Vervolgens kreeg ik een schema en had ik nog meer vragen:quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Met het risico uitgelachen te worden: ik zie door de bomen het bos ff niet meer..
Kan iemand met uitleggen waar dit nu precies over gaat (behalve verschillende stromingen binnen de islam obviously)? Misschien met een leuk schematje of wat
Hoe de islam in elkaar steekt, welke stroming waar voor staat, hoe het nu zit met de Wahabieten en de Sufi's etcquote:
Geen ideequote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:23 schreef Kola het volgende:
Waarom is dat plaatje in de balk boven anders dan in de OP?
Ik beantwoord de makkelijke vragen wel. Omdat het een transparante achtergrond heeft.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:23 schreef Kola het volgende:
Waarom is dat plaatje in de balk boven anders dan in de OP?
Waarom geeft dat blauwe dan licht en de rest niet?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:25 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik beantwoord de makkelijke vragen wel. Omdat het een transparante achtergrond heeft.
Kan het hier over de islam gaan ipv over plaatjes? Niet rot bedoelt, maar ik open dit topic met een reden natuurlijkquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:25 schreef Kola het volgende:
[..]
Waarom geeft dat blauwe dan licht en de rest niet?
Dank je.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:26 schreef Shockwave12 het volgende:
Ik ben geen expert, maar een beetje weet ik wel ;-)
Je ziet vanuit de oorspronkelijke 'islam' drie stromingen ontstaan, de soennieten, de sjiieten en de kwaharij stroming. De eerste twee hoor je vandaag de dag nog veel van, de laatste is uitgestorven.
Waarom heb je die twee eerste stromingen? Na de dood van oprichter Mohammed was er discussie wie hem moest opvolgen als leider. Sommigen vonden dat dat zijn neef Ali moest zijn, anderen dat dat zijn vriend Aboe Bakr moest zijn. Uit die twee kampen zijn de twee bekende stromingen ontstaan.
In deze twee hoofdstromingen zijn diverse deelstromen ontstaan, als gevolg van cultuur, omgeving en interpretaties. Dat varieert tussen hele gewelddadige stromingen (zoals terroristische groepen) en heel vredige stromingen (de soefi bijvoorbeeld).
Diskriminaziquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
En dan wel graag info door moslims zelf
Deze meneer, in 18xx, hield er nogal wat ideeėn op na over hoe de moslims het tot die tijd fout deden, en hoe het wel hoorde. Hij was een soort revisionist.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:46 schreef Peunage het volgende:
[..]
Goede vraag. Er is niet echt een officieel iets of zo waar dit wordt vastgelegd. Over het algemeen zijn Wahhabieten volgers van de Hanbali wetsschool. Maar daarnaast houden ze er ideeėn op na van ene meneer Mohammed Ibn Abd-Alwahhab.
Vaak worden ze ook als aparte school binnen het soennisme gezien.
Omdat er witte letters in staan?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:25 schreef Kola het volgende:
[..]
Waarom geeft dat blauwe dan licht en de rest niet?
islam = islamquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
Wie wil mij wijzer maken mbt de wereld van de Islam?
Nou, ik neem aan dat die er vanuit de praktijk meer van weten dan anderen..quote:
Ga je weer over Abraham beginnen ?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:30 schreef sturmpie het volgende:
[..]
islam = islam
die hebben Mohammed als kingpin
Christendom kan je ook uitleggen in 80 stromingen, en die hebben Jezus als kingpin
Joden zijn de als het ware de voorgangers van het christendom
Weerleg het niet, geef jouw kijk er op.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:31 schreef De_Ilias het volgende:
Het is moeilijk om in tekst al deze onzin hierboven te weerleggen, kost mij tijd en vermoeide vingers!
Ja, maar mij gaat het nu juist wél om de verschillende stromingen..quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:30 schreef sturmpie het volgende:
[..]
islam = islam
die hebben Mohammed als kingpin
Christendom kan je ook uitleggen in 80 stromingen, en die hebben Jezus als kingpin
Joden zijn de als het ware de voorgangers van het christendom
Maar komt dus kennelijk wél voor onder al die verschillende (onder)stromingen, en dat aspect snap ik nog niet helemaal.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:29 schreef Shockwave12 het volgende:
De soefi staat trouwens een beetje los van de rest omdat de Islam over het algemeen een wetsgodsdienst is. Je moet je aan een serie geboden en verboden houden wil je iets bereiken in het hiernamaals. De soefi is juist niet zo van die wettische interpretatie en is veel meer van het innerlijk.
quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:31 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Ga je weer over Abraham beginnen ?
Ik ook niet. Want er schijnen dus zowel soennitische als sjiitische Soefi's te zijn. Ik ben er eerlijk nooit 1 tegengekomen, en ik ben in wat Arabische landen geweest.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar komt dus kennelijk wél voor onder al die verschillende (onder)stromingen, en dat aspect snap ik nog niet helemaal.
Het hoeft niet, maat ik wil hier graag wat leren, en ook tegenspraak helpt daarbij.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:31 schreef De_Ilias het volgende:
Het is moeilijk om in tekst al deze onzin hierboven te weerleggen, kost mij tijd en vermoeide vingers!
dat kan je toch allemaal op wikipedia opzoekenquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, maar mij gaat het nu juist wél om de verschillende stromingen..
Om maar te beginnen bij simpele dingen als; HET grote verschil tussen soennieten en sjiieten, waar hoort het wahabisme (als ergens), wat zijn nu precies soefi's/Sufi's? Wat houden (globaal) de verschillende "onderstromen" in, welke groep kan gelinkt worden aan welke (onder)stroming, etc..
lijkt wel heel erg op jezus he?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:35 schreef sturmpie het volgende:
[..]![]()
![]()
Abraham is idd de uiteindelijke baas van het hele joden/christendom, hij is de grote Opa
zelfs Mohamed schijnt één van zijn nazaten te zijn
Een moslim zal vaak opgevoed zijn om de eigen stroming als enig juiste te zien, en de rest als ketters/afvallig, net zoals hij christenen er ook een neiging is om een grotere hekel te hebben aan andere christelijke stromingen naarmate ze meer lijken op de eigen stroming.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nou, ik neem aan dat die er vanuit de praktijk meer van weten dan anderen..
Maar je mag er best wat over zeggen hoor
Ja, tijdens de discussie wie Mohammed moest opvolgen onstonden dus die twee grote groepen. Maar die beide groepen gingen niet allebei opeens compleet verschillend denken. In beide groepen waren mensen die uiteindelijk op de meer spirituele/innerlijke tour gingen dan het uiterlijke gehoorzamen aan geboden. Dus in beide stromingen kun je het soefisme aantreffen.quote:Maar komt dus kennelijk wél voor onder al die verschillende (onder)stromingen, en dat aspect snap ik nog niet helemaal.
1) Hou je er rekening mee dat ik afkortingen als VZMH en woorden als Oemmah (moeder? Nee?) niet ken als blanke Nederlander? Dus graag wat meer naar dummie-niveauquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:32 schreef De_Ilias het volgende:
De profeet Mohammed VZMH heeft gezegd:
“Er zal altijd een groep van mijn Oemmah duidelijk op de waarheid blijven en niet geschaad
worden door diegenen die hen in de steek laten noch degenen die hen tegen gaan.”
En hij zei:
“En deze Oemmah zal zich opsplitsen in 73 groeperingen, allen zullen in het Hellevuur zijn
behalve één.”
Zij (de metgezellen) vroegen:
“Welke (groep) is dit O Boodschapper van Allaah?”
Hij antwoordde:
“Zij zijn diegenen die op hetgeen zijn waar ik en mijn metgezellen vandaag de dag op zijn.”
Adam was nog eerder.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:35 schreef sturmpie het volgende:
[..]![]()
![]()
Abraham is idd de uiteindelijke baas van het hele joden/christendom/islam, hij is de grote Opa
zelfs Mohamed schijnt één van zijn nazaten te zijn
Volgers van Mohammed Ibn Abd-Alwahhab. Niet alle soennieten zijn dat. Dus dan kun je ze de naam wahhabieten geven.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:37 schreef De_Ilias het volgende:
Wahabieten bestaan niet, de zogenaamde "wahabieten" zijn niks anders dan Sunnieten.
Wellicht, maar ik hoor graag de visie van mensen daarop.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:36 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dat kan je toch allemaal op wikipedia opzoeken
Christenen ook inderdaad. Maar dan nog zou men mij eea moeten kunnen vertellen toch?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:38 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Een moslim zal vaak opgevoed zijn om de eigen stroming als enig juiste te zien, en de rest als ketters/afvallig, net zoals hij christenen er ook een neiging is om een grotere hekel te hebben aan andere christelijke stromingen naarmate ze meer lijken op de eigen stroming.
ojaquote:
Je hebt ze duidelijk niet een rijtje.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:39 schreef Peunage het volgende:
[..]
Volgers van Mohammed Ibn Abd-Alwahhab. Niet alle soennieten zijn dat. Dus dan kun je ze de naam wahhabieten geven.
Hoe worden sjiieten door Abd-Alwahhab genoemd? Rafidha(weigeraars) toch? Noemen ze zichzelf zo? Nee, maar toch worden ze zo genoemd. En ze volgen niet eens iemand die rafidh heeft of zo.
Maar het soefisme overstijgt dan de andere stromingen, of zijn de soefisten het "onderling" ook dik oneens?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:38 schreef Shockwave12 het volgende:
[..]
Ja, tijdens de discussie wie Mohammed moest opvolgen onstonden dus die twee grote groepen. Maar die beide groepen gingen niet allebei opeens compleet verschillend denken. In beide groepen waren mensen die uiteindelijk op de meer spirituele/innerlijke tour gingen dan het uiterlijke gehoorzamen aan geboden. Dus in beide stromingen kun je het soefisme aantreffen.
Gaat tijd worden dat wij jouw in traditioneel mainstream soennisme gaan onderwijzen broquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:30 schreef Peunage het volgende:
De soefi's zijn dus gewoon raar. Niemand weet hoe ze precies in elkaar zitten. Een soort van rasta jamaicanen onder de Islam. Nee ik weet eigenlijk te weinig over ze.
Een Calvijn inderdaad.quote:Deze meneer, in 18xx, hield er nogal wat ideeėn op na over hoe de moslims het tot die tijd fout deden, en hoe het wel hoorde. Hij was een soort revisionist.
Natuurlijk, graagquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:39 schreef De_Ilias het volgende:
Heb je misschien wat aan documenten (in het nederlands) die spreken over dit onderwerp?
Waar is die verdeling in de 4 wetscholen voor gemaakt dan?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:41 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Je hebt ze duidelijk niet een rijtje.
Wat versta jij onder volgers? Ik ben een volger van alle gerespecteerde Sunnie geleerden, dus ook Imaam abul hasan al asharie, ben ik nu ook standaard een "asharie"? Ik volg Imam ibn hajr al asqalanie in hadieth, ben ik nu ook een "qalanie" (wtf)?
De term "raafidah" wordt gebruikt door elke sunniet! Alle 4 de wetscholen spreken met de term "raafidah" over de 12ver shia. Dus wtf zeg jij allemaal?
http://www.vraagdegeleerd(...)eKetterseSoefies.pdfquote:
Snel doorheen gescand. Dit is het min of meer. Er zijn nog wat details hier en daar die missen, maar daar is niet iedereen het over eens. Zoals de manier waar op de volgers gekozen zijn en zo. Maar dat is een bron van discussie en geen vaststaand feit. Zie bijvoorbeeld wikipedia over Saqifah Bani Saidah.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:46 schreef IPA35 het volgende:
Wannabe Arabist present!
Ok, dus je wilt weten hoe het allemaal een beetje in elkaar steekt?
Een beetje kennis van de vroege islam is wel op zijn plaats dus.
Na de dood van de Profeet kregen we allereerst de welbekende scheiding tussen Soennieten en Sj’iten. Laten we voor het gemak zeggen dat die eerste geloven dat de opvolger van de Profeet, dus de leider van de Ummah (gemeenschap) in principe indereen kan zijn en deze mensen verkozen dan ook Abu Bakr als Kalief (de leider dus). Anderen vonden echter dat de opvolgers iemand moest zijn uit de familie van de Profeet, namelijk Ali ibn Abi Talib, de schoonzoon en het neefje van Mohammed. Deze kregen dus later hun zin toen Ali de vierde (en laatste) Kalief werd van het Rashidun Kalifaat. De Sji’iten erkennen de eerste drie Kaliefen (Abu Bakr, Umar en Uthman) dus niet als legitieme leiders en acceptern hun ‘innovaties’ dus ook niet zoals het verbieden van het tijdelijk huwelijk (muta of zo).
Deze Ali kwam overigens aan de macht nadat Uthman, zijn voorganger, in zijn huis was belegerd en daarna vermoord door een woedende menigte. Hij wilde in eerste instatie geen kalief worden maar accepteerde het uiteindelijk toch. Een groep mensen die eerst zijn kalifaat ondersteunden en hier later op terugkwamen heten de Kharidjieten, dit zijn de voorlopers van de huidige Ibadi’s die vooral in Oman leven. De Ibadi’s zijn dus de derde hoofdgroep van de moslims en zij zijn een conservatieve groep die vooral overeenkomt met de Soennieten maar ik heb niet zoveel kennis van hen verder.
De Sj’iten zien Ali als hun eerste Imam (ook weer leider van de gemeenschap). Er ontstond een burgeroorlog tussen hem en de gouverneur van het recent veroverde Syriė genaamd Muahwiya. Uiteindelijk werd Ali tijdens het bidden vermoord door toedoen van de opstandige gouverneur die toen Kalief werd nadat de tweede Iman (de zoon van Ali, Hasan) de macht opgaf, naar mijn weten om tot vrede te komen. Hij werd de eerste kalief der Ommayaden dynastie.
Even tussendoor, naast deze drie hoofdgroepen zijn er ook nog de Koranisten. Deze mensen accepteren alleen de Koran als religieuze bron en dus niet de hadith (vertelingen) en dergelijke.
Er zijn dus een viertal hoofdgroepen:
-Soennieten
-Sji’iten
-Ibadi’s
-Koranisten
Dus, deze Ommayaden worden naar mijn weten door zowel Soennieten en Sji’iten niet zo gewaardeerd, *ahum*. De opvolging van Muahwiya I door zijn zoon Yazid was een heet hangijzer destijds. De mensen waren bang dat er sprake zou zijn van een erfelijke dynastie en dergelijk. In ieder geval kwamen een aantal hooggeplaatste Arabieren in opstand tegen Muahwiya en zijn zoon Yazid. De kleinzoon van Ali, Hussein ging uiteindelijk met een klein groepje volgelingen en familie onderweg naar Kufa (een legerkamp dat uitgeroeide tot stad in het huidige Irak) om zijn plaats als Kalief op te eisen. Onderweg bij het plaatsje Kerbala werden zij echter aangevallen door Yazid (zijn vader was inmiddels overleden) en bruut vermoord. De (Twaalver) Sji’iten herdenken dit met Ashura.
Wat er daarna volgde weet ik niet helemaal zeker maar laten we even naar de Soennieten kijken, die zijn onderverdeeld in een viertal wetscholen:
-Hanafi
-Maliki
-Hanbali
-Shafi’i
Deze verschillen niet erg sterk van elkaar. Zo geloven die eerste twee dat besnijdenis optioneel is en die laatste twee dat het verplicht is en zo.
Los daarvan bestaan er nog talloze Soefistische ordes die een esoterische (batin) interpretatie van de Islam aanhangen. Dit in tegenstelling tot de exoterische (zahir) interpretatie die bijna alle moslims aanhangen. Ik vereenvoudig het nu wel heel sterk overigens.
Salafisten en Wahabieten kan ik niet heel veel over vertellen, dit zijn een soort neo-Soennieten die terug willen naar de roots. Zij kunnen behoren tot alle vier de wetscholen.
Ik hoop dat ik daarmee de Soennieten voldoende behandeld heb, dit is namelijk het saaiste onderdeel.
Terug naar Iraq, de opvolgers van Hussein (de Imams) leefde hier namelijk (onder Ommayaden/Abbasiden heerschappij, vaak zelf onder huisarrest).
Hier begon de Sji’itische groep vorm te krijgen en op te splitsen.
De bekendste zijn de Twaalvers (Imamiyya) die de twaalf welbekende imams aanhangen.
Naar mijn weten geloven ze dat de twaalf imams gemaakt zijn van God’s licht maar zij geloven wel dat het gewone mensen zijn (die door God geleid worden). De Twaalfde Imam is de Mahdi volgens hen (Soennieten weten niet wie de Mahdi is) die in Occulatie (dus dat hij zich ging verbergen) ging na de dood van zijn vader Imam Al-Askari.
Dan zijn er nog de Vijfers (Zaidi’s) waar ik geen ene drol over weet en de Zeveners.
Die laatste worden de Isma'ilieten genoemd omdat zij denken dat hun zevende imam Isma’il is die in Occulatie is gegaan (Twaalvers denken dat hij dood is en hangen dus zijn jongere broertje aan als zevende imam). Deze sekte bestaat niet meer als zodanig, de enige uit de Zeveners voortgekomen groepen zijn de Mustaali's en de Nizari’s. Deze groep is ook weer eens gesplitst na overlijden van een van hun imams (veel meer dan 7 dus bij deze groepen). De Nizari’s hebben inmiddels al hun 49e Imam, de befaamde Agha Khan IV, een of andere rijke playboy.
Van de Isma’ilieten zijn ook de Druzen afgesplist. Daar waar de Isma’ilieten ook geloven in een esoterische interpretatie, initiatie in geheime leren en dergelijke zijn de Druzen min of meer een religie op zich.
Nu, tijdens het leven van de imams hadden zij allemaal volgelingen, discipelen en leerlingen die hun openbaringen opschreven en zo. In deze tijd was de Sji’itische theologie nog niet gefixeerd! Zo was de natuur van de Imams een belangrijk vraagstuk. Bepaalde figuren vonden het dan ook nodig de goddelijkheid van de imams uit te roepen. Zo ontstonden er allerlei kleine sektes in Irak (vooral Kufa!) van deze zogenaamde Ghulat (extremisten). Zo had je tijdens het leven van de zesde imam Al-Jafari figuren als Muffadal ibn Umar Al-Ja’fi die dit deden. Van zijn hand zouden een aantal belangrijke bronteksten over de leerstellingen van deze ghulat afkomen (wat overigens waarschijnlijk niet zo is, maar foutief aan hem zijn toegeschreven). Zo had je ook ene Abu Khattab, ene Mohammed ibn Sinan en zo.
Wat deze figuren allemaal opschreven heeft allemaal weinig te maken met wat de meeste onder ons onder Islamitisch verstaan, maar goed, als de geschiedenis iets anders was gelopen gingen de Twaalvers nu hun leer aan. Ook hier weer een grote rol voor de 'batin'.
Misschien wel de bekendste van deze ghulat was Mohammed ibn Nusayr, die leefde tijdens het leven van de tiende en elfde imam. Hij werd opgevolg als leider van zijn kleine clubje door een tweetal mannen die uiteindelijk een man genaamd Al-Husayn Al-Khasibi wisten te bekeren. Deze man wordt gezien als de stichter van de Nusayriyya sekte, de enige nog bestaande van de originele ghulat sektes die hun oorsprong vinden in Kufa. Zij accepteren ook de geschriften van voorgaande ghali (enkelvoud van ghulat) als legitiem en hebben deze gecanoniseerd in hun eigen leer. Deze sekte wist te overleven door te verhuizen naar Syriė waar de bevolking langs de kust bekeerd werd (inmiddels hebben ze al 500 jaar geen bekeerlingen toegelaten) waar zij vandaag de dag bekend staan onder de naam Alawieten.
Wat? Alevieten? Nee, dat is een soort van neo-ghulat sekte die samen met de Bektashi orde zijn afgeleid van de leer van ene Haji Bektash Veli, een mysticus uit de 13e eeuw die in Oost-Anatoliė opereerde.
Beste jongens en meisjes, dit was mijn presentatie.
Zijn er nog vragen?
Lekker objectief bro.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:52 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
http://www.vraagdegeleerd(...)eKetterseSoefies.pdf
Deze gaat in het Nederlands over de Sufies.
En in het engels:
http://www.spubs.com/sps/(...)e=displaysection.cfm
Hier wordt er gedetailleerd ingegaan op veel dwalende sektes in de Islam.
Veel lees plezier, als je er niet uitkomt (betreft de termen) mag je me altijd vragen!
Jazeker, en dank je wel!quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:46 schreef IPA35 het volgende:
Wannabe Arabist present!
Ok, dus je wilt weten hoe het allemaal een beetje in elkaar steekt?
Een beetje kennis van de vroege islam is wel op zijn plaats dus.
Ik heb het geprobeerd zo kort mogelijk te houden!
Na de dood van de Profeet kregen we allereerst de welbekende scheiding tussen Soennieten en Sj’iten. Laten we voor het gemak zeggen dat die eerste geloven dat de opvolger van de Profeet, dus de leider van de Ummah (gemeenschap) in principe indereen kan zijn en deze mensen verkozen dan ook Abu Bakr als Kalief (de leider dus). Anderen vonden echter dat de opvolgers iemand moest zijn uit de familie van de Profeet, namelijk Ali ibn Abi Talib, de schoonzoon en het neefje van Mohammed. Deze kregen dus later hun zin toen Ali de vierde (en laatste) Kalief werd van het Rashidun Kalifaat. De Sji’iten erkennen de eerste drie Kaliefen (Abu Bakr, Umar en Uthman) dus niet als legitieme leiders en acceptern hun ‘innovaties’ dus ook niet zoals het verbieden van het tijdelijk huwelijk (muta of zo).
Deze Ali kwam overigens aan de macht nadat Uthman, zijn voorganger, in zijn huis was belegerd en daarna vermoord door een woedende menigte. Hij wilde in eerste instatie geen kalief worden maar accepteerde het uiteindelijk toch. Een groep mensen die eerst zijn kalifaat ondersteunden en hier later op terugkwamen heten de Kharidjieten, dit zijn de voorlopers van de huidige Ibadi’s die vooral in Oman leven. De Ibadi’s zijn dus de derde hoofdgroep van de moslims en zij zijn een conservatieve groep die vooral overeenkomt met de Soennieten maar ik heb niet zoveel kennis van hen verder.
De Sj’iten zien Ali als hun eerste Imam (ook weer leider van de gemeenschap). Er ontstond een burgeroorlog tussen hem en de gouverneur van het recent veroverde Syriė genaamd Muahwiya. Uiteindelijk werd Ali tijdens het bidden vermoord door toedoen van de opstandige gouverneur die toen Kalief werd nadat de tweede Iman (de zoon van Ali, Hasan) de macht opgaf, naar mijn weten om tot vrede te komen. Hij werd de eerste kalief der Ommayaden dynastie.
Even tussendoor, naast deze drie hoofdgroepen zijn er ook nog de Koranisten. Deze mensen accepteren alleen de Koran als religieuze bron en dus niet de hadith (vertelingen) en dergelijke.
Er zijn dus een viertal hoofdgroepen:
-Soennieten
-Sji’iten
-Ibadi’s
-Koranisten
Dus, deze Ommayaden worden naar mijn weten door zowel Soennieten en Sji’iten niet zo gewaardeerd, *ahum*. De opvolging van Muahwiya I door zijn zoon Yazid was een heet hangijzer destijds. De mensen waren bang dat er sprake zou zijn van een erfelijke dynastie en dergelijk. In ieder geval kwamen een aantal hooggeplaatste Arabieren in opstand tegen Muahwiya en zijn zoon Yazid. De kleinzoon van Ali, Hussein ging uiteindelijk met een klein groepje volgelingen en familie onderweg naar Kufa (een legerkamp dat uitgeroeide tot stad in het huidige Irak) om zijn plaats als Kalief op te eisen. Onderweg bij het plaatsje Kerbala werden zij echter aangevallen door Yazid (zijn vader was inmiddels overleden) en bruut vermoord. De (Twaalver) Sji’iten herdenken dit met Ashura.
Wat er daarna volgde weet ik niet helemaal zeker maar laten we even naar de Soennieten kijken, die zijn onderverdeeld in een viertal wetscholen:
-Hanafi
-Maliki
-Hanbali
-Shafi’i
Deze verschillen niet erg sterk van elkaar. Zo geloven die eerste twee dat besnijdenis optioneel is en die laatste twee dat het verplicht is en zo.
Los daarvan bestaan er nog talloze Soefistische ordes die een esoterische (batin) interpretatie van de Islam aanhangen. Dit in tegenstelling tot de exoterische (zahir) interpretatie die bijna alle moslims aanhangen. Ik vereenvoudig het nu wel heel sterk overigens.
Salafisten en Wahabieten kan ik niet heel veel over vertellen, dit zijn een soort neo-Soennieten die terug willen naar de roots. Zij kunnen behoren tot alle vier de wetscholen. Voor meer informatie moet je bij De_Ilias wezen.
Ik hoop dat ik daarmee de Soennieten voldoende behandeld heb, dit is namelijk het saaiste onderdeel.
Terug naar Iraq, de opvolgers van Hussein (de Imams) leefde hier namelijk (onder Ommayaden/Abbasiden heerschappij, vaak zelf onder huisarrest).
Hier begon de Sji’itische groep vorm te krijgen en op te splitsen.
De bekendste zijn de Twaalvers (Imamiyya) die de twaalf welbekende imams aanhangen.
Naar mijn weten geloven ze dat de twaalf imams gemaakt zijn van God’s licht maar zij geloven wel dat het gewone mensen zijn (die door God geleid worden). De Twaalfde Imam is de Mahdi volgens hen (Soennieten weten niet wie de Mahdi is) die in Occulatie (dus dat hij zich ging verbergen) ging na de dood van zijn vader Imam Al-Askari.
Dan zijn er nog de Vijfers (Zaidi’s) waar ik geen ene drol over weet en de Zeveners.
Die laatste worden de Isma'ilieten genoemd omdat zij denken dat hun zevende imam Isma’il is die in Occulatie is gegaan (Twaalvers denken dat hij dood is en hangen dus zijn jongere broertje aan als zevende imam). Deze sekte bestaat niet meer als zodanig, de enige uit de Zeveners voortgekomen groepen zijn de Mustaali's en de Nizari’s. Deze groep is ook weer eens gesplitst na overlijden van een van hun imams (veel meer dan 7 dus bij deze groepen). De Nizari’s hebben inmiddels al hun 49e Imam, de befaamde Agha Khan IV, een of andere rijke playboy.
Van de Isma’ilieten zijn ook de Druzen afgesplist. Daar waar de Isma’ilieten ook geloven in een esoterische interpretatie, initiatie in geheime leren en dergelijke zijn de Druzen min of meer een religie op zich.
Nu, tijdens het leven van de imams hadden zij allemaal volgelingen, discipelen en leerlingen die hun openbaringen opschreven en zo. In deze tijd was de Sji’itische theologie nog niet gefixeerd! Zo was de natuur van de Imams een belangrijk vraagstuk. Bepaalde figuren vonden het dan ook nodig de goddelijkheid van de imams uit te roepen. Zo ontstonden er allerlei kleine sektes in Irak (vooral Kufa!) van deze zogenaamde Ghulat (extremisten). Zo had je tijdens het leven van de zesde imam Al-Jafari figuren als Muffadal ibn Umar Al-Ja’fi die dit deden. Van zijn hand zouden een aantal belangrijke bronteksten over de leerstellingen van deze ghulat afkomen (wat overigens waarschijnlijk niet zo is, maar foutief aan hem zijn toegeschreven). Zo had je ook ene Abu Khattab, ene Mohammed ibn Sinan en zo.
Wat deze figuren allemaal opschreven heeft allemaal weinig te maken met wat de meeste onder ons onder Islamitisch verstaan, maar goed, als de geschiedenis iets anders was gelopen gingen de Twaalvers nu hun leer aan. Ook hier weer een grote rol voor de 'batin'.
Misschien wel de bekendste van deze ghulat was Mohammed ibn Nusayr, die leefde tijdens het leven van de tiende en elfde imam. Hij werd opgevolg als leider van zijn kleine clubje door een tweetal mannen die uiteindelijk een man genaamd Al-Husayn Al-Khasibi wisten te bekeren. Deze man wordt gezien als de stichter van de Nusayriyya sekte, de enige nog bestaande van de originele ghulat sektes die hun oorsprong vinden in Kufa. Zij accepteren ook de geschriften van voorgaande ghali (enkelvoud van ghulat) als legitiem en hebben deze gecanoniseerd in hun eigen leer. Deze sekte wist te overleven door te verhuizen naar Syriė waar de bevolking langs de kust bekeerd werd (inmiddels hebben ze al 500 jaar geen bekeerlingen toegelaten) waar zij vandaag de dag bekend staan onder de naam Alawieten.
Wat? Alevieten? Nee, dat is een soort van neo-ghulat sekte die samen met de Bektashi orde zijn afgeleid van de leer van ene Haji Bektash Veli, een mysticus uit de 13e eeuw die in Oost-Anatoliė opereerde.
Beste jongens en meisjes, dit was mijn presentatie.
Zijn er nog vragen?
Dank je welquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:52 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
http://www.vraagdegeleerd(...)eKetterseSoefies.pdf
Deze gaat in het Nederlands over de Sufies.
En in het engels:
http://www.spubs.com/sps/(...)e=displaysection.cfm
Hier wordt er gedetailleerd ingegaan op veel dwalende sektes in de Islam.
Veel lees plezier, als je er niet uitkomt (betreft de termen) mag je me altijd vragen!
Ik beweer absoluut geen kenner te zijn van de Islamitische religie of haar (seculiere) geschiedenis. Maar ik kan het wel over grote en kleine occulaties gaan hebben en Mu'tazili's en weet ik wat maar dat schiet het doel voorbij.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:52 schreef Peunage het volgende:
[..]
Snel doorheen gescand. Dit is het min of meer. Er zijn nog wat details hier en daar die missen, maar daar is niet iedereen het over eens. Zoals de manier waar op de volgers gekozen zijn en zo. Maar dat is een bron van discussie en geen vaststaand feit. Zie bijvoorbeeld wikipedia over Saqifah Bani Saidah.
Ha nee.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:58 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
IPA, je hebt een paar foutjes.
Sorry bro. Er hoorde nog een smiley achter. Ik weet echt helemaal niks van Soefisme. Er schijnen blijkbaar ook sjiitische soefis te zijnquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:43 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Gaat tijd worden dat wij jouw in traditioneel mainstream soennisme gaan onderwijzen bro![]()
Soefisme / tasawwuf is een geaccepteerde tak die jarenlang (en nog steeds) wordt geaccepteerd en deels onderwezen op de meest fameuze soennitische Islamuniversiteiten als Azhar in Egypt, Zitouna in Tunis, al-Qarawiyyin in Marokko, Al-Fath in Damascus en ook in Zuid-Oost Azie (Pakistan&India).
Soefisme (met het andere Arabische woord ervoor dan) komt notabene terug in allerlei standaard juridische-soennitische (fiqh)teksten van honderden jaren geleden die nog steeds gememorizeert worden. Men propageert: 1) basistheologie kennen/je geloof (aqidah), 2) manier/regels kennen voor goed leven (fiqh) 3) hoge mate van overgave aan God bereiken/perrsoonlijke weg naar God (tassawuf/tariqah/soefisme).
Zoals Kabbalisme een traditioneel-orthodoxe joodse wetenschap is en was gefocussed op spiritualiteit, is ook een vorm van "universal sufism" in de moderne tijd gaan ontstaan. Net zoals Madonna aan "universal Kabbalah" doet, terwijl orthodoxe rabbijnen de Kabbalah voorstaan binnen de joodse orthodoxie.
[..]
Een Calvijn inderdaad.
Zij zijn saaiquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:01 schreef Cogito_Ergo_Sum_ het volgende:
Zijn de Soennieten niet interessant genoeg, tssk.
Dat is erg aardig van jequote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:58 schreef De_Ilias het volgende:
Hoe dan ook, als je kennis wilt nemen van de Islaam als religie raad ik je aan om niet te beginnen met de sektes. Begin met het leren van de geloofsgetuigenis en wat het inhoudt. (shahada) De Basis van de Islaam, als je dit leert ga je ook leren om met objectiviteit te kunnen kijken naar andere sektes. Elke sekte beweert namelijk van zichzelf dat ze op de juiste pad zitten. Maar de waarheid is 1 en niet 2, en de profeet Mohammed (Vrede Zij Met Hem = VZMH) heeft ons verteld over de sektes en de opsplitsing in zijn gemeenschap!
Hier zijn boeken over geschreven, sommige zijn ook vertaald naar het Nederlands. Zelf heb ik nog een aantal boeken hier liggen die gaan over "Basis kennis" en "basis" fundamenten over deze prachtige religie. Omdat ik zelf nauwelijks Nederlandse boeken lees ( Arabisch heeft voorsprong uiteraard) wil ik ze best wel opsturen naar iemand die ook werkelijk de intentie heeft om ze te lezen. Het zijn op zich goede vertalingen en ik heb liever dat iemand ze leest dan dat ze thuis op de plank liggen.
Nee het is prima zo. Zo objectief als maar kan.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:59 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ik beweer absoluut geen kenner te zijn van de Islamitische religie of haar (seculiere) geschiedenis. Maar ik kan het wel over grote en kleine occulaties gaan hebben en Mu'tazili's en weet ik wat maar dat schiet het doel voorbij.
Vind je?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:02 schreef Peunage het volgende:
[..]
Nee het is prima zo. Zo objectief als maar kan.
Als je me uitmaakt voor wannabe Arabist kun je een wannabe Arabist krijgen ook!quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:04 schreef De_Ilias het volgende:
I'm impressed, ik zie nu pas dat IPA35 die dude was met Bashar al Asad als avatar! Ik dacht al wie is dit nou?
haha lol, toen ik sprak over Wannabe Arabisten had ik het echt niet over jou hoor!quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:04 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Als je me uitmaakt voor wannabe Arabist kun je een wannabe Arabist krijgen ook!
Ja ik ken er minimaal 1.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:06 schreef De_Ilias het volgende:
Sommige "sjonnies" zie je nooit reageren in Syrie topic en als ze reageren weten ze beter dan wie dan ook hoe de Arabische wereld in elkaar zit, dat zijn naar mijn inzien "wanab" Arabisten.
Ben nu ik nu legitiem genoeg om een mening te mogen hebbenquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:06 schreef De_Ilias het volgende:
Sommige "sjonnies" zie je nooit reageren in Syrie topic en als ze reageren weten ze beter dan wie dan ook hoe de Arabische wereld in elkaar zit, dat zijn naar mijn inzien "wanab" Arabisten.
Wat is er fout dan?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:58 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
IPA, je hebt een paar foutjes. Maar verder prima, hoor.![]()
Nee, sjieten noemen soefisme "irfan". Van het Arabische woord "3arafa" (kennen) neem ik aan. Ook dat wordt door sommige sjieten als "kennis van het hart" gezien, dus de spirituele kant naast de theologische/je geloof kennen en de geboden (wettische kant). Khomeini was zeer bekend met "irfan", maar bij soennieten heeft soefisme in de geschiedenis een gigantische rol gespeeld en is eeuwenlang door de grote Islam-universiteiten onderwezen in het curriculum. Dit valt niet te ontkennen, ook als je het afwijst. Daarnaast zijn er ook inderdaad extreme soefi's geweest die buiten de orthodoxie vielen, zoals hele rare uitspraken en/of praktijken erop nahouden. Maar dat geldt voor alle groepen en zijn ze zeker niet de enige in geweest in de geschiedenis.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:01 schreef Peunage het volgende:
[..]
Sorry bro. Er hoorde nog een smiley achter. Ik weet echt helemaal niks van Soefisme. Er schijnen blijkbaar ook sjiitische soefis te zijn
Wat mij nog bij is gebleven, is dat je ergens zegt dat hz. Hussein (a.s) de kleinzoon is van hz. Ali (r.a). Hz. Hussein (a.s) is echter de kleinzoon van De profeet (vzmh) en de zoon van Hz. Ali (a.r).quote:
Wat mis ik? Ik zie een tweekoppige adelaar?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:04 schreef De_Ilias het volgende:
I'm impressed, ik zie nu pas dat IPA35 die dude was met Bashar al Asad als avatar! Ik dacht al wie is dit nou?
Hassan zat er toch nog tussen?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:07 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Wat mij nog bij is gebleven, is dat je ergens zegt dat hz. Hussein (a.s) de kleinzoon is van hz. Ali (r.a). Hz. Hussein (a.s) is echter de kleinzoon van De profeet (vzmh) en de zoon van Hz. Ali (a.r).
Oh ja, vergeten. Ik wilde dat nog in de tekst opnemen.quote:De Shi'iten geloven dat Hz. Ali (r.a) de opvolger van de Profeet (vzmh) zou moeten zijn omdat de Profeet (vzmh) dat heeft gezegd. Google maar even op 'Ghadir Khumm'.
Wat is de shia?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:05 schreef expans het volgende:
En Wahabbieten zijn dus zo extreem dat ze de gemiddelde Soenniet al als ongelovig kunnen bestempelen ookal hangen ze eventueel dezelfde school aan.
Alles wat belangrijk was en een bedevaartsoorf kan zijn (of is) moet weg. Daarom is er nu ook een shia militie aanwezig die de Sayyidah Zainab moskee beschermt. Als deze wahabbieten al zo gevaarlijk zijn ten opzichte van de 'normale' soenniet kun je je al voorstellen wat ze zouden doen met gebouwen van 'ongelovigen'.
Ik reageer daar ook he, maar stel toch deze vraagquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:06 schreef De_Ilias het volgende:
Sji'iten.quote:
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:07 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Nee, sjieten noemen soefisme "irfan". Van het Arabische woord "3arafa" (kennen) neem ik aan. Ook dat wordt door sommige sjieten als "kennis van het hart" gezien, dus de spirituele kant naast de theologische/je geloof kennen en de geboden (wettische kant). Khomeini was zeer bekend met "irfan", maar bij soennieten heeft soefisme in de geschiedenis een gigantische rol gespeeld en is eeuwenlang door de grote Islam-universiteiten onderwezen in het curriculum. Dit valt niet te ontkennen, ook als je het afwijst. Daarnaast zijn er ook inderdaad extreme soefi's geweest die buiten de orthodoxie vielen, zoals hele rare uitspraken en/of praktijken erop nahouden. Maar dat geldt voor alle groepen en zijn ze zeker niet de enige in geweest in de geschiedenis.
Deze man.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:07 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Nee, sjieten noemen soefisme "irfan". Van het Arabische woord "3arafa" (kennen) neem ik aan. Ook dat wordt door sommige sjieten als "kennis van het hart" gezien, dus de spirituele kant naast de theologische/je geloof kennen en de geboden (wettische kant). Khomeini was zeer bekend met "irfan", maar bij soennieten heeft soefisme in de geschiedenis een gigantische rol gespeeld en is eeuwenlang door de grote Islam-universiteiten onderwezen in het curriculum. Dit valt niet te ontkennen, ook als je het afwijst. Daarnaast zijn er ook inderdaad extreme soefi's geweest die buiten de orthodoxie vielen, zoals hele rare uitspraken en/of praktijken erop nahouden. Maar dat geldt voor alle groepen en zijn ze zeker niet de enige in geweest in de geschiedenis.
Ja. Maar Je noemde Hz. hussein (a.s) de kleinzoon van Hz. Ali (r.a).quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:08 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Hassan zat er toch nog tussen?
[..]
Oh ja, vergeten. Ik wilde dat nog in de tekst opnemen.
Ik niet meer nu vrees ikquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:07 schreef IPA35 het volgende:
Op woensdag 2 oktober 2013 00:06 schreef De_Ilias het volgende:
Ben nu ik nu legitiem genoeg om een mening te mogen hebben ?
quote:The al-Ajyad castle stood on a hill overlooking the grand Mosque and was built in 1780 by the ruling Ottomans to keep the Wahhabi Islamic sect out of Mecca. Carel Bertram, a historian of Ottoman art at the University of Texas described the demolition as a “very sectarian move”. Denouncing Saudi plans as an “erasure of the past” she said the demolition was part of a wider effort by Saudi Arabia’s dominant Wahhabi elite to expunge the Islamic world of any remaining element of cultural and religious diversity. “It is a way for the Wahhabi sect to show that there is no form of Islam—on the ground, in the past, or in people’s memories—other than their own”.
Motivated by religious zealotry the Saudi authorities carried out enormous demolition campaigns in Mecca and the nearby port city of Medina after coming to power in the 1920s, and again in the 1970s. In 1924, they demolished the majority of historical mosques and monuments in Mecca and Medina. Despite protests from other Muslim countries and UNESCO they even destroyed the Prophet Mohammed’s house in Mecca and hundreds of mausoleums belonging to his companions. The al-Ajyad castle survived those decades of mass demolition, until now.
This latest act of cultural vandalism by Riyadh follows a similar pattern of destruction by Saudi-funded charities and aid agencies in the Balkans, not to mention the bombing of the Bamiyan Buddhas by the Saudi-backed Taliban. In Bosnia and Kosovo “humanitarian” agencies funded and financed by the Saudi royal family are demolishing Ottoman-era mosques and other monuments to promote their Wahhabi vision of Islam.
Ah, ik voel me steeds dommerquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:10 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Sji'iten.
Meestal worden daar Twaalvers/Imami's mee bedoeld.
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:11 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Ja. Maar Je noemde Hz. hussein (a.s) de kleinzoon van Hz. Ali (r.a).
En de volgende keer iets respectvoller praten, niet met termen als "die Ali" smijten, anders weet ik je wel te vinden.
Soefisme was in de tijden van bijvoorbeeld Imaam Adhahabie en Ibno taymiyah gewoon een term voor mensen die veel Zuhd hadden in de dunya, daarom zie je Imaam Shaafiie en andere ook spreken over "sufisme" en dat ontkent niemand niet, ook de Salafiyien ontkennen dat niet. Tegenwoordig zijn zij die zichzelf Sufies noemen vaak mensen van een bepaalde taariqa zoals Nqashabandi, tijaanie en anderen. Mijn opa was een die-hard Marokkaanse tijaanie (met de tulband en de masba7a om zn nek), (als je wilt kan ik je de zwart wit foto wel een x inscannen). Maar hun hebben echt duidelijke problemen en extremisme in hun daden. Zoals het kussen van de voeten van hun shayhk, tawaaf om de graven van de vrome en nog meer dwalingen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:07 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Zoals ik zij, zijn er nog vragen?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ah, ik voel me steeds dommer![]()
Maar ik stel het enorm op prijs dat jullie eea uit willen leggen![]()
En dat geldt zeker voor jou, met je uitgebreide uitleg
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:13 schreef expans het volgende:
Hier een voorbeeld van Wahabisme uit een of ander random artikel van google.
Gaat me niet perse om het Ottomaans kasteel btw maar dat was me nog bijgebleven dus makkelijker om te googlen.
[..]
LOL! Dit is Nederland, wat ga jij mij vragen om een mening te mogen hebben. Zeg wat je wilt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:07 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ben nu ik nu legitiem genoeg om een mening te mogen hebben?
Doe mijn best, maar het was dan ook een oprechte vraag (vragen)quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:11 schreef Peunage het volgende:
Kudos voor Whiskers dat ze het nog aan het volgens is![]()
![]()
![]()
Ik kan dit echt niet volgen hoorquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:15 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Soefisme was in de tijden van bijvoorbeeld Imaam Adhahabie en Ibno taymiyah gewoon een term voor mensen die veel Zuhd hadden in de dunya, daarom zie je Imaam Shaafiie en andere ook spreken over "sufisme" en dat ontkent niemand niet, ook de Salafiyien ontkennen dat niet. Tegenwoordig zijn zij die zichzelf Sufies noemen vaak mensen van een bepaalde taariqa zoals Nqashabandi, tijaanie en anderen. Mijn opa was een die-hard Marokkaanse tijaanie (met de tulband en de masba7a om zn nek), (als je wilt kan ik je de zwart wit foto wel een x inscannen). Maar hun hebben echt duidelijke problemen en extremisme in hun daden. Zoals het kussen van de voeten van hun shayhk, tawaaf om de graven van de vrome en nog meer dwalingen.
Gierig.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik kan dit echt niet volgen hoor
Ontelbare, maar mijn hoofd duizelt van alle infoquote:
Ik bedoelde de hele tekst, maar gaf een voorbeeld door een zin te bolden.quote:
Sorry sorry sorry. Vergeet wat ik zei.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik bedoelde de hele tekst, maar gaf een voorbeeld door een zin te bolden.
Toch dank
Dat zou wellicht helpen, want ik ken al die termen gewoon niet. Daarom dit topic, daarom mijn vragen..quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:19 schreef De_Ilias het volgende:
We zouden eigenlijk een Arabische term lijstje moeten maken. Gewoon op alfabetische volgorde.
Owh shit, topic gemist..quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:22 schreef Cogito_Ergo_Sum_ het volgende:
Hier wat vragen van mij, benieuwd of jullie ze kunnen beantwoorden.
F&L / [Centraal] Vragen over de Islam #12
Dit is beter zo.quote:
Sowieso is dat stukje wat De_Illias typte hierboven voor de wat meer doorgewinterden, dus we gaan er niet van uit dat je het snapt. Anders ben je echt geniaal slimquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat zou wellicht helpen, want ik ken al die termen gewoon niet. Daarom dit topic, daarom mijn vragen..
Maar als je dan arabisch (? of een andere taal?) gaat husselen in je post dan snap ik het echt niet meer.
Snap dat je je best doet en ben blij dat je me wil helpen, maar dit gaat mijn pet te boven. Ben ook al "oud" dus niet opgegroeid met "taalvermenging" op school..
Deze termen zal je niet op het schoolplein tegenkomen, Alou zal wel begrijpen waar ik het over heb. Sommige termen zijn namelijk meer vakkundige termen die je niet 1 2 3 zult horen op straat. Hoe dan ook ik denk dat het best is om een soort lijstje op te stellen, als hier echt animo voor is zal ik mijn best doen om morgen een lijstje te maken zodat die in de TS kan komen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat zou wellicht helpen, want ik ken al die termen gewoon niet. Daarom dit topic, daarom mijn vragen..
Maar als je dan arabisch (? of een andere taal?) gaat husselen in je post dan snap ik het echt niet meer.
Snap dat je je best doet en ben blij dat je me wil helpen, maar dit gaat mijn pet te boven. Ben ook al "oud" dus niet opgegroeid met "taalvermenging" op school..
In de OP hoop ikquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:25 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Deze termen zal je niet op het schoolplein tegenkomen, Alou zal wel begrijpen waar ik het over heb. Sommige termen zijn namelijk meer vakkundige termen die je niet 1 2 3 zult horen op straat. Hoe dan ook ik denk dat het best is om een soort lijstje op te stellen, als hier echt animo voor is zal ik mijn best doen om morgen een lijstje te maken zodat die in de TS kan komen.
Je hebt gelijk, aan allen is het de taak om niet-NLse termen te vertalen tussen haakjes ofzo. Zo kan 99% van de meelezers ook wat snappen wordt het geen privegesprek.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar ook in de tijd van Ibn Taymiyya (geleerde die honderden jaren geleden leefde) waren er al soefi orders en met de namen die ze vandaag nog steeds hebben. Dat is niets nieuws vergeleken bij zijn tijd, noch zijn de praktijken van een deel van hen nieuw. En natuurlijk verschilt de praktische invulling van soefisme per gebied (cultuur he verschilt) en tijd. Ook vandaag de dag is dat nog zo dat verschil in praktische invulling ervan.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:15 schreef De_Ilias het volgende:
Soefisme was in de tijden van bijvoorbeeld Imaam Adhahabie en Ibno taymiyah gewoon een term voor mensen die veel Zuhd hadden in de dunya, daarom zie je Imaam Shaafiie en andere ook spreken over "sufisme" en dat ontkent niemand niet, ook de Salafiyien ontkennen dat niet. Tegenwoordig zijn zij die zichzelf Sufies noemen vaak mensen van een bepaalde taariqa zoals Nqashabandi, tijaanie en anderen.
Om.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
Overigens, geheel offtopic, wat is Arabisch voor "moeder"?
Ik dacht serieus "Uhm" oid maar dat is Egyptisch misschien?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:31 schreef Peunage het volgende:
[..]
Om.
Zo spreek je het uit.
Mijn moeder = Ommi.
Mama = mama
Om de discussie hier enigszins te kunnen volgen? En Berbers praten Berbers lijkt mequote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:33 schreef arjan1112 het volgende:
Wat heb je aan Arabisch de meeste marokanen praten berber en turken turks dus je hebt er geen fuck aan, behalve als je in Egypte wil gaan wonen ofzo
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:33 schreef arjan1112 het volgende:
Wat heb je aan Arabisch de meeste marokanen praten berber en turken turks dus je hebt er geen fuck aan, behalve als je in Egypte wil gaan wonen ofzo
Of je moet gewoon je bek houden als je onwaarheden gaat bazelen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:33 schreef arjan1112 het volgende:
Wat heb je aan Arabisch de meeste marokanen praten berber
Nee, voor zover ik weet is dat ook geen Egyptisch. Yom of Yammah kan wel. Maar dat is wanneer iemand z'n moeder roept.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik dacht serieus "Uhm" oid maar dat is Egyptisch misschien?
Ja of de rest van de Arabisch wereld arjan.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:33 schreef arjan1112 het volgende:
[..]quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:30 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, aan allen is het de taak om niet-NLse termen te vertalen tussen haakjes ofzo. Zo kan 99% van de meelezers ook wat snappen wordt het geen privegesprek.
Dat denken de Turkse Alevieten volgens mij zelf ookquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:37 schreef De_Coulance het volgende:
Stuk van IPA gelezen, hij weet meer dan ik.
Wel gek dat Bram Vermeulen op het NOS journaal zei dat Turkse Alevieten dezelfde religie hebben Assad.
Ik snap die soefi's nog steeds niet. Ze zijn toleranter, maar komen in elke stroming voor en worden daar "gedoogd"?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:37 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
[..]
Maar ook in de tijd van Ibn Taymiyya (geleerde die honderden jaren geleden leefde) waren er al soefi orders en met de namen die ze vandaag nog steeds hebben. Dat is niets nieuws vergeleken bij zijn tijd, noch zijn de praktijken van een deel van hen nieuw. En natuurlijk verschilt de praktische invulling van soefisme per gebied (cultuur he verschilt) en tijd. Ook vandaag de dag is dat nog zo dat verschil in praktische invulling ervan.
Domme uitspraak dit, met het Arabisch hoef je niet meer te wachten op CNN vertalingen en andere nieuws.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:33 schreef arjan1112 het volgende:
Gebaseerd op mijn matige kennis van de Islam en mijn wat bredere kennis van het Christendom, is de situatie tussen Christenen en Joden niet echt vergelijkbaar met het conflict tussen Soennieten en Sjiļten.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
Maar goed: correct me etc..
Maar wat is nu het grote verschil tussen de 2 grote stromingen? Alleen wie de opvolger had moeten zijn?? Dat kan toch niet de reden zijn van dat onderlinge gemoord in o.a. irak? of ben ik nu echt heel dom??
(Al kennen de Joden en de Christenen wellicht een soortgelijk conflict mbt de messias)
Dis is overigens op geen enkele wijze vervelend of provocerend bedoelt, ik snap het gewoon nog steeds niet![]()
Misschien had hij het van hen gehoord.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:39 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Dat denken de Turkse Alevieten volgens mij zelf ook...
Bij één van mijn vorige werkgevers werkte een Turkse Alawiet, en het enige wat ik daarvan hen meegekregen (Alawiet zijn), is dat hij zich al heel tolerant beschouwde en bijna niet als moslim.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:37 schreef De_Coulance het volgende:
Stuk van IPA gelezen, hij weet meer dan ik.
Wel gek dat Bram Vermeulen op het NOS journaal zei dat Turkse Alevieten dezelfde religie hebben Assad.
Met twee grote stromingen doel je op Soennieten in het algemeen en Twaalver Sj'iten zoals we ze kennen uit Iran.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
Maar wat is nu het grote verschil tussen de 2 grote stromingen? Alleen wie de opvolger had moeten zijn?? Dat kan toch niet de reden zijn van dat onderlinge gemoord in o.a. irak? of ben ik nu echt heel dom??
(Al kennen de Joden en de Christenen wellicht een soortgelijk conflict mbt de messias)
Dis is overigens op geen enkele wijze vervelend of provocerend bedoelt, ik snap het gewoon nog steeds niet![]()
En dat terwijl soefisme enorm groot was in die gebieden en ze ook onder leiding van die imams vochten tegen de Russen.quote:Moscow (AsiaNews / Agencies) - On the night of July 3rd unidentified men opened fire on the car of one of the moderate Muslim religious leaders in Dagestan, killing him. According to investigators, Sufi Imam Ilyas Ilyasov (76 years) was attacked by two men, who then fled. His driver was injured in the attack in Makhachkala. Ilyasov's death is being treated as manslaughter. The Sufi leader was known for its strongly critical positions towards the expansion of the radical current of Islam Salafism in Dagestan and throughout the North Caucasus.
Ilyasov's murder is just the latest in a series of attacks against the moderate religious leaders in this volatile republic in the Russian Caucasus. In July, a rabbi in Derbent was seriously injured in shooting attack. In March, an imam was killed in the village of Gubden. As of January 2012, 11 Muslim clerics have been killed.
Ik wil mijn antwoord ook hier even plaatsen, misschien handig voor anderen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
Dat is Aleviet, geen Alawiet.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Bij één van mijn vorige werkgevers werkte een Turkse Alawiet, en het enige wat ik daarvan hen meegekregen (Alawiet zijn), is dat hij zich al heel tolerant beschouwde en bijna niet als moslim.
Ik denk dat hij een Aleviet was. In het Turks worden beide groepen wel eens Alevi genoemd.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Bij één van mijn vorige werkgevers werkte een Turkse Alawiet, en het enige wat ik daarvan hen meegekregen (Alawiet zijn), is dat hij zich al heel tolerant beschouwde en bijna niet als moslim.
Mijn ervaring is dat de meeste Nederlandse Marokkanen geen Arabisch spreken. Maar ik kan het mis hebben.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:43 schreef De_Coulance het volgende:
Arjan heeft het over de meeste NL moslims denk ik. Maar best veel Marokkanen (en heel zelden een Turk) spreken Arabisch.
Misschien snap ik het daarom ook nietquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:41 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Met twee grote stromingen doel je op Soennieten in het algemeen en Twaalver Sj'iten zoals we ze kennen uit Iran.
De opvolging inderdaad, de Sj'itische afkeer voor de eerste drie Rashidun Kaliefen en hun uit elkaar gegroeide opvattingen. Ze bidden ook iets anders en zo.
Maar in feite zijn de verschillen voor ons buitenstaanders helemaal niet zo groot.
Ah, ok. Wat is het verschil dan/ waar staan ze voor?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:42 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Dat is Aleviet, geen Alawiet.
Oh boy.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ah, ok. Wat is het verschil dan/ waar staan ze voor?
Jawel, graag wélquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:43 schreef Peunage het volgende:
Laten we niet over Aleviet en Alawiet beginnen
[..]
Mijn ervaring is dat de meeste Nederlandse Marokkanen geen Arabisch spreken. Maar ik kan het mis hebben.
Niet deze vraag ajb.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ah, ok. Wat is het verschil dan/ waar staan ze voor?
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:44 schreef De_Coulance het volgende:
Een Turkse/Koerdische Aleviet is dus iets heel anders dan Syrische Alawieten (Assad o.a.) Whiskers.
Dat is me inmiddels duidelijkquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:44 schreef De_Coulance het volgende:
Een Turkse/Koerdische Aleviet is dus iets heel anders dan Syrische Alawieten (Assad o.a.) Whiskers.
Is het zo'n rare vraag dan?quote:
Alawieten(Syriė) zijn onderdeel van het Sjiisme(zie plaatje in de OP). Alevieten(Turkije) moet een Aleviet even uitleggenquote:
Nee nee nee, maar voor de gemiddelde Arabier/moslim is dit al lastigquote:
Wat is er mis mee? Serieus? Ik heb gewoon geen idee. Sorry als ik iets "doms" vraag..quote:
Misschien wil je ook weten hoe de Islam (dus direct vanuit de Koran) kijkt naar al die groeperingen en sekten. Dit zijn de verzen die dat behandelen:quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoe de islam in elkaar steekt, welke stroming waar voor staat, hoe het nu zit met de Wahabieten en de Sufi's etc
quote:Hij verordineert voor jullie van de godsdienst wat Hij aan Noah had opgedragen en wat Wij aan jou (Mohammed) geopenbaard hebben en wat Wij aan Abraham, Mozes en Jezus hadden opgedragen: Houdt de godsdienst in stand en splitst jullie daarin niet op in groepen. De veelgodendienaars vinden het moeilijk waartoe jij hen oproept. God kiest voor Zich wie Hij wil en leidt tot Zich wie zich tot Hem wendt. Zij splitsten zich uit onderlinge nijd pas nadat tot hen de kennis was gekomen in groepen op. (42:13-16)
Deze gemeenschap van jullie is één gemeenschap en Ik ben jullie Heer; vreest Mij dus. Maar zij splitsten zich onderling op in groepen; elke partij was blij over wat zij hadden. Laat hen nog maar enige tijd in hun waan. (23:52-54)
Zij die hun godsdienst opsplitsen en tot sekten zijn geworden, met hen heb jij (Mohammed) niets gemeen. Hun zaak wordt naar God verwezen; Hij zal hun dan meedelen wat zij deden. (6:159)
Deze gemeenschap van jullie is één gemeenschap en Ik ben jullie Heer; dient Mij dus. Maar zij splitsten zich onderling op; allen keren zij naar Ons terug. (21:92-93)
En richt je aangezicht naar de godsdienst als een aanhanger van het zuivere geloof, de van God afkomstige aanleg die Hij de mensen ingeschapen heeft. Gods schepping is niet te veranderen. Dat is de juiste godsdienst, maar de meeste mensen weten het niet. Wendt jullie schuldbewust tot Hem en vreest Hem en verricht het gebed en behoort niet tot de veelgodendienaars, tot hen die hun godsdienst opsplitsen en tot groepen zijn geworden; elke groep is blij over wat zij hebben. (30:30-32)
En houdt samen vast aan Gods band en splitst jullie niet op in groepen. Denkt aan Gods genade aan jullie toen jullie vijanden waren en Hij jullie harten tot elkaar bracht en jullie door Zijn genade broeders werden; toen jullie op de rand van de groeve van het vuur waren en Hij jullie ervan redde. Zo maakt God voor jullie Zijn tekenen duidelijk. Misschien zullen jullie je de goede richting laten wijzen. Laat er uit jullie een gemeenschap voortkomen [van mensen] die oproepen tot het goede, het behoorlijke gebieden en het verwerpelijke verbieden. Zij zijn het die het welgaat. (3:102-104)
Weest niet zoals zij die zich in groepen opsplitsten en van mening verschilden nadat de duidelijke bewijzen tot hen waren gekomen. Zij zijn het voor wie er een geweldige bestraffing is. (3:105)
Marokkanen in Marokko spreken en begrijpen wel Arabisch, maar de Nederlandse absoluut niet! De Nederlandse Marokkanen kunnen meestal alleen berbers en dialect Marokkaans.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:43 schreef Peunage het volgende:
Laten we niet over Aleviet en Alawiet beginnen
[..]
Mijn ervaring is dat de meeste Nederlandse Marokkanen geen Arabisch spreken. Maar ik kan het mis hebben.
Lees een boek.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:47 schreef De_Coulance het volgende:
IPA, leg jij even het verschil uit tussen Alevieten en Alawieten (inclusief de delicate zaak van Zaza(semi Koerdische) Alevieten uit Tunceli.
Altijd interessant natuurlijkquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:47 schreef Tevik het volgende:
[..]
Misschien wil je ook weten hoe de Islam (dus direct vanuit de Koran) kijkt naar al die groeperingen en sekten. Dit zijn de verzen die dat behandelen:
[..]
Er is niet echt 1 reden. Ja, politiek voor een groot deel.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:48 schreef arjan1112 het volgende:
ik snap nog steeds de reden van het conflict tussen sjiieten en soenieten niet
Ik ken een joodse Soefiquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:35 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik ook niet. Want er schijnen dus zowel soennitische als sjiitische Soefi's te zijn. Ik ben er eerlijk nooit 1 tegengekomen, en ik ben in wat Arabische landen geweest.
Zeg dat..quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:48 schreef arjan1112 het volgende:
Nee, het is geen domme vraag. Meer een moeilijke vraag. Mede omdat Alevieten onderling heel erg verschillen en een groot deel zelf ook niet weet wat het nou precies is.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is er mis mee? Serieus? Ik heb gewoon geen idee. Sorry als ik iets "doms" vraag..
Welk boek, want ik weet het dus niet... Haalde kennelijk AlaVieten en AlaWieten door elkaar, maar niemand wil het me uitleggenquote:
Het internet is je vriend.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Welk boek, want ik weet het dus niet... Haalde kennelijk AlaVieten en AlaWieten door elkaar, maar niemand wil het me uitleggen
Nee, in de praktijk dus niet. En ja, dat heeft wél zin als je er iets van wil snappen..quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:49 schreef Triggershot het volgende:
Alle moslims zijn broeders van elkaar, althans dat geloven ze en hoort het ook te zijn in praktijk, het heeft niet veel zin om in detail uit te leggen in hoeverre welke stroming wat gelooft, gezien er sprake is van theologische verschillen voortkomende uit vooraanstaande geleerden die het net anders zagen, leerden en of interpreteerden, de meeste conflicten vandaag de dag zijn politiek van aard, de Koran geeft 0.0% voedingsbodem om geweld jegens andere moslims, gelovigen, Mohammedanen of hoe je het ook wilt noemen te gebruiken, beide groepen die zich hier aan schuldig maken zijn volgens de islamitische theologie eeuwig in de hel, tenzij aanzienlijk in verdediging.
Shia: "Mohammeds bloedlijn aan de macht"quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:48 schreef arjan1112 het volgende:
In de praktijk heeft politiek een veel grotere invloed op mensen dan religiequote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:52 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, in de praktijk dus niet. En ja, dat heeft wél zin als je er iets van wil snappen..
Ok, dus eigenlijk was het een hele slimme vraagquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:51 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Nee, het is geen domme vraag. Meer een moeilijke vraag. Mede omdat Alevieten onderling heel erg verschillen en een groot deel zelf ook niet weet wat het nou precies is.
Bij Alawieten is het anders. Voor ons(/onze mannen) is het wel helemaal duidelijk, maar wordt het niet bekendgemaakt aan de buitenwereld. Dus verschillen uitleggen wordt dan ook moeilijk.
Wij hebben iig geen Cemevi en draaien geen Semah.
Dat is wat Alevieten kennen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
En je laatste zin snap ik (niet zo raar) niet.
Heb je een concrete vraag dan? Het conflict loopt al eeuwen, waarbij meesten niet eens wisten waarom ze tegen elkaar waren, de Sjieten hebben hun eigen variant van de geschiedenis geschreven voor legitimiteit, zo ook de Soenieten.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:52 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, in de praktijk dus niet. En ja, dat heeft wél zin als je er iets van wil snappen..
Dit IS het internetquote:
Ja, maar wat doen die opvolgers er toe? Ik bedoel: als je geloof verder minimaal verschilt?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Shia: "Mohammeds bloedlijn aan de macht"
Soennah: "Consensus door iedereen"
Er is genoeg bekend over ze hoor.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:54 schreef expans het volgende:
Er is niet veel bekend over Turkse alevieten, er is nooit echt tolerant tegen ze gedaan waardoor ze alles liever onderling houden.
Ze gaan niet naar de moskee maar naar een cem evi, en mannen/vrouwen 'bidden' daar gemengd (kan het ook mis hebben btw). Volgens mij vasten ze ook niet altijd. Turkse alevieten staan/stonden bekend als Kizilbas (geuzennaam), verder heb je ook nog zaza alevieten; zij staan bekend/beschouwen zich meestal als Koerdisch. Staan volledig apart van de alawieten in Syrie.
Kan je het nog volgen?
Nee.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:54 schreef arjan1112 het volgende:
Dus de soenieten geloven niet in de Mahdi ?
De sjiieten wel ?
En Muktada al Sadr denkt dat ie de Mahdi is ?
Jawel, ze geloven alleen niet in dezelfde Mahdi, voor de Sjieten is hij al geboren en is in een door god bevolen schuil tot zijn tijd is gekomen om terug te keren, soenieten geloven dat hij nog geboren moet worden / einde der tijden verschijnt voor het eerst.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:54 schreef arjan1112 het volgende:
Dus de soenieten geloven niet in de Mahdi ?
De sjiieten wel ?
En Muktada al Sadr denkt dat ie de Mahdi is ?
Cemevi zijn hun gebedshuizen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, dus eigenlijk was het een hele slimme vraag
En je laatste zin snap ik (niet zo raar) niet.
Ok, wat is het politieke verschil dan?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:52 schreef Peunage het volgende:
[..]
In de praktijk heeft politiek een veel grotere invloed op mensen dan religie
Dank jequote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:53 schreef De_Coulance het volgende:
Alevietisme in Turkije is van zo'n dude die in de 13de eeuw in Turkije leefde (Haci Bektashi Veli) en islamtische/humanistische/sjamanistische/christelijke tradities die in dat gebied al eeuwen aanwezig waren in een soort vorm heeft gegoten.
Officieel kun je het wel zien als sji-itische afsplitsing van de islam vanwege de grote aandacht voor Ali en de twaalf imams.
Maar de Iraniėrs hebben er niks mee vanwege de lak aan islamistiche regels bij vele Alevieten. Ze bidden vaak ook met muziekinstrumenten en dans.
Maar het is in Turkije nu een heel seculiere groep die tolerant is tegen niet-islamitische zaken. Een minderheid maar wel een aanzienlijke minderheid van de Alevieten is Koerdisch.
Ik ben geen Aleviet, maar dit is wat ik erover weet.
Nee ik bedoel de huidige politiek. Landen die zich met andere landen inmengen. Media die mensen ophitst. Dat soort dingen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, wat is het politieke verschil dan?
De opvolgers leggen hun eed af bij Mohammeds bloedlijn of bij de consensus.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, maar wat doen die opvolgers er toe? Ik bedoel: als je geloof verder minimaal verschilt?
Maar het is vooral wat jij eerder zei. Politiek. Dat is wat roet in het eten gooit.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De opvolgers leggen hun eed af bij Mohammeds bloedlijn of bij de consensus.
Het geloof in Allah, de Koran, Mohammed, het gebed, hadj, zakaat, etc is vrij minimaal tot non existent.
Ik heb er wel 1000. Ik probeer (nogal knullig) het begrip "islam" te doorgrondenquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Heb je een concrete vraag dan? Het conflict loopt al eeuwen, waarbij meesten niet eens wisten waarom ze tegen elkaar waren, de Sjieten hebben hun eigen variant van de geschiedenis geschreven voor legitimiteit, zo ook de Soenieten.
Dank voor je uitlegquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:54 schreef expans het volgende:
Er is niet veel bekend over Turkse alevieten, er is nooit echt tolerant tegen ze gedaan waardoor ze alles liever onderling houden.
Ze gaan niet naar de moskee maar naar een cem evi, en mannen/vrouwen 'bidden' daar gemengd (kan het ook mis hebben btw). Volgens mij vasten ze ook niet altijd. Turkse alevieten staan/stonden bekend als Kizilbas (geuzennaam), verder heb je ook nog zaza alevieten; zij staan bekend/beschouwen zich meestal als Koerdisch. Staan volledig apart van de alawieten in Syrie.
Kan je het nog volgen?
het is algemeen bekend dat jullie soenitische kinderen eten tochquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:59 schreef Peunage het volgende:
[..]
Maar het is vooral wat jij eerder zei. Politiek. Dat is wat roet in het eten gooit.
Niks zou mij zover kunnen krijgen dat ik jou op je hoofd wil slaan. Behalve macht, geld en politiek waarschijnlijkDat verandert mensen in wolven.
Dan weet je meteen waar wij precies staan, dus als je mij in de weg wilt staan....
OKquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:54 schreef De_Coulance het volgende:
Whiskers, in IPA's eerste lange stuk dat de geschiedenis van Alawieten en ik heb kort de Alevieten uitgelegd. Combineer dat.
Islam betekent niets meer dan 'overgave', maar zie dat maar eens in te vullen, aan wie, wat, waarom, wanneer en hoe je je overgeeft.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik heb er wel 1000. Ik probeer (nogal knullig) het begrip "islam" te doorgronden
Alleen 1 keer per jaar. En alleen de stoute kinderen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
het is algemeen bekend dat jullie soenitische kinderen eten toch
Dank je.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:56 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Cemevi zijn hun gebedshuizen.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Cemevi
Ook dan, alsnog raar hoor.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:02 schreef Peunage het volgende:
[..]
Alleen 1 keer per jaar. En alleen de stoute kinderen.
Dus dat verschil van mening over de opvolging is écht de essentie?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De opvolgers leggen hun eed af bij Mohammeds bloedlijn of bij de consensus.
Het geloof in Allah, de Koran, Mohammed, het gebed, hadj, zakaat, etc is vrij minimaal tot non existent.
Hij overdrijft. Het is een groep van rond de 15-20 miljoen mensen, geen geheime sekte waar niets over bekend is.quote:
Dat probeer ik dus met dit topic. Maar ik ben echt een "dummie" en jullie gaan wat snel somsquote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Islam betekent niets meer dan 'overgave', maar zie dat maar eens in te vullen, aan wie, wat, waarom, wanneer en hoe je je overgeeft.
Jup, hoe simplistisch het ook klinkt, daarmee is het echt begonnen, en door de eeuwen heen hebben ze zich natuurlijk afgescheiden van elkaar door culturele / theologische verschillen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dus dat verschil van mening over de opvolging is écht de essentie?
Geloof me, geen enkel moslim die je uitsluitsel kan geven op wat 'de' Islam nu is.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat probeer ik dus met dit topic. Maar ik ben echt een "dummie" en jullie gaan wat snel soms
Oja? Ik heb juist het tegenovergestelde meegekregen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:03 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Was gisteren nog in het nieuws dat ze subsidie in Turkije gaan krijgen voor gebedshuizen enzo.
Maar zijn die laatste niet interssanter dan voor NU, of heeft Peunage gelijk met zijn "politiek"?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jup, hoe simplistisch het ook klinkt, daarmee is het echt begonnen, en door de eeuwen heen hebben ze zich natuurlijk afgescheiden van elkaar door culturele / theologische verschillen.
Oh, dan is het goed.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:04 schreef Peunage het volgende:
[..]
Je bent zelf raar
En het doet niet zo veel pijn, het is snel voorbij.
Betreffende man deed niet heel geheimzinnig tegen mij, maar ik ben meer dan de helft al vergeten..quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:03 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Hij overdrijft. Het is een groep van rond de 15-20 miljoen mensen, geen geheime sekte waar niets over bekend is.
Was gisteren nog in het nieuws dat ze subsidie in Turkije gaan krijgen voor gebedshuizen enzo.
Ken zelf ook een paar Alevieten, lieten aan mij ook zien hoe ze bidden enzo.
Peunage heeft gelijk, Irak, meerderheid Sjietisch vocht tegen Iran, meerderheid Sjjietisch, om Irak Arabisch te houden, Sjieten en Soenieten die met elkaar trouwden en handel dreven was de normaalste zaak van de wereld nog een paar decennia terug.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar zijn die laatste niet interssanter dan voor NU, of heeft Peunage gelijk met zijn "politiek"?
Of beide?
Nee, maar wel "hun" interpretatie neem ik aan?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Geloof me, geen enkel moslim die je uitsluitsel kan geven op wat 'de' Islam nu is.
Bedankt voor je bijdrage.quote:
Niet dit soort onderling gemekker gaarnequote:
Uiteraard, maar dan kom je terug op je essentiėle probleem, door alle bomen het bos niet meer zien?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, maar wel "hun" interpretatie neem ik aan?
Eigenlijk wel jaquote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Uiteraard, maar dan kom je terug op je essentiėle probleem, door alle bomen het bos niet meer zien?
Omdat veel mensen niet verder komen dan dit niveau is de moslimwereld zo'n rotzooi de laatste tijd.quote:
Vertaling?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:08 schreef Triggershot het volgende:
Iemand die takfir doet op mensen die geloven in Allah zijn volgens de Soennah kafir.
Erg sneu inderdaad. Live and let live..quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:08 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Omdat veel mensen niet verder komen dan dit niveau is de moslimwereld zo'n rotzooi de laatste tijd.
YouTube-filmpje van een man in een jurk met een baard, ik ben overtuigd.quote:
En kafir? Hetzelfde?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:09 schreef Peunage het volgende:
[..]
Takfir = verketteren. Ongelovig verklaren.
Kafir = een ongelovige.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En kafir? Hetzelfde?
Doet me denken aan "kaffers" overigens
In de Islam mag alleen Allah over het geloof van de mens beoordelen, dus of iemand gelovig of ongelovig is, de Soenieten geloven dat wanneer moslims, mensen die in Allah geloven uitmaken voor Kafir, de mensen die dat doen zelf ongelovig zijn geworden. Dat Sjieten kafirs zijn is vooral een wahabitisch (puriteins, salafistisch) lezing, maar het zijn dezelfde idioten die zeggen dat kafirs Mekkah niet mogen betreden, maar wel ieder jaar miljoenen sjieten visum verlenen om de hadj te mogen verrichten.quote:
Srs? Dat is wel een vooruitgang dan.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:03 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Hij overdrijft. Het is een groep van rond de 15-20 miljoen mensen, geen geheime sekte waar niets over bekend is.
Ken zelf ook een paar Alevieten, lieten aan mij ook zien hoe ze bidden enzo.
maar hij heeft wel een youtube linkje vriend.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:08 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Omdat veel mensen niet verder komen dan dit niveau is de moslimwereld zo'n rotzooi de laatste tijd.
Vriend... het is wel sheikh al islam ... Abu ishaaq Al-heweny.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:10 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
YouTube-filmpje van een man in een jurk met een baard, ik ben overtuigd.
Een Islam geleerd man met een baard ,,, maar jij als fokker gaat em ff weerleggen toch?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:10 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
YouTube-filmpje van een man in een jurk met een baard, ik ben overtuigd.
Wederom dank.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In de Islam mag alleen Allah over het geloof van de mens beoordelen, dus of iemand gelovig of ongelovig is, de Soenieten geloven dat wanneer moslims, mensen die in Allah geloven uitmaken voor Kafir, de mensen die dat doen zelf ongelovig zijn geworden. Dat Sjieten kafirs zijn is vooral een wahabitisch (puriteins, salafistisch) lezing, maar het zijn dezelfde idioten die zeggen dat kafirs Mekkah niet mogen betreden, maar wel ieder jaar miljoenen sjieten visum verlenen om de hadj te mogen verrichte
"Arap Alevi".quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:10 schreef expans het volgende:
[..]
Srs? Dat is wel een vooruitgang dan.
Btw; een andere naam voor alawieten is nusayri, zo staan ze in elk geval in Turkije bekend geloof ik.
Alleen in het Engels/Nederlands word er makkelijker aangenomen dat ze wat met elkaar te maken hebben door de spelling.
Plus hij kan schreeuwen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:12 schreef Peunage het volgende:
[..]
Vriend... het is wel sheikh al islam ... Abu ishaaq Al-heweny.![]()
En hij heeft een grote baard
Geloof je mij ook als ik een jurk draag en een baard groei en een paar idioten om mij heen laat roepen dat ik geleerd ben?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:13 schreef PSV1990- het volgende:
[..]
Een Islam geleerd man met een baard ,,, maar jij als fokker gaat em ff weerleggen toch?
ben benieuwd ...
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:12 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ja, want een Sjietisch geleerde met baard vinden die Sunnis voor kafir verklaard is ook echt moeilijk te vinden, jij als fokker gaat em even weerleggen toch?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:13 schreef PSV1990- het volgende:
[..]
Een Islam geleerd man met een baard ,,, maar jij als fokker gaat em ff weerleggen toch?
ben benieuwd ...
Door wie en hoe is het sjiisme ontstaan... ?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja, want een Sjietisch geleerde met baard vinden die Sunnis voor kafir verklaard is ook echt moeilijk te vinden, jij als fokker gaat em even weerleggen toch?
ben benieuwd...
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:12 schreef Peunage het volgende:
[..]
Heren, wat is het probleem? Afgezien van het feit dat ik het verre van correct vind van PSV-nr zoveel?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:14 schreef expans het volgende:
[..]
Plus hij kan schreeuwen.
Plus Allahu Akbar na elk argument zorgt er sowieso voor dat alles goedkeuring krijgt.
Laat me raden, Abdullah Ibn Sabbah?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:16 schreef PSV1990- het volgende:
[..]
Door wie en hoe is het sjiisme ontstaan... ?
Vertel het eens.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:16 schreef PSV1990- het volgende:
[..]
Door wie en hoe is het sjiisme ontstaan... ?
ik dacht dat je ouder wasquote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:17 schreef De_Coulance het volgende:
Het jaar 1990 heeft gelukkig vele soorten mensen gebracht. PSV aan de ene kant, ik aan de andere.
Vertel het eens.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:17 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
[quote]Op woensdag 2 oktober 2013 01:16 schreef Triggershot het volgende:
Abdullah Ibn Sabbah
Je moet het een beetje zien als zelfspot, tenminste in mijn geval dan.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
[..]
Heren, wat is het probleem? Afgezien van het feit dat ik het verre van correct vind van PSV-nr zoveel?
geloof me, dit is hardly ruzie, dit is te vergelijken met een kleuter die ondanks alles schreeuwt dat de sint wel bestaat.quote:
Ik lees veel.quote:
Een Jood.quote:
Een Jood.quote:
Ten eerste, een Arabische jood, dus niet Jood met een hoofdletter.quote:
Is gewoon een feit...quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:18 schreef De_Coulance het volgende:
De Joden hebben het weer gedaan, we hadden het kunnen weten natuurlijk.
Kunnen we inderdaad wee on-topic gaan?
Je hoeft niet weg, je moet er alleen geen haattopic van maken..quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:21 schreef PSV1990- het volgende:
[..]
Is gewoon een feit...
Ben al weg ...
nog 1 ding over et sjiesme , hoe ze bijv over anders gekleurde medemensen denken...totaal tegen de Koran in :
‘Pas op met het trouwen met Negers (Zunj) want zij zijn een lelijke creatie” bron: (al Kafi, Fil Furuh. Boek van Nikah, overlevering 1)
“Trouw niet met een neger of een Khazar, ze gaan met onbetrouwbaren om.
(al-Kafi, fil Furoo’: Boek van Nikah, Hoofdstuk: Afgeraden groepen om mee te trouwen, overlevering 3) “Khazar” Is een gebied ten Noordoosten van Iran, richting de Zwarte Zee.
[..]quote:
Leer quoten eeh Turk.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:23 schreef expans het volgende:
Dit is trouwens een mooi voorbeeld over hoe fucked het Midden-Oosten is. Nu moet je je voorstellen dat PSV1990 een of andere hoge geleerde is, die dit jarenlang blijft herhalen, in een gebied waar spanningen al enorm hoog zijn en er genoeg wapens aanwezig zijn.
Volgens de Koran is die ruzie/haat/wrok/geweld verbonden met de opsplitsing van de godsdienst (gevolg van ongehoorzaamheid aan God) en tevens een bestraffing voor hen in dit leven, zoals aangegeven in de Koran:quote:
En dit is dan een politieke troll politici die Turken wil pesten. BAM, iedereen boos op elkaar en zo.quote:
Maarrrrr Erdogan is wel baasquote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:24 schreef Peunage het volgende:
[..]
En dit is dan een politieke troll politici die Turken wil pesten. BAM, iedereen boos op elkaar en zo.
Hij heeft wel gelijk. Blijkbaar helpt jouw 'je mag moslims niet verketteren-riedeltje' niet.quote:
Je zoent zelf niet.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:26 schreef Peunage het volgende:
[..]
Hoppah, politiek erin. Snel geregeld jij soenniet
KAPPEN; IK PROBEER HIER IETS OP TE STEKEN, HET IS GÉÉN "IK MOET JOUW STROMING NIET"-TOPICquote:
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:26 schreef Peunage het volgende:
[..]
Hoppah, politiek erin. Snel geregeld jij soenniet
Yo, later.quote:
Een Sultan Yavuz Selimpje?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:26 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Hij heeft wel gelijk. Blijkbaar helpt jouw 'je mag moslims niet verketteren-riedeltje' niet.
Hoe gaan we dit oplossen?
Kortste alliantie ooit.quote:
Of een Ataturkje.quote:
Nou, ze begrijpen het kennelijk niet. Maar dat terzijde: dit topic is gestart om de islam in al zijn facetten een beetje te kunnen doorgronden, en niet als topic waar alle stromingen elkaar mogen komen uitmaken voor rotte visquote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:24 schreef Tevik het volgende:
[..]
Volgens de Koran is die ruzie/haat/wrok/geweld verbonden met de opsplitsing van de godsdienst (gevolg van ongehoorzaamheid aan God) en tevens een bestraffing voor hen in dit leven, zoals aangegeven in de Koran:
Zeg: "Hij is het die de macht heeft om van boven vandaan of van onder jullie voeten vandaan een bestraffing tot jullie te zenden of jullie in groeperingen in de war te brengen en elkaars geweld te laten proeven." Kijk hoe Wij de Tekenen afwisselen. Misschien zullen zij begrijpen. (6:65)
Polderturk zegt steeds ik ben blank. nou moet ik zeggen.. de man op de foto ziet er erg blank uitquote:
Voel me aangesprokenquote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
Nou, ze begrijpen het kennelijk niet. Maar dat terzijde
tjaaah..quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:30 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Polderturk zegt steeds ik ben blank. nou moet ik zeggen.. de man op de foto ziet er erg blank uit
Bijna jaquote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:29 schreef Tevik het volgende:
Het is alsof iemand vraagt om water te drinken en dan erin verdronken wordt.
Goed idee trustenquote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:32 schreef Peunage het volgende:
Broeders en zusters, ik ga ook slapen. Tasba7oon 3ala alf khayr
VERTALING, en trustequote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:32 schreef Peunage het volgende:
Later alligator.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:32 schreef Peunage het volgende:
Kan erger, en slaap lekkerquote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Goed idee trusten
Whiskers, sorry voor verkloten van je topic
Islam vindt je niet bij mensen, maar in een boek genaamd de Koran. Wat jij wil begrijpen/doorgronden zijn de Moslims (de mensen), en mensen zijn in het algemeen geneigd om van mening te verschillen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nou, ze begrijpen het kennelijk niet. Maar dat terzijde: dit topic is gestart om de islam in al zijn facetten een beetje te kunnen doorgronden, en niet als topic waar alle stromingen elkaar mogen komen uitmaken voor rotte vis
Trustequote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:33 schreef expans het volgende:
Polderturk is of uber verkaasd (geassimileerd) a la Ebru Umar of een troll.
Ik weiger te geloven dat een 'normale' Turk zich zo zou kunnen gedragen, constant dat gejank om goedkeuring bij autochtoon Fok! onder het mom; kijk ons Turken eens modern zijn! Kijk ons blank zijn!
Maar das een beetje een andere discussie![]()
Ben ook weg btw, cya.
Maar dat maakt het interessant(er) toch?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:34 schreef Tevik het volgende:
[..]
Islam vindt je niet bij mensen, maar in een boek genaamd de Koran. Wat jij wil begrijpen/doorgronden zijn de Moslims (de mensen), en mensen zijn in het algemeen geneigd om van mening te verschillen.
Dat snap ik niet zo goed, Wel dat je je afkomst in ere houdt, maar de rest nietquote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:37 schreef De_Coulance het volgende:
Polderturk heeft een minderwaardigheidscomplex. 'Verkaasd' is niet t juiste woord, hij redeneert alles vanuit het Turks zijn juist.
Jij slaaptquote:
Dat is het zeker, persoonlijk vind ik het ook interessant, als je maar weet wat je onderzoekt: het is niet de godsdienst, maar de mensen. De Gods-dienst heeft hier niets mee te maken, het is allemaal politiek en macht en de Koran distantieert haar boodschap en Profeet van de mensen die in groeperingen/sekten vervallen (het is namelijk een oorzaak voor afgunst/haat/hoogmoed/geweld en afleiding van God).quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar dat maakt het interessant(er) toch?
Jah ik droom dit.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jij slaapt![]()
En dit topic is bijna vol idd
Beide(n) hebben ermee te maken.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:48 schreef Tevik het volgende:
[..]
Dat is het zeker, persoonlijk vind ik het ook interessant, als je maar weet wat je onderzoekt: het is niet de godsdienst, maar de mensen. De Gods-dienst heeft hier niets mee te maken, het is allemaal politiek en macht en de Koran distantieert haar boodschap en Profeet van de mensen die in groeperingen/sekten vervallen (het is namelijk een oorzaak voor afgunst/haat/hoogmoed/geweld en afleiding van God).
Dank voor je bijval, slaapwandelaarquote:
Misschien als oorzaak, maar de godsdienst heeft voor dit gevolg in duidelijke bewoording en meerdere malen voor gewaarschuwd en verboden (zie mijn eerste post in dit topic). En ook staat er in de Koran:quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Beide(n) hebben ermee te maken.
Staat ook in de Bijbel. En wat is het "ware" geloof volgens jou?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 02:01 schreef Tevik het volgende:
[..]
Misschien als oorzaak, maar de godsdienst heeft voor dit gevolg in duidelijke bewoording en meerdere malen voor gewaarschuwd en verboden (zie mijn eerste post in dit topic). En ook staat er in de Koran:
"Zij aan wie het Boek gegeven is hebben zich pas nadat het duidelijke bewijs tot hen gekomen was opgesplitst. Hun werd slechts bevolen God te dienen en daarbij als aanhangers van het zuivere geloof de godsdienst geheel aan Hem te wijden en het gebed te verrichten en de zakaat te geven. Dat is de juiste godsdienst." (98:4-5)
Waarheid vindt je 'in' jezelf. Ook al kwam de waarheid van 'buitenaf' tot je (in de vorm van bijvoorbeeld een godsdienst) als je er niet open voor staat zal het je niet bereiken en ook al laat je het toe is het ego in staat het te vervormen/verdraaien.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 02:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Staat ook in de Bijbel. En wat is het "ware" geloof volgens jou?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |