abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:53:36 #76
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_132430976
Punt is ook dat mevrouw vindt dat met Engeland(daarover heeft het een en al onderzocht) moet betalen voor haar slavernijverleden. En nu zijn wij ook aan de beurt
En Suriname zit op de achterbank mee te kijken
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_132430984
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:52 schreef Koningin het volgende:
Die elfjes van de Kerstman is ook een vorm van slavernij........?!?
Ja, je zou ze zelfs als kinderen kunnen zien.
Kindslaven dus :(
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_132430999
Haha, 'onderzoek' laten uitvoeren door zo'n reldame. Ik dacht dat de VN een belangrijke organisatie was maar blijkbaar is het gewoon Diederik Stapel United. :r Ongezien de zak en de roe voor de VN.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_132431008
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:52 schreef Morendo het volgende:
Al het ontzag hier voor een organisatie als de VN verbaast mij nogal. Wat maakt het uit als zij concluderen dat Zoewarte Piet racisme is?
Dat zijn mensen die denken dat de VN hier de dienst uitmaakt. Daarom moeten we er ook uitstappen! Stel je voor, iemand die ons kinderfeestje niet leuk vindt, daar moeten we vooral zo hard mogelijk bij weglopen :')

Als ik me toch zoveel aan zou trekken van andermans mening als sommigen hier doen, dan had ik mij beter op kunnen sluiten op mijn zolderkamer :')

Het boeit geen fuck wat hun conclusie is.
pi_132431024
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:51 schreef satecl het volgende:
Het is toch gewoon een sprookje, een nepverhaal om de kinderen in het zonnetje te zetten. En in dat verhaal staat toch dat het Spanjaarden zijn die zwart zijn geworden doordat ze door de schoorsteen gaan.

Vroeger als klein kind wou ik altijd maar 2 dingen: Of Power Ranger worden, of Zwarte Piet. Ik keek echt tegen die gasten op. Toch een prachtig beroep om elke nacht over de daken te klimmen, en wij maar op school zitten.

De hele redenering van racisme ontgaat mij echt totaal.
De schoorsteen is het 'gunstige' verhaal ja, alleen verklaart dat (zoals zovaak gezegd) niet het kroeshaar, de rode lippen en andere stereotyperingen.
pi_132431030
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:53 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Weet ik eigenlijk niet. Kennelijk wordt de uiterlijke verschijning van de hoofdfiguren toch als wezenlijker gezien dan de handelingen die ze verrichten. De Kerstman is eigenlijk ook onze Sinterklaas getooid in een muts en aan bontjas, maar we zien die twee ook niet als hetzelfde personage.
De kerstman is in feite gepikt inderdaad. Wij hebben hem deels teruggepikt, waardoor kerst nu wat commercieëler is dan vroeger.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:55:43 #82
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_132431045
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:54 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat zijn mensen die denken dat de VN hier de dienst uitmaakt. Daarom moeten we er ook uitstappen! Stel je voor, iemand die ons kinderfeestje niet leuk vindt, daar moeten we vooral zo hard mogelijk bij weglopen :')

Als ik me toch zoveel aan zou trekken van andermans mening als sommigen hier doen, dan had ik mij beter op kunnen sluiten op mijn zolderkamer :')

Het moet je zeker wel boeien, dat het niets uitmaakt in Nederland maakt niet uit maar dit feest wordt hiermee in het buitenland wel neergezet als "een racistisch feest" wat het dus totaal niet is.
pi_132431056
quote:

[..]

Hopelijk zijn onze politieke leiders het met je eens.
pi_132431057
Nee , in Nederland mogen geen verklede Zwarte Piet rondlopen vind deze mevrouw....is racistisch!

pi_132431068
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:54 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Het schoorsteen is het 'gunstige' verhaal ja, alleen verklaart dat (zoals zovaak gezegd) niet het kroeshaar, de rode lippen en andere stereotyperingen.
Vroeger was Zwarte Piet gewoon een ordinaire neger die geen knip voor de neus waard was. Maar dat verhaal bestaat niet meer. Sinterklaas wordt zo vaak veranderd. Die stoomboot is er ook later bij verzonnen, en dat hij uit Spanje komt. Ik zie het probleem dus niet zo.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:56:17 #86
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_132431070
quote:

[..]

Het schoorsteen is het 'gunstige' verhaal ja, alleen verklaart dat (zoals zovaak gezegd) niet het kroeshaar, de rode lippen en andere stereotyperingen.
Nou dan schaffen ze dat af. Prima. Hoe moet je nou aan die kinderen uitleggen dat ze een rode kop hebben.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_132431077
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:55 schreef xzaz het volgende:

[..]

Het moet je zeker wel boeien, dat het niets uitmaakt in Nederland maakt niet uit maar dit feest wordt hiermee in het buitenland wel neergezet als "een racistisch feest" wat het dus totaal niet is.
Daar maak je wel een punt, we worden er nu met zijn allen van beschuldigd racisten te zijn. Lekker dan :')
pi_132431087
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:53 schreef borisz het volgende:
Punt is ook dat mevrouw vindt dat met Engeland(daarover heeft het een en al onderzocht) moet betalen voor haar slavernijverleden. En nu zijn wij ook aan de beurt
En Suriname zit op de achterbank mee te kijken
Wat moet men betalen dan? De slaven die werden gekocht in Afrika waren al slaaf. Dus er mag best worden betaald, maar dan met men uitrekenen wat een slaaf in Afrika bij een arabische of zwarte meester gemiddeld verdiende en wat een slaaf die naar de West ging gemiddeld verdiende.

Ik denk dat de slaaf in de West beter af was.
pi_132431115
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:56 schreef satecl het volgende:

[..]

Nou dan schaffen ze dat af. Prima. Hoe moet je nou aan die kinderen uitleggen dat ze een rode kop hebben.
Kapotgeslagen door VN gezanten en de zeurende medemens, daarom bloed op het hoofd.
pi_132431126
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:55 schreef xzaz het volgende:

[..]

Dan vinden ze dat toch? Er is genoeg materiaal dat bewijst dat dat niet het geval is. Je gaat iemand die opgroeit in een maatschappij waarin geleerd wordt dat elke afbeelding van een neger van voor 1960 racisme is niet wijsmaken dat Sinterklaas daar niets mee te maken heeft. Net zoals wij bevooroordeeld zijn, zo zijn zij dat ook.
pi_132431134
quote:

[..]

De schoorsteen is het 'gunstige' verhaal ja, alleen verklaart dat (zoals zovaak gezegd) niet het kroeshaar, de rode lippen en andere stereotyperingen.
So what? Is Sinterklaas dan een stereotype blanke bejaarde?
pi_132431159
quote:

[..]

Mwah, ik zou er eerder uitstappen doen omdat het nogal zonde van de tijd en het geld is om je bezig te houden met een tandeloze moloch die het conflictoplossend vermogen van een bakje pinda's heeft en zich alleen maar met klein gerommel in de marge (of met Israël) kan bezighouden om toch nog een illusie van legitimiteit op te houden.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:59:40 #93
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_132431200
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:57 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dan vinden ze dat toch? Er is genoeg materiaal dat bewijst dat dat niet het geval is. Je gaat iemand die opgroeit in een maatschappij waarin geleerd wordt dat elke afbeelding van een neger van voor 1960 racisme is niet wijsmaken dat Sinterklaas daar niets mee te maken heeft. Net zoals wij bevooroordeeld zijn, zo zijn zij dat ook.
Zelfs daarmee is het geen racisme, zeker niet in de huidige context. Dat het originele pietenverhaal zich zo heeft gepresenteerd moet dan ook in het volledige rapport naar voren komen maar in de huidige samenleving worden kinderen niet met met het idee opgevoerd dat, pieten zwart zijn omdat alle mensen die zwart zijn slaven zijn en ook nog eens dom.
pi_132431202
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:57 schreef Ulx het volgende:

[..]

De kerstman is een stereotype blanke dikzak. :(
Discriminatie, dat is wat die Amerikanen blij maakt.
pi_132431234
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:57 schreef Ulx het volgende:

[..]

Een gulle, vriendelijke kindervriend?

Nee, de Sint is zeker geen stereotype blanke bejaarde. Dan had ie allang een voetbal lek gestoken,
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_132431256
Gaat ze ook het sinterklaasjournaal helemaal zien? Hoort er ook bij!
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_132431278
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:59 schreef xzaz het volgende:

[..]

Zelfs daarmee is het geen racisme, zeker niet in de huidige context. Dat het originele pietenverhaal zich zo heeft gepresenteerd moet dan ook in het volledige rapport naar voren komen maar in de huidige samenleving worden kinderen niet met met het idee opgevoerd dat, pieten zwart zijn omdat alle mensen die zwart zijn slaven zijn en ook nog eens dom.
Dat zou er in moeten staan, maar dat komt er niet in te staan omdat die nuance buiten Nederland, België en Duitsland om niet echt begrepen wordt. Dan wordt het gewoon afgeschoven op onbewust racisme. Volkomen onjuist natuurlijk, maar men weet daar niet beter. Net zoals wij niet goed begrijpen waarom ze in het buitenland zo allergisch reageren op dergelijke stereotyperingen.
pi_132431288
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:56 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Vroeger was Zwarte Piet gewoon een ordinaire neger die geen knip voor de neus waard was. Maar dat verhaal bestaat niet meer. Sinterklaas wordt zo vaak veranderd. Die stoomboot is er ook later bij verzonnen, en dat hij uit Spanje komt. Ik zie het probleem dus niet zo.
Mwah ik kan me sinterklaasliedjes herinneren die wel degelijk racistisch of stereotyperend waren richting zwarte pieten...en dan hebben we het over 10 jaar terug. Maar dat soort dingen zijn makkelijk te veranderen, daar hoeft het feest niet onder te lijden.

Het gaat vooral om het beeld dat het schept. Een blanke man, op een wit paard, die opdrachten geeft aan de donkere pieten en ze al het zware werk laat doen. Dan boeit het eigenlijk niet welke oorsprong van de traditie je kiest, het gaat er inderdaad om wat qua beeldvorming hedendaags naar buiten wordt gebracht en die komt - dat valt moeilijk te ontkennen - racistisch over.
pi_132431335
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 14:01 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Mwah ik kan me sinterklaasliedjes herinneren die wel degelijk racistisch of stereotyperend waren richting zware pieten...en dan hebben we het over 10 jaar terug. Maar dat soort dingen zijn makkelijk te veranderen. Gewoon dat soort liedjes niet meer toestaan op scholen.

Het gaat vooral om het beeld dat het schept. Een blanke man, op een wit paard, die opdrachten geeft aan de donkere pieten en ze al het zware werk laat doen. Dan boeit het eigenlijk niet welke oorsprong van de traditie je kiest, het gaat er inderdaad om wat qua beeldvorming hedendaags naar buiten wordt gebracht en die komt - dat valt moeilijk te ontkennen - racistisch over.
Nee, hij moet zelf zeker die cadeau's tillen op zijn leeftijd :')

De enigen die gediscrimineerd worden zijn wij blanken, wij mogen namelijk geen Piet zijn, terwijl dat een echte bazenbaan is.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:03:46 #100
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_132431336
Dit moet toch haast verzonnen zijn door een Geert Wilders spindoctor. Die gaat met 80 zetels de kamer in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')