Misschien is dat de oplossing. Een mix van blanke en zwarte pieten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:03 schreef H.FR het volgende:
[..]
Nee, hij moet zelf zeker die cadeau's tillen op zijn leeftijd
De enigen die gediscrimineerd worden zijn wij blanken, wij mogen namelijk geen Piet zijn, terwijl dat een echte bazenbaan is.
quote:Zwarte Piet wordt voorlopig niet verbannen uit Curaçao. De geplande intocht van Sinterklaas op 16 november op het eiland gaat gewoon door, compleet met Zwarte Pieten. Curaçao is bekend met de discussie over of Zwarte Piet racisme is die Curaçaoënaar Quincy Gario is begonnen in Nederland. Maar de controverse lijkt op Curaçao niet aan te slaan. [Lees rest in bron].
Wat natuurlijk helemaal belachelijk isquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:03 schreef Swetsenegger het volgende:
Dit moet toch haast verzonnen zijn door een Geert Wilders spindoctor. Die gaat met 80 zetels de kamer in.
En spleetogen en grote ogen, en grote oren en kleine oren en kleine pieten en korte pieten en pieten met een handicap en ....quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:05 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Misschien is dat de oplossing. Een mix van blanke en zwarte pieten.
Nee, ik voel me niet gediscrimineerd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:05 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Uitkeringspietquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:05 schreef xzaz het volgende:
[..]
En spleetogen en grote ogen, en grote oren en kleine oren en kleine pieten en korte pieten en pieten met een handicap en ....
En seksueel misbruik.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:52 schreef Koningin het volgende:
Die elfjes van de Kerstman is ook een vorm van slavernij........?!?
Dan schminken we negers blank.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:05 schreef H.FR het volgende:
[..]
Nee, ik voel me niet gediscrimineerd.
Zo'n traditie is juist leuk.
Bovendien kunnen de blanke Pieten herkend worden, dat lijkt me nogal onhandig.
denk niet dat andere partijen serieus stelling gaan nemen om zwarte piet, denk je wel?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:05 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Wat natuurlijk helemaal belachelijk isAlsof andere partijen dan maar wel vinden dat we Zwarte Piet moeten verbieden
Jij vindt het leuk, een hoop andere mensen dus niet. Sowieso snap ik de ophef niet dat zelfs de VN zich ermee moet bemoeien. Verander gewoon het uiterlijk van zwarte piet, noem het voortaan pieten en ga door met de orde van de dag.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:05 schreef H.FR het volgende:
[..]
Nee, ik voel me niet gediscrimineerd.
Zo'n traditie is juist leuk.
Bovendien kunnen de blanke Pieten herkend worden, dat lijkt me nogal onhandig.
Elfjes bestaan niet, dat weet je wel he?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:52 schreef Koningin het volgende:
Die elfjes van de Kerstman is ook een vorm van slavernij........?!?
Enkele mensen ja. Het merendeel vind de traditie geweldig, wij als merendeel laten ons echter niet horen. Je hoort alleen de kleine minderheid.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:07 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Jij vindt het leuk, een hoop andere mensen dus niet. Sowieso snap ik de ophef niet dat zelfs de VN zich ermee moet bemoeien. Verander gewoon het uiterlijk van zwarte piet, noem het voortaan pieten en ga door met de orde van de dag.
Het staat je vrij om zoiets te doen. Moet je alleen niet pretenderen dat je Zwarte Piet bent, en ook niet tegen kinderen gaan volhouden dat je een echte Piet bent in plaats van een blanke die voor lul loopt in een pagepak.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:05 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Hulde!quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:08 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het staat je vrij om zoiets te doen. Moet je alleen niet pretenderen dat je Zwarte Piet bent, en ook niet tegen kinderen gaan volhouden dat je een echte Piet bent in plaats van een blanke die voor lul loopt in een pagepak.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:08 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het staat je vrij om zoiets te doen. Moet je alleen niet pretenderen dat je Zwarte Piet bent, en ook niet tegen kinderen gaan volhouden dat je een echte Piet bent in plaats van een blanke die voor lul loopt in een pagepak.
Gewoon een mailtje sturen naar de VN. Heb ik zojuist gedaan. Baat het niet dan schaadt het niet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:08 schreef H.FR het volgende:
[..]
Enkele mensen ja. Het merendeel vind de traditie geweldig, wij als merendeel laten ons echter niet horen. Je hoort alleen de kleine minderheid.
Dat is ook helemaal hun zaak niet. Maar goed, Wilders zal wel een paar leuke soundbytes tweeten over hoe de VN een fascistoïde club subsidieneukers is en Henk en Ingrid hebben hun stembiljetje alweer ingevuld.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
denk niet dat andere partijen serieus stelling gaan nemen om zwarte piet, denk je wel?
Tot volgend jaar. Dan begint er een discussie los te barsten waarom Sinterklaas altijd blank moet zijn en over herstelbetalingen aan nazaten van slaven in snoepgoed.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:07 schreef -Strawberry- het volgende:
Verander gewoon het uiterlijk van zwarte piet, noem het voortaan pieten en ga door met de orde van de dag.
Natuurlijk, waarom zouden aziaten geen piet mogen zijn? Het pietenpak is herkenbaar zat, helemaal icm een juten zak met strooigoed.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:05 schreef xzaz het volgende:
[..]
En spleetogen en grote ogen, en grote oren en kleine oren en kleine pieten en korte pieten en pieten met een handicap en ....
precies, heel slim van 'mquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:11 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is ook helemaal hun zaak niet. Maar goed, Wilders zal wel een paar leuke soundbytes tweeten over hoe de VN een fascistoïde club subsidieneukers is en Henk en Ingrid hebben hun stembiljetje alweer ingevuld.
Waarom zijn ze dan al zwart als ze aan wal stappen?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:54 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
De schoorsteen is het 'gunstige' verhaal ja, alleen verklaart dat (zoals zovaak gezegd) niet het kroeshaar, de rode lippen en andere stereotyperingen.
Dat zou wel kunnen inderdaad.quote:
Klopt. Ik heb ze ook gezien. En ik hoorde mijn kinderen vragen waarom die meneer en mevrouw verkleed waren als Zwarte Piet. En ik hoorde kinderen zeggen dat dat geen echte Pieten waren.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:09 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]![]()
Ik zie ze al wel eens lopen. Kan best.
Maak Sinterklaas zwart, met een witte baard. Opgelost!quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:12 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Waarom zijn ze dan al zwart als ze aan wal stappen?
Gewoon een paar andere kleuren ertussen. Rode piet, roze piet. Kinderen geven toch geen fuck. Die willen alleen kadotjes. Wij maken ons allemaal druk om verzonnen figuren.
Hebben blanke elfjes een verleden van slavernij dan?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:12 schreef H.FR het volgende:
[..]
Dat zou wel kunnen inderdaad.
In ruil wil ik ook dat er zwarte elfjes komen voor de kerstman, want die discrimineert ook.
Nee, een handjevol mensen maakt zich druk en bepalen voor de overige 16 miljoen dat ze zich moeten aanpassen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:12 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Waarom zijn ze dan al zwart als ze aan wal stappen?
Gewoon een paar andere kleuren ertussen. Rode piet, roze piet. Kinderen geven toch geen fuck. Die willen alleen kadotjes. Wij maken ons allemaal druk om verzonnen figuren.
Dat is een kwestie van gewenning.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:13 schreef Ulx het volgende:
[..]
Klopt. Ik heb ze ook gezien. En ik hoorde mijn kinderen vragen waarom die meneer en mevrouw verkleed waren als Zwarte Piet. En ik hoorde kinderen zeggen dat dat geen echte Pieten waren.
Ik heb mijn kinderen toen maar gelijk gegeven. Wat moest ik anders? Een discusie over slavernij beginnen met een jochie van drie?
Je hebt het juiste gedaan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:13 schreef Ulx het volgende:
[..]
Klopt. Ik heb ze ook gezien. En ik hoorde mijn kinderen vragen waarom die meneer en mevrouw verkleed waren als Zwarte Piet. En ik hoorde kinderen zeggen dat dat geen echte Pieten waren.
Ik heb mijn kinderen toen maar gelijk gegeven. Wat moest ik anders? Een discusie over slavernij beginnen met een jochie van drie?
Oke joh meid. Blijf volhouden.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:09 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]![]()
Ik zie ze al wel eens lopen. Kan best.
Nee, een heden van slavernij. Nog veel erger.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:13 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Hebben blanke elfjes een verleden van slavernij dan?
wat verklaard dan wel de rode lippen. Hier in Rotterdam barst het van de Antillianen, maar ik heb er nog nooit 1 gezien met lippen zo rood als een bavianenreet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:54 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
De schoorsteen is het 'gunstige' verhaal ja, alleen verklaart dat (zoals zovaak gezegd) niet het kroeshaar, de rode lippen en andere stereotyperingen.
Dan kunnen ze hun slavermij-kaart niet en zal er lang niet zoveel ophef over ontstaan. Het is niet hetzelfde.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:12 schreef Morendo het volgende:
[..]
Tot volgend jaar. Dan begint er een discussie los te barsten waarom Sinterklaas altijd blank moet zijn en over herstelbetalingen aan nazaten van slaven in snoepgoed.
Types als Quincy en die onderzoekster houden nooit op met zeuren over racisme. Dat is hun raison d'être.
Dan ga jij lekker jouw kinderen laten wennen aan blanke Pieten. Als ik merk dat je mijn kinderen dat ook bij wil brengen heb je echter een probleem.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:14 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van gewenning.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:14 schreef kawotski het volgende:
[..]
Nee, een handjevol mensen maakt zich druk en bepalen voor de overige 16 miljoen dat ze zich moeten aanpassen.
So what als Zwarte Piet vroeger een racistisch stereotype was? Er is wel meer folklore dat vroeger een heel ander doel diende. Het gaat er om dat hij nu niet meer zo beschouwd wordt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:13 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Hebben blanke elfjes een verleden van slavernij dan?
Die zijn er ook niet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:14 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Buiten dat dit natuurlijk volstrekte onzin is en dat het belachelijk is om het af te schaffen....
Kap aub met al die gare vergelijkingen met andere feestenHet komt daarnaast zwak over, alsof er geen betere argumenten zijn.
Ik moest lachen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:15 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
wat verklaard dan wel de rode lippen. Hier in Rotterdam barst het van de Antillianen, maar ik heb er nog nooit 1 gezien met lippen zo rood als een bavianenreet.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:15 schreef H.FR het volgende:
[..]
Nee, een heden van slavernij. Nog veel erger.
Voor volwassenen. Voor kinderen niet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:14 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van gewenning.
Mogen mensen alsjeblieft zelf bepalen of ze in het kader van een kinderfeestje schoensmeer op hun gezicht smeren?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:15 schreef Toefjes het volgende:
[..]Het aanpassen is alleen maar tegen welke pieten je aankijkt. Alsof er 16 miljoen als Pieten verkleedde Nederlanders rondlopen
Dat is natuurlijk een onzinargument, want over 6 jaar is er geen kind meer die nog in Sinterklaas gelooft en Zwarte Piet nog heeft meegemaakt.quote:
quote:
Dan mogen ze toch ook zelf weten welke kleur de schmink is?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:17 schreef Morendo het volgende:
[..]
Mogen mensen alsjeblieft zelf bepalen of ze in het kader van een kinderfeestje schoensmeer op hun gezicht smeren?
De bemoeizucht van sommigen. Get a life.![]()
vooral omdat je dan impliciet toegeeft dat het discriminatie was.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:18 schreef H.FR het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon onzin om een onschuldige, leuke, feestelijke traditie af te schaffen (dan wel te verkrachten), omdat een paar duizend mensen hier moeilijk over doen.
Sure. Zwart bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:18 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Dan mogen ze toch ook zelf weten welke kleur de schmink is?
En wat doe je met de liedjes? En de boeken die mensen nog thuis hebben?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:18 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een onzinargument, want over 6 jaar is er geen kind meer die nog in Sinterklaas gelooft en Zwarte Piet nog heeft meegemaakt.
Ook nog eens ja.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:19 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
vooral omdat je dan impliciet toegeeft dat het discriminatie was.
http://www.geenstijl.nl/m(...)g_een_banaantje.htmlquote:PRIMA. Wij zijn racisten, allemaal. En nu?
Zo, en nu de VN toch meelezen. Een blankenconfessie, hiero. Kom ons maar halen. Want een 'witte man' is wel het ergste dat men kan zijn in Nederland anno 2013, en een 'witte vrouw' staat tweedst in het Weg Met Ons-klassement.
Vooral witte mensen die financieel onafhankelijk zijn, ergo, een baan hebben, zijn het Kwaad. Werkelozen zijn zielige slachtoffers, namelijk. De slachtofferindustrie weet u wel, de enige bedrijfstak in Nederland die beslist niet racistisch is.
De witte mensen mag men ongestraft als groep bepaalde denkbeelden aanwrijven, zo is er bijvoorbeeld sprake van een 'boze witte mannen' debat. Wee degene die het heeft over een 'boze negerdebat', dat is een racist. Sowieso zijn witte mensen die grappen maken over negers, homos, joden, Turken, brildragers, dikke mensen, dunne mensen, roodharigen, vrouwen, mannen, politici, tokkies, moslims of kampers allemaal racisten.
Feiten, ook al zo'n racistisch construct om bevolkingsgroepen die bijvoorbeeld veel vaker misdaden plegen in een kwaad daglicht te stellen. De witte, zelfvoorzienende mens moet aangepakt worden. Zomaar een beetje het land draaiende houden en daarbij klagen over en spotten met handophouders, middeleeuwengelovers en kwetsbare zieligslachtoffers, hoe durven ze. Well fuck you. Als een witte, succesvolle burger weigert mee te gaan in het valse Dickens-sentiment waarin de criminele allochtoon een zielig slachtoffer is, dan is hij een racist.
Als Greet meningen heeft, noemen de Raad van Europa en boze bruine man Spong hem racist. Als witmensen proberen vast te houden aan HUN tradities in HUN land zijn het racisten. (En deze tradities moeten we respecteren, racist!)
Als witte mensen er op wijzen dat wie niks van zijn leven maakt en de racismekaart speelt om zijn falen goed te praten een samenlevingsaboterende hufter is, zijn het racisten. Prima. Weet je wat. Zijn wij toch lekker racisten.
Maak maar elke discussie dood met je 'racisme'-joker. Of nee, we doen het zelf wel. Ja wij zijn racist, en nu? Hebben we die subjectieve, lekker van het punt afleidende doch ideologisch heel fatsoenlijke ad hominem-duiding gehad. Kan het nu over de feiten, de problemen en de inhoud gaan dan?
Ja, want zwarte piet die rood is gaan kinderen echt snappen. Tenzij we alle oude sinterklaasliedjes verbranden en nieuwe maken...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:20 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Of rood. Of blauw. Dat is pas vrijheid
Dat verdwijnt wel. Ze hebben ook ooit die stoomboot verzonnen. Nu weten we niet beter.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:20 schreef Ulx het volgende:
[..]
En wat doe je met de liedjes? En de boeken die mensen nog thuis hebben?
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:18 schreef H.FR het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon onzin om een onschuldige, leuke, feestelijke traditie af te schaffen (dan wel te verkrachten), omdat een tiental mensen hier moeilijk over doen.
Wat valt er precies te snappen aan Sinterklaas. Ouwe baas met helpers deelt cadeautjes uit. That's it.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:21 schreef Danny het volgende:
[..]
Ja, want zwarte piet die rood is gaan kinderen echt snappen. Tenzij we alle oude sinterklaasliedjes verbranden en nieuwe maken...
Buk nog iets dieper, dan voelt het lekkerder aan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:20 schreef remlof het volgende:
We kunnen toch ook gewoon Kerst gaan vieren met de Kerstman net zoals de rest van de wereld?
Dat Sinterklaasfeest kan me gestolen worden eerlijk gezegd.
Waarom in hemelsnaam met dat slappe aftreksel van onzequote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:20 schreef remlof het volgende:
We kunnen toch ook gewoon Kerst gaan vieren met de Kerstman net zoals de rest van de wereld?
Door dit soort bullshit vind ik bijna jammer om in het pro-Sinterklaas kamp te zitten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
http://www.geenstijl.nl/m(...)g_een_banaantje.html
De helpers heten zwarte pieten. Die horen dus zwart te zijn. Lijkt me logisch.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat valt er precies te snappen aan Sinterklaas. Ouwe baas met helpers deelt cadeautjes uit. That's it.
Dat gebeurt toch ook al?! Wat een flapdrollen hier.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:18 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Dan mogen ze toch ook zelf weten welke kleur de schmink is?
met zwarte lilliputtertjes als elfjesquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:20 schreef remlof het volgende:
'Zwarte Piet ging uit fietsen'quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:21 schreef Danny het volgende:
[..]
Ja, want zwarte piet die rood is gaan kinderen echt snappen. Tenzij we alle oude sinterklaasliedjes verbranden en nieuwe maken...
Ik nam het ruimquote:
En dan gaat rode piet uit fietsen maar wat doet de groene dan op dat moment? En de blauwe?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
'Zwarte Piet ging uit fietsen'
MENEER ZWARTE PIET MAG NIET HET IS TEGENWOORDIG REGENBOOG PIET OF VN PIET OF RODE PIET ZWARTE PIET MAG NIET MEER VIEZE RACIST
Net als negerzoenen nu zoenen heten, noemen we ze dan Pieten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:22 schreef Danny het volgende:
[..]
De helpers heten zwarte pieten. Die horen dus zwart te zijn. Lijkt me logisch.
Jij hebt een ruggengraat van marsepein.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:20 schreef remlof het volgende:
ze hebben natuurlijk wel gewoon gelijk. zodra je een probleem benoemd ben je racist, zolang je blank bent en nergens in gelooft. Als je veel extra rechten wilt die de gemiddelde kaaskop niet heeft moet je jezelf even een religie aanmeten (liefst een zo agressief mogelijke) en keihard racisme roepen. Dan krijg je werkelijk alles voor elkaar.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Door dit soort bullshit vind ik bijna jammer om in het pro-Sinterklaas kamp te zitten.
Dan noem je ze voortaan Piet. Van mij hoeft deze traditie ook niet te worden veranderd, maar kom dan niet aanschijten met argumenten van lik m'n reet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:22 schreef Danny het volgende:
[..]
En wat voor kleur ook, het blijven slaven dus het probleem (wat niet bestaat) is niet opgelost.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:21 schreef Danny het volgende:
[..]
Ja, alleen rode Piet mag zeker een fietsquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:24 schreef DeLuna het volgende:
[..]
En dan gaat rode piet uit fietsen maar wat doet de groene dan op dat moment? En de blauwe?al die vragen!!!
Lul toch niet man.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:24 schreef Danny het volgende:
[..]
ze hebben natuurlijk wel gewoon gelijk. zodra je een probleem benoemd ben je racist, zolang je blank bent en nergens in gelooft. Als je veel extra rechten wilt die de gemiddelde kaaskop niet heeft moet je jezelf even een religie aanmeten (liefst een zo agressief mogelijke) en keihard racisme roepen. Dan krijg je werkelijk alles voor elkaar.
http://www.nu.nl/binnenla(...)interklaasfeest.htmlquote:VN-onderzoeker pleit voor afschaffen Sinterklaasfeest
Het hoofd van de werkgroep van de Verenigde Naties die onderzoek doet naar Zwarte Piet vindt dat Nederland het Sinterklaasfeest moet afschaffen.
Verene Shepherd, mensenrechtenonderzoeker bij de Verenigde Naties, zegt dat dinsdag bij het tv-programma EenVandaag.
''De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een stap terug is naar de slavernij en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen'', aldus de Jamaicaanse Shepherd. ''Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik bezwaar hebben.''
Shepherd noemt het haar persoonlijke mening dat "dit in de 21ste eeuw niet meer zou moeten gebeuren".
De VN is bezig met een onderzoek naar de vraag of Zwarte Piet racistisch is. Hoewel het officiële VN-onderzoek nog niet is afgerond, heeft Shepherd haar mening al gevormd.
Beledigend
Volgens de onderzoeker is het uiterlijk van Zwarte Piet ronduit beledigend. "Wij gaan ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruitzien of dat is hoe alle blanke mensen eruitzien."
"Als we er achter komen dat onze informatie die we nu hebben onjuist is, zullen we onze mening bijstellen. Maar op basis van de huidige informatie zeg ik dat het niet zou moeten gebeuren", zegt Shepherd.
Mark Rutte
Shepherd roept premier Mark Rutte op een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
"Als de Nederlandse overheid inziet dat het Sinterklaasfeest fout is, moeten zij de groepen die het organiseren opdragen om er mee te stoppen", aldus Shepherd.
"En wat is er mis met één Sinterklaas, waarom moeten jullie er twee hebben'', vraagt Shepherd zich in het programma af, waarbij ze doelt op de kerstman.
Onderzoek
Zaterdag werd duidelijk dat de VN onderzoek doet naar Zwarte Piet. Een commissie buigt zich over de vraag of het fenomeen een racistisch stereotype is. Volgende maand wordt een oordeel verwacht.
De discussie over het discriminatoire karakter van Zwarte Piet wordt dit jaar heviger dan ooit gevoerd. Premier Rutte zei vorige week nog dat Zwarte Pieten geen zaak zijn van de regering, maar van de samenleving zijn. "Zwarte Piet is zwart, daar kunnen we weinig aan veranderen", zei Rutte daarover.
Slaaf
Uit onderzoek van Maurice de Hond (Peil.nl) en No Ties blijkt dinsdag dat 92 procent van de Nederlanders Zwarte Piet niet als de slaaf van Sinterklaas ziet. Slechts een klein deel van 1697 respondenten associeert Zwarte Piet met slavernij.
91 procent van de Nederlanders is dan ook tegen het aanpassen van het uiterlijk van Zwarte Piet. Opvallend is dat dit aantal lager ligt onder GroenLinks-stemmers (53 procent) en Amsterdammers (65 procent). Toch is ook de meerderheid van die groepen dus tegen een aanpassing.
Regenboogpieten
Door de Stichting Minimaclub provincie Groningen worden 'regenboogpieten' ingezet tijdens de viering van het Sinterklaasfeest voor minimagezinnen in Hoogezand-Sappemeer. Dat meldt RTV Noord dinsdag.
Deze pieten worden niet zwart geschminkt, maar krijgen, zoals de naam al doet vermoeden, alle kleuren van de regenboog. De Stichting wil hiermee inspelen op het landelijke debat over de vermeende associatie tussen Zwarte Piet en de Slavernij.
Voorzitter Henny Litterop spreekt van een statement. "We willen laten zien dat het helemaal niet uitmaakt of je een zwarte piet bent of een groene, gele of een blauwe piet. Als de kinderen de snoepjes maar krijgen, dan zijn ze allang blij."
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:24 schreef H.FR het volgende:
[..]
Net als negerzoenen nu zoenen heten, noemen we ze dan Pieten.
Kinderen hoeven het niet te snappen, sterker nog: het kan kinderen niks schelen. Ze willen 2 dingen: Elke dag snoep als de Sint er is, en mooie kado's. Alsof het ze iets kan schelen welke kleur de pieten hebben. De Pieten zijn een noodzakelijk kwaad. Als kind wist ik niet beter:quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:21 schreef Danny het volgende:
[..]
Negerzoenen was een merknaam. Een bedrijf mag zulke dingen veranderen, dat zal me aan mijn anus oxideren. Burgers horen de keuze te hebben om door te gaan met de traditie.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:24 schreef H.FR het volgende:
[..]
Net als negerzoenen nu zoenen heten, noemen we ze dan Pieten.
Het is zo simpel eigenlijk .quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:22 schreef Danny het volgende:
[..]
ook onder druk van...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:25 schreef Morendo het volgende:
[..]
Negerzoenen was een merknaam. Een bedrijf mag zulke dingen veranderen, dat zal me aan mijn anus oxideren. Burgers horen de keuze te hebben om door te gaan met de traditie.
slaven zijn helemaal niet erg. Zolang ze maar niet zwart zijn!quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:24 schreef kawotski het volgende:
[..]
En wat voor kleur ook, het blijven slaven dus het probleem (wat niet bestaat) is niet opgelost.
Ik heb het echt nog nooit zo gezienquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:25 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Kinderen hoeven het niet te snappen, sterker nog: het kan kinderen niks schelen. Ze willen 2 dingen: Elke dag snoep als de Sint er is, en mooie kado's. Alsof het ze iets kan schelen welke kleur de pieten hebben. De Pieten zijn een noodzakelijk kwaad. Als kind wist ik niet beter:
- Pieten slaan de deur bijna uit zijn voegen voor binnen komen
- Gooien vervolgens pepernoten naar je kop
- Ze konden de roe geven (mishandeling)
- Ze konden je in de zak stoppen en meenemen naar Spanje (ontvoering)
Leuke eerste kennismaking voor sommige kinderen met gekleurde mensen.
Nee, het boeit me gewoon niet. Kinderen willen gewoon een fantasiefiguur dat cadeautjes uitdeelt. Dat kan dus net zo goed de kerstman zijn.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:24 schreef Morendo het volgende:
[..]
Jij hebt een ruggengraat van marsepein.
Wow. Jij zou moderator moeten worden of althans iets belangrijks op dit forum.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:24 schreef Danny het volgende:
[..]
ze hebben natuurlijk wel gewoon gelijk. zodra je een probleem benoemd ben je racist, zolang je blank bent en nergens in gelooft. Als je veel extra rechten wilt die de gemiddelde kaaskop niet heeft moet je jezelf even een religie aanmeten (liefst een zo agressief mogelijke) en keihard racisme roepen. Dan krijg je werkelijk alles voor elkaar.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:24 schreef DeLuna het volgende:
Ik heb hier zelfs nog wel een pietendiploma liggen
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Buk nog iets dieper, dan voelt het lekkerder aan.
Het was sarcastischquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:25 schreef Danny het volgende:
[..]
en de liedjes, boeken, gedichten, films etc dan? is het nou echt zo lastig voor je?
Doe jij je eens niet zo aanstellen.quote:
Zou dat voor kinderen echt het grote verschil maken? Ik heb helemaal niks tegen zwarte piet of voor anders gekleurde pieten maar dit argument slaat natuurlijk nergens op. En veruit de meeste bekende liedjes hebben het al niet echt over zwarte piet zo lijkt het na een korte inspectie.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:21 schreef Danny het volgende:
[..]
het gaat om de magie van het sinterklaasfeest. als kind snap je dat, dan komt er een tijd dat je het hip vindt om te doen alsof het je niet kan schelen en dan krijg je kinderen en snap je het opeens weer.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:26 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, het boeit me gewoon niet. Kinderen willen gewoon een fantasiefiguur dat cadeautjes uitdeelt. Dat kan dus net zo goed de kerstman zijn.
Echt niet. Waarom zou het? Tenzij je expliciet gaat verbieden viert iedereen in Nederland Sinterklaas gewoon door op dezelfde manier. Maar aangezien Zwarte Piet niet voorkomt in het wetboek van strafrecht, en er verder ook geen jurisprudentie is, zal Zwarte Piet niet snel verdwijnen.quote:
Of 'Piet' of 'Knecht', daar zit het punt dus echt niet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:22 schreef Danny het volgende:
[..]
En dan met Kerst 2x zoveel kado's geven dan nu al het geval is of wat?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:26 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, het boeit me gewoon niet. Kinderen willen gewoon een fantasiefiguur dat cadeautjes uitdeelt. Dat kan dus net zo goed de kerstman zijn.
ik heb gesolliciteerd, maar krijg steeds geen reactiequote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:26 schreef Morendo het volgende:
[..]
Wow. Jij zou moderator moeten worden of althans iets belangrijks op dit forum.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |