Vervolgens kreeg ik een schema en had ik nog meer vragen:quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Met het risico uitgelachen te worden: ik zie door de bomen het bos ff niet meer..
Kan iemand met uitleggen waar dit nu precies over gaat (behalve verschillende stromingen binnen de islam obviously)? Misschien met een leuk schematje of wat
Volgens mij heb ik die eerder gezien, maar dankquote:Op maandag 7 oktober 2013 23:18 schreef Peunage het volgende:
Even tussendoor. Misschien vaker gepost, maar dit is echt een toffe peer.
Ok, vertel.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:19 schreef expans het volgende:
Dom/slecht gedrag tegenover vrouwen heeft meer te maken met cultuur dan met de Islam.
Ja, dat is een globaal domme-mannen ding iddquote:Op maandag 7 oktober 2013 23:24 schreef Triggershot het volgende:
Vrouwen moeten gewoon gehoorzamen, in de keuken staan en de man tevreden houden, wereldwijd hoort het zo, ongeacht je stroming.
Ik beschik niet over genoeg kennis om dingen te kunnen citeren, maar wat ik weet is dat vrouwen gelijk zijn aan mannen, zo niet juist een 'hogere' positie hebben en ten alle tijden met respect behandelt dienen te worden.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, vertel.
Meer een plaatselijk/cultureel iets?
Vandaar ook de verschillen tussen de landen?
En zoals vrouwenbesnijdenis, dat is een lokaal/regionaal ding, niet aan de islam of een ander geloof gebonden.
Bedoel je dat?
Dom ? Natuurwetten.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, dat is een globaal domme-mannen ding idd
En dan je afstandbediening opeisen? Hell no.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:27 schreef Peunage het volgende:
Persoonlijk denk ik dat in 2013 vrouwen ook in de woonkamer mogen.
Er zijn regels natuurlijk.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En dan je afstandbediening opeisen? Hell no.
Gewoon vastketenen thuis, worden ze ook niet onrustig omdat ze de benen kunnen strekkenquote:Op maandag 7 oktober 2013 23:27 schreef Peunage het volgende:
Persoonlijk denk ik dat in 2013 vrouwen ook in de woonkamer mogen.
Nou had ik persoonlijk ook al het idee dat in alle 3 de ibrahimische godsdiensten de vrouw eigenlijk veel hoger wordt geplaatst dan in de praktijk soms het geval is/was..quote:
Seksistquote:Op maandag 7 oktober 2013 23:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Een daarvan is dus uit woonkamer houden.
Zoals ik net zei, ik heb dat idee ook. Dat de vrouw feitelijk (volgens de geschriften) in alle drie de godsdiensten helemaal niet lager staat dan de man. Soms zelfs "hoger" (in de zin van moeder als levengevend etc), maar minimaal "gelijk". Dat is er in de praktijk echter vaak niet van gekomen..quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:24 schreef expans het volgende:
[..]
Ik beschik niet over genoeg kennis om dingen te kunnen citeren, maar wat ik weet is dat vrouwen gelijk zijn aan mannen, zo niet juist een 'hogere' positie hebben en ten alle tijden met respect behandelt dienen te worden.
Ik vind het een beetje moeilijk om een voorbeeld te kunnen verzinnen om dit verschil tussen cultuur/geloof uit te leggen. In SA mogen vrouwen niet auto rijden, terwijl ze dat in andere islamitische landen wel mogen, ligt ook een beetje aan het land zelf en de mentaliteit van die mensen; zijn ze progressief ingesteld of leven ze nog twee eeuwen terug la de Amish.
Kracht enzo? Ga jij maar eens een kind barenquote:
Enige wat een vrouw echt kan en zelfs dan praten ze er eeuwen over.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Kracht enzo? Ga jij maar eens een kind baren
Ja vastquote:Op maandag 7 oktober 2013 23:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Enige wat een vrouw echt kan en zelfs dan praten ze er eeuwen over.
Info waarover?quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja vast ;*
Leuk gedold.. Nu gewoon info graag..
Of stereotype uitdragen, mag ook hoor
Lan Trigger!quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Enige wat een vrouw echt kan en zelfs dan praten ze er eeuwen over.
De positie van de vrouw in (jouw stroming van/culturele visie mbt) de islam.quote:
Wat mis ik? C.q. vertaling?quote:
In geen enkel cultuur hebben vrouwen een goede positie helaas, in mijn stroming, net zoals elk ander stroming in de Islam is de vrouw geerd.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De positie van de vrouw in (jouw stroming van/culturele visie mbt) de islam.
Klinkt tegenstrijdig?quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In geen enkel cultuur hebben vrouwen een goede positie helaas, in mijn stroming, net zoals elk ander stroming in de Islam is de vrouw geerd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Local_area_networkquote:Op maandag 7 oktober 2013 23:45 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Pff, hoe leg je 'lan' uit...
quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Local_area_network
Waarom, mijn stroming is geen cultuur? Vaker dan niet, verzet de Islam zich juist tegen culturele elementen.quote:
Lan..quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens de Islam toch echt Adem a.s. hoor.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:47 schreef Peunage het volgende:
De eerste moslim was trouwens een moslima.
Khadija.
Ja, maar de eerste die zich bekeerde om het maar zo te zeggen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens de Islam toch echt Adem a.s. hoor.
Ibrahim a.s.?quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:49 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ja, maar de eerste die zich bekeerde om het maar zo te zeggen.
Adam?quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens de Islam toch echt Adem a.s. hoor.
De drie (je weet) lijken ook erg op elkaar, al zijn er ook duidelijke verschillen..quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Si, de mensheid wordt in de Koran dan ook 'Bani Adem' genoemd, kinderen van Adam.
Iwzquote:Op maandag 7 oktober 2013 23:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De drie (je weet) lijken ook erg op elkaar, al zijn er ook duidelijke verschillen..
Owh? Was een Jood toch?quote:
Ja, leefde lang voor jouw godsdienst ook maar bestond.. Net als Isaquote:
Dan zou ik in die context toch bij Adam blijven als eerste moslimquote:
Het jodendom begint volgens de Torah met Isaak, niet met Abraham.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:52 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, leefde lang voor jouw godsdienst ook maar bestond.. Net als Isa
Ibrahim a.s. heeft toch ook geschriften (openbaringen) gekregenquote:Op maandag 7 oktober 2013 23:53 schreef Peunage het volgende:
[..]
Dan zou ik in die context toch bij Adam blijven als eerste moslim
Maar je weet wat ik bedoelde, de eerste die zich bekeerde tot de Islam, na de openbaringen
Deze man.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ibrahim a.s. heeft toch ook geschriften (openbaringen) gekregen
Ik ben niet Joods, en de Thorah en de bijbel beginnen met Adam en Eva (genesis) toch? Nou, de Thorah kan een andere volgorde hebben, maar de bijbel iig..quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het jodendom begint volgens de Torah met Isaak, niet met Abraham.
Mozes ook hoorquote:Op maandag 7 oktober 2013 23:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ibrahim a.s. heeft toch ook geschriften (openbaringen) gekregen
Want in de Torah spreekt god niet over Ismael, de eerstgeborene van Abraham, 'een eerstgeborene' die volgens JHWH alles erft?quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik ben niet Joods, en de Thorah en de bijbel beginnen met Adam en Eva (genesis) toch? Nou, de Thorah kan een andere volgorde hebben, maar de bijbel iig..
De islam ontstond zo veel later dat ze echt alles gejat hebben..
Is irritant..quote:
Wat boeit dat?quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Want in de Torah spreekt god niet over Ismael, de eerstgeborene van Abraham, 'een eerstgeborene' die volgens JHWH alles erft?
Het Jodendom vetoed het christendom en vice versa. De Islam keert juist terug naar een zuiver monothesme, over gejat gesproken, de Islam is gewoon zuiver gebleven.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Is irritant..
Jullie hebben gewoon veel gejat van het jodendom en het christendom maar moesten ook zo nodig een eigen profeet
Daar werd NIET op geschreven? De 10 geboden zijn NIET belangrijk?quote:
Jezus, heeft de wet vervuld, Paulus heeft de Torah overruled, groot verschil.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat boeit dat?
Jezus heeft het OT/de Thorah overrulled
Dat kan helemaal niet sjappie, want die is de laatste van de driequote:Op maandag 7 oktober 2013 23:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het Jodendom vetoed het christendom en vice versa. De Islam keert juist terug naar een zuiver monothesme, over gejat gesproken, de Islam is gewoon zuiver gebleven.
Paulus had zijn grote mond moeten houden. Rotvent.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jezus, heeft de wet vervuld, Paulus heeft de Torah overruled, groot verschil.
In de kerken niet iig :quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Daar werd NIET op geschreven? De 10 geboden zijn NIET belangrijk?
quote:Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
En niet waar. Dubbelgebod van de liefde komt van Jezus.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jezus, heeft de wet vervuld, Paulus heeft de Torah overruled, groot verschil.
Zonder enige twijfel heeft Islams godsbeeld een zwaarder claim op monotheisme dan het jodendom of christendom.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat kan helemaal niet sjappie, want die is de laatste van de drie
Zie vorige topic. 4e gebod.quote:
Jezus bad door zijn gezicht ter aarde te werpen, jezus at geen varkensvlees, jezus was besneden, jezus was joods.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En niet waar. Dubbelgebod van de liefde komt van Jezus.
En Mohammed dan?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zonder enige twijfel heeft Islams godsbeeld een zwaarder claim op monotheisme dan het jodendom of christendom.
En zoveel meer dingen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zie vorige topic. 4e gebod.
Maar wij houden ons er niet aan nee, klopt..
Wat lul ik nou, ik ben wel gelovig opgevoed, maar ik ben het niet meer echt
Was ja.. Tot hij ouder en wijzer werdquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jezus bad door zijn gezicht ter aarde te werpen, jezus at geen varkensvlees, jezus was besneden, jezus was joods.
Stel nou dat voor argument sake de Koran door Mohammed is geschreven ipv god zelf, de koran beperkt Mohammeds macht en zegt dat hij niets meer dan menselijk is.quote:
3 dagen voordat Jezus werd gekruisigd wierp hij nog steeds zijn gezicht ter aarde, rare god dat het van gedachten veranderd, niet hijzelf, maar via een Paulus.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Was ja.. Tot hij ouder en wijzer werd
En zo veel meer dingen inderdaad. Want wij (in Europa, en dan nog niet iedereen) geloven dat veel dingen die in de tijd van Isa zinvol waren dat nu niet meer zijn. Zoals spijswetten..quote:
Koosjer is halal voor de moslims en ten alle tijden de norm wanneer er geen moslimslagers of moslimvoedsel is. Sterker nog, de Islam heeft enorm veel wetten wmb het nuttigen van voedsel.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En zo veel meer dingen inderdaad. Want wij (in Europa, en dan nog niet iedereen) geloven dat veel dingen die in de tijd van Isa zinvol waren dat nu niet meer zijn. Zoals spijswetten..
En jullie vinden dat ook maar deels, want jullie hebben NIET dezelfde spijswetten als de Joden (die spijswetten zijn veel strenger)
Boeit niet. Mohammed is gewoon heel belangrijk in de islam (niet onterecht), en Allah is nog veel belangrijker.. Maar zo mono is het nu ook weer niet he? En er zijn nog meer profeten die als belangrijk gezien worden (deels al eerder genoemd). Nee, die zijn niet Allah, maar zo is dat bij de Joden en de christenen niet anders.. Nou ja, ok chtristenen kennen "heiligen" en negelen etc. Behlave misschien die heiligen kent de islam die ook..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Stel nou dat voor argument sake de Koran door Mohammed is geschreven ipv god zelf, de koran beperkt Mohammeds macht en zegt dat hij niets meer dan menselijk is.
Wij knielen als we bidden, want stof eten is wat overbodigquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
3 dagen voordat Jezus werd gekruisigd wierp hij nog steeds zijn gezicht ter aarde, rare god dat het van gedachten veranderd, niet hijzelf, maar via een Paulus.
Ja, maar niet zo streng als de Joden, met hun 2 keukens en serviezen etc.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Koosjer is halal voor de moslims en ten alle tijden de norm wanneer er geen moslimslagers of moslimvoedsel is. Sterker nog, de Islam heeft enorm veel wetten wmb het nuttigen van voedsel.
In het christendom kan je niet tot god komen zonder eerst langs Jezus te gaan, dit idee is verwerpelijk in de Islam, je hebt niets en niemand nodig om tot god te komen, in het christendom / jodendom kan je god niet eens aanbidden buiten een synagoge / kerk, in de Islam kan je je overal tot god richten en hem aanbidden. Iets tussen jou en god zetten is blasfemie in de Islam.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Boeit niet. Mohammed is gewoon heel belangrijk in de islam (niet onterecht), en Allah is nog veel belangrijker.. Maar zo mono is het nu ook weer niet he? En er zijn nog meer profeten die als belangrijk gezien worden (deels al eerder genoemd). Nee, die zijn niet Allah, maar zo is dat bij de Joden en de christenen niet anders.. Nou ja, ok chtristenen kennen "heiligen" en negelen etc. Behlave misschien die heiligen kent de islam die ook..
Jezus deed het wel.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wij knielen als we bidden, want stof eten is wat overbodig
Joden hebben strengere spijswetten dus dat is niet zo raar. Behalve dat Allah niet is geerd bij het slachten (al is het dezelfde god als Jahweh)quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:09 schreef De_Ilias het volgende:
Ik haal mijn vlees bij een Joodse slager..... Bij andere slagers niet uiteraard.
Whut?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In het christendom kan je niet tot god komen zonder eerst langs Jezus te gaan, dit idee is verwerpelijk in de Islam, je hebt niets en niemand nodig om tot god te komen, in het christendom / jodendom kan je god niet eens aanbidden buiten een synagoge / kerk, in de Islam kan je je overal tot god richten en hem aanbidden. Iets tussen jou en god zetten is blasfemie in de Islam.
De Islam is een praktisch geloof, niet een die het leven hoort moeilijk te maken, veel toegestaan, anderen ook niet, wat jij met streng bedoelt in het jodendom is niet verboden, maar externe instrumenten benodigd om het te overbruggen, daarbuiten zijn de regels van Koosjer en Halal hetzelfde.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, maar niet zo streng als de Joden, met hun 2 keukens en serviezen etc.
Ja, ik ga ook niet aan een kruis hangen, dank je wel (niet overdrachtelijk)quote:
Lees nader reactie.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Joden hebben strengere spijswetten dus dat is niet zo raar. Behalve dat Allah niet is geerd bij het slachten (al is het dezelfde god als Jahweh)
Christendom is nog veel praktischer, en het katholicisme al helemaal..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De Islam is een praktisch geloof, niet een die het leven hoort moeilijk te maken, veel toegestaan, anderen ook niet, wat jij met streng bedoelt in het jodendom is niet verboden, maar externe instrumenten benodigd om het te overbruggen, daarbuiten zijn de regels van Koosjer en Halal hetzelfde.
Jezus bad tot god terwijl hij zijn gezicht ter aarde wierp, terwijl Jezus gekruisigd werd was hij een wanhopig schizofreen, volgens de bijbel althans, niet volgens de Koran.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, ik ga ook niet aan een kruis hangen, dank je wel (niet overdrachtelijk)
Niet waar. Jullie hebben geen wetten over zuivel en vlees niet in 1 maaltijd nuttigen enz.. Niet2 keukensquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De Islam is een praktisch geloof, niet een die het leven hoort moeilijk te maken, veel toegestaan, anderen ook niet, wat jij met streng bedoelt in het jodendom is niet verboden, maar externe instrumenten benodigd om het te overbruggen, daarbuiten zijn de regels van Koosjer en Halal hetzelfde.
Klopt, varkensvlees toestaan, niet laten besnijden zijn inderdaad opportunistische praktijken.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Christendom is nog veel praktischer, en het katholicisme al helemaal..
Nee. Wel zo opgevoed de eerste 12 jaar van mijn leven..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:13 schreef De_Ilias het volgende:
Btw Whiskers je komt nu opeens over als een Christen? Ben je toevallig christelijk?
Dit is te overbruggen door water tussen door te drinken, waar heb je het dus over?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Niet waar. Jullie hebben geen wetten over zuivel en vlees niet in 1 maaltijd nuttigen enz.. Niet2 keukens
Naar mijn mening niet, maar misschien volgens de strikte regels wel ja. Jezus/Isa is natuurlijk heel erg belangrijk.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je kunt in het christendom alleen tot de Vader komen via Jezus.
Volgens Jezus himself dan he, in de bijbel.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Naar mijn mening niet, maar misschien volgens de strikte regels wel ja. Jezus/Isa is natuurlijk heel erg belangrijk.
Dus je komt uit een refo gezin?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee. Wel zo opgevoed de eerste 12 jaar van mijn leven..
Ik ben nog erger dan een christen ik geloof niet c.q. ik heb mijn eigen geloof..
Dat kan. En ieder mag van mij bidden hoe hij/zij wil. Maar christenen bidden niet zo..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jezus bad tot god terwijl hij zijn gezicht ter aarde wierp, terwijl Jezus gekruisigd werd was hij een wanhopig schizofreen, volgens de bijbel althans, niet volgens de Koran.
Mijn punt precies, Christenen bidden niet zoals Jezus dat deed.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat kan. En ieder mag van mij bidden hoe hij/zij wil. Maar christenen bidden niet zo..
Biechten en vergeven worden na bidden, aflatenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Klopt, varkensvlees toestaan, niet laten besnijden zijn inderdaad opportunistische praktijken.
Joden denken daar anders overquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dit is te overbruggen door water tussen door te drinken, waar heb je het dus over?
En nee, water tussendoor drinken is niet mijn idee.
In het Nieuwe Testament draait het om Jezus ja. Die wordt als de Messias gezien. Door de Joden niet, door jullie niet.. Door christenen welquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens Jezus himself dan he, in de bijbel.
Jezus in je hart toelaat.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Biechten en vergeven worden na bidden, aflaten
Je kan doen wat je wil en alsnog in de hemel komenMits je..
In de Islam is Isa gewoon messias hoor.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
In het Nieuwe Testament draait het om Jezus ja. Die wordt als de Messias gezien. Door de Joden niet, door jullie niet.. Door christenen wel
Dus? Christenen doen hel veel dat Jezus niet deed. Voortschrijdend inzichtquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mijn punt precies, Christenen bidden niet zoals Jezus dat deed.
Als je op dat punt na nog een 'dus' hebt, i rest my case.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dus? Christenen doen hel veel dat Jezus niet deed. Voortschrijdend inzicht
Ok, ORTHODOXE Joden dan.. 2 keukens, echt waar!!quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, want het tussendoor water drinken is nogmaals niet mijn idee.
Nee hoor, doen alsof is goed genoeg. Berlangrijker is je biecht en je bidstraf of (in de Middeleeuwen) een aflaat kopen..quote:
In de Islam geeft man en vrouw geen hand, als ze al neef en nicht zijn, alleen broer, zus, dochter, vader en echtgenoten mogen dat, de islam heeft een van de meest bedekkende regels voor vrouwen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, ORTHODOXE Joden dan.. 2 keukens, echt waar!!
Pruik of hoofddoek, geen vreemde mannen hand geven, etc..
Serieus?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In de Islam is Isa gewoon messias hoor.
Neen, Jezus zal de schijnheiligen scheiden van het volk des israel, wederom volgens de bijbel dan.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee hoor, doen alsof is goed genoeg. Berlangrijker is je biecht en je bidstraf of (in de Middeleeuwen) een aflaat kopen..
Zo triest.. Maar wel erg makkelijjk
Ik meende serieus de afgelopen topics iets anders gelezen te hebben over islam en messias, maar zal wel aan mij liggen..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:22 schreef Peunage het volgende:
Jodendom(wachten nog op de messias)
Christendom(Jezus is de messias. Mozes was een profeet. Jodendom is cool).
Islam(Mozes was een profeet. Jezus ook, n de messias. Jodendom en Christendom zijn cool)
Even kort door de bocht. En in chronologische volgorde.
quote:
en http://en.wikipedia.org/wiki/Messiah#Islamquote:(Remember) when the angels said: "O Maryam! Verily, Allah gives you the good news of a Word from Him, his name will be Al-Masih, `Isa, the son of Maryam, held in honor in this world and in the Hereafter, and will be one of those who are near to Allah. And he will speak to the people, in the cradle and in manhood, and he will be one of the righteous.) ﴿3:45-46﴾ This means that he will call to the worship of his Lord in his cradle and while and adult. Concerning His statement,
Dat vind ik "stom". Ik kus mijn ooms en tantes, neven en nichten, vrienden en vriendinnen. Op de wang, dat wel..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In de Islam geeft man en vrouw geen hand, als ze al neef en nicht zijn, alleen broer, zus, dochter, vader en echtgenoten mogen dat, de islam heeft een van de meest bedekkende regels voor vrouwen.
Je mag binnen de zedelijkheids wetten doen en laten wat je wilt met jouw geslacht, met een ieder waarmee jij een seksueel band kunt hebben weer niet.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat vind ik "stom". Ik kus mijn ooms en tantes, neven en nichten, vrienden en vriendinnen. Op de wang, dat wel..
"Wij" (ik hoor er eigenlijk niet bij) zijn NIET het volk van Isral..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Neen, Jezus zal de schijnheiligen scheiden van het volk des israel, wederom volgens de bijbel dan.
Mja, klopt, maar Jezus is alleen gestuurd tot de verloren schapen van Isral. - volgens de bijbel -quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
"Wij" (ik hoor er eigenlijk niet bij) zijn NIET het volk van Isral..
En waarom denk ik nu aan Azral![]()
Mohammed is 'gatem al-anbiya' zegel / laatste der profeten.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ok, dus Jezus/Isa is de Messias ook voor de Islam?
Hoe werkt dat dan? Is Mohammed niet belangrijker?
Ik wil met de door mij genoemden dan ook verre van een seksuele band. Maar ze zijn wel belangrijk, en ik hou van ze. Dus een kus op de wang.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je mag binnen de zedelijkheids wetten doen en laten wat je wilt met jouw geslacht, met een ieder waarmee jij een seksueel band kunt hebben weer niet.
Nah, waarom zien de Joden hem dan niet als Messias?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:28 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja, klopt, maar Jezus is alleen gestuurd tot de verloren schapen van Isral. - volgens de bijbel -
niemand anders.
Niemand vraagt jou om jouw voorkeuren op te geven.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik wil met de door mij genoemden dan ook verre van een seksuele band. Maar ze zijn wel belangrijk, en ik hou van ze. Dus een kus op de wang.
Omdat hij een 'bastaard' is en tegen de Mozaische wetten ging, volgens de geestelijken toen dan.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nah, waarom zien de Joden hem dan niet als Messias?
Maar jullie doen dat wel in de praktijk toch? Ik bedoel: heb me er nooit eerder echt in verdiept (excuusquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mohammed is 'gatem al-anbiya' zegel / laatste der profeten.
De koran zegt zelf dat het geen onderscheid maakt tussen de profeten.
Onwetendheid, iedereen die een beetje fatsoenlijk de stof doorneemt - geen sneer richting jou - weet wat de Koran over Jezus zegt.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar jullie doen dat wel in de praktijk toch? Ik bedoel: heb me er nooit eerder echt in verdiept (excuus) Maar Iedereen weet van de islam en Allah en Mohammed en niet van de islam en Allah en Isa..
Ok, waarom de islam wel dan?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Omdat hij een 'bastaard' is en tegen de Mozaische wetten ging, volgens de geestelijken toen dan.
Daar heb je zeker een punt. Aan de andere kant (hoewel katholiek opgevoed) heb ik de Bijbel zelf ook nooit gelezen..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Onwetendheid, iedereen die een beetje fatsoenlijk de stof doorneemt - geen sneer richting jou - weet wat de Koran over Jezus zegt.
Omdat de Islam een ieder die heeft gestreden voor godswetten en leer hoog acht.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, waarom de islam wel dan?
Ik raak de draad kwijt ;@
Die snap ik niet. Jezus ging juist in tegen het heersende geloof en de moraal en de gebruikenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Omdat de Islam een ieder die heeft gestreden voor godswetten en leer hoog acht.
iedereen die ontkent dat Maria maagd was is bijvoorbeeld een kafir in de islam.
quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
Overigens @Triggershot: hoewel het nogal flauw begon, stel ik dat (half)theoligische debat erg op prijs.. Leert me veel.. Dank
In Mattheus keert Jezus zich tegen bijvoorbeeld de Rabbijnen die het geloof van Mozes een commercieel instrument hebben gemaakt.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Die snap ik niet. Jezus ging juist in tegen het heersende geloof en de moraal en de gebruiken
Ja, maar dat was wl de heersende moraal en het heersende geloof.. Maar daar was de islam het (later) ook niet mee eens dus?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In Mattheus keert Jezus zich bijvoorbeeld dat de Rabbijnen het geloof van Mozes een commercieel instrument hebben gemaakt.
Ipa, ik moest over de vrouw in de islam beginnen voor er eindelijk weer wat gebeurde in dit deelquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:37 schreef IPA35 het volgende:
Stiekem een nieuw deel openen zonder mij. Lekker zijn jullie. En dan nog 7 pagina's lang semi-offtopic ook nog.
Heersende moraal onder de rabbijnen, niet onder het volk perse, de islam keerde zich weer tegen de verheerlijking van Jezus als bovenmenselijk.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, maar dat was wl de heersende moraal en het heersende geloof.. Maar daar was de islam het (later) ook niet mee eens dus?
Semi-offtopic is best, als er maar wat gebeurt en las we het er iig maar over hebben (vind ik)..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:37 schreef IPA35 het volgende:
Stiekem een nieuw deel openen zonder mij. Lekker zijn jullie. En dan nog 7 pagina's lang semi-offtopic ook nog.
True.. En ik zie Jezus niet als bovenmenselijk. Juist als erg menselijk.. Ik schrok me een tijd geleden rot toen ik er achter kwam dat er geen overtuigend bewijs (wetenschappelijk) was dat hij echt geleefd heeft..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Heersende moraal onder de rabbijnen, niet onder het volk perse, de islam keerde zich weer tegen de verheerlijking van Jezus als bovenmenselijk.
Oewh shit, dit klinkt of ik jouw schrijvens niet op prijs gesteld heb.. Dat is WEL zo.. Maar dat is (voor mij) de basis..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Semi-offtopic is best, als er maar wat gebeurt en las we het er iig maar over hebben (vind ik)..
Ik leer meer door (semi)discussies als deze dan door 100 teksten lezen.. Ik heb input van de gelovigen nodig, mijn eigen kennis en die dan afzetten tegen elkaar. Dat werkt (voor mij)
Seculiere benaderingen op een semi mythologisch figuur is dan ook heel paradoxaal als je het mij vraagt, geen enkel apostel was namelijk bezig om geschiedenis te schrijven zoals we dat vandaag verstaan, de geschriften waren 'de waarheid' en in die zin zijn ook veel zaken niet academisch opgesteld.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
True.. En ik zie Jezus niet als bovenmenselijk. Juist als erg menselijk.. Ik schrok me een tijd geleden rot toen ik er achter kwam dat er geen overtuigend bewijs (wetenschappelijk) was dat hij echt geleefd heeft..
Welterustenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:45 schreef De_Ilias het volgende:
leuk om zoiets te lezen, ik ga der ook vandoor!
<3 Jezus <3 Mohammed <3 Mozes
Dat er ooit een tijd zou komen wanneer de Joodse slager betrouwbaarder zou zijn dan de islamitischequote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:09 schreef De_Ilias het volgende:
Ik haal mijn vlees bij een Joodse slager..... Bij andere slagers niet uiteraard.
"Ja ies echt halal" Of andere lulverhaal waarmee hij z'n troep wilt verkopen. En als je vraagt of het halal is gaan ze boos worden, "jij denke ik niet halal slachte??! jij denke jjij beter moesliem?"quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 09:30 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dat er ooit een tijd zou komen wanneer de Joodse slager betrouwbaarder zou zijn dan de islamitische
Terwijl ze het vlees uit een vacumverpakking halen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 15:10 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
"Ja ies echt halal" Of andere lulverhaal waarmee hij z'n troep wilt verkopen. En als je vraagt of het halal is gaan ze boos worden, "jij denke ik niet halal slachte??! jij denke jjij beter moesliem?"
quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 17:00 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Groetjes van IPA35 en mij. 😁
Echt waar!quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 15:40 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Terwijl ze het vlees uit een vacumverpakking halen.
Mijn oom heeft het meegemaakt bij een Turkse slager XDquote:
Staan islamitische slagers daarom bekend dan (dat ze met vlees "kloten")?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:26 schreef De_Ilias het volgende:
Voor mij alleen Kosher hier in Nederland, tenzij het een slager is waar ik zeker weet dat hij niet "kloot" met z'n vlees.
Nee, lamsvlees is lekker..quote:
Als het goedkoop is, dan kun je erop rekenen dat er gekloot wordt. Maar er zijn slagers die je kunt vertrouwen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Staan islamitische slagers daarom bekend dan (dat ze met vlees "kloten")?
Wij gingen vroeger altijd naar de islamitische slager voor lamskoteletten. Veel goedkoper dan bij de Nederlandse slager..
Gekloot op welke manier dan?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:48 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Als het goedkoop is, dan kun je erop rekenen dat er gekloot wordt.
Gewoon niet halal vlees verkopen als halal. Maar de meeste moslims boeit het niet zolang het maar goedkoop is, zoals wat er in het eten zit die ze in de supermarkt kopen.quote:
Ok, maar dat maakte voor ons geen verschil: halal of niet-halal. Ik was even bang dat je bedoelde dat er iets heel erg mis was met het vlees zelf. Al hebben we het altijd overleefd tot op hedenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:50 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Gewoon niet halal vlees verkopen als halal. Maar de meeste moslims boeit het niet zolang het maar goedkoop is, zoals wat er in het eten zit die ze in de supermarkt kopen.
Nederlandse Joodse slagers worden volgens mij door de rabbijnen in de gaten gehouden, maar dat weet ik niet zeker. Zoek het maar op wikipedia, zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, maar dat maakte voor ons geen verschil: halal of niet-halal. Ik was even bang dat je bedoelde dat er iets heel erg mis was met het vlees zelf. Al hebben we het altijd overleefd tot op heden![]()
Maar is er dan minder gekloot bij een joodse slagerij? Dat lijkt De_Ilias te suggereren?\
En telt dat kosjere vlees dan wel als halal?
Dat verschil zie je en proef je gelijk, of je moet behoorlijk naef zijn. Je bedoelt volgens mij gehakt, dan is het namelijk moeilijkerquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:57 schreef Clashy het volgende:
Nou, dat 'gekloot' met vlees kan ook inhouden dat je paardenvlees koopt ipv ander vlees dat je dacht te kopen.
Bij lamskoteletten merk je dat echt wel hoorquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:57 schreef Clashy het volgende:
Nou, dat 'gekloot' met vlees kan ook inhouden dat je paardenvlees koopt ipv ander vlees dat je dacht te kopen.
Dat had ik inderdaad ook ooit gehoord of gelezen en daar doelde ik dus inderdaad op.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:56 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nederlandse Joodse slagers worden volgens mij door de rabbijnen in de gaten gehouden, maar dat weet ik niet zeker. Zoek het maar op wikipedia, zou ik zeggen.
Ja, volgens sommigen moeten ze wel bismillah zeggen voor het begin van het slachten, maar ik snap de nut van deze extra eis niet.
mwa, dan zijn er wel een boel 'naeve' mensen..niet lang geleden kwam er in het nieuws dat een grote slagerij zich hier aan schuldig maakte.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:58 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dat verschil zie je en proef je gelijk, of je moet behoorlijk naef zijn
Lams-of schapenvlees verwarren met iets anders? Lijkt me erg sterk; heeft een tamelijk kenmerkende snaak..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:00 schreef Clashy het volgende:
[..]
mwa, dan zijn er wel een boel 'naeve' mensen..niet lang geleden kwam er in het nieuws dat een grote slagerij zich hier aan schuldig maakte.
Dat was dus paardengehakt als rundgehakt (oude koe) verkopen, dan is het verschil moeilijker te zien: het vlees is namelijk donkerrood. Je zou het opzicht moeten kunnen proevenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:00 schreef Clashy het volgende:
n zijn er wel een boel 'naeve' mensen..niet lang geleden kwam er in het nieuws dat een grote slagerij zich hier aan schuldig maakte.
Nee, dat proef je dus niet zo makkelijkquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:02 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dat was dus paardengehakt als rundgehakt (oude koe) verkopen, dan is het verschil moeilijker te zien: het vlees is namelijk donkerrood. Je zou het opzicht moeten kunnen proeven
quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, dat proef je dus niet zo makkelijk
En paardenvlees is altijd het "rundvlees voor de arme man" geweest in Nederland. Is vergelijkbaar te gebruiken en de smaak verschilt niet veel. Denk aan de "lekkerste biefstukken van Amsterdam" die paardenbief bleken te zijn ipv runderbief
Owh, dat kan best hoor, ik heb het zelf nooit gegeten omdat ik paardrijd (of hoe zeg je dat) en die dieren niet op wens te eten... Dus ik weet het niet uit eigen ervaring/kan het niet beoordelen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:07 schreef Mathemaat het volgende:
[..], ik vind juist paardenvlees een kenmerkend geurtje hebben.
Ik heb het ook nooit gegeten. Niet dat ik het zielig vind voor de paard, maar ik ben er niet mee opgegroeid.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Owh, dat kan best hoor, ik heb het zelf nooit gegeten omdat ik paardrijd en die dieren niet op wens te eten... Dus ik weet het niet uit eigen ervaring/kan het niet beoordelen.
Maar wat ik zei over "rundvlees voor de arme man" en dat van die biefstukken klopt iig wel.
Dat kan of je neemt het vegetarische gerecht.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
En wellicht een stomme vraag, maar hoe doen moslims dat als ze uit eten willen? Alleen maar naar islamitische restaurant?
Het paardquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:12 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik heb het ook nooit gegeten. Niet dat ik het zielig vind voor de paard, maar ik ben er niet mee opgegroeid.
Het werd voor me geserveerd en andere moslims aten het (soms eten we uit n bord). Ik vond het naar Turkse worstjes ruiken.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het paard
Maar hoe ken je de geur dan?
Dank!quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:12 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dat kan of je neemt het vegetarische gerecht.
Ah, ok..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:14 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het werd voor me geserveerd en andere moslims aten het (soms eten we uit n bord). Ik vond het naar Turkse worstjes ruiken.
Dan moet je zo snel mogelijk naar de Turk om wat worstjes te kopen, of je moet ze zelf maken! Sommige merken hebben een rare smaak, ik zeg dat alvast. Vraag aan de lokale turken wat goed smaaktquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ah, ok..
Ik weet alleen niet hoe Turkse worstjes ruiken, maar dat terzijde
Jij bent Turks?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:18 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dan moet je zo snel mogelijk naar de Turk om wat worstjes te kopen, of je moet ze zelf maken! Sommige merken hebben een rare smaak, ik zeg dat alvast. Vraag aan de lokale turken wat goed smaakt
Ja, ik ben Turks.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jij bent Turks?
Wel grappig namelijk: toen de koning en de koningin in de stad waren voor de Koningstoer raakte ik tijdens het wachten aan de praat met een Turkse man. Die was Turkije ook enorm aan het aanprijzen. Hij bood me nog net niet aan mijn vakantie daar te betalen
quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ok, voorzetje dan maar: de positie van de vrouw in de islam? Wat is die volgens jullie, en zit er verschil tussen de stromingen? Is een hoofddoek (of bedekkender) verplicht? Mag/moet zij zelf werken of is dat verboden? Weet ik veel, gewoon: vertel me meer!
Ik weet eerlijk gezegd niet zoveel over de positie van de vrouw in de islam.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
En misschien kan ik een poging doen het onderwerp van gisteren weer aan te zwengelen:
[..]
Je doelt op het verschil van zeg maar een hoofddoek tot een Burka?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:38 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik weet eerlijk gezegd niet zoveel over de positie van de vrouw in de islam.
Het is inderdaad in het Soennisme verplicht dat de vrouw zichzelf bedekt, er is slechts een meningsverschil over de handen (niet de polsen), voeten en het gezicht.
Een vrouw mag werken en bezit bezitten. Er zijn mannen die hiervan een probleem maken, er zijn ook mannen die hiervan geen probleem maken en er zijn mannen die er een probleem van maken als de vrouw niet werkt.
Een burka is iets cultureels. Het idee is, is dat je het gewoon losjes bedekt. Je hebt sommige die extra eisen op doen, zoals wat voor kleur het is. Maar ik snap zelf die extra eisen niet.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je doelt op het verschil van zeg maar een hoofddoek tot een Burka?
En is dat bij het Sjiisme anders zover jij weet?
Maar hoe moet ik dat dan voor me zien? Handen bedekt = lange mouwen of handschoenen? En hoezo wel de handen en niet de polsen? En bij het gezicht kom je toch al snel op een boerka of een niqaab? En de voeten? Schoenen (en sokken/panty) niet genoeg? Of mogen alleen blote voeten (zonder schoenen) niet? Veel vragen, maar ik probeer het te snappenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:43 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Een burka is iets cultureels. Het idee is, is dat je het gewoon losjes bedekt. Je hebt sommige die extra eisen op doen, zoals wat voor kleur het is. Maar ik snap zelf die extra eisen niet.
Nee, dat weet ik niet.
Dit vind je vast leuk: op het vals beschuldigen van een gelovige vrouw van buitenechtelijk seks staat 80 stokslagen en wordt gerekend als n van de grote zonden. Ik weet niet of je dit gebod kunt uitbreiden tot alle vrouwen. Dus een vrouw voor hoer uitmaken, daar hoor je eigenlijk niet mee weg te komen.
Zoons ook niet neem ik dan aan?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:43 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Een burka is iets cultureels. Het idee is, is dat je het gewoon losjes bedekt. Je hebt sommige die extra eisen op doen, zoals wat voor kleur het is. Maar ik snap zelf die extra eisen niet.
Je hoeft je overigens als vrouw thuis niet te bedekken en ook niet voor je eigen man, vader en broers (ooms weet ik niet zeker). Je hoeft je ook niet te bekken voor andere vrouwen. Er is wel een meningsverschil voor het geval dat de andere vrouw een niet-moslim is en er is een meningsverschil of vrouwen berhaupt buitenhuis mogen uitkleden.
Nee, dat weet ik niet. Maar in Iran moeten vrouwen buiten een hoofddoek dragen.
Dit vind je vast leuk: op het vals beschuldigen van een gelovige vrouw van buitenechtelijk seks staat 80 stokslagen en wordt gerekend als n van de grote zonden. Ik weet niet of je dit gebod kunt uitbreiden tot alle vrouwen. Dus een vrouw voor hoer uitmaken, daar hoor je eigenlijk niet mee weg te komen.
Als je de handen bedekt, dan draag je inderdaad handschoenen. Als je alleen de polsen niet wil bedekken, dan draag je lange mouwen. Je hebt ook gezichtssluiers die alles bedekken, behalve de ogen. Een hoofddoek hoort eigenlijk ook de hals, onderkant kin en oren te bedekken. Er zijn mensen die hier lichter mee omgaan, ik weet niet of dat iets islamitisch is of cultureels.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar hoe moet ik dat dan voor me zien? Handen bedekt = lange mouwen of handschoenen? En hoezo wel de handen en niet de polsen? En bij het gezicht kom je toch al snel op een boerka of een niqaab? En de voeten? Schoenen (en sokken/panty) niet genoeg? Of mogen alleen blote voeten (zonder schoenen) niet? Veel vragen, maar ik probeer het te snappen
Kun je vier mannelijke, betrouwbare moslim getuigen vinden (onder betrouwbaarheid moet je hier verstaan: heeft hij ooit eerder gelogen, heeft hij geen falende geheugen, heeft hij een baard, bid hij zijn gebeden in de moskee, bid hij de zwaar aanbevolen, extra gebeden enz.)? Zo niet, dan is het laster en dan krijgen alle mannen (en vrouwen) stokslagen.quote:Dat het n van de grote zonden is lijkt me terecht: het is smaad en je kunt je amper verweren.. Hoe bewijs je dat iets niet zo is?
Nee, die ook niet. Vrouwen mogen ook niet alleen reizen. Ze moeten n van die mannen bij zich hebben. Volgens sommige meningen mogen vrouwen ook in groepen vrouwen reizen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zoons ook niet neem ik dan aan?
En die andere twee zaken vind ik wel erg beperkend voor de vrouw (als het niet zou mogen), maar dat terzijde.
Dank voor je uitgebreide antwoordquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:05 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Als je de handen bedekt, dan draag je inderdaad handschoenen. Als je alleen de polsen niet wil bedekken, dan draag je lange mouwen. Je hebt ook gezichtssluiers die alles bedekken, behalve de ogen. Een hoofddoek hoort eigenlijk ook de hals, onderkant kin en oren te bedekken. Er zijn mensen die hier lichter mee omgaan, ik weet niet of dat iets islamitisch is of cultureels.
Voeten kun je met sokken bedekken of panty's (zolang de huid en de duidelijke vorm eronder niet zichtbaar is). Er is ooit een tijd geweest in Turkije toen vrouwen korte rokken droegen met donkere panty's eronder.
Met dat je de vormen niet moet laten zien, moet je denken aan dat je zandlopenfiguur niet te zien is, of dat er een nadruk komt te liggen op je billen of borsten. Het hoeft niet perfect onzichtbaar te zijn (dat het te zien is als je ver voorover buigt).
Ik typ nu random wat regels: XD
Vrouwen mogen buitenhuis geen parfum dragen, als in dat het niet ruikbaar mag zijn. Als een vrouw versieringen draagt op haar handen, voeten of gezicht, dan moet ze het afdoen of ze moet het bedekken.
Je hoeft je overigens als vrouw thuis niet te bedekken en ook niet voor je eigen man, vader en broers (ooms weet ik niet zeker). Je hoeft je ook niet te bekken voor andere vrouwen. Er is wel een meningsverschil voor het geval dat de andere vrouw een niet-moslim is en er is een meningsverschil of vrouwen berhaupt buitenhuis mogen uitkleden.
[..]
Kun je vier mannelijke, betrouwbare moslim getuigen vinden (onder betrouwbaarheid moet je hier verstaan: heeft hij ooit eerder gelogen, heeft hij geen falende geheugen, heeft hij een baard, bid hij zijn gebeden in de moskee, bid hij de zwaar aanbevolen, extra gebeden enz.)? Zo niet, dan is het laster en dan krijgen alle mannen (en vrouwen) stokslagen.
Ben ben heel erg blij met je uitleg/antwoorden, maar ik krijg wel "medelijden" (niet het juiste woord, maar kom even niet op iets beters) met die vrouwen..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:08 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nee, die ook niet. Vrouwen mogen ook niet alleen reizen. Ze moeten n van die mannen bij zich hebben. Volgens sommige meningen mogen vrouwen ook in groepen vrouwen reizen.
Nee, dat snap ik. Maar het is ook niet een onoverbrugbaar iets. Je sleurt gewoon je man mee, dus eigenlijk moet je medelijden hebben met al die mannenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ben ben heel erg blij met je uitleg/antwoorden, maar ik krijg wel "medelijden" (niet het juiste woord, maar kom even niet op iets beters) met die vrouwen..
Niet vervelend of disrespectvol bedoelt, maar ik ben zelf natuurlijk anders gewend/gewoon.
quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:13 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik. Maar het is ook niet een onoverbrugbaar iets. Je sleurt gewoon je man mee, dus eigenlijk moet je medelijden hebben met al die mannen
Alle vrouwen en mannen trouwen gewoonlijk. Er zijn wat uitzonderingen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]![]()
![]()
Heb de post overigens nog aangepast
Maar wat nu als je geen man hebt? Of komt dat eigenlijk niet voor na een bepaalde leeftijd?
Ok, dus dat probleem is opgelostquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:16 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Alle vrouwen en mannen trouwen gewoonlijk. Er zijn wat uitzonderingen.
Hmm, Nederlanders zijn anders. Nederlandse mannen en vrouwen gunnen elkaar heel veel vrijheid en zijn bereid om te delen, en ik mag dat eerlijk gezegd wel. Turkse vrouwen en mannen zijn dominanter tegen over elkaar en hebben allemaal eisen. Marokkanen weet ik niet zo. Marrokaanse vrouwen vind ik wel onderdaniger en geloviger overigens.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Een uitermate grote vrijheid en eigen verantwoordelijkheid. Daarmee bedoel ik niet dat de islamitische/soennitische regels "slecht" zijn, maar wel dat ik er persoonlijk erg veel moeite mee zou hebben omdat ik anders gewend ben.
Dank voor je uitleg en inzichten, slaap lekker en heel veel succes met je scriptiequote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:24 schreef Mathemaat het volgende:
Ik ga slapen en morgen ben ik bezig met mijn scriptie, dus ik zal pas heel laat je vragen beantwoorden
Waaaaaaaaaaaaaaattttt!?!?!?! Jij bent echt de EERSTE die ik ken die dit zegtquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:19 schreef Mathemaat het volgende:
Marokkanen weet ik niet zo. Marrokaanse vrouwen vind ik wel onderdaniger en geloviger overigens.
Jij ziet dat anders dus?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:38 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Waaaaaaaaaaaaaaattttt!?!?!?! Jij bent echt de EERSTE die ik ken die dit zegt![]()
![]()
![]()
![]()
Tijd dat Ilias gaat ingrijpen hier!
Niet alleen ik, letterlijk al mijn vrienden in NL. Geen een zal je dit antwoord geven!quote:
En dat is minder bij andere islamitische vrouwen?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:42 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Niet alleen ik, letterlijk al mijn vrienden in NL. Geen een zal je dit antwoord geven!
Eerste bij Marokkaanse vrouw is: oppassen vriend! Goeddd oppassen!
Ik staak deze discussie hier vanwege priveredenenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
En dat is minder bij andere islamitische vrouwen?
Volgens Mathemaat zijn Turkse partners onderling ook dominant en veeleisend..
LOL, ok danquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:55 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik staak deze discussie hier vanwege priveredenen![]()
Wellicht dat de geheime "stasi-dienst" bij mij thuis straks achteraf alles terugleest en mij verantwoordelijk houdt voor wat ik hier neerschrijf![]()
![]()
![]()
![]()
Het ligt aan de persoon, om maar eens een dooddoener erin te gooien.
Haha heb jij er zo 1quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:55 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Wellicht dat de geheime "stasi-dienst" bij mij thuis straks achteraf alles terugleest en mij verantwoordelijk houdt voor wat ik hier neerschrijf![]()
![]()
![]()
![]()
Aah meneer heeft er ook zo n.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:55 schreef Aloulou het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Waar het gebod dat vrouwen zich moeten bedekken vandaan komt?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 23:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
Meer input is zeer gewenst. Wat zou ik absoluut nog moeten weten?
quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:18 schreef IPA35 het volgende:
Ahh, mevrouw heeft ook zo een verkapte kick.
En ik had een dag eerder vakantie. Mwaha.quote:
Vertel!!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:52 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Waar het gebod dat vrouwen zich moeten bedekken vandaan komt?
Waarom mannen concubines mogen hebben en waar die concubines vandaan komen?
Waarom mannen meerdere vrouwen mogen hebben?
Wat is een huwelijkscontract en wat kan er in staan?
Ga je nu een fatwa tegen mij uitvaardigen?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 17:53 schreef Triggershot het volgende:
Mathemaat is echt een Mushriq Yahoedi Kafir, beetje de intieme geheimen van de Islam delen met anderen.
wie maakte een grap?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:08 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ga je nu een fatwa tegen mij uitvaardigen?
Maar we gaan toch nog wel thee drinken?
PS: volgens mij mag je geen takfir grappen maken?
Voor de eerste vraag moet je eerst inlezen over http://nl.wikipedia.org/wiki/Omar_ibn_al-Chattab of je kunt ook de verfilming van zijn leven bekijken http://www.youtube.com/us(...)ries+english&sort=dd.quote:
Dankquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 19:00 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Voor de eerste vraag moet je eerst inlezen over http://nl.wikipedia.org/wiki/Omar_ibn_al-Chattab of je kunt ook de verfilming van zijn leven bekijken http://www.youtube.com/us(...)ries+english&sort=dd.
Het is ook handig om te snappen dat er een wettelijk verschil is tussen een slaaf en een vrije mens binnen de islamitisch wetsleer (dus er is een verschil).
Om weer terug te komen op het gebod dat vrouwen zich moeten bedekken. Nu heb ik al eerder verteld wat bedekking betekende, maar dat gebod geldt alleen voor de vrije vrouw. Slavinnen hoeven zich minimaal te bedekken: alles tussen de knien en navel (er kunnen meningsverschillen hierover zijn, maar ik weet het niet zeker).
Het gebod dat de vrije vrouw zich moet bedekken, komt vandaan dat er wat mannen waren geweest die zich vrij hadden uitgelaten over het uiterlijk van wat vrije vrouwen, dus merkte Omar Alkhattab op dat het beter zou zijn geweest als die vrouwen zich beter hadden bedekt. Hierna kwam dus die befaamde openbaring van dat vrouwen zichzelf moeten bedekken, en dat de mannen en de vrouwen neer moeten kijken (je hebt uiteraard de vanzelfsprekende uitzonderingen). Ik moet hierbij opmerken dat veel stof dragen daar een hoge status betekende, mocht je de redenering raar vinden.
Concubines komen uit slavinnen en slaven worden geboren uit slaven of ze komen uit krijgsgevangenen (oorlogsbuit; salaris van je soldaten). Dit was toentertijd nog een normale gang van oorlogsvoering, moet ik erbij vermelden. Je kunt volgens mij niet elke slavin als concubine gebruiken. Het had er mee te maken dat ze ook een monothest (moslim, christen of joods) moest zijn, dacht ik.
Mannen mogen meer vrouwen hebben buiten het feit dat er meer mannen zijn die geen echtelijke verbintenis met een vrouw willen dan omgekeerd, omdat er veel mannen doodgaan op de slachtvelden tijden een oorlog en je daardoor een acuut vrouwen overschot krijgt. Zie bijvoorbeeld Frankrijk na de eerste wereldoorlog, daar moesten meerdere vrouwen met n man doen.
Een huwelijkscontract vormt de legale basis van een islamitisch huwelijk. Het kan mondeling of schriftelijk gemaakt worden, mits in aanwezigheid van twee getuigen (buiten de meningsverschillen). De minimale dat hierin staat is de hoeveelheid bruidsschat, en de goedkeuring van de man en de vrouw die het contract sluiten. Je kunt ook extra condities op je contract zetten, zoals dat het een monogame verbintenis is (man mag maar n vrouw hebben en geen concubines) en dat de man de vrouw niet mag dwingen om ergens anders te wonen dan waar ze nu woont.
Het huwelijkscontract levert overigens een default aantal plichten en rechten, zoals dat de getrouwden elkaar geen seks mogen weigeren en dat de man het onderhoud (eten, kleren, onderdak enz.) van zijn vrouw en kinderen betaalt. De vrouw hoeft namelijk geen geld af te staan aan het gezin, of haar eigen onderhoud.
Er is een mogelijkheid op een scheiding. De man kan dat gewoon mondeling doen door het tegen zijn vrouw te zeggen. De vrouw moet naar de rechter en een reden aandragen, dan maakt de rechter het huwelijk ongeldig. Een reden van de vrouw kan bijvoorbeeld zijn dat de man haar onderhoud niet betaalt, of dat hij geen seks levert (iets banaals als dat de man incompetent is, is een geldig reden). De vrouw kan ook de extra conditie op het huwelijkscontract zetten, dat ze gelijke scheidingsrechten krijgt. Gelijke scheidingsrechten worden afgeraden. Simpelweg omdat trouwen en scheiden in de islam ook al is het voor de grap, gebonden is. Dus al schreeuw je het uit in woede, dan boem gescheiden. Als je scheid, dan kom je in een scheidingsperiode van 3 maanden terecht. De man zorgt dan nog steeds voor de onderhoudskosten van zijn vrouw en wordt een bemiddelaar gekozen om de man en de vrouw te verzoenen. Als je drie keer scheidt, dan is de scheiding gebonden en moet de vrouw met eerst met een andere man trouwen en geconsumeerd worden, voordat ze weer met de eerste man kan trouwen. Als je drie keer achter elkaar uitspreek dat je scheidt, dan telt dat als drie verschillende scheidingen (dit is op soennitische consensus). Wat er met kinderen gebeurt, kun je gewoon op wikipedia lezen.
Je kunt volgens sommige meningen deze default-dingen eraf slopen, zodat bijvoorbeeld de man geen onderhoudskosten van zijn vrouw hoeft te betalen. Dus je ontdoet je van alle plichten en rechten. Je houdt dan een Hollandse samenlevingscontract over, ik neem aan dat je dan ook twee getuigen hebt.
Wat is het verschil tussen partnerschap en huwelijk?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 19:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dank![]()
Bij een Nederlands samenlevingscontract niet. Bij een Nederlands burgerlijk huwelijk of geregistreerd partnerschap wl (minimaal 2 en maximaal 4)
Alleen dat gemeenschap van goederen zit mij tegen. Wie wil dat nou? 't Lijkt mij ontzettend risicovol :pquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 19:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
Verschil trouwen en geregistreerd partnerschap
Er is een aantal verschillen tussen het huwelijk en het geregistreerd partnerschap:
* Wordt een kind geboren in een huwelijk van een man en een vrouw? Dan krijgt het kind automatisch beide echtgenoten als ouder. Dit is niet het geval bij een geregistreerd partnerschap.
* Een geregistreerd partnerschap kan buiten de rechter om eindigen. Voorwaarde is wel dat de partners het met elkaar eens zijn en dat zij geen minderjarige kinderen hebben. Voor de ontbinding van een huwelijk moet u altijd naar de rechter. Verder kent het geregistreerd partnerschap niet de scheiding van tafel en bed, het huwelijk wel.
* Als 2 mensen trouwen, moeten zij elkaar het "ja-woord" geven. Bij een geregistreerd partnerschap is dit niet verplicht.
http://www.rijksoverheid.(...)streerd-partnerschap
Dat hoeft ook niet. Dan trouw je onder huwelijkse voorwaardenquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 19:58 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Alleen dat gemeenschap van goederen zit mij tegen. Wie wil dat nou? 't Lijkt mij ontzettend risicovol :p
Er is een "moskeebezoek" verplicht voor alle volwassen Moslimmannen en dat is het vrijdaggebed, de "zondagdienst" van de Kerk. Vooraf aan het gezamelijke gebed heb je een preek, preek + gebed = maximaal zo'n half uur / 45 minuten en dan loop je de Moskee weer uit. Is het vroege middaggebed op vrijdag. Enige uitzondering hierop in soennitische jurisprudentie is als je veel te ver van een Moskee afwoont, wat precies "veel te ver" betekent heb je dan weer verschillende interpretaties.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 22:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
Is moskeebezoek voor een moslim verplicht?
Soennieten en sjieten zijn het eens over twee religieuze feestdagen die verplicht zijn. 1. Het einde van de vastenmaand/ramadan, oftewel "suikerfeest". De eerste dag dat je weer overdag mag eten. Dat wordt gevierd met een "suikerfeestgebed" in de Moskee in de ochtend. En daar ook weer een korte preek + gezamelijk gebed, en erna kan je dan hele gemeenschap feliciteren. Dat is het minimale eigenlijk wat verplichtingheid, maar de traditie is dat men dan de dag doorbrengt met familie en vrienden en iedereen gaat feliciteren. Vandaar dat men een hele dag vrij neemt meestal in NL, en in Moslimlanden heb je 2/3 dagen vrij op de nationale kalender.quote:Dienen de islamitische feesten/feestdagen ook allemaal gevierd te worden, of kun je las moslim zelf een selectie maken?
Maar ik ken moslims die alleen het Suikerfeest vieren..quote:
"Strikt gesproken" is in ieder geval in de soennitische orthodoxie geen eensgezindheid over de individuele verplichting voor elke Moslim voor het bijwonen van de "feestdagengebeden". Dus het "offerfeestgebed" en "suikerfeestgebed". De meningen lopen erover uiteen, van sterk aangeraden tot individuele verplichting tot "gemeenschappelijke verplichting" (dus als maar aanwezig zijn is dat al genoeg voor hele gemeenschap).quote:Op donderdag 17 oktober 2013 01:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
Maar ik ken moslims die alleen het Suikerfeest vieren..
Ik wil erbij nog toevoegen dat volgens andere meningen het wel een verplichting is om je vijf gebedstijden in de moskee te bidden.quote:
Dat snap ik, maar dank jequote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:16 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik wil erbij nog toevoegen dat volgens andere meningen het wel een verplichting is om je vijf gebedstijden in de moskee te bidden.
Ik ga die Honing echt een x meppenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:37 schreef Aloulou het volgende:
Mooie docu blijkbaar op Nederlandse TV afgelopen week geweest. Bekeerlingen; van soefisme tot salafisme. Voor mij aantal zeer bekende gezichten overigens.
http://www.npo.nl/bekeerl(...)-10-2013/NPS_1234918
Hahaha, ja irritant is hij soms. Het begint heel rationeel en normaal, en opeens dropt hij 1 of andere uitspraak dat je denkt 'wtfquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ga die Honing echt een x meppen
Niet alleen op basis van deze aflevering, maar hij is overal en altijd en nogal een aandachtsjwz.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:09 schreef Peunage het volgende:
[..]
Hahaha, ja irritant is hij soms. Het begint heel rationeel en normaal, en opeens dropt hij 1 of andere uitspraak dat je denkt 'wtf'
Die ken ik niet, wel keer bij Pauw en Witteman gezien. Deheer Frisquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:56 schreef Triggershot het volgende:
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is toch Honing?quote:Op zondag 20 oktober 2013 09:47 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Ik vind die andere erger, die rooie.
Als dat maar goed komt inderdaad. Voor je het weet zit hij in Syri of zo.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:38 schreef De_Coulance het volgende:
Honing lijkt mij iemand die altijd van de milde concensus af wil wijken. Eerst kiest hij voor de islam, dat is meestal al een schok voor een Nederlands gezin. Vervolgens komt hij in een liberale moskee terecht, waar ze zeggen dat salafisten onzin aanhangen en dan wordt hij salafist. Als dat maar goed afloopt.
Er staat in dat schema (dat ik ook niet zelf heb gemaakt) toch "Druze are not always considered Muslim"? Dat klopt toch gewoon? Sommigen zijn van mening dat een sjiietische sekte is, anderen menen dat het sowieso geen moslims zijn.quote:
Een afsplitsing van de Isma'ilieten.quote:
Ik weet er niks van. Ik zie soms Palestijnen met een Israli vlag waaien en vroeg me af waarom, en dan zegt men dat het Druze arabieren zijn en ze zitten zelfs in het Israli leger ???quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Er staat in dat schema (dat ik ook niet zelf heb gemaakt) toch "Druze are not always considered Muslim"? Dat klopt toch gewoon? Sommigen zijn van mening dat een sjiietische sekte is, anderen menen dat het sowieso geen moslims zijn.
Dit is wel een bazenopmerking trouwensquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
"Zij gebruiken de Arabische taal en volgen een sociaal patroon dat sterk lijkt op dat van de Arabieren in de regio, maar ze beschouwen zich vaak niet als Arabieren. Libanese druzen zeggen dat ze Arabieren zijn, terwijl veel Isralische druzen zeggen dat niet te zijn."quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:32 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik weet er niks van. Ik zie soms Palestijnen met een Israli vlag waaien en vroeg me af waarom, en dan zegt men dat het Druze arabieren zijn en ze zitten zelfs in het Israli leger ???
Wacht hier een filmpje:
Mijn maakt het helemaal niks uit. Ik houd sowieso niet van de Russische staat genaamd Israel.
Selam
Kun je de Karaim dan ook bij de Islam zetten? Of zijn dat dan joden of Christenen? Of van alles wat?? Ik vind het allemaal maar verwarrend maar wel erg interessant.quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
"Zij gebruiken de Arabische taal en volgen een sociaal patroon dat sterk lijkt op dat van de Arabieren in de regio, maar ze beschouwen zich vaak niet als Arabieren."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Druzen
Geen idee, ik ben hier ook maar de vragenstellerquote:Op zondag 20 oktober 2013 19:37 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Kun je de Karaim dan ook bij de Islam zetten? Of zijn dat dan joden of Christenen? Of van alles wat?? Ik vind het allemaal maar verwarrend maar wel erg interessant.
In deel twee van dit topic schreef ik het volgende:quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:34 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ach zo, interessant, nog nooit van gehoord namelijk. Weer iets geleerd
De Druzen wonen inderdaad in Palestina. Om precies te zijn in de Galilee regio waar zij dorpen hebben op de top van heuvels. Dit omdat men zo een goed zicht had/heeft en eventuele vijanden dus eerder gespot worden. Natuurlijk is het ook makkelijker te verdedigen. Dit was nodig omdat Druzen altijd vervolgd zijn geweest, vooral door hun Palestijnse broeders.quote:Van de Isma’ilieten zijn ook de Druzen afgesplitst. Daar waar de Isma’ilieten in zijn algemeen ook geloven in een esoterische interpretatie van de Koran, initiatie in geheime batin kennis en er een neoplatonisch wereldbeeld op na houden zijn de Druzen min of meer een religie op zich. Zij geloven onder andere in rencarnatie en in manifestaties van God of althans het Goddelijke in gedaante van de mens. Zij geloven dat imam/kalief Al-Hakim de hoogste manifestatie van God is en dat hij zal wederkeren aan het eind der tijden waarna iedereen Druus zal worden. In 1048 hebben de Druzen besloten geen bekeerlingen meer toe te laten omdat zij na de verdwijning van Al-Hakim (die hen min of meer steunde) keihard werden vervolgd.
Hier nog iets in het Engels:quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:37 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Kun je de Karaim dan ook bij de Islam zetten? Of zijn dat dan joden of Christenen? Of van alles wat?? Ik vind het allemaal maar verwarrend maar wel erg interessant.
Je hebt daar een stroming binnen, de zogenaamde Karaim en zij beschouwen zowel Jezus als Mohammed als profeet.quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hier nog iets in het Engels:
http://en.wikipedia.org/wiki/Karaite_Judaism
Het zijn dus joden
Ja, dat schrijf ik net zelf opquote:Op zondag 20 oktober 2013 19:48 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Je hebt daar een stroming binnen, de zogenaamde Karaim en zij beschouwen zowel Jezus als Mohammed als profeet.
Maar er staat dus ook: "Er is een groeiende Karaimaanhang in Israel, echter deze groep houdt zich niet vast aan de religieuze tradities die de Karaim in litouwen aanhouden."quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Geen idee, ik ben hier ook maar de vragensteller![]()
Maar dit komt (wederom) van wiki:
Naast hun Turkse taal hebben de Karam ook hun jodendom en leefgewoonten weten te behouden. Ze zijn bijvoorbeeld bekend om hun eigen gerechten, zoals de kybyn. De karaim accepteren Jezus en Mohammed als profeet.
Er is een groeiende Karaimaanhang in Israel, echter deze groep houdt zich niet vast aan de religieuze tradities die de Karaim in litouwen aanhouden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kara%C3%AFm
Alright thanks . Wel apart deze jodenquote:Op zondag 20 oktober 2013 19:52 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, dat schrijf ik net zelf op
[..]
Maar er staat dus ook: "Er is een groeiende Karaimaanhang in Israel, echter deze groep houdt zich niet vast aan de religieuze tradities die de Karaim in litouwen aanhouden."
Vandaar die Engelse link, want dat gaat over de Karaim in Israel. En dat zijn dus Joden..
Zoveel aparte religieuze groepenquote:Op maandag 21 oktober 2013 00:43 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Alright thanks . Wel apart deze joden
Van Joden of Druzen?quote:
Over de 'Karaim'. Nooit eerder van ze gehoord.quote:Op maandag 21 oktober 2013 19:29 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Van Joden of Druzen?
Maar vertel nu eens waarom je altijd een boos gezichtje plaatst voor je post? Een soort van gimmick van je om je te onderscheiden?
'T is de schuld van de Wahhabieten man.quote:
Wat is nu precies de orthodoxe opinie?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 18:45 schreef Aloulou het volgende:
[..]![]()
Je gedraagt je als een farizeeer!
Jij weet dat de Mohammed zelf na de overeenkomst in Medina zei: "wij zijn 1 gemeenschap (oummah)", verwijzend naar joden die onderdeel van die overeenkomst waren.
Wat zou hij hiermee bedoeld hebben? En hoe durft hij deze woorden (1 oummah) in de mond te nemen naar ook joden toe![]()
Mag ik wel sommige Moslims kaffir noemen?
Jews & Christians are my brothers![]()
Boekvolkeren?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:02 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Wat is nu precies de orthodoxe opinie?
Mij lijkt het te variren tussen:
Christenen, Joden en eigenlijk iedereen die gelooft in de Ene God en de Laatste Dag kan in principe toegelaten worden tot het Paradijs.
en
Alle Boekvolkeren zijn gewoon ongelovig en de lul.
Christenen, Joden, Zoroastristen (vreemd genoeg) en Sabirs AKA Mandaers.quote:
Maar de Koran is toch ook een boek?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:31 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Christenen, Joden, Zoroastristen (vreemd genoeg) en Sabirs AKA Mandaers.
Kijk maar uit wat je zegt, straks worden ze boos.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar de Koran is toch ook een boek?
Owh? Waarom dan? Wat mis ik?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:32 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Kijk maar uit wat je zegt, straks worden ze boos.
Als je de Koran een boek noemt een geen pre-existerende tekstquote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Owh? Waarom dan? Wat mis ik?
Pre-existerende tekst? Ergens gevonden ofzo?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:34 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Als je de Koran een boek noemt een geen pre-existerende tekst.
Ik ben te lui vandaag, heb 3 uur geslapen vannacht.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Pre-existerende tekst? Ergens gevonden ofzo?
Goed, ik sta vast weer goed voor paal hiermaar leg het ff goed uit (en snel wat ik moet zo sporten
)
Haha, ik ookquote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:38 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ik ben te lui vandaag, heb 3 uur geslapen vannacht.
quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
LAN VAY!quote:
Inderdaad een interessante documentaire.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:37 schreef Aloulou het volgende:
Mooie docu blijkbaar op Nederlandse TV afgelopen week geweest. Bekeerlingen; van soefisme tot salafisme. Voor mij aantal zeer bekende gezichten overigens.
http://www.npo.nl/bekeerl(...)-10-2013/NPS_1234918
Met betrekking tot hiernamaals?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:02 schreef IPA35 het volgende:
Wat is nu precies de orthodoxe opinie?
Mij lijkt het te variren tussen:
Christenen, Joden en eigenlijk iedereen die gelooft in de Ene God en de Laatste Dag kan in principe toegelaten worden tot het Paradijs.
en
Alle Boekvolkeren zijn gewoon ongelovig en de lul.
...amına koyayım.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 20:09 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Zijn uitleg van LAN vond ik droog.
Interessant.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 20:10 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Met betrekking tot hiernamaals?
Soennisme (ashari theologische school) maken meer verschil tussen "Islam is enige ware religie die redding brengt", maar voor "onwetenden" kan er eventueel wel uitzondering zijn. Dit baserend op een Koranvers waarin letterlijk staat dat je niet verantwoordelijk bent voor zaken waar je niets van weet. Dan is de volgende vraag; "maar wanneer ben je onwetend dan? over de Islam? Om in aanmerking voor die gratie te komen". Daar precies is geen antwoord op, lijkt me ook onmogelijk aangezien je hier niet "in de harten de beweegredenen van mensen kan zien".
Naast onwetendheid had Imam al-Ghazali (belangrijke positie in soennisme als klassieke geleerde) ook nog de opvatting toegevoegd dat "een verkeerd beeld van Islam hebben" (wellicht) voor God ook gratie betekent. Want ook in dat geval "ben je onwetend over de (echte) Islam".
Grappig genoeg wordt Ghazali in Europese academische kringen over Islam gezien als de boeman die Moslims in dogmatisme heeft gestort, nadat hij zich als voormalig mutaziliet tegen deze theologische stroming keerde. Uiteindelijk is de ashari theologische school de soennitische orthodoxie gaan bepalen, hoewel salafisten vandaag de dag deze theologische school sterk verwerpen en als "Griekse filosofen" aanduiden, "ipv de Islamitische teksten te volgen zoals ze zijn".
Sjitisch twaalverisme heeft wat meer de opinie (wat ik heb gelezen) dat ook zij die "in een God geloven en tot vorige Boekvolkeren" horen met "goede werken" en "geloof in Dag des Oordeels" in aanmerking kunnen komen voor het hiernamaals. Baserend op dat ene vers in de Koran waarin expliciet wordt gesteld: "mensen van het Boek die in Een God geloven, goede werken doen en de Laatste Dag zullen ook hun beloning krijgen" (mijn woorden). Soennieten interpreteren dit als "voor de komst van de Islam" middels exegese, (deel van) sjieten (van twaalver geleerde waarvan ik zijn boek las) zien dit principe toch als "nog steeds geldig".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |