abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131993141
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 23:55 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ik staak deze discussie hier vanwege priveredenen :{
Wellicht dat de geheime "stasi-dienst" bij mij thuis straks achteraf alles terugleest en mij verantwoordelijk houdt voor wat ik hier neerschrijf :X :X :X :X

Het ligt aan de persoon, om maar eens een dooddoener erin te gooien. 8-)
Haha heb jij er zo 1 :D
  donderdag 10 oktober 2013 @ 23:03:53 #227
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132054596
Meer input is zeer gewenst. Wat zou ik absoluut nog moeten weten?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_132059581
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 23:55 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ik staak deze discussie hier vanwege priveredenen :{
Wellicht dat de geheime "stasi-dienst" bij mij thuis straks achteraf alles terugleest en mij verantwoordelijk houdt voor wat ik hier neerschrijf :X :X :X :X

Het ligt aan de persoon, om maar eens een dooddoener erin te gooien. 8-)
Aah meneer heeft er ook zo één. :P
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 13:18:01 #229
365082 IPA35
Patriarch
pi_132066002
Ahh, mevrouw heeft ook zo een verkapte kick.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_132070923
quote:
7s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 23:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
Meer input is zeer gewenst. Wat zou ik absoluut nog moeten weten?
Waar het gebod dat vrouwen zich moeten bedekken vandaan komt?
Waarom mannen concubines mogen hebben en waar die concubines vandaan komen?
Waarom mannen meerdere vrouwen mogen hebben?
Wat is een huwelijkscontract en wat kan er in staan?
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_132072797
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 13:18 schreef IPA35 het volgende:
Ahh, mevrouw heeft ook zo een verkapte kick.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 17:22:24 #232
365082 IPA35
Patriarch
pi_132073591
quote:
En ik had een dag eerder vakantie. Mwaha.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 17:51:08 #233
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132074292
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 15:52 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Waar het gebod dat vrouwen zich moeten bedekken vandaan komt?
Waarom mannen concubines mogen hebben en waar die concubines vandaan komen?
Waarom mannen meerdere vrouwen mogen hebben?
Wat is een huwelijkscontract en wat kan er in staan?
Vertel!! ^O^
pi_132074342
Mathemaat is echt een Mushriq Yahoedi Kafir, beetje de intieme geheimen van de Islam delen met anderen.
pi_132074747
quote:
8s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 17:53 schreef Triggershot het volgende:
Mathemaat is echt een Mushriq Yahoedi Kafir, beetje de intieme geheimen van de Islam delen met anderen.
Ga je nu een fatwa tegen mij uitvaardigen? :7
Maar we gaan toch nog wel muntthee drinken?

PS: volgens mij mag je geen takfir grappen maken?
pi_132074769
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:08 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ga je nu een fatwa tegen mij uitvaardigen? :7
Maar we gaan toch nog wel thee drinken?

PS: volgens mij mag je geen takfir grappen maken?
wie maakte een grap?
pi_132074790
quote:
9s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

wie maakte een grap?
Geen muntthee? ;(
pi_132074810
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:11 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Geen muntthee? ;(
Akhi Fiddien O+
pi_132074834
quote:
17s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:11 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Akhi Fiddien O+
Vallah mi? :D
pi_132074868
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:12 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Vallah mi? :D
Hell Yeah, vroeger ging ik speciaal daarvoor naar Antwerpen :9
pi_132075998
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 17:51 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Vertel!! ^O^
Voor de eerste vraag moet je eerst inlezen over http://nl.wikipedia.org/wiki/Omar_ibn_al-Chattab of je kunt ook de verfilming van zijn leven bekijken http://www.youtube.com/us(...)ries+english&sort=dd.

Het is ook handig om te snappen dat er een wettelijk verschil is tussen een slaaf en een vrije mens binnen de islamitisch wetsleer (dus er is een verschil :P ).

Om weer terug te komen op het gebod dat vrouwen zich moeten bedekken. Nu heb ik al eerder verteld wat bedekking betekende, maar dat gebod geldt alleen voor de vrije vrouw. Slavinnen hoeven zich minimaal te bedekken: alles tussen de knieën en navel (er kunnen meningsverschillen hierover zijn, maar ik weet het niet zeker).

Het gebod dat de vrije vrouw zich moet bedekken, komt vandaan dat er wat mannen waren geweest die zich vrij hadden uitgelaten over het uiterlijk van wat vrije vrouwen, dus merkte Omar Alkhattab op dat het beter zou zijn geweest als die vrouwen zich beter hadden bedekt. Hierna kwam dus die befaamde openbaring van dat vrouwen zichzelf moeten bedekken, en dat de mannen en de vrouwen neer moeten kijken (je hebt uiteraard de vanzelfsprekende uitzonderingen). Ik moet hierbij opmerken dat veel stof dragen daar een hoge status betekende, mocht je de redenering raar vinden.

Concubines komen uit slavinnen en slaven worden geboren uit slaven of ze komen uit krijgsgevangenen (oorlogsbuit; salaris van je soldaten). Dit was toentertijd nog een normale gang van oorlogsvoering, moet ik erbij vermelden. Je kunt volgens mij niet elke slavin als concubine gebruiken. Het had er mee te maken dat ze ook een monotheïst (moslim, christen of joods) moest zijn, dacht ik.

Mannen mogen meer vrouwen hebben buiten het feit dat er meer mannen zijn die geen echtelijke verbintenis met een vrouw willen dan omgekeerd, omdat er veel mannen doodgaan op de slachtvelden tijden een oorlog en je daardoor een acuut vrouwen overschot krijgt. Zie bijvoorbeeld Frankrijk na de eerste wereldoorlog, daar moesten meerdere vrouwen met één man doen.

Een huwelijkscontract vormt de legale basis van een islamitisch huwelijk. Het kan mondeling of schriftelijk gemaakt worden, mits in aanwezigheid van twee getuigen (buiten de meningsverschillen). De minimale dat hierin staat is de hoeveelheid bruidsschat, en de goedkeuring van de man en de vrouw die het contract sluiten. Je kunt ook extra condities op je contract zetten, zoals dat het een monogame verbintenis is (man mag maar één vrouw hebben en geen concubines) en dat de man de vrouw niet mag dwingen om ergens anders te wonen dan waar ze nu woont.

Het huwelijkscontract levert overigens een default aantal plichten en rechten, zoals dat de getrouwden elkaar geen seks mogen weigeren en dat de man het onderhoud (eten, kleren, onderdak enz.) van zijn vrouw en kinderen betaalt. De vrouw hoeft namelijk geen geld af te staan aan het gezin, of haar eigen onderhoud.

Er is een mogelijkheid op een scheiding. De man kan dat gewoon mondeling doen door het tegen zijn vrouw te zeggen. De vrouw moet naar de rechter en een reden aandragen, dan maakt de rechter het huwelijk ongeldig. Een reden van de vrouw kan bijvoorbeeld zijn dat de man haar onderhoud niet betaalt, of dat hij geen seks levert (iets banaals als dat de man incompetent is, is een geldig reden). De vrouw kan ook de extra conditie op het huwelijkscontract zetten, dat ze gelijke scheidingsrechten krijgt. Gelijke scheidingsrechten worden afgeraden. Simpelweg omdat trouwen en scheiden in de islam ook al is het voor de grap, gebonden is. Dus al schreeuw je het uit in woede, dan boem gescheiden. Als je scheid, dan kom je in een scheidingsperiode van 3 maanden terecht. De man zorgt dan nog steeds voor de onderhoudskosten van zijn vrouw en wordt een bemiddelaar gekozen om de man en de vrouw te verzoenen. Als je drie keer scheidt, dan is de scheiding gebonden en moet de vrouw met eerst met een andere man trouwen en geconsumeerd worden, voordat ze weer met de eerste man kan trouwen. Als je drie keer achter elkaar uitspreek dat je scheidt, dan telt dat als drie verschillende scheidingen (dit is op soennitische consensus). Wat er met kinderen gebeurt, kun je gewoon op wikipedia lezen.

Je kunt volgens sommige meningen deze default-dingen eraf slopen, zodat bijvoorbeeld de man geen onderhoudskosten van zijn vrouw hoeft te betalen. Dus je ontdoet je van alle plichten en rechten. Je houdt dan een Hollandse samenlevingscontract over, ik neem aan dat je dan ook twee getuigen hebt. :P
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 19:13:41 #242
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132076331
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 19:00 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Voor de eerste vraag moet je eerst inlezen over http://nl.wikipedia.org/wiki/Omar_ibn_al-Chattab of je kunt ook de verfilming van zijn leven bekijken http://www.youtube.com/us(...)ries+english&sort=dd.

Het is ook handig om te snappen dat er een wettelijk verschil is tussen een slaaf en een vrije mens binnen de islamitisch wetsleer (dus er is een verschil :P ).

Om weer terug te komen op het gebod dat vrouwen zich moeten bedekken. Nu heb ik al eerder verteld wat bedekking betekende, maar dat gebod geldt alleen voor de vrije vrouw. Slavinnen hoeven zich minimaal te bedekken: alles tussen de knieën en navel (er kunnen meningsverschillen hierover zijn, maar ik weet het niet zeker).

Het gebod dat de vrije vrouw zich moet bedekken, komt vandaan dat er wat mannen waren geweest die zich vrij hadden uitgelaten over het uiterlijk van wat vrije vrouwen, dus merkte Omar Alkhattab op dat het beter zou zijn geweest als die vrouwen zich beter hadden bedekt. Hierna kwam dus die befaamde openbaring van dat vrouwen zichzelf moeten bedekken, en dat de mannen en de vrouwen neer moeten kijken (je hebt uiteraard de vanzelfsprekende uitzonderingen). Ik moet hierbij opmerken dat veel stof dragen daar een hoge status betekende, mocht je de redenering raar vinden.

Concubines komen uit slavinnen en slaven worden geboren uit slaven of ze komen uit krijgsgevangenen (oorlogsbuit; salaris van je soldaten). Dit was toentertijd nog een normale gang van oorlogsvoering, moet ik erbij vermelden. Je kunt volgens mij niet elke slavin als concubine gebruiken. Het had er mee te maken dat ze ook een monotheïst (moslim, christen of joods) moest zijn, dacht ik.

Mannen mogen meer vrouwen hebben buiten het feit dat er meer mannen zijn die geen echtelijke verbintenis met een vrouw willen dan omgekeerd, omdat er veel mannen doodgaan op de slachtvelden tijden een oorlog en je daardoor een acuut vrouwen overschot krijgt. Zie bijvoorbeeld Frankrijk na de eerste wereldoorlog, daar moesten meerdere vrouwen met één man doen.

Een huwelijkscontract vormt de legale basis van een islamitisch huwelijk. Het kan mondeling of schriftelijk gemaakt worden, mits in aanwezigheid van twee getuigen (buiten de meningsverschillen). De minimale dat hierin staat is de hoeveelheid bruidsschat, en de goedkeuring van de man en de vrouw die het contract sluiten. Je kunt ook extra condities op je contract zetten, zoals dat het een monogame verbintenis is (man mag maar één vrouw hebben en geen concubines) en dat de man de vrouw niet mag dwingen om ergens anders te wonen dan waar ze nu woont.

Het huwelijkscontract levert overigens een default aantal plichten en rechten, zoals dat de getrouwden elkaar geen seks mogen weigeren en dat de man het onderhoud (eten, kleren, onderdak enz.) van zijn vrouw en kinderen betaalt. De vrouw hoeft namelijk geen geld af te staan aan het gezin, of haar eigen onderhoud.

Er is een mogelijkheid op een scheiding. De man kan dat gewoon mondeling doen door het tegen zijn vrouw te zeggen. De vrouw moet naar de rechter en een reden aandragen, dan maakt de rechter het huwelijk ongeldig. Een reden van de vrouw kan bijvoorbeeld zijn dat de man haar onderhoud niet betaalt, of dat hij geen seks levert (iets banaals als dat de man incompetent is, is een geldig reden). De vrouw kan ook de extra conditie op het huwelijkscontract zetten, dat ze gelijke scheidingsrechten krijgt. Gelijke scheidingsrechten worden afgeraden. Simpelweg omdat trouwen en scheiden in de islam ook al is het voor de grap, gebonden is. Dus al schreeuw je het uit in woede, dan boem gescheiden. Als je scheid, dan kom je in een scheidingsperiode van 3 maanden terecht. De man zorgt dan nog steeds voor de onderhoudskosten van zijn vrouw en wordt een bemiddelaar gekozen om de man en de vrouw te verzoenen. Als je drie keer scheidt, dan is de scheiding gebonden en moet de vrouw met eerst met een andere man trouwen en geconsumeerd worden, voordat ze weer met de eerste man kan trouwen. Als je drie keer achter elkaar uitspreek dat je scheidt, dan telt dat als drie verschillende scheidingen (dit is op soennitische consensus). Wat er met kinderen gebeurt, kun je gewoon op wikipedia lezen.

Je kunt volgens sommige meningen deze default-dingen eraf slopen, zodat bijvoorbeeld de man geen onderhoudskosten van zijn vrouw hoeft te betalen. Dus je ontdoet je van alle plichten en rechten. Je houdt dan een Hollandse samenlevingscontract over, ik neem aan dat je dan ook twee getuigen hebt. :P
Dank ^O^

Bij een Nederlands samenlevingscontract niet. Bij een Nederlands burgerlijk huwelijk of geregistreerd partnerschap wél (minimaal 2 en maximaal 4)
pi_132076731
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 19:13 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dank ^O^

Bij een Nederlands samenlevingscontract niet. Bij een Nederlands burgerlijk huwelijk of geregistreerd partnerschap wél (minimaal 2 en maximaal 4)
Wat is het verschil tussen partnerschap en huwelijk?
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 19:29:31 #244
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132076815
Verschil trouwen en geregistreerd partnerschap
Er is een aantal verschillen tussen het huwelijk en het geregistreerd partnerschap:

* Wordt een kind geboren in een huwelijk van een man en een vrouw? Dan krijgt het kind automatisch beide echtgenoten als ouder. Dit is niet het geval bij een geregistreerd partnerschap.

* Een geregistreerd partnerschap kan buiten de rechter om eindigen. Voorwaarde is wel dat de partners het met elkaar eens zijn en dat zij geen minderjarige kinderen hebben. Voor de ontbinding van een huwelijk moet u altijd naar de rechter. Verder kent het geregistreerd partnerschap niet de scheiding van tafel en bed, het huwelijk wel.

* Als 2 mensen trouwen, moeten zij elkaar het "ja-woord" geven. Bij een geregistreerd partnerschap is dit niet verplicht.

http://www.rijksoverheid.(...)streerd-partnerschap
pi_132077779
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 19:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
Verschil trouwen en geregistreerd partnerschap
Er is een aantal verschillen tussen het huwelijk en het geregistreerd partnerschap:

* Wordt een kind geboren in een huwelijk van een man en een vrouw? Dan krijgt het kind automatisch beide echtgenoten als ouder. Dit is niet het geval bij een geregistreerd partnerschap.

* Een geregistreerd partnerschap kan buiten de rechter om eindigen. Voorwaarde is wel dat de partners het met elkaar eens zijn en dat zij geen minderjarige kinderen hebben. Voor de ontbinding van een huwelijk moet u altijd naar de rechter. Verder kent het geregistreerd partnerschap niet de scheiding van tafel en bed, het huwelijk wel.

* Als 2 mensen trouwen, moeten zij elkaar het "ja-woord" geven. Bij een geregistreerd partnerschap is dit niet verplicht.

http://www.rijksoverheid.(...)streerd-partnerschap
Alleen dat gemeenschap van goederen zit mij tegen. Wie wil dat nou? 't Lijkt mij ontzettend risicovol :p
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 20:03:13 #246
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132077934
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 19:58 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Alleen dat gemeenschap van goederen zit mij tegen. Wie wil dat nou? 't Lijkt mij ontzettend risicovol :p
Dat hoeft ook niet. Dan trouw je onder huwelijkse voorwaarden ;)
Gemeenschap van goederen is de default, als je het anders wil doen kan dat gewoon.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:13:51 #247
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132208002
Is moskeebezoek voor een moslim verplicht?
En hoe vaak dient de moskee bezocht te worden?
Dienen de islamitische feesten/feestdagen ook allemaal gevierd te worden, of kun je las moslim zelf een selectie maken?
pi_132249325
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 22:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
Is moskeebezoek voor een moslim verplicht?
Er is een "moskeebezoek" verplicht voor alle volwassen Moslimmannen en dat is het vrijdaggebed, de "zondagdienst" van de Kerk. Vooraf aan het gezamelijke gebed heb je een preek, preek + gebed = maximaal zo'n half uur / 45 minuten en dan loop je de Moskee weer uit. Is het vroege middaggebed op vrijdag. Enige uitzondering hierop in soennitische jurisprudentie is als je veel te ver van een Moskee afwoont, wat precies "veel te ver" betekent heb je dan weer verschillende interpretaties.

De dagelijkse vijf gebeden kan je vrijwel altijd ook in de Moskee bidden maar niet verplicht. In NL is in de meeste Moskeeen en zeker als je naar jongeren zoekt het vrijdaggebed drukker dan de normale dagelijkse gebeden. Mensen werken/studeren immers gewoon. Doordeweeks zitten wat gepensioneerden er meer of mensen die met werk wat vrij kunnen nemen of welke andere redenen dan ook.

Ik denk dat de sjieten op dit punt niet afwijken qua verplichting voor volwassen mannen voor het vrijdaggebed.

quote:
Dienen de islamitische feesten/feestdagen ook allemaal gevierd te worden, of kun je las moslim zelf een selectie maken?
Soennieten en sjieten zijn het eens over twee religieuze feestdagen die verplicht zijn. 1. Het einde van de vastenmaand/ramadan, oftewel "suikerfeest". De eerste dag dat je weer overdag mag eten. Dat wordt gevierd met een "suikerfeestgebed" in de Moskee in de ochtend. En daar ook weer een korte preek + gezamelijk gebed, en erna kan je dan hele gemeenschap feliciteren. Dat is het minimale eigenlijk wat verplichtingheid, maar de traditie is dat men dan de dag doorbrengt met familie en vrienden en iedereen gaat feliciteren. Vandaar dat men een hele dag vrij neemt meestal in NL, en in Moslimlanden heb je 2/3 dagen vrij op de nationale kalender.

2. Tweede religieuze feestdag is het "offerfeest". Net geweest. Abraham die zijn zoon moest slachten, gehoor daaraan gaf en vervolgens was het ok voor God en slachtte hij een schaapje. Dat wordt herdacht met offerfeest en ook weer in de ochtend een "offerfeestgebed" gezamelijk in de Moskee, zelfde wijze. En dan erna is de traditie lam/schaap slachten, eten maken, familie bezoeken etc. Ook hierbij (bijna altijd) wat eten weggeven aan mensen om je heen die wel kunnen gebruiken of die om redenen geen schaap konden kopen.

Behalve deze twee feestdagen heb je ook nog paar andere voor sommige Moslims en ligt er dus aan welke stroming je volgt, sjieten hebben ook asjoera (herdenking van de moord op de kleinzaan van Mohammed; Imam Hoessein) bijv. Op asjoera komen sjieten bijeen om die dood te herdenken en geeft men vaak ook bijv lamsvlees weg aan armen (toch Peunage?). Of in ieder geval slacht men een lammetje bijv en geeft wat weg aan behoeftigen.
En een deel van de soennieten en zeker in veel Moslimlanden heb je ook de geboortedag van de profeet, geen extra gebed in de Moskee maar een dag vol gedenkingen aan zijn geboorte en daarmee de boodschapper van de Islam...per land verschillen dan weer de exacte tradities en hoe men die invult. Maar hier zijn andere soennieten (salafisten) weer tegenop omdat pas een paar eeuwen later na de dood van Mohammed is ontstaan; zijn geboorte vieren dus. En zij bekritiseren dit feest op het feit dat het een "toevoeging aan het geloof is" (niet puur dus) en "imiteren van de christenen en zij die kerst vieren".
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  donderdag 17 oktober 2013 @ 01:35:00 #249
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132249343
Dank je Aloulou ^O^
  donderdag 17 oktober 2013 @ 01:35:45 #250
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132249354
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 01:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
Dank je Aloulou ^O^
Maar ik ken moslims die alleen het Suikerfeest vieren..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')