quote:Op zondag 3 november 2013 16:18 schreef TargaFlorio het volgende:
Man: Epke Zonderland
Vrouw: Dafne Schippers
Talent: Jeffrey Herlings
Waarom Schippers bij de vrouwen? Je hebt met Wust, kromo, Vos en Van Dijk al vier vrouwen die een wereldtitel hebben gewonnen.quote:Op zondag 3 november 2013 23:43 schreef Leatherface het volgende:
Zonderland bij de mannen. Doe bij de vrouwen maar Schippers. Xander Bogaerts voor talent en doe maar een van die roeiploegen voor het team.
17quote:Op maandag 4 november 2013 11:59 schreef rubbereend het volgende:
Met alle respect, ik vind dat Herlings pas genomineerd kan worden voor sportman als hij ook in de hoogste divisie uitkomt
quote:Op maandag 4 november 2013 12:08 schreef borisz het volgende:
Wellicht opnieuw bij de Talenten dan?
Bij de talenten knal ik er ook even Do Velema in die wereldkampioen judo bij de junioren is geworden. En natuurlijk ook Mathieu van der Poel.
Voor wie het lijstje wil zien van de laatste jaren.
2002: niet uitgereikt
Ik hou de mogelijkheid open dat die prijs postuum naar Ingrid Visser gaat.quote:Op maandag 4 november 2013 12:22 schreef Olga het volgende:
Oh en als de Fanny Blankers-Koen Carrièreprijs wordt uitgereikt: Esther Vergeer
Die zouden idd ook kunnen. Of gewoon alledrie omdat ze alledrie in hun sport uitblonkenquote:Op maandag 4 november 2013 12:26 schreef borisz het volgende:
[..]
Ik hou de mogelijkheid open dat die prijs postuum naar Ingrid Visser gaat.![]()
Ook Teun de Nooijer maakt kans.
quote:Op maandag 4 november 2013 12:26 schreef borisz het volgende:
[..]
Ik hou de mogelijkheid open dat die prijs postuum naar Ingrid Visser gaat.![]()
heeft Flier 7 landstitels, een Champions League, Een Europese titel en een World Grand Prix? Bovendien is Visser record internationalquote:Op maandag 4 november 2013 14:53 schreef Iwanius het volgende:
Dan ben ik misschien te nuchter want ik zie niet in waarom Ingrid Visser postuum een prijs zou moeten krijgen aangezien wat haar is overkomen in de privé-sfeer plaatsvond en niet van doen had met haar sportieve prestaties. Daarbij was ze natuurlijk een prima speler maar niet een waarvan ik zou zeggen die heeft voor het team zoveel meerwaarde gehad dan onderstaand speelster.
[ afbeelding ]
Ga bij de NS werken. Die sporen ook niet.quote:Op maandag 4 november 2013 14:53 schreef Iwanius het volgende:
Dan ben ik misschien te nuchter want ik zie niet in waarom Ingrid Visser postuum een prijs zou moeten krijgen aangezien wat haar is overkomen in de privé-sfeer plaatsvond en niet van doen had met haar sportieve prestaties. Daarbij was ze natuurlijk een prima speler maar niet een waarvan ik zou zeggen die heeft voor het team zoveel meerwaarde gehad dan onderstaand speelster.
[ afbeelding ]
Ik heb voor Dafne Schippers gekozen omdat ze de eerste Nederlandse vrouw is die een medaille op een WK wint.quote:Op maandag 4 november 2013 11:55 schreef sportfreak het volgende:
[..]
Waarom Schippers bij de vrouwen? Je hebt met Wust, kromo, Vos en Van Dijk al vier vrouwen die een wereldtitel hebben gewonnen.
Persoonlijk zou ik gaan voor:
Man: Zonderland, Kramer, Herlings
Vrouw: Wust, Kromo, Vos
Ploeg, Vier-zonder, Brouwer/Meeuwsen, achtervolgingsploeg (Kramer/Verweij/Blokhuijsen)
Van Hulst en Cooman hadden een wereldrecord.quote:Op maandag 4 november 2013 19:19 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ik heb voor Dafne Schippers gekozen omdat ze de eerste Nederlandse vrouw is die een medaille op een WK wint.
De waaieretappe in de Tour.quote:Op maandag 11 november 2013 17:20 schreef borisz het volgende:
Ook prijs voor mooiste sportmoment op Sportgala
quote:De complete toptien - in alfabetische volgorde van sport - ziet er als volgt uit.
- Atletiek: Dafne Schippers wint brons op WK-zevenkamp
- Beachvolleybal: Brouwer en Meeuwsen worden wereldkampioen
- Golf: Joost Luiten wint KLM Open
- Motorsport: Jeffrey Herlings wordt wereldkampioen MX2
- Roeien: Vier-zonder wint goud op WK Roeien
- Turnen: Epke Zonderland wint WK-goud
- Voetbal: Arjen Robben beslist Champions League-finale
- Wielrennen: 'Waaieretappe' van Belkin in Tour de France
- Wielrennen: Johnny Hoogerland huilt na het behalen van de Nederlandse titel
- Wielrennen: Marianne Vos wordt wereldkampioene op de weg
quote:Op maandag 25 november 2013 19:10 schreef rubbereend het volgende:
de waaieretappe, dat was geweldige tv
Ik twijfel tussen de waaieretappe, Epke, Marianne en de roeiersquote:Op maandag 25 november 2013 19:09 schreef borisz het volgende:
U kunt nu stemmen: http://nos.nl/artikel/579225-nominaties-sportmoment-bekend.html
[..]
Herlings is twee of drie keer genomineerd geweest dus dat kan.quote:Op zondag 3 november 2013 23:37 schreef rubbereend het volgende:
kan je twee keer achter elkaar voor talent genomineerd worden?
Het is niet gebruikelijk dat een achttienjarige in de hoogste klasse meedoet, de MX2 is nog altijd de 250cc klasse en dat was vroeger de hoogste klasse.quote:Op maandag 4 november 2013 11:59 schreef rubbereend het volgende:
Met alle respect, ik vind dat Herlings pas genomineerd kan worden voor sportman als hij ook in de hoogste divisie uitkomt
Semmy Schilt, maar dat is kickboksen/MMA en dat is waarschijnlijk veel te gewelddadig en dat gaat 'm dus niet worden.quote:Op maandag 4 november 2013 12:22 schreef Olga het volgende:
Oh en als de Fanny Blankers-Koen Carrièreprijs wordt uitgereikt: Esther Vergeer
Omdat de toppers niet meededen, wmb Marianne Vos weer sportvrouw v/h jaar.quote:Op maandag 4 november 2013 19:19 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ik heb voor Dafne Schippers gekozen omdat ze de eerste Nederlandse vrouw is die een medaille op een WK wint.
Als Robben maar niet wint, dan zal hij getergd zijn en ons volgend jaar de monden snoeren in de WK finale.quote:Op maandag 25 november 2013 23:23 schreef tong80 het volgende:
Ik kan niet kiezen tussen Epke en Robben.
Ben al blij dat er geen schaatser tussenstaat.
quote:Op maandag 25 november 2013 19:10 schreef rubbereend het volgende:
de waaieretappe, dat was geweldige tv
quote:Op dinsdag 26 november 2013 09:27 schreef superniger het volgende:
Robben moet gaan winnen. De rest zijn allemaal nobodies uit b-sporten
quote:Ben Ainslie: Ainslie was widely credited with turning around Team USA's fortunes in the America's Cup having been brought in as tactician with the hosts coming from behind to win the last eight races and pull off a remarkable come-from-behind victory.
Ian Bell: The Warwickshire batsman contributed significantly to a summer of Ashes success with three centuries and his series-leading 562 runs - scored at an average of 62.44 - was 144 better than his nearest rival.
Hannah Cockcroft: Having been awarded an MBE in the New Year Honours, Cockcroft retained both her T34 100 metres and T34 200 metres titles at the IPC Athletics World Championships in Lyon and won the T33/T34 100 metres race at the Anniversary Games at the Olympic Stadium with a stadium record time of 17.80 seconds.
Mo Farah: Farah continued where he left off in 2012 by winning both 5,000m and 10,000m world titles in Moscow, as well as breaking Steve Cram's 28-year-old British 1,500m record in Monaco in July.
Chris Froome: May lack the broader public profile afforded his Great Britain team-mate Sir Bradley Wiggins but proved equally adept on two wheels by succeeding Wiggins as winner of the Tour de France.
quote:Leigh Halfpenny: Halfpenny played in all three Lions tests in Australia in the summer and was named as player of the series, having already been voted Six Nations player of the year as Wales retained their title.
AP McCoy: The 2010 winner enjoyed another dominant year in the saddle, culminating in sealing his 4,000th career winner when his mount Mountain Tunes won at Towcester in early November.
Andy Murray: Ended Great Britain's 77-year wait for a men's singles Wimbledon title when he beat Novak Djokovic in straight sets on Centre Court, having also previously lost in the Australian Open final to Djokovic.
Christine Ohuruogu: Ohuruogu bounced back from the disappointment of her silver medal in London by winning her second 400m world title in Moscow, pipping Amantle Montsho by the narrowest of margins.
Justin Rose: Finally made good on his early career promise by winning the US Open at Merion, overhauling five-time major winner Phil Mickelson to become the first English winner of the event in 43 years.
Taylor niet eens genomineerd, na zo ongeveer z'n beste jaar ooit. Was voor de bekendmaking van de genomineerden nog de tweede favoriet bij de bookies, na Murray uiteraard.quote:Op dinsdag 26 november 2013 20:32 schreef borisz het volgende:
Hier ook maar een buitenlands lijstje
BBC SPOTY. Vorig jaar won Bradley Wiggins.
[..]
[..]
Nee daar kun je op stemmen, zie post #27 in dit topic.quote:Op woensdag 27 november 2013 19:17 schreef Evertjan het volgende:
[..]
is het sportmoment of tvmoment van het jaar?
Leg eens uit.quote:Op zondag 1 december 2013 14:22 schreef borisz het volgende:
Het is enveloppentijd vandaag. Vanaf 18.10 dus in studio sport.
Hoezo niet serieus te nemen? Wie had er bij gemoeten dan?quote:Op zondag 1 december 2013 18:24 schreef Nober het volgende:
Kramer, Zonderland, Robben.
Niet serieus te nemen dus.
Ik had Luiten verwacht.quote:Op zondag 1 december 2013 18:25 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Hoezo niet serieus te nemen? Wie had er bij gemoeten dan?
Herlings!quote:Op zondag 1 december 2013 18:25 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Hoezo niet serieus te nemen? Wie had er bij gemoeten dan?
In de 2de klasse ja. Maar goed, die had wellicht nog gekund.quote:Op zondag 1 december 2013 18:26 schreef Nober het volgende:
[..]
Herlings!
Nederlands kampioen, Wereldkampioen, Ongeslagen in 2013.
Die had het inderdaad niet beter kunnen doen.quote:Op zondag 1 december 2013 18:26 schreef Nober het volgende:
[..]
Herlings!
Nederlands kampioen, Wereldkampioen, Ongeslagen in 2013.
Beide geen kans helaas. Bij de vrouwen Kromo, Vos of Wüst.quote:Op dinsdag 26 november 2013 13:02 schreef TheArt het volgende:
[..]
Wat mij betreft wordt het Schippers of Luiten.
2de klasse? Je hebt inderdaad twee klasses en je begint in de MX2, zo ook Herlings en daar domineert hij met 15 GP zeges.quote:Op zondag 1 december 2013 18:26 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
In de 2de klasse ja. Maar goed, die had wellicht nog gekund.
Dat is uiteraard super knap. Maar ik vraag me of je iemand die in feitelijk de 2de klasse fungeert een nominatie als sportman van het jaar moet geven. Dat is hetzelfde als een race coureur uit bijvoorbeeld de Formule Renault nomineren omdat hij daar domineert, terwijl de Formule 1 het toneel is waar de beste (over het algemeen) op dat moment zitten.quote:Op zondag 1 december 2013 18:29 schreef Nober het volgende:
[..]
2de klasse? Je hebt inderdaad twee klasses en je begint in de MX2, zo ook Herlings en daar domineert hij met 15 GP zeges.
Had het over het sportmoment, niet titel sporters van het jaar.quote:Op zondag 1 december 2013 18:29 schreef clavier het volgende:
[..]
Beide geen kans helaas. Bij de vrouwen Kromo, Vos of Wüst.
Dat vind ik in principe ook, maar wat als er nou een exceptionele speler in een team zit, van het kaliberMessi/Ronaldo. Dan moet het wat mij betreft kunnen. Of Robben exceptionele kkwaliteiten heeft is een andere kwestie.quote:Op zondag 1 december 2013 18:39 schreef TheArt het volgende:
[..]
Had het over het sportmoment, niet titel sporters van het jaar.
Daar had Luiten wel genomineerd mogen worden i.p.v. Robben trouwens. Teamsporters moet je daarvoor niet willen nomineren.
De MX2-klasse is voor de leeftijd van 15 tot 23 jaar, daar beginnen vrijwel alle motocrossers in het WK. Daarom was dit jaar, een voor-Olympisch jaar, ideaal geweest om Herlings te nomineren en niet Kramer want die wint volgend jaar hoogstwaarschijnlijk wel.quote:Op zondag 1 december 2013 18:39 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Dat is uiteraard super knap. Maar ik vraag me of je iemand die in feitelijk de 2de klasse fungeert een nominatie als sportman van het jaar moet geven. Dat is hetzelfde als een race coureur uit bijvoorbeeld de Formule Renault nomineren omdat hij daar domineert, terwijl de Formule 1 het toneel is waar de beste (over het algemeen) op dat moment zitten.
quote:Epke Zonderland en Ranomi Kromowidjojo kunnen hun titel van Sportman en Sportvrouw van het Jaar op 17 december prolongeren. Ze zijn ook dit jaar genomineerd voor de verkiezing van het NOS/NOC*NSF Sportgala. Zonderland heeft concurrentie van Arjen Robben en Sven Kramer. Kromowidjojo strijdt met Ireen Wüst en Marianne Vos om de eretitel.
In de categorie Sportploeg van het Jaar zijn beachvolleyballers Alexander Brouwer en Robert Meeuwsen kanshebbers, evenals de schaatsers van de achtervolgingsploeg (Sven Kramer, Koen Verweij en Jan Blokhuijsen) en de roeiers van de vier zonder (Boaz Meylink, Mechiel Versluis, Kaj Hendriks en Robert Lücken).
Robben mogelijk in voetsporen Gullit
Arjen Robben heeft zijn nominatie te danken aan een topseizoen bij Bayern München. Hij won de landstitel, de nationale beker en zorgde er hoogstpersoonlijk voor dat Bayern de Champions League won. De laatste keer dat een voetballer verkozen werd tot Sportman van het Jaar was in 1987. Ruud Gullit nam dat jaar de Jaap Eden Trofee in ontvangst. Abe Lenstra (1951 en 1952) en Johan Cruijff (1973 en 1974) zijn naast Gullit de enige voetballers die de eretitel ooit kregen.
Sven Kramer is de afgelopen jaren vaker genomineerd, maar alleen in 2007 ging hij er met de trofee vandoor. De schaatser kan terugkijken op een ijzersterk sportjaar, met twee gouden medailles op de WK afstanden en titels op het NK, EK én WK allround. Mark Tuitert was in 2010 de laatste schaatser die tot Sportman van het Jaar gekroond werd.
Epke Zonderland kan het record van Anton Geesink en Ard Schenk (beiden vier keer Sportman van het Jaar) evenaren. Zonderland werd in 2009, 2011 en 2012 gekroond tot beste sporter. De turner voltooide dit jaar een trilogie: na de Europese titel in 2011 en het olympische goud in 2012, werd hij dit jaar wereldkampioen op de rekstok.
Kromowidjojo kan Dijkstra achterna
Bij de genomineerde vrouwen is er één duidelijke overeenkomst: Ireen Wüst, Marianne Vos en Ranomi Kromowidjojo werden dit jaar alledrie wereldkampioen. Wüst pakte drie gouden medailles op de WK afstanden en werd Europees én wereldkampioen allround. In 2006 won de Brabantse de verkiezing ook en daarmee was ze de laatste schaatsster die verkozen werd tot Sportvrouw van het Jaar.
Voor Marianne Vos is de nominatie niet vreemd, de afgelopen jaren behoorde ze vrijwel steeds tot het rijtje genomineerden. In 2008 en 2009 ging ze ook daadwerkelijk met de trofee aan de haal. De wielrenster werd dit jaar voor de zesde keer wereldkampioen veldrijden. Op de weg pakte ze in Florence voor de derde keer de wereldtitel.
Ranomi Kromowidjojo is al twee jaar op rij de beste sportvrouw van Nederland. Ze kan na Sjoukje Dijkstra de tweede vrouw worden die de titel drie keer achter elkaar wint. Kunstschaatsster Dijkstra werd in de periode 1959-1964 zes keer op rij verkozen tot Sportvrouw van het Jaar. Kromowidjojo pakte dit jaar de wereldtitel op de 50 meter vrij in Barcelona. Daarnaast pakte ze nog drie bronzen plakken op de WK zwemmen.
Mogelijke primeur voor beachvolleyballers en schaatsers
Beachvolleyballers Alexander Brouwer en Robert Meeuwsen zorgden dit jaar voor een grote verrassing door als eerste Nederlanders ooit wereldkampioen te worden. Met hun 'powervolleybal' verrasten ze vriend en vijand. Nog nooit werd een beachvolleybal-duo gekroond tot Sportploeg van het Jaar en dus kunnen Brouwer en Meeuwsen voor een primeur zorgen.
Net zo verrassend waren de prestaties van de roeiers in de vier zonder. Boaz Meylink, Mechiel Versluis, Kaj Hendriks en Robert Lücken werden in juni Europees kampioen en toonden zich vervolgens in augustus in Zuid-Korea na een imposante inhaalrace ook de beste van de wereld. In 1991 waren Nico Rienks en Henk-Jan Zwolle (dubbeltwee) de laatste roeiers die de eretitel opeisten.
Sven Kramer is naast zijn nominatie als Sportman van het Jaar nòg een keer genomineerd. Samen met Koen Verweij en Jan Blokhuijsen maakte hij deel uit van de achtervolgingsploeg, die op de olympische baan van Sotsji wereldkampioen werd. Net als de beachvolleyballers kunnen ook de schaatsers voor een primeur zorgen. De verkiezing werd nog nooit gewonnen door een achtervolgingsploeg.
Nominaties Coach, Talent en Gehandicapte sporter van het jaar
In de categorie Coach van het Jaar zijn Mark Emke (roeien), Gerard Kemkers (schaatsen) en Daniel Knibbeler (turnen) genomineerd.
Voor de titel Talent van het Jaar komen Noël van Klaveren (turnen), Mathieu van der Poel (wielrennen) en Do Velema (judo) in aanmerking.
Marlou van Rhijn (atletiek), Lisette Teunissen (zwemmen) en Kenny van Weeghel (atletiek) zijn de genomineerden voor de titel Gehandicapte sporter van het Jaar.
Hij is de beste speler van de beste voetbalclub van de wereld, prima keuze. Wmb had Luiten wel genomineerd mogen worden ipv Kramer. Die mag volgend jaar weer.quote:Op zondag 1 december 2013 18:39 schreef TheArt het volgende:
[..]
Had het over het sportmoment, niet titel sporters van het jaar.
Daar had Luiten wel genomineerd mogen worden i.p.v. Robben trouwens. Teamsporters moet je daarvoor niet willen nomineren.
Daar kan Robben niet tegenop, onbegrijpelijk dat Tuyp geen nominatie heeft.quote:Op zondag 1 december 2013 19:00 schreef wimderon het volgende:
Had ook wel een nominatie voor Jack Tuyp verwacht. Liep bijna 1 op 1 afgelopen seizoen (in de tweede klasse, maar dat is maar een detail).
Ik wist niet dat 1 minuut aan een stok draaien als een aap meer voorstelt als 15 GP's op rij winnen.quote:Op zondag 1 december 2013 19:02 schreef tong80 het volgende:
Schandalig dat Jeffrey Herlings niet bij de talenten zit.
En deze als eerste reactie.twitter:StefanEverts twitterde op dinsdag 26-11-2013 om 17:15:35Wat een schande team MXN niet eens bij laatste 3,'ploeg vh jaar". Waar is het respect naartoe? Hallo BE pers,Wake up http://t.co/LE3onm6QTN reageer retweet
twitter:frankweeink twitterde op dinsdag 26-11-2013 om 17:30:13@StefanEverts Zullen we eens wedden dat @JHerlings84 ondanks 2 wereldtitels op rij op z'n 19e ook geen sportman van het jaar wordt? reageer retweet
Dan moet je de vraag stellen, hoelang is iemand een talent. Herlings is dat stadium voor mijn gevoel wel voorbij.quote:Op zondag 1 december 2013 19:02 schreef tong80 het volgende:
Misschien dat eens laten zien op het hoogste niveau. En niet in de 'Europa League' van de cross.quote:Op zondag 1 december 2013 19:05 schreef tong80 het volgende:
Zou niet weten wat je nog meer moet presteren als talent dan hij dit jaar, in een mondiale, grote sport.
Inderdaadquote:Op zondag 1 december 2013 19:02 schreef tong80 het volgende:
Dus omdat ie als 17jarige zo goed presteert wordt dat tegen hem gebruikt.quote:Op zondag 1 december 2013 19:29 schreef sportfreak het volgende:
[..]
Dan moet je de vraag stellen, hoelang is iemand een talent. Herlings is dat stadium voor mijn gevoel wel voorbij.
Hij is inmiddels 19 en doet al een paar jaar bij de senioren mee.quote:Op zondag 1 december 2013 20:45 schreef tong80 het volgende:
[..]
Dus omdat ie als 17jarige zo goed presteert wordt dat tegen hem gebruikt.
Wijs eens aan hoe vaak ie dit jaar geblesseerd is geweest. Het lijkt wel alsof na Seedorf Robben de nationale pispaal moet worden en pas de waardering krijgt op latere leeftijd.quote:Op zondag 1 december 2013 20:42 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Inderdaad
En Robben![]()
Als je bij een 'normaal' beroep zo vaak ziek/geblesseerd bent was je al 6x ontslagen.
Vandaag reden ze de enige wereldbekerwedstrijd van het seizoen op de tienkilomer Hij reed rustig aan om zich te sparen. De nummer 2 kwam op 10 seconden binnen. De twee andere kanshebbers op een medaille zijn ook Nederlanders. Maar die deden niet mee.quote:Op zondag 1 december 2013 21:02 schreef opreis het volgende:
Vandaag bij de nos was er de er een kort filmpje over dat epke met kramer aan het trainen was en dat robben daar bij aan het kijken was. Heb met schuin oog gekeken, volgens mij was het een promo van iets maar is dat hele item ergens te vinden? of komt dat nog?
O en ik snap wel dat Robben er tussen zit, blinkt dit jaar (andere jaren veel geblesseerd geweest maar dit jaar nauwelijks) in een sport waar er veel meer aan mee doen. Ik kan ook genieten van Kramer, wat hij doet is fenomenaal maar laten we eerlijk zijn, behalve Nederland en een paar andere landen is het niet echt een sport die door velen beoefend wordt.
En is met twee wereldtitels, 31 GP zeges en 3 Nederlandse titels niet geselecteerd.quote:Op zondag 1 december 2013 20:47 schreef sportfreak het volgende:
[..]
Hij is inmiddels 19 en doet al een paar jaar bij de senioren mee.
Hear hear.quote:Op zondag 1 december 2013 20:48 schreef tong80 het volgende:
[..]
Wijs eens aan hoe vaak ie dit jaar geblesseerd is geweest. Het lijkt wel alsof na Seedorf Robben de nationale pispaal moet worden en pas de waardering krijgt op latere leeftijd.
We halen als klein land tussen 220 andere landen verdomme de finale van het WK.
En waar gaat het over ? Dat Robben de kans had moeten benutten, terwijl Cassilas later toegaf de bal bij toeval te hebben gestopt. Robben scoort de beslissende treffer in de CL-Finale, is momenteel in een bloedvorm. Zorgt er persoonlijk voor dat Bayern europese records aan het verbeteren is en jij begint over de blessures.
Of dat Sven de verkeerde uitgang kiest.quote:Op maandag 2 december 2013 07:14 schreef Evertjan het volgende:
zou wel leuk zijn als Robben wint hij struikelt op het podium, en dat het in de herhaling een schwalbe blijkt te zijn
Vakjuryquote:ARNHEM - De nominaties van de sporters die in aanmerking komen voor een van de titels van Sporter van het Jaar 2013 worden zondagavond bekend gemaakt. Deze titels worden vergeven tijdens het NOS | NOC*NSF Sportgala, mede mogelijk gemaakt door Lotto. Het Gala vindt plaats op dinsdag 17 december.
Op het Sportgala, georganiseerd om de Nederlandse topsporters te eren en te waarderen, worden verschillende prijzen uitgereikt. De beste sporters van het jaar krijgen hiermee de extra aandacht die ze verdienen. Het gaat om de categorieën Sportman, Sportvrouw, Paralympische sporter, Sportploeg, Coach en Young Talent.
Verkiezingstraject
Aanstaande zondag 1 december, ruim twee weken voorafgaand aan het NOS | NOC*NSF Sportgala, maken de NOS en NOC*NSF bekend wie er in de verschillende categorieën zijn genomineerd. Een vakjury bepaalt deze nominaties, waarbij de sportbonden hun input geven. Er wordt gekeken naar de prestaties vanaf 1 december van het vorige jaar, tot en met 30 november van dit lopende jaar. De vakjury neemt in haar beoordeling van de prestaties een aantal criteria mee, zoals het niveau van het evenement, de mondialiteit van de sport, de impact die het heeft op het Nederlands publiek en de prestatiedichtheid binnen de tak van sport.
De daadwerkelijke stemming vindt vlak voor de live tv-uitzending plaats. Sporters met een A-status brengen dan hun stem uit op de sporters, net als de genodigde bondscoaches dat doen voor de coachprijs. Ook de vakjuryleden brengen dan hun stem uit. De stemmen van de sporters of coaches tellen voor vijftigf procent mee in de uitslag, de stemmen van de vakjuryleden staan voor de overige vijftig procent.
Robben is van wereldklasse op het moment. Meest bepalende speler in het beste voetbalteam van het moment. Terechte nominatie dus.quote:Op zondag 1 december 2013 20:48 schreef tong80 het volgende:
[..]
Wijs eens aan hoe vaak ie dit jaar geblesseerd is geweest. Het lijkt wel alsof na Seedorf Robben de nationale pispaal moet worden en pas de waardering krijgt op latere leeftijd.
We halen als klein land tussen 220 andere landen verdomme de finale van het WK.
En waar gaat het over ? Dat Robben de kans had moeten benutten, terwijl Cassilas later toegaf de bal bij toeval te hebben gestopt. Robben scoort de beslissende treffer in de CL-Finale, is momenteel in een bloedvorm. Zorgt er persoonlijk voor dat Bayern europese records aan het verbeteren is en jij begint over de blessures.
quote:Op maandag 2 december 2013 15:46 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Robben is van wereldklasse op het moment. Meest bepalende speler in het beste voetbalteam van het moment. Terechte nominatie dus.
Ik vind sowieso dat teamsporters te weinig erkenning krijgen in deze verkiezing. Iemand als Ron Zwever of Danielle de Bruijn had niet misstaan, vind ik.quote:
Maar gezien wie er mogen stemmen maar de vraag of hij als #1 uit de bus komt.quote:Op maandag 2 december 2013 15:46 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Robben is van wereldklasse op het moment. Meest bepalende speler in het beste voetbalteam van het moment. Terechte nominatie dus.
Ook goede voorbeelden. Bas van de Goor, Naomi van As.quote:Op maandag 2 december 2013 16:01 schreef tong80 het volgende:
Wat denk je van Teun de Nooijer of Peter Blangé ?
Ik ken maar twee turners die ooit gewonnen hebbenquote:Op maandag 2 december 2013 18:31 schreef opreis het volgende:
maarja, hockey en volleybal doen het niet bepaald goed op deze criteria " het niveau van het evenement, de mondialiteit van de sport". Dan nog vind ik het merkwaardig dat er toch zo veel schaatsers deze prijs gewonnen hebben. Wat dat betreft toch al best eenzijdig, de winnaars zijn bijna altijd wielrenners, schaatsers of turners
Yuri, epke en verona, maar idd heb me beetje vergist, vertekend een beetje doordat epke hem vaak heeft gewonnen de laatste jaren.quote:Op maandag 2 december 2013 18:59 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Ik ken maar twee turners die ooit gewonnen hebben
verder zijn we groot in schaatsen en waren we dat vroeger in het wielrennen.
ow je neemt ook de vrouwen mee, neem dan ook de ploegen mee. Dat was 12 keer.quote:Op maandag 2 december 2013 19:08 schreef opreis het volgende:
[..]
Yuri, epke en verona, maar idd heb me beetje vergist, vertekend een beetje doordat epke hem vaak heeft gewonnen de laatste jaren.
wielrennen 29x, schaatsen 24, zwemmen 19, kunstschaatsen 7, atletiek 9, judo 6 en turnen 6.
maar toch zie je wel een duidelijke voorkeur voor bepaalde sporten
Volgens mij is volleybal na voetbal de meest beoefende sport wereldwijd.quote:Op maandag 2 december 2013 18:31 schreef opreis het volgende:
maarja, hockey en volleybal doen het niet bepaald goed op deze criteria " het niveau van het evenement, de mondialiteit van de sport". Dan nog vind ik het merkwaardig dat er toch zo veel schaatsers deze prijs gewonnen hebben. Wat dat betreft toch al best eenzijdig, de winnaars zijn bijna altijd wielrenners, schaatsers of turners
In 2002 won Feijenoord de EC-2 En de turnsters die derde werden op het EK wonnen.quote:Op maandag 2 december 2013 18:59 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Ik ken maar twee turners die ooit gewonnen hebben
verder zijn we groot in schaatsen en waren we dat vroeger in het wielrennen.
Dat toernooi wat Feyenoord was er één waar de pakweg 20 beste ploegen van Europa niet aan meededen, dus niet eerlijk te vergelijken.quote:Op maandag 2 december 2013 19:57 schreef tong80 het volgende:
[..]
In 2002 won Feijenoord de EC-2 En de turnsters die derde werden op het EK wonnen.
De aversie tegn voetbal is stuitend.
Zijn weinig prijzen gezien de prestaties van het Nederlandse voetbal.quote:Op maandag 2 december 2013 20:13 schreef sportfreak het volgende:
[..]
Dat toernooi wat Feyenoord was er één waar de pakweg 20 beste ploegen van Europa niet aan meededen, dus niet eerlijk te vergelijken.
Daarnaast is er bij de verkiezing voor sportploeg van het jaar geen sport die zo vaak won als voetbal, dus met die aversie valt het wel mee.
Tel maar:
Ajax - 1968, 1969, 1972, 1987, 1995
Feyenoord - 1970
Nederlands Elftal - 1974, 1978, 2010
IJsselmeervogels - 1975
Nederlands Elftal U21 - 2007
En de prijs voor coach van het jaar, die sinds 2002 bestaat, ging ook al vaak naar een voetbaltrainer:
Guus Hiddink - 2002, 2005
Foppe de Haan - 2007
Louis van Gaal - 2009
Bert van Marwijk - 2010
Wat snap je niet aan 'bestaat sinds 2002'?quote:Op maandag 2 december 2013 20:29 schreef tong80 het volgende:
Trouwens in Engeland werd Michels gekozen tot voetbal-coach van de eeuw. En die zijn chauvinistisch.
Zie hem er niet tussenstaan. Wie werd het in 74/75 ?
Bijna elke keer als een voetbalploeg een internationale prijs of finale haalde wonnen ze de award, wat wil je nog meer?quote:Op maandag 2 december 2013 20:27 schreef tong80 het volgende:
[..]
Zijn weinig prijzen gezien de prestaties van het Nederlandse voetbal.
Kun je ook de teams posten terwijl Nederlandse voetballers goed presteerden ?
Als je je feiten niet op een rij hebt, kun je alles belachelijk maken ja.quote:Op maandag 2 december 2013 20:35 schreef tong80 het volgende:
In 1975 won feijenoord de EC. Ijsselmeervogels werden het.
Bij een prijs die sinds de jaren '60 bestaat ja, niet die andere.quote:Op maandag 2 december 2013 20:34 schreef tong80 het volgende:
Je komt zelf met voorbeelden uit de jaren 70
Dat is wel een leuk detail ja, op de voetbalploegen na is alleen de wielerploeg TI-Raleigh (1980) ooit sportploeg van het jaar geworden terwijl ze ook buitenlanders hadden. Maar die hadden natuurlijk niet of nauwelijks aandeel in de verkiezing.quote:Op maandag 2 december 2013 20:36 schreef opreis het volgende:
sportploegen als feyenoord en ajax bestaan ook niet uitsluitend uit nederlanders
http://nos.nl/artikel/582771-robben-hij-doorboorde-mijn-been.htmlquote:Op zondag 1 december 2013 20:48 schreef tong80 het volgende:
[..]
Wijs eens aan hoe vaak ie dit jaar geblesseerd is geweest.P
andy murray gaat winnen denk ik.quote:Op zondag 15 december 2013 20:30 schreef TheArt het volgende:
Over een half uur beginnen ze in Engeland eraan. Live op BBC1
Goed stuk.quote:Op zondag 15 december 2013 20:48 schreef Pino112 het volgende:
Genomineerden Gehandicapte Sporter van het Jaar 2013
Ik vind jou een zeer objectieve user cq mod.quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:38 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Blijf lekker bij je darten dan.
Pino is het hier mee eensquote:Op dinsdag 17 december 2013 20:38 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik vind jou een zeer objectieve user cq mod.
Robben als winnaar zou lachwekkend zijn.quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:39 schreef superniger het volgende:
Robben moet winnen. Een andere winnaar zou lachwekkend zijn.
Meen je dit nou serieusquote:Op dinsdag 17 december 2013 20:40 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Robben als winnaar zou lachwekkend zijn.
Blijf erbij dat die man al lang en breed had moeten stoppen.
Te vaak geblesseerd
quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:40 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Te vaak geblesseerd
quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:40 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Te vaak geblesseerd
Hij besliste dit jaar in zijn eentje de champions leaguequote:Op dinsdag 17 december 2013 20:40 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Te vaak geblesseerd
Volgens mij stonden er nog 10 andere op het veld.quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:41 schreef superniger het volgende:
[..]
Hij besliste dit jaar in zijn eentje de champions league
Want?quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:42 schreef Evertjan het volgende:
die man is een schande voor Nederland
die liepen voornamelijk in de weg!quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:42 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Volgens mij stonden er nog 10 andere op het veld.
Dat zegt in principe weinig over wat hij heeft met sport.quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:44 schreef TheArt het volgende:
[..]
Uhhh die is sinds dit jaar IOC-lid.
Niets nee.quote:
xDquote:Op dinsdag 17 december 2013 20:46 schreef Evertjan het volgende:
[..]
hij schijnt samen met Onno Hoes veel te sporten in een gym
idd net zoiets als die Verhaeren bij het zwemmen. Met talenten als VDH en Kromo wint zelfs Bas van Toorn nog olympisch goudquote:Op dinsdag 17 december 2013 20:48 schreef marcodej het volgende:
KemkersTwee supertalenten in je team en de rest slopen.
Verweij is anders dit seizoen ook opgebloeid onder Kemkersquote:Op dinsdag 17 december 2013 20:49 schreef Evertjan het volgende:
[..]
idd net zoiets als die Verhaeren bij het zwemmen. Met talenten als VDH en Kromo wint zelfs Bas van Toorn nog olympisch goud
Louis krijgt hem volgend jaar na onze WK zege.quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:52 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
"FBK-award is voor mensen die meer dan de beste zijn"
Niet Louis dus.
lijkt net van Gaalquote:Op dinsdag 17 december 2013 20:57 schreef marcodej het volgende:
Anky heeft 39x het woord ik gebruikt in haar praatje.
quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:48 schreef marcodej het volgende:
KemkersTwee supertalenten in je team en de rest slopen.
Jawel, zat er zeker in.quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:58 schreef marcodej het volgende:
De goal in de WK-finale 1998 zit er niet eens in.
Jawel hoor, ik zag hem voorbij komen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:58 schreef marcodej het volgende:
Als je niks zinnigs te melden hebt mag je ook gewoon niks zeggen hoor.quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:59 schreef Evertjan het volgende:
kom op Teun het is maar een FBK award dat is net zoiets als de Gouden Mossel
toen speelde NL niet in de finale toch?quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:58 schreef marcodej het volgende:
WK in Utrecht, finale Nederland - Spanjequote:Op dinsdag 17 december 2013 21:00 schreef Evertjan het volgende:
[..]
toen speelde NL niet in de finale toch?
Dat kunnen we beter met jou doen inderdaad.quote:Op dinsdag 17 december 2013 21:04 schreef Abed het volgende:
Oja ze is gehandicapt, we moeten haar behandelen als een kind.
daar vraagt ze niet omquote:Op dinsdag 17 december 2013 21:04 schreef Abed het volgende:
Oja ze is gehandicapt, we moeten haar behandelen als een kind.
hilarisch.quote:Op dinsdag 17 december 2013 21:04 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dat kunnen we beter met jou doen inderdaad.
Nee zij niet, maar die idioten die dit regelen zorgen ervoor. Tuurlijk zijn haar sportprestaties knap maar het wordt er zo dik ingesmeerd omdat ze gehandicapt is.quote:
Nuttige post weerquote:
En terechtquote:Op dinsdag 17 december 2013 21:08 schreef superniger het volgende:
Iedereen gunt het haar alleen maar omdat het een lekker wijf is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |