Wat hebben verschillende getuigenissen met een gehele eigen werkelijkheid vormen te maken? Verschillende getuigenissen kunnen uitzonderlijk goed verklaart worden, ten eerste doordat niet iedereen naar hetzelfde kijkt vanuit hetzelfde perspectief, strikt fysisch gezien (in combinatie met zicht dat slechts een klein deel scherp "weergeeft"). Maar nog belangrijker is het gebrekkige geheugen van de mens, met name bij dit soort momenten waarin men overspoelt wordt door emoties en adrenaline. Op dat punt ben je niet zo zeer een reflecterend wezen, maar reactief. (slechts puur waarneming en reactie, niet reflecterend, dus geen duidelijke herinnering) Redeneren vanuit een herinnering is een slap argument om te beweren dat niet iedereen visueel hetzelfde heeft "geïnterpreteerd". Volgens jou is waarneming dus ook strikt interpretatie, in de zin van eigen betekenis vormen, waardoor variaties allerlei wilde vormen kunnen aannemen. (althans zo lijkt het)quote:Op woensdag 12 maart 2014 11:41 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Maar mijn gevoel zegt me nu het volgende:
Kun je proberen de waarde in te zien van:
De wereld is een perfecte reflectie van iemands eigen gedachtes? Dus laten we eens naar een overval kijken, neem hierin mee de wetenschappelijke ervaring dat getuigen compleet andere verklaringen kunnen voorleggen. dit komt denk ik hierdoor...jouw geest of gedachtepatroon (volgens ons je interpreterend of mentaal bewustzijn) zorgt voor een ander plaatje in een ander hoofd. Terwijl we allemaal geneigd zijn te begrijpen dat de rangschikking van alle atomen eigenlijk gedetermineerd vast staat? Tijdens die hele overval? Dat er iets echts echt waars te vangen is?
quote:Op woensdag 12 maart 2014 16:48 schreef Molurus het volgende:
De wereld is zoals hij is, of we dat nu een leuk idee vinden of niet.
Wat ik zei over een robot is de huidige stand van zaken.quote:
Bestond niet alles in de logische ruimte en anders niet?quote:Op donderdag 13 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
De beweegreden van de keuze hoeft niet logisch te zijn.
Ik geef toe dat ik het woord deze keer gebruikte in de betekenis waarop het in de dagelijkse spreektaal ook wel wordt gebruikt: "voor de hand liggend". Niet zo handig op dit forum.quote:Op donderdag 13 maart 2014 01:14 schreef Gray het volgende:
[..]
Bestond niet alles in de logische ruimte en anders niet?
Wat is dat dan volgens jou, die essentie van vrije wil?quote:Op donderdag 13 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
[..]
Wat ik zei over een robot is de huidige stand van zaken.
Het is een uitdaging voor programmeurs (heb ik je aandacht?) een programma te ontwerpen dat de vrije wil, zoals een mens die heeft, na te bootsen. Dit zou in principe moeten kunnen als je doorziet wat de essentie is van vrije wil en wat er dientengevolge voor nodig is een dergelijk programma te maken.
Dat is precies wat een schaakcomputer doet! Zij het in een veel eenvoudiger wereld.quote:Op donderdag 13 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
De essentie is "anticiperen op toekomstmogelijkheden en vervolgens er één van kiezen".
Als absurde keuzes somehow een vereiste zijn (waarom eigenlijk?) kun je er altijd nog een randomgenerator in gooien.quote:Op donderdag 13 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
Het zal niet meevallen om hier een begin mee te maken. De beweegreden van de keuze hoeft niet logisch te zijn. (De keuze mag ook absurd zijn, gericht zijn op iets wat niet eens kan bestaan.) Het gaat er om dat hij zelf kiest.
Wacht even... is willekeur voor jou de definitie van vrije wil? Niet het anticiperen op de toekomst, niet het maken van een keuze op zich, maar het willekeurig kiezen?quote:Op donderdag 13 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
Om makkelijk te beginnen: het schaakspel leent zich er bij uitstek voor dit principe eenvoudig na te bootsen. Selecteer een zeker aantal (beste) zetten en zet vervolgens een randomgenerator voor deze selectie aan zetten. Je krijgt dan een voorbeeld van gedeeltelijk aangestuurde en gedeeltelijk vrije wil.
Dit lijkt me een nogal absurde uitleg van vrije wil. Zo uitgelegd hebben virtuele deeltjes meer vrije wil dan mensen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
Volledige vrije wil zou je krijgen als je alle mogelijke zetten invoert in de randomgenerator. Je krijgt dan een absurde output, maar het principe van vrije wil werkt.
Als je het mij vraagt zit het voornaamste probleem nog steeds in de uitleg van wat vrije wil is, niet in de technische uitwerking ervan of in de complexiteit.quote:Op donderdag 13 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
Het is al moeilijk een voorbeeld te vinden voor een andere manier waarop dit principe gedemonstreerd kan worden. Voor iemand die vanaf de geboorte beschikt over het "gereedschap" menselijke hersenen lijkt alles vanzelfsprekend. In werkelijkheid is wat dat "gereedschap" kan, van een vooralsnog onpeilbare ingewikkeldheid.
Nu, ...weet je Gray, kan het zijn dat wij mensen verschillende voorkeuren hebben?quote:Op woensdag 12 maart 2014 12:36 schreef Gray het volgende:
[..]
Alleen als je aanneemt dat de mens en gedachte één zijn. Wat ik niet doe. Het gros van onze gedachten kunnen we zonder, dat maakt ons zeker niet minder mens. Misschien juist wel meer.
[..]
Wat Swaab eerder lijkt te missen is hoe 'magisch' de wetenschap wel niet kan zijn. Waar de een het beschouwt als droge feiten, zie ik keiharde wonderen. Het zijn dan ook niet de feiten (haha, ik typte geiten) die je agiteren, maar de manieren van hoe ze gebracht worden.
Denk ik.
Ik heb je tekst niet verwijderd omdat het niks waard zou zijn, maar omdat we anders een veelheid aan gespreksonderwerpen krijgen.quote:Op woensdag 12 maart 2014 15:42 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat geest of geestestoestand een bepaalde vorm van stofjes IS. In essentie zijn er alleen stofjes.
quote:Op donderdag 13 maart 2014 09:41 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Ik heb je tekst niet verwijderd omdat
Aangezien je het over logica hebt, wat vind je zelf het meest logisch? We stoppen 2 componenten in een reageerbuis. Er komt een volwaardig mens uit. Conclusie:quote:Wel heel jammer dat je concludeert dat wetenschappers 2 componenten bij elkander brengen en dat DUS er maar 2 componenten zijn. Waar komt deze "DUS" vandaan? Omdat je de eventuele derde niet ziet? Dat ga je toch niet menen ?
Hoe bedoel je, 'slechts'. Is een boek met een prachtig verhaal 'slechts' papier en inkt? Is een schaakcomputer die briljante zetten doet 'slechts' silicium en plastic?quote:Verder meen ik uit je schrijfstijl op te maken dat je denkt dat er slechts stofjes zijn?
Zintuiglijk bewustzijn liegt nooit, mentaal ( of interpreterend) bewustzijn liegt altijd. Dat zeg jij volgens mij ook.quote:Op woensdag 12 maart 2014 19:38 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Wat hebben verschillende getuigenissen met een gehele eigen werkelijkheid vormen te maken? Verschillende getuigenissen kunnen uitzonderlijk goed verklaart worden, ten eerste doordat niet iedereen naar hetzelfde kijkt vanuit hetzelfde perspectief, strikt fysisch gezien (in combinatie met zicht dat slechts een klein deel scherp "weergeeft"). Maar nog belangrijker is het gebrekkige geheugen van de mens, met name bij dit soort momenten waarin men overspoelt wordt door emoties en adrenaline. Op dat punt ben je niet zo zeer een reflecterend wezen, maar reactief. (slechts puur waarneming en reactie, niet reflecterend, dus geen duidelijke herinnering) Redeneren vanuit een herinnering is een slap argument om te beweren dat niet iedereen visueel hetzelfde heeft "geïnterpreteerd". Volgens jou is waarneming dus ook strikt interpretatie, in de zin van eigen betekenis vormen, waardoor variaties allerlei wilde vormen kunnen aannemen. (althans zo lijkt het)
De eerste instantie waarneming is geen interpretatie. Interpretatie doet zich pas voor bij de reflectie op waarneming.
Conclusies die zo'n lange uitleg nodig hebben dat ze niet vermeld kunnen worden zijn over het algemeen niet zulke sterke conclusies.quote:Op donderdag 13 maart 2014 09:41 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Alweer, telkens weer kan ik je slechts concluisies uit logica geven maar de weg naar deze conclusies toe is erg lang, en en lange weg daar schrikt men meestal van.
deze is te simpel, er is geen enkele reden om 1 van de 3 als meer of minder waarschijnliijk te zien.quote:Op donderdag 13 maart 2014 09:50 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]efficiënt quoten is een kunst op zich
[..]
Aangezien je het over logica hebt, wat vind je zelf het meest logisch? We stoppen 2 componenten in een reageerbuis. Er komt een volwaardig mens uit. Conclusie:
• (a) er zijn 2 componenten
• (b) er zijn 3 componenten
• (c) er zijn 37 componenten
Ben ik benieuwd waarom uitgerekend B logischer zou zijn dan A of C.
Occam ken ik niet.quote:Hou ook Occam's Razor in gedachten.
[..]
Hoe bedoel je, 'slechts'. Is een boek met een prachtig verhaal 'slechts' papier en inkt? Is een schaakcomputer die briljante zetten doet 'slechts' silicium en plastic?
Je lijkt de schoonheid, potentie en grootse zaken waar stofjes toe in staat zijn, te onderschatten.
Dat 1 + 1 gelijk is aan 2, en niet aan 3 of 37, wordt algemeen gezien als logisch. Zet 1 olifant bij een andere olifant, en dan heb je een groepje van 2 olifanten.quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:10 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
deze is te simpel, er is geen enkele reden om 1 van de 3 als meer of minder waarschijnliijk te zien.
Het scheermes van Ockham zegt dat als je de keuze hebt tussen twee alternatieve verklaringen voor een verschijnsel dat je dan de voorkeur moet geven aan de verklaring die de minste aannames vereist.quote:
Correctie: chemie is slechts dat deel wat jouw interpreterend en immer liegend bewustzijn jou als rad voor ogen draait.quote:Op woensdag 12 maart 2014 15:55 schreef Jace_TBL het volgende:
Hier een kernachtig voorbeeld van je denkfout:
[..]
Bizarre conclusie. Chemie is:
1. Het enige wat er is.
2. Niet het enige zinvolle interpratieniveau van wat er is. Net zoals wanneer iemand je naar de inhoud van een boek vraagt, het ook geen zinvol interpretatieniveau is als je de rangschikking van alle papier- en inktmoleculen gaat opnoemen, ofschoon dat inderdaad alles is waar dat boek uit bestaat.
Overigens dekt het woord 'chemie' de lading niet helemaal (zijn magnetisme en neutrino's bijvoorbeeld ook chemie?), ik zou liever over fysische elementen en processen spreken, maar het is duidelijk wat je bedoelt.
Om de gebruikelijke vergelijking weer van stal te trekken, als je vraagt wat een schaakcomputer doet, wat is dan een zinvollere manier om er tegenaan te kijken:
1. een opsomming van alle geheugentoestanden en elementaire instructies die de processor uitvoert
2. 'schaken'
Ik zou zeggen nr 2, terwijl nr 1 toch echt 100% compleet is, er gebeurt niets anders dan dat.
Zo is het ook zinnig om te zeggen dat ik gedachten, emoties, bewuszijn en gevoel heb (of doe, of ben), terwijl dat in essentie evengoed uit niets anders dan 'chemie' bestaat.
Het 1e... waardeloos in de zin van: geen bestendigheid, niks blijvends . fenomenen van tijdelijke aard hebben volgens sommigen onder ons geen of weinig inherente waarde. Een glas whiskey of een hoer..zoiets.quote:Op woensdag 12 maart 2014 16:48 schreef Molurus het volgende:
Ik vind dat ook altijd een heel bijzondere... het idee dat als wij 'slechts materie' zijn dat wij dan waardeloos zouden zijn, moraliteit niet zou bestaan, etc, etc.
Ten eerste wordt daar geen enkel argument voor gegeven. Waarom zouden wij daarmee waardeloos zijn?
Ten tweede, als dat al ergens op zou slaan, zie ik niet waarom dat een argument zou zijn om dat idee te verwerpen. De wereld is zoals hij is, of we dat nu een leuk idee vinden of niet.
Het lijkt me duidelijk dat een schilderij als de nachtwacht meer waarde heeft dan een reclame billboard, en dat een hoopje materie in de vorm van een menselijk lichaam meer waarde heeft dan een vuilniszak.quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:23 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Het 1e... waardeloos in de zin van: geen bestendigheid, niks blijvends . fenomenen van tijdelijke aard hebben volgens sommigen onder ons geen of weinig inherente waarde. Een glas whiskey of een hoer..zoiets.
quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:23 schreef Nietvandezewereld het volgende:
2e: hier heb je helemaal gelijk, als er mensen hier meepraten die conclusies niet aandurven dan kunnen die beter stil zijn.
Ook een heel goede vraag. Het ontbreekt ook een beetje aan concrete voorbeelden.quote:
Niets is blijvend. Ik, jij, stofjes, schaakcomputers (of 'schaken'), bewustzijn, allemaal vergankelijk. De enige constante is verandering.quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:23 schreef Nietvandezewereld het volgende:
waardeloos in de zin van: geen bestendigheid, niks blijvends
Ontstaat waarde niet uit tijdelijkheid... De hechting geboren uit noodzakelijk de behoefte om je eigen tijdelijkheid zo durig mogelijk te maken..(eventueel of juist dmv opdeling).quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook een heel goede vraag. Het ontbreekt ook een beetje aan concrete voorbeelden.
Er zijn, voor mensen, allerlei factoren die waarde bepalen. Tijdelijkheid, of beter gezegd, schaarsheid is er daar 1 van.quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:35 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ontstaat waarde niet uit tijdelijkheid... De hechting geboren uit noodzakelijk de behoefte om je eigen tijdelijkheid zo durig mogelijk te maken..(eventueel of juist dmv opdeling).
Deze lezing werpt, denk ik, wel een heel helder licht op waarde en doelmatigheid (methodes om waarde te verwerven):quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:35 schreef LelijKnap het volgende:
Over die vraag, ik zat er altijd al mee wanneer 'hemel' en 'hel' besproken werden maar dan ivm de termen zinvol en zinloos. Wat maakt het naleven het leven (deze en de ander) zinvol?
Nee, bewustzijn is blijvend. Dat is de conclusie van de oudste school en hier ligt argumentatie aan ten grondslag.quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:35 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Niets is blijvend. Ik, jij, stofjes, schaakcomputers (of 'schaken'), bewustzijn, allemaal vergankelijk. De enige constante is verandering.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |