Vroeger bestonden geen synagoges. Hoe zij dan wisten of ze richting Jeruzalem baden? Via een herkenningspunt van boom, struikje ofzo? Als de zon daar op komt wisten ze dat dat ' het westen of Oosten' was ect. Denk ik. Met Sjabbat keken ze naar de sterren.quote:Op zaterdag 23 november 2013 23:33 schreef loop het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik en had ik ook al gezegd dat het zo is maar tegelijk hoe precies staat het alles gericht in graden? Hoeveel wijkt men af van Jeruzalem, want als men zegt dat het zo veel verschil uitmaakt in het bestaan van een mens dan lijkt het mij toch erg belangrijk om die graden vast te stellen en dan maar hopen dat het niet een paar graden afwijkt want dan zit je er met zo'n afstand als in NL-Jeruzalem kilometers naast. En dan vraag ik mij af waarnaar al die mensen dan al die eeuwen hebben gebeden, of dat wel doel trof of dat men er kilometers naast zat.
Stiekem moslim jijquote:Op zondag 24 november 2013 00:07 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Vroeger bestonden geen synagoges. Hoe zij dan wisten of ze richting Jeruzalem baden? Via een herkenningspunt van boom, struikje ofzo? Als de zon daar op komt wisten ze dat dat ' het westen of Oosten' was ect. Denk ik. Met Sjabbat keken ze naar de sterren.
Ik bid niet met mijn gezicht richting het oosten. Is voor mij niet belangrijk
quote:«Vroomheid is niet dat jullie je gezicht naar het oosten en het westen wendt, maar vroom is wie gelooft in God, in de laatste dag, in de engelen, in het boek en in de profeten en wie zijn bezit, hoe lief hij dat ook heeft, geeft aan de verwanten, de wezen, de behoeftigen, aan hem die onderweg is, aan de bedelaars en voor de (vrijkoop van) de slaven, en wie de salaat [gebed] verricht en de zakaat [verplichte liefdadigheid] geeft en wie hun verbintenis nakomen en wie volhardend zijn in tegenspoed en rampspoed en ten tijde van strijd. Zij zijn het die oprecht zijn en dat zijn de godvrezenden.» (Koran 2:177)
Wat wil je nog weten dan? We hebben volgens mij redelijk alle oppervlakkige dingen gehadquote:Op vrijdag 29 november 2013 00:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
Topic verdwijnt bijna in het niets, moet hier vaker kijken en posten
Want ik vind het nog steeds interessant en ben zeker ook nog niet "uitgeleerd" wat betreft de islam of andere religies..
Verwijzend naar de praktijk van onthoofdingen zoals we dat nu in Syrie zien:quote:Op vrijdag 29 november 2013 10:36 schreef Charismatisch het volgende:
Als het deel uitmaakt van de islam, dan blijft deze praktijk doorgaan. En dan kun je roepen dat het niks met de islam te maken heeft tot je een ons weegt, verandert niks aan de realiteit.
Dus elke historische realiteit wordt een onderdeel van de religie? Bij dezelfde redenering is volgens jou ook:quote:Hoezo is dit een misstand die in de naam van jouw religie wordt begaan, als het onderdeel uitmaakt van de geschiedenis van jouw religie.
De onthoofdingen in Syrie hebben niks met Islam te maken, en al helemaal niet de theologie dat het specifieke onthoofden van vijanden "dichterbij Allah komen" is. Dan heb ik het nog niet eens over welke redenen men aanvoert voor onthoofdingen.quote:Zolang je niet met bewijzen komt dat het niks met de islam te maken heeft, dan lijkt het eerder alsof jij in een staat van ontkenning bent.
Waar hebben jullie het over, zodat wij (de rest) het ook kunnen volgen zonder naar de andere topic te gaan/zoeken xDquote:Op vrijdag 29 november 2013 12:59 schreef Aloulou het volgende:
Ik ga hier verder Charismatisch, omdat het offtopic is in het andere Syrie topic.
[..]
Verwijzend naar de praktijk van onthoofdingen zoals we dat nu in Syrie zien:
Slavernij is zover ik weet wel een onderdeel van de Islam, dus dit is eigenlijk een non-voorbeeld. Maar het verhaal hierachter is eerder technisch te noemen, zoals met de islamitisch variant van de lat-relatie. Dat voorbeeld met de 9-jarige vind ik overigens een goed voorbeeld. Er is inderdaad een enorm verschil tussen culturele gebruiken die gedaan worden en religieuze voorschriften.quote:[..]
Vraag 2: Slavernij is ook onderdeel van de Islam? ja/nee?
Als je de topic algemener wilt maken (over alle religies wil praten) moet je de topic-tittel voortaan veranderen.quote:Op vrijdag 29 november 2013 00:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
Topic verdwijnt bijna in het niets, moet hier vaker kijken en posten
Want ik vind het nog steeds interessant en ben zeker ook nog niet "uitgeleerd" wat betreft de islam of andere religies..
Er is al over andere geloven gepraat, en dat vond ik óók interessant.. Vandaar.. Maar misschien idd een TT-change als we een volgend deel halenquote:Op vrijdag 29 november 2013 15:06 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Als je de topic algemener wilt maken (over alle religies wil praten) moet je de topic-tittel voortaan veranderen.
Dat is dus de interpretatie, nee vertaling zelfs, die het meest aansluit bij de positie van Aloulou.quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:01 schreef sirdanilot het volgende:
Hallo,
Ik ben geen moslim, maar protestants (christen), toch intrigeert de islam en het middenoosten mij. Ik heb ook een jaar Arabisch gedaan aan de universiteit.
Op deze site vind je misschien een betere vertaling met ook de brontekst erbij: http://quran.com/2 scroll naar onderen voor sura 2:63, de context ervoor en erna lezen kan ook helpen. Het is wel in het engels.
Ok, duidelijk. Zo praat jij het dus goed voor jezelf, door het een "historische realiteit" te noemen en geen onderdeel van de islam.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:59 schreef Aloulou het volgende:
Jij zegt: het maakt deel uit van de Islam.
Ik zeg: het maakt geen deel uit van de Islam. Slechts een historische realiteit
Hebben niks met jouw interpretatie van de islam te maken.quote:De onthoofdingen in Syrie hebben niks met Islam te maken
En salafisten claimen de profeet te willen imiteren in alles wat hij deed in de 7de eeuw. Dus daarom zien we hen onthoofdingen verrichten?quote:Natuurlijk hebben onthoofdingen een geschiedenis in de Islam.
Inderdaad. Jij stelt dat het wel zo is, maar bij dezelfde redenering zou jij dus met 9-jarigen een huwelijk consumeren ook als onderdeel van de Islam zien?quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:15 schreef Charismatisch het volgende:
Ok, duidelijk. Zo praat jij het dus goed voor jezelf, door het een "historische realiteit" te noemen en geen onderdeel van de islam.
Ja, wat salafisten geloven weet ik heus wel. Ik vroeg wat jij geloof in deze. Als jij het daarmee eens bent en ook salafi bent zijn we er snel uit. Maar je ontwijkt vragen, vanaf het begin al. Met deze logica "omdat de profeet het deed" zou ook 6-jarigen huwen een nobele daad moeten zijn omdat "imiteren van de profeet is". En ook slaven houden bijv, wat veelvuldig voorkwam honderden jaren. Maar die vragen ontwijk je?quote:En salafisten claimen de profeet te willen imiteren in alles wat hij deed in de 7de eeuw. Dus daarom zien we hen onthoofdingen verrichten?
Ik vind het geen nonvoorbeeld. Zal uitleggen waarom.quote:Op vrijdag 29 november 2013 14:19 schreef Mathemaat het volgende:
Slavernij is zover ik weet wel een onderdeel van de Islam, dus dit is eigenlijk een non-voorbeeld.
Geschiedkundige en/of culturele realiteiten zijn geen onderdeel van de Islam. Een expliciet gebod is dat wel. Slavernij wordt nergens toe opgeroepen in de Koran. Het was een wijdverspreidde realiteit die de Koran juist reguleert, ethisch gezien oproept slaven beter te behandelen en Mohammed zelf slaven bevrijdde en daartoe opriep. Neem aan dat overleveringen hierover niet nodig zijn. Precies om deze reden zagen de Ottomanen en Zitouna moskee in 1850 het juist als een religieuze daad om slavernij af te schaffen. En dat werd wet.quote:Dat voorbeeld met de 9-jarige vind ik overigens een goed voorbeeld. Er is inderdaad een enorm verschil tussen culturele gebruiken die gedaan worden en religieuze voorschriften.
Slavernij is in de Ottomaanse rijk afgeschaft onder de druk van de Engelsen en in 1850quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:37 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik vind het geen nonvoorbeeld. Zal uitleggen waarom.
Slavernij is onderdeel geweest van de geschiedenis van de Islam en Moslims. Tot 1850, toen het eerst door Zitouna moskee in Tunis werd afgeschafd op religieuze gronden. En vervolgens bredere Ottomaanse rijk (Tunesie hoorde bij Ottomaanse rijk). Men schafte dus een onderdeel van de religie af? In dat geval horen bijv vandaag de dag volgens "echte" Moslims in (pakweg) Turkije het verbod op slavernij te worden opgeheven? Zodat dit onderdeel van de religie weer gepraktizeert kan worden? De Saudiers echter schafte het pas in 1965 af...met juist het argument dat "slavernij onderdeel van de Islam is en dus een verbod erop in strijd ermee is".
Ik vraag dit niet als kritiek maar om tot de kerngedachte te komen wat men als onderdeel van Islam beschouwd en waarom.
De Ottomaanse rijk schafte toen ook de straf op homoseks af, terwijl er islamitisch gezien een straf erop staat.quote:[..]
Geschiedkundige en/of culturele realiteiten zijn geen onderdeel van de Islam. Een expliciet gebod is dat wel. Slavernij wordt nergens toe opgeroepen in de Koran. Het was een wijdverspreidde realiteit die de Koran juist reguleert, ethisch gezien oproept slaven beter te behandelen en Mohammed zelf slaven bevrijdde en daartoe opriep. Neem aan dat overleveringen hierover niet nodig zijn. Precies om deze reden zagen de Ottomanen en Zitouna moskee in 1850 het juist als een religieuze daad om slavernij af te schaffen. En dat werd wet.
quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:49 schreef Mathemaat het volgende:
Slavernij is in de Ottomaanse rijk afgeschaft onder de druk van de Engelsen en in 1850 behoorde Tunesië niet echt bij de Ottomaanse rijk.
Hoewel autonoom, had het wel een (van Turks afkomstige) Bey. Zowel Tunesie en Libie (ondanks autonomiteit) werden tot het Ottomaanse rijk berekend.Hier valt inhoudelijk meer interessants na te lezen over slavernij en Ottomaanse rijk, waaronder de aanleiding tot afschaffen ervan en welke argument voor en tegen werden gegeven. De uitzondering erop was de Hijaaz (Arabische schiereiland waaronder Saudie Arabie vandaag de dag). Dan bedoel ik dus toen de Ottomanen overgingen tot afschaffing.quote:Wikipedia:http://en.wikipedia.org/wiki/Ottoman_Tunis
However, it wasn't until the final Ottoman reconquest of Tunis from Spain in 1574 under Kapudan Pasha Uluç Ali Reis that the Ottomans permanently acquired the former Hafsid Tunisia, retaining it until the French occupation of Tunisia in 1881.
Mijn voorbeeld en vraag was niet om aan te geven "dat omdat de Ottomanen het deden het wel Islamitisch moet zijn". Mijn vraag was: als je zegt dat onthoofdingen a-la Syrie gewoon Islamitisch zijn omdat in de geschiedenis onthoofdingen voorkwamen (logisch gezien men oorlog met zwaarden uitvocht). Is dan met dezelfde redenering het afschaffen van slavernij door eerst de Ottomanen en vandaag de dag algemeen geaccepteerd in veel Moslimlanden ook fout? En staat dat gelijk aan "het afschaffen van een onderdeel van het geloof"??quote:De Ottomaanse rijk schafte toen ook de straf op homoseks af, terwijl er islamitisch gezien een straf erop staat.
Jij verwijst nu naar de krijgswet, in oorlogstijd, en "أسرى الحرب" in het Arabisch (prisoners of war) en wat ermee te doen. Dat is hele andere materie, en valt ook nog veel over te zeggen.quote:Nog één keer. Slavernij is een onderdeel van het oorlogsbuit. Je krijgsgevangen en hun vrouwen worden automatisch slaaf, of je moet ze vrijkopen van je leger.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niettemin, ik verwees naar slavernij in het algemeen, pas halverwege de 18e eeuw zoals eerder gezegd totaal afgeschaft. Ondanks dat men vanuit het Arabische schiereiland dat weigerde met ook religieuze argumentatie. Niet onbelangrijk om het verschil te zien in hoe men naar de Islam kijkt. Beiden waren en zijn groepen die zich tot het soennisme berekenen. Vanuit het Arabische schiereiland werd het tot diep in de 20e eeuw verworpen om slavernij af te schaffen "want ook algemene slavernij was niet in de Koran afgeschaft en eeuwenlang een praktijk in de Moslimgeschiedenis".
[ Bericht 0% gewijzigd door Aloulou op 30-11-2013 22:57:05 ]Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
Niet echt specifiek, het is meer iets wat ik tegenkwam toen ik de sahihin las en wat dingen opzocht in alMuwatta imam Malik. Maar dat is al jaren geleden, dus pin me niet erop vast XDquote:Op zaterdag 30 november 2013 20:50 schreef Triggershot het volgende:
Mathemaat, heb je je verdiept in Islamitisch krijgswet?
quote:Op zaterdag 30 november 2013 22:48 schreef Aloulou het volgende:
[..]
[..]
Hoewel autonoom, had het wel een (van Turks afkomstige) Bey. Zowel Tunesie en Libie (ondanks autonomiteit) werden tot het Ottomaanse rijk berekend.Hier valt inhoudelijk meer interessants na te lezen over slavernij en Ottomaanse rijk, waaronder de aanleiding tot afschaffen ervan en welke argument voor en tegen werden gegeven. De uitzondering erop was de Hijaaz (Arabische schiereiland waaronder Saudie Arabie vandaag de dag). Dan bedoel ik dus toen de Ottomanen overgingen tot afschaffing.
Het gaat hier om slavernij, het houden van slaven ('abid) in het algemeen. Daar doelde ik ook op met mijn vraag. Niet in gevallen van oorlog, krijgswet en hoe om te gaan met krijgsgevangenen of bij een overwinning van de oorlog. Dat is een ander onderwerp.
[..]
Mijn voorbeeld en vraag was niet om aan te geven "dat omdat de Ottomanen het deden het wel Islamitisch moet zijn". Mijn vraag was: als je zegt dat onthoofdingen a-la Syrie gewoon Islamitisch zijn omdat in de geschiedenis onthoofdingen voorkwamen (logisch gezien men oorlog met zwaarden uitvocht). Is dan met dezelfde redenering het afschaffen van slavernij door eerst de Ottomanen en vandaag de dag algemeen geaccepteerd in veel Moslimlanden ook fout? En staat dat gelijk aan "het afschaffen van een onderdeel van het geloof"??
[..]
Jij verwijst nu naar de krijgswet, in oorlogstijd, en "أسرى الحرب" in het Arabisch (prisoners of war) en wat ermee te doen. Dat is hele andere materie, en valt ook nog veel over te zeggen.Ik moet hier nog wat over nadenken, want het lijkt me geen makkelijk onderwerp en over die onthoofdingen wilde ik het juist niet over hebben, want Syrië is gewoon vaag.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niettemin, ik verwees naar slavernij in het algemeen, pas halverwege de 18e eeuw zoals eerder gezegd totaal afgeschaft. Ondanks dat men vanuit het Arabische schiereiland dat weigerde met ook religieuze argumentatie. Niet onbelangrijk om het verschil te zien in hoe men naar de Islam kijkt. Beiden waren en zijn groepen die zich tot het soennisme berekenen. Vanuit het Arabische schiereiland werd het tot diep in de 20e eeuw verworpen om slavernij af te schaffen "want ook algemene slavernij was niet in de Koran afgeschaft en eeuwenlang een praktijk in de Moslimgeschiedenis".Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
quote:'Gevaarlijke polarisatie in moslimgemeenschappen'
Niet alleen felle islamcritici zoals PVV-leider Geert Wilders worden in Nederland bedreigd, maar ook moslims die jihadreizen naar Syrië openlijk afkeuren. In Nederlandse moslimgemeenschappen is 'een gevaarlijke polarisatie' aan de gang, zeggen het Eindhovense CDA-raadslid en jongerenwerker Ibrahim Wijbenga en de Amsterdamse jongerenimam Yassin Elforkani.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |