Ja, ik ben Turks.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jij bent Turks?
Wel grappig namelijk: toen de koning en de koningin in de stad waren voor de Koningstoer raakte ik tijdens het wachten aan de praat met een Turkse man. Die was Turkije ook enorm aan het aanprijzen. Hij bood me nog net niet aan mijn vakantie daar te betalen
quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ok, voorzetje dan maar: de positie van de vrouw in de islam? Wat is die volgens jullie, en zit er verschil tussen de stromingen? Is een hoofddoek (of bedekkender) verplicht? Mag/moet zij zelf werken of is dat verboden? Weet ik veel, gewoon: vertel me meer!
Ik weet eerlijk gezegd niet zoveel over de positie van de vrouw in de islam.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
En misschien kan ik een poging doen het onderwerp van gisteren weer aan te zwengelen:
[..]
Je doelt op het verschil van zeg maar een hoofddoek tot een Burka?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:38 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik weet eerlijk gezegd niet zoveel over de positie van de vrouw in de islam.
Het is inderdaad in het Soennisme verplicht dat de vrouw zichzelf bedekt, er is slechts een meningsverschil over de handen (niet de polsen), voeten en het gezicht.
Een vrouw mag werken en bezit bezitten. Er zijn mannen die hiervan een probleem maken, er zijn ook mannen die hiervan geen probleem maken en er zijn mannen die er een probleem van maken als de vrouw niet werkt.
Een burka is iets cultureels. Het idee is, is dat je het gewoon losjes bedekt. Je hebt sommige die extra eisen op doen, zoals wat voor kleur het is. Maar ik snap zelf die extra eisen niet.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je doelt op het verschil van zeg maar een hoofddoek tot een Burka?
En is dat bij het Sjiisme anders zover jij weet?
Maar hoe moet ik dat dan voor me zien? Handen bedekt = lange mouwen of handschoenen? En hoezo wel de handen en niet de polsen? En bij het gezicht kom je toch al snel op een boerka of een niqaab? En de voeten? Schoenen (en sokken/panty) niet genoeg? Of mogen alleen blote voeten (zonder schoenen) niet? Veel vragen, maar ik probeer het te snappenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:43 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Een burka is iets cultureels. Het idee is, is dat je het gewoon losjes bedekt. Je hebt sommige die extra eisen op doen, zoals wat voor kleur het is. Maar ik snap zelf die extra eisen niet.
Nee, dat weet ik niet.
Dit vind je vast leuk: op het vals beschuldigen van een gelovige vrouw van buitenechtelijk seks staat 80 stokslagen en wordt gerekend als één van de grote zonden. Ik weet niet of je dit gebod kunt uitbreiden tot alle vrouwen. Dus een vrouw voor hoer uitmaken, daar hoor je eigenlijk niet mee weg te komen.
Zoons ook niet neem ik dan aan?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:43 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Een burka is iets cultureels. Het idee is, is dat je het gewoon losjes bedekt. Je hebt sommige die extra eisen op doen, zoals wat voor kleur het is. Maar ik snap zelf die extra eisen niet.
Je hoeft je overigens als vrouw thuis niet te bedekken en ook niet voor je eigen man, vader en broers (ooms weet ik niet zeker). Je hoeft je ook niet te bekken voor andere vrouwen. Er is wel een meningsverschil voor het geval dat de andere vrouw een niet-moslim is en er is een meningsverschil of vrouwen überhaupt buitenhuis mogen uitkleden.
Nee, dat weet ik niet. Maar in Iran moeten vrouwen buiten een hoofddoek dragen.
Dit vind je vast leuk: op het vals beschuldigen van een gelovige vrouw van buitenechtelijk seks staat 80 stokslagen en wordt gerekend als één van de grote zonden. Ik weet niet of je dit gebod kunt uitbreiden tot alle vrouwen. Dus een vrouw voor hoer uitmaken, daar hoor je eigenlijk niet mee weg te komen.
Als je de handen bedekt, dan draag je inderdaad handschoenen. Als je alleen de polsen niet wil bedekken, dan draag je lange mouwen. Je hebt ook gezichtssluiers die alles bedekken, behalve de ogen. Een hoofddoek hoort eigenlijk ook de hals, onderkant kin en oren te bedekken. Er zijn mensen die hier lichter mee omgaan, ik weet niet of dat iets islamitisch is of cultureels.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar hoe moet ik dat dan voor me zien? Handen bedekt = lange mouwen of handschoenen? En hoezo wel de handen en niet de polsen? En bij het gezicht kom je toch al snel op een boerka of een niqaab? En de voeten? Schoenen (en sokken/panty) niet genoeg? Of mogen alleen blote voeten (zonder schoenen) niet? Veel vragen, maar ik probeer het te snappen
Kun je vier mannelijke, betrouwbare moslim getuigen vinden (onder betrouwbaarheid moet je hier verstaan: heeft hij ooit eerder gelogen, heeft hij geen falende geheugen, heeft hij een baard, bid hij zijn gebeden in de moskee, bid hij de zwaar aanbevolen, extra gebeden enz.)? Zo niet, dan is het laster en dan krijgen alle mannen (en vrouwen) stokslagen.quote:Dat het één van de grote zonden is lijkt me terecht: het is smaad en je kunt je amper verweren.. Hoe bewijs je dat iets niet zo is?
Nee, die ook niet. Vrouwen mogen ook niet alleen reizen. Ze moeten één van die mannen bij zich hebben. Volgens sommige meningen mogen vrouwen ook in groepen vrouwen reizen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zoons ook niet neem ik dan aan?
En die andere twee zaken vind ik wel erg beperkend voor de vrouw (als het niet zou mogen), maar dat terzijde.
Dank voor je uitgebreide antwoordquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:05 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Als je de handen bedekt, dan draag je inderdaad handschoenen. Als je alleen de polsen niet wil bedekken, dan draag je lange mouwen. Je hebt ook gezichtssluiers die alles bedekken, behalve de ogen. Een hoofddoek hoort eigenlijk ook de hals, onderkant kin en oren te bedekken. Er zijn mensen die hier lichter mee omgaan, ik weet niet of dat iets islamitisch is of cultureels.
Voeten kun je met sokken bedekken of panty's (zolang de huid en de duidelijke vorm eronder niet zichtbaar is). Er is ooit een tijd geweest in Turkije toen vrouwen korte rokken droegen met donkere panty's eronder.
Met dat je de vormen niet moet laten zien, moet je denken aan dat je zandlopenfiguur niet te zien is, of dat er een nadruk komt te liggen op je billen of borsten. Het hoeft niet perfect onzichtbaar te zijn (dat het te zien is als je ver voorover buigt).
Ik typ nu random wat regels: XD
Vrouwen mogen buitenhuis geen parfum dragen, als in dat het niet ruikbaar mag zijn. Als een vrouw versieringen draagt op haar handen, voeten of gezicht, dan moet ze het afdoen of ze moet het bedekken.
Je hoeft je overigens als vrouw thuis niet te bedekken en ook niet voor je eigen man, vader en broers (ooms weet ik niet zeker). Je hoeft je ook niet te bekken voor andere vrouwen. Er is wel een meningsverschil voor het geval dat de andere vrouw een niet-moslim is en er is een meningsverschil of vrouwen überhaupt buitenhuis mogen uitkleden.
[..]
Kun je vier mannelijke, betrouwbare moslim getuigen vinden (onder betrouwbaarheid moet je hier verstaan: heeft hij ooit eerder gelogen, heeft hij geen falende geheugen, heeft hij een baard, bid hij zijn gebeden in de moskee, bid hij de zwaar aanbevolen, extra gebeden enz.)? Zo niet, dan is het laster en dan krijgen alle mannen (en vrouwen) stokslagen.
Ben ben heel erg blij met je uitleg/antwoorden, maar ik krijg wel "medelijden" (niet het juiste woord, maar kom even niet op iets beters) met die vrouwen..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:08 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nee, die ook niet. Vrouwen mogen ook niet alleen reizen. Ze moeten één van die mannen bij zich hebben. Volgens sommige meningen mogen vrouwen ook in groepen vrouwen reizen.
Nee, dat snap ik. Maar het is ook niet een onoverbrugbaar iets. Je sleurt gewoon je man mee, dus eigenlijk moet je medelijden hebben met al die mannenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ben ben heel erg blij met je uitleg/antwoorden, maar ik krijg wel "medelijden" (niet het juiste woord, maar kom even niet op iets beters) met die vrouwen..
Niet vervelend of disrespectvol bedoelt, maar ik ben zelf natuurlijk anders gewend/gewoon.
quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:13 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik. Maar het is ook niet een onoverbrugbaar iets. Je sleurt gewoon je man mee, dus eigenlijk moet je medelijden hebben met al die mannen
Alle vrouwen en mannen trouwen gewoonlijk. Er zijn wat uitzonderingen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]![]()
![]()
Heb de post overigens nog aangepast
Maar wat nu als je geen man hebt? Of komt dat eigenlijk niet voor na een bepaalde leeftijd?
Ok, dus dat probleem is opgelostquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:16 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Alle vrouwen en mannen trouwen gewoonlijk. Er zijn wat uitzonderingen.
Hmm, Nederlanders zijn anders. Nederlandse mannen en vrouwen gunnen elkaar heel veel vrijheid en zijn bereid om te delen, en ik mag dat eerlijk gezegd wel. Turkse vrouwen en mannen zijn dominanter tegen over elkaar en hebben allemaal eisen. Marokkanen weet ik niet zo. Marrokaanse vrouwen vind ik wel onderdaniger en geloviger overigens.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Een uitermate grote vrijheid en eigen verantwoordelijkheid. Daarmee bedoel ik niet dat de islamitische/soennitische regels "slecht" zijn, maar wel dat ik er persoonlijk erg veel moeite mee zou hebben omdat ik anders gewend ben.
Dank voor je uitleg en inzichten, slaap lekker en heel veel succes met je scriptiequote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:24 schreef Mathemaat het volgende:
Ik ga slapen en morgen ben ik bezig met mijn scriptie, dus ik zal pas heel laat je vragen beantwoorden
Waaaaaaaaaaaaaaattttt!?!?!?! Jij bent echt de EERSTE die ik ken die dit zegtquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:19 schreef Mathemaat het volgende:
Marokkanen weet ik niet zo. Marrokaanse vrouwen vind ik wel onderdaniger en geloviger overigens.
Jij ziet dat anders dus?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:38 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Waaaaaaaaaaaaaaattttt!?!?!?! Jij bent echt de EERSTE die ik ken die dit zegt![]()
![]()
![]()
![]()
Tijd dat Ilias gaat ingrijpen hier!
Niet alleen ik, letterlijk al mijn vrienden in NL. Geen een zal je dit antwoord geven!quote:
En dat is minder bij andere islamitische vrouwen?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:42 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Niet alleen ik, letterlijk al mijn vrienden in NL. Geen een zal je dit antwoord geven!
Eerste bij Marokkaanse vrouw is: oppassen vriend! Goeddd oppassen!
Ik staak deze discussie hier vanwege priveredenenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
En dat is minder bij andere islamitische vrouwen?
Volgens Mathemaat zijn Turkse partners onderling ook dominant en veeleisend..
LOL, ok danquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:55 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik staak deze discussie hier vanwege priveredenen![]()
Wellicht dat de geheime "stasi-dienst" bij mij thuis straks achteraf alles terugleest en mij verantwoordelijk houdt voor wat ik hier neerschrijf![]()
![]()
![]()
![]()
Het ligt aan de persoon, om maar eens een dooddoener erin te gooien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |