Ik denk dat jij en ik dan verschillende definities hebben van bewustzijn. Wat versta jij eronder?quote:Op donderdag 13 maart 2014 11:26 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Nee, bewustzijn is blijvend. Dat is de conclusie van de oudste school en hier ligt argumentatie aan ten grondslag.
Dat het oud is lijkt me niet zo interessant. Welke argumentatie is dat?quote:Op donderdag 13 maart 2014 11:26 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Nee, bewustzijn is blijvend. Dat is de conclusie van de oudste school en hier ligt argumentatie aan ten grondslag.
Ja inderdaad. Of iets een conclusie is van welke school dan ook, of hoeveel cum laude diploma's iemand heeft, interesseert mij geen reet. Dat vertroebelt de discussie alleen maar. Concrete argumenten graag.quote:Op donderdag 13 maart 2014 11:28 schreef Molurus het volgende:
Dat het oud is lijkt me niet zo interessant. Welke argumentatie is dat?
Er is enkel een school die iets anders beweert en de leraren in deze school zijn beter geoefend dan ik zelf als het gaat om het gebruiken van de juiste woorden, op het juiste moment en tegen de persoon tegenover me met zijn of haar eigen mentale positie.quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het lijkt me duidelijk dat een schilderij als de nachtwacht meer waarde heeft dan een reclame billboard, en dat een hoopje materie in de vorm van een menselijk lichaam meer waarde heeft dan een vuilniszak.
Er zitten enorme verschillen in de waarde die wij hechten aan specifieke configuraties van materie.
Fenomenen van niet-tijdelijke aard bestaan, zover wij dat nu kunnen vaststellen, niet.
[..]
Zeer mee oneens. De beweegreden voor een schaakcomputer om zijn toren naar D5 te zetten is omdat hij dan binnen drie zetten schaakmat kan afdwingen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 01:46 schreef jeveka het volgende:
De term beweegreden wordt onbewust ook door deterministen gebruikt. Geven jullie dat toe heren? Terwijl het eigenlijk niet in het woordenboek van een determinist thuis hoort. In het determinisme bestaan er geen beweegredenen. Die hebben daar geen enkele betekenis, aangezien er toch gebeurt wat er gebeurt.
Had je dit over het hoofd gezien of zo?:quote:Op donderdag 13 maart 2014 08:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat is dat dan volgens jou, die essentie van vrije wil?
Want zoals je dat tot dusver hebt beschreven is er geen essentieel verschil tussen schaakcomputers en mensen. Waarom zou dat op een mens moeten lijken?
[..]
Dat is precies wat een schaakcomputer doet! Zij het in een veel eenvoudiger wereld.
[..]
Als absurde keuzes somehow een vereiste zijn (waarom eigenlijk?) kun je er altijd nog een randomgenerator in gooien.Maar ik weet eerlijk gezegd niet wat de criteria voor 'absurd' zouden moeten zijn. Hoe meten we dat?
[..]
Wacht even... is willekeur voor jou de definitie van vrije wil? Niet het anticiperen op de toekomst, niet het maken van een keuze op zich, maar het willekeurig kiezen?
In dat geval zou ik zeggen dat de vrije wil van de mens extreem beperkt is. In principe beperkter dan die van een schaakcomputer die nog in zijn openingenboek zit.
Als je bijvoorbeeld mensen vraagt om 'willekeurig een getal onder de 10' te noemen dan zie je al vrij snel dat die keuzes grotendeels niet willekeurig zijn: bepaalde getallen worden significant vaker genoemd dan andere. (Interessant puzzeltje voor psychologen trouwens.)
Als het gaat om willekeurig kiezen dan kun je beter een computer een getal onder de 10 laten trekken. Dat levert willekeuriger resultaten op dan wanneer je dat door mensen laat doen.
[..]
Dit lijkt me een nogal absurde uitleg van vrije wil. Zo uitgelegd hebben virtuele deeltjes meer vrije wil dan mensen.
Eerder gaf je het voorbeeld van een jeugdspeler laten winnen als uiting van vrije wil. Is de keuze om dat te doen dan een willekeurige? Lijkt me niet.
[..]
Als je het mij vraagt zit het voornaamste probleem nog steeds in de uitleg van wat vrije wil is, niet in de technische uitwerking ervan of in de complexiteit.
Je lijkt de mens te zien als een soort template voor vrije wil, maar in de uitleg die je daaraan geeft zie ik niet hoe de mens nou zo'n vrije wil heeft. Er zijn tal van systemen die beter voldoen aan de criteria die je geeft waarvan niemand zou zeggen dat ze een vrije wil hebben.
quote:De essentie is "anticiperen op toekomstmogelijkheden en vervolgens er één van kiezen".
Heb je mijn reactie daarop over het hoofd gezien ofzo?quote:Op donderdag 13 maart 2014 13:21 schreef jeveka het volgende:
[..]
Had je dit over het hoofd gezien of zo?:
[..]
Ja wat is dat voor kul. Zo lust ik er nog wel een paar. De logica dat chemie uiteindelijk toch alles blijkt te zijn (en abstracte fenomenen zoals bewustzijn daar ook mee verklaard kunnen worden) kan ook niet in enkele zinnen gezegd worden, dat vergt een nóg langere leerweg, maar het is uiteindelijk wél waar. Echt hoor!quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:19 schreef Nietvandezewereld het volgende:
je hebt 1 geluk...en dat is dat de leer , de logica niet in enkele zinnen gezegd kan worden.
Ik heb dat al meerdere malen aangevoerd, deze leerweg is een zeer lange weg, en hoe snel wij westerlingen ook kunnen leren. je zult jaren nodig hebben. Maar lezen en op je in laten werken,. dat is wel een mogelijkheid.
Bij een schaakcomputer is dat inderdaad het geval: deterministische context. In dat geval zijn ALLE relevante TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN in kaart gebracht.quote:Op donderdag 13 maart 2014 13:21 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Zeer mee oneens. De beweegreden voor een schaakcomputer om zijn toren naar D5 te zetten is omdat hij dan binnen drie zetten schaakmat kan afdwingen.
De causale deterministische verklaring is dat die zet de uitkomst is van het algoritme van dat ding. Of eigenlijk: van de toestand van alle siliciumatomen en electrochemische processen die er in dat ding plaatsvinden. Maar dat is allemaal op laag, basaal niveau bekeken. Wel correct, niet heel nuttig of praktisch. Het één sluit het ander niet uit. Er kan prima sprake zijn van 'beweegreden' in 100% deterministische context.
Het programma kiest, dus indirect de programmeur.quote:Op donderdag 13 maart 2014 13:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Heb je mijn reactie daarop over het hoofd gezien ofzo?
Zillions of Games vind ik helemaal een aardig voorbeeld. Die speelt alle bordspelen, ook bordspelen waar de programmeur nog nooit van heeft gehoord.quote:Op donderdag 13 maart 2014 13:31 schreef jeveka het volgende:
[..]
Bij een schaakcomputer is dat inderdaad het geval: deterministische context. In dat geval zijn ALLE relevante TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN in kaart gebracht.
Kun je nog een voorbeeld noemen? (geen dam-computer a.u.b.)
De mens kiest, dus indirect evolutie. Komt op hetzelfde neer.quote:Op donderdag 13 maart 2014 13:35 schreef jeveka het volgende:
[..]
Het programma kiest, dus indirect de programmeur.
100% random is wel vrij, maar heeft met wil helemaal niets te maken. Een dobbelsteen gooien levert ook een nagenoeg perfect random resultaat, maar dat wil niet zeggen dat een dobbelsteen een vrije wil heeft. Een dobbelsteen heeft helemaal geen wil, laat staan een vrije wil.quote:Op donderdag 13 maart 2014 13:35 schreef jeveka het volgende:
Echt zelf kiezen kan nagebootst worden met een 100 % randomgenerator, (zoals ik al zei)
Hoo eens even, zonder criteria voor wat jij 'vrije wil' noemt maakt het helemaal niets uit wat ik codeer. Definieer eerst maar eens eenduidig waar zo'n programma aan zou moeten voldoen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 13:35 schreef jeveka het volgende:
Verder dan absurde zetten komt de huidige computer dus nog niet. Maar: wat niet is kan nog komen. Jij als programmeur bent aan zet.
Dan moet je iets anders gaan eten, dan wordt je het vanzelf met me eens.quote:Op donderdag 13 maart 2014 13:29 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Ja wat is dat voor kul. Zo lust ik er nog wel een paar. De logica dat chemie uiteindelijk toch alles blijkt te zijn (en abstracte fenomenen zoals bewustzijn daar ook mee verklaard kunnen worden) kan ook niet in enkele zinnen gezegd worden, dat vergt een nóg langere leerweg, maar het is uiteindelijk wél waar. Echt hoor!
Inhoudelijke argumenten graag, of anders niet de discussie vervuilen met kletspraat zonder onderbouwing. En dat een bepaalde meneer toevallig 10 jaar gestudeerd heeft is geen onderbouwing.
En hoezo 'geluk'Ik wil geen gelijk halen, ik wil gezamenlijk tot een dieper inzicht en begrip komen rondom deze materie. Ik hoop al vele jaren dat iemand met een goed argument voor de vrije wil komt. Maar hoe meer pogingen ik heb meegemaakt van allerlei mensen om de vrije wil te bepleiten, hoe meer ik (helaas, zou ik haast zeggen) tot de conclusie kom dat hij niet bestaat.
Kan niet er is geen wil. Enkel voedsel.quote:Op donderdag 13 maart 2014 13:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
De mens kiest, dus indirect evolutie. Komt op hetzelfde neer.
[..]
Cirkeltje weer rond. Alleen, hoe kan logica absurd zijn? In een logische ruimte kan slechts logica bestaan, absurdisme heeft daar geen plaats. Alles is daar logisch, en dat is een voorbeeld van het zelfbeperkende karakter van logica.quote:Op donderdag 13 maart 2014 01:46 schreef jeveka het volgende:
[..]
Ik geef toe dat ik het woord deze keer gebruikte in de betekenis waarop het in de dagelijkse spreektaal ook wel wordt gebruikt: "voor de hand liggend". Niet zo handig op dit forum.
De term beweegreden wordt onbewust ook door deterministen gebruikt. Geven jullie dat toe heren? Terwijl het eigenlijk niet in het woordenboek van een determinist thuis hoort. In het determinisme bestaan er geen beweegredenen. Die hebben daar geen enkele betekenis, aangezien er toch gebeurt wat er gebeurt.
Een beweegreden voor een keuze richt zich op een toekomstmogelijkheid. Die beoogde toekomstmogelijkheid moet wel bestaan in de logische ruimte om de beweegreden zinvol te maken. "De beweegreden hoeft niet logisch te zijn" is kort door de bocht voor "de beweegreden hoeft niet gericht te zijn op een logisch bestaande toekomstmogelijkheid". Met andere woorden: "het mag ook een absurde keuze zijn".
(Ik heb mijn bedoeling in de vorige post verduidelijkt, er bij geschreven)
Tja, het klopt echter wel... Het begint al bij de Vier Nobele Waarheden, welk ook dogma's genoemd kunnen worden.quote:Op donderdag 13 maart 2014 09:24 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Zodra iemand suggereert dat er een part geloven bij zit, dan gaan bij mij wel alarmbellen af en stroomt mijn bloed naar mijn aangezicht. Ik vind deze suggestie zo oneerlijk.
Wellicht is juist dat een onderdeel van de zelfrealisatie; het besef en weten dat we als instrumenten zijn van dat-wat-is. Dat al die glorificatie van de zelf, het vasthouden aan trots en zelferkenning, sluiers zijn over de waarheid. Wellicht is de waan dat de machine doet alsof ie meer is.quote:Op donderdag 13 maart 2014 09:24 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Je gedachten zijn slechts een gevolg van chemie. Dat is een keiharde bewering.
Dat geeft niet , maar trek en neem de consequenties dat je dan eigenlijk weinig menselijks over houdt. Een biologische machine die in een waan van "zijn" leeft.
Dit doet me denken aan een uitspraak van ik weet niet wie, ik denk de Dalai Llama. Die luidde als: wetenschap is de studie van het lichaam (lees: materie), boeddhisme die van de geest. We weten dat lichaam en geest ergens in verbinding staan, maar hoe, dat zullen we nog moeten ontdekken. Bij wetenschap kan men vertrouwen op feiten, bij boeddhisme op ervaring.quote:Op donderdag 13 maart 2014 09:24 schreef Nietvandezewereld het volgende:
wetenschap beschrijft de effecten van stofjes en daaruit gemoeds toestand
Nee hoor, verre van. Het aantal toekomstmogelijkheden in een potje schaken is veel meer dan zo'n computer aankan.quote:Op donderdag 13 maart 2014 13:31 schreef jeveka het volgende:
Bij een schaakcomputer is dat inderdaad het geval: deterministische context. In dat geval zijn ALLE relevante TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN in kaart gebracht.
De beweegredenen van een voetballer om iemand rechts te passeren zijn dat hij (op basis van allerlei fysieke, psychologische, menselijke en voetbaltechnische factoren) die optie als meest kansrijk evalueert om tot een doelpunt te komen. Uiteraard gebeurt dit grotendeels onbewust, misschien zelfs wel 100%, en "doet hij het gewoon op gevoel".quote:Kun je nog een voorbeeld noemen? (geen dam-computer a.u.b.)
Die conclusie doortrekkende kan men ook over 'jouw' keuzes zeggen: jouw hersenen kiezen, dus indirect kiezen eigenlijk jouw ouders (want die hebben je zo gebouwd).quote:Op donderdag 13 maart 2014 13:35 schreef jeveka het volgende:
Het programma kiest, dus indirect de programmeur.
Vanwaar dat rare onderscheid omtrent 'zelf kiezen'? Het selecteren van een schaakzet IS het 'zelf kiezen' van de schaakcomputer.quote:Echt zelf kiezen kan nagebootst worden met een 100 % randomgenerator, (zoals ik al zei)
Dat het hele 'ik' een illusie is hoef je mij niet te vertellen, zover was ik al lang. Wat zich overigens prima laat combineren met een deterministisch wereldbeeld, en de notie dat bewustzijn in fysische elementen kan worden gemanifesteerd.quote:Op donderdag 13 maart 2014 14:40 schreef Nietvandezewereld het volgende:
doordat ik je kan aanreiken dat jouw "zelf "eigenlijk niet bestaand is
Ik ben benieuwd wat jij onder 'inherentie' verstaat?quote:fenomenen als bijvoorbeeld voortkomend uit grofstoffelijkheid geen inhererentie bevatten en dus als waarlijk bestaand weerlegd kunnen worden.
Ik kan je verzekeren dat ik redelijk wat van de aard en werking van bewustzijn af weet. Het meeste daarvan heb ik niet van een universiteit. Ik vrees dat jij in een vicieuze cirkel zit, door te blijven vasthouden aan het idee dat er een strikte tegenstelling is tussen een materialistisch, deterministisch, fysisch wereldbeeld, en een boeddhistisch, bewustzijns-gebaseerd, onstoffelijk wereldbeeld. Dat voortdurende schijnargument dat we 'slechts' chemie zouden zijn (en daar allerlei onzinnige conclusies aan te verbinden) duidt daar in ieder geval wel op.quote:Het is handig is als je iets meer weet van bewustzijn en hoe dit werkt. Dat we dus eigenlijk in essentie niets meer zijn dan een continu veranderende bewustzijnsstroom,. Al deze kleine delen van de boeddhistische studie kan ik je aanreiken of je kunt ze zelf opzoeken, vervolgens zijn ze deels cognitief te waarderen en/of begrijpen, maar dit is lastig omdat je versluierd bent door je zintuigen welke je via je mentale bewustzijn in de maling nemen. jJe zit derhalve in een soort vicieuze cirkel. de gedachte dat een universiteit ook maar in de buurt komt van de Dharma is echt ridicuul.
Een professor aan een willekeurige universiteit betekent ook niks (althans niet enkel om die reden). Fatsoenlijke argumenten betekenen iets. Ongeacht van wie ze komen of hoe lang diegene ergens gestudeerd heeft.quote:De opmerking dat een goed gestudeerd persoon als Matthieu niks betekent maar onder de letters door kan iedereen lezen dat een professor aan een willekeurige universiteit WEL iets toe te voegen heeft is gewoon een vorm van geïndoctrineerd zijn en is tevens zwaar discriminatoir.
Een meneer of mevrouw met goede argumenten wel, een meneer of mevrouw die enkel zwaait met diploma's en studies niet. Niks raars aan. Als Matthieu of Swaab of wie dan ook goede argumenten heeft, noem die dan, in plaats van te pochen over zijn of haar lange studie, of dharma vs universiteit tegen elkaar af te wegen.quote:Als je universitair opgeleide mensen niet waardeert is dat jouw goed recht, maar om nu te zeggen, deze meneer wel en deze meneer niet, dat is gewoon raar.
Geen idee wat mijn voedsel ermee te maken heeft. Wat ik doe of laat of denk is (volgens mij) het gevolg van de hele kosmos.quote:Maar nogmaals omdat JIJ geen vrije wil hebt zal het wel aan je voedsel liggen. Dus ik vergeef het je. Een diëtist kan helpen?
Het zal je wellicht verbazen dat ik (voor zover er al een 'ik' bestaat, denk het niet namelijk) me al 15 jaar bezighoud met boeddhisme, (zelf)bewustzijn, meditatie, en nondualiteitquote:Ow , maar jij (die geen jij is) wil een goede onderbouwing van de wil en bewustzijn en materie? hoe dingen werkelijk in elkaar steken? Wat houdt jou dan in hemelsnaam tegen om gewoon de studie te volgen? Wat dan?
Luiheid? Of is het valse trots..de wil dat mensen uit Europa het beter weten dan Boeddha?
Het gaat er niet om wat ik eronder versta. Het gaat er meer om dat Siddartha zich afvroeg of er dan werkelijk helemaal niks is wat bestendig en/of blijvend is of zou kunnen zijn? Dat wat volgens hem overgaat van leven naar leven, noemen wij in onze zeer grove taal wel eens bewustzijn. Erg onzuiver... we onderscheiden zintuiglijk bewustzijn wat uiteraard onderverdeeld wordt naar vinger oor en oog etc bewustzijn, elk met haar specifieke krachten en nadelen. Verder begrijp ik dat bewustzijn zich bij het sterven gedraagt als de kernel van een unix computer. Eenvoudig gezegd..je BIOS gaat over maar je windows niet, haha. dat is wel heel eenvoudig gezegd, nog nooit vertoond denk ik. Dus we beginnen al op achterstand door onze taal die in tegenstelling tot Sanskriet en Pali geen begrippen maar een woorden taal is. Onze taal vervuilt dus ons hele gesprek.quote:Op donderdag 13 maart 2014 11:28 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Ik denk dat jij en ik dan verschillende definities hebben van bewustzijn. Wat versta jij eronder?
Thanksquote:Op donderdag 13 maart 2014 11:01 schreef Molurus het volgende:
Deze lezing werpt, denk ik, wel een heel helder licht op waarde en doelmatigheid (methodes om waarde te verwerven):
Je hebt niet gezien naar de inhoud van de quote van Morulus gekeken waar ik deze reactie op gaf? Lees maar terug. Morulus noemde het voorbeeld van het spelen van een toren naar D5 omdat het dan binnen 3 zetten mat is. In dat geval is er dus wel sprake van een situatie die je als '100% uitgeanalyseerd determinisme' zou kunnen omschrijven tot de matstelling: "alles wat kan gebeuren, de hele boom aan vertakkingen, ligt dan vast".quote:Op donderdag 13 maart 2014 14:48 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Nee hoor, verre van. Het aantal toekomstmogelijkheden in een potje schaken is veel meer dan zo'n computer aankan.
[..]
De beweegredenen van een voetballer om iemand rechts te passeren zijn dat hij (op basis van allerlei fysieke, psychologische, menselijke en voetbaltechnische factoren) die optie als meest kansrijk evalueert om tot een doelpunt te komen. Uiteraard gebeurt dit grotendeels onbewust, misschien zelfs wel 100%, en "doet hij het gewoon op gevoel".
Volgens mij haal je hier een en ander door elkaar. Ik heb het nergens gehad over een matscenario?quote:Op donderdag 13 maart 2014 18:22 schreef jeveka het volgende:
[..]
Je hebt niet gezien naar de inhoud van de quote van Morulus gekeken waar ik deze reactie op gaf? Lees maar terug. Morulus noemde het voorbeeld van het spelen van een toren naar D5 omdat het dan binnen 3 zetten mat is.
Inderdaad, mijn excuses.quote:Op donderdag 13 maart 2014 19:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Volgens mij haal je hier een en ander door elkaar. Ik heb het nergens gehad over een matscenario?
Antwoord van Jeveka 13 maart 13:31:quote:Zeer mee oneens. De beweegreden voor een schaakcomputer om zijn toren naar D5 te zetten is omdat hij dan binnen drie zetten schaakmat kan afdwingen.
De causale deterministische verklaring is dat die zet de uitkomst is van het algoritme van dat ding. Of eigenlijk: van de toestand van alle siliciumatomen en electrochemische processen die er in dat ding plaatsvinden. Maar dat is allemaal op laag, basaal niveau bekeken. Wel correct, niet heel nuttig of praktisch. Het één sluit het ander niet uit. Er kan prima sprake zijn van 'beweegreden' in 100% deterministische context.
Antwoord van Jace_TBL 13 maart 14:48:quote:Bij een schaakcomputer is dat inderdaad het geval: deterministische context. In dat geval zijn ALLE relevante TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN in kaart gebracht.
Kun je nog een voorbeeld noemen? (geen dam-computer a.u.b.)
Antwoord van jeveka 13 maart 18:22:quote:Nee hoor, verre van. Het aantal toekomstmogelijkheden in een potje schaken is veel meer dan zo'n computer aankan.
Jace begint zijn verhaal met een voorbeeld van een beweegreden in 100% deterministische context. Ik nam aan dat hij aan het voorbeeld refereerde in die zelfde quote over het mat in drie. Ik antwoordde daarom dat er in het geval van een mat in drie inderdaad sprake is van deterministische context, om dat bij een mat in drie ALLE relevante toekomstmogelijkheden bekend zijn. (Dus alle toekomstige vertakkingen die binnen drie zetten naar het mat leiden.). Jace snapt mijn punt niet en zegt “nee hoor, want het aantal mogelijkheden in een potje schaken is veel meer dan een computer aankan.quote:Je hebt niet gezien naar de inhoud van de quote van Morulus gekeken waar ik deze reactie op gaf? Lees maar terug. Morulus noemde het voorbeeld van het spelen van een toren naar D5 omdat het dan binnen 3 zetten mat is. In dat geval is er dus wel sprake van een situatie die je als '100% uitgeanalyseerd determinisme' zou kunnen omschrijven tot de matstelling: "alles wat kan gebeuren, de hele boom aan vertakkingen, ligt dan vast".
Dat zou je ook als een romantische droom kunnen uitleggen, Gray.quote:Op donderdag 13 maart 2014 14:47 schreef Gray het volgende:
[..]
Cirkeltje weer rond. Alleen, hoe kan logica absurd zijn? In een logische ruimte kan slechts logica bestaan, absurdisme heeft daar geen plaats. Alles is daar logisch, en dat is een voorbeeld van het zelfbeperkende karakter van logica.
Ik snap wel waarom je logica zo hoog heb zitten, want het is stabiel en zeker. Dat is echter niet de realiteit waarin we leven. Ja is makkelijk. Nee is makkelijk. Het grijze gebied daar tussenin is waar het leeft.
Ja genoemd kunnen worden, maar de 1e..er is leed, zie jij hier dogma in? Of waarheid? Of wil je wellicht gelijk door naar de lessen over de relativiteit van het lijden? Is het bestaan van lijden te ontkennen en hoe dan wel? En mocht je dat doen, ben je dan nog wel een aardig mens?quote:Tja, het klopt echter wel... Het begint al bij de Vier Nobele Waarheden, welk ook dogma's genoemd kunnen worden.
Erg leuke gedachte, het "zelf" is inderdaad niet inherent bestaand en zorgt voor afscheidende gevoelens wat weer zorgt voor lijden., dat is de basis idd..het zelf, ego is op haar manier net zo bedrieglijk, en het is ook eenvoudig te zien dat een baby nog een erg beperkt zelf en ego heeft. We cultiveren het voor de wereldse strijd om te overleven, heel grof eigenlijk.quote:Wellicht is juist dat een onderdeel van de zelfrealisatie; het besef en weten dat we als instrumenten zijn van dat-wat-is. Dat al die glorificatie van de zelf, het vasthouden aan trots en zelferkenning, sluiers zijn over de waarheid. Wellicht is de waan dat de machine doet alsof ie meer is.
In wat ik zie durf ik te zeggen dat de Dalai lama lang niet altijd open is, ik zie hem dingen zeggen terwijl ik denk, jij weet wel meer broer. Jij wacht gewoon tot wetenschap wat verder is.quote:Dit doet me denken aan een uitspraak van ik weet niet wie, ik denk de Dalai Llama. Die luidde als: wetenschap is de studie van het lichaam (lees: materie), boeddhisme die van de geest. We weten dat lichaam en geest ergens in verbinding staan, maar hoe, dat zullen we nog moeten ontdekken. Bij wetenschap kan men vertrouwen op feiten, bij boeddhisme op ervaring.
Wetenschap en boeddhisme bedoel je? Dat zijn ook broeders met 1 wens..de dingen te zien zoals ze werkelijk zijn. wetenschap heeft door haar verschillende disciplines die niet altijd met elkaar (willen) praten wel wat contradicties in zich, Juist als het gaat om psyche.quote:Ik zie de twee iig niet als concurrenten, eerder als broers van andere moe'rs.
Dat vind ik mooi, zo leren we elkaar iets kennen. De notie dat bewustzijn in fysische elementen kan worden gemanifesteerd. dat is wel een mooie zin maar brengt het ons iets verder? Gemanifesteerd als van buiten komend of van binnen als gevolg van stofjes?quote:Op donderdag 13 maart 2014 15:29 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Dat het hele 'ik' een illusie is hoef je mij niet te vertellen, zover was ik al lang. Wat zich overigens prima laat combineren met een deterministisch wereldbeeld, en de notie dat bewustzijn in fysische elementen kan worden gemanifesteerd.
Ook dit beschrijf je erg mooi en zuiver. Dan denk ik dat het je ook lukt om de wereld als echt en tegelijkertijd bedrieglijk te ervaren. Je neemt hem aan voor "echt" omdat je dit leven nu leeft en strijd moet leveren maar je neemt het niet te serieus omdat materie ook bedrieglijk is? Zoals ik al zei...voornamelijk omdat ons interpreterend bewustzijn ons deze loer draait,... mee eens?quote:Ik ben benieuwd wat jij onder 'inherentie' verstaat?
Misschien denk je dat ik een of andere verstokte materialist ben (in de zin van geloven in de fundamentele waarheid of stoffelijkheid van materie). Neen. "De tao van fysica" van Fritjof Capra geeft een fraaie introductie over hoe quantumfysische fenomenen mooi overeenkomen met boeddhistische filosofieën. Nog steeds sluit het één het ander helemaal niet uit.
Hier vermoed ik een misverstand. dus enige uitleg. Ik ben zeer streng atheïstisch en op de zintuigen opgevoed. Heb dus lange tijd voorkeur gehad voor wetenschap academische houding en vond reïncarnatie volkomen belachelijk en zeer gemakkelijk te weerleggen. Nu na studie (durf ik te stellen) is mijn beeld wel zeer veranderd en knok ik wat tegen het deterministische en materiële wereldbeeld omdat ik denk dat het en/en is en niet of/of.quote:Ik kan je verzekeren dat ik redelijk wat van de aard en werking van bewustzijn af weet. Het meeste daarvan heb ik niet van een universiteit. Ik vrees dat jij in een vicieuze cirkel zit, door te blijven vasthouden aan het idee dat er een strikte tegenstelling is tussen een materialistisch, deterministisch, fysisch wereldbeeld, en een boeddhistisch, bewustzijns-gebaseerd, onstoffelijk wereldbeeld. Dat voortdurende schijnargument dat we 'slechts' chemie zouden zijn (en daar allerlei onzinnige conclusies aan te verbinden) duidt daar in ieder geval wel op.
Door de lectuur die ik tot me nam, denk ik dat de Kwaliteit "geest'...naar een of ander vreemd believen materie kan worden /creëren. net als in QM materie/energietoestanden wisselen?quote:Het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Halsstarrig vasthouden aan één kant en dan beweren dat de ander het fout heeft, is te kortzichtig (dat werkt overigens twee kanten op).
[..]
Een professor aan een willekeurige universiteit betekent ook niks (althans niet enkel om die reden). Fatsoenlijke argumenten betekenen iets. Ongeacht van wie ze komen of hoe lang diegene ergens gestudeerd heeft.
Ik zal nog 1 keer een verhandeling neertypen over de boeddhistische visie op reïncarnatie.quote:Een meneer of mevrouw met goede argumenten wel, een meneer of mevrouw die enkel zwaait met diploma's en studies niet. Niks raars aan. Als Matthieu of Swaab of wie dan ook goede argumenten heeft, noem die dan, in plaats van te pochen over zijn of haar lange studie, of dharma vs universiteit tegen elkaar af te wegen.
Volgens mij dus ook, maar wetenschap ontkent dit ten ene male. stofjes die je tot je neemt maken jouw gedachten en illusies. dat beweert men. Dit heeft een direct verband al naar hoe ons land bestuurt wordt. Zelfs mijn dochter die makelaardij en vastgoed studeert krijgt aangereikt dat op basis van dit principe mensen gelukkig te maken zijn door op een bepaalde wijze wijken te creëren.quote:Geen idee wat mijn voedsel ermee te maken heeft. Wat ik doe of laat of denk is (volgens mij) het gevolg van de hele kosmos.
En waarom niet? Is er ook maar enige aanwijzing die een tegendeel als visie versterkt?quote:Het zal je wellicht verbazen dat ik (voor zover er al een 'ik' bestaat, denk het niet namelijk) me al 15 jaar bezighoud met boeddhisme, (zelf)bewustzijn, meditatie, en nondualiteitIk kan al dat stoffelijke, harde, wetenschappelijke ook prima relativeren. Maar voor een vrije wil zie ik geen plaats meer.
Het ging om twee punten:quote:Op vrijdag 14 maart 2014 02:42 schreef jeveka het volgende:
Jace begint zijn verhaal met een voorbeeld van een beweegreden in 100% deterministische context. Ik nam aan dat hij aan het voorbeeld refereerde in die zelfde quote over het mat in drie. Ik antwoordde daarom dat er in het geval van een mat in drie inderdaad sprake is van deterministische context, om dat bij een mat in drie ALLE relevante toekomstmogelijkheden bekend zijn. (Dus alle toekomstige vertakkingen die binnen drie zetten naar het mat leiden.). Jace snapt mijn punt niet en zegt “nee hoor, want het aantal mogelijkheden in een potje schaken is veel meer dan een computer aankan.
Is dat nodig dan? Is er ook maar enige aanwijzing dat kabouters niet bestaan?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 10:40 schreef Nietvandezewereld het volgende:
En waarom niet? Is er ook maar enige aanwijzing die een tegendeel als visie versterkt?
Ik zal een kleine 10 pagina's inscannen war de filosoof JF Revell jouw mening veel en veel sterker verwoordt zonder het a priori met je eens te zijn en waarop Mathieu als de boeddhist veel en veel genuanceefrder dan ik dat kan zijn antwoord zal formuleren, de korte versie heb ik hier al gegeven, en nu is het blijkbaar nodig om de lange versie aan jullie aan et bieden.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 14:43 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Is dat nodig dan? Is er ook maar enige aanwijzing dat kabouters niet bestaan?
Er zijn geen aanwijzingen dat een vrije wil bestaat, en een vrije wil is vooralsnog ook niet nodig om zaken te verklaren die anders onverklaarbaar blijven (zoals bijvoorbeeld voor electromagnetisme wel geldt).
Maar om dan toch antwoord te geven: ja, er zijn sterke aanwijzingen die op het tegendeel duiden. Het feit dat alle natuurlijke fenomenen zich wetmatig lijken te gedragen, bijvoorbeeld.
Tipje van de sluier. Welk neuronal netwerk of computernetwerk kan zich iets afvragen omtrent zichzelf? Na het sterven.... of totaal gedrag veranderen na een schokkende ervaring?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 13:58 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Het ging om twee punten:
1. Je beweerde dat er binnen determinisme geen beweegreden zou bestaan. Die schaakcomputer zit in een 100% deterministische context, maar aan de zetten die hij doet ligt wel degelijk een beweegreden ten grondslag. Ongeacht of hij ALLE toekomstmogelijkheden kan overzien of niet, dat doet er voor dit argument verder niet toe.
2. In een situatie waarin niet alle toekomstmogelijkheden worden overzien, geldt precies hetzelfde. Een schaakcomputer zal halverwege een partij, in een complexe stelling waar triljoenen toekomstmogelijkheden zijn die hij lang niet allemaal kan afwegen, toch een bepaalde zet kiezen. Daar is net zo goed sprake van een beweegreden, en dat is nog steeds 100% deterministisch.
Na het sterven... geen.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 14:54 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Tipje van de sluier. Welk neuronal netwerk of computernetwerk kan zich iets afvragen omtrent zichzelf? Na het sterven....
Dat hangt er vanaf in hoeverre zo'n systeem zoiets als 'schokkende ervaringen' kent en in hoeverre de detectie daarvan doorwerkt in zo'n systeem. In essentie kunnen computers gedrag bijsturen op basis van ervaringen.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 14:54 schreef Nietvandezewereld het volgende:
of totaal gedrag veranderen na een schokkende ervaring?
Zoals gezegd.. "if you can't explain it simply, you don't understand it well enough." - Albert Einstein.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 14:54 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Ik heb veel voor je maar je zult moeten lezen. Luiheid of zelfgenoegzaamheid brengt niemand iets verder.
1. Waarom eigenlijk die 100%? Volgens mij is dat een pleonasme.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 13:58 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Het ging om twee punten:
1. Je beweerde dat er binnen determinisme geen beweegreden zou bestaan. Die schaakcomputer zit in een 100% deterministische context, maar aan de zetten die hij doet ligt wel degelijk een beweegreden ten grondslag. Ongeacht of hij ALLE toekomstmogelijkheden kan overzien of niet, dat doet er voor dit argument verder niet toe.
2. In een situatie waarin niet alle toekomstmogelijkheden worden overzien, geldt precies hetzelfde. Een schaakcomputer zal halverwege een partij, in een complexe stelling waar triljoenen toekomstmogelijkheden zijn die hij lang niet allemaal kan afwegen, toch een bepaalde zet kiezen. Daar is net zo goed sprake van een beweegreden, en dat is nog steeds 100% deterministisch.
Het 'aftasten' van mogelijkheden omvat ook gewoon acties en reacties. Jij kan ook inbeelden dat je in de ruimte zweeft terwijl dat niet zo is. Zegt ook niks over de realiteit.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:34 schreef jeveka het volgende:
[..]
1. Waarom eigenlijk die 100%? Volgens mij is dat een pleonasme.
Een beweegreden heeft in het determinisme geen betekenis. Beweegreden suggereert een doel. In het determinisme is er slechts één toekomstmogelijkheid, waarin de term doel meer iets heeft van een flauwe grap. Ook is niet duidelijk wat je eigenlijk bedoelt met je 100% deterministische context waarin de schaakcomputer zit. Een schaakprogramma spot met determinisme, omdat verschillen de toekomstmogelijkheden aftast, die volgens het determinisme niet bestaan.
2. Weer een beweegreden in 100% determinisme: knap hoor. Zie voor uitleg punt 1.
Waar baseer je dat op? Wetenschappelijk vastgesteld?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 14:43 schreef Jace_TBL het volgende:
Er zijn geen aanwijzingen dat een vrije wil bestaat,
waar gaan we naar toe? Je punt is niet duidelijk.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:38 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Het 'aftasten' van mogelijkheden omvat ook gewoon acties en reacties. Jij kan ook inbeelden dat je in de ruimte zweeft terwijl dat niet zo is. Zegt ook niks over de realiteit.
Jij zegt dat het spot met determinisme. Terwijl dat 'aftasten van mogelijkheden' gewoon processen zijn die bij het determinisme passen. Spot er juist niet mee, kan zo lijken als je er zo naar wil kijken, maar heeft er juist niks mee te maken. Het bekijken van al die plaatsen op het schaakbord zijn gewoon elektrische signaaltjes e.d.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:48 schreef jeveka het volgende:
[..]
waar gaan we naar toe? Je punt is niet duidelijk.
Nee, het zijn coderingen voor reële toekomstmogelijkheden die worden onderzocht op aantrekkelijkheid. Een typisch zinloze bezigheid in het determinisme. Ben jij ook iemand die verminkt is door het determinisme? Zo van: "het geeft toch niet wat je zegt, het is toch allemaal determinisme."quote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:51 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Jij zegt dat het spot met determinisme. Terwijl dat 'aftasten van mogelijkheden' gewoon processen zijn die bij het determinisme passen. Spot er juist niet mee, kan zo lijken als je er zo naar wil kijken, maar heeft er juist niks mee te maken. Het bekijken van al die plaatsen op het schaakbord zijn gewoon elektrische signaaltjes e.d.
Een beetje normaal nadenken mag best hoor in plaats van raar beginnen te doen. Voor schaken heeft het wel zin, daarom zijn schaakcomputers ook lastig te verslaan. Als je dit verschil niet snapt dan wat zit je dan hier zo stellig maar alles te beweren.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:57 schreef jeveka het volgende:
[..]
Nee, het zijn coderingen voor reële toekomstmogelijkheden die worden onderzocht op aantrekkelijkheid. Een typisch zinloze bezigheid in het determinisme. Ben jij ook iemand die verminkt is door het determinisme? Zo van: "het geeft toch niet wat je zegt, het is toch allemaal determinisme."
Determinisme ie eigenlijk één grote paradox. Een schaakprogramma toont dat eenvoudig aan. In het determinisme is er slechts één toekomstmogelijkheid. Een schaakprogramma, een reëel fenomeen, tast verschillende toekomstmogelijkheden af, en met effect. (Naar de toekomst dus!)quote:Op zaterdag 15 maart 2014 00:03 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Een beetje normaal nadenken mag best hoor in plaats van raar beginnen te doen. Voor schaken heeft het wel zin, daarom zijn schaakcomputers ook lastig te verslaan. Als je dit verschil niet snapt dan wat zit je dan hier zo stellig maar alles te beweren.
Een schaakprogramma, net als al het andere op macroniveau, past juist perfect binnen het determinisme. Je denkfout zit erin dat je echt denkt dat een schaakprogramma op een bovennatuurlijke wijze de toekomst aftast. Het zijn slechts processen en berekeningen die juist allerlei randvoorwaarden hebben (zeker met schaken) waarmee gerekend wordt. Niks met de feitelijke toekomst te maken (als in dat je die kan veranderen ofzo). En nee je snapt het niet blijkbaar. Maar vraag jezelf maar af waarom een schaakprogramma dan niet als bewijs wordt gebruikt door wetenschappers voor het niet kunnen bestaan van determinisme.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 00:08 schreef jeveka het volgende:
[..]
Determinisme ie eigenlijk één grote paradox. Een schaakprogramma toont dat eenvoudig aan. In het determinisme is er slechts één toekomstmogelijkheid. Een schaakprogramma, een reëel fenomeen, tast verschillende toekomstmogelijkheden af, en met effect. (Naar de toekomst dus!)
Je brengt dit wel erg stellig, Dat is ook wel zo, maar bijvoorbeeld een jager die altijd dieren doodde totdat ie een hert zag sterven waar een jong in de buik zat liet hem voortaan inzien dat doden niks is en hij veranderde totaal van gedrag. Dit zijn echt onderwerpen en overwegingen die je niet met 1 veeg van tafel mag vegen. 1 veeg is m.i. een valkuil.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 15:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Na het sterven... geen.
[/quopte]
Maar deze filosofische vraagstelling heeft dan betrekking op voor het sterven.
[quote]
Dat hangt er vanaf in hoeverre zo'n systeem zoiets als 'schokkende ervaringen' kent en in hoeverre de detectie daarvan doorwerkt in zo'n systeem. In essentie kunnen computers gedrag bijsturen op basis van ervaringen.
Okee, dan moet je je maar niet verdiepen in wat ik nog aanreik. Ik kan me voorstellen dat je denkt dat Einstein hier gelijk in heeft, maar hij had het mis.quote:Zoals gezegd.. "if you can't explain it simply, you don't understand it well enough." - Albert Einstein.
Nee Molurus. lees alsjeblieft zuiver . ik zeg nergens dat jij of iemand anders lui of zelfgenoegzaam is, maar er zijn ook in wetenschap wel onderwerpen die een boek nodig hebben om te verduidelijken.quote:Als je moet verwijzen naar boeken of mensen voor lui of zelfgenoegzaam moet uitmaken dan vrees ik dat je positie weinig hout snijdt.
Ik wil als je me toestaat nog iets aanvullen. Jij kwam toch met Descarte? Ik kon je aanreiken de visie van Descarte en de stoicijnen en de epicuristen en nog veel meer, en de visie-ontwikkeling hierop door alle eeuwen heen en welke wetenschappers en filosofen sterke voor en tegen standpunten verwoordden, allemaal door de mond van deze 2 hooggewaardeerde heren binnen de literatuur. Al deze standpunten en/of visie is gaan de discussie zoals hij hier on-topic gevoed worden qua diepgang wellicht te boven. Ik heb al vaker aangegeven dat deze mensen niet alleen de boedhist maar ook pa de filosoof zeer getraind zijn in het "geen woord te veel" te zeggen. als er dan bladzijden vol staan , kun je van mij niet verwachten dat ik zomaar een aantal pagina's kan weglaten.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 15:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Na het sterven... geen.
[..]
Dat hangt er vanaf in hoeverre zo'n systeem zoiets als 'schokkende ervaringen' kent en in hoeverre de detectie daarvan doorwerkt in zo'n systeem. In essentie kunnen computers gedrag bijsturen op basis van ervaringen.
[..]
Zoals gezegd.. "if you can't explain it simply, you don't understand it well enough." - Albert Einstein.
Als je moet verwijzen naar boeken of mensen voor lui of zelfgenoegzaam moet uitmaken dan vrees ik dat je positie weinig hout snijdt.
Ik zou zeggen dat sociale factoren een voortvloeisel zijn van natuurwetenschappelijke factoren. Dus, jaquote:Op zaterdag 15 maart 2014 09:35 schreef Cockwhale het volgende:
Gaat het determinisme eigenlijk alleen uit van natuurwetenschappelijke factoren, of worden sociale factoren ook meegenomen?
Problem?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 09:35 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Dat zou je ook als een romantische droom kunnen uitleggen, Gray.
Het is een aanname in religieuze context, dus ja; een dogma. Al kunnen dogma's ook buiten religieuze context genoemd worden, maar noemt men die meestal anders. Of het waar is of niet, is een tweede. En in zekere zin is het lijden te ontkennen, afhankelijk van wat je als 'je' beschouwt.quote:Ja genoemd kunnen worden, maar de 1e..er is leed, zie jij hier dogma in? Of waarheid? Of wil je wellicht gelijk door naar de lessen over de relativiteit van het lijden? Is het bestaan van lijden te ontkennen en hoe dan wel? En mocht je dat doen, ben je dan nog wel een aardig mens?
Ik bedoel is dat niet ridicuul? Of extreem?
Wat men onder machine verstaat kan op meerdere manieren geinterpreteerd worden, en dan doel ik op de emotie die men hieraan verbindt. Voor westerlingen zijn objecten als servies slechts dat; servies. In het oosten geeft men deze objecten een ziel, een leven. Denk maar aan het hele (volgens mij Japanse) ritueel van thee schenken en de zorg voor het servies.quote:[..]
Erg leuke gedachte, het "zelf" is inderdaad niet inherent bestaand en zorgt voor afscheidende gevoelens wat weer zorgt voor lijden., dat is de basis idd..het zelf, ego is op haar manier net zo bedrieglijk, en het is ook eenvoudig te zien dat een baby nog een erg beperkt zelf en ego heeft. We cultiveren het voor de wereldse strijd om te overleven, heel grof eigenlijk.
Bij oude mensen zien we ego weer minder worden wat de gedachte rechtvaardigt dat bij mensen midden in het leven het ego een doel dient en het grootst is. Waarom zou voor geboorte en na het sterven deze ontwikkeling niet analoog doorgaan? Nog minder ego en ego loos zijn?
een mens zien als machine wijs ik niet af op ego of trotse gronden maar op vertrouwen.
De boeddhistische doctrine is mijns inziens de enige ( kabbala misschien ook) die een consistent verhaal heeft over dood , geboorte, ontstaan van fenomenen, geest als KWALITEIT en niet als ENTITEIT. (belangrijk verschil), het is enkel een zeer groot en lang verhaal, wat mensen niet altijd aanspreekt in onze hap-snap culrtuur.
Leg het me maar even uit wordt vaak gezegd of gevraagd.
Een onmogelijkheid is dit.
Het is een slim politicus, evenals religieus leider.quote:[..]
In wat ik zie durf ik te zeggen dat de Dalai lama lang niet altijd open is, ik zie hem dingen zeggen terwijl ik denk, jij weet wel meer broer. Jij wacht gewoon tot wetenschap wat verder is.
Hij is slimmer dan ik. Ik ben eerlijker over boeddhisme. Oeps wat een stelling.
Beide worden geinspireerd door de 'kinderlijke' geest van het ontdekken (mooi woord, als in: sluiers wegnemen) van de realiteit. We kunnen ook zeggen: ontwikkelen van de realiteit. De benaderingswijze is anders, evenals de methode. Contradicties komen we overal tegen, wat volgens mij een van de nadelen van vorm is. Woorden, logica, etc., creeren vanzelf tegenstellingen. Dit, en dat, vanuit het. Links, rechts; zwart, wit. Beide waar, beide niet waar.quote:[..]
Wetenschap en boeddhisme bedoel je? Dat zijn ook broeders met 1 wens..de dingen te zien zoals ze werkelijk zijn. wetenschap heeft door haar verschillende disciplines die niet altijd met elkaar (willen) praten wel wat contradicties in zich, Juist als het gaat om psyche.
Klopt. Was voornamelijk voor hen die denken dat er binnen of naast determinisme misschien toch een beetje ruimte is voor invloed van bovennatuurlijke factoren (zoals geesten of goden of een vrije wil e.d.)quote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:34 schreef jeveka het volgende:
1. Waarom eigenlijk die 100%? Volgens mij is dat een pleonasme.
Het doel van een schaakcomputer is de partij winnen. Uiteraard is daar vanuit het perspectief van de schaakcomputer niet maar één toekomstmogelijkheid, al is het maar omdat hij de zetten van de tegenstander niet kan voorspellen. En trouwens ook niet zijn eigen zetten, aangezien die mede afhangen van zo'n voorspelling. De beweegreden van een schaakcomputer om een bepaalde zet te doen is omdat, van alle zetten die vanuit het perspectief van de schaakcomputer mogelijk zijn (voor zover hij die al kan overzien), er één volgens zijn evaluatie het beste scoort.quote:Een beweegreden heeft in het determinisme geen betekenis. Beweegreden suggereert een doel. In het determinisme is er slechts één toekomstmogelijkheid, waarin de term doel meer iets heeft van een flauwe grap.
Dat er geen enkele ruime is voor vrijheid. Dat een schaakcomputer bij het 'kiezen' van zijn volgende zet in wezen net zoveel vrijheid heeft als ene rekenmachine die de uitkomst van 2+3 'kiest'. Of een steen die 'kiest' in welke richting hij valt als je hem uit het raam gooit.quote:Ook is niet duidelijk wat je eigenlijk bedoelt met je 100% deterministische context waarin de schaakcomputer zit.
Die ene toekomstmogelijkheid die het onherroepelijk gaat worden, komt mede tot stand door dat aftasten van verschillende toekomstmogelijkheden.quote:Een schaakprogramma spot met determinisme, omdat het verschillende toekomstmogelijkheden aftast, die volgens het determinisme niet bestaan.
Zie antwoord bij punt 1. En je deed het voorkomen alsof het uitmaakt dat een schaakcomputer wel of niet alle mogelijkheden kan overzien; dat is niet het geval. Ook midden in een partij waar er veel meer potentiële toekomstige stellingen mogelijk zijn dan hij kan overzien of narekenen, is er wel degelijk sprake van een beweegreden, en komt de keuze deterministisch tot stand.quote:2. Weer een beweegreden in 100% determinisme: knap hoor. Zie voor uitleg punt 1.
In een MWI scenario worden alle mogelijkheden gerealiseerd, ondanks dat lijkt mij dit nog steeds de uitkomst van een algoritme te kunnen zijn. Immers, 'alle mogelijke uitkomsten' zegt impliciet al dat het causaal is. Zie jij het aantal realiseerbare toekomsten, omdat je het onderscheid maakt, als onderdeel van de definitie van 'vrije wil', dus indien > 1 dan bestaat vrije wil?quote:Op zaterdag 15 maart 2014 20:47 schreef Jace_TBL het volgende:
Wel een goed punt trouwens, het is belangrijk om te onderscheiden:
• Er is maar één mogelijke toekomst. Dus ook de uitslag van een bepaalde schaakpartij. Die toekomst ligt impliciet al vast, want 100% afhankelijk van de huidige situatie, via een complexe keten van oorzaak en gevolg. In die keten spelen ook processen mee die we 'keuzes maken' noemen. Die processen zijn -zoals alles- nog steeds volledig deterministisch, allemaal oorzaak en gevolg, daar is niets 'vrij' aan, maar voor een goed begrip of duiding van die processen is het zinnig om dat 'kiezen' te noemen.
Dat komt omdat logisch denken zonder vooringenomenheid heel moeilijk is, ook voor wetenschappers. Als een schaakprogramma stellingen aftast die in de toekomst liggen (Ik hoop dat dit duidelijk voor je is: de stellingen die worden onderzocht behoren tot de logische ruimte die in de toekomst ligt. Eén van die stellingen zal op het bord komen op het moment dat die stelling in het verleden door het programma al is afgetast.), dan heeft dat dus alles met de toekomst te maken. Het schaakprogramma is interactief met het deel van de logische ruimte dat in de toekomst ligt. Je maakt dus zelf, net als alle andere deterministen, een denkfout, en voegt er aan toe zoals een goed determinist betaamt "je snapt het niet, je maakt een denkfout".quote:Op zaterdag 15 maart 2014 09:05 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Een schaakprogramma, net als al het andere op macroniveau, past juist perfect binnen het determinisme. Je denkfout zit erin dat je echt denkt dat een schaakprogramma op een bovennatuurlijke wijze de toekomst aftast. Het zijn slechts processen en berekeningen die juist allerlei randvoorwaarden hebben (zeker met schaken) waarmee gerekend wordt. Niks met de feitelijke toekomst te maken (als in dat je die kan veranderen ofzo). En nee je snapt het niet blijkbaar. Maar vraag jezelf maar af waarom een schaakprogramma dan niet als bewijs wordt gebruikt door wetenschappers voor het niet kunnen bestaan van determinisme.
Dit klopt als een bus. Je kan dit echter ook stellen voor een schaker. En ook gewoon in zijn algemeenheid.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 20:47 schreef Jace_TBL het volgende:
Uiteraard is daar vanuit het perspectief van de schaakcomputer niet maar één toekomstmogelijkheid,
Dat ligt er aan hoe het programma wordt ontworpen. De programmeur kan bij circa gelijke stellingswaardering het programma een virtuele dobbelsteen laten gooien.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 20:47 schreef Jace_TBL het volgende:
Dat er geen enkele ruime is voor vrijheid. Dat een schaakcomputer bij het 'kiezen' van zijn volgende zet in wezen net zoveel vrijheid heeft als ene rekenmachine die de uitkomst van 2+3 'kiest'. Of een steen die 'kiest' in welke richting hij valt als je hem uit het raam gooit.
Dit is het klassieke dogma van de determinist. Geen enkel bewijs, maar puur geloof. Eng..!!quote:Op zaterdag 15 maart 2014 20:47 schreef Jace_TBL het volgende:
Die ene toekomstmogelijkheid die het onherroepelijk gaat worden, komt mede tot stand door dat aftasten van verschillende toekomstmogelijkheden.
Voor een goed begrip lenen we even een woord uit de echte wereld.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 20:47 schreef Jace_TBL het volgende:
• Er is maar één mogelijke toekomst. Dus ook de uitslag van een bepaalde schaakpartij. Die toekomst ligt impliciet al vast, want 100% afhankelijk van de huidige situatie, via een complexe keten van oorzaak en gevolg. In die keten spelen ook processen mee die we 'keuzes maken' noemen. Die processen zijn -zoals alles- nog steeds volledig deterministisch, allemaal oorzaak en gevolg, daar is niets 'vrij' aan, maar voor een goed begrip of duiding van die processen is het zinnig om dat 'kiezen' te noemen.
Maar dat wil niet zeggen dat er ook echt meerdere toekomstscenario's mogelijk zijn. Als we het universum als geheel beschouwen, dus letterlijk alles wat er is, dan zijn er geen verborgen of onbekende invloeden meer die de causale samenloop van omstandigheden nog kunnen beïnvloeden. Dat we zelf als (deel van het) universum onze eigen toekomst niet kunnen voorspellen is een ander verhaal.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 21:41 schreef jeveka het volgende:
Dit klopt als een bus. Je kan dit echter ook stellen voor een schaker. En ook gewoon in zijn algemeenheid.
Nee. Hij kan een dobbelsteen simuleren, maar onder de motorkap is dat wederom gewoon een berekening. (Pseudo)randomgenerators zijn net als een rekenmachine volledig deterministisch.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 21:46 schreef jeveka het volgende:
Dat ligt er aan hoe het programma wordt ontworpen. De programmeur kan bij circa gelijke stellingswaardering het programma een virtuele dobbelsteen laten gooien.
quote:Op zaterdag 15 maart 2014 21:49 schreef jeveka het volgende:
Dit is het klassieke dogma van de determinist. Geen enkel bewijs, maar puur geloof. Eng..!!
Beetje vervelend als je me dat soort onzin in de schoenen probeert te schuiven. Niks dogma of hersenspoeling. Ik heb er ook geen enkel belang bij (ben geen dominee van de deterministische kerk) behalve fascinatie voor dit onderwerp, en het zou alleen maar interessant zijn als iemand met een goed tegenargument komt.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 21:56 schreef jeveka het volgende:
Dit is de manier waarop de geestelijken vroeger hun schaapjes toespraken. Deterministen zijn de nieuwe 'geestelijken'. Geen enkel bewijs, puur geloof, hersenspoeling en verminking van hersenen. Eng...!!
Nee, enkel omgekeerd. Als het aantal realiseerbare toekomsten = 1 dan is er per definitie geen vrije wil, maar dat maakt het omgekeerde nog niet waar.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 21:16 schreef highender het volgende:
Zie jij het aantal realiseerbare toekomsten, omdat je het onderscheid maakt, als onderdeel van de definitie van 'vrije wil', dus indien > 1 dan bestaat vrije wil?
Hier is geen bewijs voor. Het gestelde is ongeldig. Het is het oude denken uit de tijd van Newton. Een verouderde illusie.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 22:38 schreef Jace_TBL het volgende:
Maar dat wil niet zeggen dat er ook echt meerdere toekomstscenario's mogelijk zijn. Als we het universum als geheel beschouwen, dus letterlijk alles wat er is, dan zijn er geen verborgen of onbekende invloeden meer die de causale samenloop van omstandigheden nog kunnen beïnvloeden.
De randomgenerator kan ook aangestuurd worden door de toevallige uitkomsten van een proefopstelling in de kwantummechanica. Lijkt het in dat geval ook op willekeur? In dat geval zou ik er maar een artikel aan wijden om de rest van de wetenschappelijke wereld op de hoogte te brengen.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 22:38 schreef Jace_TBL het volgende:
Dat het lijkt alsof een schaakprogramma dankzij zo'n randomgenerator in dezelfde situatie verschillende dingen kan doen, komt omdat de situaties in feite niet hetzelfde zijn. Bijvoorbeeld doordat de seed waardes van zijn randomgenerator anders staan. Ook lijkt het alsof er een mate van willekeur optreedt, maar dat komt omdat we het patroon en de logische samenhang in de uitkomst van zo'n randomgenerator niet herkennen.
Ik zie niet .... is je enige argument.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 22:38 schreef Jace_TBL het volgende:
Ik zie niet hoe dat tot een andere conclusie kan leiden dan dat het geheel zich ook wetmatig gedraagt?
Goed lezen. Ik zeg "Als we het universum als geheel beschouwen, dus letterlijk alles wat er is, dan zijn er geen verborgen of onbekende invloeden meer", en dat is geen kwestie van bewijzen maar gewoon van welke definitie je gebruikt. Als er nog verborgen of onbekende invloeden zijn die het universum beroeren, klopte je definitie van 'universum' niet (althans niet in de context hoe ik het nu aanwendde).quote:Op zaterdag 15 maart 2014 22:51 schreef jeveka het volgende:
Hier is geen bewijs voor. Het gestelde is ongeldig.
Absoluut niet. Er is fundamentele onvoorspelbaarheid (voor ons, als onderdeel van dit universum) aangetoond. Heisenbergs onzekerheidsrelatie enzo. Of er werkelijk sprake is van toeval, of toch van verborgen variabelen die per definitie buiten ons waarnemingsvermogen vallen (omdat die variabelen per definitie ook onze waarneming zelf beïnvloeden), kan niemand bewijzen noch ontkrachten (al vermoedde Einstein van niet, met zijn "God dobbelt niet").quote:Het is het oude denken uit de tijd van Newton. Een verouderde illusie.
Bovendien is met kwantummechanica de factor toeval aangetoond.
Pardon, wie is tot dat inzicht gekomen? Heb je daar ook maar enig bewijs voor? Volgens mij heeft nog nooit iemand die vrijheid wetenschappelijk kunnen aantonen.quote:Vrije wil als interactief fenomeen met de logische ruimte (die ook in de toekomst ligt) is daar in het begrip van de wereld ook aan toegevoegd. We zijn tot het inzicht gekomen dat we de wissels va het traject dat voor ons ligt om kunnen zetten naar keuze. We zijn vrij om dat te doen. We zijn geen slaaf van de toekomst.
Zie hierboven over toeval. Ja, het zou kunnen dat er dan quantummechanische willekeur in het spel is. Weten we niet zeker. Maar ten eerste beschouw je de schaakcomputer dan niet meer als afgezonderd geheel, er is dan samenhang met een quantummechanische proefopstelling, en daarmee in feite met het hele universum. Ten tweede, maakt het feit dat het programma mee door een externe 'bron van toevalligheid' (waar het zelf geen enkele invloed op heeft) wordt aangestuurd, in enig opzicht 'vrij'? Ook zonder die QM-toestand is er fysisch gezien een kans dat een computer stuk gaat terwijl hij net een zet staat uit te rekenen. Dus dan is er ook een soort 'toeval' in het spel, maakt hem dat ook vrij?quote:Op zaterdag 15 maart 2014 22:58 schreef jeveka het volgende:
De randomgenerator kan ook aangestuurd worden door de toevallige uitkomsten van een proefopstelling in de kwantummechanica. Lijkt het in dat geval ook op willekeur? In dat geval zou ik er maar een artikel aan wijden om de rest van de wetenschappelijke wereld op de hoogte te brengen.
Helemaal niet, ik noem juist expliciet dat ik daarnaast wél allerlei dingen zie die op het tegendeel wijzen.quote:
Ik doe beide. Maar geef gerust een tegenargument, of liever nog: een bewijs, als je meent dat mensen uit meer bestaan dan alleen atomen.quote:In de wetenschap gaan we van aanname naar volgende aanname, van hypothese naar hypothese.
Tegen die achtergrond is je stelligheid over het gedrag van verschijningsvormen van energie naïef te noemen. Ook dat is een logische constatering. Het werkelijke beeld van de wereld bouw je op door het toepassen van logica. Niet door het kijken in en een microscoop naar elementen.
Waar staat dat het universum een constante hoeveelheid is? Mensen weten te weinig om dit soort uitspraken te kunnen doen.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 23:40 schreef Jace_TBL het volgende:
Goed lezen. Ik zeg "Als we het universum als geheel beschouwen, dus letterlijk alles wat er is, dan zijn er geen verborgen of onbekende invloeden meer", en dat is geen kwestie van bewijzen maar gewoon van welke definitie je gebruikt. Als er nog verborgen of onbekende invloeden
Bohr: je kan God de wet niet voorschrijven.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 23:40 schreef Jace_TBL het volgende:
Absoluut niet. Er is fundamentele onvoorspelbaarheid (voor ons, als onderdeel van dit universum) aangetoond. Heisenbergs onzekerheidsrelatie enzo. Of er werkelijk sprake is van toeval, of toch van verborgen variabelen die per definitie buiten ons waarnemingsvermogen vallen (omdat die variabelen per definitie ook onze waarneming zelf beïnvloeden), kan niemand bewijzen noch ontkrachten (al vermoedde Einstein van niet, met zijn "God dobbelt niet").
Met het volgende gedachte-experiment:quote:Op zaterdag 15 maart 2014 23:40 schreef Jace_TBL het volgende:
Pardon, wie is tot dat inzicht gekomen? Heb je daar ook maar enig bewijs voor? Volgens mij heeft nog nooit iemand die vrijheid wetenschappelijk kunnen aantonen.
Dat is volgens deterministen hetzelfde grapjas!quote:Op zaterdag 15 maart 2014 23:40 schreef Jace_TBL het volgende:
Geen slaaf van de toekomst, nee. Wel van het heden en van de natuurwetten die het vervolg dicteren.
Ja, vrij van enig causaal verband.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 23:40 schreef Jace_TBL het volgende:
Ten tweede, maakt het feit dat het programma mee door een externe 'bron van toevalligheid' (waar het zelf geen enkele invloed op heeft) wordt aangestuurd, in enig opzicht 'vrij'?
Ik zie niet ... waarom dit als A zou moeten zijnquote:Op zaterdag 15 maart 2014 23:46 schreef Jace_TBL het volgende:
Helemaal niet, ik noem juist expliciet dat ik daarnaast wél allerlei dingen zie die op het tegendeel wijzen.
Ik speel niet op de man, maar wel een beetje (geef ik toe) op het determinisme. Maar niet zonder argumenten.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 23:46 schreef Jace_TBL het volgende:
Ik krijg trouwens het gevoel dat er onderhand enigszins op de man wordt gespeeld. "Naïef" hier, "ik zie niet.. is je enige argument" daar, maakt me verder geen zak uit, maar komt de discussie niet ten goede vrees ik.
Serieus?quote:Op zondag 16 maart 2014 00:05 schreef jeveka het volgende:
Met het volgende gedachte-experiment:
Stel dat de toekomst vast staat: dan zou God die moeten kennen als die bestaat.
Stel dat God bereid zou zijn aan het volgende experiment mee te werken:
Ik vraag God welke hand ik zal opsteken, de linker of de rechter.
Als God antwoordt: de linker hand, dan steek ik de rechter hand op, etc.
God zou toe moeten geven dat de onzekerheid van de toekomst onderdeel van de schepping is en dat er niets van te voren vast staat.
Ik zou eerder zeggen: de toekomst is de slaaf van het heden + natuurwetten.quote:Op zondag 16 maart 2014 00:07 schreef jeveka het volgende:
Dat is volgens deterministen hetzelfde grapjas!
Welnee, zijn keuzeproces is nog steeds een 100% causaal gevolg van de input. Alleen die (externe) input is in dat geval mogelijk niet determistisch, maar daar heeft dat ding zelf geen enkele invloed op of speling in. Dus nog steeds nul vrijheid in zijn eigen doen en laten.quote:
Ok, dan niet.quote:Op zondag 16 maart 2014 00:18 schreef jeveka het volgende:
Ik zie niet ... waarom dit als A zou moeten zijn
Ik zie niet ... waarom dit niet als B zou kunnen zijn dat op het tegendeel van A wijst
Ik zie niet ... waarom dit niet als allerlei dingen zou kunnen zijn
Ik zie niet ... is je enige argument.
Meer dan atomen: de onderlinge verhoudingen, de logische verbanden. Dat is meer dan de atomen.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 23:46 schreef Jace_TBL het volgende:
Ik doe beide. Maar geef gerust een tegenargument, of liever nog: een bewijs, als je meent dat mensen uit meer bestaan dan alleen atomen.
Dat ding heeft sowieso niets te vertellen, want dat doet de programmeur. De programmeur kan echter geen invloed uitoefenen op de instructie die vanuit de generator komt. Dat ding is op dat moment dus vrij van de programmeur. Net zoals mensen die echt vrij zijn, vrij zijn van een programmeur of van iemand die indoctrineert.quote:Op zondag 16 maart 2014 00:23 schreef Jace_TBL het volgende:
Welnee, zijn keuzeproces is nog steeds een 100% causaal gevolg van de input. Alleen die (externe) input is in dat geval mogelijk niet determistisch, maar daar heeft dat ding zelf geen enkele invloed op of speling in. Dus nog steeds nul vrijheid in zijn eigen doen en laten.
Je bedoelt de structuur, en de configuratie waarin ze gerangschikt zijn?quote:Op zondag 16 maart 2014 00:28 schreef jeveka het volgende:
Meer dan atomen: de onderlinge verhoudingen, de logische verbanden. Dat is meer dan de atomen.
Invloed van de programmeur maakt dan plaats voor invloed van de randomgenerator. Nog steeds nul 'eigen' invloed.quote:Op zondag 16 maart 2014 00:35 schreef jeveka het volgende:
Dat ding heeft sowieso niets te vertellen, want dat doet de programmeur. De programmeur kan echter geen invloed uitoefenen op de instructie die vanuit de generator komt. Dat ding is op dat moment dus vrij van de programmeur.
In welk opzicht zijn mensen vrij van de natuurwetten en quantummechanische randomgenerators die ons indoctrineren?quote:Net zoals mensen die echt vrij zijn, vrij zijn van een programmeur of van iemand die indoctrineert.
Het laatste geval doet zich voor als er geen sprake is van bewustzijn. Bewustzijn is er niet altijd geweest. (Althans niet altijd op deze planeet. Het krioelt van leven in het heelal, dus bewustzijn zal waarschijnlijk op meerdere plaatsen voorkomen of voorgekomen zijn.)quote:Op zondag 16 maart 2014 00:36 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Je bedoelt de structuur, en de configuratie waarin ze gerangschikt zijn?
Ja, akkoord.
Als je een mens door een takkenversnipperaar gooit (om het even expliciet uit te drukken) heb je nog wel de atomen, niet meer de structuur. En niet meer de mens.
Atomen dus, én hun onderlinge structuur. Goed, in hoeverre kan dit object 'zelf' iets bepalen of beïnvloeden, en in hoeverre gedraagt het zich geheel volgens een complex samenspel van natuurwetten?
Zie mijn bovenstaande post van 00.55 uur.quote:Op zondag 16 maart 2014 00:38 schreef Jace_TBL het volgende:
In welk opzicht zijn mensen vrij van de natuurwetten en quantummechanische randomgenerators die ons indoctrineren?
Dit deel van de discussie dwaalt af van het onderwerp. Het is alleen gestart om aan te tonen dat er situaties aan te geven zijn waarbij causaal verband niet aan te geven is bij beslissingen van een computerprogramma. De waarde van deze discussie hangt ook af van hoe je vrij definieert. Ik stel voor: vrij van causaal verband.quote:Op zondag 16 maart 2014 00:44 schreef Jace_TBL het volgende:
Wat betreft de vraag of de invloed van quantummechanische randomgenerators schaakcomputers of mensen werkelijk vrijheid verschaft:
Stel je twee personen voor, die allebei voor een keuze staan tussen x en y. Gedachtenexperiment, dus laten we even for argument's sake zeggen dat God hen dwingt. Persoon A MOET x kiezen. Persoon B MOET een dobbelsteen gooien (of eigenlijk: hij MOET op een knop drukken en dan wordt er automatisch een dobbelsteen gegooid) en bij 1 t/m 3 MOET hij x kiezen en bij 4 t/m 6 MOET hij y kiezen. Heeft een van deze twee personen enige vrijheid of eigen invloed?
Misschien raken we op een zijtak, maar wat versta je precies onder bewustzijn?quote:Op zondag 16 maart 2014 00:55 schreef jeveka het volgende:
Het laatste geval doet zich voor als er geen sprake is van bewustzijn. Bewustzijn is er niet altijd geweest. (Althans niet altijd op deze planeet. Het krioelt van leven in het heelal, dus bewustzijn zal waarschijnlijk op meerdere plaatsen voorkomen of voorgekomen zijn.)
Maar dit is toch ook precies wat er in een schaakcomputer gebeurt? Ook eentje zonder quantummechanische randomgenerator.quote:Het object kan zelf iets bepalen als het bewustzijn heeft, als het mogelijk wordt de huidige stand van zaken logisch te extrapoleren naar de toekomst met een zeker aantal vertakkingen in de logische ruimte, en wanneer het vervolgens een voorkeur hangt aan één van die vertakkingen waardoor bewust aangestuurde handelingen de voorkeur-tak in de toekomst grotere kans op verwerkelijking heeft dan de andere takken, ergo: waardoor de toekomst kan worden beïnvloed.
Maar nu betrek je er nog iets anders bij. Dat bewustzijn is volgens jou dus kennelijk niet alleen maar een gevolg, of emergente eigenschap, van de atomen en de manier waarop ze onderling gerangschikt zijn? (zoals dat bij het vermogen tot kunnen schaken wel het geval is in een schaakcomputer)quote:Wellicht zie je nu in dat dit laatst genoemde 'mechanisme' niet voort komt uit de chemische samenstelling of wat dan ook voor materiële eigenschappen van de elementen waar het wezen(met bewustzijn) uit bestaat, maar uit de immateriële onderlinge verhoudingen en logische verbanden die er zijn.
Dus in dat voorbeeld, waarbij persoon B een dobbelsteen MOET gooien (zonder dat hij daar zelf invloed op heeft) en afhankelijk van de uitkomst van de dobbelsteen x (bij 1-3) of y (bij 4-6) MOET kiezen, die persoon noem je 'vrij'? (volgens jouw definitie)quote:Op zondag 16 maart 2014 01:05 schreef jeveka het volgende:
Dit deel van de discussie dwaalt af van het onderwerp. Het is alleen gestart om aan te tonen dat er situaties aan te geven zijn waarbij causaal verband niet aan te geven is bij beslissingen van een computerprogramma. De waarde van deze discussie hangt ook af van hoe je vrij definieert. Ik stel voor: vrij van causaal verband.
Bewustzijn is het vermogen brute informatie uit de omgeving te kunnen interpreteren d.m.v. het toepassen van logica (bepaalde zaken kunnen niet gelijktijdig bestaan en bepaalde zaken impliceren elkaar), om zo logische beelden van de omgeving (dingen, gebeurtenissen, processen) te verkrijgen (het verkennen van de logische ruimte), deze te kunnen bewaren (op te slaan in een informatiedrager) en deze weer te kunnen gebruiken en te kunnen vergelijken met nieuwe informatie. Er is dus sprake van een leerproces. "wijsheid komt met de jaren"quote:Op zondag 16 maart 2014 01:10 schreef Jace_TBL het volgende:
Misschien raken we op een zijtak, maar wat versta je precies onder bewustzijn?
Als je de programmeur en zijn gemaakte programma daar aan toegevoegd als één wezen ziet, ben ik het met je eens dat hetzelfde gebeurt als met vrije wil. (dit zeg ik alleen in de context van de huidige stand van zaken op het gebied van schaakprogramma's, of liever: in de context van de huidige stand van zaken van computerprogramma's in het algemeen).quote:Op zondag 16 maart 2014 01:10 schreef Jace_TBL het volgende:
Maar dit is toch ook precies wat er in een schaakcomputer gebeurt? Ook eentje zonder quantummechanische randomgenerator.
Behalve het 'bewuste' aspect dan natuurlijk (althans dat neem ik aan, ik kan me niet in de belevingswereld van een schaakcomputer verplaatsen dus zeker weten doe ik het niet).
In hoeverre verschilt dat essentieel van wat een schaakcomputer doet? Voor mijn part eentje uitgerust met een camera die een echt fysiek bord waarneemt.quote:Op zondag 16 maart 2014 01:27 schreef jeveka het volgende:
Bewustzijn is het vermogen brute informatie uit de omgeving te kunnen interpreteren d.m.v. het toepassen van logica (bepaalde zaken kunnen niet gelijktijdig bestaan en bepaalde zaken impliceren elkaar), om zo logische beelden van de omgeving (dingen, gebeurtenissen, processen) te verkrijgen (het verkennen van de logische ruimte), deze te kunnen bewaren (op te slaan in een informatiedrager) en deze weer te kunnen gebruiken en te kunnen vergelijken met nieuwe informatie. Er is dus sprake van een leerproces. "wijsheid komt met de jaren"
Ja.quote:Op zondag 16 maart 2014 01:10 schreef Jace_TBL het volgende:
Je noemt dat de toekomst wordt "beïnvloed", beïnvloed ten opzichte van wat? Ten opzichte van hoe de toekomst zou zijn gelopen als dat keuzeproces niet was doorlopen?
En als we de programmeur buiten beschouwing laten? Stel, die is overleden nadat hij zijn programma online heeft gezet. Of iets bewustzijn is of heeft, of niet, staat of valt toch niet met hoe het is ontstaan?quote:Op zondag 16 maart 2014 01:33 schreef jeveka het volgende:
Als je de programmeur en zijn gemaakte programma daar aan toegevoegd als één wezen ziet, ben ik het met je eens dat hetzelfde gebeurt als met vrije wil.
OK.. En beïnvloedt de zon de toekomst door de aarde met zijn zwaartekracht aan te trekken? (ten opzichte van hoe de toekomst was verlopen als hij dat niet had gedaan)quote:
Eerste zin: Nee. We zijn het ergens over eens.quote:Op zondag 16 maart 2014 01:10 schreef Jace_TBL het volgende:
"Beïnvloedt" een rekenmachine de toekomst door "5" te antwoorden als je 2+3 intypt? Of maakt die berekening en de uitkomst gewoon deel uit van de toekomst die a priori al niet anders kon uitpakken dan zo?
Dat laatste tussen de haakjes klopt niet. De logische verbanden die zijn ingegeven door de programmeur behoren niet tot de eigenschappen van de atomen en de manier waarop ze gerangschikt zijn. Ze zijn wel m.b.v. die atomen gecodeerd. Dat is iets anders.quote:Op zondag 16 maart 2014 01:10 schreef Jace_TBL het volgende:
Maar nu betrek je er nog iets anders bij. Dat bewustzijn is volgens jou dus kennelijk niet alleen maar een gevolg, of emergente eigenschap, van de atomen en de manier waarop ze onderling gerangschikt zijn? (zoals dat bij het vermogen tot kunnen schaken wel het geval is in een schaakcomputer)
In dat geval nogmaals mijn wedervraag over het doorlopen van dat keuzeproces als mens:quote:Op zondag 16 maart 2014 01:46 schreef jeveka het volgende:
Eerste zin: Nee. We zijn het ergens over eens.
Tweede zin: Het gestelde klopt vanaf het moment dat je het laatst genoemde tikje op de reken machine gaf. Op ieder moment vóór dat laatste tikje stond het nog niet vast wat er zou gebeuren, tenzij je een robot bent. In dat geval is het laatste tikje de knop om de robot aan te zetten.
Verder zei je dat bewustzijn niet altijd bestond. Het laatste moment dat er nog geen bewustzijn was, stond de toekomst toen nog vast? C.q. werd de toekomst toen nog niet beïnvloed?quote:Op zondag 16 maart 2014 01:10 schreef Jace_TBL het volgende:
Is het mogelijk (als in, optioneel) of KAN het in feite niet anders dan dat dat afwegingsproces wordt doorlopen? (en als je meent dat je als mens de keuze hebt om wel of niet dat afwegingsproces te gaan doorlopen, dan dezelfde vraag voor die keuze, enzovoort).
(...)
Want als dat niet optioneel was, is er dus in feite niets beïnvloed of veranderd, maar was alles nog steeds de normale, natuurlijke gang van zaken.
Nee. De vrijheid behoort aan wie beslist om de dobbelsteen te gooien. In het voorbeeld van het schaakprogramma is die vrijheid niet aan de computer/programma, maar aan de programmeur.quote:Op zondag 16 maart 2014 01:13 schreef Jace_TBL het volgende:
Dus in dat voorbeeld, waarbij persoon B een dobbelsteen MOET gooien (zonder dat hij daar zelf invloed op heeft) en afhankelijk van de uitkomst van de dobbelsteen x (bij 1-3) of y (bij 4-6) MOET kiezen, die persoon noem je 'vrij'? (volgens jouw definitie)
Hoe bedoel je, behoren niet tot de eigenschappen van de atomen en hun rangschikking? Ze gedragen zich toch zo? Die atomen schaken toch?quote:Op zondag 16 maart 2014 01:52 schreef jeveka het volgende:
Dat laatste tussen de haakjes klopt niet. De logische verbanden die zijn ingegeven door de programmeur behoren niet tot de eigenschappen van de atomen en de manier waarop ze gerangschikt zijn. Ze zijn wel m.b.v. die atomen gecodeerd. Dat is iets anders.
Jouw ouders hebben jou gemaakt. Behoort de vrijheid (voor zover die bestaat) aan je ouders in plaats van aan jou?quote:Op zondag 16 maart 2014 01:56 schreef jeveka het volgende:
Nee. De vrijheid behoort aan wie beslist om de dobbelsteen te gooien. In het voorbeeld van het schaakprogramma is die vrijheid niet aan de computer/programma, maar aan de programmeur.
OK. Dus onder invloed staan van een randomgenerator (dobbelsteen of van quantummechanische aard) geeft nog geen vrijheid?quote:Op zondag 16 maart 2014 01:56 schreef jeveka het volgende:
Nee. De vrijheid behoort aan wie beslist om de dobbelsteen te gooien. In het voorbeeld van het schaakprogramma is die vrijheid niet aan de computer/programma, maar aan de programmeur.
Het huidige schaakprogramma kan geen logische verbanden destilleren uit brute aangereikte informatie. Het kan in feite alleen rekenen. We zijn sinds Turing nog geen steek opgeschoten.quote:Op zondag 16 maart 2014 01:34 schreef Jace_TBL het volgende:
In hoeverre verschilt dat essentieel van wat een schaakcomputer doet? Voor mijn part eentje uitgerust met een camera die een echt fysiek bord waarneemt.
Niet door vrije wil in ieder geval. Zonder bewustzijn is er geen vrije wil.quote:Op zondag 16 maart 2014 01:52 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Verder zei je dat bewustzijn niet altijd bestond. Het laatste moment dat er nog geen bewustzijn was, stond de toekomst toen nog vast? C.q. werd de toekomst toen nog niet beïnvloed?
Nee, het programma schaakt. Het ding kan schaken omdat er een programma in zit.quote:Op zondag 16 maart 2014 02:00 schreef Jace_TBL het volgende:
Hoe bedoel je, behoren niet tot de eigenschappen van de atomen en hun rangschikking? Ze gedragen zich toch zo? Die atomen schaken toch?
Langzamerhand komt het lek boven. Het extra magisch onstoffelijk element is het programma. Een programma is immaterieel.quote:Op zondag 16 maart 2014 02:00 schreef Jace_TBL het volgende:
De programmeur heeft een bepaalde rangschikking in die atomen aangebracht, al dan niet met voorbedachte rade om ze te laten schaken. Maar daarmee is er behalve die atomen en hun rangschikking toch niet ineens een extra magisch onstoffelijk element dat hen het vermogen tot schaken verschaft? Dat schaakvermogen zit dan toch inherent ingebed?
Je ziet kennelijk door de bomen het bos niet meer. Kan gebeuren op dit tijdstip. Vrijheid behoort aan een wezen met het daarvoor benodigde in voldoende mate ontwikkeld en onbeschadigd bewustzijn.quote:Op zondag 16 maart 2014 02:02 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Jouw ouders hebben jou gemaakt. Behoort de vrijheid (voor zover die bestaat) aan je ouders in plaats van aan jou?
En behoort vervolgens hun vrijheid in feite ook niet aan hun, maar aan je grootouders, enzovoort?
Nee, vrijheid behoort aan een wezen met het daarvoor benodigde in voldoende mate ontwikkeld en onbeschadigd bewustzijn. Gebruikmakend van deze vrijheid kan besloten worden een dobbelsteen te gooien.quote:Op zondag 16 maart 2014 02:06 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
OK. Dus onder invloed staan van een randomgenerator (dobbelsteen of van quantummechanische aard) geeft nog geen vrijheid?
Dat maakt simpelweg tot slaaf van de dobbelsteen.quote:Op zondag 16 maart 2014 00:44 schreef Jace_TBL het volgende:
Wat betreft de vraag of de invloed van quantummechanische randomgenerators schaakcomputers of mensen werkelijk vrijheid verschaft:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |