En precies hierom lijkt het me verstandig om wat meer betreffende bewustzijn te bestuderen.quote:Op donderdag 27 februari 2014 16:49 schreef jeveka het volgende:
[..]
Er zijn oneindig veel mogelijkheden van de toekomst die allemaal in de logische wereld passen en dus allemaal de potentie hebben om waarheid te kunnen worden. (Dat welke dat is niet vast staat is alleen al door de kwantummechanica bewezen, maar dat terzijde).
[..]
Het is niet de toekomst geworden, maar had wel de potentie in zich om de toekomst te worden. De ons bekende wereld voltrekt zich maar op één manier, maar er staat niet van tevoren vast welke manier dat is. De wereld wordt bepaald door oorzaak/gevolg, door toeval en sinds de komst van bewustzijn ook door vrije wil.
(Nog iets terzijde: In hoeverre de toekomst op zeer lang termijn bepaald wordt door vrije wil is niet bekend. Het is denkbaar dat de sporen van invloed door vrije wil op onze planeet volledig zijn uitgewist op het moment dat de aarde niet meer bestaat. Behalve dan nog enige tijd wat verdwaald blik in de ruimte.)
Door Schwaab willoos te volgen zit je nu met chemisch gepruts. Voor willoze mensen is de theorie van Schwaab uiteraard geldend.quote:Omdat Schwaab schrok zitten we nu met een leer die ons tot chemie reduceerde.
Dus zelfs deze discussie is onderwerp van GEEN VRIJE WIL. Chemisch gepruts derhalve.
Dit is dus geen gesprek. Dit is chemie.
Vergis je niet, de gevolgen zij verstrekkender en de basis is eenvoudiger in in mijn optiek. Ik vette je tekst even aan om je te laten zien dat de keuze voor Schwaabs gedachtegoed per definitie dus al geen keuze is zoals jouw en mijn schrijfsels dit ook niet zijn. Geen vrije wil betekent dat we ontoerekeningsvatbaar zijn m.b.t. alles wat we denken zeggen en doen. mede hierom vindt Schwaab dat we barbaren zij als we iets kwaads van een pedofiel zeggen. Dat is een gevolg van consequent zijn.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 15:53 schreef jeveka het volgende:
[..]
Door Schwaab willoos te volgen zit je nu met chemisch gepruts. Voor willoze mensen is de theorie van Schwaab uiteraard geldend.
Maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Vrije wil is een mogelijkheid om de toekomst te beïnvloeden. Vanuit een bepaalde stand van zaken zijn er altijd oneindig veel toekomstperspectieven mogelijk. Oorzaak en gevolg (zoals begrepen vanuit de traditionele chemie en mechanica), toeval (zoals de kwantummechanica ons leert) en vrije wil (sinds de komst van bewustzijn) kunnen allemaal sturend zijn in de richting van de toekomst. De laatst genoemde mogelijkheid om de toekomst te beïnvloeden is vrijblijvend. Ook de keuze om deel te nemen aan de wereld van Schwaab, de wereld van het 'chemisch gepruts', staat vrij. De toekomst zal in de ons bekende wereld maar op één manier geschieden. Ook zonder gebruik te maken van vrije wil wordt er ongetwijfeld één van de toekomstperspectieven werkelijkheid. Dit is logisch en begrijpelijk.
Ik vind dit toch altijd een beetje een overdreven reactie op het idee dat de hersenen verantwoordelijk zijn voor bewustzijn. Waarom zou dat betekenen dat ik geen wil heb?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 15:53 schreef jeveka het volgende:
[..]
Door Schwaab willoos te volgen zit je nu met chemisch gepruts. Voor willoze mensen is de theorie van Schwaab uiteraard geldend.
In een deterministische wereld beïnvloedt de mens ook de toekomst in een vastgestelde causale wijze. Ik zou vrije wil dan ook zeker niet omschrijven zoals jij het doet. Niet alleen om de eerder genoemde reden, maar het is een uiterst vage definitie. Het zegt niets over de vrije wil zelf, wanneer er sprake van is en wanneer niet. Uiteindelijk kom je namelijk toch terug bij het kunnen maken van keuzes. Je spreekt ook niet over 8-16e om een helft te beschrijven. Daarnaast is de vraag tegenwoordig eigenlijk of we geleid worden door biologisch/chemisch of eigenlijk beter gezegd door alle fysische processen, waarin er geen sprake is van eigen keuze (zelfs wanneer dat wel zo lijkt). Dat het verschil tussen mensen slechts ontstaat doordat niet iedereen onder exact dezelfde fysische invloeden staat (genen, omgeving) Zo niet, wanneer vrije wil en wanneer niet?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 15:53 schreef jeveka het volgende:
[..]
Maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Vrije wil is een mogelijkheid om de toekomst te beïnvloeden.
Deze vlieger ('beïnvloedt')gaat niet op in de zin van moedwillige bewuste beïnvoeding, maar slechts in de zin van onderdeel van het totaal aan willoze delen.quote:Op zondag 2 maart 2014 17:48 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
In een deterministische wereld beïnvloedt de mens ook de toekomst in een vastgestelde causale wijze.
Wat is 'de vrije wil zelf'? Vrije wil is een mogelijkheid, een potentie. (om de toekomst te beïnvloeden). Er is sprake van als er bewustzijn is, waardoor fictieve toekomstbeelden kunnen worden gecreëerd. Zodra dit bewustzijn er is, is er ook vrije wil, of men wil of niet. Voor een wezen dat beschikt over een zekere mate van bewustzijn is het een automatisme om deze toekomstbeelden te kunnen 'zien'. De één zal meer zien dan de ander. Het doelbewust niet nastreven van één van de toekomstbeelden is ook een keuze. Het echt totaal uitschakelen van iedere doelgerichte handeling lijkt me een uitdaging die zelfs Schwaab niet zou aandurven.quote:Op zondag 2 maart 2014 17:48 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Het zegt niets over de vrije wil zelf, wanneer er sprake van is en wanneer niet.
In werkelijkheid hebben ze natuurlijk wel een vrije wil, zoals ik hier boven al heb geantwoord aan Cockwhale. Het was ironisch bedoeld om dat die mensen zich in mij beleving kritiekloos aansluiten bij een dwaze voorstelling van zaken.quote:Op zondag 2 maart 2014 12:47 schreef Molurus het volgende:
En waarom zouden in het bijzonder mensen die deze theorie aanvaarden willoze mensen zijn?
Ik snap nog steeds niet waarom je voor een dergelijk vreemde verwoording kiest. Vrije wil zou je kunnen definiëren als een mogelijkheid om te kiezen in het handelen. Het beïnvloeden van de toekomst is daar slechts een vanzelfsprekend gevolg op. Echter de overweging tussen keuzes is geen definitief bewijs dat er een vrije wil is. Er is altijd slechts één keuze die werkelijkheid wordt en wat bepaald die uiteindelijke keuze? En dan doel ik niet alleen op fysische aspecten, maar ook dwang vanuit denken. Kunnen wij een onlogische keuze maken, als de logische keuze bekend is?quote:Op maandag 3 maart 2014 21:16 schreef jeveka het volgende:
[..]
Wat is 'de vrije wil zelf'? Vrije wil is een mogelijkheid, een potentie. (om de toekomst te beïnvloeden). Er is sprake van als er bewustzijn is, waardoor fictieve toekomstbeelden kunnen worden gecreëerd. Zodra dit bewustzijn er is, is er ook vrije wil, of men wil of niet. Voor een wezen dat beschikt over een zekere mate van bewustzijn is het een automatisme om deze toekomstbeelden te kunnen 'zien'. De één zal meer zien dan de ander. Het doelbewust niet nastreven van één van de toekomstbeelden is ook een keuze. Het echt totaal uitschakelen van iedere doelgerichte handeling lijkt me een uitdaging die zelfs Schwaab niet zou aandurven.
'wil' is initiëring tot sturing in een voorkeursrichting.quote:Op zondag 2 maart 2014 12:47 schreef Molurus het volgende:
Het probleem met de vrije wil discussie is dat er geregeld ongemerkt wordt geswitcht tussen verschillende perspectieven op / definities van 'wil'. Het ene moment worden daar heel strenge eisen aan gesteld (eisen die zo streng zijn dat het onmogelijk kan bestaan), het andere moment gaat men daar heel praktisch mee om.
Wat is er precies dwaas aan die voorstelling?quote:Op maandag 3 maart 2014 22:19 schreef jeveka het volgende:
[..]
In werkelijkheid hebben ze natuurlijk wel een vrije wil, zoals ik hier boven al heb geantwoord aan Cockwhale. Het was ironisch bedoeld om dat die mensen zich in mij beleving kritiekloos aansluiten bij een dwaze voorstelling van zaken.
Dus een schaakprogramma heeft een wil? In deze uitleg daarvan wel, lijkt me.quote:Op maandag 3 maart 2014 22:26 schreef jeveka het volgende:
[..]
'wil' is initiëring tot sturing in een voorkeursrichting.
Belangen.quote:Op zondag 2 maart 2014 12:47 schreef Molurus het volgende:
Bottom line is: er moet 'iets' zijn dat een wil voortbrengt.
Dat is een deel van het verhaal. Het vereist ook een vermogen om die belangen op waarde te schatten. Althans, je wilt hier hoop ik niet zeggen dat bijvoorbeeld eencelligen een wil hebben. Maar belangen hebben ze natuurlijk, in evolutionaire zin, wel degelijk.quote:
De oorsprong is het dienen van belangen. Belangen van een individu. Een individu dat totaal geen belangen heeft zal ook nooit sturing in een richting initiëren. Belangen kunnen ook geadopteerd worden, waardoor de belangen van een duo of van een groep kunnen worden gediend. Ook is het mogelijk dat de belangen van een ander, individu of groep, opgelegd worden. Indoctrinatie is duurzame verminking van bewustzijn waarbij externe belangen de plaats innemen van de individuele belangen.quote:Op maandag 3 maart 2014 22:21 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet waarom je voor een dergelijk vreemde verwoording kiest. Vrije wil zou je kunnen definiëren als een mogelijkheid om te kiezen in het handelen. Het beïnvloeden van de toekomst is daar slechts een vanzelfsprekend gevolg op. Echter de overweging tussen keuzes is geen definitief bewijs dat er een vrije wil is. Er is altijd slechts één keuze die werkelijkheid wordt en wat bepaald die uiteindelijke keuze? En dan doel ik niet alleen op fysische aspecten, maar ook dwang vanuit denken. Kunnen wij een onlogische keuze maken, als de logische keuze bekend is?
Dat is de down-to-earth uitleg die Dennett geeft aan dit begrip. Maar dat leidt (overigens tot mijn verbazing) tot veel weerstand bij andere filosofen. "Ja maar hoo eens even, dat is geen echte vrije wil."quote:Op maandag 3 maart 2014 22:21 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Vrije wil zou je kunnen definiëren als een mogelijkheid om te kiezen in het handelen.
De ontkenning dat de toekomst beïnvloed kan worden door vrije wil. De mogelijkheid met bewustzijn van het onderkennen van meerdere toekomstmogelijkheden passende in de logische ruimte vanuit een zekere stand van zaken, waarna een keuze gemaakt kan worden één van die mogelijkheden na te streven is volstrekt logisch, werkelijk en daarom dwaas om te ontkennen.quote:Op maandag 3 maart 2014 22:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat is er precies dwaas aan die voorstelling?
Ontkent Swaab dan dat die chemische processen uiteindelijk tot keuzes leiden die de toekomst beinvloeden?quote:Op maandag 3 maart 2014 22:44 schreef jeveka het volgende:
[..]
De ontkenning dat de toekomst beïnvloed kan worden door vrije wil.
Ten eerste ontkent volgens mij niemand dit. Ten tweede geldt wat je hier schrijft net zoveel voor een schaakprogramma.quote:Op maandag 3 maart 2014 22:44 schreef jeveka het volgende:
De mogelijkheid met bewustzijn van het onderkennen van meerdere toekomstmogelijkheden passende in de logische ruimte vanuit een zekere stand van zaken, waarna een keuze gemaakt kan worden één van die mogelijkheden na te streven is volstrekt logisch, werkelijk en daarom dwaas om te ontkennen.
Bij vergelijking van mens en computer zou 'programma' het equivalent kunnen zijn voor 'wil'. Om de analogie verder te trekken: een computer is oorspronkelijk initiatief-loos, heeft geen belangen. Het is heel eenvoudig een computer externe belangen op te leggen door het een programma uit te laten voeren. Hier kan natuurlijk veel verder over gebrainstormd worden. Als we machines gaan maken die zelfstandig voorkeuren gaan initiëren, dan wordt het link.quote:Op maandag 3 maart 2014 22:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus een schaakprogramma heeft een wil? In deze uitleg daarvan wel, lijkt me.
Maar wat is dan dat ' zelf' waarvan je spreekt? De hele machine is gemaakt, alle onderdelen zijn bekend. De reactie op welk soort input dan ook is voorspelbaar en daarmee de output. Een vrije wil suggereert dat een output voort kan komen die onafhankelijk is van de input. Dat komt in mijn ogen akelig dicht in de buurt van wat sommigen beschouwen als het hebben van een 'ziel'.quote:Op maandag 3 maart 2014 22:56 schreef jeveka het volgende:
[..]
Bij vergelijking van mens en computer zou 'programma' het equivalent kunnen zijn voor 'wil'. Om de analogie verder te trekken: een computer is oorspronkelijk initiatief-loos, heeft geen belangen. Het is heel eenvoudig een computer externe belangen op te leggen door het een programma uit te laten voeren. Hier kan natuurlijk veel verder over gebrainstormd worden. Als we machines gaan maken die zelfstandig voorkeuren gaan initiëren, dan wordt het link.
we hadden het over belangen die gediend kunnen worden met behulp van bewustzijn. Belangen, zoals voortbestaan bij eencelligen, kunnen ook gediend worden met behulp van chemie.quote:Op maandag 3 maart 2014 22:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is een deel van het verhaal. Het vereist ook een vermogen om die belangen op waarde te schatten. Althans, je wilt hier hoop ik niet zeggen dat bijvoorbeeld eencelligen een wil hebben. Maar belangen hebben ze natuurlijk, in evolutionaire zin, wel degelijk.
Het samenhangen de mechanisme van bewustzijn in dienst van belangen kent inderdaad een lange ontstaansgeschiedenis.quote:Doelmatigheid is iets dat geleidelijk is ontstaan in de evolutie van diersoorten. In deze tamelijk relevant:
Nee, dat beweert hij juist. Het zijn echter de fictief gecreëerde beelden en de belangen die gediend kunnen worden. Dat is iets anders dan chemie.quote:Op maandag 3 maart 2014 22:46 schreef Molurus het volgende:
Ontkent Swaab dan dat die chemische processen uiteindelijk tot keuzes leiden die de toekomst beinvloeden?
Als niemand dit ontkent, is iedereen het eens met het bestaan van vrije wil. Voor de analogie tussen een schaakprogramma en een wil: zie mijn bericht hier boven.quote:[De ontkenning dat de toekomst beïnvloed kan worden door vrije wil. De mogelijkheid met bewustzijn van het onderkennen van meerdere toekomstmogelijkheden passende in de logische ruimte vanuit een zekere stand van zaken, waarna een keuze gemaakt kan worden één van die mogelijkheden na te streven is volstrekt logisch, werkelijk en daarom dwaas om te ontkennen.]
Ten eerste ontkent volgens mij niemand dit. Ten tweede geldt wat je hier schrijft net zoveel voor een schaakprogramma.
Een ziel is weer zo'n vage term die gebruikt kan worden als het even niet allemaal helder meer is wat er gebeurt.quote:Op maandag 3 maart 2014 23:02 schreef Gray het volgende:
Maar wat is dan dat ' zelf' waarvan je spreekt? De hele machine is gemaakt, alle onderdelen zijn bekend. De reactie op welk soort input dan ook is voorspelbaar en daarmee de output. Een vrije wil suggereert dat een output voort kan komen die onafhankelijk is van de input. Dat komt in mijn ogen akelig dicht in de buurt van wat sommigen beschouwen als het hebben van een 'ziel'.
Dus je zegt dat bewustzijn tot stand is gekomen door biologische/chemische processen, maar dat vrije wil (in grote mate) hier los van staat?quote:Op maandag 3 maart 2014 23:33 schreef jeveka het volgende:
[..]
De ervaring van het zelfgevoel is verschenen in een bepaald stadium van (evolutionaire) ontwikkeling van bewustzijn.
En wat is het dan dat zo vrij is als te kiezen, als alles bij elkaar is gekomen door een stroom van informatie? Wie of wat is de eigenaar, als alles een combinatie van informatie is? Kiest een 'iets' om informatie op te halen, of geeft de combinatie van informatie de aanzet tot het ophalen van informatie? En wat is zo vrij aan een keuze als alle informatie waarop gesteund wordt afkomstig is van externe bronnen?quote:Op maandag 3 maart 2014 23:33 schreef jeveka het volgende:
[..]
Een ziel is weer zo'n vage term die gebruikt kan worden als het even niet allemaal helder meer is wat er gebeurt.
Het 'zelf' is alle informatie die is opgeslagen, opdiepbaar is en die gerelateerd is aan de trotse bezitter van de informatiedrager, die zelf weer onderdeel is van de omgeving waaruit de informatiedrager de informatie binnenkrijgt, tezamen met de logisch gegenereerde informatie (of alleen nog maar het gevoel) dat die informatie alleen opdiepbaar is door de eigenaar van de informatiedrager. Het besef dat de eigengemaakte informatie slechts door één wezen (dat is het zelf) 'gezien' kan worden geeft een bepaald privé-gevoel (het zelfgevoel). De ervaring van het zelfgevoel is verschenen in een bepaald stadium van (evolutionaire) ontwikkeling van bewustzijn.
Wat is er fictief aan die beelden en belangen? Het zijn echte beelden en echte belangen, ook als de verwerking daarvan chemisch van aard is.quote:Op maandag 3 maart 2014 23:09 schreef jeveka het volgende:
[..]
Nee, dat beweert hij juist. Het zijn echter de fictief gecreëerde beelden en de belangen die gediend kunnen worden. Dat is iets anders dan chemie.
Kennelijk hangt er meer aan dit begrip, zie ook jouw veronderstelling dat een chemische verwerking van beelden en belangen fictief van aard zou zijn.quote:Op maandag 3 maart 2014 23:13 schreef jeveka het volgende:
[..]
Als niemand dit ontkent, is iedereen het eens met het bestaan van vrije wil.
Wat is nu eigenlijk, in essentie, het verschil tussen de vrije wil van een mens en de vrije wil van een schaakprogramma?quote:Op maandag 3 maart 2014 23:13 schreef jeveka het volgende:
Voor de analogie tussen een schaakprogramma en een wil: zie mijn bericht hier boven.
Klopt. Vrije wil komt net als het zelfgevoel in een bepaald stadium van (evolutionaire) ontwikkeling van bewustzijn tevoorschijn. Doelmatig (sturend, alsof het geprogrammeerd is) handelen in dienst van belangen, maar nog zonder dat dit als zodanig wordt geregistreerd (onbewust), is de ontwikkelingsfasefase die hieraan vooraf gaat. Bij vrije wil wordt ook het feit dat dit gebeurt geregistreerd, waardoor men zich bewust is van het feit dat men in staat is 'de toekomst te manipuleren'. Een gevolg van 'vrije wil' is bijvoorbeeld dat men dit ook van elkaar weet en dat men in een groep elkaars gedrag tegenover elkaar zal moeten verantwoorden.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 00:36 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dus je zegt dat bewustzijn tot stand is gekomen door biologische/chemische processen, maar dat vrije wil (in grote mate) hier los van staat?
Belangen zijn niet fictief (zei ik ook niet). Fictieve beelden van de toekomst zijn in het bewustzijn gecreëerde beelden van hoe de toekomst er mogelijk uit kan zien. De beelden zijn wel echt, maar de werkelijkheid die bij die beelden hoort bestaat (nog) niet. ('Fictieve beelden van de toekomst' kan dan ook beter uitgedrukt worden als 'beelden van fictieve situaties in de toekomst).quote:Op dinsdag 4 maart 2014 08:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat is er fictief aan die beelden en belangen? Het zijn echte beelden en echte belangen, ook als de verwerking daarvan chemisch van aard is.
Dat zou ik eerder emergent dan immaterieel noemen. Informatie, in elk geval in die vorm, heeft geen van materie onafhankelijk bestaan. (Merk op dat hetzelfde geldt voor een schaakprogramma.)quote:Op dinsdag 4 maart 2014 23:58 schreef jeveka het volgende:
Hoe de beelden in de hersenen gecreëerd worden heeft meer met het immateriële fenomeen 'logische informatieverwerking' te maken dan met chemie. Dat dit gebeurt kan iedereen voor zichzelf vaststellen. Hoe dit gebeurt in onze biologische informatiedrager is (behalve dat men weet dat er activiteit gemeten kan worden) volstrekt onbekend. In de hersenen worden kennelijk veranderingen aangebracht die opnieuw ervaren kunnen worden (opgediept kunnen worden), die gekoppeld zijn aan een geregistreerde gebeurtenis. De geregistreerde gebeurtenis ligt dus gecodeerd (als 'unieke verandering') opgeslagen in de grijze massa. De informatie die deze codering bevat is immaterieel van aard.
Vrije wil is de mogelijkheid de toekomst te beïnvloeden. Het verschil zit in 'mogelijkheid'. Nog beter eigenlijk keuzemogelijkheid.. De essentie van vrije wil is dat je meerdere mogelijkheden ziet, maar dat je vrij bent om één of geen van die mogelijkheden na te streven. De 'wil' of het computerprogramma dat wordt uitgevoerd door een computer kan maar één kant op: die welke door de programmeur is aangegeven. Het computerprogramma kan gezien worden als een slaafs verlengstuk van de vrije wil van de programmeur.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 08:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat is nu eigenlijk, in essentie, het verschil tussen de vrije wil van een mens en de vrije wil van een schaakprogramma?
Jouw definitie van vrije wil lijkt dat onderscheid niet te maken.
De onderlinge verhoudingen (de informatie..) tussen de zogenaamde ‘energie-kwantums’ verschilt wezenlijk van de energie-kwantums zelf. De onderlinge verhoudingen komen niet voort uit de materie: ze zijn er gelijktijdig met de materie. De onderlinge verhoudingen die daadwerkelijk de stand van zaken weergeeft is slechts één van de vele mogelijke standen van zaken die behoren tot de logische ruimte, die inherent is aan de aanwezige materie. Je zou kunnen zeggen dat aanwezige materie een logische ruimte impliceert, met oneindig veel potentiële standen van zaken, die allen immateriëel van aard zijn op één na.quote:Op woensdag 5 maart 2014 00:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zou ik eerder emergent dan immaterieel noemen. Informatie, in elk geval in die vorm, heeft geen van materie onafhankelijk bestaan. (Merk op dat hetzelfde geldt voor een schaakprogramma.)
Hoe dan ook ontgaat het me nog steeds welk probleem je nu precies hebt met Swaab.Als je het mij vraagt betwist hij wat je hier schrijft niet.
Een schaakcomputer ziet ook meerdere mogelijkheden, en doet zetten die zeker niet (expliciet) door de programmeur zijn aangegeven. Hij kan er zelfs expliciet een (pseudo-)randomgenerator in hebben gebouwd om variatie in de zetten aan te brengen. Het enige dat door de programmeur is bepaald, is het proces dat tot een bepaalde keuze leidt voor één van de mogelijke keuzes.quote:Op woensdag 5 maart 2014 00:15 schreef jeveka het volgende:
De essentie van vrije wil is dat je meerdere mogelijkheden ziet, maar dat je vrij bent om één of geen van die mogelijkheden na te streven. De 'wil' of het computerprogramma dat wordt uitgevoerd door een computer kan maar één kant op: die welke door de programmeur is aangegeven.
Wat je beschrijft is slechts de operationele, de uitvoerende fase. Daaraan vooraf wordt door vrije wil de koers bepaald. Door vrije wil kan de koers ieder moment naar keuze van richting veranderd worden. (Dit kan alleen als de wil nog vrij is, niet meer als er sprake is van verminking door hersenspoeling. In dat geval heeft een ander kans gezien een belang op te leggen.)quote:Op woensdag 5 maart 2014 23:39 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Een schaakcomputer ziet ook meerdere mogelijkheden, en doet zetten die zeker niet (expliciet) door de programmeur zijn aangegeven. Hij kan er zelfs expliciet een (pseudo-)randomgenerator in hebben gebouwd om variatie in de zetten aan te brengen. Het enige dat door de programmeur is bepaald, is het proces dat tot een bepaalde keuze leidt voor één van de mogelijke keuzes.
En precies hetzelfde kun je ook zeggen voor menselijke hersenen. We zien verschillende mogelijkheden, maar de structuur en status van ons neurale netwerk bepalen eenduidig welk van de mogelijkheden we 'kiezen'.
Ik zet 'kiezen' tussen aanhalingstekens, want dat 'kiezen' door hersenen kun je opvatten als: de uitkomst wordt gewoon berekend. Net als bij een schaakcomputer.
Hoe kom je tot de conclusie dat wilsbepaling en keuzebepaling strikt gescheiden processen zijn? Vooralsnog hebben we geen idee hoe de hersenen werken.quote:Op donderdag 6 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
[..]
Wat je beschrijft is slechts de operationele, de uitvoerende fase. Daaraan vooraf wordt door vrije wil de koers bepaald.
De menselijke geest is natuurlijk continu onderhevig aan keuzebepalende factoren waarvoor we niet zelf kiezen. Zo kun je jezelf voorhouden dat je in volledige vrijheid kunt kiezen tussen appelsap en cola, maar de dorst die je tot die keuze aanzet heb je niet gekozen.quote:Op donderdag 6 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
Door vrije wil kan de koers ieder moment naar keuze van richting veranderd worden. (Dit kan alleen als de wil nog vrij is, niet meer als er sprake is van verminking door hersenspoeling. In dat geval heeft een ander kans gezien een belang op te leggen.)
In de praktijk gebeurt dat niet, of alleen bij de keuze van zetten vanuit een openingenboek. 9 van de 10 schaakcomputers zal, gegeven dezelfde stelling en gegeven dezelfde hoeveelheid bedenktijd (dus gegeven *exact* dezelfde uitgangssituatie), telkens dezelfde zet doen.quote:Op donderdag 6 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
In een schaakprogramma kunnen m.b.v. een randomgenerator menselijke trekjes ingebouwd worden, bijvoorbeeld om te voorkomen dat steeds dezelfde zet gedaan wordt als een bepaalde stelling verschijnt.
De eerste menselijke schaker die niet van plan is om te gaan winnen moet ik nog tegenkomen.quote:Op donderdag 6 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
De koers die in het programma is ingebouwd (bijvoorbeeld: ‘win van de tegenstander’) verandert doorgaans niet van richting. Wat het programma ook uitvoert: de koers is ingegeven door de programmeur. Een robot is per definitie ‘gehersenspoeld’.
De vraag wat je daar nu precies mee bedoelt, als dat iets anders is dan wat een schaakcomputer doet, lijkt me veel lastiger dan de technische uitwerking daarvan.quote:Op donderdag 6 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
Zo kan er, om maar iets geks te noemen, ook belang in gesteld worden om vrije wil te ontwerpen voor een robot. Een mooie uitdaging om één van de wegen te zoeken in de operationele fase..
Nee, dat bepalen of wijzigen van de koers IS de operationele, uitvoerende fase.quote:Op donderdag 6 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
Wat je beschrijft is slechts de operationele, de uitvoerende fase. Daaraan vooraf wordt door vrije wil de koers bepaald. Door vrije wil kan de koers ieder moment naar keuze van richting veranderd worden. (Dit kan alleen als de wil nog vrij is, niet meer als er sprake is van verminking door hersenspoeling. In dat geval heeft een ander kans gezien een belang op te leggen.)
Het bepalen (of 'kiezen') van die koers is zelf ook gewoon onderdeel van de hele berekening.quote:Tijdens de operationele fase worden door computerhersenen of mensenhersenen met een zekere mate van nauwkeurigheid berekeningen gemaakt om de juiste handelingen te bepalen die in dienst staan van de koers.
Als je Windows Calculator opent en 2+3 invoert, is er dan een zekere mate van vrijheid wat betreft het antwoord? Kiest dat ding ervoor om "5" als resultaat te tonen?quote:Binnen een uitgezette koers bestaat er een beperkte vrijheid van handelen. ‘Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.’
Dat geldt toch net zo goed voor de mens? Die is ook geprogrammeerd. Weliswaar met complexere software dan een schaakcomputer, maar dat is slechts een gradueel verschil.quote:In een schaakprogramma kunnen m.b.v. een randomgenerator menselijke trekjes ingebouwd worden, bijvoorbeeld om te voorkomen dat steeds dezelfde zet gedaan wordt als een bepaalde stelling verschijnt. De koers die in het programma is ingebouwd (bijvoorbeeld: ‘win van de tegenstander’) verandert doorgaans niet van richting. Wat het programma ook uitvoert: de koers is ingegeven door de programmeur. Een robot is per definitie ‘gehersenspoeld’.
Een wezen dat beschikt over bewustzijn, en dat belast is met ingebakken belangen (bijvoorbeeld overleven) en deze heeft aangevuld met nader gestelde belangen, is de eigenaar van alle eigengemaakte, logisch geïnterpreteerde informatie, kennis over de omgeving. Hetgene dat kiest/bepaalt welke informatie het ophaalt is de uitgezette koers (of het programma) dat, in dienst van de belangen, de koers volgt (of het programma uitvoert) en de daarbij benodigde informatie opzoekt in het geheugen.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 01:09 schreef Gray het volgende:
[..]
En wat is het dan dat zo vrij is als te kiezen, als alles bij elkaar is gekomen door een stroom van informatie? Wie of wat is de eigenaar, als alles een combinatie van informatie is? Kiest een 'iets' om informatie op te halen, of geeft de combinatie van informatie de aanzet tot het ophalen van informatie? En wat is zo vrij aan een keuze als alle informatie waarop gesteund wordt afkomstig is van externe bronnen?
Wat is eigen wanneer de zelf bestaat uit alles dat samen is gekomen?
Dat laatste klopt, maar het heeft hier zoals je hopelijk begrijpt niets mee te maken.quote:Op donderdag 6 maart 2014 08:46 schreef Molurus het volgende:
Hoe kom je tot de conclusie dat wilsbepaling en keuzebepaling strikt gescheiden processen zijn? Vooralsnog hebben we geen idee hoe de hersenen werken.
Je hebt kennelijk geen kaas gegeten van schaakprogramma’s. Dit is niet hoe schaakprogramma’s werken. Een schaakprogramma laat de computer tot een bepaalde diepte razendsnel een deel van alle mogelijke stellingen die kunnen volgen één voor één langs de ingebouwde waarde beoordeling van de programmeur halen en kiest vervolgens de eerste zet van de reeks die naar de stelling met het hoogste waardeoordeel leidt. Het overzicht waar menselijk bewustzijn toe in staat is, is (nog) niet na te maken met een computerprogramma.quote:Maar mijn gevoel zegt me dat het keuzeproces ook invloed uitoefent op de wilsbepaling, en dat die twee sterk geintegreerd zijn.
En ook voor een schaakcomputer is dat niet anders. Zo kan een evaluatie van de situatie en de mogelijke zetten leiden tot, bijvoorbeeld, de wil om te rokeren - en zo indirect tot de keuze om die rokade voor te bereiden met zet X.
Niet zo belangrijk, maar toch: dit gebeurt in de praktijk dus wel. De programmeur kan zijn programma inrichten zoals hij wil. Je kunt er maar niet aan wennen, aan die vrije wil.quote:[
In de praktijk gebeurt dat niet, of alleen bij de keuze van zetten vanuit een openingenboek. 9 van de 10 schaakcomputers zal, gegeven dezelfde stelling en gegeven dezelfde hoeveelheid bedenktijd (dus gegeven *exact* dezelfde uitgangssituatie), telkens dezelfde zet doen.
Ik heb er onlangs voor gekozen om expres te verliezen van een jeugdspeler. Je kunt er maar niet aan wennen, aan die vrije wil.quote:De eerste menselijke schaker die niet van plan is om te gaan winnen moet ik nog tegenkomen.
Ik vraag me af of je wel echt begrijpt wat hier zelf schrijft. Het is op zijn minst niet duidelijk.quote:De vraag wat je daar nu precies mee bedoelt, als dat iets anders is dan wat een schaakcomputer doet, lijkt me veel lastiger dan de technische uitwerking daarvan.
Dat is helemaal niet vanzelfsprekend. De vraag blijft staan: hoe kom je tot die conclusie?quote:Op maandag 10 maart 2014 01:32 schreef jeveka het volgende:
[..]
Dat laatste klopt, maar het heeft hier zoals je hopelijk begrijpt niets mee te maken.
Ik ben zelf software developer en weet heel goed hoe die programma's werken. Echter is wat je hier schrijft helemaal niet in tegenspraak met wat ik daar schreef: Het opsplitsen van het schaakspel in deelproblemen is ook niet anders dan wat mensen doen.quote:Op maandag 10 maart 2014 01:32 schreef jeveka het volgende:
[..]
Je hebt kennelijk geen kaas gegeten van schaakprogramma’s. Dit is niet hoe schaakprogramma’s werken. Een schaakprogramma laat de computer tot een bepaalde diepte razendsnel een deel van alle mogelijke stellingen die kunnen volgen één voor één langs de ingebouwde waarde beoordeling van de programmeur halen en kiest vervolgens de eerste zet van de reeks die naar de stelling met het hoogste waardeoordeel leidt. Het overzicht waar menselijk bewustzijn toe in staat is, is (nog) niet na te maken met een computerprogramma.
Bron? Ik ken namelijk meerdere programmeurs van schaakprogramma's en heb ook de nodige ervaring met schaak-engines.quote:Op maandag 10 maart 2014 01:32 schreef jeveka het volgende:
[..]
Niet zo belangrijk, maar toch: dit gebeurt in de praktijk dus wel. De programmeur kan zijn programma inrichten zoals hij wil. Je kunt er maar niet aan wennen, aan die vrije wil.
Bijzonder... daar doe je zo'n jeugdspeler geen dienst mee. Weet je zeker dat je niet gewoon hebt verloren van een jeugdspeler?quote:Op maandag 10 maart 2014 01:32 schreef jeveka het volgende:
[..]
Ik heb er onlangs voor gekozen om expres te verliezen van een jeugdspeler. Je kunt er maar niet aan wennen, aan die vrije wil.
De vraag was wat jij bedoelt als je een onderscheid maakt tussen mensen en schaakcomputers en waar, in algemene termen, dat verschil in zit. Dat is onduidelijk.quote:Op maandag 10 maart 2014 01:32 schreef jeveka het volgende:
[..]
Ik vraag me af of je wel echt begrijpt wat hier zelf schrijft. Het is op zijn minst niet duidelijk.
Is de keuze die een schaakcomputer doet, dus het kiezen voor een bepaalde zet (uit de vele mogelijkheden die hij heeft), eigen?quote:Op maandag 10 maart 2014 00:26 schreef jeveka het volgende:
Eigen is alles wat eigen gemaakt is, niet afhankelijk van de herkomst.
Als je dit vertaalt in de analogie van de schaakcomputer, stel je dat de schaakcomputer beschikt over zijn programmatuur. Dat is een dualistische zienswijze. Met de zienswijze die je aanhangt maak je echter niet duidelijk wat dan die schaakcomputer is, wanneer de programmatuur en al zijn 'beschikkingen' buiten beschouwing wordt gelaten.quote:Op maandag 10 maart 2014 00:26 schreef jeveka het volgende:
[..]
Een wezen dat beschikt over bewustzijn, en dat belast is met ingebakken belangen (bijvoorbeeld overleven) en deze heeft aangevuld met nader gestelde belangen, is de eigenaar van alle eigengemaakte, logisch geïnterpreteerde informatie, kennis over de omgeving. Hetgene dat kiest/bepaalt welke informatie het ophaalt is de uitgezette koers (of het programma) dat, in dienst van de belangen, de koers volgt (of het programma uitvoert) en de daarbij benodigde informatie opzoekt in het geheugen.
Een herhaling van zetten: iets maakt eigen; wat is dat iets?quote:Ruwe informatie komt uit de omgeving, maar wat heeft dat met de keuzevrijheid te maken?
Eigen is alles wat eigen gemaakt is, niet afhankelijk van de herkomst.
Wat is het probleem? Een schaakcomputer is een ding dat kan schaken. De analogie met bewustzijn gaat heel ver. Alleen als het om kiezen gaat, kiest het programma datgene wat in feite voorgezegd is door de programmeur. Een schaakcomputer kiest de eerste zet die tot een logische zettenreeks behoort die naar een stelling leidt met de hoogste waarde van alle stellingen waarvan hij razendsnel de waarde heeft bepaald. Echter hoe de computer de waarde van een stelling moet bepalen, is met de 'paplepel' door de programmeur aan de computer ingegeven. Indirect bepaalt de programmeur dus de keuze op basis van specifieke waardeberekening.quote:Op maandag 10 maart 2014 14:39 schreef Gray het volgende:
Als je dit vertaalt in de analogie van de schaakcomputer, stel je dat de schaakcomputer beschikt over zijn programmatuur. Dat is een dualistische zienswijze. Met de zienswijze die je aanhangt maak je echter niet duidelijk wat dan die schaakcomputer is, wanneer de programmatuur en al zijn 'beschikkingen' buiten beschouwing wordt gelaten.
Punt is, de schaakcomputer is zijn programmatuur.
Je vraag was iets anders waardoor ik dat er niet uit opmaakte:quote:Een herhaling van zetten: iets maakt eigen; wat is dat iets?
Maar als je vraagt welk 'iets' iets eigen maakt: het feit dat iets toegevoegd wordt aan iets wat er al was, maakt dat het toegevoegde eigen wordt van het iets dat er al was.quote:Wat is eigen wanneer de zelf bestaat uit alles dat samen is gekomen?
Het is net wat je afspreekt: is het programma van de programmeur, of heeft de programmeur het programma geschonken aan de computer? In het laatste geval zou je kunnen zeggen dat de keuze van de computer is. We gaan er over stemmen.quote:Op maandag 10 maart 2014 11:28 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Is de keuze die een schaakcomputer doet, dus het kiezen voor een bepaalde zet (uit de vele mogelijkheden die hij heeft), eigen?
En op dat moment stapt er een buitenaards wezen binnen die beweert de menselijke psyche te hebben ontworpen en dat wij dat ontwerp slechts in bruikleen hebben.quote:Op maandag 10 maart 2014 20:23 schreef jeveka het volgende:
[..]
Het is net wat je afspreekt: is het programma van de programmeur, of heeft de programmeur het programma geschonken aan de computer? In het laatste geval zou je kunnen zeggen dat de keuze van de computer is. We gaan er over stemmen.
In de praktijk kunnen schaakprogramma's heel veel beter schaken dan hun programmeurs. Ze komen met varianten die wellicht voor een sterke schaker overkomen als logisch / samenhangend, maar die voor de programmeur zo goed als onbegrijpelijk zijn.quote:Op maandag 10 maart 2014 20:19 schreef jeveka het volgende:
Echter hoe de computer de waarde van een stelling moet bepalen, is met de 'paplepel' door de programmeur aan de computer ingegeven. Indirect bepaalt de programmeur dus de keuze op basis van specifieke waardeberekening.
De woorden betekenen hetzelfde. Koersbepaling en detail-keuze binnen een koers zijn echter wel verschillend: niveauverschil. Dit hoef ik hopelijk niet met voorbeelden te demonstreren.quote:Op maandag 10 maart 2014 08:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet vanzelfsprekend. De vraag blijft staan: hoe kom je tot die conclusie?
Hoe kom je tot de conclusie dat wilsbepaling en keuzebepaling strikt gescheiden processen zijn?
Deze voorstelling van zaken is niet de mijne. Je mag me geen valse woorden in de mond leggen.quote:En als je je al voorstelt dat wilsbepaling geheel los staat van de hersenen maar keuzebepaling niet, hoe stel je je de wisselwerking tussen beide dan voor? Via de pijnappelklier?
Exact hetzelfde nagemaakt = exact hetzelfde kunnen. Ja dus.quote:Stel dat ik een exacte kopie maak van een menselijk lichaam, dus exact dezelfde configuratie van materie. (= Zelfde uitgangssituatie ten aanzien van de materie.)
- denk je dat dat lichaam levensvatbaar zal zijn?
Idem, als vorige antwoord.quote:- denk je dat dat lichaam een bewustzijn zal hebben?
Idem, als vorige antwoord..quote:- denk je dat dat lichaam een vrije wil zal hebben?
Nee, de complexiteit van een mens is zo enorm groot, met zoveel meespelende parameters (de uitleg is hier mee gegeven), dat ‘keer op keer dezelfde zet’ niet aan de orde is. Als je dit niet begrijpt adviseer ik je het van me aan te nemen.quote:- denk je dat gegeven exact dezelfde uitgangssituatie een mens keer op keer met dezelfde zet zal komen?
Je hebt de akelige gewoonte dat je iemand woorden in de mond legt en daarna vraagt waarom hij dat zegt of denkt, en dan zelfs nog speculeert over het antwoord. Niet meer doen!.quote:Je antwoord op al deze vragen zou natuurlijk 'nee' kunnen zijn. Maar dan ben ik wel benieuwd: waarom denk je dat? Om maar ruimte te houden voor vrije wil en ziel?
Je hebt 3 van de 4 vragen goed. Je doet het niet slecht.quote:PS:
persoonlijk verwacht ik dat het antwoord op al deze vragen 'ja' is.
Wie heeft nee gezegd? De speculatie is onnodig.quote:Als het antwoord op de eerste vraag 'nee' blijkt te zijn dan is dat medisch buitengewoon interessant: je hebt dan een lichaam dat medisch gezien volledig gezond is, en toch is de patient 'overleden'.
Wederom overbodige speculatie.quote:Ook daar speelt het interactieprobleem: kennelijk zou daar dan een interactie tussen ziel en lichaam essentieel moeten zijn voor levensvatbaarheid.
En je gaat maar door met valse woorden in de mond leggen. Ik weet niet wat ‘ziel’ betekent. Jij wel?quote:We praten dan dus over een concrete materiele invloed van de ziel op dat lichaam. Is dit het beeld dat jij daarbij hebt?
Ik snap best dat 'dezelfde uitgangssituatie' in de praktijk niet aan de orde kan zijn. Maar dan is het toch nog steeds geldig als gedachtenexperiment? Als al de parameters hetzelfde zijn is de uitkomst hetzelfde. Wat doet het aantal parameters ertoe?quote:Op maandag 10 maart 2014 22:50 schreef jeveka het volgende:
[..]
Nee, de complexiteit van een mens is zo enorm groot, met zoveel meespelende parameters (de uitleg is hier mee gegeven), dat ‘keer op keer dezelfde zet’ niet aan de orde is. Als je dit niet begrijpt adviseer ik je het van me aan te nemen.
Mijn oprechte excuses. Ik ben, moet ik constateren, verbaasd over je antwoord. Zeker ook ten aanzien van het replica gedachtenexperiment.quote:Op maandag 10 maart 2014 22:50 schreef jeveka het volgende:
[..]
Je hebt de akelige gewoonte dat je iemand woorden in de mond legt en daarna vraagt waarom hij dat zegt of denkt, en dan zelfs nog speculeert over het antwoord. Niet meer doen!.
Dat is toch net zoals jouw en mijn hersenen 'keuzes' maken? De waarde bepalen van de verwachte uitkomst van alle keuzemogelijkheden. En hoe die waarde bepaald wordt, hangt af van onze programmering. Die is dus net zo goed met de (genetische) paplepel ingegeven.quote:Op maandag 10 maart 2014 20:19 schreef jeveka het volgende:
Wat is het probleem? Een schaakcomputer is een ding dat kan schaken. De analogie met bewustzijn gaat heel ver. Alleen als het om kiezen gaat, kiest het programma datgene wat in feite voorgezegd is door de programmeur. Een schaakcomputer kiest de eerste zet die tot een logische zettenreeks behoort die naar een stelling leidt met de hoogste waarde van alle stellingen waarvan hij razendsnel de waarde heeft bepaald. Echter hoe de computer de waarde van een stelling moet bepalen, is met de 'paplepel' door de programmeur aan de computer ingegeven. Indirect bepaalt de programmeur dus de keuze op basis van specifieke waardeberekening.
De analogie gaat heel ver. Omdat het verschil echter nog zo onnoemelijk groot is, raakt de analogie zoek. Een leesbril en een elektronenmicroscoop doen ook hetzelfde, maar de analogie is zoek door het te grote verschil. De computer doet nog steeds stapje voor stapje wat hem voorgezegd wordt door de programmeur. Ook hoe hij dat 'leren uit het verleden' stapje voor stapje moet uitvoeren. Het is nog niet gelukt complexe logische verbanden op 'het netvlies' van een computer te 'projecteren'.quote:Op maandag 10 maart 2014 23:13 schreef Akziom het volgende:
[..]
Dat is toch net zoals jouw en mijn hersenen 'keuzes' maken? De waarde bepalen van de verwachte uitkomst van alle keuzemogelijkheden. En hoe die waarde bepaald wordt, hangt af van onze programmering. Die is dus net zo goed met de (genetische) paplepel ingegeven.
Die programmering kan trouwens best dynamisch zijn, de waardebepaling van situaties kan worden bijgestuurd aan de hand van hoe huidige keuzes uitpakken (leren uit het verleden). Zowel bij menselijke hersenen als bij schaakcopmuters.
Ik zie je nog niets noemen waarin hersenen zich wezenlijk van schaakcomputers onderscheiden...?
Hersenen doen ook 'stapje voor stapje' wat impliciet door hun programmering wordt bepaald. Al die hersencellen zijn allemaal simpele onderdeeltjes in een groot geheel, die vertonen stuk voor stuk geen enkele intelligentie, en maken geen eigen keuzes. Die volgen ook alleen maar het enige pad wat ze kunnen. Dat miljarden van zulke simpele onderdeeltjes samen wel resultaten kunnen manifesteren die we intelligent of zelfs bewust noemen, dat is een emergente eigenschap, maar ik zie niet wat daar 'vrij' aan zou zijn? (of in ieder geval niet vrijer dan een computer)quote:Op maandag 10 maart 2014 23:43 schreef jeveka het volgende:
De analogie gaat heel ver. Omdat het verschil echter nog zo onnoemelijk groot is, raakt de analogie zoek. Een leesbril en een elektronenmicroscoop doen ook hetzelfde, maar de analogie is zoek door het te grote verschil. De computer doet nog steeds stapje voor stapje wat hem voorgezegd wordt door de programmeur. Ook hoe hij dat 'leren uit het verleden' stapje voor stapje moet uitvoeren. Het is nog niet gelukt complexe logische verbanden op 'het netvlies' van een computer te 'projecteren'.
We gaan de uitdaging echter wel aan. In hoeverre dit gaat lukken is afwachten. We zijn sinds Turing nog geen steek opgeschoten.
De uitgangssituatie mag hetzelfde gesteld zijn. Het gaat mis door de innerlijke complexiteit van een mens. Veel fouten bijvoorbeeld bij het 'rekenen' (toepassen van logica) en iedere keer weer andere fouten. Is dit nu werkelijk zo moeilijk te begrijpen dat het niet in één keer binnenkomt?quote:Op maandag 10 maart 2014 23:06 schreef Molurus het volgende:
Ik snap best dat 'dezelfde uitgangssituatie' in de praktijk niet aan de orde kan zijn. Maar dan is het toch nog steeds geldig als gedachtenexperiment? Als al de parameters hetzelfde zijn is de uitkomst hetzelfde. Wat doet het aantal parameters ertoe?
Een complex geprogrammeerd proces is nog steeds een geprogrammeerd proces.
Met de huidige stand van zaken niet. Een (huidige) schaakcomputer is star, heeft één programma dat één belang dient. Het is 'daardoor per definitie 'geïndoctrineerd' door de programmeur. Het kenmerk van vrije-wil hebben (bewust zijn van keuzemogelijkheden) is dat voortdurend geschakeld kan worden met belangen, waardoor voortdurend sprake is van 'herprogrammering'. Misschien is andersom de vraag of een schaker zich gedraagt als een robot (die altijd alleen maar wil winnen) meer gerechtvaardigd.quote:Dan rest nog de vraag: heeft zo'n schaakcomputer een vrije wil?
Wat je nu nog niet ziet komt misschien nog.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 00:08 schreef Akziom het volgende:
[..]
Hersenen doen ook 'stapje voor stapje' wat impliciet door hun programmering wordt bepaald. Al die hersencellen zijn allemaal simpele onderdeeltjes in een groot geheel, die vertonen stuk voor stuk geen enkele intelligentie, en maken geen eigen keuzes. Die volgen ook alleen maar het enige pad wat ze kunnen. Dat miljarden van zulke simpele onderdeeltjes samen wel resultaten kunnen manifesteren die we intelligent of zelfs bewust noemen, dat is een emergente eigenschap, maar ik zie niet wat daar 'vrij' aan zou zijn? (of in ieder geval niet vrijer dan een computer)
Je gaf zelf eigenlijk al het antwoord. Programma's staan in dienst van belangen. Belangen waren oorspronkelijk uitsluitend genetisch 'ingebakken'. Bij een mens is dat zeker niet meer zo. Mensen zijn grootmeesters in het elkaar irriteren met de meest bizarre, onvoorspelbare, zelf aangemeten belangen. Hoe gekker hoe beter. Met de komst van vrije-wil is de rust voorgoed verstoord.quote:Die programmering kan trouwens best dynamisch zijn,
Maakt dat uit dan, wie of wat de programmeur was? In het ene geval is dat een software developer, in het andere evolutie. Maar in beide gevallen gaat het om het resultaat, niet de oorsprong van dat resultaat.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 00:20 schreef jeveka het volgende:
[..]
Met de huidige stand van zaken niet. Een (huidige) schaakcomputer is star, heeft één programma dat één belang dient. Het is 'daardoor per definitie 'geïndoctrineerd' door de programmeur.
Het schaakspel leidt tot tal van subdoelen die niet zijn voorgeprogrammeerd maar die gaandeweg uit de analyse blijken. Je zou bij mensen net zo goed kunnen zeggen 'de mens is star, heeft maar 1 doel en dat is overleven / voortplanten, andere doelen zijn slechts afgeleiden'. Dat lijkt me wel een extreme simplificatie van zowel mensen als schaakcomputers.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 00:20 schreef jeveka het volgende:
Het kenmerk van vrije-wil hebben (bewust zijn van keuzemogelijkheden) is dat voortdurend geschakeld kan worden met belangen, waardoor voortdurend sprake is van 'herprogrammering'.
Het is in feite hetzelfde vraagstuk. De clue zit hem in de veronderstelling dat 'robot' en 'iets dat een vrije wil heeft' fundamenteel verschillende dingen zijn. Die veronderstelling is wellicht niet zo vanzelfsprekend als die op het oog lijkt.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 00:20 schreef jeveka het volgende:
Misschien is andersom de vraag of een schaker zich gedraagt als een robot (die altijd alleen maar wil winnen) meer gerechtvaardigd.
Yes, een schaakcomputer kan schaken; het is een schaakmachine. Een mensen kan bewust zijn, het is een bewustzijnsmachine. Net zo min als dat een schaakcomputer niet het vermogen heeft tot schaken, maar het vermogen is tot schaken, zo ook is een mens het vermogen tot bewustzijn.quote:Op maandag 10 maart 2014 20:19 schreef jeveka het volgende:
[..]
Wat is het probleem? Een schaakcomputer is een ding dat kan schaken. De analogie met bewustzijn gaat heel ver. Alleen als het om kiezen gaat, kiest het programma datgene wat in feite voorgezegd is door de programmeur. Een schaakcomputer kiest de eerste zet die tot een logische zettenreeks behoort die naar een stelling leidt met de hoogste waarde van alle stellingen waarvan hij razendsnel de waarde heeft bepaald. Echter hoe de computer de waarde van een stelling moet bepalen, is met de 'paplepel' door de programmeur aan de computer ingegeven. Indirect bepaalt de programmeur dus de keuze op basis van specifieke waardeberekening.
No prob.quote:[..]
Je vraag was iets anders waardoor ik dat er niet uit opmaakte:
Maar dan is nog niet beantwoord wat dat iets nou is. Wat is volgens jouw zienswijze het iets dat bewustzijn aanstuurt? In mijn optiek is het bewustzijn zelf dat sturing geeft.quote:[..]
Maar als je vraagt welk 'iets' iets eigen maakt: het feit dat iets toegevoegd wordt aan iets wat er al was, maakt dat het toegevoegde eigen wordt van het iets dat er al was.
Ben jij een schrijfmachine? Ben jij het vermogen tot schrijven? Zinloze woordspelletjes, je kan beter eerst goed nadenken voordat je wat spuit.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:33 schreef Gray het volgende:
Yes, een schaakcomputer kan schaken; het is een schaakmachine. Een mensen kan bewust zijn, het is een bewustzijnsmachine. Net zo min als dat een schaakcomputer niet het vermogen heeft tot schaken, maar het vermogen is tot schaken, zo ook is een mens het vermogen tot bewustzijn.
Bewustzijn stuurt niet. Het wordt gebruikt, aan het werk gezet door de eigenaar, een wezen met belangen. In de ‘pauze’ speelt het.quote:Maar dan is nog niet beantwoord wat dat iets nou is. Wat is volgens jouw zienswijze het iets dat bewustzijn aanstuurt? In mijn optiek is het bewustzijn zelf dat sturing geeft.
Praat je in jezelf? Ik heb dat niet gezegd. Je verdraait de boel weer!quote:Op dinsdag 11 maart 2014 13:50 schreef Molurus het volgende:
Maakt dat uit dan, wie of wat de programmeur was?
Zo werkt het bij mensen, niet bij een computer. Met de huidige stand van zaken stelt een computer zichzelf nog geen doel. Ben jij echt een programmeur???quote:Het schaakspel leidt tot tal van subdoelen die niet zijn voorgeprogrammeerd
Je reactie sluit niet aan bij wat ik bedoel. Het is niet de complexiteit, maar het ontbreken van de flexibiliteit ( in het schakelen tussen verschillende koersen en sub-koersen (bij schaken bijvoorbeeld tussen verschillende strategieën, plannen van aanpak).quote:Ten aanzien van het 'star' zijn, dat lijkt me meer verband te houden met de complexiteit dan met iets anders. Er is daar geen fundamenteel verschil, alleen een mate van complexiteit.
De complexiteit van de ‘technische uitvoering’ van ‘de mens’ mag dan ver boven onze pet uitstijgen, de systematische werking er van is veel en veel simpeler dan jij kennelijk voor ogen hebt. Het stelt eigenlijk niet veel voor.quote:Je zou bij mensen net zo goed kunnen zeggen 'de mens is star, heeft maar 1 doel en dat is overleven / voortplanten, andere doelen zijn slechts afgeleiden'. Dat lijkt me wel een extreme simplificatie van zowel mensen als schaakcomputers.
Het is geen veronderstelling om als een ballonnetje op te laten, maar een inzicht. Het heeft weinig zin iets te veronderstellen zonder in te zien wat je stelt. Het is ook niets vanzelfsprekends.quote:Het is in feite hetzelfde vraagstuk. De clue zit hem in de veronderstelling dat 'robot' en 'iets dat een vrije wil heeft' fundamenteel verschillende dingen zijn. Die veronderstelling is wellicht niet zo vanzelfsprekend als die op het oog lijkt.
Dat is een kwestie van interpretatie.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:31 schreef jeveka het volgende:
[..]
Zo werkt het bij mensen, niet bij een computer. Met de huidige stand van zaken stelt een computer zichzelf nog geen doel.
Ja.quote:
Hoe sluiten die twee elkaar uit?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:31 schreef jeveka het volgende:
Een robot doet (net als iemand die door indoctrinatie verminkt is) wat een ander wil, en iets met een vrije wil kan zelf richtingen bepalen.
Voila la différence fondamental.
1. Hoe werkt zo'n vrije wil, fysisch gezien? Kan dat ingrijpen op de natuurwetten? Of het gedrag van elementaire deeltjes beïnvloeden die zich anders, zonder inmenging van die vrije wil, gewoon wetmatig zouden gedragen?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:31 schreef jeveka het volgende:
Een robot doet (net als iemand die door indoctrinatie verminkt is) wat een ander wil, en iets met een vrije wil kan zelf richtingen bepalen.
Daar lijkt het zeker op, aangezien hij - net als wij - denkt dat een exacte replica van het lichaam van een mens een vrije wil zal hebben.quote:Op woensdag 12 maart 2014 01:19 schreef Jace_TBL het volgende:
Weet je zeker dat je niet gewoon het label 'vrije wil' plakt op bepaalde situaties waarin een beslissingsprocedure nog steeds 100% wetmatig (dus geenszins 'vrij') verloopt (zoals bijvoorbeeld een schaakcomputer), maar waar het proces zo complex is dat we de causaliteit niet meer helemaal kunnen doorgronden en het daarom als 'vrije keuze' betitelen?
Ik gaf juist nog aan dat ik geen woordspelletjes wilde spelen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 22:33 schreef jeveka het volgende:
[..]
Ben jij een schrijfmachine? Ben jij het vermogen tot schrijven? Zinloze woordspelletjes, je kan beter eerst goed nadenken voordat je wat spuit.
Wat maakt dat je dit gelooft? Hoe kunnen de onbewuste delen van een wezen, zoals belangen, zijn bewustzijn aansturen?quote:[..]
Bewustzijn stuurt niet. Het wordt gebruikt, aan het werk gezet door de eigenaar, een wezen met belangen. In de ‘pauze’ speelt het.
Jouw stelling dat wetenschap het tegendeel bewijst is PERTINENT ONWAAR.quote:Op woensdag 12 maart 2014 01:19 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
1. Hoe werkt zo'n vrije wil, fysisch gezien? Kan dat ingrijpen op de natuurwetten? Of het gedrag van elementaire deeltjes beïnvloeden die zich anders, zonder inmenging van die vrije wil, gewoon wetmatig zouden gedragen?
2. Wat is een argument dat de mens, of de menselijke hersenen, met zo'n vrije wil zou zijn uitgerust? Want hoe meer we leren over hoe hersenen werken, hoe meer het tegendeel blijkt. Want ons doen & laten wordt bepaald in de hersenen, hersenen bestaan uit elementaire deeltjes, en op het gedrag van elementaire deeltjes is 'vrij' of 'keuze' helemaal niet van toepassing.
Weet je zeker dat je niet gewoon het label 'vrije wil' plakt op bepaalde situaties waarin een beslissingsprocedure nog steeds 100% wetmatig (dus geenszins 'vrij') verloopt (zoals bijvoorbeeld een schaakcomputer), maar waar het proces zo complex is dat we de causaliteit niet meer helemaal kunnen doorgronden en het daarom als 'vrije keuze' betitelen?
Die exacte replica , die moest je maar eens een emergerend bewustzijn laten ervaren? Ben benieuwd.quote:Op woensdag 12 maart 2014 08:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar lijkt het zeker op, aangezien hij - net als wij - denkt dat een exacte replica van het lichaam van een mens een vrije wil zal hebben.
We hebben het dan over niets anders dan fysieke causale processen.
Het is een gedachtenexperiment, en die medaille heeft een keerzijde: als die replica geen bewustzijn ervaart dan vraagt dat om een verklaring. Er moet dan dus een meetbaar verschil bestaan tussen het origineel en de replica. Dat verschil zal zich linksom of rechtsom moeten vertalen in fysiek waarneembare verschijnselen.quote:Op woensdag 12 maart 2014 10:52 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Die exacte replica , die moest je maar eens een emergerend bewustzijn laten ervaren? Ben benieuwd.
Denkfoutje van jullie?
Prima. Wat is in het boeddhisme de oplossing voor het lichaam-geest probleem?quote:Op woensdag 12 maart 2014 10:52 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Een exacte replica zal volgens onze leer niet een wil of bewustzijn hebben. simpel omdat bij de vorming van een mens er geen 2 maar 3 noodzakelijkheden zijn.
Ik ben benieuwd naar 'jullie' oplossing voor het lichaam-geest probleem.quote:Op woensdag 12 maart 2014 10:52 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Sperma ovum en geest. Deze 3 maken een mens bijvoorbeeld. Laat je er 1 tje weg , dan gaat het niet lukken..ook wetenschap niet...ben benieuwd.
Mag het misschien met wat minder persoonlijke aanvallen? Je kunt zulke onderwerpen ook bespreken zonder ad hominems, autoriteitsargumenten en allerhande andere drogredenen.quote:Op woensdag 12 maart 2014 10:48 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Jouw stelling dat wetenschap het tegendeel bewijst is PERTINENT ONWAAR.
Er wordt enkel gemeten en bezien dat stofjes je geest of geestestoestand beïnvloeden. Op de vraag of er ook een andersom wisselwerking zou KUNNEN bestaan wordt arrogant gemeld dat men daar niet vanuit gaat. Pure arrogantie geboren uit...
Verder moet je maar eens doordenken wat de consequenties zijn van geen wil. Iedereen is per direct ontoerekeningsvatbaar. Jij bent niemand. Ik ben niemand, Molurus denkt niet na maar reageert slechts chemisch. Jij denkt dat we gedachten wisselen? Nope,. slechts chemie. Eet een ander ontbijt en ons gesprek verloopt anders. En als je ook maar durft na te denken dan is niemand meer te veroordelen. Maar ja..een rechter..chemie he? Aan de andere kant..iemand die als gevolg van de chemie van de rechter gemarteld wordt...ach lijden is ook slechts chemie.
Verder en verder en verder moet je denken. Hierom is dit nog niet onmogelijk maar enkel ridicuul, maar ik geef toe er is ook in deze visie een leedverminderende middenweg te vinden. oeps , vergis ik me toch...we zijn chemie. Kan ik jou ook wel doodschieten toch?
Dit zijn slechts eenvoudige gevolgen van jullie extremistische visie die nergens op gebaseerd is.
De grootste vergissing die hier gemaakt wordt is te denken dat wetenschap het belangrijkste kennis instituut is en dat een opleiding gymnasium en universiteit je een basis geeft om bijvooorbeeld boeddhisme te begrijpen. Er wordt telkens, ook door jou ?bijna geeist het uit te leggen zonder dat je de basis cursus hebt gevolgd.
Iemand uit Tibet die 20 of 30 jaar gestudeerd heeft kan ook niet eisen om op universitair nivo uitleg te krijgen en het zomaar te kunnen snappen.
Maar "geest" het vrije spel van "geest", staat aan de basis van ons universum..dit is de boeddhistische conclusie geboren uit deductie , ervaring en logica. niks meer . Niks minder.
Bron: Mahamudra.
Opleiding krijg je enkel (op een serieus niveau tenminste ) wanneer je minstens inziet dat deze wereld niet zo heel echt is, Wanner je gaat begrijpen hoe je "ik" zowel niet als wel bestaand is. Wat de gevolgen zijn van misbruik van je "ik" buiten het normale om van voedsel en drinken en warmte vragen. etc etc etc. heel veel basis dingetjes die onontbeerlijk zijn op de weg naar het zien van de dingen zoals ze werkelijk zijn.
Dat meetbare verschil, dat is of is hoogstwaarschijnlijk wel waar. Ben je met me eens dat er meer zaken geweest zijn die eerst niet maar later wel te meten waren? Lengte en breedte waren eerst gemakkelijk te meten maar radioactiviteit nog niet..terwijl allen aanwezig waren. Dus ik bedoel: dat iets (nog ) niet is te meten is geen argument voor niet bestaan.quote:Op woensdag 12 maart 2014 11:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is een gedachtenexperiment, en die medaille heeft een keerzijde: als die replica geen bewustzijn ervaart dan vraagt dat om een verklaring. Er moet dan dus een meetbaar verschil bestaan tussen het origineel en de replica. Dat verschil zal zich linksom of rechtsom moeten vertalen in fysiek waarneembare verschijnselen.
Dit heet ook wel het lichaam-geest probleem uit de filosofie van de geest.
[..]
Prima. Wat is in het boeddhisme de oplossing voor het lichaam-geest probleem?
[..]
Ik ben benieuwd naar 'jullie' oplossing voor het lichaam-geest probleem.
Maar? Welke persoonlijke aanval? Niet bedoeld en na nalezen ook niet gevonden?quote:Op woensdag 12 maart 2014 11:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mag het misschien met wat minder persoonlijke aanvallen? Je kunt zulke onderwerpen ook bespreken zonder ad hominems, autoriteitsargumenten en allerhande andere drogredenen.
Je komt wat geagiteerd over, dat kan ik beamen. Nergens voor nodig, de discussies hier zijn om onze eigen ideeën nader te onderzoeken, die van anderen te leren kennen en onszelf en anderen fouten daarin te doen realiseren. En van fouten leren we. Zo zei de Dalai Llama bijvoorbeeld dat als wetenschap het boeddhisme tegenspreekt, het boeddhisme zich dient aan te passen.quote:Op woensdag 12 maart 2014 11:43 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Maar? Welke persoonlijke aanval? Niet bedoeld en na nalezen ook niet gevonden?
Ben ik zo agressief?
Ben het alweer met veel eens wat je schrijft..We waren de big bang...de wezens die voor ons leefden..dat waren wij. Geagiteerd, dat klopt soms. Ik kan het lastig vinden als mensen de consequenties van stellingen niet inzien. In dit geval het ontmenselijkende aan de "geen geest" gedachte. De uiteindelijke conclusie hieruit is dat we niets zijn en geen gedachtes hebben maar enkel chemie zijn. Als iemand dan nog laat doorschemeren zichzelf wel serieus te nemen? Terwijl zijn of haart gedachtes aangeven dat we geen mens zijn? Wat dan?quote:Op woensdag 12 maart 2014 12:11 schreef Gray het volgende:
[..]
Je komt wat geagiteerd over, dat kan ik beamen. Nergens voor nodig, de discussies hier zijn om onze eigen ideeën nader te onderzoeken, die van anderen te leren kennen en onszelf en anderen fouten daarin te doen realiseren. En van fouten leren we. Zo zei de Dalai Llama bijvoorbeeld dat als wetenschap het boeddhisme tegenspreekt, het boeddhisme zich dient aan te passen.
Zelf geloof ik niet in gedachten van substantie, in de zin dat ze letterlijk uitwisselbaar zijn. Ik zie gedachten tov het ego zoals muziek is tov van een instrument. Bewustzijn zie ik als de ruimte waarin dit alles zich afspeelt, welk grenzeloos is. Wanneer de sluiers van het bewustzijn worden gehaald, dan ziet het kleine ego zich niet langer als deel van het universum, maar als zijnde het universum zelf.
Alan Watts zei zoiets al heel mooi en ik parafraseer: 14 miljard jaar geleden waren we de Big Bang, nu denken we slechts mensen te zijn op een kleine planeet. Maar dat proces is nog steeds gaande, we zijn nog steeds de Big Bang en dat zullen we blijven voor zolang de tijd bestaat.
Alleen als je aanneemt dat de mens en gedachte één zijn. Wat ik niet doe. Het gros van onze gedachten kunnen we zonder, dat maakt ons zeker niet minder mens. Misschien juist wel meer.quote:Op woensdag 12 maart 2014 12:22 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Ben het alweer met veel eens wat je schrijft..We waren de big bang...de wezens die voor ons leefden..dat waren wij. Geagiteerd, dat klopt soms. Ik kan het lastig vinden als mensen de consequenties van stellingen niet inzien. In dit geval het ontmenselijkende aan de "geen geest" gedachte. De uiteindelijke conclusie hieruit is dat we niets zijn en geen gedachtes hebben maar enkel chemie zijn.
Wat Swaab eerder lijkt te missen is hoe 'magisch' de wetenschap wel niet kan zijn. Waar de een het beschouwt als droge feiten, zie ik keiharde wonderen. Het zijn dan ook niet de feiten (haha, ik typte geiten) die je agiteren, maar de manieren van hoe ze gebracht worden.quote:Als iemand dan nog laat doorschemeren zichzelf wel serieus te nemen? Terwijl zijn of haart gedachtes aangeven dat we geen mens zijn? Wat dan?
Het is dezelfde agtitatie die ik voel wanneer meneer Schwaab een heel boek over stofjes schrijft en in de laatste hoofdstukken ietwat omfloerst toegeeft het eigenlijk mis te hebben. Daar kan ik niet zo goed tegen.
Dat is wel een fout van mij okee.
Nee, ik zeg dat geest of geestestoestand een bepaalde vorm van stofjes IS. In essentie zijn er alleen stofjes. Alleen heel veel van die stofjes bij elkaar, op een bepaalde manier gerangschikt, bewerkstelligen een proces dat we 'geest' of 'denken' of 'schaken' noemen. Dat is veel abstracter, maar niet minder waar. Het één sluit het ander niet uit, ze zijn hetzelfde maar je kijkt er op een ander niveau tegenaan, in- en uitgezoomd als het ware.quote:Op woensdag 12 maart 2014 10:48 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Jouw stelling dat wetenschap het tegendeel bewijst is PERTINENT ONWAAR.
Er wordt enkel gemeten en bezien dat stofjes je geest of geestestoestand beïnvloeden. Op de vraag of er ook een andersom wisselwerking zou KUNNEN bestaan wordt arrogant gemeld dat men daar niet vanuit gaat. Pure arrogantie geboren uit...
Ja, leuke discussie. Laten we dat eens doen. Ik denk namelijk dat het in de praktijk geen reet uitmaakt, en dat zaken als verantwoordelijkheid en toerekeningsvatbaarheid nog steeds prima een plek hebben en functioneel zijn in een deterministische, vrije wil-loze wereld.quote:Verder moet je maar eens doordenken wat de consequenties zijn van geen wil.
Hoezo 'slechts' chemie. Je lijkt te impliceren dat chemie minder 'echt' is, of van een mindere orde is dan, uhm... tja wat eigenlijk, 'geestelijke processen'?quote:...slechts chemie...
1. zulke gevolgen (die bovendien niet waar zijn) zijn geen argument tegen het niet-bestaan van de vrije wilquote:Dit zijn slechts eenvoudige gevolgen van jullie extremistische visie die nergens op gebaseerd is.
Onze techniek is nog niet genoeg geavanceerd om zo'n replica te kunnen maken. Maar dat is alleen een technische tekortkoming, geen fundamentele onmogelijkheid.quote:Op woensdag 12 maart 2014 10:52 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Die exacte replica , die moest je maar eens een emergerend bewustzijn laten ervaren? Ben benieuwd.
Pardon? Wiens leer precies?quote:Denkfoutje van jullie? Een exacte replica zal volgens onze leer niet een wil of bewustzijn hebben. simpel omdat bij de vorming van een mens er geen 2 maar 3 noodzakelijkheden zijn.
Sperma ovum en geest. Deze 3 maken een mens bijvoorbeeld. Laat je er 1 tje weg , dan gaat het niet lukken..ook wetenschap niet...ben benieuwd.
Bizarre conclusie. Chemie is:quote:Op woensdag 12 maart 2014 10:48 schreef Nietvandezewereld het volgende:
we zijn chemie. Kan ik jou ook wel doodschieten toch?
Wat hebben verschillende getuigenissen met een gehele eigen werkelijkheid vormen te maken? Verschillende getuigenissen kunnen uitzonderlijk goed verklaart worden, ten eerste doordat niet iedereen naar hetzelfde kijkt vanuit hetzelfde perspectief, strikt fysisch gezien (in combinatie met zicht dat slechts een klein deel scherp "weergeeft"). Maar nog belangrijker is het gebrekkige geheugen van de mens, met name bij dit soort momenten waarin men overspoelt wordt door emoties en adrenaline. Op dat punt ben je niet zo zeer een reflecterend wezen, maar reactief. (slechts puur waarneming en reactie, niet reflecterend, dus geen duidelijke herinnering) Redeneren vanuit een herinnering is een slap argument om te beweren dat niet iedereen visueel hetzelfde heeft "geïnterpreteerd". Volgens jou is waarneming dus ook strikt interpretatie, in de zin van eigen betekenis vormen, waardoor variaties allerlei wilde vormen kunnen aannemen. (althans zo lijkt het)quote:Op woensdag 12 maart 2014 11:41 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Maar mijn gevoel zegt me nu het volgende:
Kun je proberen de waarde in te zien van:
De wereld is een perfecte reflectie van iemands eigen gedachtes? Dus laten we eens naar een overval kijken, neem hierin mee de wetenschappelijke ervaring dat getuigen compleet andere verklaringen kunnen voorleggen. dit komt denk ik hierdoor...jouw geest of gedachtepatroon (volgens ons je interpreterend of mentaal bewustzijn) zorgt voor een ander plaatje in een ander hoofd. Terwijl we allemaal geneigd zijn te begrijpen dat de rangschikking van alle atomen eigenlijk gedetermineerd vast staat? Tijdens die hele overval? Dat er iets echts echt waars te vangen is?
quote:Op woensdag 12 maart 2014 16:48 schreef Molurus het volgende:
De wereld is zoals hij is, of we dat nu een leuk idee vinden of niet.
Wat ik zei over een robot is de huidige stand van zaken.quote:
Bestond niet alles in de logische ruimte en anders niet?quote:Op donderdag 13 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
De beweegreden van de keuze hoeft niet logisch te zijn.
Ik geef toe dat ik het woord deze keer gebruikte in de betekenis waarop het in de dagelijkse spreektaal ook wel wordt gebruikt: "voor de hand liggend". Niet zo handig op dit forum.quote:Op donderdag 13 maart 2014 01:14 schreef Gray het volgende:
[..]
Bestond niet alles in de logische ruimte en anders niet?
Wat is dat dan volgens jou, die essentie van vrije wil?quote:Op donderdag 13 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
[..]
Wat ik zei over een robot is de huidige stand van zaken.
Het is een uitdaging voor programmeurs (heb ik je aandacht?) een programma te ontwerpen dat de vrije wil, zoals een mens die heeft, na te bootsen. Dit zou in principe moeten kunnen als je doorziet wat de essentie is van vrije wil en wat er dientengevolge voor nodig is een dergelijk programma te maken.
Dat is precies wat een schaakcomputer doet! Zij het in een veel eenvoudiger wereld.quote:Op donderdag 13 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
De essentie is "anticiperen op toekomstmogelijkheden en vervolgens er één van kiezen".
Als absurde keuzes somehow een vereiste zijn (waarom eigenlijk?) kun je er altijd nog een randomgenerator in gooien.quote:Op donderdag 13 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
Het zal niet meevallen om hier een begin mee te maken. De beweegreden van de keuze hoeft niet logisch te zijn. (De keuze mag ook absurd zijn, gericht zijn op iets wat niet eens kan bestaan.) Het gaat er om dat hij zelf kiest.
Wacht even... is willekeur voor jou de definitie van vrije wil? Niet het anticiperen op de toekomst, niet het maken van een keuze op zich, maar het willekeurig kiezen?quote:Op donderdag 13 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
Om makkelijk te beginnen: het schaakspel leent zich er bij uitstek voor dit principe eenvoudig na te bootsen. Selecteer een zeker aantal (beste) zetten en zet vervolgens een randomgenerator voor deze selectie aan zetten. Je krijgt dan een voorbeeld van gedeeltelijk aangestuurde en gedeeltelijk vrije wil.
Dit lijkt me een nogal absurde uitleg van vrije wil. Zo uitgelegd hebben virtuele deeltjes meer vrije wil dan mensen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
Volledige vrije wil zou je krijgen als je alle mogelijke zetten invoert in de randomgenerator. Je krijgt dan een absurde output, maar het principe van vrije wil werkt.
Als je het mij vraagt zit het voornaamste probleem nog steeds in de uitleg van wat vrije wil is, niet in de technische uitwerking ervan of in de complexiteit.quote:Op donderdag 13 maart 2014 00:56 schreef jeveka het volgende:
Het is al moeilijk een voorbeeld te vinden voor een andere manier waarop dit principe gedemonstreerd kan worden. Voor iemand die vanaf de geboorte beschikt over het "gereedschap" menselijke hersenen lijkt alles vanzelfsprekend. In werkelijkheid is wat dat "gereedschap" kan, van een vooralsnog onpeilbare ingewikkeldheid.
Nu, ...weet je Gray, kan het zijn dat wij mensen verschillende voorkeuren hebben?quote:Op woensdag 12 maart 2014 12:36 schreef Gray het volgende:
[..]
Alleen als je aanneemt dat de mens en gedachte één zijn. Wat ik niet doe. Het gros van onze gedachten kunnen we zonder, dat maakt ons zeker niet minder mens. Misschien juist wel meer.
[..]
Wat Swaab eerder lijkt te missen is hoe 'magisch' de wetenschap wel niet kan zijn. Waar de een het beschouwt als droge feiten, zie ik keiharde wonderen. Het zijn dan ook niet de feiten (haha, ik typte geiten) die je agiteren, maar de manieren van hoe ze gebracht worden.
Denk ik.
Ik heb je tekst niet verwijderd omdat het niks waard zou zijn, maar omdat we anders een veelheid aan gespreksonderwerpen krijgen.quote:Op woensdag 12 maart 2014 15:42 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat geest of geestestoestand een bepaalde vorm van stofjes IS. In essentie zijn er alleen stofjes.
quote:Op donderdag 13 maart 2014 09:41 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Ik heb je tekst niet verwijderd omdat
Aangezien je het over logica hebt, wat vind je zelf het meest logisch? We stoppen 2 componenten in een reageerbuis. Er komt een volwaardig mens uit. Conclusie:quote:Wel heel jammer dat je concludeert dat wetenschappers 2 componenten bij elkander brengen en dat DUS er maar 2 componenten zijn. Waar komt deze "DUS" vandaan? Omdat je de eventuele derde niet ziet? Dat ga je toch niet menen ?
Hoe bedoel je, 'slechts'. Is een boek met een prachtig verhaal 'slechts' papier en inkt? Is een schaakcomputer die briljante zetten doet 'slechts' silicium en plastic?quote:Verder meen ik uit je schrijfstijl op te maken dat je denkt dat er slechts stofjes zijn?
Zintuiglijk bewustzijn liegt nooit, mentaal ( of interpreterend) bewustzijn liegt altijd. Dat zeg jij volgens mij ook.quote:Op woensdag 12 maart 2014 19:38 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Wat hebben verschillende getuigenissen met een gehele eigen werkelijkheid vormen te maken? Verschillende getuigenissen kunnen uitzonderlijk goed verklaart worden, ten eerste doordat niet iedereen naar hetzelfde kijkt vanuit hetzelfde perspectief, strikt fysisch gezien (in combinatie met zicht dat slechts een klein deel scherp "weergeeft"). Maar nog belangrijker is het gebrekkige geheugen van de mens, met name bij dit soort momenten waarin men overspoelt wordt door emoties en adrenaline. Op dat punt ben je niet zo zeer een reflecterend wezen, maar reactief. (slechts puur waarneming en reactie, niet reflecterend, dus geen duidelijke herinnering) Redeneren vanuit een herinnering is een slap argument om te beweren dat niet iedereen visueel hetzelfde heeft "geïnterpreteerd". Volgens jou is waarneming dus ook strikt interpretatie, in de zin van eigen betekenis vormen, waardoor variaties allerlei wilde vormen kunnen aannemen. (althans zo lijkt het)
De eerste instantie waarneming is geen interpretatie. Interpretatie doet zich pas voor bij de reflectie op waarneming.
Conclusies die zo'n lange uitleg nodig hebben dat ze niet vermeld kunnen worden zijn over het algemeen niet zulke sterke conclusies.quote:Op donderdag 13 maart 2014 09:41 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Alweer, telkens weer kan ik je slechts concluisies uit logica geven maar de weg naar deze conclusies toe is erg lang, en en lange weg daar schrikt men meestal van.
deze is te simpel, er is geen enkele reden om 1 van de 3 als meer of minder waarschijnliijk te zien.quote:Op donderdag 13 maart 2014 09:50 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]efficiënt quoten is een kunst op zich
[..]
Aangezien je het over logica hebt, wat vind je zelf het meest logisch? We stoppen 2 componenten in een reageerbuis. Er komt een volwaardig mens uit. Conclusie:
• (a) er zijn 2 componenten
• (b) er zijn 3 componenten
• (c) er zijn 37 componenten
Ben ik benieuwd waarom uitgerekend B logischer zou zijn dan A of C.
Occam ken ik niet.quote:Hou ook Occam's Razor in gedachten.
[..]
Hoe bedoel je, 'slechts'. Is een boek met een prachtig verhaal 'slechts' papier en inkt? Is een schaakcomputer die briljante zetten doet 'slechts' silicium en plastic?
Je lijkt de schoonheid, potentie en grootse zaken waar stofjes toe in staat zijn, te onderschatten.
Dat 1 + 1 gelijk is aan 2, en niet aan 3 of 37, wordt algemeen gezien als logisch. Zet 1 olifant bij een andere olifant, en dan heb je een groepje van 2 olifanten.quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:10 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
deze is te simpel, er is geen enkele reden om 1 van de 3 als meer of minder waarschijnliijk te zien.
Het scheermes van Ockham zegt dat als je de keuze hebt tussen twee alternatieve verklaringen voor een verschijnsel dat je dan de voorkeur moet geven aan de verklaring die de minste aannames vereist.quote:
Correctie: chemie is slechts dat deel wat jouw interpreterend en immer liegend bewustzijn jou als rad voor ogen draait.quote:Op woensdag 12 maart 2014 15:55 schreef Jace_TBL het volgende:
Hier een kernachtig voorbeeld van je denkfout:
[..]
Bizarre conclusie. Chemie is:
1. Het enige wat er is.
2. Niet het enige zinvolle interpratieniveau van wat er is. Net zoals wanneer iemand je naar de inhoud van een boek vraagt, het ook geen zinvol interpretatieniveau is als je de rangschikking van alle papier- en inktmoleculen gaat opnoemen, ofschoon dat inderdaad alles is waar dat boek uit bestaat.
Overigens dekt het woord 'chemie' de lading niet helemaal (zijn magnetisme en neutrino's bijvoorbeeld ook chemie?), ik zou liever over fysische elementen en processen spreken, maar het is duidelijk wat je bedoelt.
Om de gebruikelijke vergelijking weer van stal te trekken, als je vraagt wat een schaakcomputer doet, wat is dan een zinvollere manier om er tegenaan te kijken:
1. een opsomming van alle geheugentoestanden en elementaire instructies die de processor uitvoert
2. 'schaken'
Ik zou zeggen nr 2, terwijl nr 1 toch echt 100% compleet is, er gebeurt niets anders dan dat.
Zo is het ook zinnig om te zeggen dat ik gedachten, emoties, bewuszijn en gevoel heb (of doe, of ben), terwijl dat in essentie evengoed uit niets anders dan 'chemie' bestaat.
Het 1e... waardeloos in de zin van: geen bestendigheid, niks blijvends . fenomenen van tijdelijke aard hebben volgens sommigen onder ons geen of weinig inherente waarde. Een glas whiskey of een hoer..zoiets.quote:Op woensdag 12 maart 2014 16:48 schreef Molurus het volgende:
Ik vind dat ook altijd een heel bijzondere... het idee dat als wij 'slechts materie' zijn dat wij dan waardeloos zouden zijn, moraliteit niet zou bestaan, etc, etc.
Ten eerste wordt daar geen enkel argument voor gegeven. Waarom zouden wij daarmee waardeloos zijn?
Ten tweede, als dat al ergens op zou slaan, zie ik niet waarom dat een argument zou zijn om dat idee te verwerpen. De wereld is zoals hij is, of we dat nu een leuk idee vinden of niet.
Het lijkt me duidelijk dat een schilderij als de nachtwacht meer waarde heeft dan een reclame billboard, en dat een hoopje materie in de vorm van een menselijk lichaam meer waarde heeft dan een vuilniszak.quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:23 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Het 1e... waardeloos in de zin van: geen bestendigheid, niks blijvends . fenomenen van tijdelijke aard hebben volgens sommigen onder ons geen of weinig inherente waarde. Een glas whiskey of een hoer..zoiets.
quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:23 schreef Nietvandezewereld het volgende:
2e: hier heb je helemaal gelijk, als er mensen hier meepraten die conclusies niet aandurven dan kunnen die beter stil zijn.
Ook een heel goede vraag. Het ontbreekt ook een beetje aan concrete voorbeelden.quote:
Niets is blijvend. Ik, jij, stofjes, schaakcomputers (of 'schaken'), bewustzijn, allemaal vergankelijk. De enige constante is verandering.quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:23 schreef Nietvandezewereld het volgende:
waardeloos in de zin van: geen bestendigheid, niks blijvends
Ontstaat waarde niet uit tijdelijkheid... De hechting geboren uit noodzakelijk de behoefte om je eigen tijdelijkheid zo durig mogelijk te maken..(eventueel of juist dmv opdeling).quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook een heel goede vraag. Het ontbreekt ook een beetje aan concrete voorbeelden.
Er zijn, voor mensen, allerlei factoren die waarde bepalen. Tijdelijkheid, of beter gezegd, schaarsheid is er daar 1 van.quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:35 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ontstaat waarde niet uit tijdelijkheid... De hechting geboren uit noodzakelijk de behoefte om je eigen tijdelijkheid zo durig mogelijk te maken..(eventueel of juist dmv opdeling).
Deze lezing werpt, denk ik, wel een heel helder licht op waarde en doelmatigheid (methodes om waarde te verwerven):quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:35 schreef LelijKnap het volgende:
Over die vraag, ik zat er altijd al mee wanneer 'hemel' en 'hel' besproken werden maar dan ivm de termen zinvol en zinloos. Wat maakt het naleven het leven (deze en de ander) zinvol?
Nee, bewustzijn is blijvend. Dat is de conclusie van de oudste school en hier ligt argumentatie aan ten grondslag.quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:35 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Niets is blijvend. Ik, jij, stofjes, schaakcomputers (of 'schaken'), bewustzijn, allemaal vergankelijk. De enige constante is verandering.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |