Altijd interessant natuurlijkquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:47 schreef Tevik het volgende:
[..]
Misschien wil je ook weten hoe de Islam (dus direct vanuit de Koran) kijkt naar al die groeperingen en sekten. Dit zijn de verzen die dat behandelen:
[..]
Er is niet echt 1 reden. Ja, politiek voor een groot deel.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:48 schreef arjan1112 het volgende:
ik snap nog steeds de reden van het conflict tussen sjiieten en soenieten niet
Ik ken een joodse Soefiquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:35 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik ook niet. Want er schijnen dus zowel soennitische als sjiitische Soefi's te zijn. Ik ben er eerlijk nooit 1 tegengekomen, en ik ben in wat Arabische landen geweest.
Zeg dat..quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:48 schreef arjan1112 het volgende:
Nee, het is geen domme vraag. Meer een moeilijke vraag. Mede omdat Alevieten onderling heel erg verschillen en een groot deel zelf ook niet weet wat het nou precies is.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is er mis mee? Serieus? Ik heb gewoon geen idee. Sorry als ik iets "doms" vraag..
Welk boek, want ik weet het dus niet... Haalde kennelijk AlaVieten en AlaWieten door elkaar, maar niemand wil het me uitleggenquote:
Het internet is je vriend.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Welk boek, want ik weet het dus niet... Haalde kennelijk AlaVieten en AlaWieten door elkaar, maar niemand wil het me uitleggen
Nee, in de praktijk dus niet. En ja, dat heeft wél zin als je er iets van wil snappen..quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:49 schreef Triggershot het volgende:
Alle moslims zijn broeders van elkaar, althans dat geloven ze en hoort het ook te zijn in praktijk, het heeft niet veel zin om in detail uit te leggen in hoeverre welke stroming wat gelooft, gezien er sprake is van theologische verschillen voortkomende uit vooraanstaande geleerden die het net anders zagen, leerden en of interpreteerden, de meeste conflicten vandaag de dag zijn politiek van aard, de Koran geeft 0.0% voedingsbodem om geweld jegens andere moslims, gelovigen, Mohammedanen of hoe je het ook wilt noemen te gebruiken, beide groepen die zich hier aan schuldig maken zijn volgens de islamitische theologie eeuwig in de hel, tenzij aanzienlijk in verdediging.
Shia: "Mohammeds bloedlijn aan de macht"quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:48 schreef arjan1112 het volgende:
In de praktijk heeft politiek een veel grotere invloed op mensen dan religiequote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:52 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, in de praktijk dus niet. En ja, dat heeft wél zin als je er iets van wil snappen..
Ok, dus eigenlijk was het een hele slimme vraagquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:51 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Nee, het is geen domme vraag. Meer een moeilijke vraag. Mede omdat Alevieten onderling heel erg verschillen en een groot deel zelf ook niet weet wat het nou precies is.
Bij Alawieten is het anders. Voor ons(/onze mannen) is het wel helemaal duidelijk, maar wordt het niet bekendgemaakt aan de buitenwereld. Dus verschillen uitleggen wordt dan ook moeilijk.
Wij hebben iig geen Cemevi en draaien geen Semah.
Dat is wat Alevieten kennen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
En je laatste zin snap ik (niet zo raar) niet.
Heb je een concrete vraag dan? Het conflict loopt al eeuwen, waarbij meesten niet eens wisten waarom ze tegen elkaar waren, de Sjieten hebben hun eigen variant van de geschiedenis geschreven voor legitimiteit, zo ook de Soenieten.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:52 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, in de praktijk dus niet. En ja, dat heeft wél zin als je er iets van wil snappen..
Dit IS het internetquote:
Ja, maar wat doen die opvolgers er toe? Ik bedoel: als je geloof verder minimaal verschilt?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Shia: "Mohammeds bloedlijn aan de macht"
Soennah: "Consensus door iedereen"
Er is genoeg bekend over ze hoor.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:54 schreef expans het volgende:
Er is niet veel bekend over Turkse alevieten, er is nooit echt tolerant tegen ze gedaan waardoor ze alles liever onderling houden.
Ze gaan niet naar de moskee maar naar een cem evi, en mannen/vrouwen 'bidden' daar gemengd (kan het ook mis hebben btw). Volgens mij vasten ze ook niet altijd. Turkse alevieten staan/stonden bekend als Kizilbas (geuzennaam), verder heb je ook nog zaza alevieten; zij staan bekend/beschouwen zich meestal als Koerdisch. Staan volledig apart van de alawieten in Syrie.
Kan je het nog volgen?
Nee.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:54 schreef arjan1112 het volgende:
Dus de soenieten geloven niet in de Mahdi ?
De sjiieten wel ?
En Muktada al Sadr denkt dat ie de Mahdi is ?
Jawel, ze geloven alleen niet in dezelfde Mahdi, voor de Sjieten is hij al geboren en is in een door god bevolen schuil tot zijn tijd is gekomen om terug te keren, soenieten geloven dat hij nog geboren moet worden / einde der tijden verschijnt voor het eerst.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:54 schreef arjan1112 het volgende:
Dus de soenieten geloven niet in de Mahdi ?
De sjiieten wel ?
En Muktada al Sadr denkt dat ie de Mahdi is ?
Cemevi zijn hun gebedshuizen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, dus eigenlijk was het een hele slimme vraag
En je laatste zin snap ik (niet zo raar) niet.
Ok, wat is het politieke verschil dan?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:52 schreef Peunage het volgende:
[..]
In de praktijk heeft politiek een veel grotere invloed op mensen dan religie
Dank jequote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:53 schreef De_Coulance het volgende:
Alevietisme in Turkije is van zo'n dude die in de 13de eeuw in Turkije leefde (Haci Bektashi Veli) en islamtische/humanistische/sjamanistische/christelijke tradities die in dat gebied al eeuwen aanwezig waren in een soort vorm heeft gegoten.
Officieel kun je het wel zien als sji-itische afsplitsing van de islam vanwege de grote aandacht voor Ali en de twaalf imams.
Maar de Iraniërs hebben er niks mee vanwege de lak aan islamistiche regels bij vele Alevieten. Ze bidden vaak ook met muziekinstrumenten en dans.
Maar het is in Turkije nu een heel seculiere groep die tolerant is tegen niet-islamitische zaken. Een minderheid maar wel een aanzienlijke minderheid van de Alevieten is Koerdisch.
Ik ben geen Aleviet, maar dit is wat ik erover weet.
Nee ik bedoel de huidige politiek. Landen die zich met andere landen inmengen. Media die mensen ophitst. Dat soort dingen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, wat is het politieke verschil dan?
De opvolgers leggen hun eed af bij Mohammeds bloedlijn of bij de consensus.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, maar wat doen die opvolgers er toe? Ik bedoel: als je geloof verder minimaal verschilt?
Maar het is vooral wat jij eerder zei. Politiek. Dat is wat roet in het eten gooit.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De opvolgers leggen hun eed af bij Mohammeds bloedlijn of bij de consensus.
Het geloof in Allah, de Koran, Mohammed, het gebed, hadj, zakaat, etc is vrij minimaal tot non existent.
Ik heb er wel 1000. Ik probeer (nogal knullig) het begrip "islam" te doorgrondenquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Heb je een concrete vraag dan? Het conflict loopt al eeuwen, waarbij meesten niet eens wisten waarom ze tegen elkaar waren, de Sjieten hebben hun eigen variant van de geschiedenis geschreven voor legitimiteit, zo ook de Soenieten.
Dank voor je uitlegquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:54 schreef expans het volgende:
Er is niet veel bekend over Turkse alevieten, er is nooit echt tolerant tegen ze gedaan waardoor ze alles liever onderling houden.
Ze gaan niet naar de moskee maar naar een cem evi, en mannen/vrouwen 'bidden' daar gemengd (kan het ook mis hebben btw). Volgens mij vasten ze ook niet altijd. Turkse alevieten staan/stonden bekend als Kizilbas (geuzennaam), verder heb je ook nog zaza alevieten; zij staan bekend/beschouwen zich meestal als Koerdisch. Staan volledig apart van de alawieten in Syrie.
Kan je het nog volgen?
het is algemeen bekend dat jullie soenitische kinderen eten tochquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:59 schreef Peunage het volgende:
[..]
Maar het is vooral wat jij eerder zei. Politiek. Dat is wat roet in het eten gooit.
Niks zou mij zover kunnen krijgen dat ik jou op je hoofd wil slaan. Behalve macht, geld en politiek waarschijnlijkDat verandert mensen in wolven.
Dan weet je meteen waar wij precies staan, dus als je mij in de weg wilt staan....
OKquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:54 schreef De_Coulance het volgende:
Whiskers, in IPA's eerste lange stuk dat de geschiedenis van Alawieten en ik heb kort de Alevieten uitgelegd. Combineer dat.
Islam betekent niets meer dan 'overgave', maar zie dat maar eens in te vullen, aan wie, wat, waarom, wanneer en hoe je je overgeeft.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik heb er wel 1000. Ik probeer (nogal knullig) het begrip "islam" te doorgronden
Alleen 1 keer per jaar. En alleen de stoute kinderen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
het is algemeen bekend dat jullie soenitische kinderen eten toch
Dank je.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:56 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Cemevi zijn hun gebedshuizen.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Cemevi
Ook dan, alsnog raar hoor.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:02 schreef Peunage het volgende:
[..]
Alleen 1 keer per jaar. En alleen de stoute kinderen.
Dus dat verschil van mening over de opvolging is écht de essentie?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De opvolgers leggen hun eed af bij Mohammeds bloedlijn of bij de consensus.
Het geloof in Allah, de Koran, Mohammed, het gebed, hadj, zakaat, etc is vrij minimaal tot non existent.
Hij overdrijft. Het is een groep van rond de 15-20 miljoen mensen, geen geheime sekte waar niets over bekend is.quote:
Dat probeer ik dus met dit topic. Maar ik ben echt een "dummie" en jullie gaan wat snel somsquote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Islam betekent niets meer dan 'overgave', maar zie dat maar eens in te vullen, aan wie, wat, waarom, wanneer en hoe je je overgeeft.
Jup, hoe simplistisch het ook klinkt, daarmee is het echt begonnen, en door de eeuwen heen hebben ze zich natuurlijk afgescheiden van elkaar door culturele / theologische verschillen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dus dat verschil van mening over de opvolging is écht de essentie?
Geloof me, geen enkel moslim die je uitsluitsel kan geven op wat 'de' Islam nu is.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat probeer ik dus met dit topic. Maar ik ben echt een "dummie" en jullie gaan wat snel soms
Oja? Ik heb juist het tegenovergestelde meegekregen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:03 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Was gisteren nog in het nieuws dat ze subsidie in Turkije gaan krijgen voor gebedshuizen enzo.
Maar zijn die laatste niet interssanter dan voor NU, of heeft Peunage gelijk met zijn "politiek"?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jup, hoe simplistisch het ook klinkt, daarmee is het echt begonnen, en door de eeuwen heen hebben ze zich natuurlijk afgescheiden van elkaar door culturele / theologische verschillen.
Oh, dan is het goed.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:04 schreef Peunage het volgende:
[..]
Je bent zelf raar
En het doet niet zo veel pijn, het is snel voorbij.
Betreffende man deed niet heel geheimzinnig tegen mij, maar ik ben meer dan de helft al vergeten..quote:Op woensdag 2 oktober 2013 01:03 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Hij overdrijft. Het is een groep van rond de 15-20 miljoen mensen, geen geheime sekte waar niets over bekend is.
Was gisteren nog in het nieuws dat ze subsidie in Turkije gaan krijgen voor gebedshuizen enzo.
Ken zelf ook een paar Alevieten, lieten aan mij ook zien hoe ze bidden enzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |