http://marketupdate.nl/ni(...)effing-op-spaargeld/quote:IMF pleit voor eenmalige 10% heffing op spaargeld
Frank Knopers 10 oktober 2013 Kredietcrisis 1 Reactie
Het IMF pleit voor een eenmalige heffing van 10% op al het spaargeld in de Eurozone. Door een greep te doen op uw spaargeld kan de last van de Europese schuldencrisis verlicht worden. Het is een omstreden voorstel dat in het verleden ook al eens geopperd werd. Zo berekende de Boston Consulting Group in 2011 dat een heffing van 30% van alle activa – waaronder uw spaargeld – een uitweg uit de Europese schuldencrisis kan zijn.
Spaargeld belasten
Een heffing op spaartegoed van burgers spreekt blijkbaar tot de verbeelding, want eerder dit jaar stelde de hoofdeconoom van de Saxo Bank ook al een 10 tot 15 procent heffing voor. Het IMF verwijst in haar laatste fiscale monitor (PDF) naar een onderzoek van de Duitse econoom Stefan Bach. Hij raamde de opbrengsten van een 3,4% heffing op alle vermogende Duitse spaarders (meer dan ¤250.000) op ruim ¤100 miljard. Daarmee kan ongeveer 4% van de Duitse staatsschuld afgelost worden.
De economen van het IMF zijn bijzonder gecharmeerd van een spaardersheffing. De Belgische site Express schrijft er het volgende over.
“Het verleidelijke van zo’n belasting is dat ze kan worden geïmplementeerd voordat mensen zich eraan kunnen onttrekken. Ook kan worden verondersteld dan de heffing eenmalig is, waardoor het gedrag van spaarders niet verstoord wordt. Een heffing van 10% op alle spaartegoeden van gezinnen met een positief netto saldo kan de schuldratio van Europese landen ten opzichte van het bbp weer terugbrengen naar het niveau van 2007.”
Bail-in
Het IMF benadrukt dat het uitsluitend om theoretische voorstellen gaat, maar daarmee zullen de meeste spaarders niet gerustgesteld zijn. We hebben allemaal gezien hoe vermogende spaarders buiten de boot vallen als een bank dreigt om te vallen. De reddingsoperaties van banken in Cyprus en van SNS zijn nog maar de eerste voorbeelden van de beruchte ‘blauwdruk’ van Dijsselbloem. Spaarders worden al gepakt door de extreem lage rente, die al lang niet meer compenseert voor de inflatie. De koopkracht van spaarders wordt op slinkse wijze uitgehold, maar de vermogensrendementsheffing op spaargeld blijkt een peulenschilletje met wat er achter de schermen in voorbereiding is.
De spaarders is dus gewaarschuwd. Alweer…
En als je teveel hebt geleend klopt je toch gewoon aan bij de schuldsanering.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:29 schreef Dance99Vv het volgende:
En dat is dus waarom ik niet spaar, leen liever, dat is uiteindelijk goedkoper.
your a smart assquote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:30 schreef muhahaha het volgende:
[..]
En als je teveel hebt geleend klopt je toch gewoon aan bij de schuldsanering.
Kwartje van Kok, maar dan diefstal op een veel grotere schaal.quote:Ook kan worden verondersteld dan de heffing eenmalig is, waardoor het gedrag van spaarders niet verstoord wordt.
quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:31 schreef nattermann het volgende:
Ze doen maar, ik heb toch geen spaargeld.
zoek gewoon eerst op waar die bewering vandaan komt...quote:Het IMF pleit voor een eenmalige heffing van 10% op al het spaargeld in de Eurozone.
Nog meer anti-eu plaatjes op facebook.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:44 schreef wafelijzer het volgende:
Dan breekt de hel los en heeft Brussel en zijn zinkende EU nog meer mensen tegen zich in het harnas gewerkt.
Tenzij je too big to fail bent zullen je schulden je tot aan de poorten van de hel blijven achtervolgen, alleen de echt grote jongens kunnen op een schuldenafschrijving rekenen.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:48 schreef DiRadical het volgende:
Als je 10% van mijn hypotheekschuld afhaalt zal dat mijn schulden 'crisis' ook verlichten
We moeten alleen nog even wennen aan het idee.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:51 schreef Cracka-ass het volgende:
De gedachte alleen al zou een aantal jaar geleden te bizar voor woorden zijn. Nu worden ze daadwerkelijk uitgesproken. Hoelang nog voordat dit soort grappen worden uitgevoerd?
Had ook niet verwacht dat het ging gebeurenquote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:50 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Tenzij je too big to fail bent zullen je schulden je tot aan de poorten van de hel blijven achtervolgen, alleen de echt grote jongens kunnen op een schuldenafschrijving rekenen.
kul, mensen met een eigenlijk te hoge hypotheek kunnen de helft van hun rentelasten terugkrijgen van Vadertje Staat ... dat is een behoorlijke hoop en dat betreft vanaf 2007 meer geld (nl. 33,4 miljard per jaar) dan de nederlandse staat in banken-noodleningen (geen bank zijn schulden kwijtgescholden) gestoken heeft.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:50 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Tenzij je too big to fail bent zullen je schulden je tot aan de poorten van de hel blijven achtervolgen, alleen de echt grote jongens kunnen op een schuldenafschrijving rekenen.
http://www.lefigaro.fr/co(...)e-sur-le-capital.phpquote:Après avoir cité leurs confrères, les économistes du FMI se jettent eux-mêmes à l'eau. «Les taux de taxation nécessaires pour ramener les ratios de dettes (par rapport au PIB) à leur niveau de la fin 2007 nécessiteraient une imposition d'environ 10% sur tous les ménages disposant d'une épargne nette positive». Ces calculs, nous précisent le FMI ont été faits pour 15 pays de la zone euro. Rappelons encore que de tels raisonnements se veulent de simples suggestions à caractère «théorique». Ils n'en sont pas moins iconoclastes. Mais existe-t-il des solutions douces de désendettement en dehors de l'inflation, la plus hypocrites de toutes?
Oftewel, het is een bepaalde berekening die gaat over de hypothetische optie (waar het rapport ook de geschiedenis hiervan opneomt.. onder meer na de Napoleontische oorlogen, onder Wilhelm II en in Italie na 1918 evenals in japan na 1945 zijn inderdaad zulke spaarbelastingen doorgevoerd)..quote:After citing their colleagues, IMF economists are throwing themselves into the water. "The tax rate needed to bring debt ratios (relative to GDP) to the level of the end of 2007 would require a tax of about 10% of all households with positive net savings." These calculations, we specify the IMF has been made to 15 countries in the euro zone. Let us recall that such arguments are intended merely suggestions to "theoretical" character. They are no less iconoclastic. But is it soft solutions leveraging outside of inflation, the most hypocritical of all?
Precies. Waarom niet de eurogeldpers aanzetten net zoals in de VS?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 17:14 schreef DSVM het volgende:
Belachelijk idee! En aan de overkant in de USA maar geld printen en ieder schuldplafond omhoog schuiven. En in het Grote Vierde Rijk moet de bevolking alles betalen ,veroorzaakt door dezelfde soort mannen die nu dit idee naar voren brengen.
quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:35 schreef muhahaha het volgende:
Kan ook een truc zijn om ervoor te zorgen dat spaarders hun geld uit ellende maar gaan uitgeven. Daar bloeit de economie ook van op. Allemaal braaf consumeren.
Als de kikker in de pan.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:54 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
We moeten alleen nog even wennen aan het idee.
Dan ben je straks die 10% kwijt aan inflatie.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 18:08 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Precies. Waarom niet de eurogeldpers aanzetten net zoals in de VS?
puur persoonlijk gezien haal ik mooi mijn geld van de bank zodra ze dit soort geintjes uit gaan halenquote:Op donderdag 10 oktober 2013 14:11 schreef Kowloon het volgende:
Strikt economisch gezien is het denk ik best een goed idee.
Heeft geen nut, ze weten precies wat je hebt. Het enige doel dat je dan bereikt is banken laten omvallen, hetgeen helemaal een slecht idee is.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 18:16 schreef Klonk het volgende:
[..]
puur persoonlijk gezien haal ik mooi mijn geld van de bank zodra ze dit soort geintjes uit gaan halen
dan koop ik een nieuwe autoquote:Op donderdag 10 oktober 2013 18:18 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Heeft geen nut, ze weten precies wat je hebt. Het enige doel dat je dan bereikt is banken laten omvallen, hetgeen helemaal een slecht idee is.
Tegen die tijd ben je al te laat.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 18:16 schreef Klonk het volgende:
[..]
puur persoonlijk gezien haal ik mooi mijn geld van de bank zodra ze dit soort geintjes uit gaan halen
Helaas niet nee, of je haalt gewoon systematisch je geld van de bank. Dan kunnen ze het ook niet zien door de rentestand.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 18:19 schreef Klonk het volgende:
[..]
dan koop ik een nieuwe auto
alhoewel dan betaal ik weer belasting![]()
je kunt ook niet winnen![]()
Pril herstel van de banken in de war schoppen is een internationale hobby, dus dat zullen ze niet nalaten.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 18:27 schreef Hexagon het volgende:
Kan het IMF zijn proefballonnen niet beter voor zich houden?
Vroegah worden periodiek alle schulden en spaargelden tegen elkaar weggestreept zodat het systeem een reset kreeg.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:48 schreef DiRadical het volgende:
Als je 10% van mijn hypotheekschuld afhaalt zal dat mijn schulden 'crisis' ook verlichten
Ach dit is gewoon een brainfart zonder realisme om mensen weer wat aan te praten. Geen regering ter wereld gaat met z'n goede verstand zoiets doen.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 18:35 schreef rakotto het volgende:
Hard werken en sparen en omdat andere prutsers de economie niet voor elkaar hebben, dan maar de harde werkers naaien.
Want?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 14:11 schreef Kowloon het volgende:
Strikt economisch gezien is het denk ik best een goed idee.
Egoïst.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 19:01 schreef zwaaien het volgende:
Ik ben voor. Van een kale kip kan je niet plukken!
Waar is je blauwe naam?!quote:Op donderdag 10 oktober 2013 18:46 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ach dit is gewoon een brainfart zonder realisme om mensen weer wat aan te praten. Geen regering ter wereld gaat met z'n goede verstand zoiets doen.
Maar wel een poot uitdraaien.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 19:01 schreef zwaaien het volgende:
het is al uitgevoerd op Cyprusquote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:51 schreef Cracka-ass het volgende:
De gedachte alleen al zou een aantal jaar geleden te bizar voor woorden zijn. Nu worden ze daadwerkelijk uitgesproken. Hoelang nog voordat dit soort grappen worden uitgevoerd?
hekel aan je eigen land? Belgie is het land met het meeste spaargeld per inwonerquote:Op donderdag 10 oktober 2013 19:01 schreef zwaaien het volgende:
Dit verzinnen alleen al joh...quote:Op donderdag 10 oktober 2013 20:33 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Onzin TT, het is enkel een theorie
Dat was in maart, toen heb ik al mijn spaargeld van de bank gehaald.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 18:46 schreef Oud_student het volgende:
Dijsselbloem heeft dat al lang tijdens de Cyprus crisis uit de school geklapt.
De greep in de kas bij die banken was volgens hem een template voor toekomstige maatregelen binnen de EU.
En dan later ontkennen, en zeggen dat ie niet wist wat template was ....![]()
![]()
Hoe kan dit ?quote:Veel interessanter zijn de aanpassingen van het fonds inzake het Nederlands begrotingstekort in de periode 2015-2018. Die ziet het IMF fors verslechteren na 2014. In april dacht het IMF nog dat op Nederland begrotingstekorten van 1,5% (in 2015) 1,6% (in 2016) 1,3% (in 2017) en 1,0 (in 2018) zou afstevenen. Nu, een half jaar later zijn die cijfers 4,8%, 4,9%, 4,7% en 4.4%. Dik 3%-punt slechter dus. En dus loopt volgens het IMF ook de staatsschuld fors hoger op tot 83,2% in 2018. Terwijl men een half jaar geleden de schuld in 2018 zag uitkomen op 74,8%.
Dit is fase 1. Over 2 jaar is het werkelijkheid.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:51 schreef Cracka-ass het volgende:
ik was 2 keer 1250 euro wezen pinnen..quote:Op donderdag 10 oktober 2013 20:47 schreef fokky100 het volgende:
[..]
Dat was in maart, toen heb ik al mijn spaargeld van de bank gehaald.
Wat zaten ze mij toen uit te lachen.
Dat was in dit topic: NWS / Spaargeld ook in de rest van Europa onveilig.
Gewoon ongegeneerd de spaarders beroven.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 20:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dit is fase 1. Over 2 jaar is het werkelijkheid.
Toevallig iets van David Graeber gelezen?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 18:39 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Vroegah worden periodiek alle schulden en spaargelden tegen elkaar weggestreept zodat het systeem een reset kreeg.
Dat zou nu ook een oplossing zijn alleen is dit zeer nadelig voor mensen met een hoog vermogen. Gezien deze mensen de dienst uit maken gaat dit nooit gebeuren.
Moet je nagaan wat er met de economie zou gebeuren als morgen niemand meer schulden of vermogen heeft.
Nederland doet het volgens die IMF cijfers het slechts van heel Europa vanaf 2015.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 20:47 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Hoe kan dit ?
Nederland = Griekenland ?
En krijgen wij nu hulp van de EU?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 21:03 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Nederland doet het volgens die IMF cijfers het slechts van heel Europa vanaf 2015.
Om van 3.8% naar 3.2% tekort te gaan moet er nu 6mld worden bezuinigd. Dit is al meegenomen in de cijfers van het IMF (deze zijn op de CPB cijfers gebaseerd). Voor 2015 staat er 4.8% tekort, volgend jaar nog eens grofweg 18mld bezuinigen?
Nee we moet een boete betalen.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 21:09 schreef fokky100 het volgende:
[..]
En krijgen we nu hulp van de EU?
Tja, zo zie je maar weer.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 20:57 schreef fokky100 het volgende:
Komop mensen.
Doe nu niet of dat jullie dit niet zagen aankomen.
In maart is dit al aangekondigd.
En dan die naïevelingen die maar zeiden dat het niet kon gebeuren in Nederland.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |