het lijkt mij trouwens dat er van iedereen wel iets te brouwen valt als je de opvoeding maar van geboorte af aan aan de staat overlaat. Denk aan het oude Sparta. Zelfs uit het grootste genetische afvalproduct valt met orde en tucht een nuttig mens te maken.
Geen meel in de mond. Je bent ervoor de onrendabelen te steriliseren?quote:Op woensdag 20 november 2013 13:31 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Voorkomen is beter dan genezen. Ik heb er geen vertrouwen in dat een anonieme ambtenaar van een anonieme staat zoiets kan doen, in tegendeel. Het liefst laat ik dit over aan ouders die hun kind met liefde opvoeden. Dat is duizenden jaren goed gegaan, waarom zouden we dat plots kwijt zijn. Kunnen ze dat niet, dan moet de samenleving - dwz de directe familie, de mensen om hun heen - ingrijpen.
Als iets fout gaat, dan is het heel gemakkelijk om je te verschuilen, beter mens. De volgende quotes passen eerder thuis in een stadium waarin de koters al wat verder zijn, dus graag zou ik zien dat good men wat eerder ingrijpen.
The only thing necessary for the triumph of evil is that good men do nothing.
of
Bad men need nothing more to compass their ends, than that good men should look on and do nothing.
quote:Op woensdag 20 november 2013 13:32 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Geen meel in de mond. Je bent ervoor de onrendabelen te steriliseren?
Voorbeeldje. Het helpt om een tijdje in een stad te wonen waarbij iedereen die je op straat tegenkomt (iedereen, en dat al 4 jaar lang, op elk uur van de dag) zich netjes tegen over elkaar gedraagt. Ik heb geen idee wat er achter de voordeur gebeurt, als ze thuis zijn, maar de Japanners in mijn stadje zijn op straat uitermate vriendelijk en beleefd. Dat vind ik "goed", en ik denk dat je weinig mensen zult vinden die dit als "kwaad" zullen bestempelen.quote:Op woensdag 20 november 2013 13:36 schreef Tomatenboer het volgende:
@ Lyrebird:
Jij hebt een wel erg simplistisch beeld van mensen die je kunt onderverdelen in 'goed' en 'kwaad'. Ik denk dat de werkelijkheid een stuk minder simpel en ongenuanceerd ligt.
Bovendien, hoe hanteer je die morele meetlat die 'goed' onderscheidt van 'kwaad'?
Interessant. Hiermee democratiseer je als het ware de begrippen 'goed' en 'kwaad' door per gedraging uit proberen te vogelen of de meerderheid van de mensen dit als goed of slecht beschouwt (op straat beleefd de buurman groeten terwijl iedereen toekijkt: is goed. Stiekem achter zijn rug om zijn vrouw neuken terwijl hij op zakenreis is: is slecht). Dit zegt natuurlijk weinig over of een persoon daadwerkelijk goed of slecht is. Sterker nog, je kan zelf stellen dat mensen in het openbaar zich gedragen omdat er controle is (vanuit de omgeving) maar als de gordijntjes gesloten zijn en er geen toezicht meer is, dat het beest dan naar buiten komt.quote:Op woensdag 20 november 2013 13:46 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Voorbeeldje. Het helpt om een tijdje in een stad te wonen waarbij iedereen die je op straat tegenkomt (iedereen, en dat al 4 jaar lang, op elk uur van de dag) zich netjes tegen over elkaar gedraagt. Ik heb geen idee wat er achter de voordeur gebeurt, als ze thuis zijn, maar de Japanners in mijn stadje zijn op straat uitermate vriendelijk en beleefd. Dat vind ik "goed", en ik denk dat je weinig mensen zult vinden die dit als "kwaad" zullen bestempelen.
Het kan dus wel.
Ik zou de horkerigheid op straat in Nederland aan durven merken als "kwaad". Is nergens voor nodig, en slechts het gevolg van een gebrekkige opvoeding.
Uiteraard zijn er universeel gedeelde handelingen die door iedereen als 'goed' of 'kwaad' worden beleefd. Bij zaken als liefde of criminaliteit is dit onderscheid ook eenvoudig te maken.quote:Op woensdag 20 november 2013 13:52 schreef El_Matador het volgende:
Goed en kwaad wegrelativeren in online discussies is een populair spel, maar natuurlijk weinig realistisch. Het is allang duidelijk dat goed en kwaad algemene begrippen zijn die door de meerderheid van de mensen wordt gedeeld. Moord is in principe kwaad. Maar als je een massamoordenaar vermoordt, is de balans opeens weer minder kwaad. Maakt dat het principe van moorden minder kwaad? Welnee.
Maar je accepteert het in eerste instantie dus wel als 'probleem'? Ik zat namelijk te denken dat daar voor jou al het probleem lag, dat een hype evengoed een onterechte reactie kan zijn op iets wat eigenlijk, misschien, niet eens een probleem hoeft te zijn.quote:Op zondag 17 november 2013 16:26 schreef deelnemer het volgende:
Politieke bewegingen zijn meestal een reactie op een probleem in de samenleving
Dan is moord gewoon 'goed', immers voorkom je 'kwaad'. Als je met 'kwaad' kwaad kan verzetten, dan verliest kwaad zijn absoluutheid.quote:Op woensdag 20 november 2013 13:52 schreef El_Matador het volgende:
Goed en kwaad wegrelativeren in online discussies is een populair spel, maar natuurlijk weinig realistisch. Het is allang duidelijk dat goed en kwaad algemene begrippen zijn die door de meerderheid van de mensen wordt gedeeld. Moord is in principe kwaad. Maar als je een massamoordenaar vermoordt, is de balans opeens weer minder kwaad. Maakt dat het principe van moorden minder kwaad? Welnee.
Nee, je moet af van de democratisering. Wat hierbij belangrijk is, is dat er cultuurdragers zijn die de leiding nemen en laten zien wat goed is, en kwaad afkeuren.quote:Op woensdag 20 november 2013 14:51 schreef Ryon het volgende:
[..]
Interessant. Hiermee democratiseer je als het ware de begrippen 'goed' en 'kwaad' door per gedraging uit proberen te vogelen of de meerderheid van de mensen dit als goed of slecht beschouwt (op straat beleefd de buurman groeten terwijl iedereen toekijkt: is goed. Stiekem achter zijn rug om zijn vrouw neuken terwijl hij op zakenreis is: is slecht). Dit zegt natuurlijk weinig over of een persoon daadwerkelijk goed of slecht is. Sterker nog, je kan zelf stellen dat mensen in het openbaar zich gedragen omdat er controle is (vanuit de omgeving) maar als de gordijntjes gesloten zijn en er geen toezicht meer is, dat het beest dan naar buiten komt.
Geforceerd beleefd doen wordt in veel culturen trouwens aangemerkt als 'schijnheilig' en 'onbetrouwbaar'. De Nederlandse cultuur is bijvoorbeeld veel meer gehecht aan directheid wat als 'oprecht' en 'eerlijk' bestempeld wordt. In dat geval is de opvatting van goed en kwaad een cultureel gegeven.
Ja, dat zijn toch ook de politici, geestelijken, schrijvers, artiesten en wetenschappers van de samenleving? Personen die juist in een democratische samenleving de ruimte krijgen om hun opvattingen ten toon te spreiden en daar steun voor te verzamelen?quote:Op woensdag 20 november 2013 15:28 schreef Lyrebird het volgende:
Nee, je moet af van de democratisering. Wat hierbij belangrijk is, is dat er cultuurdragers zijn die de leiding nemen en laten zien wat goed is, en kwaad afkeuren.
Of het gedrag van een politicus tegen het goede ingaat bepaal ik dus zelf wel, dat is mijn democratisch rechtquote:Op woensdag 20 november 2013 15:28 schreef Lyrebird het volgende:
In de Westerse wereld gaan mensen die vaak op TV te zien zijn zoals politici, voetballers en artiesten gekke dingen doen. Een gedrag dat tegen het goede in gaat. Gebrek aan klasse. En er is niemand die er wat van zegt. Wat dat betreft zie ik wel een parallel met deze post in de SC van W&T, waarin ik de conclusie trok dat bureaucraten zich tegenwoordig topwetenschappers wanen, en dat die hard wetenschappers er bij staan en hun mond dicht houden. Maar dat terzijde.
In een ideale wereld misschien. Je zou denken dat mensen die op TV te zien zijn weten dat ze te zien zijn, en zich daar ook naar gaan gedragen. Ik meen het tegenovergestelde te zien. Omdat mensen die vaak op TV te zien emotioneel en financieel onafhankelijk zijn, wanen ze zich onaantastbaar, en gaan ze gekke dingen doen, vertonen gedrag wat niet noodzakelijkerwijs als "goed" bestempeld hoeft te worden.quote:Op woensdag 20 november 2013 15:34 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, dat zijn toch ook de politici, geestelijken, schrijvers, artiesten en wetenschappers van de samenleving? Personen die juist in een democratische samenleving de ruimte krijgen om hun opvattingen ten toon te spreiden en daar steun voor te verzamelen?
Wat jij er van gaat vinden gaat ons niets aan. Totdat je een cultuurdrager wordt. Binnen een mini-samenleving als POL ben je bijvoorbeeld wel een cultuurdrager, en zodra je hier gaat lopen ad hominemen of geitewollensokkenpraat gaat lopen verkopen, zakt jouw invloed als cultuurdrager. In onze mini-samenleving hebben we 99.9999 die de macht heeft om ons digitaal een draai om onze oren te geven, maar is er ook een terugkoppeling van de andere users. Laten we dit aan een bureaucraat als 99.9999 over, of zeggen we er zelf iets van, als we vinden dat een user op het verkeerde pad zit?quote:Of het gedrag van een politicus tegen het goede ingaat bepaal ik dus zelf wel, dat is mijn democratisch rechten daarnaast is er niets zo kritisch en veroordelend als de sociale omgeving waarin een individu zich in bevindt.
Ja, maar dan heb je maar een beperkt zicht op de maatschappij en ook een beperkt beeld van wat democratie precies betekent. Democratie houdt niet op bij Job Cohen die als fractieleider op de TV de polonaise loopt in de hoop stemmen te trekken, maar gaat veel verder dan dat. Het is ook de man op de zeepkist die fatsoen en solidariteit predikt, de zwerver in zijn tentje op het beursplein die zich verzet tegen 'de macht van het grootkapitaal' de ondernemer die in de kroeg zijn gal spuwt over de arbeidsvoorwaarden van zijn werknemers en de hoogleraar die in een wetenschappelijke debat vraagtekens plaatst bij de huidige tendens om kunstmatig mineralen toe te voegen aan voedingsmiddelen.quote:Op woensdag 20 november 2013 15:56 schreef Lyrebird het volgende:
In een ideale wereld misschien. Je zou denken dat mensen die op TV te zien zijn weten dat ze te zien zijn, en zich daar ook naar gaan gedragen. Ik meen het tegenovergestelde te zien. Omdat mensen die vaak op TV te zien emotioneel en financieel onafhankelijk zijn, wanen ze zich onaantastbaar, en gaan ze gekke dingen doen, vertonen gedrag wat niet noodzakelijkerwijs als "goed" bestempeld hoeft te worden.
Een internetforum als Fok is inderdaad een vorm van een samenleving, maar zeker geen democratische (zoals dictator Danny ook regelmatig loopt te verkondigen). Het gezag van 99.9999 (in de vorm van moderator) is niettemin wel rationeel-legaal gelegitimeerd door de gebruikers. Wij, de gebruikers, accepteren om verschillende redenen dat het eindoordeel bij 99.999 ligt, eigenlijk door de gebruiksvoorwaarden te accepteren en hier te posten. Als ik vind dat jouw posts bepaalde fatsoensnormen overschrijden of in strijd zijn met de door Danny 'vakkundig' (*ahum*) opgestelde gebruiksvoorwaarden kan ik dat kenbaar maken aan jou, maar als jij het daar niet mee eens bent (en die kans is aanzienlijk) dan heeft het pas gevolgen als ik het ook rapporteer bij de moderator en die daar consequenties aan verbindt.quote:Op woensdag 20 november 2013 15:56 schreef Lyrebird het volgende:
Wat jij er van gaat vinden gaat ons niets aan. Totdat je een cultuurdrager wordt. Binnen een mini-samenleving als POL ben je bijvoorbeeld wel een cultuurdrager, en zodra je hier gaat lopen ad hominemen of geitewollensokkenpraat gaat lopen verkopen, zakt jouw invloed als cultuurdrager. In onze mini-samenleving hebben we 99.9999 die de macht heeft om ons digitaal een draai om onze oren te geven, maar is er ook een terugkoppeling van de andere users. Laten we dit aan een bureaucraat als 99.9999 over, of zeggen we er zelf iets van, als we vinden dat een user op het verkeerde pad zit?
Dat is volgens mij de neoliberale ideologie. Mensen begonnen dat verhaal over eigen verantwoordelijkheid te houden, omdat binnen het marktmodel dit je enige verantwoordelijkheid kan zijn. Dat ideologische verhaal staat vaak los van het wat mensen feitelijk aan het doen zijn. Mensen hebben eerder te maken met een economie, waarin de mogelijkheden van mensen om een eigen kleine onderneming te runnen juist afneemt.quote:Op woensdag 20 november 2013 12:30 schreef Lyrebird het volgende:
Ik zie dat dit topic langzaam doodgebloed is, dus ondanks de waarschuwing van 99.999 ga ik toch reageren op de post van deelnemer, en later nog op die van Ryon.
[..]
Ik ben geen moral relativist, en ben van mening dat het wel degelijk mogelijk is om over goed en kwaad te spreken. Ik ben ook van mening dat mensen die zich al bewezen hebben meer praatjes mogen hebben, dan mensen die nog maar net komen kijken. Het gros van de Nederlanders denkt daar anders over. In mijn tijd bij Philips werd ik horendol van het constante geouwehoer, en de platte organisatie. Die was in die zin plat, dat je zelden iemand tegenkwam die genoeg ervaring had om de leiding op zich te nemen. Bij gebrek aan beter ging men zich blindstaren op titels, alsof dat wat betekent. Kwaliteit kan best gemeten worden, maar daar zijn we in Nederland huiverig over. Liever doen we alsof we allemaal net zo goed zijn.
[..]
Laat ik met Thatcher beginnen. Zij is MI de enige politicus (ze had ballen) die het politieke proces op een positieve manier gebruikt heeft om de maatschappelijke ontwikkelingen in een land ten goede te keren. Maar nogmaals, zo zou ik het niet graag zien. Geen top-down aanpak, maar een aanpak die bij de burger begint. Niet de Thatchers van deze wereld moeten bepalen welke kant we met z'n allen opgaan, dat moet vanuit de burger zelf komen. Die moet inzien dat iets echt niet meer kan, en dan zelf stappen gaan ondernemen.
Ja, ik ben voor een Angelsaksiche aanpak, maar de Thatcher quote en mijn referentie naar het werk van Sarah Palin lieten zien dat zij van mening zijn dat zo'n aanpak alleen succes kan hebben mits er tegenkrachten zijn in de samenleving. Tegenkrachten in de vorm van burgers die bereid zijn om verantwoordelijkheid te dragen.
Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om als staat alles te micro-managen, en het voordeel is dan dat het geen reet uitmaakt wat je burgers willen of doen. Kost je een godsvermogen, maar het kan. Je kunt er ook voor kiezen om meer aan de burger over te laten, maar dan moet die burger wel met verantwoordelijkheid om kunnen gaan. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om de burger voor 100% verantwoordelijk te maken, en je als staat volledig terug te trekken. Sommige burgers zullen daar mee om kunnen gaan, en anderen niet. Ben je bereid om in te zien dat er een verschil zal zijn, of hou je het veilig en stel je je op als een moral relativist door te stellen dat iedereen gelijk is? En als je het aandurft om te stellen dat er verschillen zijn, ben je dan ook bereid om keuzes te maken?
De afgelopen dagen heb ik het boek "No country for old men" gelezen. Daarin staat een interessante quote: "It takes very little time to govern good people. Very little. And bad people cannot be governed at all. Or if they could I never heard of it." Mijn onderschrift past daar wel bij.
Grote politieke trends beginnen met een reel probleem. Maar zelf dan, zijn het eenzijdige bewegingen. Je hebt ook nog hypes daarbinnen, die helemaal nergens overgaan.quote:Op woensdag 20 november 2013 15:05 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Maar je accepteert het in eerste instantie dus wel als 'probleem'? Ik zat namelijk te denken dat daar voor jou al het probleem lag, dat een hype evengoed een onterechte reactie kan zijn op iets wat eigenlijk, misschien, niet eens een probleem hoeft te zijn.
Ik weet niet in welk jaar dat was, maar bij datzelfde bedrijf heb ik mijn masterstage (2002) gedaan en heb er later een paar jaar gewerkt. Die jobroulatie is niet ingesteld omdat mensen niet konden samenwerken, hoe kom je daarbij?, maar omdat:quote:Op woensdag 20 november 2013 16:39 schreef deelnemer het volgende:
Grote bedrijven hebben vaak weer een eigen dynamiek. Ik werkte bij de Shell waar men job roulatie had ingevoerd, omdat sommige bloedgroepen niet goed met elkaar konden samenwerken (elkaar niet goed begrepen). Dat was in een tijd dat specialismen nog niet zoveel voorstelde. Daarna werden specialisme, zoals geologie en geofysica, complete vakgebieden waardoor job roulatie tussen specialismen leidde tot mensen die geen van beide goed beheerste.
Eerder een vorm van de DDR.quote:Op zondag 17 november 2013 09:58 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Een soort Argentinie zoals het was ten tijde van de papa van onze prinses ?
Ik werkte begin jaren 90 bij de Shell. De Job roulatie waarover ik het heb, rouleert bijvoorbeeld ook tussen geologie en geofysica. Het rouleert niet alleen tussen locaties, maar ook tussen vakgebieden. Jeroen van de Veer had ook twijfel aan de zin van teveel roulatie:quote:Op woensdag 20 november 2013 18:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik weet niet in welk jaar dat was, maar bij datzelfde bedrijf heb ik mijn masterstage (2002) gedaan en heb er later een paar jaar gewerkt. Die jobroulatie is niet ingesteld omdat mensen niet konden samenwerken, hoe kom je daarbij?, maar omdat:
- een dynamische omgeving waar mensen minder de kans krijgen om in te kakken (door 20 jaar hetzelfde werk te doen) te bevorderen
- om het personeel uitdagende, internationale banen aan te bieden
- om kennis van verschillende landen en (dus) culturen over de andere kantoren in de wereld te verspreiden
- om de opgedane ervaring in -zeg- de Noordzee toe te passen op andere plekken (ervaring in het ene bekken is nuttig in het volgende)
Zo doen heel veel multinationals dat, net als interdisciplinaire teams die juist goed werken (en Shell is een prachtig hoogaangeschreven voorbeeld) door hun verschillende invalshoeken.
De multinational waar ik nu werk, werkt op dezelfde manier. Na 3 jaar Duitsland zit ik nu alweer 2 jaar in Colombia. Niet omdat ik hierheen gestuurd ben ofzo, maar omdat ik zelf in dit land wilde wonen en werken en omdat mijn ervaring (voornamelijk door mijn Shelltijd -waar het niveau beduidend hoger ligt dan bij mijn huidige werkgever-) bijzonder nuttig is in Latijns-Amerika. Zaterdag zit ik op Cuba, omdat ik daar cursus ga geven.
Ik snap dus niet helemaal waar jouw insteek vandaan komt? Negatieve ervaringen gehad?
quote:
Ik heb Jeroen nog een handje gegeven en gevraagd of ie nog wat van London had gezien. Mijn 5 seconden met de topman.quote:Op woensdag 20 november 2013 21:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik werkte begin jaren 90 bij de Shell. De Job roulatie waarover ik het heb, rouleert bijvoorbeeld ook tussen geologie en geofysica. Het rouleert niet alleen tussen locaties, maar ook tussen vakgebieden. Jeroen van de Veer had ook twijfel aan de zin van teveel roulatie:
[..]
Volksopstand en anarchie.quote:Op woensdag 20 november 2013 21:59 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Het is tijd voor iets anders, niet steeds dezelfde saaie ellende zoals we die nu hebben..
Alles is beter dan deze poppenkast. Het gaat nergens heen, heeft geen doel anders dan zichzelf en ziet niet wat het zou kunnen zijn.quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_Revolutiequote:Op woensdag 20 november 2013 22:05 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Alles is beter dan deze poppenkast. Het gaat nergens heen, heeft geen doel anders dan zichzelf en ziet niet wat het zou kunnen zijn.
Dus ja, geef mij een half uur bij Pauw en Witteman en ik zeg wel waar het heen moet!
Bloedige zooi! Dat moet je niet willen.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:07 schreef Individual het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_Revolutie
P&W, over een poppenkast gesproken..quote:Op woensdag 20 november 2013 22:05 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Alles is beter dan deze poppenkast. Het gaat nergens heen, heeft geen doel anders dan zichzelf en ziet niet wat het zou kunnen zijn.
Dus ja, geef mij een half uur bij Pauw en Witteman en ik zeg wel waar het heen moet!
Niet als ik er zitquote:Op woensdag 20 november 2013 22:09 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
P&W, over een poppenkast gesproken..
Ik denk niet dat men op mij zit te wachten.. Ik zou heel wat losmaken vrees ik.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:12 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Begin bij Buitenhof of zo. Iets minder pretentieus publiek in elk geval.
Denk dat het een verademing zal zijn.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:13 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Ik denk niet dat men op mij zit te wachten.. Ik zou heel wat losmaken vrees ik.
Ik ben gelieerd aan niemand en vertel precies wat ik er van vind. En geloof mij, dat wil niemand horen vrees ik.
Dat is in de industrie heel normaal inderdaad. Het geeft aan dat mensen flexibel zijn, kennis en vaardigheden aangeleerd kunnen worden, etc.quote:Op woensdag 20 november 2013 21:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik werkte begin jaren 90 bij de Shell. De Job roulatie waarover ik het heb, rouleert bijvoorbeeld ook tussen geologie en geofysica. Het rouleert niet alleen tussen locaties, maar ook tussen vakgebieden. Jeroen van de Veer had ook twijfel aan de zin van teveel roulatie:
[..]
Dat zou het zeker zijn, maar je weet hoe het afloopt met mensen die anders denken en verder zijn dan de rest..quote:Op woensdag 20 november 2013 22:22 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Denk dat het een verademing zal zijn.
Jup, ja, gifbeker, kruis, brandstapel en verkettering.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:34 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Dat zou het zeker zijn, maar je weet hoe het afloopt met mensen die aders denken en verder zijn dan de rest..
Precies, en ik wil geen mijlpaal wezen in een wereld die het nooit gaat leren..quote:Op woensdag 20 november 2013 22:35 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Jup, ja, gifbeker, kruis, brandstapel en verkettering.
Wat ben je negatief over "de wereld"?quote:Op woensdag 20 november 2013 22:35 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Precies, en ik wil geen mijlpaal wezen in een wereld die het nooit gaat leren..
Over het algemeen krijgen die de Nobelprijs, maar ik neem aan dat je die niet bedoelt.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:34 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Dat zou het zeker zijn, maar je weet hoe het afloopt met mensen die anders denken en verder zijn dan de rest..
Trust me, jij zou mijn grootse volger zijn!quote:Op woensdag 20 november 2013 22:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Wat ben je negatief over "de wereld"?
Je bedoelt te zeggen dat de 1% er geen belang bij heeft dat jij vertelt hoe de zaken liggen? Dat kan ik me voorstellen. Maar "de wereld" draait prima hoor.
Die voor de "Vrede" is na het uitdelen aan Arafat, Barack "the first thing I will do when I am president is closing down Guantanamo Bay" Obama en fearmonger Al Gore uiteraard niets meer waard...quote:Op woensdag 20 november 2013 22:46 schreef Ryon het volgende:
[..]
Over het algemeen krijgen die de Nobelprijs, maar ik neem aan dat je die niet bedoelt.
Nobelprijs in de wiskunde en de natuurkunde waar men zo op zit te wachten?quote:Op woensdag 20 november 2013 22:46 schreef Ryon het volgende:
[..]
Over het algemeen krijgen die de Nobelprijs, maar ik neem aan dat je die niet bedoelt.
quote:Op woensdag 20 november 2013 22:48 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Trust me, jij zou mijn grootse volger zijn!
Innerlijke behoeftes, welke zijn dat? En zijn die zo universeel dat je het politiek kan maken?quote:Ik zou alleen de meesten aanspreken op hun innerlijke behoeften, maar het probleem is men herkend het niet meer als zodanig..
Absoluut ja, en dat weet jij beter dan ik!quote:Op woensdag 20 november 2013 22:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]!
Ik volg niet, ik leid.
[..]
Innerlijke behoeftes, welke zijn dat? En zijn die zo universeel dat je het politiek kan maken?
Je gaat Colombiaanse vrouwen klonen en over de hele wereld verspreiden? Je hebt mijn volle steun.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:52 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Absoluut ja, en dat weet jij beter dan ik!
En uiteraard jij leid.
Je weet, daar gaat het niet om, het zit um in de persoonlijkheid en hun levensvisie. En daar gaat het nu net om!quote:Op woensdag 20 november 2013 22:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je gaat Colombiaanse vrouwen klonen en over de hele wereld verspreiden? Je hebt mijn volle steun.
Ik zit hier op mijn kamertje te bedenken waarom het zo fout gaat met die politiek leiders, ze missen werkelijk elk besef van menselijkheid.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:56 schreef Ryon het volgende:
Maar.. dan zit je dus op een kamertje, een beetje naar buiten te koekeloeren en te bedenken van 'haha, ik heb het helemaal door en de rest snapt het niet. Jammer dat ik nooit de kans zal krijgen om het de rest te vertellen.'
Ik denk menig groot en succesvol politiek leider op die wijze zijn of haar carričre is begonnen.
De huidige generatie politici zijn echter allemaal carrieremannetjes en -vrouwtjes, die niets met "goede bedoelingen", "de staat van het land" etc. te maken hebben. Het zijn ook totaal geen personen om je volmacht aan te geven, want ze hebben geen wensen of richtingen.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:56 schreef Ryon het volgende:
Maar.. dan zit je dus op een kamertje, een beetje naar buiten te koekeloeren en te bedenken van 'haha, ik heb het helemaal door en de rest snapt het niet. Jammer dat ik nooit de kans zal krijgen om het de rest te vertellen.'
Ik denk menig groot en succesvol politiek leider op die wijze zijn of haar carričre is begonnen.
Dat zou betekenen dat het een koud kunstje voor je is!quote:Op woensdag 20 november 2013 22:57 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Maar mensen zijn nu eenmaal te beďnvloedbaar!
Zie je, jij snapt het volledig.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:07 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De huidige generatie politici zijn echter allemaal carrieremannetjes en -vrouwtjes, die niets met "goede bedoelingen", "de staat van het land" etc. te maken hebben. Het zijn ook totaal geen personen om je volmacht aan te geven, want ze hebben geen wensen of richtingen.
Ik heb dat soort idioten van dichtbij meegemaakt, bij de JD. Nog nooit zoveel omhooggevallen op die leeftijd al totaal wereldvreemde eikels bij elkaar gezien. Minipoliticusjes in de dop, niet iets om vrolijk van te worden...
De enige 2 uitzonderingen op politiek vlak die ik kan noemen zijn (geweest); Pim Fortuyn en Nigel Farage. Beiden waren niet politiek actief (wel bewust) en gingen de politiek in omdat ze écht oprecht iets wilden veranderen. Fortuyn was het niet gegund en Farage timmert hard aan de weg.
Het zijn dan ook de enigen aan wie ik mijn volmacht zou kunnen geven, ze zijn niet besmet door onzinnige partijpolitiek of andere schimmige belangen.
Voor de verkeerde redenen, en niet voor iemand die snapt hoe het werkt.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:09 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat het een koud kunstje voor je is!
Het overtuigen van het volk is niet moeilijk, zeker niet met een goed verhaal.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:10 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Voor de verkeerde redenen, en niet voor iemand die snapt hoe het werkt.
Grappig, ik heb exact hetzelfde stemgedrag, al heb ik niet op Fortuyn gestemd (wilde ik wel) omdat ie toen al dood was en ik geen vertrouwen had -terecht- in dat zooitje geteisem wat hij met zijn onhandige people skills bij elkaar verzameld had.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:26 schreef raptorix het volgende:
De eerste keer dat ik stemde was dat op Jan Marijnissen, niet zozeer uit ideologie, vooral omdat ik vond dat hij oprecht voor mensen opkwam (dat vind ik nog steeds, alleen het hoe van de SP spreekt me niet meer aan). De andere keer dat ik stemde was voor Pim Fortuyn, dat was nadat hij was vermoord, en puur een stem uit protest tegen geweld. Daarna heb ik nog een keer partij voor de dieren, en partij voor de piraten gestemt, als Libertarier ben ik uiteraard tegen de huidige overheid, maar dit soort partijen hebben wel mijn sympathie omdat ze voor reeele zaken zoals dierenrechten en privacy opkomen.
Het waren niet allemaal slechte mensen, er zaten ook een aantal zeer goede mensen bij, o.a. die minister op Infrastructruur, kan even niet meer op zijn naam komen, en ook iemand als Joost Eerdmans was niet slecht, hoop dat hij ooit nog eens bij een andere partij opgepikt word.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Grappig, ik heb exact hetzelfde stemgedrag, al heb ik niet op Fortuyn gestemd (wilde ik wel) omdat ie toen al dood was en ik geen vertrouwen had -terecht- in dat zooitje geteisem wat hij met zijn onhandige people skills bij elkaar verzameld had.
Eerdmans was ik ook wel gecharmeerd van ja. Maar verreweg de meesten waren echt niet geschikt. Nou lijkt het me niet makkelijk om even een partij uit de grond te stampen, maar Fortuyn was een wetenschapper, een solist en een moeilijk persoon. Dat zijn 3 eigenschappen die in de politiek bepaald niet in je voordeel werken.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het waren niet allemaal slechte mensen, er zaten ook een aantal zeer goede mensen bij, o.a. die minister op Infrastructruur, kan even niet meer op zijn naam komen, en ook iemand als Joost Eerdmans was niet slecht, hoop dat hij ooit nog eens bij een andere partij opgepikt word.
Die heeft het toch in nog een stuk of drie andere partijen geprobeerd? Het blijkt bepaald geen stemmenmagneetquote:Op woensdag 20 november 2013 23:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het waren niet allemaal slechte mensen, er zaten ook een aantal zeer goede mensen bij, o.a. die minister op Infrastructruur, kan even niet meer op zijn naam komen, en ook iemand als Joost Eerdmans was niet slecht, hoop dat hij ooit nog eens bij een andere partij opgepikt word.
Mjah dat je geen stemmenmagneet bent, betekend nog niet dat je niet goed zou zijn natuurlijk. Er zijn genoeg goede ministers uit de politiek gestapt juist vanwege de politiek, Hans Wijers was ik behoorlijk van gecharmeerd destijds, maar had het idee dat ie juist klaar was met politiek. Ik vind het dan ook jammer dat we in Nederland zo weinig vakministers (liefst niet politiek gebonden) hebben. Het is feitelijk te idioot voor woorden dat we zo vaak ministers hebben op een departement die totaal geen binding hebben met de sector, terwijl dit juist een uitgelezen kans is voor vernieuwing. Ik zou bijvoorbeeld heel graag iemand als Peter Verhaar op economische zaken of Financieen hebben.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die heeft het toch in nog een stuk of drie andere partijen geprobeerd? Het blijkt bepaald geen stemmenmagneet.
Wilders, met zijn "Groep", is dat wel gebleken en daar ben jij ook niet bepaald gecharmeerd van.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die heeft het toch in nog een stuk of drie andere partijen geprobeerd? Het blijkt bepaald geen stemmenmagneet.
Een graadmeter voor de kwaliteit van een politicus? Dat gaat voor mij wel wat verder dan wat leuke soundbites in de media, daar mag ook wel wat inhoud achter zitten.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Wilders, met zijn "Groep", is dat wel gebleken en daar ben jij ook niet bepaald gecharmeerd van.
Wat is dus wél een goede graadmeter, 99.999?
Heb je aansprekende voorbeelden?quote:Op woensdag 20 november 2013 23:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een graadmeter voor de kwaliteit van een politicus? Dat gaat voor mij wel wat verder dan wat leuke soundbites in de media, daar mag ook wel wat inhoud achter zitten.
Je stelt de vraag niet aan mij maar om 'm toch te beantwoorden:quote:Op woensdag 20 november 2013 23:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Heb je aansprekende voorbeelden?
Heb het niet zo op persoonsverheerlijkingquote:Op woensdag 20 november 2013 23:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Heb je aansprekende voorbeelden?
De D66-escape.quote:Op donderdag 21 november 2013 00:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Heb het niet zo op persoonsverheerlijking.
Hier vergelijkbaar verhaal, groot arbeidersgezin, keiharde opvoeding, veel tegenslagen, echter mijn ouders hadden wel door dat als je kinderen het beter willen hebben je ze ook beter moet bieden, kortom wij werden letterlijk de schoolbanken ingeslagen, heb ik in mijn jeugd elk belangrijk museum gezien, en kregen wij alle kansen om ons intellectueel te ontplooien, echter wel altijd met het idee dat geld niet zegt, ik kan zeggen dat ons hele gezin goed terecht is gekomen met eigenlijk allemaal fantastische banen, maar van kapsones moet niemand iets hebben, en nog steeds staan wij allemaal als 1 blok voor elkaar, kortom solidariteit en succes hoeven elkaar niet te bijten!quote:Op woensdag 20 november 2013 23:53 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik ben al mijn hele stemgerechtigde leven SP-stemmer, met eenmalig een overstap naar GroenLinks.
Ik denk dat iedereen vanuit zijn achtergrond, zowel wat betreft opvoeding als maatschappelijk, gevormd wordt en de ervaringen daarin bepalen hoe men tegen dilemma's aankijkt en hoe men er mee omgaat.
Ik heb zelf mijn hele leven al te maken met enkele lichamelijke beperkingen en chronische aadoeningen, en ik heb in mijn jeugd ook al de harde realiteit van het leven mogen meemaken. Het gaat te ver om hier al te diep op in te gaan, maar het betrof gezinsproblematiek in ieder geval. Dit heeft mij mede gevormd en hierdoor was ik op jonge leeftijd al bewust van de harde realiteit van het leven, en dat het leven in ieder geval niet makkelijk zou zijn.
Verder heb ik mogen ervaren hoe mijn vader moeite had zijn hoofd financieel boven water te houden en de eindjes aan elkaar te blijven knopen, ondanks dat hij altijd hard werkte en alles aanpakte.
Ook heb ik gezien dat sommige anderen het geluk hadden alles in de schoot geworpen te krijgen, en niet hard hoefden te werken om iets te bereiken zoals ik altijd wel heb moeten doen om mijn gevoelsmatige achterstand in te lopen. Desondanks hadden deze mensen vaak wel de grootste mond over 'hard werken' en 'iets bereiken' en daar voor beloond mogen worden, terwijl het mij toen al opviel dat het vooral gaat om het kennen van de juiste mensen, en het geluk hebben te zijn opgegroeid in een stabiele en veilige gezinsomgeving, en het geluk hebben dat je gezond bent.
Naar mijn mening overschatten velen hun eigen inbreng in hun maatschappelijke positie en denkt men vaak te makkelijk over anderen die niet altijd even eenvoudig mee komen in deze kapitalistische samenleving. Het heersende liberale en meritocratische gedachtengoed is mij wat te gemakkelijk wat betreft retoriek over hard werken om succesvol te worden, maar desondanks krijgen veruit de meeste mensen nooit de kans om hogerop te klimmen op die maatschappelijke ladder, ongeacht hun inzet.
Derhalve ervaar ik het toenemende individualisme en de gedachte dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen leven als te kortzichtig en onrechtvaardig omdat het te vaak wordt gebruikt als argument om mensen aan hun lot over te laten, al zit er natuurlijk wel een kern van waarheid in.
Maar dat is wel een reden dat ik al jaren SP stem, en overigens ook actief ben geweest binnen de SP, al ben ik dat nu al jaren niet meer omdat het niet verenigbaar is met mijn functie als ambtenaar op een afdeling Sociale Zaken bij een gemeente.
Dat heb je mooi verwoord.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:53 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik ben al mijn hele stemgerechtigde leven SP-stemmer, met eenmalig een overstap naar GroenLinks.
Ik denk dat iedereen vanuit zijn achtergrond, zowel wat betreft opvoeding als maatschappelijk, gevormd wordt en de ervaringen daarin bepalen hoe men tegen dilemma's aankijkt en hoe men er mee omgaat.
Ik heb zelf mijn hele leven al te maken met enkele lichamelijke beperkingen en chronische aadoeningen, en ik heb in mijn jeugd ook al de harde realiteit van het leven mogen meemaken. Het gaat te ver om hier al te diep op in te gaan, maar het betrof gezinsproblematiek in ieder geval. Dit heeft mij mede gevormd en hierdoor was ik op jonge leeftijd al bewust van de harde realiteit van het leven, en dat het leven in ieder geval niet makkelijk zou zijn.
Verder heb ik mogen ervaren hoe mijn vader moeite had zijn hoofd financieel boven water te houden en de eindjes aan elkaar te blijven knopen, ondanks dat hij altijd hard werkte en alles aanpakte.
Ook heb ik gezien dat sommige anderen het geluk hadden alles in de schoot geworpen te krijgen, en niet hard hoefden te werken om iets te bereiken zoals ik altijd wel heb moeten doen om mijn gevoelsmatige achterstand in te lopen. Desondanks hadden deze mensen vaak wel de grootste mond over 'hard werken' en 'iets bereiken' en daar voor beloond mogen worden, terwijl het mij toen al opviel dat het vooral gaat om het kennen van de juiste mensen, en het geluk hebben te zijn opgegroeid in een stabiele en veilige gezinsomgeving, en het geluk hebben dat je gezond bent.
Naar mijn mening overschatten velen hun eigen inbreng in hun maatschappelijke positie en denkt men vaak te makkelijk over anderen die niet altijd even eenvoudig mee komen in deze kapitalistische samenleving. Het heersende liberale en meritocratische gedachtengoed is mij wat te gemakkelijk wat betreft retoriek over hard werken om succesvol te worden, maar desondanks krijgen veruit de meeste mensen nooit de kans om hogerop te klimmen op die maatschappelijke ladder, ongeacht hun inzet.
Derhalve ervaar ik het toenemende individualisme en de gedachte dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen leven als te kortzichtig en onrechtvaardig omdat het te vaak wordt gebruikt als argument om mensen aan hun lot over te laten, al zit er natuurlijk wel een kern van waarheid in.
Maar dat is wel een reden dat ik al jaren SP stem, en overigens ook actief ben geweest binnen de SP, al ben ik dat nu al jaren niet meer omdat het niet verenigbaar is met mijn functie als ambtenaar op een afdeling Sociale Zaken bij een gemeente.
Applausje voor het mooie verhaalquote:Op woensdag 20 november 2013 23:53 schreef Tomatenboer het volgende:
De middeninkomens betalen de meeste belasting procentueel gezien. De rijken betalen juist weer veel minder.quote:Op donderdag 21 november 2013 22:39 schreef Eiwitshake het volgende:
Ik vind daar tegenover wel weer dat de belastingen voor rijken in Nederland belachelijk hoog zijn.
Ik heb een vergelijkbare achtergrond, maar ik trok een andere conclusie.quote:Op donderdag 21 november 2013 00:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hier vergelijkbaar verhaal, groot arbeidersgezin, keiharde opvoeding, veel tegenslagen, echter mijn ouders hadden wel door dat als je kinderen het beter willen hebben je ze ook beter moet bieden, kortom wij werden letterlijk de schoolbanken ingeslagen, heb ik in mijn jeugd elk belangrijk museum gezien, en kregen wij alle kansen om ons intellectueel te ontplooien, echter wel altijd met het idee dat geld niet zegt, ik kan zeggen dat ons hele gezin goed terecht is gekomen met eigenlijk allemaal fantastische banen, maar van kapsones moet niemand iets hebben, en nog steeds staan wij allemaal als 1 blok voor elkaar, kortom solidariteit en succes hoeven elkaar niet te bijten!
Klopt, deze mensen wonen in ontwikkelingslanden en hebben weinig kans op verbetering.quote:maar desondanks krijgen veruit de meeste mensen nooit de kans om hogerop te klimmen op die maatschappelijke ladder, ongeacht hun inzet.
Ook in Nederlandquote:Op vrijdag 22 november 2013 11:51 schreef waht het volgende:
[..]
Klopt, deze mensen wonen in ontwikkelingslanden en hebben weinig kans op verbetering.
Het verschil is minstens een dodelijke, futiele tocht richting Europa.quote:
Je studeert premierkunde?quote:Op donderdag 21 november 2013 22:39 schreef Eiwitshake het volgende:
Mijn doel is dan ook om dit te bewerkstelligen via mijn opleiding wat zo'n raar idee nog niet is.
Ik reageer nu ook even vanuit mijn eigen achtergrond, maar de dikgedrukte uitspraak is feitelijk onwaar. Sociale mobiliteit is namelijk een fenomeen dat (althans in de Nederlandse samenleving) gewoon goed is. Mensen krijgen niet alleen de kans om hogerop te klimmen, mensen doen dat ook. Hiermee stuwt men tegelijkertijd ook de volledige samenleving vooruit, wat het dus niet alleen voor het individu een gunstige ontwikkeling maakt.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:53 schreef Tomatenboer het volgende:
Klopt.quote:Op donderdag 21 november 2013 21:15 schreef Harmankardon het volgende:
Toen ik ging werken heb ik een deel van het linkse gedachtegoed verworpen. Ik ging door mijn werk als externe binnen de overheid zien dat het sociale systeem wat we hier hebben opgetuigd net zoals het Romeinse rijk ten onder zal gaan aan haar eigen decadentie.
Ik denk dat hij de VS, zonder enig sociaal systeem, of de Zuid Europese landen (zonder noemenswaardig sociaal systeem), verwart met Nederland.quote:
Wellicht, in ieder geval is ons sociale systeem gestoeld op fundamenten die langzamerhand veranderd zijn. De 50Plus-partij is hier een mooi symptoom van.quote:Op vrijdag 22 november 2013 15:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik denk dat hij de VS, zonder enig sociaal systeem, of de Zuid Europese landen (zonder noemenswaardig sociaal systeem), verwart met Nederland.
Journalistiek. Zo wordt de Journalistiek ook wel de 4e macht genoemd. De Journalistiek is in staat om het gedachtegoed van mensen te beďnvloeden en te sturen. Tijdens colleges krijgen we geleerd dat je er daarom bewust mee moet omgaan. Omdat het vaak niet goed te controleren is. Ik ga daar heel bewust mee om, op mijn eigen manier. Nieuws kleuren doet iedereen.quote:
Dat is dus het grote gevaar en zowel politiek als journalisten. Altijd maar willen denken voor anderen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 17:40 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
Journalistiek. Zo wordt de Journalistiek ook wel de 4e macht genoemd. De Journalistiek is in staat om het gedachtegoed van mensen te beďnvloeden en te sturen. Tijdens colleges krijgen we geleerd dat je er daarom bewust mee moet omgaan. Omdat het vaak niet goed te controleren is. Ik ga daar heel bewust mee om, op mijn eigen manier. Nieuws kleuren doet iedereen.
Ik hoef niet zozeer leider van een land te worden maar wil wel de gedachtegang van mensen sturen.
Nu gebeurt het niet anders, alleen niet de door mij gewenste doctrine.
Mijn doel is dan ook om een werkgroep op te zetten die het medialandschap op de lange termijn gaat omtoveren.
Of het haalbaar is blijft maar de vraag. Maar je moet toch ambities hebben he.
Vooral als ze niet eerst leren nadenken.quote:Op vrijdag 22 november 2013 19:15 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Dat is dus het grote gevaar en zowel politiek als journalisten. Altijd maar willen denken voor anderen.
Wortel van het kwaad is dat.
Je ouders vertelden je dat het het beste was om op die of die partij te stemmen, dus deed je dat een aantal keer, totdat je wat ouder werd en tot de conclusie kwam dat politiek nooit iets werkelijk veranderde en de burger maar bleef bestoken met dure woorden en beloften, maar vooral maar bezig was met maar zoveel mogelijk zetels in de wacht te slepen, m.a.w. bezig met het organiseren van de burger. Dit organiseren is het afgelopen decennia keihard toegenomen, en ook buiten de politiek, dingen als burgerwachten, burgernet, evenementen, etc etc. Voorbeeld op dit moment: een collectieve aktie op touw zetten, oproepen in de media, om zogenaamd het aantal inbraken te verminderen, maar het aantal inbraken kan men niet hard maken, het blijft altijd bij woorden (afschrikkende getallen, of de miljarden bedragen, het is emotiepropaganda en politiek)quote:Op vrijdag 15 november 2013 21:47 schreef robin007bond het volgende:
Hoe is jullie politieke ontwikkeling verlopen?
Hoe is dat bij jullie gegaan? Waren jullie in de jaren 70 communist? Pro-VS in de Koude Oorlog? Vertel het allemaal!
Dived and conquerquote:Op vrijdag 22 november 2013 19:35 schreef Synthercell het volgende:
[..]
Je ouders vertelden je dat het het beste was om op die of die partij te stemmen, dus deed je dat een aantal keer, totdat je wat ouder werd en tot de conclusie kwam dat politiek nooit iets werkelijk veranderde en de burger maar bleef bestoken met dure woorden en beloften, maar vooral maar bezig was met maar zoveel mogelijk zetels in de wacht te slepen, m.a.w. bezig met het organiseren van de burger. Dit organiseren is het afgelopen decennia keihard toegenomen, en ook buiten de politiek, dingen als burgerwachten, burgernet, evenementen, etc etc. Voorbeeld op dit moment: een collectieve aktie op touw zetten, oproepen in de media, om zogenaamd het aantal inbraken te verminderen, maar het aantal inbraken kan men niet hard maken, het blijft altijd bij woorden (afschrikkende getallen, of de miljarden bedragen, het is emotiepropaganda en politiek)
De politiek heeft ervoor gezorgt dat zoveel mogelijk mensen een label (meestal afkorting partij of een politieke 'stroming', liberaal, groen, socialist, of via een thema, arbeid, vrijheid) zichzelf aannamen en zo een meerderheid weet te organiseren.
Ja, maar in Nederland staat 'de pers' bekend als de zevende machtquote:Op vrijdag 22 november 2013 17:40 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
Journalistiek. Zo wordt de Journalistiek ook wel de 4e macht genoemd. De Journalistiek is in staat om het gedachtegoed van mensen te beďnvloeden en te sturen. Tijdens colleges krijgen we geleerd dat je er daarom bewust mee moet omgaan. Omdat het vaak niet goed te controleren is. Ik ga daar heel bewust mee om, op mijn eigen manier. Nieuws kleuren doet iedereen.
Ik hoef niet zozeer leider van een land te worden maar wil wel de gedachtegang van mensen sturen.
Nu gebeurt het niet anders, alleen niet de door mij gewenste doctrine.
Mijn doel is dan ook om een werkgroep op te zetten die het medialandschap op de lange termijn gaat omtoveren.
Of het haalbaar is blijft maar de vraag. Maar je moet toch ambities hebben he.
Waarom zou dat moeten? Jij mag leven zoals het jou goeddunkt.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:57 schreef deelnemer het volgende:
Het valt mij op, hoeveel mensen er zonder meer vanuit gaan dat de hele politieke draait om de vraag, of iedereen wel krijgt wat hij verdient. En daarbij is vooral de vraag, of iemand die weinig geld verdient daar zelf voor verantwoordelijk dan wel schuldig is.
Ben ik de enige die dit zeer beperkt vindt? Stel dat je niet alleen geld verdient, maar ook gericht bent op iets dat de moeite waard lijkt te zijn. Vloeien daar nog andere doelstellingen uit voort dan alleen meer euro's vergaren? Zouden daar ook politieke idealen uit voort kunnen vloeien?
Persoonlijk vind ik de samenleving zo dood als een pier. Alle motieven die positief ergens op gericht zijn, zijn tevens ondergeschikt aan marktwaarden die niet de jouwe zijn. Als je daar een probleem in ziet, moet je gedisciplineerd / heropgevoed worden.
Nee, je moet denken in temen van marktwerking, omdat de samenleving zo georganiseerd is.quote:Op vrijdag 22 november 2013 22:05 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Waarom zou dat moeten? Jij mag leven zoals het jou goeddunkt.
Een samenleving waar men denkt in termen van een prijsmechanisme, jengelt eindeloos door over geld.quote:Of iemand veel of weinig geld verdient en of dat keuze, het lot, geluk of pech is doet helemaal niet ter zake.
Net als het behalen van cijfer op school, of punten in een wedstrijd, is geld niet meer dat het resultaat van een specifiek spel. Dat mensen in sweatshops zo weinig verdienen, komt niet omdat ze te weinig uren werken, niet omdat ze geen gewenste producten maken, maar omdat een zoveel mensen zijn die dat werk ook kunnen doen. Als er veel tomaten zijn, kosten ze ook weinig. Het is een systeem.quote:Je doet alsof Euro's vergaren een zonde is. Zolang je die Euro's ontvangt van iemand die wat jij aan te bieden hebt meer waard vindt dan dat geld is daar niets mis mee.
Over het systeem nadenken is niet hetzelfde als geld verdienen binnen het systeem. Men sluit mensen op in dit marktsysteem, door net te doen alsof alles het beste kan worden begrepen binnen het kader van dit systeem.quote:Als iets de moeite waard is praten we dan over de moeite waard in jouw ogen of in die van de persoon die iets doet wat hij zelf de moeite waard vindt?
Ergens ben ik het wel met je eens. Maar veel politiek draait nu eenmaal om herverdeling (de mate ervan, of voor of tegen dat principe).quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:57 schreef deelnemer het volgende:
Het valt mij op, hoeveel mensen er zonder meer vanuit gaan dat de hele politieke draait om de vraag, of iedereen wel krijgt wat hij verdient. En daarbij is vooral de vraag, of iemand die weinig geld verdient daar zelf voor verantwoordelijk dan wel schuldig is.
Ben ik de enige die dit zeer beperkt vindt? Stel dat je niet alleen geld verdient, maar ook gericht bent op iets dat de moeite waard lijkt te zijn. Vloeien daar nog andere doelstellingen uit voort dan alleen meer euro's vergaren? Zouden daar ook politieke idealen uit voort kunnen vloeien?
Persoonlijk vind ik de samenleving zo dood als een pier. Alle motieven die positief ergens op gericht zijn, zijn tevens ondergeschikt aan marktwaarden die niet de jouwe zijn. Als je daar een probleem in ziet, moet je gedisciplineerd / heropgevoed worden.
Ik zal je wel verkeerd begrijpen, maar volgens schrijf je nu juist dat het wel te koop is. Maar ik ben het met je eens, de politiek is al tijden lang verworden tot een ordinair gevecht voor het herverdelen van de centen. Er is een vrijwel volledig gebrek aan ambitieus idealisme, echter die zaken die je hierboven beschrijft daar heeft de overheid m.i. niet veel mee te maken.quote:Op zaterdag 23 november 2013 00:00 schreef Igen het volgende:
Wat ik zelf wel opvallend vind is dat mensen die stellen dat geld niet alles in het leven is, vaak toch heel erg gefocust zijn op de vermeende oneerlijke verdeling van datzelfde geld.
Terwijl - er is zo veel meer in het leven. Zelfs als je goed verdient zijn een heleboel dingen gewoon niet te koop. Geen lieve vrouw, geen leuke vriendengroep, geen gezelligheid op straat, geen schone lucht, geen ongerepte natuur voor een wandeling in het weekend, geen bakker die voor het ontbijt verse croissantjes bakt, enz. enz. Voor zover ik weet willen precies om die reden ook behoorlijk veel stinkend rijke Chinezen emigreren, bijvoorbeeld naar Zuid-Europa.
Er zijn dus talloze andere vlakken waarop de overheid een doorslaggevende invloed heeft, die maar heel weinig met de verdeling van inkomens en vermogens te maken hebben.
In eigen land blijkbaar niet. Ik schaar het dus onder de categorie "met de voeten stemmen" in plaats van "te koop zijn". Die twee dingen vind ik niet hetzelfde, want je hebt niet per se veel geld nodig om te emigreren.quote:Op zaterdag 23 november 2013 04:32 schreef highender het volgende:
[..]
Ik zal je wel verkeerd begrijpen, maar volgens schrijf je nu juist dat het wel te koop is.
Sociale verhoudingen niet echt nee, maar luchtkwaliteit, natuurbeleid, winkelsluitingstijden etc. wel degelijk.quote:echter die zaken die je hierboven beschrijft daar heeft de overheid m.i. niet veel mee te maken.
Dwang posities. Het gaat niet om de hoeveelheid geld die je hebt, boven het niveau dat voldoende is om van te leven, en wat je met alle plezier kunt verdienen. Werkomstandigheden op een laag niveau zijn meer hierarchisch. Je werkt letterlijk alleen voor het geld. Het betaalt weinig, zodat je vrijwel full-time moet werken om dit te verdienen. Zeker als je in overweging neemt, dat dat deze mensen hun huis huren, en dat huur dan als snel de helft van je inkomen is. De politiek praat niet eerlijk over jouw situatie, maar over die van andere mensen, en die zendt voortdurend boodschappen uit dat je niet deugd, in strijdt met een sfeer van gelijkwaardigheid. Dat laatste ondermijnt nog het meest de plezier dat je kunt hebben als je met minder genoegen neemt.Zeker voor mensen die daar niet thuishoren. De voortdurende druk dat je moet uitleggen dat je deugd.quote:Op zaterdag 23 november 2013 00:00 schreef Igen het volgende:
Wat ik zelf wel opvallend vind is dat mensen die stellen dat geld niet alles in het leven is, vaak toch heel erg gefocust zijn op de vermeende oneerlijke verdeling van datzelfde geld.
Terwijl - er is zo veel meer in het leven. Zelfs als je goed verdient zijn een heleboel dingen gewoon niet te koop. Geen lieve vrouw, geen leuke vriendengroep, geen gezelligheid op straat, geen schone lucht, geen ongerepte natuur voor een wandeling in het weekend, geen bakker die voor het ontbijt verse croissantjes bakt, enz. enz. Voor zover ik weet willen precies om die reden ook behoorlijk veel stinkend rijke Chinezen emigreren, bijvoorbeeld naar Zuid-Europa.
Er zijn dus talloze andere vlakken waarop de overheid een doorslaggevende invloed heeft, die maar heel weinig met de verdeling van inkomens en vermogens te maken hebben.
Wat een onzin."Moeten denken in termen van marktwerking." Dat betekend toch helemaal niets? Doe je dat ook als je boodschappen koopt in de supermarkt of als je een cd koopt? zit je dan te denken in termen van marktwerking of koop je gewoon eten en een cd? Natuurlijk niet je koopt gewoon eten en en cd.quote:Op vrijdag 22 november 2013 22:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee, je moet denken in temen van marktwerking, omdat de samenleving zo georganiseerd is.
[..]
Een samenleving waar men denkt in termen van een prijsmechanisme, jengelt eindeloos door over geld.
[..]
Net als het behalen van cijfer op school, of punten in een wedstrijd, is geld niet meer dat het resultaat van een specifiek spel. Dat mensen in sweatshops zo weinig verdienen, komt niet omdat ze te weinig uren werken, niet omdat ze geen gewenste producten maken, maar omdat een zoveel mensen zijn die dat werk ook kunnen doen. Als er veel tomaten zijn, kosten ze ook weinig. Het is een systeem.
[..]
Over het systeem nadenken is niet hetzelfde als geld verdienen binnen het systeem. Men sluit mensen op in dit marktsysteem, door net te doen alsof alles het beste kan worden begrepen binnen het kader van dit systeem.
quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:20 schreef 99.999 het volgende:
Laten we ons in de hoofdlijnen proberen te concentreren op persoonlijke politieke ontwikkeling. De discussies over al dan geen marktwerking lopen al in zat andere topics.
Om het persoonlijk te houden.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:19 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wat een onzin."Moeten denken in termen van marktwerking." Dat betekend toch helemaal niets? Doe je dat ook als je boodschappen koopt in de supermarkt of als je een cd koopt? zit je dan te denken in termen van marktwerking of koop je gewoon eten en een cd? Natuurlijk niet je koopt gewoon eten en en cd.
Als je ergens solliciteert en je onderhandelt over je loon. Zit je dan te denken in termen van marktwerking of probeer je gewoon voor jezelf goede voorwaarden te bedingen?
De huidige samenleving jengelt eindeloos door over geld. Ik heb net de zaterdagmorgenkranten uit en het ging in meer dan de helft van de artikelen over eindeloos gejengel over geld.
Voor de mensen in de sweatshops is de sweatshop een hel stap vooruit t.o.v. het hongeren op straat. Het bereiken van een hogere levensstandaard geschied helaas niet van de ene op de andere dag. Die mensen verdienen vooral zo weinig omdat ze de economie in een regio elders op de wereld bedienen in plaats van die in eigen land. In China zie je dat er nu ook een interne markt ontstaat en dat de lonen stijgen. Dat kost allemaal wel tijd.
Niet alles kan het beste worden begrepen in een marktsysteem maar voor vraag en aanbod werkt het perfect.
En waarom zou dierlijk gedrag een goed rolmodel zijn voor menselijk gedrag?quote:Op zaterdag 23 november 2013 23:14 schreef El_Matador het volgende:
Deelnemer, dat "dogma" wat je denkt te zien in de samenleving is een volkomen normale natuurlijke situatie. Je bent nota bene natuurwetenschapper.
Een dier in de natuur gaat niet liggen wachten tot een of andere overheid het komt "redden", het gaat zelf op zoek naar iets om van in leven te blijven.
Mensen kunnen dat ook.
Wellicht dat door mijn studie dat liberale besef nog sterker is geworden; je moet het zelf doen, hulp van anderen mag je om vragen, maar er niet op rekenen.
De waaromvraag is een ingegeven door de menselijke kijk. Je ziet het ook terug in religieuze discussies.quote:Op zaterdag 23 november 2013 23:21 schreef Euribob het volgende:
[..]
En waarom zou dierlijk gedrag een goed rolmodel zijn voor menselijk gedrag?
Mwah, van cooperatieve bedrijven wellicht wel, van multinationals niet.quote:Op zaterdag 23 november 2013 23:27 schreef Igen het volgende:
Van nature is er natuurlijk geen overheid, maar van nature is de mens natuurlijk evenmin een individualistisch dier. De mens is een groepswezen dat voor zover ik weet oorspronkelijk in een verband van families / stammen leefde.
In die zin zou je dus ook kunnen zeggen dat een corporatistische kijk op de samenleving - van verzuiling, van instituties zoals familie, dorpsgemeenschap en kerk, en van coöperatieve bedrijven, het nauwste aansluit bij de aard van de mens.
Wat jij voor de natuurlijke situatie aanziet, is een moreel uitgangspunt: "je moet het zelf doen". Dat betekent dat ieder probleem teruggevoerd kan worden op een gebrek aan "het zelf te doen". Een analyse van problemen vindt door deze eenzijdige insteek niet plaats. Volgens mij zegt deze eenzijdige insteek iets over degene die zich hierop blindstaart. Jij ziet dus een onvolwassen samenleving, waarin mensen hun eigen verantwoordelijkheid maar niet willen nemen. En dat gaan we nu afdwingen door het sociale vangnet te ontmantelen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 23:14 schreef El_Matador het volgende:
Deelnemer, dat "dogma" wat je denkt te zien in de samenleving is een volkomen normale natuurlijke situatie. Je bent nota bene natuurwetenschapper.
Een dier in de natuur gaat niet liggen wachten tot een of andere overheid het komt "redden", het gaat zelf op zoek naar iets om van in leven te blijven.
Mensen kunnen dat ook.
Wellicht dat door mijn studie dat liberale besef nog sterker is geworden; je moet het zelf doen, hulp van anderen mag je om vragen, maar er niet op rekenen.
Uiteraard. Het onder een hoedje spelen van de overheid en van grote bedrijven is ook een betekenis van het woord corporatisme, maar niet de betekenis die ik bedoelde.quote:Op zaterdag 23 november 2013 23:29 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Mwah, van cooperatieve bedrijven wellicht wel, van multinationals niet.
Nee, er zit geen moraliteit in dat "uitgangspunt"; het is simpelweg een natuurwet.quote:Op zaterdag 23 november 2013 23:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wat jij voor de natuurlijke situatie aanziet, is een moreel uitgangspunt: "je moet het zelf doen". Dat betekent dat ieder probleem teruggevoerd kan worden op een gebrek aan "het zelf te doen". Een analyse van problemen vindt door deze eenzijdige insteek niet plaats. Volgens mij zegt deze eenzijdige insteek iets over degene die zich hierop blindstaart. Jij ziet dus een onvolwassen samenleving, waarin mensen hun eigen verantwoordelijkheid maar niet willen nemen. En dat gaan we nu afdwingen door het sociale vangnet te ontmantelen.
Je mag er zelfs op rekenen je mag een ander er alleen niet toe dwingen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 23:14 schreef El_Matador het volgende:
Mensen kunnen dat ook.
Ik denk dat het eerder tijd is om eens wat grotere idealen en visies te ontwikkelen in plaats van kortzichtige vooruitgang en zelfverrijking.quote:Op zaterdag 23 november 2013 23:14 schreef El_Matador het volgende:
Mensen kunnen dat ook.
Wat kunnen de mensen dan veel meer? Hoe gaan mensen dit allemaal opzetten en uitvoeren.quote:Op zondag 24 november 2013 01:11 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, er zit geen moraliteit in dat "uitgangspunt"; het is simpelweg een natuurwet.
Mensen kunnen veel meer zelf dan ze nu gegund wordt; de overheid is immers almachtig en algoed en moet de boel regelen. Laat dat wegvallen en mensen gaan zelf op zoek naar inkomen.
Mensen blijven pamperen is inderdaad onvolwassen. En onhoudbaar, wat je op dit moment in Nederland en de rest van Europa ziet; de kosten voor sociale "zekerheid" (de foutheid van het woord zelf is exemplarisch voor het probleem) en zorg rijzen de pan uit en stijgen alleen maar de komende jaren.
Het geniale idee van de overheid is MEER overheid, terwijl dat nu juist het probleem is!?
Ik geloof wel dat mensen meer zelf kunnen dan ze nu gegund wordt, maar dat is niet specifiek een probleem van de overheid. De overheid kan ook bedragen aan de ontwikkeling van veel mensen, zeker in de beginfase. Mensen op zichzelf terugwerpen is niet redelijk, als de markt daar misbruik van maakt. Want juist mensen met weinig kansen opplooien zich niet, maar worden uitgebuit. Daarom vind ik je standpunt eenzijdig.quote:Op zondag 24 november 2013 01:11 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, er zit geen moraliteit in dat "uitgangspunt"; het is simpelweg een natuurwet.
Mensen kunnen veel meer zelf dan ze nu gegund wordt; de overheid is immers almachtig en algoed en moet de boel regelen. Laat dat wegvallen en mensen gaan zelf op zoek naar inkomen.
Mensen blijven pamperen is inderdaad onvolwassen. En onhoudbaar, wat je op dit moment in Nederland en de rest van Europa ziet; de kosten voor sociale "zekerheid" (de foutheid van het woord zelf is exemplarisch voor het probleem) en zorg rijzen de pan uit en stijgen alleen maar de komende jaren.
Het geniale idee van de overheid is MEER overheid, terwijl dat nu juist het probleem is!?
Klein voorbeeld, maar het staat wel ergens voor. Vertrouw eens op mensen die iets organiseren. In het onderwijs: laat leraren weer lesgeven ipv administratief bezig zijn. Geef de verplegers weer ruimte om te verplegen.quote:men vond hier dat er te weinig te doen was in de gemeente. Een aantal ondernemers hebben bij de vorige winter een IJsbaan op het plein neergezet en de gemeente heeft juist de ruimte gegeven aan de ondernemers met mensen in de buurt om die ijsbaan een maand te kunnen exploiteren zonder dat de gemeente met honderden regeltjes en beperkingen op kwam zetten. Iedereen was tevreden na afloop.
Afgelopen zomer waren er meer van dit soort evenementen waarbij de gemeente gewoon de ruimte gaf aan anderen om dingen te kunnen organiseren.
Nog een tweede reactie:quote:Op zaterdag 23 november 2013 23:14 schreef El_Matador het volgende:
Mensen kunnen dat ook.
Change what works with what sounds good.quote:Op zondag 24 november 2013 10:38 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Ik denk dat het eerder tijd is om eens wat grotere idealen en visies te ontwikkelen in plaats van kortzichtige vooruitgang en zelfverrijking.
De markt misbruikt niet, maar dat er domme, onwetende, gevoelige mensen bestaan. heb ik ook niet ontkend.quote:Op zondag 24 november 2013 10:57 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik geloof wel dat mensen meer zelf kunnen dan ze nu gegund wordt, maar dat is niet specifiek een probleem van de overheid. De overheid kan ook bedragen aan de ontwikkeling van veel mensen, zeker in de beginfase. Mensen op zichzelf terugwerpen is niet redelijk, als de markt daar misbruik van maakt. Want juist mensen met weinig kansen opplooien zich niet, maar worden uitgebuit. Daarom vind ik je standpunt eenzijdig.
Gemoedsrust zit in mensen zelf en is onmogelijk te "governen" door een overheid.quote:Daarnaast heeft de overheid nog meer taken, zoals wetgevende taken, en heeft het welzijn van mensen meer aspecten dan je eigen broek ophouden. Ook de reflectieve kant van mensen wordt in de huidige situatie onderdrukt. Gemoedsrust is ook niet onbelangrijk. Markten hebben tav van deze zaken vooral negatieve effecten. De markt maakt geen mensen vrij om zich te richten op het algemeen belang.
Maar om het ziekenfonds aan verzekeraars te geven was een hele grote foutquote:Op zondag 24 november 2013 13:20 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De markt misbruikt niet, maar dat er domme, onwetende, gevoelige mensen bestaan. heb ik ook niet ontkend.
Het is net andersom.. Op termijn dan.quote:Op zondag 24 november 2013 13:14 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Change what works with what sounds good.
Probleem is alleen dat de mens die rijp is weer vertrekt, en dan zonder zijn wijsheden door te geven vaak!quote:Dat geeft aan dat mensen sterk op elkaar zijn aangewezen en ook lang moet rijpen om tot volledige potentie te komen.
Exact, in een eerdere post verwees ik er ook al naar. Maar mensen zijn interdepedent, vanaf het moment dat zij worden geboren (extreem afhankelijk) maar ook wanneer zij tot wasdom zijn gekomen en alles behalve zelfstandig. In 'de natuurssituatie' (wat in feite niets meer dan een gedachteexperiment is) komt dat juist naar voren.quote:Op zondag 24 november 2013 13:07 schreef deelnemer het volgende:
Bijen en mieren leven in communes waarin er de individuele levens ondergeschikt zijn aan de groep. Andere soorten leven solitair. Dat geeft aan dat beide oplossingen mogelijk zijn. Groepsdieren zitten tussen deze beide extremen in. Mensen kennen een lange ontwikkeling voordat zijn zelfstandig zijn. Dat geeft aan dat mensen sterk op elkaar zijn aangewezen en ook lang moet rijpen om tot volledige potentie te komen.
In sprookjesland misschien.quote:Op zondag 24 november 2013 13:28 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Het is net andersom.. Op termijn dan.
Ik snap je pessimisme goed, maar willen wij verder in de toekomst dan kun je er niet onderuit op een gegeven moment, en daar is men eigenlijk al een tijdje mee bezig, maar dat is een langlopend proces via hele andere wegen. Maar met hetzelfde doel.quote:
Het probleem is natuurlijk dat zodra je mensen de vrije hand gaat geven dit gaat uitlopen op een hoop meer ellende dan er nu is. Het klinkt leuk, minder regering en iedereen voor zich met de mogelijkheid zichzelf te ontplooien maar daar zitten denk ik nogal wat haken en ogen aan als je de mens kent?quote:Op zondag 24 november 2013 13:14 schreef El_Matador het volgende:
Het lijkt me nou juist bij uitstek een ideologisch standpunt om de natuur te negeren. Vergelijkingen met ongewervelden lijken me nogal zinloos want totaal niet vergelijkbaar met de ontwikkelde mens.
Ik begrijp nog steeds niet waar die linkse drang van jou vandaan komt.
Je lijkt me zo intelligent en dan, zeker gezien de nu al meer dan uitpuilende overheidsuitgaven voor NOG meer pleiten, is je eigen doodvonnis tekenen.
Leer mensen aan het zelf te doen en je komt uit die onhoudbare spiraal.
Ik geloof er ook niet zo in dat dingen uit zichzelf gebeuren.quote:Op zondag 24 november 2013 14:59 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Het probleem is natuurlijk dat zodra je mensen de vrije hand gaat geven dit gaat uitlopen op een hoop meer ellende dan er nu is. Het klinkt leuk, minder regering en iedereen voor zich met de mogelijkheid zichzelf te ontplooien maar daar zitten denk ik nogal wat haken en ogen aan als je de mens kent?
Absoluut, daar zitten zeker veel mogelijkheden in, maar het is nog steeds zo denk ik dat er maar op een aantal plaatsen werkelijk iets gedaan kan worden, en dat zijn vaak toch instituten en bedrijven, overheden etc.quote:Op zondag 24 november 2013 15:42 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik geloof er ook niet zo in dat dingen uit zichzelf gebeuren.
Van de andere kant heb ik er wel vertrouwen er meer ruimte is voor zelfbeschikking, nu de wereld zich technisch gezien steeds verder ontwikkelt.
Vroeger moest je naar een door de overheid gesubsidieerde bibliotheek gaan om informatie over ik noem maar wat bijen te verzamelen. Nu is veel van die informatie gratis beschikbaar. In mijn jeugd hadden we twee gesubsidieerde televisienetten, waarbij omroepverenigingen voor ons beslisten wat we leuk moesten vinden. Nu kun je zelf op youtube omroepverenigingkje spelen.
Geef het wat tijd, en andere zaken die voorheen volledig gemonopoliseerd werden door de overheid, worden door jou en mij gedaan.
Je kunt op een markt koopjes jagen, en als het arbeid betreft wordt het uitbuiting.quote:Op zondag 24 november 2013 13:20 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De markt misbruikt niet, maar dat er domme, onwetende, gevoelige mensen bestaan. heb ik ook niet ontkend.
quote:Dat er geld en aandacht moet zijn voor onderwijs, een vorm van opvoeding, zul je mij niet horen ontkennen.
De markt creeert economische stress. Dat gaat ten koste van rationeel en redelijke gedrag.quote:Gemoedsrust zit in mensen zelf en is onmogelijk te "governen" door een overheid.
Algemeen belang is dat wat het beste is voor ons allemaal. Zo bepleiten velen marktwerking omdat dit het beste systeem is om de economische bedrijvigheid te coordineren. Het beste systeem gebruiken is in het algemeen belang. Heb jij een voorkeur voor de invoering van slecht functionerende systemen? Zo niet, dan is toch duidelijk wat het algemeen belang is. Maw, iets kan alleen worden bepleit in termen van het algemeen belang.quote:Wat je met "algemeen belang" bedoelt weet ik niet. Ik kan niets met die vage woorden.
Mee eens, dat heb ik ooit al eens in de groep gegooid bij een project. Dat geeft een heel ander dimensie aan sociale woningbouw..Er was wel wat interesse voor toen. En op die manier denken kan heel veel mooie projecten en resultaten geven.quote:Volgens mij valt er nog een heleboel te winnen door te kijken naar de sociale behoefte van mensen en de samenleving daar beter op inrichten. Bijvoorbeeld, meer bouwen in de vorm van hofjes met een gemeenschappelijke binnenplaats.
Mee eensquote:Op zaterdag 23 november 2013 23:24 schreef Spanky78 het volgende:
Probleem met ons marktmodel is dat het extreem gericht is op de korte termijn. Dit komt omdat we de wereld in te kleine eenheden indelen. Dit betekent dat de klassieke stelling: natuur is vrij nog steeds geldt, terwijl in werkelijk natuur schaars is. In China gaat men die enorme groei nog betalen straks, met een enorm gebrek aan landbouwgrond (alles is vervuild of onvruchtbaar zonder kunstmest).
Door die kleine units is het vooral een wedstrijdje: hoe leg je de lusten bij jezelf en de lasten bij anderen. (denk apple: dikke marges halen; in china semi-slaven gebruiken in je fabriek) Dit is het grote probleem van het huidige corporatisme. Bovendien zijn de grotere bedrijven enorm bedreven geworden in het opwerpen van allerlei toetredingsbarrieres, waardoor de markt helemaal niet meer zo vrij is.
Helaas, het is absoluut geen ideaal systeem. Waar de meest slimme mensen worden ingehuurd om algortimes voor flahs trading te schrijven ipv een geneesmiddel voor kanker of kernfusie uit te ontwikkelen is echt iets mis. Geld is ipv een middel een allervernietigend doel geworden. Geld voor de aandeelhouder welteverstaan, de rest van de wereld kan de tyfus krijgen.
En ik ben nog niet eens communist of hippie. Helaas, was ik daar maar naief genoeg voor.
En weer eensquote:Op zondag 24 november 2013 20:37 schreef Spanky78 het volgende:
Er is één enorm probleem met de 'vrije markt'. Dat is dat die toewerkt naar een oligo- of monopolie. Consolidatie op schaalvergroting betekent meer macht en vaak meer efficiency, al was het maar door op grote schaal belasting te ontduiken. Met die macht worden inmiddels hele continenten gedomineerd.
Hoe is Griekenland de euro ingerommeld? Wat is de macht van een ratingbureau of een bank als JP morgan? Maar ook Unilever of andere grote werkgevers in Nederland spelen niet eens onder een hoedje met poltici; ze dreigen met verplaatsen van banen. In onze wereld is dat voor een overheid zo ongeveer het ergste wat er kan gebeuren; dat mensen inkomen verliezen. Een land kan zich niet verplaatsen...
Het hele systeem eindigt als we niet ingrijpen met een winnaar; de bank. Die leent immers niet bestaand geld uit tegen rente. Is er geen inkomen; dan legt de bank beslag, is er wel inkomen dan leent de bank meer uit om nog meer te verdienen. In de rpkatijk is er nog wat nuance, maar het scheelt inmiddels niet veel meer voordat we echt zijn overgeleverd aan 'de markt;'. De markt die niets geeft om mensenlevens, leed of kwaliteit van leven. De markt geeft alleen om winstcijfers voor de happy few, en 'de markt' zal altijd de regels zo gebruiken dat ze in het voordeel zijn van het bedrijf. En als er geen regels zouden zijn, zou 'de markt' gewoon geweld gebruiken. Eigenlijk gebeurt dit al, het heet de VS...
Het systeem zit zo in elkaar. Er is wel iets op af te dingen of te nuanceren, maar uiteindelijk komt het wel hier op neer.quote:Op zondag 24 november 2013 21:42 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
En weer eens![]()
Al check ik geen feiten.. Maar het klinkt gewoon goed
Ik vrees het ook. En alles begint met erkenning en herkenning. Ik hoop dat het ooit eens de juiste richting opgaat.quote:Op zondag 24 november 2013 21:53 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Het systeem zit zo in elkaar. Er is wel iets op af te dingen of te nuanceren, maar uiteindelijk komt het wel hier op neer.
Wat is dat voor onzin, docenten in Nederland zijn voor 98% extreem linkse GroenLinks stemmersquote:Op zondag 24 november 2013 12:40 schreef borisz het volgende:
Ik kom zelf niet uit een politiek nest.
Pa zweeft tussen PVDA en CU en Ma stemt ook meestal PVDA. Maar ze zijn/waren er nooit echt mee bezig.
Sinds Fortuyn is mijn politieke interesse wel nog meer aangewakkerd. Op de middelbare school hadden we enkele docenten waar je altijd goed mee kon discussiëren. Ze waren ook niet bang om de discussie aan te gaan en buiten de paden te treden als dat kon en de discussie op een niveautje hoger te brengen.
Uiteindelijk lees je de beginselen vd partijen, verkiezingsprogramma's en ga je zelf nadenken. Ik ga toch wel uit van de positieve van de mens en vertrouw daar ook eens op. Ik zie graag een overheid die daar meer mee doet.
Voorbeeldje op lokaal niveau:
[..]
Klein voorbeeld, maar het staat wel ergens voor. Vertrouw eens op mensen die iets organiseren. In het onderwijs: laat leraren weer lesgeven ipv administratief bezig zijn. Geef de verplegers weer ruimte om te verplegen.
Uiteindelijk bij D66 uitgekomen. Een partij die in eerste instantie gewoon de mensen de ruimte wil geven om zelf dingen te ondernemen/ontwikkelen, maar mensen die die kansen niet krijgen een steuntje in de rug te geven. Wat mij bij andere partijen niet aan staat: Even kort door de bocht: PVDA/SP behandelt mensen alsof iedereen zielig is en de VVD straft iedereen die niet mee kan komen.
En ook op vrijheden/zelfbeschikking is D66 mijn partij. Het Duo Ivo en Fred doen precies die dingen die daar recht tegenin gaan.
Daarom vermoed ik dat de aantrekkingskracht van rechts niet gebaseerd is op reeel individualisme, maar op groepsvorming / hierarchievorming. Je kunt dit goed zien aan de expressie van de rechtse idealen. Ze praten elkaar allemaal na en dat getuigt niet van individualisme. Terwijl groepsvorming / hierarchievorming heel goed verklaart waarom men zich tegen groepen richt, zoals buitenlanders en / of de onderklasse. Daarbij wordt voor economische disciplinering en hardere straffen gepleit.quote:Op zondag 24 november 2013 13:39 schreef Ryon het volgende:
[..]
Exact, in een eerdere post verwees ik er ook al naar. Maar mensen zijn interdepedent, vanaf het moment dat zij worden geboren (extreem afhankelijk) maar ook wanneer zij tot wasdom zijn gekomen en alles behalve zelfstandig. In 'de natuurssituatie' (wat in feite niets meer dan een gedachteexperiment is) komt dat juist naar voren.
Wat maar weer eens bevestigt dat jij niet al te veel scholen van binnen hebt gezien.quote:Op zondag 24 november 2013 22:56 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Wat is dat voor onzin, docenten in Nederland zijn voor 98% extreem linkse GroenLinks stemmers
als je tegen hun zegt dat je tegen windmolens bent, dan ben je een 'abject' figuur
U betoog voor kernenergie kon zeker niet op een dikke voldoende rekenen?quote:Op maandag 25 november 2013 10:43 schreef GSbrder het volgende:
Ik had wel 1 docente Nederlands die het stereotype GroenLinks-stemmer was.
Hutjes in Mali bouwen in de zomervakantie en een afkeur van alles dat vrouwelijke lichaamsbeharing beperkte.
Ja, maar groepsvorming en indivualisme staan in dat opzicht niet lijnrecht tegenover elkaar. De queeste voor 'totale zelfstandigheid' is een fantasietje van een paar internet libertariers, omdat elk rationeel denkend mens met enig maatschappelijk bewustzijn zelf ook wel kan uitvogelen dat juist het samenwerken en de wederzijdse afhankelijkheid de mens doet laten groeien en zich ontwikkelen. Adam Smith had met zijn theorie van arbeidsdeling dat ook al door. In plaats van dat elk mens volledig zelfvoorzienend was, waren juist de mensen die in organisatieverband hun handelingen op elkaar afstemde (en daarmee wederzijdse afhankelijkheidsrelaties creëerde) degene die de productie tot ongekende hoogte kunnen laten stijgen. Nog steeds vormt arbeidsdeling een van de belangrijkste uitgangspunten in de vorming van onze maatschappij, ondanks dat dit mensen alleen maar afhankelijker van elkaar heeft gemaakt.quote:Op maandag 25 november 2013 10:28 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Daarom vermoedt ik dat de aantrekkingskracht van rechts niet gebaseerd is op reeel individualisme, maar op groepsvorming / hierarchievorming. Je kunt dit goed zien aan de expressie van de rechtse idealen. Ze praten elkaar allemaal na en dat getuigt niet van individualisme. Terwijl groepsvorming / hierarchievorming heel goed verklaart waarom men zich tegen groepen richt, zoals buitenlanders en / of de onderklasse. Daarbij wordt voor economische disciplinering en hardere straffen gepleit.
Op een gegeven moment werd het een sport om incorrecte standpunten in te nemen tijdens haar lesquote:Op maandag 25 november 2013 10:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
U betoog voor kernenergie kon zeker niet op een dikke voldoende rekenen?
Om maar eens een doem scenario te schetsenquote:Op maandag 25 november 2013 10:58 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, maar groepsvorming en indivualisme staan in dat opzicht niet lijnrecht tegenover elkaar. De queeste voor 'totale zelfstandigheid' is een fantasietje van een paar internet libertariers, omdat elk rationeel denkend mens met enig maatschappelijk bewustzijn zelf ook wel kan uitvogelen dat juist het samenwerken en de wederzijdse afhankelijkheid de mens doet laten groeien en zich ontwikkelen. Adam Smith had met zijn theorie van arbeidsdeling dat ook al door. In plaats van dat elk mens volledig zelfvoorzienend was, waren juist de mensen die in organisatieverband hun handelingen op elkaar afstemde (en daarmee wederzijdse afhankelijkheidsrelaties creëerde) degene die de productie tot ongekende hoogte kunnen laten stijgen. Nog steeds vormt arbeidsdeling een van de belangrijkste uitgangspunten in de vorming van onze maatschappij, ondanks dat dit mensen alleen maar afhankelijker van elkaar heeft gemaakt.
Maar individualisme geeft wel een concreet en werkbaar antwoord op een vrij klassieke vraag hoe het individu zich verhoudt ten opzichte van het collectief en is m.i wel een van de belangrijkste ontwikkelingen geweest in het westen. Het gevoel hebben controle te hebben over je eigen leven is tot op zekere hoogte slechts schijn, maar dat is niet erg, het gevoel gevangen te zijn in een structuur waarin geďnstitutionaliseerd is dat alles voor je is en wordt bepaald is velen malen erger. Interessant in dat opzicht is bijvoorbeeld om de ontwikkeling van mensen uit een immigranten gezin (in veel gevallen uitgesproken collectivistisch, waarbij het kind ter dienst staat van de familie en weinig ruimte heeft om af te wijken van vastgelegde normen) in Nederland te vergelijken met de ontwikkeling van een kind uit een typisch Nederlandsgezin (sterk individualistisch van aard, waarbij het kind opgezadeld wordt met verantwoordelijken ten aanzien van zijn eigen presteren, waarbij er nog wel normen zijn, maar kinderen veel ruimte hebben om hiervan af te wijken). Beide hebben voor en nadelen, maar kinderen die de ruimte krijgen ontwikkelen zich wel veel gemakkelijker.
De keerzijde zit hem erin dat mensen het individualisme gaan gebruiken als sociale rechtsvaardiginggrond om bepaalde verschillende, maatschappelijke verhoudingen of sociale fenomenen in stand te houden. In sommige gevallen kan dat, maar in heel veel gevallen ook niet. De ontplooiingskansen die een maatschappij biedt zijn niet en zullen ook nooit eerlijk verdeeld zijn. De vraag is ook in hoeverre het voldoen aan een specifiek maatschappelijk ideaal een individuele prestatie is, of gewoon het simpel inkleuren van de lijntjes betreft die door de kudde al ontwikkeld zijn. In dat laatste geval speelt ook nog eens mee dat niet elke burger de middelen krijgt om die lijntjes in te kleuren. In dat geval mag van een individu wel een stukje dankbaarheid verwacht worden (die trouwens ook afgedwongen wordt) richting het collectief, zonder dat het collectie daarmee voorop gesteld hoeft te worden aan het individu.
[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 25-11-2013 13:26:55 ]The view from nowhere.
Libertarisme is niet tegen groepsvorming en samenwerking. Dus queeste voor totale zelfstandigheid is geen libertarisme. Je argument gaat nergens over en je ageert tegen iets wat de ander niet beweert. Kort gezegd, een stroman, een drogreden.quote:Op maandag 25 november 2013 10:58 schreef Ryon het volgende:
Ja, maar groepsvorming en indivualisme staan in dat opzicht niet lijnrecht tegenover elkaar. De queeste voor 'totale zelfstandigheid' is een fantasietje van een paar internet libertariers, omdat elk rationeel denkend mens met enig maatschappelijk bewustzijn zelf ook wel kan uitvogelen dat juist het samenwerken en de wederzijdse afhankelijkheid de mens doet laten groeien en zich ontwikkelen. Adam Smith had met zijn theorie van arbeidsdeling dat ook al door. In plaats van dat elk mens volledig zelfvoorzienend was, waren juist de mensen die in organisatieverband hun handelingen op elkaar afstemde (en daarmee wederzijdse afhankelijkheidsrelaties creëerde) degene die de productie tot ongekende hoogte kunnen laten stijgen. Nog steeds vormt arbeidsdeling een van de belangrijkste uitgangspunten in de vorming van onze maatschappij, ondanks dat dit mensen alleen maar afhankelijker van elkaar heeft gemaakt.
Eensch.quote:Op maandag 25 november 2013 10:58 schreef Ryon het volgende:
Maar individualisme geeft wel een concreet en werkbaar antwoord op een vrij klassieke vraag hoe het individu zich verhoudt ten opzichte van het collectief en is m.i wel een van de belangrijkste ontwikkelingen geweest in het westen. Het gevoel hebben controle te hebben over je eigen leven is tot op zekere hoogte slechts schijn, maar dat is niet erg, het gevoel gevangen te zijn in een structuur waarin geďnstitutionaliseerd is dat alles voor je is en wordt bepaald is velen malen erger. Interessant in dat opzicht is bijvoorbeeld om de ontwikkeling van mensen uit een immigranten gezin (in veel gevallen uitgesproken collectivistisch, waarbij het kind ter dienst staat van de familie en weinig ruimte heeft om af te wijken van vastgelegde normen) in Nederland te vergelijken met de ontwikkeling van een kind uit een typisch Nederlandsgezin (sterk individualistisch van aard, waarbij het kind opgezadeld wordt met verantwoordelijken ten aanzien van zijn eigen presteren, waarbij er nog wel normen zijn, maar kinderen veel ruimte hebben om hiervan af te wijken). Beide hebben voor en nadelen, maar kinderen die de ruimte krijgen ontwikkelen zich wel veel gemakkelijker.
Deels eens, echter is het niet aan het collectief om de individu te dwingen dit te doen. Ook ben ik van mening, als je mensen niet kapot belast en niet de economische onderklasse subsidieert, je een socialere samenleving krijgt. Mensen zijn dan op elkaar aangewezen en zullen sneller geneigd zijn elkaar te helpen.quote:Op maandag 25 november 2013 10:58 schreef Ryon het volgende:
De keerzijde zit hem erin dat mensen het individualisme gaan gebruiken als sociale rechtsvaardiginggrond om bepaalde verschillende, maatschappelijke verhoudingen of sociale fenomenen in stand te houden. In sommige gevallen kan dat, maar in heel veel gevallen ook niet. De ontplooiingskansen die een maatschappij biedt zijn niet en zullen ook nooit eerlijk verdeeld zijn. De vraag is ook in hoeverre het voldoen aan een specifiek maatschappelijk ideaal een individuele prestatie is, of gewoon het simpel inkleuren van de lijntjes betreft die door de kudde al ontwikkeld zijn. In dat laatste geval speelt ook nog eens mee dat niet elke burger de middelen krijgt om die lijntjes in te kleuren. In dat geval mag van een individu wel een stukje dankbaarheid verwacht worden (die trouwens ook afgedwongen wordt) richting het collectief, zonder dat het collectie daarmee voorop gesteld hoeft te worden aan het individu.
quote:Op maandag 25 november 2013 12:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Om maar eens een doem scenario te schetsenIk denk dat wij veel meer aan jouw hebben als je in de politiek zou zitten of een denktank die verschil kan maken. Fijn dat je goed bent in theoretische natuurkunde, maar daar hebben we toch maar weinig aan. Je kwaliteiten liggen duidelijk ergens anders, al zeg ik niets over je andere kwaliteiten daarbinnen, maar is het slechts een persoonlijk mening!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“When there is no desire, all things are at peace.”
Dank.quote:Op maandag 25 november 2013 13:18 schreef Weltschmerz het volgende:
Mijn complimenten voor TS. Twijfel is een gave en van gedachten kunnen veranderen is een deugd. TS heeft zijn puberale oprispingen van libertarisme in relatief korte tijd achter zich gelaten en heeft zich niet laten verleiden tot een sprong in de loopgraven.
juist te veel, ik ging elk jaar naar een anderequote:Op maandag 25 november 2013 10:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat maar weer eens bevestigt dat jij niet al te veel scholen van binnen hebt gezien.
Dat stel ik dan ook nietquote:Op maandag 25 november 2013 12:59 schreef Devion het volgende:
Libertarisme is niet tegen groepsvorming en samenwerking. Dus queeste voor totale zelfstandigheid is geen libertarisme. Je argument gaat nergens over en je ageert tegen iets wat de ander niet beweert. Kort gezegd, een stroman, een drogreden.
Libertarisme is tegen groepen die hun wil willen opleggen aan individuen. Echter is libertarisme niet tegen mensen die uit vrije wil samen willen werken.
Solidariteit beperkt zich in eerste instantie tot de eigen nabije sociale kring. Hier is ook al behoorlijk wat onderzoek naar gedaan tot hoever dit gaat. Kinderen worden het eerst en het meest ondersteund, dan ander familieleden, dan goede vrienden, daarna weer vage kennissen, buurtbewoners en tot slot ook een paar totale vreemden waar men op grond van religieuze en/of sociale kenmerken de morele verplichtingen ervaart om zeer beperkte ondersteuning te bieden.quote:Op maandag 25 november 2013 12:59 schreef Devion het volgende:
Deels eens, echter is het niet aan het collectief om de individu te dwingen dit te doen. Ook ben ik van mening, als je mensen niet kapot belast en niet de economische onderklasse subsidieert, je een socialere samenleving krijgt. Mensen zijn dan op elkaar aangewezen en zullen sneller geneigd zijn elkaar te helpen.
Het is nu veel te makkelijk iemand een sociale huurwoning te geven en een uitkering. Voor de rest mag die persoon het zelf uitzoeken, echter is geen enkele prikkel om zijn eigen situatie te verbeteren. Achteraf controleren of de uitkering terecht is, is geen hulp of prikkel. Deze mensen moet al veel eerder de feiten onder ogen zien, namelijk dat ze niet productief bezig zijn en de samenleving aan het schaden zijn.
Noblesse oblige. Maar goed, tussen arm en rijk bestaat er een verstoorde machtsverhouding. Hulpbehoevenden hebben geen mogelijkheid om te voorzien in een vorm van wederkerigheid. Hulp van rijk naar arm is in de meeste gevallen dan ook een eenzijdige handeling. Daar kan je van balen maar ook dat is een gegeven waar op enige wijze rekening mee gehouden moet worden.quote:Als jij wilt dat de rijke individu de arme gaat helpen moet er wel aan beide kanten een zekere plichtsbesef zijn.
De realiteit heeft je verhaal al achterhaald. Kijk alleen al naar de jaren 70. Kijk naar kinderen die op groeien in een gezin van Jehova's getuigen. Er zijn altijd degene die zich los schudden en het redden.quote:Op maandag 25 november 2013 14:21 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat stel ik dan ook nietWat mij betreft vinden libertariers samenwerken echt helemaal het ding.
Wat ik wel stel is dat bij verschillende libertariers de idee lijkt te heersen dat men volledig zelfstandig kan zijn. In de zin van dat het theoretisch/praktisch mogelijk is om geheel vrij te beslissen of men wel of niet samenwerkingsverbanden aangaat en dat de mogelijkheid dus ook bestaat om deze niet aan te gaan! Dat is een feitelijke onjuistheid. Vanaf je geboorte (extreme onafhankelijkheid) tot het moment dat je volwassen bent zal je sociale omgeving je altijd (met kwade en goede bedoelingen) hun wil op je leggen en wordt men gedwongen tot samenwerking juist vanwege de interdependentie. Niet uit ideologische overtuiging, maar omdat dit een sociaal gegeven is. Het is hoe de mens als sociaal dier in elkaar steekt. Of ik wil of niet, ik zal mij moeten (bewust of onbewust) conformeren aan mijn sociale omgeving en mijn verantwoordelijkheden die mij zijn opgelegd ook nakomen.
Mensen kunnen alleen maar in een sociaal isolement komen door het sociale vangnet. Om een voorbeeld te geven: 2 WAO jongers die zich sociaal helemaal afsluiten van de wereld omdat ze niet gedwongen door economische redenen om te gaan werken en netwerken op te bouwen.quote:Op maandag 25 november 2013 14:21 schreef Ryon het volgende:
Solidariteit beperkt zich in eerste instantie tot de eigen nabije sociale kring. Hier is ook al behoorlijk wat onderzoek naar gedaan tot hoever dit gaat. Kinderen worden het eerst en het meest ondersteund, dan ander familieleden, dan goede vrienden, daarna weer vage kennissen, buurtbewoners en tot slot ook een paar totale vreemden waar men op grond van religieuze en/of sociale kenmerken de morele verplichtingen ervaart om zeer beperkte ondersteuning te bieden.
Dat is allemaal leuk en aardig maar kent helaas al vrij snel veel beperkingen. De hoeveelheid ondersteuning die een mens ontvangt is in dat opzicht volledig afhankelijk van de hoeveelheid en de kwaliteit van het sociaal kapitaal (zeg maar het sociale netwerk) waar een individu over beschikt. Ironisch genoeg is dit sociale kapitaal ook niet eerlijk verdeeld over de samenleving. Mensen met relatief veel economisch kapitaal bezitten vaak ook een stevigere en kwalitatief sterker sociaal netwerk dan mensen met relatief weinig kapitaal. Kortgezegd: mensen die zichzelf kunnen redden kennen mensen die zichzelf kunnen redden. Mensen die niet rond kunnen komen kennen voornamelijk mensen die in dezelfde sociaal-economische positie zit.
Dat is ABSOLUUT niet waar. De overheid heeft prima gedemonstreerd hoe ze niet om kunnen gaan met publieke middelen en de herverdeling daarvan. Het is al duizenden keren onderzocht dat een overheid een laks, traag en inefficiënt(En vaak corrupt) apparaat is.quote:Op maandag 25 november 2013 14:21 schreef Ryon het volgende:
De oplossing voor dit nogal praktische probleem is begin de 20ste eeuw gevonden gevonden in beperkte herverdeling van de beschikbare middelen. Aanvankelijk door particuliere instanties, maar met de opkomst van de verzorgingsstaat is dat een taak geworden van de overheid. Waarom? Die kan dat nou eenmaal veel effecienter aangezien die al beschikt over de nodige infrastructuur.
Los van de kritiek op de pyramide van Moslow, kijk je helaas niet naar de economische realiteit. Ten eerste is het bestaansminimum geen abosuluut recht. Het bestaat bij de gratie, dat wij het als samenleving genoeg inkomsten hebben om arme mensen hierin te voorzien. De vraag is hoe.quote:Op maandag 25 november 2013 14:21 schreef Ryon het volgende:
Komen wij op het tweede punt: verliezen mensen alle prikkels om wat van hun leven te maken als zij een huis hebben en een minimuminkomen? Kijken wij even naar de bekende piramide van Maslow:
[ afbeelding ]
Op grond van een notie van sociale rechtvaardigheid die in moderne democratieen gemeengoed is geworden beschouwen wij dat elke inwoner in ieder geval in de onderste twee voorzien moet worden. Het zogenaamde bestaansminimum. Is de mens daarmee klaar? Nee, de theorie van Maslow stelt dat wanneer een individu zich in deze twee behoeftes heeft voorzien hij geneigd is om zich bezig te houden met het voorzien in zijn sociale behoeftes. De staat kan en wil hem op dat gebied niet aan het lijntje houden, hoewel men tegenwoordig door indirecte ondersteuning (van bijvoorbeeld voetbalverenigingen voor arme mensen) daar wel gedeeltelijk in voorziet.
Je vergeet doodleuk dat wanneer er minder overheid is, die de economie vakkundig de nek omdraaien, er ook veel meer werk is. Jouw oplossing zorgt ervoor dat mensen rest van hun leven in een uitkering terecht komen, ipv dat ze een productief leven krijgen.quote:Op maandag 25 november 2013 14:21 schreef Ryon het volgende:
Ik durf dan ook te betwijfelen dat voor een mens geen prikkel meer bestaat om zich verder in te zetten als deze beschikt over een bestaatsminimum. Om heel eerlijk te zijn, op grond van mijn eigen ervaring, denk ik dat op dat moment individuen ook pas voldoende instaat zijn om te participeren binnen een complexe samenleving zoals de Nederlandse. Als mensen meer bezig zijn met een day 2 day struggle for survival, dan wordt de afstand tot volwaardige maatschappelijke participatie te groot. Met alle gevolgen van dien.
Euh.. Dat bevestigt juist wat ik steldequote:Op maandag 25 november 2013 14:58 schreef Devion het volgende:
De realiteit heeft je verhaal al achterhaald. Kijk alleen al naar de jaren 70. Kijk naar kinderen die op groeien in een gezin van Jehova's getuigen. Er zijn altijd degene die zich los schudden en het redden.
Dat je het bekrompen vindt mag, maar ik denk niet dat je het verschilt ken dus indoctrinatie en socialisatie. Het laatste is een normaal proces, het eerste is een extreme afwijking daarvan die algemeen als onwenselijk beschouwd wordt. Dat verschil moet je goed in de smiezen zien te krijgen.quote:Wat je zegt is heel bekrompen en doet alsof iedereen wordt geďndoctrineerd. Dit is feitelijk onjuist. Je maakt van de uitzondering de regel. En al waren we wel sociaal gedwongen om samenwerkingsverbanden aan te gaan, dan betekent dit niet dat je dit nog een keer dunnetjes over moet doen via de overheid.
Produceren en sociaal isolement sluiten elkaar niet uitquote:Op maandag 25 november 2013 14:58 schreef Devion het volgende:
Mensen kunnen alleen maar in een sociaal isolement komen door het sociale vangnet.[quote]
Deze stelling is aantoonbaar onjuist. Mensen kunnen om tal van redenen in een sociaal isolement komen. Een kluizenaar is bijvoorbeeld ook sociaal geďsoleerd.
[quote]Om een voorbeeld te geven: 2 WAO jongers die zich sociaal helemaal afsluiten van de wereld omdat ze niet gedwongen door economische redenen om te gaan werken en netwerken op te bouwen.
De taart metafoor wordt ironisch genoeg hier verkeerd gebruikt. Het is een metafoor die gebruikt wordt in de discussie om de eerlijke verdeling van de beschikbare middelen door liberalen. Dus als je 100 gram taart wil dan kan je of 1/5 nemen van de kleine taart of 1/10 van de grote taart. In beide gevallen kan er echter sprake zijn van herverdelingquote:Ja we zijn inderdaad niet gelijk geboren, maar dat is geen reden om de taart te herverdelen, het is een argument om de taart groter te maken. Dit doe je niet door innovatie en hard werken te belasten en armer een tijdelijk uitkering te geven.
Ik ben zelf liberaal en vraag ik mij dan ook hardop af welk middel jij denkt dat ik hier precies voorstel, om welke kwaal op te lossen en waarom dit middel erger zou zijn dan de kwaalquote:Het middel wat jij voorstelt is erger dan de kwaal.
Daarom is het verlenen van bijstand ook een gemeentelijke bevoegdheidquote:Op maandag 25 november 2013 14:58 schreef Devion het volgende:
Dat is ABSOLUUT niet waar. De overheid heeft prima gedemonstreerd hoe ze niet om kunnen gaan met publieke middelen en de herverdeling daarvan. Het is al duizenden keren onderzocht dat een overheid een laks, traag en inefficiënt(En vaak corrupt) apparaat is.]/quote]
Euh.. juist. Raar dat men in de wetenschap hier nog niet van op de hoogte gesteld is. Terwijl er toch in 'absolute' termen gesproken wordt.
[quote]
Het is economisch en organisatorisch onmogelijk om voor 16 miljoen mensen te bepalen vanuit Den Haag, wie wel een uitkering krijgt, waarom, of deze terecht is.
Je begrijpt dat de overheid als entiteit geen wil heeft maar dat dit het volk is dat het bepaalt? Dat de charitatieve instellingen (o.a op grond van religieuze gronden) een rol kunnen spelen in de armenzorg laat Nederland en Duitsland ook zienquote:De enige reden waarom de overheid dit doet en wil doen, is macht. De kerk(geen fan) in Amerika laat zien hoe particulieren zulke problemen prima zelf op kunnen vangen.
Ik stel dan ook niet dat het een absoluut recht isquote:Op maandag 25 november 2013 14:58 schreef Devion het volgende:
Los van de kritiek op de pyramide van Moslow, kijk je helaas niet naar de economische realiteit. Ten eerste is het bestaansminimum geen abosuluut recht. Het bestaat bij de gratie, dat wij het als samenleving genoeg inkomsten hebben om arme mensen hierin te voorzien. De vraag is hoe.
Ik hoef 'arme' mensen niet in een hoekje van afhankelijkheid te duwen, daar verkeren zij al in doordat afhankelijkheid een wezenlijk onderdeel is van hun sociale conditiequote:Jij duwt arme mensen in een hoekje van afhankelijkheid e.d., zonder poging zichzelf oprecht te ontplooien in een beroep, door ze een uitkering te geven. Dit maakt mensen kapot. Het zorgt ervoor dat ze niet meer geprikkeld worden, zoals werkende mensen dat wel worden.
Ik heb mensen in armoedige situaties uitgebreid bestudeerd.. en deze stelling heb ik nergens in zien terug komen. Niet in Nederland, niet in Amerika en ook niet Afrika. Ik denk dat dit meer een gedachtespinsel van je zelf is.quote:Wanneer mensen geforceerd worden om voor zichzelf aan inkomsten te komen, zal je zien dat op andere vlakken mensen zich beter ontwikkelen.
Ooh.. Minder overheid = meer werk? Hoe kon ik dat vergeten..quote:Op maandag 25 november 2013 14:58 schreef Devion het volgende:
Je vergeet doodleuk dat wanneer er minder overheid is, die de economie vakkundig de nek omdraaien, er ook veel meer werk is. Jouw oplossing zorgt ervoor dat mensen rest van hun leven in een uitkering terecht komen, ipv dat ze een productief leven krijgen.
Daarnaast zal je arme en daklozen mensen altijd in een samenleving houden. Ik kan je garanderen dat in een samenleving zonder zulke hoge belastingen, dat deze mensen een stuk beter aan toe zijn omdat de basis voorzieningen door economische groei veel beter zal zijn.
Ooh.. de werkeloosheid kan opgelost worden door bedrijven?!??! Wie had dat ooit gedacht. Als minister Asscher dit te weten komt.quote:Op maandag 25 november 2013 14:58 schreef Devion het volgende:
En dit is dus waar een particuliere instelling, zoals een bedrijf, wel mee om kan gaan. Mensen namelijk in dienst nemen en ze bijvoorbeeld in kassen laten werken. Waarom kunnen Polen dat wel en zijn wij Nederlanders te verheven voor dit werk?
Wat is je argument dan?quote:Op maandag 25 november 2013 15:58 schreef Ryon het volgende:
[..]
Euh.. Dat bevestigt juist wat ik steldeMensen zijn niet geheel vrij in hun handelingen, maar afhankelijk van omgevingen waarin heel veel gebeurt waarin zij niet zelf voor gekozen hebben. Dat van omgevingen kan wisselen staat daar los van en dat bestrijd ik dan ook niet.
Je leest niet wat ik zeg. Ik zeg dat in extreme vormen van indoctrinatie, mensen ook los komen van hun onvrijwillige samenwerkingsverbanden. En in normale situaties, moet dit al helemaal geen probleem zijn.quote:Op maandag 25 november 2013 15:58 schreef Ryon het volgende:
Dat je het bekrompen vindt mag, maar ik denk niet dat je het verschilt ken dus indoctrinatie en socialisatie. Het laatste is een normaal proces, het eerste is een extreme afwijking daarvan die algemeen als onwenselijk beschouwd wordt. Dat verschil moet je goed in de smiezen zien te krijgen.
Klopt als kind van 12 heb je daar nog weinig invloed op, maar wanneer je volwassen bent kan je prima de keuzes zelf maken. Persoonlijk heb ik dat zelf ook gedaan. Het is nog steeds geen argument om inkomsten te gaan herverdelen.quote:Op maandag 25 november 2013 15:58 schreef Ryon het volgende:
Wij zijn sociaal gedwongen om samenwerkingsverbanden aan te gaan om de simpele reden dat je anders niet kan voorzien in je meest primaire bestaansvoorzieningen. De uitzondering hierop is de kluizenaar, maar ook die moet instaat zijn om zijn omgeving te kunnen cultiveren (naar aanleiding van een socialisatieproces dat hij/zij eerder heeft doorlopen) om zelfvoorzienend te zijn.
En hier gaan wij het juist nooit over eens worden. Ik geloof niet in een staat die zo groot is als de Nederlandse, dat deze het juiste voor ogen heeft voor het volk. Verder zijn de normen niet met elkaar afgesproken, maar door politici in Den Haag.quote:Op maandag 25 november 2013 15:58 schreef Ryon het volgende:
De overheid reguleert. De staat is een instrument en in een democratie in dienst van het volk. In Nederland heeft het een geweldsmonopolie en een handhavingens en toezichtbevoegdheid. Het zorgt ervoor dat men de vastgelegde normen nakomt die men met elkaar heeft afgesproken. Wezenlijk onderdeel hiervan is dat het ook normen kunnen zijn waar niet elk individu afzonderlijk mee heeft ingestemd, maar dat is ook praktisch onmogelijk daarom werken democratieën met minderheidsbesluiten.
Wajongers uiteraardquote:Op maandag 25 november 2013 15:58 schreef Ryon het volgende:
Produceren en sociaal isolement sluiten elkaar niet uitHet interessante aan dit voorbeeld is dat WAO jongers (ik denk dat je de Wajong bedoelt?) een ziekte of een beperking hebben die wellicht eerder ten grondslag ligt aan een sociaal isolement dan hun relatieve economische onafhankelijkheid.
Nee je begrijpt niet wat ik bedoel. Het herverdelen van de taart gaat ten kosten van productiviteit. Als we niet herverdelen, hebben we een grotere taart. Dat je nog steeds maar 1% van de taart krijgt is jammer, maar je bent wel voorzien in alle basis behoeftes.quote:Op maandag 25 november 2013 15:58 schreef Ryon het volgende:
De taart metafoor wordt ironisch genoeg hier verkeerd gebruikt. Het is een metafoor die gebruikt wordt in de discussie om de eerlijke verdeling van de beschikbare middelen door liberalen. Dus als je 100 gram taart wil dan kan je of 1/5 nemen van de kleine taart of 1/10 van de grote taart. In beide gevallen kan er echter sprake zijn van herverdelingDe liberale ideologie stelt alleen dat niet iedereen dezelfde percentage van de taart hoeft te krijgen. als men maar in absolute getallen voldoende krijgt.
Het "sociale" vangnet wat wij in Nederland hanteren. Het bestrijdt geen armoede, het creëert juist.quote:Op maandag 25 november 2013 15:58 schreef Ryon het volgende:
Ik ben zelf liberaal en vraag ik mij dan ook hardop af welk middel jij denkt dat ik hier precies voorstel, om welke kwaal op te lossen en waarom dit middel erger zou zijn dan de kwaal
En wordt het beleid in Den Haag bepaaldquote:Op maandag 25 november 2013 15:58 schreef Ryon het volgende:
Daarom is het verlenen van bijstand ook een gemeentelijke bevoegdheid
Je begrijpt dat de overheid zeker wel een wil heeft? Of wil je zeggen dat het huidige beleid het wil van het volk is? Politici zijn mensen en mensen en macht gaan vaak niet samen. Samen met lobbyisten e.d. kan je hier niet met droge ogen beweren dat de overheid de wil van het volk uitvoert.quote:Op maandag 25 november 2013 15:58 schreef Ryon het volgende:
Je begrijpt dat de overheid als entiteit geen wil heeft maar dat dit het volk is dat het bepaalt? Dat de charitatieve instellingen (o.a op grond van religieuze gronden) een rol kunnen spelen in de armenzorg laat Nederland en Duitsland ook zienMet de huidige secularisering is de Staat echter een veel logischere keus geworden om deze verantwoordelijkheid over te nemen. De Staat beschikt zowel over de middelen als de expertise om deze verantwoordelijkheid ook in voldoende mate te kunnen nakomen.
@eerste alinea: Vertel dat maar de mensen op straat.quote:Op maandag 25 november 2013 15:58 schreef Ryon het volgende:
Ik stel dan ook niet dat het een absoluut recht isVoor de volledigheid: als wij het hebben over een absoluut of universeel recht dan is deze bijna altijd natuurrechtelijke (of eigenlijk Goddelijk) van aard. Dat is in deze discussie niet aan de orde.
De tweede stelling is ook aantoonbaar onjuist. Het willen voorzien in het bestaansminimum bestaat op grond van een breed gedragen notie van sociale rechtvaardigheid. Het is wederom belangrijk om dit te begrijpen, aangezien er ook andere grondslagen te vinden zijn (bijvoorbeeld religieus) die in onze samenleving niet van toepassing meer zijn. Deze notie van sociale rechtvaardigheid is totstandgekomen op basis van een samenspel van economische, maatschappelijke en levensbeschouwelijke ontwikkelingen.
Het is een kip ei verhaal voor jou.quote:Op maandag 25 november 2013 15:58 schreef Ryon het volgende:
Ik hoef 'arme' mensen niet in een hoekje van afhankelijkheid te duwen, daar verkeren zij al in doordat afhankelijkheid een wezenlijk onderdeel is van hun sociale conditieMocht je dit niet begrijpen (het is vrij fundamenteel van aard) dan wil ik het wel uitleggen, maar het is zo basaal dat je het waarschijnlijk ook zelf kan uitvogelen. Het is wederom wel even belangrijk om te bedenken waar je het precies overhebt als je spreekt over 'arme mensen'. Dat geeft je al een duwtje in de goede richting. Dat heeft ook al meer inzicht.
Dan moet je beter zoeken, want onder klassiek liberalen en in het libertarisme kort het veelvuldig terug. Verder heb ik het woord armoedig in deze context niet gebruikt.quote:Op maandag 25 november 2013 15:58 schreef Ryon het volgende:
Ik heb mensen in armoedige situaties uitgebreid bestudeerd.. en deze stelling heb ik nergens in zien terug komen. Niet in Nederland, niet in Amerika en ook niet Afrika. Ik denk dat dit meer een gedachtespinsel van je zelf is.
Gevalletje cherry picking. Canada, Zwitserland en kan nog wel even doorgaan.quote:Op maandag 25 november 2013 15:58 schreef Ryon het volgende:
Ooh.. Minder overheid = meer werk? Hoe kon ik dat vergeten..
En hoe wil je mij dit garanderen? Juist als wij het hebben over armen en daklozen dan zien wij dat deze in landen 'zonder zulke hoge belastingen' (ik heb niet echt een idee waar je op doelt, maar voor het gemak ga ik even uit van de Nederlandse situatie) de positie van deze groep juist een stuk slechter is. Kijk bijvoorbeeld eens naar Amerika. Of naar het VK in Europa.
Even serieus. Jij geeft liever geld uit aan uitkering, terwijl je beter het geld bij de bevolking kan laten zodat er banen ontstaan op de vrije markt.quote:Op maandag 25 november 2013 15:58 schreef Ryon het volgende:
Ooh.. de werkeloosheid kan opgelost worden door bedrijven?!??! Wie had dat ooit gedacht. Als minister Asscher dit te weten komt.
quote:Op maandag 25 november 2013 14:58 schreef Devion het volgende:
[..]
De realiteit heeft je verhaal al achterhaald. Kijk alleen al naar de jaren 70. Kijk naar kinderen die op groeien in een gezin van Jehova's getuigen. Er zijn altijd degene die zich los schudden en het redden.
Wat je zegt is heel bekrompen en doet alsof iedereen wordt geďndoctrineerd. Dit is feitelijk onjuist. Je maakt van de uitzondering de regel. En al waren we wel sociaal gedwongen om samenwerkingsverbanden aan te gaan, dan betekent dit niet dat je dit nog een keer dunnetjes over moet doen via de overheid.
[..]
Mensen kunnen alleen maar in een sociaal isolement komen door het sociale vangnet. Om een voorbeeld te geven: 2 WAO jongers die zich sociaal helemaal afsluiten van de wereld omdat ze niet gedwongen door economische redenen om te gaan werken en netwerken op te bouwen.
Ja we zijn inderdaad niet gelijk geboren, maar dat is geen reden om de taart te herverdelen, het is een argument om de taart groter te maken. Dit doe je niet door innovatie en hard werken te belasten en armer een tijdelijk uitkering te geven.
Het middel wat jij voorstelt is erger dan de kwaal.
[..]
Dat is ABSOLUUT niet waar. De overheid heeft prima gedemonstreerd hoe ze niet om kunnen gaan met publieke middelen en de herverdeling daarvan. Het is al duizenden keren onderzocht dat een overheid een laks, traag en inefficiënt(En vaak corrupt) apparaat is.
Het is economisch en organisatorisch onmogelijk om voor 16 miljoen mensen te bepalen vanuit Den Haag, wie wel een uitkering krijgt, waarom, of deze terecht is. En dan hebben het nog geen eens over subsidies die verdwijnen in zakken van politici's, de baantjes carrousellen(Vooral zo populair onder linkse politici).
De enige reden waarom de overheid dit doet en wil doen, is macht. De kerk(geen fan) in Amerika laat zien hoe particulieren zulke problemen prima zelf op kunnen vangen.
[..]
Los van de kritiek op de pyramide van Moslow, kijk je helaas niet naar de economische realiteit. Ten eerste is het bestaansminimum geen abosuluut recht. Het bestaat bij de gratie, dat wij het als samenleving genoeg inkomsten hebben om arme mensen hierin te voorzien. De vraag is hoe.
Jij duwt arme mensen in een hoekje van afhankelijkheid e.d., zonder poging zichzelf oprecht te ontplooien in een beroep, door ze een uitkering te geven. Dit maakt mensen kapot. Het zorgt ervoor dat ze niet meer geprikkeld worden, zoals werkende mensen dat wel worden.
Wanneer mensen geforceerd worden om voor zichzelf aan inkomsten te komen, zal je zien dat op andere vlakken mensen zich beter ontwikkelen.
[..]
Je vergeet doodleuk dat wanneer er minder overheid is, die de economie vakkundig de nek omdraaien, er ook veel meer werk is. Jouw oplossing zorgt ervoor dat mensen rest van hun leven in een uitkering terecht komen, ipv dat ze een productief leven krijgen.
Daarnaast zal je arme en daklozen mensen altijd in een samenleving houden. Ik kan je garanderen dat in een samenleving zonder zulke hoge belastingen, dat deze mensen een stuk beter aan toe zijn omdat de basis voorzieningen door economische groei veel beter zal zijn.
[..]
En dit is dus waar een particuliere instelling, zoals een bedrijf, wel mee om kan gaan. Mensen namelijk in dienst nemen en ze bijvoorbeeld in kassen laten werken. Waarom kunnen Polen dat wel en zijn wij Nederlanders te verheven voor dit werk?
Er is nog weinig veranderd.quote:Op zaterdag 23 november 2013 23:02 schreef deelnemer het volgende:
Want volgens de ideologie berustte alles op vrijheid, keuzes, moraal en marktwaarden, konden kunnen er dus geen problemen bestaan, tenzij je waardeloos was of geen moraal had.
Ik moet mijn opleiding nu ook extreem goed rekening houden met wat ik vind. Het vooroordeel dat de Journalistiek vol zit met links is meer dan waar. Zowel in mijn klas als de leraren zijn beduidend links. Ik vraag me nog steeds af hoe dit komt. Ik ben dan ook bang om punten mis te lopen als ik te openlijk voor mijn mening uitkom.quote:Op zondag 24 november 2013 22:56 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Wat is dat voor onzin, docenten in Nederland zijn voor 98% extreem linkse GroenLinks stemmers
als je tegen hun zegt dat je tegen windmolens bent, dan ben je een 'abject' figuur
Dat mensen afhankelijk zijn van hun omgeving. Of zij dat nou willen of niet.quote:
Dat doet er niets van af dat mensen niet nog steeds afhankelijk zijn van hun omgevingquote:Je leest niet wat ik zeg. Ik zeg dat in extreme vormen van indoctrinatie, mensen ook los komen van hun onvrijwillige samenwerkingsverbanden. En in normale situaties, moet dit al helemaal geen probleem zijn.
Ja, maar die politici zijn door het volk afgevaardigd. Wij hadden ook met zijn zestien miljoenen kunnen afspreken in Oldenzaal. Maar dat is wat onpraktisch, dus pakte wij het anders aan.quote:Klopt als kind van 12 heb je daar nog weinig invloed op, maar wanneer je volwassen bent kan je prima de keuzes zelf maken. Persoonlijk heb ik dat zelf ook gedaan. Het is nog steeds geen argument om inkomsten te gaan herverdelen.
En hier gaan wij het juist nooit over eens worden. Ik geloof niet in een staat die zo groot is als de Nederlandse, dat deze het juiste voor ogen heeft voor het volk. Verder zijn de normen niet met elkaar afgesproken, maar door politici in Den Haag.
Dat werken een positief effect heeft op iemands zijn sociale participatie is inderdaad bekend. Dat niet werken en een uitkering trekken voor een individu een hele vervelende situatie is ook. Er is echter niemand in Nederland (althans, ik ken ze niet) die stelt dat een uitkering dan ook verkozen moet worden boven werk.quote:Wajongers uiteraard. En nee veel wajongers hebben komen via twijfelachtige situatie aan deze uitkering en komen dan niet meer onder de mensen omdat er geen prikkel meer is om te gaan werken. Werken dwingt je om je sociaal op te stellen naar andere mensen.(Uitgezonderd extreme situaties, zoals wajonger met een spierziekte)
Een uitkering werkt averechts en bevordert het sociaal isolement.
Euh.. Nee.. dan heb jij de metafoor niet begrepenquote:Nee je begrijpt niet wat ik bedoel. Het herverdelen van de taart gaat ten kosten van productiviteit. Als we niet herverdelen, hebben we een grotere taart. Dat je nog steeds maar 1% van de taart krijgt is jammer, maar je bent wel voorzien in alle basis behoeftes.
Oh, dan stel ik hierbij dat een sociaal vangnet wel degelijk armoede bestrijdt en verlicht. Ik denk dat er ook niemand is die dat zal ontkennen. De vraag ligt een stuk genuanceerder: welke omvang moet jet sociaal vangnet kennen voordat de negatieve effecten ten koste gaan van de baten?quote:Het "sociale" vangnet wat wij in Nederland hanteren. Het bestrijdt geen armoede, het creëert juist.
Generiek in Den Haag, specifiek op lokaal niveau. Er is hier over nagedachtquote:En wordt het beleid in Den Haag bepaald.
Natuurlijk gaat mensen en macht prima samen. Sterker nog, zonder mensen is er geen eens sprake van macht.quote:Je begrijpt dat de overheid zeker wel een wil heeft? Of wil je zeggen dat het huidige beleid het wil van het volk is? Politici zijn mensen en mensen en macht gaan vaak niet samen. Samen met lobbyisten e.d. kan je hier niet met droge ogen beweren dat de overheid de wil van het volk uitvoert.
Ik hoef helemaal niets te vertellen, als men het verschil wil weten tussen een absoluut recht en regulier recht dan doet men maar hun best op school en gaan zij studeren aan een van onze universiteiten waar dit allemaal uitgelegd wordt.quote:@eerste alinea: Vertel dat maar de mensen op straat.
@tweede alinea: Wacht maar tot de crisis uitbreid en de situatie penibeler wordt. Dan zien we wat er met sociale "rechtvaardigheid" gebeurd. Het is bij de gratie van de mensen die het kunnen betalen en gelukkig kijken ze in andere landen daar anders naar.
Meningen vind ik leuk om te horenquote:Het is een kip ei verhaal voor jou.
Jij gaat ervan uit dat omdat ze een slechte sociale conditie hebben, dat ze geen werk hebben. Het omgekeerde is naar mijn mening waar.
Oké. Mijn vermoeden werd dus al bevestigdquote:Dan moet je beter zoeken, want onder klassiek liberalen en in het libertarisme kort het veelvuldig terug. Verder heb ik het woord armoedig in deze context niet gebruikt.
Ik zie inderdaad een duidelijk en onmiskenbaar causaal verband.quote:Even serieus. Jij geeft liever geld uit aan uitkering, terwijl je beter het geld bij de bevolking kan laten zodat er banen ontstaan op de vrije markt.
Een van de dingen die je moet leren binnen het hoger onderwijs is een mening kunnen verdedigen en beargumenteren. Daar hoort discussie bij. Als jij van mening bent dat een bepaald element wel iets toevoegt, dan kan dat onderbouwd worden. Dat heeft verder weinig met censuur te maken. Ook weinig met 'wat je vindt van de politiek'.quote:Op maandag 25 november 2013 16:57 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
Ik moet mijn opleiding nu ook extreem goed rekening houden met wat ik vind. Het vooroordeel dat de Journalistiek vol zit met links is meer dan waar. Zowel in mijn klas als de leraren zijn beduidend links. Ik vraag me nog steeds af hoe dit komt. Ik ben dan ook bang om punten mis te lopen als ik te openlijk voor mijn mening uitkom.
Vandaag bijvoorbeeld moesten we een artikel schrijven over een asielzoeker die iemand had vermoord. Toen ik mijn stuk voorlas had ik asielzoeker expliciet vermeld omdat dit gewoon zo was.
Ontstond er weer een discussie en kreeg ik allerlei scheve gezichten van mensen die hoog verontwaardigd waren. ''Het voegt niets toe aan het nieuwsbericht''. Oftewel men pleit gewoon censuur. De leraar zei met argusogen dat het niet goed noch fout was en dat dit gewoon mag als je dat zelf wil.
Terwijl vrienden van mij bijvoorbeeld international business en rechten doen, daar is men dan wel weer overwegend rechts en kunnen zij dus makkelijker uitkomen voor hetgeen ze denken zonder dan meteen afgeschilderd te worden als inhumaan en asociaal.
ik ben het met je eens op veel puntenquote:Op donderdag 21 november 2013 22:39 schreef Eiwitshake het volgende:
Ik kan het maar moeilijk plaatsen.
Ik vind dat we op moeten komen voor de armen en dat mensen die het minder getroffen hebben best geholpen mogen worden. Anderzijds zie ik vaak dat deze armen het ook deels aan zichzelf te danken hebben. Nederland is een land waar iedereen zo ongeveer wel dezelfde kansen heeft.
Rijk of arm. Aan de weg timmeren en studeren kunnen we allemaal.
Ik vind daar tegenover wel weer dat de belastingen voor rijken in Nederland belachelijk hoog zijn.
Niet dat ze het slecht hebben maar toch. Ik vind dat we een soort staatsnationalisme/patriotisme moeten ontwikkelen wat ervoor zorgt dat mensen zich weer één voelen en sneller voor elkaar zullen opdraaien ipv dit te gaan compenseren met hoge belastingen.
De zorg moet ook weer via de staat geregeld worden. Privatiseren is niet perse verkeerd maar er moet wel ergens een grens getrokken worden. De stijging van de zorgkosten hebben we mede te danken aan de privatisering van de verzekeringen e.d.
Zorg is voor iedereen. En het liefst zo goedkoop mogelijk.
Ondernemingen als Schiphol en energiecentrales moeten weer eigendom van de staat worden.
Het kan niet zo zijn dat we strategisch belangrijke ondernemingen uit handen doen aan buitenlandse bedrijven. Doet de staat hier wél afstand van dan moeten deze bedrijven alsnog onder Nederlands bestuur vallen. VOC mentaliteit
Bovendien vind ik dat Nederland een grotere rol kan en moet spelen in de wereld wat betreft mensenrechten e.d. Wij moeten onze mond eens wat verder opentrekken in plaats van af te wachten wat Duitsland doet alvorens wij wat durven te zeggen. Ik vind Nederland veel te terughoudend voor een land waar het Internationale Strafhof gevestigd is. We hebben/hadden een capabele krijgsmacht die wel degelijk in staat is slagen toe te brengen aan een hoop landen. De wil om deze in te zetten en vooral af te breken hebben we te danken aan de linkse partijen.
de EU moet flink ingeperkt worden. Terug naar de basis van SAMENWERKING met name op het gebied van handel, veiligheid en technologie. Ieder land behoud zijn soevereiniteit. We moeten serieus gaan overwegen om Vlaanderen bij Nederland te voegen om weer een grotere rol te kunnen innemen op het wereldtoneel. Volgens berekeningen zouden we dan de 10e economische macht in de wereld zijn.
We moeten sowieso een plek afdwingen in de G20 omdat het van de zotte is dat de 16e economie van de wereld geen permanent lid is maar af en toe mag aanschuiven als een soort van aai over de bol.
En misschien wel het punt waar ik me het meeste aan stoor is dat de overheid totaal geen visie heeft hoe we de bevolkingskrimp gaan aanpakken. In plaats van een actief beleid hiertegen te hebben leggen we ons er maar gewoon bij neer. Gastarbeiders binnenhalen is prima, daar heb ik totaal geen moeite mee zolang deze mensen GAST blijven en uitgezet kunnen worden wanneer wij dat maar willen. We moeten om de kern van het probleem aan te pakken mensen gaan belonen als ze meer dan 3 kinderen krijgen. En anders onder dwang, een tegenovergestelde van de éénkindpolitiek in China.
Ik ben er van bewust dat dit misschien een extreme visie is die veel kritiek oproept maar dit is hoe ik het zie. Mijn doel is dan ook om dit te bewerkstelligen via mijn opleiding wat zo'n raar idee nog niet is.
Dat denk ik wel.quote:Op zaterdag 23 november 2013 01:31 schreef Ryan3 het volgende:
Interessant topic, TS.
Wat ik me afvroeg, TS, heeft je politieke ontwikkeling eigenlijk ook niet gewoon iets te maken gehad met de ontwikkeling van je persoonlijke epistemologie?
Het kritischer lezen van teksten lijkt me een garantie voor indoctrinatie. De enige manier om je niet te laten indoctrineren, is door zelf over de materie na te denken, en te bepalen of de prachtige sprookjes die worden verteld in de praktijk gaan werken.quote:Op maandag 25 november 2013 20:01 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat denk ik wel.
Het kritischer lezen van teksten maakt je minder vatbaar voor indoctrinatie bijvoorbeeld.
Om te weten welke prachtige sprookjes er zijn, zul je ze wel moeten lezen, niet waar?quote:Op dinsdag 26 november 2013 05:36 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het kritischer lezen van teksten lijkt me een garantie voor indoctrinatie. De enige manier om je niet te laten indoctrineren, is door zelf over de materie na te denken, en te bepalen of de prachtige sprookjes die worden verteld in de praktijk gaan werken.
Dat klopt. Mijn boodschap is dan ook dat je goed over dit soort zaken na moet denken. Kritisch lezen volstaat niet.quote:Op dinsdag 26 november 2013 07:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Om te weten welke prachtige sprookjes er zijn, zul je ze wel moeten lezen, niet waar?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |